Best Month Ever! / Najlepszy Miesiąc Życia! – Poradnik do trofeów i osiągnięć & Opinia

2.5/5

Najlepszy Miesiąc Życia to pierwsze dzieło Warsaw Film School Video Game & Film Production Studio stworzone przy współpracy z firmą Klabater. Jest to opowieść o matce wyruszającej w swoją ostatnią podróż w celu znalezienia domu dla jej dziecka. Osobiście nie jestem specjalnie zainteresowany taką tematyką, acz fakt osadzenia wydarzeń w latach 60′ jednak pobudził ciekawość. Zapraszam do rzucenia okiem na moją opinię.

Omawiany tytuł stoi przede wszystkim wątkiem fabularnym. No i w tym aspekcie wypada niejednoznacznie. Jak pisałem we wstępie, gra opowiada historię ostatniej podróży matki z synem. I będzie to bardzo dziwna droga. Przyjdzie bowiem nam wziąć udział w bardzo zróżnicowanych wydarzeniach na przestrzeni całej gry. Oprócz zwykłych sytuacji, jak biwak w lesie czy wizyta rodzinna, trafi się starcie z paskudnym pracodawcą, kłótnia zakończona krwawym incydentem, pościg policji i jeszcze bardziej niecodzienne „atrakcje”. Tworzy to do tego stopnia dziwną mieszankę, że czasem trudno to przyswoić. Rozumiem jednak, że taki był koncept. Podczas tej podróży miało się wydarzyć jak najwięcej. To może pasować lub nie. Mi osobiście specjalnie nie przeszkadzał ten natłok niecodziennych wydarzeń skompresowanych w tak krótki czas.

W cały wątek fabularny wpleciona jest ciekawa mechanika wyborów. Zależnie od tego, jakich dokonamy, będziemy wpływać na podejście do praworządności, pewności siebie oraz relacji młodego protagonisty w późniejszym życiu. Przekłada się to na zakończenie prezentujące jedną z 9 możliwych przyszłości, jakie czekają bohatera. I to jest jedna z najlepszych cech produkcji, pokazująca wpływ wydarzeń na to, jakim człowiekiem się staje młody Mitch. Choć też można się zastanowić, czy aby na pewno te różne wydarzenia nie odbiłby się jakoś trwalej na psychice dziecka.

Rozgrywka oprócz podejmowania wspominanych wyborów w zasadzie sprowadza się do bardzo prostych interakcji związanych z obserwowanymi wydarzeniami. Czasem trafi się jakiś quick time event, czasem się przejdziemy po niewielkiej lokacji, a czasem przykładowo przejedziemy samochodem. Niestety sterowanie jest niezwykle toporne w większości ze wspominanych czynności. Do tego stopnia, że niekiedy przejście z miejsca na miejsce ciężko wychodzi z uwagi na sztywną kamerę. Szczególny problem miałem w rozdziale na pustyni, gdzie z jakiegoś powodu Mitch miał problem, by okrążyć wrak samochodu, po którym miał się wspiąć na konia.

A skoro już o toporności mowa… Animacje w tej grze kuleją straszliwie. Wszyscy bohaterowie poruszają się niezwykle pokracznie. Na domiar złego nieraz się zupełnie nie zgrywają tak, jak powinny. Przykładowo jest moment w klubie, gdy matka po wykonaniu tańca traci przytomność. Podbiega wtedy do niej jeden z pracowników i generalnie powinien przy niej klęknąć, by sprawdzić co się stało. Ten jednak klęka gdzieś zupełnie obok. Trafią się też przenikania obiektów i inne podobne kwiatki. Niestety pod tym względem całość prezentuje bardzo niski poziom.

Aspekt wizualny prezentowany przez Najlepszy Miesiąc Życia także nie jest czynnikiem godnym pochwały. Oprawa wypada naprawdę słabo. Minimum dwie generacje wstecz. Cała ogólna stylistyka nie jest zbyt miła dla oka poza statycznymi grafikami i pojedynczymi scenami, które wypadają znośnie. Pod względem dźwiękowym jest już lepiej i przynajmniej dialogów słucha się w porządku. Plusem jest obecność polskiej wersji językowej w postaci napisów, bo zdarzało się, że nawet rodzimy wydawca ich poskąpił.

