“Bądź częścią przygody Fear Effect w Fear Effect Sedna, nowej grze z klasycznej serii, popularnej na pierwszej konsoli PlayStation”
Przygoda w Fear Effect Sedna rozpoczyna się cztery lata po wydarzeniach w Fear Effect. W drużynie, którą poznaliśmy w oryginale, nastąpiły zmiany. Hana uwolniła się od Triady, mieszka z Rain w Hong Kongu i pracują jako najemnicy. Deke zajął się swoimi sprawami, a Glas wrócił do USA.
Hana przyjmuje małą misję od podejrzanej organizacji. Celem misji jest odzyskanie starożytnego posążka z rąk chińskiego ambasadora we Francji. Samą misję przyjmuje niechętnie, ale jest to dobra okazja, żeby odwiedzić miejsce swoich narodzin. Misja wydaje się łatwa, ale jak się szybko okaże, prowadzi ona do czegoś większego. W tym samym czasie Glasa odwiedza dziwny typek z propozycją, która przykuwa jego uwagę. Niedługo wyrusza na Grenlandię.
Fear Effect Sedna odkryje przed nami mitologię Inuitów, a dokładnie legendę o Sednie. Odwiedzimy jaskinie Grenlandii, opuszczone laboratoria, podwodne stacje, jak i zaświaty.
Gra prezentuje się w rzucie izometrycznym. Posiada możliwość wykorzystania terenu, jak i skradania się. Gdy kucniemy możemy zobaczyć promień widzenia naszych nieprzyjaciół. Korzystamy tu z dwóch dżojstików, jednym sterujemy postacią, a drugim możemy wybrać cel. Możemy również przełączać się pomiędzy postaciami i wykorzystać taktyczną pauzę. W trakcie jej trwania wydajemy polecenia takie jak przemieszczanie się, użycie umiejętności specjalnej lub atak. Jakby nie było, jest to taktyczna gra akcji.
Sama historia nie jest jakoś specjalnie wciągająca. Chociaż zaciekawił mnie sam fakt nawiązania całej historii do mitologii Inuitów i to chyba największy plus. Chyba jeszcze żadna gra nie nawiązywała do tej tematyki. Idąc dalej, postacie są sztuczne i bez specjalnego zarysowania charakteru. Dialogi drętwe, jakby osoby podkładające głos kompletnie nie miały pojęcia o co chodzi w danej scenie. Jakoś nie można się do żadnej z postaci szczególnie przywiązać. Takie trochę to wszystko bezosobowe.
Gra posiada wiele niedociągnięć, może gdyby studio trochę dłużej nad nią popracowało, byłoby lepiej. AI naszych przeciwników chyba kompletnie nie istnieje. Wystarczy oddać jeden strzał i już zlatują się wszyscy z okolicy. Prawie kompletnie ignorują jakąkolwiek możliwość chowania się za różnego rodzaju zasłonami. Nie próbują w pełni wykorzystać otoczenia, żeby chociażby cię oflankować. Z drugiej strony nie ma się co dziwić, działa to w obie strony. Gdy nie kontrolujemy naszych kompanów, stoją i czekają na odstrzał. Czasem biegną do jednego przeciwnika kompletnie się odsłaniając. Mimo, iż mamy do dyspozycji specjalne zdolności, grę możemy skończyć teoretycznie je ignorując. Biegamy i strzelamy byle zabić wroga jak najszybciej. Z początku jeszcze dało się wykorzystać taktyczną pauzę, rozstawić ich lub wydać konkretne rozkazy. Z czasem jednak i to poszło w zapomnienie. Po prostu mijało się to z celem. Najlepiej chyba działało skradanie się i powolne wycinanie przeciwników. Na kuckach można cichaczem zakradać się, ale nie wszędzie taką taktykę można wykorzystać. Zdecydowanie musieliby nad tym elementem popracować.
Na naszej drodze nie będziemy mieli tylko przeciwników, są też zagadki/mini-gierki. Począwszy od całkiem prostych do bardziej skomplikowanych, żeby niektóre rozwiązać, wystarczy rozejrzeć się dobrze po otoczeniu. Szczerze, za każdym razem jak jakąś rozwiązałem strasznie się jarałem.
