Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich.Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

slide 1 of 1

 

W tym wpisie dowiecie się jak zdobyć sto procent w polskiej grze The Medium. Zapraszamy do zapoznania się z poradnikiem autorstwa Emjoot (Michał Jankowski).

 

[poll id=”56″]

 

  • Stopień trudności wbicia calaka: 2/10
  • Czas do zdobycia calaka: 8-12 godzin
  • Liczba trofeów offline: 39
  • Liczba trofeów online: 0
  • Minimalna liczba przejść: 1
  • Trofea możliwe do przeoczenia: 8
  • Zglitchowane trofea: BRAK

 

 

Krok po kroku:

Witajcie w moim poradniku do gry „The Medium” polskiego studia Bloober Team. Całość osiągnięć podzieliłem na kilka grup. Zanim przystąpisz do gry, zapoznaj się z nimi wszystkimi:

 

GRUPA 1

Od samego początku bądź świadom, że wszystkie osiągnięcia związane ze znalezieniem wszystkich znajdziek w danej kategorii można przeoczyć. Poniżej lista osiągnięć w tej grupie:

  • Left Behind (Echa przeszłości)
  • Calling Out to Me (Wołanie dusz)
  • I Know the Pieces Fit (Fragmenty układanki)
  • Puzzling Out the Past (Punkty widzenia)
  • Guiding Light (Światło przewodnie)
  • Devouring Darkness (Pożerający mrok)
  • A Dangerous Method (Niebezpieczna metoda)
  • An Unknown Outcome (Nieznany rezultat)
  • From Niwa with Love (Pozdrowienia z Niwy)
  • All That’s Left Unsaid (Niewypowiedziane słowa)
  • Caught the Scent (Zwęszony trop)
  • Followed the Trail (Tropiąc cień)

W tym poradniku podaję miejsca znalezienia wszystkich znajdziek.

 

GRUPA 2

Trzy osiągnięcia związane są z obejrzeniem odpowiednio 25, 50 i 100 przedmiotów w trakcie gry. Jeżeli tylko będziecie zwiedzać każdy kąt, oglądać wszystko, co tylko się da, będą to jedne z pierwszych trofeów odblokowanych w grze.

Poniżej lista osiągnięć w tej kategorii:

  • Inner Investigator (Intuicja)
  • Dual Detective (Głos wewnętrzny)
  • Psychic Sleuth (Szósty zmysł)

 

GRUPA 3

Grupa osiągnięć związanych z mechanikami. Większość z nich pewnie uda się odblokować samoczynnie podczas gry. Gdyby jednak zabrakło niewiele, można je odblokować dość szybko po pojawieniu się w grze danej mechaniki.

Poniżej lista osiągnięć w tej kategorii:

  • Insightful (Widząca)
  • Spirit Walking (Krocząca z duchami)

 

GRUPA 4

Tutaj trzy osiągnięcia, które nie są związane z żadną z pozostałych kategorii. Dwa z nich wymagają wykonania odpowiednich kroków w odpowiednim miejscu w grze. Kota nakarmimy w apartamencie na początku gry, a unikanie potwora wymaga odpowiedniego zachowania w czterech kolejnych spotkaniach z bestią.

Poniżej lista osiągnięć w tej kategorii:

  • Famished Feline (Kocie Łakocie)
  • Phantom (Zjawa)
  • Running Sim (Symulator biegania)

 

GRUPA 5

Na koniec zostawiłem grupę znajdziek fabularnych. Nie można ich przegapić, gdyż są związane z odkrywaniem historii i ukończeniem gry.

W kolejności odblokowywania są to następujące osiągnięcia:

  • The Last Goodbye (Ostatnie pożegnanie)
  • Conduit (Przewodnik)
  • Welcome to Niwa (Witamy w Niwie)
  • The Cheerful Kind (Wesoła duszyczka)
  • Edge of Sanity (Ostrze szaleństwa)
  • Medium Rare (Chrupiące skrzydełka)
  • You Saw, You Ran, You Lived (Zobacz, ucieknij, przeżyj)
  • Through the Looking Glass (Po drugiej stronie lustra)
  • Cut the Crap (Ostre cięcie)
  • The Childeater (Dzieciożerca)
  • Unforgiven (Bez przebaczenia)
  • Thunderstruck (Piorunujące doznanie)
  • The Hound (Ogar)
  • Unrepentant (Nieskruszony)
  • Among the Ashes (Pośród popiołów)
  • The Pact (Pakt)
  • Dark Water (Mroczne wody)
  • Mirror, Mirror on the Wall (Lustereczko, przenieś w świecie)
  • Can’t Always Save Everyone (Czasem nie da się uratować wszystkich)

 

Poradnik:

 Ostatnie pożegnanie / The Last Goodbye 20
Marianna odesłała duszę Jacka. / You sent Jack’s spirit away.

Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.

 

 Witamy w Niwa / Welcome to Niwa 20
Marianna dotarła do hotelu. /  You’ve reached the hotel.

Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.

 

 Wesoła duszyczka / The Cheerful Kind 20
Marianna poznała Smutkę. / You met Sadness.

Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.

 

Zobacz, ucieknij, przeżyj / You Saw, You Ran, You Lived 20
Marianna przetrwała spotkanie z potworem. / You survived a monstrous encounter.

Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.

 

 Dzieciożerca / The Childeater 20
Marianna doświadczyła pierwszej wizji Tomasza / You experienced your first vision of Thomas.

Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.

 

 Bez przebaczenia / Unforgiven 20
Marianna odesłała Dzieciożercę. / You sent the Childeater away.

Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.

 

 Pośród popiołów / Among the Ashes 20
Marianna odnalazła czerwony dom. / You found the Red House.

Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.

 

 Ogar / The Hound 20
Marianna doświadczyła drugiej wizji Tomasza. / You experienced your second vision of Thomas.

Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.

 

 Nieskruszony / Unrepentant 20
Marianna odesłała Ogara. / You sent the Hound away.

Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.

 

 Pakt / The Pact 20
Marianna odkryła tajemnicę spalonego domu. / You uncovered the mystery of the burned down house

Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.

 

 Mroczne wody / Dark Water 20
Marianna wydostała się z przepompowni. / You made it through the pump station.

Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.

 

 Lustereczko, przenieś w świecie / Mirror, Mirror on the Wall 20
Marianna złożyła rozbite lustro. / You completed the broken mirror.

Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.

 

 Czasem nie da się uratować / Can’t Always Save Everyone 100
Udało ci się ukończyć grę. / You finished the game.

Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.

 

 Widząca / Insightful 30
Marianna używała widzenia przez co najmniej 15 minut. / You used Insight for at least 15 minutes.

Pierwsza mechanika paranormalna gry. Widzenie aktywujemy, trzymając przycisk (można włączyć opcję przełączenia on/off po wciśnięciu przycisku). Jeżeli chcecie je odblokować na samym początku, wystarczy, że przytrzymacie go przez piętnaście minut.

 

 Echa przeszłości / Left Behind 10
Udało ci się znaleźć echo. / You found an Echo.

Osiągnięcie odblokujesz, znajdując pierwsze echo. Niektóre są wymagane do przejścia gry.

 

 Wołanie dusz / Calling Out to Me 40
Udało ci się znaleźć wszystkie echa w trakcie jednego przejścia gry. / You found all Echoes in a single playthrough.

Osiągnięcie możliwe do przeoczenia!

Odblokujesz, gdy znajdziesz wszystkie echa w grze. Lokalizację znajdziesz w opisie osiągnięcia Tropiąc cień.

 

 Fragmenty układanki / I Know the Pieces Fit 10
Udało ci się złożyć okruch wspomnienia. / You reconstructed a Memory Shard.

Osiągnięcie odblokujesz, składając pierwszy okruch wspomnienia. Niektóre są wymagane do przejścia gry.

 

 Punkty widzenia / Puzzling Out the Past 40
Udało ci się złożyć wszystkie okruchy wspomnień. / You reconstructed all Memory Shards in a single playthrough.

Osiągnięcie możliwe do przeoczenia!

Odblokujesz, gdy złożysz wszystkie okruchy wspomnień w grze. Lokalizację znajdziesz w opisie osiągnięcia Tropiąc cień.

 

 Światło przewodnie / Guiding Light 10
Udało ci się znaleźć stronę z pamiętnika mentora. / You found a page from a mentor’s diary.

Odblokujesz, gdy znajdziesz pierwszą stronę z pamiętnika.

 

 Pożerający mrok / Devouring Darkness 40
Udało ci się znaleźć wszystkie strony z pamiętnika Ryszarda w trakcie jednego przejścia gry. / You found all pages from Richard’s diary in a single playthrough.

Osiągnięcie możliwe do przeoczenia!

