W tym wpisie dowiecie się jak zdobyć sto procent w polskiej grze The Medium. Zapraszamy do zapoznania się z poradnikiem autorstwa Emjoot (Michał Jankowski).
[poll id=”56″]
- Stopień trudności wbicia calaka: 2/10
- Czas do zdobycia calaka: 8-12 godzin
- Liczba trofeów offline: 39
- Liczba trofeów online: 0
- Minimalna liczba przejść: 1
- Trofea możliwe do przeoczenia: 8
- Zglitchowane trofea: BRAK
Krok po kroku:
Witajcie w moim poradniku do gry „The Medium” polskiego studia Bloober Team. Całość osiągnięć podzieliłem na kilka grup. Zanim przystąpisz do gry, zapoznaj się z nimi wszystkimi:
GRUPA 1
Od samego początku bądź świadom, że wszystkie osiągnięcia związane ze znalezieniem wszystkich znajdziek w danej kategorii można przeoczyć. Poniżej lista osiągnięć w tej grupie:
- Left Behind (Echa przeszłości)
- Calling Out to Me (Wołanie dusz)
- I Know the Pieces Fit (Fragmenty układanki)
- Puzzling Out the Past (Punkty widzenia)
- Guiding Light (Światło przewodnie)
- Devouring Darkness (Pożerający mrok)
- A Dangerous Method (Niebezpieczna metoda)
- An Unknown Outcome (Nieznany rezultat)
- From Niwa with Love (Pozdrowienia z Niwy)
- All That’s Left Unsaid (Niewypowiedziane słowa)
- Caught the Scent (Zwęszony trop)
- Followed the Trail (Tropiąc cień)
W tym poradniku podaję miejsca znalezienia wszystkich znajdziek.
GRUPA 2
Trzy osiągnięcia związane są z obejrzeniem odpowiednio 25, 50 i 100 przedmiotów w trakcie gry. Jeżeli tylko będziecie zwiedzać każdy kąt, oglądać wszystko, co tylko się da, będą to jedne z pierwszych trofeów odblokowanych w grze.
Poniżej lista osiągnięć w tej kategorii:
- Inner Investigator (Intuicja)
- Dual Detective (Głos wewnętrzny)
- Psychic Sleuth (Szósty zmysł)
GRUPA 3
Grupa osiągnięć związanych z mechanikami. Większość z nich pewnie uda się odblokować samoczynnie podczas gry. Gdyby jednak zabrakło niewiele, można je odblokować dość szybko po pojawieniu się w grze danej mechaniki.
Poniżej lista osiągnięć w tej kategorii:
- Insightful (Widząca)
- Spirit Walking (Krocząca z duchami)
GRUPA 4
Tutaj trzy osiągnięcia, które nie są związane z żadną z pozostałych kategorii. Dwa z nich wymagają wykonania odpowiednich kroków w odpowiednim miejscu w grze. Kota nakarmimy w apartamencie na początku gry, a unikanie potwora wymaga odpowiedniego zachowania w czterech kolejnych spotkaniach z bestią.
Poniżej lista osiągnięć w tej kategorii:
- Famished Feline (Kocie Łakocie)
- Phantom (Zjawa)
- Running Sim (Symulator biegania)
GRUPA 5
Na koniec zostawiłem grupę znajdziek fabularnych. Nie można ich przegapić, gdyż są związane z odkrywaniem historii i ukończeniem gry.
W kolejności odblokowywania są to następujące osiągnięcia:
- The Last Goodbye (Ostatnie pożegnanie)
- Conduit (Przewodnik)
- Welcome to Niwa (Witamy w Niwie)
- The Cheerful Kind (Wesoła duszyczka)
- Edge of Sanity (Ostrze szaleństwa)
- Medium Rare (Chrupiące skrzydełka)
- You Saw, You Ran, You Lived (Zobacz, ucieknij, przeżyj)
- Through the Looking Glass (Po drugiej stronie lustra)
- Cut the Crap (Ostre cięcie)
- The Childeater (Dzieciożerca)
- Unforgiven (Bez przebaczenia)
- Thunderstruck (Piorunujące doznanie)
- The Hound (Ogar)
- Unrepentant (Nieskruszony)
- Among the Ashes (Pośród popiołów)
- The Pact (Pakt)
- Dark Water (Mroczne wody)
- Mirror, Mirror on the Wall (Lustereczko, przenieś w świecie)
- Can’t Always Save Everyone (Czasem nie da się uratować wszystkich)
Poradnik:
Ostatnie pożegnanie / The Last Goodbye 20
Marianna odesłała duszę Jacka. / You sent Jack’s spirit away.
Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.
Witamy w Niwa / Welcome to Niwa 20
Marianna dotarła do hotelu. / You’ve reached the hotel.
Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.
Wesoła duszyczka / The Cheerful Kind 20
Marianna poznała Smutkę. / You met Sadness.
Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.
Zobacz, ucieknij, przeżyj / You Saw, You Ran, You Lived 20
Marianna przetrwała spotkanie z potworem. / You survived a monstrous encounter.
Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.
Dzieciożerca / The Childeater 20
Marianna doświadczyła pierwszej wizji Tomasza / You experienced your first vision of Thomas.
Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.
Bez przebaczenia / Unforgiven 20
Marianna odesłała Dzieciożercę. / You sent the Childeater away.
Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.
Pośród popiołów / Among the Ashes 20
Marianna odnalazła czerwony dom. / You found the Red House.
Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.
Ogar / The Hound 20
Marianna doświadczyła drugiej wizji Tomasza. / You experienced your second vision of Thomas.
Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.
Nieskruszony / Unrepentant 20
Marianna odesłała Ogara. / You sent the Hound away.
Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.
Pakt / The Pact 20
Marianna odkryła tajemnicę spalonego domu. / You uncovered the mystery of the burned down house
Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.
Mroczne wody / Dark Water 20
Marianna wydostała się z przepompowni. / You made it through the pump station.
Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.
Lustereczko, przenieś w świecie / Mirror, Mirror on the Wall 20
Marianna złożyła rozbite lustro. / You completed the broken mirror.
Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.
Czasem nie da się uratować / Can’t Always Save Everyone 100
Udało ci się ukończyć grę. / You finished the game.
Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.
Widząca / Insightful 30
Marianna używała widzenia przez co najmniej 15 minut. / You used Insight for at least 15 minutes.
Pierwsza mechanika paranormalna gry. Widzenie aktywujemy, trzymając przycisk (można włączyć opcję przełączenia on/off po wciśnięciu przycisku). Jeżeli chcecie je odblokować na samym początku, wystarczy, że przytrzymacie go przez piętnaście minut.
Echa przeszłości / Left Behind 10
Udało ci się znaleźć echo. / You found an Echo.
Osiągnięcie odblokujesz, znajdując pierwsze echo. Niektóre są wymagane do przejścia gry.
Wołanie dusz / Calling Out to Me 40
Udało ci się znaleźć wszystkie echa w trakcie jednego przejścia gry. / You found all Echoes in a single playthrough.
Osiągnięcie możliwe do przeoczenia!
Odblokujesz, gdy znajdziesz wszystkie echa w grze. Lokalizację znajdziesz w opisie osiągnięcia Tropiąc cień.
Fragmenty układanki / I Know the Pieces Fit 10
Udało ci się złożyć okruch wspomnienia. / You reconstructed a Memory Shard.
Osiągnięcie odblokujesz, składając pierwszy okruch wspomnienia. Niektóre są wymagane do przejścia gry.
Punkty widzenia / Puzzling Out the Past 40
Udało ci się złożyć wszystkie okruchy wspomnień. / You reconstructed all Memory Shards in a single playthrough.
Osiągnięcie możliwe do przeoczenia!
Odblokujesz, gdy złożysz wszystkie okruchy wspomnień w grze. Lokalizację znajdziesz w opisie osiągnięcia Tropiąc cień.
Światło przewodnie / Guiding Light 10
Udało ci się znaleźć stronę z pamiętnika mentora. / You found a page from a mentor’s diary.
Odblokujesz, gdy znajdziesz pierwszą stronę z pamiętnika.
Pożerający mrok / Devouring Darkness 40
Udało ci się znaleźć wszystkie strony z pamiętnika Ryszarda w trakcie jednego przejścia gry. / You found all pages from Richard’s diary in a single playthrough.
Osiągnięcie możliwe do przeoczenia!
Odblokujesz, gdy znajdziesz wszystkie strony z pamiętnika Ryszarda. Lokalizację znajdziesz w opisie osiągnięcia Tropiąc cień.
Niebezpieczna metoda / A Dangerous Method 10
Udało ci się znaleźć notatkę zatroskanego mężczyzny. / You found a note from a troubled man.
Odblokujesz, gdy znajdziesz pierwszą notatkę zatroskanego mężczyzny.
