35MM

2/10
8-10H
x1
x8
x8
x4
21
0
3
0
2.25
21
0
3
0
2.25

35MM to kolejny po In Rays of the Light projekt przygotowany przez Siergieja Noskowa, który po latach pojawił się także i na konsolach. Jest to gra przygodowa w postapokaliptycznych klimatach, gdzie przemierzamy obszar zdziesiątkowanej przez chorobę Rosji. Podobnie jak poprzedni tytuł autora, tak i tu do czynienia mamy głównie z symulatorem spaceru, acz jednak nie brakuje też i urozmaiceń. Zapraszam do zapoznania się z moją opinią.

Od razu konieczne jest zaznaczenie, iż 35MM nie jest dużą grą. Wszak nie stoi za nim żadne wielkie studio, a jedynie pojedynczy entuzjasta. I pierwsze co muszę podkreślić to fakt, że jestem pełen uznania dla autora. Ogarnąć w zasadzie w pojedynkę takie dzieło to nie jest prosta sprawa, a jednak się udało. I wyszło w gruncie rzeczy naprawdę solidnie, praktycznie bez problemów technicznych.

Gra głownie jest opowieścią drogi. Główny bohater wraz z kompanem starają się dotrzeć do miasta przedzierając się przez niegościnne tereny zniszczonej Rosji. Nie można tu zdecydowanie odmówić konkretnego pesymistycznego klimatu. Tym razem historia jest dużo dokładniej nakreślona, ale także nie brak w niej tajemnic. Podczas podróży przyjdzie nam się natknąć też na różne notatki wnoszące nieco światła do przedstawionego świata. Nowością jest też prosty system moralności. Większość notatek, czy opcjonalnych działań może podnosić nam poziom moralny, co będzie warunkowało jedno z trzech możliwych zakończeń.

35MM jest w głównej mierze nastawiona na eksplorację i proste zagadki. Nie mamy jednak do dyspozycji jednego otwartego terenu. Z uwagi na motyw podróży przyjdzie nam odwiedzić kilka różnych lokacji. Większość pozwala na zwiedzanie. Możemy natknąć się w ów czas na wspominane wcześniej zagadki, ale możemy znaleźć także żywność lub inne elementy ekwipunku. Na plus można zaliczyć różnorodność, bo oprócz zmiany samych etapów autor zdecydowanie starał się odświeżyć formułę klasycznego spacerowania. Dzięki temu trafia się między innymi rozdział podczas którego jedziemy drezyną, czy też okazjonalna walka.

Jeśli chodzi o mechanikę gry to jest z nią różnie. Z jednej strony miło, że autor starał się urozmaicić ogólny gameplay. Z drugiej jednak niekiedy nie wypada to za dobrze. Możliwość korzystania z ekwipunku i zbierania zasobów jest generalnie spoko. Problem tylko w tym, że w jest to w zasadzie bezcelowe. Poza kilkoma fabularnymi zagadkami, gdzie musimy użyć jakiegoś przedmiotu praktycznie nic się nie przydaje. Znajdowane jedzenie podobnie jak apteczki tylko regeneruje zdrowie, a możliwości zastania rannym jest tylko kilka. No i należy wspomnieć o walce, która jest niezwykle siermiężna. Nie dziwi mnie to, bo jednak nie jest to prosta do zaimplementowania mechanika. Biorąc pod uwagę, iż gry nie robiło większe studio z budżetem i tak ogólnie nie wypada najgorzej. Niemniej przed ostatni rozdział dziejący się w metrze, który jest skupiony tylko na walce, wypada bardzo pokracznie.

Oprawa gry, jak można się spodziewać, nie robi specjalnego wrażenia, ale nie tym stoi ta produkcja. Animacje też rzucają się w oczy pod kątem słabego zaawansowania. Szczególnie bójka, którą toczymy w ramach pomocy napotkanemu staruszkowi. Jeśli chodzi o podkład muzyczny uważam, że jest ok. Nie wpada w ucho, ale jednocześnie też nie przeszkadza. Dialogi są dostępne wyłącznie w języku rosyjskim z angielskimi napisami. Nie znam tego języka, więc trudno mi ocenić jakość głosów, niemniej taka opcja dobrze wpływa na klimat.