Warto wspomnieć, że Sushee, pracuje teraz nad Fear Effect Reinvented. Jeżeli mieliście okazję grać w Fear Effect z 2000 roku to zapewne się tu odnajdziecie. Tytuł mogę polecić osobom, które miały styczność z oryginałem i chcą zapoznać się z nową historią oraz dalszymi losami bohaterów.
Materiał zrealizowany dzięki uprzejmości Forever Entertainment SA
PRZEGLĄD:
- Trudność zdobycia platyny: 2-3/10
- Czas potrzebny na zaliczenie platyny: 10 godzin
- Wszystkie trofea: 25 ( 1, 6, 11, 7)
- Trofea online: 0
- Minimalna liczba przejść: 1
- Maksymalna ilość przejść: 2
- Trofea do pominięcia: 14
MAPA PRZEJŚCIA:
Pierwszą rzeczą na którą musimy zwrócić uwagę to to, że nie ma w grze możliwości wyboru rozdziałów. Co za tym idzie, najlepiej wszystko zaliczyć podczas jednego przejścia. Tym sposobem platynka wpada po pierwszym ukończeniu gry. Polecam skorzystać z tej solucji Walkthrough Guide, aby zorientować się na jakim rozdziale jesteśmy. Znajdziecie tam również zaznaczone miejsca wszystkich dokumentów.
Krok 1. Przejście gry ze zwracaniem uwagi na pucharki do pominięcia.
Polecam grać z solucją, aby nie pogubić się w rozdziałach. Link do niej znajdziecie powyżej. Poniżej rozpiszę wam pucharki na rozdziały, w których możecie zaliczyć dane trofeum. Pomijam w rozpisce pucharki fabularne. W dalszej części poradnika, znajdziecie też informacje w opisach, gdzie co można wbić.
Rozdział 1 –
Rozdział 2 – Rapid spying
Rozdział 3 – 3 in 1
Rozdział 4 – The strategist, The specialist, 3 in 1, The scarecrow, Manipulation, Burn baby burn, The engineer
Rozdział 5 – The great escape, Master of infiltration, The assassin
Rozdział 6 –
Rozdział 7 – The vampire, Forgive me
Nie należy zapomnieć o The scholar, ten akurat związany jest z szukaniem dokumentów. Jeżeli wam nie wpadnie pod koniec gry, cóż… musicie zagrać jeszcze raz. Pucharki związane z nabijaniem zabić różnymi umiejętnościami, możecie robić w dowolnym rozdziale, o ile nadarzy się stosowna okazja.
Krok 2. W razie jakbyście coś przegapili.
Jeżeli przegapicie jakiś pucharek, musicie przejść grę od początku, aż do momentu gdzie możecie go zdobyć. Radzę niczego nie przegapić. W sumie gra jest stosunkowo krótka i będziecie z nią już zaznajomieni, tak więc pójdzie wam zdecydowanie szybciej.
PORADNIK:
Fear Perfect
You earned all trophies
Gratulacje. Fajna gra, taka trochę inna, ale się udało!
First Mission
You began the adventure
Trofik związany z fabułą, nie do pominięcia.
Tourist
You recruited new teammates
Trofik związany z fabułą, nie do pominięcia.
Mythology specialist
You learned more about inuit mythology
Trofik związany z fabułą, nie do pominięcia.
Back to the open air
You discovered strange experiments
Trofik związany z fabułą, nie do pominięcia.
One stays, the other leaves
You saved Glas, but not Rain…
Trofik związany z fabułą, nie do pominięcia.
Into the unknown
You survived Atiqtalik’s wrath
Trofik związany z fabułą, nie do pominięcia.
Trofik związany z fabułą, nie do pominięcia.
Friend of Glas
You took Glas’s side at the end of the game
Nie do pominięcia. Gra robi automatyczny zapis przed końcową sceną.
Friend of Hana
You took Hana’s side at the end of the game
Nie do pominięcia. Gra robi automatyczny zapis przed końcową sceną.
The undecided
You didn’t take a side at the end of the game
Nie do pominięcia. Gra robi automatyczny zapis przed końcową sceną.
