KCD 2 - Komu śmierć malowana DLC

Zobacz recenzję
3/10
6-10H
x0
x0
x2
x9
11
0
8
0
1
Cover Art:Kingdom Come: Deliverance 2 – Komu śmierć malowana – Poradnik do trofeów i osiągnięć
11
0
8
0
1

Komu śmierć malowana to pierwszy większy dodatek do Kingdom Come: Deliverance 2. Składa się on na nową linię qestów zaczynającą się od regionu Trosk i trwającą wzdłuż głównego wątku, aż do Kuttenberga. Dodatkową nowością będzie mechanika pozwalająca nam malować specjalne wzory na tarczach. Nowe trofea nie są tu specjalnie wymagające, ale sporo można dość łatwo przegapić.

 

Krok po kroku w Komu śmierć malowana:

Zapraszam do pozostałych poradników związanych z grą Kingdom Come: Deliverance 2:

W przypadku zdobywania trofeów w Komu śmierć malowana trzeba być bardzo uważnym, bo większość trofeów można łatwo przeoczyć. Przed rozpoczęciem tej przygody zalecam zużyć Zbawiennego sznapsa, by dokonać ręcznego zapisu gry. Tak na wszelki wypadek w razie, gdyby z jakimś konkretnym trofeum pojawiły się problemy. Wtedy będzie można ponownie z tego miejsca rozpocząć dodatek i skupić się wyłącznie na brakującym pucharku jeśli nie będziemy mieli takiej możliwości w ramach automatycznych zapisów z misji.

Ogólnie w przypadku każdego dodatku do Kingdom Come: Deliverance 2 zalecam się zabierać do zdobywania trofeów dopiero po ukończeniu zawartości z podstawowej gry. Wiąże się to z faktem, że dodatkowa zawartość wymagać będzie od nas solidnie rozwiniętego Henryka do niektórych trofeów. A po zakończeniu gry nie powinno to być większym problemem. Poza tym nie będziemy też musieli mieć na uwadze trofeów z podstawki takich jak to wymagające unikania zabijania zwierząt.

Podczas całego dodatku zaleca się być zawsze przyjaznym wobec malarza, by nawiązać jak najbardziej pozytywną relację. Trudno powiedzieć jak duże mają znaczenie poszczególne dialogi, ale wydaje się to istotne wobec trofeum srebro Spoczywaj w pokoju.

Uwaga na trofea w następujących misjach:

  • Podczas drugiego zadania Źródło inspiracji czeka nas znalezienie pogańskiego sanktuarium gdzieś w lesie. W ramach tego zadania przyjdzie nam porozmawiać ze starszą kobietą Kwiatosławą i po naprawieniu jej sukienki czeka nas specyficzna rozmowa. Warto sobie wcześniej zapisać grę poprzez wyjście do menu. Od powodzenia tej rozmowy zależy trofeum braz Kiszki poety.
  • Podczas czwartego zadania Portret w czerwieni czeka nas misja zabicia przywódcy obozu bandytów – Burcharda w okolicznym lesie. Zamiast się za to zabrać musimy jednak rozwiązać sprawę bezkrwawo dla trofeum braz Zemsta niczego nie rozwiązuje. Konieczne będzie też wygranie testu kłamstwa na koniec zadania.
  • Uwaga, bo w zadaniu Nocna mara nie ma żadnych trofeów do zdobycia, ale po jego zakończeniu możemy rozpocząć równocześnie dwa zadania: Obłąkaniec i po nim Bóg decyduje oraz Splamiony honor. I w tych zadaniach są już specyficzne, możliwe do pominięcia trofea.
  • Podczas zadania Obłąkaniec czeka nas odnalezienie pewnego człowieka mieszkającego w ziemiance blisko wioski Maleszów. Przed wyruszeniem zabierzmy ze sobą jedną sztukę elementów do łączenia oraz trzy sztuki frankfurckiej stali, bo przydadzą się nam później. Po spotkaniu zostaniemy zaatakowani. Musimy wygrać pojedynek, ale uważać, by przypadkiem nie zabić starca. Odda nam on złamany miecz. Będziemy musieli go naprawić i przekonać starca, by go potem wziął. Jest to niezbędne do trofeum braz Ciekawość to pierwszy stopień do piekła. Po zdobyciu trofeum i powrocie do malarza musimy wybrać wszystkie dialogi, które będą potrzebne do otrzymania trofeum srebro Spowiednik.
  • Po zakończeniu zadania Bóg decyduje i powrocie do malarza musimy wybrać następną i już ostatnią część dialogów do trofeum srebro Spowiednik.
  • Podczas zadania Splamiony honor czeka nas motyw rozwiązania problemu niewywiązania się z umowy przez jednego z zleceniodawców malarza. Uważajmy tu na trofeum braz Namalowane.
  • Podczas zadania Korzeń zła czeka nas konieczność uwarzenia lekarstwa dla malarza. By otrzymać trofeum braz Najlepsze pod słońcem musi to być lekarstwo najwyższej możliwej jakości. Będzie to wymagało od nas rozwiniętej Alchemii.
  • Podczas zadania Odsłonięcie czeka nas śledztwo w sprawie zaginionych figurek na ołtarz. Uważajmy tu na trofeum braz Głupie zabawy. Po zakończeniu tego zadania musimy odpowiednio poprowadzić rozmowę, by zdobyć trofeum srebro Spoczywaj w pokoju.
Disclaimer
Poradnik napisany w całości na bazie własnych doświadczeń z grą.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!
Grę udostępnił wydawca
Ikona osiągnięcia: Najlepsze pod słońcem</span> / <span>Nothing But the Best
10

