Clair Obscur: Expedition 33 nie stanowi wielkiego wyzwania pod kątem poziomu trudności zdobycia platyny. Gra jest wyjątkowo przyjazna i pozwoli nam dostosować sobie ustawienia wedle uznania. Jest jednak kilka trofeów, które można pominąć, więc to na nie głównie należy uważać. Ogólnie platynowanie powinno być samą przyjemnością.
Krok po kroku w Expedition 33:
Zbierając trofea w Clair Obscur: Expedition 33 możemy grać na dowolnym poziomie trudności. Gra nie wymaga od nas żadnego konkretnego ustawienia. W grze mamy kilka możliwych do pominięcia pucharków, a dwa z nich znajdują się już w samym prologu. Dlatego zaleca się uważać na rzeczy wymienione poniżej.
Droga ku platynie:
- Lokalizacja wszystkich znajdziek związanych z trofeami znajduje się w materiale wideo w opisie
Podążaj szlakiem. Materiał ten jednak nie zawiera lokalizacji innych przydatnych skarbów takich jak picto, czy kolory luminy, których jest bardzo dużo. Polecam więc dodatkowo się rozglądać podczas zwiedzania świata gry.
- Podczas prologu należy pokonać ukrytego przeciwnika mima, by zdobyć
Osobliwe spotkanie. Przy okazji warto tu napełnić maksymalny pasek przeciążenia u Gustawa, by zdobyć za jednym zamachem
Przeciążenie oraz
Czas upuścić nieco tuszu.
- Podczas prologu przed wyruszeniem na ekspedycję za żeton MUSIMY kupić Stary Klucz na jednym ze straganów. Jeśli tego nie zrobimy zebranie wszystkich dzienników do
Podążaj szlakiem nie będzie możliwe w tym przejściu gry.
- Podczas gry co jakiś czas przyjdzie nam rozbijać obóz. Pamiętajmy, by przed położeniem się spać porozmawiać z każdym bohaterem, a przy ognisku wybierać sprawdzenie co u innych oraz pisanie w dzienniku Gustawa. Będzie to potrzebne do rozwijania relacji z bohaterami, kilkoma pucharkami, zobaczymy ciekawe scenki fabularne, a za wpisy w dzienniku możemy u jednego z kupców w Wiosce Gestrali otrzymać sporo kolorów liminy.
- Po drodze napotkamy handlarzy. Za każdym razem należy takiego wyzwać na pojedynek i pokonać, by odblokować specjalne przedmioty. Zalecam przy pierwszym spotkaniu kupować wszystkie dostępne picto. Mogą się przydać.
- Gdy będziemy w lokacji Wioska Gestrali przyjdzie nam tam stanąć do walki na arenie. Polecam w do każdej z tych walk wybierać Maelle, by w nagrodę dostać bardzo dobrą broń dla niej – Medalum.
- Jak tylko odblokujemy postać Monoco trzymajmy go cały czas w aktywnej drużynie, by na bieżąco zbierać stopy odblokowujące jego kolejne umiejętności do trofeum
Stóprocentowa kolekcja.
- Po pokonaniu Malarki w na koniec Aktu II odblokujemy jedno z najmocniejszych picto – Malowana moc. Pozwoli ono nam zadawać obrażenia wyższe niż 9999 punktów. Zaleca się je wyposażyć i użyć 4 razy w walce, by zamienić w luminę, a następnie użyć dla wszystkich pozostałych członków aktywnej drużyny.
- Po pokonaniu Malarki w na koniec Aktu II odblokujemy nowe niezwykle potężne umiejętności dla Maelle. Możemy w tym miejscu zacząć robić z niej prawdziwą maszynę do niszczenia wszelkich przeciwników. Używajmy wszelkich lumin pozwalających zwiększyć jej obrażenia. Z atrybutów polecam maksymalnie ulepszyć u niej siłę, zwinność oraz obronę i cały czas ulepszać zdobyty wcześniej Medalum. Z nowych mocy inwestujemy w Widmowe uderzenie. Pozwoli ono nam sprawnie eliminować całą grupę pomniejszych przeciwników. Totalnym niszczycielem jest zdolność Stendhal. Z jej użyciem przy buildzie pod obnażenia ostatecznie można na jednego strzała skasować każdego bossa w grze.
- Po odblokowaniu wspominanych wyżej zdolności Maelle dobrze zapolować na jakiegoś bossa i skasować go bez otrzymywania obrażeń, by otrzymać trofeum
Zawodowiec. Można je pominąć jeśli w już nie będzie na mapie żadnych bossów.
- Po ukończeniu głównego wątku fabularnego spokojnie można eksplorować świat gry robiąc pozostałe aktywności oraz zbierając brakujące nam pucharki.
- Trofeum
W końcu spokój polecam zostawić sobie na sam koniec z uwagi, że musimy pokonać najgroźniejszego przeciwnika w całej grze. Prowadzi nas tam materiał ze znajdźkami do ostatniego dziennika, ale najpierw uporajmy się z pozostałymi rzeczami i porządnie ulepszmy naszych bohaterów, by mieć większe szanse w starciu.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!
Najwspanialsza ekspedycja w historii / The Greatest Expedition in History
Zdobądź wszystkie trofea. / Obtain all trophies.
Platynowe trofeum. Wpadnie, gdy uporamy się z pozostałymi.

Lumière / Lumière
Wyrusz na ekspedycję. / Embark on the Expedition.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po wyruszeniu na ekspedycję.

Wiosenne łąki / Spring Meadows
Przedostań się przez wiosenne łąki. / Find your way through Spring Meadows.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po ukończeniu obszaru Wiosenne Łąki.

Latające wody / Flying Waters
Przedostań się przez latające wody. / Find your way through Flying Waters.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po ukończeniu obszaru Latające Wody.

