Do Farpoint zabierałem się jak pies do jeża. Jako proponent technologii VR, byłem bardzo zainteresowany pierwszą ‘pełną’ dedykowaną grą na PSVR, która miała pozwolić graczom swobodnie poruszać się po jej świecie i która obiecywała opowiedzieć ciekawą historię science fiction. Jak te obiecanki poradziły sobie w zderzeniu z rzeczywistością? Postaram się na to pytanie odpowiedzieć w tym tekście.
Zgodnie z zasadą opowiadania dobrych historii, Farpoint zaczyna się od katastrofy. Nasz protagonista, wraz z dwójką towarzyszy, zostaje zaatakowany przez wir kosmicznej anomalii na drodze do stacji kosmicznej Pielgrzym niedaleko Jowisza. Wszystko dookoła zaczyna się rozpadać, komunikacja z kompanami się urywa, a wir wsysa wszystkich do środka. Typowy dzień w świecie typowej opowieści science fiction, prawda? Kolejny krok to awaryjne lądowanie na nieznanej planecie i rozpoczęcie poszukiwań towarzyszy oraz drogi do domu, od tego momentu już przy pomocy gracza. Jak widać, scenariusz nie zaczyna się przesadnie oryginalnie i, nie licząc jednego lub dwóch ciekawych zwrotów akcji, raczej nie odstaje od kanonu gatunku. Oczywiście nowością w tym doświadczeniu jest możliwość prawie dosłownego wcielenia się w głównego bohatera i spoglądanie na obcy świat naszymi oczami, dzięki technologii VR.
Poza tym, możliwość swobodnego poruszania się jest czymś, co odróżnia Farpoint od innych strzelanek w VR, na przykład Until Dawn: Rush of Blood. Możemy dzięki niej dokładnie zwiedzić lokacje, w których się znajdujemy, podejść bardziej taktycznie do walki lub choćby ustawić się w odpowiedni sposób, żeby zrobić ciekawy zrzut ekranu z gry. Są to oczywiste elementy większości gier nie-VR, lecz w wirtualnej rzeczywistości dowolny ruch ciągle jest problemem, z którym największe umysły tego przemysłu próbują sobie poradzić.Ten element Farpoint zrobiony jest naprawdę dobrze. Gra oferuje całkowicie swobodne poruszanie się za pomocą gałki analogowej, które można jednak zmienić na skokowe zmiany kąta widzenia, jeśli pełna swoboda wyzwala u gracza niemiłe uczucie w żołądku. W moim przypadku nie miały miejsca żadne rewolucje, aczkolwiek po około dwugodzinnych sesjach nie czułem się w pełni komfortowo i potrzebowałem trochę czasu, żeby dojść do siebie. To właśnie poruszanie się powoduje to uczucie, gdyż zupełnie nie miałem takich problemów w innych grach VR, w którym spędzałem dużo więcej czasu (na przykład Superhot VR). Najciekawsze było dla mnie ruszanie i zatrzymywanie się, kiedy grałem na stojąco, gdyż czułem, że moje ciało chce zareagować na zmianę przyspieszenia, dając oszukać się temu, co widzą oczy. Z zewnątrz musiałem wyglądać na śmiesznego człowieka w hełmie, który bez powodu buja się do przodu i do tyłu.
Sednem Farpoint jest jednak strzelanie, którego… przez pierwsze kilka minut nie ma wcale. Od samego początku główny bohater przemierza pustynne środowiska nieznanej planety z giwerą w ręce, lecz oprócz ‘kosmicznych cebul’, które rosną tu i ówdzie nie mamy do czego strzelać. Dość szybko jednak pojawiają się pierwsi wrogowie, znani z trailerów gry, i strzelanie do pająkopodobnych obcych zaczyna się na dobre. Nie jestem przekonany czy pierwsze kilka rozdziałów Farpoint przyprawiłoby chorych na arachnofobię o dramatyczny atak czy właśnie pozwoliłoby im przełamać siebie, dzięki kilku seriom z karabinu szturmowego w owłosione ciała przeciwników. W każdym razie pierwszy raz, kiedy jeden z małych pająków skoczył mi prosto w twarz było bardzo ciekawym przeżyciem. Nie przyczepia się on jednak tak jak twarzołap z filmu Obcy, lecz po zadaniu obrażeń znika gdzieś za graczem, szykując kolejny atak. Jest fajnie i jest intensywnie. Wrogich pająków jest kilka gatunków, różniących się rozmiarem i sposobem ataku, a nie są to wszyscy przeciwnicy, z którymi przyjdzie nam się zmierzyć. Więcej jednak nie zdradzę, gdyż najlepiej przeżyć to we własnym hełmie.