Najlepsze pod słońcem / Nothing But the Best

Dałeś malarzowi lekarstwo najwyższej jakości. / You gave the painter medicine of the highest quality.

Możliwe do przeoczenia

Trofeum możliwe do zdobycia podczas zadania – Korzeń zła.

W ramach tego zadania czeka nas uwarzenie mikstury dla malarza. I tu kluczowe będzie rozwinięcie Alchemii do przynajmniej 16 poziomu, by odblokować zdolność Najwyższa tajemnica. Tylko ona pozwala Henrykowi wytwarzać mikstury o wyjątkowej jakości. Bez tego nie uda nam się zdobyć omawianego trofeum.

Szukanie większości składników nie stanowi problemu. Mandragorę zdobędziemy w ramach pomocy grabarzowi zgodnie z oznaczonym zadaniem. Perłę rzeczną tak samo znajdziemy w ekwipunku pokonanego dowódcy dezerterów we wskazanym obozie bandytów. W przypadku szałwii (musi to być zerwana szałwia, nie taka wysuszona) poniżej pokazuję screen z leśnym ogrodem w Kuttenbergu, gdzie możemy sobie zebrać składniki. Eliksir możemy uwarzyć na zapleczu sklepu ze składnikami do mikstur. Przed przystąpieniem do przygotowywania radzę sobie zapisać grę w razie, gdybyśmy coś zepsuli.

Warzenie lekarstwa:

  • Wlewamy wino do kotła.
  • Dodajemy korzeń mandragory i obniżając kociołek gotujemy przez jedną klepsydrę (bez miechów).
  • Mielimy perłę rzeczną przy pomocy moździerza i dodajemy do kociołka.
  • Obniżając kociołek gotujemy przez jedną klepsydrę (bez miechów).
  • Mielimy 2 sztuki szałwii przy pomocy moździerza i dodajemy do kociołka.
  • Obniżając kociołek gotujemy przez jedną klepsydrę tym razem używając miechów do podgrzewania.
  • Podnosimy buteleczkę i używamy przyrządu po lewej by wydestylować lekarstwo.
  • Musimy otrzymać – Wywarz z mandragory Henryka.

Po uwarzeniu eliksiru tej najwyższej jakości otrzymamy trofeum.

Ikona osiągnięcia: Spoczywaj w pokoju</span> / <span>Rest in One Piece
35

Spoczywaj w pokoju / Rest in One Piece

Czaszka w końcu spoczęła na swym miejscu. / The skull finally reached its final resting place.

