Mysteria Ecclesiae to trzeci większy dodatek do Kingdom Come: Deliverance 2. Daje on nam dostęp do nowej, zamkniętej lokacji, gdzie przyjdzie nam prowadzić śledztwo. Dodatek ten jest dość mocno nastawiony na bardziej skradanie i działanie w ukryciu.
Krok po kroku w Mysteria Ecclesiae:
Zapraszam do pozostałych poradników związanych z grą Kingdom Come: Deliverance 2:
W przypadku zdobywania trofeów w Mysteria Ecclesiae trzeba być jeszcze bardziej uważnym jak w poprzednich dodatkach, gdyż tu mamy trzy trofea, które wymagają uwagi na przestrzeni całej nowej zawartości. Przed rozpoczęciem tej przygody standardowo zalecam zużyć Zbawiennego sznapsa, by dokonać ręcznego zapisu gry. Tak na wszelki wypadek w razie, gdyby z jakimś konkretnym trofeum pojawiły się problemy. Wtedy będzie można ponownie z tego miejsca rozpocząć dodatek i skupić się wyłącznie na brakującym pucharku jeśli nie będziemy mieli takiej możliwości w ramach automatycznych zapisów z misji.
Ogólnie w przypadku każdego dodatku do Kingdom Come: Deliverance 2 zalecam się zabierać do zdobywania trofeów dopiero po ukończeniu zawartości z podstawowej gry. Wiąże się to z faktem, że dodatkowa zawartość wymagać będzie od nas solidnie rozwiniętego Henryka do niektórych trofeów. A po zakończeniu gry nie powinno to być większym problemem. W tym wypadku szczególnie istotne będą zdolności skradania się. Poza tym nie będziemy też musieli mieć na uwadze trofeów z podstawki takich jak to wymagające unikania zabijania zwierząt.
Trofea na które musimy mieć uwagę przez całą grę:
Cicho jak mysz – podczas rozgrywki czekają nas momenty, gdy Henryk będzie zamknięty w obszarze lazaretu, a resztę lokacji patrolować będą strażnicy. Nie możemy przez całą rozgrywkę ani razu dać się złapać.
Moc dobrych uczynków – w grze jest kilka zadań pobocznych, których nie możemy zepsuć, a dodatkowo też jedna łatwa do pominięcia interakcja. Rozpisałem je wszystkie w poniższej chronologicznej liście zadań.
Czego Orzech nie widzi… – pomiędzy głównymi zadaniami mamy kilka okazji na interakcję z kotem siedzącym na regałach w bibliotece. Musimy przy każdej okazji go odwiedzić. Rozpisałem wszystkie okazje w poniższej chronologicznej liście zadań.
Chronologiczna lista zadań, gdzie uważamy na trofea:
- Na samym początku zadania Anamneza po zbadaniu pierwszego chorego i rozmowie z Mistrzem Albikiem oraz poznaniu Zachariasza czeka nas spotkanie z innymi osobami. Gdy tylko wyjdziemy z lazaretu na zewnątrz zobaczymy Magdę, która próbuje się poradzić w sprawie lekarstwa. Musimy z nią porozmawiać w odpowiedni sposób by wykonać zadanie Diabelski ból niezbędne do trofeum
Moc dobrych uczynków. WAŻNE, aby nie wykonywać testu wiedzy, a zamiast tego poradzić się Mistrza Albika. Więcej w opisie wspominanego trofeum. - W ramach zadania Anamneza przyjdzie nam odwiedzić bibliotekę i porozmawiać z Mnichem Celestynem. Mamy wtedy pierwszą okazję do interakcji z kotem do trofeum
Czego Orzech nie widzi… - Pod koniec zadania Anamneza, gdy otrzymamy cel zbadania ukrytego pokoju w klasztornej piwnicy spotkamy Mnicha Wojciecha z którym przyjdzie nam odbyć rozmowę. Zapiszmy sobie grę przed wejściem do tego ukrytego pokoju, by nie przegapić trofeum
Przetrwałem! przy którym musimy wybrać dialog „Opowiedz mi jeden z waszych żartów” i następne kontynuować prośby o żarty tak długo, aż wpadnie trofeum. - Po zakończeniu zadania Anamneza, ale PRZED rozpoczęciem Niemi świadkowie należy się zabrać za kilka innych pobocznych zadań:
- Chleb nasz powszedni – zagadujemy w lazarecie Denesa, który zleci nam to zadanie. Jest ono niezbędne, by otrzymać trofeum
Moc dobrych uczynków. W jego trakcie też będziemy się starać o
Ostrakonofobia. - Ochrona przed złem – musimy odwiedzić bibliotekę i porozmawiać z Mnichem Celestynem. WAŻNE, by nie wybierać żadnego testu umiejętności, a po prostu zgodzić się mu pomóc. Tylko wtedy otrzymamy to zadanie. Nie wiąże się ono z żadnymi trofeami, ale warto je na wszelki wypadek wykonać. Przy okazji będąc w bibliotece mamy kolejną okazję do interakcji z kotem do trofeum
Czego Orzech nie widzi… - Ostatnie życzenie – to zadanie nie wiąże się z żadnymi trofeami, ale jeśli chcemy w pełni ukończyć dodatek możemy je wykonać. Można je zacząć z dwóch stron: rozmawiając z Konstantynem w salach mieszkalnych nad biblioteką lub rozmawiając z Bratem Atanazym w ogrodzie tuż za lazaretem.
- Chroń nas ode złego – podczas tego zadania będziemy przegotowywać specjalną maskę, by otrzymać
Lepiej dmuchać na zimne. Po jej wytworzeniu warto ją już cały czas nosić, bo w innym wypadku fabularne zejście do grobowca zakończy się chorobą, która negatywnie wpłynie na nasze statystyki. - Wykonujemy też unikalną interakcję z jednym z mnichów, by otrzymać
Moc dobrych uczynków.
- Chleb nasz powszedni – zagadujemy w lazarecie Denesa, który zleci nam to zadanie. Jest ono niezbędne, by otrzymać trofeum
- Realizujemy zadania Niemi świadkowie oraz Szukajcie, a znajdziecie. Nie wiążą się z nimi żadne trofea.
- Podczas zadania W proch się nie obrócisz uwaga na opcjonalną, możliwą do przegapienia interakcję podczas badania zwłok. Jest ona potrzebna, by otrzymać trofeum
Przestań to lizać! - Po rozpoczęciu zadania Nadszedł już czas pamiętajmy by udać się do biblioteki i wejść w kolejną interakcję z kotem potrzebną do
Czego Orzech nie widzi… Jeśli trofeum to nam jeszcze nie wpadło to po zakończeniu dodatku będziemy mogli za opłatą ponownie wejść do klasztoru i jeszcze raz odwiedzić zwierzaka w bibliotece.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!
Świeże powietrze / Fresh Air
Udało ci się ukończyć trzeci dodatek. / You finished DLC3.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po zakończeniu wątku z dodatku.
Święta relikwia / Holy Relic
Udało ci się znaleźć świętą relikwię. / You found a Holy Relic.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po znalezieniu relikwii na terenie klasztoru.
Lepiej dmuchać na zimne / Better Safe Than Sorry
Henryk zrobił sobie maskę morową. / You made yourself a plague mask.
Trofeum związane z zadaniem pobocznym Chroń nas ode złego. Podczas tego zadania będziemy przegotowywać specjalną maskę ochronną. Po jej wytworzeniu warto ją już cały czas nosić, bo w innym wypadku fabularne zejście do grobowca zakończy się chorobą, która negatywnie wpłynie na nasze statystyki.
Surowce potrzebne do wytworzenia maski:
- Sznur – znajdziemy go w obszarze kaplicy wskazanej na poniższym sceenie. Leży na ziemi w pobliżu zejścia do krypty. Musimy uważać, by nie zostać złapanym, bo nie wolno nam przebywać w tym miejscu. Trzeba się zakraść. Pamiętajmy, że kucając możemy przyciskiem
rzucać kamieniami, by odwracać uwagę. - Skóra – jeśli nie mamy akurat żadnej w ekwipunku możemy ją złupić ze skrzyni pod namiotem w miejscu pokazanym na screenie poniżej.
- Zioła – potrzebujemy 4x mięta, 4x szałwia, a do tego od razu 3x rumianek i 1x waleriana do przygotowania olejku, więc dobrze od razu ogarnąć wszystko podczas jednej wizyty w ogrodzie.
- Przepis na olejek – znajdziemy w bibliotece po przeczytaniu książki na stojaku w lewym dolnym rogu pomieszczenia patrząc na mapę.
Po zdobyciu składników wracamy do lazaretu, by przygotować najpierw olejek, a potem samą maskę. Wszystko zrobimy w pomieszczeniu alchemicznym na zapleczu. Przed wykonaniem olejku standardowo warto sobie zapisać grę.
Przygotowanie olejku:
- Dolewamy olej do garnka.
- Wrzucamy 3 sztuki rumianku do kociołka.
- Obniżamy kociołek i gotujemy (bez miechów) przez 3 obroty klepsydry.
- Podnosimy kociołek.
- Mielimy szałwię w moździerzu i dodajemy do kociołka.
- Obniżamy kociołek i gotujemy (bez miechów) przez 1 obrót klepsydry.
- Podnosimy kociołek.
- Mielimy walerianę w moździerzu i dodajemy do kociołka.
- Wlewamy miksturę do fiolki.
Po otrzymaniu oleju możemy przy stole obok użyć wszystkich składników, by stworzyć maskę. Warto ją już od razu wyposażyć i korzystać za każdym razem jak będziemy schodzić do krypty.
Moc dobrych uczynków / Do Good to All People
Udało ci się pomóc ludziom w klasztorze. / You helped the people of the monastery.
Bardzo łatwe do przeoczenia trofeum wymagające ukończenia w specyficzny sposób dwóch zadań pobocznych oraz jednej interakcji.
Zadanie 1 – Diabelski ból
Bardzo łatwe do zepsucia. Na samym początku zadania Anamneza po zbadaniu pierwszego chorego i rozmowie z Mistrzem Albikiem oraz poznaniu Zachariasza czeka nas spotkanie z innymi osobami. Gdy tylko wyjdziemy z lazaretu na zewnątrz zobaczymy Magdę, która próbuje się poradzić w sprawie lekarstwa.
WAŻNE, aby nie wykonywać testu wiedzy niezależnie od tego jak wysoki mamy poziom, gdyż w ten sposób zepsujemy to zadanie. Zamiast tego wybieramy opcję dialogową „Spróbuję zapytać w lazarecie„. Musimy się poradzić w tej kwestii Mistrza Albika. Dostaniemy wtedy przepis na Wywar przeciwzapalny, który musimy przyrządzić. Ze składników potrzebna nam będzie 1x pokrzywa, którą znajdziemy rosnącą tuż przy murku lazaretu, 2x waleriana, którą znajdziemy w ogrodzie widocznym na poniższym screenie oraz 1x imbir, który jest w szafce w pomieszczeniu z przyrządami alchemicznymi w lazarecie.
Zapisujemy sobie grę na wszelki wypadek i przyrządzamy wywar:
- Wlewamy wodę do kociołka.
- Mielimy pokrzywę w moździerzu i dodajemy do kociołka.
- Obniżamy kociołek i gotujemy z użyciem miechów przez 1 obrót klepsydry.
- Podnosimy kociołek.
- Dodajemy dwie sztuki waleriany do kociołka.
- Obniżamy kociołek i gotujemy (bez miechów) przez 2 obroty klepsydry.
- Podnosimy kociołek.
- Mielimy imbir w moździerzu i dodajemy do kociołka.
- Wlewamy miksturę do fiolki.
Po wykonaniu Wywaru przeciwzapalnego możemy przekazać go Magdzie kończąc pozytywnie to zadanie.
Zadanie 2 – Chleb nasz powszedni
Po zakończeniu zadania Anamneza, ale PRZED rozpoczęciem Niemi świadkowie zagadujemy w lazarecie Denesa, który zleci nam to zadanie. W jego trakcie też będziemy się starać o
Ostrakonofobia.
Zadanie to można wykonać na kilka sposobów, ale ważne jest by ogarnąć temat łowienia raków. Musimy porozmawiać z Celariuszem Julianem i pomóc mu znaleźć okulary. Koniecznie jednak trzeba też udać się do biblioteki i znaleźć tam książkę „Rak – łosoś biedoty” i ją przeczytać. Leży ona na jednym z regałów. Otworzy nam to zadanie łowienia raków.
Raki możemy łowić ręcznie chodząc po pokazanych na screenie stawach. Są one nieruchome i zawsze znajdziemy je w tym samym miejscu, ale trzeba się naszukać, bo nie jest łatwo je dostrzec. Przed zaczęciem połowów zwróćmy uwagę na upierdliwe trofeum
Ostrakonofobia.
Po złowieniu dostatecznej ilości raków możemy dostarczyć je oraz książkę do Denesa.
Zadanie 3 – Interakcja z mnichem
Unikalną interakcję znajdziemy jeśli udamy się do kwater mnichów. Wchodzimy tam schodami przy bibliotece i na piętrze znajdziemy cele. Przed jedną z nich zobaczymy leżące talerze z jedzeniem. Na wszelki wypadek zapiszmy przed rozmową. Musimy porozmawiać z tym mnichem i przekonać go, by nas wpuścił, a następnie zdać testy umiejętności podczas rozmowy. Po tym powinno nam wpaść trofeum jeśli ukończyliśmy pozytywnie też pozostałe dwa zadania.
Czego Orzech nie widzi... / Feline Affection
Masz za sobą wielokrotne interakcje z kotem. Nie boisz się, że Orzech zauważy? / You repeatedly interacted with a cat. Aren't you worried Mutt will know?
Trofeum wymagające od nas kilku opcjonalnych interakcji z kotem na przestrzeni całego dodatku. Kota możemy spotkać na jednym z regałów w bibliotece i zawołać go „Kici, kici…” wciskając
, gdy pojawi się na ekranie taka możliwość.

Momenty interakcji z kotem:
- W ramach zadania Anamneza przyjdzie nam odwiedzić bibliotekę i porozmawiać z Mnichem Celestynem. Mamy wtedy pierwszą okazję do interakcji z kotem.
- Po zakończeniu zadania Anamneza, ale PRZED rozpoczęciem Niemi świadkowie należy się zabrać za kilka innych pobocznych zadań i w wtedy też odwiedzić kota po raz drugi.
- Po rozpoczęciu zadania Nadszedł już czas pamiętajmy by udać się do biblioteki i wejść w kolejną interakcję z kotem.
- Jeśli trofeum to nam jeszcze nie wpadło to po zakończeniu dodatku będziemy mogli za opłatą ponownie wejść do klasztoru i jeszcze raz odwiedzić zwierzaka w bibliotece.
Przetrwałem! / Survivor
Henryk wysłuchał wszystkich dowcipów brata Wojciecha... i przeżył. / You listened to all of Brother Vojta's jokes… and survived.
Trofeum związane z głównym zadaniem dodatku – Anamneza. Pod koniec zadania, gdy otrzymamy cel zbadania ukrytego pokoju w klasztornej piwnicy spotkamy Mnicha Wojciecha z którym przyjdzie nam odbyć rozmowę. Warto zapisać sobie grę przed wejściem do tego ukrytego pokoju, bo trofeum to można przegapić źle wybierając dialogi. Musimy wybrać dialog „Opowiedz mi jeden z waszych żartów” i następne kontynuować prośby o żarty tak długo, aż wpadnie trofeum.

Przestań to lizać! / Stop Licking That!
Henryk posmakował mąki... z włosów trupa. / You tasted flour… from the hair of a dead person.
Trofeum związane z głównym zadaniem dodatku – W proch się nie obrócisz. W pewnym momencie tego zadania przyjdzie nam badać zwłoki dwóch nieszczęśników. Musimy tam wybrać jedną opcjonalną interakcję.
Wybieramy:
- Obejrzyj młodszego.
- Głowa.
- Sprawdź włosy.
- Spróbuj.
W ten sposób zdobędziemy trofeum oraz zyskamy też pewną poszlakę w śledztwie.
Ostrakonofobia / Ostraconophobia
Raki zaszczypały cię na śmierć. / You were nipped to death by crayfish.
Naprawdę upierdliwe trofeum związane z zadaniem pobocznym Chleb nasz powszedni. Po zakończeniu zadania Anamneza, ale PRZED rozpoczęciem Niemi świadkowie zagadujemy w lazarecie Denesa, który zleci nam to zadanie.
Zadanie to można wykonać na kilka sposobów, ale ważne jest by ogarnąć temat łowienia raków. Musimy porozmawiać z Celariuszem Julianem i pomóc mu znaleźć okulary. Koniecznie jednak trzeba też udać się do biblioteki i znaleźć tam książkę „Rak – łosoś biedoty” i ją przeczytać. Leży ona na jednym z regałów. Otworzy nam to zadanie łowienia raków.
Raki możemy łowić ręcznie chodząc po pokazanych na screenie stawach. Są one nieruchome i zawsze znajdziemy je w tym samym miejscu, ale trzeba się naszukać, bo nie jest łatwo je dostrzec. Przed zaczęciem połowów koniecznie zapiszmy sobie grę, bo z tym trofeum może być problem. Szczególnie, gdy mamy rozwiniętego Henryka u którego zdrowie się regeneruje poza walką.
Z łapaniem raków jest taka sytuacja, że przy podnoszeniu każdego z nich pojawia się opcjonalna możliwość by zostać uszczypniętym. Uszczypnięcie takie zadaje nam obrażenia około 5% paska zdrowia. A by zyskać trofeum musi okazać się ono dla nas śmiertelne. Co za tym idzie konieczne będzie najpierw zbicie sobie jakoś 95% paska zdrowia.
Droga do trofeum:
- Zapiszmy sobie grę dochodząc do obszaru stawu.
- Opcjonalnie możemy zrobić rezonans miejsc w wodzie w których siedzą raki. Zawsze są w tym samym miejscu, więc potem możemy sprawniej je odszukać.
- Zakradnijmy się do jakiegoś strażnika i po cichu go ogłuszmy zabierając broń.
- Zdejmijmy cały pancerz.
- Sprowokujmy pojedynczego strażnika (potrzebny jest typ z mieczem) by nas gonił. Najlepiej zaciągnąć go do sadu obok. Tam nikt się nie przypałęta.
- Dajmy się strażnikowi mocniej ciachnąć. Ważne, by udało mu się wywołać u nas krwawienie.
- Gdy już jesteśmy odpowiednio ranni i krwawiący zabijamy typa.
- Zakładamy zbroję, by być mniej widocznym i zakradamy się nad staw.
- Dobrze zapisać sobie teraz grę.
- Zbieramy raki licząc, że któryś nas szczypnie i ubije.
- Jeśli się nie uda wczytujemy ten zapis, gdzie jesteśmy już ranni i próbujemy ponownie.
- Po zdobyciu trofeum wczytujemy grę sprzed tego całego upierdliwego zadania i gramy już normalnie.
Cicho jak myszka / Quiet as a Church Mouse
Rycerze ani razu nie musieli cię odprowadzać do lazaretu. / The knights never had to escort you to the infirmary.
Pucharek wymagający uwagę przez cały dodatek. Podczas gry czeka nas kilka etapów, gdzie konieczne będzie przekradanie się przez zastrzeżony teren. Nie możemy dać się ani razu złapać i odprowadzić na teren lazaretu przez strażników.
Jeśli strażnik nas gdzieś przyuważy i zacznie gonić, ale uda nam się go zgubić to nadal nie ma problemu w kwestii tego trofeum. Grunt, by nie zostać złapanym. Kluczowa jest tu umiejętność skradania się. Dobrze też co jakiś czas zapisywać sobie grę korzystając z opcji wyjścia do menu. Pamiętajmy też, że kucając możemy przyciskiem
rzucać kamieniami, by odwracać uwagę.