Ogólnie powiem, że w 35MM grało mi się dobrze. Jest to ciekawa opowieść drogi. Cieszy próba wprowadzenia różnorodności do gry. Może nie zawsze wypada to najlepiej, ale przynajmniej nie czuć stagnacji. Jako odskocznia od wielkich tytułów może się to sprawdzić jako interesujące doświadczenie.

 

 

Krok po kroku:

Głównymi rzeczami na które musimy uważać podczas grania w 35 MM są trzy konkretne zakończenia. W zasadzie platynę można zgarnąć przy dwóch przejściach i powtórce końcówki. Trzeba tylko się upewnić by ogarnąć to dokładnie tak jak opisałem niżej w poradniku. To przetestowany przeze mnie sposób.

  • Najpierw gramy w grę zbierając wszystkie możliwe notatki oraz punkty moralne do otrzymania najlepszego dostępnego zakończenia. Materiał wideo znajduje się w opisie zloto Continue to live?? Przy okazji pokazane są tam też wszelkie opcjonalne pucharki.
  • Gdybyśmy pominęli jakieś opcjonalne trofeum możemy je spokojnie ogarnąć przez wybór rozdziałów.
  • Po pierwszym przejściu gry zalecam skasować zapis lub wyciąć go na pendrive. Do zdobycia pozostałych dwóch zakończeń dobrze jest startować na nowym pliku zapisu.
  • Przy drugim przejściu zaliczamy kolejne zakończenie postępując zgodnie z punktami zamieszonymi w opisie trofeum zloto The past is always with us
  • Wczytujemy odpowiedni fragment końcówki gry, by zdobyć trofeum z ostatnim zakończeniem braz Repose.
Disclaimer
Poradnik napisany w całości na bazie własnych doświadczeń z grą.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!
Grę udostępnił wydawca
Ikona osiągnięcia: </span><span>35MM Platinum

35MM Platinum

Good job! Completed all tasks!

Platynowy pucharek. Możemy nim ukoronować naszą przygodę z grą.

Ikona osiągnięcia: </span><span>Angels trumpeting
50

Angels trumpeting

Listen to the sound anomaly at the first location

Pucharek do zdobycia w rozdziale: LET’S GO. W pewnym momencie gry docieramy do scenki, gdy bohaterowie idąc przez las wychodzą na asfaltową drogę. Po jej zakończeniu wystarczy się wrócić kawałek ścieżką, którą przyszliśmy. Usłyszymy wtedy charakterystyczny dźwięk trąb i otrzymamy trofeum. W razie czego zdobycie pucharka jest pokazane na materiale wideo zamieszczonym w opisie zloto Continue to live??

Ikona osiągnięcia: </span><span>Faith in God will help us
50

Faith in God will help us

Light candles in an abandoned church

Pucharek do zdobycia w rozdziale: ON THE FARM. By zdobyć trofeum będziemy musieli odnaleźć w tym rozdziale zapalniczkę, a następnie zapalić świece w zrujnowanym kościele. Lokalizacja zapalniczki oraz kościoła jest pokazana na materiale wideo zamieszczonym w opisie zloto Continue to live??

Pucharek do zdobycia w rozdziale: ON THE FARM. By zdobyć trofeum będziemy musieli odnaleźć w tym rozdziale siekierę, a następnie zaatakować nią zamkniętą w domu osobę. Lokalizacja siekiery oraz zdobycie trofeum jest pokazane na materiale wideo zamieszczonym w opisie zloto Continue to live??

Ikona osiągnięcia: </span><span>Raskolnikov
50

Raskolnikov

Kill grandmother in the old village

Pucharek do zdobycia w rozdziale: ON THE FARM. By zdobyć trofeum będziemy musieli odnaleźć w tym rozdziale siekierę, a następnie zaatakować nią zamkniętą w domu osobę. Lokalizacja siekiery oraz zdobycie trofeum jest pokazane na materiale wideo zamieszczonym w opisie zloto Continue to live??

