Detroit: Become Human – Poradnik

20 czerwca 2018
26

 

 

Informacje ogólne:

Stopień trudności wbicia platyny: 2/10
Liczba trofeów: x1x3 x5 x40
Liczba trofeów offline: 49
Liczba trofeów online: 0
Minimalna liczba przejść: 2 + wybór rozdziałów
Trofea możliwe do przeoczenia: praktycznie wszystkie
Zglitchowane trofea: BRAK
Czas do zdobycia platyny: 15 godzin

 

Opinia znajduje się TUTAJ!

 

Krok po kroku:

KROK 1

Doprowadzenie wszystkich do końca i zebranie większości magazynów.

Rozdział 1 – Zakładniczka:

  •  ZADANIE WYKONANE (wykonujemy przy pierwszym przejściu)

Rozdział 2 – Wstęp

  • Nie ma nic do zebrania ani do zdobycia.

Rozdział 3 – Odcienie koloru:

  • Magazyn NR 10. Sekrety Androidów
  • Magazyn NR 19. Zmiany Klimatyczne

Rozdział 4 – Nowy dom

  • Magazyn NR 22. Potęga andoridów
  • Magazyn NR 1. Wsiąść do pociągu
  • Magazyn NR 23. Futbolista Androida
  • Magazyn NR 11. Cena życia
  •  TAJEMNICE (wykonujemy przy pierwszym przejściu)

Rozdział 5 – Malarz

  • Magazyn NR 2. Biegun północny a Rosja (Biegun północny – czemu Rosja się nim interesuje?)
  • Magazyn NR 27. Życie na tytanie

Rozdział 6 – Partnerzy

  •  DEFEKT NAMIERZONY (wykonujemy przy pierwszym przejściu)
  • Magazyn NR 25. Seks z androidami
  • Magazyn NR 12. Szpiegowski Android (Czy Twój Android Cię szpieguje?)

Rozdział 7 – Burzowa noc

  •  JESTEŚMY WOLNE (wykonujemy przy pierwszym przejściu)

Rozdział 8 – Upadek

  • OBRONA WŁASNA
  •  SAMOKONTROLA (wykonujemy przy pierwszym przejściu)

Rozdział 9 – Przesłuchanie

  •  ZEZNANIE (wykonujemy przy pierwszym przejściu)

Rozdział 10 – Zbiegowie

  • Magazyn NR 3. Pszczela katastrofa
  • Magazyn NR 26. Raz, dwa – próba mikrofonu
  •  SCHRONIENIE (wykonujemy przy pierwszym przejściu)

Rozdział 11 – Powstanie z martwych

  • Nie ma nic do zebrania ani do zdobycia.

Rozdział 12 – Czekając na Hanka…

  • Magazyn NR 28. Sławny malarz nie żyje (Umarł słynny malarz) / gdy Connor nie uderzy w rozdziale 7, czyli wykonujemy przy pierwszym przejściu
  • Magazyn NR 30. Iwanow mówi: niet!
  • Magazyn NR 29. Jak wychować androida / gdy Markus uderzy w rozdziale 8
  •  ZNAJ PARTNERA SWEGO

Rozdział 13 – Wielka ucieczka

  • Magazyn NR 31. Cyberprzyroda z Cyberlife (Przyroda według Cyberlife)
  • Magazyn BEZ NUMERU Andorid i Kanada
  •  BIEGNIJ, KARA, BIEGNIJ

Rozdział 14 – Jerycho

  • Magazyn NR 32.  Wielka ucieczka (W pogoni za androidem) / gdy Kara ucieka przez autostradę
  • Magazyn NR 13. Astronauci Andoidy (Astronauci Androidy będą badać IO)

Rozdział 15 – Gniazdo

  • Magazyn NR 33. Epidemia Bordo
  • Magazyn NR 20. Bez powrotu
  •  POŚCIG
  •  HANK URATOWANY (wykonujemy przy pierwszym przejściu)

Rozdział 16 – Czas decyzji

  • Nie ma nic do zebrania ani do zdobycia.

Rozdział 17 – Zlatko

  • Magazyn NR 34. Napięcie w Arktyce (Eskalacja napięć w Arktyce)
  • Magazyn NR 35. Androidy zmieniają mózgi (Jak Androidy zmieniają mózgi) / gdy Kara ucieknie przez autostradę, czyli zostanie dostrzeżona przez policjantów
  • Magazyn NR 41. Ucieczka AX400 / gdy Kara przejdzie obok policjantów bez wzniecania alarmu
  •  UCIECZKA Z REZYDENCJI (wykonujemy przy pierwszym przejściu)

Rozdział 18 – Rosyjska ruletka

  • Magazyn NR 4. Niebieska miłość
  • Magazyn NR 5. Oderwać się od ekranu (Pora oderwać się od ekranu)

Rozdział 19 – Części zamienne

  •  BOHATER JERYCHA

Rozdział 20 – Klub Eden

  • Magazyn NR 14. Pierwszy nieśmiertelny (Pierwsi nieśmiertelni są wśród nas)
  • Magazyn NR 36. Nowe superpotęgi (Nowe mocarstwa)
  •  WĄTPLIWOŚCI 
  •  BEZ SKRUPUŁÓW

Rozdział 21 – Zatoka piratów

  • Magazyn NR 37. Okręt USS Iowa (Tajemnicze zaginięcie USS Iowa)
  • Magazyn NR 24. Zespół Androidów (Zespół Androidów kandydatem do nagrody
  •  UŚMIECH NA JEJ TWARZY 

Rozdział 22 – Most

  • Magazyn NR 8. Tajemniczy Pan Kamski
  • Magazyn NR 40. Rynki przewidują wojnę
  •  TYLKO MASZYNA

Rozdział 23 – Wieża Stratford

  • Magazyn NR 38. Wojskowy Android (Bezduszna piechota)
  • Magazyn NR 6. Kobieta w opałach (Prezydent Warren – Kobieta w opałach)
  • WSZYSTKO ZGODNIE Z PLANEM można zrobić, ale nie trzeba. Jeżeli Simon zostanie z tyłu, w następnym rozdziale nie idź na dach, tylko od razu do kuchni. Jeżeli nie zbieraliście po drodze dowodów, to lepiej zostawić Simona z tyłu.

