Final Fantasy VII Remake – Poradnik do trofeów

 

Prawdopodobnie najlepszy remake jednej z najlepszych gier w historii. Każdy detal Final Fantasy VII Remake cieszy oko, a ścieżka dźwiękowa to małe arcydzieło.
Skupmy się jednak na trofeach, które nie są nadto trudne, ale wymagają sporo wysiłku, szczególnie te związane z poszczególnymi bosssami.

 

  • Stopień trudności wbicia platyny: 6/10
  • Czas do zdobycia platyny: 90 – 100 godzin
  • Liczba trofeów: platynax1zlotox2 x7 x44
  • Liczba trofeów offline: 54
  • Liczba trofeów online: 0
  • Minimalna liczba przejść: 2
  • Trofea możliwe do przeoczenia: BRAK (wybór rozdziałów)
  • Zglitchowane trofea: BRAK

 

Opinia znajduje się TUTAJ!

 

Wstępne wskazówki:

  • Pierwsze przejście gry możecie robić na dowolnym poziomie trudności (chociaż zalecam Normal). Po ukończeniu gry odblokujecie wybór rozdziałów, także jeśli cokolwiek pominęliście to spokojnie będziecie mogli wrócić.
  • Każda nowa broń ma pasek Proficiency (sprawność/biegłość), który napełnia się, gdy używacie nowego ataku przypisanego do tej broni. Koniecznie napełniajcie te paski, żeby uczyć się nowych ataków i używać ich na reszcie broni.
  • Nie przejmujcie się levelem, a już tym bardziej nie grindujcie specjalnie. Ta gra nie jest jak inne jrpgi. Normalny progres jest w zupełności wystarczający na każdego przeciwnika/bossa, a po ukończeniu gry dostajecie permanentny bonus x3 do zdobywanych punktów XP.
  • Początkowo dobór broni nie ma aż takiego znaczenia, walczcie tym co uznacie, że lepiej Wam pasuje. W późniejszym etapie gry, radze jednak skupić się na tych broniach i ich ulepszeniach: 
    • Cloud: Hardedge oraz Twin-stinger. Początkowy Buster również jest bardzo dobry na endgame, jednak osobiście wolę Twin-Stingera. Co do armoru, to wybierajcie to co daje największy atak oraz najwięcej miejsc materii.
    • Tifa: Metal Knuckles oraz Purple Pain. Te pierwsze zadają największe obrażenia, zaś te drugie tworzą dobry mix fizycznych i magicznych obrażeń. Idealny dla Tify jest Fury Ring (Rozdział 9), a do tego momentu cokolwiek daje najwięcej obrażeń i miejsc dla materii.
    • Barret: Big Bertha oraz EKG Cannon. Podobnie jak wyżej, jeden daje największe fizyczne obrażenia, a drugi tworzy świetny mix. Co do armoru, to wybierajcie to co daje największą obronę oraz najwięcej miejsc materii.
    • Aerith: Mythril Rod, jedyna słuszna broń dla niej. Daje największy magiczny damage, a ten liczy się u niej najbardziej. Armor z jak największą ilością ataku/obrony w magii.
  • Dobór broni jest ważny, ale jeszcze ważniejszy jest dobór materii. Dzięki nim Wasze postacie mogą dominować w polu walki, albo dawać ciała po całości. Poniżej dam Wam skrótową listę, na których materiach dla danej postaci warto skupić się w pierwszej kolejności. Oczywiście każdy może modyfikować dobór materii wg własnego uznania. Poniżej wstawiam zestawy, z których korzystałem praktycznie cały czas i bez problemu z robiłem z nimi platynę:
    • Cloud: Elemental + Fire/Lightning, Chakra/Prey, Revive, Steadfast , First Strike ATB, ATB Stagger, Steadfast. Przy pierwszym przejściu uzupełniacie/podmieniacie, żeby mieć cały czas materię Assess do badania słabości wrogów. Po ukończeniu gry dorzucacie do tego zestawu koniecznie materie takie jak HP UP oraz MP UP. Jeśli preferujecie defensywny styl gry, to możecie przerzucić materię Elemental + Fire/Lightning na armor, dzięki czemu ataki z danego elementu będą Was leczyć (bardzo przydatne podczas walk w VR).
    • Tifa: Elemental + Fire/Lightning, Chakra, Revive, Steadfast , First Strike ATB, ATB Stagger, ATB Assist, Steadfast. Po ukończeniu gry dorzucacie do tego zestawu koniecznie materie takie jak HP UP oraz MP UP. Jeśli preferujecie defensywny styl gry, to możecie przerzucić materię Elemental + Fire/Lightning na armor, dzięki czemu ataki z danego elementu będą Was leczyć (bardzo przydatne podczas walk w VR).
    • Barret: Fire/Lightning/Ice/Wind, Prey, Revive, Healing, Steadfast , First Strike ATB, ATB Stagger, Steadfast. Po ukończeniu gry dorzucacie do tego zestawu koniecznie materie takie jak HP UP oraz MP UP.
    • Aerith: Magnify + Healing, Fire/Lightning/Ice/Wind, Prey, Steadfast , First Strike ATB, ATB Stagger, Steadfast. Po ukończeniu gry dorzucacie do tego zestawu koniecznie materie takie jak HP UP oraz MP UP.
  • Poza bronią i materiami pora na najważniejsze ataki, z których będziecie korzystać non-stop. Większość z nich zdobędziecie poprzez maksowanie nowo nabytych broni. Poniżej lista ataków, które warto używać najczęściej:
    • Cloud: 
      • Triple Slash – podczas walk z większą ilością przeciwników, ale świetnie sprawdza się również na bossów.
      • Focused Thrust – idealny do nabijania Staggera.
      • Counterstance  – jedyny atak na niektórych bossów, których nie można normalnie uderzyć. Musicie wyczuć idealny moment jego użycia, zaraz przed atakiem przeciwnika. Atak zadaje bardzo duże obrażenia.
      • Disorder – rzadziej używany od powyższych, ale jeśli chcecie przejść pomiędzy pozycją Operatora, a Punishera to ten atak to robi, a przy tym zadaje dodatkowe obrażenia.
    • Tifa:
      • Unbridled Strength – nie tyle atak, co podniesienie poziomu Chi, czyli po prostu zadawanych obrażeń. Tifa ma 3 stopnie Chi (Whirling Uppercut, Omnistrike, Rise and Fall), a użycie tej komendy podnosi go o 1 stopień. Używajcie go zawsze na początku, żeby Tifa zadawała cały czas jak najwięcej obrażeń.
      • True Strike – jeden z najważniejszych ataków, który podnosi procent zadawanych obrażeń podczas Stagger’a. Jeśli używacie tej komendy na 3 poziomie Chi, to jednorazowo podniesiecie 30% Stagger’a.
      • Focused Strike – podobnie jak wyżej, tyle że atak świetnie nadaje się do nabijania paska Stagger, szczególnie gdy przeciwnik przejdzie w stan pod presją “Pressured”.
      • Starshower – mój ulubiony atak Tify. Wykonuję serię mocnych ciosów w bardzo krótkim czasie. Działa zarówno na grupkę jak i pojedynczych przeciwników.
    • Barret:
      • Overcharge – domyślny atak pod . Zadaje sporo obrażeń i warto z niego regularnie korzystać. Minus jest taki, że po użyciu trzeba chwilę odczekać nim naładuje się z powrotem.
      • Focused Shot – mocny pojedynczy strzał, szczególnie przydatny podczas, gdy przeciwnik jest pod presją (Pressured). Atak nabija również pasek Stagger.
      • Maxiumum Fury – siła ataku zależy od tego czy użyjecie go na 1 pasku ATB czy 2. Seria pocisków w bardzo krótkim czasie.
    • Aerith: 
      • Przede wszystkim używajcie jej jako healera, w mniejszym stopniu jako kogoś kto ma zadawać obrażenia. Dlatego ustawcie sobie pod skrótem szybkie leczenie (najlepiej materie Magnify +Healing lub Prey, żeby leczyć całe party).
      • Arcane Ward – tworzy małe pole, w którym każdy czar jest podwajany. Warto stawiać go w pierwszej kolejności, żeby wyciągnąć z niej jak najwięcej.
      • Soul Drain – bardzo przydatne na poziomie Hard, żeby podnieść poziom many.
      • Ray of Judgement – co prawda wymaga 2 pasków ATB, ale używacie tego tylko i wyłącznie, gdy boss wejdzie w Stagger. Atak ten podnosi procent zadawanych obrażeń o 30%! Warto trzymać u niej 2 paski, szczególnie jak zbliża się Stagger.
  • Koniecznie nauczcie się żonglerki postaciami podczas walki. O ile na poziomie Easy czy Normal nie jest to aż tak wymagane, tak na Hard to podstawa. Musicie przypisać sobie skróty do najważniejszych ataków dla każdej postaci oraz nauczyć się grać każdą z nich.
  • Używajcie materii Assess na każdym nowo napotkanym przeciwniku. Dzięki temu poznacie od razu jego słabości, a przy tym będziecie robić progres do zadań Chadley’a. Materię dostaniecie w Rozdziale 3, gdzie będziecie robić pierwsze questy poboczne, w tym również od w/w Chadley’a, który da Wam ową materię.
  • Znajomość słabości jest wręcz kluczowa podczas walk z bossami. Musicie znać ich słabe punkty, aby odpowiednio dobrać materię dla każdej postaci pod walkę. Chodzi głównie o elementy (Fire/Lightning/itd.) Wykorzystujecie słabości głównie po to, aby zadawać więcej obrażeń, ale również nabijać pasek od Stagger’a.
  • Zwiedzajcie każdą mysią dziurę i liżcie każdą ścianę. Eksploracja jest wynagradzana, a niekiedy można znaleźć nowe bronie. To samo tyczy się również handlarzy, szczególnie bronią, bo niektóre bronie można kupić tylko i wyłącznie u nich.
  • Regularnie ulepszajcie ulubione bronie (najlepiej samemu). Na reszcie możecie dać automatyczne ulepszanie. Starajcie się skupić na ulepszeniach do zadawanych obrażeń lub innych dodatkowych atrybutach (np. Reprieve, dzięki któremu możecie uniknąć śmierci).

