Cronos: The New Dawn wbrew początkowym obawom ma całkiem przystępny zestaw trofeów, który będzie wymagał przejścia gry dwa razy jeśli podejmiemy odpowiednie decyzje. Czeka nas tu trochę znajdziek, specyficznych trofeów związanych z walką oraz kilka fabularnych wyborów. Nie jest to samograj, ale ostrożne granie nie powinno okazać się specjalnie trudne.
Krok po kroku:
UWAGA! W początkowej wersji gry oraz po pierwszej aktualizacji zdarzały się problemy dotyczące części pucharów i błędnego naliczania znajdziek. Zostało to jednak załatane w najnowszej aktualizacji 1.005.000. Dlatego zaleca się grać po zaktualizowaniu gry.
Gra z początku nie ma dostępnego wyboru trudności, więc zawsze zaczynamy na domyślnym. Poziom trudny potrzebny do jednego z trofeów odblokuje się dopiero po jednorazowym ukończeniu gry. I warto to ogarnąć w trybie NG+. Poniżej prezentuje ogólne porady dotyczące rozgrywki, które mogą okazać się przydatne dla naszego przetrwania.
Porady do rozgrywki:
- Zdecydowanie warto używać ładowanych strzałów poprzez przytrzymanie
. Nie zużywa nam to więcej amunicji, a jedynie trwa chwilę ładowania i zada jednak większe obrażenia przeciwnikom. Dobrze wyrobić sobie nawyk ładowania strzałów. Zwykłe nadają się tylko do detonowania wybuchowych obiektów.
- Już na początkowym etapie gra da nam dostęp miotacza ognia. Nie jest to broń do walki, ale przydaje się do otwierania niektórych ścieżek i ogłuszania wrogów w przypadku osaczenia. Używamy jej wciskając
. Istotną informacją jest fakt, że z dystrybutorów możemy w nieskończoność odbierać kolejne ładunki jeśli akurat nie mamy takiego w ekwipunku lub skrzyni. Warto przed każdym wyruszeniem w drogę wyposażać się w paliwo.
- Gra ma mechanizm w którym wrogowie pochłaniają ciała innych zabitych przeciwników stając się silniejszymi. Musimy mieć to na uwadze i w miarę możliwości unikać takich sytuacji. Animacja wchłaniania jest łatwa do zauważenia i możemy ją powstrzymać strzelając do takiego przeciwnika lub podpalając go miotaczem. Miotacz służy też do spalania okolicznych zwłok uniemożliwiając ich późniejsze wchłonięcie.
- Jeśli mamy problemy z celowaniem na padzie gra oferuje kilka poziomów wspomagania celowania. Możemy je sobie dowolnie ustawić w menu.
- Wraz z postępem rozgrywki będziemy mogli ulepszać broń oraz pancerz. W przypadku broni zalecam przede wszystkim skupić się na obrażeniach i pojemności magazynka. Reszta parametrów jest mniej istotna. Dokonujemy tego za zbieraną walutę. Zaś jeśli chodzi o pancerz potrzebujemy specjalnych rdzeni. W tym wypadku najlepszą opcją jest inwestować w pojemność ekwipunku, by ograniczyć sobie ewentualny backtracking.
- Od początku zalecam zbierać wszystkie cenne przedmioty i rdzenie zgodnie z materiałem zawartym w opisie
Tropicielka kotów. Jest ich więcej niż potrzeba do trofeów, ale okażą się one bardzo przydatne.
- Często zapisujmy sobie grę w stacjach w bezpiecznym schronieniu. Gra ma dość kiepsko rozmieszczone checkpointy, więc lepiej samemu dokonywać zapisu jak najczęściej. I zapisujmy na większej ilości slotów, by w razie czego mieć później dostęp do różnych fragmentów gry dla ewentualnych trofeów z walką.
- Polecam zostawić sobie dodatkowy zapis po rozwiązaniu zagadki z drzwiami w opactwie i PRZED wejściem do środka. Podczas tej walki z bossem mamy idealne miejsce na zdobycie trofeów związanych z ustrzeleniem danej ilości przeciwników konkretną bronią.
KROK I – Wszystkie znajdźki, wszystkie esencje oraz podstawowe zakończenia
W tym pierwszym przejściu ogarniemy większość trofeów. Pierwszym istotnym będzie ogarniecie sobie wszystkich znajdziek. Materiał wideo jest dostępny w opisie trofeum Tropicielka kotów. Przy znajdźkach radzę uważać na okazjonalne zgony, które mogą skutkować koniecznością ponownego przeszukiwania części lokacji. Dobrze też zgodnie z powyższymi poradami inwestować w powiększanie pojemności ekwipunku. Łatwiej będzie nam zbierać więcej sprzętu.
Podczas gry przyjdzie nam zbierać specjalne esencje zapewniające określone perki. W tym przejściu należy ogarnąć wszystkich pięciu podróżników potrzebnych do pucharka Strażniczka. Są oni pokazani w materiale wideo w opisie trofeum
Tropicielka kotów. Ważny jest jednak fakt, że jednocześnie możemy mieć aktywne tylko TRZY esencje, a ta której się pozbywamy przepada NA ZAWSZE w danej rozgrywce. W związku z tym należy zwrócić szczególną uwagę na trofeum
Razem, które wymaga posiadania trzech konkretnych esencji w tym samym czasie. Łatwo to przegapić jeśli usuniemy niewłaściwą esencję.
Po walce z finalnym bossem czeka nas ostateczny wybór do zakończeń dla trofeów Iskierka nadziei lub
Jestem wolna. Po zdobyciu jednego z nich będziemy musieli wczytać ostatni zapis i niestety ukończyć całe irytujące starcie ponownie, by zdobyć drugie trofeum.
KROK II – Nowa gra + na trudnym, tylko esencje fabularne, nowe zakończenie
Po jednorazowym ukończeniu gry otrzymamy w menu dostęp do trybu NG+ oraz poziomu trudnego. Rozpoczynamy więc w nim nową rozgrywkę wybierając ten nowy poziom trudności, by za jednym razem potem otrzymać Powłoka nienaruszona oraz
Nigdy się nie poddajesz. Będziemy mieli tu już wszystkie zdobyte bronie, amunicje, ulepszenia i zasoby w skrzyni.
Polecam od razu w pierwszym sklepie kupić sobie schemat do wytwarzania bełtów do kuszy, który się tu pojawi. Będzie on wymagał zużycia rdzenia, ale po jednokrotnym przejściu gry będziemy już mieli maksymalnie ulepszony pancerz, więc będzie to najlepsza opcja do zużywania kolejnych rdzeni. Kusza jest bardzo potężną bronią i pozwoli nam bez najmniejszych problemów rozwalić wszystkich bossów w szybkim tempie. Poza tym ostatnim, który dalej będzie upierdliwy.
W przypadku esencji tym razem skupimy się wyłącznie na tych fabularnych potrzebnych do Ortodoksyjna. Poległych podróżników w ogóle nie ruszamy, by nie zepsuć tego trofeum. Co ważne w przypadku fabularnego wyboru między Artur Baryka, a Gabriel Baryka KONIECZNIE musimy zdobyć esencję Artura.
Po finalnym starciu w trybie NG+ podczas wyboru dialogu pojawi nam się trzecia niedostępna wcześniej opcja dialogowa, której wybranie odblokuje nowe zakończenie i trofeum Wolna od wszelkich blizn.
KROK III – Pozostałe trofea
Jeśli na koniec zostały nam jeszcze jakieś pojedyncze trofea to możemy je zdobyć przez wczytywanie naszych zapisów. Niestety gra nie ma żadnego wyboru rozdziału, więc dostępne mamy tylko te zapisy, które sami zrobiliśmy.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!
Podróżniczka / The Traveler
Zebrano wszystkie trofea. / You collected all the Trophies.
Platynowe trofeum. Wpadnie, gdy uporamy się z pozostałymi.

