F1 2018 to tym razem prosta i przyjemna platyna, bez tony grindu. Jest ona w zasięgu praktycznie każdego gracza, więc jeżeli jesteście nawet zieloni w kwestiach formuły – powinniście dać sobie spokojnie radę.
Informacje ogólne:
- Stopień trudności wbicia platyny: 4/10
- Liczba trofeów: x1/ x2 / x10 / x37 |
- Liczba trofeów offline: 43
- Liczba trofeów online: 6
- Minimalna liczba przejść: minimum 2 sezony w karierze, online + kilka GP
- Trofea możliwe do przeoczenia: BRAK
- Zglitchowane trofea: Każdy artysta zaczynał jako amator / Every artist was first an amateur
- Czas do zdobycia platyny: 30 – 40 godzin
Opinia znajduje się TUTAJ!
Krok po kroku:
Kilka wstępnych wskazówek nim w ogóle rozpoczniecie platynowanie tej gry:
- Warto poświęcić trochę czasu na początku i zapisać sobie ustawienia samochodów na każdą trasę. Poczytajcie opis pucharku Zgłoszone do opatentowania / Patent pending, aby wiedzieć jak to zrobić najszybciej.
- W trybie kariery jeździjcie na jednej skrzyni biegów póki nie osiągniecie około 70% zużycia. Zaoszczędzicie dzięki temu trochę czasu później, ale nie ma tragedii jak przegapicie.
- W trybie online, podczas pierwszych wyścigów w trybie rankingowym, trzymajcie się samego tyłu i unikajcie jakiegokolwiek kontaktu z innymi! Dzięki temu jest szansa, że dostaniecie od razu rangę „A”, która jest wymagana do pucharku.
- Podczas rozwoju bolidu, wybierzcie sobie jedną kategorię i trzymajcie się tylko i wyłącznie jej aż nie zdobędziecie wszystkich ulepszeń.
- Podczas przedłużania kontraktu w karierze, najpierw skupcie się na bonusowych punktach za wyścig, później na szybkości wykonywania ulepszeń bądź ilości ulepszeń w jednym momencie.
- Bierzcie udział w praktykach i wykonajcie przynajmniej część zadań, aby otrzymać jak najwięcej punktów rozwoju.
- Jeździjcie tylko i wyłącznie na manualnym trybie ERS, cały czas ustawionym w pozycji „5”. Szybciej wbijecie puchar związany z nabijaniem energii.
- Bolid, ustawienia asyst oraz ustawienia kariery nie mają żadnego wpływu na puchary. Wszystkie związane z asystami czy poziomem trudności można wbić w pojedynczym GP.
- Pamiętajcie, że można łączyć poszczególne puchary. Np. za odpadnięcie w Q1, wygranie wyścigu określonym bolidem, bez asyst, itd. Szkoda tracić czasu na robienie wszystkiego osobno.
KROK #1 – Ukończ 2 sezony kariery i zdobądź wszystkie puchary z tego trybu
Najpierw zalecam skupić się na trybie kariery, szczególnie jeśli jesteście początkującymi graczami. Poziom trudności, asysty oraz dobór zespołu nie mają znaczenia na przebieg. Jeśli chcecie wyzwanie możecie sobie podbić poziom i wyłączyć asysty, a jeśli chcecie zrobić karierę jak najszybciej to możecie ustawić najłatwiejszy poziom, asysty i wyłączyć wszelkie ograniczenia. Wybór pozostawiam Wam. Pamiętajcie tylko, żeby w każdym wyścigu znajdować się przynajmniej na podium! Nie używajcie funkcji symulowania wyścigu! Dzięki udziałowi w praktykach i programach poznacie dokładnie tory oraz odpowiednie linie jazdy. Im więcej czasu spędzicie na torze tym lepiej dla Was oraz dostaniecie więcej punktów (za okrążenia). W praktykach można zdobyć około 345 punktów i nie trzeba do tego wykonywać wszystkich programów. Możecie sobie odpuścić przynajmniej jeden program, który sprawia Wam najwięcej problemów (ja odrzuciłem oszczędzenia paliwa). Róbcie praktyki na poziom fioletowy, dzięki temu otrzymacie maksymalną ilość punktów za dany program. Do tego zawsze wygrywajcie kwalifikacje, albo przynajmniej zajmujcie jak najwyższe miejsca, to samo w wyścigu. Całą resztę znajdziecie w opisie poszczególnych pucharków.
KROK #2 – Tryb Online
Jak tylko ukończycie karierę i zdobędziecie wszystkie pucharki z nią związane powinniście już być dobrze zaznajomieni z grą. Pora na tryb online. Jest tutaj raptem 6 pucharków, ale 2 wymagają szczególnej uwagi. Najważniejszy to ten z rangę bezpieczeństwa „A”, a drugi za 25 poziom. Nim w ogóle zostanie Wam przydzielona ranga, będziecie musieli ukończyć kilka wyścigów. W tym czasie trzeba zachować jak największą rozwagę i unikać wszelkich kontaktów z innymi. Przeczytajcie opis pucharku dla większej ilości informacji. Co do poziomu 25 to trzeba po prostu jeździć i tyle, zalecam wyścigi 25%, albo pokoje nierankingowe, gdzie poziom doświadczenia i tak jest nabijany. Im dłuższy dystans tym więcej XP dostaniecie. Jeśli nie będziecie w stanie wygrać 4 wyścigów to możecie śmiało zaprosić znajomego, stworzyć pokój prywatny i po prostu ustawić się kto wygrywa 4 wyścigi.
KROK #3 – Pozostałe trofea
Gdy zrobiliście powyższe 2 kroki to tak naprawdę jesteście już od krok od platyny, bo została przysłowiowa drobnica. Trzeba będziecie ukończyć kilka pojedynczych GP, jedne mistrzostwa i platyna powinna być już Wasza. Nie stresujcie się pucharkiem za wygranie 25% wyścigu z AI na poziomie Ultimate, jest na to banalny sposób, z którym każdy da sobie rady.
Poradnik:
Kolekcjoner trofeów / Trophy Collector
Zdobądź wszystkie trofea w F1® 2018 / Acquire every trophy in F1® 2018
Platyna w tym roku jest prosta, żeby nie powiedzieć bardzo prosta. Nie ma tutaj grindu, większość rzeczy można wbić w pojedynczych GP, a online wymaga raptem kilkunastu wyścigów do ukończenia. Każdy powinien dać sobie rady!
Uśmiech! / Smile!
Włącz tryb fotograficzny / Enter Photo Mode
Podczas dowolnego przejazdu, czy to w Karierze, Mistrzostwach czy nawet Time Trialu, wystarczy wcisnąć /, aby przejść do funkcji szybkiej powtórki, a następnie przycisk OPTIONS, aby przejść do trybu fotograficznego (Photo Mode). Po włączeniu pucharek będzie Wasz. Nie musicie robić nic dodatkowego.
Coś do udowodnienia / Something to prove
Podpisz kontrakt z zespołem Toro Rosso, Williams albo Sauber / Accept a contract with Toro Rosso, Williams or Sauber
Czytaj opis pucharku Wielkie nadzieje.
Pretendent / Contender
Podpisz kontrakt z zespołem Renault, Haas, McLaren albo Force India / Accept a contract with Renault, Haas, McLaren or Force India
Czytaj opis pucharku Wielkie nadzieje.
Wielkie nadzieje / Great expectations
Podpisz kontrakt z zespołem Ferrari, Mercedes albo Red Bull / Accept a contract with Ferrari, Mercedes or Red Bull.