Odblokujesz, gdy znajdziesz wszystkie strony z pamiętnika Ryszarda. Lokalizację znajdziesz w opisie osiągnięcia Tropiąc cień.

 

 Niebezpieczna metoda / A Dangerous Method 10
Udało ci się znaleźć notatkę zatroskanego mężczyzny. / You found a note from a troubled man.

Odblokujesz, gdy znajdziesz pierwszą notatkę zatroskanego mężczyzny.

 

 Nieznany rezultat / An Unknown Outcome 40
Udało ci się znaleźć wszystkie notatki Tomasza. / You found all of Thomas’ notes in a single playthrough.

Osiągnięcie możliwe do przeoczenia!

Odblokujesz, gdy znajdziesz wszystkie notatki zatroskanego mężczyzny. Lokalizację znajdziesz w opisie osiągnięcia Tropiąc cień.

 

 Pozdrowienia z Niwy / From Niwa with Love 10
Udało ci się znaleźć pocztówkę nadzorcy. / You found a postcard from the groundskeeper.

Odblokujesz, gdy znajdziesz pierwszą pocztówkę nadzorcy.

 

 Niewypowiedziane słowa / All That’s Left Unsaid 40
Udało ci się znaleźć wszystkie pocztówki Franka w trakcie jednego przejścia gry. / You found all of Frank’s postcards in a single playthrough.

Osiągnięcie możliwe do przeoczenia!

Odblokujesz, gdy znajdziesz wszystkie pocztówki nadzorcy. Lokalizację znajdziesz w opisie osiągnięcia Tropiąc cień.

 

 Zwęszony trop / Caught the Scent 10
Udało ci się znaleźć echo tajemniczego rozmówcy. / You found an Echo of a mysterious caller.

Odblokujesz, gdy znajdziesz echo tajemniczego rozmówcy.

 

 Tropiąc cień / Followed the Trail 40
Udało ci się znaleźć wszystkie echa Henryka w trakcie jednego przejścia gry. / You found all of Henry’s Echoes in a single playthrough.

Osiągnięcie możliwe do przeoczenia!

Odblokujesz, gdy znajdziesz wszystkie echa tajemniczego rozmówcy.

 

