Fear Effect Sedna – Poradnik do trofeów

 

“Bądź częścią przygody Fear Effect w Fear Effect Sedna, nowej grze z klasycznej serii, popularnej na pierwszej konsoli PlayStation”

 

Przygoda w Fear Effect Sedna rozpoczyna się cztery lata po wydarzeniach w Fear Effect. W drużynie, którą poznaliśmy w oryginale, nastąpiły zmiany. Hana uwolniła się od Triady, mieszka z Rain w Hong Kongu i pracują jako najemnicy. Deke zajął się swoimi sprawami, a Glas wrócił do USA.

Hana przyjmuje małą misję od podejrzanej organizacji. Celem misji jest odzyskanie starożytnego posążka z rąk chińskiego ambasadora we Francji. Samą misję przyjmuje niechętnie, ale jest to dobra okazja, żeby odwiedzić miejsce swoich narodzin. Misja wydaje się łatwa, ale jak się szybko okaże, prowadzi ona do czegoś większego. W tym samym czasie Glasa odwiedza dziwny typek z propozycją, która przykuwa jego uwagę. Niedługo wyrusza na Grenlandię.

 

 

Fear Effect Sedna odkryje przed nami mitologię Inuitów, a dokładnie legendę o Sednie. Odwiedzimy jaskinie Grenlandii, opuszczone laboratoria, podwodne stacje, jak i zaświaty.

Gra prezentuje się w rzucie izometrycznym. Posiada możliwość wykorzystania terenu, jak i skradania się. Gdy kucniemy możemy zobaczyć promień widzenia naszych nieprzyjaciół. Korzystamy tu z dwóch dżojstików, jednym sterujemy postacią, a drugim możemy wybrać cel. Możemy również przełączać się pomiędzy postaciami i wykorzystać taktyczną pauzę. W trakcie jej trwania wydajemy polecenia takie jak przemieszczanie się, użycie umiejętności specjalnej lub atak. Jakby nie było, jest to taktyczna gra akcji.

Sama historia nie jest jakoś specjalnie wciągająca. Chociaż zaciekawił mnie sam fakt nawiązania całej historii do mitologii Inuitów i to chyba największy plus. Chyba jeszcze żadna gra nie nawiązywała do tej tematyki. Idąc dalej, postacie są sztuczne i bez specjalnego zarysowania charakteru. Dialogi drętwe, jakby osoby podkładające głos kompletnie nie miały pojęcia o co chodzi w danej scenie. Jakoś nie można się do żadnej z postaci szczególnie przywiązać. Takie trochę to wszystko bezosobowe.

 

 

Gra posiada wiele niedociągnięć, może gdyby studio trochę dłużej nad nią popracowało, byłoby lepiej. AI naszych przeciwników chyba kompletnie nie istnieje. Wystarczy oddać jeden strzał i już zlatują się wszyscy z okolicy. Prawie kompletnie ignorują jakąkolwiek możliwość chowania się za różnego rodzaju zasłonami. Nie próbują w pełni wykorzystać otoczenia, żeby chociażby cię oflankować. Z drugiej strony nie ma się co dziwić, działa to w obie strony. Gdy nie kontrolujemy naszych kompanów, stoją i czekają na odstrzał. Czasem biegną do jednego przeciwnika kompletnie się odsłaniając. Mimo, iż mamy do dyspozycji specjalne zdolności, grę możemy skończyć teoretycznie je ignorując. Biegamy i strzelamy byle zabić wroga jak najszybciej. Z początku jeszcze dało się wykorzystać taktyczną pauzę, rozstawić ich lub wydać konkretne rozkazy. Z czasem jednak i to poszło w zapomnienie. Po prostu mijało się to z celem. Najlepiej chyba działało skradanie się i powolne wycinanie przeciwników. Na kuckach można cichaczem zakradać się, ale nie wszędzie taką taktykę można wykorzystać. Zdecydowanie musieliby nad tym elementem popracować.