Pradawne sanktuarium / Ancient Sanctuary
Przedostań się przez pradawne sanktuarium. / Find your way through Ancient Sanctuary.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po ukończeniu obszaru Pradawne Sanktuarium.

Wioska gestrali / Gestral Village
Przedostań się przez wioskę gestrali. / Find your way through the Gestral Village.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po ukończeniu obszaru Wioska Gestrali.

Gniazdo Esquie / Esquie's Nest
Przedostań się przez gniazdo Esquie. / Find your way through Esquie's Nest.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po ukończeniu obszaru Gniazdo Esquie.

Kamienne urwiska / Stone Wave Cliffs
Przedostań się przez kamienne urwiska. / Find your way through Stone Wave Cliffs.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po ukończeniu obszaru Kamienne Urwiska.

Zapomniane pobojowisko / Forgotten Battlefield
Przedostań się przez zapomniane pobojowisko. / Find your way through Forgotten Battlefield.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po ukończeniu obszaru Zapomniane Pobojowisko.

Stacja Monoco / Monoco's Station
Przedostań się przez stację Monoco. / Find your way through Monoco's Station.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po ukończeniu obszaru Stacja Monoco.

Stare Lumière / Old Lumière
Przedostań się przez Stare Lumière. / Find your way through Old Lumière.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po ukończeniu obszaru Stare Lumière.

Pierwszy axon / First Axon
Pokonaj pierwszego axona. / Defeat the first Axon.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po pokonaniu pierwszego axona.

Drugi axon / Second Axon
Pokonaj drugiego axona. / Defeat the second Axon.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po pokonaniu drugiego axona.

Monolit / Monolith
Dotrzyj do Monolitu. / Reach the Monolith.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po dotarciu do lokacji Monolit.

Malarka / Paintress
Pokonaj Malarkę. / Defeat the Paintress.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po pokonaniu Malarki.

Powrót do Lumière / Back to Lumière
Wróć do Lumière. / Return to Lumière.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie, gdy w finale gry powrócimy do lokacji Lumière.

Koniec / The End
Dotrzyj do końca. / Reach the end.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po dotarciu do końca gry.

Samolot, pociąg i łódź podwodna / Plane, Train, and Submarine
Odkryj wszystkie umiejętności Esquie. / Discover all of Esquie’s abilities.
Odblokowywanie umiejętności Esquie przyjdzie nam w większości naturalnie w ramach przechodzenia głównego wątku fabularnego. Za każdym razem da to nam możliwość dotarcia do kolejnych lokacji na mapie świata gry. Jedynie umiejętność nurkowania będzie wymagała od nas nawiązania w obozie relacji z Esquie na 6 poziome. Wpadnie nam to przy okazji zdobywania Esquie.

Podążaj szlakiem / Follow The Trail
Znajdź wszystkie dzienniki poprzednich ekspedycji. / Find all of the journals from prior expeditions.
Trofeum związane ze znajdźkami. W grze mamy dokładnie 49 dzienników do znalezienia. Jeden z nich jednak jest możliwy do przeoczenia. Podczas prologu przed wyruszeniem na ekspedycję za żeton MUSIMY kupić Stary Klucz na jednym ze straganów. W innym wypadku nie uda nam się otworzyć przejścia do dziennika dostępnego w późniejszej części gry. A w trybie Nowej Gry+ i tak będziemy musieli zebrać wszystkie od samego początku, gdyż znajdźki się resetują. Poniżej znajduje się materiał wideo z lokalizacją wszystkich znajdziek związanych z trofeami.

Wsparcie wroga / Aiding the Enemy
Ukończ wszystkie zadania nevronów. / Finish all of the Nevron quests.
Trofeum związane z zadaniami pobocznymi. W grze mamy dokładnie 10 zadań dla nevronów, które należy ukończyć. Są one proste i wymagają zwykle dostarczenia jakiegoś przedmiotu lub wykonania jakiejś interakcji. Należy jednak pamiętać, by dokończyć wszystkie dialogi, gdyż są one wymagane, by dane zadanie zostało zaliczone jako ukończone. Polecam też NIE ATAKOWAĆ tych nevronów. Nie wpływa to na pucharek, ale za pozostawienie ich w spokoju pod koniec dostaniemy bardzo dobrą nagrodę w postaci 100 kolorów luminy. Materiał wideo pokazujący ukończenie wszystkich zadań znajduje się w opisie Podążaj szlakiem.
W przypadku poszczególnych zadań mam dodatkowe wskazówki:
- Zadanie Nevrona 5/10 (według materiału wideo z
Podążaj szlakiem) wymaga od nas parowania/unikania czerwonych kuli energii i pozwolenie, by trafiły nas zielone kule. Jeśli cierpicie na jakąś formę daltonizmu polecam w opcjach sprawdzić takowe ustawienia w zakładce grafiki. Pozwoli nam to łatwiej rozróżnić których kul unikać, a którym dać się trafić.
- Zadanie Nevrona 8/10 (według materiału wideo z
Podążaj szlakiem) wymaga od nas perfekcyjnego parowania wszystkich ataków. Może to okazać się trudne, jeśli ciężko idzie nam ogarnianie tej mechaniki. Jest jednak patent, by sobie to ułatwić. Na materiale pokazuje specyficzne ustawienie luminy dla Lune. Dzięki użyciu lumin Autodestrukcja, Druga Szansa oraz Bomba Śmierci i innych zwiększających obrażenia możemy wygrać pojedynek zanim się w ogóle zacznie.
- Zadanie Nevrona 9/10 (według materiału wideo z
Podążaj szlakiem) pod koniec daje nam wybór czy zabić danego stwora. W tym pojedynczym wypadku możemy się zgodzić i nie wpłynie to na ostateczną nagrodę za to, by nie atakować tych nevronow. A warto to też zrobić ze względu, że otrzymamy picto jeśli zdecydujemy się na ten wybór.