LISTA WSZYSTKICH ZNAJDZIEK W KOLEJNOŚCI ICH ODBLOKOWANIA I MIEJSCE ZNALEZIENIA

Rodzaj Nazwa / numer Miejsce znalezienia
Pocztówka #1 Pozdrowienia z Niwy (Niwa Says Hello) W budce strażnika przed bramą do Niwy. Weź zanim przejdziesz przez mur. 
Pocztówka #2 Uczciwa praca (Honest Work) Gdy znajdziesz się na wielkim parkingu przed budynkiem Niwy, idź w lewo wzdłuż budynku, aż znajdziesz samochód. Pocztówka jest w środku auta (tego samego, z którego wyciągasz śrubokręt)
Echo  #1  To echo zlokalizowane jest na budce telefonicznej na parkingu przez budynkiem Niwy, w centralnej jego części, niedaleko wejścia
Echo #2 Jak tylko znajdziesz się wewnątrz budynku Niwy, spójrz w lewo. Echo znajduje się na bucie leżącym na ziemi
Pocztówka #3 Awans (Promotion)  W lobby miń rozsypujące się schody oraz windy. Pocztówkę znajdziesz na stojącej popielniczce po prawej stronie od wind. 
Echo #3 Na drugim piętrze na telefonie. Gdy znajdziesz klucz i wejdziesz do pokoju po prawej, przejdź przez łazienkę do kolejnego pomieszczenia. Telefon stoi na półce pod oknem. Uważaj, by nie zeskoczyć piętro niżej. 
Okruch wspomnienia #1  Podnieś książkę po lewej stronie pomieszczenia, do którego zeskoczyłeś przez dziurę w podłodze. 
Pamiętnik mentora  #1 Przeprosiny (An Apology) Wejdź do łazienki tego samego pokoju, w którym znalazłeś powyższy okruch wspomnienia. Stronicę znajdziesz w zlewie.
Echo  #4 Na butelce z lekami w tym samym zlewie jak poprzednia znajdźka.
Echo #5 Po przecięciu blokującej nas płachty ze skóry, wejdź do kolejnego pokoju przez balkon i pójdź do łazienki. Echo znajdziesz na lustrze nad zlewem.
Okruch wspomnienia #2 Wyjdź z łazienki i pójdź do pokoju po lewej, przez dziurę w ścianie. Obejrzyj donicę leżącą na pudłach
Notatka zatroskanego  #1 Spokojne miejsce (A Peaceful Place) Po przecięciu kolejnej skórzanej płachty, przejdź przez korytarz ze ćmami, a potem wejdź w drzwi po lewej stronie. Notatka leży na jednym z kartonów. 
Notatka zatroskanego  #2 Do zrobienia (To Do List) Do znalezienia na biurku Tomasza, po scenie ze Smutką
Notatka zatroskanego  #3 Rośnie w siłę (Getting Stronger) W ukrytym pokoju Tomasza, za regałem z książkami. Leży na podłodze obok „pentagramu”
Notatka zatroskanego  #4 Koszmary (Fever Dreams) Udaj się w stronę świetlicy, ale gdy przy niej będziesz, skręć w kierunku szklanych drzwi. Notatkę znajdziesz za kolumną.
Echo #6 W pomieszczeniu z basenem. Obejdź go i z tyłu pomieszczenia znajdziesz barykady. Echo jest na jednej z nich. 
Echo  #7 Zaraz po znalezieniu #6, zeskocz do basenu i zbadaj kolejną barykadę przy jednej ze ścian.
Echo #8 Wyjdź z basenu i z pomieszczenia drzwiami na prawo od Echa #6. Przeciśnij się przez dziurę w ścianie i zbadaj parę spodenek sportowych na ziemi. 
Pocztówka #4 Pewnego dnia (Someday) Zaraz po zbadaniu Echa #8 obróć się. Udaj się w prawo, a potem do tyłu pomieszczenia. Pocztówka jest w pudełku.
Notatka zatroskanego #5 Stary dobry Franek (Good Old Frank) Wyjdź z pomieszczenia z pocztówką #4 i udaj się korytarzem i po schodach do góry. Kiedy wejdziesz do kolejnego korytarza, zbliż się w kierunku kamery i na ziemi będzie leżeć notatka.
Echo #9 Dojdziesz do momentu w historii, kiedy Smutka będzie cię prowadzić za pomocą Widzenia od zabawki do zabawki. Te zabawki to będą echa – pierwszym bączek.
Echo  #10 Kolejna zabawka – pluszowy piesek w basenie
Echo #11 Wyjdź z basenu i zbadaj misia-zabawkę. 
Echo #12 Kolejna zabawka, do której prowadzi Smutka – wyjdź z basenu i wejdź do kolejnego pomieszczenia. Przesuń wózek i zbadaj czołg-zabawkę. 
Echo #13 To echo znajdziesz po drugim spotkaniu z potworem. Kiedy potwór cię minie, rozbije drzwi i wyjdzie z pomieszczenia. Gdy już zniknie, wyjdź zza biurka i przejdź przez drzwi i wejdź w następne naprzeciwko (podpisane jako „Examination Room”). Wewnątrz skręć w lewo i zbadaj telefon na ścianie.
Pocztówka #5 Malowniczy widok (A Scenic View) Na prawo od echa #13. Klucz można znaleźć na ziemi obok szafki. Podnieś klucz. Otwórz drzwi w pokoju i przejdź przez nie. Skręć w lewo. Idź dalej i po prawej stronie podnieś pocztówkę z kosza na śmieci.
Kiedy dotrzesz do momentu, gdy będziesz musiał znaleźć dwie maski, będziesz mieć wybór – czy pójść w prawo czy lewo. Zacznijmy od pójścia w prawo. 