Nieznany rezultat / An Unknown Outcome 40
Udało ci się znaleźć wszystkie notatki Tomasza. / You found all of Thomas’ notes in a single playthrough.
Osiągnięcie możliwe do przeoczenia!
Odblokujesz, gdy znajdziesz wszystkie notatki zatroskanego mężczyzny. Lokalizację znajdziesz w opisie osiągnięcia Tropiąc cień.
Pozdrowienia z Niwy / From Niwa with Love 10
Udało ci się znaleźć pocztówkę nadzorcy. / You found a postcard from the groundskeeper.
Odblokujesz, gdy znajdziesz pierwszą pocztówkę nadzorcy.
Niewypowiedziane słowa / All That’s Left Unsaid 40
Udało ci się znaleźć wszystkie pocztówki Franka w trakcie jednego przejścia gry. / You found all of Frank’s postcards in a single playthrough.
Osiągnięcie możliwe do przeoczenia!
Odblokujesz, gdy znajdziesz wszystkie pocztówki nadzorcy. Lokalizację znajdziesz w opisie osiągnięcia Tropiąc cień.
Zwęszony trop / Caught the Scent 10
Udało ci się znaleźć echo tajemniczego rozmówcy. / You found an Echo of a mysterious caller.
Odblokujesz, gdy znajdziesz echo tajemniczego rozmówcy.
Tropiąc cień / Followed the Trail 40
Udało ci się znaleźć wszystkie echa Henryka w trakcie jednego przejścia gry. / You found all of Henry’s Echoes in a single playthrough.
Osiągnięcie możliwe do przeoczenia!
Odblokujesz, gdy znajdziesz wszystkie echa tajemniczego rozmówcy.
LISTA WSZYSTKICH ZNAJDZIEK W KOLEJNOŚCI ICH ODBLOKOWANIA I MIEJSCE ZNALEZIENIA
Rodzaj | Nazwa / numer | Miejsce znalezienia |
Pocztówka | #1 Pozdrowienia z Niwy (Niwa Says Hello) | W budce strażnika przed bramą do Niwy. Weź zanim przejdziesz przez mur. |
Pocztówka | #2 Uczciwa praca (Honest Work) | Gdy znajdziesz się na wielkim parkingu przed budynkiem Niwy, idź w lewo wzdłuż budynku, aż znajdziesz samochód. Pocztówka jest w środku auta (tego samego, z którego wyciągasz śrubokręt) |
Echo | #1 | To echo zlokalizowane jest na budce telefonicznej na parkingu przez budynkiem Niwy, w centralnej jego części, niedaleko wejścia |
Echo | #2 | Jak tylko znajdziesz się wewnątrz budynku Niwy, spójrz w lewo. Echo znajduje się na bucie leżącym na ziemi |
Pocztówka | #3 Awans (Promotion) | W lobby miń rozsypujące się schody oraz windy. Pocztówkę znajdziesz na stojącej popielniczce po prawej stronie od wind. |
Echo | #3 | Na drugim piętrze na telefonie. Gdy znajdziesz klucz i wejdziesz do pokoju po prawej, przejdź przez łazienkę do kolejnego pomieszczenia. Telefon stoi na półce pod oknem. Uważaj, by nie zeskoczyć piętro niżej. |
Okruch wspomnienia | #1 | Podnieś książkę po lewej stronie pomieszczenia, do którego zeskoczyłeś przez dziurę w podłodze. |
Pamiętnik mentora | #1 Przeprosiny (An Apology) | Wejdź do łazienki tego samego pokoju, w którym znalazłeś powyższy okruch wspomnienia. Stronicę znajdziesz w zlewie. |
Echo | #4 | Na butelce z lekami w tym samym zlewie jak poprzednia znajdźka. |
Echo | #5 | Po przecięciu blokującej nas płachty ze skóry, wejdź do kolejnego pokoju przez balkon i pójdź do łazienki. Echo znajdziesz na lustrze nad zlewem. |
Okruch wspomnienia | #2 | Wyjdź z łazienki i pójdź do pokoju po lewej, przez dziurę w ścianie. Obejrzyj donicę leżącą na pudłach |
Notatka zatroskanego | #1 Spokojne miejsce (A Peaceful Place) | Po przecięciu kolejnej skórzanej płachty, przejdź przez korytarz ze ćmami, a potem wejdź w drzwi po lewej stronie. Notatka leży na jednym z kartonów. |
