Quake – Poradnik do trofeów i osiągnięć

17 listopada 2021
0


Postaw mi kawę na buycoffee.to

Quake to świetny remaster legendarnego shootera, który wymaga od nas ukończenia gry i dodatków na najtrudniejszym poziomie. Na szczęście nie jest to aż tak wymagające, a funkcja szybkiego zapisu bardzo tutaj pomaga.

 

[poll id=”128″]

 

  • Stopień trudności wbicia platyny: 5/10
  • Czas do zdobycia platyny: 25 – 30 godzin
  • Liczba trofeów: platynax1zlotox5 x8 x22
  • Trofea online: 0
  • Minimalna liczba przejść: 1 (startując na poziomie Nightmare)
  • Trofea możliwe do przeoczenia: Nie tyle do przeoczania, ale przeczytajcie opis srebro The Painless Maze
  • Zglitchowane trofea: BRAK

 

Opinia znajduje się TUTAJ!

 

Wstępne wskazówki:

  • Gra ma problemy z zapisami i jeśli Wam wywali błąd przy ładowaniu, to już go nie odzyskacie. Dlatego zawsze róbcie osobny zapis przed wejściem w ostatni portal na każdej mapie! Zapis wysypuje się przeważnie, gdy wejdziemy na nową mapę i spróbujemy ją załadować, gdy umrzemy. Koniecznie róbcie częste zapisy i kopie do chmury.
  • Na niektórych etapach znajdują się ukryte portale, przez które również można ukończyć dany etap. Nie korzystajcie z nich w trakcie kampanii, ponieważ mogą przyczynić się do wywalenia zapisu! Ukryte wyjścia zostawcie sobie na sam koniec, gdy już zrobicie kampanię.
  • Poziomy trudności wybiera się tutaj wchodząc w odpowiedni portal (gra nas informuje, jaki poziom zamierzmy rozpocząć). Poziom Nightmare wymaga przeważnie przejścia przez ukryty portal, dlatego zapoznajcie się z filmikami poniżej, na których pokazuje jak odpalić Nightmare w podstawowej wersji gry oraz dodatkach.
  • Trofeum srebro The Painless Maze wymaga ukończenia pewnego etapu na poziomie Nightmare, bez odnoszenia jakichkolwiek obrażeń. Haczyk polega na tym, że najlepiej zrobić to w trakcie grania kampanii, ponieważ macie wtedy wszystkie bronie, jakie udało Wam się znaleźć, zaś gdy zaczynacie z poziomu wyboru etapów, będziecie mieć tylko zwykłego shotguna na start, co jest ogromną męczarnią.
  • Regularnie korzystajcie z opcji szybkiego zapisu, poprzez wciśnięcie pauzy + . Dzięki temu nie stracicie dużo, nawet jak umrzecie.
  • Zawsze starajcie się eksplorować mapę i znajdować sekrety, ponieważ ukryte są w nich nowe bronie, pancerze czy power-upy, które przydają się w późniejszej grze. Na poziomie Nightmare trzeba być non-stop dopakowanym na maksa.
  • Przeciwnicy mogą walczyć między sobą (jest nawet trofeum za to), dlatego warto zwabiać ich tak, aby jeden strzelił w drugiego i przestaną Was atakować. Jest to dobra taktyka na pokoje z dużą liczbą przeciwników, wystarczy pobiegać dookoła nich i zawsze jeden trafi drugiego.
  • Ta gra bardzo lubi trollować gracza, dlatego zawsze przyjmujcie, że wszystko chce Was zabić, a za każdym rogiem czają się kolejne hordy przeciwników. Nie wybiegajcie na pałę, bo na poziomie Nightmare nie kończy się to dobrze.

 

Krok po kroku:

KROK #1 – Ukończyć podstawową kampanię oraz dodatku na poziomie trudności Nightmare

Nie bójcie się zacząć od razu na poziomie Nightmare. Granie najpierw na niższych poziomach nie ma żadnych benefitów (poza poznaniem mapy). Poza tym, Nightmare nie jest aż tak trudny jakby się mogło wydawać. Podstawowe różnice to, że macie 50% zdrowia, przeciwnicy zadają znacznie więcej obrażeń oraz mają znacznie szybszą reakcję. Na szczęście nie mają zwiększonego zdrowia, więc na każdym poziomie trudności wymagają takiej samej ilości ołowiu. Pamiętajcie, że poziom Nightmare odpalacie wchodząc na samym początku w ukryty portal. W opisach trofeów związanych z tym poziomem, wrzuciłem filmiki, jak zacząć na tej trudności. Korzystajcie regularnie z opcji szybkiego zapisu i szybkiego ładowania, co znacząco ułatwia całą rozgrywkę. Jak pisałem we wskazówkach, starajcie się również odkrywać sekrety na mapach, dzięki czemu znajdziecie wcześniej nowe bronie, mocne pancerze czy power-upy, które pomogą w zabijaniu. W trakcie grania kampanii, nie korzystajcie z ukrytych portali końcowych (lubi się wtedy wywalić zapis) oraz zwróćcie uwagę na opis trofeum srebro The Painless Maze.