Echo #14 Po kolejnej ucieczce przed potworem, przeciśniesz się między regałem na książki a stołem. Zaraz potem po lewej będzie pokój. W środku znajdziesz echo na odwrocie zdjęcia baleriny.
Echo #15, #16, #17, #18 Podnieś stronę wyrwaną z notatnika (leży w nogach łóżka na podłodze). Teraz zbadaj notes leżący na stoliku po prawej od lustra. Użyj na nim strony. Teraz zbadaj każdy z numerów na tej stronie – to są cztery kolejne echa. 
Kiedy wrócisz z maską do dwóch postaci, pójdziesz teraz w lewo.
Echo #19 Kiedy wyjdziesz z lustra do sali konferencyjnej (świat realny) – idź w kierunku kamery i po lewej stronie na półce znajdziesz telefon.
Echo #20 Kiedy znajdziesz się w pokoju z pulpitem oraz ławkami ustawionymi w kształcie litery U, zbadaj popielniczkę na biurku z przodu pomieszczenia. 
Echo #21 Po uwolnieniu Nikolasa i Tori przejdź przez lustro i znajdziesz się w świecie rzeczywistym w sypialni z dziurą w ścianie zaraz obok. Przejdź przez nią i zbadaj stojący wózek inwalidzki.
Notatka zatroskanego  #6 Pył i śmierć (Dust and Death) Gdy zdobędziesz nożyce do cięcia metalu, udaj się z nimi do drzwi do świetlicy. Nie przechodź jednak przez nie, a wróć do lobby, miń windy i w głębi korytarza znajdziesz kratę, którą teraz możesz otworzyć. Na samym końcu nowego korytarza znajdziesz notatkę.
Pamiętnik mentora  #2 Odrzucając Wielkość (Throwing Away Greatness) Wejdź do świetlicy i podążaj dalej korytarzem. Po scenie przerywnikowej, kiedy odzyskasz już kontrolę nad Marianną, skręć w lewo i podnieś stronę ze stosu pudełek. 
Echo #22 To echo jest obok poprzedniej znajdźki. Znajdziesz je na rysunku z dwoma konikami.
Pamiętnik mentora #3 Bardzo wyjątkowy chłopiec (A Very Special Boy) Po echo #22 pójdź w prawo i podnieś stronę z kanapy, która stoi przy ścianie z oknami.
Okruch wspomnienia #3 Po znalezieniu poprzedniej znajdźki obróć się i podejdź do środkowej części pomieszczenia, zbadaj torebkę z kroplówką.
Pamiętnik mentora #4 Źródło inspiracji (A Well of Inspiration) Udaj się na prawą stronę tego samego pokoju i pod zieloną ścianą, na krześle znajdziesz kolejną stronę pamiętnika.
Pamiętnik mentora #5 Metoda w szaleństwie (A Method to Madness) Przejdź przez pokój na lewą stronę i wejdź do pomieszczenia. Kolejna strona leży na biurku od razu po prawej stronie od wejścia.
Okruch wspomnienia #4 Po tym jak ułożysz globus wyjdź drzwiami na balkon i wejdź do kolejnego pomieszczenia. Zbadaj przedmiot na prawo od pianina.
Echo #23 Podnieś klucz w pokoju z pianinem i wyjdź. Po przecięciu kolejnej płachty ze skóry, blokującej przejście, znajdziesz się ponownie w świetlicy. Otwórz drzwi po lewej stronie znalezionym kluczem. Wejdź do pokoju i zbadaj futerał na długopis na stoliku.
Okruch wspomnienia #5 Ciągle w tym samym pomieszczeniu. Podejdź do biurka w kształcie litery L i zbadaj okulary leżące na tym biurku.
Pamiętnik mentora #6 Oddalenie (Growing Apart) Strona leży po lewej od okularów z okruchem wspomnienia #5.
Pamiętnik mentora #7 Nowy dom (A New Home) Po zagadce z pianinem przejdź korytarzem z ćmami i dotrzesz do dużego pomieszczenia z wielkimi oknami. Udaj się na wprost do tyłu pomieszczenia, gdzie znajdziesz biurko z czerwonym krzesłem. Strona znajduje się na biurku.
Okruch wspomnienia #6 Po znalezieniu poprzedniej znajdźki, idź w lewo i zbadaj obraz.
Okruch wspomnienia #7 Użyj Widzenia i nowy ślad zaprowadzi cię do następnego okruchu wspomnienia.
Okruch wspomnienia #8 Idź dalej za śladem z Widzenia i zbadaj czerwoną kokardę leżącą na stole przykrytym białym obrusem.
Pocztówka #6 Nie przestaje (Won’t Stop) Kiedy odzyskasz już kontrolę nad Marianną i znajdziesz się na zewnątrz budynku, pójdź ścieżką po lewej, a potem skręć w pierwszą alejkę w lewo i podnieś pocztówkę leżącą na ławce.
Echo #24 Od pocztówki #6 idź dalej w dół do budki telefonicznej, którą zbadaj.
Pocztówka #7 Biedactwo (Poor Thing) Wróć do głównego skrzyżowania i pójdź do góry ekranu. Idź ścieżką aż dotrzesz do punktu widokowego. Pocztówka leży na ławce po prawej.
Pocztówka #8 Coraz trudniej (Harder and Harder) Od pocztówki #7 idź dalej ścieżką aż dotrzesz do rozwidlenia. Wybierz lewą ścieżkę i podążaj nią, aż dotrzesz do ławki po lewej stronie drogi. Pocztówka leży na ławce.
Pocztówka #9 Szepty w ciemności (Whispers In the Dark) Podczas dalszej podróży spotkasz pieska. Będzie chciał, aby Marianna za nim poszła. Dotrzemy w ten sposób do kolejnego rozwidlenia na drodze. Pies szczeka po lewej, ale my się udamy na prawo, gdzie po prawej stronie przed rzeką będzie mała polanka z ławką. Pocztówka leży na ławce. 
