Fe jest drugim tytułem z serii EA Originals, inicjatywy giganta branży gier wideo, mającej na celu wspieranie mniejszych, bardziej ‚artystycznych’ i pomysłowych tytułów. Idea zdecydowanie godna przyklaśnięcia, szczególnie że dała nam już okazję zagrać w tak dobry tytuł jakim było Unravel od małego studia ColdWood Interactive. Tym razem EA postanowiło wesprzeć Zoink Games, znanych choćby z takich gier jak Zombie Vikings czy Stick it to The Man! Niestety, poprzeczka została postawiona przez Yarny’ego bardzo wysoko i Fe, mimo umiejętności latania i wspinania się na drzewa, nie był w stanie jej przeskoczyć.
Tytułowy bohater jest małym, spiczastym stworem, który budzi się w równie spiczastym lesie i próbuje, a razem z nim i gracz, dowiedzieć się co w nim robi, jak się tam znalazł, i co to za złe potwory zaczynają więzić leśne zwierzęta w magicznych kulach. Aby rozwikłać tę zagadkę Fe przemierzy ciemne jaskinie, śnieżne skarpy, wilgotne moczary i kilka innych lokacji, z których każda posiada jakąś cechę charakterystyczną. Trzeba przyznać, że ten element grze się naprawdę udał. Każdy nowy obszar oferuje coś nowego, zarówno pod względem wizualnym, jak i pod względem zadań platformowych, z jakimi musi zmierzyć się Fe.
Na swojej drodze nasz bohater spotka duże ptaki, duże jelenie i inne duże i małe stworzenia, którym w taki lub inny sposób pomaga, za co odwdzięczają się mu, ucząc go swojego ‚języka’. W trakcie całej rozgrywki gracz dostaje do dyspozycji 6 różnych głosów, które działają jak nowe umiejętności, dzięki którym może aktywować pewne elementy środowiska. Pozwala to na dotarcie do wcześniej nieosiągalnych miejsc w sposób podobny do innych tytułów z głębokiego worka gatunku metroidvania. Jeśli tego byłoby mało, gra oferuje też drugi rodzaj zdolności, które można odblokować po zebraniu odpowiedniej liczby kryształów ukrytych we wszystkich obszarach gry. Poszerzają one wachlarz ruchów Fe, pozwalając mu na przykład szybować na dalsze odległości. Dwie pierwsze umiejętności z tej kategorii zdobywa się bez większych problemów i są one wymagane do przejścia gry. Dużo więcej wysiłku trzeba włożyć w odblokowanie pozostałych trzech, a co gorsza, nie mają one już potem dużego wpływu na rozgrywkę. Szczególnie ostatnia z nich, która zmusza gracza do przeczesania dokładnie całej mapy, wydaje się już w tym momencie bezużyteczna. Rozumiem, że jej celem jest pozwolenie na swobodną eksplorację świata, aczkolwiek szkoda, że nie znalazła bardziej bezpośredniego zastosowania w samej grze.
Dodatkowo, zwiedzanie świata Fe nie jest czymś, na co miałbym dużą ochotę. Styl graficzny jest bardzo specyficzny, lecz dla mnie sprawia wrażenie niedokończonego. Większość lokacji korzysta tylko z jednego koloru w kilku odcieniach, co z jednej strony nadaje jej indywidualnego charakteru, lecz z drugiej strony nie wygląda po prostu ładnie. Wszechobecna mgła i rozmycia też nie osiągnęły w moim przypadku zamierzonego celu. Przy dłuższych sesjach z grą męczyły mi się oczy, a niektórzy sceptycy mogą nawet stwierdzić, że zabieg z mgłą miał przykryć niedociągnięcia techniczne gry, takie jak doczytywanie obiektów. Co prawda, w grze nie uświadczymy ani jednego ekranu ładowania i cała mapa zawsze jest dostępna do eksploracji, lecz przy tak ubogiej szacie graficznej, doładowywanie elementów świata nie powinno mieć miejsca na taką skalę.
Kolejną wadą, zdecydowanie najpoważniejszą, jest mało precyzyjne sterowanie. Skakanie po platformach często kończy się upadkiem na niższe poziomy lub w przepaść, a skręcanie podczas szybowania potrafi zrobić bardzo dziwne rzeczy z kamerą, co również prowadzi do katastrof w przestworzach. Połączenie z rozmytą naturą świata działa dodatkowo na niekorzyść sekcji platformowych – czasami po prostu nie łatwo powiedzieć gdzie można skoczyć czy jak daleko można dolecieć. A jeśli w grze platformowej platformowanie nie działa dobrze to wiedz, że coś się dzieje.
