Platyna, która wymaga sporo cierpliwości i nerwosolu… Różnica jest taka względem poprzednich części, że mamy kilka dzbanków nastawionych na granie w zespole. Jeśli jednak Was to nie odstrasza, to spokojnie powinniście dać sobie rady z Fallout 76.
GRA WYMAGA STAŁEGO POŁĄCZENIA Z SIECIĄ!
Wskazówki:
- Nim w ogóle zaczniecie, musicie sobie mniej więcej nakreślić w jakim kierunku chcecie robić postać. Czy to melee, zasięg, broń ciężka, strzelby, itp. Osobiście polecam skupić się początkowo na zasięgu, a później iść w melee, ale to Wam zostawiam ostateczną decyzję. Każdy build jest dobry, gdy macie odpowiednią broń, perki po prostu usprawniają jej działanie.
- W każdym razie, zawsze posiadajcie bronie z kilku rodzajów. Nie noście dwóch snajperek czy strzelb bo tylko zwiększacie niepotrzebnie obciążanie. Polecam nosić coś na zasięg + melee gdy przeciwnicy podbiegną pod sam nos.
- Początkowo zalecam skupić się mimo wszystko na eksploracji. Zwiedzajcie każdy domek, miasto, osadę, itd. Wszędzie znajdziecie materiały potrzebne później do craftingu oraz sporo potrzebnej chemii. Całą resztę śmieci możecie później sprzedawać. Eksploracja to najlepsze źródło wszelkiego dochodu, czy to do craftu czy kapsli.
- Bronie oraz pancerze mają limit do 50 poziomu, zaś co 10 poziomów można robić/znaleźć nowe wersje na wyższy poziom. Zalecam regularnie ulepszać swój ekwipunek, aby nie marnować zbyt dużej ilości amunicji na zwykłych przeciwników. Zadania, które dają w nagrodę broń lub pancerz dostosowują go do Waszego obecnego poziomu i nie można ich później ulepszać ani zrobić ponownie, dlatego niektóre questy warto robić dopiero na 50 poziomie (w poradniku znajdziecie listę na co zwrócić uwagę).
- Perki nie są przypisane na stałe, dlatego też można je zmieniać w dowolnym momencie. Jeśli gracie np. na zasięg, a wypadnie Wam konkretna broń typu melee i macie pod nią perki to warto zrobić podmianę i grać tak dopóki znów nie znajdziecie czegoś lepszego. Można rzecz jasna mieszać perki, żeby lekko usprawnić kilka broni. Nie ma tutaj jednego super buildu na postać, bardzo często trzeba improwizować.
- Podobnie jak z w przypadku broni, punkty SPECIAL można rozdawać tylko i wyłącznie do 50 poziomu. Powyżej będziecie mogli dobierać tylko kolejne karty, albo przenieść punkt z jednego atrybutu do drugiego.
- Gra będzie Was karać za nadmierne chomikowanie przedmiotów, czy to w Waszym ekwipunku czy to w skrytce. Nie noście rzeczy, których nie używacie, a nadmierną ilość chemii czy materiałów do craftingu po prostu regularnie sprzedawajcie. 2 lub 3 ulubione bronie, trochę chemii (leczenie chorób, woda, jedzenie, stimpaki, radaway oraz radx) i rzecz jasna jakiś ubiór.
- Nie kupujcie nic u sprzedawców! Amunicja, chemia, materiały są bardzo drogie, a wszystko można spokojnie znaleźć podczas eksploracji. Zalecam jedynie kupowanie rzadkich schematów na bronie, albo czegoś do CAMP’a jeśli już bardzo chcecie.
- Vendorzy mają limit 200 kapsli na 24 godziny. Jeśli coś kupujecie to wraca do nich 1/4 sumy którą wydaliście. Pamiętajcie o tym jeśli chcecie bawić się w handel wymienny.
- Postawcie jak najszybciej oczyszczacz wody przy Waszym domku. Dzięki temu będziecie mieć stałe źródło wody. Możecie również zasadzić warzywa, aby mieć jedzenie. Jeśli nie macie planów na oczyszczacze to warto rozłożyć się przy rzecze, albo jeziorze, zbierać brudną wodę i przegotować ją przy ognisku czy innej stacji do gotowania. Przegotowana brudna woda minimalnie zwiększa promieniowanie, jednak lepsze to niż brak wody.
- Jako, że jest to gra online, możecie używać metody ze zmianą serwera, gdy nie możecie znaleźć jakiegoś przedmiotu w danym miejscu. Na innym serwerze istnieje szansa, że kogoś nie było jeszcze w danym miejscu, albo przedmiot zdążył się odnowić. Oczywiście wszelkie przeszukiwane schowki, apteczki, itd. zostają zapamiętane, także nie ma aż tak dobrze. Zmiana serwera dotyczy głównie przedmiotów, które leżą luzem w otwartym świecie.
- To samo odnosi się do sytuacji, gdy zostaniecie zaatakowani przez jakiegoś mocnego przeciwnika (np. Spalaczem). Możecie szybko opuścić serwer, wejść na nowy i lokacja powinna być czysta i spokojna. Działa to w praktycznie każdym przypadku, dlatego też lepiej opuścić serwer niż stracić cenne śmieci z ekwipunku.
- Bardzo mocno polecam Wam interaktywną mapę, na której znajdziecie wszystko co najważniejsze w tej grze, od miejscówek, poprzez warsztaty, źródła zasobów naturalnych, wydarzenia, przedmioty, itd. Gdy jesteście w jakimś miejscu, zawsze warto sprawdzić czy nie ma tam czegoś wartościowego. Mapę znajdziecie pod tym adresem: https://fo76map.com/
Istnieją również aplikacje na telefon, np. „Fallout 76 Interactive Map”.
Nie wiem czy Was to interesuje, ale poniżej wklejam build na którym dobiłem spokojnie do 100 poziomu, ubiłem Królową i zrobiłem całą resztę rzeczy (niekiedy były drobne zmiany, gdy było to wymagane). Jeśli macie ekipę to używajcie perka „Rad Sponge”, który usuwa innym promieniowanie, zaś jeśli gracie sami to zastąpcie go „Lone Wanderer”.
Krok po kroku:
KROK #1 – Eksploracja oraz główna ścieżka fabularna
Najwięcej pucharów jest za zadania z głównej ścieżki fabularnej. Sugeruje mimo wszystko, żebyście obeszli spory kawałek mapy nim w pełni skupicie się na „fabule”. Dzięki temu będziecie mieć punkty do szybkiej podróży oraz sporo cennych zasobów w ekwipunku, które ułatwią życie później. Jeśli będziecie chcieli na szybko wbić wszystkie pucharki z głównych zadań to będziecie się bardzo mocno męczyć, ponieważ im bliżej końca tym coraz trudniejsi przeciwnicy i coraz dłuższe lokacje. Warto być przygotowanym, a to da Wam tylko i wyłącznie eksploracja. Ostatnie zadanie z głównej ścieżki nagrodzi Was złotym pucharkiem, a co ważniejsze da dostęp do silosów, z których będziecie mogli odpalać atomówki, co przyda się później.
KROK #2 – Levelowanie postaci oraz ekwipunku
Nie jest to może aż tak ważne, ponieważ podczas normalnej gry i eksploracji poziomy będą Wam wpadać w miarę regularnie. Zabawa zacznie się dopiero przy dobijaniu do 100 poziomu. Mimo wszystko, gdy tylko macie możliwość zrobienia jakiegoś prostego zadania pobocznego to go róbcie, zawsze są to dodatkowe punkty oraz materiały. Pisałem to we wstępnych wskazówkach, ale pamiętajcie, że co 10 poziomów (aż do 50) można robić/znaleźć silniejsze wersje broni na dany poziom. Nie biegajcie non-stop w starych śmieciach bo będziecie zbierać baty i marnować zbyt dużo amunicji.
Pamiętajcie również, że nagrody z niektórych questów będą dostosowane do Waszego obecnego poziomu. Co gorsza, zdobytych legendarnych broni nie można ulepszać, dlatego też warto odłożyć niektóre questy do momentu aż nie wbijecie 50 poziomu. Poniżej dam wam krótką listę questów na bronie oraz pancerze, na które warto zwrócić uwagę i zrobić dopiero w odpowiednim momencie. Jeśli otrzymacie questa wcześniej to nie ma problemu, chodzi o jego ukończenie na danym poziomie, a do tego momentu może leżeć i czekać.
Lista ekwipunku, na który warto zwrócić uwagę:
- All Rise– Dwuręczny młot – legendarny młot z modyfikacją rakietową, który posiada perk na 90% mniejszą wagę. Dostaniecie go za zrobienie questa „Mayor for a Day” w Watoga (południowy-wschód mapy). Po wejściu do miasta otrzymacie sygnał od Majora, który chce z Wami porozmawiać. Reszta już pójdzie sama. Robić od 50 poziomu!
- Perfect Storm – Submachine Gun 10mm – legendarny pistolet maszynowy, który dodatkowo podpala przeciwników. Jest trochę słaby, szczególnie na mocniejszych przeciwników, ale warto go mieć przy sobie. Quest nazywa się „Cold Case” i możecie go otrzymać od Miss Annie w aquaparku na północy mapy (krokodyl ze zjeżdżalnią). Robić od 50 poziomu!
- Pancerz Wspomagany Excavator – prawdopodobnie jeden z najlepszych pancerzy podczas levelowania. Daje on średnią odporność na obrażenia kinetyczne oraz promieniowanie, ale za to dodaje +100 do wagi, co jest nieocenione podczas eksploracji. Schemat na jego zrobienie otrzymacie podczas robienia questa „Miner Miracles”, który rozpoczyna się w okolicy siedziby kopalni Garahhan (południowy-zachód, dwie wieże obok siebie). Na parkingu musicie kliknąć na plakat reklamujący owy pancerz i quest się rozpocznie. Podczas zadania będziecie musieli zbudować sami cały pancerz. Możecie zrobić wersje na 25, 35 oraz 45 poziom (max). Im wyższa wersja, tym więcej zasobów wymaga. Dodatkowo otrzymacie schemat na stację dla pancerza, którą można umieścić w swoim CAMP’ie. Decyzję na jakim poziomie zrobicie questa pozostawiam Wam. Ja zrobiłem go na 45 poziomie, aby mieć od razu najmocniejszą wersję.
- Pancerz Wspomagany Ultracite – jeden z najlepszych pancerzy, który otrzymacie za zrobienie serii questów u Bractwa Stali (Brotherhood of Steel). Startowy quest można otrzymać w bunkrze Abbie (północny-wschód mapy, na rogu drogi, pod ikonką kwiatka), gdzie trzeba odczytać w komputerze notatkę „Fort Defiance”. Traficie tam robiąc inne główne zadanie. To rozpocznie serię głównych questów Bractwa, za które dostaniecie w/w pancerz. UWAGA: Po ukończeniu ostatniego questa „Belly of the Beast” otrzymacie szkielet pancerza, na którym są już założone elementy! Nie usuwajcie go, ponieważ nie odzyskacie tych elementów przez bardzo długi czas, o ile w ogóle!