Rozdział 24 – Wróg publiczny

  • Złap uciekającego devianta (jeden z trzech androidów, którzy znajdują się w pokoju naprzeciwko ekranu) – Strzel do niego!
  • Magazyn NR 16. Błękitna krew
  • Magazyn NR 21. Obsesja na punkcie zbiorowej żywności
  •  PRZEBŁYSK JERYCHA

Rozdział 25 – Pociąg o północy

  •  ODMASZEROWAĆ
  • Magazyn NR 9. Trzecia wojna światowa
  • Magazyn BEZ NUMERU Sprawdź się

Rozdział 26 – Capitol Park

  • Magazyn NR 39. Kim on jest?
  • Magazyn NR 7. Android na prezydenta
  •  POKOJOWE PRZESŁANIE
  •  AGRESYWNY ATAK

Rozdział 27 – Spotkanie z Kamskim

  • Magazyn NR 17. Turystyka kosmiczna (Rozwój kosmicznej turystyki)
  • Magazyn NR 15. Wróżka
  • WIĘŹ
  •  PRIORYTETY

Rozdział 28 – Marsz wolności

  • Magazyn NR 42. Bunt Androidów
  • Magazyn NR 18. Kosmiczny wyścig na wschodzie / pokojowa demonstracja
  •  KONFRONTACJA
  •  NIEUSTĘPLIWOŚĆ

Rozdział 29 – Ostatnia szansa, Connor

  •  TROPICIEL

Rozdział 30 – Rozdroża

  • Magazyn NR 43. Detroit pogrążone w chaosie / dostępne tylko wtedy, gdy Markus zaatakował policję w rozdziale „Marsz wolności”
  • Magazyn NR 44. Zamieszki Andriodów w Detroit / dostępne tylko wtedy, gdy Markus zaatakował policję w rozdziale „Marsz wolności”
  •  JEDEN Z NAS
  •  SPALONA ZIEMIA
  •  ULEGŁY

Rozdział 31 – Noc duszy

  • Oszczędź Connora!
  • Wybór pokojowej demonstracji
  • Wybór krwawej rewolucji

Rozdział 32 – Bitwa o Detroit

  • Magazyn NR 46. Wojna domowa / Kara na przystanku
  • Magazyn NR 45. Maszyny przeciwko ludziom / dostępne tylko wtedy, gdy Markus wybiera pokojowe rozwiązanie w rozdziale wczśniej
  • Jako końcową opcję u Markusa wybieramy „ŚPIEW”.
  •  ARMIA TAKICH JAK JA
  •  TERAZ JA DECYDUJĘ  Connor musi opuścić program i powstrzymać się przed zabiciem Markusa.
  •  UCIECZKA PRZED ŚMIERCIĄ
  •  MORALNE ZWYCIĘSTWO
  •  MISJA WYKONANA
  •  WOLNOŚĆ
  •  BEZPIECZNA PRZYSTAŃ

 

KROK 2

Trofea, które powinieneś wbić między przejściami:

  •  POŚCIG
  •  KONFRONTACJA
  •  BEZPIECZNA PRZYSTAŃ 
  •  WOLNOŚĆ
  •  ULEGŁY
  •  PRZEBŁYSK JERYCHA
  •  MISJA WYKONANA
  • WSZYSTKO ZGODNIE Z PLANEM

 

KROK 3

Ponowne przejście gry ze wszystkimi śmierciami Connora. Zajmie jakieś 4-5 godziny.

Poradnik:

   MISTRZ DETROIT / DETROIT MASTER
Wszystkie trofea zdobyte! / Collected all trophies!

Gratulacje!

 

  DZIĘKUJEMY / THANK YOU
Rozegraj pierwszy rozdział / Play the first chapter.

Trofeum odblokujesz na zachętę, po przejściu pierwszego rozdziału gry.

 

  ZADANIE WYKONANE / MISSION ACCOMPLISHED
Connor uratował Emmę / Connor saved Emma.

Rozdział 1 – Zakładniczka
To trofeum można odblokować na kilka sposobów, w zależności od tego, jak chcesz poradzić sobie z androidem. Najprościej jest zbadać ciało policjanta w kuchni i podnieść upuszczony przez niego pistolet, a następnie zastrzelić androida na tarasie. Ogólnie rzeczy jakie musisz zrobić:

  • Zbadać ciało ojca.
  • Poznać imię defekta.
  • Zbadać skrzynkę na broń.
  • Zbadać ciało policjanta.
  • Wziąć broń policjanta.

Następnie udajesz się na zewnątrz i porozmawiaj z defektem.

 

  TAJEMNICE / SECRETS
Kara odkryła zawartość skrzynki Alice / Kara discovered the content of Alice’s box.

Rozdział 4 – Nowy dom
Aby móc porozmawiać z Alice, pościel jej łóżko i otwórz okno w jej pokoju, po tym, jak posprzątasz pozostałe pokoje na piętrze w domu Todda. Podczas rozmowy wybieraj przyjazne odpowiedzi, przedstaw się i zapytaj Alice o jej zainteresowania. Alice nie odpowie, ale da Ci na końcu rozmowy klucz, którego możesz użyć do otworzenia skrzynki z rysunkami na szafce obok drzwi. Przejrzyj wszystkie rysunki, a trofeum odblokuje się na koniec rozdziału.

 

  DEFEKT NAMIERZONY / DEVIANT LOCATED
Connor znalazł defekta na strychu / Connor found the deviant in the attic.

Rozdział 6 – Partnerzy
Podczas dochodzenia na miejscu zbrodni, zbierz wszystkie 10 podpowiedzi i opisz Hankowi co się tam wydarzyło:

  • W kuchni
  • Kijem
  • Android zaatakował
  • Salon
  • Nożem

Zidentyfikuj miejsce w holu na zewnątrz łazienki, w którym znajdowała się wcześniej drabina. Odblokuje to możliwość wejścia na strych. Weź z kuchni krzesło i przynieś je pod drzwi łazienki i wejdź na strych.

 

JESTEŚMY WOLNE / WE ARE FREE
Kara i Alice uciekły z domu Todda / Kara and Alice escaped Todd’s House.

Rozdział 7 – Burzowa noc
Kolejne trofeum, które możesz odblokować kilkoma ścieżkami. Po wybuchu Todda, rozkaże on Karze, aby stała w miejscu w salonie. Nie posłuchaj go i pobiegnij na piętro do Alice. Po drodze, weź pistolet z szafki obok łóżka w pokoju Todda. Gdy wejdziesz do pokoju dziewczyny, Todd już tam będzie. Skutecznie wykonaj serię QTE, zastrzel Todda, i ucieknij z Alice z domu.

