Separate Ways to dodatek pokazujący cały główny fabularny motyw Resident Evil 4 z perspektywy postaci Ady Wong. Jest to solidne rozszerzenie, w które warto zainwestować. Szczególnie, jeśli podobała nam się podstawka. Trofea jednak do łatwych tu nie należą. A w zasadzie jedno wymaga od nas wysiłku. Zaliczenie bowiem gry na poziomie Professional z rangą S+ wymusi trochę gimnastyki.
Krok po kroku:
Teoretycznie wszystkie trofea można zaliczyć w dwóch przejściach. Jest to jednak droga zarezerwowana wyłącznie dla weteranów serii. Poniżej rozpiszę najłatwiejszy możliwy sposób na uzyskanie wszystkich pucharków.
Na wstępie warto też poruszyć kwestię bonusów, w które możemy się zaopatrzyć za realną gotówkę. Mamy bowiem dostępne „kupony na wyjątkowe ulepszenie broni” w cenie 13,50 zł za sztukę lub zestawy po trzy sztuki za 32,00 zł oraz po pięć sztuk za 45,00 zł. W przypadku tego dodatku im mamy ich więcej tym gra będzie łatwiejsza za sprawą możliwości odsprzedania biletów kupcowi w cenie 80,000 monet za sztukę. Nie ma potrzeby kupowania ich wielkich ilości, bo można sobie poradzić bez. Choć osobiście polecałbym ten jeden bilecik zdobyć na ulepszenie specjalnej broni. W podstawce też się takowy przydawał.
KROK I – Eksploracyjne przejście na poziomie ASSISTED
Zaczynamy od zwyczajnego przejścia gry. Podczas tego przejścia NIE MARNUJMY pieniędzy. Jedyną rzeczą na którą możemy się zdecydować podczas zakupów to powiększenie walizki na ekwipunek. Nic innego nie będzie nam potrzebne. Staramy się eksplorować każdy zakątek i zbierać jak najwięcej skarbów do odsprzedania. Możemy zrealizować wszystkie zlecenia dla handlarza, by zdobyć niezniszczalny nóż, ale nie jest to konieczne.
KROK II – Gromadzenie kasy na poziomie ASSISTED w Nowej Grze+
Po jednokrotnym ukończeniu gry odblokuje się nam możliwość zakupu Nieskończonej Wyrzutni Rakiet. Nie jest to jednak broń tania, bo wymaga 1,500,000 monet. Najpewniej nie zgromadzimy takiej sumy w pierwszym przejęciu gry nawet jeśli zbieraliśmy sporo kosztowności. Dlatego kontynuujemy zbieractwo, by jak najszybciej zakupić wspomnianą broń. Tu jest pierwsza rzecz, za którą premiowane będzie wydawania prawdziwej gotówki na wspomniane we wstępie „kupony na wyjątkowe ulepszenie broni”. Ze względu na możliwości odsprzedania biletów kupcowi w cenie 80,000 monet za sztukę szybciej możemy zgromadzić wymaganą kwotę. Jednak nawet bez tego w drugiej rozgrywce powinniśmy już zgromadzić wystarczające zasoby. Po zakupie Nieskończonej Wyrzutni Rakiet speedrunujemy już rozgrywkę do końca. Z tą bronią powinno to iść raz dwa.
KROK III – Speedrun na poziomie trudności PROFESSIONAL w Nowej Grze+ z rangą A
Kontynuujemy rozgrywkę po poprzednich przejściach. Po zdobyciu niezawodnej Nieskończonej Wyrzutni Rakiet nie powinno być z tym najmniejszych problemów. Broń ta zmiata dosłownie wszystko na swojej drodze, łącznie z bossami. Naszym celem jest uzyskanie na koniec rangi A, by odblokować broń – Chicago Sweeper. By tego dokonać musimy się zmieścić w czasie poniżej 4 godzin.
