Wstępne wskazówki:
- Poziom trudności nie ma znaczenia przy platynie, więc możecie grać nawet na najniższym.
- UWAGA! Co prawda żadne trofeum nie jest pomijalne, ale skupcie się przede wszystkim na tych związanych z walką, ponieważ po wyczyszczeniu obozów, zrobienie ich może być mocno utrudnione, jako że nie będziecie mogli znaleźć przeciwników do walki. Pozostanie Wam jedynie ostatnia forteca Lorda Saito, którą można powtarzać po ukończeniu gry oraz małe grupki przeciwników łażące po mapie od czasu do czasu. Przede wszystkim zwróćcie uwagę na trofeum
Sayonara / Sayonara, jako że jest ono najbardziej upierdliwe (więcej info w opisie). - Nie bójcie się wydawać kasy, później i tak nie będziecie mieć z nią co robić.
- W ustawieniach dostępności, polecam włączyć pokazywanie siły uderzenia w mini-grze Zenji Hajiki.
- Warto w miarę wcześniej znaleźć talizmany odpowiedzialne za zbieranie większej liczby surowców do ulepszania broni i pancerzy (więcej info w opisie trofeum:
Charming / Moc Talizmanów). - W przypadku zleceń z tablicy, kolejne będą pojawiać się dopiero, gdy zrobicie poprzednie lub po ponownym jej odwiedzeniu.
Krok po kroku:
KROK #1 – Fabuła + mistrzowie broni + trofea za walkę
O ile gra daje wolną rękę (do pewnego stopnia) co i gdzie chcecie robić, tak polecam w każdym nowym regionie skupić się najpierw na zrobieniu zadań z mistrzami broni, dzięki którym otrzymacie nowy oręż i odblokujecie kolejne umiejętności. Jest to o tyle ważne, ponieważ z większością nowych broni związane są poszczególne trofea. Jak tylko zdobędziecie nową broń w danym regionie, przeczytajcie opis trofeum z nią związanym i starajcie się je zrobić przy pierwszej możliwej okazji, albo zróbcie sobie osobny zapis póki macie jeszcze obozy do odbicia. Większość pucharków wpadnie podczas normalnej gry, ale warto mieć na uwadze te związane z walką. Poza tym szukanie znajdziek, robienie zadań pobocznych, a na koniec gdy macie już wszystko wyczyszczone w danym regionie to pchacie fabułę do przodu, aby przejść do kolejnego i powtarzacie schemat. Oczywiście to tylko i wyłącznie sugestia, reszta pozostaje w Waszych rękach.
KROK #2 – Czyszczenie
Tak naprawdę po zrobieniu KROKU #1, będziecie już o krok od platyny. Zapewne zostaną Wam do znalezienia obrazy Sumi-E, jako że dość ciężko je znaleźć bez założenia odpowiedniej szaty (dzięki której ptaszki wskazują również drogę do innych znajdziek). Po ukończeniu gry, wrócicie do stanu sprzed ostatniej walki i będziecie mogli spokojnie wszystko dokończyć. Ostatnie 31 zlecenie również wymaga ukończenia gry, aby się pokazało. Jeśli zostało Wam cokolwiek innego, to zapraszam do poradnika.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!
Legendarna onryō / Legendary Onryō
Zdobądź wszystkie trofea. / Obtain all trophies.
Przyjemna, prosta i relaksująca platyna. Podobnie jak w Tsushimie, spędzicie przy niej od 50 do 60 godzin maksymalnie.
Wąż / The Snake
Wykreśl pierwsze imię ze swojej szarfy. / Cross the first name off your sash.
Trofeum fabularne, nie do pominięcia.
Oni / The Oni
Ugaś ogień okrutnego przywódcy. / Extinguish the fire of a cruel warlord.
Trofeum fabularne, nie do pominięcia.
Kitsune / The Kitsune
Poślij szefa szpiegów Saito z powrotem do cienia. / Send Saito’s spymaster back to the shadows.
Trofeum fabularne, nie do pominięcia.
Smok / The Dragon
Zgładź pierworodnego ulubieńca. / Cut down the favored firstborn.
Trofeum fabularne, nie do pominięcia.
Pająk / The Spider
Pokonaj syna tyrana. / Defeat the son of a tyrant.
Trofeum fabularne, nie do pominięcia.
Odpoczynek onryō / The Onryō Rests
Dostrzeż przyszłość po zakończeniu łowów. / Find a future beyond the hunt.
Trofeum fabularne, nie do pominięcia.
Kobieta w masce / The Woman Behind the Mask
Okaż litość córce karczmarki. / Show mercy to the innkeeper’s daughter.
Trofeum fabularne, nie do pominięcia.
Bliźniacze wilki / Twin Wolves
Spotkaj się z duchem przeszłości. / Reunite with a ghost from the past.
Trofeum fabularne, nie do pominięcia.
Gniew onryō / Wrath of the Onryō
Ponownie przeżyj Noc Płonącego Drzewa. / Relive the Night of the Burning Tree.
Trofeum fabularne, nie do pominięcia.
Droga yari / Way of the Yari
Pomóż senseiowi Takahashiemu obronić dojo. / Help Sensei Takahashi defend his dojo.
UWAGA: Z włócznią Yari związane jest trofeum
Sayonara / Sayonara. Jak tylko zdobędziecie Yari, koniecznie przeczytajcie opis tego pucharka, aby go nie pominąć!
W regionie Ishikari Plain / Niziny Ishikari musicie odwiedzić mistrza broni, który znajduje się na Wyspie Modaiwa (zachodnia część mapy). Po jego pierwszym odwiedzeniu, nauczycie się władania włócznią Yari. W kolejnej części zadania, odwiedzicie dojo mistrza Takahashiego, po czym otrzymacie kartę z zadaniem The path of the Yari / Ścieżka Yari. Będziecie musieli rozwinąć drzewko umiejętności związane z włócznią poprzez odwiedzanie Ołtarzy oraz uwolnić uczniów więzionych w Składzie Drewna Horokanai. Postępujcie wg kolejnych etapów, aż zrobicie wszystkie i będziecie mogli wrócić do dojo. Po powrocie będziecie musieli obronić dojo przed atakiem najeźdźców, po czym otrzymacie trofeum.

Droga kusarigamy / Way of the Kusarigama
Pomóż mistrzowi Enomoto stawić czoło jego wnukowi. / Help Master Enomoto confront his grandson.
UWAGA: Z sierpem Kusarigama związane jest trofeum
The Owl’s Talon / Sowi Szpon. Jak tylko zdobędziecie sierp, koniecznie przeczytajcie opis tego pucharka.
Mistrz Enomoto znajduje się na samej północy Teshio Ridge / Gór Teshio. Po jego pierwszym odwiedzeniu i nauczeniu się obsługi sierpa Kusarigama, otrzymacie kolejne zadanie, które będzie wymagało rozwinięcia drzewka umiejętności z nim związanego. W trakcie nauk, Enomoto wspomni o tym, że jego wnuk sprzeciwił się mu i chce go zabić. Kontynuujcie zadanie do samego końca, po czym skonfrontujecie się z wcześniej wspomnianym wnukiem. Po ukończeniu zadania otrzymacie trofkę.

Droga odachi / Way of the Odachi
Pomóż obronić dojo mistrza Yoshidy w ostatniej bitwie. / Help defend Master Yoshida’s dojo in the final battle.
W regionie Tokachi Range / Łańcuch Tokachi, w jego północno-zachodniej części, znajdziecie dojo mistrza Yoshidy. Tak samo jak w przypadku poprzednich mistrzów, wystarczy go odwiedzić, po czym nauczy Was obsługi potężnego Odachi oraz da kolejne zadanie z nim związane. Po jego wypełnieniu i powrocie do mistrza, jego dojo zostanie zaatakowane, a Wy będziecie musieli wszystkich ubić.