 

KROK #2 – Zrobić trofea związane z wykorzystaniem ukrytych wyjść

Na niektórych mapach znajdują się ukryte portale, przez które również możecie zakończyć dany etap. Korzystanie z nich daje dostęp do ukrytych etapów, ale nie ma trofeów z nimi związanych. Najgorsze jest to, że korzystanie z nich, bardzo często przyczynia się do wywalania zapisu, dlatego nie róbcie tego w trakcie trwania kampanii! Przynajmniej do momentu aż nie zostanie to załatane w patchu. W każdym trofeum związanym z ukrytym wyjściem wrzuciłem filmiki, jak do nich dotrzeć, także w razie problemów zapraszam do ich opisu.

 

KROK #3 – Pozostałe trofea

Zapewne zostały Wam trofea związane z trybem multi (można zrobić solo lokalnie) oraz za znalezienie dopefisha czy ukończenie pierwszego etapu na Nightmare bez wystrzelenia ani jednego pocisku. Wszystko zrobicie w przeciągu kilkunastu minut, także zapraszam do opisu poszczególnych trofeów.

 

Poradnik:

platyna Great Old One
You have conquered all the realms of the Elder Gods. Congratulations.

Platyna co prawda wymaga ukończenia całości na najtrudniejszym poziomie, ale przy odrobinie cierpliwości i wytrwałości, bez problemu dacie radę.

 

braz Sink the Horror Electric 15
Complete Quake Episode 1: Dimension of the Doomed in single player.

Pierwszy epizod podstawowej wersji zawiera 8 etapów, z czego jeden jest sekretny. Wejdziecie do niego poprzez ukryty portal w poprzednim etapie. Na końcu będziecie walczyć z bossem Chthon, które musicie załatwić poprzez obniżanie kolumn i rażenie go prądem.

Lista etapów w Epizodzie #1:

  1. Slipgate Complex
  2. Castle of the Damned
  3. Necropolis
  4. Grisly Grotto
  5. Ziggurat Vertigo (sekretny etap)
  6. Gloom Keep
  7. The Door to Chthon
  8. The House of Chthon (walka z bossem)

 

braz Bottom Of The Well 15
Complete Quake Episode 2: The Realm of Black Magic in single player.

Drugi epizod zwiera 7 misji, z czego jedna jest sekretna. Wejdziecie do niej korzystając z ukrytego portalu w poprzednim etapie.

Lista etapów w Epizodzie #2:

  1. Installation
  2. Ogre Citadel
  3. Crypt of Decay
  4. Underearth (sekretny etap)
  5. Ebon Fortress
  6. Wizard’s Manse
  7. Dismal Oubliette

 

braz Beneath The Blue Chambers 15
Complete Quake Episode 3: The Netherworld in single player.

Trzeci epizod zwiera 7 misji, z czego jedna jest sekretna. Wejdziecie do niej korzystając z ukrytego portalu w poprzednim etapie.

Lista etapów w Epizodzie #3:

  1. Termination Central
  2. The Vaults of Zin
  3. Tomb of Terror
  4. Satan’s Dark Delight
  5. Haunted Halls (sekretny etap)
  6. Wind Tunnels
  7. Chambers of Torment

 

braz The Last Unexplored Path 15
Complete Quake Episode 4: The Elder World in single player.

Czwarty epizod zwiera 8 misji, z czego jedna jest sekretna. Wejdziecie do niej korzystając z ukrytego portalu w poprzednim etapie. W tym epizodzie, koniecznie zwróćcie uwagę na trofeum srebro The Painless Maze, które trzeba zrobić na mapie „The Pain Maze”. Najlepiej zrobić je w trakcie kampanii, ponieważ będziecie mieć już bronie z poprzednich etapów. Koniecznie zróbcie sobie osobny zapis na starcie tego etapu i przeczytajcie opis tego pucharka, żeby wiedzieć co robić i jak je zdobyć.

Lista etapów w Epizodzie #4:

  1. Sewage System
  2. The Tower of Despair
  3. The Elder God Shrine
  4. Palace of Hate
  5. Hell’s Atrium
  6. Nameless City (sekretny etap)
  7. The Pain Maze
  8. Azure Agony

 

braz Indigestion 15
Defeat Shub-Niggurath in single player.

Na samym końcu Epizodu #4 podstawowej wersji gry, będziecie walczyć z bossem Shub-Niggurath (zwanym również tytułowym Quake’em). Jednak to nie on jest Waszym zmartwieniem, a spora liczba shamblerów oraz vore’ów, z którymi musicie się uporać. By zabić bossa, musicie obserwować kolczastą kulę, która krąży wokół niego. Co jakiś czas, kula będzie wlatywać do niego i to jest moment, w którym powinniście skorzystać z portalu. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, to po przeniesieniu na jego platformę wykonacie telefraga i go od razu zabijecie, w innym wypadku wylądujecie obok niego i trzeba spróbować jeszcze raz. Także po uporaniu się z ogromną ilością przeciwników, obserwujcie kulę latającą wokół bossa, aby odpowiednio wymierzyć wejście w portal.