 

Krok po kroku:

KROK #1 – Ukończ grę na poziomie Easy/Normal + zbierz wszystkie utwory muzyczne + zrobić wszystkie questy poboczne

Najpierw musicie ukończyć grę, żeby odblokować poziom Hard, nie ważne czy na poziomie Easy czy Normal. Mimo wszystko zalecam granie na Normal, żeby nie odczuć zbyt dużego przeskoku, gdy zaczniecie grę na Hardzie. Przy okazji starajcie się zebrać wszystkie znajdźki pod postacią utworów muzycznych. Zawsze jak się zbliżycie do jakiegoś utworu, który gra w tle, to w lewym górnym rogu ekranu pojawi się jego nazwa. Przeważnie będziecie musieli je kupić u handlarzy, albo w szafie grającej. Po więcej informacji związanych ze znalezieniem wszystkich utworów zapraszam do opisu trofeum srebro Disc Jockey. Podczas grania, zalecam nauczyć się żonglerki postaciami i wykorzystywać ich umiejętności w odpowiednim czasie. Nie grajcie tylko i wyłącznie Cloudem, bo będziecie się męczyć na wielu bossach i nie tylko. Przypiszcie sobie skróty do najważniejszych umiejętności na każdej postaci i nie bójcie się ich zmieniać w trakcie walki, AI bardzo dobrze sobie radzi z naszymi kompanami, gdy nimi nie gramy. Dodatkowo, w Rozdziałach #3, #8, #9 oraz #14 będziecie musieli zrobić wszystkie questy poboczne. Możecie je śledzić po wciśnięciu , także nic nie powinno Wam umknąć. W razie czego, zawsze można powtórzyć rozdział jeśli coś pójdzie nie tak. Całość opisałem w trofeum srebro Best in the Business.

 

KROK #2 – Wymaksuj postacie/materie/bronie w Rozdziale 16

Po pierwszym przejściu gry powinniście być w okolicach 30/40 poziomu. Zresztą nie jest on tutaj ważny, bo i tak dobijecie bardzo szybko do 50, ponieważ po ukończeniu gry dostajecie permanentny bonus x3 do punktów XP oraz AP. W przypadku punktów SP (do ulepszania broni) sprawa wygląda inaczej, bo po osiągnięciu maksymalnego poziomu możecie zbierać kolejne punkty SP tylko i wyłącznie poprzez manuskrypty, które dostajecie za kończenie różnych questów, questów pobocznych, bossów czy całych rozdziałów na poziomie Hard. Na spisie rozdziałów macie dokładnie napisane ile manuskryptów można zdobyć w rozdziale. Każdy manuskrypt dodaje +10 SP dla danej postaci. Najważniejsze to wbić bronie na 6 poziom oraz odblokować na nich umiejętność “Reprieve” (nie wszystkie bronie ją mają). Do czego się przyda opiszę później, ale warto ją mieć. Na początku możecie się męczyć na poziomie Hard, dlatego spróbujcie zrobić kilka początkowych rozdziałów (od 1 do 5 powinniście spokojnie dać rady ukończyć bez żadnego dodatkowego levelowania), żeby wpadło trochę manuskryptów. Najważniejsze zostawiłem na koniec, mianowicie koksowanie materii. Podbijacie je punktami AP, które dostajecie w taki sam sposób jak punkty XP. Każda materia ma określoną ilość punktów do zdobycia, żeby ją wymaksować. Punkty zliczają się tylko i wyłącznie do materii, które macie założone! Pamiętajcie, że możecie również wykorzystać materię AP UP Materia, która w połączeniu z inną daje jej więcej punktów (warto używać z materiami, do których potrzeba bardzo dużo punktów do awansu). Idealnym miejscem do levelowania postaci oraz materii jest początek Rozdziału 16, gdzie w garażach walczymy z kilkoma grupkami prostych przeciwników. Zalecam zakupić dodatkowo minimum 6 materii HP UP oraz MP UP i zrobić je na maksimum. Ogólnie to radzę zrobić wszystkie materie na maxa, bo bardzo się to przyda podczas gry na Hard oraz w walkach VR. Poniżej daję filmik, na którym możecie zobaczyć w praktyce najszybszy sposób levelowania materii:

 

KROK #3 (opcjonalny) – Zdobądź akcesorium Gotterdammerung

Najtrudniejszy krok i najbardziej wymagająca część w dążeniu do platyny. Oznaczyłem go jako opcjonalny, bo można go zrobić na samym końcu, ale wierzcie, chcecie mieć to akcesorium jak najwcześniej (i tak jest potrzebne do platyny, więc lepiej mieć to z głowy). Jeśli już wylevelowaliście co trzeba i macie wszystkie materie na maksa to pora przejść do tej trudniejszej części. Bez tego nawet nie próbujcie podchodzić do tego kroku. Poniżej zrobiłem małą listę rzeczy, które musicie najpierw zrobić, żeby móc w ogóle zacząć starać się o to akcesorium, a dokładnie:

  1. Ukończyć wszystkie wyzwania na arenie w Rozdziale 9 oraz 14 (Aerith można zrobić tylko i wyłącznie w Rozdziale 9, gdy idzie tam razem z Cloudem jako część fabuły!).
  2. Ukończyć wszystkie wyzwania VR w symulatorze walki w Rozdziale 17 (w sumie jest 14 wyzwań, gdzie ostatnie odblokuje się po zrobieniu całej reszty).
  3. Ukończyć wyzwanie #14 w symulatorze walki VR (najtrudniejsza rzecz w całej grze, ponieważ będziecie walczyć pod rząd z wszystkimi summonami, a w rundzie 4 pojawi się Bahamut + Ifrit razem)

Wszystkie walki, strategie oraz moje sposoby, opisałem oraz umieściłem pod postacią filmików w opisie trofeum zloto Ultimate Weapon. Dlatego jeśli macie problem z pokonaniem bossów to zapraszam poniżej, może znajdziecie jakąś wskazówkę, która Wam pomoże. W każdym razie, jak już zrobicie ten krok, to cała reszta będzie pestką i kwestią czasu. Jak już mówiłem, jest to najtrudniejszy element w całej grze i dla Gotterdammerung’a (dostajecie Limit na starcie każdej walki + ładuje się on znacznie szybciej) warto się pomęczyć.

