Digital Dragons 2024 – Relacja z wydarzenia

by
14 czerwca 2024
0
W dniach 19-22 maja 2024 miałem okazję uczestniczyć w Digital Dragons 2024 w Krakowie. Jest to coroczna, istotna dla europejskiej branży growej konferencja. Jeszcze przed jej rozpoczęciem, każdy z uczestników otrzymał dostęp do zewnętrznej aplikacji Gridaly, gdzie w łatwy sposób można było prześledzić program, dodać do kalendarza interesujące nas konferencje, a także porozmawiać z uczestnikami tegorocznej edycji.

W niedzielę wieczorem uczestniczyłem w imprezie organizowanej przez Creepy Jar (twórców m.in. Green Hell). gdzie odebrałem identyfikator, a także spotkałem kilka znajomych osób – m.in. Rafała z podcastu Stary Gracz, Simpleksa i Damiana z MKwadrat Podcast, Schemata (pomysłodawcy Pog(R)adajmy). Miałem również przyjemność poznać na żywo Rysława, który kilka miesięcy temu dał mi szansę opowiedzieć o łowieniu trofeów w swoim podcaście Grysław, a także UV, znanego m.in. ze swojego kanału UV o Grach, gdzie od niedawna wraz z Rysławem nagrywa wspólny podcast.
Podobnie jak w poprzedniej edycji Digital Dragons, nastawiłem się w głównej mierze na uczestnictwo w panelach i konferencjach i mimo że nie udało mi się zaliczyć ich równie dużo co przed rokiem, wziąłem udział w kilku naprawdę wartościowych wykładach. Zaczęło się od mocnego uderzenia: Swen Vincke, szef Larian Studios w swoim wykładzie Taming the tadpole w ciekawy sposób przedstawił dzieje swojej firmy, z jej wzlotami i upadkami, aż do momentu osiągniecia gigantycznego sukcesu, jakim niewątpliwie okazał się Baldur’s Gate III. Wisienką na torcie było ogłoszenie Swena o otwarciu nowego studia w Warszawie. Następnie postanowiłem pozostać w baldurowych klimatach i kolejną prelekcję spędziłem w towarzystwie Borislava Slavova, najważniejszej osoby odpowiedzialnej za muzykę w grach Lariana. Prelekcja Adaptive Music as an Active Participant in the Narrative of Video Games była inna niż te, do których byłem przyzwyczajony. W jej pierwszej fazie Borislav przedstawił tę samą scenkę z BG3 z czterema różnymi podkładami muzycznymi udowadniając, jak wielką rolę w budowaniu historii i napięcia ma muzyka. Przyznam, że byłem pod niesamowitym wrażeniem tego eksperymentu. Następnie Borislav zabawił się z uczestnikami spotkania w sesję RPG, gdzie słuchacze wybierali kolejne wydarzenia, a kompozytor dopasowywał do nich podkłady dźwiękowe, które w sposób płynny następowały po sobie. Chyba nikt obecny na sali nie miał wątpliwości, że Borislav jest właściwą osobą na właściwym miejscu. Kolejnym punktem mojego programu był panel dyskusyjny Future Game Narratives with AI: Unleashing Creativity or Another Fading Trend? prowadzony przez Marię Borys-Piątkowską (Flying Wild Hog), Barbarę Kciuk (Bloober Team), Joannę Keler (GamerTag) oraz Krzysztofa Ziebę. Mimo że patrzyłem i wciąż patrzę sceptycznie na wykorzystanie sztucznej inteligencji w opowiadaniu historii w grach wideo, zrozumiałem, jak bardzo przydatnym narzędziem może się ona okazać w niektórych sytuacjach.
Na Digital Dragons zagościła także Augusta Butlin z Valve Corporation, aby opowiedzieć o swojej flagowej platformie podczas Steam Business Update 2024. Warto zaznaczyć, że Simplex z MKwadrat Podcast, który wraz ze swoimi podcastowymi kompanami walczy o obniżenie polskich cen gier na Steam (polski przelicznik jest drugim najmniej korzystnym po frankach szwajcarskich), po konferencji rozmawiał o sprawie z prelegentką i choć nie udało mu się wiele zdziałać, należą się brawa za zasygnalizowanie problemu. Niezmiennie kibicuję chłopakom i trzymam kciuki za powodzenie akcji.
W przerwach między panelami odwiedzałem strefę indie, gdzie niewielkie studia prezentowały owoce swojej pracy. Muszę przyznać, że poziom przedstawianych gier był naprawdę wysoki, a sam miałem przyjemność przetestować takie pozycje jak Forgive Me Father 2 (inspirowana mitologią Cthulhu, utrzymana w stylu retro pierwszoosobowa strzelanka), Tempo Punk (litewska gra w stylu Metal: Hellsingera) czy #DRIVE Rally (polska ścigałka nieco przypominająca stylistyką Art of Rally).
Wieczorem odbyła się gala rozdania nagród Digital Dragons, gdzie 20 osób związanych z branżą wybrało najlepsze gry w 7 kategoriach. Najważniejsza smocza statuetka dla polskiej gry przypadła Cyperpunkowi 2077: Phantom Liberty, zaś w kategorii zagranicznej po raz kolejny doceniony został Baldur’s Gate III.

Oto wszyscy laureaci:

  • Best Polish Game Visual Art 2023Inkulinati (Yaza Games)
  • Best Polish Game Audio 2023The Invincible (Starward Industries)
  • Best Polish Narrative 2023Cyberpunk 2077: Phantom Liberty (CD Projekt Red)
  • Best Polish Game Design 2023Against the Storm (Eremite Games)
  • Best Polish Mobile Game 2023Hero Legacy: Adventure RPG (BoomBit Games)
  • Best Polish Game 2023Cyberpunk 2077: Phantom Liberty (CD Projekt Red)
  • Best Foreign Game 2023Baldur’s Gate 3 (Larian Studios)

Na koniec imprezy miałem przyjemność uczestniczyć w Indie Showcase Gala, gdzie niezależni twórcy zostali nagrodzeni za swoje projekty. Najważniejsze odznaczenie otrzymała gra Dungeons of the Amber Griffin, zaś nagrodę publiczności oraz drugie miejsce wręczono Follow the Meaning.

Oto pełna lista zwycięzców:

  • National Showcase AwardDumbriel: Magnificent Adventure in Hell (Madmoa)
  • Community AwardFollow the Meaning (Hiking Mind)
  • Special AwardThe Whims of the Gods (PJ Games)
  • Indie Showcase Award 3rd PlaceThe Gap (Crunching Koalas/Label This Studio)
  • Indie Showcase Award 2nd PlaceFollow the Meaning (Hiking Mind)
  • Indie Showcase Award 1st PlaceDungeons of the Amber Griffin (Frozengem Studio)
Podsumowując, tegoroczne Digital Dragons uważam za niezwykle udane wydarzenie. Wszystko zostało dopięte na ostatni guzik i przez cały czułem się „zaopiekowany”. Na koniec, po raz kolejny chciałbym serdecznie podziękować firmie Krakowski Park Technologiczny sp. z o.o. za umożliwienie mi wzięcia udziału w imprezie. Już nie mogę się doczekać przyszłorocznej edycji!