Resident Evil 7 to kolejna odsłona kultowej serii horrorów. Platyna nie jest banalna, ale również nie jest też strasznie trudna. Jedynie przejście na najwyższym poziomie może stanowić pewne wyzwanie. Po zdobyciu jednak odpowiednich przedmiotów z poprzednich przejść można to dość łatwo ogarnąć.
Krok po kroku:
Na wstępie zaznaczę, że do gry za niedużą sumę 8,25zł za pakiet lub 2zł za sztukę, możemy nabyć monety częściowo zwiększające zdolności naszego bohatera. Nie robią wielkiej różnicy, ale są pewnym ułatwieniem szczególnie na najwyższym poziomie. Ponad to można je też wykorzystać w dodatkach Koniec Zoe oraz To nie jest bohater.
KROK I – Wszystkie znajdźki oraz pucharki możliwe do pominięcia
Podczas naszego pierwszego przejścia wybieramy między poziomami trudności: Łatwy lub Normalny. I są dwie opcje podejścia do platynowania. Można ogarnąć sobie na spokojnie na łatwym, by na luzie zapoznać się z grą i później zaliczyć dodatkowe przejście na normalnym w ramach Kroku III. Albo też od razu decydujemy się na poziom normalny. Nie jest to specjalnie trudne i powinniśmy spokojnie dać radę. Przejście na tym poziomie jest jednak istotne, gdyż dostaniemy za to przedmiot ułatwiający późniejsze podejście do poziomu szalonego.
W tym kroku będziemy sporo zwiedzać i zapoznawać się z ogólnymi mechanikami rozgrywki. Poniżej opiszę pucharki, które warto przy okazji wbić, bo są one możliwe do przegapienia.
- Od początku ogarniamy zbieranie wszystkich znajdziek. Są to akta, monety, kasety oraz figurki do zniszczenia. Materiał dotyczący ich lokalizacji znajduje się w opisie trofeum Pan Nigdziebądź.
- Pierwszym pomijalnym pucharkiem jest Nie złapiesz mnie. Można go zdobyć tuż po otwarciu drzwi do holu wejściowego posiadłości.
- Mniej więcej w tym samym czasie do zdobycia jest Postaraj się bardziej.
- Jakiś czas później podczas walki z bossem w piwnicy mamy do zgarnięcia Na ziemię, komu życie miłe.
- W kolejnej lokacji będącej starym domem na bagnach można wbić dwa pucharki związane z nożem: Rachu-ciachu! oraz Prywatne porachunki.
- Na rojach insektów w tym samym obszarze możemy też łatwo wbić trofeum Dwa w cenie jednego.
- Jakiś czas później podczas eksplorowania tego obszaru przeszkadzać nam będzie jego właścicielka. Musimy ją ostrzelać, aż zwieje, by otrzymać Łapy przy sobie, pani B.!
- Podczas finałowej walki z bossem obszaru starego domu musimy strzelić w locie w skaczącą przeciwniczkę, by zdobyć pucharek Packa na muchy.
- Po znalezieniu kasety „Wszystkiego najlepszego” mamy okazję wbić Nim zdmuchniesz świeczki po użyciu jej w odtwarzaczu.
- Przy okazji w tum przejściu po pokonaniu bossa zmutowanego tatka przyjdzie nam decydować komu podać serum. Polecam wybrać Zoe do zakończenia Odległe wspomnienie. To z tego względu, iż wybór ten daje nam jednego niedużego bossa więcej w późniejszym etapie, którego lepiej uniknąć w kolejnych Krokach.
- W etapie na statku mamy ostatni pomijalny pucharek. Najlepiej go wbić podczas retrospekcji ze starej kasety, którą ogląda Mia. Wpadnie nam wtedy Siekany na ostro.
KROK II – Speedrun bez użycia skrzyń i apteczek
Tu mamy klasyczne pucharki serii związane z czasówką oraz ograniczonym użyciem pewnych mechanik gry. Brzmi to dość groźnie, ale na łatwym poziomie trudności nie stanowi dużego problemu. Gra jest dość łaskawa w przedziale czasowym, jaki nam zostawia. A pozostałe dwa pucharki można zgarnąć przy okazji. Po więcej informacji zapraszam do opisu Zabierzcie mnie stąd .
KROK III – Opcjonalne przejście na normalu
Tu mamy opcjonalny krok przed poziomem szalonym. Jeśli przy pierwszym przejściu gry ukończyliśmy ją na normalu, to mamy już z głowy to zadanie. W przypadku jednak, gdy graliśmy na łatwym, to zalecam teraz na szybko po prostu przejść grę na normalnym, by odblokować dokument Tajemnice obrony, pomagający w następnym kroku.
KROK IV – Szalony poziom trudności
Na koniec został nam najtrudniejszy krok. Szalony poziom potrafi być irytujący, ale korzystając ze specjalnych przedmiotów zdobytych w poprzednich przejściach nie jest tak trudno. Musimy tu też pamiętać o monetach związanych z tym poziomem do trofeum Szalone pelikany. Po więcej informacji dotyczącej samego poziomu zapraszam do opisu Nie jestem z cukru.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!
Biomiazga / Biosplattered
Odblokuj wszystkie trofea. / Unlock all trophies.
Platynowy pucharek. Gratulacje za przetrwanie tego koszmaru 🙂
Ona żyje / She's Alive
Udaj się do Luizjany. / Travel to Louisiana.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie jako pierwszy pucharek, gdy tylko przejmiemy kontrolę nad bohaterem.