Farpoint daje do naszej dyspozycji kilka broni, typowych dla gatunku FPS. Jest snajperka, jest strzelba, jest karabin plazmowy, są też granaty i rakiety. Nie ma natomiast amunicji, apteczek ani żadnych innych przedmiotów, które można by zebrać i użyć w walce lub eksploracji. Wszystkie bronie mają nieskończoną liczbę nabojów, chociaż większość z nich trzeba przeładowywać, gdyż ich magazynki nie są bez dna. Tylko rakiety i granaty, jako alternatywne amunicje niektórych giwer, rozrzucone są po świecie i muszą zostać podniesione, zanim będzie można ich użyć. Powoduje to, że rozgrywka sama w sobie pozbawiona jest głębi. Sprawy nie polepsza fakt, że w możemy mieć przy sobie tylko dwie bronie na raz. Obstawiam, że twórcy gry chcieli skupić się na samym strzelaniu i nie zaśmiecać środowisk powerupami i skrzynkami z amunicją niczym w Doomie, lecz dodanie czegokolwiek mogłoby urozmaicić rozgrywkę.
Innym niedociągnięciem jest bardzo liniowa struktura poziomów. Kampania Farpoint składa się z ośmiu rozdziałów, które mają miejsce w zmieniających się środowiskach od pustyni, po fluorescencyjne jaskinie aż po wraki statków kosmicznych. Jest różnorodnie, lecz jest bardzo korytarzowo. Nie licząc bardzo nielicznych miejsc, w których możemy wybrać jedną z dwóch odnóg (które łączą się ze sobą kilkadziesiąt kroków dalej), gra prowadzi naszego bohatera przez serię liniowych ścieżek, na których zrzuca na niego oskryptowane fale wrogów. Przyznam, że od wielu lat nie grałem w żadne shootery z górnej półki typu Call of Duty czy Battlefield, ale już oryginalny Doom wiele lat temu oferował bardziej zróżnicowaną architekturę. Wszystko to składa się niestety na dość przeciętną kampanię. Czy jest to spowodowane ograniczeniami studia Impulse Gear czy samej technologii PSVR. Przekonamy się o tym już niedługo, gdy na konsole zagości VR-owa wersja ostatniego Dooma.
Oprócz misji fabularnych Farpoint oferuje też wyzwania solo oraz misje kooperacyjne. Celem wyzwań jest zdobycie jak największej liczby punktów poprzez strzelanie do wrogów. Za robienie tego szybko i bez przyjmowania obrażeń jesteśmy nagradzani rosnącym mnożnikiem, który zmienia wartość punktów przyznawanych za zabijanie przeciwników. W trakcie tych wyzwań gracz atakowany jest przez znacznie większą liczbę przeciwników, chociaż odbywa się to w poziomach znanych z kampanii. W zależności od zdobytych punktów gracz nagradzany jest medalami, aczkolwiek progi, jakie należy przekroczyć do ich zdobycia są niesamowicie wysokie i bez wielokrotnego ich przechodzenia, lub naturalnego talentu, bardzo ciężko jest zdobyć chociaż jeden medal.
Celowo nie wspominałem do tej pory o grafice, gdyż wszyscy powinni już zdawać sobie sprawę z niedociągnięć technicznych PSVR. Jak na to, co umożliwia ten sprzęt, jest tutaj bardzo dobrze i różnorodnie. W kilku miejscach widać, że autorzy gry zaplanowali zapierający dech w piersiach widok, który pewnie osiągnąłby zamierzony cel, gdyby składał się z kilkuset tysięcy pikseli więcej. Nie ma to nic wspólnego z samą grą, a właściciele PSVR dobrze wiedzą, czego mogą się spodziewać w porównaniu z trailerami.
Farpoint wywołał u mnie bardzo mieszane uczucia. Przyznam szczerze, że wyśrubowany poziom trudności wyzwań odrzucił mnie od tej gry na kilka dobrych miesięcy (więcej o tym w poradniku) i trochę mnie do niej zniechęcił. Wróciłem jednak do tytułu z podkulonym ogonem i znowu dobrze się bawiłem przechodząc misje fabularne. Przed napisaniem tego tekstu nie miałem okazji wypróbować trybu kooperacyjnego, lecz z opinii innych graczy wiem, że sprawdza się nieźle. Największą bolączką gry jest jednak brak głębi, zarówno jeśli chodzi o strukturę poziomów, jak i ekwipunku. Nie wiem czy Farpoint pomógł sprzedać dużą liczbę hełmów PSVR. Na pewno nie udowodnił oponentom tej technologii, że nie nadaje się ona do tworzenia gier porównywalnych strukturalnie do gier nie-VR. Jeśli ktoś zdecyduje się rozwijać kolejny shooter w wirtualnej rzeczywistości, Farpoint będzie dla niego doskonałą podstawą, na której będzie mógł dobudować elementy urozmaicające rozgrywkę. Ja nie mam cały czas zdania jaki rodzaj gier w VR najlepiej będzie służył tej platformie. Nie do doścignięcia wydaje mi się na ten moment SuperHot VR, lecz zdaję sobie sprawę, że bez gier pokroju Farpoint czy Resident Evil VII nie ma szans na dotarcie do szerokiego grona odbiorców. Dlatego kibicuję wszystkim tym tytułom i czekam z niecierpliwością na kolejne gry w wirtualnej rzeczywistości.