Notatka zatroskanego | #2 Do zrobienia (To Do List) | Do znalezienia na biurku Tomasza, po scenie ze Smutką |
Notatka zatroskanego | #3 Rośnie w siłę (Getting Stronger) | W ukrytym pokoju Tomasza, za regałem z książkami. Leży na podłodze obok „pentagramu” |
Notatka zatroskanego | #4 Koszmary (Fever Dreams) | Udaj się w stronę świetlicy, ale gdy przy niej będziesz, skręć w kierunku szklanych drzwi. Notatkę znajdziesz za kolumną. |
Echo | #6 | W pomieszczeniu z basenem. Obejdź go i z tyłu pomieszczenia znajdziesz barykady. Echo jest na jednej z nich. |
Echo | #7 | Zaraz po znalezieniu #6, zeskocz do basenu i zbadaj kolejną barykadę przy jednej ze ścian. |
Echo | #8 | Wyjdź z basenu i z pomieszczenia drzwiami na prawo od Echa #6. Przeciśnij się przez dziurę w ścianie i zbadaj parę spodenek sportowych na ziemi. |
Pocztówka | #4 Pewnego dnia (Someday) | Zaraz po zbadaniu Echa #8 obróć się. Udaj się w prawo, a potem do tyłu pomieszczenia. Pocztówka jest w pudełku. |
Notatka zatroskanego | #5 Stary dobry Franek (Good Old Frank) | Wyjdź z pomieszczenia z pocztówką #4 i udaj się korytarzem i po schodach do góry. Kiedy wejdziesz do kolejnego korytarza, zbliż się w kierunku kamery i na ziemi będzie leżeć notatka. |
Echo | #9 | Dojdziesz do momentu w historii, kiedy Smutka będzie cię prowadzić za pomocą Widzenia od zabawki do zabawki. Te zabawki to będą echa – pierwszym bączek. |
Echo | #10 | Kolejna zabawka – pluszowy piesek w basenie |
Echo | #11 | Wyjdź z basenu i zbadaj misia-zabawkę. |
Echo | #12 | Kolejna zabawka, do której prowadzi Smutka – wyjdź z basenu i wejdź do kolejnego pomieszczenia. Przesuń wózek i zbadaj czołg-zabawkę. |
Echo | #13 | To echo znajdziesz po drugim spotkaniu z potworem. Kiedy potwór cię minie, rozbije drzwi i wyjdzie z pomieszczenia. Gdy już zniknie, wyjdź zza biurka i przejdź przez drzwi i wejdź w następne naprzeciwko (podpisane jako „Examination Room”). Wewnątrz skręć w lewo i zbadaj telefon na ścianie. |
Pocztówka | #5 Malowniczy widok (A Scenic View) | Na prawo od echa #13. Klucz można znaleźć na ziemi obok szafki. Podnieś klucz. Otwórz drzwi w pokoju i przejdź przez nie. Skręć w lewo. Idź dalej i po prawej stronie podnieś pocztówkę z kosza na śmieci. |
Kiedy dotrzesz do momentu, gdy będziesz musiał znaleźć dwie maski, będziesz mieć wybór – czy pójść w prawo czy lewo. Zacznijmy od pójścia w prawo. | ||
Echo | #14 | Po kolejnej ucieczce przed potworem, przeciśniesz się między regałem na książki a stołem. Zaraz potem po lewej będzie pokój. W środku znajdziesz echo na odwrocie zdjęcia baleriny. |
Echo | #15, #16, #17, #18 | Podnieś stronę wyrwaną z notatnika (leży w nogach łóżka na podłodze). Teraz zbadaj notes leżący na stoliku po prawej od lustra. Użyj na nim strony. Teraz zbadaj każdy z numerów na tej stronie – to są cztery kolejne echa. |
Kiedy wrócisz z maską do dwóch postaci, pójdziesz teraz w lewo. | ||
Echo | #19 | Kiedy wyjdziesz z lustra do sali konferencyjnej (świat realny) – idź w kierunku kamery i po lewej stronie na półce znajdziesz telefon. |
Echo | #20 | Kiedy znajdziesz się w pokoju z pulpitem oraz ławkami ustawionymi w kształcie litery U, zbadaj popielniczkę na biurku z przodu pomieszczenia. |
Echo | #21 | Po uwolnieniu Nikolasa i Tori przejdź przez lustro i znajdziesz się w świecie rzeczywistym w sypialni z dziurą w ścianie zaraz obok. Przejdź przez nią i zbadaj stojący wózek inwalidzki. |