Witaj w rodzinie, synu / Welcome to the Family, Son
Ucieknij z pensjonatu. / Escape from the guest house.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po ukończeniu prologu z finałem w postaci walki na strychu.
Nie uciekniesz / You Ain't Gettin' Away
Ucieknij z dziedzińca. / Escape to the yard.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po wydostaniu się z domu na świeże powietrze.
Grób wyjawi prawdę / The Grave Will Out the Truth
Poznaj tajemnicę starego domu. / Uncover the secret in the old house.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po ukończeniu etapu w starym domu.
Zacznij uciekać / You Better Start Running
Ucieknij z domu Bakerów. / Escape from the Baker family home.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po ukończeniu etapu w lokacji domu Bakerów, po walce z bossem i podaniu serum jednej z bohaterek.
W głębiny / Into the Depths
Ucieknij ze statku. / Escape from the ship.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po ukończeniu etapu na wraku statku.
Koniec nocy / End of the Night
Poznaj 1. zakończenie. / Get ending 1.
Trofeum związane z wyborem zakończenia. Pod koniec etapu w domu Bakerów przyjdzie nam zadecydować komu podać serum z dwóch bohaterek. By dostać ten pucharek musi to być Mia. Pucharek otrzymamy po zakończeniu gry.
Odległe wspomnienie / Just A Memory Now
Poznaj 2. zakończenie. / Get ending 2.
Trofeum związane z wyborem zakończenia. Pod koniec etapu w domu Bakerów przyjdzie nam zadecydować komu podać serum z dwóch bohaterek. By dostać ten pucharek musi to być Zoe. Pucharek otrzymamy po zakończeniu gry.
Dmuchanie na zimne / Playing it Safe
Ukończ grę na łatwym poziomie trudności. / Complete the game on Easy.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po ukończeniu gry łatwym poziomie trudności.
Koniec koszmaru / The Nightmare's Finally Over
Ukończ grę na normalnym poziomie trudności. / Complete the game on Normal.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po ukończeniu gry normalnym poziomie trudności.
Nie jestem z cukru / Who's Your Daddy Now?
Ukończ grę na szalonym poziomie trudności. / Complete the game on Madhouse.
Wpadnie po ukończeniu gry szalonym poziomie trudności. No i to jest najtrudniejszy pucharek, jaki ma do zaoferowania podstawowa wersja gry. Poniżej postaram zamieścić jak najwięcej rad dotyczących tego poziomu.
Porady ogólne:
- By zapisać grę na tym poziomie będziemy potrzebowali specjalnych kaset, więc trzeba mieć na względzie, by zapisywać grę odpowiednich momentach. Są jednak też w paru fragmentach automatyczne zapisy, wiec nie jest tak źle.
- Pamiętajmy, by zbierać monety do trofeum Szalone pelikany. Możemy je potem wydawać. Zdecydowanie polecam zachować je sobie na sterydy zwiększające szybkość przeładowania oraz ilość życia. Pierwszy raz najdziemy je do kupienia w przyczepie na podwórzu posiadłości.
- Kluczowa jest umiejętność obrony przed atakami wroga. Posiadając opisaną niżej Esencję i Tajniki obrony możemy zablokować praktycznie bez obrażeń każdy atak. No chyba, że naciera większa liczba przeciwników. Wtedy mogą nam zbić obronę i nas załatwić.
- Piła tarczowa posiada fantastyczny atak po przytrzymaniu +. Łączymy to z blokowaniem tuż przed atakiem wroga i potem tniemy. Kosi pięknie przeciwników.
Przydatne przedmioty:
- Albert 01-R to mocny pistolet, który znajdzie się w naszej skrzyni po pojedynczym ukończeniu gry. Ma co prawda magazynek tylko na trzy naboje, ale nadrabia mocą. Nic potężniejszego nie znajdziemy, jeśli chodzi o zwykłe pistolety.
- Okulary Rentgenowskie to przedmiot, który zaznaczana nam lokalizację wszystkich pobliskich przedmiotów. Nie jest to niezbędna rzecz, ale warto tu sobie chomikować do skrzyni jak najwięcej przedmiotów na później. Okulary otrzymamy za ukończenie gry w czasie poniżej 4 godzin. Odblokujemy je w ramach zdobycia trofeum Zabierzcie mnie stąd.
- Piła tarczowa to potężna broń do walki wręcz. Niezwykle przydatna i pozwalająca oszczędzać amunicję. Ją też otrzymamy za ukończenie gry w czasie poniżej 4 godzin.
- Esencja obrony to przedmiot zwiększający skuteczność obrony naszego bohatera. Otrzymamy ją po zniszczeniu wszystkich figurek w ramach trofeum Pan Nigdziebądź.
- Tajniki obrony to podobny przedmiot jak powyższy. Mając oba zwiększamy dodatkowo ich właściwości. Odblokujemy je kończąc grę na poziomie normalnym.
- Monety – wspomniałem o nich we wstępie poradnika. Generalnie mogą być przydatne moneta ataku, moneta obrony i moneta uniwersalna. Reszta się nie przyda. Są też dwie dodatkowe monety do odblokowania w grze i znajdują się w klatach, ale to warto je kupić dopiero na końcu po innych przedmiotach.
Kolejność działań i dobre miejsca na zapisy:
- Pamiętajmy, by po pierwszej walce z żoną bohatera zabrać ze sobą siekierkę. Przyda się w drugim starciu.