Informacje ogólne:
- Stopień trudności wbicia platyny: 9/10
- Liczba trofeów: x1/ x3 / x9 / x34
- Liczba trofeów offline: 44
- Liczba trofeów online: 3
- Minimalna liczba przejść: 1 + wyzwania
- Trofea możliwe do przeoczenia: BRAK
- Zglitchowane trofea: BRAK
- Czas do zdobycia platyny: 25+ godzin (bardzo zależne od umiejętności)
Info o PSVR Aim
Razem z Farpoint na rynku zadebiutował kontroler PS VR Aim, czyli plastikowy pistolet – rozwinięcie idei kultowego Zappera do NESa. Aim oczywiście posiada dużo więcej przycisków i gałek oraz dodatkowo został wyposażony w świecącą kulkę znaną z kontrolerów Move, którą może śledzić kamera PS4, odwzorowując położenie pistoletu w świecie gry. Do sprawności tego urządzenie nie można mieć żadnych zastrzeżeń. Po poprawnej kalibracji kontroler świetnie sprawdza się w grze strzelanej takiej jak Farpoint. Celowanie poprzez podnoszenie pistoletu do poziomu oczu jest bardzo dokładne, co widać szczególnie przy broniach typu snajperka. Strzelanie ‘z biodra’ shotgunem też działa naprawdę fajnie. Dodatkowo, ponieważ mamy do dyspozycji obie gałki analogowe i wszystkie przyciski, tak samo jak w Dualshock 4, nie ma żadnego problemu ze sterowaniem postacią czy zmianą lub przeładowywaniem broni. Wszystkie przyciski rozmieszczone są w łatwo dostępnych miejscach, może za wyjątkiem OPTIONS i SHARE, które są trochę małe i trzeba się do nich trochę przyzwyczaić. Nie próbowałem grać w Farpoint Dualshockiem i, prawdę mówiąc, nie mam zamiaru. Kontroler Aim został do takich gier stworzony i wyszło to inżynierom Sony bardzo dobrze. Pozostaje tylko liczyć na to, że nie podzieli on losu Move. Niestety, jako niszowa przystawka do niszowego sprzętu, jakim jest PSVR, przyszłość dla Aim nie jest różowa. Obstawiam, że przyszłe shootery na platformę wirtualnej rzeczywistości Sony będą wspierały to akcesorium, lecz nie liczyłbym na duże zainteresowanie dostosowanie gier wydawców spoza japońskiego podwórka.
Krok po kroku:
Krok 1. Przejdź misje fabularne.
Przejście wszystkich ośmiu misji fabularnych odblokuje związane z tym trofea, jak również wszystkie bronie, które będą następnie do wyboru w menu przy Twojej stacji roboczej. Ukończenie gry w trybie fabularnym nauczy Cię jak korzystać ze wszystkich giwer oraz z pozwoli Ci poznać wszystkie rodzaje przeciwników, z którymi przyjdzie Ci walczyć. Podczas przechodzenia tych misji zwróć szczególną uwagę na trofea Mania skanowania i Grasz na kodach? Gra umożliwia powrót do dowolnej misji, i to w dodatku z wykorzystaniem dowolnej broni. Dlatego jeśli nie uda Ci się odblokować innych opcjonalnych pucharów, przyjdzie na to czas w dalszej części walki o platynę. Po ukończeniu fabuły na Twoim koncie powinny zagościć następujące trofea:
- Świeże mięso
- W ciemność
- Ponad chmurami
- Wyrzucanie śmieci
- Gdzie oni są?
- Ta kobieta mnie onieśmiela
- Straszno tutaj
- Mogę się karnąć?
- Kto zamawiał rozwałkę?
- Bliskie spotkania trzeciego stopnia
- Aleja snajperów
- Łaskotki
- Akupunktura
- Skaner skanerowi skanerem
- Mania skanowania
- Grasz na kodach?
- Kto nie umarł, ten żyje
Krok 2. Zdobądź trzy medale we wszystkich wyzwaniach.
