Hellblade: Senua’s Sacrifice to najnowsza produkcja Ninja Theory wyłamująca się z dotychczasowego dorobku studia stawiającego na mocno wymagające gry. Jest to mroczna opowieść bazująca na nordyckich mitach i wierzeniach. Główna bohaterka wyrusza w niebezpieczną podróż w zaświaty borykając się nie tylko z przeciwnościami losu, ale i własnym toczącym ją szaleństwem. Przyjdzie nam nie tylko machać orężem, ale i rozwiązywać zagadki blokujące dalszą drogę. Czy staczy nam odwagi, aby ukończyć tą podróż?
Krok po Kroku:
Hellblade jest grą stworzoną pod jedno przejście i tak też polecam uczynić chcąc dobyć platynowy puchar. Jedynym pucharkiem jaki możemy pominąć jest Stories From the North. Dlatego też od razu należy zabrać się za zbieranie znajdziek, jakimi są tzw. Lorestone. W przypadku pominięcia czegoś w miejscu, do którego nie możemy wrócić będzie nas czekać konieczność ponownego przejścia gry. Teoretycznie przy drugim przejściu widać których run nam brakuje na okręgu jednakże część graczy wspominała, iż runy się zmieniają co sprawia, że nie odblokuje się nam ta konkretna brakująca w danym momencie. Dlatego jeśli coś nam umknęło niestety poleca się usunięcie zapisów i zaczęcie nowej gry. Więcej informacji znajduje się w opisie konkretnych pucharków.
WALKA
Jeśli chcemy sobie ułatwić potyczki z przeciwnikami w menu gry możemy ustawić poziom trudności walki na: ŁATWY. W ten sposób nie powinniśmy mieć większych problemów nawet z grupą wrogów. O ile rzecz jasna nie będziemy lecieć jak wariat spamując atak. Taka taktyka przejdzie tylko w wypadku pojedynczego najsłabszego z dostępnych przeciwników.
Wrogowie, gdy jest ich kilku często starają się nas zajść od tyłu. Skutkuje to tym, że łatwo mogą nas zaskoczyć niespodziewanym atakiem, gdy ich nie widzimy. Dlatego radzę ustawiać się tak, aby mieć na widoku całą gromadę. Pamiętajmy o korzystaniu z bloku . Trzymanie go uchroni nas przed większością ataków. Wyjątkami są potężne ciosy większych typów oraz bossów. Dobrze też jest stosować kontrę. Należy wyczuć moment w którym wróg nas atakuje i tuż przed tym zablokować cios. Przeciwnik zostanie w ów czas oszołomiony i chwilowo podatny na ataki.
Za wykonywanie zgrabnych uników, kontr i pokonywanie wrogów będzie się nam napełniał poziom mocy specjalnej. Symbolizuje to fakt zaświecenia się charakterystycznej runy i znaków na artefakcie jaki Senua nosi przy pasie. Mogą się tam zapełnić trzy znaki, których możemy używać w walce wciskając . Po użyciu mocy na moment czas zostaje mocno spowolniony, a wrogowie bardzo podatni na ataki. Warto to wykorzystać na twardszych oponentów, albo w momencie, gdy padniemy zranieni na ziemi. Użycie mocy także uzdrowi naszą bohaterkę.
PRZECIWNICY
Najbardziej pospolity przeciwnik z jakim przyjdzie się nam borykać. Uzbrojony w miecz wyprowadza zarówno słabe szybkie ciosy, jak i wolniejsze, acz mocniejsze. Każda taktyka na nich się sprawdza. Radzę tylko uważać, gdy trafi się więcej na raz. Lubią zachodzić od tyłu i niehonorowo siec w plecy.
Tu mamy nieco twardszego oponenta uzbrojonego w broń miażdżącą. Jest trochę wolniejszy i lubi wyprowadzać silne ciosy, jednak nie stanowi większego problemu. Wytrzymuje więcej ataków, ale jest podatny na każdy styl walki.
Moim zdaniem najbardziej wkurzający rodzaj wrogów. Typ z tarczą bardzo solidnie blokuje nasze ataki. Kontry się tu raczej nie sprawdzają, gdyż zazwyczaj zdąży się osłonić nim wyprowadzimy uderzenie. Po jednym otrzymanym ataku szybko dochodzi do siebie i blokuje następne. Najlepiej sprawdza się na niego taktyka wykonywania uników okrążając go w stronę tarczy. W momencie, gdy zadaje cios robimy unik i od razu zadajemy szybki cios . Trwa to jednak trochę czasu. Możemy też zostawiać na nich użycie mocy specjalnej i rozwalić go jak najszybciej serią ciosów. Sposobem jest zaatakować go atakiem wręcz za pomocą , odsłaniania się i wtedy go siekamy.
Bardzo silny, ale bardzo powolny osobnik. Może nas załatwić dwoma ciosami więc radzę być ostrożnym. Posiada zarówno potężne ataki do przodu, jak okrążające wokoło. Szczególnie trzeba uważać na szarżę. Jest też wytrzymały na ataki. Najlepiej sprawdza się na niego korzystanie z okrążania unikiem i zadawanie jednego, dwóch szybkich ciosów .