Shub-Niggurath we własnej osobie.

 

braz Gateway Traveller 15
Complete Scourge of Armagon Episode 1: Fortress of the Dead in single player.

Epizod #1 pierwszego dodatku Scourge of Armagon. Zawiera 5 misji, z czego jedna jest sekretna. Wejdziecie do niej korzystając z ukrytego portalu w poprzednim etapie.

Lista etapów w Epizodzie #1 dodatku Scourge of Armagon:

  1. The Pumping Station
  2. Storage Facility
  3. Military Complex (sekretny etap)
  4. The Lost Mine
  5. Research Facility

 

braz Dominated Dominion 15
Complete Scourge of Armagon Episode 2: Dominion of Darkness in single player.

Epizod #2 pierwszego dodatku Scourge of Armagon. Zawiera 6 misji, z czego jedna jest sekretna. Wejdziecie do niej korzystając z ukrytego portalu w poprzednim etapie.

Lista etapów w Epizodzie #2 dodatku Scourge of Armagon:

  1. Ancient Realms
  2. The Gremlin’s Domain (sekretny etap)
  3. The Black Cathedral
  4. The Catacombs
  5. The Crypt
  6. Mortum’s Keep

 

braz Arma-gone 15
Complete Scourge of Armagon Episode 3: The Rift in single player.

Epizod #2 pierwszego dodatku Scourge of Armagon. Zawiera 6 misji, z czego jedna jest sekretna. Wejdziecie do niej korzystając z ukrytego portalu w poprzednim etapie.

Lista etapów w Epizodzie #3 dodatku Scourge of Armagon:

  1. Tur Torment
  2. Pandemonium
  3. Limbo
  4. The Edge of Oblivion (sekretny etap)
  5. The Gauntlet
  6. Armagon’s Lair

 

braz Overlord Overdone 15
Complete Dissolution of Eternity Episode 1: Hell’s Fortress in single player.

Epizod #1 drugiego dodatku Dissolution of Eternity. Zawiera 7 misji i po raz pierwszy brak tutaj ukrytego portalu.

Lista etapów w Epizodzie #1 dodatku Dissolution of Eternity:

  1. Deviant’s Domain
  2. Dread Portal
  3. Judgment Call
  4. Cave of Death
  5. Towers of Wrath
  6. Temple of Pain
  7. Tomb of the Overlord

 

braz Dragonslayer 15
Complete Dissolution of Eternity Episode 2: The Corridors of Time in single player.

Epizod #2 drugiego dodatku Dissolution of Eternity. Zawiera 8 misji i również brak tutaj ukrytego portalu. Na końcu będziecie walczyć z najtrudniejszym bossem w całej grze (wg mnie przynajmniej). Latający smok jest co prawda łatwym celem, ale zadaje ogromne ilości obrażeń, jeśli Was trafi. Wymaga on również władowania w niego bardzo dużej ilości pocisków, łącznie z tymi najpotężniejszymi jak plasma czy multi-rakiety. Najlepszą opcją jest zostać w początkowej jaskini, ponieważ można się tam łatwo schować i tylko wybiegać na arenę po amunicję, gdy zacznie się kończyć. Poza tym wychylacie się, strzelacie w niego i znowu się chowacie i tak w kółko.

Lista etapów w Epizodzie #2 dodatku Dissolution of Eternity:

  1. Tempus Fugit
  2. Elemental Fury I
  3. Elemental Fury II
  4. Curse of Osiris
  5. Wizard’s Keep
  6. Blood Sacrifice
  7. Last Bastion
  8. Source of Evil

 

braz The Year Zero 15
Complete Dimension of the Past in single player.

Trzeci dodatek nie jest już podzielony na epizody, ale zawiera trochę więcej misji, niż pojedynczy epizod. W tym dodatku znajdziecie 10 misji, z czego 2 są sekretne i wymagają skorzystania z ukrytego portalu na poprzednim etapie.

Lista etapów w dodatku Dimension of the Past:

  1. The Military Base
  2. The Power Supply
  3. The Dark Days
  4. The Forgotten Castle (secret level)
  5. The Catacombs
  6. The Stronghold
  7. The Underworld
  8. The House of Doom (secret level)
  9. The Otherworld
  10. The Year Zero

 

braz Vengeance Denied 15
Complete Dimension of the Machine in single player.

Ostatni i najbardziej dopracowany dodatek. Działa on na trochę innej zasadzie niż poprzednie, ponieważ mamy tutaj główny hub, z które możemy wskoczyć do dowolnego wymiaru, gdzie będziemy rozgrywać po kilka misji, aby zdobyć runy. Na samym końcu, gdy już znajdziecie wszystkie runy, odblokuje się ostatni portal z bossem, którego doskonale znacie z podstawki. Znów będziecie walczyć z Chthonem, ale tym razem nie będzie tak prosto, ponieważ na arenie będzie również sporo innych przeciwników, a co gorsza, bardzo mało amunicji. Musicie 3 razy utpić Chthona w lawie poprzez zadanie mu odpowiedniej ilości obrażeń. Najlepiej wykorzystać do tego prądownicę. Pamiętajcie też, że na drugim końcu areny, jest mała zapadnia z paczką amunicji do prądownicy, musicie przez nią przebiec aby Was nie zabiła. Najważniejsze jest to, że ta paczka będziecie się cały czas odnawiać, więc możecie tutaj regularnie uzupełniać amunicję, co mocno zalecam. Po każdym utopieniu koniecznie wyczyśćcie arenę z przeciwników i podnieście srebrny, a potem złoty klucz, które otworzą drzwi do wyjścia i zakończenia całej przygody z fabułą Quake’a.