Wszystkie 3 powyższe pucharki można zdobyć w przeciągu kilkunastu sekund. Po wejściu do kariery i stworzeniu naszego avatara, mamy do wyboru jeden z 10 zespołów. Wystarczy wybrać odpowiednio jeden z zespołów dla danego pucharku, przejść dalej, otrzymać pucharek, wrócić i wybrać inny zespół z kolejnego trofeum. Robicie tak 3 razy i macie od razu 3 pucharki z głowy w bardzo krótkim czasie. Poniżej dokładna rozpiska, które zespoły wchodzą pod dane trofeum:
Trofeum Coś do udowodnienia / Something to prove za kontrakt z zespołami:
- Toro Rosso
- Willams
- Sauber
Trofeum Pretendent / Contender za kontrakt z zespołami:
- Renault
- Haas
- McLaren
- Force India
Trofeum Wielkie nadzieje / Great expectations za kontrakt z zespołami:
- Ferrari
- Mercedes
- Red Bull
Pamiętne widoki / Seen the sights
Ukończ pełny sezon złożony z 21 wyścigów w trybie kariery albo mistrzostw / Complete a Full Season of 21 Races in Career or Championships Mode
Jak sam opis mówi, musimy ukończyć pełen sezon składający się z 21 wyścigów. Może to być zrobione zarówno w Karierze jak i w trybie Mistrzostwa. Zalecam mimo wszystko robienie tego w Karierze, ponieważ oszczędzicie sporo czasu przy innych trofeach. Możecie również korzystać z funkcji symulacji wyścigu (wystarczy wcisnąć /, gdy mamy opcje przystąpienia do wyścigu), jednak osobiście zalecałbym jeżdżenie, szczególnie jeśli to Wasz pierwszy sezon. Chodzi przede wszystkim o zdobywanie jak największej ilości punktów rozwoju, a im wyższa pozycja tym więcej punktów (szczególnie jak macie już perk do kontraktu na 3 poziomie). Używając funkcji symulacji, zawsze będzie w środku stawki, albo jeszcze dalej. Po ukończeniu ostatniego wyścigu w AbuDhabi pucharek jest Wasz.
Od skromnych początków / From humble beginnings
Ukończ pierwszy program treningowy / Complete your first Practice Programme
Każdy weekend wyścigowy składa się z 3 sesji praktyk, kwalifikacji oraz wyścigu. Podczas 3 sesji praktyk macie możliwość wykonania dodatkowych programów, dzięki którym możecie zdobyć kolejne punkty do rozwoju bolidu.
Jak widać na powyższym obrazku, mamy 5 głównych programów oraz dopracowanie strategii na wyścig i dodatkowe zadania, które można wykonać podczas praktyk. Poniżej opiszę jak dokładnie wygląda każdy program i jak najlepiej go pokonać. Nie ma tutaj rzecz jasna wielkiej filozofii, ale w kilku miejscach można się zapomnieć o co chodzi, a po co tracić czas 🙂 Zatem przejdźmy do opisu powyższych programów:
- Track Acclimatisation / Nauka Trasy – poznajemy po prostu trasę przy pomocy rozmieszczonych po niej checkpointów. Wystarczy przejeżdżać przez nie jak najszybciej, aby odznaczać je na fioletowo. Jeśli nie uda Wam się zdobyć fioletowego koloru, możecie skorzystać z funkcji flashback pod przyciskiem /. Ewentualnie poprawić się przy następnym okrążeniu. Aby zaliczyć program na fioletowo musicie mieć większość bramek przejechany w tym kolorze.
- Tyre Management / Zarządzanie Oponami – tak naprawdę wystarczy jechać spokojnym rytmem, aby nie przegrzewać i nie niszczyć niepotrzebnie opon. Unikajcie gwałtownych manewrów, zbyt mocnego najeżdżania na tarki, a szczególnie hamowania na nich, nie wyjeżdżajcie poza tor oraz nie opóźniajcie hamowań, aby nie blokować kół. Jeśli będziecie się trzymać tych kilku zasad to zrobienie tego programu na fioletowo nie powinno być żadnym problemem, jedno z najprostszych tak naprawdę.
- Fuel Management / Zarządzanie Paliwem – jeden z trudniejszych programów, a na pewno jeden z najbardziej irytujących. Głównie przez to, że musimy zmieścić się w danym czasie, ale przy tym oszczędzając paliwo najbardziej jak to tylko możliwe. By oszczędzać paliwo i skończyć program na fioletowo trzeba znacznie wcześniej odpuszczać gaz przez zakrętami i unikać opóźniania hamowania. Do tego wcześniejsza zmiana biegów, nim obroty wejdą na czerwone pole.
- ERS Management / Zarządzanie ERS – zarządzanie ERS to nowość w wersji 2018, ale bez obaw. Wystarczy wejść w menu MFD podczas jazdy (/) i ustawić wykorzystanie energii na poziomie 0, 1, albo 2. Im niższa wartość tym więcej energii zgromadzicie, jednak Wasze tempo będzie nieco wolniejsze. Dlatego jeśli jesteście pewni swego to spokojnie możecie sobie ustawić 0 bądź 1, ale jak chcecie mieć lepsze tempo to warto ustawić wyższe wartości. Obserwujcie wskaźnik na górze ekranu, jeśli zejdziecie z fioletowej strefy to wystarczy obniżyć zużycie energii i powinno pomóc.
- Qualifying Pace / Tempo Kwalifikacyjne – wystarczy przejechać okrążenie poniżej określonego czasu, żadnych dodatkowych utrudnień. Możecie ustawić sobie najszybszą mieszankę paliwa (3) oraz największe zużycie energii (5), aby było Wam jeszcze łatawiej.
Dodatkowe zadania do wykonania podczas praktyk:
- Race Strategy / Strategia Wyścigowa – trzeba przejechać minimum 3 okrążenia swoim tempem. Sami dobieracie sobie ustawienia, mieszankę paliwa, tryb ERS, itd. Po prostu musicie robić okrążenia poniżej wymaganego czasu, a im więcej kółek zrobicie (maksymalnie 5) tym lepiej.
- Team Objectives / Zadania Zespołowe – tutaj mamy dodatkowe zadania, które możemy wykonywać na przestrzeni całych praktyk, również podczas programów. Mamy tutaj przeważnie podstawowe zadania, takie jak zaliczenie szybkich 3 sektorów, przetestowanie DRS w odpowiednich strefach na torze, czy spełnić wymagania danego programu, np. oszczędność opon czy paliwa.
Do zdobycia pucharu wystarczy ukończyć jeden z powyższych 5 programów na minimum kolor zielony. Pucharek wpadnie zaraz po przejechaniu mety i zaliczeniu wymagań danego programu.
Znowu na torze / Back on track
Ukończ okrążenie na torze Hockenheim / Complete a lap at Hockenheim
Hockenheim (Niemcy) powracają po długiej nieobecności w Formule 1. Waszym zadaniem jest po prostu ukończyć 1 okrążenie na tym torze, nie ważne w jakim trybie. Może to być Kariera, Mistrzostwa, Time Trial, Online, itd. Po przejechaniu mety na torze Hockenheim pucharek wpadnie z automatu.
Lepiej być nie może / As good as it gets
Wykorzystaj wszystkie ulepszenia z jednego działu / Apply all vehicle upgrades from one department
Pucharek można zrobić tylko i wyłącznie w trybie Kariera. To tutaj dostajemy możliwość rozwijania naszego bolidu w 4 różnych kategoriach. Do wyboru mamy ścieżki rozwoju takie jak:
- Power Unit / Silnik (20 ulepszeń)
- Aero / Aerodynamika (19 ulepszeń)
- Durability / Trwałość (23 ulepszenia)
- Chassis / Podwozie (19 ulepszeń)
Od początku kariery musicie skupić się tylko i wyłącznie na jednej ścieżce. Na początku będziecie widzieć jedynie kilka ulepszeń, ale wraz z rozwojem będziecie odkrywać kolejne. Ulepszenia są podzielone na: mniejsze (minor), większe (major) i ostateczne (ultimate). Im mocniejsze ulepszenie tym więcej czasu wymaga do zrobienia. Najmniejsze ulepszenie to przeważnie 1 tydzień, zaś ostateczne 3 tygodnie, oczywiście czasu w grze. Wybór ścieżki pozostawiam Wam, ja osobiście wybrałem rozwój silnika, ponieważ mocy nigdy za mało 🙂
Wykonujcie wszystkie programy w praktykach, zajmujcie 1 miejsce w kwalifikacjach oraz wygrywajcie wyścigi. Jak przyjdzie pora na podpisanie nowego kontraktu to skupcie się przede wszystkim na podbijaniu poziomu wynagrodzenia w postaci dodatkowych punktów za wyścigi. Później możecie wybrać szybsze wykonywanie ulepszeń lub ilość ulepszeń w jednym momencie. Prędkość pit-stopu jest Wam raczej do niczego niepotrzebna, także można ją olać. Przy dobrych lotach, za jeden weekend GP można wyciągnąć grubo ponad 1000 punktów, a nawet 1500. Trzeba po prostu robić wszystko co tylko można z jak najlepszym wynikiem (fioletowy).
