PORADNIK W BUDOWIE!
Wstępne wskazówki:
- Poziom trudności nie ma znaczenia przy platynie, więc możecie grać nawet na najniższym.
- UWAGA! Co prawda żadne trofeum nie jest pomijalne, ale skupcie się przede wszystkim na tych związanych z walką, ponieważ po wyczyszczeniu obozów, zrobienie ich może być mocno utrudnione, jako że nie będziecie mogli znaleźć przeciwników do walki. Pozostanie Wam jedynie ostatnia forteca Lorda Saito, którą można powtarzać po ukończeniu gry oraz małe grupki przeciwników łażące po mapie od czasu do czasu. Przede wszystkim zwróćcie uwagę na trofeum
Sayonara / Sayonara, jako że jest ono najbardziej upierdliwe (więcej info w opisie).
- Nie bójcie się wydawać kasy, później i tak nie będziecie mieć z nią co robić.
- W ustawieniach dostępności, polecam włączyć pokazywanie siły uderzenia w mini-grze Zenji Hajiki.
- Warto w miarę wcześniej znaleźć talizmany odpowiedzialne za zbieranie większej liczby surowców do ulepszania broni i pancerzy (więcej info w opisie trofeum:
Charming / Moc Talizmanów).
- W przypadku zleceń z tablicy, kolejne będą pojawiać się dopiero, gdy zrobicie poprzednie lub po ponownym jej odwiedzeniu.
Krok po kroku:
KROK #1 – Fabuła + mistrzowie broni + trofea za walkę
O ile gra daje wolną rękę (do pewnego stopnia) co i gdzie chcecie robić, tak polecam w każdym nowym regionie skupić się najpierw na zrobieniu zadań z mistrzami broni, dzięki którym otrzymacie nowy oręż i odblokujecie kolejne umiejętności. Jest to o tyle ważne, ponieważ z większością nowych broni związane są poszczególne trofea. Jak tylko zdobędziecie nową broń w danym regionie, przeczytajcie opis trofeum z nią związanym i starajcie się je zrobić przy pierwszej możliwej okazji, albo zróbcie sobie osobny zapis póki macie jeszcze obozy do odbicia. Większość pucharków wpadnie podczas normalnej gry, ale warto mieć na uwadze te związane z walką. Poza tym szukanie znajdziek, robienie zadań pobocznych, a na koniec gdy macie już wszystko wyczyszczone w danym regionie to pchacie fabułę do przodu, aby przejść do kolejnego i powtarzacie schemat. Oczywiście to tylko i wyłącznie sugestia, reszta pozostaje w Waszych rękach.
KROK #2 – Czyszczenie
Tak naprawdę po zrobieniu KROKU #1, będziecie już o krok od platyny. Zapewne zostaną Wam do znalezienia obrazy Sumi-E, jako że dość ciężko je znaleźć bez założenia odpowiedniej szaty (dzięki której ptaszki wskazują również drogę do innych znajdziek). Po ukończeniu gry, wrócicie do stanu sprzed ostatniej walki i będziecie mogli spokojnie wszystko dokończyć. Ostatnie 31 zlecenie również wymaga ukończenia gry, aby się pokazało. Jeśli zostało Wam cokolwiek innego, to zapraszam do poradnika.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!
Legendarna onryō / Legendary Onryō
Zdobądź wszystkie trofea. / Obtain all trophies.
Przyjemna, prosta i relaksująca platyna. Podobnie jak w Tsushimie, spędzicie przy niej od 50 do 60 godzin maksymalnie.
Wąż / The Snake
Wykreśl pierwsze imię ze swojej szarfy. / Cross the first name off your sash.
Trofeum fabularne, nie do pominięcia.
Oni / The Oni
Ugaś ogień okrutnego przywódcy. / Extinguish the fire of a cruel warlord.
Trofeum fabularne, nie do pominięcia.
Kitsune / The Kitsune
Poślij szefa szpiegów Saito z powrotem do cienia. / Send Saito’s spymaster back to the shadows.
Trofeum fabularne, nie do pominięcia.
Smok / The Dragon
Zgładź pierworodnego ulubieńca. / Cut down the favored firstborn.