Tropicielka kotów / The Catfinder
Pogłaszcz wszystkie koty. / Pet all the cats.
Trofeum związane ze znajdźkami. W grze mamy do odnalezienia dokładnie 10 kotów. Każdy z nich zapewni nam też dodatkową nagrodę w postaci między innymi rdzenia do ulepszeń, czy klucza. Gra jest tak skonstruowania, że często nie da się wracać już do ukończonych obszarów, więc przeoczenie jednego z kotów będzie wymagało znalezienia go dopiero w trybie NG+. Wystarczy jednak znaleźć tylko te brakujące, by otrzymać pucharek. Wszystkie znalezione koty możemy sprawdzić w menu ekwipunku w zakładce BAZA DANYCH. Poniżej znajduje się materiał wideo z lokalizacją wszystkich znajdziek.
Lista kotów:
- Kot 1/10 – Borówka – 1:41
- Kot 2/10 – Mela + Klucz pieczęci Podróżnika – 7:14
- Kot 3/10 – Karol + Rdzeń 6/37 – 10:11
- Kot 4/10 – Cynamon + Rdzeń 8/37 – 12:21
- Kot 5/10 – Merlin + Rdzeń 15/37 – 22:58
- Kot 6/10 – Balbina + Rdzeń 16/37 – 26:40
- Kot 7/10 – Gus + Rdzeń 19/37 – 31:25
- Kot 8/10 – Bebola + Rdzeń 23/37 – 37:45
- Kot 9/10 – India + Klucz do sklepu z zabawkami – 45:13
- Kot 10/10 – Freya + Zardzewiały klucz – 51:20

Czysta radość / Unadulterated Joy
Znajdź wszystkie komiksy. / Find all of the comic books.
Trofeum związane ze znajdźkami. W grze mamy do odnalezienia dokładnie 10 komiksów. Gra jest tak skonstruowania, że często nie da się wracać już do ukończonych obszarów, więc przeoczenie jednego z komiksów będzie wymagało znalezienia go dopiero w trybie NG+. Wystarczy jednak znaleźć tylko te brakujące, by otrzymać pucharek. Wszystkie znalezione komiksy możemy sprawdzić w menu ekwipunku w zakładce BAZA DANYCH. Materiał wideo związany z wszystkimi znajdźkami znajduje się w opisie Tropicielka kotów.
Lista komiksów:

Archiwistka / The Archivist
Znajdź wszystkie Trawelogi. / Find all of the Travelogs.
Trofeum związane ze znajdźkami. W grze mamy do odnalezienia dokładnie 27 trawelogów. Gra jest tak skonstruowania, że często nie da się wracać już do ukończonych obszarów, więc przeoczenie jednego z nich będzie wymagało znalezienia go dopiero w trybie NG+. Wystarczy jednak znaleźć tylko te brakujące, by otrzymać pucharek. Wszystkie znalezione trawelogi możemy sprawdzić w menu ekwipunku w zakładce BAZA DANYCH. Materiał wideo związany z wszystkimi znajdźkami znajduje się w opisie Tropicielka kotów.
Lista trawelogów:
- Trawelog 1/27 – Droga naprzód – 0:05
- Trawelog 2/27 – Droga jest zamknięta – 0:57
- Trawelog 3/27 – Strategiczna rada – 1:18
- Trawelog 4/27 – Skuteczny sposób – 2:24
- Trawelog 5/27 – Poprzez czas – 3:27
- Trawelog 6/27 – Podatna na ogień – 8:49
- Trawelog 7/27 – Posterunek ustanowiony – 9:14
- Trawelog 8/27 – Lekarstwo na zapomnienie – 10:49
- Trawelog 9/27 – Zaburzenia percepcji – 11:23
- Trawelog 10/27 – Inspirująca konstrukcja – 12:57
- Trawelog 11/27 – Poszukiwanie rozwiązań – 14:32
- Trawelog 12/27 – Okiełznanie chaosu – 17:48
- Trawelog 13/27 – Zmiana priorytetu – 22:04
- Trawelog 14/27 – Głos z zaświatów – 24:41
- Trawelog 15/27 – Zszywanie rzeczywistości – 28:27
- Trawelog 16/27 – Nieskończony trud – 34:42
- Trawelog 17/27 – Tempus fugit – 41:09
- Trawelog 18/27 – Estrakcja skuteczna (?) – 43:29
- Trawelog 19/27 – Zabawa w pojedynkę – 44:52
- Trawelog 20/27 – Droga wyjścia – 46:06
- Trawelog 21/27 – Ukryta obecność – 48:08
- Trawelog 22/27 – Towarzystwo Końca Świata – 55:18
- Trawelog 23/27 – Pozycja zabezpieczona – 57:47
- Trawelog 24/27 – Podarunek – 59:59
- Trawelog 25/27 – Z daleka – 1:00:51
- Trawelog 26/27 – Próba za próbą – 1:02:12
- Trawelog 27/27 – Naprawianie błędów – 1:02:37

Sprowadzić ich z powrotem / To Bring Them Back
Przenieś Esencję z poległego Podróżnika. / Transfer an Essence from a fallen Traveler.
Trofeum związane ze znajdowaniem opcjonalnych esencji podróżników. Wpadnie po znalezieniu pojedynczej takiej esencji. Zobacz opis Strażniczka.

Strażniczka / The Preserver
Przenieś Esencje ze wszystkich poległych Podróżników. / Transfer the Essences from all fallen Travelers.
Trofeum związane ze znajdowaniem opcjonalnych esencji podróżników. Podczas gry jednym z naszych głównych zadań będzie pozyskiwanie esencji. Oprócz głównych fabularnych możemy jednak też natknąć się na poboczne esencje innych podróżników. Mamy ich do znalezienia w grze dokładnie 5 i musimy zdobyć wszystkie, by otrzymać ten pucharek. Lokalizacja wszystkich esencji pokazana jest na materiale wideo znajdującym się w opisie Tropicielka kotów.
Warto tu zaznaczyć, że w jednym momencie możemy mieć aktywne tylko TRZY esencje. Każda kolejna pozyskana wymaga usunięcia NA ZAWSZE jednej z wcześniej pozyskanych. W związku z tym należy zwrócić szczególną uwagę na trofeum Razem, które wymaga posiadania trzech konkretnych esencji w tym samym czasie. Łatwo to przegapić jeśli usuniemy niewłaściwą esencję. A możemy zdobyć spokojnie oba te pucharki w jednym przejściu.
Lista esencji podróżników:

Dar relikwii / The Boon Of The Relics
Znajdź wszystkie bronie. / Find all the weapons.
Trofeum związane z uzbrojeniem. W grze mamy do odnalezienia dokładnie 7 rodzajów broni, z czego pierwszy pistolet otrzymujemy automatycznie na początku rozgrywki. Gra jest tak skonstruowania, że często nie da się wracać już do ukończonych obszarów, więc przeoczenie jednego z nich będzie wymagało znalezienia go dopiero w trybie NG+. Wystarczy jednak znaleźć tylko te brakujące, by otrzymać pucharek. Materiał wideo związany z wszystkimi znajdźkami znajduje się w opisie Tropicielka kotów.
Rodzaje broni:
- Miecz MK-1615 – podstawowy pistolet automatycznie zdobywany na początku gry.
- Młot PROV-2030 (strzelba) – 4:25
- Sztylet PS-3713 (pistolet) – 22:28
- Oszczep LK-102 (karabinek) – 27:20
- Buzdygan JER-5120 (strzelba) – 39:13
- Kusza MT-1020 (kusza do której amunicję możemy tworzyć dopiero w NG+) – 46:18
- Lanca REV-1411 (karabinek) – 52:13

Wkład / The Contribution
Sprzedaj 15 cennych przedmiotów. / Sell 15 valuable items.
Trofeum związane z eksploracją. Co jakiś czas będziemy mogli odnaleźć jakiś cenny przedmiot. Zajmie on nam slot w ekwipunku, ale w sklepiku w bezpiecznym miejscu możemy za niego dostać ładną kwotę. Musimy sprzedać w sklepiku 15 takich zasobów. Przedmiotów jest znacznie więcej niż wymagane do trofeum 15 sztuk, ale warto zbierać wszystkie, bo środki przydadzą nam się na ulepszanie broni. Materiał wideo związany z wszystkimi znajdźkami znajduje się w opisie Tropicielka kotów.

Zasoby są ograniczone / Resources Are Scarce
Wytwórz przedmiot. / Fabricate an item.
Trofeum związane z systemem craftingu. Wpadnie, gdy wytworzymy pierwszy przedmiot. Zobacz opis Utorować drogę.