Zrobienie całego drzewka od silnika zajęło mi dokładnie 1 i pół sezonu. Na początku robiłem kilka drzewek rozwoju naraz (mój błąd), więc straciłem trochę czasu, ale myślę, że w jednym sezonie raczej nie da się zrobić pełnego drzewka. Pod żadnym pozorem nie zmieniajcie zespołu w trakcie trwania sezonu jak i po jego ukończeniu! Przez to stracicie Wasze ulepszenia, ponieważ każdy zespół rozwija bolid na swój sposób. Także trzymajcie się jednego teamu, od początku do momentu zdobycia wszystkich pucharów z trybu kariery.
Improwizuj. Przystosuj się. Przezwyciężaj. / Improvise. Adapt. Overcome.
Ukończ ten sam wyścig z czterema różnymi mieszankami opon / Complete a race using four different tyre compounds
Wystarczy wybrać tryb Grand Prix > Obecne bolidy > tor Wielka Brytania – Krótka > 5 okrążeń. Do tego możecie całkowicie obniżyć poziom AI, wyłączyć flagi i reguły, itd.
Gdy już wystartujecie, to w menu MFD (/) ustawiacie ręcznie kolejną mieszankę opon, którą założycie podczas wizyty w pit-stopie. Jak tylko ją ustawicie to wjeżdżacie do pit-stopu, czekacie na wymianę i po wyjeździe powtarzacie czynność 3 razy. Podczas wszystkich 5 okrążeń powinniście zjechać 3 razy, ponieważ startujecie na oponach Miękkich, później zakładacie Medium, Hard, a na końcu Intermediate. Oczywiście kolejność możecie sobie wybrać dowolną. Po przejechaniu mety, bez względu na Waszą końcową pozycję, pucharek jest Wasz.
Poniżej filmik, który przedstawia całą opisaną metodę:
Gdzieś tam musi być / It’s in there somewhere
Ukończ wyścig z brakującym biegiem / Finish a race with a missing gear
Początkowo pucharek może się wydawać nieco frustrujący, ponieważ żeby w ogóle stracić bieg, trzeba najpierw zużyć skrzynię biegów do poziomu minimum 70%. Dopiero od tego momentu jest szansa, że stracicie bieg. Jest też opcja, że skrzynia się zablokuje na jednym biegu, albo będzie działać z bardzo dużym opóźnieniem. Mimo wszystko jest bardzo prosta i szybka metoda na ten pucharek, bez konieczność kontrolowania skrzyni w karierze.
Wystarczy wybrać pojedyncze Grand Prix > Obecne bolidy > Dowolny tor > 3 okrążenia i zniszczenia na FULL / PEŁNE (ważne!) > Manualna skrzynia biegów (ważne!). Reszta ustawień pozostaje wg Waszego uznania.
Gdy już macie wszystko ustawione to ruszamy na tor… Po wystartowaniu ustawcie sobie w MFD (/) widok na stan Waszych komponentów. Teraz musicie szybko zmieniać biegi w górę i w dół, a gdy będziecie to robić to zobaczycie jak szybko zużywa się Wasza skrzynia biegów. „Machacie” biegami do momentu aż nie osiągnięcie 70% zużycia skrzyni. Gdy już dojdziecie do tego poziomu to czekacie na informację od inżyniera, że straciliście jeden z biegów. Jeśli nie odzywa się przez jakiś czas to możecie jeszcze trochę zniszczyć skrzynię. Po czasie na pewno się odezwie. Jeśli jednak przydarzy się Wam inna usterka to spróbujcie opcji flashback, albo po prostu zrestartujcie wyścig. Jeśli nie pojawi się usterka, to wystarczy stanąć przed samą na ostatnim okrążeniu i znów zmieniać szybko biegi w górę w dół. W końcu powinniście stracić bieg.
Poniżej powyższa metoda na filmiku:
Następny krok / Stepping up
Wywalcz miejsce na podium w dowolnym trybie gry / Achieve a podium finish in any game mode
Wystarczy wygrać podium w dowolnym trybie, który oferuje wyścig, czyli Kariera, Mistrzostwa, pojedyncze Grand Prix, albo Online.
Jeśli macie jakiekolwiek problemy, to możecie ustawić sobie poziom AI na 0%, wyłączyć flagi oraz reguły (możecie ścinać zakręty) i zająć miejsce na podium, czyli 1, 2, albo 3. Po dojechaniu na jednej z tych pozycji pucharek jest Wasz. Pucharek wpadnie Wam raczej z automatu, więc nie ma sensu zaprzątać nim sobie głowy.
Nowy pretendent / A new challenger appears
Odnieś pierwszą wygraną w dowolnym pełnym sezonie / Take your first win in any full season
Jak sam opis mówi, musicie po prostu wygrać dowolny wyścig w pełnym sezonie 21 wyścigów, czyli Kariera, albo Mistrzostwa (playlista 21 wyścigów). Pucharek na 100% zdobędziecie w trybie Kariery. I tak będziecie tam w końcu wygrywać, więc prędzej czy później zdobędziecie to osiągnięcie.
Twoja jest Ziemia i wszystko na niej / Yours is the Earth and everything that’s in it
Wygraj mistrzostwa kierowców Formuły 1 / Win the Formula 1 Drivers’ Championship
Pucharek zdobędziecie w trybie Kariery, gdzie odbywa się pełny sezon 21 wyścigów. Za pozycję od 1 do 10 otrzymujecie punkty, gdzie:
- 1 miejsce – 25 punktów
- 2 miejsce – 18 punktów
- 3 miejsce – 15 punktów
- 4 miejsce – 12 punktów
- 5 miejsce – 10 punktów
- 6 miejsce – 8 punktów
- 7 miejsce – 6 punktów
- 8 miejsce – 4 punkty
- 9 miejsce – 2 punkty
- 10 miejsce – 1 punkt
W jednym sezonie zdobędziecie maksymalnie 525 punktów, jeśli będziecie zajmować cały czas 1 miejsce. Jednak pucharek wpadnie Wam już wtedy, kiedy zdobędziecie tzw. „matematyczne zwycięstwo”, czyli będziecie mieć taką przewagę punktową, że kolejny zawodnik nie będzie już w stanie Was wyprzedzić w klasyfikacji, nawet jakbyście już odpuszczali każdy wyścig. W przypadku, gdy cały czas wygrywacie, mistrzostwo powinniście odnieść już podczas GP Rosji, albo Japonii. Może to rzecz jasna nastąpić nawet wcześniej, wszystko zależy od tego jak idzie rywalowi, który znajduje się na 2 miejscu w klasyfikacji punktowej.
Podczas robienia tego pucharku, warto zwrócić uwagę również na trofeum Wiele ulic dalej / Streets ahead, czyli zdobycie mistrzostwa jeszcze przed GP USA. Jak już pisałem wyżej, jeśli wygrywacie każde GP na 1 miejscu, to spokojnie ubijecie 2 pieczenie na jednym ogniu. Poziom trudności AI, dystans oraz cała reszta ustawień nie mają wpływu na pucharek, więc możecie sobie maksymalnie ułatwić sprawę, poprzez ustawienie AI na 0%, 5 okrążeń, itd.
Jeśli jesteście w trakcie robienia trofeum za maksymalny rozwój drzewka R&D to po wygraniu mistrzostwa nie odpuszczajcie sezonu, tylko cały czas zdobywajcie jak punkty rozwojowe, zarówno w praktykach, kwalifikacjach jak i poprzez wygrywanie wyścigów. Im więcej punktów zdobędziecie, tym mniej wyścigów będziecie musieli ukończyć w kolejnym sezonie.
To sport zespołowy / There’s no „I” in team
Wygraj mistrzostwa konstruktorów Formuły 1 / Win the Formula 1 Constructors’ Championship
Sytuacja podobna do pucharku powyżej, z tym że tutaj w grę wchodzi mistrzostwo konstruktorów. Liczone są punkty Wasze jak i partnera zespołowego. Dlatego jeśli wybierzecie na start słabszy zespół (Sauber, Williams, Toro Rosso) to mistrzostwo osiągnięcie później, pod warunkiem że dowozicie większość punktów za 1 miejsca. Dlatego też zalecam wybranie Ferrari, albo Mercedesa na sam start, a na partnera Vettela, albo Hamiltona. Dzięki temu Wasz team będzie prawie cały czas zdobywać maksymalną ilość punktów za dublety, a mistrzostwo konstruktorów osiągniecie znacznie szybciej. W dodatku jeśli macie już rozwinięty bolid lepiej niż reszta stawki, to nie ma szans, żeby Wasz partner znalazł się na miejscu niższym niż 3.