Lista pucharków w grze jest bardzo prosta. Większość w zasadzie jest ściśle związana z fabułą, przy czym kilka wymaga ewentualnego powtórzenia jakiegoś rozdziału. Najwięcej czasu zajmie odblokowanie wszystkich zakończeń. Gra jest jednak skonstruowana w taki sposób, że łatwo pozwala zwiększać i zmniejszać parametry na te potrzeby poprzez dowolne powtarzanie wybranych rozdziałów. Jedynie obecny status każdego z parametrów mógłby być trochę bardziej widoczny, bo niekiedy trudno stwierdzić jak procentowo się to prezentuje.

Najlepszy Miesiąc Życia prezentuje ciekawy koncept wyborów, które warunkują kim stanie się główny bohater jak dorośnie. Niestety jednak został on podany w połączeniu z bardzo topornym sterowaniem i słabą oprawą. Wątek fabularny niektórym osobom może się też okazać ciężkostrawny – z uwagi na wspomniane sprasowane całej gammy niezwykle intensywnych wydarzeń do tak krótkiego czasu. Ogólnie zagrać sobie można i nawet dobrze się bawić, ale nie ma co się spodziewać, że cokolwiek nas tu wyrzuci z kapci.

 

Jak oceniasz trudność platyny w Best Month Ever!?

View Results

Loading ... Loading ...

 

  • Stopień trudności wbicia platyny: 2/10
  • Czas do zdobycia platyny: 2-3 godziny
  • Liczba trofeów: platynax1zlotox8 x5 x12
  • Liczba trofeów offline: 26
  • Liczba trofeów online: BRAK
  • Minimalna liczba przejść: Jedno całe przejście + powtarzanie fragmentów do uzyskania wszystkich zakończeń
  • Trofea możliwe do przeoczenia: BRAK (wybór rozdziałów)
  • Zglitchowane trofea: BRAK

 

W ramach podziękowania za poradnik, o ile się oczywiście przydał, możesz postawić mi kawę!

Postaw mi kawę na buycoffee.to

 

Krok po kroku:

Najlepszy Miesiąc Życia ma bardzo prosty zestaw pucharków. W zasadzie nie musimy się tu zupełnie niczym przejmować podczas pierwszego przejścia. Po prostu gramy i podejmujemy decyzje – dokładnie takie, jakie uznamy za słuszne. Oblokujemy wtedy jedno z 9 zakończeń oraz zdobędziemy większość trofeów. Ważne, by NIE wybierać opcji nowej gry po jej jednokrotnym ukończeniu. Do platyny resztę będziemy już wbijać tylko przez wybór rozdziałów. Potem możemy sobie powbijać na szybko wszystkie pojedyncze pucharki, które nam nie wpadły, jednocześnie wpływając na parametry praworządności, pewności siebie oraz relacji w taki sposób, by budować profil pod jedno z kolejnych zakończeń potrzebnych do trofeum zloto I Have Seen Everything. A na koniec zajmujemy się już tylko tymi zakończeniami.

 

Poradnik:

platyna Best Month EVER! 60
Unlock all other trophies

Platynowy pucharek. Wpadnie, gdy wbijemy wszystkie pozostałe.

 

braz Burn That Bridge Down 35
Finish chapter 1

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po ukończeniu pierwszego rozdziału.

 

braz God Sees It All 35
Finish chapter 2

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po ukończeniu drugiego rozdziału.

 

braz Sanctuary 35
Finish chapter 3

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po ukończeniu trzeciego rozdziału.

 

braz Kiki With Kiki 35
Finish chapter 4

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po ukończeniu czwartego rozdziału.

 

braz On The Road Again 35
Finish chapter 5

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po ukończeniu piątego rozdziału.

 

braz That’s the Spirit 35
Finish chapter 6

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po ukończeniu szóstego rozdziału.