Trofeum fabularne, nie do pominięcia.
Pająk / The Spider
Pokonaj syna tyrana. / Defeat the son of a tyrant.
Trofeum fabularne, nie do pominięcia.
Odpoczynek onryō / The Onryō Rests
Dostrzeż przyszłość po zakończeniu łowów. / Find a future beyond the hunt.
Trofeum fabularne, nie do pominięcia.
Kobieta w masce / The Woman Behind the Mask
Okaż litość córce karczmarki. / Show mercy to the innkeeper’s daughter.
Trofeum fabularne, nie do pominięcia.
Bliźniacze wilki / Twin Wolves
Spotkaj się z duchem przeszłości. / Reunite with a ghost from the past.
Trofeum fabularne, nie do pominięcia.
Gniew onryō / Wrath of the Onryō
Ponownie przeżyj Noc Płonącego Drzewa. / Relive the Night of the Burning Tree.
Trofeum fabularne, nie do pominięcia.
Droga yari / Way of the Yari
Pomóż senseiowi Takahashiemu obronić dojo. / Help Sensei Takahashi defend his dojo.
UWAGA: Z włócznią Yari związane jest trofeum Sayonara / Sayonara. Jak tylko zdobędziecie Yari, koniecznie przeczytajcie opis tego pucharka, aby go nie pominąć!
W regionie Ishikari Plain / Niziny Ishikari musicie odwiedzić mistrza broni, który znajduje się na Wyspie Modaiwa (zachodnia część mapy). Po jego pierwszym odwiedzeniu, nauczycie się władania włócznią Yari. W kolejnej części zadania, odwiedzicie dojo mistrza Takahashiego, po czym otrzymacie kartę z zadaniem The path of the Yari / Ścieżka Yari. Będziecie musieli rozwinąć drzewko umiejętności związane z włócznią poprzez odwiedzanie Ołtarzy oraz uwolnić uczniów więzionych w Składzie Drewna Horokanai. Postępujcie wg kolejnych etapów, aż zrobicie wszystkie i będziecie mogli wrócić do dojo. Po powrocie będziecie musieli obronić dojo przed atakiem najeźdźców, po czym otrzymacie trofeum.

Droga kusarigamy / Way of the Kusarigama
Pomóż mistrzowi Enomoto stawić czoło jego wnukowi. / Help Master Enomoto confront his grandson.
UWAGA: Z sierpem Kusarigama związane jest trofeum The Owl’s Talon / Sowi Szpon. Jak tylko zdobędziecie sierp, koniecznie przeczytajcie opis tego pucharka.
Mistrz Enomoto znajduje się na samej północy Teshio Ridge / Gór Teshio. Po jego pierwszym odwiedzeniu i nauczeniu się obsługi sierpa Kusarigama, otrzymacie kolejne zadanie, które będzie wymagało rozwinięcia drzewka umiejętności z nim związanego. W trakcie nauk, Enomoto wspomni o tym, że jego wnuk sprzeciwił się mu i chce go zabić. Kontynuujcie zadanie do samego końca, po czym skonfrontujecie się z wcześniej wspomnianym wnukiem. Po ukończeniu zadania otrzymacie trofkę.

Droga odachi / Way of the Odachi
Pomóż obronić dojo mistrza Yoshidy w ostatniej bitwie. / Help defend Master Yoshida’s dojo in the final battle.
W regionie Tokachi Range / Łańcuch Tokachi, w jego północno-zachodniej części, znajdziecie dojo mistrza Yoshidy. Tak samo jak w przypadku poprzednich mistrzów, wystarczy go odwiedzić, po czym nauczy Was obsługi potężnego Odachi oraz da kolejne zadanie z nim związane. Po jego wypełnieniu i powrocie do mistrza, jego dojo zostanie zaatakowane, a Wy będziecie musieli wszystkich ubić.

Od ducha dla ducha / From One Ghost to Another
Zdobądź ostrze legendarnego bohatera. / Acquire the blade of legendary hero.