Żeby nie kończyć w tak negatywny sposób, muszę przyznać, że Fe świetnie poradziło sobie z muzyką, która bardziej pomaga w budowaniu magii świata niż rozmyte efekty graficzne. Obecna w tle przez większość rozgrywki, potrafi wejść na pierwszy plan w ważnych elementach rozwoju fabuły. A utwór, który towarzyszy Fe w ostatniej wspinaczce, perfekcyjnie wpisuje się w nastrój tego momentu.
Niestety, miało być przekazanie pochodni od Yarny’ego, lecz Fe nie powinno jej raczej brać, gdyż może spowodować pożar w swoim lesie wypełnionym łatwopalną mgłą. Możemy mieć tylko nadzieję, że ten średnio udany tytuł nie wpłynie na przyszłość EA Originals i doczekamy się przynajmniej ciekawie zapowiadającego się A Way Out a najlepiej wielu innych, eksperymentalnych gier.
Informacje ogólne:
- Stopień trudności wbicia platyny: 2/10
- Liczba trofeów: x1/ x10 / x2 / x0
- Liczba trofeów offline: 13
- Liczba trofeów online: 0
- Minimalna liczba przejść: 1
- Trofea możliwe do przeoczenia: My Enemy’s Enemy, Hide & Seek
- Zglitchowane trofea: Citizen of the Forest
- Czas do zdobycia platyny: 10-12 godzin
Krok po kroku:
Trofea w Fe nie należą do najtrudniejszych i większość z nich nie jest pomijalna. Gra pozwala na zwiedzanie całego jej świata po ukończeniu wątku fabularnego. Czas spędzisz głównie na szukaniu 75 kryształów, które są potrzebne do odblokowania wszystkich zdolności głównego bohatera i odblokowania trofeum Citizen of the Forest. UWAGA!!!Ten pucharek potrafi się zglitchować. Jeśli na mapie świata zobaczysz, że licznik kryształów w jakimś obszarze pokazuje złe wartości (np 14 zebranych kryształów na 13 dostępnych), zamknij grę i wczytaj jej stan ponownie. Powinno to zresetować liczniki do poprawnego stanu. W opisie trofeum zamieściliśmy filmik, w którym pokazujemy gdzie znaleźć wszystkie kryształy.
W trakcie gry zwróć uwagę na trofea My Enemy’s Enemy oraz Hide & Seek. Szczególnie to pierwsze nie jest oczywiste, a jest pomijalne. Na szczęście możesz je zdobyć w bardzo wczesnym etapie gry, więc ewentualne rozpoczęcie gry od nowa nie będzie bardzo bolesne.
Pozostałe trofea przyjdą w trakcie przechodzenia gry lub będą możliwe do odblokowania nawet po ukończeniu fabuły. Warto poczekać, gdyż część z nich łatwiej zdobyć po odblokowaniu wszystkich umiejętności głównego bohatera.
Poradnik:
Sustain Forest Love
Iron out all the trophies.
Platyna dość prosta, lecz ja straciłem na nią sporo czasu przez glitch trofeum Citizen of the Forest. Strzeżcie się, aby uniknąć mojego losu!
Protector of the Forest
Complete the game.
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po ukończeniu fabuły gry.
Tree Climber
Learn to climb trees.
Trofeum związane z fabułą. Wspinanie się na drzewa jest pierwszą umiejętnością, którą główny bohater posiądzie po zebraniu pierwszego kryształu.
Citizen of the Forest
Unlock all abilities.
Aby odblokować ten puchar musisz uzbierać wszystkie 75 kryształów rozsianych po całym świecie gry i wymienić je na umiejętności w centralnej lokacji z wielkim drzewem. Dużo kryształów znajdziesz na swojej drodze podczas przechodzenia gry, lecz część z nich jest dobrze schowana lub wymaga zdolności, które odblokujesz dopiero w dalszej części rozgrywki i będzie trzeba do nich wrócić. Po uzbieraniu 55 kryształów zdobędziesz umiejętność wykrywania kryształów na odległość poprzez przytrzymanie / . Kryształowy radar ma ograniczony zasięg, lecz sprawdza się do poszukiwań ostatnich kilkunastu znajdziek.
UWAGA!!! Ten pucharek potrafi się zglitchować. Jeśli na mapie świata zobaczysz, że licznik kryształów w jakimś obszarze pokazuje złe wartości (np 14 zebranych kryształów na 13 dostępnych), zamknij grę i wczytaj jej stan ponownie. Powinno to zresetować liczniki do poprawnego stanu.
Poniżej znajdziesz filmik, w którym pokazujemy gdzie znaleźć wszystkie kryształy. W filmiku naliczyliśmy ich aż 76, lecz ma to najprawdopodobniej związek ze wspomnianym glitchem. 🙂 Kryształy w filmie ułożone są obszarami gry i powinien raczej służyć jako pomoc w lokalizowaniu ostatnich nieznalezionych sztuk niż jako przewodnik przez grę.