Pocztówka #10 Nowy towarzysz (A New Companion) Wróć do psa i podążaj za nim. Dotrzesz do obozowiska z namiotem. Po scence przerywnikowej związanej z namiotem nie klikaj na nim ani nie wchodź do środka. Skręć w lewo i na ławce znajdziesz pocztówkę.
Pocztówka #11 Przeprosiny (Regrets) Teraz wejdź do namiotu. Pocztówka leży koło buta.
Echo #25 Po scence przerywnikowej ze Smutką, będziesz na drodze w kierunku domu. Idź przed siebie aż widok z kamery ulegnie zmianie. Zbadaj paczkę papierosów, która leży na kamieniu naprzeciwko wejścia.
Echo #26 Po prawej od echa #25, zbadaj oponę opartą o skały.
Echo #27 Wejdź do domu i na stole warsztatowym znajdziesz drewnianego konika, którego możesz obejrzeć.
Notatka zatroskanego  #7 Przypięta do ściany powyżej echa #27.
Echo #28 Wejdź głębiej do domu, a znajdziesz się w garażu. U dołu ekranu po lewej na ziemi leży odtwarzacz kasetowy.
Notatka zatroskanego  #8 Coś zepsutego (Something Broken) Znajdziesz na prawo od echa #28, na dolnej półce stołu roboczego.
Echo #29 To walizka, która znajduje się nad poprzednią notatką.
Okruch wspomnienia #9 Kiedy rozwiążesz zagadkę w garażu, wyjdź i udaj się w kierunku Czerwonego Domu (spalone ruiny), a potem idź w lewo i zbadaj kontener po paliwie na zewnątrz domu.
Okruch wspomnienia #10 Od poprzedniej znajdźki idź przed dom i zbadaj przerdzewiały przedmiot na białej kracie.
Notatka zatroskanego mężczyzny #9 Demony (Demons) Po odzyskaniu kontroli nad Marianną wejdź do domu i od razu skręć w prawo i zbadaj meble blokujące przejście do kolejnego pomieszczenia. Notatka znajduje się na meblach.
Echo #30 Rozwiąż zagadkę z domkiem dla lalek i dostań się do piwnicy domu przechodząc przez lustro. Skręć w lewo, a echo znajdziesz na pluszowym misiu leżącym na pudełkach blisko kartonu z książkami.
Echo #31 Strzykawka na półce pod oknem na prawo od echa #30.
Notatka zatroskanego  #10 Choroba innego rodzaju (A Different Kind of Sickness) Na prawo od echa #31, na toaletce w rogu.
Echo #32 Obróć się i udaj się w kierunku przeciwnego końca piwnicy. Zaraz obok wyjścia na krześle znajdziesz bucik, który możesz zbadać.
Notatka zatroskanego  #11 Brakujący element (The Missing Piece) Od echa #32 idź dalej w tym samym kierunku, a na biurku znajdziesz notatkę. Szukaj po lewej stronie ekranu naprzeciwko otwartego przejścia.
Notatka zatroskanego  #12 Znalazłem sposób (Found a Way) Udaj się przez otwarte przejście naprzeciw poprzedniej notatki, a tę nową znajdziesz na pudełku leżącym na podłodze. Kod do kolejnych drzwi to 1966.
Notatka zatroskanego  #13 Separacja (Separation) Po wyjściu z piwnicy po raz kolejny będziesz uciekać przed potworem. Gdy ucieczka się skończy poszukaj notatki na stosie drewnianych pudeł.
Notatka zatroskanego  #14 Relikt przeszłości (A Relic of the Past) W pomieszczeniu kontrolnym przepompowni po tym jak wyłączysz podłogę pod napięciem. Notatka leży po lewej stronie głównej konsoli.
Notatka zatroskanego  #15 Cienka linia (A Thin Line) Po kolejnej ucieczce przed potworem znajdziesz się w bunkrze. Wejdź do pokoju po lewej i w kierunku ekranu, a notatkę znajdziesz na metalowej półce.
Notatka zatroskanego  #16 Tylko ja i ona (Just Me and Her) Po włączeniu świateł, wyjdź z pomieszczenia z panelem elektrycznym i wejdź do pomieszczenia naprzeciwko. Znajdziesz się w kuchni i pomieszczeniu jadalnym. Notatka leży na metalowej półce blisko dolnej krawędzi ekranu (podejdź, a zmieni się ujęcie kamery)
Notatka zatroskanego  #17 Wizytówka (Business Card) Wyjdź z kuchni i skręć w prawo. Idź korytarzem, skręć w prawo i wejdź w pierwsze drzwi po lewej (z zielonym światłem). Na wprost na biurku leży kolejna notatka. 
Notatka zatroskanego  #18 Na dystans (Keeping Distance) Przejdź kawałek w prawo od poprzedniej notatki, a kolejną znajdziesz na regale z książkami.
Notatka zatroskanego  #19 Hipoteza (Hypothesis) Podejdź do dwóch schodków z tyłu pomieszczenia i zbadaj tablicę, a potem spojrzyj w dolny lewy róg, gdzie na książce leży notatka. 
Notatka zatroskanego  #20 Sam (Alone) Wyjdź z pomieszczenia i skręć w lewo. Wejdź do pokoju z rozwalonymi drzwiami. Podejdź do biurka po lewej stronie pokoju (tego z obrazkami motyli) i podnieś ostatnią znajdźkę w grze. 