KROK IV – Speedrun na poziomie trudności PROFESSIONAL w Nowej Grze z rangą S+
Ostatni i zdecydowanie najtrudniejszy krok w grze. Przed przystąpieniem do tego podejścia w menu głównym wchodzimy do zakładki BONUSES i EXTRA CONTENT SHOP. Przełączając na SEPARATE WAYS kupujemy pierwszy z bonusów: broń – Chicago Sweeper. Będzie to bardzo pomocna rzecz. Zdobycie rangi S+ to dość ciężka sprawa. Po pierwsze – ten poziom trudności potrafi dać czasem popalić. Po drugie – musimy zmieścić się w czasie mniejszym niż 2 godziny i 30 minut. A po trzecie – nie możemy wykonać więcej jak 10 zapisów gry. Po więcej informacji odsyłam do opisu Ada the „S+”py.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!
Giant Slayer
Defeat El Gigante in Separate Ways.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po pokonaniu pierwszego bossa. Gigant znany z podstawki, wiec i schemat jest podobny. W przypadku dodatku jednak warto przede wszystkim skorzystać z linki z hakiem, by wskoczyć na dachy okolicznych budynków i z nich prowadzić ostrzał. Celujemy najpierw w głowę, potem z wystającą z pleców narośl. W przypadku, gdy olbrzym zniszczy budynek wskakujemy na kolejny.
"It" Kept You Busy
Defeat Pesanta in Separate Ways.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po pokonaniu drugiego bossa. Generalnie nęka on nas przez większą część gry, ale skupiamy się tu na ostatecznym starciu. Z początku potwór ten atakuje nas pod postacią humanoidalnego skorpiona. Skupiamy się, by strzelać mu w głowę. To jest jego główny czuły punkt. Musimy uważać na strzelający atak z dystansu, a w zwarciu lepiej nie pozostawać za długo.
Po pokonaniu mamy chwilę spokoju. Druga faza zacznie się dopiero, gdy podniesiemy kosztowność, którą nasz przeciwnik upuścił. Nim to zrobimy mamy dobry moment na przeładowanie broni i przygotowanie się. Po podniesieniu przedmiotu nastąpi atak. Tym razem walczymy z wielką stonogą. Kluczowym jest strzelanie w widoczny na brzuchu słaby punkt. Musimy uważać na pozostawiane przez bossa wybuchające pułapki oraz nagłe ataki szarżowaniem. Dodatkowo może on też przywołać kilka przeciwników – much. Bardzo istotne w tej walce jest bycie w ciągłym ruchu.
Had Enough of Preachers
Defeat Osmund Saddler in Separate Ways.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po pokonaniu trzeciego bossa. Walka jest tu bardzo podobna do pierwszej fazy poprzedniego bossa. Tak samo też najlepszą opcją jest strzelanie w głowę. Szczególnie, gdy odsłoni wrażliwe na ataki oko. Lepiej też trzymać bezpieczną odległość.
Capable Operative
Complete Separate Ways on Standard mode or higher.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie naturalnie po ukończeniu gry przynajmniej na poziomie STANARD.
Skilled Agent
Complete Separate Ways on Hardcore mode or higher.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie naturalnie po ukończeniu gry przynajmniej na poziomie HARDCORE.
The Perfect Mission
Complete Separate Ways on Professional mode.
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie naturalnie po ukończeniu gry przynajmniej na poziomie PROFESSIONAL.
Ada the "S+"py
Complete Separate Ways on Professional mode with an S+ rank.
Ranga S+ wiąże się z pewnymi obostrzeniami. Głównym jest konieczność użycia całkowicie Nowej Gry. Grając w trybie Nowej Gry+ nie jest możliwe zdobycie rangi lepszej niż S. Utrudnia to sprawę, ale to nie koniec problemów. By zaliczyć to wyzwanie musimy ukończyć grę na tym poziomie trudności w czasie poniżej 2 godzin i 30 minut, a do tego wykorzystać nie więcej jak 10 zapisów. Warto zaznaczyć, że żadnych autozapisów niema, więc nie dość, że musimy się spieszyć to jeszcze nie możemy za często zapisywać gry.