Możliwe do przeoczenia

Ten pucharek możemy zdobyć pod sam koniec dodatku. Pod koniec zadania Odsłonięcie czeka nas finałowa rozmowa z malarzem, którą trzeba odpowiednio poprowadzić, by móc zdobyć to trofeum.

Rozmowa z malarzem:

  • Przyniosłem wam ostatnią figurę na ołtarz.
  • To naturalne.
  • Robicie to dla Wojciecha.
  • Pomagam, komu mogę.
  • Mówiliście, że to nie były grzechy.
  • To nie było morderstwo, tylko dobrze wykonana robota.
  • Nie, zależy mi na was. (ŚREDNI poziom Retoryki)
  • Ponieważ jesteście moim przyjacielem.
  • Nie obwiniajcie się, diabeł wami nie kieruje.

Po tej rozmowie malarz odda nam swoją czaszkę. Musimy udać się ponownie do grobu Wojciecha zabierając ze sobą łopatę i umieścić mim czaszkę. Wtedy otrzymamy trofeum.

Lokalizacja grobu Wojciecha.
Ikona osiągnięcia: Głupie zabawy</span> / <span>All Fun and Games
10

Głupie zabawy / All Fun and Games

Oby teraz Stachław rozumiał, że z pewnych rzeczy się nie żartuje. / Hopefully now Stihlau understand there are some things you shouldn't joke about.

Możliwe do przeoczenia

Trofeum możliwe do zdobycia podczas zadania – Odsłonięcie.

W ramach tego zadania czeka nas śledztwo w sprawie zaginionych figurek na ołtarz. W pewnym momencie doprowadzi nas to do obozu bandytów, gdzie więziony jest poszukiwany czeladnik Churdosz. Zaleca się ostrożnie wybić bandytów tak, by nie przestraszyć więźnia, bo może nie chcieć z nami wtedy porozmawiać, a jest to niezbędne do tego pucharka.

Po rozprawieniu się z bandytami i uwolnieniu Churdosza zaczynamy z nim rozmowę:

  • Gdzie jest teraz ta figura?
  • Dlaczego ukradłeś tę figurę?
  • Co teraz zrobisz?
  • Opowiedz mi o tej dziewce. – KLUCZOWE dla trofeum.
  • Następnym razem idź do niej sam.
  • Radzę ci stąd zmiatać.

Następnie po zdobyciu poszukiwanej w ramach zadania figurki ZANIM skierujemy się do malarza musimy odnaleźć w Kuttenbergu Stachława. Za dnia znajdziemy go przed domem stolarza w miejscu pokazanym na poniższym screenie. Musimy z nim porozmawiać i powiedzieć, że spotkaliśmy Churdosza. Dostaniemy wtedy nagrodę oraz ten pucharek.

UWAGA! Po zdobyciu tego pucharka udamy się do malarza zakończyć zadanie i podczas tej rozmowy istotne będą dialogi do trofeum srebro Spoczywaj w pokoju.

Ikona osiągnięcia: Ciekawość to pierwszy stopień do piekła</span> / <span>Curiosity Killed the Cat
10

Ciekawość to pierwszy stopień do piekła / Curiosity Killed the Cat

Gdybyś nie węszył, Libor by nie zawisł. / If you hadn't poked around, Libor wouldn't be swinging.

Możliwe do przeoczenia

Trofeum możliwe do zdobycia podczas zadania – Obłąkaniec.

W ramach tego zadania czeka nas odnalezienie pewnego człowieka mieszkającego w ziemiance blisko wioski Maleszów. Po spotkaniu zostaniemy zaatakowani. Musimy wygrać pojedynek, ale uważać, by przypadkiem nie zabić starca. Odda nam on złamany miecz. Będziemy musieli go przyjąć, naprawić i przekonać starca, by go potem wziął.

Do naprawy miecza potrzebna będzie jedna sztuka elementów do łączenia oraz trzy sztuki frankfurckiej stali. Możemy je kupić u kowali, czy sprzedawców broni i pancerzy i dobrze je zabrać ze sobą zanim udamy się na spotkanie ze starcem, by niepotrzebnie nie nadkładać drogi. Najbliższa kuźnia znajduje się w staninie koni niedaleko Maleszowa i tam możemy przekuć miecz. Po naprawie miecza wracamy do starca.