Od ducha dla ducha / From One Ghost to Another
Zdobądź ostrze legendarnego bohatera. / Acquire the blade of legendary hero.
Zadanie związane z trofeum rozpoczyna się dopiero w regionie Oshima Coast / Wybrzeże Oshimy, czyli ostatni region jaki odwiedzicie w grze. Przy jednej z pierwszych wizyt w Porcie Benten, pogadajcie z kobietą, która siedzi w jednym z domków. Znajduje się ona w pobliżu straganu Genjiego (gość od pancerzy). Jak będziecie przechodzić obok to zagai Was, że ma Wam coś do powiedzenia. Po rozmowie z nią, otrzymacie zadanie The Storm Blade.
Kolejna część zadania to odwiedzenie Ugetsu oraz Forgotten Shrine / Zapomnianej Kapliczki (południowo-zachodnia część regionu Oshima Coast / Wybrzeże Oshimy). Po dojściu do pewnego miejsca, pojawi się czarny lisek, który poprowadzi Was dalej. Na końcu znajdziecie się w jaskini, w której znajduje się miecz Jina Sakai (główny bohater Ghost of Tsushima). Jak tylko go podniesiecie, zostaniecie zaatakowani, także bądźcie gotowi. Biegnijcie dalej za liskiem, aż w końcu traficie do domu, w którym mieszkał Jin. Możecie poklikać po różnych przedmiotach i poznać jego historię jeśli bardzo chcecie lub udać się prosto do bramy, aby rozpocząć ostatnią część zadania.
Na samym końcu dojdzie do pojedynku jeden na jeden z członkiem Dziewięciu Ogonów / Nine Tails. Po jego pokonaniu nauczycie się „nowego” ataku, znanego z poprzedniej części gry. Dobijcie resztę przeciwników, wysłuchajcie Ugetsu i możecie cieszyć się trofeum.
Filmik:
Sitturaynu / Sitturaynu
Zjedz posiłek z huci. / Share a meal with huci.
W początkowej fazie gry, w miarę progresu fabuły i eksploracji regionów, otrzymacie kartę zadaniem pobocznym The Ainu Kotan / Ainu Kotan.
Przy pierwszym pojawieniu się w wiosce Husko Kotan (region Nayoro Wilds / Głusza Nayoro), będziecie mogli porozmawiać z huci, starsza kobieta z charakterystycznym tatuażem wokół ust. Znajdziecie ją po raz pierwszy mniej więcej po lewej stronie wioski, idąc od głównego wejścia (niedaleko grządek). Po pierwszej rozmowie z nią i jej synem, rozpoczniecie zadanie poboczne. Zdecydowana większość zadania to po prostu podążanie za huci przez najróżniejsze tereny, a na końcu odbędzie się rozmowa ze złodziejem ubrań. W międzyczasie otrzymacie również Robes for Sitturaynu / Szaty dla Sitturaynu, które przydadzą się później przy szukaniu znajdziek. Ostatnia część zadania to zaproszenie od huci na poczęstunek, po którym otrzymacie pucharek.

Chwila wytchnienia / A Moment to Breathe
Uzyskaj doskonały wynik w ku-e-shinok. / Get a perfect score in ku-e-shinok.
Na samej północy pierwszego regionu Yotei Grasslands / Łąki Yotei, zaraz przed przejściem do regionu Ishikari Plain / Niziny Ishikari, znajduje się Ainu Hunting Grounds / Teren Łowiecki Ajnów. Na jego terenie będziecie mogli porozmawiać z kilkoma osobami, po czym pojawi się możliwość cofnięcia w czasie, gdy Atsu była jeszcze dzieckiem. Jako dziecko poznacie nową mini-grę ku-e-shinok oraz rozegracie jedną partię. W tym momencie Wasz wynik nie ma znaczenia, także bez stresu. Po powrocie do teraźniejszości, stary znajomy da Wam możliwość ponownego zagrania.

Mini-gra ku-e-shinok polega na strzeleniu strzałą przez obręcz. Poniżej rozpisałem w kilku krokach, gdzie będą obręcze. Polecam również obejrzeć filmik, żeby wiedzieć mniej więcej, gdzie strzelać.
- Trzy obręcze są zawieszone na drzewach i od tych musicie zacząć jak najszybciej,
- Czwarta zostanie sturlana przez dziecko, po prawej stronie strumyka, trzeba strzelić minimalnie przed toczącym się okręgiem,
- Piąta jest najtrudniejsza, zostanie rzucona w powietrze przez dziecko na środkowej wysepce, obręcz będzie lecieć w prawo i musicie strzelić mocno przed nim,
- Ostatnia szósta obręcz zostanie pchnięta po ziemi przez dziecko po lewej stronie, tutaj ponownie wystarczy strzelić lekko przed nim.
Filmik:
Niezrównana / Unrivaled
Pokonaj Niezrównanego Takezo na szczycie góry Yōtei. / Defeat Takezo the Unrivaled on the peak of Mount Yōtei.
Jest to bardzo długie zadanie poboczne, które rozpoczniecie poprzez walkę z jednym z „wyznawców” Takezo pod Dueling Tree / Drzewem Pojedynkowiczów. Po pierwszej walce otrzymacie informację, że musicie najpierw pokonać wszystkich jego zwolenników, aby móc walczyć z samym Takezo. Takich drzew/pojedynków jest 5. Wszystkie znajdziecie na terenach Yotei Grasslands / Łąki Yotei oraz Tokachi Range / Łańcuch Tokachi.
Pierwszy pojedynek z Takezo odbędzie się na samym południu Yotei Grasslands / Łąki Yotei (na plaży). Po tym pojedynku przyjdzie pora na ten ostateczny, na szczycie Góry Yotei. Jeśli jeszcze tam nie byliście, to dostaniecie się na jej szczyt poprzez wejście do Kapliczka na Górze Yotei. By móc walczyć z Takezo, musicie założyć 5 talizmanów Takezo, które otrzymaliście pokonując jego wyznawców, a następnie rozpalając ognisko. Sama walka jest wymagająca, ponieważ umieramy dosłownie po góra jednym/dwóch uderzeniach Osobiście zalecam skupić się na nauczeniu jego ataków i parowaniu co tylko się da, a unikani tych z czerwonym błyskiem. Podczas walki pojawi się śnieżyca, przez co spadnie nasz pasek zdrowia, przez jesteśmy dosłownie na hita. Poza tym metoda prób i błędów aż w końcu się uda. Można tu oczywiście wrócić na samym końcu gry, kiedy macie już wszystkie możliwe bronie i umiejętności, przez co będzie Wam znacznie łatwiej go pokonać.
Filmik:
Obrończyni z kunai / Kunai Defender
Pomóż Hanie ochronić jej farmy. / Help Hana protect her farms.
Zadanie rozpoczniecie egzaminując ciało przed domkiem na jednej z 5 farm Hany w regionie Teshio Ridge / Góry Teshio. Moje zadanie rozpoczęło się przy farmie na północny-wschód od głównej karczmy, zaś u innych na farmie na samej górze mapy. Domyślam się, że wystarczy odwiedzić dowolną z nich, aby je rozpocząć. Kolejna część to już odwiedzenie pozostałych farm i ich obrona przed najeźdźcami. Wystarczy wszystkich ubić i udać się do następnej. Po obronie ostatniej, otrzymacie trofeum.