Lista etapów w dodatku Dimension of the Machine:

  • Realm of the Machinists
  1. MGE1M1: The Pain Drain
  2. MGE1M2: The Wishing Well
  3. MGE1M3: Sandy’s Room (sekretny etap)
  • Realm of the Blacksmiths
  1. MGE2M1: Acid Sanctuary
  2. MGE2M2: Fading Embers
  • Realm of the Stonemasons
  1. MGE3M1: Down the Waste
  2. MGE3M2: Hell or Dark Water
  • Realm of the Cultists
  1. MGE4M1: Grave Machine
  2. MGE4M2: A Grave Mistake
  • Realm of the Astrologers
  1. MGE5M1: Nazard Terminal
  2. MGE5M2: Too Deep, Too Greedy
  • Boss
  1. MGEND: Chthon’s Vengeance

 

braz Vertical Vengeance 15
Find the secret exit in Quake Episode 1: Dimension of the Doomed.

Wchodzicie w wybór poziomów i wybieracie podstawkę Quake, a następnie etap E1M4: The Grisly Grotto. 

Dochodzicie do momentu, gdzie na podłodze macie 5 przycisków po których trzeba przejść. Dzięki temu, otworzą się drzwi po bokach pomieszczenia, którymi zjedziecie do pomieszczenia poniżej, na boczne balkony. Na każdym z nich jest przycisk na ścianie, który trzeba wcisnąć. Po wciśnięciu drugiego, pokaże się informacja na ekranie, że jaskinia została otwarta. Wracacie do głównego pomieszczenia, gdzie jest zatopiony dom. Na jednej ze ścian, zobaczycie otwartą jaskinię, a w niej będzie portal, którym zakończycie etap.

 

braz Nevermore 15
Find the secret exit in Quake Episode 2: The Realm of Black Magic.

Wchodzicie w wybór poziomów i wybieracie podstawkę Quake, a następnie etap E2M3: Crypt of Decay. Na tej mapie, można również zrobić trofeum srebro The Well of Wishes. Na filmiku poniżej zamieściłem oba te trofea w jednym, żeby było łatwiej. Pamiętajcie, aby najpierw odkryć studnię życzeń, a dopiero potem iść do portalu końcowego.

Musicie dojść do samego końca etapu, gdzie znajduje się oryginalny portal z wyjściem, ale rzecz jasna nie wchodzicie do niego. Na przeciwko, będzie pokój ze skrzyniami oraz przyciskiem na suficie, strzelacie w niego, po czym otworzą się sekretne drzwi, na skrzyniach. W środku będzie przycisk, który musicie wcisnąć i pokaże się informacja, że podwodna bariera została opuszczona. Wracacie teraz na most/kładkę, którą tutaj przyszliście. Zaraz przed wyjściem z niej, musicie wskoczyć na górę po prawej stronie, jest tam coś w rodzaju półki, a na niej quad-damage. Zróbcie sobie zapis przed skokiem, bo łatwo spaść, trzeba skoczyć w ostatnim możliwym momencie. Jak już wskoczycie, to idziecie wzdłuż ściany i w końcu zobaczycie przejście w niej. Wchodzicie tam i zeskakujecie do wody. Będzie tam ściana z malunkiem ryby, kilka drobiazgów oraz otrzymacie trofeum srebro The Well of Wishes. Płyńcie dalej, aby dotrzeć do sekretnego portalu kończącego etap i zgarniacie dwa pucharki za jednym razem.

 

braz The Hot And Winding Road 15
Find the secret exit in Quake Episode 3: The Netherworld.

Wchodzicie w wybór poziomów i wybieracie podstawkę Quake, a następnie etap E3M4: Satan’s Dark Delight.

Podobnie jak wyżej, gracie prawie, że do końca etapu. Gdy dotrzecie do miejsca, gdzie podnosicie quad-damage, a w następnym pomieszczeniu pojawi się shambler, to jesteście w dobrym miejscu. Warto dodać, że można tu przy okazji zrobić takie trofea jak srebro The Shambler Dance oraz srebro A Close Shave, czyli zabić shamblera nim zdąży odpalić elektryczny atak oraz zabić go przy pomocy siekiery. Zróbcie sobie osobny zapis przed podniesieniem quad-damage i będziecie mogli do tego wrócić. Co do ukrytego przejścia, po zabiciu shamblera, wystarczy spojrzeć na dół i na środku dołu z lawą, będzie dziura, do której musicie wskoczyć, aby zakończyć etap.