Witaj w prawdziwym świecie / Welcome to the real world
Ukończ dowolny wyścig z wyłączonymi wszystkimi opcjami wspomagania / Complete any race with all assists disabled
Pucharek można zdobyć w dowolnym trybie, np. Kariera, Mistrzostwa, pojedyncze GP, Time Trial, a nawet Online.
Wystarczy przed wyścigiem wyłączyć wszystkie możliwe asysty, albo ustawić po prostu poziom umiejętności prowadzenia na „Elite / Elitarny”, który sam wszystko wyłącza. Trzeba po prostu ustawić wszystko na „OFF / WYŁ.”, w tym i asysty w pit-stopie. W skrócie tak to powinno wyglądać:
Driving Proficiency / Umiejętność prowadzenia samochodu – Elite / Elitarna
- Braking Asssit / Asystent Hamowania – OFF / WYŁ.
- Anti-Lock Brakes / System ABS – OFF / WYŁ.
- Traction Control / Kontrola Trakcji – OFF / WYŁ.
- Dynamic Racing Line / Linia Wyścigowa – OFF / WYŁ.
- Gearbox / Skrzynia biegów – DOWOLNA
- Pit Assist / Asystent pit-stopu – OFF / WYŁ.
- Pit Release Assist / Asystent wypuszczenia z pit-stopu – OFF / WYŁ.
- ERS Mode / Tryb ERS – MANUAL / RĘCZNY
Teraz wystarczy ukończyć dowolny wyścig w dowolnym trybie i pucharek jest Wasz. Miejsce na mecie nie ma znaczenia, także wystarczy tylko bezpiecznie dojechać.
Przy jeździe bez asyst najważniejsza jest kontrola gazu. Nie szarżujcie i nie wciskajcie go na maksa przy wyjściu z zakrętu, a szczególnie gdy macie jeszcze skręcone koła. Musicie przyśpieszać ostrożnie, a na maksa dopiero jak wyjdziecie z zakrętu, na prostych kołach. Również nie opóźniajcie hamowania do granic możliwości, ponieważ zablokujecie koła i wylądujecie na bandzie, albo w żwirze. Najpierw lekko zwolnijcie, a dopiero potem zwiększajcie siłę hamowania. Wiem, że łatwo się pisze, ale wystarczy kilka próbnych kółek i załapiecie o co chodzi.
We właściwym miejscu i czasie / Right place, right time
Zajmij miejsce na podium w Singapurze w McLarenie Fernando Alonso / Finish on the podium at Singapore in Fernando Alonso’s McLaren
Tak jak w opisie, wybieramy pojedyncze Grand Prix > obecne bolidy > McLaren > Fernando Alonso > trasa Singapur > 3 okrążenia, a reszta ustawień dowolna.
Po dojechaniu do mety na minimum 3 miejscu pucharek wpadnie automatycznie.
Wszystko pod kontrolą / Clean sweep
Uzyskaj najlepszy czas w trzech sesjach treningowych, zdobądź pole position i wygraj Grand Prix / Set the fastest time in all 3 Practice sessions, take pole position and win the Grand Prix.
Każdy weekend wyścigowy składa się z 3 sesji praktyk, kwalifikacji oraz wyścigu. By zdobyć pucharek, musicie ustawić najlepszy czas w każdej z 3 sesji praktyk, następnie zająć pole position w kwalifikacjach oraz rzecz jasna wygrać wyścig.
Możecie zrobić ten pucharek zarówno w trybie Kariery, Mistrzostawach jak i pojedynczym Grand Prix. Cała reszta ustawień nie ma znaczenia, dlatego możecie ustawić sobie poziom AI na 0%, ilość okrążeń 5, jednorazowe kwalifikacje oraz włączyć asysty wg uznania. Jak chcecie zrobić to na szybko to polecam trasę Wielka Brytania – Krótka.
Mimo wszystko pucharek na 100% zrobicie podczas grania Kariery, ponieważ bardzo często będziecie robić programy przez 3 sesje praktyk, gdzie raczej na pewno zajmiecie 1 miejsce (szczególnie jak macie AI na 0%), a potem jeszcze 1 miejsce w kwalifikacjach oraz wygrać wyścig, aby zdobyć maksymalną ilość punktów rozwojowych. Oczywiście jeśli ustawicie sobie wyższy poziom trudności to z wiadomych względów będziecie musieli się bardziej postarać, aby zrobić najlepsze czasy, co jest w sumie logiczne. 🙂
Najwyższy czas / It’s about time
Przejedź czyste okrążenie w próbie czasowej / Set a clean lap in any Time Trial
Ustawiamy tryb Time Trial > dowolny bolid > dowolna trasa (polecam Wielką Brytanie – Krótka) > dowolne ustawienia.
Teraz wystarczy przejechać czyste okrążenie, czyli bez uderzania w bandy, wyjeżdżania poza tor, ścinania zakrętów, itd. Po prostu trzymajcie się głównej linii i przejedźcie tak minimum 1 okrążenie. Najszybciej zrobicie to na torze „Wielka Brytania – Krótka”, ponieważ ma najkrótszy dystans i dość szeroki tor, więc nie trzeba się stresować wypadnięciem w razie czego.
Nasi górą! / Go Team!
Uzyskaj tańsze ulepszenie dzięki dobremu morale / Obtain an upgrade at a reduced cost due to good morale
Pucharek można zdobyć tylko i wyłącznie w trybie Kariera.
Morale poprawiacie tylko i wyłącznie podczas wywiadów, których udzielacie po praktykach, kwalifikacjach oraz wyścigu. Czasami są one losowe i mogą nie pojawić się po jakiejś sesji, jednak ich konstrukcja oraz sposób odpowiadania na pytania jest zawsze taki sam.
Podczas wywiadu będziecie mieć do wyboru przeważnie 4 opcje (czasami kilka jest zablokowanych, albo są tylko 2). Na odpowiedź mamy mniej więcej 12 sekund, więc trzeba się spieszyć, aby dobrze wybrać. By poprawić morale danego oddziału konstrukcyjnego, trzeba wybrać odpowiedź która zachwala właśnie odpowiedni dział. Jak już pisałem wyżej, mamy 4 działy/ścieżki rozwoju:
- Power Unit / Silnik
- Aero / Aerodynamika
- Durability / Trwałość
- Chassis / Podwozie
Bardzo łatwo znaleźć dany dział w odpowiedziach, ponieważ wystarczy przeczytać jakąś wypowiedź i znaleźć tą, która chwali np. silnik, pakiet aerodynamiczny czy wytrzymałość bolidu. Po wybraniu takiej odpowiedzi, w lewym dolnym rogu ekranu pojawi się znaczek danego działu oraz informacja, że oddział odnotuję Waszą odpowiedź. Czasami podczas jednego wywiadu można pochwalić kilka działów, także im dłuższy wywiad tym lepiej. Uważajcie, ponieważ czasami odpowiedzi mogą być w negatywnym tonie, gdy odniesiecie słabszy wynik i obniżyć morale! Czytajcie uważnie co wybieracie!
Poniżej przedstawiam zrzut ekranu, na którym widać że wybrana przeze mnie odpowiedź ma pozytywny wpływ na dział odpowiedzialny za Chassis / Podwozie:
Po ukończeniu wywiadu przejdziecie do Waszej siedziby, gdzie zarządzanie całym bolidem i ścieżką rozwoju. Wystarczy teraz przejść do drzewka, które pochwaliliście w wywiadzie i wybrać dowolne ulepszenie. Poprawione morale są odpowiednio zaznaczone przy każdym drzewku, z prawej strony ekranu. Dzięki powiększonym morale macie tańsze ulepszenia oraz zmniejszoną szansę na niepowodzenie!
Pochlebstwem zdziałasz wiele / Flattery will get you anywhere
Wynegocjuj nowy kontrakt / Negotiate a new contract
Pucharek można zdobyć tylko i wyłącznie w trybie Kariera.
