Wielki powrót God of War na salony! Ta niesamowita przygoda zasługuje na wbicie 100%, więc jeżeli jeszcze tego nie zrobiliście to nie ma co się zastanawiać.
Informacje ogólne:
- Stopień trudności wbicia platyny: 4/10
- Liczba trofeów: x1/ x5 / x9 / x22
- Liczba trofeów offline: 37
- Liczba trofeów online: 0
- Minimalna liczba przejść: 1
- Trofea możliwe do przeoczenia: BRAK
- Zglitchowane trofea: BRAK
- Czas do zdobycia platyny: 30 godzin
Opinia znajduje się TUTAJ!
Krok po kroku:
Standardowo, nim w ogóle zaczniemy prawdziwą rozgrywkę i polowanie na trofea, warto zwrócić uwagę na kilka rzeczy w grze:
- Pchajcie fabułę do przodu przynajmniej do momentu, gdy będziecie mogli swobodnie używać portali szybkiej podróży.
- Nie stresujcie się doborem sprzętu czy punktów umiejętności, gra spokojnie daje możliwość odblokowania wszystkiego.
- Poziom trudności nie ma wpływu na platynę, dlatego możecie grać nawet na najłatwiejszym poziomie.
- W grze nie ma punktów, które zablokują nam powrót. Zawsze będziecie mogli wrócić do każdego odwiedzonego miejsca.
- Gdy zobaczycie przeciwników z fioletowym paskiem zdrowia to odpuście, możecie ulepszyć sprzęt i level i wrócić później.
KROK #1 – Ukończ fabułę oraz zadania poboczne
Nie będę odkrywczy, gdy powiem że najpierw powinniście skupić się na głównej fabule i zadaniach pobocznych. Chodzi przede wszystkim o to, że progres w fabule odkrywa sporo nowych umiejętności i możliwość szybkiej podróży, która jest nieoceniona w późniejszym etapie gry. Zadania poboczne, które są oznaczone niebieską ikonką, warto robić z racji otrzymywanych ulepszeń do topora, których nigdzie indziej nie znajdziecie (tzn. znajdziecie, ale nie na tym etapie gry, a dojście do tego momentu bez ulepszeń to niepotrzebna droga przez mękę).
KROK #2 – Ulepsz pancerz i oręż na maksymalny poziom
Po ukończeniu fabuły przyjdzie pora na aktywności końcowe. Głównie mam tutaj na myśli krainy Niflheim oraz Muspelheim, które służą do farmienia materiałów na najlepszy sprzęt w grze. Opis tych lokacji znajdziecie w odpowiednich pucharkach z nimi związanych, jednak wstępnie powiem, że najważniejsza jest dla Was kraina Niflheim i etapowe farmienie materiałów pod sprzęt. Gdy już będziecie mieć pancerze to udacie się na Trialsy do Muselpheim, gdzie również otrzymacie materiały do ulepszeń owego pancerza.
KROK #3 – Walkirie
Właśnie z tego powodu musicie mieć na prawie, że na maksa wyfarmioną postać. Walka z Walkiriami jest naprawdę męcząca, szczególnie jak gracie na wyższych poziomach trudności. Trzeba mieć wręcz idealną reakcję na każdy ich atak, a na końcu przychodzi pora na królową, która nie dość że posiada znacznie więcej punktów zdrowia niż zwykłe to jeszcze wykorzystuje pełny wachlarz ataków znany z poprzednich walk, także trzeba być naprawdę dobrze przygotowanym. Walkirie to ostateczne wyzwanie w grze i poprzednie punkty to po prostu przygotowanie pod te kilka walk.
KROK #4 – Znajdźki oraz reszta niezdobytych pucharków
Jak już macie najtrudniejsze za sobą to pozostaje tylko znaleźć pozostałe znajdźki. Jest ich tutaj kilka rodzajów, ale w opisie pucharków zamieściłem dokładne filmiki z umiejscowieniem każdej z nich. Nawet jeśli przeoczyliście jakieś podczas gry to spokojnie można do nich wrócić.
Poradnik:
Ojciec i syn / Father and Son
Zdobądź wszystkie trofea / Obtain all other trophies.
Platyna nie jest trudna, ale sprawą farmienia materiałów i walki z Walkiriami może zniechęcić kilka osób. Na szczęście poziom trudności nie ma wpływu na końcowy pucharek, więc warto o tym pamiętać, gdy będziecie chcieli zniszczyć pada. 🙂
Początek podróży / The Journey Begins
Obroń swój dom przed Nieznajomym / Defend your home from The Stranger.
Pucharek fabularny, nie do pominięcia.
Nowa przyjazna twarz / A New Friend
Przetrwaj w lesie wiedźmy / Survive the Witch’s Woods.
Pucharek fabularny, nie do pominięcia.
Nie ma jak w domu / Feels Like Home
Pozwól elfom światła wrócić do domu / Allow the Light Elves to return home.
Pucharek fabularny, nie do pominięcia.
Pogromca smoków / Dragon Slayer
Pokonaj smoka z gór / Defeat the Dragon of the Mountain.
Pucharek fabularny, nie do pominięcia.
Niepokojące konsekwencje / Troubling Consequences
Pokonaj Magniego i Modiego / Defeat Magni and Modi.
Pucharek fabularny, nie do pominięcia.
Witajcie z powrotem / Hello, Old Friend
Odzyskaj Ostrza Chaosu / Retrieve the Blades of Chaos.
Pucharek fabularny, nie do pominięcia.
Spełniona obietnica / Promise Fulfilled
Ulecz Atreusa / Heal Atreus.
Pucharek fabularny, nie do pominięcia.
Runda druga / Round 2
Uratuj Atreusa / Rescue Atreus.
Pucharek fabularny, nie do pominięcia.
Echa przeszłości / Past Haunts
Wypłyń statkiem z Helheimu / Ride the ship out of Helheim.
Pucharek fabularny, nie do pominięcia.
Początek zmierzchu / Twilight Beckons
Pokonaj Baldura / Defeat Baldur.
Pucharek fabularny, nie do pominięcia.
Ostatnie życzenie / Last Wish
Rozsyp prochy / Spread the ashes.
Pucharek fabularny, nie do pominięcia.
Pod powierzchnią / Beneath the Surface
Odkryj wszystkie tajemnice Jeziora Dziewięciu / Explore all the Lake of Nine has to offer.
Należy odkryć okolice Jeziora Dziewięciu, tak żeby na podglądzie mapy nie było mgły na pobliskich terenach. Trzeba odwiedzić każdą wyspę, jaskinię, itd. Mówiąc krótko, trzeba okrywać mapę i nic poza tym. Pucharek wpadnie Wam na pewno sam, szczególnie podczas robienia misji pobocznych czy szukania znajdziek. Pamiętajcie, że chodzi o tereny wokół jeziora. Krainy które są dużo bardziej oddalone nie mają wpływu na osiągnięcie.
Poniżej zamieszczam zdjęcie z odkrytą już lokacją:
Ślady śmierci / Death Happened Here
Zbadaj cały teren Veiðrrgardu / Fully explore Veithurgard.
Sytuacja podobna jak wyżej, z tym że teraz nie chodzi tylko o teren, ale również o znajdźki umiejscowione na tym obszarze. Musicie znaleźć wszystkie, aby odblokować puchar. Na szczęście są one łatwo dostępne, a co ważniejsze można je spokojnie znaleźć już przy pierwszej wizycie w Veithurgardzie.
Poniżej lista wymaganych znajdziek i miejsc:
- 3 Kruki Odyna (video)
- 6 Artefaktów (video)
- 6 Punktów Fabularnych (kamienie z niebieskimi napisami)
- 1 Legendarna Skrzynia
- 1 Skrzynia Nornira
- 1 Sklep
Veithurgard znajduje się we wschodniej części mapy:
Trójjęzyczność / Trilingual
Poznaj języki Muspelheimu i Niflheimu / Learn the languages of Muspelheim and Niflheim.
Przede wszystkim by poznać język jednej i drugiej krainy musicie odnaleźć po 4 kawałki klucza deszyfrującego.Kawałki znajdują się w specjalnych skrzyniach, które mają przed sobą lewitującą maskę/czaszkę. Podczas otwierania Atreus rozwala maskę swoim mieczem. Skrzynek jest więcej niż potrzeba, więc tym bardziej nic nie przeoczycie, a nawet jeśli to znajdziecie kolejną część w innej skrzynce. Po znalezieniu wszystkich, z pozostałych skrzynek będą lecieć tylko materiały. Znajdują się one w lokacjach związanych z fabułą (nawet w brzuchu bestii jest jedna), także wystarczy się rozglądać, żeby niczego nie przeoczyć.
Pucharek jest związany z końcowymi aktywnościami w grze, więc jak można się domyślić, ostatnią część klucza znajdziecie dosyć późno. Poniżej zamieszczam dokładne zdjęcie skrzyń, na które musicie zwracać uwagę.
Krasnoludzka myśl techniczna / Dwarven Ingenuity
Ulepsz element pancerza / Upgrade a piece of armor.
Prosta sprawa, pucharek na pewno wpadnie Wam sam. By go otrzymać wystarczy ulepszyć dowolną część pancerza. Elementów pancerza mamy 3, czyli korpus, pas oraz karwasze. Ulepszenia toporu czy łuku Atreusa nie jest wliczane do tego pucharu.
Ulepszać możecie każdy rodzaj pancerza, od tych najsłabszych do najlepszych. Poza samą kasą, do ulepszenia potrzeba przeważnie jakiś materiałów. Jak można się domyślić, początkowe pancerze bardzo łatwo ulepszyć, więc tak jak pisałem wyżej, pucharek wpadnie Wam sam.
Napastnik / Nice Moves
Zdobądź klejnot runicznego ataku / Obtain a Runic Attack Gem.
Każda z broni (poza łukiem Atreusa) posiada dodatkowe 2 sloty na lekki i ciężki atak runiczny. Klejnoty znajdziecie we wszelakich miejscach, od skrzynek porzez nagrody za zadania poboczne, a na szukaniu skarbów czy nawet robieniu samej fabuły kończąc. Tych klejnotów nie sposób pominąć i są one nieodłącznym elementem gry, także pucharek można uznać za jeden z najłatwiejszy, który wpadnie sam.
By założyć atak runiczny wystarczy wejść do menu, a następnie kliknąć na pustym slocie, aby przejść do menu ataków runicznych. Teraz wystarczy wybrać dowolną runę i gotowe. Po takim zabiegu pucharek jest Wasz.
Sad Idunn / Iðunn’s Orchard
Maksymalnie zwiększ poziom zdrowia / Fully upgrade your Health.
Poziom zdrowia zwiększamy poprzez otwieranie legendarnych skrzyń i wyciąganie z nich tytułowego Jabłka Idunna. Do jednego ulepszenia potrzeba 3 jabłek, zaś do pełnego ulepszenia wymagane jest raptem 9 sztuk. Sytuacja ze skrzynkami wygląda podobnie jak z całą resztą, czyli jest ich znacznie więcej niż jest to wymagane. Większość z nich łatwo rzuca się w oczy, także nikt nie powinien mieć problemu ze znalezieniem ich. Po znalezieniu wszystkich, z pozostałych skrzyń będą lecieć materiały albo ulepszenia poziomu szału.
Legendarne skrzynki wygląda tak:
Furiat / Quick Tempered
Maksymalnie zwiększ poziom szału / Fully upgrade your rage.
Tak samo jak w poprzednim pucharze, ale tym razem ulepszamy poziom szału ( + ). Do ulepszenia potrzebne są 3 Rogi Krwistego Miodu, zaś do pełnego ulepszenia potrzebować będziemy 9 sztuk. Tak samo jak jabłka, rogi znajdują się również w legendarnych skrzyniach rozmieszczonych po całej mapie. Skrzyń jest więcej niż trzeba, także nie trzeba się specjalnie wysilać z ich szukaniem, większość i tak jest łatwo widoczna podczas normalnego grania.
Legendarne skrzynki wygląda tak:
Szata zdobi człowieka / Best Dressed
Stwórz strój dla Atreusa / Craft an outfit for Atreus.
Kolejny pucharek związany z craftingiem. Tym razem musimy zrobić/kupić „pancerz” dla Atreusa. Najtańszy i pierwszy z dostępnych w sklepie kosztuje 10,000 sztuk srebra. Wystarczy go kupić i pucharek będzie Wasz. W drodze po platynę będziecie ulepszać pancerze swoje i Atreusa wiele razy, także to osiągnięcie wpada w ciemno.
Zaklęty / Enchanted
Umieść zaklęcie w gnieździe pancerza / Slot an Enchantment into your armor.
Zaklęcia czyli potocznie zwane enchanty można umieszczać w elementach pancerza. Podstawowe wersje pancerzy nie dają takich możliwości. Jeśli dobrze pamiętam, to dopiero niebieskie wersje mają sloty na enchanty. Im lepszy pancerz tym więcej slotów (maksymalnie 3). Same enchanty znajdziecie we wszelakich miejscach, czyli skrzynki, nagrody za zadania poboczne, podczas grania fabuły, itd. Nie sposób ich przeoczyć.
By założyć enchant wystarczy wejść do menu, a następnie kliknąć na elemencie pancerza, aby przejść do menu zaklęć. Teraz wystarczy najechać na wolny slot, wybrać zaklęcie i gotowe. Po takim zabiegu pucharek jest Wasz.
Zabójca / All Will Fall
Zabij 1000 wrogów / Kill 1,000 Enemies.
O ile zabicie 1000 wrogów w drodze po platynę to żaden problem, tak podczas robienia tylko fabuły i zadań pobocznych pucharek może nie wpaść. Dopiero podczas farmienia aktywności końcowych takich jak Niflheim oraz Muspelheim będziecie wyrzynać masę wrogów. Jeśli chcecie bezboleśnie zabijać masy wrogów to najlepiej przełączyć na najłatwiejszy poziom trudności. W Niflheim wrogowie pojawiają się za każdym razem gdy tylko wrócimy do lokacji, zaś w Muspelheim mamy odpowiednie Trialsy, które same w sobie mają już wielu przeciwników (jedna próba wymaga zabicia 100 wrogów).
Jeśli jakimś cudem wciąż nie macie 1000 zabić to zalecam bieganie po Niflheim. Jest to najszybsza metoda na zabijanie przeciwników.
Niebezpieczne niebo / Dangerous Skies
Uwolnij wszystkie smoki / Free all of the Dragons.
Smoków do uwolnienia mamy całe 3. Znajdziecie je podczas grania normalnej fabuły oraz zadań pobocznych. Nie sposób pominąć ogromnego smoka stojącego na skale i walącego do nas ogniem czy innym atakiem
By uwolnić smoka należy zniszczyć 3 skalne ołtarzyki. Łatwo do nich traficie ponieważ od głównego ołtarza, który znajduje się przed smokiem lecą 3 ciemne paski w stronę właśnie tych mniejszych. Ołtarzyki są chronione przez przeciwników, jeden z trzech jest zawsze chroniony przez mocniejszych wrogów.
Poniżej lista smoków oraz lokacji, w których się znajdują:
- Otr – Veithurgard (wschodnia część mapy)
- Fafnir – Rada Walkirii / Council of Valkyries (centralno-północna część mapy)
- Reginn – Konunsgard (zachodnia część mapy)
Jak ogień i woda / Like Oil and Water
Oddaj wszystkie przysługi Brokowi i Sindriemu / Complete all of Brok and Sindri’s Favors.
Przysługi karłów to nic innego jak zadania poboczne, tyle że z ciekawą fabułą i wartymi uwagi nagrodami za ukończenie ich. Wszystkich przysług od nich jest dokładnie 5, ostatnią otrzymacie po zrobieniu poprzednich czterech. Przysługi są oznaczone niebieską ikonką na mapie, dokładnie taką:
Zrobienie ich nie wymaga jakiegoś super sprzętu czy umiejętności, ale wymagają za to odpowiedniego progresu w fabule. Również ważne jest ukończenie jednej przysługi, aby otrzymać kolejną. Od Broka dostaniemy 2 przysługi, następnie od Sindriego kolejne 2, a na samym końcu dostaniemy jedną wspólną od nich.
Poniżej list przysług wymaganych do pucharu:
- Brok – Dusza z odzysku / Second Hand Soul
- Brok – Deus ex malachit / Deus ex malachnite
- Sindri – Skarb Fafnira / Fafnir’s Hoard
- Sindri – Sprawy rodzinne / Family Business
- Wspólna – Niech żyje król / Hail to the king
Kustosz / Curator
Zbierz wszystkie artefakty / Collect all of the Artifacts.
Wszystkich artefaktów w grze jest 45, są one podzielone na 7 kategorii, które możecie podejrzeć w głównym menu w zakładce „Cele / Goals”. Większość z nich można znaleźć za pierwszym pobytem w danej lokacji, jednak kilka wymaga powrotu w późniejszym etapie fabuły. Przeważnie dana kategoria jest związana z daną miejscówką na mapie, np. Góra, Dziki Las, itd. Po prawej stronie ekranu, podczas przeglądania mapy, macie dokładny wykaz znajdziek, skrzyń, kruków, itd. Artefakty leżą głównie przy ciałach zmarłych żołnierzy i dopiero po podejściu do nich widać, że mają inny kształ (z daleka przypominają zwykłe sakiewki ze srebrem, których w grze pełno). Pamiętajcie, że nie da się pominąć jakiegokolwiek artefaktu, także jeśli coś przeoczycie to spokojnie możecie do tego później wrócić.
Co by nie przedłużać, poniżej zamieszam video z dokładną lokacją każdego artefaktu w grze.
Poniżej przedziały czasowe odnośnie lokacji oraz kategorii artefaktów na filmiku:
- 0:07 – Dziki Las / Wildwoods (Zgubione i odnalezione / Lost and Found)
- 2:13 – Rzeczna Przełęcz / River Pass (Twarze Magii / The faces of magic)
- 6:47 – Wybrzeże Dziewięciu / Shores of Nine (Opuścić Statek! / Abandon Ship)
- 12:34 – Veidrrgard / Veithurgard (Rogi Veidrrgardu / Horns of Veithurgard)
- 16:55 – Alfheim (Łupy wojenne / Spoils of War)
- 21:07 – Góra / Mountain (Do dna! / Bottoms Up)
- 25:23 – Helheim (Pamiątka rodzinna / Family Heirloom)
Wszechojciec oślepiony / Allfather Blinded
Zabij wszystkie kruki Odyna / Kill all of Odin’s Ravens.
Kruków jest 51, są one w nieco trudniej dostępnych miejscach w przeciwieństwie do artefaktów. Jednak tak samo jak powyżej, do każdego kruka możecie wrócić w każdym momencie gry, nie ma możliwość przeoczenia jakiegokolwiek z nich. Charakteryzują się one zieloną poświatą, a do tego zawsze gdy jesteście w pobliżu jakiegoś to słychać charakterystyczny dźwięk. Po prawej stronie ekranu, podczas przeglądania mapy, macie dokładny wykaz znajdziek, skrzyń, kruków, itd. Tak samo jak artefakty, kruki również są związane z każdą lokalizacją (chociaż nie każda posiada kruki u siebie).
Poniżej filmik ze wszystkich krukami wg lokalizacji w grze:
Poniżej przedziały czasowe odnośnie lokacji kruków na filmiku:
- 0:07 – Dziki Las / Wildwoods (1 sztuka)
- 0:51 – Rzeczna Przełęcz / River Pass (6 sztuk)
- 3:36 – Przedgórze / Foothills (2 sztuki)
- 5:03 – Góra / Mountain (4 sztuki)
- 7:22 – Kopalnie Volundr / Volunder Mines (1 sztuka)
- 7:51 – Kopalnie Landsudr / Landsuther Mines (2 sztuki)
- 8:54 – Magazyn Fafnira / Fafnir’s Storeroom (5 sztuk)
- 12:02 – Twierdza Northri / Northri Stronghold (2 sztuki)
- 13:08 – Konunsgard (5 sztuk)
- 16:51 – Krucze Klify / Cliffs of the Raven (1 sztuka)
- 17:20 – Wieża Strażnicza / Lookout Tower (1 sztuka)
- 18:20 – Wyspa Śmierci / Isle of Death (1 sztuka)
- 18:48 – Żelazna Zatoka / Iron Cove (1 sztuka)
- 20:01 – Zapomniane Jaskinie / Forgotten Caverns (2 sztuki)
- 21:53 – Magazyn Buriego / Buri’s Storeroom (1 sztuka)
- 22:26 – Skalne Wodospady / Stone Falls (1 sztuka)
- 23:24 – Veidrrgard / Veithurgard (3 sztuki)
- 25:00 – Zwłoki Thamura / Thamur’s Corpse (2 sztuki)
- 26:27 – Wybrzeże Dziewięciu / Shore of Nine (1 sztuka)
- 27:07 – Rada Walkirii / Council of Valkyries (1 sztuka)
- 27:43 – Alfheim (2 sztuki)
- 28:51 – Helheim (6 sztuk)
Mistrz walki / The Best Moves
Maksymalnie ulepsz runiczny atak / Fully upgrade a Runic Attack.
Każdy runiczny atak posiada 3 poziomy ulepszenia. Ulepszamy je za punkty doświadczenia. Ilość wymaganych punktów doświadczenia dla jednego ulepszenia jest różna. Jednak najlepiej zrobić to na pierwszej otrzymanej runy, którą dostaniecie podczas misji fabularnej. Koszt jej całkowitego ulepszenia to 5000 punktów XP. Jeśli nie chcecie marnować punktów to możecie zrobić save przed wykonaniem osiągnięcia, a następnie przywrócić go, gdy już to zrobicie. Dzięki temu macie puchar oraz punkty, które możecie użyć tam gdzie chcecie.
By ulepszyć runiczny atak, należy wejść w menu główne gry, następnie na zakładkę z bronią Kratosa, najechać na lekki bądź ciężki atak runiczny, wcisnąć , a następnie przytrzymać , aby ulepszyć.
Godny wojownik / Worthy
Maksymalnie ulepsz Lewiatana / Fully upgrade the Leviathan Axe.
Topór ma 6 poziomów ulepszenia, gdzie 5 z nich zrobicie poprzez wykonywanie zadań pobocznych i robienie samej fabuły. Topór ulepszamy za pomocą jednego materiału, a dokładnie „Mroźne Płomienie / Frozen Flames”.
Ostatni element będziecie mogli zdobyć dopiero w krainie Niflheim (by ją w ogóle odkryć musicie najpierw znaleźć 4 elementy klucza deszyfrującego, które znajdziecie w specjalnych skrzyniach z maską/czaszką na froncie), gdzie będziecie potrzebować 5000 ech mgły, a następnie otworzyć skrzynię w centralnym pomieszczeniu (odkrycie pomieszczenia wymaga jednorazowego zakupu kamienia za 500 ech mgły). Po wyciągnięciu przedmiotu ze skrzyni należy udać się do dowolnego sklepu i zakupić Mroźny Płomień (właśnie za przedmiot, który wyciągnęliście ze skrzyni). Teraz zostaje już tylko i wyłącznie ulepszenie topora na 6 poziom i otrzymanie pucharu.
Po co z tym walczyć? / Why Fight It?
Maksymalnie ulepsz Ostrza Chaosu / Fully upgrade the Blades of Chaos.
Sytuacja taka jak wyżej, z tym że teraz ulepszamy Ostrza Choasu, które mają 5 poziomów ulepszeń. 4 ulepszenia zrobicie podczas fabuły i zadań pobocznych, dokładnie tak samo jak w przypadku topora. Jednak ostatnie ulepszenie (a dokładnie to materiał, za który kupicie ulepszenie) dostaniecie w krainie Muspelheim (by ją w ogóle odkryć musicie najpierw znaleźć 4 elementy klucza deszyfrującego, które znajdziecie w specjalnych skrzyniach z maską/czaszką na froncie). Materiał zdobędziecie dopiero po zabiciu Walkirii na szczycie góry, czyli musicie najpierw pokonać wszystkie wcześniejsze Próby. Po pokonaniu Walkirii (filmik ze wszystkim Walkiriami znajdziecie w opisie pucharku związanego z nimi) wylecą materiały oraz pojawią się 2 skrzynie. Materiał będzie w jednym z tych miejsc.
Gdy już zdobędziecie materiał to wystarczy wrócić do sklepu, zakupić „Płomień Chaosu”, a na końcu ulepszyć Ostrza na 5 poziom.
Droga niezłomności / Path of the Zealot
Zdobądź Pancerz Wędrowca / Obtain Traveler armor set.
Pancerz Wędrowca wymaga ubijania odpowiedniego przeciwnika, który jest jednym z najtrudniejszych „normalnych” przeciwników. Posiada ogromny miecz, a jego ataków nie da się przerwać. Występuje w dwóch wersjach, z samym mieczem oraz tarczą. Po jego pokonaniu wylecą materiały potrzebne do zrobienia setu Wędrowca. Pamiętajcie, że musicie zrobić cały set, czyli korpus, biodra oraz karwasze.
Poniżej opis Wędrowca z gry:
Wstawiam również foto z wymaganymi częściami do setu:
Pierwotny / Primordial
Zdobądź Pancerz Pradawnego / Obtain Ancient armor set.
Adekwatna sytuacja do powyższej, tyle że tym razem trzeba ubijać przeciwnika o nazwie „Pradawny / Ancient”. Jest to skalny mini-boss, które zabijemy poprzez rzucanie toporem, gdy otworzy się jego klatka piersiowa, następnie wylecą orby, którymi wystarczy w niego rzucić, a gdy padnie na ziemie to podlecieć, wcisnąć i dobijać bądź podczas scenki. Podczas grania fabuły czy zadań pobocznych wiele razy trafimy na tego przeciwnika, więc zebranie przedmiotów do setu nie powinno być problemem.
Poniżej zdjęcie Pradawnego z gry:
Oraz elementy wymagane do setu:
Niedokończone sprawy / Unfinished Business
Pomóż wszystkim zbłąkanym duchom / Assist all of the wayward spirits.
Kolejny pucharek związany z wykonaniem zadań pobocznych, tym razem od zabłąkanych dusz/duchów. Trzeba wykonać 5 takich zadań, aby otrzymać trofeum (zresztą w grze więcej i tak nie ma). Niestety, ale te questy to głównie tzw. „fedexy”, czyli przynieś, zanieś, pozamiataj. Każdy quest rzecz jasna zaznaczy nam na mapie wszelkie miejsca, do których musimy się udać.
Poniżej lista lokacji dusz oraz nazwy questy, które są wymagane do trofeum:
- Martwy fracht / Dead freight – Zapomniane Jaskinie / Forgotten Caverns
- Młot na Thora / Hammer Fall – Skalne Wodospady / Stone Falls
- Anatomia nadziei / The Anatomy of hope – Kanał Kamieniarza / Mason’s Channel
- Niedokończone Sprawy / Unfinished Business – Wybrzeże Dziewięciu / Shores of Nine
- Czas leczy rany / Time heals all – Twierdza Northriego / Northri Stronghold (należy podnieś scroll leżący na ziemi)
Łowca skarbów / Treasure Hunter
Użyj map, by znaleźć wszystkie zakopane skarby / Use treasure maps to find all of the dig spots.
W grze jest ukrytych 12 skarbów. By je odkryć należy najpierw znaleźć zwój leżący na ziemi, żeby w ogóle odblokować możliwość znalezienia danego skarbu. Są to swego rodzaju mapy z pokazanym miejscem, gdzie znajduje się owy skarb. Jeśli jesteście typem, który lubi lizać każdą ścianę to spokojnie zapamiętacie charakterystyczne miejsca.
Wstawiam filmik, który przedstawia lokacje skarbów:
Poniżej lista lokacji map (oraz przedziały czasowe odnośnie lokacji samych skarbów na filmiku), które należy podnieść, aby odblokować miejscówki ze skarbami:
- 0:07 – Klucz Kapitana / The Boat Captain’s Key – na górze Skalnych Wodospadów / Stone Falls
- 0:57 – Martwe Zło / Dead and Bloated – w Kopalniach Volunder / Volunder Mines
- 1:40 – Królestwo Łowcy / Hunters Kingdom – w Wieży Strażniczej / Lookout Tower
- 2:45 – Wyspa Stworzenia / Creation Island – w Żelaznej Zatoce / Iron Cove
- 3:37 – Bez mrugnięcia okiem / Don’t blink – w Magazynie Fafnira / Fafnir’s Storeroom
- 4:27 – Najmniej prawdopodobne miejsce / The Last Place They’d Look – na szczycie Góry / Mountain
- 5:19 – Znaleźne / Founder’s Fee – w Zapomnianych Jaskiniach / Forgotten Caverns
- 6:19 – Żółwi Hołd / The Turtle’s Tribute – w Rzecznej Przełęczy / River Pass (jaskinia wiedźmy)
- 7:15 – Historyk / The Historian – w Ruinach Pradawnych / Ruins of the Ancients
- 8:14 – Klękaj przed Thorem / Kneel Before Thor! – w Kopalniach Landsuther / Landsuther Mines
- 9:03 – Wyspa Światła / Island of Light – w Kanale Kamieniarza / Mason’s Channel
- 10:05 – Wioślarze Njorda / Njörd’s Oarsmen – w Twierdzy Northriego / Northri Stronghold
Prawda / The Truth
Znajdź wszystkie ołtarze Jotunów / Read all of the Jötnar shrines.
Ołtarzy jest 11, są one bardzo łatwe do znalezienia ponieważ znaczna większość jest w miejscach związanych z fabułą. Góra 1 lub 2 są w innych miejscach. W każdym razie, żeby zaliczyć ołtarz należy go otworzyć i wysłuchać tłumaczenia Atreusa. Po prawej stronie ekranu powinna pojawić się stosowna informacja, że kolejny ołtarz został odnaleziony. Żadnego ołtarza nie da się przeoczyć, można wrócić do każdej lokacji, w której się znajdują, także nie stresujcie się jeśli coś ominęliście.
