Returnal – Poradnik do trofeów


Postaw mi kawę na buycoffee.to

Pierwsza produkcja od studia Housemarque na nową generację konsoli PlayStation. Gra dostarcza sporo zabawy, ale również stresu. Spora część Returnal jest oparta na losowości, w tym również platyna. Uzbrójcie się w cierpliwość i sporą ilość nerwosolu, bo będzie ostro!

 

Jak oceniasz trudność platyny w Returnal?

View Results

Loading ... Loading ...

 

  • Stopień trudności wbicia platyny: 7/10
  • Czas do zdobycia platyny: 55 godzin (czas jest mocno uzależniony od losowości gry)
  • Liczba trofeów: platynax1zlotox7 x5 x18
  • Liczba trofeów online: 1
  • Minimalna liczba przejść: 1 + wielokrotne powtarzanie biomów
  • Trofea możliwe do przeoczenia: BRAK
  • Zglitchowane trofea: BRAK (w jednej z pierwszych wersji gier było sporo problemów z zapisywaniem statystyk do niektórych trofeów, obecnie problemu już nie ma)

 

Opinia znajduje się TUTAJ!

 

Wstępne wskazówki:

  • W momencie pisania poradnika (patch 1.3.7), gra nie oferuje żadnej formy zapisu (poza mechanikami bezpośrednio w grze). Jedyny checkpoint na jaki traficie to po pokonaniu bossa w biomie #3. Będziecie wtedy zaczynać od biomu #4, gdy poniesiecie śmierć, a po ukończeniu gry za pierwszym razem, będziecie mogli zmienić punkt startowy na biom #1 lub biom #4 w Waszym statku (w pokoju, który początkowo jest zamknięty). Dlatego jeśli macie mało czasu na granie to warto skorzystać z funkcji usypiania gry (wyłączcie automatyczne pobieranie aktualizacji, żeby nie wyrzuciło Was z gry), dzięki czemu będziecie mogli wrócić do momentu, gdzie skończyliście.
  • Gra jest w głównej mierze oparta na losowości (układ pokoi, znajdziek, artefaktów, itd.), dlatego czeka Was spora ilość powtarzania każdego biomu, żeby wszystko znaleźć. Po czasie zauważycie powtarzające się schematy, jak chociażby pokoje same w sobie mają określoną budowlę, która nie podlega losowości, tylko ich układ w każdym biomie.
  • Większość bossów wystarczy pokonać tylko raz. Podczas każdego kolejnego przejścia odblokują się skróty, dzięki którym przejdziecie do kolejnych biomów, bez konieczności walki z bossem. Wyjątkiem może być boss w pierwszym i ostatnim biomie, ponieważ dopiero po ich pokonaniu otrzymujemy dostęp do maszyny, do której możemy włożyć kostkę lub ze względów fabularnych.
  • Gra jest zrobiona w stylu metroidvani, czyli na początku spotkacie sporo miejsc oraz pomieszczeń, do której nie będziecie mieć wstępu. Wraz z progresem w grze, otrzymacie narzędzia, dzięki którym będziecie mogli zwiedzać coraz więcej miejsc, które wcześniej były niedostępne.
  • Grajcie zachowawczo, nie biegnijcie na pałę bo szybko się to skończy. Bardzo często można wykorzystać drzwi do poprzedniego pokoju jako osłonę. W przypadku pokoi, które ulegają zamknięciu, gdy do nich wejdziemy konieczny jest ciągły ruch, szczególnie, gdy w pobliżu jest jakiś mocny wróg. Podczas wejścia do każdego pokoju rozglądajcie się, podchodźcie powoli do przodu i obserwujcie, gdzie pojawiają się wrogowie. Zwiedzajcie wszystkie pokoje, nie bójcie się korzystać z kluczy i przechodźcie do kolejnego biomu dopiero, gdy będziecie pewni, że wszystko już odwiedziliście (na tyle na ile pozwalają Wam obecne narzędzia rzecz jasna).
  • Najtrudniejszym wrogami (poza bossami oraz mini-bossami) będą dla Was latający przeciwnicy, w szczególności drony w biomie #3 oraz biomie #5. Tak jak pisałem wyżej, najlepszą taktyką jest chowanie się, najlepiej w poprzednim pokoju jeśli jest taka możliwość. Starajcie się ich eliminować w pierwszej kolejności, ponieważ potrafią mocno napsuć krwi (drony mają atak kamikaze, gdy mają mało zdrowia).
  • Nauczcie się schematu ataków każdego przeciwnika! Jest to kluczowe w szybkim radzeniu sobie z nimi podczas każdej kolejnej próby. Spora część z nich oznacza sygnałem dźwiękowym lub zmianą koloru/kształtu swój mocny atak. Trzeba wiedzieć kiedy zrobić unik, a kiedy w nich strzelić, żeby go anulować.
  • Podstawą Waszego przeżycia jest jak największy pasek zdrowia! Będziecie go mogli ulepszać poprzez zbieranie Żywicy / Resin, gdzie 3 części powiększają trochę pasek zdrowia. Obok żywicy, będziecie również znajdować Sylfion / Silphium, który odnawia życie. Jednak, gdy macie pełny pasek zdrowia, Sylfion działa jak Żywica, więc zebranie 3 części podniesie Wam pasek życia, dlatego bardzo ważne jest, aby starać utrzymać się pełny pasek zdrowia, szczególnie przy podnoszeniu Sylfionu. W życiu jednak nie jest to takie łatwe, ale pamiętajcie, żeby ich nie omijać, gdy macie pełne zdrowie! Zdrowie można również jednorazowo odnowić poprzez przespanie się w Waszym statku, ale działa to tylko i wyłącznie raz.
  • Dobór broni to podstawa całej Waszej przygody, to dzięki niej możecie przelecieć przez grę jak na łatwym poziomie trudności, albo męczyć się z każdym napotkanym stworem. Póki co, najlepszą bronią w grze zdecydowanie jest Pustkostrzał / Hollowseeker z cechami takimi jak Portalowa Wiązka / Portal Beam + Ząbkowane Pociski / Serrated Rounds Dzięki takiemu zestawowi poradzicie sobie z każdym przeciwnikiem w mgnieniu oka. Portalowa Wiązka powoduje, że co jakiś czas będzie pojawiać się portal obok Was, z którego będzie strzelać bardzo mocny laser, który wręcz miażdży każdego przeciwnika. Ząbkowane Pociski powodują efekt trucizny, czyli gdy strzelicie w przeciwnika raz, on będzie otrzymywać dodatkowe obrażenia przez jakiś czas. Inną bronią, która bardzo dobrze sobie radzi jest Karabin Tachiomatyczny / Tachyomatic Carbinenajlepiej z cechami takimi jak Pijawkowe Naboje / Leech Rounds + Rosnące Tempo / Rising Pitch. Te dwie bronie + odpowiednie cechy powodują, że walki nie są aż tak stresujące. Oczywiście dobór broni pozozstawiam Wam, jednak z tymi dwoma czułem się najpewniej. Radzę stronić od wszelkich granatników i innych broni z kilkoma strzałami na krzyż. O ile ich strzał jest bardzo mocny, tak w walce z wieloma przeciwnikami trzeba się napocić, żeby ich pokonać.
  • Nie zapominajcie również o broni melee, czyli mieczu pod . Jest to bardzo mocna broń, ale wymaga podejścia pod samego przeciwnika. Kiedy już opanujecie schematy ataków przeciwników i będziecie wiedzieli kiedy można podejść i uderzyć to wykończycie ich bardzo szybko. Miecz można wzmocnić takim artefaktem jak Stabilizator Ostrza / Blade Balancer, dzięki czemu wykończy większość przeciwników dosłownie kilkoma machnięciami.
  • Podczas całej gry, kluczowe jest utrzymywanie adrenaliny na jak najwyższym poziomie (rośnie, gdy zabijcie i resetuje się, gdy otrzymacie obrażenia). To dzięki niej będziecie mogli jeszcze szybciej zabijać kolejnych przeciwników. Adrenalina ma 5 poziomów i każdy daje dodatkowe bonusy, jak chociażby większe pole przeładowania broni, zaznaczanie przeciwników na ekranie, dodatkowe pociski czy nawet tarcza, dzięki której adrenalina nie zresetuje się przy pierwszym otrzymaniu obrażeń. Wiem, że łatwo się mówi, a trudniej wykonuje, ale zawsze skupiajcie się robieniu jak najwyższej adrenaliny, szczególnie podczas walki z bossami (chociaż bez problemu obejdziecie się i bez niej).
  • Wraz z progresem będziecie odblokowywać coraz to nowsze i lepsze artefakty. Najważniejszym z nich jest zdecydowanie Figurka Astronautyktóra daje Wam dodatkowe życie (odradzacie się od razu w miejscu śmierci). Bardzo ważna rzecz, szczególnie podczas walki z bossami. Istnieją również pasożyty, które dają dodatkowe życie, ale wiąże się to z otrzymaniem jakiś minusów (musicie zawsze czytać plusy i minusy każdego pasożyta, bo są one losowe). W nieco dalszym etapie gry, znajdziecie również Dziecięcy Zegarekktóry działa podobnie jak figurka astronauty, ale przywraca Was z pełnym paskiem zdrowia. Czyli jak będziecie mieć sporo szczęścia, to możecie zagwarantować sobie 3 życia, ale nie liczyłbym na to bo los nie jest aż tak przyjazny graczowi. Poza tymi artefaktami, koniecznie kupujcie te związane ze zwiększanie odporności gracza, większemu odnawianiu zdrowia oraz zwiększanie zadawanych obrażeń.
  • W każdym biomie znajdziecie pokój z maszyną Rekonstruktor / Reconstructor. Jest to swego rodzaju zapis postaci, ale tylko i wyłącznie w obrębie danego biomu oraz gry. Także wyłączenie gry lub zmiana biomu powoduje jego anulowanie. Maszyna działa tak, że za 6 eterów robicie zapis postaci, a w momencie śmierci wracacie w takim stanie w jakim ponieśliście śmierć (zostają wszystkie artefakty, bonusy zwiększające zdrowie, bronie, itd.). Zalecam korzystać z tej maszyny, szczególnie w biomie #3, #5 oraz #6, jako że to najtrudniejsze etapy w grze.
  • Obok artefaktów oraz pasożytów, będziecie również zbierać wyposażenie jednorazowe użytku. Przedmioty te znikają po użyciu, ale mogą mocno ułatwić życie w trudnych starciach. Warto zawsze mieć pod ręką apteczkę, a gdy odblokujecie dodatkowe miejsca, baterię zwiększającą adrenalinę do maximum oraz jakieś narzędzia ofensywne, jak portal z wieżyczką czy zamrażanie przeciwników. Wraz z progresem w grze będziecie odkrywać ich coraz więcej, więc pula losowości zwiększy się. Nie chomikujcie tych narzędzi, ponieważ lecą one dość często. Trzymajcie jedynie apteczki, bo są na wagę złota. Warto dodać, że te same przedmioty można zbierać w większych ilościach niż jedna sztuka! 
  • Pasożyty można zdejmować w specjalnych maszynach lub przy pomocy jednorazowego wyposażenia. O ile zasada działania jest wiadoma, tak warto przed opuszczeniem biomu pozbierać zalegające pasożyty i zdjąć je w maszynie. Za każdego pasożyta otrzymacie sporą ilość obolitów, więc można łatwo zrobić sporo kasy. Pamiętajcie tylko, że maszyna zdejmuje każdego pasożyta pojedynczo, więc trzeba wejść kilka razy, żeby zdjąć wszystkie (jeśli tego chcecie).
  • Bardzo często napotkacie uszkodzone (malignant) przedmioty. Podniesienie ich może spowodować efekt uboczny w postaci uszkodzenia kombinezonu i pojawienia się specjalnego zadania (w lewym górnym rogu), aby je usunąć. Przeważnie trzeba zabić daną liczbę przeciwników, skorzystać z klucza, otworzyć skrzynię, itd. Zadania są różne i to od Was zależy czy zaryzykujecie podniesienie czy nie.
  • Do platyny będą Wam również potrzebne znajdźki w postaci dzienników zwiadowcy oraz ksenoglifówTe pierwsze znajdziecie zawsze przy zwłokach zwiadowców i wg informacji znalezionych w sieci, niektóre pojawiają się w kolejnych przejściach po wykonaniu określonej czynności (np. zabiciu bossa, skorzystaniu z rekonstruktora po śmierci, itd.). Przeważnie jak są to leżą na Waszej drodze i są wyraźnie zaznaczone na radarze, więc jak tylko go zobaczycie to od razu po niego idźcie. W przypadku szyfrów ksenoglifów (znak na ścianie), pojawiają się zawsze w nowych pokojach, na jednej ze ścian. Szyfry nigdy nie pojawiają się w pokojach z zamkniętymi oraz złotymi drzwiami, więc nie musicie marnować specjalnie kluczy (aktualizacja: prawdopodobnie po jednym z patchów, szyfry mogą pojawić się również za zamkniętymi drzwiami, dlatego będziecie musieli też tam szukać). Zaznaczone na radarze są małym zielonym trójkątem, więc jak tylko traficie do nowego pokoju to zwracajcie uwagę na radar. Niektóre pokoje pojawiają się bardzo rzadko i trzeba nawet kilkunastu prób, żeby się w końcu pojawił. Niekiedy nowy pokój nie oznacza, że będzie w nim szyfr, więc odnalezienie wszystkich to będzie zapewne Wasz ostatni krok w drodze po platynę.