Utorować drogę / To Pave The Path
Wytwórz wszystkie typy przedmiotów. / Fabricate all item types.
Trofeum związane z systemem craftingu. Wpadnie, gdy wytworzymy każdy rodzaj przedmiotu. Wraz z postępem rozgrywki uzyskamy dostęp do surowców takich jak chemikalia oraz złom. Możemy zbierać ich ograniczoną ilość, więc warto co jakiś czas wytwarzać najbardziej potrzebne zasoby, by nie zostawiać za sobą pozostawionych surowców.
Pucharek ten można spokojnie zdobyć pod koniec rozgrywki jeśli mamy zapas surowców. Wystarczy zapisać sobie grę, następnie wytworzyć dane przedmioty. Potem wczytać grę ponownie i wytworzyć kolejne. Każdy jednorazowo wytworzony już się zalicza pod ten pucharek niezależnie od tego, czy wczytamy zapis sprzed jego wytworzenia.
Lista rzeczy do craftingu:
- Amunicja do pistoletu – 3 sztuki środków chemicznych
- Naboje do strzelby – 2 sztuki środków chemicznych + 3 sztuki złomu
- Magazynek do karabinku – 2 sztuki środków chemicznych + 3 sztuki złomu
- Pocisk do kuszy – 2 sztuki środków chemicznych + 1 rdzeń (dostępne tylko w NG+ i nie wymagane do tego trofeum)
- Paliwo do miotacza – 3 sztuki złomu
- Pożoga – 3 sztuki złomu
- Łatka perforacyjna (mała) – 2 sztuki środków chemicznych
- Łatka perforacyjna (średnia) – 3 sztuki środków chemicznych
- Łatka perforacyjna (duża) – 3 sztuki środków chemicznych + 2 sztuki złomu

Ogień. Rozprzestrzenia się. / Fire. Spreading.
Podpal 5 wrogów jednym strzałem z miotacza. / Set 5 enemies on fire with a single burst of the Torch.
Trofeum związane z walką. Miotacz nie jest bronią konkretnie stosowaną do walki. To bardziej taki rezerwowe zabezpieczenie w przypadku otoczenia przez wrogów. Używając go możemy chwilowo ogłuszyć pobliskich wrogów i bezpiecznie się oddalić. Ważną kwestią jest fakt, że paliwo do miotacza możemy wyciągać z dozownika w bezpiecznym schronieniu w nieskończoność. O ile nie mamy już w ekwipunku oraz skrzyni maksymalnej ich ilości. Warto z tego korzystać i przy każdej sposobności sobie zabierać paliwo.
Miotacza używamy wciskając przycisk . By zdobyć trofeum musimy w jednym momencie podpalić nim przynajmniej 5 przeciwników. Okazji do zdobycia tego pucharka nie zabraknie, bo gra wielokrotnie wystawi przeciwko nam grupy przeciwników. Pierwszą sensowną opcją jest moment pokazany na poniższym materiale wideo, gdzie mamy blisko bezpiecznego miejsca akurat wystarczającą grupkę wrogów. Zbieramy ich razem, wbiegamy pomiędzy i używamy miotacza. Innym dobrym miejscem jest walka z bossem w opactwie, gdzie w drugiej fazie atakuje nas tam cała chmara tych najsłabszych stworów.

Dyscyplina wydajności / Efficiency Discipline
Pokonaj 2 wrogów jednym pociskiem Miecza. / Defeat 2 enemies with a single Sword projectile.
Trofeum związane z walką. Używając broni Miecz MK-1615 musimy jednym strzałem położyć dwóch przeciwników. Warto zaznaczyć, że powinien to być strzał ładowany poprzez przytrzymanie . Dobrze mieć maksymalnie ulepszoną broń pod kątem zadawanych obrażeń.
Osobiście wpadło mi to trofeum przypadkiem, gdy jednym ładowanym strzałem trafiłem dwóch przeciwników w głowę, bo akurat tak się ustawili. Dobrym miejscem jest jednak wspomniana we wstępie walka z bossem w opactwie. Warto zachować sobie zapis po rozwiązaniu zagadki z drzwiami. Po pierwszej fazie strzelania do bąbli pojawi się druga i następnie, gdy ponownie ustrzelimy wszystkie świecące bąble boss wyśle na nas całą chmarę tych najsłabszych wrogów. Nie ma opcji by ładowanym strzałem nie położyć tam wymaganej ilości.

Kowadło Zbiorowości / The Anvil Of The Collective
Pokonaj 4 wrogów jednym strzałem z Młota. / Defeat 4 enemies with a single Hammer shot.
Trofeum związane z walką. Używając broni Młot PROV-2030 musimy jednym strzałem położyć czterech przeciwników. Należy uważać, by przypadkiem nie pominąć momentu zdobycia strzelby – 4:25. Warto zaznaczyć, że powinien to być strzał ładowany poprzez przytrzymanie . Dobrze mieć maksymalnie ulepszoną broń pod kątem zadawanych obrażeń.
Najlepszym miejscem jest wspomniana we wstępie walka z bossem w opactwie. Sam właśnie tam zdobyłem to trofeum. Warto zachować sobie zapis po rozwiązaniu zagadki z drzwiami. Po pierwszej fazie strzelania do bąbli pojawi się druga i następnie, gdy ponownie ustrzelimy wszystkie świecące bąble boss wyśle na nas całą chmarę tych najsłabszych wrogów. Nie ma opcji by ładowanym strzałem nie położyć tam wymaganej ilości.