Notatka zatroskanego | #6 Pył i śmierć (Dust and Death) | Gdy zdobędziesz nożyce do cięcia metalu, udaj się z nimi do drzwi do świetlicy. Nie przechodź jednak przez nie, a wróć do lobby, miń windy i w głębi korytarza znajdziesz kratę, którą teraz możesz otworzyć. Na samym końcu nowego korytarza znajdziesz notatkę. |
Pamiętnik mentora | #2 Odrzucając Wielkość (Throwing Away Greatness) | Wejdź do świetlicy i podążaj dalej korytarzem. Po scenie przerywnikowej, kiedy odzyskasz już kontrolę nad Marianną, skręć w lewo i podnieś stronę ze stosu pudełek. |
Echo | #22 | To echo jest obok poprzedniej znajdźki. Znajdziesz je na rysunku z dwoma konikami. |
Pamiętnik mentora | #3 Bardzo wyjątkowy chłopiec (A Very Special Boy) | Po echo #22 pójdź w prawo i podnieś stronę z kanapy, która stoi przy ścianie z oknami. |
Okruch wspomnienia | #3 | Po znalezieniu poprzedniej znajdźki obróć się i podejdź do środkowej części pomieszczenia, zbadaj torebkę z kroplówką. |
Pamiętnik mentora | #4 Źródło inspiracji (A Well of Inspiration) | Udaj się na prawą stronę tego samego pokoju i pod zieloną ścianą, na krześle znajdziesz kolejną stronę pamiętnika. |
Pamiętnik mentora | #5 Metoda w szaleństwie (A Method to Madness) | Przejdź przez pokój na lewą stronę i wejdź do pomieszczenia. Kolejna strona leży na biurku od razu po prawej stronie od wejścia. |
Okruch wspomnienia | #4 | Po tym jak ułożysz globus wyjdź drzwiami na balkon i wejdź do kolejnego pomieszczenia. Zbadaj przedmiot na prawo od pianina. |
Echo | #23 | Podnieś klucz w pokoju z pianinem i wyjdź. Po przecięciu kolejnej płachty ze skóry, blokującej przejście, znajdziesz się ponownie w świetlicy. Otwórz drzwi po lewej stronie znalezionym kluczem. Wejdź do pokoju i zbadaj futerał na długopis na stoliku. |
Okruch wspomnienia | #5 | Ciągle w tym samym pomieszczeniu. Podejdź do biurka w kształcie litery L i zbadaj okulary leżące na tym biurku. |
Pamiętnik mentora | #6 Oddalenie (Growing Apart) | Strona leży po lewej od okularów z okruchem wspomnienia #5. |
Pamiętnik mentora | #7 Nowy dom (A New Home) | Po zagadce z pianinem przejdź korytarzem z ćmami i dotrzesz do dużego pomieszczenia z wielkimi oknami. Udaj się na wprost do tyłu pomieszczenia, gdzie znajdziesz biurko z czerwonym krzesłem. Strona znajduje się na biurku. |
Okruch wspomnienia | #6 | Po znalezieniu poprzedniej znajdźki, idź w lewo i zbadaj obraz. |
Okruch wspomnienia | #7 | Użyj Widzenia i nowy ślad zaprowadzi cię do następnego okruchu wspomnienia. |
Okruch wspomnienia | #8 | Idź dalej za śladem z Widzenia i zbadaj czerwoną kokardę leżącą na stole przykrytym białym obrusem. |
Pocztówka | #6 Nie przestaje (Won’t Stop) | Kiedy odzyskasz już kontrolę nad Marianną i znajdziesz się na zewnątrz budynku, pójdź ścieżką po lewej, a potem skręć w pierwszą alejkę w lewo i podnieś pocztówkę leżącą na ławce. |
Echo | #24 | Od pocztówki #6 idź dalej w dół do budki telefonicznej, którą zbadaj. |
Pocztówka | #7 Biedactwo (Poor Thing) | Wróć do głównego skrzyżowania i pójdź do góry ekranu. Idź ścieżką aż dotrzesz do punktu widokowego. Pocztówka leży na ławce po prawej. |
Pocztówka | #8 Coraz trudniej (Harder and Harder) | Od pocztówki #7 idź dalej ścieżką aż dotrzesz do rozwidlenia. Wybierz lewą ścieżkę i podążaj nią, aż dotrzesz do ławki po lewej stronie drogi. Pocztówka leży na ławce. |