Sianie spustoszenia / Gift for Destruction
Pomóż Inie odeprzeć Łupieżców Oni. / Help Ina fend off the Oni Raiders.
UWAGA: W trakcie tego zadania, bardzo łatwo można zrobić trofeum
Brush Fire / Pożar! Więcej info poniżej.
UWAGA #2: Przed rozpoczęciem zadania, warto zrobić osobny zapis, gdyby powyższe trofeum za zabicie ogniem nie wpadło.
Kartę z zadaniem dostaniecie już w trakcie pobytu w pierwszym regionie i progresu fabuły, zaś sama miejscówka do której musicie się udać znajduje się w Ishikari Plain / Niziny Ishikari. Podążajcie cały czas za Iną do momentu aż nie będziecie musieli odeprzeć najazdu przeciwników. W tym momencie bardzo łatwo zrobić trofeum
Brush Fire / Pożar, jako że będziecie mieć nielimitowaną liczbę bomb do wykorzystania, a w dole w którym będą przeciwnicy będzie sporo trawy, którą można podpalić bombami. Rzucajcie bomby w pobliżu przeciwników i czekajcie aż ogień ich zabije. Jeśli się nie udało i nie macie już kogo zabijać, albo cała trawa się wypaliła to wróćcie do poprzedniego zapisu i spróbujcie ponownie.

Imię dla przyjaciela / Naming a Friend
Wybierz imię dla swojego konia. / Pick a name for your horse.
Na samym początku gry, gdy będziecie zwiedzać teren Waszego starego domu oraz ogrodu, w pobliżu urwiska za domem będzie jedna z retrospekcji do rozegrania. Jak tylko się wszyscy wygadają, na mapie zostanie oznaczona lokacja The Old Stables / Stare Stajnie. Wystarczy się tam udać, aby rozpocząć zadanie związane z powyższym pucharkiem. Pod koniec będziecie mogli wybrać jedno z trzech koni oraz imion dla niego. Wybór oczywiście nie ma znaczenia, także wybierzcie co Wam bardziej pasuje.

Z biodra / From the Hip
Sparuj atak pistoletem w trakcie prowokacji. / Perform a Pistol Parry during a Standoff.
Obsługi pistoletu nauczycie się dopiero w regionie Oshima Coast / Wybrzeże Oshimy, u Mistrza Muraty. Gdy tylko traficie do tego region, od razu udajcie się do niego. Jego miejscówka będzie już oznaczona na mapie (zachodnia część tego regionu). Po wykonaniu zadania otrzymacie broń palną Tanzustsu oraz odblokujecie nowe umiejętności z nią związane. Będziecie musieli teraz znaleźć kilka Ołtarzy, aby móc aktywować umiejętność Standoff Unlock: Pistol / Odblokowanie – Prowokacja: Pistolet.

Po jej odblokowaniu, wystarczy udać się w dowolne miejsce, gdzie znajdują się przeciwnicy i będzie można aktywować Standoff / Prowokację. Najlepiej przed wejście do jakiegoś obozu. Przed rozpoczęciem warto zrobić osobny zapis, żeby w razie niepowodzenia móc szybko powtórzyć. W trakcie Standoff / Prowokacji, dwa pierwsze uderzenia wykonacie standardowo mieczem (lub trzy, jeśli macie założony odpowiedni talizman), a na samym końcu będzie możliwość ustrzelenia przeciwnika pistoletem wciskając przycisk
.
Filmik:
Sowi szpon / The Owl’s Talon
Zabij wroga z daleka skrytobójstwem przy użyciu kusarigamy. / Use a Kusarigama Assassination to kill an enemy from a distance.
Kusarigamę otrzymacie odwiedzając mistrza Enomoto w regionie Teshio Ridge / Góry Teshio. Znajdziecie go na samej północy mapy. Po wykonaniu zadania, będziecie mogli używać tej broni, a przy tym pojawi się nowa zdolność eliminowania przeciwników z ukrycia lub dystansu. Wystarczy zakraść się do dowolnego z nich (najlepiej zrobić przy odbijaniu jakiegoś obozu/kryjówki), po czym pojawi się na nim opcja wciśnięcia przycisków
+
. Atsu przyciągnie przeciwnika do siebie, zabije go, a Wy otrzymacie pucharek.

Sayonara / Sayonara
Wykonaj Uderzenie Barkiem lub Kopnięcie Tajfunu, aby zrzucić wroga z klifu, doprowadzając do jego śmierci. / Shoulder Charge or Typhoon Kick an enemy off a cliff to their death.
UWAGA! Pomimo, że w teorii trofeum nie jest pomijalne, oznaczyłem je jako takowe, ponieważ po ukończeniu gry i zrobieniu całej reszty nie będziecie mieć zbyt wielu możliwości zrobienia tego! Dlatego warto skupić się na tym jak tylko otrzymacie odpowiednią umiejętność. Więcej informacji poniżej.
Przede wszystkim musicie odblokować jedną z dwóch umiejętności: Shoulder Charge / Uderzenie Barkiem (Survival / Przetrwanie) lub Typhoon Kick / Kopnięcie Tajfunu (Yari). Polecam zrobić to przy pomocy kopnięcia, jednak będziecie potrzebować do tego włóczni Yari, którą dostaniecie od Mistrza Takahashiego na terenie Ishikari Plain / Niziny Ishikari.
Gdy już będziecie gotowi, musicie znaleźć miejsce, gdzie będzie jakieś urwisko, w które można zrzucić przeciwnika. Polecam dwie miejscówki:
- W trakcie misji fabularnej na terenie Ishikari Plain / Niziny Ishikari (lewy górny róg), gdzie odwiedzicie Szalonego Goro / Mad Goro. Pod koniec misji, gdy będziecie już uciekać, znajdziecie blisko urwiska oraz grupki przeciwników, których trzeba wykończyć. Stańcie w pobliżu urwiska, poczekajcie aż któryś do Was podejdzie i zrzućcie go przy wykorzystaniu jednej z powyższych umiejętności.
- Podczas kolejnej misji fabularnej, gdy będziecie zakradać się z bratem do Zamku Ishikari. Będzie tam stać jeden przeciwnik na skraju urwiska, który jest idealnie ustawiony pod to trofeum.
Filmik:
Coś ci upadło / You Dropped This
Rozbrój i zabij wroga jego własną bronią. / Disarm and kill an enemy with their own weapon.
Przede wszystkim będziecie potrzebować przynajmniej jednej umiejętności do rozbrajania przeciwników. Czasami sami upuszczą broń, gdy zbijecie im biały pasek, ale nie jest to regułą. Poniższe skille gwarantują, że zawsze wypadnie im broń z ręki. Trofeum powinno Wam mimo wszystko wpaść samo, jako że wielokrotnie będziecie ich zabijać upuszczoną bronią, trzeba tylko pamiętać, że musicie zabić przeciwnika jego własną bronią, nie kogoś innego.
Umiejętności do wytrącania broni przeciwnikom:
- Disarm Counter / Rozbrajający Kontratak – musicie przytrzymać
, gdy u przeciwnika pojawi się żółty błysk i puścić przycisk, gdy zacznie atakować (żółty błysk stanie się jeszcze większy wtedy), - Onryo Strike / Cios Onryo – musicie mieć 3 punkty siły duchowej, a następnie wcisnąć równocześnie
+
, przez co natychmiast rozbroicie wroga.
Zanim to zrobicie, warto trochę „zmiękczyć” nasz cel. Gdy już przeciwnikowi wypadnie broń, podnieście ją i rzućcie nią w jego kierunku. Przy dobrych wiatrach powinien paść od jednego uderzenia, jeśli nie to musicie spróbować na innym.
Postrach / The Horror
Spraw, żeby 20 wrogów upadło ze strachu przez Wycie Onryō. / Make 20 enemies collapse in fear using Onryō’s Howl.
Na samym początku gry, nauczycie się używać umiejętności Onryō’s Howl / Wycie Onryō. By ją w ogóle naładować, musicie zabić 5 przeciwników bez ponoszenia obrażeń (później można zmniejszyć tą liczbę talizmanem). Gdy już będziecie gotowi, trzeba podejść do przeciwnika lub grupki i wcisnąć
+
. Atsu wykona atak oraz wystraszy wszystkich w pobliżu, dzięki czemu można ich zabić jednym uderzeniem. Powtarzajcie czynność aż nie wpadnie trofeum. Jeśli bardzo Wam zależy wbić to jak najszybciej, to możecie zrobić zapis przed jakąś grupką, wykonać atak, załadować i powtarzać.