Niszczycielka / The Annihilator
Pokonaj 5 wrogów jednym strzałem z Kuszy. / Defeat 5 enemies with a single Arbalest round.
Trofeum związane z walką. Używając broni Kusza MT-1020 musimy jednym strzałem położyć pięciu przeciwników. Należy uważać, by przypadkiem nie pominąć momentu zdobycia kuszy – 46:18. Tu mamy do czynienia z niezwykle potężną bronią, która bez problemu sprzątnie całą grupkę wrogów. Amunicja do niej jest jednak ograniczona i wytwarzać ją będziemy mogli dopiero w trybie NG+ zużywając znajdowane rdzenie.
Najlepszym miejscem jest wspomniana we wstępie walka z bossem w opactwie. Warto zachować sobie zapis po rozwiązaniu zagadki z drzwiami. Po pierwszej fazie strzelania do bąbli pojawi się druga i następnie, gdy ponownie ustrzelimy wszystkie świecące bąble boss wyśle na nas całą chmarę tych najsłabszych wrogów. Nie ma opcji by nie położyć tam wymaganej ilości. Inną okazją jest koniec gry, gdy w terminalu będziemy musieli się dostać na komisariat. Tam wyskoczy na nas cała grupa wrogów i poczęstowanie ich pociskiem z kuszy jest dobrym rozwiązaniem, by zlikwidować wszystkich jednym strzałem.

Szybkie utlenianie / Rapid Oxidation
Spal biomasę. / Burn the Biomass.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po pierwszym użyciu miotacza do spalenia biomasy.

Osobliwość czasoprzestrzenna / Spacetime Oddity
Aktywuj Osobliwość czasową. / Activate a Time Oddity.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po pierwszym aktywowaniu Osobliwości czasowej.

Ruch w stanie nieważkości / Counter-Gravity Traversal
Wykonaj skok grawitacyjny. / Execute a Gravity Jump.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po pierwszym użyciu skoku grawitacyjnego.

Czy Podróżnicy śnią o elektrycznych owcach? / Do Travelers Dream Of Electric Sheep?
Zasil urządzenie przewodnikiem. / Power up a device with the Conductor.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po pierwszym zasileniu akumulatora drzwi nową przystawką do broni.

Nie pozwól im się połączyć / Don't Let Them Merge
Spal 25 martwych Osieroconych. / Burn 25 dead Orphans.
Trofeum związane z dodatkową funkcja miotacza. Oprócz niszczenia biomasy oraz ogłuszania przeciwników możemy też spalać zwłoki przy jego użyciu. Jest to często sensowne rozwiązanie, by uniknąć sytuacji, w której jeden z przeciwników wchłonie poległego kolegę, by się wzmocnić. Miotacza używamy wciskając przycisk . Spali on automatycznie wszystkie pobliskie zwłoki. Zdetonowana Pożoga tak samo będzie mogła spalić zwłoki, acz musi ją aktywować jakiś żywy przeciwnik lub musimy w nią strzelić. Powinno nam to wpaść naturalnie podczas rozgrywki.

Wściekły byk / Raging Bull
Pokonaj wroga atakiem wręcz. / Defeat an enemy with a melee attack.
Trofeum związane z walką. Atakowanie przeciwników w zwarciu jest jednak wyjątkowo mało skuteczne, więc to absolutna ostateczność. Sprawdza się to bardziej do niszczenia skrzyń niż jakkolwiek zadawania obrażeń. Możemy uderzyć pięścią , a także tupnąć nogą
. Polecam najpierw osłabić wroga strzałem i dopiero spróbować dobić go w ten sposób. Najlepszymi przeciwnikami są te najsłabsze, bezgłowe maszkary, które szybko biegają. Zwykły nieładowany strzał w nogę i kilka ciosów powinno załatwić sprawę.

To nie jedna / Better Than One
Pokonaj 25 wrogów strzałem w głowę. / Defeat 25 enemies with a headshot.
Trofeum związane z walką. Strzelanie w głowę to ogólnie jest bardzo dobry sposób na prowadzenie starcia. Szczególnie przy użyciu ładowanych strzałów. Po zdobyciu esencji Artura Baryki będziemy mieli też zwiększone obrażenia strzałów w głowę przy użyciu pistoletu. Jeśli mamy problemy z celowaniem przy użyciu kontrolera możemy w ustawieniach w zakładce ROZGRYWKA włączyć sobie opcję wspomagania celowania o określonym natężeniu.

Niech służy ci bezbłędnie / May It Serve You Fault-Free
W pełni ulepsz jedną broń. / Fully upgrade a single weapon.
Trofeum związane z ulepszaniem broni. Wpadnie, po maksymalnym ulepszeniu pojedynczego elementu naszego arsenału. Zobacz opis Pretorianka.

Pretorianka / The Praetorian
W pełni ulepsz wszystkie bronie. / Fully upgrade all weapons.
Trofeum związane z ulepszaniem broni. Wpadnie, po maksymalnym ulepszeniu każdej broni. Oczywistą kwestią jest tu fakt, że musimy każdą z 7 dostępnych broni najpierw znaleźć w przeciągu naszej rozgrywki. To trofeum nie będzie szczęśliwie od nas wymagało jednak żadnego grindu ani konieczności oszczędzania zasobów. Spokojnie możemy sobie na przestrzeni całej rozgrywki dowolnie inwestować w ulepszenia. A ten pucharek po prostu zdobędziemy na koniec naszej przygody stosując poniższy sposób.
Po dwukrotnym ukończeniu gry w ramach zwykłej rozgrywki oraz wymaganej NG+ będziemy posiadali już na pewno spore zasoby gotówki dostępnej pod ręką oraz takiej zainwestowanej wcześniej w rozmaite ulepszenia konkretnych broni. Otwieramy sobie wtedy skrzynie i umieszczamy w naszym ekwipunku każdy rodzaj broni. Następnie zapisujemy grę.
Sprawdzamy, czy którąś z broni możemy już maksymalnie ulepszyć na dany moment. Jeśli mamy taką możliwość to ulepszamy dany typ broni. Po maksymalnym jej ulepszeniu wciskamy , by zresetować ulepszenia. Będzie to nas kosztować niewiele zasobów, a pozwoli całkowicie odzyskać całe zainwestowane środki. Kontynuujemy zakup ulepszeń do kolejnej broni i po jej maksymalnemu ulepszeniu ponownie resetujemy przechodząc do następnej. Powtarzamy proces, aż do ulepszenia ostatniej broni i otrzymania pucharka.