 

KROK #4 – Ukończyć grę na HARD

Jeśli wykonaliście KROK #3 to nie powinniście mieć tutaj większych problemów. W innym wypadku będziecie musieli się nieco wysilić w niektórych walkach, ale nie ma tutaj nic takiego, żeby tworzyć barierę nie do przebicia. Zalecam również zdobyć jak najwięcej manuskryptów tylko możecie, ponieważ dzięki nim wylevelujecie Wasze bronie na maksa. Oczywiście nie ma sensu robić wszystkich co do jednego, ale im więcej uda Wam się zdobyć tym lepiej. Nie będę ukrywać, że najwięcej nerwów zjadła mi ostatnia walka, a raczej walki. Nie przez poziom trudności, ale przez fakt, że porażka oznacza restart całej sekwencji od nowa. Wszystko związane z ostatnim rozdziałem opisałem w trofeum braz Destiny’s Crossroads. 

 

KROK #5 – Pozostałości

Na pewno zostaną Wam do zrobienia sukienki i inna drobnica. Po zrobieniu powyższych kroków, cała reszta to bułka z masełkiem, także nie ma się czym przejmować. Cokolwiek Wam zostało do zrobienia to przeczytajcie opis danego trofeum poniżej i nie powinno być żadnego problemu.

Poradnik:

platyna Master of Fate
Earn all FINAL FANTASY VII REMAKE trophies.

Przyjemna, ale również wymagająca platyna. Nawet ukończenie gry na poziomie Normal da niektórym w kość, a zrobienie niektórych pucharów będzie wymagać sporego zaangażowania i wysiłku. Jednak taką perełkę trzeba mieć w kolekcji, a przy odrobinie samozaparcia każdy da radę, nie ma tu niż aż tak trudnego, żeby tylko garstka wybrańców mogła się cieszyć tym pucharem.

 

braz Onetime Gig
Complete Chapter 1.

Pierwszy rozdział jak zawsze w formie tutoriala. Gra nauczy Was kilku podstawowych mechanik, itd. Ważniejsze jednak dzieje się na końcu, ponieważ już na koniec tego rozdziału będziecie walczyć z pierwszym bossem, który nie jest taki prosty jakby się wydawało. Upewnijcie się, ze posiadacie materie Revival (na poziomie HARD) bo boss ma atak Tail Laser, który potrafi zabić jednym strzałem (albo zabrać sporą część życia). Skupię się tylko i wyłącznie na nim, jako że cała reszta rozdziału jest banalnie prosta. Po ubiciu bossa będziecie mieć do wyboru licznik czasu, 30, albo 20 minut. Wasz wybór i nie ma on większego znaczenia, 20 minut to i tak masa czasu, żeby ukończyć rozdział. Wybierając 20 minut dostajecie później kilka dodatkowych przedmiotów.

  • Boss: Scorpion Sentinel – poziom HARD

    • Słabość: Lightning

Na początku walicie jak leci, najlepiej używając czaru Lightning bądź Fire, zarówno Cloudem jak i Barretem. Po kilku mocniejszych atakach powinien paść i pojawić się pasek “Pressured”, czyli używacie wtedy ataków, żeby nabić jak najwięcej paska Stagger. W przypadku Clouda najlepiej używać Focused Thrust, a u Barreta Focused Shot. Co jakiś czas boss będzie wskakiwać na ścianę i wystrzeliwać salwę rakiet, używajcie wtedy obrony pod . Możecie użyć czaru, żeby zrzucić go szybko ze ściany, ewentualnie przełączyć się na Barreta i atakować cały czas. Jeśli tego nie zrobicie to wykona uderzenie z powietrza i musicie uważać na falę uderzeniową. Zwracajcie uwagę, kiedy pojawi się Weak Spot, czyli czuły punkt, w który należy walić wszystkim co popadnie, aby zadać jak najwięcej obrażeń. Znajduje się pod jego ogonem, ale nie zawsze jest odkryty. Podczas ataku uważajcie na jego atak EM Field, który charakteryzuje się elektryzującą się podłogą wokół niego. Musicie wtedy uciekać z jej obszaru. Kolejny atak, na który musicie szczególnie uważać to Overkill, należy wtedy przejść za plecy bossa, ponieważ atakuje wtedy wszystko co jest przed nim i nawet obrona niewiele pomaga.

Faza #2 rozpoczyna się, gdy boss będzie miał połowę paska zdrowia. Pojawi się nowy atak Tail Laser, który ładuje dość długo i jeśli w niego wejdziecie (tak jak ja…) to postać umiera. Gdy zobaczycie, że ładuje ten atak to musicie się schować za osłonami, które pojawiły się na arenie. Do tego częstotliwość normalnych ataków się zwiększa, szczególnie podczas końcówki walki (albo mi się tak tylko zdawało). Poza tym walicie go po nogach i każda rozwalona noga powoduje, że boss klęknie i pojawi się pasek “Pressured”, czyli pora aby użyć ataków, które podbiją pasek Stagger. Po rozwaleniu 2/3 nóg boss powinien mieć już końcówkę zdrowia, dlatego dobijcie go czym tylko możecie.

Poniżej mój filmik, na poziomie HARD (trochę lameriada z mojej strony w 2 fazie, ale padł):

 

braz Escape Artist
Complete Chapter 2.

Bardzo prosty rozdział, wyjątkowo bez żadnego bossa na końcu. Wystarczy podążać wyznaczoną ścieżką, a na zwykłych żołnierzy używać czaru Fire, jako że jest to ich słabość. Na samym końcu rozdziału wyskoczy grupka żołnierzy + jeden koks z tarczą. Musicie zachodzić go od tyłu + używać jak najczęściej Fire.

 

braz Mercenary Endeavors
Complete Chapter 3.

Pierwszy rozdział, w którym będziecie mogli robić questy poboczne. Nim jednak do tego dojdzie, będziecie musieli zrobić małą przechadzkę z Tifą po prawie całych slumsach. Gdy na mapie pojawią się zielone znaczniki , oznacza to, że możecie już robić side-questy. W tym rozdziale jest ich 6. Zalecam ukończyć wszystkie, ponieważ pojawi się wtedy dodatkowy quest od Tify “Alone at Last”, w którym będziecie mogli wybrać jedną z 3 sukienek (wybierzcie Sporty, albo Exotic) do trofeum srebro Dressed to the Nines. W tym rozdziale otrzymacie również materię Assess, podczas robienia questa od Chadley’a. Używajcie tej materii na każdym nowym przeciwniku oraz bossie, aby poznać ich słabości, a przy tym robić progres do trofeum srebro Intelligence Agent.

Questy poboczne w Rozdziale 3:

  • Chadley’s Report
  • Rat Problem
  • Nuisance in the Factory
  • Lost Friends
  • On the Prowl
  • Just flew in from the Graveyard

 

braz Night on the Town
Complete Chapter 4.

UWAGA: Podczas mini-gry z jazdą na motorze, można przy okazji zrobić trofeum braz Biker Boy. Po więcej informacji zapraszam do opisu tego trofeum.

Podczas jazdy na motorze, większość przeciwników jest bardzo prosta do ubicia, wymagają raptem paru uderzeń. Po jakimś czasie pojawi się mini-boss Roche. Zasada walki z nim jest taka sama jak dotychczas, czyli naparzacie mieczem ile się da. Będzie również wjeżdżać na ścianę (nie pytajcie…) i walić piorunami w drogę przed Wami. Prostym sposobem na uniknięcie jest po prostu ciągła jazda slalomem. Poza tym reszta ataków raczej standardowa i prosta do uniknięcia. Pokonanie go jest tak proste, że nie robiłem nawet specjalnie filmiku z tego. Jednak mini-gierka na motorach to nie koniec, ponieważ Roche pojawi się jeszcze później, w tym samym rozdziale. Wraz z kontynuowaniem przygody, traficie na duży plac, na którym będziecie walczyć z serią przeciwników. Po kilku rundach pojawi się Roche jako główny boss.