 

braz Into Sandy’s City 15
Find the secret exit in Quake Episode 4: The Elder World.

Wchodzicie w wybór poziomów i wybieracie podstawkę Quake, a następnie etap E4M5: Hell’s Atrium.

Grajcie do momentu, aż nie dojdziecie do samego końca, gdzie musicie użyć srebrnego klucza, aby zrobić pomost do ostatnich drzwi. Nie używajcie srebrnego klucza i nie podchodźcie do przycisku, aby zrobić pomost! Musicie przeskoczyć na drugą stronę po tych bardzo cienkich palikach, które wystają z lawy. Najlepiej zrobić sobie zapis przed rozpoczęciem, bo na pewno spadniecie kilka razy. Dopiero, gdy przeskoczycie na drugą stronę to używacie klucza na dużych drzwiach po lewej stronie.

 

braz Military Complex 15
Find the secret exit in Scourge of Armagon Episode 1: Fortress of the Dead.

Wchodzicie w wybór poziomów i wybieracie dodatek Scourge of Armagon, a następnie etap HIP1M2: Storage Facility.

Na samym początku, gdy zaczniecie etap i traficie do drugiego pomieszczenia, gdzie jest skorpion, na ścianie u góry zobaczycie czerwony przycisk. Nie strzelajcie w niego, inaczej nie odkryjecie ukrytego przejścia! Trzeba dojść do momentu, gdzie znajdujecie czerwony granatnik, który wyrzuca miny zbliżeniowe. Wracacie teraz do pomieszczenia z przyciskiem nad drzwiami i robicie sobie osobny zapis, w razie gdyby coś poszło nie tak. Przyklejacie jedną minę/granat do tego przycisku i biegniecie jak najszybciej na balkon, który znajduje się nad holograficznym mostem. Jak tylko mina przyklejona do przycisku wybuchnie, wysunie się na chwilę kładka, którą musicie przejść. Odkryjecie sekretne pomieszczenie, a jak pójdziecie dalej to traficie do portalu, którym zakończycie etap.

 

braz The Gremlin’s Domain 15
Find the secret exit in Scourge of Armagon Episode 2: Dominion of Darkness.

Wchodzicie w wybór poziomów i wybieracie dodatek Scourge of Armagon, a następnie etap HIP2M1: Ancient Realms.

Grajcie normalnie etap, aż nie traficie na sam koniec, gdzie będą drzwi wyjściowe. Nie wchodźcie w nie, a zamiast tego, strzelcie w przycisk, który znajduje się nad nimi. Wracacie teraz do miejsca, gdzie otwieraliście charakterystyczne drzwi w formie klapy. Gdy wskoczycie na nie, na rogu ścian otworzy się ukryte przejście, za którym znajduje się dwóch przeciwników oraz portal, którym ukończycie tę mapę.

 

braz A Long Yard 15
Find the secret exit in Scourge of Armagon Episode 3: The Rift.

Wchodzicie w wybór poziomów i wybieracie dodatek Scourge of Armagon, a następnie etap HIP3M3: Limbo.

Grajcie normalnie aż nie dojdziecie do momentu, gdy otworzycie drzwi srebrnym kluczem. Za nimi będzie zejście pod wodę oraz wyskoczy dwóch przeciwników. Gdy się z nimi uporacie, wracacie do tego pomieszczenia i następnie strzelacie w krzyż na ścianie, który otworzy Wam przejście pod wodą. Przechodzicie dalej i traficie do pokoju z ukrytym portalem, dzięki któremu opuścicie ten poziom.

 

braz The House of Doom 15
Find the secret exit in Dimension of the Past.

Wchodzicie w wybór poziomów i wybieracie dodatek Dimension of the Past, a następnie etap E5M6: The Underworld.

Lecicie etap praktycznie do samego końca, aż nie traficie do pomieszczenia, gdzie będzie przesuwająca się lewitująca kładka nad lawą. Najpierw otworzy się ściana z dwoma przeciwnikami, a zaraz po tym traficie do portalu kończącego etap. Nie wchodzicie w niego, tylko jedziecie kładką dalej, gdzie pokaże się kolejny portal, którym musicie wyjść, aby otrzymać trofeum.

 

braz Sandy’s Room 15
Find the secret exit in Dimension of the Machine.

Wchodzicie w wybór poziomów i wybieracie dodatek Dimension of the Machine, a następnie etap MGE1M1: The Pain Drain.

W przeciwieństwie do innych trofeów związanych z sekretnymi wyjściami, tutaj musicie wykonać pewne zadanie, aby otworzyć ukryte przejście do sekretnego portalu. Grajcie normalnie, aż nie traficie do pomieszczenia z dużą windą pośrodku pomieszczenia. Gdy winda zjedzie na dół lub wyjedzie na górę, na środkowej platformie zobaczycie 4 przyciski, które trzeba podświetlić. Zrobicie to strzelając w odpowiednie przyciski, które znajdziecie w kolejnych pomieszczeniach. Taki przycisk charakteryzuje się literką „S” oraz zmieni kolor na czerwony, gdy w niego strzelicie. Na filmiku poniżej możecie zobaczyć ich lokacje. Gdy już strzelicie w 4, wracacie do pomieszczenia z windą, jedziecie na środkowe piętro i zgarniacie kombinezon, spadacie na sam dół do wody i na jeden ze ścian będzie wnęka, za którą jest ukryty portal.