Nie musicie też brać broni i pozbawiać go życia, wystarczy, że wykonacie poprawnie sekwencje QTE, uciekniesz po schodach, przez drzwi frontowe do autobusu.

 

  OBRONA WŁASNA / DEFEND YOURSELF
Markus popchnął Leo / Markus pushed Leo.

Rozdział 8 – Upadek
Patrz opis trofeum SAMOKONTROLA.

 

SAMOKONTROLA / SELF-CONTROL
Markus pozwolił Leo wygrać / Markus let Leo win.

Rozdział 8 – Upadek
To trofeum i trofeum OBRONA WŁASNA wykluczają się wzajemnie. Po odblokowaniu jednego, wczytaj ponownie rozdział, który kończy się konfrontacją Markusa i Leo i wybierz drugą dostępną opcję.

 

ZEZNANIE / CONFESSION
Connor sprawił, że android złożył zeznanie / Connor made the android confess.

Rozdział 9 – Przesłuchanie
WYMAGANE JEST ZNALEZIENIE DEFEKTA W ROZDZIALE 6 – PARTNERZY!
Bardzo prosta sprawa, która prawdopodobnie wpadnie nawet bez starania. Po uzyskaniu pozwolenia na przesłuchanie defekta, usiądź na krześle, zeskanuj pięć wskazówek i zacznij wybierać różne opcje dialogowe. Jest kilka dróg do zdobycia tego trofeum, ale przedstawię Wam najkrótszą drogę.

  • STRACH (jeżeli odblokowane),
  • RANY (jeżeli odblokowane),
  • IMIĘ,
  • OBWINIAJ,
  • WYSONDUJ PAMIĘĆ,
  • PRAWDA,
  • PRAWDA,
  • ROZKAZ,
  • OSTRZEŻ.

Teraz możesz pytać defekta o co chcesz. 🙂

 

SCHRONIENIE / SHELTER
Kara i Alice spędziły noc w motelu lub squacie / Kara and Alice slept in the motel or the squat.

Rozdział 10 – Zbiegowie
Opisujemy tutaj tylko jedną z dróg do odblokowania tego trofeum. Z punktu startowego rozdziału, skręć w ulicę w lewo i wejdź do pralni. Ukradnij ubrania człowiekowi, który w niej zasnął. Wyjdź z pralni i idź do sklepu spożywczego w drugą stronę, wzdłuż ulicy. Przypatrz się stosowi puszek, a następnie poproś Alice, aby odwróciła uwagę sprzedawcy i je przewróciła. W czasie, gdy sprzedawca będzie zajęty, podejdź do kasy i wyjmij z niej pieniądze. Z pieniędzmi i nowymi ciuchami, Kara i Alice będą w stanie kupić nocleg w motelu.

 

ZNAJ PARTNERA SWEGO / KNOW YOUR PARTNER
Connor odkrył wszystkie wskazówki dotyczące Hanka / Connor found all the clues about Hank.

Rozdział 12 – Czekając na Hanka…
W pewnym momencie pojawi Ci się zadanie „Rozejrzyj się po biurze”. Wstań więc z krzesła, na którym czekasz na Hanka i przejrzyj rzeczy na jego biurku. Lista rzeczy, które musisz zbadać:

  1. Odtwarzacz muzyki ze słuchawkami,
  2. Telefon
  3. Analiza biurka
    • Kubek
    • Klon japoński
    • Donuty
    • Hasła przeciwko androidom
    • Bejsbolówka
    • Zapałki
    • Sierść psa
    • Zdjęcie grupy do walki z bordo 2027
    • Informacja o policjantach z Detroit, którzy rozpracowali szajkę dilerów bordo.

Po tym wszystkim po prostu naciśnij .

 

BIEGNIJ, KARA, BIEGNIJ / RUN KARA RUN
Kara i Alice uciekły przed policją / Kara and Alice escaped the police.

Rozdział 10 – Zbiegowie
Jeśli udało Ci się odblokować trofeum SCHRONIENIE, Kara i Alice będą mogły uciec policji po cichu. Idąc wzdłuż ulicy, szukaj podpowiedzi miejsc, w których możecie się ukryć i wykonuj sekwencje przycisków, jakie pojawiają się na ekranie. Zwróć uwagę na poziom ryzyka przy policjantach. Jeśli nie pomylisz się w QTE, nie dojdzie on nigdy do 100% i Kara i Alice bezpiecznie dotrą do stacji metra.

Istnieje też możliwość przedzierania się przez autostradę, gdy zostaniecie wykryte – wykonaj wtedy po prostu wszystkie sekwencje QTE poprawnie i trofeum wpadnie pod koniec rozdziału.

 

POŚCIG / CATCH IT
Connor dogonił Ruperta / Connor caught up with Rupert.

Rozdział 15 – Gniazdo
Patrz opis trofeum HANK URATOWANY.

 

HANK URATOWANY / SAVE HANK
Connor uratował Hanka / Connor saved Hank.

Rozdział 15 – Gniazdo
To trofeum wyklucza się z trofeum POŚCIG. Pod koniec pościgu za defektem, android zepchnie Hanka z budynku. Connor będzie musiał dokonać wyboru czy uratować partnera, czy dalej biec za przeciwnikiem. Każdy z tych wyborów odblokuje jedno trofeum. Możesz następnie zacząć grę ponownie od tego rozdziału i wybrać drugą opcję, aby zdobyć drugi puchar.

 

UCIECZKA Z REZYDENCJI / ESCAPE THE MANOR
Kara i Alice uciekły z rezydencji Zlatko / Kara and Alice escaped Zlatko’s house.

Rozdział 17 – Zlatko
Pierwsze co będziecie musieli zrobić to odłączyć się od aparatury, w której uwięził Was Zlatko. Po lewej stronie przewracacie wózek, po prawej skrzynkę, u góry przerywacie zielony kabel, który spowoduje przewrócenie butelki i spięcie aparatury. Uwolnij zdeformowane androidy, które uwięzione są w piwnicy. Udaj się następnie na piętro, skręć w prawo i wejdź przez ostatnie drzwi na końcu korytarza. Tam będzie znajdować się Alice. Są dwie drogi ucieczki. Po cichu i z odkryciem. Ja wybrałam drugą opcję, więc na filmiku niżej macie pokazaną tę ścieżkę. Wykouj QTE i pamiętaj, aby na końcu wyjść tylnymi drzwiami.

