Chornobyl Liquidators

2/10
5-6H
x1
x9
x3
x7
20
0
9
1
1.25
Cover Art:Chornobyl Liquidators – Poradnik do trofeów i osiągnięć
20
0
9
1
1.25

Chornobyl Liquidators ma bardzo prosty i szybki do wbicia zestaw pucharków. W zasadzie uważać należy jedynie na trofeum związane z radiem, gdyż wymaga ono odsłuchania konkretnej audycji na przestrzeni całych rozdziałów. O platynkę może się tu starać nawet najbardziej niedoświadczony łowca.

KROK PO KROKU W CHORNOBYL LIQUIDATORS:

Chornobyl Liquidators to niewielki tytuł łączący w sobie rozgrywkę w stylu symulatora myjki ciśnieniowej z motywem sprzątania po katastrofie związanej z wybuchem reaktora w Czarnobylskiej elektrowni. Nie natrafimy tu na nic skomplikowanego, a z pucharków musimy mieć na uwadze jedynie zloto Wind of Change. Resztę można spokojnie zdobyć w ramach wyboru rozdziału, ale poniżej prezentuję optymalną drogę krok po kroku ku platynowemu dzbankowi.

Warto też zawrócić uwagę, iż grę można zapisywać w dowolnym momencie. Dobrze z tego korzystać w niektórych misjach. Istotnym jest też fakt, że zdarzy nam się zadanie szukania kodów do konkretnych drzwi. I po znalezieniu owego kodu trzeba go zapamiętać lub sobie gdzieś zapisać, bo musimy go wpisywać ręcznie i gra nie wyświetli nigdzie nam informacji o notatce w której go znaleźliśmy.

 

