Gra, która nawiązuje do kultowych tytułów sprzed lat i pretenduje do miana ich duchowego spadkobiercy. Następnie trafia na Kickstartera i wychodzi na PC, aby ostatecznie zagościć też na PS4? Ten temat przewija się u nas ostatnio często a kolejnym tytułem, który doskonale wpisuje się w nakreślony scenariusz jest Obduction od studia Cyan Worlds. Ekipa pracująca nad Obduction jest odpowiedzialna za serię Myst, która przez lata dziewięćdziesiąte rządziła światem tajemniczych gier przygodowych. Seria ta mocno różniła się od gier oferowanych przez LucasArts czy Sierrę, gdyż nie polegała w dużym stopniu na dialogach i używaniu przedmiotów na innych przedmiotach. Skupiała się raczej na budowaniu bogatego świata, zwiedzanego przez gracza z perspektywy pierwszej osoby, a wszystkie zagadki polegały na operowaniu maszynami czy windami i manipulacji środowiskiem. Ponieważ eksploracja była ważnym elementem rozgrywki, często gracz nie wiedział gdzie kolejno należy iść i które zagadki rozwiązywać, co skutkowało nieliniowym prowadzeniem przygody.
Obduction podąża kanonami wytyczonymi przez poprzedników w stu procentach. Mamy tajemniczy świat (a nawet kilka), o którym nie wiemy nic w momencie, gdy do niego trafiamy. Dopiero przeglądanie dokumentów i zapisków, pozostawionych przez nieobecnych mieszkańców, pozwala nam zrozumieć zarys wydarzeń, które miały miejsce przed naszym przybyciem. Dość szybko dowiadujemy się o tym, że Hunrath, obszar do którego trafiliśmy, został z jakiegoś powodu wyrwany z Arizony i przeniesiony do obcego świata. Poprzez kolejne lata do Hunrath zaczęli przybywać ludzie z różnych zakamarków Ziemi i… z różnych czasów. Mieszkańcy zorganizowali sobie życie w miasteczku i pracowali nad tym, jak, i czy w ogóle, będą w stanie wrócić do domu. Plany pokrzyżował im jednak ktoś inny, lecz na ten temat nie chcę się więcej wypowiadać, żeby nie zepsuć wam historii.
To właśnie poznawanie losów mieszkańców Hunrath stanowi główny napęd Obduction. Zagadek jako takich jest w grze naprawdę niewiele i w dużej mierze opierają się na kilku mechanikach, używanych w wielu miejscach w lekko zmienionej postaci. Być może to kwestia różowych okularów przeszłości, ale wydaje mi się, że w serii Myst trzeba było się zmierzyć z większą liczbą skomplikowanych urządzeń czy szyfrów, które należało złamać, posiłkując się skrawkami notatek, znalezionych w świecie gry. Obduction oferuje dużo zapisków i mniej lub bardziej bezpośrednich podpowiedzi dotyczących sposobu funkcjonowania świata, lecz miejsc zastosowań tych informacji nie wydaje mi się, żeby było dostatecznie dużo. Dużo jest natomiast zwiedzania. Część zagadek wymaga częstego przemieszczania się między lokacjami, korzystając z mechanizmu, po którym na telewizorze pokazuje się ekran ładowania. Biorąc pod uwagę, że wgranie jednej lokacji może zająć kilkadziesiąt sekund, jeśli robimy to tylko po to, żeby pół minut później wrócić do pierwotnego obszaru, zaczyna się robić nudno.
Same lokacje są zaprojektowane przepięknie. Mamy tutaj do czynienia ze skalno-pustynnym odpowiednikiem amerykańskiej Arizony, zalesionym obszarem przypominającym trochę Pandorę z filmu Avatar, czy szaro-niebieskim światem napędzanym przez wielkie maszyny, które rozciągają się od jednego jego końca do drugiego. Eksploracja, mimo iż w późniejszych fragmentach gry może się dłużyć, obfituje w elementy zachwytu i zaskoczenia i przywodzi na myśl światy z wcześniejszych tytułów ekipy Cyan Worlds. Ciekawostką, i ukłonem w stronę fanów Mysta, są fragmenty, w których na ekranie pojawiają się prawdziwi aktorzy, przeniesieni do świata gry metodą full motion video. Po krótkotrwałej i raczej nieudanej fazie na takie zabiegi w latach 90., było dla mnie zaskoczeniem zobaczyć ten efekt w grze z 2016 roku. O ile wywołał on nostalgiczny uśmiech na mojej twarzy, to na dłuższą metę zupełnie nie pasuje do całej reszty wizualnej otoczki Obduction.
Trudno mi powiedzieć czy Obduction jest grą wartą polecenia. Na pewno dla osób, które darzą sympatią stare Mysty, jest to swego rodzaju okno w przeszłość, lecz w nowoczesnej oprawie. Obduction nie jest jednak przyjazne dla nowych graczy. Brak jakichkolwiek elementów HUD na ekranie czy całkowity brak mechanizmów przypominających, co należy zrobić, powodują że bardzo trudno jest wrócić do tego tytułu po nawet krótkiej przerwie. Konstrukcja świata wymaga od gracza pełnego zaangażowania i zapamiętywania swoich kroków. Dla mniej wytrwałych może to być źródło frustracji i kilku dodatkowych godzin gry. Zagadki, choć jest ich niewiele, potrafią wywołać poczucie osiągnięcia i dumy z połączenia ze sobą wskazówek w celu osiągnięcia rozwiązania. Nie są one jednak na tyle rewolucyjne, aby powalić z nóg. Jeśli chcecie spróbować starej gry w nowym wydaniu, zdecydowanie najpierw poleciłbym Thimbleweed Park, a Obduction zostawił na jesienne, deszczowe dni.
Informacje ogólne:
- Stopień trudności wbicia platyny: 2/10
Liczba trofeów: x1 / x10 / x1 / x3
Liczba trofeów offline: 15
Liczba trofeów online: 0
Minimalna liczba przejść: 1
Trofea możliwe do przeoczenia: Na krawędzi, Kochana Caroline, Jest prąd!
Zglitchowane trofea: BRAK
Czas do zdobycia platyny: 10-15 godzin
Krok po kroku:
Krok 1. Przejdź grę do momentu przed wysadzeniem reduktora w Hunrath.
Obduction jest prawdziwym spadkobiercą serii Myst, więc rodzaje zagadek, jakie spotkasz na swojej drodze będą się znacznie różnić od tych, które znajdują się w grach przygodowych point-and-click. Nie mamy tutaj inwentarza, nie nosimy ze sobą żadnych przedmiotów, a w rzeczy samej zagadka jest tylko jedna, ale spora – świat gry. Dlatego też nie zamieszczę tutaj pełnej solucji do gry (idź tu, zrób to), lecz skupię się na kilku ogólnych wskazówkach i kilku szczegółowych rozwiązaniach niektórych zagadek środowiskowych. Ponieważ Obduction jest grą nieliniową, kolejność wykonywania różnych czynności nie jest sztywno zdefiniowana, co pozwala graczowi w indywidualny sposób zwiedzać i poznawać tajemnicze obszary gry. I od tego zaczniemy tę część poradnika:
Hunrath, Maray, Kaptar i Soria – transport między planetami
Po wykonaniu pierwszego prawdziwego zadania, jakim jest włączenie zasilania (patrz opis trofeum Jest prąd!) główną mechaniką gry jest przenoszenie się między czterema światami gry przy wykorzystaniu specjalnych ‘teleporterów’. Dookoła każdego z nich widać obszar, którym objęta jest teleportacja. Przenosząc się z jednego świata w drugi, przenosimy ze sobą cały ten obszar, a w jego miejsce do pierwszego świata wpada odpowiadającej wielkości obszar z tego drugiego. Przykładem zastosowania teleportacji do zmiany otoczenia są jedne z pierwszych odwiedzin na planecie Maray. Kiedy uda Ci się już otworzyć pierwsze zamknięte drzwi (do panelu sterowania dotrzesz z Kaptar), trafisz w miejsce, z którego nie ma wyjścia. Znajduje się tam jednak teleporter, który przeniesie Cię z powrotem na Hunrath dosłownie kilkanaście metrów od teleportera, który przeniósł Cię pierwotnie do Maray. Jeśli jednak wrócisz na obcą planetę tym pierwszym urządzeniem, zobaczysz, że przy drugim ‘skoku’ do Maray trafił kawałek skalnego mostu, który umożliwi Ci zwiedzenie dalszej części planety.
Większość skoków w dalszej części gry rozwija ten rodzaj zagadki. Czasami, trzeba dodatkowo wykonać jakąś czynność w świecie po teleportacji. Na przykład, z Kaptar do Hunrath można przenieść kopułę ze schodami, którą następnie można obrócić kołowym mechanizmem napędzanym motocyklami. Po ponownym skoku do Kaptar schody zaprowadzą Cię do miejsca, które nie było wcześniej dostępne. Podobna zagadka ma miejsce w Maray, skąd do Hunrath trzeba przenosić fragmenty labiryntu i obracać je w taki sposób, aby ścieżki utworzyły przejście od wejścia do wyjścia czterokołowej konstrukcji.
Kopuły i teleportacja ‘lokalna’
Z zapisków, które można znaleźć w grze, dowiadujemy się, że obszary, między którymi przyjdzie nam się poruszać, zostały ‘wyrwane’ z macierzystych planet w kształcie kul. Widać to doskonale w całym Hunrath. Gdy spojrzysz w górę zobaczysz krajobraz, który w żadnym wypadku nie przypomina Arizony. Ta kulista konstrukcja niesie ze sobą również ciekawe rozwiązanie związane z eksploracją świata, głównie w Hunrath, lecz dotyczy to też w mniejszym stopniu pozostałych planet. Gdy dotrzesz do skraju kopuły, zamiast przenieść się do obcego świata, przeniesiesz się w miejsce oddalone o 180 stopni od miejsca przekroczenia granicy. W Hunrath, ten sposób przemieszczania się między skalistymi obszarami musi być opanowany do perfekcji, gdyż bardzo dużo obszarów dostępnych jest tylko po lokalnej ‘teleportacji’. Wraz z upływem czasu odblokujesz kilka skrótów, lecz w zasadzie do końca gry dobrze wiedzieć gdzie doprowadzi Cię która ‘ściana’. Gra oferuje jednak drobną pomoc. W mieszkaniu Farley znajduje się mapa Hunrath a na jej obwodzie zaznaczone są żółtym kolorem miejsca łączeń między przeciwnymi krańcami kopuły. Jeśli w którymkolwiek momencie poczujesz, że nie wiesz co dalej robić, zwróć uwagę na tę mapę i upewnij się, że w samym Hunrath nie zostało już nic więcej do zobaczenia.
Zauważ jednak, że przebicie się przez membranę kopuły jest możliwe dopiero po zniszczeniu czerwonego kryształu Mofangów. Trzeba to zrobić indywidualnie dla każdej planety (oprócz Sorii, w której oprócz drzewa i lokacji do odblokowania trofeum Wschodząca Arizona nie znajduje się nic ciekawego).
- W Hunrath kryształ zniszczysz przy wykorzystaniu niebieskiego światła, którego źródłem jest kolejka, którą znajdziesz w szopie CW. Możesz poruszać się nią po torach rozłożonych w całym Hunrath.
- Wspomniany wyżej wózek możesz przenieść do Kaptar teleporterem na tyłach jednego z budynków po lewej stronie zaraz na wejściu do miasta. Trafisz w zamknięty fragment obcej planety, w którym będziesz w stanie wycelować w kryształ Mofangów
- Wózka nie przeniesiesz do Maray, lecz dość wcześnie podczas eksplorowania tej planety znajdziesz duży statek, wyposażony w podobne źródło światła jak kolejka CW. Po drugiej stronie przepaści zobaczysz kryształ, który musisz zniszczyć
Kody do zamków
W grze znajdziesz trzy zamki, które musisz otworzyć kodem. Dwa z nich są zawsze takie same, lecz trzeci z nich jest losowany z puli możliwych kodów.
- Tylne drzwi do domu Farley. Kodem jest numer jej domu od tyłu (6341).
- Biuro burmistrza (zielone drzwi niedaleko teleportera do Maray). Podpowiedź do kodu znajdziesz w domu Farley, korzystając z rzutnika. Gdy zmienisz wyświetlany slajd i nakierujesz jego światło na prawą tablicę (ściągnij wcześniej ekran) zobaczysz kilka kropek i coś, co przypomina liczbę 15, zapisaną pod kątem 45 stopni. Jest to jednak liczba w systemie liczbowym Villeinów. ‘Tłumacza’ liczb możesz znaleźć na stacji benzynowej w Hunrath. Przekonasz się tam, że zapisana liczba odpowiada 406 w systemie dziesiętnym.
- Winda przy wieży. Ten kod jest różny za każdym razem, gdy włączasz grę. Aby go poznać musisz dostać się do biura burmistrza, a następnie podnieść stary kompas burmistrza Roscoe. Jak go odwrócisz zobaczysz napis oznaczający jeden ze stanów USA. Zapamiętaj, o jaki stan chodzi, po czym udaj się na stację benzynową, gdzie w warsztatowej części znajdziesz na ścianie wiele tablic rejestracyjnych z kilku stanów. Znajdź tablicę odpowiadającą stanowi z kompasu, a następnie zamień wszystkie litery na liczby (zgodnie z klawiaturą/tarczą telefonu). W rezultacie otrzymasz kod do zamka. Na przykład, tablica z Colorado – BG4153 – da wynik 244153.
System liczbowy Villeinów
Najwięcej informacji o tym systemie liczbowym znajdziesz wewnątrz stacji benzynowej w Hunrath. Oprócz kartki papieru z wymienionymi głównymi zasadami systemu, znajduje się tam też panel liczbowy oraz zmodyfikowana kasa, która pozwala na tłumaczenie liczb między ‘ludzkim’ systemem dziesiętnym a sposobem liczenia Villeinów.
Główna różnica polega na tym, że Villeinowie korzystają tylko z czterech cyfr, odpowiadających ludzkim 0, 1, 2 i 3. Jeśli zechcesz dodać 1 do 3, musisz aktywować kolejną cyfrę ‘czwórek’ i w wyniku otrzymasz 10. Jest to tym samym system czwórkowy, gdzie każda ‘kolumna’ odpowiada kolejnej potędze czwórki, a nie dziesiątki.
Kolejnym krokiem jest zrozumienie jak wprowadzać wartości na panelu liczbowym. Omówię tutaj panel 5-cyfrowy, gdyż panel 1-cyfrowy jest jego prostszą postacią. Można na nim wprowadzić 5-cyfrową liczbę czwórkową. Obrazek poniżej pokazuje które elementy panelu składają się na poszczególne cyfry:
- Żółty – 4^0 = 1
- Czerwony – 4^1 = 4
- Zielony – 4^2 = 16
- Różowy – 4^3 = 64
- Biały – 4^4 = 256
Kolejne zrzuty ekranu pokazują podstawowe cyfry systemu Villeinów, odpowiadające 1-3 w systemie dziesiętnym.
Te informacje pozwolą Ci już budować dowolne liczby. Dla przykładu, poniższy zrzut pokazuje czwórkową liczbę 311, czyli 53 w systemie dziesiętnym.
Panele liczbowe na Maray
Panele liczbowe występujące w grze na Maray mają głównie zadanie otwierania i zamykania mostów oraz drzwi. Prosta zasada w tym przypadku jest taka, że wpisanie 0 na cyfrze powoduje zniknięcie danego elementu środowiska natomiast wpisanie 3 na cyfrze powoduje, że dany element się pojawia. W związku z tym, jeśli chcesz otworzyć drzwi, wpisuj same zera. Jeśli chcesz zbudować most, wpisuj same trójki.
Bardziej dosłownym zastosowaniem panelu liczbowego jest silos z kapsułami ocalałych osób, który znajdziesz w końcowej części eksploracji Maray. Korzystając z podpowiedzi umierającego Villeina – na ekranie pojawi się 222 – musisz wpisać ten kod na panelu liczbowym, aby podejrzeć odpowiedni silos, co pchnie przygodę do przodu. W tym samym miejscu zwróć uwagę na trofeum Kochana Caroline, które jest jednym z kilku pomijalnych w grze.
Drzewo
Drzewo jest centralnym punktem każdej z planet, a Twoim zadaniem jest podpięcie do niego każdego z obszarów. Odbywa się to za każdym razem w ten sam sposób. Eksplorujesz planetę, aby w końcu dostać się do komnaty pod drzewem, gdzie musisz przekręcić zawór, aby podpiąć obszar do Serca. Zrobienie tego w kilku światach pozwala na przemieszczania się między nimi, korzystając z tuneli w korzeniach Drzewa zamiast a urządzeń teleportacyjnych. Pamiętaj jednak, żeby można było przekręcić zawory, musisz najpierw włączyć dopływ wody w Hunrath, aktywując w tej lokacji wieżę wodną.
Zakończenie
Ostatnim zadaniem w grze jest zniszczenie reduktora w Hunrath. Zanim to zrobisz, zapisz stan gry, a następnie, w szopie obok warsztatu CW, podłącz baterię do zasilania. Wysadzenie reduktora aktywuje wtedy jedno z dwóch zakończeń. Jeśli podczas przechodzenia gry zdobędziesz też trofea niezwiązane z fabułą, na Twoim koncie odblokujesz:
- Z przytupem
- Niechaj płynie
- Jajecznie!
- Niech stanie się jasność
- Serce na uwięzi
- Zielono mi
- Serce me rośnie
- Słodka zemsta
- Na krawędzi
- Kochana Caroline
- Wschodząca Arizona
- I z powrotem
- Jest prąd!
Krok 2. Obejrzyj drugie zakończenie
Po tym wszystkim nie pozostało już wiele do zrobienia. Wczytaj stan gry sprzed wysadzenia reduktora w Hunrath i zanim to zrobisz wróć do szopy obok warsztatu CW i odłącz zasilanie od baterii obok torów. Wróć na wieżę i wysadź reduktor w powietrze, aby obejrzeć drugie zakończenie i odblokować ostatnie trofeum w grze:
- Rozrzucone nasiona
- Spełnienie
Poradnik:
Spełnienie / Fruition
Zostałeś kosmiczną szyszką (odblokowano wszystkie trofea). / You have become the space pinecone (unlocked all trophies).
Trochę główkowania i mnóstwo chodzenia – tyle dzieli Cię od tego trofeum.
Z przytupem / Going Out with a Bang
Zniszczono reduktor w Hunrath. / Destroyed the Bleeder in Hunrath.
Trofeum związane z fabułą. Ostatnią rzeczą, jaką należy zrobić w Hunrath jest wysadzenie reduktora, czyli dużej konstrukcji na zbiorniku wodnym. Przez większość gry ten obszar jest niedostępny i dostaniesz się do niego dopiero po podłączeniu wszystkich lokacji do serca i wjechaniu na wieżę, gdzie CW poinformuje Cię o konieczności zniszczenia obiektu.
Do reduktora dostaniesz się przekraczając granicę kopuły Hunrath w okolicach wodospadu, nad warsztatem CW. Aby tam dojść, wejdź do szopy obok warsztatu CW i wyjdź drzwiami po prawej stronie, które powinny być w tym momencie odblokowane (wcześniej stały tam wagony na torach). Podążaj kładką i wejdź na samą górę, gdzie między skałami dotrzesz do granicy kopuły. Po drugiej stronie znajduje się reduktor, w którym musisz pociągnąć dźwignię, aktywując dynamit.
Niechaj płynie / Let it Flow
Przekierowano wodę w Hunrath. / Redirected the water in Hunrath.
Trofeum związane z fabułą. Gdy po raz pierwszy trafisz do warsztatu CW, skorzystaj z windy za nim, aby wjechać na górę. Następnie skieruj się kładką w stronę wodospadu, aż trafisz na metalową tamę i dźwignię, której możesz użyć do jej sterowania. Zmień położenie dźwigni, a odblokujesz to trofeum.
Jajecznie! / Eggcellent!
Znaleziono easter egga. / Viewed an Easter Egg.
Aby odblokować to trofeum musisz najpierw wykonać czynności związane z pucharem Słodka zemsta. Gdy skrzynka nieskończonej złożoności znajdzie się na ziemi, podejdź do niej i wpisz na niej następujący kod:
0118 9998 8199 9119 7253 (zatwierdź enterem)
Jeśli zrobisz to poprawnie, diody na urządzeniu powinny zacząć mrugać. Jeśli nie mrugają, spróbuj wpisać kod ponownie. Celowanie w cyfry na urządzeniu przy użyciu kontrolera nie należy do najłatwiejszych i łatwo tutaj o błąd.
Gdy diody mrugają, możesz wpisać jeden z wielu kodów, które odblokowują ukryte easter eggi. Spróbuj:
9496 3302 3839 5258 6419 (zatwierdź enterem)
Jeśli kod został wprowadzony prawidłowo, diody zaświecą się przez moment na zielono, po czym wrócą do pierwotnego koloru.
Aby zobaczyć efekt tych działań, wróć do Hunrath do domu Farley i przyjrzyj się projektorowi w głównym pokoju. Porusz element służący do wybierania slajdów i zobacz, że na ekranie pojawi się zdjęcie psa. Wtedy trofeum zostanie odblokowane. Wybierając inne kody w skrzynce możesz dokopać się do innych zdjęć, które zostały przesłane przez osoby wspierające grę na Kickstarterze.
Niech stanie się jasność / The Glow Must Flow
Podłączono Hunrath do Serca. / Connected Hunrath to the Heart.
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po dotarciu do serca drzewa w Hunrath i podłączeniu go do sieci. Ogólne wskazówki jak tego dokonać znajdziesz powyżej w sekcji Krok po kroku.
Serce na uwięzi / Chain My Heart
Podłączono Kaptar do Serca. / Connected Kaptar to the Heart.
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po dotarciu do serca drzewa w Kaptar i podłączeniu go do sieci. Ogólne wskazówki jak tego dokonać znajdziesz powyżej w sekcji Krok po kroku.
Zielono mi / Verdant Pulse
Podłączono Maray do Serca. / Connected Maray to the Heart.
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po dotarciu do serca drzewa w Maray i podłączeniu go do sieci. Ogólne wskazówki jak tego dokonać znajdziesz powyżej w sekcji „Krok po kroku”.
Serce me rośnie / My Heart Soars
Podłączono Sorię do Serca. / Connected Soria to the Heart.
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po dotarciu do serca drzewa w Sorii i podłączeniu go do sieci. Ogólne wskazówki jak tego dokonać znajdziesz powyżej w sekcji Krok po kroku.
Słodka zemsta / Sweet Revenge
Zniszczono Skrzynię nieskończonej złożoności. / Destroyed the Box of Infinite Complexity.
Skrzynka nieskończonej złożoności znajduje się a Kaptar, obok mechanizmu aktywującego ‘zasilanie’ w tej lokacji poprzez włączenie wielkiego wirnika i podpięciu czterech ramion do tłoków. Skrzynkę znajdziesz na jednym z mostków niedaleko miejsca, którym kontrolujesz ramiona.
Aby zniszczyć skrzynkę potrzebny będzie 20-cyfrowy kod, generowany losowo w każdej rozgrywce. Odnajdziesz go również w Kaptar, w lokacji gdzie trafisz na mnóstwo latających Arai po drodze do drzewa na tej planecie. Zanim jednak wyjdziesz z jaskini w kierunku drzewa, udaj się w jej głąb aż dojdziesz do kolejnego pomieszczenia. Na podłodze znajdziesz tam wagę, tuż obok nieaktywnego mechanizmu ‘teleportacyjnego’. Z kolei na stole znajduje się kartka z poszukiwanym kodem. Zapisz lub zapamiętaj ten numer, po czym wróć do skrzynki i wstukaj go na klawiaturze. Skrzynka spadnie na ziemię a trofeum będzie Twoje.
Na krawędzi / Close to Death
Zbliżono się do aktywnej broni masowej zagłady Mofangów. / Approached an active Mofang WMD.
Trofeum pomijalne. Na planecie Maray skorzystasz w pewnym momencie ze środka lokomocji, który przewiezie Cię z jednego jej końca na drugi. Zastaniesz tam ślady walki oraz umierającego przedstawiciela rasy Villein. Po rozwiązaniu kilku zagadek, odblokujesz drzwi znajdujące się tuż za nim. Gdy przez nie przejdziesz zwróć uwagę na czerwony przedmiot po lewej stronie. Jest to broń masowej zagłady Mofangów. Aby odblokować to trofeum, zbliż się do niego, aż zacznie się otwierać i pulsować. Wtedy szybko się wycofaj, aby uniknąć wybuchu.
Musisz to zrobić zanim zdeaktywujesz to urządzenie umieszczonym tuż obok laserem. W grze nie znajduje się więcej broni tego typu.
Kochana Caroline / Sweet Caroline
Odnaleziono kapsułę Farley w Silosie. / Found Farley’s Pod in the Silo.
Trofeum pomijalne. W Maray, po skorzystaniu z kolejki i dotarciu na miejsce bitwy, gdzie spotkasz umierającego Villeina, zwróć uwagę na stół, na którym znajdziesz zeszyt z listą wszystkich osób, które schroniły się w kapsułach. Znajdź na liście Farley, po czym wpisz ten kod w panelu, aktywującym poszczególne kapsuły. Podejdź do kapsuły Farley, aby odblokować to trofeum.
Wschodząca Arizona / Raising Arizona
Widziano z Sorii Ziemię. / View Earth from Soria.
Gdy trafisz na Sorię, zanim udasz się do środka drzewa (ścieżka odbijająca w lewo), idź dalej prosto, aż dotrzesz do ślepego zaułka. Jednak gdy spojrzysz poza skały, zobaczysz okolice Arizony, z których wyrwany został fragment znany teraz jako Hunrath. Aby zdobyć to trofeum, wystarczy przyjrzeć się horyzontowi.
I z powrotem / Home Run
Powrócono na Ziemię. / Returned to Earth.
Trofeum związane z fabułą, wyklucza się z Rozrzucone nasiona. Zanim ostatecznie zniszczysz reduktor w Hunrath, aktywując koniec gry, zapisz stan gry.
Możesz wtedy podjąć jeszcze jedną decyzję, która zaważy na tym, do jakiego doprowadzisz zakończenia. Podczas rozmowy z CW mężczyzna poprosi Cię o włączenie baterii w szopie obok jego warsztatu. Jeśli to zrobisz i wtedy zniszczysz reduktor odblokujesz to trofeum. Możesz jednak nie podłączać baterii. W tym wypadku zobaczysz inne zakończenie i odblokujesz trofeum Rozrzucone nasiona.
Rozrzucone nasiona / Scattered Seeds
Opuszczono gniazdo. / Left the Nest.
Patrz opis trofeum I z powrotem.
Jest prąd! / Power’s On!
Odwiedzono CW po włączeniu zasilania. / Checked in with CW after turning on the power.
Trofeum pomijalne. CW jest jedynym żyjącym człowiekiem, którego spotkasz w Hunrath, chociaż możesz z nim porozmawiać tylko przez zamknięte drzwi jego warsztatu. Podczas pierwszej rozmowy poprosi Cię o włączenie zasilania. Aby to zrobić, musisz najpierw przekierować wodę z wodospadu (patrz trofeum Niechaj płynie) i udać się na drugą część Hunrath, korzystając z kładki, którą aktywujesz na rzece. Następnie pójdź do obszaru z wagonami kolejowymi. Jeden z nich wyposażony jest w generator. Na wagonie znajdziesz panel sterowania generatorem. Pierwszym krokiem jest pociągnięcie dźwigni w dół, aby odblokować dopływ paliwa. Udaj się potem na stację benzynową, podążając za wężem z paliwem. Zakręć kilkukrotnie korbą na jednym z dystrybutorów, po czym wróć do generatora. Na drugiej stronie panelu sterowania zobaczysz pokrętło, które najpierw ustaw w pozycji PRIME, dopóki wskaźnik nie napełni się paliwem. Następnie ustaw go w pozycji START i poczekaj, aż generator nie wystartuje. Gdy zasilanie zostanie włączone, wróć porozmawiać z CW, aby odblokować trofeum.
Poradnik napisany na bazie własnych doświadczeń z grą!
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!
Materiał zrealizowany dzięki uprzejmości Cyan, Inc.