 

Krok po kroku:

KROK #1 – Zabicie wszystkich bossów oraz ukończenie gry

Ten krok będzie dla Was zapewne najtrudniejszym etapem, ponieważ to początek gry daje najbardziej w kość, gdy nie znamy przeciwników, mamy małą pulę artefaktów oraz samych broni. Grajcie zachowawczo, nie wbiegajcie nigdzie na pałę, a nowe pokoje eksplorujcie powoli. Patrzcie uważnie na radar, czy w danym pokoju nie ma dzienników zwiadowcy oraz szyfrów ksenoglifów. Nie bójcie się również zwiedzać całej mapy oraz wszystkich pomieszczeń, bo tylko dzięki temu dopakujecie odpowiednio swoją postać. Koniecznie kupujcie figurkę astronauty w pierwszej kolejności oraz ulepszenia zdrowia i odporności. Jak znajdziecie broń, z którą czujecie się bardzo dobrze to nie wymieniajcie jej na pierwszą lepszą tylko i wyłącznie dlatego, że ma wyższy poziom. Zwracajcie uwagę na to z jakimi cechami pojawiają się Wam kolejne bronie, bo czasami są one ważniejsze od samego paska obrażeń. Dla mnie najlepszymi broniami w całej grze są zdecydowanie Pustkostrzał / Hollowseeker oraz Karabin Tachiomatyczny / Tachyomatic Carbine. Jeśli Wam pasują inne bronie, to trzymajcie się z nimi do momentu aż nie poczujecie, że przeciwnicy schodzą zbyt długo, wtedy trzeba już dokonać wymiany.W trakcie tego kroku, reszta trofeów powinna wpaść sama, jako że są głównie związane z rozwojem postaci czy eksploracją biomów.

Najbardziej dadzą Wam w kość bossowie. To co się tam wyprawia i ilość pocisków, laserów czy fal na ekranie potrafi przyprawić o ból głowy. Nie ma tutaj złotych rad jak jedynie nauczyć się ich schematów ataków i wiedzieć jak ich unikać. Chociaż czasami nawet i ta wiedza nie pomaga. Przy trofeum związanym z każdym bossem, zamieściłem opisy oraz filmiki, które może Wam pomogą przy walce z nimi. Przede wszystkim nie panikujcie, gdy zobaczycie milion pocisków lecących w Waszą stronę. Po czasie zaczynają się rozchodzić i zawsze jest jakiś sposób na ich ominięcie, chociażby przy pomocy uniku. Wiem, że łatwiej powiedzieć, a trudniej zrobić, ale ta gra opiera się na wytrwałości i uczeniu się błędach. Zginiecie tutaj wiele razy, czasami w bardzo głupi sposób, czasami na końcu walki z jakimś bossem, albo nawet odłączą Wam prąd w domu. Każda kolejna próba nauczy Was czegoś nowego, będziecie wiedzieć coraz więcej, a los może rzuci Wam jakąś super broń z idealnymi cechami. Nie pozostaje mi nic innego jak po prostu życzyć wytrwałości!

 

KROK #2 – Odwiedzić domek oraz znaleźć 6 fragmentów oblicza słońca

Po zabiciu ostatniego bossa w biomie #6 (na szczęście nie jest taki trudny), wrócicie rzecz jasna do Waszego statku. Odblokuje się pokój, który początkowo był zamknięty i otrzymacie możliwość zmiany biomu startowego (tylko pomiędzy biomem #1 oraz biomem #4). Zaraz po pokonaniu bossa, musicie udać się do domku w biomie #4 (domek w biomie #1 nie działa), aby rozegrać kolejną sekwencję. Po jej ukończeniu domek znów się zamknie, a Wy będziecie musieli zebrać 6 fragmentów oblicza słońca. Jak można się domyślić, w każdym biomie będzie znajdować się jeden fragment. Mogą pojawić się one w różnych miejscach, a nawet w różnych pokojach, więc kluczowe jest zwiedzanie każdego zakamarka (w tym momencie macie dostęp już do wszystkich narzędzi, więc wszędzie wejdziecie). Po zebraniu wszystkich fragmentów, znów wracacie do domku w biomie #4 i rozgrywacie ostatnią sekwencję. Po jej ukończeniu otrzymacie kluczyki do samochodu, których musicie użyć w pomieszczeniu za ostatnim bossem (tak, trzeba go pokonać ponownie). Po obejrzeniu ostatniej scenki otrzymacie trofeum za Akt 3.

 

KROK #3 – Zebranie reszty dzienników zwiadowcy oraz szyfrów ksenoglifów

Najdłuższy etap w całej grze. Musicie zebrać brakujące znajdźki w każdym biomie. Najważniejsze z nich to dzienniki zwiadowcy oraz szyfry ksenoglifów. Te pierwsze znajdziecie zawsze przy zwłokach zwiadowców i wg informacji znalezionych w sieci, niektóre pojawiają się w kolejnych przejściach po wykonaniu określonej czynności (np. zabiciu bossa, skorzystaniu z rekonstruktora po śmierci, itd.). Przeważnie jak są to leżą na Waszej drodze i są wyraźnie zaznaczone na radarze, więc jak tylko go zobaczycie to od razu po niego idźcie. W przypadku szyfrów ksenoglifów (znak na ścianie), pojawiają się zawsze w nowych pokojach, na jednej ze ścian. Szyfry nigdy nie pojawiają się w pokojach z zamkniętymi oraz złotymi drzwiami, więc nie musicie marnować specjalnie kluczy (aktualizacja: prawdopodobnie po jednym z patchów, szyfry mogą pojawić się również za zamkniętymi drzwiami, dlatego będziecie musieli też tam szukać). Zaznaczone na radarze są małym zielonym trójkątem, więc jak tylko traficie do nowego pokoju to zwracajcie uwagę na radar. Niektóre pokoje pojawiają się bardzo rzadko i trzeba nawet kilkunastu prób, żeby się w końcu pojawił. Niekiedy nowy pokój nie oznacza, że będzie w nim szyfr, więc odnalezienie wszystkich to może być droga przez mękę. W razie czego, skorzystajcie z metody restartowania gry po każdym nieudanym runie (gdy nie znajdziecie znajdziek, które potrzebujecie), a nie restartowania cyklu bezpośrednio w grze. Nie wiem ile w tym prawdy, ale podobno restartowanie całej gry ma większy wpływ na losowanie nowych pokoi niż restart w samej grze. Osobiście mi to pomogło, ponieważ szukałem dość długo ostatniego szyfru w paru biomach i restarty w grze nic nie dawały. Dopiero po restarcie gry pojawiły mi się nowe pokoje, od razu w każdy potrzebnym biomie. Może to był przypadek, a może rzeczywiście coś jest na rzeczy, dlatego warto spróbować tej metody.