 

braz We’re Not In Kansas Anymore 35
Finish chapter 7

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po ukończeniu siódmego rozdziału.

 

braz Whispers in the Field 35
Finish chapter 8

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po ukończeniu ósmego rozdziału.

 

braz White Doesn’t Suit You 35
Finish chapter 9

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po ukończeniu dziewiątego rozdziału.

 

braz Think I’m from the Swamp 35
Finish chapter 10

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po ukończeniu dziesiątego rozdziału.

 

braz Alligator Queen 35
Finish chapter 11

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po ukończeniu jedenastego rozdziału.

 

braz In the Time of Test, Family is the Best 35
Finish chapter 12

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po ukończeniu dwunastego rozdziału.

 

zloto Jar Full of Light 35
Capture all fireflies in time

Pucharek możliwy do zdobycia w rozdziale trzecim. Podczas biwaku przy ognisku, gdy się ściemni, czeka nas zabawa w łapanie świetlików. By zdobyć trofeum musimy złapać wszystkie nim skończy się czas. Jest to banalnie proste. Wystarczy podchodzić do grupek owadów i łapać je, wciskając .

 

srebro Brother from Another Mother 35
Convince your cousin to confess love

Pucharek możliwy do zdobycia w rozdziale drugim. Podczas zabawy w rzucanie kamieniami kuzyn głównego bohatera rozbije okno i będziemy się chować za samochodem. Poprosi nas wtedy, byśmy wzięli winę na siebie. Musimy wybrać wtedy opcję dialogową: „Negocjuj”, a następnie „Powiesz coś co sprawi ci trudność”. Wtedy w późniejszej części rozdziału podczas rodzinnej kolacji kuzyn dotrzyma słowa, a my otrzymamy pucharek.

 

zloto Bull’s Eye 50
Hit all targets

Pucharek możliwy do zdobycia w rozdziale drugim. Podczas zabawy w rzucanie kamieniami musimy dwa razy trafić w cel. Najpierw w garnek zawieszony na drzewie, a potem w puszkę na śmietniku. Jeśli się nam nie uda nie przejmujmy się, bo rozdział drugi jest dobrym miejscem do grindowalnia punktów PEWNOŚCI SIEBIE oraz RELACJI. Dlatego możemy ten pucharek zdobywać przy okazji ogarniania odpowiednich poziomów atrybutów do zakończeń z trofeum zloto I Have Seen Everything.

 

zloto We Stand Tall 35
Find Lou’s tree

Pucharek możliwy do zdobycia w rozdziale trzecim. Podczas biwaku przyjdzie nam przejść się kawałek w celu odnalezienia drzewa oznaczonego przez naszą matkę. Wystarczy sprawdzić każde z trzech drzew i na jednym z nich będzie wyryte L. U mnie było to środkowe drzewo.

 

zloto Dog’s Love is Forever 35
Pet the dog

Pucharek możliwy do zdobycia w rozdziale dwunastym. Podczas wizyty w domku na farmie zostanie wysłany pies, by nas przegonić. Musimy wtedy wybrać opcję „Zawołaj”. Wtedy piesek się uspokoi, a my go automatycznie pogłaszczemy otrzymując trofeum.

 

zloto Fast, Not Too Furious 35
Drive over 100km/h

Pucharek możliwy do zdobycia w rozdziale piątym. Przyjdzie nam wtedy odbyć lekcję nauki jazdy. W pewnym momencie zyskamy możliwość przyspieszenia samochodem. Wciskamy gaz i pucharek będzie nasz.

 

zloto Student Becomes the Master 35
Catch a fish

Pucharek możliwy do zdobycia w rozdziale trzecim. Wystarczy poprawnie wykonać sekwencję QTE, wymagającą wciskania podczas etapu łowienia ryb.

 

srebro Still Got It 35
Perform a dance at Kiki’s

Pucharek możliwy do zdobycia w rozdziale czwartym. Podczas wizyty w klubie przyjdzie nam wykonać taniec. Po prostu potwierdzamy sekwencje tańca i tyle.

