The Surge 2 – Poradnik do trofeów i osiągnięć

 

Soulsy w świecie sci-fi wracają i robią to w pozytywnej atmosferze. Ogólne wrażenie z The Surge 2 jest bardzo pozytywne, ale nie obyło się bez kilku niedoróbek tu i tam. Dostajemy jeszcze więcej mrocznego klimatu, jeszcze więcej sprzętu i jeszcze więcej do zwiedzania! Platyna nie jest trudna, ale łatwo przeoczyć kilka trofeów.

 

  • Stopień trudności wbicia platyny: 5/10
  • Czas do zdobycia platyny: 35-40 godzin
  • Liczba trofeów: platynax1zlotox3 x8 x36
  • Liczba trofeów offline: 48
  • Liczba trofeów online: BRAK
  • Minimalna liczba przejść: 1 z poradnikiem, 2 bez
  • Trofea możliwe do przeoczenia: Sporo, czytajcie sekcję “Krok po kroku”
  • Zglitchowane trofea: BRAK

 

Opinia znajduje się TUTAJ!

 

Wstępne wskazówki:

  • Grę można podzielić na 2 duże etapy. Etap 1 przed zmianą miasta i Etap 2 po zmianie. Spora ilość trofeów, szczególnie te zbierackie, wymagają zdobycia poszczególnych elementów właśnie w Etapie 1. W sekcji “Krok po kroku” zamieściłem listę pucharów, na które trzeba zwrócić szczególną uwagę.
  • Zróbcie sobie koniecznie kopię zapisu przed walką z Ezra Shields (na drzwiach będzie informacja, że od tego momentu nie będzie można wrócić) oraz przed ostatnim bossem (Archanioł Eli).
  • Gdy tylko zaczniecie walkę z nowym bossem to sprawdźcie czy nie leci z niego dron! Po zabiciu bossa nie można już do niego wrócić!
  • Jak spotkacie nowych przeciwników to koniecznie odcinajcie im prawą rękę, aby zdobyć nową broń oraz resztę kończyn, aby zgarnąć cały set pancerza. Możecie resetować przeciwników przy każdej wizycie w Stacji Medycznej.
  • Regularnie ulepszajcie broń. Pancerz jest mniej ważny, ale też konieczny, szczególnie do platyny. Przy pasku zdrowia przeciwnika zawsze macie pokazany jego poziom sprzętu. Jak tylko widzicie poziom wyższy to za wszelką cenę uzbierajcie przynajmniej 3 części do ulepszenia broni oraz każdej części pancerza.
  • Pamiętajcie, że możecie przerzucać materiały z wyższych poziomów do ulepszania/budowania słabszego sprzętu. Nie musicie farmić w pierwszych lokacjach!
  • Jeśli chodzi o wybór broni czy pancerza to musicie sami zdecydować, nie ma tutaj jednego najlepszego. Każda broń ma swój styl i każdą można wymiatać jak i lamić. Ja osobiście grałem jednoręcznym mieczem i przez długą część używałem setu VULTR. Potem zmieniłem set na MG Cerberus, który jest jednym z najlepszych.
  • Punkty za każdy poziom rozkładałem mniej więcej po równo i nie miałem większych problemów. Nie ma sensu pakować nadmiaru punktów w zdrowie, bo odbije się to na słabej staminie i baterii. Wyrównane punkty to najlepsza opcja dla większości graczy.
  • Część bossów daje możliwość zdobycia broni w wersji 2.0. By to zrobić należy zabić bossa w odpowiedni sposób, dlatego czytajcie pucharki związane z bossami (najlepiej gdy zaczniecie już z nim walczyć, żeby nie spojlerować sobie nadmiernie całej gry). Po zdobyciu takiej broni można udać się do najbliższego sprzedawcy, u którego będzie można dostać zwykłą wersję broni za darmo.
  • Macie możliwość robienia “loadoutów”, czyli własnych konfiguracji postaci. Zróbcie sobie przynajmniej 2. Jeden pod normalną grę, a drugi pod bossów i blokowanie ataków. Spora część bossów opiera się na odpowiednich kontrach, gdzie przy zwykłych przeciwnikach nie jest to tak bardzo wymagane. Pod zwykłą grę zalecam implanty na atak i baterię, zaś pod bossów ulepszacze statystyk po udanym bloku.
  • Podczas grania napotkacie sporo postaci, które dadzą Wam questy poboczne. Róbcie je, ponieważ możecie za nie dostać nowe bronie oraz sporo złomu.
  • Nie bójcie się zwiedzać nowych lokacji. Dzięki temu odblokujecie sporą część skrótów, które są bardzo przydatne przy późniejszej eksploracji.

DLC:

Zapewne wielu z Was będzie również ogrywać DLC. Sam również je ograłem i zrobiłem osobny poradnik do pucharków, ale muszę wspomnieć o tym, że DLC jest dostępne dopiero w Etapie 2 gry. Nie wejdziecie do niego wcześniej, a przeciwnicy są tam na poziomie 7-8. Najlepszą możliwą opcją jest po prostu dojście do ostatniego bossa, zrobić sobie sprzęt na poziomie 10, a potem wrócić do pakietu DLC. Gdyby ktoś nie wiedział jak rozpocząć przygodę z DLC, to w poradniku poświęconym Krakenowi wszystko opisałem. Nie ma tam jakiegoś nadzwyczajnego sprzętu, ale można zdobyć 2 dodatkowe sety pancerza co się mocno przydaje przy ich robieniu do trofeum.

Krok po kroku:

KROK #1 – Zdobądź wszystkie wymagane znajdźki w Etapie 1

Tak jak pisałem we Wskazówkach, gra jest podzielona na dwa ważne etapy.

  • Etap 1 dzieje się przed walką z bossem Generał Ezra Shields i przed jej rozpoczęciem będzie informacja na drzwiach, że po ich przekroczeniu nie będzie można już wrócić, zalecam zrobić kopię zapisu przed tą walką!
  • Etap 2 to analogicznie wydarzenia po tej walce. Miasto przejdzie duże zmiany i sporo miejscówek będzie już niedostępne, a szczególnie znajdźki, które pominęliście.

Tak wygląda moment, który oddziela Etap 1 i 2.

Do momentu walki z Generałem Ezra Shields możecie w miarę bezstresowo grać, ponieważ do wszystkiego można wrócić i niczego nie pominiecie na tym etapie. Wykonujcie wszelkie questy poboczne, zwiedzajcie wszystkie zakamarki i odcinajcie kończyny za każdym razem jak tylko możecie, aby zbierać nowe bronie oraz sety. Do pucharu wymagane jest 50 broni oraz zrobić 20 setów pancerzy. Na szczęście w grze jest ich znacznie więcej, ale też nie tyle, żeby móc sobie pozwolić na omijanie czegokolwiek. Musicie po prostu wszędzie zajrzeć i wybić wszystko co tylko zobaczycie. Jest kilka setów, które można zdobyć tylko poprzez zakup u sprzedawcy. Tych jest kilku, dlatego czytajcie opis danego trofeum, gdzie znajdziecie poszczególne sety i na którym etapie można je zrobić. Nie biegajcie też na skróty zbyt często bo odcinacie się w ten sposób od materiałów, które później się przydadzą.

Poniżej zamieszczam listę pucharków, na które musicie zwrócić szczególną uwagę podczas Etapu 1:

  • braz Sam sobie winien / Own Medicine – boss Kopacz / Delver występuje w grze “tylko” 4 razy, z czego musicie zdobyć jego broń, aby zabić nią jednego z pozostałych.
  • srebro Trojaczki / Triplets – powiązane z powyższym, musicie po prostu zabić wszystkich Kopaczy / Delverów.
  • braz Krocząc ich śladem / Following In Their Footsteps – 9 z 10 wizji znajdziecie właśnie w Etapie 1.
  • braz Prawdziwie ocalały / True Survivor – nie wiem czy można to pominąć, ale Warrena można spotkać tylko na tym etapie.
  • srebro Multi-dron / Swiss Army Drone – 11 z 12 dronów można zdobyć tylko i wyłącznie w Etapie 1. Kilka wymaga odpowiedniego zabicia danego bossa, dlatego koniecznie czytajcie opis trofeum!
  • braz Czy my się nie znamy? / Don’t I Know You…?  – spotkacie go na samym początku, w więzieniu. Musicie mu otworzyć drzwi i go uratować, żeby później dokończyć zadanie.
  • braz Trzy pieczenie na jednym ruszcie / Three Birds With One Stone – nie tyle do pominięcia co łatwiej zrobić w Etapie 1.
  • braz Kontr-snajper / Counter-Sniper – 3 z 5 snajperów zabijecie tylko na tym etapie.
  • braz To pułapka / It’s a Trap – macie 3 bramki i 3 szansę.

Po dokładne opisy jak nie przeoczyć tych pucharów zapraszam do poradnika poniżej. Tutaj macie tylko wyszczególnione na co macie szczególnie uważać. Nie wrzuciłem tutaj takich pucharków jak zebranie 50 broni czy zrobienie 20 setów, ponieważ jest ich więcej niż wymagana liczba, ale kilka setów i broni można kupić u danego sprzedawcy i tylko w danym etapie. Istnieje również możliwość nie wykonania zadania dla sklepikarza przez co zamknie swój sklep i nie będzie już możliwości zakupu.

 

KROK #2 – Zdobądź wszystkie wymagane znajdźki w Etapie 2

Podobnie jak powyżej, z tym że teraz będziemy już działać w zmienionym mieście, przez co spora część miejscówek zostanie po prostu zamknięta i nie będzie opcji powrotu do nich. Dodatkowo znikną pominięte znajdźki, także jeśli coś opuściliście w Etapie 1 to będziecie to mogli zdobyć dopiero w Nowej Grze+. Na szczęście gra zapamiętuje wszystko co zdobyliśmy, więc w NG+ wystarczy zdobyć to co pominęliście, nie trzeba zbierać wszystkiego od nowa, łącznie ze audiologami czy wizjami. Wyjątkiem mogą być sety pancerzy, ponieważ w NG+ musicie zbierać materiały na nowo, jako że poziom cały czas wzrasta, a stare materiały nie przechodzą.

Poniżej zamieszczam listę pucharków, na które musicie zwrócić szczególną uwagę podczas Etapu 2:

  • braz Żyje! Myszkuje! Zdobywa! / It Lives! It Sniffs! It Conquers! – zrobicie go tylko i wyłącznie w Etapie 2. Czytajcie opis trofeum, ponieważ łatwo coś przeoczyć i zaprzepaścić cały progres.
  • braz Krocząc ich śladem / Following In Their Footsteps – ostatnia wizja dostępna jest w Etapie 2, trzeba wrócić po nią gdy odblokujecie możliwość rozwalania nano-ścian.
  • braz Sam początek / Where It All Began – powiązane z questem Warrena. Wejście na posterunek znajduje się w podziemiach.
  • srebro Multi-dron / Swiss Army Drone – ostatni 12 dron zdobędziecie w elektrowni, odcinającej łapę gościowi z elektrycznym działkiem.
  • braz Chwytliwy kawałek / What A Catchy Song – co prawda bardzo ciężko pominąć, ale jak się postaracie to można.
  • braz Kontr-snajper / Counter-Sniper – ostatnich 2 snajperów znajduje się w elektrowni, dostępni są dopiero na tym etapie.
  • braz Z górki na pazurki! / Geronimo! – również bardzo ciężko pominąć, no ale da się jak ktoś jest wyjątkowo ślepy.

Tak samo jak powyżej, po dokładne opisy jak nie przeoczyć tych pucharów zapraszam do poradnika poniżej. Tutaj macie tylko wyszczególnione na co macie szczególnie uważać. Nie wrzuciłem tutaj takich pucharków jak zebranie 50 broni czy zrobienie 20 setów, ponieważ jest ich więcej niż wymagana liczba, ale kilka setów i broni można kupić u danego sprzedawcy i tylko w danym etapie. Istnieje również możliwość nie wykonania zadania dla sklepikarza przez co zamknie swój sklep i nie będzie już możliwości zakupu.