 

 

Na naszej drodze nie będziemy mieli tylko przeciwników, są też zagadki/mini-gierki. Począwszy od całkiem prostych do bardziej skomplikowanych, żeby niektóre rozwiązać, wystarczy rozejrzeć się dobrze po otoczeniu. Szczerze, za każdym razem jak jakąś rozwiązałem strasznie się jarałem.

 

 

Warto wspomnieć, że Sushee, pracuje teraz nad Fear Effect Reinvented. Jeżeli mieliście okazję grać w Fear Effect z 2000 roku to zapewne się tu odnajdziecie. Tytuł mogę polecić osobom, które miały styczność z oryginałem i chcą zapoznać się z nową historią oraz dalszymi losami bohaterów.

 

Materiał zrealizowany dzięki uprzejmości Forever Entertainment SA

 

PRZEGLĄD:

  • Trudność zdobycia platyny: 2-3/10
  • Czas potrzebny na zaliczenie platyny: 10 godzin
  • Wszystkie trofea: 25 ( 1,  6,  11,  7)
  • Trofea online: 0
  • Minimalna liczba przejść: 1
  • Maksymalna ilość przejść: 2
  • Trofea do pominięcia: 14

 

MAPA PRZEJŚCIA:

Pierwszą rzeczą na którą musimy zwrócić uwagę to to, że nie ma w grze możliwości wyboru rozdziałów. Co za tym idzie, najlepiej wszystko zaliczyć podczas jednego przejścia. Tym sposobem platynka wpada po pierwszym ukończeniu gry. Polecam skorzystać z tej solucji Walkthrough Guide, aby zorientować się na jakim rozdziale jesteśmy. Znajdziecie tam również zaznaczone miejsca wszystkich dokumentów.

 

Krok 1. Przejście gry ze zwracaniem uwagi na pucharki do pominięcia.

Polecam grać z solucją, aby nie pogubić się w rozdziałach. Link do niej znajdziecie powyżej. Poniżej rozpiszę wam pucharki na rozdziały, w których możecie zaliczyć dane trofeum. Pomijam w rozpisce pucharki fabularne. W dalszej części poradnika, znajdziecie też informacje w opisach, gdzie co można wbić.

Rozdział 1

Rozdział 2 –  Rapid spying

Rozdział 3 –  3 in 1

Rozdział 4 –  The strategist The specialist,   3 in 1,  The scarecrow,  Manipulation,  Burn baby burn,  The engineer

Rozdział 5 –   The great escape Master of infiltration The assassin

Rozdział 6

Rozdział 7 –  The vampire Forgive me

 

Nie należy zapomnieć o The scholar, ten akurat związany jest z szukaniem dokumentów. Jeżeli wam nie wpadnie pod koniec gry, cóż… musicie zagrać jeszcze raz. Pucharki związane z nabijaniem zabić różnymi umiejętnościami, możecie robić w dowolnym rozdziale, o ile nadarzy się stosowna okazja.

 

Krok 2. W razie jakbyście coś przegapili.

Jeżeli przegapicie jakiś pucharek, musicie przejść grę od początku, aż do momentu gdzie możecie go zdobyć. Radzę niczego nie przegapić. W sumie gra jest stosunkowo krótka i będziecie z nią już zaznajomieni, tak więc pójdzie wam zdecydowanie szybciej.

 

 

PORADNIK:

 

platyna Fear Perfect
You earned all trophies


Gratulacje. Fajna gra, taka trochę inna, ale się udało!

 

braz First Mission
You began the adventure


Trofik związany z fabułą, nie do pominięcia.

Spoiler Alert!

 

Pucharek wpadnie z końcem pierwszego rozdziału – Hong Kong. Będziecie przeszukiwać mieszkanie w poszukiwaniu wskazówek.

 

 

 

braz Tourist
You recruited new teammates


Trofik związany z fabułą, nie do pominięcia.

Spoiler Alert!

 

Pucharek wpadnie z końcem drugiego rozdziału – Paris. W ostatniej sekwencji musicie udać się do wahadłowca.

 

 

 

braz Mythology specialist
You learned more about inuit mythology


Trofik związany z fabułą, nie do pominięcia.

Spoiler Alert!