  • Boss: Roche – poziom HARD

    • Słabość: Fire

Walka z nim jest bardzo prosta, wystarczy blokować jego nadchodzące ataki, najlepiej przy użyciu komendy Counterstance, dzięki czemu będziecie zadawać od razu olbrzymie obrażenia, a przy tym zwiększacie szanse, że przejdzie w stan “Pressured”. Poza standardowymi fizycznymi atakami, rzucajcie co jakiś czas czar Fire, będziecie zwiększać pasek do Staggera. Podczas pierwszego przechodzenia, nie będziecie mieć jeszcze powyższej komendy, dlatego musicie się skupić na standardowym blokowaniu jego ataków + zadawać mu obrażenia, gdy tylko nadarzy się okazja. Jak już pisałem, nie jest on trudny i spokojnie dacie sobie z nim rady używając podstawowych taktyk (czyli nawalanie w jeden przycisk).

 

braz Plan E
Complete Chapter 5.

Cały rozdział to przedzieranie się przez tunele metra, a na końcu jak zwykle pojawi się duży skurczybyk. Jak zwykle skupię się tylko i wyłącznie na opisaniu walki z samym bossem, ponieważ reszta rozdziału jest stosunkowa prosta. Boss pojawi się pod koniec sekcji z tunelami, rozpoznacie go po tym, że na początku stoi wyłączony w rogu. Aktywuje się dopiero jak podejdziemy do graffiti psa na kontenerze.

  • Boss: Crab Warden – poziom HARD

    • Słabość: Lightning

Wykorzystajcie jego słabość, czyli czar Lightning, ewentualnie Fire, jeśli nie macie wystarczającej ilości materii jeszcze do rozdania innym postaciom. Boss ma 3 fazy walki, gdzie w Fazie #1 musicie skupić się na rozwalaniu jego nóg. Rozwalanie każdej nogi powoduje przyklęknięcie i przejście w stan “Pressured”.  Wykorzystajcie wtedy ataki, które podnoszą pasek Stagger, żeby jak najszybciej go nabić (Cloud: Focused Thrust, Tifa: Focused Strike, Barret: Focused Shot). Jeśli się nie uda za pierwszym razem, to kontynuujecie rozwalanie nóg.

Mniej więcej, gdy będzie miał 3/4 energii, przejdzie do Fazy #2. Pojawią się małe drony, które musicie rozwalić jak najszybciej, żeby nie denerwowały podczas walki z bossem. Co jakiś czas, drony będą namierzać postać, którą gracie (czerwony celownik na postaci). Wystarczy zejść im z linii strzału, albo schować się za kontenerem. Używajcie Barreta do rozwalania dronek, ponieważ jako jedyny ma atak dystansowy. Gdy rozwalicie wszystkie to powtarzacie to co w Fazie #1, czyli dalej walicie go po nogach.

W mniej więcej 1/2 paska zdrowia, zacznie się Faza #3. Po lewej i prawej stronie bossa pojawi się coś w rodzaju skrzynek z bronią (Auxiliary Weapon). Starajcie się je rozwalić, żeby nie używał ataku Surge, który może zabić Waszą postać jednym strzałem. Atak ten powoduje, że elektryzują się wszystkie tory na podłodze, a Waszym zadaniem jest po prostu stanąć pomiędzy nimi i przeczekać “strzał”. Jeśli nie zejdziecie z torów, to istnieje spora szansa, że Wasza postać padnie. Gdy zagrożenie minie, to wracacie do rozwalania broni na jego bokach. Prawdopodobnie zjedziecie go szybciej niż zdążycie rozwalić te boczne bronie.

Poniżej mój filmik, na poziomie HARD:

 

braz Lights Out
Complete Chapter 6.

UWAGA: W tym rozdziale zrobicie trofeum braz Cleanup Crew. Po więcej informacji zapraszam do jego opisu.

W tym rozdziale nie dzieje się wiele. Szczerze mówiąc, obok Rozdziału 17 jest to chyba jeden z najnudniejszych. Plus jest taki, że nie ma tutaj walki z żadnym bossem. Jedynie musicie zwrócić uwagę na trofeum braz Cleanup Crew, żeby nie wracać tutaj niepotrzebnie później (ewentualnie zrobić przy drugim przejściu na HARD). Cały rozdział opiera się na bieganiu tam i z powrotem i szukaniu odpowiednich ścieżek, aby wyłączyć wszystkie lampy. Jak już mówiłem, nuda…

braz Trapped like Sewer Rats
Complete Chapter 7.

UWAGA: W tym rozdziale zrobicie trofeum braz In LockstepPo więcej informacji zapraszam do jego opisu.

Dla odmiany, jeden z lepszych rozdziałów oraz fajniejszych bossów w grze. Podczas przedzierania się przez kolejne pomieszczenia, będziecie musieli decydować, które części chcecie odłączyć od Airbustera (bossa). Macie zawsze do wyboru 3 rzeczy: BB Shells, AI Programming Cores oraz M-Unit. Zalecam pozbywać się tylko i wyłącznie BB Shells (zmniejsza ilość bomb wystrzeliwanych podczas jednego ataku) oraz w mniejszym stopniu AI Programming Core (prędkość poruszania się bossa), zaś M-Unit (dodatkowe przedmioty) olejcie całkowicie.

  • Boss: Airbuster – poziom HARD

    • Słabość: Lightning

Zapewne pierwszy poważny boss, który napsuje Wam trochę krwi. Podobnie jak poprzednio, tutaj również są 3 fazy walki. 

Faza #1 jest dość standardowa. Airbuster będzie przemieszczał się jedynie wzdłuż mostka, na którym stoi. Bez względu na to, gdzie będzie stać to musicie używać jak najwięcej magii, żeby napełnić pasek Staggera. Jego ataki tutaj dość łatwo uniknąć, szczególnie gdy na podłodze wokół niego zacznie pojawiać się pole elektryczne. Wystarczy z niego uciec, żeby nie dać się porazić. Warto też zmieniać postać, tak żeby cały czas był tyłem do Was i atakować czym tylko się da. Gdy napełnicie pasek Stagger to klasycznie wykorzystujecie najmocniejsze ataki, żeby zjechać jak najwięcej zdrowia bossa. Pamiętajcie również o możliwości podnoszenia procentów obrażeń podczas Staggera, Tifa nadaje się do tego idelanie.

Faza #2 rozpocznie się po zakończeniu Staggera. Jest to najbardziej irytująca faza, ponieważ pojawi się atak Tankbuster, który zabija jednym strzałem. Musicie po prostu uciec do tyłu i na boki, żeby wiązka Was nie trafiła. Poza tym atakiem, odłączą się jego ręce, które będą atakować głównie z boków. Możecie rozwalić ręce, albo skupić się na samym bossie. Do rozwaleni ręki, najlepiej jest ustawić postacie na przeciwko siebie i zmieniać je, tak żeby ręka była tyłem do którejś z nich, wtedy wchodzi największy damage oraz Stagger. Po rozwaleniu łapy możecie rozwalić drugą, żeby mieć spokój, albo przejść do atakowania bossa. Tutaj zasady podobne jak w Fazie #1, czyli czar elektryzujący + sporo fizycznych obrażeń i w końcu wejdzie Stagger. Tak jak w Fazie #1, po skończeniu Staggera wejdzie kolejna faza.

Faza #3 jest o tyle prosta, że będzie on cały czas unosił się w powietrzu i możecie spokojnie do niego naparzać przy pomocy Barreta. Cloud oraz Tifa niech rzucają cały czas czary, żeby zadawali mu jakiekolwiek obrażenia. Gdy podleci bliżej mostka, reszta postaci będzie mogła go zacząć normalnie atakować. Wykorzystajcie najmocniejsze komendy każdej postaci, gdy tylko się zbliży, to jest jedyna okazja na duże obrażenia. Tutaj Stagger już nie będzie się tak szybko napełniał, dlatego Waszym celem jest dobicie go, a nie cackanie się w paski.

Poniżej mój filmik, na poziomie HARD:

 

braz Reunited
Complete Chapter 8.