  • W AKCIE I, gdzie gramy kolejnymi strażakami sprzątającymi miejsce katastrofy nie musimy się niczym przejmować. Uczymy się tu ogólnych mechanik używanych potem w dalszej grze.
  • AKT II
    • Tu wcielamy się już we właściwą postać żołnierza zajmującego się wszelkimi zadaniami związanymi z oczyszczaniem okolicy. Realizujemy cele misji czyszcząc budynek sklepu z radioaktywnego pyłu. W pewnym momencie otrzymamy zadanie sprawdzenia pomieszczenia, z którego dobiegał jakiś hałas. Znajdziemy tam kota. W tym właśnie pomieszczeniu natrafimy też na pierwsze radio, które należy ustawić na określoną częstotliwość do pucharka zloto Wind of Change. Pamiętajmy, by odsłuchać całą audycję do końca, aż zacznie grać muzyka.
    • Po oczyszczeniu basenu dostaniemy od naszego przełożonego informacje, że czeka nas spotkanie z oficerem KGB. ZAPISUJEMY sobie grę w tym momencie.
    • Następnie kontynuujemy zadanie i działy w pełni zgodnie z opleceniami oficera. Na komputerze kasujemy dane bez ich wcześniejszego odczytania. Po drodze do komputera po przywróceniu zasilania pamiętajmy, by usunąć wszelkie zanieczyszczenia w tym budynku. Jest to potrzebne do trofeum srebro Wetwork Man. To jedyne miejsce, gdzie sprzątanie jest opcjonalne. Nie wspominamy o niczym Nadii. Wtedy otrzymamy związane z tym trofeum srebro Comrade citizen.
    • Wczytujemy poprzedni zapis i tym razem działamy na odwrót. Podglądamy dokumenty na komputerze i o wszystkim informujemy Nadię. Otrzymamy trofeum zloto Top Secret. Późniejsze decyzje odnośnie dokumentów i filmu możemy podjąć wedle uznania.
    • Po zakończeniu zadań w Prypeci trafimy do naszego tymczasowego domku. Musimy podejść tam do radia i ponownie ustawić je na określoną częstotliwość do pucharka zloto Wind of Change. Pamiętajmy, by odsłuchać całą audycję do końca, aż zacznie grać muzyka.
  • AKT III
    • Podczas tego etapu naszym zadaniem będzie zajmować się ewakuacją wioski. Musimy przekonać wszystkich mieszkańców do jej opuszczenia, by otrzymać zloto Man of the people. Odpowiednie dialogi są zaznaczone w opisie tego pucharka.
    • Po zajęciu się mieszkańcami podczas rozmowy z naszym przełożonym przybiegnie wójt i powie, że jeden z mieszkańców jest poważnie chory. ZAPISUJEMY sobie grę w tym momencie.
    • Następnie idziemy sprawdzić mieszkanie chorego i decydujemy się powiadomić o sytuacji poznanego wcześniej oficera KGB. Kontynuujemy zadania zgodnie z otrzymanymi wytycznymi, aż zdobędziemy zloto Dies Irae.
    • Wczytujemy nasz wcześniej wykonany zapis i tym razem stajemy po stronie Nadii nie podejmując się opcji informowania KGB o zaistniałej sytuacji. Kontynuujemy ten wątek otrzymując zloto Lesser Evil.
    • Jeśli chodzi o trofeum srebro Spring cleaning, to jest ono niemożliwe do przeoczenia. Zależnie, czy obierzemy drogę KGB, czy Nadii będziemy sprzątać cmentarz lub mieszkanie chorego, a druga opcja nie będzie możliwa do uprzątnięcia. Piszę to ponieważ obszar cmentarza jest widocznie skażony i nie da się go oczyścić o ile nie dostaniemy tego zlecenia w ramach zadania głównego.
    • Po zakończeniu zadań w wiosce trafimy do naszego tymczasowego domku. Musimy podejść tam do radia i kolejny raz ustawić je na określoną częstotliwość do pucharka zloto Wind of Change.
  • AKT IV
    • Ten etap jest najbardziej irytujący, bo oparty na nie najlepiej wykonanym skradaniu się. A przyjdzie nam tu trochę pobiegać po terenie. Polecam dość często stosować zapis gry.
    • Jest tu też sytuacja z czterema miejscami do których musimy znaleźć kod, by je otworzyć. Ale jak wspomniałem wcześniej gra nie zapamiętuje tych numerów i musimy albo sami pamiętać albo je sobie zapisywać. Lub też czeka nas wracanie do miejsc z notatkami. W razie czego poniżej podaje kody jakie będą nam potrzebne:
      • Kod do pokoju 001: 2604.
      • Kod do pokoju 004 (po znalezieniu wszystkich 4 obrazów z numerami): 5666.
      • Kod znajdowany w płonącej bibliotece: 3381. Jest on potrzebny do wejścia do pomieszczenia z radarem. By nie wracać całej drogi na pieszo możemy skorzystać z jednych drzwi wyjściowych z tego budynku, które nas automatycznie przeniosą.
      • Kod do aktywowania konsoli: 22458.
    • Po wejściu do pomieszczenia z kodem 3381 należy ZAPISAĆ sobie ręcznie grę. W pomieszczeniu tym przy zwłokach jednego z żołnierzy znajdziemy na beczce pewien dziennik. Niszczymy go, by uzyskać trofeum zloto On mother Russia’s secret service.
    • Wczytujemy nasz ręczny zapis i tym razem zachowujemy dziennik otrzymując zloto Fancy footwork.
    • Po zakończeniu tajnych zadań w bazie po raz ostatni trafimy do naszego tymczasowego domku. Musimy podejść tam do radia i jeszcze raz ustawić je na określoną częstotliwość do pucharka zloto Wind of Change. O ile pucharek nie wpadł nam wcześniej, bo dziwie to działa. Gdyby nadal coś było nie tak zapraszam do opisu pucharka.
  • AKT V oraz AKT VI nie mają żadnych trofeów poza fabularnymi.
  • Na koniec wczytujemy sobie z menu AKT III by zdobyć pucharki zloto Lead belly oraz zloto It’s just a scratch.
Disclaimer
Poradnik napisany w całości na bazie własnych doświadczeń z grą.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!
Grę udostępnił wydawca
Ikona osiągnięcia: </span><span>Ultimate Liquidator

Ultimate Liquidator

Get all Trophies

Platynowe trofeum. Wpadnie, gdy uporamy się z pozostałymi.