Zadanie związane z trofeum rozpoczyna się dopiero w regionie Oshima Coast / Wybrzeże Oshimy, czyli ostatni region jaki odwiedzicie w grze. Przy jednej z pierwszych wizyt w Porcie Benten, pogadajcie z kobietą, która siedzi w jednym z domków. Znajduje się ona w pobliżu straganu Genjiego (gość od pancerzy). Jak będziecie przechodzić obok to zagai Was, że ma Wam coś do powiedzenia. Po rozmowie z nią, otrzymacie zadanie The Storm Blade.
Kolejna część zadania to odwiedzenie Ugetsu oraz Forgotten Shrine / Zapomnianej Kapliczki (południowo-zachodnia część regionu Oshima Coast / Wybrzeże Oshimy). Po dojściu do pewnego miejsca, pojawi się czarny lisek, który poprowadzi Was dalej. Na końcu znajdziecie się w jaskini, w której znajduje się miecz Jina Sakai (główny bohater Ghost of Tsushima). Jak tylko go podniesiecie, zostaniecie zaatakowani, także bądźcie gotowi. Biegnijcie dalej za liskiem, aż w końcu traficie do domu, w którym mieszkał Jin. Możecie poklikać po różnych przedmiotach i poznać jego historię jeśli bardzo chcecie lub udać się prosto do bramy, aby rozpocząć ostatnią część zadania.
Na samym końcu dojdzie do pojedynku jeden na jeden z członkiem Dziewięciu Ogonów / Nine Tails. Po jego pokonaniu nauczycie się „nowego” ataku, znanego z poprzedniej części gry. Dobijcie resztę przeciwników, wysłuchajcie Ugetsu i możecie cieszyć się trofeum.
Filmik:
https://youtu.be/UJTrSfwiInE
Sitturaynu / Sitturaynu
Zjedz posiłek z huci. / Share a meal with huci.
W początkowej fazie gry, w miarę progresu fabuły i eksploracji regionów, otrzymacie kartę zadaniem pobocznym The Ainu Kotan / Ainu Kotan.
Przy pierwszym pojawieniu się w wiosce Husko Kotan (region Nayoro Wilds / Głusza Nayoro), będziecie mogli porozmawiać z huci, starsza kobieta z charakterystycznym tatuażem wokół ust. Znajdziecie ją po raz pierwszy mniej więcej po lewej stronie wioski, idąc od głównego wejścia (niedaleko grządek). Po pierwszej rozmowie z nią i jej synem, rozpoczniecie zadanie poboczne. Zdecydowana większość zadania to po prostu podążanie za huci przez najróżniejsze tereny, a na końcu odbędzie się rozmowa ze złodziejem ubrań. W międzyczasie otrzymacie również Robes for Sitturaynu / Szaty dla Sitturaynu, które przydadzą się później przy szukaniu znajdziek. Ostatnia część zadania to zaproszenie od huci na poczęstunek, po którym otrzymacie pucharek.

Chwila wytchnienia / A Moment to Breathe
Uzyskaj doskonały wynik w ku-e-shinok. / Get a perfect score in ku-e-shinok.
Na samej północy pierwszego regionu Yotei Grasslands / Łąki Yotei, zaraz przed przejściem do regionu Ishikari Plain / Niziny Ishikari, znajduje się Ainu Hunting Grounds / Teren Łowiecki Ajnów. Na jego terenie będziecie mogli porozmawiać z kilkoma osobami, po czym pojawi się możliwość cofnięcia w czasie, gdy Atsu była jeszcze dzieckiem. Jako dziecko poznacie nową mini-grę ku-e-shinok oraz rozegracie jedną partię. W tym momencie Wasz wynik nie ma znaczenia, także bez stresu. Po powrocie do teraźniejszości, stary znajomy da Wam możliwość ponownego zagrania.

Mini-gra ku-e-shinok polega na strzeleniu strzałą przez obręcz. Poniżej rozpisałem w kilku krokach, gdzie będą obręcze. Polecam również obejrzeć filmik, żeby wiedzieć mniej więcej, gdzie strzelać.