Wykuta w ogniu / Forged In Fire
W pełni ulepsz Powłokę Temporalną Podróżniczki. / Fully upgrade the Traveler's Temporal Shell.
Trofeum związane z ulepszaniem naszego kombinezonu. Dokonujemy tego przy użyciu specjalnych rdzeni znajdowanych w świecie gry. By maksymalnie ulepszyć Powłokę Temporalną musimy zdobyć dokładnie 36 rdzeni, a w pojedynczym przejściu gry znajdziemy ich 37, więc można to zrobić w ciągu jednej rozgrywki. Ich lokalizacja jest pokazana na materiale wideo w opisie Tropicielka kotów.
Rdzeni możemy też używać do ulepszenia miotacza i pożogi, ale nie wiążą się z tym żadne trofea i generalnie inwestowanie ich tam jest mniej opłacalne. Jeśli chodzi o priorytet to od siebie zalecam przede wszystkim inwestować w Miejsca w ekwipunku. Pozwoli to nam nosić więcej przedmiotów i ograniczy backtracking. Kolejną rzeczą jest Limit zasobów, który pozwala gromadzić w ekwipunku więcej chemikaliów i złomu do craftingu. Na koniec zaś zostaje Wytrzymałość kombinezonu, która oczywiście pozwoli nam przyjąć więcej obrażeń. Czasem będziemy posiadać więcej rdzeni wraz z fabularną blokadą do dalszych ulepszeń. Możemy je przechowywać w skrzyni do czasu, aż w kolejnym okrytym schronieniu pojawi się opcja inwestowania w kolejne poziomy interesujących nas ulepszeń.

Witaj w Wokacji / Welcome To The Vocation
Opuść kapsułę REV. / Exit the REV-Capsule.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie na samym początku gry, po opuszczeniu kapsuły.

Oto jest nasze powołanie / Such Is Our Calling
Znajdź Poprzednika. / Find the Predecessor.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po znalezieniu Poprzednika.

Stłumiona rekompozycja / Suppressed Recomposition
Pokonaj Niepołączonego. / Defeat the Unmerged One.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po pokonaniu pierwszego bossa na etapie osiedla. Jest to glutowaty przeciwnik z którym będziemy się ganiać po mieszkaniu. Klucz to trzymanie dystansu i wykorzystywanie otoczenia. Znajdziemy w pobliskich pomieszczeniach trochę zasobów oraz wybuchowe beczki i kanistry z których należy korzystać. Warto traktować go też miotaczem, by w chwili ogłuszenia strzelać w słabe punkty.

Destynacja temporalna osiągnięta / Temporal Destination Reached
Wykonaj Zanurzenie po raz pierwszy. / Execute a Dive for the first time.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po pierwszym wykonaniu Zanurzenia.

Esencja pozyskana / Essence Aquired
Ekstrahuj Edwarda. / Extract Edward.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po zdobyciu esencji Edwarda.

Wstąpienie / The Ascendance
Wykonaj sekwencję Wstąpienia po raz pierwszy. / Execute an Ascendance Sequence for the first time.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie pierwszym wykonaniu sekwencji Wstąpienia.

Transport publiczny / Public Transport
Uruchom tramwaj, aby dotrzeć do kombinatu. / Power up the tram to reach the Steelworks.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po pierwszym uruchomieniu tramwaju.

Im większe / The Bigger They Are
Pokonaj Terror w kombinacie. / Defeat the Terror in the Steelworks.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po pokonaniu bossa na koniec etapu w hucie. Terror to dość wielkie bydle od którego stosunkowo łatwo trzymać dystans. Na arenie walki standardowo znajdziemy trochę zasobów i materiałów wybuchowych, które należy wykorzystać. Jak zawsze przyda się ogień, by na chwilę ogłuszyć przeciwnika i oddać kilka cennych strzałów w wrażliwe elementy. Wraz z postępem starcia wyburzy się w okolicy kilka ścian co pozwoli nam ganiać się z przeciwnikiem w kółko. Należy uważać na jego ładowany atak stąpający, który wysyła falę uderzeniową w naszą stronę.

Ekstrakcja brata / My Brother's Keeper
Ekstrahuj jednego z braci. / Extract one of the brothers.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po zdobyciu esencji Artura lub Gabriela. Tu warto zaznaczyć, że mamy wybór fabularny odnośnie braci. Wybór ten też jest ograniczony czasowo i jeśli nie zdążymy go podjąć to będziemy zmuszeni zebrać esencję Gabriela.

Precz z chorobą / Down With The Sickness
Pokonaj Niepołączony terror. / Defeat the Unmerged Terror.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po pokonaniu bossa na koniec etapu szpitala. Tutaj mamy bossa łączącego w sobie glutowatego bossa z osiedla z znanym nam już Terorem. Schemat walki jest jednak identyczny, czyli zabawa w ganianego, sprowadzanie pod wybuchowe obiekty i po ogłuszeniu strzelanie w słabe punkty. Boss ten ma też kilka faz, ale znacząco się nie różnią. Po prostu bardziej cwaniakuje z chowaniem się i używaniem glutów, by nas spowolnić i zaatakować.

