Tormented Souls

Zobacz recenzję
3/10
0,5-20H
x1
x5
x11
x13
30
0
11
0
2
30
0
11
0
2

 

Tormented Souls to stworzony przez studia Dual Effect / Abstract Digital Works horror będący oczywistym nawiązaniem do klasyków gatunku. Mamy nawiedzoną lokację pełną zagadek i potworów, z góry ustalone kąty kamery i do tego kombinowanie z przedmiotami w ekwipunku. Wszystko czego szukają fani staroszkolnego podejścia do klimatu grozy. Ale czy to wzorowanie się wypadło dobrze? Zapraszam do rzucenia okiem na moją opinię.

 

Krok po kroku:

Generalnie do platyny mogą wystarczyć nam dwa przejścia, acz nie polecałbym od razu brać się za ukończenie bez dokonywania zapisu gry. No i jest też opcja ułatwienia sobie takich trofeów. Mianowicie gracze odkryli dostęp do debug mode dla tejże produkcji. By z niej skorzystać musimy posiadać klawiaturę. Przetestowałem u siebie na PS5 zwykłą starą klawiaturę na USB i faktycznie zadziałało. W związku z tym więcej informacji znajdziecie pod TYM linkiem. Od siebie polecałbym najpierw jednak przejść sobie grę w sposób tradycyjny, bo przynajmniej raz zdecydowanie warto zapoznać się z tą produkcją nim rzucimy się na pucharki.

Gra posiada trofea które można pominąć. Oprócz tych oczywistych dotyczących braku zapisu, czy unikania przedmiotów lecących są także specyficzne zakończenia gry. A przede wszystkim polecam rzucić okiem na trofeum braz Crucifixion wymagające sprowadzenia przeciwnika na pułapkę. To bardzo łatwo przeoczyć. Gra posiada też znajdźki, ale z nimi jest o tyle dobrze, że praktycznie do samego końca gry można swobodnie wracać do wcześniejszych lokacji i w razie czego zebrać przedmiot, który pominęliśmy.

Kolejnym ważnym pytaniem na jakie sami sobie musimy odpowiedzieć jest to, czy chcemy samemu starać się rozwiązać zagadki, czy też zdać się na pomoc w postaci materiałów wideo. W przypadku, gdybyśmy chcieli podjąć częściowe wyzwanie w opisie pucharka srebro Love znajduje się film dotyczący wyłącznie lokalizacji wszystkich dzienników bez rozwiązań fabularnych zagadek. Jeśli jednak chcemy sobie spokojnie przejść całą grę korzystając z pomocy to od siebie polecam TEN materiał. Świetnie wykonany i pokazujący zarówno wspominane dzienniki, jak i wszelkie fabularne motywy.

Disclaimer
Poradnik napisany w całości na bazie własnych doświadczeń z grą.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!
Grę udostępnił wydawca
Ikona osiągnięcia: </span><span>Tormented Souls

Tormented Souls

Unlock all trophies

Platynowy pucharek. Zgarniemy go jak uporamy się z pozostałymi.

Ikona osiągnięcia: </span><span>Sisters
60

Sisters

Escape with Anna

Możliwe do przeoczenia

Pucharek związany z pozytywnym zakończeniem gry. Kierując się TYM materiałem zdobędziemy wszystkie potrzebne rzeczy. Musimy zdobyć antidotum i użyć go na przykutym potworze w sali, gdzie walczyliśmy z tymi mechanicznymi przeciwnikami. Zdobędziemy wtedy norzyce do drutu. Następnie po walce z finalnym bossem gdy będziemy przechodzić przez pokój z projektorem zmieniamy kasetę VHS na tą z więzieniem w podziemiach. Udajemy się ponownie do tej lokacji przez interakcję z projekcją na ścianie. Następnie na łańcuchu w celi z Anną używamy znalezionych norzyc. Teraz już wystarczy wydostać się z posiadłości.

Ikona osiągnięcia: </span><span>Nostalgia
40

Nostalgia

Complete the game

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po ukończeniu gry.