 

BEZ SKRUPUŁÓW / RUTHLESS
Androidki o imieniu Traci zostały zabite / The Tracis were killed.

Rozdział 20 – Klub Eden
W lokalu Eden Connor i Hank będą mieli pięć minut na znalezienie defekta. Skanując androidy w klubie, będziesz w stanie wyśledzić, że android uciekł do magazynu. Znajdziesz w nim wiele androidów, lecz podążając za śladami krwi dotrzesz do małej grupki w rogu pomieszczenia. Gdy przyjrzysz się dokładnie podejrzanym, zaatakują Connora i Hanka. Przejdź sekwencję QTE i na końcu zastrzel kobiety.

 

WĄTPLIWOŚCI / DOUBTS
Androidki o imieniu Traci uciekły / The Tracis escaped.

Rozdział 20 – Klub Eden
W lokalu Eden Connor i Hank będą mieli pięć minut na znalezienie defekta. Skanując androidy w klubie, będziesz w stanie wyśledzić, że android uciekł do magazynu. Znajdziesz w nim wiele androidów, lecz podążając za śladami krwi dotrzesz do małej grupki w rogu pomieszczenia. Gdy przyjrzysz się dokładnie podejrzanym, zaatakują Connora i Hanka. Przejdź sekwencję QTE, która zakończy się możliwością wyboru zastrzelenia lub oszczędzenia jednego z androidów. Jeśli wybierzesz pierwszą opcję, odblokujesz trofeum BEZ SKRUPUŁÓW. W przeciwnym wypadku trofeum WĄTPLIWOŚCI będzie Twoje. Jak zawsze, możesz przeładować stan gry od początku rozdziału i wybrać inną opcję.

 

BOHATER JERYCHA / JERICHO’S HERO
Markus zdobył wystarczającą ilość części / Markus got enough parts.

Rozdział 19 – Części zamienne
Gdy pojawi się John wybierz opcję „Chwyć i ukryj się”, następnie „Trzymaj” i zbierz kolejne części. Wejdź na podwyższenie i otwórz stojący tam kontener z maszynami, które możesz uwolnić. Po „zakończeniu” misje John będzie chciał pójść z Wami, zgódź się, w konsekwencji czego dowiesz się gdzie znajduje się więcej biokomponentów, które mogą Ci się przydać. Wybierz opcję „zdobądź klucz” i kolejno:

  • wejdź przez okno,
  • spójrz na serwer po prawej stronie
  • weź śrubokręt,
  • zrób zwarcie,
  • zabierz klucz.

 

TYLKO MASZYNA / JUST A MACHINE
Hank zabił Connora / Hank killed Connor.

Rozdział 22 – Most
Aby Hank zabił Connora, musi być do niego wrogo nastawiony. Podczas rozmów z Hankiem bądź dla niego niemiły jako Connor. Staraj się zawsze odpowiadać prosto z mostu i powtarzaj, że androidy to tylko maszyny i nie mają żadnych cech ludzkich. Pomoże też zdobycie trofeum BEZ SKRUPUŁÓW za zamordowanie dwóch defektów w klubie Eden. Jeśli Hank będzie miał o Connorze wystarczająco złe zdanie, zastrzeli go w rozdziale Most. Trofeum najlepiej robić przy drugim pełnym przejściu, gdy będziecie zabijali Connora w każdym możliwym miejscu.

 

UŚMIECH NA JEJ TWARZY / A SMILE ON HER FACE
Alice cieszyła się z przejażdżki na karuzeli / Alice enjoyed a ride on the merry-go-round.

Rozdział 21 – Zatoka piratów
Trofeum związane z fabułą. Gdy pojawią się inne androidy posadź po prostu dziewczynkę na karuzeli.

 

WSZYSTKO ZGODNIE Z PLANEM / WHEN A PLAN COMES TOGETHER
Markus nadał swój manifest, nikogo nie alarmując ani nie tracąc nikogo z drużyny / Markus broadcasted his message without raising an alarm or having a team casualty.

Rozdział 23 – Wieża Stratford
Po wejściu do serwerowni koniecznie zamknij za sobą drzwi, a następnie zacznij widowiskową wspinaczkę. Gdy grupa pomocników już dołączy do Ciebie – będziesz musiał pozbyć się strażników. Jako że chcemy, aby wszyscy przeżyli, wybierz opcję PODSTĘP, następnie wyciągnij broń i rozkaż strażnikowi wyjść zza lady, a następnie obu ogłusz. Jeżeli jest to Twoje pierwsze przejście gry to polecam wybrać zabicie uciekającego człowieka.

 

PRZEBŁYSK JERYCHA / A GLIMPSE OF JERICHO
Connor połączył się z Simonem / Connor connected to Simon.

Rozdział 24 – Wróg publiczny
Zacznijmy od tego, że w rozdziale 23 Simon musi zostać postrzelony i zostawiony przez Markusa na pastwę losu. Jak to dokładnie zrobić znajdziecie na filmiku poniżej. Wtedy w 24 chapterze udaj się Connorem na dach, otwórz kontener, w którym siedzi Simon i zacznie się strzelanina. Wybierz opcję „biegnij do defekta”, wykonaj poprawnie QTE i dotknij ręki Simona.

 

POKOJOWE PRZESŁANIE / SEND A MESSAGE
Markus przeprowadził pokojową demonstrację / Markus conducted a pacifist riot.

Rozdział 26 – Capitol Park
Patrz opis trofeum AGRESYWNY ATAK.

 

AGRESYWNY ATAK / BURN THE PLACE
Markus przeprowadził demonstrację z użyciem przemocy / Markus conducted a violent riot.

Rozdział 26 – Capitol Park
Trofeum to wyklucza się z pucharem POKOJOWE PRZESŁANIE. Możesz je zdobyć w rozdziale, w którym jako Markus włamiesz się do salonu Cyber Life. Zanim to zrobisz, wyłącz alarm sklepowy, zniszcz policyjnego drona i zablokuj drogę. Po drodze, nawróć wszystkie androidy na terenie placu. Następnie weź samochód, rozbij nim front sklepu i nawróć androidy w środku.