 

Pucharek wpadnie z końcem trzeciego rozdziału – Nuuk. Ostatni etap rozdziału, Alex będzie musiał stoczyć walkę z bossem. Z końcem scenki wpadnie pucharek.

 

 

 

braz Back to the open air
You discovered strange experiments


Trofik związany z fabułą, nie do pominięcia.

Spoiler Alert!

 

Pucharek wpadnie z końcem czwartego rozdziału – Sedna Labs. Dotrzecie do drugiej windy, uruchomicie ją i pojawi się scenka filmowa w trakcie, której wpadnie pucharek.

 

 

 

braz One stays, the other leaves
You saved Glas, but not Rain…


Trofik związany z fabułą, nie do pominięcia.

Spoiler Alert!

 

Pucharek wpadnie z końcem piątego rozdziału – Tanker. Jako Glas, musimy uwolnić się z kajdanek. Skończy się to scenką filmową i pucharkiem.

 

 

 

braz Into the unknown
You survived Atiqtalik’s wrath


Trofik związany z fabułą, nie do pominięcia.

Spoiler Alert!

 

Pucharek wpadnie z końcem szóstego rozdziału – Oil Rig. Ostatnia scena z tego rozdziału to walka z Atiqtalik, po której wpadnie wam pucharek.

 

 

 

braz Reunited
You got through Hell


Trofik związany z fabułą, nie do pominięcia.

Spoiler Alert!

 

Pucharek wpadnie z końcem siódmego rozdziału – Spirit World. Ostatnia wizja, z której musimy uciec to ta z Haną. Po jej ukończeniu pokaże się scenka filmowa no i sam pucharek.

 

 

 

zloto Friend of Glas
You took Glas’s side at the end of the game


Nie do pominięcia. Gra robi automatyczny zapis przed końcową sceną. 

 

Spoiler Alert!

Z końcem gry zostaniecie postawieni przed wyborem. Będziecie musieli zdecydować się pomiędzy dwoma postaciami, Hana lub Glas. Żeby zdobyć ten pucharek, musicie wybrać Glasa. Będzie to wasze złe zakończenie. Po napisach końcowych możecie spokojnie wgrać ostatni zapis gry. Nie ma tu potrzeby zapisywania sobie stanu gry na pamięć USB lub na chmurce.

 

 

 

zloto Friend of Hana
You took Hana’s side at the end of the game


Nie do pominięcia. Gra robi automatyczny zapis przed końcową sceną. 

 

Spoiler Alert!

Z końcem gry zostaniecie postawieni przed wyborem. Będziecie musieli zdecydować się pomiędzy dwoma postaciami, Hana lub Glas. Żeby zdobyć ten pucharek, musicie wybrać Hanę. Będzie to wasze dobre zakończenie. Po napisach końcowych możecie spokojnie wgrać ostatni zapis gry. Nie ma tu potrzeby zapisywania sobie stanu gry na pamięć USB lub na chmurce.

 

 

 

zloto The undecided
You didn’t take a side at the end of the game


Nie do pominięcia. Gra robi automatyczny zapis przed końcową sceną. 

 

Spoiler Alert!

Z końcem gry zostaniecie postawieni przed wyborem. Będziecie musieli zdecydować się pomiędzy dwoma postaciami, Hana lub Glas. Żeby zdobyć ten pucharek, poczekajcie około 10 sekund nie wybierając nikogo. Będzie to wasze najgorsze zakończenie. Po napisach końcowych możecie spokojnie wgrać ostatni zapis gry. Nie ma tu potrzeby zapisywania sobie stanu gry na pamięć USB lub na chmurce.

 

 

 

srebro The assassin
Kill 50 enemies stealthily


Do Pominięcia!

W całej grze będziecie mieli możliwość zabijania cichaczem. Oczywiście trzeba o tym pamiętać już od jej samego początku. Możemy w grze przykucnąć wciskając , tym samym będziemy mogli zobaczyć jaki promień widzenia ma nasz przeciwnik. Zaznaczone jet to kolorem zielonym, system podobny do wielu gier, gdzie musimy się skradać.

