This War of Mine: The Little Ones to rodzima produkcja studia 11 bit studios. Początkowo wydana jedynie na PC w 2014 roku. Doczekała się jednak większego dodatku wprowadzającego motyw dzieci do rozgrywki i została wypuszczona na konsole. Produkcja nie posiada typowego wątku fabularnego. Przyjdzie nam pokierować grupą ludzi starających się przetrwać w mrocznym świecie pogrążonym w wojnie domowej. Trzeba nie tylko zdobywać pożywienie, ale i zapasy do rozbudowy naszego schronu. Nie zabraknie trudnych decyzji, konfliktów oraz losowo występujących zdarzeń. Z uwagi na główny trzon rozgrywki mamy typową grę survivalową, gdzie w ciągłym zagrożeniu będziemy musieli się przejmować nie tylko bandytami, ale i ciążącym widmem głodu, chorób, czy załamań nerwowych naszych ocalałych. Niezwykle ważny jest tu cykl dnia i nocy. Za dnia będziemy zajmowali się naszymi podopiecznymi i rozbudowywali schronienie. W nocy zaś jedna z osób może wyruszyć do okolicznych lokacji w celu poszukiwania zapasów. Podstawowym zadaniem jest przetrwać. Ale czy to się uda?
MAPA PRZEJŚCIA:
Ze względu na dużą losowość produkcji trudno zaplanować większą ilość trofków przy pojedynczym podejściu. Dlatego na początku polecam zagrać nie patrząc na pucharki i poznać podstawowe mechanizmy rozgrywki. Zanim bowiem załapiemy styl najprawdopodobniej nasza pierwsza grupa ocalałych marnie skończy. Poniżej postaram się napisać istotne rzeczy o których trzeba pamiętać podczas gry.
Jedyną sensowną mapę przejścia można zastosować do trofków związanych z przeżyciem wojny. Trzeba w trybie mojej historii ustawić ilość dni do zawieszenia broni na 20, wyłączyć zimę i ustawić stan nasilenia konfliktu na niski. Należy wśród wybranych ocalałychdobrać przynajmniej jedno dziecko i grać spokojnie tak, aby wszyscy przeżyli do końca gry.
Dostaniemy wtedy:
Wojna dobiegła końca
Udało nam się!
Nasza przyszłość
A oto krótki poradnik przetrwania, który pomoże nam w samej grze, a co za tym idzie także w drodze ku platynie:
- Nie wybierajmy zbyt dużej ilości ocalałych do grupy. Każdą kolejną osobę należy wykarmić, a jedzenie jest naprawdę na wagę złota.
- Unikajmy zabijania. Nasi bohaterowie to zwykli cywile. Po pierwsze mogą łatwo zginąć, po drugie łatwo się załamują w przypadku zabicia innego człowieka.
- Skupmy się na zbudowaniu łóżek w ilości o jednej mniejszej niż liczba ocalałych. I podczas dnia dajmy odsypiać osobie którą w nocy szukamy zapasów.
- Pierwsze co wykonujemy to warsztat metalowy. A w nim łopatę oraz łom. Są bardzo przydatne dla postaci szukającej zapasów.
- Zawsze zostawiajmy jedną z osób, aby czuwała. Powinniśmy wtedy posiadać też przynajmniej nóż na wyposażeniu bazy. Może być broń palna, ale wtedy należy pamiętać o zdobywaniu naboi. Analogicznie jak wyżej osoba czuwająca powinna w dzień odsypiać.
- Zbudujmy kuchenkę. Mięso same z siebie bardzo słabo zaspokaja głód, dużo lepiej ugorować z niego posiłek. Dobrze zdobyć też warzywa, aby ugotować podwójną zupę.
- Postacie najlepiej karmić dopiero gdy staną się bardzo głodne. Jedzenia jest mało i lepiej go zostawiać na potem niż wykorzystywać przy zwykłym głodzie.
- Pamiętajmy o zdobywaniu wody. Bez niej nie będziemy mogli przyrządzić żadnego z posiłków w kuchence.
- Zawsze starajmy się posiadać przynajmniej po jednej sztuce bandaży oraz leków. Zwykłe tabletki nie pomogą, gdy jedna z osób poważnie zachoruje. Wtedy potrzebujemy tych w buteleczce.