- Pancerz Wspomagany Prototyp X-01 – mój osobisty faworyt. Ma taką samą odporność jak Ultricite, jednak ma większa odporność na promieniowanie. Najlepszy wybór pod walkę z Królową Spalaczy oraz levelowanie w strefach wybuchu bomby atomowej. Quest na rozpoczęcie („Uncle Sam”) dostaniecie zaraz po ukończeniu wcześniej wspomnianego „Belly of the Beast”. Zadanie „Uncle Sam” jest pierwszym dla Enklawy, które zaprowadzi nas do ostatniego głównego questa w grze, czyli „I’m Become Death”. Podczas ostatniej części dostaniecie pełny dostęp do bunkra Enklawy, gdzie będziecie mogli otrzymać schemat na budowę prototypowego pancerza X-01. Wystarczy przeczytać notatkę w archiwalnym terminalu, aby je pobrać. W tym samym bunkrze, będziecie mogli również kupić wszelkie modyfikacje do pancerza. Zalecam polowanie na zwiększenie wagi +50 dla każdej nogi oraz jetpacka. Są to bardzo rzadkie modyfikacje, ale naprawdę warto poświęcić trochę czasu na skakanie po serwerach, aby je zdobyć.
Reszta legendarnego sprzętu to po prostu losowy drop. Niekiedy przeciwnicy będą oznaczeni 1, 2 lub 3 gwiazdkami. Oznacza to, że rzucą jakiś losowy legendarny sprzęt. Ilość gwiazdek świadczy o ilości dodatkowych perków, czyli 1 gwiazdka = 1 perk, 2 gwiazdki = 2 perki, itd. Niestety póki co gra bardzo rzadko wyrzuca przedmioty z większą ilością gwiazdek niż 1, nawet po ubiciu przeciwnika z 3 gwiazdkami. Bardzo dużo ludzi na to narzeka i sama Bethesda jeszcze nie odniosła się do problemu. Jeśli zostanie to załatane to dajcie znać.
KROK #3 – Misje poboczne oraz trofea za zabijanie i wskrzeszanie
Jest kilka pucharków związanych z zadaniami pobocznymi, dlatego warto się na nich skupić nim przejdziemy do ostatnich kroków. Nie są one trudne, ale kilka z nich składa się z serii zadań, dlatego wymagają trochę czasu. Poza zadaniami pobocznymi musicie również zrobić trofea związane z zabiciem 20 graczy oraz wskrzeszeniem 20 graczy. Na szczęście wszystkie pucharki PvP można zrobić ze znajomym, więc nie ma stresu. Opisałem wszystko w poszczególnych pucharach.
KROK #4 – Zabicie Królowej Spalaczy
Zdecydowanie najtrudniejszy z pucharków, ponieważ wymaga solidnej ekipy. Przede wszystkim, ktoś z ekipy musi mieć ukończoną główną ścieżkę fabularną, aby móc odpalić atomówkę. Królowa pojawia się tylko i wyłącznie w jednym punkcie na mapie (Główna Szczelina, południowy-wschód mapy). Gra zaleca minimum 8 osób do zrobienia tego i wierzcie mi, nie przesadza. Im więcej graczy uda się Wam dorwać tym lepiej. Jakby jeszcze było mało, to macie limit czasowy w postaci 30 minut na ubicie jej. Wydaje się dużo, ale nam udało się na 15 sekund przed końcem czasu. Szczegóły oraz przydatne wskazówki odnośnie samej walki umieściłem w opisie pucharku.
KROK #5 – Wbić 100 poziom, czyszczenie pozostałości
Na samym końcu zapewne zostało Wam wbicie 100 poziomu. Jest to najbardziej czasochłonny pucharek, szczególnie gdy gracie normalnie i nie korzystacie z glitchy na punkty doświadczenia. Jest kilka sposobów, żeby przyspieszyć wbijanie poziomów, które opisałem w pucharku z tym związanym. Poza setką, resztę powinniście mieć już zrobioną. Jeśli jeszcze nie osiwieliście od tej gry to platyna powinna być na wyciągnięcie ręki 🙂
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!
Platynowe trofeum / Platinum Trophy
Zdobądź wszystkie pozostałe 50 trofeów. / Collect all other 50 Trophies for this Trophy
Platyna nie jest trudna, ale przez liczne błędy w grze, tragiczną optymalizacje oraz utrudnianie wszystkiego przez Bethesdę może się okazać zbyt frustrująca dla co poniektórych. W każdym razie jeśli macie odpowiednią ilość samozaparcia to powinniście dać rady.
Dzień Powrotu! / Reclamation Day!
Opuść Kryptę 76. / Leave Vault 76
Pierwszy pucharek, który zdobędziecie. Na początku budzicie się w Krypcie 76 i przechodzicie krótki oraz szybki tutorial z najważniejszych rzeczy. Po wyjściu na powierzchnię, pucharek jest Wasz.
Pierwszy kontakt / First Contact
Ukończ misję „Pierwszy kontakt”. / Complete "First Contact"
Pierwszy główny quest jaki otrzymacie zaraz po wyjściu z Krypty od robota Pennington. Powie Wam, że nadzorca rozbił niedaleko swój obóz i karze Wam go namierzyć.
Główne zadania:
- Znajdźcie CAMP nadzorcy
- Namierzcie nadzorce
- Odnajdźcie nadzorce w miejscowości Flatwoods
- Zarejestruj się jako ochotnik Responders / Ratowników
Nagrody za ukończenie:
- 165 XP
- Kombinezon Sanitariusza
- Przepis: Maść lecząca
- Maść Lecząca x5
- .44 naboje x14
- 10mm naboje x36
- Toporek
Ostatni odlot / Final Departure
Ukończ misję „Ostatni odlot”. / Complete "Final Departure"
Kolejny główny quest z serii związanej z „Responders” / „Ratownikami”. Tym razem poznacie sekretny projekt szczepień, który będzie kolejnym questem do zrobienia.
Główne zadania:
- Poznaj los Ratowników
- Posłuchaj Nagrania Nadzorcy – Morgantown
- Dowiedz się o Projekcie Szczepień
Nagrody za ukończenie:
- Okulary przeciwsłoneczne
- 10mm naboje x35
- Stimpak: rozcieńczony x2
Dokładka / Second Helpings
Ukończ misję „Dokładka”. / Complete "Second Helpings"
Główny quest, który jest bodajże 3 w kolejce od momentu rozpoczęcia zadania „Pierwszy kontakt”. / Complete „First Contact”.
Główne zadania:
- Odnajdź Delberta Winters we Flatwoods
- (Opcjonalne) Odszukaj informacje o Delbercie w kiosku informacyjnym
- Poszukaj Delberta w jego domu
- Poszukaj instrukcji treningowych w jego domu
- Ugotuj Stek Ribeye
- (Opcjonalne) Znajdź drewno na podpałkę
- (Opcjonalne) Znajdź mięso Brahmina
- Sprawdź Kiosk samo-obsługowy
- Skontaktuj się z Respondersami poprzez bazę danych
Nagrody za ukończenie:
- Schemat: Stół Majsterkowicza
- Drewno x4
- Schemat: Karabin Myśliwski
- .38 naboje x35
- Stimpak: rozcieńczony x3
W ogień / Into the Fire
Ukończ misję „W ogień”. / Complete "Into the Fire"
Główny quest, który możemy rozpocząć poprzez udanie się do Straży Pożarnej w Charleston (mniej więcej na zachód od punktu centralnego mapy). Polega on na dołączeniu do strażaków poprzez odbycie kursów mentalnych jak i fizycznych.
Główne zadania:
- Odwiedź budynek Straży Pożarnej w Charleston
- Dołącz do „Fire Breathers” / „Połykaczy Ognia”
- Ukończ egzamin teoretyczny
- Odpowiedź #1 – Ewakuuj się najszybciej jak to możliwe
- Odpowiedź #2 – Namoczona wodą szmata
- Odpowiedź #3 – Łagodnie owiń ranę czystymi bandażami
- Odpowiedź #4 – Natychmiastowy odwrót
- Odpowiedź #5 – 0,5l Oczyszonej Wody, 2x róża popiołowa, 2x zmora, 2x kopeć
- Odpowiedź #6 – Wycofaj się i atakuj z dystansu przy użyciu broni
- Odpowiedź #7 – Zakończ jego życie w humanitarny sposób
- Ukończ egzamin fizyczny
- Rozpocznij egzamin końcowy
- Udaj się na miejsce egzaminu końcowego
- Zbierz swój zestaw
- Odsłuchaj holotaśmy
- Aktywuj awaryjny sygnał ostrzegawczy
- Wróć do Berniego
- Zarejestruj się w komputerze Połykaczy Ognia
- Odsłuchaj wiadomości
Nagrody za ukończenie:
- Stimpak x2
- Losowa część pancerza
- Uniform Połykaczy Ognia
- Treningowy Pistolet Anty-Spalacz
Trudy rekrutacji / Recruitment Blues
Ukończ misję „Trudy rekrutacji”. / Complete "Recruitment Blues"
Główny quest, który jest drugim questem w serii związanej z „Bractwem Stali” / „Brotherhood of Steel”. Całą serię questów Bractwa rozpoczynacie poprzez przeczytanie notatki „Fort Defiance” na komputerze w bunkrze Abbie. Zadanie związane z pucharkiem jest bodajże drugim, albo trzecim ze wszystkich. Sam quest jest parodią tego co dzieje się w budynkach rządowych, także trochę się pośmiejcie i zobaczycie, że nie tylko u nas ciężko cokolwiek załatwić 🙂
Poniżej wklejam miejscówkę bunkra Abbie (północny-wschód mapy), do której i tak traficie w innym głównym zadaniu:
Główne zadania:
- Jedź windą na samą górę
- Zarejestruj się w terminalu ochrony
- Znajdź wskazówki jak ominąć zabezpieczenia
- Znajdziecie je w pokoju obok w postaci 2 karteczek na połkach
- Ukończ podstawowy trening
- Zdobądź ID wydany przez rząd
- Złóż podanie w Departamencie B
- Zdobądź list ze znaczkiem w Charleston
- Zdobądź formularz DMV-AT-21C-V
- Porozmawiaj z robotem DMV Bot B2
- Złóż podanie w okienku C1
- Dowiedz się więcej o błędzie 34B/1
- Podbij dokument 21C-V rządową pieczątką
- Złóż podanie w okienku C1
- Zrób sobie zdjęcie
- Zarejestruj się w Bractwie Stali
- Dowiedz się więcej o Bractwie oraz Spalaczami
Serce wroga / Heart of the Enemy
Ukończ misję „Serce wroga”. / Complete "Heart of the Enemy"
Quest poboczny, który wymaga ukończenia „Trudy rekrutacji”. / Complete „Recruitment Blues” (opis powyżej), aby móc w ogóle go zacząć. Całe zadanie polega tylko i wyłącznie na ubiciu Spalacza. Na szczęście jest bardzo prosty sposób by to zrobić bez konieczności marnowania tony amunicji oraz stimpaków, a przy tym nerwów i cierpliwości. Jeśli macie wykonany poprzedni pucharek, to musicie się udać na samą górę budynku Bractwa. W jednym z pokoi znajduje się notatka, po przeczytaniu której odpali się zadanie „Serce wroga”. / Complete „Heart of the Enemy”. Jest to dzienny quest, więc spokojnie można go powtarzać.