Wilcza przynęta / Wolf Bait
Użyj pustego dzbana na sake, aby doprowadzić do wilczego zabójstwa. / Use an empty Sake jar to trigger a Wolf kill.
Przede wszystkim potrzebujecie umiejętności Wolf Strike Summon / Przywołanie Wilczego Ciosu. Musicie znaleźć kilka Wilczych Jam, aby ją odblokować (więcej info w opisie trofeum
Wolves of Ezo / Wilki Ezo).

Przed przystąpieniem do wykonywania trofeum w jakimś obozie, warto najpierw zrobić osobny zapis, żeby móc szybko powtórzyć operację. Następnie trzeba znaleźć pusty dzbanek Sake (w każdym obozie zawsze gdzieś leżą) lub wypić jeden i go podnieść. Rzucając w przeciwnika trzeba liczyć na łut szczęścia, ponieważ wilk pojawia się losowo. Czasami trzeba rzucić nawet i kilka razy zanim się pojawi.
Dwa w jednym / Two as One
Pomyślnie ukończ prowokację lub skrytobójstwo z towarzyszem. / Complete a successful Standoff or Assassination with a companion.
Można to zrobić przy większości Wolf Dens / Wilczych Jamach, gdzie na samym końcu zawsze walczycie z grupką przeciwników i macie możliwość wykonania Standoff / Prowokacji wraz z wilkiem. Obok napisu na dole ekranu, pojawi się również ikonką głowy wilka. Po rozpoczęciu prowokacji postępujcie tak jak zawsze, czyli wyczekajcie na atak przeciwnika i dokonajcie udanego zamachu. Jeśli się Wam nie uda to będziecie musieli powtórzyć całość, ponieważ atak wilka jest uzależniony od Waszego.

W przypadku, gdy zrobiliście wszystkie Wilcze Jamy, a nie macie jeszcze tego trofeum, potrzebna Wam będzie umiejętność Wolf Standoff / Wilcza Prowokacja. Wtedy podczas dowolnej prowokacji, wilk może pojawić się losowo i Wam pomóc.

Pożar / Brush Fire
Zabij wroga, podpalając trawę. / Kill an enemy by catching grass on fire.
UWAGA: Wg doniesień innych graczy, podpalanie trawy płonącymi strzałami nie daje trofeum, dlatego starajcie się to zrobić przy użyciu bomb.
Dość irytujące trofeum, wymagające by przeciwnik umarł bezpośrednio od ognia palącej się trawy, a nie Waszego ciosu/strzały. Idealnym momentem na zrobienie tego, jest misja poboczna u Iny (w regionie Ishikari Plain / Niziny Ishikari), gdzie nauczycie się obsługi bomb. Przed rozpoczęciem misji, koniecznie zróbcie osobny zapis, aby móc powtórzyć w razie czego.

Podążajcie cały czas za Iną do momentu aż nie będziecie musieli odeprzeć najazdu przeciwników. Będziecie mieć nielimitowaną liczbę bomb do wykorzystania, a w dole w którym będą najeźdźcy będzie sporo trawy, którą można podpalić bombami. Rzucajcie bomby w pobliżu przeciwników i czekajcie aż ogień ich zabije. Jeśli się nie udało i nie macie już kogo zabijać, albo cała trawa się wypaliła to wróćcie do poprzedniego zapisu i spróbujcie ponownie.
W przypadku, gdy już zrobiliście misję, nie pozostaje nic innego jak spróbowanie tego w dowolnym obozie lub z losową grupką przeciwników wałęsających się po mapie. Zwabcie ich w pobliże wysokiej trawy, rzućcie kilka bomb i czekajcie aż ogień ich wykończy.
Lot sake / Sake Flight
Zbierz 10 pełnych dzbanów sake. / Collect 10 full jars of Sake.
Siła perswazji / Very Persuasive
Przesłuchaj 10 wrogów. / Interrogate 10 enemies.
Dość losowe trofeum, jako że przesłuchiwany zawsze jest ostatni przeciwnik z grupy, z którą akurat walczycie. Będzie gdzieś stękał w pobliżu, także nie uciekajcie z pola bitwy dopóki nie upewnicie się, że wszyscy zostali zabici. Nie macie niestety na to wpływu, kiedy Atsu zdecyduje się kogoś przesłuchać. Grajcie normalnie i pchajcie fabułę do przodu, a przy tym czyście regiony i obozy. Przeciwnicy będą udzielać informacji na temat głównych bossów oraz ewentualnych zleceń na kogoś. 10 przesłuchań dokonacie bez większych problemów, więc wpadnie to samo.

Moc talizmanów / Charming
Ulepsz 10 talizmanów co najmniej raz. / Upgrade 10 charms at least once.
Liczba talizmanów jest bardzo duża (około 70, jak nie więcej), a część z nich można jeszcze dodatkowo ulepszać. Samych talizmanów do ulepszenia jest znacznie więcej niż 10, więc możecie zrobić te, które Wam pasują. Ulepszacie je poprzez zrobienie odpowiedniego wyzwania, czy to zabicie strzałą w głowę, wykonać 5 parowań pod rząd bez ponoszenia obrażeń, itd. Jest tego naprawdę sporo. Poniżej wrzucam listę większości z nich (sam nie wiem czy udało mi się wszystkie zebrać) oraz gdzie je zdobyć.