Pocztówka | #9 Szepty w ciemności (Whispers In the Dark) | Podczas dalszej podróży spotkasz pieska. Będzie chciał, aby Marianna za nim poszła. Dotrzemy w ten sposób do kolejnego rozwidlenia na drodze. Pies szczeka po lewej, ale my się udamy na prawo, gdzie po prawej stronie przed rzeką będzie mała polanka z ławką. Pocztówka leży na ławce. |
Pocztówka | #10 Nowy towarzysz (A New Companion) | Wróć do psa i podążaj za nim. Dotrzesz do obozowiska z namiotem. Po scence przerywnikowej związanej z namiotem nie klikaj na nim ani nie wchodź do środka. Skręć w lewo i na ławce znajdziesz pocztówkę. |
Pocztówka | #11 Przeprosiny (Regrets) | Teraz wejdź do namiotu. Pocztówka leży koło buta. |
Echo | #25 | Po scence przerywnikowej ze Smutką, będziesz na drodze w kierunku domu. Idź przed siebie aż widok z kamery ulegnie zmianie. Zbadaj paczkę papierosów, która leży na kamieniu naprzeciwko wejścia. |
Echo | #26 | Po prawej od echa #25, zbadaj oponę opartą o skały. |
Echo | #27 | Wejdź do domu i na stole warsztatowym znajdziesz drewnianego konika, którego możesz obejrzeć. |
Notatka zatroskanego | #7 | Przypięta do ściany powyżej echa #27. |
Echo | #28 | Wejdź głębiej do domu, a znajdziesz się w garażu. U dołu ekranu po lewej na ziemi leży odtwarzacz kasetowy. |
Notatka zatroskanego | #8 Coś zepsutego (Something Broken) | Znajdziesz na prawo od echa #28, na dolnej półce stołu roboczego. |
Echo | #29 | To walizka, która znajduje się nad poprzednią notatką. |
Okruch wspomnienia | #9 | Kiedy rozwiążesz zagadkę w garażu, wyjdź i udaj się w kierunku Czerwonego Domu (spalone ruiny), a potem idź w lewo i zbadaj kontener po paliwie na zewnątrz domu. |
Okruch wspomnienia | #10 | Od poprzedniej znajdźki idź przed dom i zbadaj przerdzewiały przedmiot na białej kracie. |
Notatka zatroskanego mężczyzny | #9 Demony (Demons) | Po odzyskaniu kontroli nad Marianną wejdź do domu i od razu skręć w prawo i zbadaj meble blokujące przejście do kolejnego pomieszczenia. Notatka znajduje się na meblach. |
Echo | #30 | Rozwiąż zagadkę z domkiem dla lalek i dostań się do piwnicy domu przechodząc przez lustro. Skręć w lewo, a echo znajdziesz na pluszowym misiu leżącym na pudełkach blisko kartonu z książkami. |
Echo | #31 | Strzykawka na półce pod oknem na prawo od echa #30. |
Notatka zatroskanego | #10 Choroba innego rodzaju (A Different Kind of Sickness) | Na prawo od echa #31, na toaletce w rogu. |
Echo | #32 | Obróć się i udaj się w kierunku przeciwnego końca piwnicy. Zaraz obok wyjścia na krześle znajdziesz bucik, który możesz zbadać. |
Notatka zatroskanego | #11 Brakujący element (The Missing Piece) | Od echa #32 idź dalej w tym samym kierunku, a na biurku znajdziesz notatkę. Szukaj po lewej stronie ekranu naprzeciwko otwartego przejścia. |
Notatka zatroskanego | #12 Znalazłem sposób (Found a Way) | Udaj się przez otwarte przejście naprzeciw poprzedniej notatki, a tę nową znajdziesz na pudełku leżącym na podłodze. Kod do kolejnych drzwi to 1966. |
Notatka zatroskanego | #13 Separacja (Separation) | Po wyjściu z piwnicy po raz kolejny będziesz uciekać przed potworem. Gdy ucieczka się skończy poszukaj notatki na stosie drewnianych pudeł. |
Notatka zatroskanego | #14 Relikt przeszłości (A Relic of the Past) | W pomieszczeniu kontrolnym przepompowni po tym jak wyłączysz podłogę pod napięciem. Notatka leży po lewej stronie głównej konsoli. |