Rozmowa ze starcem:

  • Naprawiłem twój złamany miecz.
  • Miecz jest twój, powinieneś go zatrzymać.
  • Staw czoła strachowi i weź go. (TRUDNY poziom Retoryki) – MUSIMY zdać test umiejętności.
  • Co ci się stało?
  • Co z tym wszystkim ma wspólnego ten miecz?
  • Jak zabili twojego przyjaciela?
  • Wspomniałeś jakieś imiona.
  • Czemu tu mieszkasz?
  • A co z tym Burchardem?
  • Burchard nie żyje.

Po tej rozmowie musimy odczekać gdzieś 24 godziny. Ale nie może to być miejsce tuż przy ziemiance. Trzeba kawałek odjechać. Gdy wrócimy na miejsce czeka nas przykry widok i otrzymamy to trofeum.

UWAGA! Po powrocie do malarza musimy dokładnie wybrać dialogi, które będą potrzebne do otrzymania trofeum srebro Spowiednik. Więc zapraszam do opisu tego pucharka.

Ikona osiągnięcia: Namalowane</span> / <span>Painted
10

Namalowane / Painted

A nieopłacone. / But not paid for.

Możliwe do przeoczenia

Trofeum możliwe do zdobycia podczas zadania – Splamiony honor.

W ramach tego zadania czeka rozwiązania problemu niewywiązania się z umowy przez jednego z zleceniodawców malarza. Będziemy mieli tu kilka możliwości działania, ale tylko jedna zapewni nam ten pucharek. Wiąże się to z celem „nadaj dziełu malarza ostateczny szlif”.

Jest to związane z koniecznością wtargnięcia na strzeżony obszar, więc warto się przygotować. Ubieramy strój do skradania się i czekamy do nocy. Wtedy zakradamy się na piętro wskazanego budynku i znajdujemy malowidło w około jednego z okien. Musimy wejść z nim w interakcję. Otrzymamy wtedy trofeum. Możemy wcześniej zapisać grę i po zdobyciu pucharka ją wczytać, by rozwiązać zadanie w inny sposób.

Ikona osiągnięcia: Spowiednik</span> / <span>Confessor
35

Spowiednik / Confessor

Malarz wszystko ci powiedział. / The painter told you everything.

Możliwe do przeoczenia

Trofeum wymagające uwagi podczas zadań – Obłąkaniec oraz Bóg decyduje.

Pucharek ten będzie wymagał od nas zdobycia wszelkich informacji od malarza na przestrzeni dwóch wspominanych wyżej zadań. Poniżej wymieniam każdy wybrany dialog.

Dialogi dostępne po zakończeniu zadania Obłąkaniec oraz zdobyciu trofeum braz Ciekawość to pierwszy stopień do piekła:

  • Byłem w ziemiance.
  • To miejsce jest w opłakanym stanie.
  • Znalazłem drewniane miecze. (ten dialog jest zależny od tego z czym weszliśmy w interakcje podczas badania obszaru)
  • Był tam zniszczony wóz. (ten dialog jest zależny od tego z czym weszliśmy w interakcje podczas badania obszaru)
  • Wspomniał was i Burcharda.
  • Bardzo dużo tych zbiegów okoliczności. (ŁATWY test Retoryki)
  • Kto był prawdziwym Wojciechem?
  • Więc nie jesteście Wojciechem?
  • Wiedzieliście, że Libor mieszka w ziemiance?
  • Czemu posłaliście mnie do tej ziemianki?
  • Czemu się tak obwiniacie?
  • Więc z Burchardem chodziło o zemstę?
  • O co chodzi? (początek zadania Bóg decyduje)
  • Gdzie to jest?
  • To musiało być okropne.
  • Nadal nie wiem, gdzie jest grób.
  • Tak się przedstawiacie innym?
  • Gdzie znajdę grób?!
  • (Nic nie mów)
  • Dlaczego nie byliście tam tak długo?
  • Co powinienem powiedzieć w modlitwie?
  • (Nic nie mów)
  • Nie chcecie pójść ze mną?
  • Dobrze, pójdę tam.