Kolejny rozdział zawierający serię side-questów (zadań pobocznych):

Questy poboczne w Rozdziale 8:

  • The Mysterious Moogle Merchant
  • Kids on Patrol
  • Weapons on Rampage
  • A Verified Hero
  • The Angel of the Slums
  • Paying Respects

Najważniejsze jest jednak na samym początku, ponieważ już na dzień dobry będziemy walczyć z bossemReno. Najpierw jednak wypuści na nas kilka grupek zwykłych przeciwników, a dopiero potem sam wkroczy do walki. Sama walka nie jest trudna, wystarczy skupić się na blokowaniu i atakowaniu, zaraz po bloku najlepiej. Niżej opisałem dokładnie mój sposób na niego. Po walce przyjdzie pora na nudne łażenie i przebijanie się przez mapę. Na końcu dotrzecie do slumsów oraz domu Aerith. Po zrobieniu zadań pobocznych, będziecie mogli wrócić do domu i kontynuować przygodę, ale po drodze czeka Was kolejny bossRude. Jest troszkę bardziej upierdliwy, ale nie powinien Wam napsuć krwi. Po tej walce udajecie się z powrotem do domu i kończycie rozdział. Poniżej opisałem pokrótce taktyki na obu bossów w tym rozdziale + filmiki.

  • Boss: Reno – poziom HARD

    • Słabość: Brak

Cała walka opiera się tak naprawdę na blokowaniu jego ataków i atakowaniu zaraz po jego seriach. Najlepszą komendą jest Counterstance, dlatego jak już walczycie z nim na HARD to koniecznie używajcie non-stop tego ataku/obrony, gdy tylko zamierza uderzyć. W pewnym momencie wyrzuci coś w rodzaju unoszących się granatów EMP, musicie je jak najszybciej rozwalić, bo będą się ze sobą łączyć, a przez to zawężać pole walki. Wystarczy kilka uderzeń i padają. Reno będzie również regularnie używać ataku Shock Swipe, które nie da się zablokować. Musicie po prostu zrobić unik/odskok w ostatnim momencie, albo biegać, gdy tylko pojawi się nazwa ataku nad jego głową. Możecie przyjąć atak na klatę, ale zabiera sporo punktów zdrowia. Stosujecie się do tych prostych zasad i w końcu dacie radę.

Filmik:

  • Boss: Rude – poziom HARD

    • Słabość: Wind

Cała walka opiera się na kilku uderzeniach i uciekaniu przed jego atakami. Jeśli będziecie dłużej przy nim stać to nie dość, że będzie Was łapać to jeszcze ma kilka magicznych ataków, których również nie da się zablokować. Dlatego trzymanie go na dystans jest bardzo ważne. Tym razem walczycie razem z Aerith, więc sprawa będzie jeszcze prostsza. Dla ułatwienia i szybszego zapełniania paska Stagger, możecie założyć na obie postacie materię Wind i spamować nią aż nie wskoczy Stagger. Osobiście grałem bez używania tego ataku i skupiłem się głównie na fizycznych obrażeniach przy pomocy Clouda, a Aerith standardowo używałem jako healera. Zapewne popełniłem błąd, ponieważ miałem założoną materię Fire, przez co moje obrażenia były mocno ograniczone. Nie powtórzcie mojego błędu i załóżcie odpowiednią materię. Co do bossa, to ma kilka mocnych ataków, których nie da się zablokować i trzeba po prostu od niego uciec, gdy zacznie je wykonywać. Jak tylko zobaczycie napis Running Tackle nad jego głową, to cały czas przed nim uciekajcie, w innym wypadku Was złapie. Podobnym atakiem, ale znacznie mocniejszym jest Seize, również musicie uciekać jak najdalej tylko możecie, ponieważ zadaje znacznie większe obrażenia.

Filmik:

 

braz Never the Bride
Complete Chapter 9.

UWAGA: W tym rozdziale zrobicie dodatkowo trofea braz Dancing Queen oraz braz Sultan of Squat.

W tym rozdziale występują 2 zestawy questów pobocznych! Do zrobienia platyny oraz trofeum srebro Best in the Business musicie zrobić oba zestawy, czyli powtórzyć rozdział. Jednak i tak będziecie go powtarzać minimum 3 razy (przejście na HARD oraz trofeum z sukienkami), dlatego nie zawracałbym sobie nim głowy przy pierwszym podejściu. Zapamiętajcie tylko jaki zestaw zrobiliście, żeby później niepotrzebnie go nie powtarzać. O tym, jak zmienić zestaw zadań przeczytacie w opisie trofeum srebro Best in the Business.

Questy poboczne w Rozdziale 9:

ZESTAW #1 ZESTAW #2
  • Burning Thighs
  • The Party that Never Stops
  • A Dynamite Body
  • Burning Thighs
  • The Price of Thievery
  • Shears’ Counterattack

Rozdział 9 napsuje Wam sporo krwi, szczególnie przy pierwszym podejściu. Głównie za sprawą koloseum oraz bossa Hell House. Bez odpowiedniej taktyki będziecie się męczyć, szczególnie w jego ostatniej fazie, kiedy ciężko zadawać mu obrażenia. Poza samą areną czeka Was sporo biegania tam i z powrotem. Najgorsze jest to, że będziecie powtarzać ten rozdział minimum 3 razy (łącznie z walką na arenie), więc musicie uzbroić się w spore ilości cierpliwości. Po ukończeniu wszystkich walk na arenie, koniecznie do niej wróćcie i zróbcie pozostałe wyzwania! Chodzi głównie o wyzwanie, które trzeba zrobić grają solo Aerith i jest to jedyna możliwość zrobienia tego wyzwania, później Aerith będzie już niedostępna i trzeba powtarzać rozdział. Przejdźmy jednak do opisu najważniejszej rzeczy, czyli walki z bossem.

  • Boss: Hell House – poziom HARD

    • Słabość: Fire/Ice/Lightning/Wind (rotacja)

Nim w ogóle zaczniecie walczyć, koniecznie załóżcie materię Poison, dzięki której walka staje się znacznie prostsza. Na poziomie HARD musicie mieć tą materię zrobioną ma maksa, żeby móc używać czaru Bioga. Najlepiej założyć ją Aerith, ponieważ ma znacznie więcej punktów MP i może sobie pozwolić na mocniejsze uderzenia. Przy pierwszym podejściu podstawowy czar Bio powinien również dawać rady.

FAZA #1 będzie dość dziwna, no bo kto to widział walczyć z domkiem. Jednak niech Was nie zwiedzie jego wygląd. Najpierw musicie odpowiednio dobierać czary, aby kontratakować jego aktualny (w zależności od wybranego czaru, dom albo się pali (Fire), mrozi (Ice), elektryzuje (Lightning) lub ma zieloną poświatę (Wind)). Dlatego warto mieć przynajmniej 2 różne czary na każdej postaci. Na początku atakujecie fizycznie przy pomocy Clouda (najlepiej mając materię “Elemental + wybrana inna”) i czarami przy używając Aerith. Staracie się po prostu jak najszybciej nabić pasek Stagger, żeby boss wszedł w stan “Pressured”, wtedy używajcie ataków podbijających Stagger (Cloud: Focused Thrust). W pewnych momentach boss będzie otwierał frontowe drzwi i wciągał postać, którą aktualnie gracie. Jeśli uda się Wam zachować dystans uciekając to możecie uniknąć wciągnięcia, w innym wypadku musicie szybko przełączyć się na drugą postać i zadawać jak najwięcej obrażeń, żeby domek “zwrócił”. Na poziomie HARD pojawią się również Tonberry, które potrafią zabić jednym uderzeniem (jeśli pozwolicie mu się zbliżyć). W momencie, gdy tylko pojawi się na arenie musicie przerzucić wszystkie siły na nich, żeby padli jak najszybciej. Stójcie zawsze za nimi i spamujcie atakami aż nie padnie. Nie bójcie się zużywać pasków ATB oraz many, ponieważ muszą zejść najszybciej jak to tylko możliwe. W momencie, gdy domek wskoczy na górną część areny i zacznie spamować atak House Call, to używajcie zwykłego bloku, zaś przy pomocy Aerith używajcie czarów (najlepiej Poison), żeby zadawać mu obrażenia w tym momencie. Po zejściu na ziemię, powinien mieć około 3/4 energii i wejść w drugą fazę.