Od tego momentu możesz albo przeprowadzić pokojową lub agresywną demonstrację. Podchodząc do różnych miejsc w okolicach sklepu, możesz wybierać opcje, które będą zmieniać wartość wskaźnika pacyfizmu – hakowanie tagowanie – lub przemocy – niszczenie. Doprowadź jeden z nich do poziomu 100% i opuść plac. Gdy androidy zostaną zaatakowane przez policję możesz oszczędzić lub zabić dwóch policjantów, co wpłynie na to, które z dwóch trofeów będzie Twoje.

Pamiętaj, że po dokonaniu wyboru, możesz rozegrać rozdział ponownie i zakończyć go inaczej.

 

ODMASZEROWAĆ / NOTHING TO SEE HERE
Kara sprawiła, że policjant sobie poszedł / Kara succeeded to make the cop go away.

Rozdział 25 – Pociąg o północy
Gdy Kara i Alice będą przebywać u Rose i Adama, do domu przyjdzie policjant, szukający defektów. Zanim otworzysz mu drzwi musisz posprzątać dowody obecności androidów w domu:

  • Zamknij drzwi na prawo od drzwi wejściowych, gdzie chowa się grupka defektów.
  • Rozmawiając z Luthrem, powiedz mu, aby schował się na górze.
  • Na szafce z lewej strony pokoju znajduje się niebieska bluza androida – schowaj ją w szafce.
  • Po prawej stronie pokoju znajduje się szafka z niebieską krwią. Zamknij ją.
  • Podnieś czasopismo ze stołu i zmień artykuł na ten o Trzeciej Wojnie Światowej.

Masz na to 50 sekund, w ciągu których musisz też otworzyć drzwi policjantowi. Podczas rozmowy, przyznaj się, że w domu znajduje się jeszcze Alice, a następnie wybieraj:

  • Tak (w odpowiedzi czy macie jakieś androidy)
  • Zmęczony
  • Pralka

 

KONFRONTACJA / CONFRONTATION
Markus zaatakował policję / Markus attacked the police.

Rozdział 28 – Marsz wolności
Patrz opis trofeum NIEUSTĘPLIWOŚĆ.

 

NIEUSTĘPLIWOŚĆ / STAND YOUR GROUND
Markus nie cofnął się przed policją / Markus stood his ground against the police.

Rozdział 28 – Marsz wolności
Pod koniec marszu androidów Markus będzie mógł wybrać czy zaatakować policję czy nie dać się sprowokować. Jeśli postanowisz zabić policjantów, odblokujesz trofeum KONFRONTACJA. W przeciwnym wypadku puchar NIEUSTĘPLIWOŚĆ będzie Twój. Po zakończeniu rozdziału możesz rozegrać go ponownie, wybierając inną opcję.

 

PRIORYTETY / PRIORITIES
Connor zabił Chloe / Connor killed the Chloe.

Rozdział 27 – Spotkanie z Kamskim
Patrz opis trofeum WIĘŹ.

 

WIĘŹ / KINSHIP
Connor odmówił zabicia Chloe / Connor refused to kill the Chloe.

Rozdział 27 – Spotkanie z Kamskim
Podczas wizyty u Kamskiego, mężczyzna zmusi Connora do dokonania wyboru zabicia lub oszczędzenia androida Chloe. Zabicie jej odblokuje trofeum PRIORYTETY i pogorszy stan przyjaźni między Connorem a Hankiem. W przeciwnym razie zdobędziesz puchar WIĘŹ.

 

TROPICIEL / BLOODHOUND
Connor samodzielnie znalazł Jerycho / Connor got the location of Jericho by himself.

Rozdział 29 – Ostatnia szansa, Connor
Jeżeli masz dobre stosunki z Hankiem to w tym rozdziale dostaniesz od niego klucz do pokoju z dowodami. Jeżeli nie, to idź za gabinet komendanta (po prawej stronie) do celi i uwolnij siedzącego tam więźnia i zabierz klucz.

Hasłem dostępu potrzebnym do odblokowania dowodów jest trzecia opcja od góry. Jest kilka dróg, aby zdobyć to trofeum, na poniższym filmiku pokazuję dwie, zależnie od drogi przez Was przebytej.

 

  JERYCHOŃSKA TRÓJKA / THREE AT JERICHO
Trzy postaci znalazły się na Rozdrożach / Bring the three characters to Crossroads.

Trofeum najpewniej wpadnie podczas swobodnej gry. Wszystkie trzy główne postaci muszą przeżyć do rozdziału „Rozdroża”. Connor musi odnaleźć Jerycho przez poszperanie w pokoju z dowodami, jeżeli macie z tym problem to zajrzyjcie do trofeum opisanego powyżej. Markus nie może poświęcić swojego życia w rozdziale „Marsz wolności”, a Kara nie może zostać złapana przez policję. Pamiętaj, że jeżeli coś pójdzie nie tak, nie podoba Ci się konsekwencja Twojego wyboru – możesz wyjść, rozpocząć grę od ostatniego checkpointu i ją nadpisać, w związku z czym zapisane skutki będą inne niż pierwotnie.

 

SPALONA ZIEMIA / SCORCHED EARTH
Markus lub Connor wysadził frachtowiec / Markus or Connor detonated the freighter.

Najbezpieczniejsza droga do tego trofeum wiedzie przez przejście Connora na stronę Markusa i zostanie defektem. Wtedy Marcus ma praktycznie czystą drogę do bomb.

 

WOLNOŚĆ / LIBERATION
Markus dotarł do obozu i uwolnił androidy / Markus reached the camp and liberated the androids.

Rozdział 31 – Noc duszy oraz rozdział 32 – Bitwa o Detroit
W rozdziale 31 musimy wybrać krwawą rewolucję, by potem móc w następnym chapterze dotrzeć do obozu i uwolnić androidy. Tutaj wystarczy po prostu wykonywać poprawnie sekwencje QTE.

 

MORALNE ZWYCIĘSTWO / MORAL VICTORY
Markus sprawił, że żołnierze się cofnęli / Markus succeeded in making the soldiers stand back.

Rozdział 32 – Bitwa o Detroit
Najważniejsze jest to, aby w rozdziale 31 wybrać pokojowe rozwiązanie. W następnym chapterze odmawiamy negocjacji i gdy zostaniesz otoczony przez żołnierzy są dwie opcje, które spowodują, iż wróg się cofnie – Śpiew, albo pocałunek. O ile śpiew jest zawsze odblokowany i jeżeli opinia publiczna jest w stosunku do Ciebie obojętna lub nawet przyjaźnie nastawiona – żołnierze wycofają się, a androidy zyskają wolność.