Prawdziwa trudność Farpoint leży w wyzwaniach. Polegają one na przechodzeniu ośmiu lokacji znanych z misji fabularnych na czas, zabijając przy tym wrogów, za których otrzymujesz punkty. Za rozprawianie się z przeciwnikami w szybkim czasie, wzrasta pasek, który przekłada się na mnożnik punktów. Jednocześnie przerwy w zabijaniu wrogów lub otrzymywanie obrażeń powoduje, że mnożnik spada do niższego poziomu. Dodatkowo, rozmieszczenie i liczba wrogów różni się od tego, co gra serwuje w zwykłych misjach. Aby odblokować trofea związane z wymaganiami musisz przekroczyć liczbę punktów (różną dla każdego rozdziału) wystarczającą do zdobycia trzech medali. Oprócz zbierania punktów za zabijanie wrogów, otrzymasz też bonusy za czas i celność. W ogólnym rozrachunku, te bonusy stanowią bardzo małą część całego wyniku, więc w pierwszej kolejności skup się na strzelaniu. Jeśli uda Ci się zdobyć po trzy medale we wszystkich ośmiu wyzwaniach, odblokujesz:
- Zabierz mnie z tej skały
- Lęk przed ciemnością
- Zapalony globtroter
- Spadajmy stąd
- Nie czas podziwiać widoki
- Zbieg
- Bez ociągania
- Do dzieła
- Przybyłem i się zmyłem
- Nieza(z)stąpiony
- Szczytowe osiągnięcie
- Uratowani
- Tułacz
- Sprinter
- Tu i teraz
- Ostatni lot
Krok 3. Zagraj online w trybie kooperacji.
Trzy trofea w Farpoint wymagają pomocy innego gracza w trybie kooperacji. Nie są one trudne, lecz problemem może być znalezienie osoby do pomocy. Jeśli poszukujecie kogoś do gry, zostawcie namiary na siebie w komentarzach pod poradnikiem, a jest szansa, że znajdziesz osobę w sytuacji podobnej do swojej. Po wspólnej zabawie otrzymasz:
Krok 4. Czyszczenie
Trofea związane z pokonaniem jakiejś liczby przeciwników konkretną bronią powinny odblokować się w trakcie poprzednich kroków. Jednak kilka opcjonalnych trofeów wymaga specjalnych czynności lub trików, na które możesz nie wpaść naturalnie przechodząc grę lub walcząc z wyzwaniami. Dzięki możliwości wyboru misji i broni, dotarcie do nich i ich wykonanie nie powinno zająć dużo czasu, a w nagrodę odblokujesz pozostałe puchary:
- Liczy się refleks
- Strzelnica
- Z ekologią na bakier
- Miejmy to z głowy
- Rakietowy wirtuoz
- Na wskroś
- Przeszywający ból
- Poczuj moc
- Odpowiednie miejsce, odpowiedni czas
- Zaraz wracam
- Pan czasu i przestrzeni
Poradnik:
Pan czasu i przestrzeni / Mastery of Space and Time
Zdobyto wszystkie trofea dla gry Farpoint. / Acquired all Trophies for Farpoint.
Druga platyna w historii moich wpisów, przy której się poddałem. Mam nadzieję, że wam pójdzie lepiej.
Świeże mięso / Fresh Meat
Ukończ misję „Przybycie”. / Finish the 'Arrival’ mission.
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po przejściu pierwszej misji w grze.
W ciemność / Into the Darkness
Ukończ misję „Zstąpienie”. / Finish the 'Descent’ mission.
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po przejściu drugiej misji w grze.
Ponad chmurami / Above the Clouds
Ukończ misję „Na szczycie”. / Finish the 'Summit’ mission.
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po przejściu trzeciej misji w grze.
Wyrzucanie śmieci / Taking Out the Trash
Ukończ misję „Szczątki”. / Finish the 'Remains’ mission.
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po przejściu czwartej misji w grze.
Gdzie oni są? / Where’d They All Go?
Ukończ misję „Powrót do domu”. / Finish the 'Homecoming’ mission.
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po przejściu piątej misji w grze.
Ta kobieta mnie onieśmiela / That Woman Intimidates Me
Ukończ misję „Pozostałość”. / Finish the 'Vestige’ mission.
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po przejściu szóstej misji w grze.
Straszno tutaj / That Place Creeps Me Out
Ukończ misję „Garnizon”. / Finish the 'Garrison’ mission.
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po przejściu siódmej misji w grze.
Mogę się karnąć? / Can I Get a Ride on That Thing?
Ukończ misję „Lot”. / Finish the 'Flight’ mission.
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po przejściu ostatniej misji w grze.
Liczy się refleks / It’s All in the Reflexes
Strąć strzałem 100 pająków znajdujących się w powietrzu. / Shoot 100 jumping spiders out of the air.
Skaczące pająki to pierwszy rodzaj przeciwnika, którego spotkasz na swojej drodze i będą Ci one towarzyszyć przez większą część przygody. Jeśli nie będziesz do nich strzelać, gdy znajdują się na ziemi, skoczą w kierunku Twojej głowy. Staraj się wyczekiwać tego momentu i dopiero wtedy oddawać strzał, aby jak najszybciej zdobyć to trofeum. Jest szansa, że odblokuje się ono naturalnie podczas przechodzenia fabuły. W przeciwnym wypadku, jeśli będziesz korzystać z wyboru rozdziałów lub wyzwań, warto wyposażyć się w strzelbę, przy której pająki padają od jednego strzału. Dodatkowo, gdy pająk skoczy i znajdzie się blisko Twojej twarzy, ustrzelenie go ze strzelby nie stanowi żadnego problemu.