- Podczas zimy koniecznie wybudujmy przynajmniej podstawowy piecyk. W innym wypadku nawet przy lekkiej zimie ktoś może zamarznąć. Dbajmy także o opał. Jest potrzebny do ogrzewania oraz gotowania posiłków. Można go wykonać z drewna, narzędzi, bądź książek lub kupić u sprzedawcy. A kupować w sumie się opłaca, bo jest bardzo tani.
- Nie starajmy się budować każdego dostępnego obiektu. No chyba, że faktycznie zbywa nam surowców.
- Warto handlować z wędrownym kupcem. Szczególnie jeśli nasza postać potrafi się targować. Po co mają nam zalegać jakieś śmieci, jak możemy je wymienić na jedzenie, albo inne potrzebne akurat przedmioty.
Każda z dostępnych postaci ma swoje atuty, jednak kilka osób ma je ciekawsze. Poniżej prezentuję listę bohaterów charakteryzujących się przydatnymi umiejętnościami:
- Boris – posiada aż 17 miejsc w plecaku, co czyni go najlepszym poszukiwaczem. Jest co prawda powolny, ale jeśli nie musimy się nigdzie przekradać i uciekać zdecydowanie jego warto wysyłać na poszukiwania zapasów.
- Marko – podobnie jak Boris posiada dużo miejsc w plecaku, bo 15. Porusza się już z naturalną prędkością, więc też jest dobrą alternatywą.
- Katia – potrafi się targować. Dzięki temu zwiększa wartość naszych przedmiotów i zdobędziemy więcej przydanych rzeczy za mniejszą ilość szpargałów.
- Martin – zużywa mniej surowców podczas budowania mebli oraz tworzenia przedmiotów w warsztacie metalowym. Oszczędność zawsze na plus.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!
Epilog: This War of Mine: The Little Ones / Epilogue: This War of Mine: The Little Ones
Co dalej? Co robimy? Gdzie idziemy? / What's next? What do we do? Where do we go?
Gratulacje! Udało się przetrwać!
Wojna dobiegła końca / Epilogue: War is over
Psy wojny szaleją już od tak dawna. Udało mi się przetrwać i mam nadzieję, że nie tylko mi. / The dogs of war have been raging around for so long. I survived and I hope I am not the only one.
Trofeum związane z przeżyciem. W przypadku tego trofka możemy ponieść straty w ludziach i wystarczy tylko, że jedna z postaci przetrwa okres wojny. Najłatwiej wybrać własną grę, ustawić czas do zwieszenia broni na 20 dni, niski stopień nasilenia konfliktu, wyłączyć zimę i doprowadzić przynajmniej jedną osobę do końca. Polecam jednak doprowadzić wszystkich, w tym dziecko, bo dostaniemy wtedy kolejne dwa pucharki. Poniżej materiał wideo wizualnie pokazujący ustawienia.
Dzień 7 / Diary: Day 7
Siedzimy tu już siedem dni i udało się nam utrzymać wszystkich przy życiu - jak na razie... / We’ve been holed up here for seven days, and we’ve managed to keep everyone alive - so far...
Trofeum podobne do tego powyżej. Tym razem jednak wystarczy przetrwać tylko 7 dni. Warto jednak zaznaczyć, że nikt nie może nam zginąć w przeciągu tego tygodnia. Jeśli zastosujemy się do poradnika z mapy przejścia nie powinniśmy mieć żadnego problemu.
Dokuczliwy śnieg / Diary: Vexing snow
Dokuczliwy śnieg. Pół miasta jest przysypane, nie można się tam dostać. Królestwo za pług śnieżny. / Vexing snow. Half of the city’s buried so deep we can't get there. My kingdom for a snow plow...
Bardzo łatwe trofeum. Wystarczy, że podczas naszej rozgrywki będziemy mieli włączoną opcję zimy. Gdy spadnie śnieg następnego dnia powinniśmy otrzymać już trofeum.
Koniec plądrowania / Diary: Finished ransacking
Przeszukaliśmy już każdy kąt w naszym schronieniu. Teraz po zapasy musimy wybierać się na zewnątrz. / We've explored every nook and cranny of our abode. Now we must venture outside for more supplies.