 

UCIECZKA PRZED ŚMIERCIĄ / ESCAPE DEATH
Kara i Alice uciekły z centrum recyklingu / Kara and Alice escaped the recycling center.

Rozdział 32 – Bitwa o Detroit
W rozdziale 30 – Rozdroża Kara i Alice muszą zostać złapane. Po prostu wychyl się zza samochodu, gdy nie będzie bezpiecznie. Zostaniecie przeniesieni do centrum recyklingu, w którym przetrzymywanych jest mnóstwo androidów. Kara, Alice i Luther mogą uciec dzięki pomocy starego przyjaciela – Jerry’ego, którego spokojnie możecie poświęcić.

 

BEZPIECZNA PRZYSTAŃ / SAFE HARBOR
Kara i Alice przekroczyły granicę / Kara and Alice passed the border.

Rozdział 32 – Bitwa o Detroit
Zacznijmy od tego, iż dobrze by było jakby na początku rozdziału uratować Luthera i nie dać się przy tym złapać. Gdy to już zrobimy musimy przejść przez kontrolę, na której trzeba wybrać następujące dialogi:

  • Alice (wymówka)
  • Uspokój się
  • Zimno
  • Nic nie rób
  • Nic nie rób

Następnie po dojściu na dworzec autobusowy podejdź do kobiety z dzieckiem (po lewej stronie). Wypadną jej bilety, podnieś je i ich nie oddawaj, w konsekwencji czego uda Ci się przejść do następnej lokacji.

Na samym końcu zostaje nam przejście przez kontrolę graniczną. Ja poświęcam w filmiku Jerry’ego, który nie jest wymagany do wbicia trofeum „OCALENI„.

 

ARMIA TAKICH JAK JA / AN ARMY OF ME
Connor nawrócił androidy / Connor converted the androids.

Rozdział 32 – Bitwa o Detroit
Pierwsza sprawa jest taka, że Connor musi stać się defektem i przejść na stronę Markusa w rozdziale Rozdroża. Dodatkowo musi prowadzić przyjazne stosunki z Hankiem, ponieważ ten, gdy zostanie „porwany” przez nowego Connora (nową sztukę) i będziecie chcieli ocalić porucznika, wybieraj opcje ratowania go, w konsekwencji czego po krótkiej walce QTE Hank będzie miał problem z rozpoznaniem swojego partnera. Wybierasz opcje „Sumo” i „Cole”, a następnie nawracasz androidy.

 

MISJA WYKONANA / MISSION COMPLETE
Connor zabił przywódcę defektów / Connor killed the leader of the deviants.

Rozdział 32 – Bitwa o Detroit
Connor musi opuścić program i powstrzymać się przed zabiciem Markusa. Jak to zrobić? Kiedy przejdziesz na stronę Markusa i będziecie prowadzić pokojowe rozwiązania, przy finałowym wyborze wybierzesz „Śpiewa” lub pocałunek – Markus będzie wygłaszał swoją przemowę.

W tym momencie przeniesiesz się do Amandy, która powie Ci, że zaraz zostaniesz zhakowany. Zostaw pada i nic nie rób, a Connor zabicie po pewnym czasie Markusa.

 

TERAZ JA DECYDUJĘ / MY TURN TO DECIDE
Connor oparł się próbie zhakowania przez CyberLife / Connor resisted hacking attempt from CyberLife.

Rozdział 32 – Bitwa o Detroit
Connor musi opuścić program i powstrzymać się przed zabiciem Markusa. Jak to zrobić? Kiedy przejdziesz na stronę Markusa i będziecie prowadzić pokojowe rozwiązania, przy finałowym wyborze wybierzesz „Śpiewa” lub pocałunek – Markus będzie wygłaszał swoją przemowę.

W tym momencie przeniesiesz się do Amandy, która powie Ci, że zaraz zostaniesz zhakowany. Jedyne co musisz zrobić to znaleźć niebieski panel, który jest wyjściem awaryjnym zostawionym przez Kamskiego. 🙂

 

ULEGŁY / COMPLIANT
Connor pozostał maszyną. / Connor stayed a machine.

Rozdział 30 – Rozdroża
Patrz opis trofeum JEDEN Z NAS.

 

JEDEN Z NAS / ONE OF US
Connor został defektem. / Connor became deviant.

Rozdział 30 – Rozdroża
Teraz tak… Jeżeli po raz pierwszy przechodzisz grę i starasz się, aby Connor nie zginął i podejmujesz bardzo ludzkie decyzje – będziecie mieli możliwość wyboru czy przejść na stronę Markusa, czy pozostać „tylko maszyną”. Przy pierwszym podejściu polecam wybrać defekta, dzięki czemu unikniecie śmierci jednego z bohaterów.

 

 NIEUGIĘTOŚĆ / UNDEFEATED
Nie przegrano żadnej walki przed dotarciem do końca / Don’t lose any fight before reaching the end.

Trofeum polega po prostu na wykonywaniu poprawnie każdej sekwencji QTE podczas różnych walk. Polecam grać na niższym poziomie trudności – gra jest wtedy przyjemna i nie cierpi na nadmiar przycisków, więc możecie spokojnie skupić się na historii, a nie na odpowiednim klepaniu kółka czy kwadratu. 😉

 

MÓL KSIĄŻKOWY / BOOKWORM
Znaleziono każdy magazyn w grze / Find every single magazine in the game.

W grze znajduje się 46 magazynów i niestety nie da się ich wszystkich zebrać przy jednokrotnym przejściu. Będzie potrzebne powtarzanie kilku rozdziałów przy magazynach, których będzie Ci brakować po ukończeniu głównego wątku fabularnego. Dobra wiadomość jest taka, że w przypadku powtarzania rozdziału, wystarczy tylko podnieść magazyn, zerknąć na jego okładkę i go odłożyć – nie trzeba kończyć rozdziału, możesz spokojnie wyjść po przeczytaniu czasopisma.

Poniżej znajduje się pełna rozpiska, w którym rozdziale znajdziecie konkretne magazyny i w jakich warunkach.

