Here They Lie

2/10
4-5H
x0
x0
x7
x5
12
0
0
0
1
12
0
0
0
1

Here They Lie dodawana w sierpniu 2018 do subskrypcji PlayStation Plus trafiła pod kategorię gry na VR. Co ciekawe podobnie jak np. w Resident Evil 7 istnieje możliwość, aby w grę zagrać także standardowo bez użycia hełmu do wirtualnej rzeczywistości. Zdecydowanie jednak odradzałbym to rozwiązanie, bo w ów czas gra wiele traci ze swojego niepowtarzalnego klimatu. No chyba, że koniecznie chcecie szybko zdobyć wszystkie pucharki. Oczywiście wygodniej jest śledzić zbieranie znajdziek grając w standardowy sposób. Warto dodać iż gra otrzymała u nas pełną polską wersję językową która też jest w porządku i nie wpływa w żaden negatywny sposób na odbiór produkcji. Cieszy ładne tłumaczenie notatek nie odbiegające od oryginału. Doceniam polską lokalizację.

Gameplay jaki prezentuje produkcja to w zasadzie typowy symulator spaceru z okazjonalnymi momentami interakcji, czy unikaniem przeciwników. Tym czym gra może nas kupić jest zdecydowanie niepokojący klimat i tajemniczość całej historii. Wątek jest tylko delikatnie tłumaczony przez odbierane telefony, zbierane znajdźki oraz krótkie rozmowy z dziewczyną z okładki za którą podąża główny bohater. Dowolność interpretacji fabuły i symboliki otaczającego świata może z pewnością spodobać się fanom snucia teorii. Ja osobiście czułem się jednak dość zagubiony. Ale nie uważałbym mimo wszystko tego za minus. Ten brak zrozumienia potęgował wrażenia płynące z obcowania w tym świecie za pomocą VR. Kompletnie nie wiedziałem czego jeszcze mogę się spodziewać dalej.

Przemierzane lokacje wydają się nieco standardowe jak na horrorwy motyw gry. Zaczynamy od metra, a potem znajdujemy się w mrocznym pełnym ciemnych zaułków mieście. Trafią się też oczywiście kanały, a po nich… Znalezienie się w obcym niepokojącym społeczeństwie było najciekawszym przeżyciem jakie gra mi zafundowała. Przyjdzie nam tam podjąć kilka wyborów ponownie będących możliwą do interpretacji symboliką. Całości dopełnia prawie całkowite wypranie z kolorów. Poza wspomnianą wyżej dziewczyną z okładki oraz nielicznymi fragmentami gry nie dane nam będzie cieszyć oczu kolorami. Cały projekt tego brudu i mroku sprawia niemalże, że moglibyśmy poczuć woń stęchlizny. Całkowite przeciwieństwo świata znanego np. z Mirror’s Edge.

Samotnie tych terenów przemierzać niestety nie będziemy poza samym początkiem gry. Na nasze życie bowiem czekać będą różne kreatury. Nie są może zbyt bystre i spostrzegawcze, ale potrafią ubić nieostrożnego gracza. Wiąże się to mocno z technologią VR nie pozwalającą na szybkie ruchy. Ustawienia umożliwiają jednak wybrać swobodne poruszanie kamery z zaciemnieniem obrazu, albo obroty skokowe. Żaden wybór jednak nie umniejsza poczucia zagrożenia i emocji podczas ewentualnej ucieczki. Co ciekawe pojawiający się zgon gracza jest bardzo interesująco wbudowany w samą mechanikę gry. Cytując Gandalfa z Władcy Pierścieni: „Śmierć to tylko kolejna ścieżka, którą wszyscy musimy podążyć.” Właśnie tak bowiem gra traktuje ten aspekt. Po śmierci pojawiamy się ciemnym tunelu, który stopniowo się odbudowuje i docieramy do drzwi. Przechodząc przez nie trafiamy w jakieś miejsce lokacji w której przyszło nam zginąć. Brak klasycznego „game over” czy wczytywania checkpointu bardzo pozytywnie wpływa na ciągłość doświadczenia.

Dziewczyna jako jedna z bardzo niewielu fragmentów gry ma jakieś kolory poza wszechogarniającą szarością.

Ostatecznie trzeba przyznać, że Here They Lie jest ciekawym doświadczeniem na VR. Tym bardziej dla fanów zastanawiania się nad symboliką przedstawianego świata. Bez hełmu stracimy niestety wiele tego gęstego klimatu, więc zaleca się grać jednak w tej technologii. Ewentualnie standardowo można zagrać w drugim przejściu jeśli interesują nas trofea. Zbieranie wszystkich znajdziek jest dość uciążliwe w grach VR z uwagi na fakt konieczności ustawiania gogli po każdym ich zdjęciu.