 

Poradnik:

platyna Helios / Helios
Zbierz wszystkie trofea / Collect all trophies

Platyna mocno uzależniona od losowości gry i jak bardzo będzie dla Was łaskawa. Samo przejście fabuły da już wielu w kość, ale trzeba pamiętać, że ta gra uczy gracza na jego błędach. Zginiecie mnóstwo razy na bossach, od zwykłych przeciwników, w najgłupszy możliwy sposób, itd. Każda kolejna śmierć to będzie cenna lekcja. Dzbanek dla najbardziej wytrwałych, ale satysfakcja z jego zdobycia jest znacznie większa.

 

braz Podstawy przetrwania / Atropian Survival
Naucz się podstaw przetrwania na Atropos / Learn the basics of survival on Atropos

Jeden z pierwszych pucharków, który wpadnie Wam sam. Dostaniecie go zaraz po ukończeniu pierwszych samouczków i otrzymaniu miecza.

 

zloto Za Ruiny / Past the Ruins
Ukończ badanie Zarośniętych Ruin / Finish Overgrown Ruins Survey

Poniższe 6 trofeów związanych jest z wyczyszczeniem każdego biomu ze znajdziek (dzienniki zwiadowcy + szyfry ksenoglifów), sekretnych pomieszczeń, skażonego pokoju oraz zabiciem bossa. Na szczęście można to zrobić w kilku różnych podejściach, a trochę ich będzie. W przypadku tego trofeum musicie znaleźć i zrobić wszystko w pierwszym biomie Zarośnięte Ruiny / Overgrown Ruins. Na początku nie zawracajcie sobie zbytnio tym głowy, tym bardziej że i tak nie będziecie mieć wszędzie dostępu. Dopiero po ukończeniu Aktu 3 i zrobieniu całej reszty, zalecam skupić się szukaniu znajdziek, głównie dlatego że każdy biom będziecie powtarzać wiele razy, więc już wtedy znajdziecie większość wymaganych rzeczy do trofeum. Mimo wszystko, zawsze starajcie się przeszukiwać cały biom + każdy pokój. Zwracajcie uwagę na radar czy nie pojawiają się ikonki od dzienników czy szyfrów.

Poniżej lista wymaganych znajdziek w każdym biomie:

  • Odwiedź jedno sekretne pomieszczenie – sekretne pokoje oznaczone są małą świecącą się kulką, przeważnie w pobliżu w jakiegoś małego posągu. Kiedy na nią wejdziecie do otworzy się zapadnia, a Wy wpadniecie do sekretnego pomieszczenia. Zawartość tego pokoju zawsze jest losowa, raz mogą to być skrzynie z broniami, innym pokój pełen obolitów, albo nawet mini-bossa (można wtedy szybko uciec wbiegając w portal).

Sekretny pokój znajduje się pod tą kulką.

  • Znajdź wszystkie szyfry ksenoglifów – najdłuższy etap obok dzienników. Szyfry znajdują się na ścianach w postaci czerwonego znaku, do którego należy podejść i wcisnąć , aby go przeczytać. Zaznaczone są na radarze w postaci małego zielonego trójkąta (tylko na radarze, na mapie ich nie widać). Niestety sporo innych przedmiotów jest oznaczona tym samym trójkątem, więc często będzie Was to mylić, nie pozostaje nic innego jak po prostu odwiedzić każdy taki punkt dla świętego spokoju. W pokoju może być maksymalnie 1 szyfr i nigdy się nie powtarza, czyli jeśli w danym pokoju odczytaliście znak, to ten pokój macie zaliczony. Gra za każdym razem losuje nowe pokoje, więc jeśli podczas jednej gry nie udało Wam się znaleźć nowego szyfru musicie próbować ponownie. Pokoje zawsze mają gotową strukturę, która nie ulega modyfikacji (pokoje co najwyżej mogą być podobne), dlatego jeśli traficie do pokoju, w którym wcześniej nie byliście, to koniecznie szukajcie na radarze czy nie pojawił się trójkącik z szyfrem (nowy pokój niestety nie zawsze oznacza, że będzie tam również szyfr).

Szyfry ksenoglifów oznaczone są zielonym trójkątem na radarze.

  • Znajdź wszystkie dzienniki zwiadowcy – obok szyfrów, najgorszy typ znajdźki. Na początku będziecie często na nie wpadać, zawsze znajdują się obok zwłok Selene i oznaczone są na radarze białą ikonką w postaci dźwięku (nie wiem jak inaczej nazwać tę ikonkę). Kilka dzienników pojawi się dopiero po wykonaniu określonej czynności, jak np. zabicie bossa, ukończenie Aktu 3, czy chociażby skorzystanie z urządzenia Rekonstruktora. Podobnie jak wyżej, musicie być czujni i obserwować dokładnie radar czy nie pojawia się coś nowego, szczególnie gdy traficie do pokoju, który wydaje się Wam nowy. Dzienniki ciężko ominąć bo w większości przypadków leżą bezpośrednio na naszej drodze, nie są jakoś specjalnie ukryte.

Dzienniki zawsze leżą przy zwłokach Selene.

  • Zeskanuj każdy Ksenonoglif – są to te duże kamienie z czerwonym znakiem (podobnym do szyfrów) i znajdują się zawsze w tych samych miejscach (w pokoju przed bossem, w pokoju gdzie można kupować ulepszenia, itd.). Jest ich znacznie mniej niż szyfrów i bardzo ciężko je ominąć. Zapewne znajdziecie wszystkie już podczas swojego pierwszego przejścia. Oznaczone na radarze białą ikonką, coś w rodzaju przekreślonego kółka i litery T.

Ksenoglify są jednymi z prostszych znajdziek.

  • Ukończ skażony pokój – pokoje te oznaczone są złotymi drzwiami i zawsze trzeba zestrzelić robaka, który do nich przylega, aby je otworzyć. W środku znajduje się arena, po wejściu do której następuje aktywacja wyzwania. Polega ono na zabiciu 3 fal przeciwników, każda kolejna jest coraz trudniejsza. Wchodźcie do tych pokojów, gdy już jesteście w pełni przygotowani i macie odpowiednią broń, ponieważ bardzo łatwo tutaj zginąć. Zalecam pozostawać w ciągłym ruchu oraz wykorzystywać otoczenie do schronienia się przed strzałami przeciwników. Areny w każdym biomie zawsze są takie same (jak już mówiłem, budowa samych pokoi nie podlega losowości), więc warto wiedzieć, gdzie można się schować, albo szybko uciec.
  • Zabij bossa – brzmi prosto, ale wykonać to jest znacznie trudniej. Boss zawsze znajduje się za czerwonymi drzwiami. Poniżej w poradniku rozpisałem dokładnie walkę z każdym bossem, więc jeśli macie z jakimś problemy (a na pewno będziecie mieć) to zapraszam do poniższych opisów oraz filmików.

Dodatkowe wskazówki:

  • Podczas szukania wszelkich znajdziek, na pewno nie raz i nie dwa zaczniecie się denerwować, że nie możecie nic znaleźć. Przeczytałem gdzieś, że na losowanie pokoi duży wpływ ma restart całej gry, a nie samego cyklu bezpośrednio w niej. Wiele razy restartowałem cykl i nie mogłem znaleźć pozostałych szyfrów. Dopiero jak zrestartowałem całą grę, to od razu pojawiły się nowe pokoje i to w każdym biomie, który potrzebowałem do platyny. Może było to zrządzenie losu, albo rzeczywiście restart gry jest bardziej opłacalny.
  • Szyfry znajdują się tylko w otwartych pokojach, nigdy za zamkniętymi drzwiami czy w skażonych pokojach! Dlatego nie musicie marnować kluczy podczas ich szukania. Wyjątkiem jest Biom #5, ale tutaj ten szyfr znajdziecie zapewne przy pierwszym podejściu.
  • Gdy zostaną Wam już same szyfry lub dzienniki, możecie po prostu przebiegać przez pokoje, chociaż nie zalecam tej metody. Znaczną większość pokoi można po prostu „ominąć” bez konieczności walki z przeciwnikami (wyjątkiem są pokoje, które się zamykają po wejściu do nich). Po wejściu do nowego biomu i tak podniesiecie przedmiot, który wyrówna Wam poziom obsługi broni, jednak lepszą broń będziecie musieli znaleźć. Jeśli brakuje Wam znajdziek w takich biomach jak #3, #5 czy #6, to zalecam grać z rozwagą i dobrze się przygotować, ponieważ są to najtrudniejsze biomy z całej gry.
  • Jako, że jest to gra PS5, możecie korzystać z kart po wciśnięciu przycisku PS. Na kartach będziecie mieć dokładnie podane ile czego Wam jeszcze brakuje, a po podniesieniu samej znajdźki pokaże się dokładna liczba znalezionych oraz ile jeszcze zostało.