Lista talizmanów:
Jaki ojciec, taka córka / Like Father, Like Daughter
Maksymalnie ulepsz Wilcze Ostrze. / Fully upgrade the Wolf Blade.
Wilcze Ostrze to startowa katana, którą będziecie mogli ulepszać przy piecu obok domu. Związana jest z tym też mini-gra, gdzie musimy łupać padem oraz podgrzewać żelastwo. Miecz możecie ulepszyć w dowolnym momencie gry, wymagane są tylko odpowiednie materiały. Jak można się domyślić, rzadsze materiały będą dostępne dopiero w późniejszych regionach. Ogólnie jeden rzadki materiał jest zawsze przypisany do jakiegoś regionu (np. Stal Shinobi do Gór Teshio, a Części do broni palnej na Wybrzeżu Oshimy).
Materiał wymagane do ulepszenia miecza:
- Poziom 1: 20 Metali
- Poziom 2: 20 Metali + 20 Fragmenty Masek Łupieżców Oni
- Poziom 3: 20 Metali + 20 Stal Shinobi
- Poziom 4: 60 Metali + 15 Części do broni palnej + 15 Cennych Metali
Tylko dla ozdoby / Purely Decorative
Zdobądź 30 elementów rynsztunku kosmetycznego. / Acquire 30 pieces of Vanity Gear.
Rynsztunku kosmetycznego w tej grze jest od groma, maski, opaski, kolory mieczy czy pancerzy, a nawet siodła i shamisena. W drodze po platynę, wpadnie Wam to trofeum samoczynnie, jako że większość kosmetyki będziecie otrzymywać w ramach nagród za znajdźki czy zadania. Sporo też leży „luzem” na mapie, więc gdy zdobędziecie odpowiednią pieśń na shamisena (która pokazuje miejsce najbliższego rynsztunku kosmetycznego) znajdziecie je bez większego problemu.
Na każdą okazję / For All Occasions
Zdobądź wszystkie zbroje. / Acquire all Armor.
Do zdobycia mamy 11 Zbroi/Pancerzy/Szat/itd. Startowy zestaw Armour of Onryo / Zbroja Onryo nie jest wliczany do trofeum. Większość z nich wymaga ukończenia dodatkowej misji pobocznej, którą otrzymacie w miarę progresu lub eksploracji mapy. Jedynie Fundoshi otrzymacie za znalezienie wszystkich Hot Springs / Gorących Źródeł. Poniżej zrobiłem listę wszystkich pancerzy oraz gdzie je mniej więcej znaleźć oraz rzecz jasna filmik.
Lista wszystkich pancerzy:
- Taro’s Armour / Zbroja Taro –po znalezieniu obozu Taro (jeden z pierwszych, które znajdujemy w grze, nie da się pominąć).
- Bounty Master Armour / Zbroja Mistrzowskiej Łowczyni Głów –otrzymacie po zabiciu Somy (zlecenie od Kojiro).
- Armour of the Undying / Zbroja Nieśmiertelności –na terenie Ishikari Plain / Niziny Ishikari będziecie musieli odnaleźć Ugetsu (mały obozik, mniej więcej na północy mapy), który opowie Wam o samuraju dzierżącym powyższą zbroję. Otrzymacie również dość długie zadanie, po wykonaniu którego zdobędziecie pancerz.
- Mercenary Attire / Ubranie Najemnika –otrzymacie ją w trakcie misji głównej, gdy po raz pierwszy traficie do Zamku Oni w regionie Ishikari Plain / Niziny Ishikari, nie do pominięcia.
- Dragonfly Armour / Zbroja Ważki – na terenie Tokachi Range / Łańcuch Tokachi, musicie pogadać z gościem, który ma obóz na środku rzeki. Po rozmowie otrzymacie zadanie poboczne związane ze zbroją.
- Spider Lily Armour / Zbroja Pajęczej Lilii –w regionie Tokachi range / Łańcuch Tokachi, w południowej części będzie Tajemnicza Brama. Po jej przekroczeniu rozpocznie się zadanie poboczne.
- Robes for Sitturaynu / Szaty dla Sitturaynu – na terenie Nayoro Wilds / Głusza Nayoro, pogadajcie z huci w wiosce Huskan Kotan, po czym podążajcie za nią cały czas.
- Crimson Kimono / Szkarłatne Kimono – pierwszą część zadania otrzymacie na terenie Yotei Grasslands / Łąki Yotei. Główna część będzie za to odbywać się w Teshio Ridge / Góry Teshio, gdzie musicie znaleźć Ugetsu. Po rozmowie z nim otrzymacie zadanie.
- Nine Tail / Armour / Zbroja Dziewięciu Ogonów – w trakcie misji głównej na terenie Teshio Ridge / Góry Teshio, gdzie będziecie w kryjówce Nine Tails / Dziewięciu Ogonów, nie do pominięcia.
- Ginji Guard Armour / Zbroja Gardy Ginjiego – zadanie na zbroje otrzymacie przy pierwszej rozmowie z Genjj w Porcie Benten, na terenie Oshima Coast / Wybrzeże Oshimy.
- Fundoshi – po znalezieniu wszystkich gorących źródeł.
Filmik:
Narzędzia wojowniczki / Tools of a Warrior
Zdobądź każdą broń białą. / Acquire all Melee weapons.
Mamy 4 główne bronie melee, które znajdziecie wykonując zadanie poboczne związane z mistrzem broni w każdym regionie. Poniżej krótka lista oraz gdzie je możecie znaleźć po raz pierwszy.
Lista broni melee:
- Wolf Blade / Wilcze Ostrze – początkowe
- Dual Katana / Dwie Katany – weźcie zlecenie na Mistrza Hanbei (z tablicy przy karczmie w Yotei Grasslands / Łąki Yotei) i wykonajcie zadanie z nim związane.
- Yari – na wyspie, w zachodniej części regionu Ishikari Plain, u Mistrza Yari. Dostaniecie zadanie jak tylko traficie do tego regionu po raz pierwszy (albo nawet jeszcze wcześniej).
- Odachi – po wykonaniu misji głównej u Mistrza Yoshidy, na terenie Tokachi Range / Łańcuch Tokachi.
- Kusarigama – otrzymacie ją po zrobieniu misji u Mistrza Enomoto, na północy regionu Teshio Ridge / Góry Teshio.
Cel i strzał / Take Aim
Zdobądź każdą broń dystansową. / Acquire all Ranged weapons.
W przeciwieństwie do broni melee, kilka broni dystansowych możecie po prostu kupić u sprzedawcy, jedną zrobicie wykonując zadanie u Iny (Ishikari Plain / Niziny Ishikari), a broń palną dostaniecie w trakcie misji głównej.
Lista broni dystansowych:
- Hankyu – łuk, do kupienia u sprzedawcy (200 monet).
- Yumi – łuk, do kupienia u sprzedawcy (2000 monet).
- Bomby – po ukończeniu zadania pobocznego u Iny (południowa część regionu Ishikari Plain / Niziny Ishikari) związanej z bombami.
- Tanegashima – broń palna, którą otrzymacie w trakcie misji głównej, gdzie dochodzi do szturmu na obóz samurajów Matsumane (nie do pominięcia).
Szybkie dobywanie / Quick Draw
Zdobądź każdą broń podręczną. / Acquire all Quickfire weapons.
Broń podręczna to coś w rodzaju gadżetów, które są bardzo pomocne w trakcie walki. Od małych dymnych bomb, które na chwilę oślepią przeciwnika, poprzez ostrza kunai, którymi można szybko zbić gardę przeciwnika lub mała broń palna, dzięki której możecie parować niektóre ataki.
Lista broni podręcznych:
- Metsubushi – po zabiciu Crow Enzo / Wrony Enzo (jedno z pierwszych zleceń z tablicy w regionie Yotei Grasslands / Łąki Yotei).
- Oni’s Flame / Płomień Oni – po ukończeniu misji głównej Twin Wolves Twin Hearts, gdzie musicie odnaleźć Mad Goro w świątyni (nie do pominięcia).
- Kunai – po dotarciu do regionu Teshio Ridge / Góry Teshio, udajcie się na farmę Hany (mniej więcej na północny-wschód od karczmy Red Crane Inn), która nauczy was obsługi kunai.
- Smoke Bomb / Bomba Dymna – w trakcie głównej misji związanej z Kitsune, na terenie Teshio Ridge / Góry Teshio.
- Tanzustsu – pistolet, który otrzymacie w ramach zadania pobocznego dla Matchlock Muraty, na terenie Oshima Coast / Wybrzeże Oshimy.
Spadek / Inheritance
Zdobądź talizmany swoich rodziców ze szczytu góry Yōtei. / Acquire your parents’ charms from the peak of Mount Yōtei.
Należy znaleźć 2 talizmany (są w tym samym miejscu): Talizman Ojca oraz Talizman Matki. Do zrobienia w pierwszym regionie Yotei Grasslands / Łąki Yotei. Musicie udać się na szczyt Góry Yotei. Wejdziecie tam tylko i wyłącznie przez wejście do Kapliczki na Górze Yotei. Po dojściu na szczyt, ukłońcie się przez kapliczką, która tam będzie i otrzymacie oba talizmany.