Główne zadania:
- Znajdź automatyczny terminal badawczy
- Uruchom automatyczny terminal badawczy
- Zdobądź DNA Spalacza
Gdy już będziecie mieć etap z pozyskaniem DNA, musicie ją rzecz jasna najpierw znaleźć, a potem zabić. Jak już pisałem wyżej, jest jedna świetna miejscówka, na miejscu której znajduje się działko rakietowe i regularnie do niej strzela. Wy jedynie musicie unikać przeciwników na ziemi i co jakiś czas do niej strzelić dla świętego spokoju. Co jakiś czas trzeba jedna naprawić działko przy użyciu odpowiednich materiałów. Na szczęście materiały bierze bezpośrednio ze schowka, także nie musicie ich mieć ze sobą. Miejscówka znajduje się na południowy-wschód od stacji kolejowej w Watoga. Poniżej zamieszczam zdjęcie z lokacją.
Po ubiciu bestii musicie jeszcze zabrać z niej DNA. Wystarczy podejść do niej i wcisnąć /. Gdy macie to już zrobione to trzeba wrócić do terminalu badawczego, zdać próbkę DNA i zakończyć zadanie. Zaraz po tym powinien wpaść Wam pucharek.
Klucz do przeszłości / Key to the Past
Ukończ misję „Klucz do przeszłości”. / Complete "Key to the Past"
Główny quest, który wykonujemy u robota Rose. Znajduje się ona na ostatnim piętrze w wieży „Top of the World” / „Szczyt Świata” (charakterystyczna kopuła z wieżą w centralnym punkcie mapy). Zaczynamy u niej dość długą serię zadań głównych związaną poniekąd z historią Spalonych oraz Połykaczy Płomieni. Samo zadanie jest bardzo proste, jednak wymaga trochę biegania i zwiedzenia kilku lokacji. Musimy znaleźć dla niej kilka fragmentów kluczy. Poniżej wklejam miejscówkę, w której znajduje się Rose.
Główne zadania:
- Sprawdź terminal w Kopalni Blackwater
- Znajdź fragment klucza w kopalni
- Sprawdź ostatnią znaną lokację Margie po więcej wskazówek
- Zduplikuj fragment klucza Dieharda
- Znajdź fragment klucza Gourmanda
- Zabij Davida oraz weź fragment klucza
- Przynieś fragmenty do Rose
- Udaj się do skrytki
Owoce pracy / Coming to Fruition
Ukończ misję „Owoce pracy”. / Complete "Coming to Fruition"
Kolejny z głównych questów od robota Rose, który znajduje się w wieży „Top of the World” / „Szczyt Świata”. Tym razem przyjdzie Wam zwiedzić prawie całą wschodnią część mapy, ponieważ będziecie musieli uruchomić detektory Spalonych. Czeka Was długa wędrówka, dlatego oczyśćcie ekwipunek ze zbędnego balastu, bo pewnie sporo rzeczy znajdziecie po drodze. Uważajcie również na bagna, bardzo często lubi pojawić się tam Królowa Mirelurk, a jest ona dość trudna do ubicia. Jeśli już na nią traficie to nie atakujcie jej bezpośrednio, znajdźcie jakieś miejsce na wysokości oraz z dystansu, żeby nie mogła do Was podejść.
Główne zadania:
- Zabierz i włóż Główną Holotaśmę do terminala w zbrojowni
- Zabierz i włóż Główną Holotaśmę do terminala Raleigha
- Zabierz i włóż Główną Holotaśmę do terminala Sama
- Zabierz i włóż Główną Holotaśmę do terminala w Wieży Przekaźnikowej
- Wyślij dane
- Zrestartuj system
Bunkiermajster / Bunker Buster
Ukończ misję „Bunkiermajster”. / Complete "Bunker Buster"
Główny quest, które jest drugim z serii zadań dla Enklawy, czyli ostatniej serii głównych questów. Przyjdzie Wam tutaj zwiedzić jaskinie oraz zmierzyć z kilkoma Deathclawami, także zabierzcie mocny sprzęt do walki z nimi. Samo zadanie wymaga przeszukania bunkra Sama Buckwella, które wprowadzi Was do bunkra Enklawy w Whitesprings. Zadania dla Enklawy zaczynają się bezpośrednio po ukończeniu serii zadań dla Bractwa Stali, czyli zaraz po queście „Belly of the Beast”.
Główne zadania:
- Przeszukaj lokacje w celu znalezienia wejścia do bunkra
- Przeszukaj jaskinie, aby znaleźć holotaśmę z ominięciem zabezpieczeń
- Użyj holotaśmy, aby dostać się do bunkra
- Wejdź do bunkra
- Przeszukaj bunkier
- Znajdź sposób, aby ominąć laserowe zabezpieczenia
- Zarejestruj swój odcisk dłoni w terminalu ochrony
- Przeszukaj pokój ochrony
- Zbadaj dźwięk dochodzący z obrazu
- Odsłuchaj holotaśmę „Witaj w Whitesprings”
Nagrody za ukończenie:
- Rękawica Deathclawa
Jeden z nas / One of Us
Ukończ misję „Jeden z nas”. / Complete "One of Us"
Główny quest, który dostaniecie zaraz po ukończeniu powyższego pucharku i zadania, czyli „Włamanie do bunkra”. / Complete „Bunker Buster”. Najpierw skontaktuje się z Wami MODUS, czyli główny NPC Enklawy, a później dostaniecie questa do pucharku. Samo zadanie nie jest trudne, jednak traficie na sporą grupę Super Mutantów, szczególnie w Sugar Grove / Cukrowy Gaj.
Główne zadania:
- Zwiedź bunkier Whitesprings
- Odwiedź rezydenta bunkra
- Załaduj kasatę z dostępem do terminala Signit
- Zbierz utracone dane MODUSa
- Rozmieść moduły w Punkcie Łączącym
Nagrody za ukończenie:
- Ubranie Urban Operative
- Rakietnica Bunker Buster
- Ramka do trybu Photomode
Oficer na pokładzie / Officer on Deck
Ukończ misję „Oficer na pokładzie”. / Complete "Officer on Deck"
Przedostatni główny quest w całej grze, cały czas związany z serią Enklawy. Różni się on od pozostałych questów, ponieważ tutaj musicie zdobywać odznaczenia za różnego rodzaju zadania. Odznaczenie możecie zdobyć za ukończenie Publicznych Wydarzeń od Enklawy oraz zabijanie Spalacza. Zdecydowanie bardziej polecam robić Publiczne Wydarzenia Enklawy, ponieważ czasami można dostać nawet 3 odznaczenia za jedno wydarzenia, gdzie za zabicie Spalacza dostajecie jedno. Przede wszystkim obserwujcie mapę i szukajcie Publicznych Wydarzeń od Enklawy (). Pamiętajcie, że musi być to wydarzenie od Enklawy! Jest to wyraźnie napisane w tytule wydarzenia. Za zrobienie innego eventu nie dostaniecie po prostu odznaczeń. Przeważnie pojawiają się w okolicy Watoga, ale nie jest to regułą, dlatego warto sprawdzić wszystkie ikonki od eventów na mapie. Jeśli nie znajdziecie żadnego wydarzenia Enklawy to zmieńcie serwer i sprawdźcie czy coś jest na nowym. Wydarzenia są bardzo proste i spokojnie zrobicie je solo, także bez stresu.
Główne zadania:
- Porozmawiaj z MODUSem w części militarnej
- Zarejestruj się w systemie odznaczeń
- Zdobądź odznaczenia
Nagrody za ukończenie:
- Ostatni bastion
- Ubranie oficera Enklawy
Wyjazd na C.A.M.P.-ing / Happy C.A.M.P.er
Zbuduj C.A.M.P. / Build a C.A.M.P.
Kolejny z pierwszych pucharków, który Wam wpadnie.
By móc użyć CAMP’a, musicie najpierw ukończyć pierwsze główne zadanie „Pierwszy kontakt”. / Complete „First Contact” , a dokładnie to jego pierwszą część. CAMP’a stawiamy poprzez włączenie Pip-Boy’a (/), a następnie wciśnięcie /. W tym momencie pokaże Wam się maszynka CAMP oraz obwód lokacji, który będziecie mogli wykorzystać później do budowania. Zalecam budowanie się w pobliżu wody, ponieważ daje ona sporo profitów. Na początku nie bawcie się w jakieś zaawansowane struktury, to przyjdzie z czasem. Póki co znajdźcie dogodną lokalizacje, która będzie Wam pasować i przyda się jako darmowy punkt szybkiej podróży.
Czas na odbudowę / We Must Rebuild
Zbuduj 20 przedmiotów z C.A.M.P. / Build 20 C.A.M.P. Items
Czytaj opis pucharku Appalaska wspólnota mieszkaniowa / Appalachian HOA.
Appalaska wspólnota mieszkaniowa / Appalachian HOA
Zbuduj 100 przedmiotów z C.A.M.P. / Build 100 C.A.M.P. Items
Podczas budowania, będziecie mieć podobne menu jak to było w Fallout 4. Każdy przedmiot wymaga surowców do jego zbudowania. Na początku mamy dostęp jedynie do kilku podstawowych przedmiotów, całą resztę musimy znaleźć w postaci schematów (albo kupić). Każdy wytworzony przedmiot, czy to ściana, wieżyczka, biurko warsztatowe, itd. jest zaliczane do trofeum. Jeśli zależy Wam na jak najszybszym wbiciu pucharku to można wytwarzać i usuwać drewnianą ścianę czy inny bardzo łatwy do wytworzenia przedmiot.
Obecnie najszybsza metoda to tworzenie drewnianego płotka, który znajduje się w zakładce „Obrona”. Kosztuje on 1 drewno i usunięcie go przywraca nam również 1 drewno. Dlatego możecie narobić kilkanaście płotków, usunąć je i powtarzać proces do momentu aż nie wpadnie Wam pucharek.
Pani Tajemnic / Mistress of Mystery
Ukończ misję „Pani Tajemnic”. / Complete "Mistress of Mystery"
Jest to bardzo długi quest poboczny, który wymaga ukończenia 5 questów. Całość związana jest z tajemniczym zakonem i ich unikalnymi gadżetami oraz broniami. Po ukończeniu całej serii dostaniecie bardzo fajne nagrody. Najbardziej przypadła mi do gustu bandana, która daje małą poświatę w nocy i rzecz jasna chroni przed chorobami w toksycznych strefach.
By w ogóle rozpocząć całą serię, musicie udać się do miejsca Uzdatniania Wody Tygart, które znajduje się mniej więcej w centralnym punkcie mapy (na zachód od Szczytu Świata oraz na północ od Whitesprings). Gdy już tam będziecie, otrzymacie zadanie, aby przeszukać ciało. Gdy to zrobicie uruchomi się pierwszy quest z pięciu, „Into the Mystery”.
♣ Quest #1 „Into the Mystery” – główne zadania:
- Odsłuchaj uszkodzoną holotaśmę
- Poznaj historię Dworu Riverside
- Przeszukaj salon mają ubraną przepaskę tajemnic
- Odkryj sekret Dworu Riverside
Nagrody za ukończenie:
- 250 XP
- Przepaska tajemnic
- Losowa amunicja
- Losowy przedmiot leczący
Po odkryciu tajemnicy dworu przyjdzie pora na kolejny quest, czyli „Initiate of Mysteries”. Zadanie polega na zarejestrowaniu się jako członek zakonu oraz przyznaniu sobie mentora.