Na samym początku gry ocalali będą porządkować budynek, który ma zostać naszym schronieniem. Musimy po prostu wyzbierać wszystkie możliwe surowce. Przyda się do tego wybudować warsztat metalowy i skonstruować łopatę oraz łom. Zamiast łomu można też użyć wytrychu, ale jest on jednorazowy.
Wspaniałe radio / Note: Bless the radio
Radio jest niezmiernie użyteczne. Możemy posłuchać prognoz pogody, ważnych wiadomości i muzyki. / The radio is useful beyond expectations. We get weather reports, important news and music too.
Proste trofeum. Naszym zadaniem będzie zbudowanie radia. Jest możliwe już w podstawowym warsztacie. Po uzbieraniu materiałów wystarczy skonstruować urządzenie i użyć go jedną z postaci. W razie czego poniżej materiał wideo pokazujący zdobycie tego pucharka.
Płynne złoto / Note: Distilled gold
Udało się nam wydestylować trochę bimbru. W trakcie oblężenia, jedzenie i alkohol to cenne towary. / We managed to distill some moonshine. Under siege, food and alcohol are always in high demand.
Trofeum związane z wytwarzaniem zapasów. Aby wytworzyć bimber będzie nam potrzebna odpowiednia aparatura. Można ją wybudować w warsztacie, po tym jak rozwiniemy go do drugiego poziomu. Do samej produkcji bimbru będzie nam potrzebna woda i cukier. Nie są to drogie składniki i w razie czego możemy je zakupić. Po wyprodukowaniu pierwszej butelki trofeum wpada. Poniżej załączam przydatny materiał wideo.
Podwoić straż / Note: Doubled the watch
Ważne jest zabezpieczenie się przed intruzami. Dwoje ludzi na czatach to większe bezpieczeństwo. / It's crucial to secure our place against intruders. Two lookouts can watch out for each other.
Bardzo łatwe trofeum. Po nadejściu nocy przychodzi zawsze nam decydować o zadaniach jakie dostają ocalali. Możemy jedna osobę posłać po zapasy, pozostałym zaś w dowolnych konfiguracjach położyć spać, bądź kazać czuwać. Tu wystarczy, że podczas jednej z nocy zostawimy na czatach dwie osoby.
Cudowne ozdrowienie / Diary: Miraculous recovery
Albo współczesna medycyna działa cuda, albo niektórzy z nas mają bardzo silny system odpornościowy. / Either modern medicines work miracles, or perhaps some of us have really robust immune systems.
Trochę bardziej skomplikowane trofeum. Aby zdobyć trofeum będziemy musieli doprowadzić naszą postać do stanu – śmiertelnie chory. Dobrze nadaje się do tego zima. Wtedy dużo łatwiej o chorobę. Wystarczy, że postać która zachoruje nie będzie brała leków, będzie chodziła zmęczona i z czasem jej stan się będzie pogarszać. Nie przesadzajmy jednak z zimą i wybudujmy piec, bo postać może w nocy zamarznąć. W momencie, gdy wreszcie jedna z postaci będzie w tym fatalnym stanie musi koniecznie przyjąć leki (te w buteleczce, tabletki działają tylko na lekkie choroby). Warto wcześniej uzbierać trochę leków do tego trofeum. Z pięć sztuk powinno wystarczyć. Może się zdarzyć, że postać będzie tak chora, że nie będzie mogła się poruszać. Wtedy inna osoba musi jej podawać leki i jedzenie. Warto wtedy całkowicie dać się najeść choremu, bo wtedy szybciej będzie zdrowieć. Oczywistym jest też fakt, aby dany nieszczęśnik cały czas się kurował leżąc w łóżku. Po tym jak stan postaci się poprawi na poziom lekko chory otrzymamy pucharek. Poniżej materiał wideo pokazujący proces leczenia.
Do wesela się zagoi / Diary: Patched up and ready to go
Mamy szczęście, nie tylko udało się nam opatrzeć te ciężkie rany, ale i goją się one całkiem nieźle. / What good fortune. We managed to dress these grave wounds and now they are healing nicely.