Karty dokładnie Wam powiedzą ile i czego musicie jeszcze szukać.

zloto Droga na szczyt / Ascending the Mountain
Ukończ badanie Karmazynowych Pustkowi / Finish Crimson Wastes Survey

Podobna sytuacja jak w opisie trofeum: zloto Za Ruiny / Past the Ruins

 

zloto Przez zapomniane miasto / Through the Forgotten City
Ukończ badanie Opuszczonej Cytadeli / Finish Derelict Citadel Survey

Podobna sytuacja jak w opisie trofeum: zloto Za Ruiny / Past the Ruins

 

zloto Pogłos przeszłości / Echoes of the Past
Ukończ badanie Ruin Pogłosu / Finish Echoing Ruins Survey

Podobna sytuacja jak w opisie trofeum: zloto Za Ruiny / Past the Ruins

 

zloto Zamrożone w czasie / Frozen in Time
Ukończ badanie Pękniętych Pustkowi / Finish Fractured Wastes Survey

Podobna sytuacja jak w opisie trofeum: zloto Za Ruiny / Past the Ruins

Różnica jest taka, że w tym biomie nie ma bossa, ale są za to pokoje z kilkoma mini-bossami, więc sam nie wiem co jest trudniejsze. Biom 5 jest bardzo trudny, więc grajcie tutaj z dużą rozwagą, przygotujcie się na każdą walkę (w miarę możliwości rzecz jasna) i przede wszystkim nie panikujcie. Najgorszymi przeciwnikami tutaj są Strażnicy oraz Drony. Musicie brać ich na dystans, w przypadku Strażników, gdy pojawi się czerwona wiązka pomiędzy Wami, oznacza to, że zaraz przyciągnie się do Was i będziecie musieli zrobić unik w ostatnim momencie. W przypadku Dronów, działają tak samo jak w Biomie #3, także uważajcie na ich ataki kamikaze, gdy zjedziecie im zdrowie.

 

zloto Głębia wspomnień / Submerged in Memories
Ukończ badanie Blizny Głębi / Finish Abyssal Scar Survey

Podobna sytuacja jak w opisie trofeum: zloto Za Ruiny / Past the Ruins

 

braz Cień we mgle / A Shadow in the Fog
Pokonaj Phrike / Defeat Phrike

Pierwszy boss, którego znajdziecie w Biomie #1 za czerwonymi drzwiami (trzeba najpierw wyjść po schodach i boss znajduje się dopiero w dziurze za dużymi okrągłymi drzwiami). Nie jest on nadzwyczaj trudny, ale ma kilka podstępnych ataków i trzeba wiedzieć kiedy robić odpowiednie uniki. Kluczem w tej walce jest zachowanie dystansu, szczególnie gdy zacznie sypać pociskami w Waszą stronę. Im bliżej będziecie tym trudniej będzie Wam je unikać. Phrike będzie co jakiś czas się przemieszczać, więc od razu biegnijcie jak najdalej od niego. Poniżej opisałem mniej więcej każdą fazę walki z nim + filmik na końcu z całej walki. Maszyna do włożenia kostki oraz usuwająca pasożyty znajduje się w pomieszczeniu za bossem, dlatego jeśli znajdziecie nową kostkę lub chcecie koniecznie usunąć pasożyty, musicie go pokonać!

Phrike

 

Faza #1:

  • Walkę zapewne zacznie od wystrzelenia niebieskich śledzących pocisków, wystarczy biegnąć w bok, aby ich uniknąć. Następnie sypnie z góry fioletowymi kulkami, które bardzo łatwo ominąć, ponieważ są spore przerwy między nimi. W międzyczasie może odpalić falę na podłodze, którą wystarczy przeskoczyć. Bardzo często korzysta z różnych ataków, gdy opadają fioletowe kulki, więc musicie go cały czas obserwować co będzie robić. Gdy pojawią się pomarańczowe linie kulek, wystarczy robić uniki na bok, im większy dystans tym łatwiej będzie Wam je uniknąć. Jeden z jego trudniejszych ataków pojawia się wtedy, gdy zacznie kumulować wiązkę laserową (najpierw będzie ją szybko gromadzić, po czym następuje strzał). Trzeba zrobić unik w ostatnim momencie, ponieważ strzał jest na tyle szybki, że jak zrobicie go wcześniej to zapewne Was trafi. Gdy boss zejdzie pod ziemie i zacznie się przemieszczać, obserwujcie gdzie idzie i starajcie się być jak najdalej od niego, gdy wyjdzie.

Faza #2:

  • W drugiej fazie do powyższych ataków dojdzie atak mieczem. Jest on często (ale nie zawsze) poprzedzany jego atakiem w ziemie, kiedy puszcza falę. Jak tylko zobaczycie, że to robi to przygotujcie się na unik, ponieważ będzie atakować mieczem. Unik musicie zrobić dopiero w momencie, gdy zrobi szarżę w Waszą stronę, macie wtedy ułamek sekundy na wykonanie uniku. Brzmi to trudne, ale w samej grze ogarniecie raz dwa o co chodzi. Atak jest bardzo podobny do tego, kiedy kumuluje wiązkę laserową, trzeba zrobić po prostu unik w ostatnim możliwym momencie. Dojdzie mu również inny atak wiązką laserową, gdzie będzie leciał nią poziomie po całej mapie. Będzie ładować wiązkę jak wyżej, a Wy musicie nad nią przeskoczyć, gdy tylko zacznie się zbliżać. Bardzo często atakuje od razu mieczem, gdy skończy się atak wiązką laserową, więc bądźcie w razie czego gotowi na unik.

Faza #3:

  • W ostatniej fazie, poza samym przyspieszeniem ataków, dojdzie do podwojenia niektórych z nich. Gdy w fazie #2 puszczał po ziemi jedną falę, tak tutaj będzie puszczał dwie. Tak samo, gdy leciał poziom wiązką laserową po arenie, tak teraz będzie leciał nią tam i z powrotem. Czasami zdarzy się również, że wykona dwa ataki mieczem pod rząd, wtedy musicie rzecz jasna wykonać kolejny unik, jak tylko zacznie robić zamach. Poza tym całość wygląda jak w poprzednich fazach, tyle że trochę szybciej.

Filmik:

 

braz Wyniesienie / Ascension
Pokonaj Iksjona / Defeat Ixion

Boss w Biomie #2, dla wielu jeden z najtrudniejszych w całej grze. Znajduje się on na szczycie góry, gdzie dojście zajmie Wam trochę czasu. Pamiętajcie, że jeśli padniecie podczas walki z bossem (lub nie), odblokujecie skrót, który zawsze będzie przed wejściem do góry, prawie że na samym początku etapu. Minus tego jest taki, że korzystając ze skrótu nie będziecie tak przygotowani jak po przejściu całego etapu (mniej zdrowia, gorsze bronie, artefakty, itd.). Przed walką starajcie się jak najbardziej rozwinąć pasek zdrowia, znaleźć/kupić figurkę astronauty lub pasożyta, który przywróci Was po śmierci oraz znaleźć jakąś sensowną broń (jeśli gra pozwoli rzecz jasna). Po zabiciu tego bossa odblokujecie hak, dzięki któremu przyciągnięcie się w różne miejsca (pomarańczowe punkty).

Ixion

 

Faza #1:

  • Ten boss bardzo lubi latać, więc większość czasu będzie spędzał w powietrzu, dopiero jak zejdzie na ziemię zaczną się kłopoty, ale to w kolejne fazie. Swoje ataki zacznie od serii niebieskimi kulkami (szybsze) oraz pomarańczowymi (wolniejsze). Trzymajcie dystans i poruszajcie się w bok i nie powinno być problemu. Będzie również wypuszczać duży korkociąg z niebieskich kulek, który wygląda groźnie, ale wystarczy cały czas przemieszczać się w bok i spokojnie go unikniecie. W pierwszej fazie nic więcej nie powinno się dziać, więc zjedźcie go i przygotujcie się na kolejną.

Faza #2:

  • Od tej fazy zaczynają się problemy. Już na samym początku boss zejdzie na ziemię na samym środku areny i zacznie spamować kulkami oraz falami. Niebieskie fale można przeskoczyć lub zrobić przez nie unik, w przypadku pomarańczowych kulek wystarczy je omijać, bo jest wystarczająca ilość miejsca. Taki spam będzie się odbywał cały czas, aż nie zjedziecie mu wymaganego kawałka zdrowia, więc nie przestawajcie strzelać, gdy odbywa się ten atak. Gdy skończy się spam, poleci w górę i nie będzie go widać przez chwilę. Boss zacznie robić przeloty nad areną, po czym będzie rozchodzić się niebieska fala od miejsca jego przelotu, wystarczy przeskoczyć lub zrobić unik. Gdy robi te przeloty, warto trzymać się obrzeży areny. Przeloty będą również odbywać się głównie od stron, gdzie ma na to miejsce, więc możecie spokojnie domyślić się, że będzie latać, tam gdzie w tle nie ma skał i innych przeszkód, chociaż parę razy zmienił mi tor lotu, także bądźcie uważni. Każdy przelot sygnalizuje swoim wyciem. Po skończeniu przelotów, wróci do ataków z Fazy #1 + doda nowy atak w postaci poziomych lin niebieskich kulek. Lecą wolno, więc spokojnie znajdziecie miejsce na ich uniknięcie. Cały czas trzymajcie dystans. Dojdzie mu również bardzo mocny atak w postaci lasera (podobna sprawa jak w przy bossie w biomie #1). Jak tylko zobaczycie, że zaczyna ładować niebieską wiązkę lasera, szybko uciekajcie w któryś bok, najlepiej zróbcie jeszcze kilka uników jak zacznie zbliżać się do strzału (to wszystko trwa bardzo szybko, więc nie ociągajcie się). Przy okazji wiązki lasera, może wypuścić również sporą grupę niebieskich pocisków śledzących. Podobnie jak wyżej, wystarczy uciekać na bok i nie zatrzymywać się.