♣ Quest #2 „Initiate of Mysteries„ – główne zadania:
- Zarejestruj się jako nowicjusz/wtajemniczony
- Odsłuchaj taśmy dla nowicjuszy
- Poznaj swojego mentora w Lewisburgu
- (Opcjonalne) Znajdź najeźdźców w Lewsiburgu
- Zdaj raport do Cryptosa
- Znajdź sposób na autoryzowanie własnego awansu
- Zaloguj się, aby otrzymać awans
Nagrody za ukończenie:
- 250 XP
- Strój Tajemnic
- Losowa amunicja
- Losowy przedmiot leczący
Następna część, „Novice of Mysteries”, jest trochę skomplikowana, ponieważ wymaga wytworzenia 3 przedmiotów. By to jednak zrobić musicie znaleźć odpowiednie materiały oraz rzeczy do wytworzenia ich. Gdy już macie odpowiedni przedmiot to możecie od razu zrobić w Dworze Riverside, albo znaleźć materiały do wszystkich trzech i zrobić wszystko za jednym razem. W każdym razie będzie trochę szukania. Większość rzeczy zostanie wskazana przez znacznik questa, jednak jest kilka przedmiotów, które musicie znaleźć na własną rękę, a dokładnie to Stealth Boy (jeden można znaleźć na ladzie w recepcji w budynku obok Szczytu Świata) oraz Gaz Halucynogenny (jeden leży w skrzynce w barakach w obozie McClintoca).
♣ Quest #3 „Novice of Mysteries” – główne zadania:
- Odsłuchaj holotaśmy dla nowego członka
- Zdobądź Urządzenie Fantomowe / Phantom Device
- Zdobądź Ostrze Bastet / Blade of Bastet
- Zdobądź Głos Seta / Voice of Set
- Opanuj narzędzia Pani Tajemnic
Nagrody za ukończenie:
- Urządzenie Fantomowe / Phantom Device
- Ostrze Bastet / Blade of Bastet
- Głos Seta / Voice of Set
- Losowa amunicja
- Losowy przedmiot leczący
Przyszła pora na przedostatni quest, czyli „Seeker of Mysteries”. Całość skupia się na włamaniu do komputera jednego z członków zakonu, Brodiego. Zresetujemy jego hasło i poprzez jego konto będziemy mogli awansować siebie na wyższą rangę. Macie tutaj dwie możliwości ukończenia questa. Wersja szybka wymaga 3 Poziomu Hakowania, zaś wersja normalna wymaga otworzenia wytrychem skrzynki, która da nam namiar na hasło do komputera. Nie ma znaczenia w jaki sposób ukończycie questa, rezultat i tak będzie ten sam.
♣ Quest #4 „Seeker of Mysteries” – główne zadania:
- Odsłuchaj holotaśmę Poszukiwacza
- Zaakceptuj misję na poziomie Pani
- Odsłuchaj holotaśmę Pleasant Valley
- Przeszukaj resort Pleasant Valley
- Znajdź informacje o Zakonie Tajemnic
- Włam się do pokoju Brodiego
- (Opcjonalne) Znajdź klucz do jego pokoju
- Znajdź holotaśmę Brodiego
- (Opcjonalne) Znajdź hasło do terminalna Brodiego
Nagrody za ukończenie:
- 250 Xp
- Losowy mod pancerza klatki piersiowej
- Losowa amunicja
- Losowy przedmiot leczący
Najgorsze już za nami. Teraz pora na ostatni etap, czyli quest „The Mistress of Mystery”. Jak można się domyślić na bazie poprzednich zadań, musimy sobie przyznać najwyższą rangę. Oczywiście to tak w dużym skrócie, bo quest i tak będzie wymagać od nas udania się do kilku miejsc, a szczególnie jednego, jednak nie chcę zbyt wiele zdradzać. Przejdźmy zatem do ostatniego questa.
♣ Quest #5 „The Mistress of Mystery” – główne zadania:
- Dostań się do biura szefowej
- Przeszukaj biuro
- Zlokalizuj miejsce spotkania
- (Opcjonalne) Znajdź wskazówki odnośnie miejsca spotkań
- Zostań Panią Tajemnic
Po nadaniu sobie rangi Pani Tajemnic oraz ukończeniu questa, pucharek ląduje na koncie.
Sprawy osobiste / Personal Matters
Ukończ misję „Sprawy osobiste”. / Complete "Personal Matters"
Prosty quest poboczny, ale wymaga trochę łażenia po całej mapie. Dostaniemy go zaraz na samym początku gry, nie da się go ominąć. Naszym zadaniem jest znalezienie 6 holotaśm pozostawionych w różnych miejscach przez Nadzorcę Krypty 76. Dostęp do nich nie jest trudny, są oznaczone znacznikami i charakteryzują się tym, że leżą w pudełku oznaczonym logiem krypty.
Główne zadania:
- Odsłuchaj holotaśmy nadzorcy #1
- Znajdź następną holotaśmę w Sutton
- Odsłuchaj holotaśmy nadzorcy #2
- Znajdź następną holotaśmę w Liceum Morgantown
- Odsłuchaj holotaśmy nadzorcy #3
- Znajdź następną holotaśmę w Uniwersytet Vault-Tec
- Odsłuchaj holotaśmy nadzorcy #4
- Znajdź następną holotaśmę w Welch
- Odsłuchaj holotaśmy nadzorcy #5
- Znajdź następną holotaśmę na Mount Blair
- Odsłuchaj holotaśmy nadzorcy #6
- Zabij Evana
Nagrody za ukończenie:
- 350 XP
- Losowa amunicja
- Losowy przedmiot leczący
UWAGA: Póki co w grze jest bug, że możecie zastać Evana już zabitego, albo po prostu nie będzie go tam gdzie ma być. Jedyne rozwiązanie póki co to zmiana serwera i ponowne odwiedzenie tego miejsca. Musicie próbować aż do skutku. Bethesda twierdzi, że naprawiła to w ostatnim patchu, jednak piszę o tym, bo znając to Evan będzie na księżycu 🙂
Królowa łowów / Queen of the Hunt
Ukończ misję „Królowa łowów”. / Complete "Queen of the Hunt"
Powyższe zadanie jest questem dziennym, więc można je codziennie powtarzać w razie czego. By w ogóle rozpocząć questa musicie udać się do Hunter’s Shack / Chaty Myśliwego. Znajdziecie tam terminal, na którym trzeba po prostu przeczytać notatkę, aby quest się uruchomił. Gdy to już nastąpi, na mapie pokażą Wam się 3 strefy do zbadania. Gdy to zrobicie pokaże Wam się dokładna lokacja przeciwnika, którego musicie znaleźć, zabić, pobrać próbkę i zanieść z powrotem do chatki do zbadania. Mała uwaga: Nie wiem czy był to bug u mnie, ale potworek pojawił się u mnie już w pierwszej strefie do zbadania, a po jego zabiciu dostałem pucharek. Także miejcie to na uwadze, żeby zabijać cokolwiek tam znajdziecie.
Główne zadania:
- Zbadaj strefę Alpha
- Zbadaj strefę Beta
- Zbadaj strefę Gamma
- Zabij stworka
- Pobierz próbkę
- Zdaj próbkę
Nagrody za ukończenie:
- 300 XP
- Perk Cryptid
- Losowa amunicja
- Losowy przedmiot leczący
- Losowy plan, pancerz albo broń
- Szansa na moda
- Możliwa legendarna broń, albo pancerz
Potworne Lanie / Monster Mash
Ukończ wydarzenie „Potworne Lanie”. / Complete the "Monster Mash" Event
Jest to nie tyle quest, co Publiczne Wydarzenie PvP. Odbywa się tylko i wyłącznie w Liceum Watoga (południowy-wschód mapy). Czasami na mapie nie pokazuje, że odbywa się tam jakikolwiek event, głównie dlatego że wymaga on po prostu wejścia do szkoły. Gdy to zrobicie event powinien się automatycznie odpalić, a jeśli nie to trzeba chwilę poczekać, ponieważ leci on na okrągło. Nie przejmujcie się również dopiskiem „PvP”, event można spokojnie zrobić samemu, ale istnieje ryzyko, że przyjdzie jakiś koks i Was pozamiata. W takiej sytuacji będziecie musieli po prostu zmienić serwer i próbować ponownie.
Sam event polega na bieganiu po szkole w masce (podnosicie ją jako część eventu) i zbieraniu kubełków z cukierkami. Z maski wylatują cukierki i musicie je uzupełniać poprzez bieganie od kubełka do kubełka (będzie oznaczony) i zabijać po drodze przeciwników, ponieważ z nich też wylatują cukierki, ale w bardzo małych ilościach. Im więcej cukierków będziecie mieli na koniec eventu tym lepiej. Jeśli gracie solo to nie ma znaczenia czy doniesiecie jeden czy sto cukierków, musicie po prostu dotrwać do końca wydarzenia i pucharek jest Wasz.
Po ukończeniu wydarzenia możecie zdać zdobyte cukierki do odpowiedniej maszyny, która znajduje się na parterze. Za cukierki można kupować różne nagrody, a za 5000 cukierków można kupić losową legendarną broń. Jest to pewien sposób na farmienie XP oraz legendarnych broni, ale są lepsze i mniej mozolne. W dodatku w każdej chwili ktoś Wam tutaj może przeszkodzić.
Spalona ziemia / Scorched Earth
Wygraj w wydarzeniu „Spalona ziemia”. / Win the "Scorched Earth" Event
Najtrudniejszy pucharek w grze. Mówiąc krótko, należy ubić Królową Spalaczy... Tylko tyle i aż tyle. Królowa pokazuje się tylko i wyłącznie w jednym miejscu na mapie, a dokładnie w „Fissure Site Prime” / „Szczelina Główna”. Oczywiście najpierw musicie uderzyć w to miejsce bombą atomową. Nie musi być idealnie w punkt, ale strefa uderzeniowa musi obejmować ten punkt. Jak odpalić bombę atomową opisałem dokładnie w pucharku Stałem się śmiercią / I Am Become Death. Na cała walkę macie „tylko” 30 minut, a samo wydarzenie rozpoczyna się, gdy tylko wejdziecie do strefy wybuchowej.
Przede wszystkim, nim podejdziecie w ogóle do tego zadania, musicie mieć solidną ekipę. Gra zaleca minimum 8 osób i nie jest to przesadzone. Na mojej ustawce poszliśmy w 7 osób i ledwo co się wyrobiliśmy (zostało 15 sekund). Im Was więcej tym lepiej. Oczywiście nie wspominam nawet o wysokim poziomie, pancerzu wspomaganym (mocno zalecam X-01, ponieważ ma najlepszą odporność na promieniowanie), odpowiednich perkach, dużej ilości stimpaków, radaway, radx, kilku solidnych broniach z masą amunicji oraz mocnej broni melee.