W końcu spokój / Peace At Last
Pokonaj Simona. / Beat Simon.
Simon to najniebezpieczniejszy przeciwnik w całej grze. Walkę z nim zalecam zachować sobie na sam koniec naszej rozgrywki. Znajduje się on na końcu lokacji Szkice Renoir. Będziemy go musieli i tak pokonać, gdyż broni jednego z dzienników niezbędnych do Podążaj szlakiem. Przed podjęciem próby starcia zaleca się najpierw choć trochę podbić poziom postaci metodą opisaną w
Ocalały.
Simon jest jednym z tych bossów, który ma dwie fazy. Jeśli zginiemy podczas drugiej to lecimy i tak całą potyczkę od nowa. Dodatkowo ma on bardzo upierdliwe umiejętności. Gdy ubije jedną z naszych postaci może losowo całkowicie wymazać ją z walki uniemożliwiając jej wskrzeszenie przy użyciu mikstur, czy umiejętności. Dlatego konieczne będzie tu utrzymywanie się przy życiu. Jego zwykłe ataki są też dość mocne i nie jest za łatwo ich uniknąć. To jednak nie koniec problemów, bo ma kumulacyjne ruchy, które po zgromadzeniu się w około jednej postaci obniżą jej zdrowie do 1 punktu. W drugiej fazie staje się jeszcze mocniejszy kradnąc osłony naszych bohaterów. A na domiar złego, gdy jego zdrowie w drugiej fazie spadnie do połowy wykonuje atak, który całkowicie eliminuje naszą drużynę zmuszając nas do walki rezerwową przez resztę starcia.
Jak widać łatwo w normalnej walce nie będzie, ale istnieją sposoby, by cwaniaka rozłożyć matematyką picto oraz lumin. Możemy skonstruować bowiem taki build z którym Maelle zniszczy cwaniaka zanim ten w ogóle zdąży nas zaatakować. Poniżej prezentuję jak się za to zabrać.
- Skład drużyny Sciel – Verso – Maelle w tej kolejności ustawienia.
- Statystyki postaci: Maksymalna Szybkość oraz Siła, a reszta w Obronę.
- Broń Maelle – Medalum poziom 33.
- Broń Verso – Dualiso poziom 33.
- Kluczowe luminy dla Maelle:
- Malowana moc – bez tego nie ma szans. Musimy zadawać więcej jak 9999 obrażeń.
- Pierwsze uderzenie – pozwoli nam rozpocząć starcie przed przeciwnikiem.
- Autodestrukcja – dzięki niej w każdej fazie będziemy na świeżo startować z pełnym potencjałem drużyny, a ponad to nabije nam ona inne bonusy związane z wskrzeszeniami.
- Druga szansa + Paradoks wskrzeszenia + Przełamująca śmierć + Płonąca śmierć – niezbędne do kombinacji z Autodestrukcją, by wskrzesić postacie z napełnieniem paska przełamania u wroga i wywołaniem jego płonięcia.
- Oszust – daje nam zawsze dwie tury do zagrania.
- Osłaniająca śmierć – kluczowe dla zwiększenia obrażeń dzięki pojawieniu się tarcz po wskrzeszeniu po autodestrukcji.
- Pobudzająca tura + Pobudzający początek I – zapewni więcej punktów akcji.
- Autoskorupa + Potęga przy skorupie + Pobudzająca potęga – zapewni nam od razu na start potęgę i dodatkowe punkty akcji.
- Krytyczne ogłuszenie + Raniące ogłuszenie – zwiększy nasze obrażenia po wcześniejszym przełamaniu Simona przez Verso.
- In Medias Res, Mocny atak, Nienaganność, Pewny wojownik, Pierwsza ofensywa, Rozgrzewka, Szklane działo, U progu śmierci, Umocnienie, Więź z inwersją, Więź z ogniem, Więź z osłoną, Współpraca, Wzmocnione pierwsze uderzenie, Zwiększona bezbronność, Zwiększona potęga, Zwiększona słabość – to wszystko kumulując się znacząco zwiększy obrażenia Maelle.
- Kluczowe luminy dla Verso:
- Malowana moc – bez tego nie ma szans. Musimy zadawać więcej jak 9999 obrażeń.
- Pierwsze uderzenie – pozwoli nam rozpocząć starcie przed przeciwnikiem.
- Autodestrukcja – dzięki niej w każdej fazie będziemy na świeżo startować z pełnym potencjałem drużyny, a ponad to nabije nam ona inne bonusy związane z wskrzeszeniami.
- Druga szansa + Paradoks wskrzeszenia + Przełamująca śmierć + Płonąca śmierć – niezbędne do kombinacji z Autodestrukcją, by wskrzesić postacie z napełnieniem paska przełamania u wroga i wywołaniem jego płonięcia.
- Oszust – daje nam zawsze dwie tury do zagrania.
- Osłaniająca śmierć – kluczowe dla zwiększenia obrażeń dzięki pojawieniu się tarcz po wskrzeszeniu po autodestrukcji.
- Atak kombinacją I + Atak kombinacją II + Atak kombinacją III + Pobudzający atak I – przyda się, by nabić u Verso wyższy poziom perfekcji na start oraz punkty akcji.
- Odsłaniający atak + Osłabiający atak – nałoży bezbronność oraz słabość na wroga.
- Przełamywacz – dla lepszego efektu przełamania.
- Można dodać coś zwiększającego obrażenia, czy więcej punktów akcji, ale powinno wystarczyć tyle ile jest.
- Kluczowe luminy dla Sciel:
- Pierwsze uderzenie – pozwoli nam rozpocząć starcie przed przeciwnikiem.
- Autodestrukcja – dzięki niej w każdej fazie będziemy na świeżo startować z pełnym potencjałem drużyny, a ponad to nabije nam ona inne bonusy związane z wskrzeszeniami.
- Druga szansa + Paradoks wskrzeszenia + Przełamująca śmierć + Płonąca śmierć – niezbędne do kombinacji z Autodestrukcją, by wskrzesić postacie z napełnieniem paska przełamania u wroga i wywołaniem jego płonięcia.
- Oszust – daje nam zawsze dwie tury do zagrania.
- Osłaniająca śmierć – kluczowe dla zwiększenia obrażeń dzięki pojawieniu się tarcz po wskrzeszeniu po autodestrukcji.
- Autopotęga + Pobudzająca potęga + Pobudzająca tura + Pobudzający początek I + Opanowanie energii – zapewni nam punkty akcji.
- Przebieg starcia: Zaczynamy autodestrukcją nakładając płonięcie i sporą część przełamania na na przeciwnika plus budując na Maelle pełny pakiet tarcz. Jako Sciel i używamy zdolności Gniew fortuny na Maelle podwajając zadawane przez nią obrażenia, a w następnej naszej turze jeśli may dostateczną ilość punktów akcji robimy to samo na Verso. Jako Verso atakujemy zwykłym atakiem przeciwnika. Nałożymy wtedy słabość oraz bezbronność na wroga. Następnie nadal jako Verso używamy zdolności Widmowe gwiazdy, by całkowicie przełamać przeciwnika. Jako Maelle mamy wystawionego wroga ze słabością, bezbronnością, podpaleniem, przełamaniem, mamy zwiększone obrażenia dzięki Sciel, tarczom oraz postawę wirtuozerską dzięki Medalum, więc używamy zdolności Stendhal i to wystarczy, by położyć przeciwnika już na strzała. Ten sam proces powtarzamy przy drugiej fazie Simona.