Co 4 wyścigi będziecie negocjować Wasz kontrakt. Możecie w tym czasie zmienić zespół, albo poprawić Wasz status w obecnym. Ogólnie to im trudniejsze będziecie stawiać sobie wymagania w kontrakcie (np. miejsce w kwali oraz wyścigu, numer kierowcy, cele zespołowe) tym większa szansa na powodzenie. Do tego macie również perki kontraktu, a dokładnie:
- Bonus wyścigowy
- 1 poziom – 25% więcej punktów rozwojowych po ukończeniu wyścigu
- 2 poziom – 50% więcej punktów rozwojowych po ukończeniu wyścigu
- 3 poziom – 75% więcej punktów rozwojowych po ukończeniu wyścigu
- Szybkość ulepszenia
- Poziom 1 – mniejsze ulepszenia zredukowane o 1 tydzień
- Poziom 2 – większe ulepszenia zredukowane o 1 tydzień
- Poziom 3 – wszystkie ulepszenia zredukowane o 1 tydzień
- Równoczesny rozwój
- Poziom 1 – 2 ulepszenia na jeden dział
- Poziom 2 – 3 ulepszenia na jeden dział
- Poziom 3 – nielimitowana liczba ulepszeń na jeden dział
- Wydajność mechaników w pit-stopie
- Poziom 1 – 10% szybsza wymiana w pit-stopie
- Poziom 2 – 20% szybsza wymiana w pit-stopie
- Poziom 3 – 30% szybsza wymiana w pit-stopie
Im lepsze perki sobie wybierzecie, tym większa będzie wartość kontraktu. Wartość kontraktu oraz Wasza wartość idą w parze, ponieważ im wyższa nasza wartość, tym więcej rzeczy możemy sobie odblokować w kontrakcie. Waszą wartość zwiększacie poprzez dobre wyniki, pokonywanie wybranego rywala oraz partnera zespołowego. Jeśli Wasza wartość jest niższa od tego co wybraliście, to propozycja zostanie odrzucona. Macie 3 szanse na wynegocjowanie lepszego kontraktu, dlatego musicie tak dobierać wartości, aby nie przesadzić. Jeśli nie traficie za 3 razem to po prostu zostanie stary kontrakt, a następna szansa przyjdzie dopiero za 4 wyścigi.
W razie czego, po ukończeniu 4 wyścigu możecie zrobić kopie save’a do chmury i w razie porażki załadować go ponownie i znów spróbować negocjować kontrakt. W każdym razie, po udanych negocjacjach i podpisaniu nowego kontaktu, pucharek jest Wasz. Wpadnie on Wam mimo wszystko sam z automatu, ponieważ podczas grania kariery i tak będzie musieli negocjować lepsze warunki, żeby szybciej rozwijać bolid.
Plan był dobry / Best laid plans
Utrać ulepszenie z powodu zmiany przepisów / Lose an upgrade due to a regulation change
Pucharek można zdobyć tylko i wyłącznie w trybie Kariera.
Zmiany przepisów na następny sezon zaczynają się dopiero po ukończeniu GP Rosji. Wtedy dostaniecie informację od szefa zespołu, że od przyszłego sezonu wejdą w życie nowe przepisy, a Wy musicie zerknąć jakie ulepszenia mogą odpaść. Po otrzymaniu tej informacji, wystarczy udać się do menu ścieżki rozwoju naszego bolidu i zerknąć, które elementy są zagrożone. Są one zaznaczone tak jak na poniższym obrazku:
Tak zaznaczony element oznacza, że od przyszłego sezonu ulepszenie zostanie usunięte. By zdobyć pucharek wystarczy nic z nim nie robić do końca sezonu. Pod żadnym pozorem nie adaptujcie wszystkich zagrożonych ulepszeń! Wystarczy zostawić sobie jedno zagrożone, aby dostać pucharek po ukończeniu sezonu.
Nic się nie stało! / It’s still good, it’s still good
Użyj przewijania / Use a Flashback
Pucharek można zrobić w dowolnym trybie, poza online.
Podczas jazdy wystarczy wcisnąć /, aby przejść do funkcji szybkiej powtórki, a następnie przewinąć ją nieco do tytułu lub przodu, a następnie wcisnąć /. W tym momencie cofniecie się do wybranego miejsca oraz rzecz jasna otrzymacie pucharek. Nic prostszego…
Złoty deszcz / Purple Rain
Uzyskaj idealny wynik w programie treningowym przy deszczowej pogodzie / Achieve a perfect result in a Practice Programme in wet weather
Zasadę działania programów w praktykach opisałem w pucharku Od skromnych początków / From humble beginnings, więc po więcej informacji zapraszam tam.
Wystarczy teraz poczekać na deszczową pogodę w jakimkolwiek weekendzie wyścigowym w Karierze, a dokładnie to podczas praktyk i wykonać na poziom fioletowy dowolny program. Polecam oszczędzanie opon, albo zarządzenie ERS, ponieważ są to jedne z najprostszych programów.
Czasami gra, pomimo że jest ponura pogoda i lekko kropi, uznaje tą pogodę za suchą, dlatego trzeba przewinąć czas, gdy siedzimy w boksach i poczekać aż w menu wyboru opon zostaną założone deszczowe gumy. Wtedy będziecie mieć pewność, że pucharek zostanie uznany.
Liczą się drobiazgi / It’s the little things
Wykorzystaj ekran wielofunkcyjny do zmiany konfiguracji w trakcie jazdy po torze / Use the Multi Function Display to adjust your set-up while on track
Ekran MFD można odpalić w dowolnym trybie. Wystarczy wcisnąć / podczas jazdy i w prawym dolnym rogu (nad zegarami) pojawi się okienko w ustawieniami. Wystarczy teraz zmienić dowolną funkcję, np. mieszankę paliwa, dyferencjał, albo tryb ładowania ERS i pucharek jest Wasz. Jest to prawdopodobnie jeden z pierwszych pucharków, który Wam wpadnie w tej grze.
Berło / Sceptre
Wygraj 4 wyścigów online / Win a total of 4 Online Races
Jak można się domyślić, pucharek można zrobić tylko i wyłącznie w trybie Online.
Musimy wygrać 4 wyścigi, co w przypadku rankingowych gier może zająć trochę czasu, szczególnie jeśli jesteście początkującymi graczami. Na szczęście spokojnie możecie wbić ten pucharek w prywatnym pokoju z jednym znajomym. Wchodzicie w tryb Nierankingowy, następnie wciskacie /, żeby utworzyć nowy pokój i zmieniacie mu ustawienia na „Tylko dla znajomych”, albo „Tylko przez zaproszenia”. Następnie możecie ustawić sobie jakiś najkrótszy tor (Wielka Brytania – Krótka), 3 okrążenia, bez kwalifikacji i dogadujecie się kto wygrywa. Nic prostszego.
Będzie więcej / More to come
Ukończ wyścig w trybie mistrzostw online / Complete a Race in an Online Championship
Pucharek można wbić tylko i wyłącznie w trybie Online.
Mistrzostwa Online możemy stworzyć poprzez osobną kategorię w trybie Online, czyli właśnie Mistrzostwa Online. Domyślnie ustawione jest 21 wyścigów, ale kolejność, liczbę wyścigów oraz całą resztę ustawień dobieracie sobie sami. Oczywiście pucharek można zrobić ze znajomym w prywatnym pokoju, albo możecie też dołączyć do już utworzonych Mistrzostw Online w Nierankingowym trybie. Pamiętajcie tylko, że dołączając do utworzonych przez kogoś mistrzostw musicie dołączyć na samym początku, przed startem pierwszego wyścigu. Jeśli dołączycie już w trakcie trwania mistrzostw to musicie czekać najpierw aż dobiegną one do końca, a potem rozpoczną się na nowo. Dlatego unikajcie mistrzostw, które składają się z kilku wyścigów bo nie ma sensu czekać w nieskończoność…
Klub 1.6% / The 1.6% club
Wygraj na co najmniej 25% dystansu wyścigu z najlepszymi kierowcami SI / Win a 25% + distance race against 'Ultimate’ AI opponents
Trofeum zapowiada się na bardzo trudne, na szczęście jest na niego bardzo prosty sposób.
Wystarczy utworzyć pojedyncze GP > obecne bolidy > trasa FRANCJA > dyst. 25% > AI na 101% (ultimate) > wyłączyć flagi oraz zasady (ważne!). Reszta ustawień wg uznania, jednak zalecam ustawić sobie jeszcze czystą pogodę, aby niepotrzebnie nie męczyć się w razie ewentualnego deszczu. Gdy już przejdziecie do wyścigu, to cała sztuczka polega na tym, że dzięki wyłączonymi flagom i zasadom możecie ścinać wszelkie możliwe zakręty. Francja to praktycznie wyasfaltowany raj, więc można tutaj ścinać zakręty na potęgę. Dzięki takiemu zabiegowi nie tylko wygracie bez żadnego problemu, ale nawet zdążycie zdublować stawkę minimum dwa razy. Pamiętajcie tylko, żeby nie zapomnieć zjechać na obowiązkowy pit-stop.