Ikona osiągnięcia: </span><span>Love
40

Love

Collect all of Maria's diary entries

Możliwe do przeoczenia

Pucharek związany ze znajdźkami. Nie wiem na ile dokładnie można to przegapić, bo gra szczęśliwie umożliwia nam powrót do odwiedzanych już lokacji. Na wszelki wypadek warto jednak warto uważać. Każde trofeum związane z dziennikami danej postaci wymaga odnalezienia dokładnie 8 wpisów. Poniżej znajduje się materiał wideo pokazujący lokalizację każdego z nich.

Ikona osiągnięcia: </span><span>Dedication
40

Dedication

Collect all of William's diary entries

Możliwe do przeoczenia

Pucharek związany ze znajdźkami. Nie wiem na ile dokładnie można to przegapić, bo gra szczęśliwie umożliwia nam powrót do odwiedzanych już lokacji. Na wszelki wypadek warto jednak warto uważać. Każde trofeum związane z dziennikami danej postaci wymaga odnalezienia dokładnie 8 wpisów. Materiał wideo pokazujący lokalizację każdego z nich znajduje się w opisie trofeum srebro Love.

Ikona osiągnięcia: </span><span>Redemption
40

Redemption

Collect all of Bertram's diary entries

Możliwe do przeoczenia

Pucharek związany ze znajdźkami. Nie wiem na ile dokładnie można to przegapić, bo gra szczęśliwie umożliwia nam powrót do odwiedzanych już lokacji. Na wszelki wypadek warto jednak warto uważać. Każde trofeum związane z dziennikami danej postaci wymaga odnalezienia dokładnie 8 wpisów. Materiał wideo pokazujący lokalizację każdego z nich znajduje się w opisie trofeum srebro Love.

Ikona osiągnięcia: </span><span>Suffering
40

Suffering

Collect all of Anna's diary entries

Możliwe do przeoczenia

Pucharek związany ze znajdźkami. Nie wiem na ile dokładnie można to przegapić, bo gra szczęśliwie umożliwia nam powrót do odwiedzanych już lokacji. Na wszelki wypadek warto jednak warto uważać. Każde trofeum związane z dziennikami danej postaci wymaga odnalezienia dokładnie 8 wpisów. Materiał wideo pokazujący lokalizację każdego z nich znajduje się w opisie trofeum srebro Love.

Ikona osiągnięcia: </span><span>Untouchable
60

Untouchable

Complete the game without using any health items

Możliwe do przeoczenia

Pucharek związany ze specyficznym przejściem gry. Podczas całej naszej gry nie możemy ani razu użyć przedmiotu leczącego. Polecam nie łączyć tego z trofeum zloto Amnesia z uwagi, że bohaterka generalnie ginie po 4 do 6 uderzeniach od przeciwników. Zaleca się grać ostrożnie i eliminować przeciwników skuteczną mechaniką: strzał ze strzelby oraz dobicie pistoletem na gwoździe, jeśli wróg jeszcze żyje. Świetnie się to sprawdza na wszelkich wrogów. Jeśli chodzi o pojawiającego się później ducha najlepszą opcją jest szybkie opuszczenie pomieszczenia i wejście do niego ponownie. Nie powinno go już tam być. Odnośnie broni można też korzystać z przeładowywania poprzez menu ekwipunku. Wybieramy naboje i za pomocą opcji „combine” łączymy je z bronią. Nie narażamy się wtedy na atak przeciwnika i pomijamy animację przeładowywania.

Dla leniwych jest opcja skorzystania z opisanej we wstępie metody debug mode. Wystarczy po uruchomieniu nowej gry od razu przenieść się do scenki kończącej i pucharek automatycznie nam się odblokuje.

Ikona osiągnięcia: </span><span>Death
20

Death

Let the shadows consume you

Trofeum związane z mechaniką gry. W początkowej fazie gry, gdy nie posiadamy jeszcze latarki przez ciemne pomieszczenia musimy przechodzić z zapalniczką. W innym wypadku bohaterka zginie. By zdobyć ten pucharek musimy doprowadzić właśnie do takiej śmierci. Możliwości ku temu jest sporo, bo w grze nie brakuje ciemnych miejsc.