Gestralne igrzyska / Gestral Games
Wygraj we wszystkich gestralnych zawodach. / Win all of the Gestral games.
W grze mamy dostępnych pięć pobocznych obszarów typu Plaża Gestrali. Na ich terenie czekają nas specyficzne i dość upierdliwe minigierki. Musimy zaliczyć je wszystkie, by otrzymać to trofeum. Poniżej znajdują się lokalizacje każdej plaży i opis konkurencji przygotowanej przez gestrali.
Zabawy gestrali:
- Wspinaczkowy tor przeszkód nr 1 – ta trasa nie jest długa, ale potrafi być upierdliwa. Niestety precyzja sterowania jest tu znikoma, a skakanie na belki oraz ruchome elementy bywa zdradliwe. Polecam poruszać się powoli i ostrożnie, gdyż każde spadnięcie cofa nas na sam początek trasy. Na końcu właściwą odpowiedzią na pytanie gestrala jest 17.
- Siatkówka – najbardziej upierdliwa minigierka wymagająca opanowaniu systemu parowania tak, by odbijać obiekty w stronę przeciwnika. Będzie wymagało to trochę powtarzania. Są dostępne trzy poziomy trudności. By zdobyć trofeum wystarczy, że ukończymy poziom łatwy i średni.
- Wspinaczkowy tor przeszkód nr 2 – tu mamy znacznie dłuższą trasę wspinaczkową wysoko w górę. Na szczęście nie pojawiają się tam ruchome obiekty i ostrożne powolne wspinanie się nie powinno być specjalnie wymagające. W przypadku spadnięcia zwykle też nie opadamy na sam dół, tylko na jedną z niższych platform.
- Wyścig – w tym zadaniu musimy dobiec do mety w czasie krótszym jak 38 sekund. Nie stanowi to większej trudności po poznaniu trasy. Przy rozdzielającej się strasie polecam wybrać prawą ścieżkę.
- Ścianka wspinaczkowa – tu mamy wspinanie po uchwytach, ale musimy uważać na spadające bomby. Polecam wybrać skrajną prawą ścieżkę przez większość wspinaczki i zmieniać tor tylko by uniknąć spadającej bomby. Potem wracamy na prawo i wspinamy się aż do samego końca zmieniając tylko trasę na środkową przed wejściem na sam szczyt.

Clea / Clea
Pokonaj Cleę. / Beat Clea.
Clea jest opcjonalnym bossem ukrytym w lokacji Latająca Posiadłość. By się do niej dostać będziemy musieli pokonać czterech pobocznych bossów dostępnych na tym obszarze tak, by podświetliły się wszystkie gabloty w centralnym punkcie tej lokacji. Znalezienie ich nie jest trudne, a bossami tymi są mocniejsze wersje już spotkanych wcześniej przeciwników. Gdy się z nimi uporamy przejście na przeciwko zostanie otwarte.
Clea jest jedną z najmocniejszych przeciwniczek w grze, więc warto do starcia się dobrze przygotować. Podczas walki przywołuje inne nevrony, więc jej ataki są bardzo zróżnicowane. Jeśli chcemy możemy zastosować częściowy build niszczący bossów opisany w trofeum W końcu spokój.

„Bezkres” / “Endless”
Dotrzyj na szczyt bezkresnej wieży. / Reach the top of the Endless Tower.
Bezkresna wieża jest specjalna lokacją oferującą serię 33 starć. Z każdym kolejnym poziom trudności rośnie, ale nie musimy się martwić przegraną, bo można zacząć od dowolnej walki próbując kolejny raz. W późniejszych starciach przyda się już solidna drużyna potrafiąca sobie sprawnie radzić w starciach. eśli chcemy możemy zastosować częściowy build niszczący bossów opisany w trofeum W końcu spokój, ale zamiast używać zdolności Stendhal używać Widmowego uderzenia, by eliminować całą grupę, gdy jest to potrzebne. Dobrze też do wszystkich używać tu w aktywnym zespole Monoco z do trofeum
Stóprocentowa kolekcja. Jest to świetna okazja na zdobycie dla niego większości nowych ataków.