- Trzy obręcze są zawieszone na drzewach i od tych musicie zacząć jak najszybciej,
- Czwarta zostanie sturlana przez dziecko, po prawej stronie strumyka, trzeba strzelić minimalnie przed toczącym się okręgiem,
- Piąta jest najtrudniejsza, zostanie rzucona w powietrze przez dziecko na środkowej wysepce, obręcz będzie lecieć w prawo i musicie strzelić mocno przed nim,
- Ostatnia szósta obręcz zostanie pchnięta po ziemi przez dziecko po lewej stronie, tutaj ponownie wystarczy strzelić lekko przed nim.
Filmik:
https://youtu.be/J8S2g7lcQ_c
Niezrównana / Unrivaled
Pokonaj Niezrównanego Takezo na szczycie góry Yōtei. / Defeat Takezo the Unrivaled on the peak of Mount Yōtei.
Jest to bardzo długie zadanie poboczne, które rozpoczniecie poprzez walkę z jednym z „wyznawców” Takezo pod Dueling Tree / Drzewem Pojedynkowiczów. Po pierwszej walce otrzymacie informację, że musicie najpierw pokonać wszystkich jego zwolenników, aby móc walczyć z samym Takezo. Takich drzew/pojedynków jest 5. Wszystkie znajdziecie na terenach Yotei Grasslands / Łąki Yotei oraz Tokachi Range / Łańcuch Tokachi.
Pierwszy pojedynek z Takezo odbędzie się na samym południu Yotei Grasslands / Łąki Yotei (na plaży). Po tym pojedynku przyjdzie pora na ten ostateczny, na szczycie Góry Yotei. Jeśli jeszcze tam nie byliście, to dostaniecie się na jej szczyt poprzez wejście do Kapliczka na Górze Yotei. By móc walczyć z Takezo, musicie założyć 5 talizmanów Takezo, które otrzymaliście pokonując jego wyznawców, a następnie rozpalając ognisko. Sama walka jest wymagająca, ponieważ umieramy dosłownie po góra jednym/dwóch uderzeniach Osobiście zalecam skupić się na nauczeniu jego ataków i parowaniu co tylko się da, a unikani tych z czerwonym błyskiem. Podczas walki pojawi się śnieżyca, przez co spadnie nasz pasek zdrowia, przez jesteśmy dosłownie na hita. Poza tym metoda prób i błędów aż w końcu się uda. Można tu oczywiście wrócić na samym końcu gry, kiedy macie już wszystkie możliwe bronie i umiejętności, przez co będzie Wam znacznie łatwiej go pokonać.
Filmik:
https://youtu.be/5hDJkiRImx4
Obrończyni z kunai / Kunai Defender
Pomóż Hanie ochronić jej farmy. / Help Hana protect her farms.
Sianie spustoszenia / Gift for Destruction
Pomóż Inie odeprzeć Łupieżców Oni. / Help Ina fend off the Oni Raiders.
Imię dla przyjaciela / Naming a Friend
Wybierz imię dla swojego konia. / Pick a name for your horse.
Z biodra / From the Hip
Sparuj atak pistoletem w trakcie prowokacji. / Perform a Pistol Parry during a Standoff.
Sowi szpon / The Owl’s Talon
Zabij wroga z daleka skrytobójstwem przy użyciu kusarigamy. / Use a Kusarigama Assassination to kill an enemy from a distance.
Sayonara / Sayonara
Wykonaj Uderzenie Barkiem lub Kopnięcie Tajfunu, aby zrzucić wroga z klifu, doprowadzając do jego śmierci. / Shoulder Charge or Typhoon Kick an enemy off a cliff to their death.
UWAGA! Pomimo, że w teorii trofeum nie jest pomijalne, oznaczyłem je jako takowe, ponieważ po ukończeniu gry i zrobieniu całej reszty nie będziecie mieć zbyt wielu możliwości zrobienia tego! Dlatego warto skupić się na tym jak tylko otrzymacie odpowiednią umiejętność. Więcej informacji poniżej.
Coś ci upadło / You Dropped This
Rozbrój i zabij wroga jego własną bronią. / Disarm and kill an enemy with their own weapon.
Postrach / The Horror
Spraw, żeby 20 wrogów upadło ze strachu przez Wycie Onryō. / Make 20 enemies collapse in fear using Onryō’s Howl.