- W prologu mamy w zasadzie najbardziej upierdliwą walkę. Mia na strychu może nam naprawdę dopiec, bo nie mamy jeszcze dostępu do przedmiotów ze skrzyni. Generalnie jej wejście do walki jest aktywowanie po użyciu przez nas drabinki. Dlatego też radzę przeszukać najpierw cały strych. Znajdziemy tam pistolet z 7 kulami w magazynku i 20 dodatkowych naboi oraz 2 apteczki. Polecam potem zejść na dół i zapisać grę. Prawdopodobnie zginiemy tu kilka razy i dzięki temu nie będzie trzeba znowu przeszukiwać całego strychu za każdym razem w razie zgonu.
- Sama walka wymaga od nas konkretnej celności, by starczyło nam amunicji. Kluczowa jest tu taktyka oddania strzału w głowę, gdy Mia na nas szarżuje. To ją zatrzyma na chwilę. Warto przed nią uciekać i zamknąć drzwi. Będzie ona wtedy je niszczyła z piłą, a my możemy już czekać, by oddać celne strzały jak tylko się przebije. Powtarzamy to na każdych drzwiach. Z tym, że też raz przebija się ona przez ścianę, a czasami też przez jeszcze jedną zależnie od pozycji. Jeśli wystrzelamy amunicję zostaje nam siekierka. Pamiętajmy, by blokować jej ataki. Nieraz uratuje nam to życie.
- Po uroczystym obiadku z rodzinką jest auto zapis, więc możemy odetchnąć. Biegniemy od razu po klucze do klapy w podłodze. Tu będzie kwestia szczęścia na ile uda nam się minąć tatka. Po zebraniu klucza biegniemy od razu do klapy. Pamiętajmy, by zamknąć za sobą i jedne i drugie drzwi. To nieco spowolni przeciwnika, acz na tym poziomie maszeruje bardzo żwawo. Otwieramy klapę i idziemy tunelem.
- Teraz chwila spokoju. Nic nam nie wyskoczy nagle, wiec przeszukujemy całą okolicę i ładujemy wszystko co znajdziemy do skrzyni. Zjawi się policjant i wręczy nam nóż. Przecinamy nim taśmę blokującą dostęp do garażu, ale polecam nie wciskać przycisku. Zamiast tego wracamy do save roomu, wywalamy nóż do skrzyni i zabieramy co nam potrzebne. Teraz warto dopiero do przeszukaniu całej okolicy dokonać zapisu tak na wszelki wypadek wykorzystując jedną z kaset.
- Teraz starcie z tatkiem w garażu. Po tym, jak nasz przeciwnik będzie jeszcze szlachtował zwłoki mundurowego, lecimy na wprost, by zebrać wytrych. Szybko biegniemy do drugiego biurka i musimy otworzyć wytrychem skrzynię. Tym razem w przeciwieństwie do innych poziomów trudności kluczyki do samochodu są zamknięte. Zabieramy kluczyki i taranujemy samochodem przeciwnika. Będzie scena rozwałki, szykujemy broń i strzelamy do przeciwnika jeśli się zanadto zbliży. Samochód wybuchnie i mamy koniec walki.
- Tu możemy wykonać ewentualni zapis, ale radziłbym chwilę zaczekać. Warto jednak zabrać ze sobą teraz już piłę tarczową, bo się przyda.
- Po wyjściu do głównego holu kierujemy się na piętro w stronę łazienki i mamy niemiłą niespodziankę. Na tym poziomie tatko już się tam snuje. Mijamy go jeśli nań wpadniemy i zabieramy z wanny dziwny klocek. Wracamy z nim do holu i używamy przy latarni, by otworzyć przejście.
- Przechodzimy przez następne pomieszczenia do drugiego save roomu. Uwaga na pierwszego czarnego gluta! I teraz już polecam dokonać zapisu przed zejściem do piwnicy.
- W piwnicy piła będzie niezastąpiona. Koniecznie ją zabieramy, pamiętamy o blokowaniu i specjalnym ataku. Kierujemy się do kostnicy i zabieramy klucz. Po drodze dalej tniemy wszystkich napotkanych w piwnicy przeciwników.
- Potem czeka nas kolejna walka z tatkiem w piwnicy. Za sprawą piły tarczowej jest ona dziecinnie prosta. Po prostu tniemy go cały czas i to kwestia sekund nim sobie z nim poradzimy.
- Teraz po wyczyszczeniu piwnicy mamy cały obecny obszar domu wolny do eksplorowania. Warto więc wykonać trochę kursów, by załadować skrzynię wszystkim co znajdziemy. Potem wkładamy wizerunki psów w drzwi i możemy zapisać grę w przyczepie na podwórzu.
- No i domek na bagnach. Wielkie robale możemy ciąć piłą. Małych unikajmy puki nie zmontujemy sobie miotacza ognia. Jak wpadnie nam mamcia to możemy rzucić się na nią z piłą. Szybko ucieknie. Warto zaznaczyć, że w save roomie tej lokacji jest powiększenie ekwipunku. Ale kiedy wykonać sobie zapis? To już jak wam wygodnie, czy po pierwszej wizycie w miejscu zapisu. Na pewno polecam zapisać po zdobyciu klucza z wroną. Czeka nas wtedy walka w dole i dobrze się do niej przygotować. Zabierzmy pistolet i miotacz, bo piła zda nam się tu jedynie na większe robactwo.
- Przejście przez dziecinne pokoje to nie problem. Ewentualne potwory można przepiłować lub minąć korzystając z blokowania. Po przejściu przez tunel polecam wrócić do przyczepy i zapisać przed walką z bossem.