 

 

 Krocząca z duchami / Spirit Walking 20
Marianna spędziła 10 minut poza swoim ciałem. / You spent 10 minutes outside your body.

Jedna z mechanik paranormalnych gry, gdy Marianna otrzymuje możliwość opuszczania swojego ciała, po raz pierwszy podczas jazdy windą. Aby opuścić ciało, przytrzymaj klawisz B. Spędź w sumie dziesięć minut poza ciałem, a osiągnięcie zostanie odblokowane. Jeśli chcesz je szybko zaliczyć, wyjdź z ciała, odczekaj trochę czasu, po czym wróć i powtarzaj, aż osiągniesz cel. Uważaj tylko, bo jak zbyt długo pozostaniesz poza ciałem – umrzesz i będziesz musiał wczytać grę.

 

 Zjawa / Phantom 40
You escaped the creature without alerting it.

Osiągnięcie możliwe do przeoczenia!

Według mnie to najtrudniejsze trofeum w grze, gdyż unikanie potwora trzeba wykonać w sposób niemal idealny podczas czterech kolejnych naszych spotkań z monstrum. W trakcie gry dotrzesz do momentu, gdy będzie ścigał cię potwór. Gdy znajdziesz się w bezpiecznym miejscu rozpocznie się pierwszy etap zdobycia trofeum.

Podczas pierwszej sekcji skradankowej, musisz przekraść się tak, żeby potwór Cię nie zauważył. Rozwaga, spokój i ostrożność to podstawowe zasady. Nie daj się spostrzec potworowi i powoli dojdź do światła.

Druga sekcja rozpocznie się wówczas, gdy po znalezieniu figurki czarnego kota wrócisz do świata rzeczywistego i przejdziesz przez dziurę w ścianie koło szafek w szatni. Najlepiej podbiegnij wówczas w stronę ekranu i schowaj się za biurkiem. Wstrzymaj oddech i poczekaj, aż potwór cię minie.

Gdy w świecie duchów dotrzesz do miejsca, gdzie znajdziesz dwa ciała, które będziesz mógł przeprowadzić na drugą stronę, znajdując dla nich maski, pójdź najpierw w prawo. Kilkukrotnie będziesz przechodzić z jednego świata do drugiego, aż w końcu wejdziesz  drzwi po lewej stronie korytarza. W pomieszczeniu znajduje się potwór, więc od razu się skul i schowaj za biurkiem. Potem musisz ominąć monstrum, przeciskając się między meblami, a w drugiej części tej sekcji – wyczekać moment, gdy potwór znajdzie się z dala od Ciebie i przejść przez całą salę do drzwi naprzeciwko i po przekroczeniu ich progu skręcić w prawo.