Faza #3:

  • Ostatnia i najtrudniejsza faza. Tak samo jak na początku Fazy #2, znów zacznie spam ze środka areny. Tym razem dojdą jeszcze niebieskie kulki, które będzie wystrzeliwać po skosie w sporej ilości. Ponownie musicie mu zjechać kawałek zdrowia, żeby przestał spamować, także im szybciej to zrobicie tym szybciej skończy się ta męka. Jak tylko uda Wam się przeżyć ten moment, uważajcie na jego szarże w Waszą stronę. Będzie robił doskoki do Was + mocny atak łapą. Jak tylko zobaczycie, że robi skok to musicie uciekać i zrobić unik dopiero jak doskoczy. Jak tylko uderzy łapą w ziemię, wypuści czerwoną falę + kilka pomarańczowych kulek, więc musicie przeskoczyć nad nią lub zrobić kolejny unik (lepiej podskoczyć, bo unik może się w tym momencie jeszcze nie załadować). Przeważnie wykonuje 3 uderzenia pod rząd, więc będą 3 fale. Zasuwajcie niczym motorek, bo boss w tej fazie porusza się bardzo szybko, miejscami wręcz teleportuje, także cały czas miejcie go na celowniku. Gdy zacznie strzelać kulkami niczym ze strzelby, wystarczy poruszać się w bok, ale czasami potrafi strzelić przed Was, więc trzeba zrobić zwrot, obserwujcie non-stop gdzie lecą kulki. Jak tylko zaczyna walić łapami w ziemię, uważajcie ponownie na fale i skupcie się na skakaniu lub robieniu uników. Ta faza jest bardzo szybka, nastawcie się na granie na wysokich obrotach bo boss nie da Wam tutaj chwili odpoczynku.

Filmik:

 

braz Surowy wyrok / Trial by Judgement
Pokonaj Nemezis / Defeat Nemesis

Boss, którego znajdziecie na końcu Biomu #3. Jego walka różni się od całej reszty, ponieważ przyjmie on gigantyczną formę, gdzie my będziemy na małej platformie i musimy strzelać cały czas w jeden punkt na klatce piersiowej. Brzmi prosto? Niestety, po jego bokach znajduje się coś w rodzaju wieżyczek, które cały czas będą strzelać w Waszą stronę laserami, więc musicie się przemieszczać. Kolejne fazy to już w ogóle chaos, ponieważ platformy znaczną spadać i musicie przy pomocy haku przemieszczać się między nimi. Ma to swój plus, ponieważ ciągłe przemieszczanie pozwala uniknąć sporą ilość ataków, dlatego zalecam chwilę postrzelać i jak tylko widzicie, że w Waszą stronę leci seria to zmienić platformę. Po zabiciu tego bossa odblokujecie stały checkpoint i nawet po śmierci będziecie zaczynać od początku Biomu #4. Po pokonaniu bossa, przejdziecie do kolejnego biomu, ale wszystko Wam się zresetuje, więc nie chomikujcie nic niepotrzebnie w trakcie walki.

Nemesis

 

Faza #1:

  • Walkę zaczynamy będąc na małej platformie przed bossem. Waszym zadaniem jest cały czas strzelać centralny punkt na klatce piersiowej. Obok bossa będą znajdować się „wieżyczki”, które również będą Was cały czas atakować. Na początku, boss będzie strzelać do Was ciągłymi poziomymi liniami niebieskich kulek, spokojnie je ominiecie poprzez bieg w bok i poczekanie aż pojawi się luka pomiędzy liniami, w razie czego możecie zrobić unik przez kulki. Boczne wieżyczki co jakiś czas będą strzelać żółtymi laserami. Ich ataki są różne i losowe, np. poziomie linie laserów (gdy wieżyczka zbliży się do platformy), nad którymi trzeba przeskoczyć, albo bezpośrednio wiązka z góry (wieżyczka stoi obok bossa, dalej od platformy) w Waszą stronę, z której wyleci również czerwona fala po ziemi. W międzyczasie boss będzie cały czas strzelał niebieskimi kulkami, ale wystarczy być cały czas w ruchu i je ominiecie. Najgorsze są właśnie wieżyczki po bokach, bo zadają najwięcej obrażeń. Pod koniec fazy, obie wieżyczki zrobią coś w rodzaju tuneli na środku platformy, a boss wypuści sporą liczbę kulek w Waszą stronę. Nie panikujcie tutaj! Bardzo prosto można je omijać poprzez kroczki w lewo lub prawo, nie biegajcie jak kurczak bez głowy. Skupcie się na kulkach, które lecą w Waszą stronę i tylko lekko przechodźcie z lewej na prawą. Po chwili wyczujecie rytm i nie powinno Was nic trafić. W międzyczasie cały czas musicie strzelać w bossa, żeby dojechać do końca paska zdrowia w tej fazie.

Faza #2:

  • Zaczynają się prawdziwe jaja. Wasza platforma rozdzieli się na kilka mniejszych, pomiędzy którymi możecie poruszać skokami lub przyciągając się hakiem (nie każda platforma ma punkt zaczepienia). Kluczem jest pozostawanie w ciągłym ruchu i zmienianie cały czas platform. Nie zostawajcie zbyt długo na jednej, ponieważ wieżyczki podpalą Wam platformę i będziecie musieli ją zmienić tak czy siak. Jak tylko pojawi się duża platforma przed bossem, to przyciągnijcie się do niej i schemat walki będzie mniej więcej podobny do tego z Fazy #1, z tą różnicą że szybkość ataków bossa jak i wieżyczek zwiększa się dość mocno. Jak zwykle, cały czas pozostawajcie w ruchu, najlepiej biegać od boku do boku platformy, strzelać non-stop w bossa i obserwować wieżyczki po bokach, żeby wiedzieć kiedy zrobić unik przed laserem. W połowie paska zdrowia, platforma znów podzieli się na mniejsze i wrócicie do schematu z początku fazy. Cały czas zmieniajcie platformy i strzelajcie w bossa jak tylko będzie możliwość. Przyciągnijcie się na dużą platformę jak tylko się pojawi przed bossem i powtarzacie to co wcześniej, uważając cały czas na wieżyczki po bokach. Pod koniec fazy, obie wieżyczki zaczną walic 3 poziomymi liniami laserów, najlepiej zrobić przez nie unik, bo spokojnie się Wam naładuje z powrotem, żeby zrobić kolejny. Możecie również przeskoczyć na nimi, ale skok trzeba oddać w ostatnim możliwym momencie, żeby Was nie uderzyło.

Faza #3:

  • Na początku tej fazy będziecie spadać (dosłownie). Strzelajcie cały czas w bossa, a gdy tylko pojawią się platformy, szukajcie takiej do której możecie przyciągnąć się hakiem (nie każda ma taką możliwość). Podobnie jak Fazie #2, cały czas pozostawajcie w ruchu i zmieniajcie platformy. Najlepiej od boku do boku. Boss będzie strzelać korkociągiem niebieskich kulek, które ominiecie na jednej z bocznych platform. Najgorsze tutaj są wieżyczki, ponieważ będą regularnie do Was strzelać wiązką laserową jak tylko pozostaniecie dłużej na jakiejś platformie. Cały czas je zmieniajcie jak tylko macie możliwość. Najlepiej oddać trochę strzałów do bossa i od razu szukać kolejnej platformy. Jak w Waszą stronę poleci korkociąg niebieskich kulek i nie będziecie mieć gdzie uciekać to nie panikujcie, można kulki spokojnie ominąć będąc na jednej platformie, trzeba po prostu patrzeć gdzie pojawiają się luki. W okolicach połowy paska zdrowia zacznie się powtórka Fazy #3, czyli zaczniecie spadać, a boss wywali w Waszą stronę ogromną ilość fioletowych pocisków. By je ominąć trzeba szybko znaleźć platformę i uciekać na bok lub zrobić po prostu przez nie unik. Od tego momentu, boss będzie cały czas używał ataku fioletowych pocisków, więc bądźcie uważni i zmieniajcie non-stop platformy, nawet kosztem strzelania w niego. Nie zapominajcie również o wieżyczkach z boku, bo tutaj nic się nie zmienia, będą strzelać w Was jak tylko zostaniecie dłużej na jakiejś platformie. Schemat walki do końca pozostanie już bez zmian, także ruch + strzelanie + zmiana platform i powinno się w końcu udać.

Filmik:

 

braz Ucisz melodię / Silence the Song
Pokonaj Hyperiona / Defeat Hyperion

Boss na końcu Biomu #4, najbardziej klimatyczny z całej gry, ale również i najtrudniejszy wg mnie. Ilość jego ataków jest wręcz przytłaczająca, więc koniecznie zaopatrzcie się w figurkę astronauty i jakieś pasożyty, które Wam przywrócą życie (jak traficie na takiego), dobra broń to również podstawa, ale wiemy, że z tym różnie bywa. Ogólnie przygotujcie się na tę walkę najlepiej jak tylko możecie, szczególnie jeśli chodzi o pasek zdrowia, bo dostaniecie tutaj zdrowo po dupie. Nie odbiegajcie również za bardzo do tyłu, ponieważ złapią Was krzewy, z których uwolnicie robiąc unik. Ogólnie uważajcie na obrzeża areny, ponieważ mogą Was złapać.