[ps2id id=’1′ target=”/] The assassin
Kill 50 enemies stealthily
Do Pominięcia!
W całej grze będziecie mieli możliwość zabijania cichaczem. Oczywiście trzeba o tym pamiętać już od jej samego początku. Możemy w grze przykucnąć wciskając , tym samym będziemy mogli zobaczyć jaki promień widzenia ma nasz przeciwnik. Zaznaczone jet to kolorem zielonym, system podobny do wielu gier, gdzie musimy się skradać.
Mamy też pucharek z tym związany Master of infiltration. Jest to pierwszy poziom w rozdziale piątym. Tu będziecie musieli przejść cały etap bez wykrycia. Spokojnie możecie sobie tu farmić ten pucharek. Zabijamy parę klientów trzech lub czterech, wciskamy na padzie i ładujemy ponownie ostatni automatyczny zapis. Dodam, że możecie zobaczyć ikonkę w prawym dolnym rogu gdy gra robi automatyczny zapis.
Osobiście w większości wypadków, gdy musiałem kogoś zabić, starałem się to robić bez wykrycia. Sam pucharek wpadł mi przez to naturalnie.
[ps2id id=’2′ target=”/] The strategist
Kill 50 enemies with the tactical pause
Do Pominięcia!
Pauzę taktyczną możecie włączyć w dowolnym momencie gry za pomocą . Pierwsza taka możliwość pojawi się w pierwszym rozdziale, zostaniecie o tym powiadomieni w trakcie rozgrywki. Dodatkowo będzie mały tutorial w postaci tekstu.
W trakcie takiej pauzy, możecie dowolnie przemieszczać swoją postać i wydać do trzech poleceń. Na przykład: przemieścić ją w dowolny punkt , wybrać cel i wydać komendę użycia umiejętności specjalnej za pomocą lub , a potem samego ataku zwykłą bronią . Możliwości trochę jest. Taką komendę musimy zatwierdzić za pomocą , a jeżeli chcemy jakieś polecenie skasować, możemy to zrobić za pomocą .
Trzeba pamiętać o tym, że będzie się to zaliczać do pucharka tylko wtedy, gdy takie wydanie komendy naszej postaci zakończy się zabiciem wroga.
W czasie gry możecie to stosować w dowolnym momencie. Najlepiej jednak jest ten pucharek robić w parze z wszystkimi pucharkami, które związane są za wykorzystanie umiejętności specjalnych naszych postaci.
The specialist
3 in 1 – Hana (odbijająca się kula)
The scarecrow – Rain (klon do odwracania uwagi)
Manipulation – Axel (manipulacja)
Burn baby burn – Deke (miotacz płomieni ognia)
The engineer – Glas (automatyczna wieżyczka)
Najlepszym miejscem, żeby pofarmić pucharek i zdobyć trofea za wykorzystanie umiejętności specjalnych naszych postaci jest początek czwartego rozdziału – Sedna Labs – zimowa mapka. Będziemy mieli tu do dyspozycji cały nasz skład. Wykorzystujemy tu taktyczną pauzę i zabicia za pomocą umiejętności czy to specjalnych czy zwykłych. Możecie też to zobaczyć na zrzucie ekranu poniżej.
Gdy wykończymy wszystkich przeciwników, z menu ładujemy ostatni autozapis i tym sposobem farmimy tak długo, aż wszystko zaliczymy.
Widok gry w trybie Taktycznej Pauzy
[ps2id id=’3′ target=”/] The specialist
Kill 50 enemies with skills
Do Pominięcia!
Ten pucharek najlepiej robić w tym samym momencie co The strategist. Znajdziecie tam szczegółowy opis. Umiejętność każdej postaci możecie włączyć wciskając lub .
[ps2id id=’4′ target=”/] 3 in 1
Kill 3 enemies with a single bouncing bullet of Hana
Do Pominięcia!
Umiejętność specjalną Hany możecie użyć za pomocą . Teraz musimy nakierować na cel za pomocą i oczywiście strzelić . Najlepiej robić to jak jest trzech i więcej przeciwników. Możecie to zdobyć po tym jak wyjdziemy z powrotem z niższego poziomu muzeum do recepcji. Będziemy mieli tam 3 drony. Musimy je zwabić, tak jak widać na poniższym zrzucie ekranu. Musimy strzelić do nich co najmniej 2 razy. Jeżeli nam się nie uda, możemy spokojnie wczytać ostatni zapis.