Ikona osiągnięcia: </span><span>Medal for
25

Medal for "Courage in a Fire"

You have completed Act I

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po ukończeniu AKTU I.

Ikona osiągnięcia: </span><span>Ghost Town
25

Ghost Town

You have completed Act II

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po ukończeniu AKTU II.

Ikona osiągnięcia: </span><span>Villageside Picnic
25

Villageside Picnic

You have completed Act III

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po ukończeniu AKTU III.

Ikona osiągnięcia: </span><span>One... two... three... woodpecker pecks the tree!
25

One... two... three... woodpecker pecks the tree!

You have completed Act IV

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po ukończeniu AKTU IV.

Ikona osiągnięcia: </span><span>Memini tui, memento mei
25

Memini tui, memento mei

You have completed Act V

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po ukończeniu AKTU V.

Ikona osiągnięcia: </span><span>Semper fidelis
25

Semper fidelis

You have completed Act VI

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po ukończeniu AKTU VI.

Ikona osiągnięcia: </span><span>Top Secret
75

Top Secret

In Pripyat, you decided to help the scientists

Możliwe do przeoczenia

Trofeum możliwe do zdobycia w AKCIE II. Po spotkaniu z oficerem KGB czeka nas kilka wyborów związanych z tym, czy zdecydujemy się tuszować informacje, czy je ujawniać. By zdobyć ten pucharek musimy stanąć po stronie Nadii i ujawnić wszelkie dane. Podczas zadania zleconego przez oficera KGB najpierw sprawdzamy na komputerze informacje przed usunięciem. Następnie informujemy o nich Nadię. Późniejsze decyzje odnośnie dokumentów i filmu możemy podjąć wedle uznania.

Ikona osiągnięcia: </span><span>Lesser Evil
75

Lesser Evil

In Zamoysha village, you sided with the residents

Możliwe do przeoczenia

W AKCIE III po zajęciu się mieszkańcami podczas rozmowy z naszym przełożonym przybiegnie wójt i powie, że jeden z mieszkańców jest poważnie chory. Idziemy sprawdzić mieszkanie chorego i na miejscu decydujemy się nie powiadamiać o sytuacji poznanego wcześniej oficera KGB. Kontynuujemy zadania zgodnie z otrzymanymi kolejnymi wytycznymi od Nadii, aż zdobędziemy ten pucharek.

Ikona osiągnięcia: </span><span>Fancy footwork
75

Fancy footwork

You revealed what happened at the Duga complex

Możliwe do przeoczenia

W AKCIE IV po wejściu do pomieszczenia z kodem 3381 czeka nas pewien opcjonalny wybór. Przy zwłokach jednego z żołnierzy znajdziemy na beczce pewien dziennik. Zachowujemy go, by uzyskać ten pucharek.

Ikona osiągnięcia: </span><span>Wetwork Man
50

Wetwork Man

You removed the radiation throughout the entire town of Pripyat

Możliwe do przeoczenia

Trofeum możliwe do zdobycia w AKCIE II.  Całe nasze zadanie skupia się tu na sprzątaniu zanieczyszczeń, wiec większość uprzątniemy naturalnie. Jest jednak jeden całkowicie opcjonalny obszar. Po drodze do komputera, gdy już przywrócimy zasilanie w ramach zadania zlecanego przez oficera KGB natkniemy się na obszar pełny tych pyłków w powietrzu. Należy je wszystkie usunąć.

Ikona osiągnięcia: </span><span>Librarian
25

Librarian

You found the first documents

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po odczytaniu dowolnego dokumentu. A kilka przyjdzie nam odczytać w ramach głównego zadania.