Hyperion

 

Faza #1:

  • Na początku wypuści serię niebieskich pocisków śledzących, które omijacie poprzez bieg w bok. Pojawi się również czerwona fala na ziemi, także przeskoczcie przez nią lub zróbcie unik. Teraz zapewne wypuści opadający okrąg żółtych kulek + zielone z góry, które będą lecieć głównie górą, ale w razie czego uważajcie. Boss będzie również strzelać fioletowym laserem, od boku do boku areny, więc musicie nad nim przeskoczyć. Obserwujcie go cały czas i będziecie widzieć kiedy zaczyna jechać wiązką po arenie. W międzyczasie będzie zapewne mieszać powyższymi atakami non-stop, także ciągły ruch + dystans, żeby móc unikać serię kulek czy pocisków śledzących. Pod koniec fazy, z wylotów jego organów zaczną wylatywać zielone kulki, niebieskie pociski śledzące i pomarańczowe pionowe linie. Wszystko w tym samym momencie… Cały czas biegajcie na boki + warto skracać dystans w kierunku bossa, bo możecie uniknąć uderzenia od kulek z góry.

Faza #2:

  • Boss odejdzie od organów, ale najpierw puści w Waszą stronę sporą ilość rozproszonych zielonych kulek + niebieskie pociski śledzące. Jak zwykle, ruch + dystans uratują Wam tyłki. Pojawi się również okrąg sporej ilości pomarańczowych kulek lecący z góry. Warto wtedy podejść bliżej bossa bo przy nim jest luka, dzięki której unikniecie ich. jednak jak tylko to zrobicie to od razu uciekajcie, bo zaraz zacznie walić przecinającym się liniami (na krzyż) niebieskich kulek. Wylatują one z bardzo dużą prędkością, więc macie dosłownie ułamek sekundy na reakcję. Ja zawsze podskakuje w tym momencie i robię unik jak widzę, że mnie mają trafić. Jego ataki zaczną się teraz powtarzać, co nie znaczy że jesteście na prostej. Będzie bardzo szybko wypuszczać różne serie znanych ataków (np. okrąg kulek po ziemi, niebieskie śledzące, rozproszone zielone, itd.). Pod koniec fazy zasiądzie znów do organów i powtórzy się końcówka Fazy #1, czyli z góry zaczną lecieć serie pocisków. Dojdą czerwone kulki z powietrza + grupy żółtych kulek po ziemi. Najlepiej wtedy trzymać się środka areny i skakać nad tymi żółtymi kulkami. Jak zobaczycie, że się skończą to od razu bieg na boki areny (uwaga na krzewy).

Faza #3:

  • Ostatnia faza to mniej więcej powtórka Fazy #2, tyle że dochodzą nowe ataki + znacznie przyspieszone znane już serie. Gdy boss będzie na środku, co jakiś czas wypuści wokół siebie krzewy, także nie podchodźcie wtedy do niego. Poza tym będzie ciągły spam zielonymi kulkami + krzyżowe linie niebieskich kulek, wszystko w bardzo szybkim tempie, więc nie pozostaje nic innego jak sprint + skakanie + uniki i liczyć, że się uda. Gdy będzie miał mniej więcej 3/4 energii, zrobi tunel z krzewów (nie podchodźcie za bardzo do boków wtedy) i będzie puszczać linie kulek w Waszą stronę. Podobnie jak w przypadku Nemesisa, tutaj również wystarczy nie panikować i robić lekkie kroczki w lewo lub prawo i wyczuć rytm. Zaraz po liniach pójdzie seria zielonych po podłodze więc skaczcie i róbcie unik. Jak tylko krzewy znikną zacznie się prawdziwa zadyma. Będzie puszczać non-stop zielone + krzyżowe niebieskie śledzące. Na podłodze będzie puszczać również czerwoną falę, także kolejna rzecz do zmartwienia. Będzie również atak w postaci ogromnej ilości niebieskich kulek z góry (taki poziomy korkociąg). Nie panikujcie bo będzie sporo dziur, żeby przed nimi uciec. Pod koniec fazy, znów zasiądzie od organów i zacznie się powtórka końcówki poprzednich faz. Dokończcie go uważając na pociski lecące z góry i macie go z bańki! Gratulacje!

Filmik:

 

braz Wewnętrzny mrok / Inner Darkness
Pokonaj Ofiona / Defeat Ophion

Ostatnio boss w grze, którego znajdziecie na końcu Biomu #6. O dziwo, nie jest on taki trudny i jeśli mam być szczery, jest to jeden z prostszych bossów w całej grze. Może autorzy chcieli nam dać trochę odsapnąć po tych wszystkich mękach. Prostszy rzecz jasna nie znaczy, że to będzie bułka z masłem. Ilość ataków oraz rzeczy, które trzeba unikać jest bardzo duża, szczególnie kiedy zaczną się pojawiać czarno-fioletowe okręgi, przez które można tylko i wyłącznie przeskoczyć (unik nie działa). Na szczęście są one powolne, więc macie chwilę na reakcje. Obrażenia zadajcie poprzez strzelanie w czerwone punkty, które odkrywacie na jakiś czas strzelając w jasną kulę obok bossa. Po pokonaniu bossa, będziecie mieć dostęp do maszyny na kostki (nie możecie zeskoczyć w dół). 

Ophion

 

Faza #1:

  • Jak już pisałem wyżej, aby zadawać obrażenia musicie najpierw odkryć czerwone punkty na jego ciele. Robicie to poprzez strzelanie w jasną kulę obok bossa. Co jakiś czas trzeba powtarzać czynność ponieważ czerwony punkty znikają. Walka zacznie się od sporej ilości rozproszonych zielonych kulek. Na szczęście arena, po której możecie biegać jest dość duża, więc spokojnie je unikniecie biegnąc na bok. Boss będzie uderzał macką w ziemię, co powoduje pojawienie się czarno-fioletowych okręgów, nad którymi musicie przeskoczyć (unik nie działa). Uderzać mackami będzie zarówno z lewej jak i prawej strony areny. Gdy tylko zaczną pojawiać się małe portale przed bossem, to znaczy że zaraz będą wylatywać z nich pociski. O ile niebieskie kulki łatwo ominąć biegając w bok, tak uważajcie na zielone pociski śledzące, bo początkowo wydaje się, że Was ominęły, a one zawracają za Wami i robią wjazd w plecy, także bądźcie czujni. Podobnie jak wyżej, gdy pojawi się rząd portali nad głową bossa, to znaczy że zaraz zaczną zjeżdżać w dół areny czarno-fioletowe lasery. Luki miedzy nimi są bardzo duże, także po prostu stańcie pomiędzy nimi. Pod koniec fazy boss zapewne wypuści ogromną ilość pomarańczowych kulek. Biegnijcie wtedy w stronę bossa bo łatwiej je ominąć, gdy jeszcze się nie rozproszą, wtedy pozostaje tylko liczyć na unik, ale zapewne i tak Was coś trafi.

Faza #2:

  • Druga faza wygląda bardzo podobnie, z tym że teraz będzie bił rękami w ziemię co również spowoduje pojawienie się czarno-fioletowych okręgów. Poza atakami z poprzedniej fazy, dojdą portale przy bossie, z których będą strzelać czarno-fioletowe lasery. Lasery celują w losową pozycję, może to być nawet strzał bezpośrednio w Was, więc koniecznie bądźcie w ciągłym ruchu, gdy tylko zaczną się pojawiać. Tak jak poprzednio, gdy z góry zaczną zjeżdżać lasery, dojdzie spora seria poziomych pasków pomarańczowych kulek. Wystarczy stać na dystansie, a luka sama się pojawi. Uważajcie również na zwykłe ataki rękami, bo te również boss co jakiś może zrobić, nawet jak stoicie dalej od niego. Może również uderzyć dwoma rękami jednocześnie wytwarzając okręgi po obu stronach.

Faza #3:

  • Ostatnia faza zacznie się zapewne od laserów wychodzących z portali przy bossie. Ich ilość będzie znacznie większa niż w poprzedniej fazie, także musicie zwinnie poruszać się między nimi, nie ma tutaj innej rady. Boss będzie cały czas zasypywać arenę zielonymi oraz pomarańczowymi kulkami. Lecą one wolno i łatwo je ominąć, ale jest ich tak dużo czasami, że przy dodatkowych atakach łatwo się pogubić. W czasie, gdy zasypuje Was kulkami, pojawią się kolejne ataki, np. seria poziomych pomarańczowych kulek. Trzymajcie wtedy dystans, bo im dalej tym łatwiej znaleźć miejsce, którędy można to ominąć. Pod koniec fazy zacznie się ciągła seria korkociągiem z zielonych kulek + zielone naprowadzające. Biegajcie z boku areny na drugi bok i róbcie non-stop unik + rzecz jasna ciągły sprint. Poza bieganiem na boki będziecie musieli również skracać dystans do bossa, bo inaczej naprowadzające pociski Was dojadą. Po zielonej serii przyjdzie pora na kołowrotki z czarno-fioletowymi laserami. Jest sporo miejsca na ominięcie ich, ale łatwo się zakręcić jak tylko stracicie czujność. Po pokonaniu bossa otrzymacie dostęp do maszyny na kostki oraz oficjalnie ukończyliście grę! Brawo Wy!