Silence
Find your first Silent Helmet.
Patrz opis trofeum Utter Silence.
Utter Silence
Find 12 Silent Helmets.
Kaski są drugim rodzajem znajdziek w grze, lecz nie mają one wpływu na umiejętności bohatera. Służą jako źródło dodatkowych informacji o wątku fabularnym gry. Wszystkie kaski powinno udać Ci się znaleźć podczas przechodzenia głównej historii gry, gdyż są umieszczone dokładnie na jej trasie. Jeśli jednak przeoczysz któryś z nich, filmik poniżej powinien Ci pomóc je zlokalizować. Umiejętność ‚skanera’, którą Fe zdobędzie po uzbieraniu 55 kryształów nie działa na kaskach – nie podświetlają się one po wciśnięciu / .
Shepherd
Gather 10 or more lizards for a conversation.
Trofeum to najłatwiej zdobyć w południowo-zachodnim obszarze (6 kryształów), w którym przez większość drogi towarzyszyć będą Ci jaszczurki. Pod sam koniec tego poziomu, będzie ich dookoła Fe zazwyczaj kilkanaście. Wystarczy zwołać je przytrzymując / i synchronizując głosy.
My Enemy’s Enemy
Lead a bear to a Silent camp.
Trofeum pomijalne. Postaraj się odblokować to trofeum od razu, gdy spotkasz niedźwiedzia w jaskini. Jeśli tego nie zrobisz, trzeba będzie zacząć grę od początku, gdyż nie będziesz w stanie go potem z niej wywabić. Gdy ukradniesz niedźwiedziowi zielone jajo wyjdź z jaskini lewym wyjściem i kieruj się w kierunku obozu Cichych, upewniając się, że zwierzę idzie za Tobą. Gdy będziesz już blisko, możesz rzucić jajo w kierunku obozu, a niedźwiedź pobiegnie za nim i zacznie atakować Twoich (i już jego) przeciwników.
Back to Back
Jump from one owl’s back to another.
Trofeum to możesz odblokować w obszarze z wodospadem. Spotkasz tam sporo sów, których możesz użyć jako środka transportu do przemieszczenia się w kierunku wodospadu. Podczas lotu miniesz najprawdopodobniej inne sowy. Aby zdobyć ten puchar, wystarczy, że zeskoczysz z sowy w trakcie lotu i wylądujesz na grzbiecie innej.
The Longest Glide
Glide from the top of the waterfall all the way to the marsh.
Wodospad, o którym mowa znajduje się na granicy dwóch obszarów – tego z ptakiem, dla którego Fe szukał czterech zielonych jaj – oraz centralnego obszaru z drzewem dającym umiejętności. Aby odblokować to trofeum musisz zacząć lot ślizgowy z drzewa na szczycie wodospadu i dolecieć aż do wejścia na obszar moczarów. Będzie do tego potrzebny pomarańczowy głos, aby aktywować kwiaty, które unoszą Fe. Podążaj za nimi wzdłuż rzeki, a na końcu wzbij się dzięki nim do góry i wleć na półkę skalną u wejścia moczar.
Hide & Seek
Find all the Fe playing hide & seek.
Po ukończeniu obszaru ‚śnieżnego’ trafisz w miejsce, w którym zaczęła się gra. Tym razem jednak spotkasz innych Fe, które będą wspinać się na okoliczne drzewa. Twoim zadaniem będzie wdrapać się na wszystkie drzewa, na których je znajdziesz i strącić je z nich. Nie sprawdzałem czy Fe będą czekać na głównego bohatera w nieskończoność. Warto założyć, że trofeum jest pomijalne i odblokować je jak tylko nadarzy się ku temu okazja.
Po ukończeniu głównej fabuły gry, gdy Fe wróci z odległej wyspy do głównego obszaru gry, spotka tam jelenia, który pomógł mu na samym początku rozgrywki. Będzie on jednak uwięziony w kuli, którą można rozbić przy użyciu zielonych owoców. Znajdź taki owoc w tym obszarze, rzuć nim w kulę i uwolnij starego przyjaciela.
In the Treetops
Jump between 10 different trees without touching the ground.
Trofeum to możesz odblokować w wielu miejscach gry, szczególnie gdy odblokujesz wszystkie umiejętności. Dość wcześnie można to zrobić jednak bez żadnej pomocy, w jednym z obozów Cichych w obszarze z wodospadem. To miejsce pokazujemy w filmie poniżej. Inną dobrą lokalizacją jest ta, w której nasz Fe ściga inne Fe po drzewach (patrz opis trofeum Hide & Seek).
Materiał zrealizowany na bazie własnych doświadczeń z grą.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!
Materiał zrealizowany dzięki uprzejmości Electronic Arts Polska.