Ikona osiągnięcia: </span><span>Wind of Change
75

Wind of Change

You listened to the broadcast of "Radio Freedom"

Zglitchowane
Możliwe do przeoczenia

Trofeum na które należy najbardziej uważać, gdyż wymaga ono zaliczenia kilku całych rozdziałów jeden po drugim. Musimy odsłuchać wszystkich audycji Radia Freedom. Teoretycznie są trzy wymagane do trofeum, ale zauważyłem, że dziwnie to działa, bo czasem po prostu nie wpadnie. Ważne jest, by ustawić częstotliwość jak na załączonym screenie i odsłuchać cały komunikat do końca. Istotne jest zaczekanie przy radiu podczas trwania całego nagrania w języku angielskim. Najlepiej w ogóle zaczekać przy przybliżonym radiu. Gdy już zacznie grać muzyka, czy nastąpi rozmowa po rosyjsku możemy odejść od radia. Może się zdarzyć, że podczas pierwszego przejścia gry nawet po aktywowaniu radia w każdym z poniżej opisanych punktów nie otrzymamy pucharka. Nie wiem z czego ten problem wynika. U mnie udało się to zaliczyć dopiero przy rozpoczęciu AKTU II z wyboru rozdziałów i odpaleniu radia przy kocie, w chatce pod koniec aktu oraz w chatce pod koniec kolejnego aktu. Zrobiłem to na jednym ciągłym przejściu bez wychodzenia z gry, czy wczytywania innego stanu.

Ustawiamy taką częstotliwość, by kreska wchodziła na ostatnie zero w 500 oraz szóstkę w 60.
  • W AKCIE II w pewnym momencie otrzymamy zadanie sprawdzenia pomieszczenia, z którego dobiegał jakiś hałas. Znajdziemy tam kota. W tym właśnie pomieszczeniu natrafimy też na pierwsze radio.
  • Pod sam koniec AKTU II po zakończeniu zadań w Prypeci trafimy do naszego tymczasowego domku. Musimy podejść tam do radia i ponownie włączyć określoną audycję.
  • Pod sam koniec AKTU III po zakończeniu zadań w wiosce trafimy do naszego tymczasowego domku. Musimy podejść tam do radia i ostatni włączyć audycję Radia Freedom.
  • Pod sam koniec AKTU IV po wykonaniu tajnych zadań w bazie po raz ostatni trafimy do naszego tymczasowego domku. Musimy podejść tam do radia i jeszcze raz ustawić je na określoną częstotliwość.
Ikona osiągnięcia: </span><span>Spring cleaning
50

Spring cleaning

You removed the radiation throughout the entire Zamoysha village

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie w ramach realizowania zadań AKTU III, gdzie niezależnie od wybranej drogi przyjdzie nam sprzątać skażenie w wiosce.

Ikona osiągnięcia: </span><span>Lead belly
75

Lead belly

You've removed 1000 points of radiation from your body

To trofeum wpadnie nam przy okazji zdobywania zloto It’s just a scratch zgodnie z opisaną tam metodą.

Ikona osiągnięcia: </span><span>It's just a scratch
75

It's just a scratch

You've healed 1000 points of health

Podczas gry naturalnie powinniśmy kilka razy skorzystać z apteczek do podleczenia, czy jodu do obniżenia poziomu napromieniowania. Będzie jednak zapewne i tak trochę brakować. Na szczęście trofea te są kumulacyjne na przestrzeni dowolnej ilości zapisów i można szybko je ogarnąć.