Dary dla Ducha / Gifts for a Ghost
Zbierz 8 ofiar pozostawionych dla onryō. / Collect 8 offerings left for the onryō.
W miarę pchania fabuły do przodu i zabijania kolejnych głównych bossów z Szóstki z Yotei, przy głównych karczmach w każdym regionie pojawią się Ołtarzyki Onryo z darami dla Was. Dary będą pojawiać się głównie po ukończeniu misji głównych. Za każdym razem, gdy pojawią się nowe dary, na ekranie pojawi się taka informacja. Odebrać je możecie przy dowolnym ołtarzu w każdym regionie, nie musi to być ołtarz, w którym ukończyliście daną misję główną. Poniżej lista darów oraz kiedy będą dostępne.
Lista darów dla Onryo:
- Po pierwszej wizycie w zamku Oni (region Ishikari Plain / Niziny Ishikari).
- Po pokonaniu bossa Oni (region Ishikari Plain / Niziny Ishikari).
- Po zrobieniu misji głównej, w której otrzymujemy Odachi od Mistrza Yoshidy (region Tokachi Range / Łańcuch Tokachi).
- Po misji głównej związanej z Kitsune (region Teshio Ridge / Góry Teshio), gdzie najpierw jesteście kelnerką, a później odnajdujecie zagadkowe pudełko w jaskini.
- Po pokonaniu Kitsune (region Teshio Ridge / Góry Teshio).
- Po misji głównej, gdzie szturmujemy fortecę Dragona / Smoka, na terenie Oshima Coast / Wybrzeże Oshimy.
- Po misji, gdzie używacie Spidera / Pająka, by zwabić jego brata w zasadzkę. Misja kończy się w naszym domu, gdzie zaczynaliśmy grę.
- Po misji, gdzie walczycie ze Spiderem / Pająkiem. Na końcu znów wrócicie do domu.
Sprytna lisica / Trickster Fox
Otwórz wszystkie pudełka Dziewięciu Ogonów. / Solve all the Nine Tails’ puzzle boxes.
W grze znajduje się 12 pudełek i musicie znaleźć oraz otworzyć wszystkie z nich. Pudełka znajdują się tylko i wyłącznie w obrębie regionu Teshio Ridge / Góry Teshio. Otwarcie wymaga rozwiązania prostych mechanizmów blokady każdego pudełka. Część z nich znajduje się przy Ołtarzach Kitsune, część przy zwykłych ołtarzach na końcu kryjówek, a kilka leży „luzem” na mapie. W razie problemów ze znalezieniem i otwarciem polecam mój poniższy filmik.
UWAGA! Wiele osób ma problemy ze znalezieniem poszczególnych pudełek lub nie pojawiają się tam, gdzie powinny. Pudełka znajdujecie wg kolejności listy w ekwipunku, czyli np. Pudełko #1 znajduje się u mnie w punkcie A, zaś ktoś inny może je znaleźć w punkcie B. Dlatego też, jeśli brakuje jak Wam jakiegoś pudełka, musicie odwiedzić wszystkie lokacje, gdzie jeszcze nie byliście.
Filmik:
Okiem artystki / An Artist’s Eye
Ukończ wszystkie obrazy sumi-e. / Complete all sumi-e paintings.
Mamy 15 rysunków Sumi-E do odnalezienia. Zastępują one haiku znane z Tsushimy. Musimy znaleźć charakterystyczne miejsce, gdzie możemy usiąść i rozpocząć malowanie. Siedziska znajdują się zawsze obok dużego kamienia porośniętego żółtą rośliną, więc w razie czego można szukać go lunetą (chociaż lepiej skorzystać z filmiku poniżej). Miejsca Sumi-E może wskazać Wam tylko i wyłącznie złoty ptaszek, dopiero po założeniu Robes for Sitturaynu / Szaty dla Sitturaynu (informacje jak go zdobyć znajdziecie w opisie trofeum
For All Occasions / Na każdą okazję).
Filmik:
Pamiątka / Memento
Dostosuj wygląd zdjęcia w trybie fotograficznym. / Personalize a scene in Photo Mode.
Wystarczy wcisnąć
, aby przejść do trybu fotograficznego. Teraz zmieńcie dowolną z opcji, aby wpadło trofeum. Tyle.
Strażniczka Inari / Guardian of Inari
Otrzymaj maskę lisa po odwiedzeniu wszystkich lisich nor. / Receive the Fox Mask after completing all Fox Dens.
W grze znajduje się 15 Lisich Nor / Kapliczek Inari. Najpierw musimy odnaleźć charakterystyczne czerwone drzewa, przy których będzie na nas czekał lisek, a potem zaprowadzi nas prosto do kapliczki, przy której należy się pokłonić. Po znalezieniu wszystkich, otrzymacie kartę z zadaniem pobocznym Encounters of the Wild. Musicie się udać do Teshio Ridge / Gór Teshio, a potem iść w południowo-wschodnim kierunku, najlepiej wzdłuż wybrzeża. Traficie do latarni morskiej, w której trzeba rozwiązać prostą zagadkę, po czym traficie do sanktuarium zwierząt. Jeśli macie wszystkie maski, z domku wyjdzie kobieta, która podziękuje za pomoc i ofiaruje Wam maskę.
Filmik:
Jaka matka, taka córka / Like Mother, Like Daughter
Opanuj wszystkie pieśni na shamisen. / Learn all shamisen songs.
Trzeba odnaleźć jedynie 7 miejsc, w których nauczymy się nowych pieśni na shamisenie. Niektóre z nich są w formie zadania pobocznego, gdzie trzeba wykonać szereg czynności, aby w końcu się nauczyć nowego utworu, a w niektórych miejscach wystarczy usiąść i zagrać. Uczymy zawsze się w ten sam sposób, czyli ustawiając rękę w odpowiednim miejscu na shamisenie poprzez „mizianie” na touchpadzie. Odpowiednie miejsce podświetla się mocniej oraz czuć lekką wibrację pada. Nowe utwory służą też do odnajdywania niektórych znajdziek, takich jak ołtarze, wilcze jamy, obozy przeciwnika, itd. Bardzo przydatne narzędzie przy platynowaniu gry.
Filmik:
Wilki Ezo / Wolves of Ezo
Ukończ wszystkie wilcze jamy. / Complete all the Wolf Dens.
Wilcze Jamy działają na bardzo podobnej zasadzie co Lisie Nory. Jest ich 10 i trzeba znaleźć każdą z nich do platyny. Najpierw musimy odnaleźć charakterystyczne drzewo na skale, przy której zawsze leży ciało. Po jego zbadaniu pojawi się wilk, za którym trzeba podążyć. Zdecydowana większość Wilczych Jam kończy się w ten sam sposób, czyli pokonania bandy kłusowników oraz otworzenia klatki z uwięzionymi wilkami. Po wykonaniu Wilczej Jamy, otrzymacie dodatkowy punkt umiejętności związany z zaufaniem wilka, który może nam później pomagać w losowych momentach.
Filmik:
Ciało, umysł i dusza / Body, Mind, and Spirit
Przetnij wszystkie stojaki bambusowe, ukończ wszystkie wspinaczki do kapliczek i odwiedź wszystkie gorące źródła. / Complete all Bamboo Strikes, Shrine Climbs, and Hot Springs.
Trofeum wymaga wymaksowania trzech rodzajów znajdziek, czyli Stojaki Bambusowe, Wspinaczki Kapliczek oraz Gorące Źródła. Zdecydowaną większość znajdziecie podczas eksploracji mapy lub kupując mapy u Kartografera Isaburo. Kapliczki przeważnie znajdują się na bokach każdej mapy, ale jest też kilka wyjątków. Niczego nie można pominąć, więc spokojnie możecie do tego wrócić nawet po ukończeniu gry. Poniżej podzieliłem opis na trzy akapity, w których opisuje jak znaleźć wymagane miejscówki do tego trofeum.
Bamboo Strikes / Stojaki Bambusowe
Do znalezienie mamy 15 stojaków bambusowych. Podobnie jak w poprzeniej odsłonie, wystarczy podejść, przejść 3 etapy cięcia wciskając szybko odpowiednią sekwencję przycisków i tyle. Czasami dochodzi jeszcze kawałek w powietrzu, wtedy trzeba szybko wcisnąć dwa podane przyciski (jeden po drugim, nie trzeba jednocześnie). Każzdy kolejny ukończony stojak będzie zwiększał nam hart ducha. Do platyny potrzebujemy wszystkie z nich, żaden nie jest pomijalny. W razie czego poniżej macie wszystko w filmiku.
Filmik:
Hot Springs / Gorące Źródła
Musimy się zanurzyć w 16 Gorących Źródłach. Działają na dokładnie takiej samej zasadzie jak te w Tsushimie, czyli wystarczy podejść, wybrać dowolną odpowiedź i urośnie nam pasek zdrowia. Jedynie źródełko przy karczmie w Teshio Ridge / Górach Teshio wymaga uiszczenia opłaty za możliwość skorzystania z niego. Po odnalezieniu ostatniego źródła, otrzymacie „zbroję” Fundoshi, która również jest wliczana do pucharka za odnalezienie wszystkich pancerzy.
Filmik:
Shrine Climbs / Wspinaczki do kapliczek
Ryby na włóczni / Spear Fishing
Złap 5 ryb za pomocą yari. / Spear 5 fish with the yari.
Pierwszy raz będziecie łapać ryby na włócznię podczas robienia zadania u Mistrza Takahashiego (na wyspie w regionie Ishikari Plain / Niziny Ishikari). Po ukończeniu zadania otrzymacie włócznię Yari, dzięki której będziecie mogli dokończyć to trofeum. Zadanie jest banalnie proste, wystarczy udać się dowolnego miejsca, gdzie jest woda (rzeki, jeziora, morze) i szukać miejsc, gdzie są podskakujące ryby. Jeśli nie ma w tym miejscu, poszukajcie trochę dalej. Takich miejsc jest mnóstwo i naprawdę nie da się ich nie zauważyć. Jak tylko znajdziecie takie miejsce, wyciągacie włócznię, czekacie aż ryba podskoczy i wciskacie
. W jednym miejscu możecie nabić maksymalnie 3 ryby.
Powinien również zadziałać sposób ze zrobienie zapisu przed nadzianiem ryb, po czym wrócić do niego i spróbować ponownie.
Mistrzowska łowczyni głów / Master Bounty Hunter
Ukończ wszystkie zlecenia. / Complete all Bounties.
W grze mamy 31 zleceń, które możecie rozpocząć poprzez zebranie kartki z tablicy ogłoszeń (taka tablica zawsze jest w okolicy głównej karczmy/zamku w danym regionie) lub poprzez udanie się bezpośrednio do miejscówki, gdzie znajduje się poszukiwany. Problem w tym, że bez kartki taka miejscówka nie zostanie zaznaczona na mapie. Warto też pamiętać, że na tablicy może znajdować się maksymalnie do 3 zleceń, kolejne pojawią się przy ponownej wizycie lub ukończeniu i oddaniu poprzednich u Kojiro. Część z nich czasami dotyczy fabuły (przy zleceniu będzie ikonka karteczki) i nie są one wliczane do trofeum. Ostatnie zlecenie pojawi się dopiero po ukończeniu gry, gdy wrócicie do stanu sprzed walki w fortecy Lorda Saito.
UWAGA! Jeśli nie pojawia Wam się ostatnie zlecenie, zapewne pominęliście zadanie poboczne, które trzeba wykonać w Grocie Moiwa w regionie Tokachi Range / Łańcuch Tokachi. Podziękowania dla użytkownika Patryk za naprowadzenie.