Wilcza przynęta / Wolf Bait
Użyj pustego dzbana na sake, aby doprowadzić do wilczego zabójstwa. / Use an empty Sake jar to trigger a Wolf kill.
Dwa w jednym / Two as One
Pomyślnie ukończ prowokację lub skrytobójstwo z towarzyszem. / Complete a successful Standoff or Assassination with a companion.
Pożar / Brush Fire
Zabij wroga, podpalając trawę. / Kill an enemy by catching grass on fire.
Lot sake / Sake Flight
Zbierz 10 pełnych dzbanów sake. / Collect 10 full jars of Sake.
Siła perswazji / Very Persuasive
Przesłuchaj 10 wrogów. / Interrogate 10 enemies.
Moc talizmanów / Charming
Ulepsz 10 talizmanów co najmniej raz. / Upgrade 10 charms at least once.
Jaki ojciec, taka córka / Like Father, Like Daughter
Maksymalnie ulepsz Wilcze Ostrze. / Fully upgrade the Wolf Blade.
Tylko dla ozdoby / Purely Decorative
Zdobądź 30 elementów rynsztunku kosmetycznego. / Acquire 30 pieces of Vanity Gear.
Na każdą okazję / For All Occasions
Zdobądź wszystkie zbroje. / Acquire all Armor.
Do zdobycia mamy 11 Zbroi/Pancerzy/Szat/itd. Startowy zestaw Armour of Onryo / Zbroja Onryo nie jest wliczany do trofeum. Większość z nich wymaga ukończenia dodatkowej misji pobocznej, którą otrzymacie w miarę progresu lub eksploracji mapy. Jedynie Fundoshi otrzymacie za znalezienie wszystkich Hot Springs / Gorących Źródeł. Poniżej zrobiłem listę wszystkich pancerzy oraz gdzie je mniej więcej znaleźć oraz rzecz jasna filmik.
Lista wszystkich pancerzy:
- Taro’s Armour / Zbroja Taro
- Bounty Master Armour / Zbroja Mistrzowskiej Łowczyni Głów
- Armour of the Undying / Zbroja Nieśmiertelności
- Mercenary Attire / Ubranie Najemnika
- Dragonfly Armour / Zbroja Ważki
- Spider Lily Armour / Zbroja Pajęczej Lilii
- Robes for Sitturaynu / Szaty dla Sitturaynu
- Crimson Kimono / Szkarłatne Kimono
- Nine Tail / Armour / Zbroja Dziewięciu Ogonów
- Ginji Guard Armour / Zbroja Gardy Ginjiego
- Fundoshi
Filmik:
https://youtu.be/eZx79SM92pg
Narzędzia wojowniczki / Tools of a Warrior
Zdobądź każdą broń białą. / Acquire all Melee weapons.
Cel i strzał / Take Aim
Zdobądź każdą broń dystansową. / Acquire all Ranged weapons.
Szybkie dobywanie / Quick Draw
Zdobądź każdą broń podręczną. / Acquire all Quickfire weapons.
Spadek / Inheritance
Zdobądź talizmany swoich rodziców ze szczytu góry Yōtei. / Acquire your parents’ charms from the peak of Mount Yōtei.
Dary dla Ducha / Gifts for a Ghost
Zbierz 8 ofiar pozostawionych dla onryō. / Collect 8 offerings left for the onryō.
Sprytna lisica / Trickster Fox
Otwórz wszystkie pudełka Dziewięciu Ogonów. / Solve all the Nine Tails’ puzzle boxes.
W grze znajduje się 12 pudełek i musicie znaleźć oraz otworzyć wszystkie z nich. Pudełka znajdują się tylko i wyłącznie w obrębie regionu Teshio Ridge / Góry Teshio. Otwarcie wymaga rozwiązania prostych mechanizmów blokady każdego pudełka. Część z nich znajduje się przy Ołtarzach Kitsune, część przy zwykłych ołtarzach na końcu kryjówek, a kilka leży „luzem” na mapie. W razie problemów ze znalezieniem i otwarciem polecam mój poniższy filmik.
Filmik:
https://youtu.be/SUkBUMqnEnM
Okiem artystki / An Artist’s Eye
Ukończ wszystkie obrazy sumi-e. / Complete all sumi-e paintings.