Mamy też pucharek z tym związany zloto Master of infiltration. Jest to pierwszy poziom w rozdziale piątym. Tu będziecie musieli przejść cały etap bez wykrycia. Spokojnie możecie sobie tu farmić ten pucharek. Zabijamy parę klientów trzech lub czterech, wciskamy  na padzie i ładujemy ponownie ostatni automatyczny zapis. Dodam, że możecie zobaczyć ikonkę w prawym dolnym rogu gdy gra robi automatyczny zapis.

Osobiście w większości wypadków, gdy musiałem kogoś zabić, starałem się to robić bez wykrycia. Sam pucharek wpadł mi przez to naturalnie.

 

srebro The strategist
Kill 50 enemies with the tactical pause


Do Pominięcia!

Pauzę taktyczną możecie włączyć w dowolnym momencie gry za pomocą . Pierwsza taka możliwość pojawi się w pierwszym rozdziale, zostaniecie o tym powiadomieni w trakcie rozgrywki. Dodatkowo będzie mały tutorial w postaci tekstu.

W trakcie takiej pauzy, możecie dowolnie przemieszczać swoją postać i wydać do trzech poleceń. Na przykład: przemieścić ją w dowolny punkt , wybrać cel  i wydać komendę użycia umiejętności specjalnej za pomocą  lub , a potem samego ataku zwykłą bronią . Możliwości trochę jest. Taką komendę musimy zatwierdzić za pomocą , a jeżeli chcemy jakieś polecenie skasować, możemy to zrobić za pomocą .

Trzeba pamiętać o tym, że będzie się to zaliczać do pucharka tylko wtedy, gdy takie wydanie komendy naszej postaci zakończy się zabiciem wroga.

W czasie gry możecie to stosować w dowolnym momencie. Najlepiej jednak jest ten pucharek robić w parze z wszystkimi pucharkami, które związane są za wykorzystanie umiejętności specjalnych naszych postaci.

srebro The specialist

srebro 3 in 1 – Hana (odbijająca się kula)

srebro The scarecrow – Rain (klon do odwracania uwagi)

srebro Manipulation – Axel (manipulacja)

srebro Burn baby burn – Deke (miotacz płomieni ognia)

srebro The engineer – Glas (automatyczna wieżyczka)

Najlepszym miejscem, żeby pofarmić pucharek i zdobyć trofea za wykorzystanie umiejętności specjalnych naszych postaci jest początek czwartego rozdziału – Sedna Labs – zimowa mapka. Będziemy mieli tu do dyspozycji cały nasz skład. Wykorzystujemy tu taktyczną pauzę i zabicia za pomocą umiejętności czy to specjalnych czy zwykłych. Możecie też to zobaczyć na zrzucie ekranu poniżej.

Gdy wykończymy wszystkich przeciwników, z menu ładujemy ostatni autozapis i tym sposobem farmimy tak długo, aż wszystko zaliczymy.

 

Widok gry w trybie Taktycznej Pauzy

 

srebro The specialist
Kill 50 enemies with skills


Do Pominięcia!

Ten pucharek najlepiej robić w tym samym momencie co srebro The strategist. Znajdziecie tam szczegółowy opis. Umiejętność każdej postaci możecie włączyć wciskając  lub .

 

srebro 3 in 1
Kill 3 enemies with a single bouncing bullet of Hana


Do Pominięcia!

Umiejętność specjalną Hany możecie użyć za pomocą . Teraz musimy nakierować na cel za pomocą  i oczywiście strzelić . Najlepiej robić to jak jest trzech i więcej przeciwników. Możecie to zdobyć po tym jak wyjdziemy z powrotem z niższego poziomu muzeum do recepcji. Będziemy mieli tam 3 drony. Musimy je zwabić, tak jak widać na poniższym zrzucie ekranu. Musimy strzelić do nich co najmniej 2 razy. Jeżeli nam się nie uda, możemy spokojnie wczytać ostatni zapis.

Zerknijcie do pucharka srebro The strategist po więcej informacji i gdzie najlepiej zdobyć ten pucharek.

 

 

 

 

 

srebro The scarecrow
Draw the attention of 20 enemies with the lure of Rain


Do Pominięcia!