Filmik:

 

srebro Nieudana ucieczka / Failed Escape
Ukończ akt 1 / Finish Act 1

Cała gra została podzielona na 3 akty. O ile Akt 1 i 2 wymagają po prostu ukończenia gry, tak Akt 3 można uznać za sekretny. W tym opisie skupimy się na Akcie 1, gdzie trzeba ukończyć pierwsze trzy biomy. Trofeum otrzymacie po zabiciu bossa Nemesis w Biomie #3 (opis walki z bossami znajdziecie powyżej). Po przejściu do Biomu #4 odblokujecie stały checkpoint, czyli po śmierci będziecie startować od tego miejsca. Dostęp do pierwszych trzech biomów otrzymacie dopiero po ukończeniu Aktu 2.

 

srebro Ostatnia przejażdżka / Last Drive
Ukończ akt 2 / Finish Act 2

Podobnie jak w pucharku powyżej, musicie ukończyć kolejne 3 biomy, czyli #4, #5 oraz #6. Trofeum otrzymacie po obejrzeniu ostatniej cut-scenki po pokonaniu bossa w ostatnim Biomie #6. Po pierwszym ukończeniu gry, macie już dostęp do wszystkich biomów. Możecie zmieniać swój punkt startowy na Biom #1 lub Biom #4 bezpośrednio na naszym statku Helios. Odblokuje się pokój z dziwną maszyną, po podejściu do której będziecie zmieniać biom startowy.

 

zloto Biały Cień / White Shadow
Ukończ akt 3 / Finish Act 3

Sekretny Akt, który wymaga zrobienia kilku czynności nim będziecie mogli zdobyć to trofeum. Opiszę wszystkie kroki w formie listy, którą będzie się znacznie łatwiej czytać:

Wymagane kroki do ukończenia Aktu 3:

  1. Podczas pierwszego przechodzenia, musicie odwiedzić dom Seleny 5 razy. Ostatnia sekwencją, którą powinniście odegrać to ta, gdzie jako dziecko patrzycie na końcu w teleskop przy oknie.
  2. Ukończyć Akt 1 oraz Akt 2, czyli zabić ostatniego bossa i wrócić do Heliosa w Biomie #4.
  3. Jeśli nie zrobiliście 5 sekwencji w domu Seleny, to teraz koniecznie musicie to zrobić (wrócić do domu w Biomie #1 oraz Biomie #4).
  4. Od tego momentu musicie zacząć szukać sześciu Fragmentów Oblicza Słońca / Sunface Fragments. W każdym biomie będzie ukryty jeden taki fragment, dlatego musicie ponownie przejść każdy z nich. Fragment będzie ukryty w losowym pokoju, więc musicie dokładnie przeszukać każdy z nich. Oznaczony na radarze małym zielonym trójkątem, więc tak jak reszta przedmiotów. Nie mam tutaj innej rady jak po prostu dokładnie przeszukiwać każdy biom, a przy okazji rozglądać się za innymi znajdźkami, których Wam jeszcze brakuje.
  5. Po zebraniu 6 fragmentów, wracacie do domu Biomie #4 i odgrywacie ostatnią sekwencję, po której otrzymacie przedmiot Kluczyk do samochodu.
  6. Musicie ponownie pokonać ostatniego bossa w Biomie #6. Na szczęście nie różni się niczym, nie przybywa mu dodatkowych ataków, itd. Po prostu wystarczy go pokonać ponownie.
  7. Po pokonaniu go i zejściu na dół, zobaczycie samochód, który otworzycie kluczykami, które znaleźliście wcześniej.
  8. Oglądacie sekretne zakończenie i zdobywacie trofeum.

Tak wyglądają Fragmenty Oblicza Słońca.

 

braz Druga szansa / Second Chance
Powróć dzięki artefaktowi / Returned by an artifact

Przede wszystkim, by odblokować wymagany artefakt, musicie najpierw ukończyć pierwszą sekwencję w domu Seleny, w Biomie #1. Wystarczy po prostu wejść do domu, rozegrać sekwencję, na końcu której będziecie mogli podnieść nowy artefakt Figurka AstronautyJest to jeden z najważniejszych artefaktów w grze, głównie dlatego że przywraca Was do życia, gdy je stracicie. Przywrócenie odbywa się natychmiastowo, w momencie kiedy padniecie, ale z niepełnym paskiem zdrowia, dlatego bądźcie uważni przy wstawaniu. Zalecam kupować ten artefakt jak tylko będziecie mieć taką możliwość, bo jak sam opis mówi, ratuje życie.

 

braz Enigmatyczne wiadomości / Cryptic Messages
Zeskanuj ksenoglif / Scan a Xenoglyph

Musicie zeskanować pierwszy Ksenoglif (nie mylić z szyfrem). Jest on trudny do pominięcia i zawsze ma formę kamienia z czerwonym znakiem. Trofeum wpadnie Wam już w pierwszym biomie, ponieważ nie sposób pominąć tego Ksenoglifu. Kamienie zawsze znajdują się na Waszej drodze, przeważnie w głównych punktach danego biomu (przed walką z bossem albo w pokoju z artefaktami do kupienia, itd.) i oznaczone są białą ikonką przekreślonego kółka oraz literki T.

Ksenoglify bardzo trudno pominąć.

 

braz Enigmatyczne tłumaczenia / Cryptic Translations
Odblokuj wszystkie poziomy tłumaczenia ksenoglifu / Unlock all translation tiers of a Xenoglyph

Opis tego trofeum jest trochę niejasny, dlatego postaram się wytłumaczyć o co chodzi. Przede wszystkim warto zrozumieć jak działają Ksenoglify. Mamy duże kamienie z czerwonym znakiem oraz szyfry ksenoglifów, które są umieszczone na ścianach w różnych pokojach. Odkrywanie kolejnych szyfrów odblokowuje kolejne poziomy tłumaczenia na ksenoglifie na kamieniu. Trofeum możecie zdobyć już w pierwszym biomie przy pierwszym podejściu, ponieważ wystarczy zeskanować 10 szyfrów i wrócić do kamienia. W przypadku, gdyby Wam się to nie udało, to musicie po prostu grać dalej i szukać kolejnych szyfrów i odwiedzać kamień do momentu aż nie wpadnie Wam trofeum.

 

braz Chirurgiczna precyzja / Surgical Precision
Wykonaj 5 udanych doładowań z rzędu / Perform 5 successful Overloads in a row

Robienie udanych doładowań to klucz do sprawnego pokonywania przeciwników. Pucharek zapewne wpadnie Wam sam podczas grania, bo takich przeładowań/doładowań zrobicie mnóstwo, więc zrobić 5 pod rząd to żadna filozofia. Bardzo pomaga zdobycie pierwszego poziomu Adrenaliny, dzięki czemu pole, w którym musicie zrobić doładowanie jest znacznie większe. Na upartego, możecie to zrobić od razu na początku gry, wystarczy wystrzelać magazynek, zrobić doładowanie i powtórzyć to jeszcze 4 razy, aż nie wpadnie trofeum.

 

srebro Adaptacja do okoliczności / Adapting to Circumstance
Osiągnij 30 poziom biegłości broni / Achieve Weapon Proficiency level 30

Biegłość broni podnosicie na 2 różne sposoby, zabijanie przeciwników oraz podnoszenie przedmiotów zwiększających biegłość. Problem jest taki, że poprzez losowość gry ciężko opisać gdzie znajdziecie poszczególne przedmioty. Na szczęście, jeśli tylko zwiedzacie całe biomy i zabijacie wszystkich przeciwników + zbieracie wszystkie przedmioty w każdym pokoju, to spokojnie podniesiecie biegłość do wymaganego poziomu. Pamiętajcie tylko, że gra jest podzielona na 2 części, pierwszy trzy biomy oraz ostatnie trzy. Na każdy biom przypada 5 poziomów biegłości, nie zrobicie więcej bo po prostu nie ma tylu przeciwników i przedmiotów. Jeśli gracie skrupulatnie i zabijacie wszystko co się rusza, to 30 poziom wbijecie mniej więcej w połowie Biomu #6.

Możecie również kupować przedmioty zwiększające poziom biegłości lub założyć pasożyta, który zwiększa ilość otrzymywanych punktów, jednak nie trzeba z nich korzystać. Dużo lepiej przeznaczyć obolity na odporność lub większe obrażenia broni, a pasożyty są mocno uzależnione od swoich negatywnych efektów. Starajcie się jednak dobić do 4 poziomu adrenaliny, ponieważ daje on 50% więcej punktów biegłości podczas zabijania przeciwników, także im dłużej utrzymacie adrenalinę tym lepiej dla Was i trofeum.

braz Szkolenie terenowe / In-Field Training
Ukończ codzienne wyzwanie w trybie symulacji / Complete a daily challenge in Simulation Mode

Jedyne trofeum wymagające dostępu do sieci. 

Na pokładzie statku Helios, znajdziecie komputer, przy którym będziecie mogli brać udział w codziennych wyzwaniach. Za ukończenie takiego wyzwania zdobędziecie rzecz jasna trofeum +5 eterów. Każde wyzwanie ma określone warunki i broń, więc zapoznajcie się dokładnie z jego warunkami przed przystąpieniem. Jeśli widzicie, że coś Wam nie pasuje to możecie sprawdzić w następnym dniu, czy nie ma czegoś lepszego. W każdym razie zalecam próbować, bo nic to nie kosztuje, a zawsze można zdobyć etery.