Lista wszystkich zleceń:
- YOTEI GRASSLANDS / ŁĄKI YOTEI
- Black Powder Ippei / Ippei Czarny Proch – do wzięcia z tablicy przy karczmie Yotei’s Shadow Inn / Cień Yotei.
- Smiling Yoshitomo / Uśmiechnięty Yoshitomo – do wzięcia z tablicy przy karczmie Yotei’s Shadow Inn / Cień Yotei.
- Crow Genzo / Wrona Genzo – do wzięcia z tablicy przy karczmie Yotei’s Shadow Inn / Cień Yotei.
- Muneji the Bone Crusher / Łamacz Kości Muneji – w południowej części pierwszego regionu (Yotei Grasslands / Łąki Yotei), w obozie Saito.
- The Three Terrors / Trzy Upiory – do wzięcia z tablicy przy karczmie Yotei’s Shadow Inn / Cień Yotei po wykonaniu poprzednich zleceń.
- Soma the Condemned / Soma Potępiony – do wzięcia od Handlarza Głów Kojiro (siedzi obok tablicy) przy karczmie Yotei’s Shadow Inn / Cień Yotei, po oddaniu 5 poprzednich zleceń.
- ISHIKARI PLAIN / NIZINY ISHIKARI
- Blue Yamauba / Niebieski Yamauba – zlecenie znajdziecie na tablicy przed obozem Nishin Fishery / Łowisko Nishin (w regionie Ishikari Plain / Niziny Ishikari).
- Toshi the Torch / Pochodnia Toshi – musicie pogadać z samurajem przed wejściem do jaskini Coastal Cave (wejście jest od strony morza). Dostaniecie zlecenie, które zrobicie w tej samej jaskini.
- Eijiro the Ruthless / Bezlitosny Eijiro – zlecenie dostałem po zabiciu ostatniego przeciwnika w Składzie Drewna Higashi (region Ishikari Plain / Niziny Ishikari). Boss znajduje się w tym samym miejscu, za dużymi drzwiami, które otworzą się po otrzymaniu zlecenia i wybiciu reszty przeciwników.
- Hachibee Blood Strings / Hachibee Krwawe Struny – zlecenie można wziąć z tablicy przed Składem Drewna Higashi (region Ishikari Plain / Niziny Ishikari).
- Shiro the Swindler / Kanciarz Shiro – zlecenie dostaniecie bezpośrednio od Handlarza Głów Kojiro, po oddaniu poprzednich 10 zleceń.
- Turtle Man Kamekichi / Żółw Kamekichi – z tablicy ogłoszeń w Ishikari Market / Targ Ishikari.
- TOKACHI RANGE / LAŃCUCH TOKACHI
- One-Eye Moritaka / Jednooki Moritaka – ogłoszenie znajdziecie na tablicy przy Traveller’s Rest / Miejscu Odpoczynku Wędrowców (region Tokachi Range / Łańcuch Tokachi).
- Old Lady Yae / Staruszka Yae – do wzięcia z tablicy przed karczmą Haranui’s Rest Inn / Zacisze Haranui (region Tokachi Range / Łańcuch Tokachi).
- Inokichi the Hungry / Głodomór Inokichi – do wzięcia z tablicy przed karczmą Haranui’s Rest Inn / Zacisze Haranui (region Tokachi Range / Łańcuch Tokachi). Jeśli się nie pojawia to wróćcie tu za jakiś czas, albo wykonajcie szybką podróż.
- Junpei the Snatcher / Junpei Porywacz – do wzięcia z tablicy przed karczmą Haranui’s Rest Inn / Zacisze Haranui (region Tokachi Range / Łańcuch Tokachi). Jeśli się nie pojawia to wróćcie tu za jakiś czas, albo wykonajcie szybką podróż.
- Bear Man Chikatoshi / Chikatoshi Niedźwiedź – do wzięcia z tablicy przed karczmą Haranui’s Rest Inn / Zacisze Haranui (region Tokachi Range / Łańcuch Tokachi). Jeśli się nie pojawia to wróćcie tu za jakiś czas, albo wykonajcie szybką podróż.
- TESHIO RIDGE / GÓRY TESHIO
- Hountmaster Toyotaro / Toyotaro Poskramiacz Ogarów – zlecenie można wziąć z tablicy przed karczmą, na terenie Teshio Ridge / Góry Teshio
- Nameless Killer / Bezimienny Zabójca – zlecenie można wziąć z tablicy przed karczmą, na terenie Teshio Ridge / Góry Teshio. Jeśli się nie pojawia to wróćcie tu za jakiś czas, albo wykonajcie szybką podróż.
- Snowstorm Katagiri / Katagiri Śnieżna Zamieć – zlecenie można wziąć z tablicy przed karczmą, na terenie Teshio Ridge / Góry Teshio. Jeśli się nie pojawia to wróćcie tu za jakiś czas, albo wykonajcie szybką podróż.
- Black Night Kubo / Kubo Czarna Noc – zlecenie można wziąć z tablicy przed karczmą, na terenie Teshio Ridge / Góry Teshio. Jeśli się nie pojawia to wróćcie tu za jakiś czas, albo wykonajcie szybką podróż.
- Inagawa the Gambler / Inagawa Hazardzista – zlecenie dostaniecie bezpośrednio od Kojiro, po zrobieniu wszystkich poprzednich (region Teshio Ridge / Góry Teshio).
- OSHIMA COAST / WYBRZEŻE OSHIMY
- Tadaaki the Terrible / Tadaaki Okrutnik – z tablicy na terenie Zamku Matsumae (region Oshima Coast / Wybrzeże Oshimy).
- Iwa the Beautiful / Pięknolica Iwa – z tablicy na terenie Zamku Matsumae (region Oshima Coast / Wybrzeże Oshimy).
- Eagle Eye Kondo / Kondo Sokole Oko – z tablicy na terenie Zamku Matsumae (region Oshima Coast / Wybrzeże Oshimy).
- Shinpachi the Armour Thief / Złodziej Zbroi Shinpachi – po wybiciu wszystkich przeciwników w Kasuga Village / Wioska Kasuga (region Oshima Coast / Wybrzeże Oshimy), ostatni z nich da Wam informację, że w wiosce znajduje się jeszcze Shinpachi, na którego jest zlecenie.
- A Brokered Trust / Zaufanie na sprzedaż – po zrobieniu poprzednich zleceń, Kojiro będzie chciał z Wami porozmawiać. Okaże się, że tym razem na niego jest zlecenie i chce, żebyście pomogli zabić jego potencjalnych zabójców.
- The Tooth Breaker / Łamacz Zębów – z tablicy na terenie Zamku Matsumae (region Oshima Coast / Wybrzeże Oshimy). Musicie wykonać poprzednie zlecenia, żeby pojawiły się nowe.
- The Last Brother / Ostatni Brat – z tablicy na terenie Zamku Matsumae (region Oshima Coast / Wybrzeże Oshimy). Musicie wykonać poprzednie zlecenia, żeby pojawiły się nowe.
- Wayward Oni Raiders / Zbłąkani Łupieżcy Oni – z tablicy na terenie Zamku Matsumae (region Oshima Coast / Wybrzeże Oshimy). Musicie wykonać poprzednie zlecenia, żeby pojawiły się nowe.
- THE LAST ONE / OSTATNIE
- Iron Chuta / Żelazny Chuta – po napisach końcowych, wrócicie do stanu przed walką z Lordem Saito. Pojawi się również nowe zlecenie, które otrzymacie automatycznie.
Filmik ze wszystkimi zleceniami:
Chwile zadumy / Moments of Reflection
Znajdź 30 Ołtarzy Zadumy. / Find 30 Altars of Reflection.
Do platyny potrzebujemy znaleźć jedynie 30 Ołtarzy, zaś wszystkich w grze mamy 61 sztuk. Jeśli ktoś ma ochotę wymaksować postać i wszystkie drzewka umiejętności to musi pokłonić się przed każdym z nich. Część z nich znajdziecie „luzem” na mapie czy za odbite obozy wroga czy kryjówki Nine Tails / Dziewięciu Ogonów. Zdecydowaną większość z nich (jak nie wszystkie) znajdziecie bez większych problemów. W razie czego zawsze możecie kupić mapę u Kartografera Isaburo (znajdziecie go zawsze w okolicy głównej karczmy/zamku w danym regionie). Poniżej wrzucam filmik ze wszystkimi Ołtarzami.
Filmik:
Dziecię góry / Child of the Mountain
Rozwiąż wszystkie zagadki górskich relikwiarzy. / Solve all Mountain Reliquary puzzles.
W grze jest jedynie 5 Górskich Zagadek, która trzeba znaleźć i rozwiązać. Podpowiedź zawsze jest przyczepiona do głównego pomnika na środku. Zagadki rozwiązujecie poprzez ustawienie lisków w odpowiednim kierunku. Problem w tym, że kręcąc jednym, kręcimy również innym, więc trzeba trochę planować do przodu. Nie są to wymagające zagadki, nawet kręcąc na oślep w końcu traficie z kombinacją, więc bez stresu.
Filmik:
Z monetami za pan brat / Good with Coins
Zdobądź talizman w grze zeni hajiki. / Win a charm from playing zeni hajiki.
W każdej głównej karczmie w danym regionie (i nie tylko) będziecie mogli rozegrać mini-grę Zenji Hajiki. Po najechaniu na mapie na dane miejsce, będziecie mieć informację, że można tu zdobyć talizman. Jest to prosta gierka, gdzie musicie uderzyć jedną monetą w drugą, aby ta nie dotknęła po drodze żadnej innej lub nie spadła ze stołu. Polecam włączyć w ustawieniach dostępności siłę uderzenia, dzięki czemu bez problemu ukończycie każdą grę. Bez siły jest to dość losowe i ciężko dostosować uderzenie przy większym dystansie. Talizman możecie wygrać tylko raz w danym miejscu. Musicie rozegrać 2 partie, gdzie po pierwszej Wasz przeciwnik powie, że ma coś więcej do postawienia. Po rozegraniu drugiej partii i wygraniu, otrzymacie talizman.
Koncert przy ognisku / Fireside Performance
Zagraj na shamisenie, przebywając w obozie. / Play a shamisen song while camping.
Obóz możecie rozłożyć praktycznie w każdym miejscu na mapie. By to zrobić musicie najpierw przywołać konia
, a następnie znów przytrzymać
, aby rozbić obóz. W trakcie siedzenia, możecie zrobić jedzenie, pójść spać lub zagrać dowolną pieśń na shamisenie.