Moje zalecenia odnośnie sprzętu, perków i całej reszty pod walkę z Królową:
- Nieoceniony jest perk „Rad Sponge”. Dzięki niemu, każdy kto dostaje dawkę promieniowania w Waszej ekipie automatycznie usuwa promieniowanie u innych. Także jeśli wszyscy mają tą kartę to tak naprawdę macie promieniowanie z głowy i nie musicie nawet używać RadAway’ów. Jeśli ktoś nie ma tej karty u Was, zawsze możecie użyć funkcji dzielenia się kartą (wystarczy wcisnąć / na karcie).
- Jak już wspomniałem wyżej, dzielcie się kartami w swojej ekipie. Niech każdy podzieli się czymś innym, co się przyda podczas walki, np. leczenie wszystkich w pobliżu, gdy użyje się stimpaka, wzmocnienie do broni melee, karabinów nie-automatycznych, itd. Musicie się po prostu dogadać co się Wam przyda najbardziej. W przypadku, gdy ktoś ma dużą ilość punktów Charyzmy to może podzielić się więcej niż jedną kartą.
- Spora ilość amunicji. Mam tutaj na myśli naprawdę dużą ilość… Miałem kilka tysięcy sztuk amunicji .50 i Miniguna. Podczas walki zeszło wszystko w przeciągu kilku minut. Najlepiej jak macie kilka rodzajów broni na różne typy amunicji oraz mocną broń melee. Świetne są legendarne bronie prochowe z wybuchowymi perkami + karta z perkiem na dodatkowe wybuchowe obrażenia. Niestety szansa, że Wam wypadnie taka broń jest bardzo mała, dlatego trzeba walić tym co macie. Osobiście używałem Karabinu Gaussa, Miniguna, Snajperki, Karabinu z dźwignią oraz All Rise! jako broń melee. Dobór broni pozostawiam Wam, pamiętajcie tylko, żeby cały czas mieć czym zadawać obrażenia.
- Najlepszy Pancerz Wspomagany pod tą walkę to X-01. Ma najlepszą odporność na promieniowanie. Oczywiście każdy inny na maksymalnym poziomie również się nada, nawet Excavator bardzo dobrze sobie radzi. Pamiętajcie tylko, żeby nie przyszło Wam do głowy iść w samym kombinezonie bez pancerza bo długo tak nie pociągnięcie na polu walki.
- Przygotujcie sobie dużo stimpaków, nie tylko dla siebie, ale też żeby mieć czym podnosić poległych kompanów.
- Używajcie VATS’a i celowania w kończyny (jeśli macie perka). Nie zapomnijcie też o nabijaniu krytyka i używaniu go jak najczęściej.
Gdy już dojdzie do walki to musicie mieć wyznaczone osoby, które będą bić Królową oraz kilka osób do czyszczenia mobków, ponieważ będzie ich wychodzić sporo, a co jakiś czas pokażą się Legendarne Deathclawy i Królowa Mirelurk. Jak tylko je zobaczycie to mówicie wszystkim, żeby jak najszybciej je położyć. Osoby odpowiedzialne za bicie Królowej skupiają się głównie na jej skrzydłach, gdy jest w powietrzu. Musicie bić skrzydła, żeby wylądowała i osoby melee mogły ją bić. W momencie jak wyląduje to bijecie ją po łapach, a osoby z bronią palną strzelają dalej po skrzydłach. Jeśli uda się uszkodzić łapy to oszołomicie ją na krótki czas i nie będzie zadawać obrażeń. Jak tylko jej energia dojdzie do połowy, to odnowi się jej pasek życia do 100%. Bądźcie na to przygotowani i nie marnujcie od razu na starcie wszystkiego co macie. Sama walka nie powinna Wam sprawić problemów, a jeśli macie mocny pancerz wspomagany i wysoki poziom doświadczenia to nie odczujecie nawet mocnej utraty zdrowia. Dlatego trzeba po prostu strzelać, strzelać i jeszcze raz strzelać. W razie czego, jeśli ktoś będzie dostawać zbyt duży łomot, to może wejść sobie na dach chatki, które jest w pobliżu (w środku warsztat do naprawy broni w razie czego) i będzie mógł trochę odpocząć. Nie rozbiegajcie się za bardzo, trzymajcie się w miarę możliwości blisko siebie, żeby móc szybko eliminować legendarnych przeciwników, którzy będą wyskakiwać co jakiś czas.
Uważajcie również na ostre spadki klatek. Mam tutaj na myśli spadki nawet do kilku klatek na sekundę… Gram na PS4 Pro, a czasami miałem taki pokaz slajdów, że nie mogłem w to uwierzyć. Podczas innej walki nie byłem w stanie w nic trafić, bo gdy w coś wycelowałem to w następnej klatce tego już tam nie było. Jedyne co mogłem zrobić to się schować, patrzeć w ziemię i liczyć, że konsola nie wybuchnie. Mam nadzieję, że wraz z kolejnymi patchami optymalizacja będzie się poprawiać i tego typu akcje się już nie powtórzą.
Poniżej wrzucam również filmik z mojej ustawki. Im dalej w las tym było coraz więcej chaosu oraz kończącej się amunicji i zużywających się broni. Na szczęście udało się ją ubić w samej końcówce.
Pranie i sprzątanie / Breach and Clear
Wygraj w wydarzeniu „Pranie i sprzątanie”. / Win the "Breach and Clear" Event
Wydarzenie Publiczne, które pojawia się w losowych punktach na terenie kopalń (południowy-zachód mapy). Musicie pilnować mapy i najeżdżać sobie kursorem na wszelkie wydarzenia publiczne w tym rejonie. Jeśli, któreś z nich to „Pranie i sprzątanie”. / Win the „Breach and Clear” to czym prędzej się tam udajecie. Można się przenieść bezpośrednio na event za drobną opłatą.
Sam event jest banalnie prosty. Co prawda w opisie pucharku pisze „wygraj”, jednak nie ma to żadnego związku z trybem „PvP”, także bez stresu. Po prostu musicie prawidłowo ukończyć to wydarzenie. Polega ono na czyszczeniu strefy eventu z fal przeciwników, a na końcu zebrać jak najwięcej fantów z urządzenia, które wyjdzie spod ziemi. Na owym urządzeniu znajduje się sporo pojemników z różnymi materiałami, które możecie zebrać. Część pojemników wymaga karty Hornwrighta do otwarcia. Nie trzeba jednak opróżnić wszystkich pojemników, żeby dostać pucharek. Ja wyciągnąłem przedmioty z zaledwie kilku, a i tak go dostałem.
W kupie siła! / Never Go it Alone!
Dołącz do 20 drużyn. / Join 20 Teams
Tak jak opis pucharku mówi, wystarczy dołączyć, albo zaprosić kogoś 20 razy. Może to być jedna i ta sama osoba, dlatego pucharek spokojnie można zrobić w 2 osoby. Jeśli ktoś Was przypadkowo zaprasza na serwerze to tez możecie przyjąć bo nic Was to nie kosztuje, a krzywdy Wam też nie zrobi.
By kogoś zaprosić wystarczy przytrzymać przycisk , najechać na znajomego, kliknąć „zaproś do zespołu” i gotowe. Następnie wyrzucanie znajomego poprzez funkcję „wyrzuć” i powtarzacie cały proces 20 razy.
Druga skóra / Second Skin
Stwórz 5 elementów pancerza. / Craft 5 Pieces of Armor
Prosty pucharek, który zapewne wpadnie Wam sam podczas gry. Jak sam opis mówi, musicie stworzyć 5 elementów pancerza, czyli 2x ręce, tors, 2x nogi. Nie muszą to być elementy tego samego zestawu. Pancerz możecie tworzyć tylko i wyłącznie przy odpowiednim stole warsztatowym. Może to być stół w Waszym CAMP’ie, albo w dowolnym innym miejscu na mapie, nie ma znaczenia gdzie. Pamiętajcie też, że chodzi o wytworzenie nowego przedmiotu, a nie modyfikowanie obecnego.
Najprostszym i najszybszym zestawem do zrobienia jest ten początkowy, czyli skórzany pancerz. Wymaga jedynie kilku, prostych do zdobycia, materiałów.
Zbrojny opór / A Fighting Chance
Stwórz broń. / Craft a Weapon
Podobna sytuacja jak w pucharku wyżej. Musicie stworzyć dowolną broń przy odpowiednim stole warsztatowym. Pucharek jest jeszcze prostszy niż ten powyżej, ponieważ wystarczy stworzyć dowolną jedną broń. Najszybszą bronią to zrobienia mogą być noże do rzucania, które wymagają jedynie kilku sztuk stali i nic poza tym.
Fallout na zawsze / Fallout Forever
Osiągnij 100 poziom. / Reach Level 100
Prawdopodobnie ostatni pucharek jaki przyjdzie Wam zdobyć w tej grze przed platyną. Jednak do momentu aż nie zrobicie całej reszty, nie zawracajcie sobie zbytnio głowy poziomem doświadczenia. Poziom przeciwników i tak skaluje się do Was, więc nie jesteście specjalnie zablokowani, chociaż nie zalecam udawać się na południowo-wschodnią stronę mapy mając niski poziom. W momencie, gdy zrobicie wszystkie główne zadania i część pobocznych oraz zwiedzicie znaczną część mapy, powinniście mieć około 60-70 poziom. Oczywiście wszystko zależy od Waszego sposobu grania, więc ktoś może mieć już 100 poziom przed ukończeniem „fabuły”, a ktoś może mieć dopiero 50. Na szczęście wymagana ilość punktów doświadczenia nie rośnie wraz z kolejnymi poziomami od pewnego momentu, więc przejście np. z 50 na 51 wygląda podobnie jak z 99 na 100.
Pamiętajcie też o tym, że grając ze znajomymi, każdy musi strzelić w danego przeciwnika, żeby dostać punkty XP. Nie ma znaczenia czy strzeli raz czy sto razy, po prostu musi mu zadać jakiekolwiek obrażenia, aby też mu go zaliczyło.
Poniżej zamieszczam listę najlepszych sposób na nabijanie punktów XP:
- Pole Golfowe + Bomba Atomowa – najlepszy sposób na trzepanie punktów. Za jednego przeciwnika dostajecie ponad 300 XP, a za legendarne wersje ponad 400 XP. Można biegać dość długo po całej strefie uderzeniowej i bić co popadnie. Jeśli macie ekipę to możecie się uzupełniać perkami i bić wspólnie co popadnie. Nie zapominajcie o używaniu RadAway’ów oraz RadX. Duża ilość Stimpaków też się przyda. Jeśli wejdziecie od samego początku uderzenia i załapiecie się na większość przeciwników w strefie to możecie podbić poziom nawet o 3, albo 4 levele. Minusem tego rozwiązania jest konieczność odpalenia atomówki, a grając solo zajmuje to około 30 minut. Musi sami ocenić czy warto.
- Pole Golfowe – to samo miejsce, tyle że bez bomby atomowej. Będzie spora ilość Spalonych, których można tłuc i tłuc. Często pojawia się Wendigo, albo Napromieniowany Spalony, za których wpada około 300 XP. Po wybiciu wszystkich zmieniacie serwer i powtarzacie czynność. Mniej więcej potrzeba 3, albo 4 powtórzeń, żeby wbić level. Jest to o tyle lepsze od poprzedniego sposobu, bo nie trzeba odpalać atomówki, więc jak ktoś potrzebuje trochę punktów na szybko to jest to świetne miejsce.