 

braz Wzmocniona powłoka / Hardened Shell
Osiągnij 200% maks. integralności / Achieve 200% Max Integrity

Zwiększanie integralności, czyli po prostu paska zdrowia to jedna z najważniejszych rzeczy jaką powinniście robić podczas każdej gry. Można go zwiększać na kilka sposobów, które po prostu wymienię poniżej. Maksymalny poziom integralności to 300%, także tutaj macie znacznie ułatwioną sprawę, ponieważ wbicie 200% nie jest niczym trudnym i zapewne wpadnie Wam samo w miarę progresu w grze.

Sposoby na zwiększanie integralności:

  • Zbieranie Żywicy / Resin, gdzie 3 części powiększają trochę pasek zdrowia.
  • Obok żywicy, będziecie również znajdować Sylfion / Silphium, który odnawia życie. Jednak, gdy macie pełny pasek zdrowia, Sylfion działa jak Żywica, więc zebranie 3 części podniesie Wam pasek życia, dlatego bardzo ważne jest, aby starać utrzymać się pełny pasek zdrowia, szczególnie przy podnoszeniu Sylfionu.
  • Korzystanie z „łóżek” zwiększających integralność (znajdują się przeważnie w zamkniętych pokojach, ale nie jest to regułą).
  • Kupowanie ulepszeń zwiększających integralność (taki zakup powinien być Waszym priorytetem, dopiero później kupujcie inne rzeczy).
  • Podniesienie pasożyta, który zwiększa poziom integralności (oczywiście jeśli go znajdziecie).
  • Zakup/znalezienie artefaktu, który zmniejsza wymaganą ilość żywicy z 3 do 2, aby podnieść poziom integralności (losowa sprawa, ale bardzo przyspiesza proces).
  • Szkodliwą żywicę lub sylfion podnoście tylko w ostateczności, no chyba że lubicie radzić sobie z uszkodzeniami kombinezonu.

 

braz Ocena ryzyka / Risk Assessment
Ukończ Skalkulowane ryzyko / Finish Calculated Risk

Trofeum jest związane głównie z podnoszeniem szkodliwych przedmiotówSą to przedmioty w kolorze fioletowym, które mają szansę uszkodzić nasz kombinezon, gdy je podnosimy. Pasożyty nie są zaliczane jako szkodliwy przedmioty w razie czego. Jak zwykle, poniżej wstawiam listę jakie przedmioty musicie podnieść, żeby zdobyć trofeum. Ilość znalezionych przedmiotów możecie regularnie sprawdzać na karcie aktywności, po wciśnięciu przycisku PS. Całości nie trzeba robić podczas jednego przejścia, można to robić w kilku, a nawet kilkunastu różnych grach.

Wymagane szkodliwe przedmioty:

  • Otworzyć 3 szkodliwe skrzynki,
  • Podnieść 3 uszkodzone sylfiony,
  • Podnieść 3 uszkodzone żywice,
  • Podnieść 1 uszkodzony klucz,
  • Podnieść 3 wadliwe żywice.

 

braz Skok adrenaliny / Adrenaline Spike
Osiągnij maks. poziom adrenaliny / Achieve maximum Adrenaline Level

Adrenalina to Wasz największy przyjaciel podczas całej gry. Ma ona 5 poziomów i każdy wbijacie po zabiciu 3 kolejnych przeciwników bez odnoszenia obrażeń (są pasożyty, które mogą zmniejszyć ilość 2 zabitych przeciwników na poziom). Otrzymanie obrażeń resetuje poziom Adrenaliny do 0 i trzeba jechać od nowa. Każdy poziom daje dodatkowe bonusy, takie jak większy pasek doładowania czy dodatkowe pociski, także warto trzymać adrenalinę na jak najwyższym poziomie. Istnieje również przedmiot jednorazowe użytku, po użyciu którego macie od razu maksymalny 5 poziom adrenaliny, ale do tego czasu na pewno wbijecie trofeum bez większych problemów. Nie szarżujcie tylko w grupy wrogów, starajcie się trzymać dystans i korzystajcie z otoczenia, żeby się chronić. Jeśli ktoś Was trafi to nie wpadajcie w nerwy, tylko spokojnie wbijajcie adrenalinę ponownie.

Poniżej opiszę tylko bonusy, jakie daje każdy poziom adrenaliny:

  1. Większe pole doładowania/przeładowania broni,
  2. Większy zasięg skanera + podświetlenie wrogów na ekranie,
  3. Mniejszy czas oczekiwania pomiędzy uderzeniami mieczem,
  4. Szybkość wbijania biegłości broni zwiększona o 50%,
  5. Zbieracie 50% więcej obolitów.

 

braz Nieodwracalne skażenie / Irreversibly Contaminated
Miej 5 przyczepionych pasożytów / Have 5 Parasites simultaneously

Pasożyty działają na zasadzie miecza obosiecznego. Dają zarówno efekty pozytywne jak i negatywne. Przeważnie im lepszy bonus tym większa kara za jego używanie. Musicie czytać jakie macie kary, żeby przypadkiem nie wpakować się w bagno w postaci odnoszenia obrażeń, gdy podnosicie przedmioty, albo toksyczne plamy po zabiciu przeciwników. Znajdują się one w losowych miejscach i są zaznaczone na radarze zielonym trójkątem, czasami warto rozwalać przedmioty typu fioletowe kwiatki (Biom #1) lub jajka (Biom #4), bo bardzo często wylatują z nich pasożyty. Starajcie się rozważnie je dobierać, żeby zbytnio nie napsuły Wam krwi swoimi negatywnymi efektami.

Istnieje jednak bardzo prosty sposób na zrobienie tego trofeum bez ponoszenia konsekwencji. Najlepiej zrobić go w Biomie #2 lub Biomie #4, ponieważ maszyna do usuwania pasożytów jest zawsze w ostatnim pokoju przed bossem (w innych biomach może być losowa, a w biomie #1 trzeba pokonać bossa). Zasada jest taka, że podczas grania nie podnosicie pasożytów (chyba, że bardzo chcecie) i szukacie maszyny do usuwania pasożytów. Jak tylko ją znajdziecie to wracacie się i szukacie potrzebnej ilości pasożytów (zapewne będziecie już wiedzieć, gdzie mniej więcej leżą). Gdy już założycie 5 z nich to rzecz jasna otrzymacie od razu trofeum, ale możecie je szybko zdjąć w maszynie, dzięki czemu otrzymacie sporą liczbę obolitów i nie będziecie nękani negatywnymi efektami.

braz Wieczny powrót / Eternal Return
Zgiń po raz pierwszy / Die for the first time

Chyba nie trzeba tutaj wiele tłumaczyć, zapewne pierwszy pucharek jaki zdobędziecie 🙂

 

braz Splątane losy / Alternate Fates
Odnajdź 10 dzienników zwiadowcy / Retrieve 10 Scout Logs

Czytaj opis trofeum: zloto Za Ruiny / Past the Ruins

 

braz Witaj w domu / Welcome Home
Ukończ pierwszą domową sekwencję / Complete the first House sequence

Czytaj opis trofeum srebro Matczyne grzechy / Sins of the Mother

 

srebro Matczyne grzechy / Sins of the Mother
Ukończ wszystkie domowe sekwencje / Complete all House sequences

Domowe sekwencje będziecie robić w domu Selene (logiczne…), który znajdziecie tylko i wyłącznie w Biomie #1 oraz Biomie #4. Czasami pokój z domem może wylosować na samym początku, a czasami pod sam koniec, ale na pewno gdzieś tam jest. Do domu możecie wejść jak tylko otrzymacie klucz (na samym początku gry) i świeci się światło na werandzie. Dom będzie otwarty tylko po wykonaniu poszczególnych rzeczy, jak zabicie bossa czy dotarcie do nowego biomu. Za każdym razem jak będziecie obok niego przebiegać, sprawdźcie czy możecie wejść.

Wymaganych sekwencji jest 6, z czego 5 zrobicie podczas normalnej gry (jeśli po ukończeniu gry wciąż nie macie 5 to powtarzajcie Biom #1 i Biom #4 próbując wejść do domu). Ostatnia sekwencja wymaga zebrania 6 Fragmentów Oblicza Słońca / Sunface Fragments. Jak zdobywać fragmenty opisałem w opisie trofeum zloto Biały Cień / White Shadow. Gdy już je zbierzecie to musicie ponownie odwiedzić dom w Biomie #4 (nie wiem czemu, ale w Biomie #1 nie działa), po czym przystąpicie do rozegrania ostatniej sekwencji, na końcu której dostaniecie trofeum.

srebro Wizje przeszłości / Visions of the Past
Skompletuj zbiór z archiwów obcych / Complete a Xeno-archive set

Archiwa Obcych różnią się od reszty znajdziek, ponieważ na każdy biom przypada jeden specjalny pokój (bez przeciwników), gdzie będziecie mogli odczytać owe archiwa. Mają one formę hologramu, który musicie po prostu kliknąć, aby je aktywować. Pokój zawsze jest w losowym miejscu, ale szansa na jego pojawienie się jest 100%, co znacząco ułatwia całe zadanie. Będziecie jednak musieli wrócić do tych pokoi, gdy zbierzecie już wszystkie narzędzia pozwalające na swobodną eksplorację, ponieważ część archiwów wymaga ich użycia (np. hak lub możliwość wskoczenia do wody). Jak tylko ukończycie grę i będzie robić ponowne przejścia to odwiedzajcie te pokoje i dokończcie pozostałe archiwa.

W razie czego, w menu możecie sprawdzić ile macie odkrytych archiwów i jakich Wam jeszcze brakuje.

 

Poradnik napisany w całości na bazie własnych doświadczeń z grą.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!

 

Grę udostępnił wydawca.