Po zakończeniu rozmowy od razu rozpoczynamy kolejną:

  • Libor się powiesił.
  • Nie chcecie, ale naprawdę powinniście wiedzieć.
  • Dam wam czas na żałobę.

Po zakończeniu celów w zadaniu Bóg decyduje i powrocie do malarza mamy kolejną rozmowę:

  • Odwiedziłem grób Wojciecha.
  • Opowiedzcie mi więcej o Wojciechu i Liborze.
  • Libor jest synem wójta?
  • Czy Libor wie, że zostaliście malarzem?
  • Jaki był Wojciech?
  • Nie rozumiem, dlaczego się obwiniacie.
  • Jak skończyła się kłótnia?
  • Co się stało potem? (ograniczony czas)
  • Kurwa… (ograniczony czas)
  • Sądzicie, że Wojciech was zdradził?
  • To już rozsądzi Bóg.

Po tych dialogach ostatecznie powinno wpaść nam to trofeum.

Ikona osiągnięcia: Kiszki poety</span> / <span>Poet's Gut
10

Kiszki poety / Poet's Gut

Każda strofa to dzieło sztuki. / Every strophe is a work of art.

Możliwe do przeoczenia

Trofeum możliwe do zdobycia podczas zadania – Źródło inspiracji.

W ramach tego zadania przyjdzie nam porozmawiać ze starszą kobietą Kwiatosławą. Po naprawieniu jej sukienki czeka nas specyficzna rozmowa, więc warto sobie wcześniej zapisać grę poprzez wyjście do menu. Przyda nam się tutaj jak najwyższy ogólny poziom Retoryki, a do tego rozwinięty poziom innych różnych zdolności. Wybierajmy te dialogi związane z umiejętnościami w których mamy więcej punktów. Zależy w czym nasz Henryk się lepiej specjalizuje. Możemy też sobie sobie w razie czego zwiększyć ten poziom stylowym ubiorem.

Będziemy musieli opowiedzieć kobiecie wiersz:

  • Zatańczmy zatem.
  • Czegoś więcej pragnęła (ŚREDNI poziom Wiedzy) lub Opowiadała jej bajki (ŚREDNI poziom Przetrwania).
  • Przynosił jej kwiaty (ŚREDNI poziom Retoryki) lub Chciała kwiatów (ŚREDNI poziom Alchemii).
  • Byli szczęśliwi (TRUDNY poziom Picia) lub Byli sobie równi (TRUDNY poziom Wiedzy).
  • Przypomnij sobie Welesa (TRUDNY poziom Wiedzy) lub Przypomnijcie sobie sanktuarium (TRUDNY poziom Przetrwania).

Jeśli uda nam się zdać wszystkie cztery testy umiejętności pod rząd to otrzymamy trofeum. Kluczowe jest też by nigdy nie wybierać tych trzecich dialogów bez testów umiejętności. Najbardziej przyda się wysoki poziom Wiedzy, gdyż najczęściej się pojawia.

Musimy poprawnie przejść wszystkie cztery testy umiejętności podczas opowiadania wiersza.
Ikona osiągnięcia: Zemsta niczego nie rozwiązuje</span> / <span>Vengeance Solves Nothing
10

Zemsta niczego nie rozwiązuje / Vengeance Solves Nothing

Pozwoliłeś Burchardowi żyć. / You let Burkhard live.

Możliwe do przeoczenia

Trofeum możliwe do zdobycia podczas zadania – Portret w czerwieni.

W ramach tego zadania cel będzie prowadził do zabicia okolicznego przywódcy bandytów – Burcharda. Zamiast jednak się za to zabrać będziemy musieli rozwiązać sprawę pokojowo. Bandyci są jednak do nas od razu nastawieni wrogo, więc najlepszą opcją jest zakradniecie się nocą i kradzież. Będziemy potrzebowali dobrze rozwiniętych zdolności skradania się.

