The Medium – Poradnik do osiągnięć

by
14 lutego 2021
2

 

W tym wpisie dowiecie się jak zdobyć sto procent w polskiej grze The Medium. Zapraszamy do zapoznania się z poradnikiem autorstwa Emjoot (Michał Jankowski).

 

[poll id=”56″]

 

  • Stopień trudności wbicia calaka: 2/10
  • Czas do zdobycia calaka: 8-12 godzin
  • Liczba trofeów offline: 39
  • Liczba trofeów online: 0
  • Minimalna liczba przejść: 1
  • Trofea możliwe do przeoczenia: 8
  • Zglitchowane trofea: BRAK

 

 

Krok po kroku:

Witajcie w moim poradniku do gry „The Medium” polskiego studia Bloober Team. Całość osiągnięć podzieliłem na kilka grup. Zanim przystąpisz do gry, zapoznaj się z nimi wszystkimi:

 

GRUPA 1

Od samego początku bądź świadom, że wszystkie osiągnięcia związane ze znalezieniem wszystkich znajdziek w danej kategorii można przeoczyć. Poniżej lista osiągnięć w tej grupie:

  • Left Behind (Echa przeszłości)
  • Calling Out to Me (Wołanie dusz)
  • I Know the Pieces Fit (Fragmenty układanki)
  • Puzzling Out the Past (Punkty widzenia)
  • Guiding Light (Światło przewodnie)
  • Devouring Darkness (Pożerający mrok)
  • A Dangerous Method (Niebezpieczna metoda)
  • An Unknown Outcome (Nieznany rezultat)
  • From Niwa with Love (Pozdrowienia z Niwy)
  • All That’s Left Unsaid (Niewypowiedziane słowa)
  • Caught the Scent (Zwęszony trop)
  • Followed the Trail (Tropiąc cień)

W tym poradniku podaję miejsca znalezienia wszystkich znajdziek.

 

GRUPA 2

Trzy osiągnięcia związane są z obejrzeniem odpowiednio 25, 50 i 100 przedmiotów w trakcie gry. Jeżeli tylko będziecie zwiedzać każdy kąt, oglądać wszystko, co tylko się da, będą to jedne z pierwszych trofeów odblokowanych w grze.

Poniżej lista osiągnięć w tej kategorii:

  • Inner Investigator (Intuicja)
  • Dual Detective (Głos wewnętrzny)
  • Psychic Sleuth (Szósty zmysł)

 

GRUPA 3

Grupa osiągnięć związanych z mechanikami. Większość z nich pewnie uda się odblokować samoczynnie podczas gry. Gdyby jednak zabrakło niewiele, można je odblokować dość szybko po pojawieniu się w grze danej mechaniki.

Poniżej lista osiągnięć w tej kategorii:

  • Insightful (Widząca)
  • Spirit Walking (Krocząca z duchami)

 

GRUPA 4

Tutaj trzy osiągnięcia, które nie są związane z żadną z pozostałych kategorii. Dwa z nich wymagają wykonania odpowiednich kroków w odpowiednim miejscu w grze. Kota nakarmimy w apartamencie na początku gry, a unikanie potwora wymaga odpowiedniego zachowania w czterech kolejnych spotkaniach z bestią.

Poniżej lista osiągnięć w tej kategorii:

  • Famished Feline (Kocie Łakocie)
  • Phantom (Zjawa)
  • Running Sim (Symulator biegania)

 

GRUPA 5

Na koniec zostawiłem grupę znajdziek fabularnych. Nie można ich przegapić, gdyż są związane z odkrywaniem historii i ukończeniem gry.

W kolejności odblokowywania są to następujące osiągnięcia:

  • The Last Goodbye (Ostatnie pożegnanie)
  • Conduit (Przewodnik)
  • Welcome to Niwa (Witamy w Niwie)
  • The Cheerful Kind (Wesoła duszyczka)
  • Edge of Sanity (Ostrze szaleństwa)
  • Medium Rare (Chrupiące skrzydełka)
  • You Saw, You Ran, You Lived (Zobacz, ucieknij, przeżyj)
  • Through the Looking Glass (Po drugiej stronie lustra)
  • Cut the Crap (Ostre cięcie)
  • The Childeater (Dzieciożerca)
  • Unforgiven (Bez przebaczenia)
  • Thunderstruck (Piorunujące doznanie)
  • The Hound (Ogar)
  • Unrepentant (Nieskruszony)
  • Among the Ashes (Pośród popiołów)
  • The Pact (Pakt)
  • Dark Water (Mroczne wody)
  • Mirror, Mirror on the Wall (Lustereczko, przenieś w świecie)
  • Can’t Always Save Everyone (Czasem nie da się uratować wszystkich)

 

Poradnik:

 Ostatnie pożegnanie / The Last Goodbye 20
Marianna odesłała duszę Jacka. / You sent Jack’s spirit away.

Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.

 

 Witamy w Niwa / Welcome to Niwa 20
Marianna dotarła do hotelu. /  You’ve reached the hotel.

Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.

 

 Wesoła duszyczka / The Cheerful Kind 20
Marianna poznała Smutkę. / You met Sadness.

Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.

 

Zobacz, ucieknij, przeżyj / You Saw, You Ran, You Lived 20
Marianna przetrwała spotkanie z potworem. / You survived a monstrous encounter.

Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.

 

 Dzieciożerca / The Childeater 20
Marianna doświadczyła pierwszej wizji Tomasza / You experienced your first vision of Thomas.

Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.

 

 Bez przebaczenia / Unforgiven 20
Marianna odesłała Dzieciożercę. / You sent the Childeater away.

Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.

 

 Pośród popiołów / Among the Ashes 20
Marianna odnalazła czerwony dom. / You found the Red House.

Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.

 

 Ogar / The Hound 20
Marianna doświadczyła drugiej wizji Tomasza. / You experienced your second vision of Thomas.

Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.

 

 Nieskruszony / Unrepentant 20
Marianna odesłała Ogara. / You sent the Hound away.

Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.

 

 Pakt / The Pact 20
Marianna odkryła tajemnicę spalonego domu. / You uncovered the mystery of the burned down house

Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.

 

 Mroczne wody / Dark Water 20
Marianna wydostała się z przepompowni. / You made it through the pump station.

Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.

 

 Lustereczko, przenieś w świecie / Mirror, Mirror on the Wall 20
Marianna złożyła rozbite lustro. / You completed the broken mirror.

Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.

 

 Czasem nie da się uratować / Can’t Always Save Everyone 100
Udało ci się ukończyć grę. / You finished the game.

Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.

 

 Widząca / Insightful 30
Marianna używała widzenia przez co najmniej 15 minut. / You used Insight for at least 15 minutes.

Pierwsza mechanika paranormalna gry. Widzenie aktywujemy, trzymając przycisk (można włączyć opcję przełączenia on/off po wciśnięciu przycisku). Jeżeli chcecie je odblokować na samym początku, wystarczy, że przytrzymacie go przez piętnaście minut.

 

 Echa przeszłości / Left Behind 10
Udało ci się znaleźć echo. / You found an Echo.

Osiągnięcie odblokujesz, znajdując pierwsze echo. Niektóre są wymagane do przejścia gry.

 

 Wołanie dusz / Calling Out to Me 40
Udało ci się znaleźć wszystkie echa w trakcie jednego przejścia gry. / You found all Echoes in a single playthrough.

Osiągnięcie możliwe do przeoczenia!

Odblokujesz, gdy znajdziesz wszystkie echa w grze. Lokalizację znajdziesz w opisie osiągnięcia Tropiąc cień.

 

 Fragmenty układanki / I Know the Pieces Fit 10
Udało ci się złożyć okruch wspomnienia. / You reconstructed a Memory Shard.

Osiągnięcie odblokujesz, składając pierwszy okruch wspomnienia. Niektóre są wymagane do przejścia gry.

 

 Punkty widzenia / Puzzling Out the Past 40
Udało ci się złożyć wszystkie okruchy wspomnień. / You reconstructed all Memory Shards in a single playthrough.

Osiągnięcie możliwe do przeoczenia!

Odblokujesz, gdy złożysz wszystkie okruchy wspomnień w grze. Lokalizację znajdziesz w opisie osiągnięcia Tropiąc cień.

 

 Światło przewodnie / Guiding Light 10
Udało ci się znaleźć stronę z pamiętnika mentora. / You found a page from a mentor’s diary.

Odblokujesz, gdy znajdziesz pierwszą stronę z pamiętnika.

 

 Pożerający mrok / Devouring Darkness 40
Udało ci się znaleźć wszystkie strony z pamiętnika Ryszarda w trakcie jednego przejścia gry. / You found all pages from Richard’s diary in a single playthrough.

Osiągnięcie możliwe do przeoczenia!