Ikona osiągnięcia: </span><span>Journey
20

Journey

Travel to the past

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po pierwszym przeniesieniu się do przeszłości przez film wyświetlony na projektorze.

Ikona osiągnięcia: </span><span>Master Key
40

Master Key

Solve all the combination key puzzles.

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po rozwiązaniu wszystkich czterech zagadek związanych z ustawieniem klucza z symbolami.

Lokacje zamknięte na klucz:

  • Pharmacy – Gwiazda, Trójkąt, Sześciokąt
  • Archive – Kwadrat, Trójkąt, Gwiazda
  • Intensive Care Corridor – Pięciokąt, Trójkąt, Kółko
  • Dining Room – Kwadrat, Sześciokąt, Pięciokąt
Ikona osiągnięcia: </span><span>Escape
20

Escape

Escape from the bathroom

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po rozwiązaniu pierwszej zagadki i wydostaniu się z łazienki. Będziemy musieli odblokować kłódkę używając kodu 1235. Zdobędziemy klucz, który musimy sprawdzić i ustawić na nim odpowiedni rozstaw szczęk. Potem możemy otworzyć nim drzwi.

Ikona osiągnięcia: </span><span>Loop
40

Loop

Escape the infinite room

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po rozwiązaniu zagadki z przechodzeniem kolejno przez podobne okrągłe pomieszczenia. Musimy w odpowiedniej kolejności wybierać następne drzwi.

Kolejność drzwi:

  1. Złote drzwi
  2. Drzwi naprzeciw których mamy pusty stojak
  3. Drzwi w stronę północy (North, symbol N)
  4. Drewniane drzwi (można przeczytać tabliczkę, by się upewnić które to są)
  5. Drzwi naprzeciw których mamy stojak wypełniony piaskiem
  6. Drzwi naprzeciw których mamy stojak wypełniony niedopałkami
  7. Drzwi w stronę zachodu (West, symbol O)
Ikona osiągnięcia: </span><span>Anxiety
60

Anxiety

Complete the game in under three hours

Możliwe do przeoczenia

Pucharek związany ze specyficznym przejściem gry. Jeśli zostawimy sobie ten pucharek na kolejne przejście nie powinniśmy mieć większych problemów, gdyż grę można ogarnąć w około 2 godziny, co daje spory bufor bezpieczeństwa. Warto tylko zaznaczyć, że czas płynie także podczas pauzy, więc nie można sobie ot tak zostawiać gry w stanie wstrzymania. W razie czego można posiłkować się TYM materiałem i oglądać przejścia od momentu zapisu do kolejnego zapisu wychodząc po nich z gry, by nam nie podliczało czasu podczas oglądania rozwiązania do kolejnych zagadek.

Dla leniwych jest opcja skorzystania z opisanej we wstępie metody debug mode. Wystarczy po uruchomieniu nowej gry od razu przenieść się do scenki kończącej i pucharek automatycznie nam się odblokuje.

Ikona osiągnięcia: </span><span>Crucifixion
20

Crucifixion

Kill an enemy using a trap

Możliwe do przeoczenia

Pucharek, który bardzo łatwo przegapić z uwagi iż nie ma wiele okazji do wykorzystania pułapek na przeciwnikach. Od siebie polecam moment tuż po pierwszym dostaniu się do biblioteki i scence z obrazem z dziewczynkami. Po wyjściu z pomieszczenia trafimy na korytarz z rzędem pułapek ze zbroi rycerskich i przeciwnikiem na przeciwko. Wystarczy go podprowadzić i pucharek będzie nasz. W razie czego poniżej załączam materiał wideo.