 

braz Secret Sleuth 15
Find a secret area.

Sekretów na każdym etapie jest dość sporo, a do trofeum wystarczy znaleźć jeden. Spokojnie Wam to wpadnie w miarę normalnego grania, bo ukończyć grę i nie znaleźć żadnego sekretu to też wyzwanie… Najprostszy sekret znajdziecie już na pierwszym etapie podstawowje kampanii, czyli E1M1: the Slipgate Complex. Zaraz na samym początku, jak tylko zaczniecie grę i będziecie w pokoju, gdzie po bokach jest coś w rodzaju paneli z elektroniką, wystarczy spojrzeć na ścianę po prawo i strzelić w panel, na którym świeci się czerwony punkt. Otworzy się ściana, a za nią paczka z amunicją. Po wejściu do środka otrzymacie od razu trofeum.

Pierwszy sekret dostępny w grze.

 

srebro The Well of Wishes 30
Find the Well of Wishes in the Crypt of Decay.

Wchodzicie w wybór poziomów i wybieracie podstawkę Quake, a następnie etap E2M3: Crypt of Decay. Na tej mapie, można również zrobić trofeum związane z ukrytym portalem braz NevermoreNa filmiku poniżej zamieściłem oba te trofea w jednym, żeby było łatwiej. Pamiętajcie, aby najpierw odkryć studnię życzeń, a dopiero potem iść do portalu końcowego.

Musicie dojść do samego końca etapu, gdzie znajduje się oryginalny portal z wyjściem, ale rzecz jasna nie wchodzicie do niego. Na przeciwko, będzie pokój ze skrzyniami oraz przyciskiem na suficie, strzelacie w niego, po czym otworzą się sekretne drzwi, na skrzyniach. W środku będzie przycisk, który musicie wcisnąć i pokaże się informacja, że podwodna bariera została opuszczona. Wracacie teraz na most/kładkę, którą tutaj przyszliście. Zaraz przed wyjściem z niej, musicie wskoczyć na górę po prawej stronie, jest tam coś w rodzaju półki, a na niej quad-damage. Zróbcie sobie zapis przed skokiem, bo łatwo spaść, trzeba skoczyć w ostatnim możliwym momencie. Jak już wskoczycie, to idziecie wzdłuż ściany i w końcu zobaczycie przejście w niej. Wchodzicie tam i zeskakujecie do wody. Będzie tam ściana z malunkiem ryby, kilka drobiazgów oraz otrzymacie trofeum srebro The Well of Wishes. Płyńcie dalej, aby dotrzeć do sekretnego portalu kończącego etap i zgarniacie dwa pucharki za jednym razem.

 

srebro You’re not supposed to be here! 30
Find the secret message in Tur Torment.

Na samym początku poziomu HIP3M1: Tur Torment z dodatku Scourge of Armagon, podejdźcie do okna, przy którym jest przycisk. Po jego wciśnięciu, przyjedzie do Was platforma z przeciwnikiem. Zabijcie go, wejdźcie na platformę i poczekajcie aż ruszy. Jak tylko ruszy, wskoczcie na dach budynku, z którego właśnie wyjechaliście platformą, a następnie idźcie wzdłuż ściany. Po chwili pojawi się informacja, że okdryliście sekretne pomieszczenie, ale musicie dalej przy ścianie. W pewnym momencie będzie bardzo wąsko, ale spokojnie przejdziecie. Po wyjściu na samągórę, pokaże się informacja na ekranie, że nie powinniście tutaj być i dostaniecie trofeum.

Po zobaczeniu tej informacji, otrzymacie pucharek.

Filmik:

 

srebro Friendly Fire 30
Kill a monster with another monster’s attack.

By zmusić przeciwników do walki ze sobą, musicie spowodować, aby jeden strzelił w drugiego lub go uderzył. Najprościej jest to zrobić dużych pomieszczeniach, gdzie jest sporo potworów i biegać dookoła nich. W kocu, któryś trafi w drugiego i zaczną ze sobą walczyć. Pamięajcie tylko, że przeciwnicy tego samego rodzaju nie będą walczyć ze sobą! Jest to również bardzo dobra taktyka na oszczędzanie amunicji oraz chwilę oddechu, szczególnie na poziomie trudności Nightmare.

Wystarczy zmusić dwóch różnych przeciwników do walki ze sobą.

 

srebro Discharge 30
In deathmatch, electrocute an enemy in water without dying.

Można to zrobić solo, mając jednego pada, nie trzeba bawić się w tryb online czy grę na 2 pady (chociaż ułatwia to sprawę). Najpierw wybieracie tryb Multiplayer > Local Game, po czym ustawiacie tryb Deathmatch i mapę DM5: The Cistern. Koniecznie ustawcie również 1 bota na najłatwiejszym poziomie trudności Traininig. Reszta ustawień nie ma znaczenia.