Odblokujesz, gdy znajdziesz wszystkie strony z pamiętnika Ryszarda. Lokalizację znajdziesz w opisie osiągnięcia Tropiąc cień.

 

 Niebezpieczna metoda / A Dangerous Method 10
Udało ci się znaleźć notatkę zatroskanego mężczyzny. / You found a note from a troubled man.

Odblokujesz, gdy znajdziesz pierwszą notatkę zatroskanego mężczyzny.

 

 Nieznany rezultat / An Unknown Outcome 40
Udało ci się znaleźć wszystkie notatki Tomasza. / You found all of Thomas’ notes in a single playthrough.

Osiągnięcie możliwe do przeoczenia!

Odblokujesz, gdy znajdziesz wszystkie notatki zatroskanego mężczyzny. Lokalizację znajdziesz w opisie osiągnięcia Tropiąc cień.

 

 Pozdrowienia z Niwy / From Niwa with Love 10
Udało ci się znaleźć pocztówkę nadzorcy. / You found a postcard from the groundskeeper.

Odblokujesz, gdy znajdziesz pierwszą pocztówkę nadzorcy.

 

 Niewypowiedziane słowa / All That’s Left Unsaid 40
Udało ci się znaleźć wszystkie pocztówki Franka w trakcie jednego przejścia gry. / You found all of Frank’s postcards in a single playthrough.

Osiągnięcie możliwe do przeoczenia!

Odblokujesz, gdy znajdziesz wszystkie pocztówki nadzorcy. Lokalizację znajdziesz w opisie osiągnięcia Tropiąc cień.

 

 Zwęszony trop / Caught the Scent 10
Udało ci się znaleźć echo tajemniczego rozmówcy. / You found an Echo of a mysterious caller.

Odblokujesz, gdy znajdziesz echo tajemniczego rozmówcy.

 

 Tropiąc cień / Followed the Trail 40
Udało ci się znaleźć wszystkie echa Henryka w trakcie jednego przejścia gry. / You found all of Henry’s Echoes in a single playthrough.

Osiągnięcie możliwe do przeoczenia!

Odblokujesz, gdy znajdziesz wszystkie echa tajemniczego rozmówcy.

 