Strzelnica / Target Practice
Strąć strzałem 50 glutowych kuli znajdujących się w powietrzu. / Shoot 50 Goober Balls out of the Air.
Glutowe kule to broń na odległość, z której korzysta kolejny gatunek pająków. Nie wdają się one w ogóle w walkę bezpośrednią i będą w Ciebie strzelać kulami, dopóki ich nie zabijesz. Bardzo ułatwia to zdobycie tego trofeum, gdyż w najgorszym przypadku możesz po prostu stać przy jednym z takich pająków i zbijać jego kule. Najlepszą bronią do wykorzystania jest tutaj znowu strzelba, o ile będziesz czekać, aby kula znalazła się dostatecznie blisko Ciebie. Przechodząc fabułę oraz wyzwania, trofeum to powinno wpaść naturalnie.
Z ekologią na bakier / Not an Environmentalist
Zniszcz 50 „kosmicznych cebul”. / Destroy 50 'Space Onions’.
Kosmiczne cebule to jedne z pierwszych niezwyczajnych przedmiotów, które odkryjesz na obcej planecie. Nie stanowią one żadnego zagrożenia, lecz możesz je zniszczyć dowolną bronią. Staraj się je rozwalać już od pierwszego momentu gry, aby nie musieć tracić na nie czasu potem. Trofeum powinno odblokować się już podczas pierwszej misji, jeśli starannie będziesz czyścić obcą florę. Przykładowa cebula do zniszczenia pokazana jest na zrzucie ekranu poniżej.
Kto zamawiał rozwałkę? / You Want a Piece of Me?
Zabij 50 wrogów karabinem szturmowym. / Kill 50 enemies with the Assault Rifle.
Patrz opis trofeum Akupunktura.
Bliskie spotkania trzeciego stopnia / Up Close and Personal
Zabij 50 wrogów strzelbą. / Kill 50 enemies with the Shotgun.
Patrz opis trofeum Akupunktura.
Aleja snajperów / Sniper Reporting for Duty
Zabij 50 wrogów karabinem snajperskim. / Kill 50 enemies with the Precision Rifle.
Patrz opis trofeum Akupunktura.
Łaskotki / Feels All Tingly
Zabij 50 wrogów karabinem plazmowym. / Kill 50 enemies with the Plasma Rifle.
Patrz opis trofeum Akupunktura.
Akupunktura / Acupuncture
Zabij 50 wrogów miotaczem wiązek. / Kill 50 enemies with the Spike Gun.
Wraz z przechodzeniem misji fabularnych będziesz odblokowywać kolejne bronie. Są one umieszczone najczęściej w takich punktach, w których warto z nich skorzystać, dlatego podczas przechodzenia fabuły podnoś nowe bronie, gdy tylko je znajdziesz. Jeśli po zakończeniu wszystkich misji będzie Ci brakować któregokolwiek z trofeów związanych z bronią, wybierz daną giwerę z menu przy swojej stacji roboczej, po czym wskocz do któregoś z trybów wyzwań lub rozegraj ponownie dowolne misje fabularne, aby podbić liczbę zabitych przeciwników.
Miejmy to z głowy / Lobotomizer
Zabij 25 siepaczy strzałami w głowę. / Kill 25 Grunts with Head Shots.
Siepacze pojawiają się dopiero w drugiej połowie gry, lecz będzie ich na Twojej drodze na tyle dużo, że zdobycie 25 strzałów w głowę nie będzie stanowić problemu. Oczywiście użyj w tym celu dokładnej broni, takiej jak snajperki. Siepacze często chowają się za zasłonami, lecz na tyle nieskutecznie, że podejście do nich z flanki powinno otworzyć linię strzału w głowę. Możesz też wykorzystać momenty, gdy biegną prosto na Ciebie, zanim ustawią się w oskryptowanej pozycji.
Skaner skanerowi skanerem / Scanny McScanface
Odkryj i zeskanuj 50% hologramów. / Discover and scan 50% of the holograms.
Patrz opis trofeum Mania skanowania.
Mania skanowania / Scan Master
Odkryj i zeskanuj wszystkie hologramy. / Discover and scan all of the holograms.