Rozmowy z naturą / Speaking with the Land
Złóż pokłon albo zagraj na shamisenie w 10 wyjątkowych miejscach na Ezo. / Bow or play your shamisen at 10 special places throughout Ezo.
Do platyny potrzebujemy pokłonić się jedynie w 10 specjalnych miejscach. Na szczęście takich miejsc jest znacznie więcej w grze, więc nie trzeba odnaleźć ich wszystkich. Nie są one w żaden sposób oznaczone na mapie, więc trzeba się jedynie kierować intuicją lub czasami znakami w grze (oraz rzecz jasna moim poradnikiem :)). Jeśli widzicie gdzieś charakterystyczny ołtarz, malunek na ścianie, tabliczkę z rysunkiem pokłonu, to zróbcie to. Zaliczony pokłon charakteryzuje się zawsze dodatkową animacją, typu płatki kwiatków, pojawienie się zwierząt czy podmuch wiatru. Możecie też od razu sprawdzić w trackerze pucharka czy pokłon został zaliczony. Na filmiku poniżej zawarłem „tylko” 12 takich miejsc, jakie udało mi się znaleźć, co w zupełności wystarczy do platyny. Bardzo możliwe, że znajdziecie zupełnie inne miejscówki, wtedy koniecznie podzielcie się nimi w komenatrzach!
Filmik:
Dla żywych / For the Living
Pozbądź się wszystkich obozów Szóstki z Yōtei z terenu Ezo. / Rid Ezo of all Yōtei Six Camps.
W każdym regionie jest kilka obozów Szóstki z Yotei. Są one oznaczone na czerwono, gdy już je odkryjecie. Wystarczy wybić wszystkich w środku obozu i gotowe. Czasami, w niektórych obozach będą dodatkowi mini-bossowie, na których są zlecenia i ich również trzeba wtedy ubić, aby odbić dany obóz. Po wyczyszczeniu, nie zapomnijcie pokłonić się przy ołtarzu oraz podnieść dary ze skrzyń. Poniżej mapy z zaznaczonymi wszystkimi obozami:












