Hellblade: Senua’s Sacrifice – Poradnik do trofeów i osiągnięć

8 grudnia 2018
0

 

Hellblade: Senua’s Sacrifice znajdowało się na moim radarze już od dłuższego czasu, lecz z różnych względów gra trafiła na moją konsolę dopiero prawie pół roku po premierze. Nie mogłem się jednak długo opierać tragicznej historii głównej bohaterki, zachwalanej przez tak wielu. Po skończeniu tego tytułu w dwa podejścia, grając po ciemku ze słuchawkami na uszach, muszę przyznać, że Hellblade jest kolejną perełką, wyróżniającą się z kopca gier, którymi jesteśmy w ostatnich latach zasypywani.

Już sam początek gry, który jest wykorzystywany do przedstawienia zespołu Ninja Theory, nadaje ton, który nie maleje do samego końca. Niespokojny głos narratorki oraz wszechobecne głosy wewnętrznego dialogu Senui, atakujące uszy gracza ze wszystkich stron przestrzennego dźwięku, towarzyszą nam poprzez powolną podróż rzeką w nieznanym kierunku. Dookoła łódki unosi się mgła, z której wynurzają się dziesiątki ciał ludzkich ponabijanych na pale lub wiszących na drzewach. Jest już mrocznie, jest brutalnie, a gra tak naprawdę jeszcze się nie zaczęła. Dowiadujemy się, że Senua postanowiła udać się do mitycznego nordyckiego świata zmarłych, Helheim, aby odzyskać i przywrócić do życia swojego ukochanego. Cel szczytny i bardzo ambitny, lecz droga wiodąca do niego jest bardzo zdradziecka i niebezpieczna.

W trakcie podróży Senua przemierza różnorodne lokacje, od wybrzeża, przez  tereny zalesione, po opuszczone wioski. W tych miejscach czekają na nią dwa główne elementy mechaniki gry – rozwiązywanie zagadek i walka. Zagadki w Hellblade polegają na tym, że w środowisku należy znaleźć kształty, przypominające nordyckie runy. Dzięki temu Senua jest w stanie otwierać drzwi, które blokują jej dalszy postęp. W walce bohaterka włada mieczem, którym może atakować lekko lub mocno, blokować, a także robić uniki. Autorzy gry przewidzieli kilka poziomów trudności walki. Ja przetestowałem głównie ten najprostszy, gdyż nie chciałem aby mechaniczne bariery przeszkadzały mi w doświadczaniu historii, która jest najważniejszym punktem tego tytułu. Walka zaimplementowana jest jednak dobrze, a niektóre potyczki z poważniejszymi przeciwnikami wymagają zastosowania odpowiednich strategii. W przypadku zwykłych wrogów mamy do czynienia ze standardowym zestawem. Znajdziemy wśród nich wolnych tarczowników, których trzeba ogłuszyć, aby móc zadać im ciosy, zwinnych akrobatów, których trzeba spowolnić, aby ich pokonać, i tak dalej. Nie można narzekać na brak różnorodności, lecz niektóre sekwencje walki wydają się dodane do tytułu tylko po to, aby niektórzy gracze nie poczuli się znudzeni eksploracją i opowieścią. Różnorodność tempa rozgrywki jest zazwyczaj dobrym posunięciem, lecz akurat w przypadku Hellblade bardzo często nie miałem ochoty na przebijanie się przez kilku wrogów, tylko po to, aby dotrzeć do kolejnej lokacji. Być może to samo można powiedzieć o stosunkowo prostych zagadkach środowiskowych. Wydaje mi się jednak, że mają one więcej do czynienia z sytuacją głównej bohaterki.

Tutaj trafiamy do sedna Hellblade, a mianowicie do stanu psychicznego Senui. Nie chcę napisać za dużo, aby nie zostać posądzonym o spoilery. Jednak już sama gra we wstępie informuje o tym, że będą w niej poruszane problemy chorób psychicznych i nie jest raczej tajemnicą, że na schorzenie tego typu cierpi główna bohaterka. Bardzo mocno wpływa to na to, w jaki sposób gracz odbiera wydarzenia, które widzi na ekranie. Hellblade cały czas każe zadawać sobie pytanie czy to wszystko dzieje się naprawdę czy znajduje się w głowie Senui… i czy z jej punktu widzenia takie pytanie ma w ogóle znaczenie? Niektóre fragmenty świetnie obrazują wewnętrzną walkę dziewczyny ze swoją ułomnością czy wydarzeniami z przeszłości, a są serwowane graczowi jako kolejna sekcja zręcznościowo-zagadkowa. Rzuca to ciekawe światło na tego typu problemy, które nie są bardzo często poruszane w grach komputerowych, a na pewno nie w ten sposób.

Dochodzi do tego genialna kreacja Meliny Juergens, która wcieliła się w postać Senui, dzięki specjalnemu rodzajowi technologii motion capture, która pozwalała autorom w czasie rzeczywistym czytać i renderować w świecie gry najmniejsze nawet grymasy twarzy aktorki. Obstawiam, że ułatwiło to pracę reżyserowi, który w szybkim czasie mógł reagować i dawać Melinie wskazówki, aby wycisnąć jak najwięcej z jej występu. Praca kamery i gra światłem, dzięki którym otoczenie, w którym znajduje się Senua potrafi zmienić się w mgnieniu oka, przechodząc ze świata realnego (?) do tego wyimaginowanego, cały czas potęgują wrażenie rozdwojenia i niepewności. Niektóre z fragmentów gry przywodzą na myśl sceny ze Spec Ops: The Line, w którym również do świata rzeczywistego przebijały się urojenia głównego bohatera.

Podsumowując, Hellblade to bardzo dobra gra, która poradziła sobie z połączeniem opowiedzenia nietypowej, lecz ważnej, historii z dobrą mechaniką. Osoby, które lubią gry akcji z perspektywy trzeciej osoby znajdą tutaj coś dla siebie, a zostaną do tego uraczone opowieścią, której nie doświadczą w Uncharted czy Tomb Raider. Z drugiej strony, możliwość zmiany poziomu trudności powoduje, że gra nie odstraszy mniej zręcznej widowni, która zainteresowana jest głównie historią Senui. To wszystko okraszone nordycką mitologią, która świetnie oddziałuje na zmysły pożeraczy kultury i nie przejadła się tak bardzo jak starożytny Rzym czy Grecja.

 

Informacje ogólne:

  • Stopień trudności wbicia platyny: 2/10
  • Liczba trofeów: platynax1zlotox9 x5 x0
  • Liczba trofeów offline: 15
  • Liczba trofeów online: 0
  • Minimalna liczba przejść: 1
  • Trofea możliwe do przeoczeniazloto Stories From the North
  • Zglitchowane trofea: BRAK
  • Czas do zdobycia platyny: 6-8 godzin

 

Krok po kroku:

Hellblade nie oferuje zróżnicowanej listy trofeów. 13 z nich związanych jest z fabułą i odblokujesz je po prostu przechodząc grę. Jedno, zloto Stories From the North, dotyczy odkrywania dodatkowej historii poprzez znajdywanie specjalnych kamieni. Niektóre z nich Senua spotka bezpośrednio na swojej drodze, lecz część z nich jest ukryta i trzeba trochę pozwiedzać, żeby się do nich dostać. Jak zawsze, przygotowaliśmy dla was poradnik wideo, które powinien poprowadzić was do wszystkich kamieni.

Trofea nie są uzależnione od poziomu trudności walki. Mimo iż jest ona zaimplementowana w grze dobrze, nie widzę powodu, żeby nie ułatwić sobie zadania akurat w tym tytule. O ile walka często wiąże się z opowieścią, frustrujące powtarzanie niektórych fragmentów gry może negatywnie odbić się na odbiorze historii Senui.

Tytuły i opisy niektórych trofeów można uznać za spoilery, więc jeśli nie chcecie wiedzieć nic na temat bardzo ciekawej opowieści, jaka przedstawiona jest w Hellblade, polecam zjechać na sam dół strony, gdzie znajdziecie opis i wideo trofeum ‚znajdźkowego’.

 

Poradnik:

platyna Done
Collect all of the other trophies.

Grę zdecydowanie warto przejść a dodatkowe informacje, jakie daje zbieranie znajdziek, powodują, że platyna nie odstrasza.

 

zloto The Fight Begins
Reaching the Gate for the first time.

Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po dotarciu do bramy, która pozostanie zamknięta, dopóki nie pokonasz Surtra i Valravna.

 

zloto Extinguished
Defeat Surtr.

Trofeum związane z fabułą. Do obszaru, w którym urzęduje Surtr dotrzesz, wybierając wrota po prawej stornie, stojąc plecami do bramy Helheimu.

 

zloto Master of Illusion
Defeat Valravn.

Trofeum związane z fabułą. W tym samym miejscu, co w przypadku trofeum zloto Extinguished, wybierz wrota po lewej stronie i ukończ tę sekcję gry.

 

zloto Source of the Darkness
Meet Hela for the first time on the Bridge.

Trofeum związane z fabułą. Zdobędziesz to trofeum po ukończeniu dwóch poprzednich prób i potyczce z Helą na moście, prowadzącym do Helheim.

 

srebro Trust Your Senses
Complete the Blindness Shard Challenge.

Trofeum związane z fabułą. Patrz opis trofeum zloto Gramr Released.

 

srebro Different Perspectives
Complete the Tower Shard Challenge.

Trofeum związane z fabułą. Patrz opis trofeum zloto Gramr Released.

 

srebro Cure For the Plague
Complete the Swamp Shard Challenge.

Trofeum związane z fabułą. Patrz opis trofeum zloto Gramr Released.

 

srebro Escaped
Complete the Labyrinth Shard Challenge.

Trofeum związane z fabułą. Patrz opis trofeum zloto Gramr Released.

 

zloto Gramr Released
Pull Gramr out of the Tree.

Trofeum związane z fabułą. Gdy dojdziesz do drzewa, w którym znajduje się miecz Gramr, Senua będzie musiała stawić czoła czterem wyzwaniom, które można aktywować badając odłamki w skałach w czterech lokacjach tego obszaru. Pokonanie każdego z wyzwań da Ci jedno z czterech trofeów powyżej. Gdy ukończysz je wszystkie, wróć po miecz, a po jego wyciągnięciu odblokujesz puchar Gramr Released.

 

srebro Warrior
Escape the Sea of Corpses.

Trofeum związane z fabułą. Podczas marszu przez Morze Ciał Senua będzie atakowana przez fale przeciwników. Pokonaj ich wszystkich i dotrzyj na ląd, aby zdobyć to trofeum.

 

zloto Into the Mountain
Enter Helheim.

Trofeum związane z fabułą. Gdy wrócisz do drzewa, z którego Senua wyciągnęła Gramr, otworzy się przed Tobą nowa ścieżka. Podążaj nią, aby dotrzeć do Helheim i odblokować ten puchar.

 

zloto Tamed the Beast
Defeat Fenrir.

Trofeum związane z fabułą. Zdobędziesz go po pokonaniu Fenrira w czeluściach Helheim.

 

zloto The Final Battle
Confront Hela.

Trofeum związane z fabułą. W ostatniej sekcji gry Senua po raz kolejny stawi czoła zastępom przeciwników, w tym pokonanym już wcześniej bossom. Tym razem, w trzeciej fazie potyczek, gdy bohaterka będzie atakowana przez niekończące się fale wrogów, walka okaże się bezcelowa. Jedynym sposobem na ukończenie gry jest porażka. Trofeum odblokuje się podczas ostatniej sceny z Helą.

 

zloto Stories From the North
Collect all of the Lorestones.

Aby odblokować to trofeum, musisz odwiedzić 44 kamienie, które uzupełniają historię Senui o mitologię nordycką, w świecie której dzieje się częściowo gra. Wiele z kamieni znajduje się na drodze bohaterki, lecz do części z nich trzeba się dodatkowo pofatygować. Niestety, gra nie umożliwia powrotu do odwiedzonych wcześniej obszarów. Nie posiada też opcji wyboru poziomów, więc jeśli nie uda Ci się odwiedzić jednego z kamieni, konieczne będzie rozpoczęcie gry od początku. Na szczęście, aktywowane wcześniej kamienie przenoszą się między rozgrywkami.

Pamiętaj, że kamień aktywujesz dopiero wtedy, gdy ‚skupisz’ uwagę Senui na nim. Nie wystarczy do niego podejść. Po aktywacji, usłyszysz fragment historii, a znaleziona runa na danym kamieniu zaświeci się.

Filmik poniżej pokaże Ci gdzie znajdują się wszystkie kamienie.

Materiał zrealizowany na bazie własnych doświadczeń z grą.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!

Materiał zrealizowany dzięki uprzejmości wydawcy - Techland Wydawnictwo.