 

KROK #3 – Zrób kopię zapisu przed ostatnim bossem

Walka z ostatnim bossem odbywa się na samej górze elektrowni. Przed miejscówką, która aktywuje walkę znajduje się stacja medyczna, przy której musicie zrobić kopię zapisu jeśli nie chcecie powtarzać całej gry w NG+. Chodzi o to, że po walce macie pewien wybór, a po jego dokonaniu następuje od razu koniec gry i nie ma powrotu. Dlatego kopia jest potrzebna, żeby móc machnąć od razu 2 wybory bez konieczności przechodzenia całej gry raz jeszcze. Do momentu walki z ostatnim bossem możecie również wrócić się do wszystkich rzeczy, które można zrobić w Etapie 2 gry. Poniżej wstawiam fotkę, na której przedstawiam ostatnią Stację Medyczną, od której możecie się jeszcze wrócić.

Ostatnia stacja medyczna, od której można wrócić do rzeczy z Etapu 2.

 

KROK #4 – Pozostałości

Powinien Wam już zostać tylko jeden pucharek, za przejście prologu w NG+. Gdyby coś Wam jeszcze zostało to musicie to zrobić właśnie w NG+. Jest o tyle dobrze, że musicie nadrobić jedynie rzeczy, które pominęliście. Przykładowo, jeśli ominęliście którąś wizję to wystarczy nadrobić tą pominiętą, a nie wszystkie. To samo tyczy się całej reszty. Gra po prostu zapamiętuje cały nasz progres z poprzedniego przejścia. Jedyna rzecz, która ulega resetowi to materiały do ulepszania sprzętu.

 

Poradnik:

platyna The Surge 2 / The Surge 2 
Odblokowałeś wszystkie trofea / Unlocked all trophies

Platyna jest w miarę prosta, ale łatwo przeoczyć parę rzeczy jeśli ich nie pilnujecie. Z poradnikiem spokojnie zrobicie wszystko przy jednym podejściu. W razie czego, granie na NG+ nie jest takie trudne ponieważ mamy już cały nasz ulubiony sprzęt i wszystko idzie znacznie szybciej niż przy pierwszym podejściu. W każdym razie zapraszam do poradnika i skupcie się na trofeach, które można pominąć w Etapie 1.

 

braz To tylko draśnięcie / A Little Banged Up
Przetrwano katastrofę samolotu w NG+ / Survived the plane crash in NG+

Co prawda pierwsze trofeum na liście, ale wymaga przejścia całej gry i odpaleniu Nowej Gry+. NG+ odpalacie bezpośrednio z ostatniego zapisu (gra Was o tym poinformuje). Gdy już to zrobicie to odpali się scena, która została pominięta przy pierwszym przejściu gry, a Wy dowiecie się, dlaczego to akurat ocaleliście z tej katastrofy. Po ukończeniu cut-scenki i obudzeniu się w szpitalu dostaniecie trofeum.

 

braz Ucieczka z więzienia / Jailbreak
Pokonano strażnika Garcię / Defeated Warden Garcia

Pierwszy poważniejszy boss w grze, spotkacie go dość szybko bo już na posterunku policji. Zakres jego ruchów jest bardzo prosty do uniknięcia, wystarczy używać prostego kierunkowego uniku na .

Co można zdobyć:

  • Dron: R-1 ‘Diode’ Laspistol – wystarczy go po prostu zabić
  • Broń: MG Jackknife Pro – musicie odciąć mu prawą rękę

Poniżej mój filmik z walką (zdobyte: dron + broń):

 

braz Znowu martwy / Dead Again
Dwukrotnie pokonano brata Eli / Defeated Brother Eli twice

Drugi raz z Bratem Eli będziecie walczyć Instytucie Creo, duża hala zaraz przed wejściem do Jonathana Guttenberga. Walka będzie miała miejsce dopiero w Etapie 2. Eli to jeden z tych bossów, którzy potrafią mocno zirytować, głównie przez szybkość swoich ataków. Osobiście miałem problem z wyczuciem odpowiednich bloków więc skupiłem się na unikach, kilku ciosach i odskoku. Dobrze sprawuje się tutaj Dron EMP, który potrafi przerwać niektóre jego ataki. Cała walka to więcej uciekania i unikania niż samego bicia, także jak nie jesteście ekspertami w dobrym blokowaniu i kontrowaniu to zapewne będziecie mieć przeboje podobne do moich. Boss nie posiada żadnych faz, po prostu zmienia co jakiś czas różne typy ataków, ale poza tym standardowa walka.

Co można zdobyć:

  • Broń: Warhammer of Forced Conversion – musicie odciąć prawą rękę
  • Implant: Critical Oxygenerator – wystarczy zabić

Poniżej mój filmik z walką (zdobyte: broń + implant):

 

braz Przegrzanie / Overheated
Pokonano Małego Johnny’ego / Defeated Little Johnny

Boss inny niż wszystkie. Będziecie z nim walczyć już w pierwszej fazie gry, gdy traficie od Portu Nixon. Inny dlatego, że naszym celem nie jest zabicie go, a po prostu “uziemienie”, czyli rozwalenie wszystkich kończyn. Little Johny daje możliwość zdobycia Broni 2.0. By ją zdobyć należy mu najpierw odciąć 2 łapki (obok kanistrów). Kluczem tej walki są uniki, blokowanie tutaj mało pomaga, szczególnie przy rozwalaniu 3 kończyn. Trzymajcie się też cały czas jak najbliżej niego, nie wychodźcie dalej ponieważ będzie Was bić mackami, które są bardzo długie i ciężko przed nimi uciec, zaś będąc blisko niego cały czas wykonuje bardzo proste do uniknięcia ataki. Po rozwaleniu dwóch łapek i ewentualnie kanistrów musicie rozwalić 3 macki, aby go pokonać. Jeśli nie interesuje Was broń 2.0 to wystarczy od razu rozwalić macki. Po walce dostaniecie drona oraz broń (zwykła albo 2.0).

Co można zdobyć:

  • Dron: EMP-44 ‘Starfish’ – wystarczy go pokonać
  • Broń: Little Johnny’s Forceps – wystarczy go pokonać
  • Broń 2.0: Little Johnny’s Forceps V2.0 – musicie mu najpierw odciąć 2 małe łapki, obok kanistrów

Poniżej mój filmik (zdobyte: dron + broń 2.0):

 

braz Oglądał ostrze / Studied The Blade
Pokonano Kapitana Cervantesa / Defeated Captain Cervantes

Cervantesa spotkacie podczas normalnej eksploracji rejonu Gideon’s Rock, a dokładnie to w “Strefie Dzika”. Podczas walki z tym bossem macie 2 opcje: broń albo dron. Jeśli chcecie wbić platynę przy jednym podejściu to musicie wybrać drona. By go zdobyć, należy odciąć lewą nogę. Gość jest bardzo prosty do pokonania, szczególnie jak rozwalicie mu klatkę piersiową, przez co nie będzie mógł używać niewidzialności. Zrobiłem filmik z przejścia już na NG+, ponieważ przy pierwszym podejściu odciąłem mu rękę (broń) zamiast nogi. Jeśli lubicie miecze to niestety będziecie mieć dylemat, ponieważ miecz który z niego leci jest jednym z najlepszych wg mnie. W przypadku NG+ dojście do niego zajmuje mniej więcej godzinę. Podczas walki musicie zmienić broń na nieco słabszą, żeby móc najpierw odciąć kończynę, a potem zabić. Zbyt mocna broń może go szybciej wykończyć, nie dając możliwości odcięcia. Dodamj

Co można zdobyć:

  • Dron: JAG-1000 ‘Carnivore’ Shotgun – musicie odciąć lewą nogę
  • Broń: JAG-22 ‘Aeterna’ – musicie odciąć prawą rękę

Poniżej mój filmik (NG+, zdobyte: dron)

 

braz Włamanie do domu / Home Invasion
Pokonano Kopacza / Defeated Delver

Pierwszego Kopacza / Delvera przyjdzie Wam kopać w miejscówce Gideon’s Rock. Jest to część głównej osi fabularnej, także nie da się go pominąć. Boss daje możliwość zdobycia Broni 2.0. By ją zdobyć musicie rozwalić pancerze na rękach i nogach. Nie ważne w której fazie to zrobicie, ale zdecydowanie najłatwiej jest to zrobić w fazie 3. Na tego bossa mocno zalecam przygotować sobie zestaw nastawiony typowo na blok + kontrę. Walka poprzez uniki niestety nie ma z nim sensu i będzie się tylko niepotrzebnie frustrować, tak jak ja to robiłem. Walka jest podzielona na 3 fazy:

  1. Faza #1 – będzie stał na 2 nogach i zadawał szybkie 3 ciosy. Najlepiej zrobić dobry blok i kontrę przy pierwszym ciosie, ponieważ następne są dość szybko po sobie i raczej zabraknie Wam już staminy na kolejne bloki. Pomiędzy atakami walcie go po nogach. Co jakiś czas wskoczy pod ziemię i 2 razy wystawi łeb (można szybko podbiec i uderzyć), a z 3 wyskoczy w Waszą stronę.
  2. Faza #2 – najtrudniejsza faza wg mnie. Delver przechodzi w tryb kota i jest bardzo szybki. Niekiedy tak szybki, że nie zdążycie nawet zrobić uniku. Kluczem jest tutaj trzymanie się blisko niego i blokowanie + kontrowanie ataków. Walka na dystans w tej fazie nie ma żadnego sensu. Będzie również wskakiwał na sufit i strzelał nano-skałkami. Możecie rozwalić te skałki przy pomocy drona, przez co ucieknie mu trochę energii (skałki są niby częścią niego). Po 2 strzałach wykona szarżę z sufitu w Waszą stronę i przewróci się na kilka sekund. Jest to bardzo dobry moment na serię ataków. Pamiętajcie, że jak chcecie zdobyć Broń 2.0 to możecie rozwalić mu pancerze na rękach w tej fazie.
  3. Faza #3 – najprostsza faza. Wystarczy trzymać się jak najdalej od niego, najlepiej na drugim końcu areny. Będzie za każdym razem wykonywać ślizg w Waszą stronę i przez chwilę będzie leżał, wtedy trzeba atakować na pełnej. W tej fazie bez problemu możecie zniszczyć mu pancerze na rękach, nogach i ewentualnie głowie. Gdy zniszczycie mu pancerze na rękach to będzie je odnawiać. Wtedy wzniesie łapę do góry i jest krótki moment do atakowania (chociaż ja wolałem to przeczekać).

Co można zdobyć:

  • Nano-mózg – część questa
  • Broń: Helix of the Delver – wystarczy go pokonać
  • Broń 2.0: Helix of the Delver V2.0 – musicie rozwalić pancerze na rękach, nogach (najlepiej to zrobić w Fazie #3)

Poniżej mój filmik (zdobyte: broń 2.0):

PS. Moja walka na filmiku odbyła się jeszcze ogarnięciem, że stosowanie tutaj bloków + kontr to jedyna słuszna metoda, dlatego z góry przepraszam za kalectwo, szczególnie w drugiej fazie.

 

braz Sąd wojenny / Court Martial
Pokonano generała majora Ezrę Shieldsa / Defeated Major General Ezra Shields

UWAGA: Moment walki z Ezrą to kluczowy moment kiedy przechodzicie z Etapu 1 do Etapu 2 i nie można już wrócić! Jeśli coś przeoczyliście to jedyny moment, żeby się wrócić. Zróbcie koniecznie kopię zapisu przed przejściem przez drzwi (screen lokacji poniżej oraz w sekcji “Krok po kroku”). 

Tak wygląda moment, który oddziela Etap 1 i 2.

Major Ezra Shields to bardzo ważny fabularny boss, jednak sam w sobie nie jest zbytnio wymagający. Bardzo dobrze sprawdza się tutaj granie na uniki, nie musiałem zbyt często używać bloków i spokojnie go pokonałem. Na bossie trzeba zdobyć drona, jeśli chcecie wszystko zaliczyć w jednym przejściu! By to zrobić musicie rozwalić miotacz ognia mechowi, gdy Major z niego wyjdzie. Można również zdobyć w tym samym czasie Broń 2.0, poprzez odcięcie prawej ręki Majorowi. Walka składa się z 2 głównych faz, a dokładnie:

  1. Faza #1 – najpierw będziecie walczyć z mechem, w którym siedzi Ezra. Wystarczy atakować nogi i uciekać kiedy będzie robić kopniak (charakterystyczne wypuszczenie nogi do tyłu przed atakiem) oraz uważać, gdy będzie podpalać podłogę wokół siebie, wtedy musicie uciekać jak najdalej, nawet grubo poza rozlane paliwo na podłodze (czy jakakolwiek inna jest to substancja). Gdy jesteście dalej to będzie strzelać z działka laserowego, ale wystarczy się przemieszczać, żeby nie zostać trafionym.
  2. Faza #2 – tutaj Major Ezra wyjdzie z mecha, a ten będzie leżał na środku areny. Rozwalając jego miotacz ognia otrzymacie drona! Walka z samym Majorem nie jest wymagająca. Ma denerwujący doskok, który jakimś cudem zawsze nas trafia, ale poza tym norma. Jest co prawda bardzo szybki, ale wystarczy robić uniki w odpowiednim momencie i nie powinno być większych problemów. Klasyczna metoda walki sprawdza się na nim jak znalazł. Odcinając mu prawą rękę możecie zdobyć wersję broni 2.0.