Przed przystąpieniem do tego podejścia w menu głównym wchodzimy do zakładki BONUSES i EXTRA CONTENT SHOP. Przełączając na SEPARATE WAYS kupujemy pierwszy z bonusów: broń – Chicago Sweeper. Będzie to bardzo pomocna rzecz. Dodatkowo polecam też kupić sobie w sklepie dodatek „kupon na wyjątkowe ulepszenie broni” w cenie 13,50 zł. Wystarczy jeden, a znacząco ułatwi nam zdobycie tego pucharka. Będziemy mogli bowiem już przy pierwszej wizycie u handlarza ulepszyć broń Chicago Sweeper dodając do niej opcję na nieskończoną amunicję. W innym wypadku będziemy musieli lecieć ze zwykłą bronią i uważać na amunicję oraz wykonywać zlecenia dla handlarza, by kupon do ulepszenia nabyć w zakładce TRADE za specjalnie kryształy.
Podstawowe sprawy:
- Pomijamy wszystkie scenki oraz rozmowy przytrzymując .
- W przypadku śmierci wybieramy QUIT, by wyjść do menu i stamtąd wczytujemy ostatni zapis. W innym wypadku naliczy nam czas za te wszystkie zakończone śmiercią nieudane podejścia.
- Zbieramy wszelkie skarby i przedmioty po drodze. Nie nadkładamy jej, ale nie zostawiajmy jak coś już nam pod nogami leży. Pieniądze przydadzą się do jednorazowego ulepszenia mocy broni Chicago Sweeper oraz kupna wyrzutni rakiet.
- Wyrzutnia rakiet przydaje się głównie w dwóch momentach. Pierwszym są kanały, gdzie zamykana jest przed nami brama, a z łańcucha zrywa się dwóch ślepych wrogów w stylu Wolverina. Możemy od razu strzelić im z wyrzutni rozwalając obu na miejscu, a brama się automatycznie otworzy. Drugim jest boss w rozdziale 7 – Saddler. Sprzedajemy mu strzała i walka od razu się kończy.
- Jeśli mamy zakupionych więcej „kuponów na wyjątkowe ulepszenie broni” to możemy je odsprzedać, by mieć pieniądze na ulepszenie mocy broni Chicago Sweeper oraz zakup wyrzutni rakiet na jeszcze inne okazje.
- Podczas gry polecam zostawiać sobie też granaty błyskowe. Przydają się do mijania wrogów w ciasnych pomieszczeniach.
Polecane momenty do wykonania 10 zapisów:
- Po zakończeniu Rozdziału 1. Pamiętajmy, by przed dokonaniem zapisu wyposażyć się w Chicago Sweeper oraz niezniszczalny nóż jeśli mamy go odblokowanego.
- W miejscu pierwszego spotkania z handlarzem w rozdziale 2. Dokonajmy zapisu dopiero PO ulepszeniu nieskończonej amunicji w broni Chicago Sweeper.
- W wiatraku PRZED wejściem na linowy most w Rozdziale 3. Gdy widzimy most za którym gniewny tłum oblega domek kierujemy się w drzwi po prawej. Tam znajdziemy maszynę do pisania.
- Po rozwiązaniu zagadki ze strzelaniem do gongów w rozdziale 4. Jest to moment, gdy zdobywamy latarnię do bramy i musimy uciekać przed wiertłem. Ewentualnie można też przed samą zagadką, ale wtedy w razie wczytywania będziemy musieli ją powtarzać.
- Po zakończeniu Rozdziału 4.
- Po obniżeniu poziomu wody w Rozdziale 5. Zapisać możemy w pomieszczeniu z handlarzem.