Ikona osiągnięcia: </span><span>Amnesia
60

Amnesia

Complete the game without saving

Możliwe do przeoczenia

Pucharek związany ze specyficznym przejściem gry. Podczas całej naszej gry nie możemy ani razu zapisać gry. I w przypadku śmierci gramy całkowicie od nowa. Polecam nie łączyć tego z trofeum zloto Untouchable z uwagi, że bohaterka generalnie ginie po 4 do 6 uderzeniach od przeciwników. Zaleca się grać ostrożnie i eliminować przeciwników skuteczną mechaniką: strzał ze strzelby oraz dobicie pistoletem na gwoździe, jeśli wróg jeszcze żyje. Świetnie się to sprawdza na wszelkich wrogów. Jeśli chodzi o pojawiającego się później ducha najlepszą opcją jest szybkie opuszczenie pomieszczenia i wejście do niego ponownie. Nie powinno go już tam być. Odnośnie broni można też korzystać z przeładowywania poprzez menu ekwipunku. Wybieramy naboje i za pomocą opcji „combine” łączymy je z bronią. Nie narażamy się wtedy na atak przeciwnika i pomijamy animację przeładowywania.

Dla leniwych jest opcja skorzystania z opisanej we wstępie metody debug mode. Wystarczy po uruchomieniu nowej gry od razu przenieść się do scenki kończącej i pucharek automatycznie nam się odblokuje.

Ikona osiągnięcia: </span><span>Registry
20

Registry

Save the game

Trofeum związane z mechaniką zapisu gry. Wpadnie po jednokrotnym zapisaniu postępu przy dyktafonie. By tego dokonać musimy jednak znaleźć taśmę potrzebną do wykonania nagrania.

Ikona osiągnięcia: </span><span>Gunsmith
20

Gunsmith

Create the shotgun

Strzelba to bardzo przydatna i potężna broń. By ją zdobyć będziemy musieli odnaleźć dwa jej elementy. Jedna część jest trzymana przez lakę w lokacji West Corridor tuż przy łazienkach. Drugi element znajdziemy także trzymany przez lalkę w Observation Room. Po znalezieniu obu części musimy je jeszcze połączyć w ekwipunku.

Ikona osiągnięcia: </span><span>Relief
40

Relief

Pick up five first aid kits

Trofeum związane ze znajdźkami. Musimy podczas gry zdobyć pięć apteczek. Nie są one specjalnie ukryte i jest ich więcej niż potrzeba do trofeum. Jeśli kierujemy się TYM materiałem znajdziemy je przy okazji. W razie czego jednak poniżej załączam opis miejsc, gdzie możemy je znaleźć.

  1. Room 2E
  2. Boiler Room.
  3. Pharmacy za drzwiami z kluczem na szyfr.
  4. Room 2A, możemy podjeść po zdobyciu latarki.
  5. Shower Room, możemy podjeść po zdobyciu latarki.
  6. Bunker 3A.
  7. Na stole podczas walki z finalnym bossem.
Ikona osiągnięcia: </span><span>Remorse
40

Remorse

Save only yourself

Możliwe do przeoczenia

Pucharek związany z negatywnym zakończeniem gry. Pod koniec gry nie możemy użyć antidotum na przykutym potworze w sali, gdzie walczyliśmy z tymi mechanicznymi przeciwnikami. Po prostu mijamy go i kierujemy się na walkę z finalnym bossem, a po jej ukończeniu wychodzimy z posiadłości.

Ikona osiągnięcia: </span><span>Electricity
20

Electricity

Start the generator

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po rozwiązaniu zagadki z generatorem w piwnicy. Musimy w pobliżu odnaleźć zawór i zgodnie z notatką ustawić 11 kg/cm zmieniając pokrętła na rurach.

Ikona osiągnięcia: </span><span>Remembrance
20

Remembrance

Find your old hiding place

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po rozwiązaniu zagadki z telewizorem. W pewnym momencie gry znajdziemy się w ładnie oświetlonej sypialni po przejściu przez lustro. Naszym zadaniem będzie odpowiedni ustawienie obrazów na telewizorze.

Kolejność obrazów:

  • Symbol Yin Yang
  • Przekręcamy w prawo 8 razy do obrazu pająka
  • Przekręcamy w lewo 5 razy do czterolistnej koniczynki
  • Przekręcamy w prawo 7 razy do trójkołowego rowerka
  • Przekręcamy w lewo 4 razy do ostatniego obrazka
Ikona osiągnięcia: </span><span>Sacrifice
20

Sacrifice

Open the vault

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po rozwiązaniu zagadki z otwarciem drzwi do bunkra. Będzie to wymagało od nas przeniesienia się do przeszłości i zdobycie oka do czytnika. A będzie to oko naszej postaci jeszcze z czasu nim się obudziła. Łącząc je z haczykiem zdobytym w pokoju dziecięcym za tajną ścianą możemy użyć przy czytniku z lewej strony, a przy prawym zaczytać normalnie.

Ikona osiągnięcia: </span><span>Mind
20

Mind

Activate the door to the operation area

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po rozwiązaniu zagadki z otarciem drzwi do sali operacyjnej. Zabierzemy się za to po spotkaniu księdza w jadalni. Otrzymamy od niego metalową śrubkę, którą możemy użyć w skrzynkach bezpiecznikowych. Będziemy mogli skorzystać z windy i po zjechaniu będziemy musieli ją zablokować przy użyciu wózka. Następnie możemy odzyskać śrubę idąc na około i wracając potem zablokowaną widną możliwe będzie odblokowanie sali operacyjnej.

Ikona osiągnięcia: </span><span>Surgery
20

Surgery

Reattach a limb

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po rozwiązaniu zagadki z rannym księdzem. Najpierw będziemy musieli zdobyć tubę do zagadki z małpami. Potrzebne będzie użycie skalpela przy gilotynie w okolicznym pomieszczeniu w wersji lustrzanej. W łazience znajdziemy młotek, a w pokoju 2C w skrzyni rękę manekina. Po wyjściu z lustra w pomieszczeniu gdzie była gilotyna znajdziemy zagadkę z małpami. Umieszczamy na niej tubę i ustawiamy obrazki: zamknięte oczy, zasłonięte uszy, zasłonięte usta, brak głowy. Używamy młotka na miejscu między klockami z obrazkami. Zdobywamy zszywać. Przenosimy się w wersję lustrzaną, ustawiamy moc zszywacza na maksymalną i przyszywamy rękę manekinowi. Możemy wracać do świata rzeczywistego i porozmawiać z księdzem.

Ikona osiągnięcia: </span><span>Water
20

Water

Start the pump

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po rozwiązaniu zagadki z pompą w bunkrze. Najpierw będziemy musieli znaleźć trzy zakrętki po jednej w bunkrze na poziomie 1A, 2A oraz 3B. Po ich znalezieniu konieczne będzie odpowiednie ich wykorzystanie i ustawienie pokręteł na systemie rur. Polecam wspomóc się TYM materiałem jeśli mamy problem z odpowiednim ustawieniem.

Ikona osiągnięcia: </span><span>Frustration
20

Frustration

Locate Anna

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po rozwiązaniu zagadki ze szkieletem w podziemiach pod kostnicą. Udamy się w to samo miejsce poprzez kasetę wideo i będziemy musieli w odpowiedniej kolejności wcisnąć przyciski na szkielecie by otworzyć tajne przejście. Kolejność: głowa, żołądek, ręka, gardło, serce, gardło.

Ikona osiągnięcia: </span><span>Obsession
40

Obsession

Unlock the door under the hall stairs

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po rozwiązaniu zagadki z przejściem pod schodami w głównej hali. To dość spora zagadka bo wymaga wcześniejszego znalezienia trzech przedmiotów fabularnych: karty id, medalionu z zamrożonej krwi oraz specjalnego klucza. Polecam wspomóc się TYM materiałem jeśli zdobycie któregoś z przedmiotów nas męczy.

Ikona osiągnięcia: </span><span>Serial Killer
60

Serial Killer

Kill 40 enemies

Możliwe do przeoczenia

Pucharek związany z zabijaniem przeciwników. Podczas przechodzenia gry spotkamy ich więcej niż jest wymagane, by zdobyć ten pucharek. Amunicji też nam nie braknie o ile nie będziemy jej marnować. Pominięcie jest możliwe jedynie jeśli unikamy walki, ale nie jest to polecane, bo niejednokrotnie po prostu łatwiej jest ustrzelić wroga niż się z nim ganiać.

Ikona osiągnięcia: </span><span>Killer
40

Killer

Kill 20 enemies

Pucharek wpadnie nam po pokonaniu 20 wrogów. Zobacz opis: zloto Serial Killer.