LISTA WSZYSTKICH ZNAJDZIEK W KOLEJNOŚCI ICH ODBLOKOWANIA I MIEJSCE ZNALEZIENIA

Rodzaj Nazwa / numer Miejsce znalezienia
Pocztówka #1 Pozdrowienia z Niwy (Niwa Says Hello) W budce strażnika przed bramą do Niwy. Weź zanim przejdziesz przez mur. 
Pocztówka #2 Uczciwa praca (Honest Work) Gdy znajdziesz się na wielkim parkingu przed budynkiem Niwy, idź w lewo wzdłuż budynku, aż znajdziesz samochód. Pocztówka jest w środku auta (tego samego, z którego wyciągasz śrubokręt)
Echo  #1  To echo zlokalizowane jest na budce telefonicznej na parkingu przez budynkiem Niwy, w centralnej jego części, niedaleko wejścia
Echo #2 Jak tylko znajdziesz się wewnątrz budynku Niwy, spójrz w lewo. Echo znajduje się na bucie leżącym na ziemi
Pocztówka #3 Awans (Promotion)  W lobby miń rozsypujące się schody oraz windy. Pocztówkę znajdziesz na stojącej popielniczce po prawej stronie od wind. 
Echo #3 Na drugim piętrze na telefonie. Gdy znajdziesz klucz i wejdziesz do pokoju po prawej, przejdź przez łazienkę do kolejnego pomieszczenia. Telefon stoi na półce pod oknem. Uważaj, by nie zeskoczyć piętro niżej. 
Okruch wspomnienia #1  Podnieś książkę po lewej stronie pomieszczenia, do którego zeskoczyłeś przez dziurę w podłodze. 
Pamiętnik mentora  #1 Przeprosiny (An Apology) Wejdź do łazienki tego samego pokoju, w którym znalazłeś powyższy okruch wspomnienia. Stronicę znajdziesz w zlewie.
Echo  #4 Na butelce z lekami w tym samym zlewie jak poprzednia znajdźka.
Echo #5 Po przecięciu blokującej nas płachty ze skóry, wejdź do kolejnego pokoju przez balkon i pójdź do łazienki. Echo znajdziesz na lustrze nad zlewem.
Okruch wspomnienia #2 Wyjdź z łazienki i pójdź do pokoju po lewej, przez dziurę w ścianie. Obejrzyj donicę leżącą na pudłach
Notatka zatroskanego  #1 Spokojne miejsce (A Peaceful Place) Po przecięciu kolejnej skórzanej płachty, przejdź przez korytarz ze ćmami, a potem wejdź w drzwi po lewej stronie. Notatka leży na jednym z kartonów. 
Notatka zatroskanego  #2 Do zrobienia (To Do List) Do znalezienia na biurku Tomasza, po scenie ze Smutką
Notatka zatroskanego  #3 Rośnie w siłę (Getting Stronger) W ukrytym pokoju Tomasza, za regałem z książkami. Leży na podłodze obok „pentagramu”
Notatka zatroskanego  #4 Koszmary (Fever Dreams) Udaj się w stronę świetlicy, ale gdy przy niej będziesz, skręć w kierunku szklanych drzwi. Notatkę znajdziesz za kolumną.
Echo #6 W pomieszczeniu z basenem. Obejdź go i z tyłu pomieszczenia znajdziesz barykady. Echo jest na jednej z nich. 
Echo  #7 Zaraz po znalezieniu #6, zeskocz do basenu i zbadaj kolejną barykadę przy jednej ze ścian.
Echo #8 Wyjdź z basenu i z pomieszczenia drzwiami na prawo od Echa #6. Przeciśnij się przez dziurę w ścianie i zbadaj parę spodenek sportowych na ziemi. 
Pocztówka #4 Pewnego dnia (Someday) Zaraz po zbadaniu Echa #8 obróć się. Udaj się w prawo, a potem do tyłu pomieszczenia. Pocztówka jest w pudełku.
Notatka zatroskanego #5 Stary dobry Franek (Good Old Frank) Wyjdź z pomieszczenia z pocztówką #4 i udaj się korytarzem i po schodach do góry. Kiedy wejdziesz do kolejnego korytarza, zbliż się w kierunku kamery i na ziemi będzie leżeć notatka.
Echo #9 Dojdziesz do momentu w historii, kiedy Smutka będzie cię prowadzić za pomocą Widzenia od zabawki do zabawki. Te zabawki to będą echa – pierwszym bączek.
Echo  #10 Kolejna zabawka – pluszowy piesek w basenie
Echo #11 Wyjdź z basenu i zbadaj misia-zabawkę. 
Echo #12 Kolejna zabawka, do której prowadzi Smutka – wyjdź z basenu i wejdź do kolejnego pomieszczenia. Przesuń wózek i zbadaj czołg-zabawkę. 
Echo #13 To echo znajdziesz po drugim spotkaniu z potworem. Kiedy potwór cię minie, rozbije drzwi i wyjdzie z pomieszczenia. Gdy już zniknie, wyjdź zza biurka i przejdź przez drzwi i wejdź w następne naprzeciwko (podpisane jako „Examination Room”). Wewnątrz skręć w lewo i zbadaj telefon na ścianie.
Pocztówka #5 Malowniczy widok (A Scenic View) Na prawo od echa #13. Klucz można znaleźć na ziemi obok szafki. Podnieś klucz. Otwórz drzwi w pokoju i przejdź przez nie. Skręć w lewo. Idź dalej i po prawej stronie podnieś pocztówkę z kosza na śmieci.
Kiedy dotrzesz do momentu, gdy będziesz musiał znaleźć dwie maski, będziesz mieć wybór – czy pójść w prawo czy lewo. Zacznijmy od pójścia w prawo. 