- Walka z mamcią w zasadzie jest prosta i wystarczy nam piła. Polecam zejść na dolną część budynku w okolice drzwi, które możemy otworzyć, by wrócić skąd przyszliśmy. Kluczowe podczas walki jest kucniecie. Z tej pozycji możemy beztrosko ją ciąć jak tylko się pojawi. Co jakiś czas będzie zwiewać i napuszczać na nas te większe robactwo, ale łatwo je możemy też zlikwidować piłą.
- Po starciu możemy ponownie ewentualnie zapisać grę. Czeka nas teraz wyprawa po klucz do piwnicy i później dwie karty dostępu. Uwaga na nowe stwory, które pojawią się w domostwie. Po zdobyciu kart ponownie uważajmy na dwa potwory, które pojawią się na podwórzu. Z przyczepy zabierzmy pistolet i trochę amunicji, bo przyda nam się na pułapki z bombami.
- Po użyciu kart przy drzwiach aktywujemy scenkę przy telewizorze. Po jej zakończeniu mamy auto zapis.
- Kolejne miejsce gdzie warto zapisać to save room w stajni, gdyż potem czeka nas upierdliwa walka z dwoma grubasami. Niestety, ale na szalonym wrzucili ich dwójkę. Piła się tu na nic nie zda, bo nie działa w starciu z nimi. Sami wtedy obrywamy. Osobiście ubiłem ich korzystając z granatnika. Jeśli dobrze wyczyściliśmy wcześniejsze lokacje powinniśmy mieć do niego trochę amunicji. Używałem pocisków zapalających. A potem dokończyłem jednego z nich pistoletem.
- Potem sekwencja urodzinowa w domku i znowu możemy zapisać. Później przejście przez pomost. Uwaga na stwory. I mamy kolejny punkt zapisu. Jeśli mamy nadmiar kaset, możemy jedną wykorzystać po wcześniejszym zebraniu wszystkiego z pomieszczenia i przygotowaniu ekwipunku do walki. Zalecam zabrać piłę oraz strzelbę i całą amunicję jaką do niej zebraliśmy. Tak na wszelki wypadek. No i apteczki nie zaszkodzą.
- Po wykonaniu serum i przed samą walką mamy kolejny auto zapis.
- Ostatecznie starcie z tatką jest w zasadzie mało skomplikowane. Musimy zniszczyć wszystkie jego oczy. Większość możemy śmiało ciąć piłą blokując jego ataki. Strzelba się przyda na jedno, czy dwoje oczu, które są z dołu i możemy je zniszczyć tylko gdy wlezie na górę, a my celujemy do niego z broni. Po zniszczeniu oczu nie następuje jeszcze koniec. Czeka starcie z pozycji leżącej. Tu przede wszystkim przyda się strzelba. Celujemy w oko i strzelamy. Blokujmy każdy atak. Lepiej zablokować więcej niż niepotrzebnie oberwać.
- Po starciu mamy wybór fabularny i polecam opcję, by Mia dostała serum. Dzięki temu mamy jedną walkę mniej w późniejszym fragmencie rozgrywki.
- Po rozpoczęciu etapu na statku mamy autozapis.
- Etap na statku nie jest trudny i większość wrogów możemy w zasadzie spokojnie minąć. W dodatku jest tu trochę auto zapisów. Pierwszy taki zapis pojawi się po scence z dziewczynką wyrzucającą nam, że obiecaliśmy, iż będziemy jej rodziną. Kolejny zapis pojawi się po odpaleniu kasety z retrospekcją. Kolejny istotny moment to podczas zjazdu windą na poziom S2 podczas retrospekcji. Nie będę streszczał całego przebiegu przejsćia, bo ten już na tym etapie jest zapewne dobrze znany. Dam tylko znać, że samemu warto dokonać zapisu, gdy udamy się po bezpiecznik potrzebny do uruchomienia widny. Niedaleko po lewej stronie od jego lokalizacji jest pomieszczenie z jedną kasetą i punktem zapisu. Warto skorzystać nim uruchomimy windę.
- Korzystajmy ze skrzyni podczas retrospekcji. Tam też znajdziemy piłę i wszystkie bonusy, podobnie jak później na zniszczonym już statku.
- Polecam zachować przynajmniej jedną zdalną bombę przez ten etap. Przyda się później, gdy wrócimy do gry naszym bohaterem.
- Po przejściu przez bagno trafimy do save roomu. Możemy tu zdobyć wszystkie możliwe przedmioty z klatek na starożytne monety. W drodze do kopalni czeka nas większa ilość przeciwników. Polecam dać się zauważyć i odciągnąć ich pod save room. Gdy wejdziemy do środka, część z nich po prostu zniknie. Przy windzie trochę zostanie, ale można podbiec, uruchomić ją i zjechać nim nas zaatakują. Warto jednak wcześniej zabrać ze sobą pistolet z amunicją oraz oczywiście piłę.
- W pierwszym etapie kopalni możemy wykorzystać pułapki, by przeciwnicy w nie wleźli. A resztę traktujemy ostrożnie piłą i przebijamy się dalej. Przygotowujemy kolejne serum i mamy punkt zapisu.
- Teraz czeka nas upierdliwy moment, gdzie Evie wezwie spore zastępy przeciwników. Polecam zabrać na nich strzelbę oraz piłę. Po kolei rozwalamy każdego. Można próbować przebiec, ale ze względu na późniejsze starcie zalecam ich rozwalić i zbierać po drodze sprzęt. Załatwiamy wszystkich, ale nie idziemy na samą górę. Tuż za przejściem czeka nas jeden grubas blokujący dalszą drogę. Jeśli na zauważył uciekamy, jeśli nie też wracamy z powrotem do punktu zapisu.