Poniżej filmik, na którym przedstawiłem cały proces:
PS Na filmiku ustawiłem pełne kwalifikacje składające się z 3 części, ale nie jest to wymagane do tego pucharku. Po prostu przy okazji robiłem pucharek Masz go z lewej.
Serio, Jeff? / Seriously, JEFF!
Uprzejmie poproś inżyniera wyścigowego, żeby przestał do ciebie mówić podczas jazdy po torze / Politely ask your Race Engineer to stop talking to you out on track
Osiągnięcie zrobicie w dowolnym trybie.
Podczas jazdy wystarczy wywołać radio wciskając /, a następnie wcisnąć 3x /, aby zmienić strony z komendami. Na ostatniej stronie, na samym dole będzie komenda „Serio, Jeff?„. Wybieramy i wciskamy strzałkę w prawo i gotowe. Po potwierdzeniu komendy przez inżyniera wyścigowe pucharek wpadnie z automatu.
Najlepsze miejsce / Best seat in the house
Wywalcz Pole Position / Take pole position
Pucharek można zdobyć w trybie Kariera, Mistrzostwa, pojedyczne GP oraz Online.
Jak można się domyślić, trzeba zdobyć pole position (1 miejsce) w kwalifikacjach. Pucharek wpadnie na 100% sam, zapewne podczas grania kariery ponieważ i tak musicie tam zajmować jak najwyższe miejsca, aby zdobywać jak najwięcej punktów. Jeśli bardzo chcecie zrobić pucharek na szybko, to polecam pojedyncze GP > trasa Wielka Brytania Krótka > poziom AI 0% > jednorazowe kwalifikacje i gotowe.
Bezpieczeństwo przede wszystkim / Safety first
Uzyskaj ocenę bezpieczeństwa „A” w grze wieloosobowej / Obtain a Safety Rating of 'A’ in Multiplayer
Pucharek do zrobienia tylko i wyłącznie w trybie Online.
UWAGA: Przeczytajcie poniższy opis nim w ogóle przystąpicie do grania w rankingowym trybie online!
Ocenę bezpieczeństwa zdobędziecie poprzez granie tylko i wyłącznie w trybie rankingowym, nigdzie indziej. Jest to nic innego jak ocena Waszego stylu jazdy. Mamy tutaj oceny D,C,B,A oraz S, gdzie D jest najgorszą, zaś S najlepszą. Jednak nas najbardziej interesuje „A„, aby zdobyć jak najszybciej pucharek. Teoretycznie powinno to działać tak, że im bezpieczniej jeździcie (miejsce na mecie nie ma znaczenia) tym lepsza Wasza ocena, a tym samym będziecie grać z graczami na tym samym poziomie.
Zanim jednak zdobędziecie ocenę, musicie przejechać kilka wyścigów w trybie online, abyście zostali sklasyfikowani. Przez ten czas, po każdym wyścigu będzie się się pojawiać czarny sześcian z wypełniającymi się polami, jak dojedziecie do końca to otrzymacie swoją ocenę. Przeważnie jest to około 5 wyścigów, może być mniej jeśli gracie opcje 25%. Waszym zadaniem jest unikanie jakiegokolwiek kontaktu i przewinienia w każdym wyścigu online zanim jeszcze otrzymacie swoją ocenę! Chodzi o to, że jeśli będziecie unikać ostrzeżeń, kontaktu z innymi graczami oraz ścinania zakrętów, to możecie dostać rangę „A” już po tych kilku wyścigach i oszczędzicie sobie sporo czasu. Mimo wszystko mam małą listę wskazówek, które mogą Wam pomóc w szybszym otrzymaniu oceny „A„.
Wskazówki, aby jak najszybciej otrzymać ocenę „A”:
- Jeździjcie dystans 25%, ponieważ im dłuższy wyścig tym więcej punktów otrzymacie za jednym razem (zarówno doświadczenia jak i do oceny).
- Rozwalcie się na samym początku kwalifikacji, albo zróbcie bardzo słaby czas (bądź w ogóle nie róbcie), aby startować z samego końca.
- Unikajcie jakiejkolwiek walki na torze, jedziecie cały czas z samego tyłu i omijacie ewentualne karambole.
- Pod żadnym pozorem nie ścinajcie zakrętów.
- Jeśli już dojdzie do walki to nie ma sensu wciskać się przed kogoś na siłę.
- Miejsce na mecie nie ma żadnego znaczenia jeśli chodzi o punkty do oceny.
Każdy artysta zaczynał jako amator / Every artist was first an amateur
Uzyskaj ocenę umiejętności w grze wieloosobowej / Obtain a Skill Rating in Multiplayer
Pucharek na chwilę obecną jest zbugowany, nie można go zdobyć!
Powinien to być pierwszy pucharek jaki zdobędziecie w trybie rankingowym w grze online. Chodzi o ocenę umiejętności, czyli tzw. skill rating. W grze mamy brązową ligę, srebrną, złotą i platynową. Wystarczy ukończyć kilka wyścigów w trybie online, aby zostać przypisanym do danej ligi. Tutaj największy wpływ na naszą ocenę ma miejsce na mecie, także jeśli będziecie z samego tyłu to zapewne traficie do brązowej, zaś jeśli będziecie regularnie na podium to macie szansę nawet na platynę, prosta sprawa. W każdym razie do pucharu wystarczy zostać przypisanym do dowolnej kategorii, nie ma znaczenia jakiej. Powinno to zająć około 5 wyścigów w trybie rankingowym.
Powrót do domu / Homecoming
Ukończ wyścig na Le Castellet z punktami w samochodzie Renault / Finish in the points at Le Castellet in a Renault
Wybieramy pojedyncze GP > obecne bolidy > Renault > dowolny kierowca > trasa Francja > AI na poziomie 0% i 3 okrążenia, reszta ustawień wg Wasze uznania.
Teraz tylko wystarczy dojechać na minimum 10 miejscu i pucharek jest Wasz.
Tylko najlepsi / I expect the best and I give the best
Zdobądź maksymalną liczbę punktów zasobów podczas sesji treningowej / Earn maximum Resource Points during Practice
Pucharek do zdobycia tylko i wyłącznie w trybie Kariery.
Całą zasadę działania programów w praktykach opisałem w pucharku Od skromnych początków / From humble beginnings, także po dokładny opis każdego programu zapraszam tam.
Podczas jednego weekendu wyścigowego możecie zdobyć maksymalnie 345 punktów w praktykach, czyli za udział w programach oraz wykonując dodatkowe zadania na torze. Jak już wspomniałem w powyższym pucharku, każdy program można wykonać na zielony oraz fioletowy poziom. Was rzecz jasna interesuje ten drugi. Punktacje za poszczególne programy możecie zobaczyć na obrazku poniżej:
Jak widać na obrazku, za zrobienie na poziom zielony oraz fioletowy są osobne pule punktów. Czyli np. za zrobienie Track Acclimatisation na fioletowo dostajemy 40 punktów + 40 z automatu za zielony, czyli w sumie 80. To samo z pozostałymi programami. Musicie zrobić każdy na maksymalną ilość punktów. Do tego dochodzą jeszcze zadania zespołowe, za które możecie dostać 25 punktów + strategia wyścigowa, gdzie trzeba przejechać minimum 3 okrążenia, aby otrzymać kolejne 20 punktów.
W przypadku zadań zespołowych, mamy przeważnie te same wymagania, a dokładnie:
- Szybki 1 sektor
- Szybki 2 sektor
- Wykonać czyste okrążenie
- Test DRS
- Przejechać prawidłowo przez minimum 5 zakrętów w programie Track Acclimatisation / Zapoznanie z Trasą
Wszystkie zadania można wykonywać na przestrzeni 3 sesji praktyk. Jeśli wam nie wychodzi jakiś program, to nie zjeżdżajcie do garażu tylko go zrestartujcie z menu pauzy! Po wykonaniu ostatniego zadania i zdobyciu maksymalnej liczby 345 punktów, pucharek jest Wasz.