Echo #14 Po kolejnej ucieczce przed potworem, przeciśniesz się między regałem na książki a stołem. Zaraz potem po lewej będzie pokój. W środku znajdziesz echo na odwrocie zdjęcia baleriny.
Echo #15, #16, #17, #18 Podnieś stronę wyrwaną z notatnika (leży w nogach łóżka na podłodze). Teraz zbadaj notes leżący na stoliku po prawej od lustra. Użyj na nim strony. Teraz zbadaj każdy z numerów na tej stronie – to są cztery kolejne echa. 
Kiedy wrócisz z maską do dwóch postaci, pójdziesz teraz w lewo.
Echo #19 Kiedy wyjdziesz z lustra do sali konferencyjnej (świat realny) – idź w kierunku kamery i po lewej stronie na półce znajdziesz telefon.
Echo #20 Kiedy znajdziesz się w pokoju z pulpitem oraz ławkami ustawionymi w kształcie litery U, zbadaj popielniczkę na biurku z przodu pomieszczenia. 
Echo #21 Po uwolnieniu Nikolasa i Tori przejdź przez lustro i znajdziesz się w świecie rzeczywistym w sypialni z dziurą w ścianie zaraz obok. Przejdź przez nią i zbadaj stojący wózek inwalidzki.
Notatka zatroskanego  #6 Pył i śmierć (Dust and Death) Gdy zdobędziesz nożyce do cięcia metalu, udaj się z nimi do drzwi do świetlicy. Nie przechodź jednak przez nie, a wróć do lobby, miń windy i w głębi korytarza znajdziesz kratę, którą teraz możesz otworzyć. Na samym końcu nowego korytarza znajdziesz notatkę.
Pamiętnik mentora  #2 Odrzucając Wielkość (Throwing Away Greatness) Wejdź do świetlicy i podążaj dalej korytarzem. Po scenie przerywnikowej, kiedy odzyskasz już kontrolę nad Marianną, skręć w lewo i podnieś stronę ze stosu pudełek. 
Echo #22 To echo jest obok poprzedniej znajdźki. Znajdziesz je na rysunku z dwoma konikami.
Pamiętnik mentora #3 Bardzo wyjątkowy chłopiec (A Very Special Boy) Po echo #22 pójdź w prawo i podnieś stronę z kanapy, która stoi przy ścianie z oknami.
Okruch wspomnienia #3 Po znalezieniu poprzedniej znajdźki obróć się i podejdź do środkowej części pomieszczenia, zbadaj torebkę z kroplówką.
Pamiętnik mentora #4 Źródło inspiracji (A Well of Inspiration) Udaj się na prawą stronę tego samego pokoju i pod zieloną ścianą, na krześle znajdziesz kolejną stronę pamiętnika.
Pamiętnik mentora #5 Metoda w szaleństwie (A Method to Madness) Przejdź przez pokój na lewą stronę i wejdź do pomieszczenia. Kolejna strona leży na biurku od razu po prawej stronie od wejścia.
Okruch wspomnienia #4 Po tym jak ułożysz globus wyjdź drzwiami na balkon i wejdź do kolejnego pomieszczenia. Zbadaj przedmiot na prawo od pianina.
Echo #23 Podnieś klucz w pokoju z pianinem i wyjdź. Po przecięciu kolejnej płachty ze skóry, blokującej przejście, znajdziesz się ponownie w świetlicy. Otwórz drzwi po lewej stronie znalezionym kluczem. Wejdź do pokoju i zbadaj futerał na długopis na stoliku.
Okruch wspomnienia #5 Ciągle w tym samym pomieszczeniu. Podejdź do biurka w kształcie litery L i zbadaj okulary leżące na tym biurku.
Pamiętnik mentora #6 Oddalenie (Growing Apart) Strona leży po lewej od okularów z okruchem wspomnienia #5.
Pamiętnik mentora #7 Nowy dom (A New Home) Po zagadce z pianinem przejdź korytarzem z ćmami i dotrzesz do dużego pomieszczenia z wielkimi oknami. Udaj się na wprost do tyłu pomieszczenia, gdzie znajdziesz biurko z czerwonym krzesłem. Strona znajduje się na biurku.
Okruch wspomnienia #6 Po znalezieniu poprzedniej znajdźki, idź w lewo i zbadaj obraz.
Okruch wspomnienia #7 Użyj Widzenia i nowy ślad zaprowadzi cię do następnego okruchu wspomnienia.
Okruch wspomnienia #8 Idź dalej za śladem z Widzenia i zbadaj czerwoną kokardę leżącą na stole przykrytym białym obrusem.
Pocztówka #6 Nie przestaje (Won’t Stop) Kiedy odzyskasz już kontrolę nad Marianną i znajdziesz się na zewnątrz budynku, pójdź ścieżką po lewej, a potem skręć w pierwszą alejkę w lewo i podnieś pocztówkę leżącą na ławce.
Echo #24 Od pocztówki #6 idź dalej w dół do budki telefonicznej, którą zbadaj.
Pocztówka #7 Biedactwo (Poor Thing) Wróć do głównego skrzyżowania i pójdź do góry ekranu. Idź ścieżką aż dotrzesz do punktu widokowego. Pocztówka leży na ławce po prawej.
Pocztówka #8 Coraz trudniej (Harder and Harder) Od pocztówki #7 idź dalej ścieżką aż dotrzesz do rozwidlenia. Wybierz lewą ścieżkę i podążaj nią, aż dotrzesz do ławki po lewej stronie drogi. Pocztówka leży na ławce.
Pocztówka #9 Szepty w ciemności (Whispers In the Dark) Podczas dalszej podróży spotkasz pieska. Będzie chciał, aby Marianna za nim poszła. Dotrzemy w ten sposób do kolejnego rozwidlenia na drodze. Pies szczeka po lewej, ale my się udamy na prawo, gdzie po prawej stronie przed rzeką będzie mała polanka z ławką. Pocztówka leży na ławce. 