Co można zdobyć:

  • Dron: Vulc-88 ‘Panthera’ Rotary Gun – w Fazie #2 musicie odciąć miotacz ognia od mecha (wystarczy go rozwalić)
  • Broń 2.0: General’s A.C.U. V2.0 – musicie odciąć prawą rękę
  • Broń: General’s A.C.U. – zabić w normalny sposób

Poniżej mój filmik (zdobyte: dron + broń 2.0):

 

braz Najdroższa matka / Mommy Dearest
Pokonano Matkę Celeste / Defeated Matriarch Celeste

Panią Celest spotakcie w Elektrowni, do której wejdziecie tylko przez Port Nixon. Boss daje możliwość zdobycia Broni 2.0. W srugiej fazie musicie odciąć jej dwie macki na plecach. Na tym etapie powinniście już być koksami, także musicie uważać, żeby jej nie zabić zanim nie rozwalicie macek. Warto mieć jakąś słabszą broń, którą po prostu rozwalicie pancerze, a nie będzie jej zabierać zbyt dużo zdrowia. Odcięcie drugiej macki powinno Wam się zgrać z końcówką jej energii, ale nie ma to znaczenia. Walka jest podzielona na 2 fazy, czyli:

  1. Faza #1 – Celeste będzie lekko unosić się nad ziemią i wykonywać dość szybkie ataki. Jeśli odejdziecie jej na dystans będzie latać na tej swojej miotle jak jakaś wiedźma. Działa na nią zarówno styk na uniki oraz blok + kontra. Osobiście stosowałem głównie uniki, ale jak widziałem szansę na blok to starałem się ją wykorzystać, szczególnie że na tym etapie powinniście mieć już implant zwiększający obrażenia po dobrym bloku.
  2. Faza #2 – zejdzie w końcu na ziemię, a ja na jej plecach pojawią się 2 macki. Jeśli chcecie broń 2.0 to musicie te macki odciąć. Wystarczy trzymać w miarę bliski dystans i uważać kiedy robi zamach macką. Czasami też przyciąga Was do siebie jeśli nie zrobicie uniku w odpowiednim czasie. Poza tym walka w miarę standardowa.

Co można zdobyć:

  • Broń 2.0: Icon of the Spark V2.0 – trzeba odciąć 2 macki na jej plecach w Fazie#2
  • Broń: Icon of the Spark – zabić w normalny sposób

Poniżej mój filmik (zdobyte: broń 2.0):

 

braz Zły piesek / Bad Dog
Pokonano H.A.R.O.L.D.-a / Defeated H.A.R.O.L.D

Po pewnym czasie, historia znów zaprowadzi Was do Instytutu Creo. Pamiętacie swoją walkę z Eli w dużej hali? W samym miejscu będziecie walczyć z biednym Haroldem, który został zhakowany. Boss występuje pod postacią skorpiono-skoczka (czy jak to tam nazwać), gdzie najważniejszym jest odcięcie jego ogona, ponieważ to jego najmocniejsza broń. Za odcięcie ogona jest również unikatowa broń, także podwójny bonus. Podczas walki będzie często doskakiwać do Was i atakować ogonem. Gdy zrobicie większy dystans to puści w Waszym kierunku coś w rodzaju duszków. Jedyna opcja na ich uniknięcie to sprint + unik, ale na szczęście nie zadają jakiś wielkich obrażeń, więc na upartego można po prostu stać w miejscu. Po rozwaleniu ogona reszta to już bułka z masłem. Wystarczy robić doskok, zadać kilka ciosów i unik. Na końcu dostaniecie również implant wzmacniający atak dla kilku typów broni.

Co można zdobyć:

  • Broń: H.A.R.O.L.D.’s Holographic Tailblade – musicie odciąć ogon
  • Implant: Tactile Amplifier – wystarczy zabić

Poniżej mój filmik (zdobte: broń + implant):

 

braz Spaczone piękno / Corrupted Beauty
Pokonano boginię Helenę / Defeated Goddess Helena

Bogini Helena pojawi się, gdy drugi raz wrócicie do Szpitala w rejonie Komendy AID. Zaatakuje Was zaraz przed samym wejściem, także nie zdziwcie się jej. Walka to praktycznie ten sam schemat co z posągiem w lokacji Gideon’s Rock, nawet model postaci mocno go przypomina. Najważniejsze to uważać na jej włócznie i od razu rozwalić tarczę naładowanym atakiem, aby można było ją bez problemu “pukać”. Jej broń zdobędziecie poprzez odcięcie prawej ręki. Dostaniecie również kawałek jej setu, w zależności który element utniecie. Resztę sprzętu będziecie mogli kupić u Dr Sorensson w Przejściu Bravo (jeśli nie zawaliliście jej questa, po więcej informacji zapraszam do pucharku związanego z opisem zrobienia 20 setów).

Co można zdobyć:

  • Broń: Twinlance of Corruption – musicie odciąć prawą rękę

Poniżej mój filmik (zdobyte: broń):

 

srebro Zaprzeczenie proroctwa / Denying Prophecy
Pokonano Archanioła Eliego / Defeated Archangel Eli

UWAGA: Przed walką koniecznie zróbcie kopię zapisu! Unikniecie przez to konieczności przechodzenia gry jeszcze raz, ponieważ po walce musimy dokonać pewnego wyboru po czym gra natychmiastowo się kończy.

Eli to ostatni boss w grze. Nie jest wymagający, ale jeśli stracicie czujność przy jego atakach to szybko padniecie. Ma dość szeroką gamę ataków, zarówno obszarowych jak i precyzyjnych. Podczas normalnych ataków bardzo dobrze spisuje się blok + kontra, ale gdy zaczyna się unosić w powietrze i wirować bronią to uciekajcie i bądźcie gotowi na zrobienie uniku, gdy zacznie szarżować w Waszą stronę. Jeśli nie zrobicie uniku to przebije Was bronią i stracicie kawałek HP. By zdobyć Broń 2.0 musicie rozwalić wszystkie elementy pancerza. Tylko tyle i aż tyle. Eli będzie również przywoływać coś w rodzaju czerwonych skałek, które będą się unosić nad areną. Jak tylko zobaczycie, że podnosi rękę i pojawia się blok od tyłu to róbcie unik bo właśnie ściąga te skałki na nas, a zabierają sporo życia. Walka nie jest wybitnie trudna, bywały gorsze w tej grze.

Co można zdobyć:

  • Broń: Greatblade of the Archangel – wystarczy go pokonać
  • Broń 2.0: Greatblade of the Archangel V2.0 – musicie rozwalić wszystkie elementy pancerza
  • Set pancerza – w zależności od wyboru na końcu dostaniecie jeden z dwóch setów

Poniżej mój filmik (zdobyte: broń 2.0):

 

braz Inżynieria odwrotna / Reverse Engineering
Pokonano posąg w Gideon’s Rock jego własną bronią / Killed a Gideon’s Rock statue with its own weapon

Trofeum możliwe do pominięcia!

Gideon’s Rock to swoisty park natury. Traficie do niego zaraz po pokonaniu bossa Little Johny w Porcie Nixon. W całej lokacji znajduje się kilka posągów, w dodatku są dostępne zarówno w Etapie 1 i Etapie 2. Co prawda w Etapie 2 część z nich zostanie zmieniona, ale część zostanie po staremu, trzeba po prostu poszukać po rejonie. Mimo wszystko zalecam zrobić ten pucharek w Etapie 1, żeby mieć go z głowy. Najbliższy znajduje się tuż obok naszej strefy bezpieczeństwa, zaraz po lewej stronie od wyjścia.

Posągi są nieruchome do momentu aż się nie zbliżymy.

Posągi są na 5 poziomie i potrafią mocno uderzyć. Ich ruchy są co prawda powolne, ale mają dość szeroki wachlarz ataków, także musicie być czujni podczas walki z nimi. Na samym początku musicie zbić tarczę naładowanym atakiem, radzę to robić od razu jak tylko się “obudzi” i ją postawi. Później rozwalcie mu prawą rękę, w której trzyma włócznie, ograniczy mu to mocno ataki, a przede wszystkim będziecie mogli zdobyć jego broń, która jest potrzebna do trofeum. Broń, która z niego dropi to “GAIA Lancer” i jak można się domyślić jest to włócznia zakończona charakterystycznym ostrzem.

Broń, którą musicie dobić posąg.

Warto dodać, że do zdobycia pucharku wystarczy tylko zabić posąg jego własną bronią, nie musicie jej używać przez całą walkę, wystarczy tylko dobić i również zaliczy.

Poniżej mój filmik:

 

braz Sam sobie winien / Own Medicine
Zabito Echo Kopacza Helisą Kopacza lub Helisą Kopacza V2.0 / Killed a Delver Echo with the Helix of the Delver or Helix of the Delver V2.0

Trofeum możliwe do pominięcia!

Nie licząc pierwszego Kopacza / Delvera, z którym będziecie walczyć w Gideon’s Rock, to znajdziecie jeszcze 3 sztuki do ubicia. W przeciwieństwie do tego pierwszego, reszta używa ataków tylko z jednej fazy (np. jeden używa tylko ataków z Fazy #3, a inny z Fazy#2). Także jest o tyle prościej, że nie trzeba walczyć za każdym razem z tym samym bossem. Poniżej znajdziecie lokacje, w których znajdziecie pozostałych Kopaczy / Delverów:

Lokacje Kopaczy / Delverów:

  1. Delver #1(Etap 1) Gideon’s Rock – jest on częścią fabuły, nie do pominięcia
  2. Delver #2 – (Etap 1) Podziemia / Underground – wystarczy wrócić w to samo miejsce w Etapie 2, ataki tylko Fazy #2
  3. Delver #3 – (Etap 2) Plac Centralny / Central Plaza – plac zaraz przed drugą bramą AID, ataki tylko z Fazy #3
  4. Delver #4 – (Etap 2) Podziemia / Underground – wystarczy wrócić do tego samego miejsca, gdzie był #2, tyle że w Etapie 2, ataki tylko z Fazy #1

Wszystkie fazy opisałem w pucharku braz Włamanie do domu / Home Invasion

Podobnie jak w przypadku pucharku z posągiem, wystarczy tylko dobić Delvera jego bronią, nie trzeba nią walczyć cały czas. Po ubiciu pierwszego Delvera, dostaniecie jego broń (zwykłą albo 2.0, zależy w jaki sposób go zabiliście). Poniżej na obrazku przedstawiam broń, którą trzeba go zabić (jego własna).

Może być wersja zwykła, albo 2.0.

Gdy już znajdziecie swojego wybrańca to nie pozostaje Wam nic innego jak po prostu zjechać jego zdrowie do minimum, zmienić broń którą otrzymaliście, gdy walczyliście z nim za pierwszym i dobić go. Macie tylko 3 szanse na zrobienie pucharku! Bo zabiciu wszystkich Delverów, następna szansa dopiero w NG+. Poniżej przedstawiam filmik tylko z jednym Delverem (#2). Jeśli chcecie zobaczyć filmik z wszystkimi lokacjami to zapraszam do opisu trofeum srebro Trojaczki / Triplets.

Mój filmik (Delver #2):

 

zloto Odrodzenie / Reborn
Athena oczyszcza cię ze wszelkich niedoskonałości. / Be purified by Athena, cleansed of all imperfections.

UWAGA: Przed walką z ostatnim bossem koniecznie zróbcie kopię zapisu! Poniżej wstawiam screen ostatniej Stacji MedBay, przy której spokojnie możecie zrobić zapis.

Ostatnia stacja medyczna, od której można wrócić do rzeczy z Etapu 2.