Czwarta sekcja, a raczej kolejne ukrycie się przed potworem, ma miejsce wówczas, gdy tym razem od dwóch ciał pójdziesz w lewo. Kiedy odkryjesz tożsamość mężczyzny za maską (kartka na pulpicie) i wyjdziesz z pomieszczenia, pojawi się potwór. Wróć do sali, z której właśnie wyszedłeś, a następnie schowaj się za stołami przy oknach, możesz też wstrzymać oddech. Zjawa nie znajdzie cię i po jakimś czasie sobie pójdzie.

Trofeum zdobędziesz, gdy znajdziesz w końcu nożyce do cięcia metalu i przejdziesz przez pierwsze drzwi, które odblokujesz za pomocą nożyc. Wszystkie sekwencje musiały być wykonane bezbłędnie, inaczej jest spora szansa, że trofeum nie odblokuje się.

Dodatkowa porada: jeśli będziesz chciał podejść do zdobycia tego trofeum ponownie, uruchom nową grę. Robiąc speedrun, skupiając się tylko na fabule bez znajdziek, dotrzesz do pierwszej sekwencji po około 40 minutach, a trofeum odblokujesz po około 55 minutach.

 

 Kocie łakocie / Famished Feline 20
Marianna nakarmiła kota w mieszkaniu Jacka. / You fed the cat in Jack’s apartment.

Osiągnięcie możliwe do przeoczenia!

Do zdobycia na samym początku gry w mieszkaniu Jacka. Wejdź do kuchni i weź puszkę kociej karmy z blatu, a potem użyj puszki na misce kota. Po chwili osiągnięcie się odblokuje.

 

 Ostrze szaleństwa / Edge of Sanity 20
Udało Ci się zdobyć brzytwę. / You acquired the razor.

Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.

 

 Ostre cięcie / Cut the Crap 20
Udało ci się zdobyć nożyce do metalu. / You acquired the bolt cutters.

Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.

 

 Po drugiej stronie lustra / Through the Looking Glass 20
Marianna przeszła na drugą stronę lustra. / You used a mirror to cross over.

Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.

 

 Intuicja / Inner Investigator 10
Udało ci się obejrzeć 25 przedmiotów w trakcie jednego przejścia gry. / You inspected 25 objects in a single playthrough.

W trakcie gry podczas eksploracji masz możliwość oglądania przedmiotów. Gdy obejrzysz dwadzieścia pięć z nich, osiągnięcie zostanie odblokowane. Jedno z pierwszych osiągnięć gry – można je zdobyć jeszcze przed odesłaniem Jacka.

 

 Głos wewnętrzny / Dual Detective 30
Udało ci się obejrzeć 50 przedmiotów w trakcie jednego przejścia gry. / You inspected 50 objects in a single playthrough.

W trakcie gry podczas eksploracji masz możliwość oglądania przedmiotów. Gdy obejrzysz pięćdziesiąt z nich, osiągnięcie zostanie odblokowane.

 

 Szósty zmysł / Psychic Sleuth 50
Udało ci się obejrzeć 100 przedmiotów w trakcie jednego przejścia gry. / You inspected 100 objects in a single playthrough.

W trakcie gry podczas eksploracji masz możliwość oglądania przedmiotów. Gdy obejrzysz sto z nich, osiągnięcie zostanie odblokowane. Nie jest to trudne, jeśli i tak zwiedzasz wszystkie lokacje i zaglądasz w każde miejsce, możesz je odblokować zanim przejdziesz na drugą stronę lustra.

 

 Piorunujące doznanie / Thunderstruck 30
Marianna pokonała stwora w zalanych ruinach / You defeated the creature in the flooded ruins.

Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.

 

 Chrupiące skrzydełka / Medium Rare 20
Marianna przepaliła się przez ćmy przy pomocy duchowej tarczy. / You burned through the moths using Spirit Shield.

Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.

 

 Przewodnik / Conduit 20
Udało ci się przywrócić zasilanie duchowym wyładowaniem. / You used Spirit Blast to create electricity.

Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.

 

 Symulator biegania / Running Sim 30
Marianna przebiegła dwa kilometry. / You have run 2 kilometers.

Gdy przeskoczysz bramę prowadzącą do ośrodka Niwa, dostaniesz możliwość biegu zamiast chodzenia, przytrzymując klawisz LT. Jeśli będziesz wszędzie biegać, zamiast chodzić, osiągnięcie odblokujesz dość szybko. A jak chcesz je od razu odblokować, po prostu pobiegaj w tę i we w tę.

 

Materiał zrealizowany na bazie własnych doświadczeń z grą.
Zabrania się kopiowania bez zgoty autora!

Grę udostępnił wydawca.