- Tunel Big Bend – jak to tunel, ma wejście i wyjście. Na mapce poniżej zaznaczyłem, gdzie dokładnie możecie je znaleźć. Tunel jest wypełniony Spalonymi i ma prostą budowę. Dodatkowo ubici przeciwnicy rzucają tutaj sporo amunicji oraz podstawowych broni, także możecie je sobie wykorzystać do rozwalania, aby odblokowywać kolejne mody. Czasami zdarzy się legendarna wersja Spalonego, więc jest szansa na lepszy drop.
- Event „Potworne Lanie” / „Monster Mash” – event pvp, który odbywa się w Liceum Watoga. Można go spokojnie robić solo, a przy tym zdobyć pokaźną liczbę punktów doświadczenia. Podczas eventu przeciwnicy pojawiają się tutaj bez końca. Są to tylko i wyłącznie Spaleni, a za zabijanie ich oraz robienie wydarzenia dostajecie cukierki, które można przeznaczyć na kupienie losowej legendarnej broni w specjalnej maszynie na parterze. Co prawda potrzeba 5000 cukierków na broń, a za event w najlepszym wypadku wyciągniemy parę setek.
- Publiczne Eventy – najlepszy event pod farmienie punktów XP i legendarny sprzęt to wg mnie „Gorączka Uranium” / „Uranium Fever”. Odbywa się na małym obszarze, przeciwnicy cały czas Ci sami i zawsze pojawia się jeden gwarantowany legendarny. Minus tutaj jest taki, że event pojawia się rzadko, dlatego nie opierajcie na nim wbijania XP. Jeśli się pojawi to można skorzystać, ale specjalne czekanie nie ma sensu.
Prawda jest taka, że możecie wszędzie levelować w tej grze. Jeśli wyczyścicie jakąś miejscówkę to wystarczy zmienić serwer i przeciwnicy pojawią się ponownie. Nie opisuję tutaj również żadnych glitchy oraz exploitów ponieważ bardzo szybko są one łatane, więc w momencie czytania poradnika na pewno by już nie działały. Jednak warto obserwować YouTube, wpisać co jakiś czas frazę „Fallout 76 unlimited exp glitch”, ustawić sortowanie od najnowszych i patrzeć czy coś się nie pojawiło. Na początku był glitch z nieskończonym rozbrajaniem wieżyczki, później z rozbrajaniem pułapki z granatami, nieskończone kończenie publicznego eventu, itd. Ludzie co jakiś czas coś znajdują. W międzyczasie używajcie powyższych metod na wbijanie poziomów i koniec końców wbijecie tą 100.
Prenumerata / LITerally
Przeczytaj 20 czasopism. / Read 20 Magazines
Czasopisma znamy bardzo dobrze z poprzednich części Fallouta. Niestety tym razem nie dają one bonusów na stałe, a jedynie na jakiś czas, przez co stały się tak naprawdę bezużyteczne. Magazyny są ukryte w najróżniejszych miejscach, więc warto dokładnie przeszukiwać każde miejsce w jakim się znajdziecie. Nie zapomnijcie używać interaktywnej mapy https://fo76map.com/,albo aplikacji na telefon. Na mapie możecie sobie zaznaczyć, że chcecie widzieć tylko Magazyny i dokładnie zobaczycie, gdzie są. Po kliknięciu w ikonkę zobaczycie dokładny opis, gdzie znajduje się dane czasopismo.
Istnieje również inna metoda, ale nie zawsze działa jak należy. Możecie cały czas podnosić jeden i ten sam magazyn, z tym że po każdym podniesieniu zmieniacie serwer i liczycie, że po powrocie będzie leżała świeża sztuka w tym samym miejscu. Niestety z tej metody korzysta bardzo dużo ludzi, więc trafić magazyn kilka razy pod rząd graniczy z cudem. Ja robiłem tak, że 2-3 razy na dzień podnosiłem jeden magazyn i zajmowałem się resztą rzeczy. Przy użyciu interaktywnej mapy i tak bez problemu znajdziecie wymaganą ilość do pucharku, więc po co tracić czas na skakanie po serwerze?
Mimo wszystko wklejam filmik z wyżej opisanego sposobu:
Strefa zero / Ground Zero
Znajdź się w centrum wybuchu jądrowego. / Be at Ground Zero of a Nuclear Blast
By w ogóle móc zdobyć pucharek musicie odpalić bombę atomową, albo trafić na serwer, gdy ktoś to akurat robi (pojawi się komunikat i odliczanie czasu). Jak odpalić bombę opisałem w pucharku Stałem się śmiercią / I Am Become Death.
Z tym pucharkiem sporo ludzi ma problem, ponieważ pomimo bycia w strefie uderzeniowej w momencie wybuchu i tak nie dostają trofeum. Najważniejsza rzecz to trzeba być w samym centrum strefy uderzeniowej. Bomba musi dosłownie uderzyć koło Was. Jeśli pucharek mimo wszystko nie wpadnie to trzeba powtarzać aż do skutku. Najlepiej uderzać w okolice Pola Golfowego, ponieważ jest tam sporo płaskiej powierzchni i można spokojnie się ustawić pod bombą. Po uderzeniu i zgonie powinniście dostać pucharek.
Poniżej filmik z mojego bliskiego spotkania z atomówką 🙂
Samodoskonalenie / Perked Up
Rozwiń całkowicie jeden z profitów. / Fully Rank Up one Perk
Każda karta z perkami ma określoną ilość gwiazdek. Jest to po prostu poziom każdej karty. Możemy go podnosić poprzez łączenie dwóch tych samych kart. By połączyć karty musimy przede wszystkim posiadać 2 takie same sztuki. Wchodzimy do menu kart, czyli PipBoy /, a zaraz po tym /. Następnie wciskamy (PS)/(XO) na jednej z nich i pokaże się nam menu łączenia oraz jakie profity z tego będziemy mieć. Zatwierdzamy i gotowe! Przeważnie karty mają minimum 3 poziomy, więc jeśli macie już kartę na 2 poziomie to wystarczy połączyć ją z taką samą kartą na 1 poziomie i będziemy mieć wymaksowanego perka oraz rzecz jasna pucharek. Kupowanie kart z jedną gwiazdką nie zalicza się do pucharku.
Wchodzę jak do siebie / Gimme Gimme!
Otwórz wytrychem 50 zamków. / Pick 50 Locks
W grze mamy 4 poziomy skomplikowania zamków: 0, 1, 2, 3.
Zamki na poziomie 0 można otwierać bez posiadania żadnego perka. Każdy kolejny poziom wymaga już karty z perkiem podnoszącym tą umiejętność. Najlepiej jest mieć wymaksowaną tą zdolność ponieważ przydaje się podczas eksploracji, sporo ciekawych rzeczy jest ukrytych w zamkniętych skrzynkach czy pomieszczaniach. Jest też kilka zadań, gdzie wyższa umiejętność bardzo się przydaje. Oczywiście do otwarcia zamku potrzebne są jeszcze spinki. Na szczęście są one rozrzucone po całym świecie, nie brakuje ich również w ciałach przeciwników, więc nie powinniście narzekać na niedosyt.
By odblokować pucharek musicie otworzyć 50 zamków. Zamkniętych skrzynek czy pomieszczeń jest w grze od groma, także po prostu grajcie i otwierajcie każdy możliwy napotkany zamknięty zamek. Bez problemu wbijecie ten pucharek grając normalnie i przechodząc kolejne lokacje.
Jeśli jednak chcecie bardzo szybko wbić to trofeum, to możecie użyć standardowej metody ze zmianą serwera. Otwieracie jakąś skrzynkę czy drzwi, zmieniacie serwer i po powrocie znowu powinny być zamknięte. Możecie powtarzać tą metodę aż nie wpadnie Wam pucharek, chociaż osobiście uważam to za stratę czasu.
Terminalowe łamigłówki / Code Cruncher
Włam się do 50 terminali. / Hack 50 Terminals
W grze mamy 4 poziomy skomplikowania terminali: 0, 1, 2, 3.
Sytuacja taka sama jak w przypadku wytrychów, czyli terminal na poziomie możemy hakować bez konieczności posiadania perka, zaś każdy wyższy poziom wymaga już kart. Tutaj również polecam wymaksowanie tej umiejętności, bo przyda się w przyszłości. Zablokowanych terminali jest trochę mniej niż drzwi czy skrzynek, także jeśli jakiś zobaczycie to musowo musicie go hakować. Różnica pomiędzy zamkami jest taka, że jeśli źle odgadniecie hasło to terminal blokuje się na jakiś czas. Dopiero jak macie perka na maksymalnym poziomie 3 to można hakować bez końca.
Hakowanie wymaga troszkę logicznego myślenia. Jeśli nie mieliście z nim wcześniej styczności to już tłumaczę jak to działa.
Po otwarciu zablokowanego terminalu pokażą się Wam różne znaki oraz możliwe hasła. Pierwsze hasło jakie wybierzecie nie ma znaczenia. Dopiero po jego wybraniu, po prawej stronie ekranu pokaże się coś takiego jak „Podobieństwo / Likeness”, a obok niego będzie jakaś cyfra. Dla przykładu powiedzmy, że wybieramy hasło KOTEK i pokazuje się stopień podobieństwa = 3. Oznacza to, że w prawdziwym haśle znajdują się 3 litery z powyższego hasła. Musicie szukać na liście słowa, w którym 3 takie same litery znajdują się w tych samych pozycjach, czyli np. WOREK, ponieważ powtarza się O, E, K. Im wyższy poziom zabezpieczeń termiala tym dłuższe i bardziej skomplikowane słowa.
Podobnie jak w przypadku wytrychów, tutaj tez można bawić się w metodę ze zmianą serwera. Także po odblokowaniu jakiegoś termialna szybko wychodzicie z gry i wracacie ponownie. Nie zawsze jednak ta metoda działa, więc jeśli nie zadziałało za pierwszym razem to już nie zadziała ponownie. Osobiście nie korzystałem z tej metody, ponieważ nawet podczas normalnej gry znajdziecie znacznie więcej terminali niż jest to potrzebne do trofeum.
Wirtuozeria zabijania / Monet of Murder
Zmodyfikuj 50 sztuk broni. / Mod 50 Weapons
Modyfikować bronie można tylko i wyłącznie przy odpowiednim stole warsztatowym.
Co prawda opis pucharku mówi o modyfikacji 50 sztuk, jednak wystarczy modyfikować jedną broń 50 razy, nawet używając na przemian dwóch modów. By w ogóle móc modyfikować broń, musicie mieć najpierw odblokowane jakieś modyfikacje. Najszybciej odblokowujecie modyfikacje poprzez rozkładanie danej broni. Rozkładając jakąś broń, mamy szansę na otrzymanie nowej modyfikacji. Wystarczy, że będziecie mieć 2 modyfikacje i możecie przystąpić do robienia pucharku.
Najszybszą metoda jest chyba modyfikowanie koloru Pałki Baseballowej. Zmiana koloru kosztuje tylko kilka sztuk drewna, więc wystarczy zmieniać non-stop kolory i pucharek w końcu Wam wpadnie. Oczywiście jeśli macie coś innego pod ręką to nic nie stoi na przeszkodzie, żeby korzystać z tego co macie. Najważniejsze to po prostu zrobić 5o modyfikacji na dowolnej broni.