W pierwszych pięciu rozdziałach gry znajdziesz miejsca, w których trafisz na niebieskie kule światła. Usłyszysz też podpowiedź, aby zeskanować () wszystkie elementy i obejrzeć nagrany hologram. Najczęściej do zeskanowania jest jakaś postać, która następnie odegra krótką scenkę, przedstawiającą swoją historię i uzupełniając fabułę gry. Zwróć uwagę, że większość z nich znajduje się na Twojej drodze, gdyż gra jest raczej liniowa. W czwartym rozdziale (Szczątki) trafisz jednak w kilka bardziej otwartych przestrzeni, gdzie z łatwością można pominąć hologramy. W miejscu, w którym pierwszy raz przyjdzie Ci się zmierzyć z robotem-łazikiem, trzymaj się lewej strony, aż do wejścia w wąski tunel. Po drodze znajdziesz dwa mniej oczywiste hologramy.
Dokładne miejsca występowania hologramów przedstawiamy na filmiku poniżej.
Rakietowy wirtuoz / Rocket Ranger
Traf 1 wroga 3 rakietami w ciągu 1 sekundy. / Land 3 rockets on 1 enemy within 1 second.
Trofeum to łatwo odblokować w rozdziale 3 (Na szczycie), w miejscu w którym zmierzysz się z dwoma wielkimi pająkami oraz kilkoma mniejszymi przeciwnikami. Przed miejscem walki znajdziesz kilka skrzyń, na których będą leżeć rakiety. Wyposaż się w karabin szturmowy i uzupełnij rakiety, po czym udaj się przed siebie, w kierunku wrogów. Gdy tylko wejdziesz w obszar z pająkami, z jaskini po lewej stronie wyjdzie wielki pająk. Wciskając bardzo szybko wypal w jego kierunku wszystkie rakiety, upewniając się przy tym, że czerwony laser naprowadzający cały czas celuje w pająka. Jeśli wszystko zrobisz dobrze, trofeum odblokuje się.
Czasami puchar nie zostanie przyznany, mimo pozornie dobrze wykonanego tricku. Daj się wtedy zabić, a wznowisz grę w punkcie kontrolnym tuż przed skrzyniami z rakietami. Powtarzaj tę strategię, dopóki nie zdobędziesz trofeum. Moja skuteczna próba przedstawiona jest na filmiku poniżej.
Na wskroś / Skewered
Zabij 3 cele jednym strzałem z karabinu snajperskiego. / Kill 3 targets with one Precision Rifle shot.
Trofeum to stosunkowo łatwo odblokujesz w wyzwaniu punktowym w pierwszym rozdziale (Przybycie). Upewnij się, że przystępujesz do niego ze snajperką jako jedną z dwóch broni do wyboru. Mniej więcej w połowie etapu, w okolicach punktu z dodatkowym czasem, zobaczysz w oddali wielkiego pająka, który wypuści w Twoim kierunku kilka małych pająków. Nie idź w ich kierunku, tylko czekaj, celując w lekkie wzniesienie, znad którego pająki będą biegły w Twoją stronę. Małe pająki powinny ustawić się ładnie gęsiego, a Ty jednym strzałem zdejmiesz przynajmniej trzy z nich i odblokujesz trofeum. Moje udane podejście pokazuję na filmiku poniżej.
Przeszywający ból / Thread the Needle
Zabij 4 cele jedną eksplozją wiązki z miotacza wiązek. / Kill 4 targets with one Spike Gun blast.
Do zdobycia tego trofeum najlepiej znaleźć miejsce z dużą liczbą małych pająków, które łatwo giną od eksplozji wiązek z miotacza wiązek. Mi udało się odblokować to trofeum na samym początku wyzwania „Przybycie”, gdzie od razu napierają na gracza dokładnie cztery pająki. Strzelaj w pająki wiązkami, lecz nie detonuj ich dopóki nie trafisz bezpośrednio lub obok wszystkich pająków. Dopiero gdy oddasz cztery strzały, zdetonuj wiązki, aby pokonać wrogów. Nie musisz trafić wiązkami bezpośrednio w korpusy przeciwników, lecz zwiększa to Twoje szanse na to, że zginą od wybuchu. Jak widać na filmiku poniżej, mi nie udało się ich wszystkich trafić, lecz siła eksplozji zabiła całą czwórkę.
Poczuj moc / Feel the Powah
Zabij 10 wrogów z rykoszetu karabinem plazmowym. / Kill 10 enemies with a bounced shot from the Plasma Rifle.
Strzały z karabinu plazmowego odbijają się od ścian i podłoża i mogą zabić przeciwników, nawet po takim odbiciu. Dobrym sposobem na to trofeum jest celowanie w ziemię tuż przed małymi pająkami, tak aby strzał odbił się od niej i trafił w pająka. Pająki giną od jednego uderzenia karabinem plazmowym i jest ich na tyle dużo, że wykonanie tego triku dziesięć razu powinno być proste. Możesz też próbować zdobyć to trofeum w trakcie przechodzenia fabuły, gdy tylko dostaniesz dostęp do karabinu, lecz strzelanie na oślep w siepaczy, licząc na szczęśliwe rykoszety może zająć dużo czasu.