 

Krok po kroku:

Na wstępnie zaznaczę, że w Here They Lie można grać zarówno na VR, jak i tradycyjnie na TV. Do zbierania znajdziek zdecydowanie polecam tą drugą opcję. Nie jest wygodne zdejmowanie hełmu, sprawdzanie lokalizacji kolejnej znajdźki i ponownego ustawiania VR. Jeśli więc nie macie do pomocy kogoś, kto będzie sprawdzał filmik i was kierował zalecam ewentualne dozbieranie znajdziek w drugim przejściu. Warte jest bowiem sprawdzenie otoczenia gry w wirtualnej rzeczywistości. Robi to znacznie większe wrażenie i sprawia, że ogólny dziwny klimat gry staje się jeszcze bardziej niepokojący.

Chcąc w grze poruszać się szybciej można korzystać z opcji biegania wciskając , choć jest to mniej komfortowe w przypadku korzystania z VR. Osobiście przyspieszałem tylko w ostateczności, gdy coś mnie goniło. Zdobycie wszystkich 12 pucharków w zasadzie może spokojnie odbyć się w jednym przejściu i króciutkim powtórzeniu ostatniego etapu z „Wyboru poziomów” dostępnego w menu głównym po ukończeniu gry. Pucharek który jest też teoretycznie jest możliwy do pominięcia to srebro Z zimną krwią / Cold Blooded ale w razie czego ponownie korzystając z „Wyboru poziomów” jest to dosłownie chwilka aby go zdobyć. Cała reszta spokojnie wpadnie samoistnie podczas gry oprócz rzecz jasna znajdziek. Do nich koniecznie polecam zapoznać się z zamieszczonym w opisie trofeum srebro Zagubieni / The Lost filmikiem, gdyż samotne zbieranie nie należy do najłatwiejszych z uwagi na ciemne i niewyróżniające się otoczenie. Powodzenia!

Disclaimer
Poradnik napisany w całości na bazie własnych doświadczeń z grą.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!
Ikona osiągnięcia: Dworzec</span> / <span>Terminal

Dworzec / Terminal

Ukończ początkową sekcję gry w „Pociągu” / Complete the Beginning Train ride portion of the game

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Pierwszy pucharek jaki dostaniemy jak tylko wyjdziemy z pociągu na stacji.

Ikona osiągnięcia: Przesmyk</span> / <span>Narrows

Przesmyk / Narrows

Ukończ początkową sekcję na „Targowisku” / Complete the Beginning Marketplace portion of the game

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Otrzymamy je jak tylko przejdziemy przez targowisko i znajdziemy się w mrocznym przesmyku z tytułu pucharku.

Ikona osiągnięcia: Miechy</span> / <span>Bellows

Miechy / Bellows

Ukończ „Przesmyk” i ucieknij na most / Complete the Narrows and escape to the bridge portion of the game

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Kolejny fragment gry. Tym razem zaczyna się już robić straszniej i nie jesteśmy w przemierzanych lokacjach sami.

Ikona osiągnięcia: Most</span> / <span>Bridge

Most / Bridge

Ukończ „Most”. / Complete the Bridge portion of the game

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Czeka nas przemierzanie mrocznych, ciemnych kanałów, a na końcu zdecydowanie o losie przyjaźnie nastawionego osobnika. Niezależnie od decyzji otrzymamy pucharek.

Ikona osiągnięcia: Pałac</span> / <span>Palace

Pałac / Palace

Ukończ „Miasto” / Complete the City portion of the game

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Teraz trafiamy na coś odmiennego. Zamiast prawie samotnego szwendania się mrocznymi zaułkami przyjdzie nam przemierzyć zaludnione niepokojącymi osobnikami w maskach miasto. Tu jednak też nie jest bezpiecznie i niektórzy napotkani mieszkańcy będą nieprzyjaźnie nastawieni i nie zawahają się nas zatłuc.

Ikona osiągnięcia: Ofiara</span> / <span>Tribute

Ofiara / Tribute

Ukończ „Stadion” / Complete the Station portion of the game

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Ponownie wracamy na teren tuneli metra znany z początku gry. Tym razem jednak będzie bardziej niepokojąco.

Ikona osiągnięcia: Optymista</span> / <span>Optimist

Optymista / Optimist

Uratuj Buddy'ego z lustra / Save Buddy from the mirror

Trofeum związane z końcowym wyborem dostępnym w grze. Stojąc przed lustrem w finale gry przyjdzie nam podać dłoń swemu odbiciu, lub też roztrzaskać lustro młotkiem. Aby otrzymać ten pucharek musimy zdecydować się na pierwszą opcję.

Jeśli zdecydowaliśmy się na drugi wybór podczas pierwszego przejścia gry należy w menu gry skorzystać z opcji „Wybór poziomu” i odpalić ostatni poziom „Katedra”. Po przejściu kawałeczka gry możemy dokonać odmiennej decyzji.