Gdy zacznie się mecz, schodzicie na sam dół, gdzie jest woda. Przy wodzie, będzie małe pomieszczenie, gdzie znajduje się prądownica oraz no-damage. Zabieracie obie te rzeczy, wskakujecie do wody i czekacie aż bot do Was przyjdzie. Jak tylko go zobaczycie, strzelacie z prądownicy mając aktywny power-up, po czym zabijecie bota, przeżyjecie, a co najważniejsze, otrzymacie również trofeum. Pamiętajcie, że musicie być pod wodą! Grając na 2 pady, można to zrobić poprzez wrzucenie drugiej postaci do wody, a pierwszą do niej podpłynąć i wykonać powyższą czynność ponownie.

 

srebro The Shambler Dance 30
Kill a shambler before it is able to cast its lightning attack.

Świetnym miejscem do zrobienia obu pucharków związanych z zabiciem shamblera w dany sposób (srebro The Shambler Dance + srebro A Close Shave)  jest etap w podstawowej kampanii Quake – E3M4 – Satan’s Dark Delight.

Grajcie normalnie, aż nie dojdziecie do momentu, gdy na Waszej drodze pojawi się quad-damage, a w następnym pomieszczeniu będzie prądownica. Koniecznie zróbcie sobie zapis przed podniesieniem power-upa. Haczyk polega na tym, że jak się zbliżycie do prądownicy to pojawi się shambler. Mając aktywny quad-damage, wystarczy wpakować w niego szybko 3 rakiety i wpada Wam trofeum srebro The Shambler Dance. Ładujecie zapis, podnosicie quad-damage i tym razem pakujecie w niego 2 rakiety i dobijacie siekierą, po czym dostajecie srebro A Close Shave. Szybkie i proste 2 pucharki.

Jedno z lepszych miejsc do zrobienia obu pucharków.

Filmik:

 

srebro A Close Shave 30
Kill a shambler with an axe.

Czytaj opis trofeum: srebro The Shambler Dance

 

srebro The Painless Maze 30
Complete E4M6: The Pain Maze on Nightmare without taking damage.

UWAGA: Mocno zalecam zrobić to trofeum w trakcie robienia kampanii na poziomie Nightmare! Dzięki temu, będziecie mieć większość broni, które znaleźliście wcześniej. Wybierając ten etap z wyboru misji, zaczynacie tylko i wyłącznie z shotgunem, który tutaj niewiele zdziała. Oczywiście są prosi, który przeskakują cały etap w 2 minuty, ale ja się do nich nie zaliczam i robiłem to normalnie.

Nie możecie odnieść żadnych obrażeń, czy to pancerza czy zdrowia. Koniecznie zróbcie sobie osobny zapis na samym początku etapu. Można również korzystać z opcji szybkiego zapisu i załadowania, co ułatwia ten pucharek znacząco. Nie spieszcie się i zawsze czyśćcie każdy pokój kiedy jest to konieczne. Zalecam zacząć od zabrania quad-damage (logo quake) i wykorzystania sekretnego przejścia na samym początku, aby od razu dostać się do srebrnego klucza. Musicie tam strzelić kilka razy w zakrwawiony ołtarzyk, aby z sufitu spadły 2 vore’y, a później jeszcze jeden. Używajcie tutaj prądnicy, póki quad-damage wciąż działa. Srebrny klucz pojawi się w ścianie, obok platformy. Następnie idziecie przed siebie, pamiętajcie o regularnym zapamiętywaniu gry, jeśli nie otrzymaliście obrażeń (najlepiej robić to po każdym wyczyszczonym pokoju). W końcu traficie do pomieszczenia, gdzie będzie przesuwająca się ściana i spora ilość spawnów, które trzeba szybko wybić. Najlepiej stać przy wejściu do tego pomieszczenia i użyć granatnika, aby wybić jak najwięcej tylko się da. Potem dobijacie co zostało, odblokowujecie złoty klucz i lecicie dalej. Na końcu trzeba przepłynąć wodą do kolejnego pomieszczenia, gdzie pod wodą trzeba strzelić w ścianę środkowej wysepki i znajdziecie tam no-damage (nie otrzymujecie obrażeń przez jakiś czas). Jak tylko go podniesiecie, szybko wyczyśćcie pokój i lećcie do srebrnych drzwi, aby przejść dalej. Po chwili znowu traficie do tego samego pomieszczenia, ale będą tam nowi przeciwnicy, zabijcie ich. Teraz zróbcie znów zapis i szybko zabierzcie quad-damage, wskoczcie na windę, do portalu i z belek do tunelu na wprost. Ostatnia prosta zawiera sporo przeciwników, dlatego weźcie prądnicę i biegnijcie jak najszybciej przed siebie i do portalu. Po drodze będziecie pewnie musieli ubić 2 rycerzy, bo będą zawadzać, ale z quadem i prądownicą padną bardzo szybko. Po wejściu do portalu dostaniecie trofeum (jeśli nie otrzymaliście żadnych obrażeń).