  • Rozdział 3: NR 10. Sekrety Androidów / NR 19. Zmiany Klimatyczne
  • Rozdział 4: NR 22. Potęga andoridów / NR 1. Wsiąść do pociągu / NR 23. Futbolista Androida / NR 11. Cena życia
  • Rozdział 5: NR 2. Biegun północny a Rosja / NR 27. Życie na tytanie
  • Rozdział 6: NR 25. Seks z androidami / NR 12. Szpiegowski Android
  • Rozdział 10: NR 3. Pszczela katastrofa / NR 26. Raz, dwa – próba mikrofonu
  • Rozdział 12: NR 28. Sławny malarz nie żyje (gdy Connor nie uderzy w rozdziale 7) / NR 30. Iwanow mówi: niet! /  NR 29. Jak wychować androida (gdy Markus uderzy w rozdziale 8)
  • Rozdział 13: NR 31. Cyberprzyroda z Cyberlife / BEZ NUMERU Andorid i Kanada
  • Rozdział 14: NR 32.  Wielka ucieczka (gdy Kara ucieka przez autostradę) / NR 13. Astronauci Andoidy
  • Rozdział 15: NR 33. Epidemia Bordo / Magazyn NR 20. Bez powrotu
  • Rozdział 17: NR 34. Napięcie w Arktyce / NR 35. Androidy zmieniają mózgi (gdy Kara ucieknie przez autostradę, czyli zostanie dostrzeżona przez policjantów)NR 41. Ucieczka AX400 (gdy Kara przejdzie obok policjantów bez podnoszenia alarmu)
  • Rozdział 18: NR 4. Niebieska miłość / NR 5. Oderwać się od ekranu
  • Rozdział 20: NR 14. Pierwszy nieśmiertelny / NR 36. Nowe superpotęgi
  • Rozdział 21: NR 37. Okręt USS Iowa / NR 24. Zespół Androidów
  • Rozdział 22 NR 8. Tajemniczy Pan Kamski / NR 40. Rynki przewidują wojnę
  • Rozdział 23: NR 38. Wojskowy Android / NR 6. Kobieta w opałach 
  • Rozdział 24: NR 16. Błękitna krew / NR 21. Obsesja na punkcie zbiorowej żywności
  • Rozdział 25: NR 9. Trzecia wojna światowa / BEZ NUMERU Sprawdź się
  • Rozdział 26: NR 39. Kim on jest? / NR 7. Android na prezydenta
  • Rozdział 27: NR 17. Turystyka kosmiczna / NR 15. Wróżka
  • Rozdział 28: NR 42. Bunt Androidów / NR 18. Kosmiczny wyścig na wschodzie
  • Rozdział 30: NR 43. Detroit pogrążone w chaosie / NR 44. Zamieszki Andriodów w Detroit (dostępne tylko wtedy, gdy Markus zaatakował policję w rozdziale „Marsz wolności”)
  • Rozdział 32: NR 46. Wojna domowa (Kara musi być na przystanku autobusowym) / NR 45. Maszyny przeciwko ludziom (45 dostępny tylko wtedy, gdy Markus wybiera pokojowe rozwiązanie)

 

PARTNERZY / PARTNERS
Hank i Connor byli przyjaciółmi do końca / Hank and Connor were friends until the end.

Ogólnie to trofeum jest bardzo proste i trzeba się naprawdę postarać, aby go nie zdobyć. Zacznijmy od tego, że Connor nie może zginąć (ewentualnie raz czy dwa, ale lepiej się tego ustrzegać) – to jest kluczowe w zdobyciu tego trofeum. Dodatkowo wybory, które podejmuje android powinny być ludzkie, czyli – nie zabijanie innych androidów, targanie ludzkimi emocjami, wątpliwości itd.

Najważniejszy jest też to, abyście wybrali opcję, że Connor staje się defektem w rozdziale Rozdroża. Teraz wszystko co trzeba zrobić to w ostatnim chapterze nie doprowadzić do śmierci obu bohaterów. Gdy pojawi się drugi Connor wybieraj opcję ocalenia Hanka, a gdy następnie ten będzie miał wątpliwości kto jest jego partnerem – wybierz opcje: Sumo i Cole. Pod koniec gry ponownie przeniesiesz się do Amandy i będziesz musiał uciec od zhakowania przez znalezienie wyjścia z programu (niebieska plansza).

 

  SZCZĘŚLIWA RODZINA / HAPPY FAMILY
Kara, Alice i Luther pozostali razem do końca / Kara, Alice, Luther are together at the end.

Patrz opis trofeum UCIECZKA PRZED ŚMIERCIĄ lub BEZPIECZNA PRZYSTAŃ.

 

TAM I Z POWROTEM / I’LL BE BACK
Connor zginął i powrócił przy każdej możliwej okazji, przed dotarciem do końca / Connor died and returned at every opportunity before reaching the end.

Jest 8 możliwości śmierci Connora przed dotarciem do ostatniego (32) rozdziału, więc potrzebne będzie prawie pełne przejście gry. Pierwsza śmierć odbywa się już w początkowym rozdziale, a jedyny chapter, którego nie musisz wykonywać to ostatni, 32 epizodzik. Żeby przyspieszyć trochę przejście możesz zabić Karę w rozdziale „Wielka ucieczka” oraz Markusa w „Marsz wolności”.

Poniżej pełna rozpiska co gdzie robić:

  1. Rozdział Zbiegowie – Wystarczy w pewnym momencie poświęcić swoje życie w celu ratowania dziewczynki.
  2. Rozdział Przesłuchanie – Wyciągnij z androida informacje przez podwyższanie poziomu stresu. Gdy wstaniesz od stołu podejrzany zacznie sobie robić krzywdę, musisz interweniować, co spowoduje śmierć Connora.
  3. Rozdział Wielka ucieczka – Policjanci muszą dostrzec Karę, w wyniku ucieczki zostaniecie przeniesieni na autostradę. Connor musi wybrać wtargnięcie na ulicę! Nie wykonuj żadnych sekwencji QTE ani Connorem, ani Karą, w konsekwencji czego oboje zginą.
  4. Rozdział Gniazdo – Po znalezienie defekta, ścigaj go aż do momentu skoku z krawędzi. Nie wykonaj w tym momencie żadnej sekwencji QTE (w moim przypadku naciskanie X) w wyniku czego Connor ponownie umrze.
  5. Rozdział Części zamienne – Strażnik nie idzie z Markusem.
  6. Rozdział Most – Prowokuj Hanka w rozmowie, stwierdzaj, że jesteś tylko kolejną maszyną – w konsekwencji czego Connor zostanie zastrzelony przez porucznika.
  7. Rozdział Wieża Stratford – Simon w tym rozdziale musi być postrzelony, więc gdy natkniecie się na strażników, wybierz atak i nie wykonuj sekwencji QTE, w wyniku czego Simon zostanie postrzelony. Następnie nie strzelamy do uciekającego człowieka. Gdy po manifeście otoczy Cię policja, pomóż Simonowi dotrzeć na dach i go tam po prostu zostaw (nie zabijaj!)
  8. Rozdział Wróg publiczny – Gdy dotrzesz na miejsce zbrodni, wejdź na dach i otwórz kontener, w którym siedzi Simon. Następnie wybierz opcję biegnięcia do defekta i nie wykonuj żadnych sekwencji QTE.
  9. Rozdział Marsz wolności – Przy konfrontacji z policją poświęć Markusa.
  10. Rozdział Ostatnia szansa, Connor – gdy będziemy schodzić do pomieszczenia z dowodami zaczepi nas detektyw Gavin. Musimy go olać. Po odgadnięciu zagadki związanej z umiejscowieniem Jerycha, nie wykonuj żadnej sekwencji QTE w walce.
  11. Rozdział Rozdroża – zostań maszyną jako Connor, a następnie gdy zostaniesz złapany przez policję, wybierz atak i nie naciskaj żadnych przycisków.
  12. Po spotkaniu w domu Hanka trofeum powinno pojawić się na Twoim koncie.

 

  TO MOJA HISTORIA / THIS IS MY STORY
Ukończono grę / Finish the game once.

Odblokujesz to trofeum za ukończenie całej gry.

 

TO NASZE HISTORIE / THESE ARE OUR STORIES
Wydaj 20,000 punktów premii / Spend 20,000 bonus points.

W trakcie przechodzenia rozdziałów i podejmowania różnych decyzji, gra będzie nagradzać Cię punktami, które możesz wydać na dodatkowe materiały w menu głównym gry. W moim przypadku, udało mi się uzbierać trochę ponad 20000 punktów po ukończeniu całej rozgrywki.

 

OCALENI / SURVIVORS
Wszyscy przetrwali do końca / Everyone is alive at the end.

Trofeum raczej powinno wpaść bez większych problemów, jeżeli idziesz zgodnie z rozpiską umiejscowioną na początku poradnika. Jeżeli stracisz jakąś postać, zawsze możesz szybko wyjść do menu i wczytać ostatni punkt kontrolny bądź nadpisać cały rozdział. Nie jestem pewna czy trofeum wymaga utrzymania przy życiu: Chloe, North, Simon i Josh muszą być utrzymani przy życiu, więc jeżeli ktoś przechodził grę tak, że ich stracił i nadal dostał trofeum – dajcie nam znać!

Poniżej spróbuję nakreślić wszystkie miejsca, w których możesz stracić głównych bohaterów.

Connor

Connor jest ściśle powiązany z Hankiem i nawet jeżeli może Ci się raz czy dwa przytrafić stracenie go – staraj się tego nie robić. Jego śmierci niejako nie wliczają się do tego trofeum, bo Connor zawsze wraca, jednakże im więcej andorid umiera tym większe prawdopodobieństwo, że Hank popełni samobójstwo. Wszystkie możliwe śmierci opisane są w trofeum TAM I Z POWROTEM.
 

Alice, Kara, Luther

Kara może zginąć praktycznie już zaraz na początku gry, bo jeżeli będzie stać, gdy ojciec bije Alice – obie stracą życie. Następnie w 13 – Wielka ucieczka, Kara i Alice muszą uciec przed policją. Luthera spotkają w rozdziale Zlatko, gdzie Kara najpierw będzie musiała się uwolnić z maszyny, a następnie znaleźć Alice i uciec z nią z domu. Pamiętaj o wypuszczeniu zdeformowanych androidów z piwnicy Zlatko, które pomogą Ci uciec. Kolejno jeżeli nie zostaniecie złapani, będziecie musieli przedrzeć się przez kontrolę, dworzec autobusowy i granicę. Wszystkie te czynności opisane są w wyżej opracownych trofeach.

Markus

Markus może umrzeć dopiero w przypadku poświęcenia się podczas marszu równości lub fiaska w ataku. Dlatego najlepiej spokojnie się wycofać. Connor koniecznie musi przejść na stronę Markusa, bo w innym przypadku jeden z nich ginie. Markus musi wieść pokojowe rozwiązania, nie wchodzić w targowanie się z policją, a na samym końcu, gdy zostanie otoczony – wybierzcie śpiew lub pocałunek. Zwracam również uwagę na to, iż ludzie będą chcieli zhakować system Connora na przemówieniu Markusa – musisz szybko znaleźć niebieski panel, który będzie wyjściem awaryjnym!

Hank

Hank popełnia samobójstwo jeżeli nie przyjaźni się z Connorem. Więc musisz robić wszystko, aby Connor nie tracił życia i był jak najbardziej ludzki. Na samym końcu, Connor powinien wybrać zostanie defektem i nie pozwolić, by Hank został zastrzelony (wybieraj bronienie go, a następnie opcje dialogowe to Sumo i Cole <gdy Hank nie wie kto jest jego partnerem>).
 

North, Simon i Josh

Simon może zginąć w rozdziale 23, ale tylko wtedy, gdy wybierasz atak na dwóch strażników – po prostu nie rób tego. Gdy dostaniesz się już do pokoju nadawczego, jeden z ludzi zacznie uciekać – zastrzel go, w wyniku czego nikt nie podniesie alarmu (pamiętaj również o zamknięciu drzwi chwilę po tym, jak dołączy do Ciebie w tym chapterze North). Następnie dużo postaci może zginąć w rozdziale Rozdroża, ale jeżeli Connor przejdzie na stronę Markusa, wszystkich będzie później łatwiej ocalić. Markus powinien wybierać pokojowe rozwiązania – dzięki czemu w ostatnim rozdziale, gdy zostaniecie otoczeni przez policjantów – wystarczy śpiew albo pocałunek, aby wszyscy wyszli z tego cało.

Chloe

Chloe spotykamy w grze tylko w rozdziale 27 – Spotkanie z Kamskim. Po prostu nie zabijaj jej, gdy Connor przystawi jej pistolet do głowy.

 

 

 

 

 

 

Materiał zrealizowany dzięki uprzejmości Gray’a i Sony Computer Entertainment Polska.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!