 

srebro Faster Than Wind 40
Escape the Tornado

Pucharek możliwy do zdobycia w rozdziale siódmym. Po sekwencji strzelanie w opony ścigającego nas radiowozu pojawi się tornado. Musimy wykonać QTE związane z wciskaniem , by uciec.

 

srebro Granny on the Run 40
Look for Pat’s Granny

Pucharek możliwy do zdobycia w rozdziale siódmym. Po ucieczce przed tornadem w zniszczonym mieście czeka nas wybór odnośnie poszukiwania babci Pata lub córki Dori. By zdobyć ten pucharek musimy wybrać opcję poszukiwania babci.

 

srebro Mothers Stick Together 40
Look for Dori’s daughter

Pucharek możliwy do zdobycia w rozdziale siódmym. Po ucieczce przed tornadem w zniszczonym mieście czeka nas wybór odnośnie poszukiwania babci Pata lub córki Dori. By zdobyć ten pucharek musimy wybrać opcję poszukiwania córki.

 

zloto Eeny, Meeny, Niny, Moe / Eeny, Meeny, Miny, Moe 50
Guess girl’s names without a mistake

Pucharek możliwy do zdobycia w rozdziale ósmym. Podczas zabawy w chowanego przyjdzie nam odszukać trzy dziewczynki, po znalezieniu których musimy poprawnie zgadnąć ich imiona. Odszukanie nie stanowi żadnego problemu. Zaś imiona prezentują się następująco:

  • Blondynka – Ada
  • Brunetka – Ida
  • Ruda – Oda

 

zloto I Have Seen Everything 55
Unlock All Endings

W grze mamy dostępne dokładnie 9 możliwych zakończeń i są one warunkowane odpowiednimi poziomami parametrów: PRAWORZADNOŚCI – ikonka odznaki, PEWNOŚCI SIEBIE – ikonka pięści oraz RELACJI – ikonka grupy postaci. Jest to związane z dokonywanymi podczas gry wyborami. Zależnie od stanu % na koniec gry każdego z tych parametrów możemy otrzymać inne zakończenie. Generalnie każdy wybór dodatni oraz ujemy podnosi lub obniża go o 5% ostatecznie osiągając jeden z trzech poziomów:

  • WYSOKI (zielony) – pasek ikonki zapełniony od 70% do 100%
  • ŚREDNI (żółty) – pasek ikonki zapełniony od 35% do 65%
  • NISKI (czerwony) – pasek ikonki zapełniony od 0% do 30%

Gra jest tak skonstruowana, że stale zapisuje status każdego z parametrów w menu po każdym ukończonym fragmencie gry przenoszącym nas do kolejnej sceny. Dzięki temu możemy w kółko powtarzać wybrany rozdział gry stale zwiększając bądź zmniejszając stan danego parametru zależnie od naszych potrzeb. Dlatego NIE WYBIERAJMY opcji nowej gry, tylko wbijamy kolejne zakończenia poprzez wybór rozdziałów. Po prostu odpowiednio grindujemy parametry, a potem odtwarzamy ostatni rozdział, by uzyskać kolejne z zakończeń.

Najlepsze miejsce do gridnowania PRAWORZADNOŚCI – rozdział siódmy. Gdy goni nas policja zależnie od potrzeby wybieramy opcję podnoszącą lub obniżającą ten parametr. Tak czy siak czeka nas strzelenie do opon radiowozu. Potem musimy uciec przez tornadem (można pominąć to QTE wyłączając je w opcjach gry). Po dojechaniu do miasta wychodzimy do menu głównego i ponownie odpalamy ten rozdział do momentu otrzymania potrzebnego nam stanu tego parametru.

Parametry PEWNOŚCI SIEBIE oraz RELACJI najwygodniej ogarniać powtarzając rozdziały drugi lub dziesiąty. Tam po prostu gramy do końca tych rozdziałów wybierając decyzje zależnie od tego jak potrzebujemy.