- Zapisujemy drugi raz w tym miejscu, ale teraz w razie zgonu mamy czystą drogę do mocno irytującego starcia. Zabieramy ze sobą wspominaną wcześniej bombę zdalną, granatnik z tym razem niebieskimi pociskami. Jeśli możemy doróbmy ich więcej. Do tego pistolet i amunicję do niego. Jeśli jest też wzmocniona to super. Jeśli zostało coś do strzelby, to nie zaszkodzi zabrać. No i apteczki.
- Teraz po drodze, gdy ponownie natrafimy na grubasa zostawmy mu wcześniej bombę pod nogi i zdetonujmy jak na nią wlezie. Wywali się, aby możemy go łatwo minąć. Nie pójdzie już za nami.
- No i przed nami walka ze zwykłym grubasem w towarzystwie wielkiego grubasa. I tu granatnik robi robotę, bo niebieskie pociski mocno ich obiją. Potem latając w kółko i chowając się za obiektami dokańczamy przeciwników strzelbą i pistoletem. Nie możemy uciec od razu na drabinę, bo ta jest zastawiona trzema pułapkami. Więc nim zaczniemy się wspinać zniszczmy ładunki.
- No i potem już jest droga z górki do prostego finalnego bossa. Tam wystarczy w sumie sam nasz pistolet Albert i strzelanie w wielką gębę.
Za zamkniętymi drzwiami / Behind Closed Doors
Zamknij samodzielnie drzwi. / Close an open door by yourself.
Banalne trofeum. Wystarczy w dowolnym momencie zamknąć za sobą drzwi po wejściu do pomieszczenia. Robimy to przy pomocy – analogicznie jak przy otwieraniu drzwi.
Rączki do góry / Arms in the Air
Zablokuj atak przeciwnika, broniąc się. / Block an enemy attack by guarding.
Blokowanie ataków to podstawa szczególnie na szalonym poziomie trudności. Znacznie zmniejsza, a przy posiadaniu opisanych przy pucharku Nie jestem z cukru przedmiotów może praktycznie całkiem osłonić się przed atakiem. Do trofeum wystarczy jeden skuteczny blok. Dokonujemy go, wciskając .
Aha! / A-ha!
Zdobądź coś, szczegółowo badając przedmiot. / Obtain something by closely examining an item.
Do zdobycia tego pucharka mamy wiele okazji i bardzo wątpliwe, by można było go przegapić. Zdaje się, że nawet jeden przedmiot fabularny zabieramy w ten sposób. W każdym razie chodzi o to, by badając jakiś przedmiot znaleźć inny. Pierwszym takim momentem jest torba na podwórzu na samym początku gry jeszcze nim wejdziemy do domu. Podnosimy obiekt oglądamy z każdej strony i znajdujemy punkt interakcji.
Mistrz otwierania / Master of Unlocking
Otwórz coś za pomocą wytrycha. / Use a lock pick to open something.
Tutaj nie trzeba wiele tłumaczyć. Wytrychy najczęściej znajdujemy w żółtych skrzyneczkach, które trzeba otworzyć obracając obiekt. Wystarczy nim później coś otworzyć. Są skrzynki albo szuflady na zamek. Otwieramy je, wciskając oraz wybierając wytrych z menu ekwipunku.
Postaraj się bardziej / Nice Try
Umieść na cokole niewłaściwy obiekt. / Put an unrelated object on a shadow plinth.
Bardzo proste trofeum wymagające użycia niewłaściwego przedmiotu w niewłaściwym miejscu. Kilka razy w ciągu gry przyjdzie nam układać obiekt w świetle lampy, by rzucił odpowiedni cień. By dostać pucharek musimy użyć dowolnego innego przedmiotu niż ten wymagany.
Wyższa świadomość / Open Your Eyes
Zażyj psychostymulanty. / Use psychostimulants.
Trofeum raczej trudno pominąć, ale jest to teoretycznie możliwe, jeśli olejemy eksplorację i akurat nie natrafimy na wymagany przedmiot. Psychostymulanty działają identycznie jak Okulary Rentgenowskie, które otrzymamy za ukończenie gry w czasie poniżej 4 godzin. Po zażyciu lokalizację wszystkich możliwych do podniesienia pobliskich przedmiotów. By zdobyć pucharek wystarczy je jednorazowo użyć.
Worek bez dna / In the Bag
Powiększ miejsce na przedmioty. / Increase your item slots.
Powiększenie ekwipunku to bardzo przydatna rzecz. W grze kilkukrotnie będziemy mogli powiększyć pojemność na targany sprzęt. Do pucharka wystarczy raz. Pierwszy plecak znajdziemy w save roomie w lokacji starego domu, gdzie zmagać się będziemy z robactwem. Praktycznie nie da się przeoczyć tego plecaka.
Prywatne porachunki / Things Got Personal
Zabij przeciwnika za pomocą noża. / Finish off an enemy with the knife.
Mało prawdopodobne, że to pominiemy, ale jednak możliwe. Nóż nie jest zbyt efektywną bronią nawet na podstawowych przeciwników. Najprościej jest zdobyć ten pucharek w lokacji starego domu. Tam pojawią się takie wielkie muchy, które eliminujemy pojedynczym atakiem noża. I załatwione.
Rachu-ciachu! / Slash Slash, Slashity Slash!
Usuń znajdujące się na drzwiach owady przy użyciu noża. / Clear insects off a door using a knife.