Mamy 15 rysunków Sumi-E do odnalezienia. Zastępują one haiku znane z Tsushimy. Musimy znaleźć charakterystyczne miejsce, gdzie możemy usiąść i rozpocząć malowanie. Siedziska znajdują się zawsze obok dużego kamienia porośniętego żółtą rośliną, więc w razie czego można szukać go lunetą (chociaż lepiej skorzystać z filmiku poniżej). Miejsca Sumi-E może wskazać Wam tylko i wyłącznie złoty ptaszek, dopiero po założeniu Robes for Sitturaynu / Szaty dla Sitturaynu (informacje jak go zdobyć znajdziecie w opisie trofeum For All Occasions / Na każdą okazję).
Filmik:
https://youtu.be/NeUG5UhIOt0
Pamiątka / Memento
Dostosuj wygląd zdjęcia w trybie fotograficznym. / Personalize a scene in Photo Mode.
Strażniczka Inari / Guardian of Inari
Otrzymaj maskę lisa po odwiedzeniu wszystkich lisich nor. / Receive the Fox Mask after completing all Fox Dens.
Jaka matka, taka córka / Like Mother, Like Daughter
Opanuj wszystkie pieśni na shamisen. / Learn all shamisen songs.
Trzeba odnaleźć jedynie 7 miejsc, w których nauczymy się nowych pieśni na shamisenie. Niektóre z nich są w formie zadania pobocznego, gdzie trzeba wykonać szereg czynności, aby w końcu się nauczyć nowego utworu, a w niektórych miejscach wystarczy usiąść i zagrać. Uczymy zawsze się w ten sam sposób, czyli ustawiając rękę w odpowiednim miejscu na shamisenie poprzez „mizianie” na touchpadzie. Odpowiednie miejsce podświetla się mocniej oraz czuć lekką wibrację pada. Nowe utwory służą też do odnajdywania niektórych znajdziek, takich jak ołtarze, wilcze jamy, obozy przeciwnika, itd. Bardzo przydatne narzędzie przy platynowaniu gry.
Filmik:
https://youtu.be/RsqhmF14pxQ
Wilki Ezo / Wolves of Ezo
Ukończ wszystkie wilcze jamy. / Complete all the Wolf Dens.
Wilcze Jamy działają na bardzo podobnej zasadzie co Lisie Nory. Jest ich 10 i trzeba znaleźć każdą z nich do platyny. Najpierw musimy odnaleźć charakterystyczne drzewo na skale, przy której zawsze leży ciało. Po jego zbadaniu pojawi się wilk, za którym trzeba podążyć. Zdecydowana większość Wilczych Jam kończy się w ten sam sposób, czyli pokonania bandy kłusowników oraz otworzenia klatki z uwięzionymi wilkami. Po wykonaniu Wilczej Jamy, otrzymacie dodatkowy punkt umiejętności związany z zaufaniem wilka, który może nam później pomagać w losowych momentach.
Filmik:
https://youtu.be/ZENhhS8OiuM
Ciało, umysł i dusza / Body, Mind, and Spirit
Przetnij wszystkie stojaki bambusowe, ukończ wszystkie wspinaczki do kapliczek i odwiedź wszystkie gorące źródła. / Complete all Bamboo Strikes, Shrine Climbs, and Hot Springs.
Trofeum wymaga wymaksowania trzech rodzajów znajdziek, czyli Stojaki Bambusowe, Wspinaczki Kapliczek oraz Gorące Źródła. Zdecydowaną większość znajdziecie podczas eksploracji mapy lub kupując mapy u Kartografera Isaburo. Kapliczki przeważnie znajdują się na bokach każdej mapy, ale jest też kilka wyjątków. Niczego nie można pominąć, więc spokojnie możecie do tego wrócić nawet po ukończeniu gry. Poniżej podzieliłem opis na trzy akapity, w których opisuje jak znaleźć wymagane miejscówki do tego trofeum.