FAZA #2 rozpoczyna się w momencie, gdy rozłoży się niczym transformers. Już na dzień dobry boss zacznie szarżować w Waszą stronę i musicie uciekać wokół areny. Gdy Was dopadnie to używajcie bloku, żeby obniżyć obrażenia. Zaraz po tym znów przechodzicie do ataku, najlepiej używając czarów. Podobnie jak w Fazie #1, będzie wciągać kogoś do środka poprzez atak Hospitality. Atakujcie wtedy drugą postacią ile wlezie. Najgorsze jednak przed Wami, ponieważ zrobi sobie barierę ochronną, której fizyczne ataki nic nie zrobią. Wystawi jednak ręce, które będzie można atakować, dlatego skupcie się na nim, gdy będziecie przy nim. W tym czasie musicie po prostu unikać jego ataków i uciekać, gdy będzie szarżować. W tej fazie również pojawią się dwie sztuki Tonberry, także bądźcie czujni. Wracając do bossa, zalecam używać Poison nawet jak ma tarczę. Pomimo, że nie będziecie robić obrażeń to na chwilę boss zostanie otumaniony, co można wykorzystać na kilka mocnych ataków.

FAZA #3 to połączenie dwóch poprzednich. Zacznie się mniej więcej przy 1/3 paska zdrowia (pojawi się animacja). Następuje znów rotacja elementów w przypadków bossa oraz tarcza z fazy drugiej. Będzie również wykonywać swoje ataki znacznie szybciej, a przy tym więcej szarżować. Moment kiedy szarżuje, lata na areną albo wskoczy na półkę na górze jest świetnym momentem, żeby używać czarów. Jak zwykle warto używać Poison. ale inne też dadzą rady. Nie zapominajcie również o możliwości przywołania Summona, który w tej fazie może okazać się bardzo przydatny. Poza tym stosujecie się do zaleceń powyżej i w końcu go zjedziecie. Nie zapominajcie o używaniu czarów, gdy tylko nadarzy się okazja.

Filmik:

 

braz Sewer Survivor
Complete Chapter 10.

Już na samym początku rozdziału będziecie walczyć z bossem tego rozdziału, czyli Abzu. Jego słabością jest ogień (Fire) i będziecie musieli z niego korzystać dość często, szczególnie do zniszczenia jednego z jego rogów. Poza samym bossem będzie czekać Was przeprawa przez kanały. Większość przeciwników raczej standardowa, jednak Sahagin jest bardzo irytujący. Potrafi zamienić Was w żaby, przez co cała ekipa może bardzo szybko paść. Używajcie jego słabości, czyli Fire, żeby jak najszybciej się z nim rozprawić.

  • Boss: Abzu – poziom HARD

    • Słabość: Fire/Ice

Ustawcie sobie czar Fire dla każdej postaci, w przypadku Clouda oraz Tify połączcie go z materią Elemental. W FAZIE #1 od samego początku skupcie się na rozwaleniu jednego z rogów. Przy okazji będziecie również nabijać pasek Staggera, a przy używaniu ognia będzie również wchodzić w stan “Pressured”, co możecie wykorzystać do nabicia paska. Abzu będzie wskakiwać również na ścianę, gdzie żaden atak go nie dosięgnie, poza czarami. Używajcie wtedy na wszystkich postać cokolwiek tylko macie, żeby spadł na ziemię. W innym wypadu użyje ataku Pounce i skoczy prosto na postać, którą sterujecie i weźmie sporo życia. Po rozwaleniu jednego z rogów, rozpocznie się kolejna faza.

FAZIE #2 będzie używać bardzo mocnego ataku Blackwater Blast, czyli ze rur na ścianach zaczną lecieć ścieki. Jeśli będziecie w ich zasięgu to zabiorą Wam sporo HP, a nawet mogą dobić postać. Musicie ustawić się tak, żeby woda po prostu Was nie obejmowała, można uciec na drugą stronę pokoju. Poza tym dochodzi kolejny atak Triple Charge, 3 bardzo szybkie doskoki, ale można je uniknąć poprzez bieganie i rolowanie w ostatnim momencie. Cała reszta pozostaje podobna jak w poprzedniej fazie, czyli używacie czarów do nabijania paska Stagger, a potem bijecie najmocniejszymi atakami.

Filmik:

 

braz Paranormal Investigator
Complete Chapter 11.

Bardzo fajny rozdział, nieco inny niż wszystkie, a do tego posiada dość oryginalnych bossów. Przyjdzie Wam walczyć z dwoma bossami, z czego jeden jest dość irytujący (Ghoul). Poza tym rozdział jest przyjemny i mocno liniowy (jak cała reszta w sumie). Przejdźmy zatem do tego co najważniejsze, czyli omówienia taktyk na bossów.

  • Boss: Ghoul – poziom HARD

    • Słabość: Fire

Nim w ogóle zaczniecie z nim walczyć, musicie nauczyć się rozpoznawać jego formy, ponieważ w formie fizycznej może przyjmować obrażenia tylko i wyłącznie fizyczne, zaś w formie ducha (lekko czerwony i przeźroczysty) tylko obrażenia od czarów. 

FAZA #1 zaczynacie trochę inaczej, bo od obrony (przynajmniej ja tak robiłem). Boss będzie stał (a raczej unosił się) w jednym miejscu i używał kilku ataków na zmianę, a do tego rzucał przedmiotami znajdującymi w pomieszczeniu. Zalecam przeczekać i używać głównie obrony, przynajmniej do momentu aż nie zmieni formy na ducha. Wtedy możecie odpalić czary na każdej postaci i zacząć solidnie nabijać pasek Stagger. Uważajcie na takie ataki jak Piercing Scream, które ogłuszają postać, które znajduje się obok bossa oraz Telekinesis, która również unieruchamia naszą postać, z tym na dłużej i zadaje spore obrażenia. Bardzo ważny jest tutaj dystans, szczególnie przy powyższych atakach. Jeśli już złapie/ogłuszy jakąś postać to szybko przełączajcie się na drugą. Zalecam rotować pomiędzy Cloudem i Tifą, żeby Aerith była cały czas przy życiu i mogła leczyć resztę. Po nabiciu pierwszego Staggera i zadaniu obrażeń (jak się uda to do połowy paska zdrowia) rozpocznie się kolejna faza.

FAZA #2 rozpocznie się mini cut-scenką. Klasycznie, dochodzą nowe mocne ataki, na które musicie bardzo uważać. Jednym z nich jest Etheric Drain oraz Etheric Burst, gdzie złapie jednego członka party i będzie wysysać zarówno HP jak i MP. Jest to świetny moment na zadawanie obrażeń, ponieważ boss będzie skupiony na złapanej postaci. Jak zadacie odpowiednią ilość obrażeń, to upuści trzymaną postać i można dalej go tłuc. Kolejny atak Balefire, który tworzy wiązki poruszające się ogniki. Bardzo łatwo je omijać, ale jeśli w nie wejdziecie to zabierze Wam trochę HP. Cała reszta przebiega wg powyższego schematu. Musicie dostosować ataki do jego aktualnej formy i nabijać Stagger kiedy tylko możecie.

Filmik:

  • Boss: Eligor – poziom HARD

    • Słabość: Ice

Dość oryginalny boss i na szczęście w miarę prosty jeśli wiecie co robić. Najważniejszy jest tutaj czar Wind, bo to dzięki niemu będziecie go sprowadzać na ziemię, gdy zacznie latać. Jego słabością jest co prawda czar Ice, ale przez to że jest on non-stop w ruchu, bardzo trudno go trafić tym czarem. Nie wiem dlaczego po połączeniu materii Elemental + Ice i tak miałem ograniczone obrażenia, być może kwestia obrażeń fizycznych i magicznych. Eligor posiada dość irytującą umiejętność blokowania możliwości rzucania czarów, więc koniecznie zaopatrzcie się w materie leczące z paska ATB, a nie many (Chakra, Prey).