Zerknijcie do pucharka The strategist po więcej informacji i gdzie najlepiej zdobyć ten pucharek.
[ps2id id=’5′ target=”/] The scarecrow
Draw the attention of 20 enemies with the lure of Rain
Do Pominięcia!
Specjalnej zdolności Rain możecie użyć za pomocą . Pokaże wam się okrąg na ziemi, wciskamy , aby aktywować klona-wabika. Automatycznie przykuje uwagę przeciwnika do siebie. Nasz wabik musi odwrócić uwagę 20 przeciwników, żeby pucharek wpadł.
Zerknijcie do pucharka The strategist po więcej informacji i gdzie najlepiej zdobyć ten pucharek.
Strategicznie wykorzystany klon-wabik i wpada nam trofik.
[ps2id id=’6′ target=”/] Manipulation
Make an enemy kill their ally with the confusion of Axel
Do Pominięcia!
To jest stosunkowo proste. Zdolność manipulacji możemy włączyć za pomocą . Ukaże się promień rażenia, a gdy przeciwnik znajdzie się w jego strefie, naciskamy . Tak zmanipulowany przeciwnik musi zabić wroga. Możemy mu w tym trochę pomóc, najważniejsze żeby to on zabił. Tu należy trzymać lekki dystans postacią, którą nie sterujemy.
Zerknijcie do pucharka The strategist po więcej informacji i gdzie najlepiej zdobyć ten pucharek.
Axel i jego zdolności. Tak wygląda używanie zdolności manipulacji.
Dobrze przeprowadzona manipulacja zaowocuje pucharkiem.
[ps2id id=’7′ target=”/] Burn baby burn
Kill 20 enemies with the burn damages of the flamethrower of Deke
Do Pominięcia!
Miotacz ognia możecie użyć wciskając . Gdy to zrobicie, ukaże wam się promień rażenia. Pucharek wpadnie w momencie, gdy od poparzeń zginie 20 przeciwników. Pamiętajmy, że paliwo do miotacza wyczerpuje się, możecie je randomowo zdobyć ze skrzynek.
Zerknijcie do pucharka The strategist po więcej informacji i gdzie najlepiej zdobyć ten pucharek.
Deke i jego zdolności.
[ps2id id=’8′ target=”/] The engineer
Kill 3 enemies with a single turret of Glas
Do Pominięcia!
Z automatycznej wieżyczki możecie skorzystać wybierając ją za pomocą . Rozstawiamy ją wciskając . Nasza wieżyczka musi sama zabić trzech wrogów, ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby jej trochę dopomóc. Po prostu, musi ona zadać ostateczny cios. Jak widzicie na poniższym zrzucie ekrany, wbiłem to w rozdziale siódmym – Spirit World. Musicie też pamiętać o tym, że nie będzie ona wieczna, ma swój określony czas trwania lub może być po prostu zniszczona przez wroga.
Zerknijcie do pucharka The strategist po więcej informacji i gdzie najlepiej zdobyć ten pucharek.
Glas i jego zdolności.
[ps2id id=’9′ target=”/] The vampire
Restore 75% of your health with the life steal of Atiqtalik
Do Pominięcia!
Pucharek będziecie mogli zdobyć dopiero w rozdziale siódmym – Spirit World. Tu macie możliwość zagrania postacią Atiqtalik. Posiada ona zdolność zmiany w dwie postacie zwierzęce. Pierwsza z nich to „niedźwiedź”, a druga to „jeleń”. Musimy wybrać postać niedźwiedzia do zaliczenia pucharka, to on ma możliwość wysysania życiowej energii. Za pomocą wybieramy zmianę w postać niedźwiedzia. Gdy na naszej drodze spotkamy przeciwnika, podbiegamy do niego i wciskamy . Zobaczymy jak Atiqtalik wysysa z niego energię. Musimy tak zrobić co najmniej 4 razy, żeby pucharek wpadł.