Bamboo Strikes / Stojaki Bambusowe
Do znalezienie mamy 15 stojaków bambusowych. Podobnie jak w poprzeniej odsłonie, wystarczy podejść, przejść 3 etapy cięcia wciskając szybko odpowiednią sekwencję przycisków i tyle. Czasami dochodzi jeszcze kawałek w powietrzu, wtedy trzeba szybko wcisnąć dwa podane przyciski (jeden po drugim, nie trzeba jednocześnie). Każzdy kolejny ukończony stojak będzie zwiększał nam hart ducha. Do platyny potrzebujemy wszystkie z nich, żaden nie jest pomijalny. W razie czego poniżej macie wszystko w filmiku.
Filmik:
https://youtu.be/bcW_Mj6fRbc
Hot Springs / Gorące Źródła
Musimy się zanurzyć w 16 Gorących Źródłach. Działają na dokładnie takiej samej zasadzie jak te w Tsushimie, czyli wystarczy podejść, wybrać dowolną odpowiedź i urośnie nam pasek zdrowia. Jedynie źródełko przy karczmie w Teshio Ridge / Górach Teshio wymaga uiszczenia opłaty za możliwość skorzystania z niego. Po odnalezieniu ostatniego źródła, otrzymacie „zbroję” Fundoshi, która również jest wliczana do pucharka za odnalezienie wszystkich pancerzy.
Filmik:
https://youtu.be/1iryLCHo8NM
Shrine Climbs / Wspinaczki do kapliczek
Ryby na włóczni / Spear Fishing
Złap 5 ryb za pomocą yari. / Spear 5 fish with the yari.
Mistrzowska łowczyni głów / Master Bounty Hunter
Ukończ wszystkie zlecenia. / Complete all Bounties.
W grze mamy 31 zleceń, które możecie rozpocząć poprzez zebranie kartki z tablicy ogłoszeń (taka tablica zawsze jest w okolicy głównej karczmy/zamku w danym regionie) lub poprzez udanie się bezpośrednio do miejscówki, gdzie znajduje się poszukiwany. Problem w tym, że bez kartki taka miejscówka nie zostanie zaznaczona na mapie. Warto też pamiętać, że na tablicy może znajdować się maksymalnie do 3 zleceń, kolejne pojawią się przy ponownej wizycie lub ukończeniu i oddaniu poprzednich u Kojiro. Część z nich czasami dotyczy fabuły (przy zleceniu będzie ikonka karteczki) i nie są one wliczane do trofeum. Ostatnie zlecenie pojawi się dopiero po ukończeniu gry, gdy wrócicie do stanu sprzed walki w fortecy Lorda Saito.
Lista wszystkich zleceń:
- YOTEI GRASSLANDS / ŁĄKI YOTEI
- Black Powder Ippei / Ippei Czarny Proch
- Smiling Yoshitomo / Uśmiechnięty Yoshitomo
- Crow Genzo / Wrona Genzo
- Muneji the Bone Crusher / Łamacz Kości Muneji
- The Three Terrors / Trzy Upiory
- Soma the Condemned / Soma Potępiony
- ISHIKARI PLAIN / NIZINY ISHIKARI
- Blue Yamauba / Niebieski Yamauba
- Toshi the Torch / Pochodnia Toshi
- Eijiro the Ruthless / Bezlitosny Eijiro
- Hachibee Blood Strings / Hachibee Krwawe Struny
- Shiro the Swindler / Kanciarz Shiro
- Turtle Man Kamekichi / Żółw Kamekichi
- TOKACHI RANGE / LAŃCUCH TOKACHI
- One-Eye Moritaka / Jednooki Moritaka
- Old Lady Yae / Staruszka Yae
- Inokichi the Hungry / Głodomór Inokichi
- Junpei the Snatcher / Junpei Porywacz
- Bear Man Chikatoshi / Chikatoshi Niedźwiedź
- TESHIO RIDGE / GÓRY TESHIO
- Hountmaster Toyotaro / Toyotaro Poskramiacz Ogarów
- Nameless Killer / Bezimienny Zabójca
- Snowstorm Katagiri / Katagiri Śnieżna Zamieć
- Black Night Kubo / Kubo Czarna Noc
- Inagawa the Gambler / Inagawa Hazardzista
- OSHIMA COAST / WYBRZEŻE OSHIMY
- Tadaaki the Terrible / Tadaaki Okrutnik
- Iwa the Beautiful / Pięknolica Iwa
- Eagle Eye Kondo / Kondo Sokole Oko
- Shinpachi the Armour Thief / Złodziej Zbroi Shinpachi
- A Brokered Trust / Zaufanie na sprzedaż
- The Tooth Breaker / Łamacz Zębów
- The Last Brother / Ostatni Brat
- Wayward Oni Raiders / Zbłąkani Łupieżcy Oni
- THE LAST ONE / OSTATNIE
- Iron Chuta / Żelazny Chuta
Filmik ze wszystkimi zleceniami:
https://youtu.be/Kgg2aAciexw
Chwile zadumy / Moments of Reflection
Znajdź 30 Ołtarzy Zadumy. / Find 30 Altars of Reflection.