Znajomy widok / Superficially familiar
Ukończ wyścig w klasycznym Lotusie na torze Circuit of the Americas / Complete a race in a classic Lotus at the Circuit of the Americas
Wybieramy pojedyczne GP > klasyczne bolidy > trasę USA (może być krótka) > 3 okrążenia, reszta ustawień wg Wasze uznania
Pamiętajcie, że muszą to być klasyczne Lotusy, których w grze mamy tylko i wyłącznie 2 sztuki, a dokładnie to 1972 Team Lotus 72D oraz 1978 Team Lotus 79. Wyglądają one dokładnie tak:
Zgłoszone do opatentowania / Patent pending
Przejedź pełne okrążenie w próbie czasowej z ustawieniami z ducha rywala / Set a valid Time Trial lap with a set up taken from a rival ghost
Wybieramy Time Trial / Próba Czasowa > dowolny bolid > dowolna trasa, reszta ustawień wg własnego uznania.
Gdy już załaduje się tor i będziecie w garażu to klikacie /, aby przejść do szczegółów sesji. Teraz pojawi się tabela czasów, globalna oraz znajomych. Wystarczy kliknąć / na nicku dowolnego gracza z tabeli, następnie „Load Rival Setup / Załaduj ustawienia rywala”. Gdy już załadujecie nowe ustawienia to ruszacie na tor i robicie po prostu jedno okrążenie. Pucharek wpadnie zaraz po przejechaniu mety.
Pobieraniu setupów od liderów na danym torze to świetny sposób na dobranie najlepszych ustawień pod dany tor, ponieważ można je sobie zapisać i później załadować w dowolnym trybie, nawet online. Odpowiedni setup potrafi dać sporą przewagę dobremu graczowi, dlatego warto poświęcić troszkę czasu i zrobić sobie kolekcję ustawień na każdy tor.
Dla Thomasa / For Thomas
Wygraj Grand Prix Hiszpanii z Kimim Räikkönenem / Win the Spanish Grand Prix with Kimi Räikkönen
Wybieramy pojedyczne GP > obecne bolidy > Scuderia Ferrari > Kimi Raikkonen > trasa Hiszpania, reszta ustawień wg uznania.
Najlepiej rzecz jasna ustawić sobie 3 okrążenia oraz AI na 0%, żeby jak najszybciej przejechać wyścig i zdobyć trofeum. Pamiętajcie tylko, że musicie wygrać!
Dorównać legendzie / Matching a legend
Zdobądź 41 miejsc na podium w trybie kariery / Obtain 41 podium finishes in Career Mode
Prawdopodobnie jeden z ostatnich pucharków jakie zrobicie w tej grze, a dokładnie to w Karierze.
Tak jak opis mówi, musicie zająć miejsce na podium 41 razy w trybie kariery. Jeden sezon składa się z 21 wyścigów, więc musicie ukończyć praktycznie całe 2 sezony, gdzie trzeba stanąć na podium w każdym wyścigu. Nie używajcie opcji symulacji, ponieważ nigdy nie wrzuci Was ona na podium! Najlepsze co osiągnąłem używając opcji symulacji to 5 miejsce, nawet z AI na 0% i maksymalnie rozwiniętym bolidem. Niestety musicie jeździć każdy wyścig ręcznie, nie ma tutaj żadnej szybkiej opcji. Jedynie przeskakiwać prosto do wyścigu podczas każdego weekendu i olać całą resztę (jeśli rzecz jasna macie już zrobioną resztę pucharków w trybie kariery).
Moja jedyna rada to ustawić sobie AI na 0%, 5 okrążeń i wyłączyć zniszczenia bolidu. Dzięki temu unikniecie niepotrzebnej frustracji robiąc kolejny wyścig z rzędu.
Wiele ulic dalej / Streets ahead
Zdobądź Mistrzostwo Kierowców w Stanach Zjednoczonych lub wcześniej / Win the Drivers’ Championship at USA, or earlier
Pucharek zrobicie głównie w trybie Kariery (nie próbowałem tego robić w trybie Mistrzostwa).
Wszystkie zasady odnośnie działania i punktacji w trybie kariery opisałem w przypadku pucharku Twoja jest Ziemia i wszystko na niej / Yours is the Earth and everything that’s in it.
Pisząc w skrócie, wystarczy wygrywać każde możliwe GP w sezonie, a mistrzostwo zdobędziecie już podczas GP Rosji, albo Japonii (USA jest po Japonii). Dla ułatwienia sprawy możecie sobie ustawić AI na 0% oraz 5 okrążeń na wyścig, aby przyspieszyć sprawę. Nie używajcie funkcji symulacji pod żadnym pozorem! Musicie wygrywać wyścigi, a poprzez symulację będziecie zajmować maksymalnie miejsca w środku stawki. Możecie za to omijać praktyki oraz kwalifikacje, ponieważ na poziomie trudności AI 0% spokojnie przebijecie się na czołowo stawki w przeciągu 2-3 okrążeń.
Szybki jak błyskawica / Quick as a flash
Uzyskaj czas reakcji poniżej 0,16 sekundy przy starcie z linii w trybie ręcznym / Achieve a reaction time of less than 0.16 Seconds off the grid with race starts set to manual
Pucharek można zdobyć w dowolnym trybie, nawet online. Wystarczy jedynie ustawić w ustawieniach wyścigu (przed jego rozpoczęciem) Start manualny.
Trik polega na tym, że musicie trzymać sprzęgło i gaz na odpowiednim poziomie, gdy zapalają się światła i puścić sprzęgło dosłownie na równo ze zgaśnięciem wszystkich świateł. Jeśli nie uda Wam się za pierwszym razem (haha…) to wystarczy zrestartować wyścig. Światła znikają w różnych momentach, raz trzeba poczekać dłużej, a raz krócej, jest to losowe. Jednak czas znikania jest przypisany do danej sesji, więc jeśli Wam się nie uda to możecie sobie odliczać ile czasu zajmuje zgaśnięcie sygnalizatorów, ponieważ zawsze będzie on taki sam. Następnie musicie puścić sprzęgło dosłownie na milisekundy przed końcówką. Nie ma tutaj lepszej metody jak prób i błędów, po prostu próbujcie i restartujcie aż do skutku, w końcu się Wam uda.
Pewność siebie przede wszystkim / Inspiring confidence
Awansuj na pierwszego kierowcę / Receive a promotion to first driver
Pucharek zrobicie tylko i wyłącznie w trybie Kariery.
Na pierwszego kierowcę możecie awansować dopiero podczas negocjacji nowego kontraktu, a to następuje co 4 wyścigi. Zasadę działania podpisywania nowego kontraktu opisałem w pucharku Pochlebstwem zdziałasz wiele / Flattery will get you anywhere.
Musicie się postarać przez te 4 weekendy wyścigowe, czyli wykonywać programy w praktykach, zajmować jak najlepsze miejsce w kwalifikacjach oraz rzecz jasna w wyścigu. Bardzo ważne jest również robienie lepszych wyników od Waszego zespołowego partnera. Im lepsze Wasze wyniki tym większe szanse na awans przy podpisywaniu kontraktu. Trzymajcie się jednego zespołu! Jeśli zmienicie zespół to znowu będziecie zaczynać od kierowcy #2. Mi osobiście udało się przejść na kierowcę #1 już przy pierwszym kontrakcie. Jeśli mimo wszystko macie problem to możecie zwiększyć sobie wymagania kontraktu oraz zrezygnować z kilku perków, wtedy spokojnie powinno się udać wbić na kierowcę #1.
I wystartowali! / Out of the gates
Przejedź pełne okrążenie kwalifikacyjne z aktywacją ERS w trybie Hotlap / Complete a valid qualifying lap using the Hotlap ERS deployment mode
Pucharek wpadnie Wam jako jeden z pierwszych, ponieważ w kwalifikacjach macie ustawiony z automatu ERS na poziomie 5. Pamiętajcie, żeby przestawić ERS w tryb manualny. Jak rozpoczną się kwalifikacje to po prostu nic nie ruszajcie w menu MFD. W razie czego, poziom ładowania ERS zmieniacie w menu MFD (/), jest on na samym dole.
Masz go z lewej / On your left
Ukończ wyścig na podium po wyeliminowaniu w Q1 / Finish on the podium after being eliminated in Q1
Pucharek można wykonać w dowolnym trybie, jednak przed rozpoczęciem GP trzeba ustawić pełne kwalifikacje składające się z 3 części. Reszta ustawień, bolid, tor, pozostawiam Wam.