Pocztówka #10 Nowy towarzysz (A New Companion) Wróć do psa i podążaj za nim. Dotrzesz do obozowiska z namiotem. Po scence przerywnikowej związanej z namiotem nie klikaj na nim ani nie wchodź do środka. Skręć w lewo i na ławce znajdziesz pocztówkę.
Pocztówka #11 Przeprosiny (Regrets) Teraz wejdź do namiotu. Pocztówka leży koło buta.
Echo #25 Po scence przerywnikowej ze Smutką, będziesz na drodze w kierunku domu. Idź przed siebie aż widok z kamery ulegnie zmianie. Zbadaj paczkę papierosów, która leży na kamieniu naprzeciwko wejścia.
Echo #26 Po prawej od echa #25, zbadaj oponę opartą o skały.
Echo #27 Wejdź do domu i na stole warsztatowym znajdziesz drewnianego konika, którego możesz obejrzeć.
Notatka zatroskanego  #7 Przypięta do ściany powyżej echa #27.
Echo #28 Wejdź głębiej do domu, a znajdziesz się w garażu. U dołu ekranu po lewej na ziemi leży odtwarzacz kasetowy.
Notatka zatroskanego  #8 Coś zepsutego (Something Broken) Znajdziesz na prawo od echa #28, na dolnej półce stołu roboczego.
Echo #29 To walizka, która znajduje się nad poprzednią notatką.
Okruch wspomnienia #9 Kiedy rozwiążesz zagadkę w garażu, wyjdź i udaj się w kierunku Czerwonego Domu (spalone ruiny), a potem idź w lewo i zbadaj kontener po paliwie na zewnątrz domu.
Okruch wspomnienia #10 Od poprzedniej znajdźki idź przed dom i zbadaj przerdzewiały przedmiot na białej kracie.
Notatka zatroskanego mężczyzny #9 Demony (Demons) Po odzyskaniu kontroli nad Marianną wejdź do domu i od razu skręć w prawo i zbadaj meble blokujące przejście do kolejnego pomieszczenia. Notatka znajduje się na meblach.
Echo #30 Rozwiąż zagadkę z domkiem dla lalek i dostań się do piwnicy domu przechodząc przez lustro. Skręć w lewo, a echo znajdziesz na pluszowym misiu leżącym na pudełkach blisko kartonu z książkami.
Echo #31 Strzykawka na półce pod oknem na prawo od echa #30.
Notatka zatroskanego  #10 Choroba innego rodzaju (A Different Kind of Sickness) Na prawo od echa #31, na toaletce w rogu.
Echo #32 Obróć się i udaj się w kierunku przeciwnego końca piwnicy. Zaraz obok wyjścia na krześle znajdziesz bucik, który możesz zbadać.
Notatka zatroskanego  #11 Brakujący element (The Missing Piece) Od echa #32 idź dalej w tym samym kierunku, a na biurku znajdziesz notatkę. Szukaj po lewej stronie ekranu naprzeciwko otwartego przejścia.
Notatka zatroskanego  #12 Znalazłem sposób (Found a Way) Udaj się przez otwarte przejście naprzeciw poprzedniej notatki, a tę nową znajdziesz na pudełku leżącym na podłodze. Kod do kolejnych drzwi to 1966.
Notatka zatroskanego  #13 Separacja (Separation) Po wyjściu z piwnicy po raz kolejny będziesz uciekać przed potworem. Gdy ucieczka się skończy poszukaj notatki na stosie drewnianych pudeł.
Notatka zatroskanego  #14 Relikt przeszłości (A Relic of the Past) W pomieszczeniu kontrolnym przepompowni po tym jak wyłączysz podłogę pod napięciem. Notatka leży po lewej stronie głównej konsoli.
Notatka zatroskanego  #15 Cienka linia (A Thin Line) Po kolejnej ucieczce przed potworem znajdziesz się w bunkrze. Wejdź do pokoju po lewej i w kierunku ekranu, a notatkę znajdziesz na metalowej półce.
Notatka zatroskanego  #16 Tylko ja i ona (Just Me and Her) Po włączeniu świateł, wyjdź z pomieszczenia z panelem elektrycznym i wejdź do pomieszczenia naprzeciwko. Znajdziesz się w kuchni i pomieszczeniu jadalnym. Notatka leży na metalowej półce blisko dolnej krawędzi ekranu (podejdź, a zmieni się ujęcie kamery)
Notatka zatroskanego  #17 Wizytówka (Business Card) Wyjdź z kuchni i skręć w prawo. Idź korytarzem, skręć w prawo i wejdź w pierwsze drzwi po lewej (z zielonym światłem). Na wprost na biurku leży kolejna notatka. 
Notatka zatroskanego  #18 Na dystans (Keeping Distance) Przejdź kawałek w prawo od poprzedniej notatki, a kolejną znajdziesz na regale z książkami.
Notatka zatroskanego  #19 Hipoteza (Hypothesis) Podejdź do dwóch schodków z tyłu pomieszczenia i zbadaj tablicę, a potem spojrzyj w dolny lewy róg, gdzie na książce leży notatka. 
Notatka zatroskanego  #20 Sam (Alone) Wyjdź z pomieszczenia i skręć w lewo. Wejdź do pokoju z rozwalonymi drzwiami. Podejdź do biurka po lewej stronie pokoju (tego z obrazkami motyli) i podnieś ostatnią znajdźkę w grze. 