Chirurgiczna ekstrakcja / For Good And For Ill
Ekstrahuj dra Zyberta. / Extract Dr. Zybert.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po zdobyciu esencji Dr. Zyberta.

Wykolejony Terror / Hit Like A Train
Pokonaj Terror na stacji B. / Defeat the Terror at the station B.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po pokonaniu bossa na koniec etapu związanego z przywróceniem zasilania na drugiej stacji. Tu mamy identycznego przeciwnika jak pod koniec etapu w hucie i starcie wygląda identycznie z tą różnicą, że maszkara pluje kwasem i z czasem przywoła kilku wybuchowych przeciwników, których trzeba będzie się pozbyć.

Ofiara z ciała / The Sacrifice Of The Flesh
Pokonaj Elizę. / Defeat Eliza.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po pokonaniu bossa na koniec opactwa. Tu mamy dość specyficzną walkę inną niż pozostałe. Naszym zadaniem będzie strzelać w świecące bąble i uważać na ataki bossa oraz przywoływanych przez niego przeciwników. Zalecam zabrać ze sobą dobrą broń na większy dystans oraz kilka apteczek. Starcie ma kilka faz, gdzie pojawiają się kolejne bąble. Pod koniec będziemy musieli aktywować dwa zjawiska, by stworzyć półkę, gdzie uciekniemy przed zalewającym obszar kwasem. Będziemy z niej strzelać do nacierających nieustannie przeciwników oraz wrażliwego punktu bossa naprzeciwko.

Przepatrywacz / The Pathfinder
Zanieś Przepatrywacza do tramwaju. / Get the Pathfinder to the tram.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po zaniesieniu Przepatrywacza do tramwaju.

Naprawiam wszystko / Fixing Things
Odkryj sekret Opiekuna. / Discover the Warden's secret.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po odkryciu sekretu Opiekuna. Tu warto dodać, że na koniec czeka nas najbardziej irytujące starcie w grze. Finalny boss jest naprawdę upierdliwy, szczególnie w ostatnich dwóch fazach. Polecam na finalne starcie zabrać ze sobą kilka apteczek i dobry zestaw broni. Potężna kusza jednak w tym wypadku nie zdaje egzaminu.
Podczas starcia generalnie trzeba być bardzo mobilnym. Szczególnie po pierwszej fazie, gdzie przeciwnik będzie się teleportował i próbował nas zaskoczyć z różnych stron. Należy też się nauczyć kiedy oddawać strzały, by samemu nie oberwać i trafić nim przeciwnik zniknie. Będzie to wymagało kilku prób. Uważajmy na jego ataki dystansowe w stylu „kamehame”. Te najlepiej unikać biegnąc po okręgu w większej odległości. A gdy razi piorunami mamy na ziemi widoczny okrąg od jakiego należy się trzymać z daleka. Po każdym tym piorunie jest okazja, by sprzedać mu jeden strzał w japę. W każdej fazie ma też atak, gdzie mówi coś w stylu „moja kolej” i biegnie do nas. Musimy do niego wtedy strzelić, bo ataku tego nie da się inaczej uniknąć. W ostatniej fazie jest o tyle trudniej, że wtedy kilkukrotnie znika i musimy wyczuć moment, kiedy strzelić.
W trzeciej fazie i czwartej fazie należy uważać na atak ostateczny, gdy z centrum areny przywołuje on ogromne wyładowanie. Podczas trzeciej fazy by uciec musimy skorzystać z butów grawitacyjnych i przenieść się na pobliskie platformy w powietrzu, a następnie wrócić po zakończeniu ataku. W czwartej fazie zaś musimy ładując osobliwości odbudować przejście do zakamarków areny, gdzie możemy przeczekać ten atak.

Iskierka nadziei / A Flicker Of Hope
Oszczędź Przepatrywacza. / Spare the Pathfinder's life.
Trofeum związane z zakończeniem. Po pokonaniu finalnego bossa czeka nas decyzja fabularna. By zdobyć ten pucharek musimy wybrać opcję, by oszczędzić Przepatrywacza. Po zakończeniu gry zaleca się wczytać ostatni zapis, przejść finalną walkę raz jeszcze i wybrać drugie zakończenie do trofeum Jestem wolna.

Jestem wolna / I Am Free
Zastrzel Przepatrywacza. / Shoot the Pathfinder.
Trofeum związane z zakończeniem. Po pokonaniu finalnego bossa czeka nas decyzja fabularna. By zdobyć ten pucharek musimy wybrać opcję, by zastrzelić Przepatrywacza. Po zakończeniu gry zaleca się wczytać ostatni zapis, przejść finalną walkę raz jeszcze i wybrać drugie zakończenie do trofeum Iskierka nadziei.

Powłoka nienaruszona / Shell Not Compromised
Ukończ grę w trybie trudnym. / Finish the game in the Hard Mode.
Poziom trudny odblokuje się po jednokrotnym ukończeniu gry. Warto to połączyć z pucharkiem związanym z ukończeniem gry w trybie NG+ wymaganym do Nigdy się nie poddajesz. Jeśli gramy we wspomnianej NG+ nie będziemy tutaj mieli żadnych problemów i w zasadzie będzie to łatwiejsze niż nasze pierwsze przejście, bowiem przechodzą nam tu wszystkie ulepszenia, bronie i zasoby. Tryb trudny charakteryzuje się też tym, że jest mniej miejsc do zapisu automatycznego, więc warto mieć to na uwadze i zapisywać grę ręcznie jak najczęściej.
Jeśli gramy w trybie NG+ to przy pierwszej wizycie w sklepie polecam kupić sobie schemat do wytwarzania pocisków do kuszy. Zużywamy do nich znajdowane rdzenie, które nie będą już potrzebne do niczego innego po maksymalnym ulepszeniu naszego kombinezonu. Używając kuszy możemy bez żadnych problemów szybko i sprawnie rozwalić tu wszystkich bossów, czy większe chmary przeciwników. Poza finałowym starciem, bo tam akurat kusza jakoś specjalnie się nie sprawdza i bardziej sensowne jest granie zwykłą bronią.