Poniższe 2 pucharki dotyczą tego samego, czyli pokonania ostatniego bossa i dokonania jednego z dwóch opcji wyboru po walce, po czym gra się kończy i nie ma już możliwości powrotu. Dlatego właśnie potrzebujemy kopię zapisu, żeby wrócić, pokonać bossa raz jeszcze i dokonać drugiego wyboru, żeby załatwić te 2 pucharki bez konieczności przechodzenia drugi raz całej gry.

Do zdobycia tego pucharku musicie wybrać opcję #2, czyli darowanie życia Eli.

 

zloto Widzę ciemność, ciemność widzę / Hello Darkness My Old Friend
Athena przekształca się w mrocznego mściciela, gotowego przekształcić świat. / Be transformed by Athena into a dark avenger, ready to reshape the world.

UWAGA: Przed walką z ostatnim bossem koniecznie zróbcie kopię zapisu! Poniżej wstawiam screen ostatniej Stacji MedBay, przy której spokojnie możecie zrobić zapis.

Ostatnia stacja medyczna, od której można wrócić do rzeczy z Etapu 2.

Poniższe 2 pucharki dotyczą tego samego, czyli pokonania ostatniego bossa i dokonania jednego z dwóch opcji wyboru po walce, po czym gra się kończy i nie ma już możliwości powrotu. Dlatego właśnie potrzebujemy kopię zapisu, żeby wrócić, pokonać bossa raz jeszcze i dokonać drugiego wyboru, żeby załatwić te 2 pucharki bez konieczności przechodzenia drugi raz całej gry.

Do zdobycia tego pucharku musicie wybrać opcję #1, czyli zabić Eli.

 

braz Żyje! Myszkuje! Zdobywa! / It Lives! It Sniffs! It Conquers!
Założono zestaw pancerza IRONMAUS i wyposażono się w broń Sprawiedliwość Iron Mausa / Equipped the IRONMAUS set and the Justice of the Iron Maus weapon

Trofeum możliwe do pominięcia!

Pancerz i broń IRONMAUS’a będziecie mogli otrzymać dopiero w Etapie 2 gry. Gdy opuścicie miejscówkę Gideon’s Rock i traficie do klubu Cloud 9, musicie pogadać z Kylem Baxterem, który stoi przy barze.Do tego musicie wybrać i potwierdzić chęć przyłączenia się do jego drużyny poprzez opcje dialogowe. Jeśli tego nie zrobicie to pucharek Wam przepadnie! Cały quest składa się z kilku etapów, które wymieniłem poniżej, dla lepszej czytelności.

Etapy questa na set IRONMAUS’a:
Grałem w wersję angielską, dlatego polskie dialogi mogą się nieco różnić, ponieważ tłumaczyłem je sam.

  1. Po powrocie z Gideon’s Rock do klubu Cloud 9 (Etap 2) musicie pogadać z Kylem Baxterem przy barze i wybrać następuję opcje dialogowe:
    • Dlaczego mamy współpracować / Why team up? 
    • Brzmi jak szalony pomysł, wchodzę w to! / Sounds like a crazy idea, I’m in!
  2. Gdy już traficie do Katedry Iskry / Cathedral of the Spark musicie udać się do kryjówki IRONMAUS’a. Znajduje się ona za drzwiami na prawo od stacji MedBay, po schodach do góry. Na początku te drzwi będą zamknięte, dlatego musicie po prostu kontynuować eksplorację aż ich nie otworzycie. Po trafieniu do kryjówki, wybieracie następujące opcje dialogowe:
    • Co z naszą epicką współpracą? / What about our epic team-up?
    • Chce Cię wysłać. / I want to send you out.
  3. Teraz kontynuujecie rozgrywkę aż nie traficie na ciało pod ścianą oraz małe graffiti z symbolem myszy. Kyle odezwie się do Was od razu przez radio. Musicie teraz wrócić do jego kryjówki (ta sama miejscówka) i wybrać następujące opcje dialogowe:
    • Jesteś ranny! Wracaj do domu! / You look hurt! Go home!
  4. Kyle wróci teraz do sklepu z komiksami IROUNMAUS’a, który znajduje się w Porcie Nixon. Zalecam wrócić się tam od razu, żeby nie zapomnieć i nie przegapić tego później. Gdy już tam traficie wybieracie taki dialog:
    • Tym pokazem zakończymy twój trening, Panie Baxter. / And this concludes you stunt training, Mr. Baxter.

Po wyjściu z dialogu otrzymacie pancerz oraz broń. By zdobyć pucharek musicie założyć cały set + broń. 

Poniżej mój filmik z każdym etapem oraz lokacjami:

 

braz Krocząc ich śladem / Following In Their Footsteps
Zgromadzono 10 tajemniczych wizji / Collected 10 Strange Visions

Trofeum możliwe do pominięcia!

9 na 10 wizji znajdziecie w Etapie 1 gry. Ostatnia wizja w Etapie 2 wymaga użycia zdolności rozwalania nano-ścian, którą otrzymacie po wizycie w Instytucie Creo (część fabuły, nie do pominięcia). Tajemnicze Wizje widać już z daleka, ponieważ mają postać pionowej fioletowej wiązki światła, nie trudno ominąć. W dodatku po wejściu w nią, pojawia się wizja z przeszłości, a po jej zakończeniu pokaże się skrzynką, która przeważnie zawiera ciekawe bronie. Do tego dostaniecie również Audio Log, który można sprawdzić w ekwipunku (kolejność numerowania jest inna). Znaczna większość znajduje się na naszej drodze podczas robienia fabuły i nie sposób ich pominąć. Jednak są 2 sztuki, które można pominąć dość łatwo.

Pucharek jest nieco dezorientujący, ponieważ chodzi tylko i wyłącznie o wizje związane z Atheną (mała dziewczynka). Inne wizje zawierają wspomnienia Eli, które nie są liczone do tego trofeum, ale wiązka światła przez którą trzeba przejść wygląda dokładnie tak samo jak te od Atheny.

Poniżej zamieszczam listę oraz filmik, na którym przedstawiam lokacje wszystkich Tajemniczych Wizji wymaganych do trofeum:
(Kolejność numerowania logów w grze jest inna od kolejności zdobywania)

  1. Tajemnicza Wizja (3/10)ETAP 1 – Bulwar Wszystkich Świętych / All Saint Boulevard – przy zniszczonym moście (niedaleko stoi gość ogrzewający się przy koksowniku),
  2. Tajemnicza Wizja (1/10) ETAP 1 Port Nixon (łatwo pominąć!) po otwarciu skrótu przez sklep z Komiksami IronMaus’a, musicie zejść na dół i udać się na wybrzeże. Idźcie wzdłuż, aż nie traficie na wizję (droga do dlc),
  3. Tajemnicza Wizja (2/10) ETAP 1 Port Nixon – po zabiciu Little Johnego, będziecie wracać tą samą drogą co przyszliście i traficie na walkę z Eli. Po pokonaniu go, pokaże się wizja zaraz obok,
  4. Tajemnicza Wizja (4/10) ETAP 1 – Plac Centralny / Central Plaza – nie da się go ominąć, traficie na niego po drodze do Gideon’s Rock,
  5. Tajemnicza Wizja (7/10) ETAP 1 – Gideon’s Rock – po wyjściu ze strefy bezpieczeństwa, udajecie się w lewą stronę i wizja powinna być na schodach w kierunku Instytutu Creo,
  6. Tajemnicza Wizja (6/10) ETAP 1 – Gideon’s Rock – po zabiciu bossa Kopacza / Delvera, wizja pojawi się przed wyjściem z areny walki,
  7. Tajemnicza Wizja (8/10) ETAP 1 AID Command (Szpital) – nie da się pominąć. Po dotarciu do szpitala, będziecie szli w górę po schodach i przejdziecie przez coś w rodzaju namiotu. Wizja znajduje się w następnej sali,
  8. Tajemnicza Wizja (9/10) ETAP 1 AID Command (Centrum Dowodzenia) – po otwarciu drzwi z informacją, że jest to punkt zwroty w grze, traficie na wizję na balkonie, zaraz przed Wami,
  9. Tajemnicza Wizja (10/10) ETAP 1 AID Command (Centrum Dowodzenia) – następna wizja jest zaraz po poprzedniej, musicie się udać rozwijanymi schodami do pomieszczenia na górze (zaraz przed walką z Ezrą Shields),
  10. Tajemnicza Wizja (5/10) ETAP 2 – Podziemia / Undergrounds – wizję można znaleźć tylko i wyłącznie w Etapie 2, gdy otrzymacie zdolność rozwalania nano-ścian. Musicie się wrócić do Podziemi i wejść na górę po schodach, a następnie linką przeciągnąć się na coś w rodzaju rusztowania. Wchodzicie teraz do swego rodzaju jaskini, gdzie znajduje się ściana oraz zmutowany naukowiec na 9 poziomie. Rozwalacie ścianę nową umiejętnością i wizja znajduje się zaraz za nią.

Poniżej mój filmik ze wszystkimi lokacjami:

 

braz Prawdziwie ocalały / True Survivor
Spotkano Warrena / Met Warren

Warrena przyjdzie Wam spotkać kilka razy w grze. Na początku będzie objawiać się jako Nieznajomy / Stranger. Pierwszy raz spotkacie go przy Stacji MedBay, po wyjściu z posterunku policji. Pucharek dostaniecie dopiero po spotkaniu go w Szpitalu (AID Command). Poniżej daje Wam listę punktów, w których spotkacie Warrena, do momentu otrzymania pucharka:

Kiedy można spotkać Warrena:

  1. Po opuszczeniu Posterunku Policji, będzie stał obok pierwszej stacji badawczej i powiem Wam, żebyście ulepszyli swój sprzęt w Stacji MedBay.
  2. Gdy pokonacie Little Johnego w Port Nixon, wracacie się na Bulwar Wszystkich Świętych / All Saint Boulevard i schodzicie pod most. Będą tam drzwi, które trzeba otworzyć przy pomocy drona. Jak już wejdziecie do środka to poprosi Was o zrobienie dla niego setu AID (dowolny). Przynieście mu go jak najszybciej tylko możecie. Brama AID jest niedaleko Bulwaru i kręci się tam zawsze 3 przeciwników w potrzebnym secie.
  3. Kolejny raz spotkacie Warrena dopiero na górze Szpitala w strefie AID Command. Po drodze do niego powinniście zdobyć 2 karty dostępu (lecą z normalnych przeciwników). Gdy dotrzecie na górę to traficie na skrzynkę z hakiem, dzięki któremu możecie zjeżdżać po linkach. Warren stoi na końcu krótkiego korytarza na przeciwko tej skrzynki. Jeśli zjedziecie na dół to musicie wchodzić na górę jeszcze raz. Po rozmowie z nim powinniście dostać trofeum.

Warren będzie stał na końcu krótkiego korytarza, na przeciwko skrzynki z hakiem.

Historia z Warrenem ciągnie się dalej, jednak nie jest już wymagana do żadnego trofeum, dlatego też nie będę się specjalnie rozpisywać. Jeśli chcecie kontynuować wątek Warrena to musicie wrócić później do poprzedniej miejscówki pod mostem, gdzie poprosi Was o zdobycie pewnego przedmiotu, który można dostać tylko i wyłącznie na Posterunku Policji (tam gdzie zaczynaliśmy). Po znalezieniu przedmiotu udajecie się na stację metra i będziecie mogli zakończyć wątek Warrena, a ten da Wam broń w nagrodę.

 

srebro Dogłębna obrona / Defense in Depth
Ulepszono wszystkie elementy wyposażenia w zestawie do maksymalnego poziomu / Upgraded all gear pieces in a set to maximum level

Trofeum możliwe do pominięcia!

Każdy element pancerza można ulepszyć do 10 poziomu (w NG+ do 20, NG++ do 30, itd.). Sprzęt ulepszacie podczas pobytu w Stacji MedBay i musicie mieć odpowiednią ilość materiałów. Materiały zbieracie poprzez odcinanie kończyn przeciwnikom, na których znajduje się pancerz (odcinanie “pustych” kończyn nic nie daje). Z każdego przeciwnika możecie zdobyć zawsze 1 sztukę materiału do ulepszenia danego elementu. Na szczęście do ulepszenia danego elementu na kolejny poziom wystarczą 3 sztuki materiału z danego elementu. Oczywiście w przypadku rąk i nóg będziecie potrzebować 6 sztuk.