Zaginione gestrale / Lost Gestrals
Znajdź wszystkie zaginione gestrale. / Find all of the Lost Gestrals.
Trofeum związane ze specyficzną formą znajdziek. W grze mamy do znalezienia dokładnie 9 zaginionych gestrali. Znajdują się one na mapie świata gry i trzeba z nimi porozmawiać po odnalezieniu. Następnie w naszym obozie możemy odebrać nagrody od ich opiekuna. Między innymi zdolność do niszczenia plam farby, które w kilku obszarach blokowały nam drogę. Materiał wideo pokazujący lokalizację wszystkich gestrali znajduje się w opisie Podążaj szlakiem.

À on / À On
Pokonaj serpenphare’a. / Beat the Serpenphare.
Tutaj mamy do czynienia opcjonalnym bossem dostępnym na mapie świata gry. Jest to wielki wąż, którego łatwo dostrzec w powietrzu. Podchodząc do walki musimy się przygotować, ze mamy do czynienia z silniejszym specyficznym przeciwnikiem. Charakteryzuje się on tym, że wysysa nasze punkty akcji oraz uzupełnia sobie tarcze. Jeśli chcemy możemy zastosować częściowy build niszczący bossów opisany w trofeum W końcu spokój.

Sprong / Sprong
Pokonaj spronga. / Beat Sprong.
Tutaj mamy do czynienia opcjonalnym bossem dostępnym na mapie świata gry. Jest to specyficzny przeciwnik, którego możemy dostrzec w wodzie w okolicy miedzy Bezkresną wieżą oraz Zapomnianym pobojowiskiem. Jest on dostępny w dość wczesnej fazie rozgrywki, ale podchodząc do walki musimy się przygotować, ze mamy do czynienia z silniejszym specyficznym przeciwnikiem. Ma on dość mocne etapowe ataki. Po jego pokonaniu otrzymamy bardzo przydatne picto – Oszust, które pozwoli używającemu wykonać dwie tury pod rząd. Jeśli chcemy możemy zastosować częściowy build niszczący bossów opisany w trofeum W końcu spokój.

Noir et blanc / Noir et Blanc
Rozwiąż tajemnicę warsztatu malarskiego. / Solve the Painting Workshop’s mystery.
Trofeum to wymaga odwiedzenia trzech warsztatów na mapie świata gry i zdobycia trzech elementów bestii. Czeka nas tam trochę skakania po tych nieszczęsnych elementach platformowych. Po zdobyciu wszystkich części musimy umieścić je na rzeźbie i pokonać znanego nam już bossa w silniejszej formie. Po wygranej walce otrzymamy trofeum. Lokalizacja wszystkich warsztatów jest pokazana na poniższym materiale wideo.

Sciel / Sciel
Osiągnij 7. poziom relacji ze Sciel. / Reach relationship level 7 with Sciel.
Poziomy relacji z bohaterami odblokowują się w Akcie II i będą kontynuowane w kolejnym akcie. Wraz z postępem rozgrywki należy zagadywać do postaci i spędzać z nimi czas. Wraz z kolejnymi poziomami odblokowują się ataki grandientowe dla tej postaci. W przypadku Sciel sprawa jest prosta i jedynie wystarczy odbyć z nią wszystkie rozmowy w obozie.

Monoco / Monoco
Osiągnij 7. poziom relacji z Monoco. / Reach relationship level 7 with Monoco.
Poziomy relacji z bohaterami odblokowują się w Akcie II i będą kontynuowane w kolejnym akcie. Wraz z postępem rozgrywki należy zagadywać do postaci i spędzać z nimi czas. Wraz z kolejnymi poziomami odblokowują się ataki grandientowe dla tej postaci. W przypadku Monoco będziemy musieli ukończyć jego misję poboczną przed osiągnięciem 6 poziomu. Udajemy się do lokacji Święta Rzeka i kontynuujemy jego wątek, a potem w obozie możemy nawiązać maksymalny poziom relacji.

Maelle / Maelle
Osiągnij 7. poziom relacji z Maelle. / Reach relationship level 7 with Maelle.
Poziomy relacji z bohaterami odblokowują się w Akcie II i będą kontynuowane w kolejnym akcie. Wraz z postępem rozgrywki należy zagadywać do postaci i spędzać z nimi czas. Wraz z kolejnymi poziomami odblokowują się ataki grandientowe dla tej postaci. W przypadku Maelle będziemy musieli ukończyć jej misję poboczną przed osiągnięciem 6 poziomu. Udajemy się do lokacji Esper i kontynuujemy jej wątek, a potem w obozie możemy nawiązać maksymalny poziom relacji. UWAGA jednak na finalną decyzję, bo wybierając złą opcję nie nawiążemy maksymalnego poziomu relacji. Musimy wybrać opcję [Powiedz prawdę] by dostać trofeum.


Lune / Lune
Osiągnij 7. poziom relacji z Lune. / Reach relationship level 7 with Lune.
Poziomy relacji z bohaterami odblokowują się w Akcie II i będą kontynuowane w kolejnym akcie. Wraz z postępem rozgrywki należy zagadywać do postaci i spędzać z nimi czas. Wraz z kolejnymi poziomami odblokowują się ataki grandientowe dla tej postaci. W przypadku Lune będziemy musieli ukończyć jej misję poboczną przed osiągnięciem 6 poziomu. Udajemy się do lokacji Suknia Sirene i kontynuujemy jej wątek, a potem w obozie możemy nawiązać maksymalny poziom relacji.