Lista zakończeń

 

Wymogi do uzyskania konkretnych zakończeń:

Zakończenie 1
(opcja 1)
WYSOKA PRAWORZADNOŚĆ WYSOKA PEWNOŚĆ SIEBIE WYSOKIE RELACE
Zakończenie 1
(opcja 2)
WYSOKA PRAWORZADNOŚĆ WYSOKA PEWNOŚĆ SIEBIE NISKIE RELACE
Zakończenie 2
(opcja 1)
ŚREDNIA PRAWORZADNOŚĆ WYSOKA PEWNOŚĆ SIEBIE WYSOKIE RELACE
Zakończenie 2
(opcja 2)
ŚREDNIA PRAWORZADNOŚĆ WYSOKA PEWNOŚĆ SIEBIE NISKIE RELACE
Zakończenie 3
(opcja 1)
NISKA PRAWORZADNOŚĆ WYSOKA PEWNOŚĆ SIEBIE WYSOKIE RELACE
Zakończenie 3
(opcja 2)
NISKA PRAWORZADNOŚĆ WYSOKA PEWNOŚĆ SIEBIE ŚREDNIE RELACE
Zakończenie 4
(opcja 1)
WYSOKA PRAWORZADNOŚĆ ŚREDNIA PEWNOŚĆ SIEBIE NISKIE RELACE
Zakończenie 4
(opcja 2)
WYSOKA PRAWORZADNOŚĆ ŚREDNIA PEWNOŚĆ SIEBIE WYSOKIE RELACE
Zakończenie 5
(opcja 1)
ŚREDNIA PRAWORZADNOŚĆ ŚREDNIA PEWNOŚĆ SIEBIE ŚREDNIE RELACE
Zakończenie 5
(opcja 2)
ŚREDNIA PRAWORZADNOŚĆ ŚREDNIA PEWNOŚĆ SIEBIE WYSOKIE RELACE
Zakończenie 6
(opcja 1)
NISKA PRAWORZADNOŚĆ ŚREDNIA PEWNOŚĆ SIEBIE WYSOKIE RELACE
Zakończenie 6
(opcja 2)
NISKA PRAWORZADNOŚĆ ŚREDNIA PEWNOŚĆ SIEBIE NISKIE RELACE
Zakończenie 7
WYSOKA PRAWORZADNOŚĆ NISKA PEWNOŚĆ SIEBIE WYSOKIE RELACE
Zakończenie 8 ŚREDNIA PRAWORZADNOŚĆ NISKA PEWNOŚĆ SIEBIE WYSOKIE RELACE
Zakończenie 9
(opcja 1)
NISKA PRAWORZADNOŚĆ NISKA PEWNOŚĆ SIEBIE NISKIE RELACE
Zakończenie 9
(opcja 2)
NISKA PRAWORZADNOŚĆ NISKA PEWNOŚĆ SIEBIE WYSOKIE RELACE

 

Poradnik napisany w całości na bazie własnych doświadczeń z grą.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!

Grę udostępnił wydawca.
OCENA KOŃCOWA

NAZWA GRY: Best Month Ever! / Najlepszy Miesiąc Życia!

OPIS GRY : Pierwsze dzieło Warsaw Film School Video Game & Film Production Studio stworzone przy współpracy z firmą Klabater. Jest to opowieść o matce wyruszającej w swoją ostatnią podróż w celu znalezienia domu dla jej dziecka.

AUTOR: Tomasz Krajewski

OCENA
2.5
Sending
OCENA UŻYTKOWNIKÓW
0 (0 votes)

PODSUMOWANIE:

Najlepszy Miesiąc Życia prezentuje ciekawy koncept wyborów, które warunkują kim stanie się główny bohater jak dorośnie. Niestety jednak został on podany w połączeniu z bardzo topornym sterowaniem i słabą oprawą. Wątek fabularny niektórym osobom może się też okazać ciężkostrawny. Ogólnie zagrać sobie można i nawet dobrze się bawić, ale nie ma co się spodziewać, że cokolwiek nas tu wyrzuci z kapci.

ZALETY

  • klimat lat 60,
  • wybory wypływające na to kim w przyszłości zostanie bohater,
  • polska wersja językowa.

WADY

  • niezwykle toporne sterowanie,
  • pokraczne animacje,
  • słaba oprawa graficzna.