W tym przypadku, poziom sprzętu wynosi 12 (NG+).

Przeciwnicy mają nad głowami zawsze numer poziomu, który odpowiada poziomowi materiałów jakie z niego lecą. Dlatego jak widzicie, że ktoś ma wyższy numer od Waszego obecnego to koniecznie wyciągnijcie z niego najwięcej materiałów jak tylko się da. Jeśli nie jesteście daleko od Stacji MedBay to warto pomyśleć o zresetowaniu przeciwników i farmieniu takiego przeciwnika. Przeważnie numer wyższy od Waszego będzie na żółto, zaś dwa poziomy wyżej już na czerwono, co nie znaczy że nie warto spróbować zabić takiego gościa dla materiałów.

Jak już pisałem wcześniej, maksymalny poziom na jedną grę to 10. Przeciwników na 10 poziomie spotkacie dopiero na samym końcu gry, zaraz przed ostatnim bossem (Ci co się klonują w locie). Obok jest również Stacja MedBay, dlatego można bardzo łatwo i szybko wyfarmić wszystkie potrzebne materiały na 10 poziomie. W przypadku zabicia ostatniego bossa i nie zrobieniu tego trofeum, będziecie musieli przechodzić całą grę jeszcze raz (lub wrócić się jeśli zrobiliście kopię zapisu przed ostatnim bossem).

 

braz Sukces najwyższej generacji / Marked For Success
Ulepszono broń do maksymalnej generacji / Upgraded a weapon to maximum level

Trofeum możliwe do pominięcia!

Schemat działania dokładnie taki sam jak w pucharku powyżej, czyli musicie zbierać materiały na broń poprzez odcinanie kończyn, w której przeciwnik trzyma swój oręż. Głównie jest to prawa ręka, dlatego zawsze skupcie się na niej, szczególnie jeśli przeciwnik trzyma jakąś dużą dwuręczną broń. Prawa ręka zawsze wyrzuca materiały do broni. Tak sam jako z pancerzem, do ulepszenia broni potrzebujecie 3 materiałów.

Jak już pisałem wcześniej, maksymalny poziom na jedną grę to 10. Przeciwników na 10 poziomie spotkacie dopiero na samym końcu gry, zaraz przed ostatnim bossem (Ci co się klonują w locie). Obok jest również Stacja MedBay, dlatego można bardzo łatwo i szybko wyfarmić wszystkie potrzebne materiały na 10 poziomie. W przypadku zabicia ostatniego bossa i nie zrobieniu tego trofeum, będziecie musieli przechodzić całą grę jeszcze raz (lub wrócić się jeśli zrobiliście kopię zapisu przed ostatnim bossem).

 

braz Stymulując lokalną gospodarkę / Stimulating The Local Economy
Wydano 50000 złomu u sprzedawców / Spent 50,000 tech scrap at vendors

Co tu dużo pisać, musicie wydać 50,000 złomu u wszystkich sprzedawców. Pucharek się kumuluje, więc nawet jak nie wbijecie go w NG to możecie go dokończyć w NG+. Sprzedawców spotkacie tylko i wyłącznie w strefach bezpieczeństwa. Niekiedy będą mieć dla Was dodatkowego questa, a niekiedy będą sprzedawać cały set pancerza, który jest niedostępny podczas normalnej gry (po spis pancerzy zapraszam do pucharku ze stworzeniem 20 setów).

Powiedziałbym, że pucharek wpadnie Wam sam, ponieważ musicie kupić po drodze trochę rzeczy, a szczególnie sety pancerzy. Jeśli jednak nie chcecie stracić kasy, to możecie zrobić prosty patent ze zrobieniem kopii zapisu przed zakupami, zdobyć trofeum i przywrócić zapis, aby nic nie stracić. Poniżej zamieszczę również listę sprzedawców, żebyście mniej więcej wiedzieli gdzie kogo można znaleźć:

Seaside Court – przed wejściem do Portu Nixon:

  • Molly Fox – znajdziecie ją na parterze, na lewo od wejścia do Portu,
  • Rex – na górnym piętrze, po prawej stronie od schodów (sprzedawca zniknie po pewnym wydarzeniu w grze i wróci znacznie później!).

Port Nixon:

  • Penny – zakupy możecie zrobić tylko i wyłącznie do momentu zrobienia jej questa! Później nie będzie to możliwe,
  • Jennifer – pojawi się zamiast Penny, w tym samym miejscu.

Klub Cloud9:

  • Highball – barman w klubie Cloud9,
  • Lowball – zastąpi poprzedniego barmana w późniejszym etapie gry.

Przejście Bravo – przed wejściem do AID Command:

  • Dr. Sorensson – znajduje się w jednym z namiotów i da Was questa. Jeśli nie zrobicie go od razu to zamknie sklep i nie będzie można robić u niej zakupów,

Przed wejściem do klubu Cloud9 (Etap 2):

  • Automat – musicie najpierw rozwalić nano-ścianę po lewej stronie od głównego wejścia do klubu (już na ulicy).

 

braz Agresywna ochrona / Offensive Defense
Wykonano blokowanie kierunkowe 30 razy / Performed 30 directional blocks

Żeby móc sprawnie blokować ciosy, potrzebujecie implantu który pokazuje Wam zawczasu kierunek nadchodzącego ataku. Implant dostaniecie już na samym początku, będzie to jeden z podstawowych. Nie sprzedajcie go przez przypadek, bo nie wiem czy odzyskanie go będzie możliwe! Choć wszystkie poprzednie sprzedane implanty zawsze dropiły ponownie, więc pewnie tutaj byłoby podobnie.

Udany blok jest oznaczony zieloną strzałką.

By móc sprawnie blokować, musicie wcisnąć , a następnie skręcić prawą gałkę w kierunku nadchodzącego ataku. Musicie to jednak zrobić zaraz przed samym uderzeniem! Udany blok jest sygnowany podświetleniem strzałki na zielono. Jeśli zablokujecie zbyt wcześniej to strzałka zaświeci się na żółto i zabierze Wam bardzo dużo staminy. Nie mam tutaj innej rady jak po prostu metoda prób i błędów. Kręćcie się blisko jakiejś Stacji MedBay i próbujcie blokować ataki przeciwników, żeby nauczyć się schematu. Pamiętajcie, że blokowanie zjada staminę, także nie można tez bez końca stać i blokować.

 

braz PROSTO W BANIAK! / HEADSHOT!
Zabito wroga strzałem w głowę / Killed an enemy with a headshot

Pucharek można zrobić przy użyciu dronów strzelających zwykłymi pociskami. Nie wiem czy innymi dronami można by to zrobić, szczerze mówiąc nawet nie próbowałem.

W każdym razie, pierwszego strzelającego drona (R-1 ‘Diode’ Laspistol) dostaniecie już po walce ze Strażnikiem Garcia na Posterunku Policji (pierwszy boss w grze). Drona używacie poprzez wciskanie . Ma on niestety limitowaną amunicję, 20 pocisków maksymalnie. Na szczęście naboje znajdziecie dosłownie wszędzie, nawet lecą po zabiciu przeciwników. Jak można się domyślić, żeby zrobić trofeum musicie zabić przeciwnika strzelając mu w głowę. Nie musicie strzelać cały czas, wystarczy go zabić strzałem w głowę. Zalecam zrobić to w nieco późniejszym etapie, kiedy będziecie mieć już większy poziom, a przez to większe obrażenia.

Świetnym miejscem do zrobienia tego jest przeciwnik obok Stacji MedBay, zaraz gdy opuścimy Posterunek Policji. Można w razie czego szybko się wrócić i zresetować go.

Poniżej mój filmik:

 

zloto Wytwórz je wszystkie / Gotta Craft ’em All
Wytworzono 20 zestawów wyposażenia / Crafted 20 Gear Sets

Trofeum możliwe do pominięcia!

Tak samo jak w poprzedniej części gry, tutaj również zbieramy różnorakie sety pancerza. Jest ich tutaj znacznie więcej, także jest co robić. Setów w grze jest więcej niż 20, także jak coś gdzieś przez przypadek pominiecie to jeszcze nie ma tragedii, ale nie ma ich aż tak dużo, żeby olewać wszystko na każdym kroku. Podstawową zasadą przy robieniu tego trofeum jest zdobywanie całego nowego setu z przeciwnika jak tylko pojawi się na mapie. Chodzi o to, że jak zobaczycie, że leci coś nowego to nie odpuszczajcie aż nie będziecie mieć całego setu. Warto zresetować kilka razy przeciwników, żeby mieć pobliskie sety z głowy. Część setów można dostać tylko i wyłącznie u sprzedawców, ale nie kupujcie też na pałę bo sprzedają takie, które można normalnie wydropić. Poniżej zamieszczam listę ze wszystkimi pancerzami, lokacjami oraz przeciwnikami, z których dostaniecie dany pancerz.

Lista setów i gdzie ich szukać:
(Kolejność jest losowa, bo już nie pamiętam kolejności zdobywania)

  1. Scavenger’s Set – pierwszy set, który znajdziecie w grze, leci ze zwykłych przeciwników, którzy kręcą się na Posterunku Policji oraz w jego okolicach,
  2. VULTR Setdrugi set, który znajdziecie w okolicy, również leci z przeciwników, którzy kręcą się po ulicach w pierwszym lokacjach,
  3. A.I.D. Nightfallleci z funkcjonariuszy AID, którzy kręcą się głównie przy zabezpieczonych bramach. Można go również kupić u Molly Fox w Seaside Court,
  4. A.I.D. Eclipseleci z funkcjonariuszy AID, którzy kręcą się przy drugiej bramie oraz w lokacji AID Command,
  5. A.I.D. Polaris – leci z funkcjonariuszy AID, którzy znajdują się w strefie AID Command oraz z naukowców,
  6. A.I.D. Centauripierwszą część zdobędziecie odcinając kończynę bossowi Ezra Shields, resztę kupicie u sprzedawcy Dr Sorrenson (jeśli nie zrobicie wcześniej jej questa to sklep będzie zamknięty!),
  7. A.I.D. Roninw Etapie 2 gry, w kilku miejscach (AID Command, Gideon’s Rock, wyjście z klubu Cloud9) zostaniecie zaatakowani z zaskoczenia przez Roninów,
  8. Nano Ward Set – w lokacji AID Command set będzie można znaleźć tylko i wyłącznie w skrzynkach, dlatego przeszukujcie dokładnie każdą lokację!
  9. SCARAB Setprzeciwnicy znajdują się przed wejściem do klubu Cloud9 (Plac Gideona),
  10. RHINO Set przeciwnicy znajdują się przed wejściem do klubu Cloud9 (Plac Gideona) oraz w strefie AID Command,
  11. Liquidator Set – przeciwnicy znajdują się przed wejściem do klubu Cloud9 (Plac Gideona)
  12. LYNX Set – znajdziecie ich w Podziemiach / Undergrounds, szczególnie przy odpadach toksycznych, jest ich tam bardzo dużo,
  13. EAGLE Setpo pokonaniu Matki Celeste, musicie wrócić się do Instytutu Creo, przeciwnicy powinni kręcić koło Stacji MedBay, która jest w helikopterze (był za nią osobny trofik),
  14. JAGUAR Setłowcy znajdują się w lokacji Gideon’s Rock, używają niewidzialności jak coś (trzeba rozwalić klatkę piersiową, żeby przestali),
  15. WRAITH Setpierwsza część leci z bossa Carvantes w lokacji Gideon’s Rock, resztę setu kupicie u barmana w klubie Cloud9,
  16. GAIA Set – posągi w Gideon’s Rock, są związane z pucharkiem za zabicie ich własną bronią,
  17. Chrysalis Set – w Etapie 2 gry leci z wszystkich fioletowo-czarnych potworów (nie wiem jak się po polsku nazywają),
  18. SPARK Aspirant’s Set – w Port Nixon, przeciwnicy używają broni Twin-Rigged (nakładki na obie ręce),
  19. SPARK Fanatic’s Setprzeciwnicy w Katedrze Iskry / Cathedral of the Spark oraz na Wielkim Murze,
  20. SPARK Defender’s Set – przeciwnicy kręcą się po Porcie Nixon,
  21. SPARK Galvanizer’s Set -przeciwnicy znajdują się w Katedrze Iskry / Cathedral of the Spark, ich charakterystyczną bronią jest elektryczne działko,
  22. PROTEUS Setroboty, które pierwszy raz spotkacie w Instytucie Creo, obok helikoptera ze Stacją MedBay. Po pokonaniu Matki Celeste, kręcą się Jericho,
  23. Bloodied PROTEUS Setroboty, które pierwszy raz spotkacie w Instytucie Creo, obok helikoptera ze Stacją MedBay. Po pokonaniu Matki Celeste, kręcą się Jericho,
  24. JCPD Team Z0la Gear Setw Etapie 2 gry, jak wrócicie na Posterunek Policji przez Podziemia, to będzie 2 przeciwników w tym secie, wyjdźcie i wejdźcie raz jeszcze, żeby ich resetować,
  25. MG Cerberus Set jeden z najlepszych setów w grze, pierwszy przeciwnik znajduje się w Szpitalu (znika na stałe po zabiciu), następni znajdują się pod drugą bramą AID oraz w strefie AID Command,
  26. Goddess Helena’s – pierwszy raz będziecie walczyć z Boginią Heleną, gdy wrócicie drugi raz do Szpitala w AID Command, jedną część setu dostaniecie po ucięciu kończyny, a resztę kupicie u Dr Sorrenson (jeśli nie zrobicie wcześniej jej questa to sklep będzie zamknięty!),
  27. ANGEL VI Set – set tylko i wyłącznie do kupienia: głowa i klata u Molly (Seaside Court), a ręce i nogi u barmana w klubie Cloud9,
  28. IRONMAUS Set – dostaniecie go tylko i wyłącznie po zrobieniu całego questa w odpowiedni sposób! Czytajcie opis pucharku z tym związany, żeby czegoś nie przeoczyć!
  29. Technogenesis Set – leci z ostatnich przeciwników, którzy są na 10 poziomie i używają klonowania, spotkacie ich zaraz przed ostatnim bossem na Wielkim Murze,
  30. Dark Prophecy Set – po pokonaniu ostatniego bossa (Archanioł Eli) musicie wybrać opcję zabicia go, set dostaniecie dopiero w NG+,
  31. Archangel’s Set – po pokonaniu ostatniego bossa (Archanioł Eli) musicie wybrać opcję darowania mu życia, set dostaniecie dopiero w NG+.

Sety, które można dodatkowo zdobyć posiadając pakiet DLC “Kraken”:

  1. COLLECTIVE Set – leci ze zwykłych przeciwników w całej lokacji z dodatku, nie do przeoczenia,
  2. CORSAIR Set – w lokacji z dodatku spotkacie coś w rodzaju ogromnych robotów, to właśnie z nich leci set.

Sety z pozostałych DLC (pre-order, itd.):

  1. URBN Set – kręcą się po ulicach Jericho,
  2. BEAST Tank Buster Set – można go znaleźć w Port Nixon.

Jak widać setów jest znacznie więcej i spokojnie zrobicie to trofeum jeśli tylko zbieracie regularnie każdy element. Do zbudowania setu potrzebujecie tych samych materiałów co do ulepszania, a w razie czego można przenosić lepsze materiały jeśli brakuje Wam tych z niższych poziomów. Podczas tworzenia/ulepszania wystarczy przerzucić materiały z wyższego poziomu do niższego i po kłopocie. Nie trzeba specjalnie wracać się do początkowych lokacji, żeby farmić materiały. Teraz można to robić w każdym miejscu i po prostu przenieść to co potrzebujemy.

 

srebro Pełen arsenał / Full Arsenal
Zebrano 50 broni / Collected 50 weapons

Trofeum możliwe do pominięcia!

Taka sama sytuacja jak powyżej, tyle że broni jest ZNACZNIE więcej niż 50 i nie zrobić tego trofeum w jednym podejściu graniczy z cudem. No, ale jak ktoś będzie biegł na pałę przez całą grę to niestety jest taka możliwość, dlatego też oznaczam trofeum jako możliwe do pominięcia. Wracając do broni, jest ich masa. Nie będę wymieniać każdej, bo musiałbym chyba drugi poradnik pisać pod sam oręż. Zamiast tego grzecznie odeślę Was do strony wiki, która bardzo ładnie opisuje wszystkie bronie, które można znaleźć w grze. Ja za to napiszę listę wskazówek poniżej, którymi warto się kierować, aby zdobyć jak największą ilość broni podczas jednego przejścia.

Lista wskazówek podczas zbierania broni:

  • Zawsze odcinajcie prawą rękę nowo napotkanego przeciwnika. Jeśli macie chociaż cień wątpliwości czy macie już tą broń to odcinajcie. Często zdarza się tak, że Ci sami przeciwnicy używają różnych rodzajów broni, dlatego tym bardziej kilka razy odciąć prawą łapę tego samego gościa.
  • Róbcie wszelkie questy poboczne od napotkanych NPC. Większość z nich w nagrodę da Wam bronie. Opis questa znajdziecie w logach.
  • Podczas walki z bossami, starajcie się zdobyć Broń 2.0 (opisy w pucharkach od bossów). Dzięki temu ubijacie dwie pieczenie na jednym ogniu, ponieważ zwykłą wersję można wtedy dostać za darmo u lokalnego sprzedawcy.
  • Część przeciwników wyrzuci Wam również drona (tylko jeden raz), ale nie są one liczone jako broń.
  • Wiki z wszystkimi broniami: https://thesurge2.wiki.fextralife.com/Weapons

Mówiąc krótko, przeczesujcie każdą okolice i odcinajcie prawą łapę każdemu przeciwnikowi. Do tego róbcie Bronie 2.0 podczas walki z bossami i kupujcie zwykłe wersje tej broni i sklepikarzy, a nie będziecie mieć żadnego problemu z tym trofeum. Przeczesywałem każdą mysią dziurę i robiłem każdego questa pobocznego i dzbanek wpadł jeszcze przed 3/4 gry. Także spokojnie grajcie i nie stresujcie się nadmiernie. Jeśli coś gdzieś przeoczyliście to spokojnie, jak już pisałem jest znacznie więcej broni i wciąż nie powinniście mieć problemu ze zdobyciem osiągnięcia.

 

braz W pancerzu i gotów / Rigged And Ready
Zdobyto egzoszkielet / Acquired an Exo-Rig

Jeden z pierwszych pucharków jaki wpadnie Wam w grze. Jest to część fabuły, także nie da się go pominąć. Pierwszy egzo założycie w pierwszej Stacji MedBay, którą znajdziecie na Posterunku Policji.

 

srebro Wysoka wydajność / High Performance
Otrzymano specjalną nagrodę od bossa / Received a special reward from a boss

Kolejny z pierwszych pucharków jaki Wam wpadnie, a dokładnie to podczas walki ze Strażnikiem Garcią na Posterunku Policji. Musicie mu tylko odciąć prawą rękę, aby zdobyć jego broń.

 

braz Czyste cięcie / Clean Cut
Odcięto wrogowi kończynę, a następnie zadano zdradzieckie kopnięcie / Cut an enemy’s limb with the follow-up to a backstab kick

Jedyna opcja na zrobienie tego to dopiero w późniejszym etapie gry, gdy będziecie mieli znacznie wyższy poziom od reszty przeciwników. Zadanie jest proste, musicie najpierw zadać zdradzieckie kopnięcie (podejść powoli do przeciwnika od tyłu), a następnie zabić go następnym ciosem. Tak jak pisałem, musicie mieć wyższy poziom, ponieważ przeciwnika na Waszym poziomie czy nawet jeden niższym nie zabijecie jednym ciosem, nawet bardzo mocną bronią.

Jest kilka bardzo dobrych miejsc do zrobienia tego:

  • Etap 1 – zanim stoczycie walkę z Ezrą Shield, wróćcie się na sam początek gry, aż do Posterunku Policji, gdzie zaczynaliście grę. Jest tutaj pełno 1-poziomowych przeciwników, którzy nie mają żadnego pancerza, a w dodatku większość z nich grzebie coś w kątach i jest ładnie obrócona tyłem do nas.
  • Etap 1 – podczas pobytu w AID Command, zaraz po wyjściu z pewnego rozwalonego budynku, na końcu uliczki w kącie będzie stał przeciwnik na 2 poziomie, w dodatku odwrócony tyłem. Nie powinniście mieć problemu ze zrobieniem tego również tutaj. Mała uwaga! Gdy go zabijecie raz to już znika na stałe!
  • Etap 2 – w Podziemiach / Underground grasuje paru przeciwników na 1 oraz 2 poziomie, jednak są w otoczeniu innych i może być ciężko ich podejść. Wspominam o tej lokacji w razie, gdybyście już zaszli za daleko, a szukali czegokolwiek, gdzie można chociaż spróbować. Niestety powrót na Posterunek Policji nic nie da w Etapie 2, bo będą tam już inni przeciwnicy.

Poniżej filmik, gdzie zrobiłem to w miejscówce z podpunktu 2:

 

srebro Trojaczki / Triplets
Pokonano wszystkie echa Kopacza / Defeated all Delver Echoes

Trofeum możliwe do pominięcia!

Nie licząc pierwszego Kopacza / Delvera, z którym będziecie walczyć w Gideon’s Rock, to znajdziecie jeszcze 3 sztuki do ubicia. W przeciwieństwie do tego pierwszego, reszta używa ataków tylko z jednej fazy (np. jeden używa tylko ataków z Fazy #3, a inny z Fazy#2). Także jest o tyle prościej, że nie trzeba walczyć za każdym razem z tym samym bossem. Poniżej znajdziecie lokacje, w których znajdziecie pozostałych Kopaczy / Delverów:

Lokacje Kopaczy / Delverów:

  1. Delver #1(Etap 1) Gideon’s Rock – jest on częścią fabuły, nie do pominięcia
  2. Delver #2 – (Etap 1) Podziemia / Underground – wystarczy wrócić w to samo miejsce w Etapie 2, ataki tylko Fazy #2
  3. Delver #3 – (Etap 2) Plac Centralny / Central Plaza – plac zaraz przed drugą bramą AID, ataki tylko z Fazy #3
  4. Delver #4 – (Etap 2) Podziemia / Underground – wystarczy wrócić do tego samego miejsca, gdzie był #2, tyle że w Etapie 2, ataki tylko z Fazy #1

Wszystkie fazy opisałem w pucharku braz Włamanie do domu / Home Invasion

Poniżej filmik ze wszystkimi lokacjami:

braz Wzmocnienie / Powered Up
Osiągnięto moc rdzenia 50 / Reached Core Power 50

Wpadnie samo podczas grania. Jeśli dużo zwiedzacie, nie omijacie nadmiernie przeciwników to spokojnie dobijecie do 100 podczas jednego przejścia. Sam skończyłem grę na bodajże 107 poziomie. Poziomy wbijacie w Stacji MedBay poprzez zużywanie złomu. Im wyższy Wasz poziom tym więcej złomu jest wymagane na każdy kolejny poziom. Co do rozmieszczenia punktów zdrowie, stamina, bateria, to zalecam iść w miarę równo we wszystkich.

 

braz Sam początek / Where It All Began
Odwiedzono znowu zakład karny / Revisited the Detention Center

Etapie 2, gdy wrócicie do Podziemi / Undergrounds, będziecie mogli wejść na Posterunek Policji, w którym zaczynaliście przygodę. Do Podziemi najszybciej dostaniecie się poprzez dużą dziurę w ziemi, z którą związany jest osobne trofeum. Jednak zalecam wejść przez drzwi pod mostem, które otwieraliście na początku gry przy pomocy drona. W środku znajduje się właśnie Warren, także jeśli robicie dla niego zadania to również tu traficie prędzej czy później. Wejście znajduje się w jaskini, a przed nim stoi zmutowany naukowiec na 9 poziomie, ale można go ominąć. Na Posterunku znajdziecie przeciwników, którzy noszą set JCPD, którego nie znajdziecie nigdzie indziej w grze.

Poniżej filmik, na którym przedstawiam drogę prosto od Warrena do Posterunku:

 

srebro Chirurgia na odległość / Remote Surgery
Odcięto wszystkie poszczególne kończyny humanoidalnym wrogom za pomocą drona / Cut off each limb of a humanoid enemy using your drone

Podobnie jak w przypadku trofeum braz PROSTO W BANIAK! / HEADSHOT!, będziecie potrzebować drona, który strzela.

Pierwszego strzelającego drona (R-1 ‘Diode’ Laspistol) dostaniecie już po walce ze Strażnikiem Garcia na Posterunku Policji (pierwszy boss w grze). Drona używacie poprzez wciskanie . Ma on niestety limitowaną amunicję, 20 pocisków maksymalnie. Na szczęście naboje znajdziecie dosłownie wszędzie, nawet lecą po zabiciu przeciwników. Jak można się domyślić, żeby zrobić trofeum musicie odciąż każdą kończynę przy pomocy drona. Nie musicie strzelać cały czas, wystarczy zadać kilka ostatnich strzałów na kończynę. Zalecam zrobić to w nieco późniejszym etapie, kiedy będziecie mieć już większy poziom, a przez to większe obrażenia.

Świetnym miejscem do zrobienia tego jest przeciwnik obok Stacji MedBay, zaraz gdy opuścimy Posterunek Policji. Można szybko się wrócić i zresetować go, ponieważ mają pancerz w losowych miejscach.

Poniżej filmik jak ja to zrobiłem:

 

srebro Multi-dron / Swiss Army Drone
Zdobyto wszystkie moduły do drona bojowego / Acquired all combat drone modules

Trofeum możliwe do pominięcia!

Najbardziej denerwujące trofeum w całej grze. Wszystkich dronów do zebrania mamy 12 sztuk, z czego 10 sztuk w Etapie 1, 1 z bossa Ezra Shields i 1 w Etapie 2. Kilka z nich jest związanych z bossami, których trzeba ubić w specjalny sposób, żeby zdobyć dronkę. Jeśli tego nie zrobicie i polecicie dalej to przepada i trzeba ponawiać w NG+. Najbardziej trzeba zwrócić uwagę podczas walki z Cervantes oraz Ezra Shields. Podczas tych dwóch walk trzeba wykonać inne czynności niż zwykle, żeby otrzymać drona. Reszta jest w miarę standardowa, albo leżą normalnie rozrzucone po mieście, albo wypadają ze zwykłych przeciwników. Każdy przeciwnik, który używa broni palnej, czy to karabin, snajperka, a nawet działko elektryczne da Wam drona po pierwszym ubiciu. 

Poniżej lista (wg kolejności odnajdywania) ze wszystkimi dronkami oraz gdzie je znaleźć:

  1. R-1 ‘Diode’ Laspistol – pierwszy dron jakiego otrzymacie, wypadnie po zabiciu pierwszego bossa Strażnika Garcia na Posterunku Policji,
  2. S&R Drone – dostaniecie go również po zabiciu Strażnika Garcia na Posterunku Policji,
  3. W-101 Spray Can -na samym początku, gdy traficie na ulice Jericho i spotkacie gościa, który ogrzewa się przy koksowniku, obok niego będzie rozwalony murek, którym zeskoczycie na dół, dron będzie pod ścianą,
  4. W-102 Banner – gdy użyjecie przejścia po rurach przez rzekę i otworzycie pierwszy skrót, obok gościa ogrzewającego się przy koksowniku, idźcie rusztowaniem na górę, dron będzie leżeć na podłodze,
  5. Klokonov R-47 Autorifle – wystarczy zabić gościa, który strzela do Was z karabinu, pierwszego znajdziecie na Bulwarze Wszystkich Świętych / All Saint Bouleverad, a drugi znajduje się w zaułku schodami w dół,
  6. CREO Industrial Magnet – można go tylko i wyłącznie kupić u Rexa w Seaside Court, jeśli nie zrobicie tego od razu to później Rex zniknie na długo (albo na nawet na stałe jak go nie uratujecie),
  7. EMP-44 ‘Starfish’ – otrzymacie go po walce z Little Johnym w Port Nixon, nie do pominięcia,
  8. A.I.D. ‘Empire’ Sniper Rifle – wystarczy zabić dowolnego strażnika AID, pierwsi są przy pierwszej bramie,
  9. Jag-1000 ‘Carnivore’ Shotgunbardzo łatwo pominąć! Podczas walki z bossem Cervantes w Gideon’s Rock, musicie odciąć mu lewą nogę!
  10. GAIA Laser – w Gideon’s Rock napotkacie posągi, które są przytwierdzone na stałe do ziemi i nie mogą się ruszać, mają charakterystyczny laserowy atak,
  11. VULC-88 ‘Panthera’ Rotary Gunbardzo łatwo pominąć! W Fazie #2 podczas walki z Ezrą Shields, musicie rozwalić miotacz ognia mechowi, z którego wyskoczył,
  12. SPARK ‘Enlightener’ Electro-Beam – w Etapie 2, gdy traficie do Katedry Iskry, spotkacie tam przeciwników, którzy strzelają działkiem elektrycznym, wystarczy go zabić.

Poniżej filmik ze wszystkimi lokacjami:

 

braz Szokujące / Shocking
Użyto na wrogu EMP-44 „Rozgwiazda” / Used the EMP-44 ‘Starfish’ on an enemy

Drona EMP-44 ‘Starfish‘ otrzymacie po walce z Little Johnym w Port Nixon (wystarczy go pokonać). Dzięki niemu będziecie mogli otwierać drzwi, nad którymi znajduje się panel sterowania z ikonką naszego drona. Wystarczy wcisnąć w kierunku takiego panelu i po sprawie. To samo tyczy się przeciwników. Dzięki naszej dronce możecie ich ogłuszać atakiem elektrycznym. Działa to jednak trochę inaczej niż można by się spodziewać, ponieważ nie wystarczy raz strzelić w kierunku przeciwnika. Po jednorazowym ataku, zobaczycie żółty okrąg nad jego głową, który zapełnił się w okolicach połowy. Waszym zadaniem jest zapełnienie całego okręgu poprzez kilkukrotny atak dronem. Gdy okrąg zapełni się cały to przeciwnik zostanie ogłuszony, a Wy dostaniecie trofeum.

 

braz Śpi z rybkami / Sleeping With The Fishes
Utopiono wroga w głębokiej wodzie / Drowned an enemy in deep water

Najłatwiej będzie Wam zrobić to w Port Nixon, ponieważ jest tam kilka miejsc i mostów, na których stoją przeciwnicy. Zaraz przed wejściem na arenę walki z Little Johnym jest coś w rodzaju zwodzonego mostu. Zaraz za nim znajduje się 3 przeciwników i sporo wody dookoła. By zepchnąć kogoś do wody musicie po prostu go cały czas atakować Warto sobie najpierw ich odpowiednio ustawić, a potem próbować zepchnąć. Jak się nie uda to wracacie do Stacji MedBay, robicie reset i powtórka. Warto używać naładowanych ataków, ponieważ mają one najmocniejszą siłę i największa szansę na przesunięcie przeciwnika w stronę wody.

 

braz Nie ufaj bankom / Can’t Trust Banks
Niesiono ze sobą 100 000 złomu / Carried 100,000 Techscrap

Opis mówi wszystko. Musicie mieć w danym momencie 100,000 złomu na ręce. Paczki ze złomem w ekwipunku się nie liczą, musicie je “zjeść” żeby przenieść ten złom bezpośrednio na rękę. Nie zużywajcie ich w Stacji MedBay!

Najprostszą i najszybszą metodą jest nazbieranie sporej ilości audio logów, a następnie oddanie ich w Seaside Court (przed Port Nixon) w automacie Mr Scrappy. Maksymalnie możecie dostać 50,000 złomu, później już automat nie będzie płacić za audio logi, dlatego warto przynieść pokaźną liczbę sztuk za jednym razem. Jeśli nie dostaliście złomu bezpośrednio na rękę to sprawdźcie czy nie macie paczek ze złomem w ekwipunku, które możecie wykorzystać. Poza automatem nie pozostaje Wam nic innego jak po prostu grać. Zalecam zrobić to trofeum trochę później, jako że im wyższy poziom tym więcej złomu będziecie dostawać, a pod koniec gry, uzbieranie 100k złomu nie jest niczym trudnym. W przypadku śmierci koniecznie wróćcie po upuszczony złom inaczej Wam przepadnie!

braz Wybitny / Luminary
Spotkano Guttenberga / Met Guttenberg

Część fabuły, pucharek nie do pominięcia.

 

srebro Tolerancja na ryzyko / Risk Tolerant
Zabito bossa z 30 000 złomu przy sobie / Killed a boss while carrying 30,000 Tech Scrap

Tutaj również sprawa jest jasna. Musicie mieć minimum 30k złomu na ręce podczas ubijania bossa.

Zalecam zrobić trofeum w późniejszym etapie, najlepiej na którymś Kopaczu / Delverze, ponieważ mają tylko jeden typ ataku, który łatwo przewidzieć (opisałem wszystko w trofeum o tym bossie). W dodatku zawsze obok ich stref walki znajduje się Stacja MedBay, z której w razie czego szybko wrócicie i odzyskacie upuszczony złom. Można umrzeć podczas walki, ale musicie pamiętać, żeby podnieść złom, gdy wrócicie ponownie na arenę! W momencie śmierci bossa musicie mieć minimum 30k złomu na rękach (paczki ze złomem w ekwipunku nie są liczone).

 

braz Czy my się nie znamy? / Don’t I Know You…?
Przyniesiono pomoc Benjaminowi Burke’owi / Helped Benjamin Burke

Trofeum możliwe do pominięcia!

Prawdopodobnie pierwsza rzecz w grze, której będziecie musieli przypilnować. Nie jest trudna do pominięcia, no ale da się.

Jak tylko zaczniecie grać i obudzicie się na Posterunku Policji to Waszym zadaniem będzie zdobycie pierwszego egzoszkieletu. Po drodze napotkacie gościa zamkniętego w celi, ale drzwi można otworzyć tylko i wyłącznie za pomocą egzoszkieletu. Pierwszy egzoszkielet otrzymacie po odwiedzeniu Stacji MedBay, która znajduje się dosłownie dwa pokoje dalej. Jak tylko go otrzymacie to nie zapomnijcie się wrócić po Benjamina i otworzyć mu drzwi! 

Kolejny etap będzie dopiero po dojściu do miejscówki Przejście Bravo / Gateway Bravo, zaraz przed AID Command. Jest to strefa bezpieczeństwa, gdzie znajdziecie kilka różnych postaci. Obok jednego z namiotów będzie stać Benjamin i podziękuje Wam za ocalenie go. Wtedy powinniście otrzymać trofeum.

 

braz Trzy pieczenie na jednym ruszcie / Three Birds With One Stone
Zabito 3 wrogów naraz za pomocą rakiety samonaprowadzającej / Killed 3 enemies at once using the homing missile

Dron potrzebny do zrobienia tego nazywa się SSM ‘Vanguard’ Missile. Dość uporczywe trofeum, tym bardziej że dron z rakietami jest cholernie drogi (30k złomu za jedną rakietę), a podczas całej gry udało mi się znaleźć tylko jedną rakietę (w Podziemiach jest dobrze ukryta skrzynka). W każdym razie, jakkolwiek byście jej nie zdobyli to nie zużywajcie jej! Jak zapewne się domyślacie, musicie zabić 3 przeciwników jednocześnie przy pomocy rakiety. Nie jest to trudne, ale raz że rakiety są trudno dostępne, a dwa że znalezienie 3 przeciwników obok siebie też może nie być takie proste jak się wydaje. Podobnie jak w przypadku innych tego typu pucharków, wystarczy ich dobić rakietą. Dlatego dobrym pomysłem jest najpierw zmiękczenie ich, a potem odpalenie rakiety.

Poniżej opiszę kilka miejsc, w którym łatwo zrobicie to trofeum:

  • Gdy opuścicie Posterunek Policji i traficie na ulice Jericho, w pewnym momencie gra będzie Was uczyć jak dokonać uderzenia od tyłu z ukrycia. Zaraz obok gościa stojącego tyłem jest jeden w pomarańczowym kombinezonie, a trzecie znajduje się kawałek po prawej stronie, obok samochodów. Ściągnijcie wszystkich mniej więcej na środek skrzyżowania, zmiękczcie ich paroma ciosami, żeby mieli jak najmniej życia i odpalcie rakietę, gdy będą wszyscy obok siebie.
  • W Port Nixon, zaraz przed mostem zwodzonym, który prowadzi do walki z Little Johnym, znajduje się 3 przeciwników. Można ich najpierw zmiękczyć, potem ustawić obok siebie i zabić rakietnicą.
  • W Gideon’s Rock, przed walką z pierwszym Kopaczem / Delverem (dziura w ziemi), będą biegać takie małe czarne potworki. Zgromadźcie 3 obok siebie i po sprawie. Są tak łatwe do ubicia, że nie musicie ich prawdopodobnie nawet zmiękczać.
  • Jeśli jesteście już w Etapie 2, to udajcie się do Podziemi / Undergrounds i idźcie w miejsce, gdzie jest pełno odpadów toksycznych. W jednym zakamarku jest kilka małych czarnych potworków + 2 duże, które bardzo łatwo zmiękczyć. Uważajcie tylko, żeby przy biciu dużego nie zabić przypadkowo małego, bo padają one od strzała.