Specjalnej zdolności Rain możecie użyć za pomocą . Pokaże wam się okrąg na ziemi, wciskamy , aby aktywować klona-wabika. Automatycznie przykuje uwagę przeciwnika do siebie. Nasz wabik musi odwrócić uwagę 20 przeciwników, żeby pucharek wpadł.

Zerknijcie do pucharka srebro The strategist po więcej informacji i gdzie najlepiej zdobyć ten pucharek.

 

Strategicznie wykorzystany klon-wabik i wpada nam trofik.

 

srebro Manipulation
Make an enemy kill their ally with the confusion of Axel


Do Pominięcia!

To jest stosunkowo proste. Zdolność manipulacji możemy włączyć za pomocą . Ukaże się promień rażenia, a gdy przeciwnik znajdzie się w jego strefie, naciskamy . Tak zmanipulowany przeciwnik musi zabić wroga. Możemy mu w tym trochę pomóc, najważniejsze żeby to on zabił. Tu należy trzymać lekki dystans postacią, którą nie sterujemy.

Zerknijcie do pucharka srebro The strategist po więcej informacji i gdzie najlepiej zdobyć ten pucharek.

 

Axel i jego zdolności. Tak wygląda używanie zdolności manipulacji.

 

Dobrze przeprowadzona manipulacja zaowocuje pucharkiem.

 

srebro Burn baby burn
Kill 20 enemies with the burn damages of the flamethrower of Deke


Do Pominięcia!

Miotacz ognia możecie użyć wciskając . Gdy to zrobicie, ukaże wam się promień rażenia. Pucharek wpadnie w momencie, gdy od poparzeń zginie 20 przeciwników. Pamiętajmy, że paliwo do miotacza wyczerpuje się, możecie je randomowo zdobyć ze skrzynek.

Zerknijcie do pucharka srebro The strategist po więcej informacji i gdzie najlepiej zdobyć ten pucharek.

 

Deke i jego zdolności.

 

srebro The engineer
Kill 3 enemies with a single turret of Glas


Do Pominięcia!

Z automatycznej wieżyczki możecie skorzystać wybierając ją za pomocą . Rozstawiamy ją wciskając . Nasza wieżyczka musi sama zabić trzech wrogów, ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby jej trochę dopomóc. Po prostu, musi ona zadać ostateczny cios. Jak widzicie na poniższym zrzucie ekrany, wbiłem to w rozdziale siódmym – Spirit World. Musicie też pamiętać o tym, że nie będzie ona wieczna, ma swój określony czas trwania lub może być po prostu zniszczona przez wroga.

Zerknijcie do pucharka srebro The strategist po więcej informacji i gdzie najlepiej zdobyć ten pucharek.

 

Glas i jego zdolności.

 

srebro The vampire
Restore 75% of your health with the life steal of Atiqtalik


Do Pominięcia!

Pucharek będziecie mogli zdobyć dopiero w rozdziale siódmym – Spirit World. Tu macie możliwość zagrania postacią Atiqtalik. Posiada ona zdolność zmiany w dwie postacie zwierzęce. Pierwsza z nich to „niedźwiedź”, a druga to „jeleń”. Musimy wybrać postać niedźwiedzia do zaliczenia pucharka, to on ma możliwość wysysania życiowej energii. Za pomocą  wybieramy zmianę w postać niedźwiedzia. Gdy na naszej drodze spotkamy przeciwnika, podbiegamy do niego i wciskamy . Zobaczymy jak Atiqtalik wysysa z niego energię. Musimy tak zrobić co najmniej 4 razy, żeby pucharek wpadł.

 

Atiqtalik i jej zdolności.

 

Atiqtalik zmieniona w postać zwierzęcą, „Niedźwiedź”. Widoczne zmienione zdolności.

 

A tu już sam pucharek, za wykorzystanie zdolności wysysania energii życiowej.

 

srebro Rapid spying
Complete the gala without taking more glasses on the buffet


Do Pominięcia!