Esquie / Esquie
Osiągnij 7. poziom relacji z Esquie. / Reach relationship level 7 with Esquie.
Poziomy relacji z bohaterami odblokowują się w Akcie II i będą kontynuowane w kolejnym akcie. Wraz z postępem rozgrywki należy zagadywać do postaci i spędzać z nimi czas. Wraz z kolejnymi poziomami odblokowują się ataki grandientowe dla Verso. W przypadku Esquie sprawa jest prosta i jedynie wystarczy odbyć z nim wszystkie rozmowy w obozie.

Ulepszenie broni / Weapon Upgrade
Ulepsz dowolną broń jeden raz. / Upgrade a weapon once.
Bronie będziemy mogli ulepszać przy użyciu katalizatorów chromy i opcja ta stanie się dostępna, gdy Kustosz pojawi się w naszym obozie. Po wejściu w Akt III gry możliwość ta stanie się dostępna przy każdej fladze ekspedycji. By otrzymać ten pucharek wystarczy raz ulepszyć dowolną broń.

Mistrzostwo broni / Weapon Mastery
Ulepsz w pełni dowolną broń. / Fully upgrade a weapon.
Bronie będziemy mogli ulepszać przy użyciu katalizatorów chromy i opcja ta stanie się dostępna, gdy Kustosz pojawi się w naszym obozie. Po wejściu w Akt III gry możliwość ta stanie się dostępna przy każdej fladze ekspedycji. Pełne ulepszenie broni wynosi 33 poziom. Wraz z kolejnymi poziomami będziemy potrzebowali lepszych katalizatorów chromy, które znajdziemy w świecie gry i kupimy od handlarzy. Finalne ulepszenie wymaga jednak idealnego katalizatora, który wypada tylko z najpotężniejszych przeciwników. Polecam w pierwszej kolejności ulepszać broń Maelle – Medalum, gdyż jest bardzo potężna i się przyda na bossów.

Lumina / Lumina
Wykorzystaj punkt luminy. / Consume a Lumina point.
Z luminą podobnie jak przy ulepszaniu broni opcja ta stanie się dostępna, gdy Kustosz pojawi się w naszym obozie pod postacią ulepszenia zasobów ekspedycji. Po wejściu w Akt III gry możliwość ta stanie się dostępna przy każdej fladze ekspedycji. Możemy wszystkie znalezione kolory luminy dodać do dowolnych postaci. Określają one ile opanowanych picto będziemy mogli użyć w zakładce naszej postaci. Im więcej tym większe możliwości bojowe będzie miała nasza postać. Na tym właśnie opiera się siła kreowania buildów w tej grze.


Poszukiwacz / Expeditioner
Osiągnij poziom 33. / Reach level 33.
Trofeum związane ze zdobywaniem poziomów naszych postaci. Wpadnie, gdy zdobędziemy 33 poziom. Zobacz opis pucharka Ocalały.

Pionier / Trailbreaker.
Osiągnij poziom 66. / Reach level 66.
Trofeum związane ze zdobywaniem poziomów naszych postaci. Wpadnie, gdy zdobędziemy 66 poziom. Zobacz opis pucharka Ocalały.

Ocalały / Survivor
Osiągnij poziom 99. / Reach level 99.
Trofeum związane ze zdobywaniem poziomów naszych postaci. Wpadnie, gdy zdobędziemy maksymalny 99 poziom u dowolnej postaci. Z moich doświadczeń najwygodniejszym miejscem do gridnowania była lokacja – Mroczne Wybrzeże. Łatwo tam dotrzeć i można ulepszać jednocześnie cały zespół pokonując trzy grupy tamtejszych przeciwników i odpoczywając przy fladze. Poniżej znajduje się materiał wideo pokazujący lokalizację obszaru oraz optymalną strategię. To jak szybko przeciwnicy padną będzie zależało od tego jak wysoki mamy obecny poziom.

Przeciążenie / Overcharge
Jako Gustave użyj w pełni naładowanego Przeciążenia, by przełamać wroga. / With Gustave, use a fully charged Overcharge that Breaks an enemy.
Specyficzny pucharek związany z mechaniką walki Gustawa. Przy każdym zwykłym ataku oraz umiejętnościach nabija on widoczny podczas walki poziom przeciążenia. Gdy poziom ten osiągnie 10/10 ładunków używamy umiejętności Przeciążenie, by zdobyć pucharek. Trofeum to można odblokować już podczas pierwszej walki z mimem w prologu.

Doskonały ciąg / Perfect Flow
Jako Lune w 4 turach z rzędu pochłoń plamy. / With Lune, consume Stains 4 turns in a row.
Specyficzny pucharek związany z mechaniką walki Lune. Każda z jej mocy może generować oraz spalać tak zwane plamy. Wpływa to na określone dodatkowe parametry ataków. By zdobyć pucharek musimy 4 razy z rzędu pochłonąć plamę. Są na to różne sposoby:
- Możemy tego dokonać stosując naprzemiennie Lodową lancę oraz Spalenie z początkowych umiejętności. Musimy jednak zadbać o generowanie dostatecznej ilości punktów akcji, by móc cały czas stosować na zmianę te ataki. I by wrogowie nie zginęli przy tym przedwcześnie.
- Wybieramy jako broń Potierim przynajmniej na 10 poziomie. Następnie podczas walki cały czas używamy zdolności Uzdrawiające światło do momentu otrzymania trofeum.

Synergia / Synergy
Jako Maelle użyj w postawie wirtuozerskiej umiejętności Percée na oznaczonym wrogu. / With Maelle, use Percée on a Marked enemy while in Virtuose Stance.
Specyficzny pucharek związany z mechaniką walki Maelle. Technika związana z tym trofeum jest jedną z pierwszych bardzo skutecznych konfiguracji ataków. Musimy zadbać, by jedna z postaci zaatakowała pierwsza umiejętnością, która posiada oznaczanie wroga. Gustaw lub Verso mają takie w początkowej fazie rozwoju. Następnie jako Maelle musimy mieć postawę wirtuozerską. Możemy ją wcześniej włączyć stosując inne umiejętności takie jak Ostatnia szansa, ale najlepszą opcją jest jej broń Medalum, gdyż gwarantuje ona początek walki w tej postawie. Następnie wystarczy użyć zdolności Percée na oznaczonym wrogu.