Odpowiednie miejsce, odpowiedni czas / Right Time, Right Place
Zabij 3 różne rodzaje wrogów jedną rakietą. / Kill 3 different enemy types with one rocket.
Do zdobycia tego trofeum najlepiej wykorzystać miejsce, w którym atakują Cię różne rodzaje pająków na raz. Możesz próbować to robić już w drugim rozdziale, gdy trafisz do jaskini, gdzie rozprawisz się z kilkoma falami wszystkich gatunków pająków. Możesz też poczekać prawie do samego końca gry, do ósmego rozdziału, gdzie ma miejsce podobna sytuacja, lecz na mniejszym obszarze. Na filmiku poniżej przedstawiam moje podejście do tego trofeum, wykonane w rozdziale ósmym. Ponieważ do zdobycia tego pucharu musisz zabić rakietą wielkiego pająka, pamiętaj aby osłabić go wcześniej albo inną rakietą albo kilkoma strzałami ze strzelby lub innej broni. Rakieta jest alternatywną amunicją podstawowego karabinu szturmowego i możesz ją wystrzelić wciskając .
Zaraz wracam / Right Back at Ya
Zabij drona rakietowego jego własną rakietą. / Kill a Rocket Drone with its own rocket.
Dobrym miejscem na wykonanie tej sztuczki jest rozdział piąty. Dotrzesz w nim do miejsca, w którym zatrzymasz się przed osłoną na ‚dachu’ wraków Pielgrzyma. Zaatakuje Cię kilku wrogów, lecz będą oni niżej od Ciebie i nie będą w stanie Cię dosięgnąć. Podleci też kilka dronów. Aby zdobyć to trofeum musisz celować w rakiety wypuszczane przez nie, starając się przy tym nie trafić w samego drona. Jeśli rakieta wybuchnie odpowiednio blisko pojazdu, uderzenie go zniszczy. W razie problemów zapraszam do obejrzenia przygotowanego przez nas filmiku.
Grasz na kodach? / Have You Done This Before?
Zabij 100 wrogów i nie daj się zabić. / Kill 100 enemies without dying.
Przez pierwsze kilka rozdziałów gra nie jest przesadnie wymagająca i śmierć nie powinna być problemem. Dodatkowo, mamy do czynienia z dużą liczbą małych i średnich pająków, z którymi bardzo łatwo można sobie poradzić podstawowym arsenałem. Trofeum to powinno więc wpaść naturalnie podczas przechodzenia fabuły. Jeśli się tak jednak nie stanie, polecam przechodzenie w kółko pierwszego, najprostszego rozdziału, dopóki puchar nie będzie Twój.
Ale masz cela! / That’s Some Good Shootin’
Zabij 100 wrogów w trybie współpracy, utrzymując celność na poziomie co najmniej 70%. / Kill 100 enemies in Cooperative mode with 70% accuracy.
Trofeum wymaga gry online. Aby zapewnić wysoką celność nie możesz korzystać ze strzelby, gdyż gra liczy wszystkie odłamki jako jeden strzał, przez co cierpi całkowita celność. Dobrą bronią do wykorzystania jest oczywiście karabin snajperski, który dzięki podświetlanemu wskaźnikowi, powie Ci kiedy oddany strzał trafi w przeciwnika.
W grupie raźniej / Better With Friends
Ukończ poziom w trybie współpracy. / Complete a Cooperative level.
Trofeum wymaga gry online. Trofeum do odblokujesz, gdy przejdziesz przynajmniej jedną misję w trybie współpracy.
Masz u mnie dług / You Owe Me One
Wskrześ innego gracza w trybie współpracy. / Revive another player in Cooperative play.
Trofeum wymaga gry online. Aby wskrzesić gracza w trybie współpracy, podejdź do hologramu nad jego ciałem i skanuj go przy użyciu . Nad głową partnera zobaczysz serce, które zacznie się napełniać pod wpływem Twojej interwencji. Gdy wypełni się całe, Twój towarzysz zostanie wskrzeszony, a Ty zdobędziesz trofeum. Nie musisz czekać na to, aż któryś z wrogów powali Twojego partnera. Możesz to zrobić przy użyciu własnych broni.
Zabierz mnie z tej skały / Get Me Off of this Rock
Ukończ wyzwanie dla misji „Przybycie” z co najmniej jednym medalem. / Finish Arrival Challenge with at least one medal.
Patrz opis trofeum Ostatni lot.
Lęk przed ciemnością / Afraid of the Dark
Ukończ wyzwanie dla misji „Zstąpienie” z co najmniej jednym medalem. / Finish Descent Challenge with at least one medal.
Patrz opis trofeum Ostatni lot.
Zapalony globtroter / Avid Hiker
Ukończ wyzwanie dla misji „Na szczycie” z co najmniej jednym medalem. / Finish Summit Challenge with at least one medal.
Patrz opis trofeum Ostatni lot.