 

 

 Krocząca z duchami / Spirit Walking 20
Marianna spędziła 10 minut poza swoim ciałem. / You spent 10 minutes outside your body.

Jedna z mechanik paranormalnych gry, gdy Marianna otrzymuje możliwość opuszczania swojego ciała, po raz pierwszy podczas jazdy windą. Aby opuścić ciało, przytrzymaj klawisz B. Spędź w sumie dziesięć minut poza ciałem, a osiągnięcie zostanie odblokowane. Jeśli chcesz je szybko zaliczyć, wyjdź z ciała, odczekaj trochę czasu, po czym wróć i powtarzaj, aż osiągniesz cel. Uważaj tylko, bo jak zbyt długo pozostaniesz poza ciałem – umrzesz i będziesz musiał wczytać grę.

 

 Zjawa / Phantom 40
You escaped the creature without alerting it.

Osiągnięcie możliwe do przeoczenia!

Według mnie to najtrudniejsze trofeum w grze, gdyż unikanie potwora trzeba wykonać w sposób niemal idealny podczas czterech kolejnych naszych spotkań z monstrum. W trakcie gry dotrzesz do momentu, gdy będzie ścigał cię potwór. Gdy znajdziesz się w bezpiecznym miejscu rozpocznie się pierwszy etap zdobycia trofeum.

Podczas pierwszej sekcji skradankowej, musisz przekraść się tak, żeby potwór Cię nie zauważył. Rozwaga, spokój i ostrożność to podstawowe zasady. Nie daj się spostrzec potworowi i powoli dojdź do światła.

Druga sekcja rozpocznie się wówczas, gdy po znalezieniu figurki czarnego kota wrócisz do świata rzeczywistego i przejdziesz przez dziurę w ścianie koło szafek w szatni. Najlepiej podbiegnij wówczas w stronę ekranu i schowaj się za biurkiem. Wstrzymaj oddech i poczekaj, aż potwór cię minie.

Gdy w świecie duchów dotrzesz do miejsca, gdzie znajdziesz dwa ciała, które będziesz mógł przeprowadzić na drugą stronę, znajdując dla nich maski, pójdź najpierw w prawo. Kilkukrotnie będziesz przechodzić z jednego świata do drugiego, aż w końcu wejdziesz  drzwi po lewej stronie korytarza. W pomieszczeniu znajduje się potwór, więc od razu się skul i schowaj za biurkiem. Potem musisz ominąć monstrum, przeciskając się między meblami, a w drugiej części tej sekcji – wyczekać moment, gdy potwór znajdzie się z dala od Ciebie i przejść przez całą salę do drzwi naprzeciwko i po przekroczeniu ich progu skręcić w prawo.