Maksymalizacja / Maximisation
Jako Sciel pochłoń 20 zapowiedzi z jednego celu podczas zmierzchu. / With Sciel, consume 20 Foretell on a single target during Twilight.
Specyficzny pucharek związany z mechaniką walki Sciel. Do tego trofeum będą nam potrzebne umiejętności Cięcie zmierzchu oraz Skupiona zapowiedź. Są one dostępne po przeciwległych krańcach jej drzewka rozwoju. Podczas walki musimy jako Sciel atakować cały czas tego samego przeciwnika, więc musimy wybrać takiego, co nie padnie za szybko. Najpierw atakujemy przeciwnika cięciem zmierzchu, następnie dwa razy używamy skupionej zapowiedzi, a na koniec ponownie użyć cięcia zmierzchu. W ten sposób wykorzystamy łatwo 20 zapowiedzi i zdobędziemy pucharek.

Perfekcja / Perfection
Jako Verso osiągnij stopień S. / With Verso, reach Rank S.
Specyficzny pucharek związany z mechaniką walki Verso. W jego przypadku nie będą nam potrzebne żadne konkretne umiejętności. Verso charakteryzuje się tym, że każdym atakiem nabija poziomy perfekcji kolejno D, C, B, A oraz finalnie S zwiększając zadawane obrażenia. Jeśli sami otrzymamy obrażenia wskaźnik się cofa, więc musimy dobrze unikać lub parować ataki w międzyczasie. Powinno to nam jednak wpaść naturalnie. W razie czego możemy też wykorzystać jedną z jego broni – Chevalam, która od razu na start walki gwarantuje poziom S.

Panowanie nad kołem / Wheel Control
Jako Monoco w 4 turach z rzędu użyj ulepszonej umiejętności. / With Monoco, cast an Upgraded Skill 4 turns in a row.
Specyficzny pucharek związany z mechaniką walki Monoco. W jego przypadku mamy do czynienia ze swoistym kołem losującym bonusy do specyficznych typów ataków. I musimy 4 razy z rzędu użyć ulepszonego ataku. Polecam znaleźć grupkę odpowiednio wytrzymałych wrogów zastosować następującą taktykę. Wybieramy broń Boucharo, która na start umieści nas w masce zwinności. W związku z tym korzystamy z umiejętności Wiatr Abbesta. Maska przełączy się na równowagę, więc używamy Estok Sakapatate. Maska przełączy się na ciężkość, więc używamy Umocnienia Bouchecliera. Maska przełaczy się na zwinność, więc ponownie używamy Wiatr Abbesta. I to wystarczy, by otrzymać pucharek. W razie czego poniżej materiał wideo.

Carreau parfait / Carreau Parfait
Pokonaj chromatycznego pétanka. / Beat the Chromatic Pétank.
Chromatyczny pétank to silniejsza wersja tego specyficznego uciekającego przeciwnika. Możemy go spotkać na mapie świata i musimy podobnie jak zwykłych najpierw zagnać do końca trasy, by móc podjąć walkę. Następnie należy go pokonać dość szybko, bo gdy się będziemy za bardzo ociągać to nam ucieknie i będzie trzeba go ponownie gonić. Poniżej znajduje się materiał wideo pokazujący lokalizację tego przeciwnika.

Stóprocentowa kolekcja / Feet Collection
Zdobądź wszystkie umiejętności Monoco. / Acquire all of Monoco’s skills.
Trofeum związane ze zdobywaniem zdolności Monoco. Ten bohater jest o tyle specyficzny, że w jego drzewku umiejętności nie odblokowujemy kolejnych możliwości inwestując punkty. Zamiast tego musimy mieć go w aktywnej drużynie podczas walki z poszczególnymi przeciwnikami. Dlatego warto od początku trzymać go w walczącej drużynie, by wraz z postępem gry znajdować kolejne moce. A szczególnie podczas zdobywania trofeum „Bezkres” , gdzie będzie sporo przeciwników. Ma dokładnie 46 umiejętności do odblokowania. Poniżej znajduje się tabela z każdym atakiem oraz obszarem występowania przeciwnika.
ATAK | OBSZAR WYSTĘPOWANIA PRZECIWNIKA |
Kombinacja Chaliera | Dostępny od początku |
Ciosy Stalacta | Dostępny od początku |
Uzdrowienie Pelerina | Zamarznięte serca |
Zmiażdżenie Braseleura | Zamarznięte serca |
Puknięcie Ramasseura | Zapomniane pobojowisko |
Trąbka Trubadura | Zapomniane pobojowisko |
Burza Dualisty | Bezkresna wieża (próba 1-3) |
Pustka Creationa | Lumiere |
Wiatr Abbesta | Wiosenne Łąki |
Przebicie Lanceliera | Wiosenne Łąki |
Rozbicie Portiera | Wiosenne Łąki |
Włócznia Eveque | Monolit – Skażone łąki |
Lód Chevaliere | Stare Lumiere |
Pchnięcia Chevaliere | Stare Lumiere |
Przebicie Chevaliere | Stare Lumiere |
Światło Aberrationa | Lumiere |
Grom Demineura | Latające wody |
Grzmotnięcie Brulera | Latające wody |
Bariera Crulera | Latające wody |
Cięcia Lustera | Latające wody |
Wybuch Contorsionniste’a | Visages |
Umocnienie Bouchecliera | Visages |
Cięcie Chapeliera | Visages |
Rąbnięcie Grosse Tete | Latająca posiadłość |
Eksplozja Sakapatate | Monolit – Skażone sanktuarium |
Estok Sakapatate | Monolit – Skażone sanktuarium |
Łupnięcie Sakapatate | Monolit – Skażone sanktuarium |
Ogień Sakapatate | Monolit – Skażone sanktuarium |
Moździerz Benisseura | Sirene |
Urok Ballet | Sirene |
Wiwat Orphelina | Esper |
Dźgnięcia Echassiera | Esper |
Krew Kultystki | Kamienne urwiska |
Cięcia Kultysty | Kamienne urwiska |
Zmiażdżenie Hexgi | Kamienne urwiska |
Młotkowanie Rochera | Kamienne urwiska |
Światło Lampmistrza | Bezkresna wieża (próba 2-3) |
Winobranie Moissonneuse | Visages |
Wycieńczenie Clair | Monolit – Skażone łąki |
Miecz Obscur | Monolit – Skażone wody |
Energia Potiera | Mapa świata przy Cmentarzysku łodzi w pobliżu Zapomnianego pobojowiska |
Absorbcja Sadzonki | Spadające liście |
Lampobicie Słoja | Żółte żniwa |
Gniew Gaulta | Żółte żniwa |
Trzęsienie Ziemi Glaise’a | Żółte żniwa |
Walc Danseuse | Zamarznięte serca |