FAZIE #1 musicie go po prostu atakować, ale tylko i wyłącznie od tyłu! Nie atakujcie od strony konia czy kół bo nie będziecie zadawać mu obrażeń. Jak widzicie, że stoi w miejscu i walczy z inną postacią, to możecie wykorzystać ten moment na rzucenie czaru Ice. Poza tym atakujecie jak leci i starajcie się nabić Stagger najszybciej jak to możliwe, żeby zjechać mu HP. Po pierwszym Staggerze oraz gdy będzie miał mniej więcej 3/4 zdrowia, rozpocznie się druga faza.

FAZA #2 to moment kiedy boss zacznie latać. W tej fazie przydaje się Wind, żeby sprowadzić go na ziemię. Gdy jest w powietrzu, będzie używać ataku Javelin Bolts. Zalecam schować się za kontenerem, ale to też nie zawsze pomaga. Musicie patrzeć na ziemię i uważać na miejsca, gdzie uderzą oszczepy. Zadają bardzo dużo obrażeń i prawdopodobnie ubiją Wam przynajmniej jedną postać. Musicie być przygotowani na podnoszenie. Kolejny bardzo irytujący atak/obrona to Reflect, czyli odporność na praktycznie wszystkie magiczne i fizyczne obrażenia + jeśli użyjecie leczenia to uleczycie również jego, więc gdy użyje Reflecta, nie możecie się leczyć poprzez czary! Z pomocą przychodzą materie leczące z paska ATB, czyli Chakra, Prey. Możecie przeczekać Reflect chowając się za kontenerami i leczyć resztę ekipy w miarę możliwości. Gdy zejdzie na ziemię to powtórka z Fazy #1, czyli bijecie go od tyłu i staracie się nabić Stagger używając czarów. Uważajcie na kolejny atak Piercing Gaze, bo usypia on postać, którą trafi, dlatego jak widzicie, że będzie używać tego ataku to schowajcie się znów za kontener. Po zjechaniu go do mniej więcej połowy odpala się ostatnia faza.

FAZIE #3 na początku będzie jeździł dookoła areny i wymachiwał swoją bronią. Musicie atakować koła, żeby zwolnił lub zatrzymał się. Gdy jeździ to jest to bardzo dobry moment, żeby użyć czarów na nim, albo podleczyć swoją ekipę (można już używać leczenia z many, dlatego użyjcie Aerith). Podobnie jak w poprzedniej fazie, będzie używać ataku Sweeping Gaze, który również usypia postać, którą trafi. Niestety atak odpala się od razu, więc musicie wziąć pod uwagę, że kogoś uśpi. Pamiętajcie, że możecie przyzwać Summona. Stosujcie się do powyższych zasad i w końcu go ubijecie. Mi samemu zajęło kilka podejść nim zrozumiałem jego ataki, także cierpliwość przede wszystkim.

Filmik:

 

braz The Collapse
Complete Chapter 12.

Intensywny rozdział, ale z drugiej strony dość powtarzalny. Będziemy wbiegać na górę, po wielu piętrach,a na końcu przyjdzie nam walczyć ze starymi znajomymi, a dokładnie to z Reno oraz Rude. Dochodzą im rzecz jasna nowe ataki + będziecie walczyć z nimi jednocześnie (no prawie, wszystko opisałem niżej). Podobnie jak poprzednio, musicie skupić się na blokowaniu ataków i używaniu Counterstance. Macie teraz 3 postaci do wyboru, więc gdy jedna jest obijana to szybko przerzućcie się na następną, żeby nie tracić czasu. Podczas tej walki bardzo dobrze spisuje się Barret ze swoim działkiem i atakami na dystans, warto go używać, a gdy tylko zobaczycie, że któryś boss biegnie w Waszą stronę to szybko zmieniacie postać.

  • Boss: Reno & Rude – poziom HARD

    • Słabość: Brak

W FAZIE #1 walczymy tylko z Reno. Stosujcie się do podobnych zasad jak w jego poprzedniej walce, czyli obrona + kontry. Idealnie sprawuje się tutaj komenda Counterstance. Stagger wchodzi mu również podobnie, czyli pod naporem fizycznych ataków. Nie marnujcie czarów na niego, bo nie ma to sensu. Lepiej skupić się na dobrej obronie, unikach oraz atakowaniu zaraz po tym. Reo będzie bardzo często używać ataku Flashfoot, po którym zostawia wiązki elektryczne na podłodze. Oczywiście nie wchodźcie w nie. Po zjechaniu go do mniej więcej połowy energii odpali się kolejna faza. Nim jednak się to stanie, będziecie musieli walić do helikoptera. Przełączcie się na Barreta i używajcie co tylko fabryka dała.

W FAZIE #2 dochodzi kolejny boss, czyli Rude. Na początku tej fazy rzuci czar Pyramid, który zamknie sterowaną postać w piramidzie. Musicie uwolnić tą postać jak najszybciej poprzez rozwalenie piramidy, nie ma innej opcji. Polecam skupić się najpierw na dobiciu Reno, ponieważ zostało mu mniej HP z poprzedniej fazy. Zasady walki cały czas takie same jak były w jego przypadku. Dojdzie mu nowy atak Electroburst – skacze do góry i uderza w ziemię tworząc coś w rodzaju kopuły elektrycznej. Jedyna opcja to po prostu uciekać jak tylko zobaczycie nad jego głową ten atak. Jak dobijecie Reno to rzecz jasna wszystkie siły przerzucanie na Rude. Jego ataki są znacznie mocniejsze i w wielu przypadkach niemożliwe do zablokowania. Będzie stosować ten sam zestaw co w Rozdziale #8, więc możecie poczytać sobie tamten opis.

Filmik:

 

braz Broken Dreams
Complete Chapter 13.

Rozdział wyjątkowy pod tym względem, że przez sporą jego część będziemy sterować Barretem. Pamiętajcie o rozwalaniu skrzynek, które są rozmieszczone na półkach w korytarzach, można wyciągnąć z nich sporo przedmiotów. Na końcu traficie do dużej hali, w której będziecie walczyć z masą przeciwników nowego rodzaju. Wróci również Tifa, więc będziecie mieć możliwość zmiany postaci podczas walki. Po jakimś czasie, gra wymusi na Was udanie się na kładkę wyżej. Zrobicie to tylko i wyłącznie Tifą. Po wyjściu na górę pojawi się boss Failed Experiment. 

  • Boss: Failed Experiment – poziom HARD

    • Słabość: Ice

Boss jest bardzo podatny na czary typu Ice. Warto połączyć go z materią Elemental u Tify. Na początku będziecie walczyć na kładce u góry z normalnymi przeciwnikami, zaś boss będzie stał na jej końcu. Radzę sobie trochę wyczyścić strefę z normalnych przeciwników, żeby nie przeszkadzali podczas bicia bossa. W tej fazie zasada jest bardzo prosta, po prostu bijecie i spamujecie atakami ile wlezie. Będzie używać ataku Slam, czyli uderzenie łapą w kładkę, wystarczy lekko odbiec do tyłu. Po zjechaniu po odrobiny paska zdrowia, wrócicie na ziemię i będziecie kontynuować walkę.

Do wyboru wraca Barret, jednak mocno zalecam zostać na Tifie. Podobnie jak na kładce, warto trochę wyczyścić arenę z małych przeciwników, żeby nie przeszkadzali. Jednak będą oni cały czas się odnawiać, także jak tylko trochę wyczyścicie to od razu skupiacie się na bossie. Walka z nim jest bardzo prosta, wystarczy spamować ataki oraz czary na obu postaciach. Musicie uważać na jego atak Energize + Plasma Discharge. Ten pierwszy to po prostu ładowanie ataku, ale pojawia się wokół niego pole elektryczne, które będzie Wam zabierać zdrowie jak się zbliżycie. Gdy widzicie napis Energize, mocno zalecam schować się za jednym z kontenerów, albo zrobić duży dystans, ponieważ atak Plasma Discharge potrafi nawet położyć postać. Możecie również użyć Summona – Shivę, który zabierze mu dużo zdrowia. Jak pasek zdrowia zejdzie mu mniej więcej do 1/4 to klęknie na kolanach i pojawi się czuły punkt na klatce piersiowej. Musicie przerzucić wszystkie możliwe siły właśnie na ten punkt, żeby go dobić.