Udajemy się na wskazane na poniższym screenie miejsce obozu bandytów. Najlepiej jest przewinąć czas do godziny 2 w nocy, kiedy większość bandytów będzie spać poza kilkoma wartownikami. Polecam zdjąć zbroję, by mniej hałasować. Czarne ubranie też może być przydatne. Przed wyruszeniem do obozu dobrze zapisać grę poprzez opcję wyjścia do menu. W razie alarmu będziemy mogli się za to zabrać jeszcze raz. Zakradamy się do obozu i w skrzyni przy namiotach znajdujemy Hełm zabójcy. Tylko on nas interesuje. Po zabraniu możemy się spokojnie oddalić z obozu niezauważonym.

Podczas rozmowy z malarzem musimy powiedzieć, że mamy hełm Burcharda, a następnie SKŁAMAĆ, że on nie żyje. Kłamstwo musi się udać, byśmy otrzymali trofeum. Potrzebna będzie tu rozwinięta Retoryka.

Ikona osiągnięcia: Arcydzieło</span> / <span>Masterpiece
10

Arcydzieło / Masterpiece

Ukończyłeś dodatek „Komu śmierć malowana” / You finished Brushes with Death.

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po zakończeniu wątku z dodatku.

Ikona osiągnięcia: Czeskie gryzmoły</span> / <span>Bohemian Graffitti
10

Czeskie gryzmoły / Bohemian Graffitti

Pomalowałeś każdy rodzaj tarczy. / You painted every type of shield.

Trofeum związane z nową mechaniką malowania tarcz. Po dotarciu w ramach dodatku do terenu Kuttenberga u malarza odblokuje się możliwość tworzenia grafik na tarczach. W grze mamy dostępne dokładnie cztery typy tarczy, które musimy przemalować w dowolny sposób, by otrzymać trofeum.

Lista tarcz:

  • Pawęż – możliwa do zakupu u płatnerzy.
  • Tarcza herbowa – możliwa do zakupu u płatnerzy.
  • Tarcza rycerska – możliwa do zakupu u płatnerzy.
  • Okrągła tarcza – w tym wypadku zdobycie jest bardziej skomplikowane, bo płatnerze nie sprzedają tego typu tarcz, więc konieczna będzie eksploracja. Musimy znaleźć bandytów Kuman w którymś z obozów. Konieczne będą poszukiwania, by natrafić na jakiegoś posiadacza. Ewentualnie można wykorzystać tarczę lata jeśli posiadaliśmy ten mały dodatek do gry.
Musimy wykonać dowolny malunek na każdym z czterech typów tarczy.
Ikona osiągnięcia: Czesi powstają!</span> / <span>Bohemians Rise Up!
10

Czesi powstają! / Bohemians Rise Up!

Wyprzedziłeś swoje czasy i stworzyłeś podwaliny pod herb Czech. / You were ahead of your time and created the foundations for the state emblem of Bohemia.

Trofeum związane z nową mechaniką malowania tarcz. Po dotarciu w ramach dodatku do terenu Kuttenberga u malarza odblokuje się możliwość tworzenia grafik na tarczach. By zdobyć ten pucharek musimy stworzyć trzy konkretne rodzaje herbów. Wraz z postępami fabularnymi dodatku odblokujemy nowe wzory możliwe do wykorzystania i będą one tu potrzebne. Dodatkowo wzór z lwem na czerwonej tarczy wymaga ukończenia głównego wątku fabularnego z podstawki.

  • Herb 1:
    • Wzór: W pas.
    • Kolor 1: Złoto.
    • Kolor 2: Złoto.
    • Kategoria: Historyczne.
    • Symbol: Czarny orzeł.
  • Herb 2:
    • Wzór: W pas.
    • Kolor 1: Błękit.
    • Kolor 2: Błękit.
    • Kategoria: Historyczne.
    • Symbol: Morawski orzeł.
  • Herb 3:
    • Wzór: W pas.
    • Kolor 1: Czerwień.
    • Kolor 2: Czerwień.
    • Kategoria: Historyczne.
    • Symbol: Srebrny lew.