  • Włączamy AKT III i po drodze zbieramy jak najwięcej apteczek. Znajdziemy je rozłożone na skrzyniach przy miejscu startu misji oraz przy naszym dowódcy. W okolicznych domach też można je odnaleźć.
  • Po zebraniu zasobów przypisujemy sobie je do menu szybkiego wyboru po otwarciu ekwipunku .
  • Następnie kierujemy się na cmentarz i tam zapisujemy sobie grę.
  • Na cmentarzu znajdziemy skażenie w kilku miejscach. Widoczne na poniższym screenie. Wchodzimy w nie i czekamy, aż napromieniowanie osiągnie drugi poziom.
  • Gdy to nastąpi wciskamy , by włączyć menu ekwipunku i czekamy, aż zdrowie spadnie nam poniżej 50 punktów. Przy takim napromieniowaniu będzie to się działo automatycznie.
  • Gdy zdrowie zejdzie poniżej 50 punktów, zamykamy menu ekwipunku, przytrzymujemy i wybieramy apteczkę. Ta nas podleczy i jednocześnie zredukuje napromieniowanie, co jest potrzebne do pucharka zloto Lead belly.
  • Ponownie wchodzimy w skażony obszar podnosząc promieniowanie do 2 poziomu i powtarzamy kolejne kroki. Po zużyciu apteczek wczytujemy nasz zapis i ponownie realizujemy to samu do momentu uzyskania trofeum.
Włazimy w taką plamę, by zostać napromieniowanym.
Ikona osiągnięcia: </span><span>Man of the people
75

Man of the people

You convinced the residents to evacuate

Możliwe do przeoczenia

Podczas początkowego etapu AKTU III naszym zadaniem będzie zajmować się ewakuacją wioski. Musimy przekonać wszystkich mieszkańców do jej opuszczenia, by otrzymać pucharek.

Wybieramy następujące dialogi:

  • Podczas rozmowy z wójtem: „Wspomnij, że jesteś z Prypeci i też musiałeś opuścić swoje mieszkanie.
  • Podczas rozmowy z pierwszym mieszkańcem: „Wspomnij, że pracujesz w Czarnobylskiej Elektrowni Jądrowej.
  • Podczas rozmowy z drugim mieszkańcem: „Zaproponuj pomoc w zdobyciu ziemi z cmentarza.” Następnie zgodnie ze znacznikiem zdobywamy ziemię i ją przekazujemy.
  • Podczas rozmowy z trzecim mieszkańcem: „Zaproponuj pomoc w odnalezieniu kota.” Następnie realizujemy zadanie idąc w określone miejsce. Kot jest na drzewie. Wracamy i informujemy o tym mieszkańca.
  • Podczas rozmowy z czwartym mieszkańcem: „Powiedz, że pracujesz w Czarnobylskiej Elektrowni Jądrowej.”
Ikona osiągnięcia: </span><span>Comrade citizen
50

Comrade citizen

In Pripyat, you decided to cooperate with the KGB

Możliwe do przeoczenia

Trofeum możliwe do zdobycia w AKCIE II. Po spotkaniu z oficerem KGB czeka nas kilka wyborów związanych z tym, czy zdecydujemy się tuszować informacje, czy je ujawniać. By zdobyć ten pucharek musimy stanąć po stronie KGB i zatuszować wszelkie dane. Podczas zadania zleconego przez oficera KGB nie sprawdzamy w ogóle informacji przed ich usunięciem z komputera. O niczym nie mówimy Nadii, gdy ją spotkamy. Późniejsze decyzje odnośnie dokumentów i filmu możemy podjąć wedle uznania.

Ikona osiągnięcia: </span><span>Dies Irae
75

Dies Irae

You decided to act in line with the KGB

Możliwe do przeoczenia

W AKCIE III po zajęciu się mieszkańcami podczas rozmowy z naszym przełożonym przybiegnie wójt i powie, że jeden z mieszkańców jest poważnie chory. Idziemy sprawdzić mieszkanie chorego i na miejscu decydujemy się powiadomić o sytuacji poznanego wcześniej oficera KGB. Kontynuujemy zadania zgodnie z otrzymanymi kolejnymi wytycznymi, aż zdobędziemy ten pucharek.

Ikona osiągnięcia: </span><span>On mother Russia's secret service
75

On mother Russia's secret service

You concealed what happened at the Duga complex

Możliwe do przeoczenia

W AKCIE IV po wejściu do pomieszczenia z kodem 3381 czeka nas pewien opcjonalny wybór. Przy zwłokach jednego z żołnierzy znajdziemy na beczce pewien dziennik. Niszczymy go, by uzyskać ten pucharek.