Ekspedycja 33 / Expedition 33
Odblokuj wszystkie grywalne postacie. / Unlock all playable characters.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po odblokowaniu wszystkich postaci.

Znajomość chromy / Chroma Proficiency
Użyj ataku gradientowego poziomu 3. / Use a level 3 Gradient Attack.
Ataki gradientowe odblokowują się w Akcie II podczas normalnej rozgrywki. Podczas walki będzie się napełniał specjalny pasek zdolności gradientowych. Napełnia się przy używaniu przez nas ataków zużywających punkty akcji i wykonywaniu kontr. Każdy z bohaterów ma trzy poziomy tego ataku i wymaga naładowania paska do określonego poziomu. Atak ataki wykonujemy wciskając przycisk i wybierając określony atak. Jednak, by móc odblokować ataki trzeciego poziomu będziemy musieli osiągnąć maksymalny poziom relacji z daną postacią w obozie. W przypadku Verso musimy osiągnąć maksymalny poziom relacji z Esquie.


Koneser / Connoisseur
Znajdź wszystkie 33 płyty gramofonowe. / Find all 33 music records.
Trofeum związane ze znajdźkami. W grze mamy dokładnie 33 płyty gramofonowe do zebrania. Są dwie płyty możliwe do pominięcia. Jedna jest przyznawana za pokonanie mima w prologu, a druga za obejrzenie konkretnej scenki w obozie. Odnosi się to do konieczności wybrania opcji przy ognisku „Sprawdź, co u pozostałych” w Akcie II po pokonaniu pierwszego axona. Jedna płyta jest jednak zdublowana, więc można pominąć pojedynczą z tych możliwych do przeoczenia i nadal zdobyć trofeum. Materiał wideo pokazujący lokalizację wszystkich wszystkich płyt znajduje się w opisie Podążaj szlakiem.

Malowana klatka / Paint Cage
Zniszcz malowaną klatkę / Break a Paint Cage.
Malowana klata to specyficzny obiekt ukrywający jakiś skarb. Możemy go napotkać podczas eksploracji obszarów w grze. By dobrać się do skarbu musimy znaleźć w pobliżu trzy słabe punkty i strzelić do nich. Wtedy klatka się odblokuję i otrzymamy nagrodę.

Czas upuścić nieco tuszu / Time to Spill Some Ink
Przełam wroga. / Break an enemy.
Przełamanie to specjalna mechanika dostępna od samego początku rozgrywki. Polega ona na używaniu konkretnych ataków, które powodują napełnianie się złotego paska widocznego pod paskiem zdrowia przeciwnika. Trofeum to wpadnie nam równocześnie z Przeciążenie.

Zawodowiec / Professional
Pokonaj bossa, nie otrzymując żadnych obrażeń. / Defeat a boss without taking any damage.
Trofeum teoretycznie możliwe do pominięcia z uwagi, że ilość bossów w grze jest ograniczona. W razie, gdybyśmy wszystkich ubili przed zdobyciem pucharka szybko można to ogarnąć w trybie NG+. A jak pokonać bossa bez odniesienia obrażeń? Można zastosować build opisany przy trofeum W końcu spokój. Ogólnie Maelle i jej atak Stendhal jest absolutnie niszczycielski i można nim skasować na strzała każdego bossa przy zastosowaniu odpowiednich lumin.

Ciekawość / Curious
Zobacz opcjonalną scenę w obozie. / Witness an optional scene at camp.
Opcjonalne sceny to specjalne interakcje naszych postaci dostępne w obozie, gdy wybierzemy przy ognisku opcję „Sprawdź, co u pozostałych„. Jak wspominałem we wstępie warto za każdym razem sprawdzać co nowego, bo wiąże się to z ciekawymi scenkami, a też i jest związane z jedną płytą potrzebną do pucharka Koneser.

Legenda / Legend
Odblokuj Esquie. / Unlock Esquie.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po odblokowaniu Esquie.

Osobliwe spotkanie / A Peculiar Encounter
Pokonaj mima w Lumière. / Defeat the Mime in Lumière.
Trofeum związane z potyczką w prologu gry. Walka ta jest całkowicie opcjonalna i można ją przegapić. W razie czego można ją nadrobić szybko w Nowej Grze+, ale wiąże się też z jedną płytą potrzebną do pucharka Koneser. W razie czego starcie to jest pokazane na materiale wideo dotyczącym znajdziek dostępnym w opisie
Podążaj szlakiem.