Notatka zatroskanego | #15 Cienka linia (A Thin Line) | Po kolejnej ucieczce przed potworem znajdziesz się w bunkrze. Wejdź do pokoju po lewej i w kierunku ekranu, a notatkę znajdziesz na metalowej półce. |
Notatka zatroskanego | #16 Tylko ja i ona (Just Me and Her) | Po włączeniu świateł, wyjdź z pomieszczenia z panelem elektrycznym i wejdź do pomieszczenia naprzeciwko. Znajdziesz się w kuchni i pomieszczeniu jadalnym. Notatka leży na metalowej półce blisko dolnej krawędzi ekranu (podejdź, a zmieni się ujęcie kamery) |
Notatka zatroskanego | #17 Wizytówka (Business Card) | Wyjdź z kuchni i skręć w prawo. Idź korytarzem, skręć w prawo i wejdź w pierwsze drzwi po lewej (z zielonym światłem). Na wprost na biurku leży kolejna notatka. |
Notatka zatroskanego | #18 Na dystans (Keeping Distance) | Przejdź kawałek w prawo od poprzedniej notatki, a kolejną znajdziesz na regale z książkami. |
Notatka zatroskanego | #19 Hipoteza (Hypothesis) | Podejdź do dwóch schodków z tyłu pomieszczenia i zbadaj tablicę, a potem spojrzyj w dolny lewy róg, gdzie na książce leży notatka. |
Notatka zatroskanego | #20 Sam (Alone) | Wyjdź z pomieszczenia i skręć w lewo. Wejdź do pokoju z rozwalonymi drzwiami. Podejdź do biurka po lewej stronie pokoju (tego z obrazkami motyli) i podnieś ostatnią znajdźkę w grze. |
Krocząca z duchami / Spirit Walking 20
Marianna spędziła 10 minut poza swoim ciałem. / You spent 10 minutes outside your body.
Jedna z mechanik paranormalnych gry, gdy Marianna otrzymuje możliwość opuszczania swojego ciała, po raz pierwszy podczas jazdy windą. Aby opuścić ciało, przytrzymaj klawisz B. Spędź w sumie dziesięć minut poza ciałem, a osiągnięcie zostanie odblokowane. Jeśli chcesz je szybko zaliczyć, wyjdź z ciała, odczekaj trochę czasu, po czym wróć i powtarzaj, aż osiągniesz cel. Uważaj tylko, bo jak zbyt długo pozostaniesz poza ciałem – umrzesz i będziesz musiał wczytać grę.
Zjawa / Phantom 40
You escaped the creature without alerting it.
Osiągnięcie możliwe do przeoczenia!
Według mnie to najtrudniejsze trofeum w grze, gdyż unikanie potwora trzeba wykonać w sposób niemal idealny podczas czterech kolejnych naszych spotkań z monstrum. W trakcie gry dotrzesz do momentu, gdy będzie ścigał cię potwór. Gdy znajdziesz się w bezpiecznym miejscu rozpocznie się pierwszy etap zdobycia trofeum.
Podczas pierwszej sekcji skradankowej, musisz przekraść się tak, żeby potwór Cię nie zauważył. Rozwaga, spokój i ostrożność to podstawowe zasady. Nie daj się spostrzec potworowi i powoli dojdź do światła.
Druga sekcja rozpocznie się wówczas, gdy po znalezieniu figurki czarnego kota wrócisz do świata rzeczywistego i przejdziesz przez dziurę w ścianie koło szafek w szatni. Najlepiej podbiegnij wówczas w stronę ekranu i schowaj się za biurkiem. Wstrzymaj oddech i poczekaj, aż potwór cię minie.
Gdy w świecie duchów dotrzesz do miejsca, gdzie znajdziesz dwa ciała, które będziesz mógł przeprowadzić na drugą stronę, znajdując dla nich maski, pójdź najpierw w prawo. Kilkukrotnie będziesz przechodzić z jednego świata do drugiego, aż w końcu wejdziesz drzwi po lewej stronie korytarza. W pomieszczeniu znajduje się potwór, więc od razu się skul i schowaj za biurkiem. Potem musisz ominąć monstrum, przeciskając się między meblami, a w drugiej części tej sekcji – wyczekać moment, gdy potwór znajdzie się z dala od Ciebie i przejść przez całą salę do drzwi naprzeciwko i po przekroczeniu ich progu skręcić w prawo.