Ten pucharek można już przegapić ze względu na to, jak nieskuteczną metodą jest tu użycie noża. Podczas eksploracji etapu w starym domu natrafimy na szafy, po których łażą pająki. Musimy się ich pozbyć, by zgarnąć schowane tam surowce. Najprościej eliminuje się je miotaczem ognia, ale trofeum wymaka użycia noża. Po prostu musimy trochę nim pomachać. Przy okazji zostaniemy też zaatakowani przez pajęczaki, ale nie wyrządzą nam dużych obrażeń.
Łapy przy sobie, pani B.! / Back Off, Mrs. B!
Atakuj krążącą po starym domu Marguerite, by skłonić ją do ucieczki. / Fight off Marguerite while she wanders the old house to make her run away.
Pucharek możliwy do zdobycia podczas etapu w starym domu. Po tym, jak znajdziemy obie części miotacza w domu, pojawi się mamcia i będzie nam utrudniać eksploracje. Można jej unikać, ale by zdobyć trofeum musimy stawić jej czoła z twardą amunicją. Wystarczy ją trochę ostrzelać, a ucieknie. Dostaniemy pucharek i dalej będziemy mogli eksplorować w spokoju.
Na ziemię, komu życie miłe / Duck If You Love Life
Uniknij ataku Jacka, kucając. / Avoid Jack's scissor attack by crouching.
Ten pucharek możemy zdobyć podczas walki z bossem w piwnicy domu w pierwszej lokacji. Po zadaniu obrażeń tatkowi ten się wycofa i uzbroi się w niebezpieczne nożyce. Jeden z ataków będzie polegał na szarży w naszą stronę. Wtedy musimy go uniknąć w odpowiednim momencie, wciskając . W razie czego poniżej materiał wideo na którym pokazany jest unik przed atakiem.
Dwa w cenie jednego / Less is More
Wyeliminuj dwóch lub więcej przeciwników pojedynczym strzałem. / Take down two or more enemies with one shot.
Okazji do wykonania wymaganego manewru jest kilka, ale czasem bywa trudno ustrzelić dwóch lub więcej przeciwników jednym strzałem. Najprościej dokonać tego podczas wizyty w lokacji starego domu. Natrafimy tam na irytujące roje owadów. Nie opłaca ich się eliminować inaczej jak miotaczem ognia, ale by zdobyć ten pucharek można skorzystać tu ze strzelby. Strzał w nadlatujący rój bez problemu ściągnie więcej niż jednego owada.
Packa na muchy / Fly Swatter
Strzel, by odrzucić Marguerite w momencie, gdy rzuci się na Ciebie. / Shoot and knock back Marguerite while she's leaping at you.
Ten pucharek możemy zdobyć podczas finałowej walki w lokacji starego domu. Po zadaniu pierwszych obrażeń mamcia przyjmie bardziej owadzi sposób poruszania i będzie też chodzić po ścianach. Wybieramy strzelbę i czekamy, aż wlezie na ścianę lub sufit. Trzymamy się w miarę blisko. Gdy na nas spojrzy za moment skoczy w naszą stronę. Musimy oddać strzał, gdy będzie w powietrzu. Nie powinno być z tym problemów.
Siekany na ostro / That's a Spicy Meat-a-ball
Wyeliminuj przeciwnika, przyczepiając do niego bombę zdalnie sterowaną i detonując ją. / Kill an enemy by attaching a Remote Bomb to them and detonating it.
To jest jeden z najłatwiejszych do pominięcia pucharków w grze. By zdobyć to trofeum musimy być wyposażeni w bombę w konkretnym momencie ataku. Na bomby natrafimy dopiero w etapie na statku. Musimy dać się złapać przeciwnikowi, a następnie wciskając wyswobodzić się i zdetonować ładunek. Najlepsza okazja jest pokazana na poniższym materiale materiale. Przeciwnik się na nas rzuca i można łatwo zgarnąć trofeum.
Mały wynalazca / 1st Place at the Science Fair
Utwórz wszystkie przedmioty, które zawierają chemikalia i silne chemikalia. / Create all items that contain Chem Fluid and Strong Chem Fluid.
Pucharek raczej trudno pominąć, ale jeśli mało eksplorujemy i nie uzupełniamy skrzyni zapasami, może nam brakować surowców na wszystkie możliwe kombinacje. Jeśli gromadziliśmy surowce nie powinno być problemów. Poniżej prezentuję listę wszystkich kombinacji.
- Ziele + Chemikalia = Apteczka
- Proch strzelniczy + Chemikalia = Amunicja pistoletowa
- Paliwo stałe + Chemikalia = Paliwo do palnika
- Suplementy + Chemikalia = Psychostymulanty
- Ziele + Silne chemikalia = Wydajna apteczka
- Proch strzelniczy + Silne chemikalia = Ulepszona amunicja pistoletowa
- Paliwo stałe + Silne chemikalia = Pociski zapalające
- Suplementy + Silne chemikalia = Neuropociski
Nie złapiesz mnie / Can't Catch Me
Ukończ kasetę wideo „Mia”, nie dając się znaleźć Marguerite. / Complete the "Mia" videotape without being spotted by Marguerite.
Do pucharka można podejść po znalezieniu i odpaleniu kasety „Mia”. Znajdziemy ją w pokoju rozrywkowym w pierwszej lokacji. Wystarczy odpalić na magnetofonie obok. Samo ukończenie kasety bez zauważenia nie stanowi problemu. Grunt to poruszać się ostrożnie i spokojnie chować za odsłonami. W przypadku zauważenia wystarczy zrestartować checkpoint i zacząć jeszcze raz. Nie jest to długa sekwencja, więc można łatwo wykonać drugą próbę. W razie czego TUTAJ jest dobry materiał pokazujący całą drogę.