Ikona osiągnięcia: Nihilista</span> / <span>Nihilist

Nihilista / Nihilist

Rozbij Buddy'ego w lustrze / Smash Buddy in the Mirror

Trofeum związane z końcowym wyborem dostępnym w grze. Stojąc przed lustrem w finale gry przyjdzie nam podać dłoń swemu odbiciu, lub też roztrzaskać lustro młotkiem. Aby otrzymać ten pucharek wybieramy drugą opcję.

Jeśli zdecydowaliśmy się na drugi wybór podczas pierwszego przejścia gry należy w menu gry skorzystać z opcji „Wybór poziomu” i odpalić ostatni poziom „Katedra”. Po przejściu kawałeczka gry możemy dokonać odmiennej decyzji.

Ikona osiągnięcia: Historie</span> / <span>Storied

Historie / Storied

Przeczytaj wszystkie notatki podczas gry / Read all the notes that can be read while playing through the game.

Pucharek związany ze znajdźkami. W grze dostępnych do zebrania jest dokładnie 41 notatek. Nie jest to specjalnie trudne, ale niestety ogólny mrok i niewyróżniające się specjalnie otoczenie nieco utrudnia nam to zadanie. Warto mieć też na uwadze, że czytanie notatki nie pauzuje nam gry i istnieje możliwość, że coś nas ukatrupi, gdy się zaczytamy. Zapraszam do zapoznania się z fimikiem dotyczącym zebrania wszystkich znajdziek w opisie srebro Zagubieni / The Lost. W przypadku notatek watro też mieć na uwadze notatkę nr 34, gdyż w przypadku śmierci podczas ucieczki przed prześladowcą w tym fragmencie gry jej zdobycie będzie wymagało ponownego rozegrania tego fragmentu etapu po zakończeniu gry.

Przykładowa notatka. Uprzedzam, że są to dość dziwne teksty.
Ikona osiągnięcia: Zagubieni</span> / <span>The Lost

Zagubieni / The Lost

Wysłuchaj wszystkich nagrań podczas gry / Listen to all the vox pops that can be listened to while playing through the game

Pucharek związany ze znajdźkami. W grze dostępnych do zebrania jest dokładnie 29 nagrań. Znajdujemy je dokładnie tak samo jak notatki i również z uwagi na mrok oraz otoczenie bywa to utrudnione. Nagrania możemy odsłuchać podczas wpatrywania się w znaleziony obrazek. Nie musimy cały czas trzymać obrazka do zakończenia nagrania. W zasadzie lepiej tego nie robić, bo tak samo jak w przypadku notatek może się to skończyć naszą śmiercią. Poniżej znajduje się filmik dotyczący lokalizacji wszystkich znajdziek.

Przykładowe nagranie. Jest odtwarzane po znalezieniu jednej z ilustracji.

Ikona osiągnięcia: Heksanekroza</span> / <span>Hexanecrosis

Heksanekroza / Hexanecrosis

W czasie gry zgiń więcej niż 5 razy / Die more than 5 times while playing through the game

W grze zginąć wcale nie jest trudno. Wystarczy za blisko podejść do różnych kreatur i gotowe. Ale cytując Gandalfa z Władcy Pierścieni: „Śmierć to tylko kolejna ścieżka, którą wszyscy musimy podążyć”. Taka myśl stoi za tym pucharkiem. Mechanika zginięcia jest całkiem ciekawa, bo nie odbywa się typowym wczytaniem checkpointu, a odtworzeniem korytarza i wyjściem jednymi z mijanych wcześniej drzwiami. Aby zdobyć ten pucharek wystarczy pięć razy doprowadzić naszą postać do śmierci. Powinno wpaść samoistnie podczas gry, chyba że gramy wyjątkowo ostrożnie.

Ikona osiągnięcia: Z zimną krwią</span> / <span>Cold Blooded

Z zimną krwią / Cold Blooded

Pozwól Innym zginąć w teatrze / Let all The Others die in the theater scene

Trofeum związane z dokonaniem wyboru podczas gry. W pewnym momencie widocznym na screenie poniżej trafimy do teatru, gdzie na scenie zawisną trzy postaci. Gra daje nam możliwość ich uratowania, albo pozostawienia na śmierć. Aby otrzymać ten pucharek musimy ich tak zostawić. Poświęcicie życie trzech wirtualnych postaci dla trofeum? Ciekawy punkt widzenia.

Jeśli zdecydowaliśmy się podczas pierwszego przejścia gry oszczędzić powieszonych, a chcemy jednak pucharek możemy w menu gry skorzystać z opcji „Wybór poziomu”, odpalić ostatni poziom „Teatr” i tym razem zostawić nieszczęśników.

Gdy znajdziemy się w tym momencie gry musimy olać tą sytuacje, nikogo nie ratować i po prostu pójść dalej.