Ikona osiągnięcia: </span><span>Hero
50

Hero

Help the grandfather in town (faster than your partner)

Pucharek do zdobycia w rozdziale: ARRIVAL. By zdobyć trofeum musimy dotrzeć do grupki kłócących się ludzi i wejść z nimi w interakcję zanim zrobi to nasz towarzysz. Nie będzie z tym problemu, bo porusza się on bardzo powoli. W razie czego zdobycie trofeum jest pokazane na materiale wideo zamieszczonym w opisie zloto Continue to live??

Ikona osiągnięcia: </span><span>Wrong way
40

Wrong way

Unexpected find

Pucharek do zdobycia w rozdziale: TROLLEY. By zdobyć trofeum nie możemy używać zwrotnicy kolejowej na początku rozdziału. Dzięki temu wjedziemy w ślepy zaułek torami skręcającymi w lewo i otrzymamy to trofeum. W razie czego jego zdobycie jest pokazane na materiale wideo zamieszczonym w opisie zloto Continue to live??

Ikona osiągnięcia: </span><span>Expert
40

Expert

Rate the abstract picture on the "Bor" location

Pucharek do zdobycia w rozdziale: BOR. By zdobyć to trofeum musimy pogapić się na obrazy. No i tutaj mamy dwie opcje. Część graczy zdobyła trofeum gapiąc się na obraz kobiety, a część gapiąc się na abstrakcyjne malowidło. Lokalizacja obu tych obrazów pokazana jest na materiale wideo zamieszczonym w opisie zloto Continue to live??

Ikona osiągnięcia: </span><span>Small world
50

Small world

Find "easter egg" from the first game of author

Pucharek do zdobycia w rozdziale: BOR. By zdobyć to trofeum na samym początku rozdziału musimy udać się drogą w lewo mijając wraki autobusów. Na końcu drogi zobaczymy otwór przez który należy zajrzeć. Czeka nas scenka nawiązująca do poprzedniej gry autora. Moment zdobycia tego trofeum pokazany jest na materiale wideo zamieszczonym w opisie zloto Continue to live??

Ikona osiągnięcia: </span><span>Top Secret
50

Top Secret

Find secret documents in the safe (at the Bor location)

Pucharek do zdobycia w rozdziale: BOR. By zdobyć to trofeum musimy się trochę więcej nachodzić. Najpierw należy znaleźć akumulator samochodowy. Może on leżeć losowo w jednym z trzech miejsc: w rozdzielni elektrycznej przy starcie poziomu, przy samochodzie mijanym po drodze do trofeum zloto Small world lub w magazynie w dużym budynku przez który będziemy przechodzić. Po znalezieniu akumulatora musimy go podłączyć do projektora w jednym z pomieszczeń na końcu dużego budynku. Wtedy zobaczymy losowo generowany zestaw czterech cyfr, który należy użyć przy otwieraniu sejfu. Lokalizacja wszystkich możliwych miejsc z akumulatorami, projektora oraz sejfu pokazana jest na materiale wideo zamieszczonym w opisie zloto Continue to live??

Ikona osiągnięcia: </span><span>What the numbers mean?
40

What the numbers mean?

Listen to the radio signal in tunnels

Pucharek do zdobycia w rozdziale: TUNELS. By zdobyć to trofeum musimy wejść w interakcję z radiem znajdującym się w jednym z pomieszczeń w tunelach. Jego lokalizacja pokazana jest na materiale wideo zamieszczonym w opisie zloto Continue to live??

Ikona osiągnięcia: </span><span>Opacification
40

Opacification

Find anomalous zone in the tunnels

Pucharek do zdobycia w rozdziale: TUNELS. By zdobyć to trofeum musimy przejść się kawałek jednym ciemnym tunelem do momentu, aż bohater da nam znać, że coś jest nie tak. Lokalizacja tego tunelu pokazana jest na materiale wideo zamieszczonym w opisie zloto Continue to live??

Ikona osiągnięcia: </span><span>Friend
50

Friend

Give your partner a first aid kit

Pucharek do zdobycia w rozdziale: ESCAPE. By zdobyć to trofeum musimy podać naszemu towarzyszowi apteczkę, gdy ten zostanie postrzelony. W razie czego jedną znajdziemy w pierwszym mijanym kontenerze w tym rozdziale. Apteczka i zdobycie trofeum pokazane jest na materiale wideo zamieszczonym w opisie zloto Continue to live?? Jest to bardzo ważny fragment gry w kontekście trofeów związanych z zakończeniem.

  • Podanie towarzyszowi apteczki jest potrzebne do zakończenia: zloto Continue to live??
  • Nie podawanie towarzyszowi apteczki jest niezbędne do zakończeń: braz Repose oraz zloto The past is always with us
Ikona osiągnięcia: </span><span>Dangerous
50

Dangerous

Kill all wolves without reloading weapons

Pucharek do zdobycia w rozdziale: DANGER. By zdobyć to trofeum musimy pokonać wszystkie atakujące nas pięć wilków bez przeładowywania broni. Potrafi to być dość upierdliwe. Warto się podleczyć, gdybyśmy byli ranni. Podstawową sprawą jest tu, by NIE PODNOSIĆ magazynków do karabinu. Nie musimy się wtedy przejmować przeładowaniem, bo i tak nie będziemy mieli naboi. Jednym magazynkiem spokojnie można zastrzelić wszystkie atakujące nas wilki. Gdyby się to nie udało możemy przełączyć broń na pistolet lub użyć siekiery. W razie czego cała walka pokazana jest na materiale wideo zamieszczonym w opisie zloto Continue to live??

Ikona osiągnięcia: </span><span>Voice of hell
50

Voice of hell

Call to Hell

Pucharek do zdobycia w rozdziale: FLASHBACK. By zdobyć to trofeum musimy podczas retrospekcji z telefonem wybrać numer składający się wyłącznie z samych cyfr 6. Potem możemy już wybrać właściwy numer. Znajduje się on jako drugi na kartce z lewej strony. W zdobycie tego trofeum pokazane jest na materiale wideo zamieszczonym w opisie zloto Continue to live??

Ikona osiągnięcia: </span><span>Burglar
50

Burglar

Open the safe in the Big City

Pucharek do zdobycia w rozdziale: BIG CITY. By zdobyć to trofeum musimy po raz kolejny odnaleźć kod do sejfu znajduje się on w pomieszczeniu po prawej stronie lokacji od momentu startu. Musimy wejść do środka przez okno. Znajdziemy tam dokument. Cyfry zakreślone w kółeczku będą kodem, jaki musimy potem użyć w sejfie. Lokalizacja kodu oraz sejfu pokazana jest na materiale wideo zamieszczonym w opisie zloto Continue to live??

Ikona osiągnięcia: </span><span>I hate mannequins!
50

I hate mannequins!

Find a room with mannequins in the Big City

Pucharek do zdobycia w rozdziale: BIG CITY. By zdobyć to trofeum musimy znaleźć pomieszczenie z manekinami. Znajduje się ono nieopodal miejsca, gdzie zdobywamy kod do sejfu związanego z pucharkiem powyżej. Wystarczy wyjść przez inne okno i zejść do piwnicy. Lokalizacja pomieszczenia pokazana jest na materiale wideo zamieszczonym w opisie zloto Continue to live??

Ikona osiągnięcia: </span><span>Repose (Ending)

Repose (Ending)

Died sitting at the table

Możliwe do przeoczenia

Trofeum możliwe do przeoczenia!

Pucharek związany z negatywnym zakończeniem. Kluczowe w nim jest, by jak najbardziej unikać zdobywania punktów moralnych. Polecam zdobyć ten pucharek po zaliczeniu zakończenia zloto The past is always with us. Wtedy wystarczy wczytać ostatni rozdział i po prostu tylko otworzyć sejf w celu odnalezienia wytrychu, NIE CZYTAĆ notatki w sejfie i udać się do pomieszczenia w którym kończy się gra. Bohater powinien być dźgnięty w zaułku. W przypadku, gdyby nie został zaatakowany mamy za dużo punktów moralnych. Wtedy polecam wczytać grę od rozdziału FLOAT, ale tym razem nie podnosić tamtejszej notatki, a potem w mieście skupić się tylko na zabraniu wytrychu z sejfu. To powinno wystarczyć, by kontynuując grę otrzymać negatywne zakończenie.

Ikona osiągnięcia: </span><span>The past is always with us (Ending)

The past is always with us (Ending)

Reach the finals alone

Możliwe do przeoczenia

Trofeum możliwe do przeoczenia!

Pucharek związany z zakończeniem gry. W tym wypadku musimy zdobyć tylko trochę punktów moralnych. Nie za dużo, ale i nie za mało. Polecam podczas przejścia gry pod ten pucharek zaliczać WYŁĄCZNIE wymienione niżej punkty moralne. No i nie podnośny żadnych innych notatek poza tą jedną wymienioną niżej.

  • LET’S GO – podczas wędrówki przez las odnajdźmy ruiny budynku. Droga do nich jest pokazana na materiale wideo z opisu zloto Continue to live?? dokładnie w 1:05 filmu.
  • ON THE FARM – atakujemy zamkniętą osobę siekierą ja do trofeum braz Raskolnikov.
  • ARRIVAL – pomagamy staruszkowi jak do trofeum srebro Hero.
  • OVERNIGHT – układamy puzzle jak do trofeum zloto Remember childhood.
  • OVERNIGHT – poprawiamy obraz na ścianie. Interakcja jest pokazana na materiale wideo z opisu zloto Continue to live?? dokładnie w 19:58 filmu.
  • OVERNIGHT – znajdujemy pozytywkę i słuchamy muzyczki. Interakcja jest pokazana na materiale wideo z opisu zloto Continue to live?? dokładnie w 20:16 filmu.
  • ESCAPE NIE DAJEMY apteczki, gdy nasz towarzysz zostanie ranny.
  • FLOAT – znajdujemy notatkę na beczce. Lokalizacja jest pokazana na materiale wideo z opisu zloto Continue to live?? dokładnie w 37:48 filmu.
  • Po walce z posągami w metrze powinniśmy trafić do miasta sami, bez towarzysza.
  • BIG CITY – gramy na gitarze. Interakcja jest pokazana na materiale wideo z opisu zloto Continue to live?? dokładnie w 41:25 filmu.
  • BIG CITY – otwieramy sejf jak  do trofeum srebro Burglar i czytamy znalezioną tam notatkę.
  • BIG CITY – znajdujemy widocznego na poniższym screenie gościa zbierającego akumulatory. Znajduje się on na lewo od pomieszczenia z sejfem. Musimy zanieść mu dwa akumulatory. Pierwszy znajduje się w prawej części budynku, gdzie graliśmy na gitarze. A drugi znajduje się w pomieszczeniu z manekinami, gdzie zdobywamy pucharek srebro I hate mannequins!
  • Wypełniając powyższe punkty bohater powinien nie wchodzić do zaułka i tym samym nie zostać dźgnięty doprowadzając do odpowiedniego zakończenia po dotarciu do mieszkania.
Jak podejdziemy gość poprosi nas o znalezienie akumulatorów.
Ikona osiągnięcia: </span><span>Continue to live?? (Ending)

Continue to live?? (Ending)

Reach the finals with a partner

Możliwe do przeoczenia

Trofeum możliwe do przeoczenia!

Pucharek związany z pozytywnym zakończeniem gry. Kluczowe w nim jest, by osiągnąć jak najwięcej punktów moralnych. Zarówno tych związanych z interakcjami, jak i tych dotyczących zbierania notatek. Poniżej znajduje się materiał wideo dotyczący lokalizacji notatek, punktów moralnych oraz opcjonalnych trofeów.

Ikona osiągnięcia: </span><span>What happened?
40

What happened?

Listen to the airwaves in the hospital

Pucharek do zdobycia w rozdziale: HOSPITAL. By zdobyć to trofeum musimy znaleźć i włączyć radio w jednym z szpitalnych pokoi. Jego lokalizacja pokazana jest na materiale wideo zamieszczonym w opisie zloto Continue to live??

Ikona osiągnięcia: </span><span>Remember childhood
50

Remember childhood

Assemble the children's puzzle

Pucharek do zdobycia w rozdziale: OVERNIGHT. By zdobyć to trofeum musimy pomóc ułożyć puzzle. Jest to bardzo prosta układanka. W razie czego zdobycie trofeum pokazane jest jest na materiale wideo zamieszczonym w opisie zlotoContinue to live??