Gdy już będziecie w garażu to nawet z niego nie wyjeżdżajcie. Wystarczy wcisnąć /, aby przyspieszyć czas i tyle. Czekajcie do końca sesji aż nie odpadniecie. Po tym zabiegu przeniesie Was prosto do wyścigu, który trzeba ukończyć na podium. Jeśli macie ustawione AI na 0% to nie powinno to być żadnym problemem, nawet startując z ostatniego miejsca.
Używaj, bo stracisz / Use it or lose it
Ukończ wyścig z całkowicie rozładowanym akumulatorem / Finish a race with a fully depleted battery
Pucharek co prawda można zrobić na kilku torach, jednak polecam tą konfigurację:
Pojedyczne GP > obecne bolidy > dowolny bolid > trasa AZERBEJDŻAN > ERS manualny > 3 okrążenia, reszta ustawień wg własnego uznania.
Od samego startu wyścigu ustawiacie w menu MFD (/) poziom ładowania ERS na 5 (Hotlap) i tak już zostawiacie. ERS ładuje się podczas hamowania (im mocniej hamujemy tym więcej baterii odzyskamy) oraz podczas pokonywania zakrętów na niepełnym gazie. Zużywamy zaś energię jadąc na pełnym gazie, głównie na prostych. Azerbejdżan jako jedyny ma bardzo długą prostą przed metą, która jest tutaj kluczowym punktem. Unikajcie ostrego hamowania, aby zbyt mocno nie naładować bariery. Dojeżdżając do końca wyścigu, na 3 okrążeniu, powinniście zużyć całkowicie baterię dosłownie przed samą metą.
Poniżej przedstawiam filmik jak ja to zrobiłem:
Aces High / Aces High
Zdobądź rangę 11 online / Obtain a rank of 11 Online
Czytaj opis pucharku The Trooper / The Trooper.
The Trooper / The Trooper
Zdobądź rangę 25 online / Obtain a rank of 25 Online
Jak można się domyślić, puchar zrobimy tylko i wyłącznie w trybie online.
W przypadku nabijania poziomów można jeździć zarówno w trybie rankingowym jak i nierankingowym, w obu jest taka sama punktacja i są zaliczane do trofeum. Osobiście zalecam jeździć jak najdłuższe dystanse, ponieważ im dłuższy wyścig tym więcej punktów otrzymacie na końcu. Najlepiej 25%, albo 50%, ponieważ przy dłuższych jest już ryzyko zerwania połączenia i utracenia wypracowanych punktów. Pozycja końcowa nie ma aż takiego znaczenia, najważniejsze jest dojechanie do mety! Jeśli odpadniecie, rozwalicie bolid, albo Was rozłączy to dostaniecie wręcz zerową ilość punktów. Czystość przejazdu również nie ma wpływu na ilość punktów doświadczenia, dlatego możecie powalczyć nieco ostrzej jeśli wymaga tego sytuacja.
Poziom doświadczenia w online na szczęście leci dość szybko. Z pomocą przychodzą również Milestones / Kamienie Milowe, które dają sporą ilość punktów. Mamy takie kamienie jak: wygrywanie, zajmowanie miejsca w pierwszy rzędzie na starcie, pole position oraz nieco łatwiejsze jak ilość ukończonych wyścigów czy przejechany dystans. Po każdym wyścigu, podczas podsumowania możecie zobaczyć status obecnych kamieni milowych.
Oświecenie / Bright Spark
Wygeneruj w trybie ERS energię wystarczającą do zasilania żarówki przez rok / Generate enough energy through ERS to power a light bulb for a year
Pucharek robimy praktycznie cały czas, we wszystkich trybach.
Na chwilę obecną nie żadnej możliwości śledzenia stanu ogólnie zdobytej energii, dlatego musicie po prostu jeździć, jeździć i jeszcze raz jeździć i gromadzić jak najwięcej energii. Zalecam zostawienie tego pucharka na sam koniec, ponieważ istnieje bardzo duże prawdopodobieństwo, że dostaniecie go nim jeszcze zrobicie resztę osiągnięć. Ja osobiście nie zwracałem na to uwagi i cały czas miałem ustawiony poziom ładowania ERS na 5, ponieważ bez względu na poziom, bateria i tak ładuje się z taką samą szybkością, więc to bez różnicy czy macie ustawione 0 czy 5.
Jeśli bardzo chcecie przyspieszyć zdobycie tego pucharku, to możecie sobie ustawić pojedyncze GP > trasę z długimi prostymi, jak np. Włochy, Belgia, Francja, Azerbejdżan, itd. Chodzi o to, żeby była prosta, gdzie możecie zużyć większość energii, a następnie naładować ją na zakrętach. Jednak tak jak mówię, najlepiej zostawić to sobie na sam koniec, ponieważ na 99% pucharek wpadnie Wam sam.
Drążek albo przekładnia / Stick or shift
Jedź bolidem z niesekwencyjną skrzynią biegów z włączoną skrzynią manualną / With manual gears enabled race a car with a non sequential gearbox
Pucharek można zrobić w Karierze (gdy dostajemy zaproszenia na różne eventy pomiędzy GP) oraz w pojedynczym GP. Pamiętajcie również o ustawieniu manualnej skrzyni biegów, przed rozpoczęciem GP.
Najważniejsza sprawa to wybrać jeden z klasycznych bolidów, które miały jeszcze drążek zmiany biegów, a nie manetki. Najprościej będzie jak wybierzecie najstarszy bolid w zestawieniu, czyli 1972 Team Lotus 72D. Oczywiście kilka kolejnych klasycznych bolidów ze starszych również miały drążek, więc możecie próbować również z tamtymi modelami.
Gdy już macie wszystko ustawione, to wystarczy przejechać wyścig czy kwalifikacje takim bolidem z ustawioną manualną skrzynią biegów. Pucharek powinien wpaść jeszcze przed dojechaniem do mety.
Znane ścieżki / Making inroads
Ukończ wyścig na wszystkich torach krótkich / Complete a race at every short track
W grze mamy tylko i wyłącznie 3 krótkie tory, a dokładnie:
- Bahrajn
- Japonia
- Wielka Brytania
Wystarczy ukończyć wyścigi na tych 3 torach, bez względu na to w jakim trybie i jakim bolidem. Po ukończeniu ostatniego toru pucharek jest Wasz. Zalecam zrobienie tego w trybie Kariery, kiedy otrzymujecie zaproszenia pomiędzy weekendami GP. Jeśli zobaczycie, że otrzymaliście zaproszenie na krótki tor to zróbcie je. Dzięki temu będziecie robić progres w karierze i przy okazji w tym wyzwaniu.
Zwycięzca bierze wszystko / The winner takes it all
Zdobądź złoty medal w mistrzostwach / Obtain a gold medal in a championship
Mistrzostwa to osobny tryb w grze, który ma formę różnych playlist, np. pełen sezon 21 wyścigów, albo jedynie europejskie tory czy też azjatyckie. Są nawet playlisty na klasyczne bolidy, w różnych formacjach.
Osobiście zalecam jednak zrobienie playlisty Sprint (tylko wyścigi), która składa się z raptem z 6 torów, a dokładnie:
- Belgia
- Austria
- Francja
- USA
- Singapur
- Japonia
Co prawda są mistrzostwa składające się z mniejszej ilości torów, ale tutaj jedziemy tylko i wyłącznie wyścigi! Oszczędzamy sporo czasu przez uniknięcie niepotrzebnych praktyk oraz kwalifikacji. Pamiętajcie, że musimy zdobyć złoty medal, czyli zająć 1 miejsce. Najlepiej obniżyć sobie poziom AI na 0%, żeby uniknąć rozczarowania 🙂 Podczas grania mistrzostw, możecie zrobić sobie zapis pomiędzy wyścigami, jednak nie można ich przerywać. Jeśli przerwiecie jakiekolwiek mistrzostwa to będziecie musieli zaczynać je od nowa. Możecie również odpuścić ze 2 wyścigi jeśli wygraliście wszystkie poprzednie i macie przewagę w punktacji, dzięki temu zaoszczędzicie trochę czasu, ponieważ wystarczy wygrać w punktacji, a nie na każdym torze w danej playliście.
Materiał zrealizowany na bazie własnych doświadczeń z grą.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora.
Grę do materiału udostępnił wydawca – Techland Wydawnictwo.