Rytuał przejścia / Tested Mettle
Ukończ 5 wyzwań. / Complete 5 Challenges
Czytaj opis pucharku Apetyt na więcej / A Real Challenger.
Apetyt na więcej / A Real Challenger
Ukończ 20 wyzwań. / Complete 20 Challenges
Wyzwania to coś nowego w świecie Fallouta (przynajmniej tego od Bethesdy). W menu głównym mamy opcję „Wyzwania / Challenges”. Po wejściu do niej ukarze się nam długa lista różnego rodzaju wyzwań. Od banalnych, takich jak wbicie poziomu czy zabicie jakiegoś stworzenia, aż po trudniejsze typu spędzenie w grze 76 godzin, zabicie legendarnego przeciwnika, itd. Idea wyzwań zapewne nie jest Wam obca, więc wiecie z czym to się je. 20 wyzwań wpadnie Wam samo podczas normalnego grania. Już po wyjściu z Krypty 76 będą się Wam sypać jak z rękawa. Codziennie następuje również odświeżenie kilku wyzwań. Mamy tam nawet osobną sekcję „Dzienne / Daily”.
Za wykonywanie wyzwań dostajemy punkty atomów, które można wydawać w sklepiku. To czy je wydacie czy nie to już Wasza sprawa. Póki co jednak zalecałbym oszczędzanie, bo raz że nie ma tam nic wartościowego póki co, a dwa że nie wiadomo co znowu odbije Bethesdzie i czy nie wrzuci do gry kolejnych mikrotransakcji, a wtedy punkty atomów mogą się przydać. Jednak tak jak mówię, pucharek wymaga zrobienia 20 wyzwań, co zrobicie z resztą to już Wasza wola.
Poniżej wrzucam listę kilku przykładowych wyzwań:
POSTAĆ: | NAGRODA: |
Zbierz 10 kapsli. | 20 Atomów |
Zbierz 50 kapsli. | 20 Atomów |
Zbierz 76 kapsli. | 50 Atomów |
Zbierz 100 kapsli. | 50 Atomów |
Znajdź Bobbleheada. | 20 Atomów |
Znajdź Magazyn. | 20 Atomów |
Ukończ 76 wyzwań. | 20 Atomów |
Eksploruj Appalachy przez godzinę | 20 Atomów |
Ulepsz kartę z perkiem do max. | 20 Atomów |
Wbij poziom 4. | Paczka kart |
PRZETRWANIE: | NAGRODA: |
Ugotuj wodę. | 20 Atomów |
Naucz się przepisu. | 20 Atomów |
Rozbierz śmieci na materiały. | 20 Atomów |
Zbierz dziką roślinę albo grzyba. | 20 Atomów |
Zbierz drewno. | 20 Atomów |
Ugotuj posiłek. | 20 Atomów |
Sanitariusz / Field Medic
Wskrześ 20 pokonanych graczy. / Revive 20 Fallen Players
Początkowo pucharek wydaje się dość uporczywy, szczególnie jeśli przez większość czasu gramy sami. Na szczęście wystarczy znaleźć 1 dodatkową osobę i całość można spokojnie zrobić we dwójkę. Najlepiej połączyć ten pucharek z resztą, czyli: Zabijaj albo giń / Kill or Be Killed, Biada! / Good Grief!, Łowca nagród / Bounty Hunter
Nim w ogóle zaczniecie, znajdźcie sobie jakieś dogodne i ustronne miejsce. Najlepiej przy domku jednego z Was. Druga sprawa to Stimpaki, muszą to być normalne wersje, ponieważ tylko tymi da się wskrzeszać graczy. Potrzebujecie minimum 20 sztuk. Jeśli posiadacie perka na podnoszenie poległych graczy przy pomocy alkoholu to również działa do pucharku. Zalecam również perka, który daje 50% na przywrócenie Stimpaka po wskrzeszeniu. Ściągnijcie również niepotrzebne ubrania i pancerze, ponieważ wydłużą tylko czas zabijania, a chcemy przecież zrobić to jak najszybciej, prawda?
Gdy już będziecie gotowi i rozebrani do majtek to pora przystąpić do całej operacji. Na początku upewnijcie się, że macie wyłączony tryb pacyfisty w ustawieniach gry. Ważne jest również, żeby żadna z osób nie miała jakiejś choroby. Nie wiem dlaczego, ale gdy byłem chory to moja postać zawsze umierała od razu, a nie klękała. Po wyleczeniu choroby było ok. Do momentu, gdy postać nie padnie na kolana, nie możecie być razem w zespole. Po prostu nie będziecie w stanie zadawać sobie obrażeń. Najważniejsze jest tutaj, żeby nie zabić drugiego gracza. Musi upaść, żeby dało się go podnieść. Najlepiej jest strzelać w ręce albo nogi, gdy my tak robiliśmy to zawsze postać klękała i czekała na wskrzeszenie. Jak tylko postać klęknie to dodajecie się do zespołu i wskrzeszacie. Po udanej operacji znów rozłączacie zespół i powtarzacie operację do momentu aż nie wpadnie puchar osobie wskrzeszającej. Potem zmiana i oboje macie z głowy!
Poniżej wrzucam filmik jak my to robiliśmy, także powinno Wam pomóc:
Dusikapsel / Moneybags
Zgromadź 10 000 kapsli. / Possess 10,000 Caps
Kapsle to nieodzowna część każdego Fallouta. Nie inaczej jest tutaj. Jeśli graliście w poprzednie części to wiece już z czym to się je. Niestety jest kilka negatywnych zmian względem poprzednich części, przede wszystkim każda szybka podróż kosztuje kapsle, a sprzedawcy mają limit 200 kapsli na 24 godziny. Zarabianie nie jest tak łatwe jak w poprzednich częściach, ale nie jest aż tak trudne. Początkowo będziecie mieć wrażenie, że idzie to jak krew z nosa, ale w końcu ogarniecie co warto sprzedawać, aby jak najszybciej się dorobić. Do pucharku musicie mieć zebrane w sumie 10,000, a nie posiadać je w jednym momencie.
Jest kilka podstawowych zasad przy zarabianiu kapsli:
- Nie wydawajcie kapsli na zbędne rzeczy u sprzedawców. Kupujcie tylko i wyłącznie rzadkie schematy na bronie, rzadkie modyfikacje i ewentualnie schematy do CAMP’a, całą resztę spokojnie znajdziecie podczas normalnej eksploracji.
- Każdy sprzedawca ma limit 200 kapsli na 24, a sprzedawcy w jednej strefie są połączeni. Jeśli macie odkryte większość mapy to możecie obskoczyć sprzedawców z kilku stref i zgarnąć więcej hajsu w jeden dzień.
- Przeszukujcie każde ciało, każdy zakamarek, szafkę, skrzynkę, itd. Wszędzie leżą jakieś kapsle. Są to drobne sztuki, ale ziarnko do ziarnka…
- Zbierajcie wszelką możliwą chemię i sprzedawajcie. Chemia bardzo dobrze stoi u sprzedawców i sporo za nią dają. Ja zostawiałem sobie tylko i wyłącznie Stimpaki, RadAway, RadX, Oczyszczoną Wodę i Psie Żarcie. Cała reszta szła na sprzedaż.
- Jeśli macie nadmiar jakiś materiałów do craftingu to możecie je połączyć przy stole warsztatowym w pakiety i sprzedać.
- Legendarne bronie można tylko i wyłącznie sprzedać (póki co), nie można ich rozłożyć. Dlatego jeśli macie coś zbędnego to po prostu sprzedawajcie.
- Jak zwykle polecam mapkę: https://fo76map.com/, gdzie możecie sprawdzić, gdzie są jacyś sprzedawcy w okół Was.
Jeśli będziecie się stosować do powyższych zasad to wbicie 10,000 kapsli będzie tylko i wyłącznie kwestią czasu.
Moda na retro / Retro Now
Zagraj w grę na holotaśmie. / Play a Holotape Game
Prawdopodobnie pierwszy pucharek jaki wpadnie Wam w grze.
Zaraz po zrobieniu postaci i obudzeniu się w Krypcie 76, na biurku będzie stać terminal, a obok niego holotaśma z grą. Weźcie holotaśmę i odpalcie ją na terminalu (wystarczy wcisnąć (PS)/(XO) w menu terminalu). Uruchomi się Wam gra w barmana. Pograjcie chwilę, ukończcie kilka rund i wyjdźcie. Pucharek powinien wpaść zaraz po tym.
Jeśli jednak pucharek nie wpadł, to będziecie musieli odpalić grę na Pip-Boy’u, albo innym terminalu. Ja miałem w ogóle dziwną sytuację, ponieważ pucharek wpadł, gdy szedłem przez las, także domyślam się, że mogą z nim być jakieś problemy.
Dawid / Giant Slayer
Zabij 5 ogromnych stworzeń. / Kill 5 Giant Creatures
Appalachy są wypełnione różnego rodzaju stworzeniami. Do zdobycia tego pucharka musicie ubić 5 ogromnych przeciwników. Nie chodzi tylko i wyłącznie o rozmiar, ale też o ich siłę.
Do ogromnych stworzeń zaliczamy:
- Deathclawy
- Królową Mirelurk
- Spalaczy
- Potwór z Grafton
- Potwór z Flatwoods
- Super Mutant Behemot
- Krab Hermit
- Mega Leniwiec
- Mothman
Większość z nich wymaga sporej ilości amunicji oraz odpowiedniego poziomu. Nie atakujcie ich na hurra bo na 99% padniecie. Ja zawsze wolałem atak z ukrycia i dystansu, do tego wzmocnienie perkami na mocniejsze ataki z ukrycia i nie miałem większego problemu z żadnym przeciwnikiem na powyższej liście. Jeśli tylko zaczną Was gonić i podlecą Wam pod nos, a nie posiadacie dobrej broni melee oraz pancerza wspomaganego to uciekajcie. Bez pancerza jesteście dosłownie na kilka strzałów. Pucharek wpadnie Wam sam, ponieważ podczas eksploracji traficie na tych przeciwników, czy tego chcecie czy nie.
Skaut-pionier / Pioneer Scout
Odkryj 100 miejsc. / Discover 100 Locations
Lista trofeów Fallouta nie mogła się obyć bez eksploracji danej ilości miejsc. Nie inaczej jest tutaj. Musicie odwiedzić 100 miejsc na mapie. Każde nowo odkryte miejsce na mapie pojawia się w formie niebieskiego znaczka. Musicie odkryć 100 takich znaczków i pucharek jest Wasz. Oczywiście do każdego odkrytego miejsca można potem szybko się przenieść, więc kolejne zalety eksploracji.
Nie mam tutaj złotej rady ani szybkiego sposobu. Po prostu musicie grać i zwiedzać jak najwięcej miejsc. Mapa jest o tyle przyjazna, że bardzo łatwo się w niej odnajdziecie. Jak tylko widzicie na radarze jakieś miejsce, w którym jeszcze nie byliście (pojawia się sam kontur) to również starajcie się tam udać. Prędzej czy później pucharek wpadnie sam.
Łowca nagród / Bounty Hunter
Zabij gracza ściganego listem gończym. / Kill a Wanted Player
Czytaj opis pucharku Biada! / Good Grief!