Bardzo podobne trofeum do tego powyżej. Tym razem jednak musimy doprowadzić jedną z postaci do stanu – śmiertelnie ranny. Najlepszym miejscem do tego będzie miejscówka ze snajperem. Jest takich kilka. Można we własnej grze specjalnie takie powybierać. Wystarczy się wtedy wystawić na otwartą przestrzeń i otrzymywać kilka strzałów, aż do otrzymania śmiertelnych ran. Następnie należy uciec do kryjówki. Podobnie jak w sytuacji z chorym kładziemy nieszczęśnika w łóżku i dobrze go karmimy. Kluczowe będą tu bandaże, które trzeba wykorzystać każdego kolejnego dnia aż do stanu – lekko ranny. Dlatego polecam najpierw zgromadzić około 5 sztuk bandaży. Poniżej materiał wideo.
Znad krawędzi / Diary: Back from the brink
Wystarczyły nasze dobre słowa i uczynki, aby jedno z nas przetrwało najmroczniejszą depresję. / With just kind words and deeds, we helped one of us survive the darkest depression.
Trochę podobnie jak powyższych dwóch trofeach będziemy musieli wyprowadzić jednego z naszych ocalałych ze stanu załamania. Najpierw jednak musimy go w nie wprowadzić. Są trzy negatywne stany psychiczne: Smutny, Przybity i Załamany. Najprościej doprowadzić do załamania każąc jednej z postaci kogoś zabić. Po tym jak będzie miał na sumieniu dwie osoby powinien się załamać. Najlepiej zakatować napotkanych w nocy bezbronnych ludzi. Unikniemy wtedy możliwości otrzymania większych ran. Załamana postać zwykle kładzie się w łóżku i nie możemy nią w ogóle kierować. Aby wyprowadzić kogoś z załamania musimy każdego kolejnego dnia przez pewien czas dać innemu ocalałemu porozmawiać z naszym nieszczęśnikiem. W momencie, gdy jego stan psychiczny zmieni się na smutny pucharek wpadnie. Poniżej wrzucam materiał wideo pokazujący jak się za to zabrać.
Hostel otwarty! / Diary: Hostel's open!
Łóżek starczy teraz dla wszystkich, oprócz tego, kto wychodzi na poszukiwania na zewnątrz. / We now have enough beds for everyone except the one who has to go out and scavenge.
Łatwe trofeum. Łóżka to podstawowe meble jakie powinniśmy zbudować. Ilość łóżek do skonstruowania jest zależna od wielkości naszej grupy. Ale wystarczy, że każdy oprócz wychodzącego szukać zapasów będzie miał swoje i trofek jest nasz. Na wszelki wypadek poniżej znajduje się materiał wideo.
Kuchenne rewolucje / Diary: Shooting for five stars
Pierwszy raz odkąd tu jesteśmy, wszyscy zjedliśmy gorący posiłek. Lepiej się nie przyzwyczajać. / For the first time since we wound up here all of us ate a hot meal. Let's not get used to it yet.
Łatwy pucharek. Ciepły posiłek to podstawa, jeśli chcemy, aby nasza grupa przetrwała. Będziemy musieli wybudować kuchenkę. Polecam też ją ulepszyć. Dzięki temu będzie będzie wymagała mniej opału. Ciepłym posiłkiem jest jedna z dwóch możliwych do wykonania zup. Potrzebna tu będzie woda oraz mięso. I dobrze mieć warzywa, bo wtedy można wykonać dwie porcje. Po prostu każdy z naszych ocalałych musi zjeść sobie tą zupę. Poniżej materiał wideo obrazujący dokładnie jak się za to zabrać.
Pierwsza krew / Diary: First blood
Jedno z nas otarło się o brutalną śmierć. Miejmy nadzieję, że nie będzie już więcej takich przygód. / One of us had a brush with violent death. Let’s hope there’ll be no more such encounters.
Łatwe trofeum. Wystarczy, że jedna z naszych postaci podczas nocnego poszukiwania zapasów kogoś zabije. Poza koniecznością wbicia trofeów polecam jednak tego nie robić, bo konsekwencje mogą być bolesne. No i radzę ostrożnie z atakowaniem uzbrojonych przeciwników.
Nie ma jak w domu / Note: Creature comforts
Nasze miejsce zaczyna przypominać prawdziwy dom, co podnosi na duchu. / Our place is starting to resemble a proper home and it keeps the spirits up.
Niestety nie wiem dokładnie jakie i ile mebli trzeba wybudować, bo osobiście dostałem pucharek, choć nigdy nie skonstruowałem fotela. Zapewne jednak chodzi o typowo domowe umeblowanie jak: krzesło, łóżka, fotel. Prawdopodobnie pucharek wpadnie wam sam z siebie podczas wbijania pozostałych pucharków i zwyczajnej gry. W razie czego poniżej załączam materiał wideo.
Ślady życia / Diary: Traces of lives
Każdy budynek, który odwiedzamy, ma jakąś historię do opowiedzenia. A jaką zostawimy w nim my...? / Every building we visit has a story to tell. What kind of story will we leave behind...?
Jeden z pierwszych pucharków jakie zapewne zdobędziemy. Podczas nocnych wypraw często oprócz zapasów możemy się natknąć na różne pozostawione notatki i podobne przedmioty ukazujące historię danej miejscówki. Wystarczy zbadać kilka takich miejsc oznaczonych ikonką lupy. Poniżej materiał wideo pokazujący jeden z nich.
Przezimowaliśmy / Diary: We have wintered
Zima minęła. Skończyły się mrozy. Udało nam się... wszyscy przetrwali! Niesamowite. / The winter's gone. The freeze is over. We made it through... everyone made it! Amazing.
Przetrwanie zimy nie jest takie trudne o ile wybudujemy piecyk i będziemy w nim codziennie dokładać opał. Poza tym polecam ustawić sobie w opcjach własnej gry lekką i krótką zimę. Należy pamiętać, że istnieje duża możliwość zachorowania którejś postaci podczas mrozów. Gdy śniegi stopnieją i żadna z naszych postaci nie zginie otrzymamy trofeum. Poniżej materiał wideo pokazujący jak przetrwać w tych nieprzyjaznych warunkach.
Udało nam się! / Epilogue: We made it!
Na początku nawet nie mieliśmy nadziei, a jednak wciąż żyjemy. A to coś znaczy... prawda? / At first we hardly dared to hope we’d make it, yet we're still here. It means something… right?
Kolejne trofeum związane z przeżyciem. Tym razem jednak wszyscy muszą przetrwać. Polecam więc ustawić czas do zawieszenia broni na 20 dni, stan nasilenia konfliktu na niski oraz całkowicie wyłączyć zimę. Przetrwanie takiego czasu nie powinno być problemem jeśli wiece już jak się gra. Polecam też mieć jedno dziecko, gdyż za to otrzymamy kolejne trofeum. Poniżej obrazowy materiał wideo.
Byliśmy wszędzie / Diary: We've been everywhere
Szukaliśmy już wszędzie, prawie nigdzie nie ma już nic użytecznego. Niech się ta wojna już skończy. / We've searched everywhere, and there’s almost nothing useful left. This war can't end soon enough.
Trofeum związane z nocnym poszukiwaniem zapasów. Naszym zadaniem będzie odwiedzić każdą z dostępnych w danej grze lokacji. Im mniej ich wybierzemy tym mniej będziemy musieli odwiedzić. Jest jednak limit zależny od tego ile mamy postaci. I wystarczy wraz z kolejnymi nocami udać się do każdego miejsca. Nie trzeba wszystkich przeszukiwać. Wystarczy, że postawimy tam swoją stopę. Poniżej załączam pomocny materiał wideo.
Bój na śmierć i życie / Diary: We made a stand
Bandyci przychodzili w stadach, niczym wilki. Każdej nocy ich pokonywaliśmy. I wszyscy przetrwali. / Bandits came in packs like hungry wolves. We beat them back every night. And everyone survived.