Do platyny potrzebujemy znaleźć jedynie 30 Ołtarzy, zaś wszystkich w grze mamy 61 sztuk. Jeśli ktoś ma ochotę wymaksować postać i wszystkie drzewka umiejętności to musi pokłonić się przed każdym z nich. Część z nich znajdziecie „luzem” na mapie czy za odbite obozy wroga czy kryjówki Nine Tails / Dziewięciu Ogonów. Zdecydowaną większość z nich (jak nie wszystkie) znajdziecie bez większych problemów. W razie czego zawsze możecie kupić mapę u Kartografera Isaburo (znajdziecie go zawsze w okolicy głównej karczmy/zamku w danym regionie). Poniżej wrzucam filmik ze wszystkimi Ołtarzami.
Filmik:
https://youtu.be/p34SAokd-Zw
Dziecię góry / Child of the Mountain
Rozwiąż wszystkie zagadki górskich relikwiarzy. / Solve all Mountain Reliquary puzzles.
W grze jest jedynie 5 Górskich Zagadek, która trzeba znaleźć i rozwiązać. Podpowiedź zawsze jest przyczepiona do głównego pomnika na środku. Zagadki rozwiązujecie poprzez ustawienie lisków w odpowiednim kierunku. Problem w tym, że kręcąc jednym, kręcimy również innym, więc trzeba trochę planować do przodu. Nie są to wymagające zagadki, nawet kręcąc na oślep w końcu traficie z kombinacją, więc bez stresu.
Filmik:
https://youtu.be/DJPMPOL6FAk
Z monetami za pan brat / Good with Coins
Zdobądź talizman w grze zeni hajiki. / Win a charm from playing zeni hajiki.
Koncert przy ognisku / Fireside Performance
Zagraj na shamisenie, przebywając w obozie. / Play a shamisen song while camping.
Rozmowy z naturą / Speaking with the Land
Złóż pokłon albo zagraj na shamisenie w 10 wyjątkowych miejscach na Ezo. / Bow or play your shamisen at 10 special places throughout Ezo.
Do platyny potrzebujemy pokłonić się jedynie w 10 specjalnych miejscach. Na szczęście takich miejsc jest znacznie więcej w grze, więc nie trzeba odnaleźć ich wszystkich. Nie są one w żaden sposób oznaczone na mapie, więc trzeba się jedynie kierować intuicją lub czasami znakami w grze (oraz rzecz jasna moim poradnikiem :)). Jeśli widzicie gdzieś charakterystyczny ołtarz, malunek na ścianie, tabliczkę z rysunkiem pokłonu, to zróbcie to. Zaliczony pokłon charakteryzuje się zawsze dodatkową animacją, typu płatki kwiatków, pojawienie się zwierząt czy podmuch wiatru. Możecie też od razu sprawdzić w trackerze pucharka czy pokłon został zaliczony. Na filmiku poniżej zawarłem „tylko” 12 takich miejsc, jakie udało mi się znaleźć, co w zupełności wystarczy do platyny. Bardzo możliwe, że znajdziecie zupełnie inne miejscówki, wtedy koniecznie podzielcie się nimi w komenatrzach!
Filmik:
https://youtu.be/UWwLnaqB70o
Dla żywych / For the Living
Pozbądź się wszystkich obozów Szóstki z Yōtei z terenu Ezo. / Rid Ezo of all Yōtei Six Camps.