 

srebro Slipgate Pacifist 30
Complete E1M1: The Slipgate Complex on Nightmare without firing a shot.

Na pierwszym etapie E1M1: The Slipgate Complex podstawowej kampanii, na poziomie Nightmare, nie możecie do nikogo strzelić z broni palnej. Możecie za to korzystać z siekiery oraz szybkich zapisów, dzięki czemu uporacie się z tym trofeum bardzo szybko. Jest również pewien trik, gdzie wystarczy schować się za rogiem i poczekać aż przeciwnicy do Was sami przyjdą, po czym zabijacie ich siekierą. Nie trzeba wtedy biegać na pałę i liczyć, że może przeżyjecie. Grajcie spokojnie, róbcie regularnie szybkie zapisy i zawsze czekajcie za ścianą, żeby przeciwnicy sami do Was przyszli.

 

zloto Shub’s Bud 86
Complete Quake on Nightmare in single player.

By odpalić podstawkę lub dodatki w trybie Nightmare, musicie najpierw znaleźć ukryty portal w pomieszczeniu, gdzie zaczynacie. Normalnie są dostępne poziomy, Easy, Normal i Hard, zaś Nightmare zawsze wymaga trochę gimnastyki. Poniżej wrzucam filmik ze wszystkimi ukrytymi portalami, aby zacząć na tym poziomie.

Ogólnie gra nie jest przesadnie trudna na tym poziomie, ale jest kilka rzeczy, którymi warto się kierować. Zasadnicza różnica to posiadacie 50% zdrowia, otrzymujecie znacznie większe obrażenia, przeciwnicy są szybsi i znacznie częściej atakują. Bez zmian pozostaje zbierana amunicja oraz ilość obrażeń, którą musicie zadać, aby zabić przeciwnika. Zwróćcie również uwagę na opis trofeum srebro The Painless Maze w trakcie grania podstawki Quake’a, na tym poziomie trudności, jako że znacznie łatwiej je zrobić w trakcie robienia kampanii niż później poprzez wybór etapów.  Wszelkie podpowiedzi opiszę w formie punktów, aby łatwiej było się odnaleźć.

Wskazówki odnośnie grania na poziomie Nightmare:

  • Na samym początku wskoczyć w ukryty portal, który odpowiada za poziom Nightmare.
  • Regularnie róbcie szybkie zapisy ( + ), to Wasz najlepszy przyjaciel.
  • Róbcie osobny zapis przed wejściem w portal kończący etap, aby móc wrócić w razie problemów z zapisem.
  • Opisy bossów zamieściłem w trofeach u góry poradnika, więc jeśli macie z jakimś problem, zapraszam tam.
  • Starajcie się odkryć jak najwięcej sekretów, dzięki nim znajdziecie lepsze bronie wcześniej, dobre pancerze oraz power-upy.
  • Nie podnoście paczek z amunicją czy zdrowiem, gdy brakuje Wam raptem kilku punktów/naboi do maksimum, jest to marnowanie zasobów, które się nie odnawiają. Lepiej do nich wrócić, gdy naprawdę będziecie ich potrzebować.
  • W trakcie walk z trudnymi przeciwnikami (shambler, vore), zawsze korzystajcie z osłon otoczenia i cofajcie jak tylko zajdzie taka konieczność. Shamblera bardzo łatwo załatwić na dużym dystansie lub chowając się za rogiem, zaś vore wypuszcza swoje naprowadzające kulki, które rozwalicie jedynie na otoczeniu (musicie być szybcy w uciekaniu i przecinać linię, aby w coś uderzyły).
  • Gdy pomieszczenie jest duże, a przeciwników sporo, warto krążyć dookoła, aby trafiali w siebie, przez co będą walczyć między sobą. Jest to dobra taktyka, aby przy pomocy jednego przeciwnika, eliminować drugiego i oszczędzić amunicję.
  • Nie spieszcie się, zawsze bądźcie czujni i uważajcie na każdym rogu czy otwieraniu nowego pomieszczenia, bo na pewno czeka tam na Was grono przeciwników.
  • Jeśli macie dodatkowe rady, koniecznie wpiszcie je w komentarzach pod poradnikiem!

Filmik z ukrytymi portalami, które rozpoczynają poziom Nightmare:

 

zloto Scourge Done Slick 86
Complete Scourge of Armagon on Nightmare in single player.

Czytaj opis trofeum: zloto Shub’s Bud

 

zloto Rogue Ranger 86
Complete Dissolution of Eternity on Nightmare in single player.

Czytaj opis trofeum: zloto Shub’s Bud

 

zloto Otherworldly 86
Complete Dimension of the Past on Nightmare in single player.

Czytaj opis trofeum: zloto Shub’s Bud

 

zloto Machinehead 86
Complete Dimension of the Machine on Nightmare in single player.

Czytaj opis trofeum: zloto Shub’s Bud

 

Poradnik napisany w całości na bazie własnych doświadczeń z grą.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!

Grę udostępnił wydawca.