Trofeum związane z odpieraniem ataków bandytów. Nie dotyczy jednak ono typowych losowo generowanych napadów podczas rozgrywki. Musi się pojawić sytuacja – wzrost przestępczości. Aby się pojawił należy wybrać stopień nasilenia konfliktu na wysoki. Oprócz tego czas do zawieszenia broni polecam ustawić na 20, wtedy okres wzmożonej przestępczości będzie krótszy. Powinien się pojawić 12-14 dnia, niemniej może się podobno zdarzyć, że się nie pojawi i niektórzy radzą wybrać dłuższy okres do zawieszenia broni. To co istotnie to fakt, że należy się przygotować do walki. Na każdego z domowników powinna przypaść broń. Mogą to być noże, bądź broń palna. W przypadku broni palnej musimy zaopatrzyć się też w amunicje. Polecam też zdobyć trochę bandaży tak na wszelki wypadek. W momencie gdy otrzymamy informacje o wzroście przestępczości każdej następnej nocy będzie następował atak na naszą kryjówkę. Warto wtedy zostawiać jak najwięcej osób na czatach i pozwalać im odespać w dzień. Jeśli działamy tylko pod ten trofek to nie ma sensu już wychodzić na poszukiwania surowców i lepiej, aby wszyscy zostali bronić schronienia. Gdy po paru dniach nastąpi zduszenie przestępczości i żadna z naszych postaci nie zginie podczas ataków otrzymamy trofeum. Poniżej załączam materiał wideo pokazujący jak to wszystko wygląda.
Popuszczanie pasa / Note: A bit of indulgence
Wszyscy sobie pofolgowaliśmy. To podnosi na duchu, a poza tym, czy wszystko musi być zdrowe? / We all indulged our addictions. It keeps the spirits up… and forget about health issues for once!
Bardzo łatwe trofeum. Część bohaterów jest palaczami i w momencie, gdy posiadamy papierosy, bądź skręty są wykorzystywane przez nich do poprawy samopoczucia. Działa to automatycznie, więc najpewniej wpadnie samo jeszcze na początku gry.
Szkoła życia / Note: The school of life
Dzieci muszą się nauczyć samodzielności, aby przetrwać. Co będzie, jeśli pewnej nocy nie wrócimy? / It’s crucial that kids learn to survive on their own. What if we don’t come back one night?
Chyba najbardziej skomplikowane trofeum w grze. Musimy bowiem nauczyć dziecko wykonywać wszystkie możliwe dlań przedmioty. Podobno wystarczy tylko nauczyć po jednej rzeczy na każde urządzenie i jego poziom, ale głowy za to nie dam. Osobiście nauczyłem dosłownie wszystkiego co się dało. W momencie, gdy podejdziemy do danego urządzenia w części przypadków oprócz standardowej opcji wytworzenia będzie też opcja ucz pod przyciskiem . Nauczenie wszystkiego będzie trochę czasochłonne, gdyż wymaga rozbudowy warsztatu, ogródka ziołowego, zielarni, warsztatu metalowego na maksymalne poziomy. A to pochłonie sporo surowców. Dodatkowo potrzebny też będzie kolektor deszczu, pułapka, oraz sporo materiałów do wytwarzania poszczególnych dóbr. Polecam ustawić sobie grę na maksymalne 50 dni, całkowicie wyłączyć zimę, oraz ustawić stopień nasilenia konfliktu na niski.
Lista rzeczy do wytworzenia:
- Warsztat – opał (można też nauczyć w kuchence), filtry do wody
- Kuchenka – posiłek z mięsa, podwójny posiłek z warzywami
- Kolektor deszczu – montowanie filtra
- Pułapka – stosowanie jednej z przynęt
- Ogródek ziołowy – nawóz (wystarczy jedna opcja), warzywa, zioła
- Zielarnia – papieros, tytoń domowej roboty, skręt, dobry skręt, bandaż
Materiał wideo pokazujący wszystkie urządzenia:
Nasza przyszłość / Diary: Our future
Udało nam się! Wkrótce szkoły będą otwarte. Od teraz dzieci znów będą miały normalne życie. / We made it! Schools will reopen soon. From now on, kids will live a normal life again.
Kolejne trofeum związane z przeżyciem. W przypadku tego trofka musimy przetrwać okres wojny, gdy w naszej grupie znajduje się dziecko. Najłatwiej wybrać własną grę, ustawić czas do zwieszenia broni na 20 dni, niski stopień nasilenia konfliktu, wyłączyć zimę i zwyczajnie grać tak, aby przetrwać. Poniżej materiał wideo wizualnie pokazujący ustawienia.