Nim zdmuchniesz świeczki / Out Before Dessert
Ukończ kasetę wideo „Wszystkiego najlepszego” w ciągu 5 min. / Complete the "Happy Birthday" videotape within 5 minutes.
Do pucharka można podejść po znalezieniu i odpaleniu kasety „Wszystkiego najlepszego”. Znajdziemy ją w szafie na strychu, gdzie przechodzimy z pokoju Lucasa po drabince. Potem możemy odpalić ją na magnetofonie na przykład w przyczepie. Ukończenie całości w ciągu 5 minut jest naprawdę łatwe. Po jednym przejściu możemy bez problemu odpalić kasetę ponownie i wykonać ten mały speedrun.
Lista kolejnych czynności:
- Zabieramy świeczkę.
- Kierujemy się do pomieszczenia z tortem, gdzie gaśnie nam świeczka.
- W tym samym pomieszczeniu podchodzimy do beczki i odkręcamy zakrętkę.
- Podchodzimy do szafki obok i otwieramy kłódkę. Kod to: Gość z piłą, kapelusz z wroną, dziecko. Zabieramy lalkę.
- Idziemy do pomieszczenia z kuchenką i zapalamy ogień. Podpalamy na nim lalkę, a następnie zapalamy świeczkę.
- Kierujemy się do drzwi przy monitorach i świeczką podpalamy blokujący sznur.
- Z otwartego pomieszczenia z balonami zabieramy balon przy szafce. Nie pomylimy się, tylko te jeden można podnieść.
- Wracamy do pomieszczenia z gazówką i na wystającej rurce w drzwiach używamy podniesionego balonu. Zdobywamy pióro.
- Idziemy do mechanicznej postaci, gdzie zdobyliśmy świeczkę. Montujemy w jego ręce palec zdobyty przy spaleniu lalki oraz pióro. Zakrętką z beczki nakręcamy robota. Zdobywamy hasło.
- Idziemy do pokoju z balonami i używamy hasła Loser na kłódce.
- Z otwartego pomieszczenia zabieramy zawór.
- Używamy zaworu na rurze w pomieszczeniu z ciastem.
- Podpalamy świeczkę przy gazówce i umieszczamy ją na torcie.
Przewiń przed zwrotem / Be Kind, Please Rewind
Obejrzyj wszystkie kasety w ciągu jednej gry. / Watch all the videotapes in a single playthrough.
Pucharek związany ze znajdźkami. W grze mamy do znalezienia dokładnie 4 kasety. Musimy je wszystkie obejrzeć w trakcie jednej rozgrywki. Materiał z lokalizacją wszystkich znajdziek znajduje się w opisie Pan Nigdziebądź. Pamiętajmy, by zapisywać grę po zbieraniu znajdziek, bo ewentualny zgon może spowodować wczytanie zapisu sprzed zebrania danego przedmiotu.
Lista kaset:
- „Opuszczony dom”
- „Mia”
- „Wszystkiego najlepszego”
- Stara kaseta wideo (niemożliwa do pominięcia)
Nabita kabza / Pelicans in Your Pocket
Zbierz wszystkie starożytne monety na poziomie trudności Łatwy lub Normalny. / Obtain all of the Antique Coins in Easy or Normal difficulty.
Pucharek związany ze znajdźkami. W grze mamy do znalezienia dokładnie 18 monet na poziomie łatwym lub normalnym. Poziom szalony posiada inny zestaw monet. Materiał z lokalizacją wszystkich znajdziek znajduje się w opisie Pan Nigdziebądź. Pamiętajmy, by zapisywać grę po zbieraniu znajdziek, bo ewentualny zgon może spowodować wczytanie zapisu sprzed zebrania danego przedmiotu. W każdej chwili można odpalić menu i sprawdzić statystyki dotyczące zebranych przedmiotów.
Szalone pelikany / Mad Pelicans
Zbierz wszystkie antyczne monety na szalonym poziomie trudności. / Obtain all of the Antique Coins in Madhouse difficulty.
Pucharek związany ze znajdźkami. W grze mamy do znalezienia dokładnie 33 monety na poziomie szalonym. Tu szczególnie polecam pamiętać o zapisie po zbieraniu znajdziek, bo ewentualny zgon może spowodować wczytanie zapisu sprzed zebrania danego przedmiotu. Monety możemy spokojnie wydawać na przedmioty, które są do odblokowania za ich użycie. W każdej chwili można odpalić menu i sprawdzić statystyki dotyczące zebranych przedmiotów. Polecam TEN materiał do śledzenia lokalizacji wszystkich monet.
Diabeł tkwi w szczegółach / The Devil Is in the Details
Przeczytaj wszystkie akta w ciągu jednej gry. / Read all of the files in a single playthrough.
Pucharek związany ze znajdźkami. W każdej chwili można odpalić menu i sprawdzić statystyki dotyczące zebranych przedmiotów. Materiał z lokalizacją wszystkich znajdziek znajduje się w opisie Pan Nigdziebądź. Pamiętajmy, by zapisywać grę po zbieraniu znajdziek, bo ewentualny zgon może spowodować wczytanie zapisu sprzed zebrania danego przedmiotu. W grze mamy dokładnie 32 akta do zebrania.