Spadajmy stąd / Let’s Get Out of Here
Ukończ wyzwanie dla misji „Szczątki” z co najmniej jednym medalem. / Finish Remains Challenge with at least one medal.
Patrz opis trofeum Ostatni lot.
Nie czas podziwiać widoki / No Time to Take In the Sights
Ukończ wyzwanie dla misji „Powrót do domu” z co najmniej jednym medalem. / Finish Homecoming Challenge with at least one medal.
Patrz opis trofeum Ostatni lot.
Zbieg / Running Man
Ukończ wyzwanie dla misji „Pozostałość” z co najmniej jednym medalem. / Finish Vestige Challenge with at least one medal.
Patrz opis trofeum Ostatni lot.
Bez ociągania / Never Linger
Ukończ wyzwanie dla misji „Garnizon” z co najmniej jednym medalem. / Finish Garrison Challenge with at least one medal.
Patrz opis trofeum Ostatni lot.
Do dzieła / Let’s Do This
Ukończ wyzwanie dla misji „Lot” z co najmniej jednym medalem. / Finish Flight Challenge with at least one medal.
Patrz opis trofeum Ostatni lot.
Kto nie umarł, ten żyje / Survivors Never Die
Ukończono wszystkie poziomy głównej części gry. / Finished all levels of the main game.
Trofeum związane z fabułą. Odblokujesz je po ukończeniu wszystkich ośmiu rozdziałów z podstawki gry.
Przybyłem i się zmyłem / Arrived and Left
Ukończ wyzwanie dla misji „Przybycie” z trzema medalami. / Finish Arrival Challenge with three medals.
Patrz opis trofeum Ostatni lot.
Nieza(z)stąpiony / Descended
Ukończ wyzwanie dla misji „Zstąpienie” z trzema medalami. / Finish Descent Challenge with three medals.
Patrz opis trofeum Ostatni lot.
Szczytowe osiągnięcie / Rocky Top
Ukończ wyzwanie dla misji „Na szczycie” z trzema medalami. / Finish Summit Challenge with three medals.
Patrz opis trofeum Ostatni lot.
Uratowani / We Got Out of There
Ukończ wyzwanie dla misji „Szczątki” z trzema medalami. / Finish Remains Challenge with three medals.
Patrz opis trofeum Ostatni lot.
Tułacz / Sojourner
Ukończ wyzwanie dla misji „Powrót do domu” z trzema medalami. / Finish Homecoming Challenge with three medals.
Patrz opis trofeum Ostatni lot.
Sprinter / Sprinting Man
Ukończ wyzwanie dla misji „Pozostałość” z trzema medalami. / Finish Vestige Challenge with three medals.
Patrz opis trofeum Ostatni lot.
Tu i teraz / This Needs to Happen Now
Ukończ wyzwanie dla misji „Garnizon” z trzema medalami. / Finish Garrison Challenge with three medals.
Patrz opis trofeum Ostatni lot.
Ostatni lot / Final Flight
Ukończ wyzwanie dla misji „Lot” z trzema medalami. / Finish Flight Challenge with three medals.
Wyzwania w Farpoint polegają na przechodzeniu ośmiu lokacji znanych z misji fabularnych na czas, zabijając przy tym wrogów, za których otrzymujesz punkty. Za rozprawianie się z przeciwnikami w szybkim czasie, wzrasta pasek, który przekłada się na mnożnik punktów. Jednocześnie przerwy w zabijaniu wrogów lub otrzymywanie obrażeń powoduje, że mnożnik spada do niższego poziomu. Dodatkowo, rozmieszczenie i liczba wrogów różni się od tego, co gra serwuje w zwykłych misjach. Aby odblokować trofea związane z wymaganiami musisz przekroczyć liczbę punktów (różną dla każdego rozdziału) wystarczającą do zdobycia trzech medali. Oprócz zbierania punktów za zabijanie wrogów, otrzymasz też bonusy za czas i celność. W ogólnym rozrachunku, te bonusy stanowią bardzo małą część całego wyniku, więc w pierwszej kolejności skup się na strzelaniu.
Przyznaję, że wyzwania w Farpoint przerosły mnie swoimi wymaganiami. Liczba punktów, która jest potrzebna do odblokowania choćby jednego medalu, jest bardzo trudna do osiągnięcia poprzez ‚zwykłe’ granie w wyzwania. Bez przywiązywania wagi do ciągłego utrzymywania mnożnika na wysokim poziomie możesz zapomnieć o dobrym wyniku. Jeśli nawet przez moment mnożnik spadnie do 1x, trzymedalowy wynik wydaje się niemożliwy. Nie robimy tego tutaj często, lecz tym razem zapraszamy do skorzystania z pomocy kogoś innego niż nasza ekipa. FIlmik poniżej pokazuje strategie, których możesz użyć do zdobycia wszystkich medali.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!
Materiał zrealizowany dzięki uprzejmości PlayStation Polska.