Wolna od wszelkich blizn / Free From All The Scars
Uratuj obie Weroniki. / Save both Weronikas.
Trofeum związane z zakończeniem. Po pokonaniu finalnego bossa czeka nas decyzja fabularna. By zdobyć ten pucharek musimy wybrać nową trzecią opcję, by zacząć od nowa. Będzie na dostępna wyłącznie w grze w trybie NG+, więc wiąże się z wyborem podczas zdobywania trofeum Nigdy się nie poddajesz.

Nigdy się nie poddajesz / You Never Give Up
Ukończ grę w trybie NG+. / Finish the game in the NG+.
Tryb NG+ odblokuje się po jednokrotnym ukończeniu gry. Warto to połączyć z pucharkiem związanym z ukończeniem gry na poziomie trudnym wymaganym do Powłoka nienaruszona. Jeśli gramy we wspomnianej NG+ nie będziemy tutaj mieli żadnych problemów i w zasadzie będzie to łatwiejsze niż nasze pierwsze przejście, bowiem przechodzą nam tu wszystkie ulepszenia, bronie i zasoby. Tryb trudny charakteryzuje się też tym, że jest mniej miejsc do zapisu automatycznego, więc warto mieć to na uwadze i zapisywać grę ręcznie jak najczęściej.
W trybie NG+ to przy pierwszej wizycie w sklepie polecam kupić sobie schemat do wytwarzania pocisków do kuszy. Zużywamy do nich znajdowane rdzenie, które nie będą już potrzebne do niczego innego po maksymalnym ulepszeniu naszego kombinezonu. Używając kuszy możemy bez żadnych problemów szybko i sprawnie rozwalić tu wszystkich bossów, czy większe chmary przeciwników. Poza finałowym starciem, bo tam akurat kusza jakoś specjalnie się nie sprawdza i bardziej sensowne jest granie zwykłą bronią.

Ortodoksyjna / The Orthodox
Ukończ grę tylko z Esencjami wyznaczonymi przez Zbiorowość. / Finish the game only with the Essences appointed by the Collective.
Trofeum związane ze zdobywanymi esencjami. Warto się za to zabrać przy drugim przejściu gry. Olewamy wtedy całkowicie wszystkie esencje podróżników związane z trofeum Strażniczka. Nie wchodzimy w ogóle w interakcje z poległymi podróżnikami.
Podczas całej rozgrywki musimy zebrać TYLKO te esencje:
- Edward Wiśniewski – zbieramy automatycznie pod koniec etapu w osiedlu.
- Artur Baryka – pod koniec etapu huty czeka nas wybór fabularny między Arturem oraz Gabrielem. MUSIMY wybrać Artura. Koniecznie trzeba też zmieścić się w czasie decyzji, bo spóźnienie automatycznie skaże nas na esencję Gabriela.
- Dawid Zybert – zbieramy automatycznie pod koniec etapu w szpitalu.

Punk nie umarł! / Punks Not Dead!
Ukończ grę z Esencją Edwarda. / Finish the game with Edward's Essence.
Trofeum związane z esencjami. Musimy do samego końca rozgrywki trzymać w filakterium esencję Edwarda Wiśniewskiego. Wpadnie to nam automatycznie przy Ortodoksyjna.

Razem / Togetherness
Zbierz razem Esencje Lidii, Marcela i Krzysztofa. / Gather together the Essences of Lidia, Marcel and Krzysztof.
Trofeum związane z esencjami. Podczas gry jednym z naszych głównych zadań będzie pozyskiwanie esencji. Oprócz głównych fabularnych możemy jednak też natknąć się na poboczne esencje innych podróżników. Mamy ich do znalezienia w grze dokładnie 5 i musimy zdobyć wszystkie, by otrzymać pucharek Strażniczka. Lokalizacja wszystkich esencji pokazana jest na materiale wideo znajdującym się w opisie
Tropicielka kotów.
Warto tu zaznaczyć, że w jednym momencie możemy mieć aktywne tylko TRZY esencje. Każda kolejna pozyskana wymaga usunięcia NA ZAWSZE jednej z wcześniej pozyskanych. W związku z tym należy zwrócić szczególną uwagę podczas gry pod ten konkretny pucharek, który wymaga posiadania trzech konkretnych esencji W TYM SAMYM CZASIE. Łatwo to przegapić jeśli usuniemy niewłaściwą esencję. Trofeum wpadnie, gdy w filakterium w jednym momencie będziemy posiadali Lidię Marzec, Marcela Marzec oraz Krzysztofa Marzec. Potem po otrzymaniu tego pucharka będzie już można podmienić jednego z nich na finalnego podróżnika pod trofeum Strażniczka.
Wymagane esencje:


Piromanka / The Pyromaniac
Spal biomasę przy pomocy Pożogi. / Burn Biomass with the Pyre.
Trofeum związane z podpalającym granatem zwanym Pożogą. Odblokujemy go na terenie huty i będziemy mogli je wytwarzać z trzech sztuk złomu. Granaty te rzucamy przytrzymując i są one detonowane automatycznie, gdy zbliży się do nich przeciwnik. Możemy też z ich użyciem zniszczyć biomasę blokującą nam jakąś drogę. By tego dokonać rzucamy granat, a następnie wysadzamy go strzelając doń z broni palnej.