Jest to rozdział drugi – Paris. Jako Deke przebrany za kelnera będziecie musieli chodzić po sali i podsłuchiwać rozmowy gości. Będzie to wyraźnie widać, pokaże się ikonka z uchem. W spoilerze znajdziecie miejscówki.

Głównie chodzi o to, żeby podsłuchać właściwe rozmowy zanim będziecie musieli podejść do baru i zabrać nowe kieliszki. Musicie tu zwracać uwagę na zielony pasek po prawej na dole, pokazuje on stan podejrzenia. Jeżeli cały zniknie to macie problem. Możecie go naładować serwując gościom drinki, to ci z czerwonymi wykrzyknikami. Wystarczy podejść i podać drinka. Najlepiej jak będziecie robić to chodząc od rozmowy do rozmowy. Jak tylko obskoczymy właściwe rozmowy, włączy się filmik.

W razie czego polecam sobie tu wyjść z gry i zapisać stan na USB lub na chmurce. W razie niepowodzenia możecie sobie go wczytać i zaliczyć trofika.

 

Tak prezentuje się sala bankietowa.

 

Rozmowy

 

Pierwsza rozmowa.

 

Druga rozmowa.

 

Trzecia rozmowa.

 

Czwarta rozmowa.

 

Piąta rozmowa.

 

Szósta rozmowa – opcjonalna.

 

 

zloto Master of infiltration
Complete the level of the boat’s deck without being detected


Do Pominięcia!

Pucharek będziecie mogli zdobyć w rozdziale piątym – The Tankier. Musicie dotrzeć na koniec poziomu bez wykrycia. Na kuckach będziecie widzieć promień widzenia przeciwników. Nie trzeba wszystkich zabijać. Przejście nie powinno sprawić problemów. W razie wykrycia, zawsze możecie wczytać automatyczny zapis. Na końcu znajdują się drzwi, po przejściu przez nie powinien wam wpaść pucharek. Dla pewności zawsze możecie zapisać sobie stan gry na USB albo na chmurce.

 

Początek rozdziału 5,  The Tankier.

 

Końcówka poziomu. Gdy otworzycie drzwi, pucharek powinien wpaść.

 

zloto The great escape
Complete the puzzle of the Tanker in less than 8 actions


Do Pominięcia!

W ostatnim etapie rozdziału piątego – The Tanker, wcielimy się w Glasa. Będzie on uwięziony. Po tym jak uporamy się z wszystkimi etapami w pomieszczeniu, na koniec będziemy musieli uwolnić się z kajdanek. Musimy zrobić to w mniej, niż w ośmiu ruchach. Zanim jednak podejmiemy się próby ich zdjęcia, bardzo polecam zapisanie sobie stanu gry na pamięć USB lub na chmurkę.

Na zrzutach ekranu poniżej, pokazuję krok po kroku, które i w jaką stronę przekręcać pokrętła.

 

Górną lewą kręcimy raz.

 

Górną prawą, kręcimy 2 razy.

 

Dolną prawą, kręcimy 4 razy.

 

srebro Forgive me
Kill Rain stealthily in Hana’s Hell


Do Pominięcia!

Gdy dotrzecie do świata duchów, rozdział siódmy, macie trzy różne światy. Ostatni to świat Hany.

Spoiler alert!

 

Do zrobienia już z samym początkiem poziomu. Polega on na tym, żeby ukradkiem przez niego przedostać się. Rain będzie próbować nas złapać. Kiedy będziemy skradać się, spokojnie możemy po cichaczu ją zabić.

 

 

 

zloto The scholar
Read every document in the game


Do Pominięcia!

Podczas gry natkniemy się na różnego rodzaju dokumenty, które będziemy mogli przeczytać. Bardzo ważne jest to, że nie są one kumulacyjne, trzeba je „zebrać” podczas jednego przejścia. Nie ma ich wiele i są stosunkowo dobrze widoczne. Wyróżniają się tym na tle, że świecą jak gwiazdki na niebie. Dość często są wręcz na naszej drodze. Same etapy są stosunkowo małe i nie powinniście mieć z tym problemu.

Tu możecie znaleźć cały opis przejścia, jak i wszystkie miejsca „dokumentów” – Walkthrough Guide