- Zapisujemy tuż przed walką z drugim z głównych bossów. Maszyna jest u handlarza przed wejściem na zniszczony mostek/rusztowanie w którym po wystrzeleniu linki z hakiem nastąpi starcie.
- Po zakończeniu Rozdziału 5.
- Zapisujemy u handlarza przed polem pilnowanym przed dwa działka z laserowym namierzaniem w bunkrach.
- Zapisujemy po pokonaniu trzeciego bossa przed odpaleniem się odliczania i zadania szukania wyrzutni rakiet dla Leona.
Ogólne porady dotyczące rozdziałów:
- Rozdział 1 – To będzie dość ciężki początek, bo musimy jakoś przetrwać całość, a nie mamy jeszcze dobrodziejstwa w postaci broni z nieskończoną amunicją. Dodatkowo na sam start mamy starcie z bossem. Będzie to wymagało trochę prób. Później biegniemy do armaty. Dobrze po drodze zdobyć karabin. Pamiętajmy, by przed dokonaniem zapisu po zakończeniu rozdziału wyposażyć się w Chicago Sweeper oraz niezniszczalny nóż jeśli mamy go odblokowanego.
- Rozdział 2 – Startujemy jeszcze bez bez ulepszonej broni, więc ostrożnie musimy dostać się do sklepu handlarza. Ulepszamy tam za kupon Chicago Sweeper i możemy zapisywać. Ulepszona broń pozwoli nam prowadzić nieprzerwany ogień. Po wyjściu z kościoła czeka nas starcie z bossem. Ustawiamy się tak, by mógł nas zajść tylko z przodu i prujemy w głowę nieprzerwanie. Gdy pojawią się klony to im też. Rozpłyną się. Po walce czeka nas jeszcze dość upierdliwa ucieczka z willi. Większość wrogów należy olać, bo ścigający nas dryblas jest za mocy na walkę. Następnie po znalezieniu fajek Louisa budynek najadą wrogowie. Polecam zrobić sito ze wszystkich idąc do wyjścia. Jest tam za ciasno, by się mijać.
- Rozdział 3 – Startujemy znowu w willi. Kierujemy się do punktu zapisu w wiatraku. Po drodze robimy sito z tych co staną nam na drodze. W wiosce nie ma jednak sensu się grzebać, gdyż większość wrogów można po prostu minąć. Pierwszy boss – gigant jest banalny, gdy dzierżymy Chicago Sweeper. Wskakujemy na dach i prujemy nieprzerwanie w typa.
- Rozdział 4 – Zapisujemy grę najlepiej po zagadce strzelania w gongi z ucieczką przed wiertłem. Potem czeka nas dość irytujące starcie z rycerzami, gdy zdobędziemy butelkę. Czeka nas tu pewnie kilka zgonów, bo wrogowie zachodzą nas od kilku stron. Kluczowe jest celowanie w głowę, by spadł im hełm, po czym zniszczenie pasożyta. Należy też uważać na dwóch kuszników za kratami. Kolejną lokacją wymagającą uwagi jest labirynt. Musimy odszukać szamana. Ten chowa się w pierwszej kolejności przy fontannie nieopodal zejścia od drzwi, do których zabrał element. Zeskakujemy tam, uważamy na zwykłych typów, ale skupiamy się na ubiciu szamana nieprzerwaną serią. Potem możemy zabrać element i szybko za pomocą linki z hakiem wrócić do drzwi. Na koniec lecimy po motyla. Kod do szafki jest zawsze taki sam: żuk, czaszka jelenia, jaszczurka. Zapisujemy po zakończeniu rozdziału.