By nie przedłużać, ponieważ wstawiam filmik ze wszystkimi ołtarzami w grze:
Oraz lista z odnośnikami czasowymi do każdego ołtarza:
- 0:07 – Ołtarz #1
- 1:05 – Ołtarz #2
- 2:11 – Ołtarz #3
- 3:10 – Ołtarz #4
- 3:53 – Ołtarz #5
- 4:36 – Ołtarz #6
- 5:31 – Ołtarz #7
- 6:39 – Ołtarz #8
- 7:37 – Ołtarz #9
- 8:21 – Ołtarz #10
- 9:19 – Ołtarz #11
Ognie piekielne / Fire and Brimstone
Ukończ wszystkie próby Muspelheimu / Complete all of the Trials of Muspelheim.
Trialsy/Próby to jedna z trudniejszych końcowych aktywności znajdująca się w Muspelheim (by ją w ogóle odkryć musicie najpierw znaleźć 4 elementy klucza deszyfrującego, które znajdziecie w specjalnych skrzyniach z maską/czaszką na froncie). Zalecam tutaj obniżenie sobie poziomu trudności na najłatwiejszy, co by się niepotrzebnie nie męczyć i zrobić to jak najszybciej. Wszystkich prób wymaganych do pucharu jest 6, jednak są one dodatkowo podzielone na poziomy trudności (Normal, Hard, Impossible).
Każdy poziom trudności odkrywa się dopiero po ukończeniu poprzedniego, zaś wersje Impossible odblokują się dopiero po ukończeniu wszystkich prób na poziomie Normal + Hard oraz zabiciu Walkirii na szczycie góry. Po jej zabiciu miecze z próbami pojawią się ponownie w tych samych miejscach, z tym że teraz na poziomie Impossible, a za ukończenie każdej próby na tym poziomie otrzymacie klucz. Potrzebujecie 3 kluczy (czyli trzeba ukończyć 3 próby na poziomie Impossible), żeby odpalić ostatnią próbę na szczycie (na szczęście jest stosunkowo łatwa). Po ukończeniu ostatniej próby, która wymagała 3 kluczy pucharek jest Wasz, a miecze znów się zresetują (do poziomu Impossible). Jeśli chcielibyście powtórzyć ostatnią próbę dla materiałów to musicie znów zdobyć 3 klucze.
Poniżej wstawiam filmik ze wszystkimi próbami na poziomie Normal oraz Hard:
Przedziały czasowe dla każdej próby:
- Trial/Próba #1
— 0:14 Normal
— 2:56 Hard - Trial/Próba #2
— 5:53 Normal
— 11:27 Hard - Trial/Próba #3
— 18:43 Normal
— 23:25 Hard - Trial/Próba #4
— 29:49 Normal
— 40:21 Hard - Trial/Próba #5
— 45:27 Normal
— 50:47 Hard
Oraz filmik z Walkirią + próbami na poziomie Impossible:
Oraz przedziały czasowe:
- 0:08 – Walkiria
- 4:21 – Trial #1 Impossible
- 7:11 – Trial #2 Impossible
- 11:15 Trial #3 Impossible
- 19:20 Trial #5 Impossible
- 27:18 Trial #6 Impossible
Ciemność i mgła / Darkness and Fog
Znajdź wszystkie skarby w głównej komnacie warsztatu / Retrieve all treasure from the Workshop’s center chamber.
Pucharek związany z aktywnością w krainie Niflheim (by ją w ogóle odkryć musicie najpierw znaleźć 4 elementy klucza deszyfrującego, które znajdziecie w specjalnych skrzyniach z maską/czaszką na froncie). Cała aktywność to coś w rodzaju losowego labiryntu ze zmiennymi pułapkami oraz przeciwnikami. Im dłużej wytrwamy i więcej pomieszczeń zaliczymy tym lepsze będą nasze nagrody. Cały czas jesteśmy ograniczeni czasowe przez uciekający pasek zatrucia przez mgłę. Nie dajcie się jednak zwieść, ponieważ układ „labiryntu” jest zawsze taki sam (coś w rodzaju diamentu z kilkoma pomieszczeniami bocznymi). Losowe są tylko pułapki pomiędzy tymi pomieszczeniami oraz dobór przeciwników. By móc wydłużyć czas przebywania we mgle należy stworzyć najlepsze sety Iduna oraz założyć odpowiednie enchanty oraz talizmany. W opisie każdego enchantu czy talizmanu będziecie mieć informację, że obniża obrażenia zadawane przez mgłę, a przez to wydłuża możliwy czas przebywania w labiryncie.
Gdy wejdziecie do krainy pierwszy raz, Sindri poprosi Was, żebyście nazbierali 500 ech mgły i zakupili odpowiedni kamień otwierający centralne pomieszczenie. W pomieszczeniu tym znajdują się jednorazowe skrzynie oraz portale, które otwieracie za określoną ilość ech mgły (informacja wyskoczy Wam na górze ekranu). By zdobyć pucharek należy rzecz jasna otworzyć wszystkie skrzynie + zaliczyć 3 portale. Wymagane jest mniej więcej 70,000 ech mgły + 3 kamienie do otwarcia portali (wyciągnięcie je z pobocznych pomieszczeń). W labiryncie znajduje się również jedna Walkiria, która jest rzecz jasna „jednorazowa” (na jej miejscu będą się później pojawiać normalni przeciwnicy, ale skrzynie będzie można otwierać cały czas).