Ostatnim typem przeciwnika jest zwinny wojownik dzierżący dwa toporki. Atakuje z wyskoku z większych odległości niż inni. Ponadto może też rzucić w nas jednym z toporków. Nie jest jednak nadzwyczaj niebezpieczny. Dobrze się sprawdza na niego kontrowanie ciosów wyprowadzając blok tuż przed atakiem i po sukcesie dołożenie zwykłym lub silnym atakiem.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!
Done
Collect all of the other trophies
Platynowe trofeum. Jeśli uporamy się z pozostałymi będzie nasze.
The Fight Begins
Reaching the Gate for the first time
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Pierwszy pucharek jaki zdobędziemy. Wpadnie jak tylko dotrzemy do komnaty z bramą, z której odchodzą jeszcze dwie zamknięte drogi do bossów.
Extinguished
Defeat Surtr
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Kiedy z pomieszczenia związanego z powyższym pucharkiem udamy się drogą w prawo na jej końcu przyjdzie nam stoczyć walkę z bossem – Surtrem.
Nie jest to trudny przeciwnik. Jest powolny, ale jego ciosy są bolesne. Najlepiej często wykonywać unik i zadawać szybkie ciosy . Gdy wbije miecz w ziemie jest wystawiony na atak. Możemy wtedy podbiec i siekać go ile wlezie. W późniejszej fazie walki stworzy on wokoło siebie ognisty pancerz. Chroni go on od wszelkich naszych ataków. Aby się z nim uporać będziemy musieli użyć specjalnej mocy . I to tyle. Nie ma w tej walce większej filozofii.
Master of Illusion
Defeat Valravn
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Kiedy z pomieszczenia związanego z powyższym pucharkiem udamy się drogą w lewo na jej końcu przyjdzie nam stoczyć walkę z bossem – Valravnem.
Valravn jest dość denerwujący. Samo dojście do niego będzie od nas wymagało pokonania wielu przeszkód związanych z iluzją. Walka też będzie nieco trudniejsza, niż w przypadku ognistego bossa. Valravn jest szybki i potrafi jednym susem doskoczyć do nas z daleka. Jest też wytrzymały na otrzymywane ciosy. Kontrowanie ciosów tuż przed atakiem dobrze się sprawdza. Następnie po udanym zabiegu możemy go kilka razy sieknąć. W ten sam sposób możemy odbijać rzucane przez niego sztylety. Szczególnie radzę uważać na atak szarży z jego strony. Gdy leci bezpośrednio na nas musimy wykonać unik . Możemy podczas walki też posiłkować się naszą mocą . Między walką pojawią się też przerywniki w postaci kilku zwykłych przeciwników do pokonania. Dobrze jest na nich nabić sobie pasek mocy, aby ponownie móc go użyć na bossie.
Source of the Darkness
Meet Hela for the first time on the Bridge
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Pucharek otrzymamy po pokonaniu Valravna oraz Surtra i otwarciu bramy, którą widzieliśmy zdobywając pierwszy pucharek w grze. Następnie podążając drogą wzdłuż mostu przyjdzie nam spotkać Helę.
Trust Your Senses
Complete the Blindness Shard Challenge
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Jedna z prób jakie będziemy musieli przejść, aby zdobyć miecz Gramr. Jest to bardzo klimatyczne zadanie podczas którego będziemy poruszać się w mroku idąc w kierunku podświetlonych przejść. W późniejszej części musimy uważać na krążące w mroku maszkary. Gdy dojdziemy do ostatniego światełka trofeum jest nasze.
Different Perspectives
Complete the Tower Shard Challenge
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Kolejna próba na drodze do zdobycia miecza Gramr. Tym razem przyjdzie nam po raz kolejny bawić się zmianą światów po zaglądaniu w lustra w kształcie twarzy. Działa to podobnie jak wcześniejsze bramy iluzji podczas poziomu z Valravnem. Nie ma tam żadnych bardziej skomplikowanych zagadek. Po otwarciu bramy i przejściu po belce pucharek będzie nasz.
Cure For the Plague
Complete the Swamp Shard Challenge
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Następne z wyzwań, które realizujemy, aby zdobyć miecz Gramr. Początek wyzwania jest identyczny jak wcześniejsze poziomy z bramami iluzji. Przechodzimy przez portale tak, aby odblokować dalszą drogę. Gdy dotrzemy już do chaty i aktywujemy sekwencje szukania run do bramy, czeka nas ucieczka przed przeciwnikiem. Krążąc w labiryncie będziemy musieli odnaleźć wszystkie runy jednocześnie unikając ścigającego nas potwora. Kierujemy się w stronę światła. Tam znajdują się potrzebne runy. Po znalezieniu wszystkich trzech wracamy do bramy. Gdy tam dotrzemy pucharek będzie nasz.