Czwarta sekcja, a raczej kolejne ukrycie się przed potworem, ma miejsce wówczas, gdy tym razem od dwóch ciał pójdziesz w lewo. Kiedy odkryjesz tożsamość mężczyzny za maską (kartka na pulpicie) i wyjdziesz z pomieszczenia, pojawi się potwór. Wróć do sali, z której właśnie wyszedłeś, a następnie schowaj się za stołami przy oknach, możesz też wstrzymać oddech. Zjawa nie znajdzie cię i po jakimś czasie sobie pójdzie.
Trofeum zdobędziesz, gdy znajdziesz w końcu nożyce do cięcia metalu i przejdziesz przez pierwsze drzwi, które odblokujesz za pomocą nożyc. Wszystkie sekwencje musiały być wykonane bezbłędnie, inaczej jest spora szansa, że trofeum nie odblokuje się.
Dodatkowa porada: jeśli będziesz chciał podejść do zdobycia tego trofeum ponownie, uruchom nową grę. Robiąc speedrun, skupiając się tylko na fabule bez znajdziek, dotrzesz do pierwszej sekwencji po około 40 minutach, a trofeum odblokujesz po około 55 minutach.
Kocie łakocie / Famished Feline 20
Marianna nakarmiła kota w mieszkaniu Jacka. / You fed the cat in Jack’s apartment.
Osiągnięcie możliwe do przeoczenia!
Do zdobycia na samym początku gry w mieszkaniu Jacka. Wejdź do kuchni i weź puszkę kociej karmy z blatu, a potem użyj puszki na misce kota. Po chwili osiągnięcie się odblokuje.
Ostrze szaleństwa / Edge of Sanity 20
Udało Ci się zdobyć brzytwę. / You acquired the razor.
Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.
Ostre cięcie / Cut the Crap 20
Udało ci się zdobyć nożyce do metalu. / You acquired the bolt cutters.
Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.
Po drugiej stronie lustra / Through the Looking Glass 20
Marianna przeszła na drugą stronę lustra. / You used a mirror to cross over.
Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.
Intuicja / Inner Investigator 10
Udało ci się obejrzeć 25 przedmiotów w trakcie jednego przejścia gry. / You inspected 25 objects in a single playthrough.
W trakcie gry podczas eksploracji masz możliwość oglądania przedmiotów. Gdy obejrzysz dwadzieścia pięć z nich, osiągnięcie zostanie odblokowane. Jedno z pierwszych osiągnięć gry – można je zdobyć jeszcze przed odesłaniem Jacka.
Głos wewnętrzny / Dual Detective 30
Udało ci się obejrzeć 50 przedmiotów w trakcie jednego przejścia gry. / You inspected 50 objects in a single playthrough.
W trakcie gry podczas eksploracji masz możliwość oglądania przedmiotów. Gdy obejrzysz pięćdziesiąt z nich, osiągnięcie zostanie odblokowane.
Szósty zmysł / Psychic Sleuth 50
Udało ci się obejrzeć 100 przedmiotów w trakcie jednego przejścia gry. / You inspected 100 objects in a single playthrough.
W trakcie gry podczas eksploracji masz możliwość oglądania przedmiotów. Gdy obejrzysz sto z nich, osiągnięcie zostanie odblokowane. Nie jest to trudne, jeśli i tak zwiedzasz wszystkie lokacje i zaglądasz w każde miejsce, możesz je odblokować zanim przejdziesz na drugą stronę lustra.
Piorunujące doznanie / Thunderstruck 30
Marianna pokonała stwora w zalanych ruinach / You defeated the creature in the flooded ruins.
Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.
Chrupiące skrzydełka / Medium Rare 20
Marianna przepaliła się przez ćmy przy pomocy duchowej tarczy. / You burned through the moths using Spirit Shield.
Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.
Przewodnik / Conduit 20
Udało ci się przywrócić zasilanie duchowym wyładowaniem. / You used Spirit Blast to create electricity.
Osiągnięcie otrzymywane automatycznie w trakcie rozgrywki.
Symulator biegania / Running Sim 30
Marianna przebiegła dwa kilometry. / You have run 2 kilometers.
Gdy przeskoczysz bramę prowadzącą do ośrodka Niwa, dostaniesz możliwość biegu zamiast chodzenia, przytrzymując klawisz LT. Jeśli będziesz wszędzie biegać, zamiast chodzić, osiągnięcie odblokujesz dość szybko. A jak chcesz je od razu odblokować, po prostu pobiegaj w tę i we w tę.
Materiał zrealizowany na bazie własnych doświadczeń z grą.
Zabrania się kopiowania bez zgoty autora!
Grę udostępnił wydawca.