Mam również kilka ważnych uwag dla każdego początkującego farmera tej lokacji:
- Zmieńcie sobie poziom trudności na najłatwiejszy, dopiero później wrócimy na Normal.
- Waszym celem na samym początku jest zrobienie setu Iduna (nie ma znaczenia który, to już Wasza wola).
- Układ pomieszczeń jest zawsze taki sam, losują się tylko pułapki, przeciwnicy oraz rozmieszczenie skrzyń.
- W warsztacie znajdują się 2 skrzynie Nornira, jedna na samym początku, która wymaga ustawienia odpowiednich run na kołowrotkach (znajdują się na górze skał w pomieszczeniach z przeciwnikami) oraz jedna w losowym miejscu w środku, koło której są 3 skalne gongi, które trzeba uderzyć przy pomocy topora. Pamiętajcie o tych skrzyniach ponieważ dają dużo dobrego.
- Obserwujcie cały czas pasek zatrucia, ponieważ żeby zaliczyć warsztat musicie z niego wyjść (albo do centralnego pomieszczenia, albo tam gdzie jest sklep Sindriego).
- Gdy już zaznajomicie się z mechaniką oraz pułapkami to można zwiększyć poziom trudności, ponieważ im większy poziom tym więcej ech mgły ze skrzynek (chociaż też nie zawsze).
- Dobór przeciwników jest zawsze podobny do tego z pierwszego startowego pomieszczenia, jeśli Wam nie pasują to wystarczy wyjść i wejść ponownie. Mi najbardziej leżały zwykłe draugry, zaś Revenanty unikałem jak ognia.
Osądzający poległych / Chooser of the Slain
Pokonaj wszystkie dziewięć walkirii / Defeat the nine Valkyries.
Zdecydowanie najtrudniejsze trofeum z całej gry. Szczęście w nieszczęściu jest takie, że można je robić na najłatwiejszym poziomie trudności co nieco ułatwia sprawę. Jednak, żeby zdobyć pucharek musicie mieć praktycznie najlepszy sprzęt w grze, czyli ulepszony set Iduna, maksymalne ulepszenia Topora oraz Ostrz Choasu. Również na maksa ulepszony Atreus mocno się przydaje. Nie zapomnijcie również o ulepszeniu na maksa ataków runicznych bo są one tutaj na wagę złota.
Walkirie znajdują się w zamkniętych pomieszczeniach, które będzie można otwierać dopiero po otrzymaniu krzesiwa z misji fabularnej. Jednak i tak Wam to nic nie da, ponieważ walkę należy podjąć, gdy już ukończycie grę i będziecie mieć znacznie lepszy sprzęt (jeśli nie najlepszy). Oczywiście nie oznacza to, że nie możecie próbować, jeśli macie na tyle wytrwałości to możecie próbować ze słabszym sprzętem. Niektóre Walkirie można już spokojnie położyć mając około 6 poziomu.
Każda Walkiria ma przypisany zestaw ataków (często się powtarzają u innych), a co ważniejsze to musicie znać sposoby na ich kontrowanie oraz unikanie. Niektóre ataki trzeba odeprzeć tarczą, a niektóre unikiem. Ciągłe rolowanie po podłodze nic Wam tutaj nie da Niektóre walki wymagają wręcz milisekundowej reakcji, żeby uciec przed atakiem. Pamiętajcie o odpowiednim wykorzystaniu ataków runicznych na obu broniach, łuku Atreusa, specjalnego ataku Atreusa i przede wszystkim szału, które podnosi Wam energię. Kamienie odrodzenia również są tutaj na wagę złota, bo nieraz zdarzyło mi się paść już na samym końcu.
Zwykłych Walkirii jest 8, dopiero po zabiciu każdej i udaniu się do Rady Walkirii będziecie walczyć z królową Sigrun, która jest co najmniej 3x trudniejsza od zwykłej Walkirii. Posiada dużo więcej energii, pełny wachlarz ataków, a do tego może je losowo zmieniać w trakcie walki (czyli w trakcie jednego ataku może przejść nagle na drugi). Jak już pisałem wcześniej, idealna znajomość jej ataków + kontrataki na każdy z nich to tutaj mus, bez tego nie przeżyjecie nawet na najłatwiejszym poziomie trudności.
Poniżej wstawiam filmik na którym walczę z każdą Walkiria oraz rzecz jasna królową:
Przedziały czasowe dla każdej Walkirii:
- 0:07 – Rota
- 4:20 – Kara
- 8:58 – Eir
- 14:25 – Gondul
- 18:37 – Hildr
- 21:38 – Geirdriful
- 25:27 – Gunnr
- 29:33 – Olrun
- 33:42 – Królowa Sigrun
Materiał zrealizowany na bazie własnych doświadczeń z grą.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!
Grę do materiału udostępnił wydawca – Sony Computer Entertainment Polska.