Escaped
Complete the Labyrinth Shard Challenge
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. I ostatnia z prób, które musimy ukończyć, aby zdobyć miecz Gramr. Tym razem czeka nas przemierzanie labiryntu w kurhanie i odnalezienie zeń wyjścia. Nie jest to wymagające. Pamiętajmy, aby korzystając z pochodni rozpalać ogień we wszelkich możliwych miejscach. Dzięki temu łatwiej zorientować się w którą stronę należy podążyć.
Gramr Released
Pull Gramr out of the Tree
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Po uporaniu się z wszystkimi czterema próbami z pucharków Trust Your Senses, Different Perspectives, Cure For the Plague i Escaped wracamy do wnętrza drzewa i zdobywamy nowy oręż.
Warrior
Escape the Sea of Corpses
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. W trakcie gry trafimy do niezwykle klimatycznej i niepokojącej lokacji – Sea of Corpses. Naszym zadaniem będzie z niej uciec. Brniemy po prostu przed siebie. Czeka nas sporo przeciwników do pokonania, ale dzierżąc nowo zdobyty miecz Gramr, żaden z przeciwników nie powinien stanowić dla nas wyzwania.
Into the Mountain
Enter Helheim
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Po wydostaniu się z Sea of Corpses będziemy mogli w końcu dostać się do Helheimu. Jest to wielka góra, którą okrążaliśmy podczas dotychczasowej rozgrywki.
Tamed the Beast
Defeat Fenrir
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Będąc we wnętrzu góry czeka nas z czasem konfrontacja z jej niebezpiecznym mieszkańcem – Fanrirem. Nim do niej dojdzie podczas eksploracji pamiętajmy, aby trzymać się światła. Pozostanie w mroku jest gwarancją śmierci. Stwór bowiem jest niewidoczny, ale tylko czeka aż zapuścimy się w ciemność, aby nas rozszarpać.
Fanrir jest najbardziej niebezpiecznym z bosów w grze. Posiada bardzo silne ciosy, jest wytrzymały i atakuje ze sporej odległości. Podczas walki polecam taktykę wykonywania uników i zadawania pojedynczego silnego ciosu . W pewnym momencie stwór zacznie „rzygać” ciemnością. W ów czas nie będziemy nic widzieć poza przelatującymi w ciemności obrazami. Zupełnie jak gdy eksplorowaliśmy górę i weszliśmy w ciemność. Na takie okazję polecam używać mocy . Przywróci ona nam możliwość widzenia i pozwoli oddać kilka konkretnych ataków przeciwnikowi. Kolejnym niebezpiecznym atakiem Fanrira jest ucieczka daleko w mrok i szarża. Nigdy nie wiadomo z której strony nadbiegnie. Dlatego też polecam cały czas wykonywać uniki jak tylko zniknie nam z pola widzenia. Będziemy musieli trochę go pociąć, bo szybko się nie poddaje. Jak tylko walka dobiegnie końca trofeum będzie nasze.
The Final Battle
Confront Hela
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Konfrontacja z Helą to finalny punkt gry. Składa się ona z trzech etapów podczas których stajemy do walki z sporymi ilościami przeciwników. Starajmy walczyć z pojedynczymi wrogami. Odciągamy jednego i zabieramy się za kolejnego dopiero jak obecny się przekręci. Stosujmy odpowiednie taktyki do przeciwników i używajmy mocy gdy zajdzie taka potrzeba. Po pokonaniu wszystkich przeciwników w danym etapie musimy skoncentrować wzrok na zniszczonym moście i cały czas trzymając iść przed siebie składając go w całość. Trzeci etap walki jest już ponad nasze siły i pisane jest mam tam zginąć. Możemy jednak opierać się śmierci tak długo jak zdołamy. Nie poddawać się!
Stories From the North
Collect all of the Lorestones
Jedyny pucharek na jaki musimy uważać. W grze są 44 kamienie Lorestones, które musimy odnaleźć i aktywować koncentrując na nich wzrok . Gdy tak zrobimy usłyszymy jakąś nordycką historię. Warto ich posłuchać, choć od razu po aktywacji możemy odejść. Na kamieniu pojawia się okrąg z runami. Są umieszczone kolejno wraz ze zdobywaniem w grze oddzielone kropkami między konkretnymi rozdziałami gry. Aktywowane Lorestones zapala kolejną runę. Aby otrzymać pucharek musimy zapalić wszystkie runy na okręgu.
UWAGA! Może się zdarzyć, że pominiemy jakąś znajdźkę i na okręgu będziemy mieli niepodświetloną runę. Nie zawsze niestety da się wrócić, aby ponownie ją aktywować. W takim przypadku niestety będziemy musieli grać całkowicie od początku. W dodatku najlepiej usuwając poprzedni zapis z konsoli. Są bowiem głosy graczy twierdzące, iż przy rozpoczęciu nowej gry na tym samym zapisie zmieniły się kształty run i pucharek im nie wpadł. Dlatego radzę zwracać na to uwagę. Śmierć, bądź wyjście gry cofa znalezione Lorestones w przypadku braku checkpointu po znalezieniu konkretnej sztuki.
W spoilerze znajdziecie screeny wszystkich znajdziek w kolejności ich zdobywania: