Resident Evil Village ma bardzo podobny zestaw trofeów do tego, co zwykle się znajduje w grach z tej serii. Klasycznie czeka nas kilka przejść gry z różnymi utrudnieniami oraz dość sporo znajdziek. Pewną nowością jest nieco odmieniony tryb Mercenaries, którego nie było od jakiegoś czasu. A przynajmniej nic podobnego nie pojawiało się w podstawce, a jedynie w ramach dodatków.
Krok po kroku:
Platyna w Resident Evil Village będzie wymagała od nas minimum trzech przejść gry plus trochę czasu w trybie The Mercenaries. Zaliczenie wszystkiego nie jest trudne, ale jednocześnie nie jest też piekielnie łatwe. Będzie wymagało to od nas trochę zaangażowania. Poniżej prezentuje polecaną drogę ku platynowemu pucharkowi.
KROK I – Zebranie wszystkich znajdziek i zdobycie pomijalnych pucharków
Przy pierwszym przejściu gry możemy wybrać dowolny poziom trudności. Odradzam jednak wybierać poziom Hardcore, czy tym bardziej Village of Shadows, jeśli jest już dostępny ze względu na zawartość przedpremierową. No chyba, że jesteśmy weteranami i chcemy od razu rzucić się na głęboką wodę.
W grze jest dość sporo trofeów, które można pominąć. Polecam sobie od razu ogarnąć je wszystkie przy tym kroku, by mieć to już z głowy przy kolejnych podejściach do gry. Poniżej prezentuję listę pucharków w odpowiedniej kolejności, na jakie powinniśmy zwracać uwagę. Warto też doradzić, by najlepiej nie kupować w sklepie nic poza zwiększeniem pojemności ekwipunku czy schematami do craftingu.
- Od początku miejmy na uwadze wszystkie zdnajdźki. Materiał wideo z ich lokalizacją znajduje się w opisie trofeum Bookworm.
- W prologu gry możemy zdobyć trofeum Goooaaal!
- Przed opuszczeniem zamku Lady Dimitrescu warto sobie ogarnąć dwa pucharki: Repairer oraz Get the Ball Rolling.
- Po powrocie do wioski z zamku Lady Dimitrescu jest dobra okazja do trofeum Squawk Shot.
- Na początku etapu w fabryce Heisenberga możemy zdobyć pucharek Quit Hanging Around.
- Po pokonaniu trzeciego bossa – Moreau możemy zdobywać trofeum Medium Rare.
- Następnie możemy skierować się do odwiedzanego już wcześniej obszaru wioski by zdobyć pucharek za ubicie opcjonalnego stwora Leader of the Pack.
- Gdy będziemy zmierzać do twierdzy w następnej części gry mamy kolejny punkt. Tam jest dobra okazja na zdobycie trzech trofeów: Fast Reflexes, Trick Shot oraz Strategist.
KROK II – Opcjonalne ponowne przejście gry w celu zgromadzenia Lei
Ten krok możemy pominąć jeśli chcemy, ale warto go sobie ogarnąć, by ułatwić następne kroki. A przy okazji zaliczymy też kilka innych pucharków. Możemy lecieć już z nieskończoną amunicją w granatniku lub Dragoonie, by przyspieszyć ten krok. Gramy tu na najniższym dostępnym poziomie trudności i głównym celem tego przejścia jest zgromadzenie najpierw 1 661 200 Lei do trofeum Veteran Gunsmith. Przed jego zdobywaniem zróbmy sobie ręczny zapis i po zdobyciu wczytajmy stan sprzed wydania tej sumy. Będziemy mieli wtedy mniej zbierania do kupna i maksymalnego ulepszenia magnum – 2 103 000 Lei. Ta broń przyda nam się w Kroku IV. Przy okazji podczas tego przejścia już na początku możemy zdobyć trofeum Timber. W save roomie w zamku Lady Dimitrescu za to możemy sobie ogarnąć Lucky Number 7.
KROK III – Speedrun z nożem bez apteczek i kupowania w sklepie
Podczas tego przejścia skupimy się na kilku pucharkach wymagających uwagi przez całe podejście. Używamy wyłącznie noża do trofeum Knives Out zgodnie z poradami zawartymi w opisie tego pucharka. Jednocześnie staramy się najlepiej w ogóle nie używać apteczek do pucharka Don’t Trust That Snake Oil, nie kupować nic w sklepie do Frugal Father oraz ukończyć grę w czasie krótszym niż 3 godziny do Dashing Dad. Może się zdarzyć, że pod koniec nie uda nam się zdobyć tych wszystkich trofeów od razu z uwagi na dwie rzeczy. Podczas walki Chrisa z super Uriasem, gdy musimy używać tylko noża, walka ta się mocno przeciągnie i może nam zająć całość więcej jak trzy godziny. Podobnie walka z Mirandą też zajmuje zauważalnie więcej czasu. U mnie się tak zdążyło, że dosłownie o parę sekund przekroczyłem czas trzech godzin. Kolejna rzecz to apteczki, które w walce z finałowym bossem mogą być potrzebne. Dlatego też jeśli nam nie wpadną te trofea, jest jeszcze nadzieja. Gra robi bowiem zapis przed finałową walką i wtedy możemy go wczytać, tym razem używając już ostrej amunicji, jeśli sam pucharek z nożem wpadł wcześniej. Ewentualnie warto na wszelki wypadek też zrobić zapis przed walką z Heisenbergiem. Wtedy wczytamy i lecimy normalnie z ulepszonym arsenałem.
KROK IV – Poziom Village of Shadows
Jeśli uprzednio się przygotowaliśmy możemy lecieć z ulepszonym sprzętem i nieskończoną amunicją w S.T.A.K.E., GM 79 oraz Dragoonie. Z takimi armatami spokojnie się przebijemy przez ten najwyższy poziom trudności i wbijemy pucharek Universe’s Best Dad.
KROK V – Mercenaries i pozostałe trofea
Na koniec zostanie nam tryb Mercenaries, trofeum Tinkerer oraz ewentualne jakieś pucharki, które jakoś nieszczęśliwie przegapiliśmy. Najtrudniejsze będzie zaliczenie najemników na rangę S, ale nie jest to też jakieś absurdalnie trudne. Dobrą taktyką pokazaną na podlinkowanych materiałach można to ogarnąć.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!
Ethan Winters
Obtain all Trophies.
Platynowy pucharek. Gratulacje dla zdobywców. 🙂
Not Lycan This…
Survive the lycan attack.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie na początku gry, gdy uda nam się przeżyć atak lycanów na wioskę.
Four Lords
Escape the mine.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po udanej ucieczce z kopalni, gdzie jeden z przeciwników w formie zabawy zorganizuje nam gonitwę z lycanami oraz pułapkami.
That Sucked!
Defeat the mutated Dimitrescu.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po pokonaniu pierwszego bossa – Lady Dimitrescu.
Got No Strings
Defeat Donna and Angie.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po pokonaniu drugiego bossa – Angie.
Fish Out of Water
Defeat the mutated Moreau.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po pokonaniu trzeciego bossa – Moreau.
Up Urs!
Defeat Uriaș in the stronghold.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po pokonaniu jednego z minibossów. Urias to ten „sympatyczny” brodaty dziad, który nas prześladuje w grze.
Temporary Measures
Place the Giant's Chalice in the ceremony site.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po zdobyciu wszystkich czterech fragmentów i ułożeniu ich na piedestale w wiosce.
Iron Giant Down
Defeat the mutated Heisenberg.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po pokonaniu czwartego bossa – Heisenberga.
The Root of the Matter
Find the Megamycete in the underground ruins.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie w ramach kończenia krótkiego epizodu inną postacią.
Great Dad
Finish the story on at least Casual difficulty.
Trofeum związane z ukończeniem gry. Wpadnie po ukończeniu jej na poziomie trudności Casual lub wyższym.
Best Dad Ever
Finish the story on at least Standard difficulty.
Trofeum związane z ukończeniem gry. Wpadnie po ukończeniu jej na poziomie trudności Standard lub wyższym.
World's Best Dad
Finish the story on at least Hardcore difficulty.
Trofeum związane z ukończeniem gry. Wpadnie po ukończeniu jej na poziomie trudności Hardcore lub wyższym.
Universe's Best Dad
Finish the story on the Village of Shadows difficulty.
Trofeum związane z ukończeniem gry. Wpadnie po ukończeniu jej na poziomie trudności Village of Shadows lub wyższym.
Najwyższy poziom trudności w tej części potrafi być upierdliwy. Wrogowie są dużo bardziej agresywni, no i oczywiście mocniej biją i przyjmują więcej obrażeń na klatę. Jest możliwość zaczęcia gry na tym poziomie, jeśli dostaliśmy przedpremierowy pakiet dodatków, ale odradzam takie podejście. No chyba, że lubicie wyzwania. Najlepszą opcją jest zostawić to sobie na później po odblokowaniu przydatnego uzbrojenia.
- Po wcześniejszych przejściach gry będziemy mogli zdobyć nowe bronie oraz wykupić do nich nieskończoną amunicję. Są trzy modele, którymi szczególnie warto się zainteresować w kontekście najwyższego poziomu trudności. Są to poniższe bronie:
- Pistolet magnum S.T.A.K.E. to prawdziwy potwór. Kupienie go u Duke’a oraz maksymalne ulepszenie to jednak spory koszt – 2 103 000 Lei. Po maksymalnym ulepszeniu możemy zdobyć do niego nieskończoną amunicję w menu dodatków za 120 000 CP. Można zaoszczędzić trochę Lei wykonując ręczny zapis przed ulepszeniem, po czym ulepszyć broń, wykupić nieskończoną amunicję i wczytać zapis sprzed ulepszenia. Ma to jednak spory minus w postaci zauważalnie słabszej broni. Tu wybór należy do Was, czy wolicie w pełni potężną broń dla ułatwienia, czy zaoszczędzenie Lei, by mniej potem grindować.
- Granatnik GM 79 zdobywamy w ramach wcześniejszego przejścia gry. Nie można go ulepszać, ale po ukończeniu gry w menu bonusów możemy za 80 000 CP dokupić do niego nieskończoną amunicję. Warto się na to pokusić nawet jeśli posiadamy już wspomniane wyżej magnum ze względu, że granatnik jest niezwykle przydatny na przeciwnika ze śmigłem, z którym walczymy w fabryce Heisenberga.
- Karabin Dragoon jest możliwy do kupienia w menu z bonusami po ukończeniu gry. Jego koszt wynosi dokładnie 30 000 CP za zakup oraz 80 000 CP za nieskończoną amunicję. W etapach Ethana nie przyda on się nam za bardzo, bo mamy dwie opisanie wyżej bronie, ale będzie bardzo przydatny w krótkim fragmencie z Chrissem. Brak konieczności dbania o amunicję ułatwia ten etap.
- Początkowy atak lycanów na wioskę jest upierdliwy na tym poziomie trudności i łatwo tu zginąć, a naszym zadaniem jest po prostu przetrwać, aż do scenki przerywnikowej. Polecane opcje są dwie. Jedna to zabarykadowanie się w domu i strzelanie do każdego zbliżającego się przeciwnika z magnum. Druga to ruszenie biegiem w prawo wzdłuż płytkiej rzeczki do miejsca z zawalonym drzewem. Tam wyskakuje ten brodaty wielkolud Urias. Skręcamy w prawo i zajmujemy pozycję przy stogu siana. Tam przeciwnicy napierają tylko z jednej strony, a wielki typ nie może przejść przez płotek, by nas gnębić.
- Walka z Lady Domitrescu jest prosta. Na najwyższym poziomie atakuje ona szybciej i bardziej prawdopodobne jest zaatakowanie nas rojem robali, ale nie powinniśmy mieć problemów. Walimy do niej cały czas z magnum. Najlepiej bezpośrednio w nią, nie w tego potwora na którym lata. Gdy użyje przeciw nam wspomnianego roju owadów najlepiej schować się w jednej z wieżyczek.
- Walka z Moreau jest banalna. Na tym poziomie po prostu jest bardziej wytrzymały, ale nasza armata magnum skosi go raz dwa. Jedyne o czym należy pamiętać, to by chować się pod daszkiem, gdy ten ucieknie i odpali atak plucia kwasem w formie deszczu.
- Walka z Angie to w zasadzie zawsze ta sama sekwencja szukania lalki. Na tym etapie gry powinniśmy już dokładnie znać możliwe jej lokalizacje i raz dwa się jej pozbyć.
- Walka z Uriasem w twierdzy może być niebezpieczna. Przede wszystkim trzeba być mobilnym i wykorzystywać kolumny do chowania się za nimi. Uważajmy też na lycanów, którzy przylecą pomóc dziadowi. Magnum tutaj robi robotę. Pakujemy w typa ile wlezie.
- Przeciwnik ze śmigłem w fabryce Heisenberga możne nam napsuć krwi. Na tym poziomie trudności nie pozostaje on ogłuszony po szarży w naszą stronę i praktycznie od razu przystępuje do dalszej walki. Jest jednak sposób na łatwe pozbycie się go. Mianowicie granatnik GM 79 i amunicja ogłuszająca. Gdy z niej skorzystamy przeciwnik w ogóle nie będzie w stanie nas zlokalizować i zaatakować przez pewien czas. Łącząc to z magnum możemy go wyeliminować w kilka chwil.
- Walka z Heisenbergiem jest dość upierdliwa. Walczymy tu korzystając z pojazdu i musimy pamiętać o kilku rzeczach. Blok bywa skuteczny, ale radzę korzystać w ostateczności. Najlepszą opcją jest strzelić do niego pociskiem, gdy będzie się do nas zbliżał. A tak cały czas prowadzić ostrzał z karabinu w czułe punkty. Może to zająć kilka prób. Jak będziemy już na pieszo to niema problemy. Kilka strzałów z magnum w głowę i mamy finalną sekwencję strzelania z powietrza.
- Etap Chrisa potrafi być dość ciężki, dlatego bardzo pomocne jest tu zakupienie nieskończonej amunicji do Dragoona. Generalnie wrogowie mają tu praktycznie nieskończony spam poza większymi grupkami, które jednorazowo wybiegają razem. Polecam przebijać się powoli i korzystać z blokowania. Wtedy nie zostaniemy złapani i pogryzieni. Po przebiciu się przez wioskę czeka nas sekwencja z laserem. Po pierwszym odpaleniu będzie nas atakował tłum wrogów. Są dwie opcje. Po lewej tronie zajdziemy domek z drabinką na dach. Zatrzymując się w połowie drabiny przeciwnicy nam nic nie zrobią. Jest jednak minus w tej postaci, że możemy głupio się wpakować w sytuacje, że na dachu przed nami i na ziemi pod nami czeka tłum wrogów. Ja osobiście przeszedłem to w ogóle nie walcząc z wrogami i biegałem w kółko przez dom i na zewnątrz z prawej strony mapki do czasu załadowania lasera. Po rozwaleniu budynku koniecznie przeszukajmy obszar pod kątem apteczek i sprzętu nim zejdziemy dalej.
- Super Urias w etapie Chrissa to bardzo twardy przeciwnik. Przydadzą się tu apteczki, granaty oraz nieskończona amunicja w karabinie. Używamy wszystkiego ganiając się w kółko i unikając ataków. Jak tylko laser się załaduje używamy go na przeciwniku. Będzie trzeba na tym poziomie powtórzyć atak lasera kilkukrotnie.
- Finalny boss przy ulepszonym magnum nie powinien stanowić problemu. Warto mieć jednak ze sobą trochę apteczek, bo otrzymamy tu zapewne trochę obrażeń. Miranda jest bardzo szybka i czasem uniknięcie ataku się nie powiedzie. Szczególnie uważajmy na kule energii które tworzy w latającej formie. Można je zestrzelić. W etapach w mroku chodźmy w kółko mając ścianę za plecami. Wtedy zobaczymy skąd nadchodzi atak. Warto oczywiscie też korzystać z blokowania ataków.
Crafter
Craft an item in the Crafting menu.
Pucharek związany z mechaniką wytarzania przedmiotów. Podczas gry niejednokrotnie przyjdzie nam korzystać z tego systemu. Nie ma się co tym przejmować. I tak wpadnie podczas zdobywania Tinkerer.
Patron
Purchase something from the Duke in the story.
Pucharek związany z robieniem zakupów u Duke’a. Nie ma się co tym przejmować, bo bez wątpienia przyjdzie nam kupić trochę sprzętu. Tym bardziej, że jest to niezbędne do innych trofeów.
Petty Thief
Unlock a simple lock with a lockpick.
Pucharek związany z korzystaniem z wytrycha. Podczas przeszukiwania obszarów w grze możemy natrafić na wytrychy oraz zamknięte szuflady. Już w etapie na zamku Lady Domitrescu znajdziemy kilka możliwości do zdobycia tego trofeum. W razie czego zdobyte wytrychy przechodzą na kolejne rozgrywki i z pewnością natrafimy na jakąś skrytkę do otwarcia.
Repairer
Combine a treasure into its complete form.
Podczas gry przyjdzie nam znajdować różne skarby, które można odsprzedawać kupcowi. Część skarbów można też łączyć w bardziej wartościowe wersje. Wymagane elementy jednak bywają dobrze ukryte. Poniżej prezentuje nagranie z lokalizacją dwóch łatwych do zdobycia skarbów na wczesnym etapie gry. Są to: Azure Eye oraz Silver Ring.
Hunter
Hunt an animal during the story.
Trofeum związane z nową mechaniką. Podczas zwiedzania lokacji przyjdzie nam natrafić na zwierzęta, które można upolować Są to między innymi kury, świnie, czy ryby. Zdobyte jedzenie możemy potem wykorzystać do przygotowania posiłku u Duke’a lub sprzedać. Do pucharka wystarczy upolować pojedyncze zwierzę.
Get the Ball Rolling
Solve a Labyrinth.
Labirynty są zagadkami na jakie możemy natrafić w prawie każdej większej lokacji. By przystąpić do ich rozwiązania musimy jednak odnaleźć kulę, którą należy umieścić w danym labiryncie. Następnie odpowiednio obracając obiekt prowadzimy ją do odpowiedniego punktu. Do zdobycia trofeum wymagane jest ukończenie pojedynczego takiego labiryntu. Poniżej prezentuję materiał wideo dotyczący pierwszego, który możemy spotkać w grze.
Goooaaal!
Move the ball from the Winterses' bedroom into the study.
Trofeum możemy zrobić już w prologu, wiec to takie możliwe pominiecie jest na wyrost, ale warto ogarnąć i mieć to z głowy. Gdy tylko zyskamy kontrolę nad bohaterem naszym zadaniem będzie zanieść Rose do łóżeczka. W pokoju natkniemy się na piłkę. By zdobyć pucharek należy ją przekopać do pomieszczenia obok. Trzeba jednak uważać, by się nigdzie po drodze nie zaklinowała, bo jest to możliwe. Gdy tak się stanie, trzeba ponownie wczytać ostatni punkt kontrolny. W razie czego poniżej prezentuje materiał wideo dotyczący tego trofeum.
Squawk Shot
Shoot down five flying crows in the story.
Podczas gry parokrotnie przyjdzie nam natrafić na kruki. Często ucztujące na zwłokach. Musimy zestrzelić pięć ptaszysk. Trzeba jednak robić to ostrożnie, gdyż jeśli podejdziemy za blisko odlecą. Najprościej tego dokonać przy pomocy granatnika lub strzelby. Na materiale poniżej pokazana jest przykładowa lokalizacja wymaganego do ustrzelenia ptactwa.
When You Gotta Go...
Open the door to every outhouse in the village in a single playthrough.
Można napisać, ze jest to pucharek związane ze znajdźkami, choć w zasadzie nie chodzi o zbieranie, a konkretnie o wejście do każdego wychodka w tytułowej wiosce. Jest ich dokładnie 10 do odwiedzenia. Materiał wideo z lokalizacją wszystkich znajdziek znajduje się w opisie trofeum Bookworm.
Hooligan
Break every breakable window in Castle Dimitrescu in a single playthrough.
Specyficzny pucharek związany z wandalizmem w zamku Dimitrescu polegający na niszczeniu okien. By dostać trofeum musimy zniszczyć wszystkie 19. Na materiale poniższym pokazana jest lokalizacja każdego z nich. W razie czego ich lokalizacja jest też pokazana ogólnym materiale ze wszystkimi znajdźkami podlinkowanym w opisie trofeum Bookworm.
Quit Hanging Around
Shoot down a Soldat hanging from the production line in the Factory.
To trofeum w sumie łatwo przegapić, bo jeśli o nim nie pamiętamy to bardzo mało prawdopodobne jest jego zdobycie. Gdy znajdziemy się w lokacji fabryki Heisenberga natrafimy na widok wielkiej taśmy produkcyjnie zmechanizowanych potworów. Naszym zadaniem jest tu zestrzelenie pojedynczego takiego potwora. W razie czego poniżej załączam materiał wideo.
Push Comes to Shove
Push away an enemy after guarding in the story.
Trofeum związane z mechaniką bronienia się przed atakami. By je zdobyć musimy wcisnąć i trzymać w momencie nadchodzącego ataku przeciwnika. Następnie od razu po zablokowaniu ataku szybko ponownie wciskamy , by kopnąć wroga. Nie jest to wymagające. W razie czego cała czynność jest widoczna na poniższym gifie.
Trick Shot
Defeat an enemy from long range with the sniper rifle in the story.
Możliwość zabicia przeciwnika na dużym dystansie nie trafi się za często. Najlepszą opcją jest widoczny na poniższym gifie etap, w którym zmierzamy w stronę twierdzy. Pojawiają się wtedy przeciwni z łukami, których można ustrzelić. Zalecam jednak uprzednio w tej lokacji zdobyć trofeum Fast Reflexes i dopiero zabrać się za zabawę ze snajperką.
Strategist
Defeat at least three enemies with one attack in the story.
Klasyczne wysadzenie kilku wrogów jednym wybuchem. Łatwą okazję do tego będziemy mieli między innymi tuż po zdobyciu trofeów Fast Reflexes oraz Trick Shot w miejscu pokazanym na poniższym gifie. Przeciwnicy zawsze ustawią się tam obok tej beczki, sami prosząc się o wysadzenie ich w powietrze.
Medium Rare
Set fire to a Moroaică in the story.
Ten pucharek możemy zdobyć po znalezieniu korby i pokonaniu trzeciego głównego bossa. Wtedy możemy udać się we wskazane na poniższym materiale miejsce i podpalić wymaganego przeciwnika. Proces podpalenia jest niezbędny do ukończenia tamtejszej zagadki środowiskowej, ale łatwo jest pominąć to miejsce z uwagi, iż jest całkowicie opcjonalne. Trzeba jednak tam zaglądnąć również z uwagi na trofeum Mapmatician.
Fast Reflexes
Knock a flaming arrow out of the sky with a close combat weapon in the story.
Trofeum najlepiej wykonać w drodze do twierdzy w miejscu zdobywania Strategist oraz Trick Shot. Będzie to wymagało trochę prób i nieco cierpliwości. Za pomocą noża musimy odbić nadlatującą strzałę. Ja na poniższym materiale używałem kupioną lepszą wersję noża, ale można tego dokonać i zwykłym. Grunt to wyczuć odpowiedni moment i wcisnąć tuż przed oberwaniem strzałą. W razie czego poniżej załączam materiał wideo z momentu zdobycia trofeum.
Leader of the Pack
Take down the Vârcolac Alfa in the story.
Trofeum związane z ubiciem opcjonalnego przeciwnika jakim jest Vârcolac Alfa. Napotkać go możemy dopiero po pokonaniu trzeciego bossa – Moreau. Po powrocie do wioski musimy udać się w miejsce, gdzie z początku gry wybuchł pożar. Idziemy tam przechodząc przez miejscowy kościół. Na polu napadnie nas to wielkie bydle, a naszym zadaniem będzie je ustrzelić. Nie ma tu wielkiej filozofii, acz polecam użyć mocniejszej broni typu shotgun, bo bestia jest dość wytrzymała.
Timber
Defeat Uriaș during the first lycan attack when you enter the village.
To trofeum najlepiej zdobyć przy jednym z kolejnych przejść gry. Będziemy wtedy posiadali potężny arsenał umożlwiający szybką eliminację Uriasa. Na samym początku gry, gdy wioska zostaje zaatakowana przez lycanów pojawia się i ten upierdliwy brodacz. Musimy go ustrzelić nim odpali się scenka fabularna związana z końcem ataku. Nie jest to problemem i wystarczy wykorzystać jedną z broni z poprzednich przejść gry jak na przykład magnum.
Photographer
Use Photo Mode.
Pucharek związany z trybem fotograficznym. Wystarczy z menu gry odpalić tryb foto i wykonać dowolnego screena lub po prostu z niego wyjść. Nic prostszego.
Lucky Number 7
Have 777, 7,777, or 77,777 Lei in your possession in the story.
Jest to dość dziwne trofeum wymagające uzbierania na naszym koncie kwoty składającej się z samych siódemek. Zabrać za to możemy się dopiero w drugim przejściu gry z uwagi, iż wymagane jest tu zdobycie karabinu szturmowego niedostępnego przy pierwszym podejściu.
- Po pojedynczym ukończeniu gry w menu bonusów za 30 000 CP kupujemy karabin WCX.
- Wykonajmy zapis gry na osobnym slocie specjalnie pod ten pucharek.
- Kupujemy u Duke’a wspominany karabin WCX, a następnie schemat do craftingu – Rifle Ammo.
- Teraz musimy kupując dowolne przedmioty całkowicie wydać wszystkie nasze Lei.
- Z menu craftingu tworzymy Rifle Ammo korzystając z zakupionego wcześniej schematu.
- Możemy wytworzyć 111 naboi lub wykorzystać inne przedmioty przy sprzedaży. Kluczowe jest jednak to, że pojedynczy nabój kosztuje dokładnie 7 Lei, a musimy tak posprzedawać przedmioty by nasz tan konta wynosił dokładnie 777 Lei. Mogą być inne większe wariacje 7, ale tą jest najprościej uzyskać.
- Po zdobyciu trofeum możemy wczytać zapis sprzed manewrowania naszym majątkiem.
Mapmatician
Complete the village map.
Trofeum związane ze zwiedzaniem. Większość obszarów zbadamy samoistnie podczas gry. Są jednak takie, które można pominąć. Zwiedzmy wszystkie lokacje jeśli będziemy zbierali znajdźki zgodnie z materiałem umieszczonym w opisie Bookworm oraz trofeum Medium Rare. Pucharek dostaniemy na początku etapu Chrisa w momencie widocznym na poniższym screenie. W razie gdyby nie wpadł ostatnią szansą na powrót do wioski jest moment przed udaniem się na teren fabryki Heisenberga.
Cynic
Destroy a Goat of Warding.
Trofeum związane ze znajdźkami. Wpadnie po zniszczeniu pojedynczej figurki kozy. Zobacz opis Heretic.
Heretic
Destroy all the Goats of Warding.
Trofeum związane ze znajdźkami. Podczas gry przyjdzie nam znajdować figurki kozy, które należy niszczyć. Jest ich ukrytych w grze dokładnie 20 sztuk. Pucharek wpadnie po zniszczeniu każdej z nich. Materiał wideo dotyczący znajdziek znajduje się w opisie trofeum Bookworm.
Gunsmith
Equip a gun with a customizable part.
Trofeum związane z ulepszaniem broni. Do niektórych z broni możliwe jest zamontowanie dodatkowych elementów zwiększających ich skuteczność poza zwykłym ulepszaniem w sklepie. Pucharek wapnie po zamontowaniu pojedynczego takiego ulepszenia. Zobacz opis Veteran Gunsmith.
Veteran Gunsmith
Equip every gun with their customizable parts in the story.
Pucharek wymagający dość sporej kwoty Lei na koncie. Do niektórych z broni możliwe jest zamontowanie dodatkowych elementów zwiększających ich skuteczność poza zwykłym ulepszaniem w sklepie. By zdobyć to trofeum musimy mieć każdą broń posiadającą możliwość zamontowania takich elementów i je oczywiście na niej zamontować. Wspomnianych ulepszeń mamy dokładnie 22 sztuki, z czego 5 znajdziemy w świecie gry, a pozostałe 17 będziemy musieli kupić od Duke’a. Lokalizacje tych dostępnych do znalezienia są pokazane w materiale poświęconym znajdźką w opisie trofeum Bookworm .
Warto zrobić sobie dodatkowy zapis przed zabawą z tym pucharkiem i potem po zdobyciu trofeum go wczytać by niepotrzebnie nie tracić pieniędzy na ulepszanie zbędnych dla nas broni.
- Podchodząc do tego trofeum musimy mieć na koncie przynajmniej 1 661 200 Lei. Dokładnie tyle wyniesie koszt zakupu każdej potrzebnej broni u Duke’a oraz wymaganych części.
- Bronie wymagane do zakupu:
- V61 Custom – 120 000 Lei
- SYG-12 – 1800 000 Lei
- S.T.A.K.E. – 300 000 Lei
- WCX – 200 Lei (po zakupie w menu bonusów za 30 000 CP)
- Części wymagane do zakupu i montażu:
- LEMI – High-Capacity Mag – 9 000 Lei
- M1911 – Improved Grip – 12 000 Lei
- V61 Custom – Long Barrel – 56 000 Lei
- V61 Custom – Drum Magazine – 70 000 Lei
- V61 Custom – Gunstock – 35 000 Lei
- M1897 – Hair Trigger – 8 000 Lei
- W870 TAC – Improved Stock – 22 000 Lei
- SYG-12 – Long-Barrel – 64 000 Lei
- SYG-12 Red Dot Sight – 42 000 Lei
- SYG-12 – Drum Magazine – 88 000 Lei
- WCX – Red Dot Sight – 140 000 Lei
- WCX – Foregrip – 80 000 Lei
- F2 Rifle – High Magnification Scope – 15 000 Lei
- F2 Rifle – Cheek Rest – 20 000 Lei
- M1981 Wolfsbane – Increased Capacity Cylinder – 100 000 Lei
- S.T.A.K.E. – High Capacity Mag – 180 000 Lei
- S.T.A.K.E. – Improved Grip – 120 000 Lei
Tinkerer
Create every type of item available in the Crafting menu.
Trofeum powiązane z Artisan. W grze możliwe jest korzystanie z dokładnie 11 schematów do craftingu przydatnych przedmiotów. Kilka mamy dostępne już z początku gry, część można zakupić u Duke’a, a część odblokowuje się po zdobyciu konkretnej broni. By zdobyć ten pucharek musimy przynajmniej raz wytworzyć przedmiot korzystając z każdego schematu.
Ten pucharek będziemy musieli zostawić sobie pod koniec z uwagi, iż jeden schemat odblokuje się dopiero, gdy wejdziemy w posiadanie broni możliwej do kupienia po ukończeniu gry na najwyższym poziomie trudności.
Lista schematów:
- First Aid Med – dostępny od początku gry
- Handgun Ammo – dostępny od początku gry
- Shotgun Ammo – możliwy do kupienia od Duke’a za 3 000 Lei
- Sniper Rifle Ammo – możliwy do kupienia od Duke’a za 4 000 Lei
- Mines – możliwy do kupienia od Duke’a za 3 500 Lei
- Pipe Bombs – możliwy do kupienia od Duke’a za 2 500 Lei
- Explosive Round – możliwy do kupienia od Duke’a za 3 000 Lei
- Flashbang – możliwy do kupienia od Duke’a za 3 000 Lei
- Magnum Ammo – możliwy do kupienia od Duke’a za 10 000 Lei po zakupie broni typu magnum np. S.T.A.K.E.
- Rifle Ammo – możliwy do kupienia od Duke’a za 10 000 Lei po zakupie broni danego typu np. WCX
- Rocket Pistol Ammo – możliwy do kupienia od Duke’a za 10 000 Lei po zakupie wymaganej broni. Rocket Pistol jest możliwy do zakupu w menu bonusów za 80 000 CP dopiero po ukończeniu gry na poziomie trudności Village of Shadows
Artisan
Collect every crafting recipe.
Trofeum powiązane z Tinkerer. Pucharek wpadnie przy okazji wbijania wspomnianego pucharka po zdobyciu każdego z 11 schematów do craftingu przedmiotów.
Bookworm
Read every single file in the story.
Trofeum związane ze znajdźkami. W grze mamy do znalezienia dokładnie 47 różnych notatek. Jest to najbardziej pomijalne trofeum w grze z uwagi, że do części miejsc nie będziemy mieli już okazji wrócić wraz z postępem fabularnym. Poniżej załączam materiał wideo z lokalizacją wszystkich znajdziek w grze.
Don't Trust That Snake Oil
Finish the story only using four or less recovery items.
Trofeum związane z przejściem gry z konkretnymi wymaganiami. Podczas całego pojedynczego przejścia nie możemy zużyć tu więcej jak czterech przedmiotów leczących. Na najniższym poziomie trudności wraz z wszystkimi ulepszeniami nie powinno to stanowić wielkiego problemu.
Przy okazji warto połączyć ten pucharek z: Dashing Dad, Frugal Father oraz Knives Out. Więcej o przejściu gry pod zebranie tych czterech pucharków w sekcji „Krok po kroku” na wstępie poradnika.
Dashing Dad
Finish the story within 3 hours.
Trofeum związane z przejściem gry z konkretnymi wymaganiami. Klasyczny dla serii speedrun. Ukończenie gry w czasie poniżej trzech godzin nie stanowi wielkiego wyzwania. Grając na najniższym poziomie trudności z zakupionymi wcześniej ulepszeniami spokojnie się można zmieścić w nieco ponad dwie godziny.
Przy okazji warto połączyć ten pucharek z: Don’t Trust That Snake Oil, Frugal Father oraz Knives Out. Więcej o przejściu gry pod zebranie tych czterech pucharków w sekcji „Krok po kroku” na wstępie poradnika.
Frugal Father
Finish the story without spending more than 10,000 Lei.
Trofeum związane z przejściem gry z konkretnymi wymaganiami. Musimy ukończyć grę nie wydając więcej jak 10 000 Lei podczas pojedynczego przejścia. Nic trudnego, wystarczy nie korzystać ze sklepu. Przy okazji warto połączyć ten pucharek z: Don’t Trust That Snake Oil, Dashing Dad oraz Knives Out. Więcej o przejściu gry pod zebranie tych czterech pucharków w sekcji „Krok po kroku” na wstępie poradnika.
Knives Out
Not including some boss fights, finish the story using nothing but close combat weapons.
Trofeum związane z przejściem gry z konkretnymi wymaganiami. Kolejne klasyczny dla serii pucharek związany z używaniem noża. Ale jest to na tyle łatwe, że możemy połączyć zdobywanie tego trofeum z pucharkami: Don’t Trust That Snake Oil, Dashing Dad oraz Frugal Father.
Generalnie mamy atakować tylko przy użyciu noża, jednak jest kilka momentów w grze, gdzie będziemy zmuszeni skorzystać z broni palnej. Poniżej opiszę wszystkie te momenty, by nie musieć się nimi przejmować. Warto nadmienić też, że jest opcja sprawdzenia w razie czego, czy przypadkiem nie zepsuliśmy tego pucharka. W trakcie gry wciskamy pauzę i wybieramy z menu Challenges. Na samym dole listy znajdziemy wyzwanie o nazwie Knives Out. Musimy przez całą grę utrzymywać poziom Used na 0 jak na poniższym screenie. Jeśli pojawiła się inna liczba to znaczy, że coś zepsuliśmy i musimy wczytać poprzedni zapis.
Kolejną kluczową rzeczą jest kupienie noża Karambit Knife za 10 000 CP z menu bonusów po ukończeniu gry. Warto też przed przystąpieniem do gry z samym nożem wczytać zapis tuż sprzed walki z finalnym bossem poprzedniego przejścia, tam kupić nóż u Duke’a za 200 Lei i ponownie pokonać bossa. Wtedy wybierając Nową Grę + w oparciu o to ukończenie gry będziemy mieli ten nóż już od samego początku gry.
Istotne momenty przy tym przejściu:
- W zamku Lady Dimitrescu jest zagadka związana ze strzelaniem w dzwonki. Nie możemy jej rozwiązać inaczej niż korzystając z broni palnej.
- Podczas walki z jedną z córek Lady Dimitrescu w zbrojowni musimy wysadzić ścianę by móc ją pokonać. Musimy rzucić tu jedną z Pipe Bomb po odsunięciu regału. Generalnie nawet jeśli wampirzyca oberwie tym ładunkiem nie powinno nam zepsuć gry pod to trofeum, ale na wszelki wypadek zalecam sprawdzić menu Challenge, czy aby na pewno jest tam 0.
- Walka z bossem Lady Dimitrescu nie różni się od zwykłej. Po prostu atakujemy ją nożem jak tylko wyląduje, a przed chmarami owadów chowamy się w wieżach.
- Przed walką z Moreau w postaci ryby przyjdzie nam przebiegać przez zbiornik wodny. Musimy tam zniszczyć drewnianą wieżę by spadła do wody tworząc nam przejście. Nie da się jej zniszczyć tylko przy użyciu noża.
- Walka z bossem Moreau nie jest skomplikowana. Tak jak wcześniej strzelając tak teraz dźgamy go nożem i chowamy się przed kwasowym deszczem.
- Walka z pomniejszym bossem Uriasem w twierdzy może zając trochę dłużej niż wcześniej. Najlepiej chodzić w kółko niego i dźgać ile wlezie.
- W fabryce Heisenberga będziemy musieli przedostać się w górę wyłączając wielkie wiertło. Musimy strzelać do wszystkich świecących punktów przy nim. Nie ma innego sposobu, by odblokować dalszą drogę.
- W fabryce Heisenberga jest moment, gdy wielkie śmigło zaczyna nas wciągać. Musimy wtedy strzelić w świecący punkt pośrodku.
- Miniboss ze śmigłem wymaga taktyki unikania jego szarży. Gdy uderzy w ścianę i zostanie na chwilę ogłuszony musimy podbiec i ciąć nożem jego słaby punkt.
- Walka z bossem Heisenbergiem. Gdy wsiadamy do maszyny musimy strzelić by rozwalić bramę na zewnątrz. Następnie podczas walki puki jesteśmy w pojeździe możemy strzelać do niego jak podczas zwykłej walki. W etapie, gdy ten nas z niego wyrzuci musimy już korzystać z noża. Po prostu podbiegamy do niego i starami się siec gdzieś w głowę. Podczas finałowej scenki w powietrzu musimy strzelić pociskiem tak jak wcześniej.
- Podczas etapu z Chrisem najlepiej omijać wszystkich wrogów po drodze. Gdy przyjdzie nam celować laserem w budynek robimy to. Laser przy okazji zabije wszystkich przeciwników, ale nie zepsuje nam to pucharka. Czekając na ponowne ładowanie lasera możemy siec przeciwników nożem lub też się z nimi ganiać.
- Walka z super Uriasem jest bardzo mecząca. Nie możemy tu używać lasera. Cały czas będziemy ciąć tylko i wyłącznie nożem. Najlepiej atakować go z prawej stroni, bo ta część jest nieosłonięta pancerzem. Zejdzie nam przy takim ciułaniu dobre 15 minut, ale inaczej się nie da.
- Walka z finalnym bossem – Mirandą. Tu musimy ciąć nożem cały czas. Najgorzej jest trafić w jej latającej wersji. Warto blokować nadchodzące ataki. Podczas ostatniej sekwencji w scence, gdy Miranda nas przewróci na ziemię i zacznie tworzyć wielką kulę energii musimy w nią strzelić z broni palnej by wybuchła. Po eksplozji ponownie przełączamy na nóż i już tak kończymy starcie.
Combo King
Get a combo of at least 30 during The Mercenaries.
Pucharek związany z trybem The Mercenaries. Podczas gry jeśli pokonujemy przeciwników odpowiednio szybko budujemy licznik combo. By uzyskać pucharek musimy zbudować przynajmniej combo na poziomie 30 zabójstw. Wpadnie to automatycznie przy wbijaniu Legendary Cowboy.
Legendary Cowboy
Achieve at least an S Rank on all stages in The Mercenaries.
Tryb Mercenaries dostępny jest do kupienia w menu bonusów po jednorazowym ukończeniu gry. W trybie tym grając na czas będziemy chcieli uzyskać jak największą liczbę punktów. Do pucharka wymagana jest tylko ranga S na każdej z ośmiu map, więc nie jest najgorzej z uwagi, że można zdobyć rangi aż do SSS. Niemniej będzie to wymagało trochę wprawy i jest to ogólnie najtrudniejszy pucharek w tej grze.
Do ogólnej punktacji w tym trybie wlicza się:
- Combo zabójstw. Im dłuższe tym lepiej, a najlepiej jest dla nas utrzymać combo od pierwszego do ostatniego przeciwnika. Wtedy dostajemy naprawdę spory bonus.
- Dodatkowy bonus jest też przyznawany za zabicie wszystkich przeciwników na mapie.
- Zdobyte na mapie Lei. Wypadają z pokonanych wrogów oraz można je znaleźć ogólnie na mapach.
- Czas jaki pozostał po ukończeniu danego etapu.
Przed każdym podejściem do danej mapy i pomiędzy jej etapami mamy okazję kupić sobie sprzęt. Generalnie można próbować własny sposób, ale z moich osobistych doświadczeń najlepszymi metodami są te podlinkowane niżej w materiałach wideo. Autor bardzo dokładnie opisuje drogę pod zdobycie SSS na każdej mapie, wiec nie musimy też tak super sobie radzić, gdy zależy nam tylko na samym S do pucharka. Dodatkowo autor nie korzysta zupełnie z niebieskich losowych wspomagaczy z których my możemy skorzystać, by sobie sprawę jeszcze ułatwić. Pierwsze cztery mapki będą w zasadzie proste i skupiają się na używaniu potężnego shotguna. Kolejne cztery to już wymagające nieco wprawy korzystanie z pistoletu. Polecam nie nastawiać się na szybkie zaliczenie tego pucharka. Kluczową rzeczą jest tu znajomość mapy, którą zdobędziemy w ramach ewentualnych powtórzeń.
- The Village – wymagane punkty na rangę S – 630 000
- The Castle– wymagane punkty na rangę S – 1 470 000
- The Factory – wymagane punkty na rangę S – 1 080 000
- The Mad Village – wymagane punkty na rangę S –1 485 000
- The Village II – wymagane punkty na rangę S – 516 000
- The Castle II – wymagane punkty na rangę S – 851 000
- The Factory II – wymagane punkty na rangę S – 545 000
- The Mad Village II – wymagane punkty na rangę S – 658 000
Doll Collector
View all character and weapon models.
Pucharek związany z dodatkami w grze. Po jednorazowym ukończeniu gry będziemy mogli w menu bonusów zakupić między innymi modele postaci oraz broni. Jest ich dokładnie 76 sztuk i zakup będzie kosztował 8 900 CP. Po kupnie musimy jeszcze odznaczyć każdy zakupiony model jako oglądany.
Art Collector
View all concept art.
Pucharek związany z dodatkami w grze. Po jednorazowym ukończeniu gry będziemy mogli w menu bonusów zakupić między innymi concept arty. Jest ich dokładnie 120 sztuk i zakup będzie kosztował 12 000 CP. Po kupnie musimy jeszcze odznaczyć każdy zakupiony art jako oglądany.