Atiqtalik i jej zdolności.
Atiqtalik zmieniona w postać zwierzęcą, „Niedźwiedź”. Widoczne zmienione zdolności.
A tu już sam pucharek, za wykorzystanie zdolności wysysania energii życiowej.
[ps2id id=’10’ target=”/] Rapid spying
Complete the gala without taking more glasses on the buffet
Do Pominięcia!
Jest to rozdział drugi – Paris. Jako Deke przebrany za kelnera będziecie musieli chodzić po sali i podsłuchiwać rozmowy gości. Będzie to wyraźnie widać, pokaże się ikonka z uchem. W spoilerze znajdziecie miejscówki.
Głównie chodzi o to, żeby podsłuchać właściwe rozmowy zanim będziecie musieli podejść do baru i zabrać nowe kieliszki. Musicie tu zwracać uwagę na zielony pasek po prawej na dole, pokazuje on stan podejrzenia. Jeżeli cały zniknie to macie problem. Możecie go naładować serwując gościom drinki, to ci z czerwonymi wykrzyknikami. Wystarczy podejść i podać drinka. Najlepiej jak będziecie robić to chodząc od rozmowy do rozmowy. Jak tylko obskoczymy właściwe rozmowy, włączy się filmik.
W razie czego polecam sobie tu wyjść z gry i zapisać stan na USB lub na chmurce. W razie niepowodzenia możecie sobie go wczytać i zaliczyć trofika.
Tak prezentuje się sala bankietowa.
[ps2id id=’11’ target=”/] Master of infiltration
Complete the level of the boat’s deck without being detected
Do Pominięcia!
Pucharek będziecie mogli zdobyć w rozdziale piątym – The Tankier. Musicie dotrzeć na koniec poziomu bez wykrycia. Na kuckach będziecie widzieć promień widzenia przeciwników. Nie trzeba wszystkich zabijać. Przejście nie powinno sprawić problemów. W razie wykrycia, zawsze możecie wczytać automatyczny zapis. Na końcu znajdują się drzwi, po przejściu przez nie powinien wam wpaść pucharek. Dla pewności zawsze możecie zapisać sobie stan gry na USB albo na chmurce.
Początek rozdziału 5, The Tankier.
Końcówka poziomu. Gdy otworzycie drzwi, pucharek powinien wpaść.
[ps2id id=’12’ target=”/] The great escape
Complete the puzzle of the Tanker in less than 8 actions
Do Pominięcia!
W ostatnim etapie rozdziału piątego – The Tanker, wcielimy się w Glasa. Będzie on uwięziony. Po tym jak uporamy się z wszystkimi etapami w pomieszczeniu, na koniec będziemy musieli uwolnić się z kajdanek. Musimy zrobić to w mniej, niż w ośmiu ruchach. Zanim jednak podejmiemy się próby ich zdjęcia, bardzo polecam zapisanie sobie stanu gry na pamięć USB lub na chmurkę.
Na zrzutach ekranu poniżej, pokazuję krok po kroku, które i w jaką stronę przekręcać pokrętła.
Górną lewą kręcimy raz.
Górną prawą, kręcimy 2 razy.
Dolną prawą, kręcimy 4 razy.
[ps2id id=’13’ target=”/] Forgive me
Kill Rain stealthily in Hana’s Hell
Do Pominięcia!
Gdy dotrzecie do świata duchów, rozdział siódmy, macie trzy różne światy. Ostatni to świat Hany.
[ps2id id=’14’ target=”/] The scholar
Read every document in the game
Do Pominięcia!
Podczas gry natkniemy się na różnego rodzaju dokumenty, które będziemy mogli przeczytać. Bardzo ważne jest to, że nie są one kumulacyjne, trzeba je „zebrać” podczas jednego przejścia. Nie ma ich wiele i są stosunkowo dobrze widoczne. Wyróżniają się tym na tle, że świecą jak gwiazdki na niebie. Dość często są wręcz na naszej drodze. Same etapy są stosunkowo małe i nie powinniście mieć z tym problemu.
Tu możecie znaleźć cały opis przejścia, jak i wszystkie miejsca „dokumentów” – Walkthrough Guide