Lista akt:
- Wiadomość e-mail od Mii
- Lista imion (przód)
- Lista imion (tył)
- Rachunek ze sklepu budowlanego
- Artykuł z gazety – Zaginione osoby
- Artykuł z gazety – Ponad 20 zaginionych
- Dziennik Jacka
- Notatka Jacka
- Notatka Travisa (przód)
- Notatka Travisa (tył)
- Notatka ze spalarni
- Notatka dotycząca rzeźby
- List od lekarza
- Notatki Zoe ze śledztwa
- Ostrzeżenie od Marguerite
- Dokumentacja dotycząca surowicy
- Notatnik Marguerite
- Notatka przy głowie zastępcy szeryfa
- Dziennik Lucasa
- Strona wyrwana z dziennika
- Notatka z zegara
- Notatka przy spalonych zwłokach
- List od Jima
- Testament Giovanniego
- Rozkazy
- Notatka mechanika
- Podniszczony tajny dokument
- Dokument dotyczący nekrotoksyny E
- Raport o infekcji
- Dziennik mailowy
- Raport R i D [1 z 2]
- Raport R i D [2 z 2]
To tu, to tam / He's Here, There, Everywhere!
Zniszcz figurkę Mr. Everywhere. / Destroy a Mr. Everywhere statuette.
Pucharek związany ze znajdźkami. Wpadnie po zniszczeniu pierwszej figurki. Materiał z lokalizacją wszystkich znajdziek znajduje się w opisie Pan Nigdziebądź.
Pan Nigdziebądź / Mr. Nowhere
Zniszcz wszystkie figurki Mr. Everywhere. / Destroy all Mr. Everywhere statuettes.
Pucharek związany ze znajdźkami. W każdej chwili można odpalić menu i sprawdzić statystyki dotyczące zebranych przedmiotów. Pamiętajmy, by zapisywać grę po zbieraniu znajdziek, bo ewentualny zgon może spowodować wczytanie zapisu sprzed zebrania danego przedmiotu. Poniżej znajduje się materiał z lokalizacją wszystkich znajdziek.
Zabierzcie mnie stąd / Just Get Me Outta Here
Ukończ grę w ciągu 4 godzin. / Complete the game within 4 hours.
Klasyczny dla serii speedrun. W przypadku tej odsłony jest jednak bardzo prosty. Wybieramy poziom trudności łatwy i możemy się zamknąć nawet w czasie 2 godzin. Nie zwiedzamy, a lecimy od razu z jak najszybciej przed siebie. Przy okazji polecam jednocześnie ogarnąć trofea Złota rączka oraz To tylko draśnięcie.
Jeśli zastanawiacie się jeszcze nad kolejnością działań – polecam jednocześnie śledzić film z przejścia gry. Podczas pauzy czas jest zatrzymany. TUTAJ jest dobry materiał pokazujący szybkie przejście z jednoczesnym zdobyciem wspominanych wyżej dwóch trofeów. Minus jest tylko taki, że w pewnym momencie osoba grająca ma nieskończoność amunicji, którą zdobywa się za przejście na poziomie szalonym. Jeśli stosujemy się do opisu z sekcji Krok po kroku, to jeszcze nie będziemy posiadali tego ułatwienia. Dlatego też zalecam zabrać ze skrzyni więcej amunicji po sekwencji z urodzinową pułapką u Lucasa.
Kolejną ważną informacją jest przypadek śmierci. Gdyby podczas speedrunu przyszło nam zginąć – NIGDY nie wybierajmy opcji Spróbuj ponownie! Doliczy nam wtedy czas za nieudaną próbę. Zamiast tego wybieramy opcję Zakończ i potem z menu sami wczytujemy poprzedni zapis sprzed zgonu.
Złota rączka / Resource Manager
Ukończ grę, otwierając skrzynię nie więcej niż 3 razy. / Complete the game without opening the Item Box more than 3 times.
Polecam zdobywać ten pucharek podczas wbijania Zabierzcie mnie stąd, korzystając z podlinkowanego tam materiału wideo. Podczas całej rozgrywki możemy skorzystać ze skrzyni tylko trzy razy. I to nie jest tak, że sobie możemy od czasu do czasu pozwolić. Oj nie. Po prostu gra wymusza skorzystanie ze skrzyni w konkretnych momentach fabularnych i nie mamy ani jednego ewentualnego skorzystania dla siebie. Trzeba w ogóle nie tykać skrzyni – poza fragmentem, gdzie musimy do niej wszystko schować, by przejść dalej i fragmencie chwile po, gdzie musimy wyjąć potrzebne rzeczy oraz ostatecznym jej użyciu po etapie na statku. W przypadku wyjmowania, należy przede wszystkim pamiętać, jakie rzeczy będą nam niezbędne dalej.
To tylko draśnięcie / Walk it Off
Ukończ grę, robiąc użytek z nie więcej niż 3 apteczek. / Complete the game using only 3 First Aid Meds or less.
Polecam zdobywać ten pucharek podczas wbijania Zabierzcie mnie stąd, korzystając z podlinkowanego tam materiału wideo. Podczas całej rozgrywki musimy skorzystać z nie więcej niż 3 apteczek. W zasadzie nie jest to wielkim problemem na łatwym poziomie trudności. Wraz z przechodzeniem między konkretnymi momentami fabularnymi, bohater się sam regeneruje. Dodatkowo, jeśli znajdziemy sterydy zwiększające na stałe ilość życia bohatera, możemy z nich skorzystać, bo nie zaliczają się jako apteczka. Polecam na wszelki wypadek w ogóle nie podnosić żadnych apteczek, by ich nie użyć przypadkowo. Tak będzie bezpieczniej.