Czwarta sekcja, a raczej kolejne ukrycie się przed potworem, ma miejsce wówczas, gdy tym razem od dwóch ciał pójdziesz w lewo. Kiedy odkryjesz tożsamość mężczyzny za maską (kartka na pulpicie) i wyjdziesz z pomieszczenia, pojawi się potwór. Wróć do sali, z której właśnie wyszedłeś, a następnie schowaj się za stołami przy oknach, możesz też wstrzymać oddech. Zjawa nie znajdzie cię i po jakimś czasie sobie pójdzie.

Trofeum zdobędziesz, gdy znajdziesz w końcu nożyce do cięcia metalu i przejdziesz przez pierwsze drzwi, które odblokujesz za pomocą nożyc. Wszystkie sekwencje musiały być wykonane bezbłędnie, inaczej jest spora szansa, że trofeum nie odblokuje się.

Dodatkowa porada: jeśli będziesz chciał podejść do zdobycia tego trofeum ponownie, uruchom nową grę. Robiąc speedrun, skupiając się tylko na fabule bez znajdziek, dotrzesz do pierwszej sekwencji po około 40 minutach, a trofeum odblokujesz po około 55 minutach.

 

 Kocie łakocie / Famished Feline 20
Marianna nakarmiła kota w mieszkaniu Jacka. / You fed the cat in Jack’s apartment.

Osiągnięcie możliwe do przeoczenia!

Do zdobycia na samym początku gry w mieszkaniu Jacka. Wejdź do kuchni i weź puszkę kociej karmy z blatu, a potem użyj puszki na misce kota. Po chwili osiągnięcie się odblokuje.

 

 Ostrze szaleństwa / Edge of Sanity 20
Udało Ci się zdobyć brzytwę. / You acquired the razor.

Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.

 

 Ostre cięcie / Cut the Crap 20
Udało ci się zdobyć nożyce do metalu. / You acquired the bolt cutters.

Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.

 

 Po drugiej stronie lustra / Through the Looking Glass 20
Marianna przeszła na drugą stronę lustra. / You used a mirror to cross over.

Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.

 

 Intuicja / Inner Investigator 10
Udało ci się obejrzeć 25 przedmiotów w trakcie jednego przejścia gry. / You inspected 25 objects in a single playthrough.

W trakcie gry podczas eksploracji masz możliwość oglądania przedmiotów. Gdy obejrzysz dwadzieścia pięć z nich, osiągnięcie zostanie odblokowane. Jedno z pierwszych osiągnięć gry – można je zdobyć jeszcze przed odesłaniem Jacka.

 

 Głos wewnętrzny / Dual Detective 30
Udało ci się obejrzeć 50 przedmiotów w trakcie jednego przejścia gry. / You inspected 50 objects in a single playthrough.

W trakcie gry podczas eksploracji masz możliwość oglądania przedmiotów. Gdy obejrzysz pięćdziesiąt z nich, osiągnięcie zostanie odblokowane.

 

 Szósty zmysł / Psychic Sleuth 50
Udało ci się obejrzeć 100 przedmiotów w trakcie jednego przejścia gry. / You inspected 100 objects in a single playthrough.

W trakcie gry podczas eksploracji masz możliwość oglądania przedmiotów. Gdy obejrzysz sto z nich, osiągnięcie zostanie odblokowane. Nie jest to trudne, jeśli i tak zwiedzasz wszystkie lokacje i zaglądasz w każde miejsce, możesz je odblokować zanim przejdziesz na drugą stronę lustra.

 

 Piorunujące doznanie / Thunderstruck 30
Marianna pokonała stwora w zalanych ruinach / You defeated the creature in the flooded ruins.

Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.

 

 Chrupiące skrzydełka / Medium Rare 20
Marianna przepaliła się przez ćmy przy pomocy duchowej tarczy. / You burned through the moths using Spirit Shield.

Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.

 

 Przewodnik / Conduit 20
Udało ci się przywrócić zasilanie duchowym wyładowaniem. / You used Spirit Blast to create electricity.

Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.

 

 Symulator biegania / Running Sim 30
Marianna przebiegła dwa kilometry. / You have run 2 kilometers.

Gdy przeskoczysz bramę prowadzącą do ośrodka Niwa, dostaniesz możliwość biegu zamiast chodzenia, przytrzymując klawisz LT. Jeśli będziesz wszędzie biegać, zamiast chodzić, osiągnięcie odblokujesz dość szybko. A jak chcesz je od razu odblokować, po prostu pobiegaj w tę i we w tę.

 

Materiał zrealizowany na bazie własnych doświadczeń z grą.
Zabrania się kopiowania bez zgoty autora!

Grę udostępnił wydawca.