- Rozdział 5 – Idąc śladem Louisa warto zgarnąć sporo wartą koronę. Znajdziemy ją okrągłym pomieszczeniu naprzeciwko miejsca, gdzie musimy pociągnąć za wajchę. W kanałach nie ma wielkiej filozofii. Zapisujemy grę po spuszczeniu wody. Dobrze też kupić tu wyrzutnię rakiet. Idąc dalej uważamy na wodne kreatury. W pomieszczeniu z dwoma ślepymi przeciwnikami możemy im sprzedać rakietę eliminując obu na strzała i od razu odblokowując drogę. Zapisujemy grę u handlarza dalej przed zejściem na most do kolejnego bossa. Boss nie jest trudny. W pierwszej fazie to częściowo kwestia szczęścia, ale ciągłe strzelanie w japę może go dobrze trzymać na dystans. Warto jednak uciekać jak za blisko podejdzie. W drugiej fazie jest generalnie jeszcze łatwiej, bo ataki są łatwe do przewidzenia, a Chicago Sweeper świetnie się sprawdza. W dalszej drodze należy uważać na miażdżące kamienie w jaskiniach, a następnie po wyjściu ostrożnie z kusznikami na murach. Potrafią nas trafić z daleka. Zapisujemy po zakończeniu rozdziału.
- Rozdział 6 – W miejscu budowy możemy w zasadzie minąć większość przeciwników po prostu biegnąc do drzwi fabryki. Zapis był niedawno, a nie ma sensu się z wszystkimi ostrzeliwać. W fabryce idąc po baterie do drzwi unikajmy regeneratorów. Pierwszy jest w słoju i nie wylezie o ile do niego nie strzelimy. Drugi wychodzi przez drzwi do których się zbliżamy, wystarczy zrobić rundkę dokoła biurka by go zgubić i iść dalej. Trzeci jest w jednym z pomieszczeń w ciemności, ale nie musimy tam iść, więc nam nie grozi. Po zdobyciu baterii i dalszej drodze uwaga na zarażonego pająkiem, bo wyskoczy nam na twarz. Kawałek dalej spotkamy czwartego regeneratora. Gdy zacznie nas gonić wracamy się i robimy kółeczko w kuchni, by go zostawić za sobą i iść dalej. No i jest piąty super-regenrator. Tego najlepiej oślepić granatem błyskowym i minąć. Potem otwieramy bramę i mamy przejażdżkę kolejką. Chicago Sweeper jest dość słaby na większy dystans, ale poruszając się po wózku by nie zostać trafionym bez problemu z jego użyciem zlikwidowałem wszystkich strzelców. Uwaga przede wszystkim na typa z wyrzutnią rakiet. Kawałek dalej możemy zapisać grę. W dalszej części unikamy działek i przestawiamy laserowe „ściany”. Wrogów jest tu dużo i opcje są dwie. Jeśli mamy granaty błyskowe możemy ich oślepić i minąć. W innym wypadku raczej trzeba będzie ich rozstrzelać, by się jakoś przedostać do laboratorium. Tam sprawa jest już prosta, wystarczy uciekać przed potworem i dobrze wykonać sekwencje skoków miedzy laserami.
- Rozdział 7– Lecimy przed siebie rozstrzeliwując wrogów na drodze. Pamiętajmy, że zdecydowanie warto zgarnąć wyrzutnię rakiet na bossa, który za chwile się pojawi. Wtedy jeden strzał i temat zamknięty. Grę zapisujemy na rusztowaniu przed zlokalizowaniem wyrzutni rakiet dla Leona i odpaleniem się odliczania. Czasu jest tu dostatecznie wiele, acz radzę uważać na przeciwników, bo blokować nas będzie ich niemało. Przede wszystkim eliminujmy typów z wyrzutniami rakiet. Reszta opcjonalnie, choć w pierwszym budynku większość można spokojnie minąć. Po podniesieniu wyrzutni uwaga na muchy i kolejnych strzelców w oddali. Jednego zdejmujemy przed skoczeniem na kontener. Najlepiej go ustrzelić jeszcze zanim macka zagrodzi nam drogę. Potem rozstrzeliwujemy wszystkich by dostać się do windy i mamy koniec gry.