Oczywiście są to przykładowe miejscówki, trofeum zrobicie wszędzie, gdzie tylko uda Wam się zgromadzić 3 przeciwników obok siebie.

Poniżej filmik jak zrobiłem to w miejscu z pierwszego podpunktu:

 

braz Odziany i obuty / Suited and Booted
Założono pełen zestaw wyposażenia / Equipped a full gear set

Wszystkie sety opisałem w przypadku pucharku zloto Wytwórz je wszystkie / Gotta Craft ’em All. Możecie poczytać, gdzie i kiedy znajdziecie dany rodzaj pancerza.

By zdobyć dzbanek, musicie po prostu założyć cały set, czyli: głowa, klatka, 2x ręce i 2x nogi. Najszybciej uzbieracie set z przeciwników, którzy krążą po ulicach Jericho, zaraz jak tylko opuścicie Posterunek Policji. Następnie musicie uzbierać odpowiednią ilość materiałów do zrobienia każdego elementu (bodajże 2, albo 3 sztuki materiału na każdy element). Pancerz zrobicie w Stacji MedBay, a założycie poprzez menu ekwipunku. Jeden z najprostszych pucharków w grze, nie ma sensu się niepotrzebnie rozpisywać.

 

braz Wybacz, trudno cię dostrzec / Sorry, Didn’t See You There
Zabito zamaskowanego łowcę / Killed a cloaked Hunter

Łowcy / Hunterzy po raz pierwszy pojawią się w Gideon’s Rock i będą tam już do końca gry, bez względu na etap, także spokojnie możecie to zrobić kiedy tylko chcecie. Występują oni tylko i wyłącznie w tej lokacji.

Zasada jest prosta, musicie zabić Łowcę, gdy ten włączy niewidzialność. Nie możecie mu rozwalić klatki piersiowej, ponieważ to dzięki niej robią się niewidzialni, dlatego atakujcie inne części ciała. Jak tylko uruchomi niewidzialność to walcie w ciemno przed siebie. Warto stanąć plecami do ściany, wtedy macie pewność, że zaatakuje Was od przodu. W przypadku gdyby Wam uciekł to musicie niestety powtarzać cały zabieg, bo jeśli nie ubijecie go od razu to później już raczej nie ma szans, albo trzeba mieć ogromnego farta. Warto to zrobić jak będziecie mieć już znacznie wyższy poziom od nich, ponieważ wystarczy wtedy jeden, góra dwa uderzenia i po sprawie, a gdy są na Waszym poziomie to niestety trzeba uderzyć więcej razy, a do tego czasu mogą znów stać się widoczni.

Jest jedna fajna miejscówka do zrobienia tego, jest tam w miarę ciasno, także nie mają za bardzo gdzie uciekać. Mianowicie, gdy znajdziecie wejście do Instytutu Creo (na lewo od wyjścia z naszej strefy bezpieczeństwa), to zawróćcie i udajcie się ścieżką w lewą stronę. Po chwili zobaczycie coś w rodzaju zagajnika po lewej stronie, gdzie chodzi jeden Łowca. Możecie tutaj spokojnie próbować zrobić to zadanie, a jak się nie uda to powrót do Stacji MedBay i reset.

Poniżej mój filmik:

 

braz Chwytliwy kawałek / What A Catchy Song
Aktywowano centralę w Instytucie Technologii CREO / Activated the Ops Center in the CREO Institute of Technology

Trofeum możliwe do pominięcia!

Oznaczam je jako możliwe do pominięcia, ale trzeba się naprawdę postarać, żeby to zrobić. Gdy zabijecie Majora Ezra Shields, to wejdziecie w Etap 2 gry. Wylądujecie w swego rodzaju jaskiniach i będziecie przebijać się przez kilka lokacji. Traficie do znanych nam już Podziemi / Underground, gdzie musicie udać się do drzwi, którymi przejdziecie do Instytutu Creo. W końcu dojdziecie do czegoś w rodzaju dużego hangaru ze sporym helikopterem po środku. Stacja MedBay, którą musicie aktywować, znajduje się właśnie w środku helikoptera. Po jej aktywowaniu usłyszycie starą nutkę, która grała zawsze przy stacjach w pierwszej części gry.

W środku tego helikoptera znajduje się stacja MedBay.

Poniżej wrzucam filmik z drogą:

 

braz Kontr-snajper / Counter-Sniper
Zabito wszystkich wrogów obsługujących wieżyczki snajperskie / Killed all enemies operating sniper turrets

Trofeum możliwe do pominięcia!

Obok pucharku ze zbieraniem dronów, kolejny który można bardzo łatwo przegapić, szczególnie w Etapie 2 gry.

Musicie zabić 5 snajpierów. Jednak to nie są klasyczni snajperzy z ogromną spluwą, tylko goście z małą wieżyczką i dronem snajperskim. Będą do Was strzelać już z bardzo daleka i są naprawdę irytujący, także chociażby po tym można ich łatwo rozpoznać. Rozmieszczeni są w trudno dostępnych miejscach, gdzie 3 ubijecie w Etapie 1, a 2 dopiero w Etapie 2. Zabity snajper znika już na stałe, czyli po prostu jest zaliczony. Musicie rozwalić zarówno gościa jak i wieżyczkę, inaczej nie zaliczy i po resecie pojawią się ponownie.

Poniżej lista z ich lokacjami:

  1. Snajper #1 (Etap 1) – jak pokonacie Little Johnego i wrócicie do Jericho z Portu Nixon to po pierwsze co zobaczycie to atakujący Was snajper. Niestety od tej strony go nie zabijecie, także nawet nie szukajcie drogi. Musicie zajść go od tyłu, a dojście znajduje się dopiero przy Placu Centralnym, który jest za pierwszą bramą AID, po prawej stronie.
  2. Snajper #2 (Etap 1) – gdy będziecie szli w stronę Gideon’s Rock i klubu Cloud9, będzie do Was strzelać snajper. Dostaniecie się do niego windą z pola magnetycznego, która znajduje się niedaleko po lewej stronie od wejścia do hol. Kręci się tam kilku przeciwników. Gdy wyjedziecie na górę to będziecie musieli użyć drona do otwarcia drzwi. Nasz cel znajduje się zaraz za nimi. Uważajcie tylko na gościa, który będzie szedł przewiązką, na lewo od drzwi.
  3. Snajper #3 (Etap 1) – po przejściu przez drugą bramę AID będziecie musieli zejść do czegoś w rodzaju przejścia podziemnego. Snajper znajduje się na końcu tego przejścia, nie sposób go nie zauważyć.
  4. Snajper #4 (Etap 2) – po przejściu przez Port Nixon i trafieniu do Katedry Iskry, pierwsze co napotkacie to snajpera strzelającego do Was. Będziecie już mieć hak, którym wjedziecie po lince na górze. Nie pozostaje nic innego jak tylko go zabić i rozwalić wieżyczkę.
  5. Snajper #5 (Etap 2) – ostatni i najtrudniej dostępny snajper. Zaraz po zabiciu poprzedniego (#4), musicie kontynuować rozgrywkę aż nie otworzycie drzwi na prawo od strony Stacji MedBay. Następnie zjeżdżacie linką w dół, zawracacie i musicie przeskoczyć w stronę drzwi. Następnie linką do góry, potem znowu polem magnetycznym do góry i idziecie wzdłuż balustrad aż nie traficie na snajpera.

Poniżej filmik ze wszystkimi lokacjami:

 

braz To pułapka / It’s a Trap
Wyłączono bramkę skanującą punktu kontrolnego A.I.D. bez aktywacji alarmu. / Disabled a A.I.D. checkpoint scanner gate without triggering its alarm.

Trofeum możliwe do pominięcia!

No i znów trofeum łatwe do przeoczenia. W grze znajdziecie 3 Punkty Kontrolne AID, czyli zablokowane przejścia z obstawą. Waszym zadaniem jest otworzyć jedno z tych przejść bez wszczynania alarmu. Alarm włącza się, gdy przejdziecie bezpośrednio przez bramę bez jej wyłączenia, albo jak zauważą Was funkcjonariusze AID, którzy kręcą się wokół bramy. Każdą bramę wyłączacie przy pomocy drona EMP-44 ‘Starfish’a wyłącznik przeważnie jest ukryty niedaleko samej bramie. Na szczęście twórcy pomyśleli i zrobili osobną ścieżkę do każdego wyłącznika, tak żeby właśnie ominąć bramę. Na funkcjonariuszy trzeba jednak uważać i wyczekać moment kiedy nie będą w pobliżu wyłącznika. W przypadku Bramy #3, jeden funkcjonariusz stoi cały czas obok wyłącznika, ale jeśli jesteście schowani to możecie wyłączyć bramę przy pomocy drona, nawet gdy on tam stoi, zaliczy.

Poniżej lista lokacji Bram AID:

  1. Brama #1 – zobaczycie ją już mniej więcej na samym początku, gdy wejdziecie na ulice Jericho. Dojście do wyłącznika znajduje się po lewej stronie, trzeba iść ulicą w lewo przed bramą, następnie wejść do budynku przez rozwaloną ścianę i udać się na górę. Tam zabijcie dwóch przeciwników i będziecie mieć widok z góry na bramę. Na dole kręci się strażnik, dlatego wyczekajcie moment aż odejdzie, spadnijcie i wejdźcie pod balkon, z którego właśnie zeskoczyliście. Wyłącznik znajduje się w ciemnym korytarzu.
  2. Brama #2 – znajduje się praktycznie zaraz za Bramą #1, za skrzyżowaniem z Placem Centralnym oraz drogą do klubu Cloud9 i Gideon’s Rock. Dojście do wyłącznika znajduje się bezpośrednio w klubie Cloud9! Jest tam osobne wejście, które przeniesie Was na specjalną ścieżkę, która prowadzi wzdłuż gzymsów aż do samej bramy. Przejdziecie górą nad bramą i znów musicie wyczekać moment spadnięcia, żeby nie zaalarmować strażnika. Wyłącznik znajduje się zaraz przy wyjściu bramy, po lewej stronie patrząc z góry.
  3. Brama #3 – tą znajdziecie dopiero w strefie AID Command. Dojście do wyłącznika znajduje się pod mostem, trzeba przejść odpływem, a następnie wejść na górę. Tutaj musicie szczególnie uważać na skoczka, który patroluje strefę. Wyłącznik znajduje się po lewej stronie wejścia, stoi przy nim strażnik, ale nie musicie się nim przejmować. Gdy skoczek odejdzie to spadacie na dół i jak tylko będziecie w zasięgu to wyłączacie dronem bramę i po sprawie.

Poniżej bramy oraz dojścia do wyłączników na moim filmiku:

 

braz Nieprzewidziane konsekwencje / Unforeseeable Consequences
Odkryto miejsce rozbicia się rakiety Utopii / Discovered the Utopia rocket crash site

Trofeum nie do pominięcia. Wpadnie w momencie, gdy znajdziecie się w lokacji za drzwiami, które informują Was, że jest to punkt zwroty w grze i nie będzie już powrotu, a dokładnie przed walką z Majorem Ezra Shields.

 

braz Z górki na pazurki! / Geronimo!
Wpadnięto do podziemia / Fell into the Underground

Zrobicie to dopiero w Etapie 2 gry. Po przejściu przez Gideon’s Rock traficie do klubu Cloud9. Teraz wychodzicie z niego do Jericho i podążacie ścieżką jak na filmiku poniżej. Dziura znajduje się tam mniej więcej na przeciwko Doktora, który dał Wam wcześniej questa, w budynku z rozwaloną ścianą, obok bramy AID. Pucharek wpadnie dopiero po spadnięciu i przeładowaniu się gry.

Filmik ze ścieżką:

 

Materiał zrealizowany na bazie własnych doświadczeń z grą.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!

Grę udostępnił wydawca.