Unikać najgorszego / Note: Avoid the worst
Atakowanie miejsca, w którym schroniło się dziecko... to nieludzkie! Razem obronimy nasze maleństwo! / Attacking a place that shelters a kid… Atrocious! We stand together to protect our little one!
Trofeum wpadnie najpewniej samo podczas gry, gdy będziemy mieli w grupie dziecko. Wystarczy, że jednej z nocy zostaniemy zaatakowani. Stanie się to najpewniej nawet na niskim nasileniu konfliktu.
Lepsze dni / Note: Better days
Dzieciaki... one czasami zdają się takie nieświadome tej wojny. To budujące. / Kids… they sometimes seem to be far away from this war. It’s heartwarming.
Tym razem naszym zadaniem będzie doprowadzenie dziecka do stanu zadowolenia. Aby tego dokonać najlepiej każdego dnia rozmawiać z naszym dzieckiem, pomagać potrzebującym, którzy czasem przychodzą do schronienia prosić o pomoc, zbudować dziecku kosz z zabawkami, huśtawkę. Dziecko nie może też być głodne. Nie wiadomo dokładnie kiedy w końcu dziecko osiągnie ten stan, ale gdy to się stanie otrzymamy pucharek. Poniżej załączam materiał wideo pokazujący jak to wygląda.
Więź na całe życie / Diary: Bond for life
Dzieciak w końcu ma kogoś do zabawy. Może da nam to nawet jakiś odpoczynek od codziennej rutyny. / At least the kid has a new playmate. Maybe it will even be a break from our daily routine here.
Trofeum polegające na zacieśnianiu więzów grupy. Naszym zadaniem będzie grać tak, aby jedna z postaci zaprzyjaźniła się z dzieckiem. Musi to być osoba, która nie jest z nim spokrewniona, jak to jest w niektórych przypadkach. Wystarczy tylko aby każdego dnia np. postać która wyrusza szukać zapasów po powrocie rozmawiała z dzieckiem. Po pewnym czasie zacznie nazywać danego bohatera wujkiem. Wtedy otrzymamy trofeum. Poniżej obrazowy materiał wideo.
Każdy musi się uczyć / Note: Everybody got to learn
Solidarność. To pierwsza rzecz, jakiej uczymy nasze dzieci. / Solidarity. That’s the first thing we have to teach to our children.
Dość niejasne trofeum. Osobiście otrzymałem ten trofeum po tym jak nauczyłem dziecko przyrządzać zupę oraz opał na kuchence i potem dziecko wytworzyło opał i ugotowało posiłek. Poniżej materiał wideo ze zdobycia tego pucharka.
Nasz własny plac zabaw / Diary: Our own playground
Miło byłoby znów być dziećmi i potrafić bawić się czymkolwiek. / We wish we could be kids again and have fun with practically nothing.
Łatwy trofek. Gdy podejdziemy dzieckiem do warsztatu będziemy mieli dwie nowe możliwości konstrukcyjne. Będzie to piłka i skakanka. Wystarczy tylko, że dziecko skontruje sobie jeden z tych przedmiotów. Aby go wykonać będziemy tylko potrzebowali dwóch fragmentów zepsutych zabawek – symbol pluszowego misia. Poniżej obrazowy materiał wideo.
Koniec płaczu / Note: No more tears
Nie ma piękniejszego widoku, niż widok uśmiechniętego i bawiącego się dziecka. / Nothing is more beautiful to see than a child smile and play again.
Podobnie jak wcześniej w przypadku załamanej postaci będziemy musieli wyprowadzić dziecko ze stanu załamania. Tak samo będziemy musieli najpierw je w ten stan wprowadzić. Najłatwiejszym sposobem jest śmierć kogoś z rodziny, albo osoby z którą dziecko się zaprzyjaźniło. Ja osobiście wybrałem sobie zdaje się Henryka z wnukiem, a następnie podczas nocnego szukania zapasów celowo zacząłem walkę, co poskutkowało śmiercią. Aby wyprowadzić dziecko ze stanu załamania postępujemy tak samo jak w innych przypadkach. Każdego kolejnego dnia rozmawiamy. Można też dobrze nakarmić. W momencie, gdy stan zmieni się na smutny otrzymamy trofeum. Poniżej materiał wideo pokazujący cały proces.