Zabijaj albo giń / Kill or Be Killed
Zabij innego gracza. / Kill Another Player
Czytaj opis pucharku Biada! / Good Grief!
Biada! / Good Grief!
Zabij 20 graczy. / Kill 20 Players
Początkowo pucharek wydaje się dość uporczywy, szczególnie jeśli przez większość czasu gramy sami. Na szczęście wystarczy znaleźć 1 dodatkową osobę i całość można spokojnie zrobić we dwójkę. Najlepiej połączyć ten pucharek z resztą, czyli: Zabijaj albo giń / Kill or Be Killed, Łowca nagród / Bounty Hunter, Sanitariusz / Field Medic
Cała zasada działania jest podobna do tej opisanej w pucharku Sanitariusz / Field Medic. Przede wszystkim upewnijcie się, że nie jesteście razem w zespole i macie wyłączony tryb pacyfisty w ustawieniach gry. Wybierzcie sobie dogodne miejsce na mapie, najlepiej własny domek i zacznijcie się zabijać. Jak już pisałem, sprawa jest o tyle prostsza, że nie musicie się bawić w dołączanie do zespołu, gdy postać padnie tylko zabijacie się do końca. Następnie czekacie aż kolega/koleżanka wróci i powtarzacie proces 20 razy.
Poniżej filmik jak ja to robiłem ze znajomym:
Odstrzał redukcyjny / Pest Control
Zabij 300 stworzeń. / Kill 300 Creatures
Pucharek brzmi groźnie, ale taki nie jest. Słowo „stworzenia” można rozumieć dwojako, na szczęście tutaj dotyczy praktycznie wszystkiego co się rusza, od humanoidów w postaci Ghouli czy Spalonych, a na Super Mutantach kończąc. Do tego dochodzi również cała reszta fauny, czyli kreto-szczury, koty, lisy, szczury, wilki, psy, spalacze, czy yao guai’e. Po prostu wszystko co się rusza i jest żywym stworzeniem zalicza się do pucharki. Jedynie roboty nie są tutaj liczone.
Nie ma znaczenia w jaki sposób zabijecie, czy to z broni dystansowej, melee czy po prostu wysadzicie. Wszystko jest zaliczane. Po zabiciu 300 stworzenia pucharek będzie Wasz.
Złomiarski blues / Junker Funk
Zbierz 200 sztuk złomu. / Gather 200 Pieces of Junk
Złom, oj kochany złom. Tutaj jest to wręcz chleb powszedni. Wszystko co będziecie chcieli zrobić czy zmodyfikować będzie wymagać złomu. Wszelkie puszki, zabawki, wiatraczki, zegarki, talerze, garnki, elektroniczne urządzenia, itd. są liczone do trofeum. Ogólnie wszystko co można rozwalić na materiały jest uznawane jako złom (poza bronią i pancerzem rzecz jasna). Pamiętajcie, że chodzi o nieprzetworzony złom, czyli jak pisałem wyżej, przedmioty które podnosicie podczas eksploracji. Przetworzony złom to zupełnie inna sprawa.
Pucharek wpadnie Wam sam, więc nawet nie zwracajcie na niego uwagi. Jeśli jednak bardzo szybko chcecie go wbić to możecie podnosić i wyrzucać cały czas ten sam przedmiot. Kiedyś działało to i tu powinno.
Fotomania / Photo Bomber
Zrób 20 zdjęć. / Take 20 Photos
Tryb Photomode w końcu zawitał do serii Fallout.
By go uruchomić należy włączyć mapę (na PS4 wciskając touchpad ), następnie / i jesteśmy w trybie fotograficznym. Wystarczy teraz pstryknąć 20 fotek, w dowolnej konfiguracji i pucharek jest Wasz. Pamiętajcie, że bezpośrednie wciskanie przycisku SHARE nie jest liczone, ponieważ jest to funkcja konsoli, a nie gry.
Czyż to nie słodziak? / Ain't He the Cutest?
Zdobądź figurkę. / Collect a Bobblehead
Czytaj opis pucharku To już kolekcja / Shwag.
To już kolekcja / Shwag
Zdobądź 10 figurek. / Collect 10 Bobbleheads
Bobbleheady, podobnie jak magazyny zostały sprowadzone z najważniejszych znajdziek do bezwartościowych przedmiotów. Obecnie szukanie figurek, poza trofeum, nie ma żadnego sensu. Owszem, dają profity do różnych statystyk, ale tylko na godzinę… Na szczęście można je sprzedawać za 15 kapsli i to Wam również zalecam. Nie można ich wystawić na pokaz w domku, nie można ich nigdzie położyć, także jedyne co można to po prostu się tego pozbyć za kasę.
Figurki są rozmieszczone po całym świecie, czasami w jednym budynku można znaleźć nawet 3 różne sztuki, więc ze znalezieniem 10 nie powinniście mieć żadnego problemu. Tak samo jak magazyny, figurki powracają na swoje miejsce po jakimś czasie, więc możecie próbować zmieniać serwer, albo po prostu wracać do danego miejsca co jakiś czas.
Jak zwykle, poleca korzystanie z interaktywnej mapy: https://fo76map.com/. Znajdziecie tam doskonale oznaczone figurki.
Kowboj z Wirginii Zachodniej / Wild West Virginian
Osiągnij 10 poziom. / Reach Level 10
Czytaj opis pucharku Fallout na zawsze / Fallout Forever.
Appalaski traper / Appalachian Trailblazer
Osiągnij 25 poziom. / Reach Level 25
Czytaj opis pucharku Fallout na zawsze / Fallout Forever.
Bohater Ameryki / American Hero
Osiągnij 50 poziom. / Reach Level 50
Czytaj opis pucharku Fallout na zawsze / Fallout Forever.
Stałem się śmiercią / I Am Become Death
Ukończ misję „Stałem się śmiercią”. / Complete "I Am Become Death"
Ostatni główny quest w grze. Jak się możecie domyślić, polega on na odpaleniu bomby atomowej. Jednak zanim w ogóle do tego dojdzie to daleka droga przed Wami. By w ogóle móc odpalić bombę trzeba wykonać szereg innych zadań, a na samym końcu odkodować szyfr. Na szczęście istnieją już strony internetowe, które robią to za nas. Wszystko opisałem poniżej.
Krok #1 – Odwiedź centrum dowodzenia w Whitespring
Tutaj sprawa jest prosta. Udajcie się do bunkra Enklawy, a następnie do pokoju z Centrum Dowodzenia. Posiada ono charakterystyczny stół w kształcie pentagonu i wskaźnik defcon na ścianie. Zostaniecie wtajemniczeni w sposób działania bomby, itd. Ogólnie sporo nudnego gadania.
Krok #2 – Ukończ wszystkie samouczki
W tym samym pokoju, na ścianie znajdują się 4 plakaty, a przed nimi głośniki. Odpalcie każdy głośnik i posłuchajcie zasad odpalania bomby. Zostanie Wam dokładnie wytłumaczony krok po kroku cały proces.
Krok #3 – Pogadaj z MODUS’em
Krok #4 – Zdobądź część klucza z kodem nuklearnym
Do zadania wystarczy Wam zdobyć jedną część dowolnego klucza. Klucz z kodami nuklearnymi lecą tylko i wyłącznie ze Spalonych Oficerów, którzy noszą na plecach radiostacje i wydają charakterystyczny dźwięk. Wystarczy go zabić i podnieść klucz. Kod na kluczu zawsze jest losowy. Lokacja w której ubiliście Spalonego nie ma znaczenia, po prostu jest to pełna losowość. Jak już podniesiecie część to przechodzimy do kolejnego kroku.
Krok #5 – Przeszukaj archiwa odnośnie informacji o szyfrowaniu kodów
Wracamy do bunkra, do tego samego pokoju w którym byliśmy. Teraz z tego pokoju przechodzimy dalej, gdzie stoi czerwony duży terminal, który jest podpisany jako Archiwum. Na tym terminalu pozyskacie również schematy do budowy pancerza X-01. Odczytajcie wymaganą notatkę, aby kontynuować zadanie.
Krok #6 – Namierz informacje odnośnie szyfrowania
Krok #7 – Odpal bombę
Na tym kroku skupimy się najbardziej, ponieważ cała reszta to był tylko wstęp. Tak naprawdę to tutaj zaczyna się cała zabawa.
- Nim w ogóle cokolwiek zaczniemy, musicie namierzyć kartę do odpalenia bomby. Kartę namierzy Wam komputer w Centrum Dowodzenia w bunkrze Enklawy (czyli tam, gdzie byliśmy w Kroku #1). Przeważnie kartę ma ze sobą Cargobot, którego trzeba ustrzelić. Miejsce, w którym będzie się znajdować jest zawsze losowe, a jego ubicie trochę trwa. Jak już się Wam uda sprowadzić go na ziemię to podnosicie kartę i lecimy do następnego etapu.
- W grze mamy 3 silosy (Alpha, Beta, Charlie), z których możemy odpalić bombę. Nie wejdziemy do nich dopóki nie będziemy na tym etapie questa. Znajdują się one w różnych punktach na mapie, dlatego wstawiam obrazek z ich rozmieszczeniem. Nie ma znaczenia, który wybierzecie, każdy w środku wygląda tak samo i zasada działania jest dokładnie taka sama.
- Po wejściu do środka odpali się dodatkowy quest, który przeprowadzi Was przez cały bunkier. Niestety jest to najbardziej mozolna część odpalania bomby, ponieważ trzeba to robić za każdym razem. Całość opiera się na tłuczeniu tony robotów i wypełnianiu kolejnych zadań, takich jak wyłączenie zabezpieczeń, stworzenie karty identyfikacyjnej, uszczelnić rury, zniszczyć komputery, itd. Jest tego sporo, a co gorsza, cały czas odnawiają się kolejne roboty. Im szybciej się uporacie z kolejnymi zadaniami tym szybciej dotrzecie do końcowego pomieszczenia.
- Uważajcie również na wieżyczki podpięte do sufitów. Możecie je wyłączyć w terminalach jeśli macie 3 poziom hakowania.
- Po dotarciu do ostatniego pokoju, będziecie musieli chronić 3 roboty. Nie jest to trudne, ale znów czasochłonne. Roboty ruszają się jak muchy w smole, ale przeciwnicy również jakoś nie kwapią się do atakowania. Nawet grając solo miałem sporo czasu aby dobiec do każdego i go ubić.
- Gdy roboty zrobią swoje to przyjdzie pora na ostatni etap, czyli wpisaniu odszyfrowanego kodu. Normalnie musielibyście kombinować z kluczami pozyskanymi ze Spalonych. Na szczęście internet przychodzi na ratunek i wystarczy wejść na stronę: https://nukacrypt.com/solved Znajdziecie tam rozwiązane kody do każdego silosa. Wystarczy teraz wklepać odpowiedni kod na klawiaturze i nie pozostaje Wam już nic innego jak tylko odpalić bombę!
- Bombę odpalacie poprzez podejście do specjalnego panelu z namierzaniem. Wybieracie sobie dowolny punkt na mapie, zatwierdzacie i gotowe! Bomba odpalona, rozpoczyna się odliczanie, a pucharek wpada na Wasze konto.