Filmik:

 

braz Picking Up the Pieces
Complete Chapter 14.

Wrócicie na stare śmieci, a dokładnie do kanałów, w których byliście w Rozdziale #10. Wróci również ten sam boss, czyli Abzu, ale tym razem dopiero na samym końcu rozdziału. Przez większość etapu będziecie podążać za małym gnojkiem, którym ukradł Wam klucze. Na końcu oczywiście przyjdzie z nim walczyć + kilkoma innymi przeciwnikami, ale nie ma się czym przejmować, walka jest bardzo prosta, a na tym etapie powinniście już bardzo dobrze ogarniać Wasz zespół. W przypadku, gdyby podczas walki pojawił się Sahagin to ubijcie go w pierwszej kolejności, ponieważ będzie zamieniać Was w żabę. Zaraz po tym przyjdzie pora na rewanż z Abzu.

  • Boss: Abzu – poziom HARD

    • Słabość: Fire/Ice

Zasady walki są dokładnie takie same jak podczas ostatniej walki, więc nie będę powtarzał całego opisu, skupie się na różnicach od ostatniego razu. Po ostatniej walce zostanie mu tylko jeden róg, więc ponownie musicie skupić się na jego rozwaleniu. Po arenie będą biegać również mali przeciwnicy Abzu Shoats, ale nie zawracajcie sobie nimi głowy, bo nawet jak je wybijecie to boss przywoła nowe. Są jednak bardzo dobrą opcją do nabijania pasków ATB, także pamiętajcie o tym.

Jak już pisałem wyżej, w FAZIE #1 skupiacie się na rozwaleniu pozostałego rogu i używaniu czaru Fire najczęściej jak to tylko możliwe, żeby nabić pasek Staggera. W czasie walki będzie używać standardowych ataków takich jak Tailspin czy Ground Pound, które można bardzo łatwo uniknąć poprzez ucieczkę. Co jakiś czas będzie również wskakiwać na górę i wypuszczać ścieki z rur na ścianach. Wystarczy ustawić się tak, żeby woda Was nie dosięgnęła i możecie skupić się na rzucaniu czarów w kierunku bossa.

FAZA #2 rozpocznie się w okolicach 1/2 paska zdrowia, pojawi się również cut-scenka. Teraz musicie szczególnie uważać na małych przeciwników, ponieważ dojdzie im atak Diving Tackle oraz Headbutt, czyli będą na Was szarżować. Nie zadają dużo obrażeń,ale są bardzo irytujące i potrafią wytrącić z rytmu. Skoro o szarży mowa, to Abzu również zacznie używać ataku Charge. Musicie bardzo szybko się przemieszczać, ponieważ ataku nie da się zablokować. Będzie używał również kilku różnych atakó związanych z wypuszczaniem ścieków, każdy będzie miał w nazwie Blackwater. Musicie wtedy zwrócić uwagę, z której kratki lecą ścieki, albo ustawić się mniej więcej na środku, żeby Was nie dosięgnęły. Cała reszta bez zmian, czyli bijecie i czarujecie aż nie padnie.

Filmik:

 

braz The Pizza in the Sky
Complete Chapter 15.

Bardzo fajny i oryginalny etap. Będziemy wspinać się po ruinach na sam szczyt, a po drodze przyjdzie zobaczyć kilka ciekawych widoków oraz poznamy nowych przeciwników, w tym i bossa The Valkyrie. Podobnie w jak poprzednich rozdziałach, skupie się tylko i wyłącznie na opisaniu walki z bossem, ponieważ reszta rozdziału jest bardzo prosta.

  • Boss: The Valkyrie – poziom HARD

    • Słabość: Lightning/Wind

FAZA #1 skupia się bardziej na uciekaniu niż samej walce. Skupcie się tylko i wyłącznie na biegnięciu i w miarę możliwości unikaniu ataków bossa. Nie rozwalajcie małych skrzynek bo stracicie tylko czas. Od czasu do czasu boss się zatrzyma i będzie można mu zadawać obrażenia. Przełączcie się wtedy od razu na Barreta i po prostu spamujcie atakami. Resztą postaci możecie rzucać czary typu Lightning/Wind. Po zjechaniu mu odrobiony paska zdrowia, załączy się cut-scenka i rozpocznie się kolejna faza, tym razem już z normalną walką.

FAZA #2 to już klasyczna walka na arenie, a nie uciekanie. Na środku areny będzie stał duży betonowy kloc, który możecie wykorzystać do chowania się, gdy boss będzie używać ataków z powietrza, np. Mark 98 Rotary Cannons. W tej fazie zalecam już używać Cloudaale oczywiście wybór pozostawiam Wam. Przez pewien czas, boss będzie krążył po arenie i będzie go dość trudno trafić, dlatego warto korzystać z czarów Lightning, żeby nabić od razu nieco paska Stagger. Po zatrzymaniu się i wylądowaniu, od razu użyje ataku Firewheel, coś w rodzaju korkociągu. Wystarczy uciekać po arenie, żeby Was nie dosięgnął. Jak skończy mu się ten atak to przystanie na chwilę i jest to świetny moment to spuszczenia solidnych obrażeń. Jak się Wam uda, to powinniście nabić pasek Stagger i zjechać go co najmniej do połowy paska życia.

FAZA #3 również zostanie poprzedzona cut-scenką. Boss znów uniesie się i będzie używać ataku Mark 99 Anti-fiend Artillery, który jest czymś w rodzaju ataku satelitarnego. Po arenie będzie przemieszczał się promień, a Waszym zadaniem jest go unikać. Jeśli Was dosięgnie to zada sporo obrażeń. Poza tym atakiem, reszta pozostaje taka sama, czyli atakowanie i używanie czarów jak tylko to możliwe. Uważajcie jedynie w tej fazie na te niebieskie promienie, ponieważ potrafią nawet położyć postać jak nie ma full HP.

Filmik:

 

braz No Appointment Needed
Complete Chapter 16.

Początek tego rozdziału to najlepsze miejsce do nabijania punktów XP oraz AP, szczególnie jak ukończycie grę i macie stały mnożnik x3. Rozdział ten jest bogaty w elementy platformowe, ale niestety mocno skryptowane. Do momentu walki z bossem będziecie po prostu pokonywać kolejne pomieszczenia jak gdyby nigdy nic. W pewnym momencie traficie do laboratorium, w którym przyjdzie Wam walczyć z dość irytującym bossem Specimen H0512. Irytujący głównie dlatego, że trzeba wiedzieć jak z nim walczyć, a samo stanie i naparzanie w przycisk niestety tylko skróci całą walkę i zakończy się ona powtórką.

  • Boss: Specimen H0512 – poziom HARD

    • Słabość: Brak

Wszystkie fazy są podobne do siebie, ale już od FAZY #1 musicie skupić się na rozwalaniu jego ręki Left Claw. Musicie cały czas trzymać dystans przy tym bossie, ponieważ dłuższe stanie przy nim kończy się przeważnie użyciem ataku Seize, czyli złapie postać które stoi najbliżej niego. W przypadku złapaniu kogoś, musicie skupić się na atakowaniu łapy, w której trzyma postać. Jak zadacie odpowiednią ilość obrażeń to wypuści ja, a jak nie to niestety zada bardzo duże obrażenia, a nawet całkowicie zjedzie cały pasek zdrowia. Po arenie biegają również mali przeciwnicy, na których można łatwo nabijać paski ATB w razie konieczności. Używajcie w tej walce głównie Barreta i jego dystansowych umiejętności. Uważajcie również na atak Rake, czyli bardzo szybkiej szarży. Gdy tylko widzicie ten napis nad jego głową to uciekajcie, chociaż pewnie i tak Was dosięgnie. Kolejne fazy odpalają się, gdy rozwalicie rękę.

FAZA #2 rozpocznie się zaraz po cut-scence. Zasady praktycznie takie same jak powyżej, tyle że mali przeciwnicy będą teraz nieco bardziej irytujący i będą używać jakiś tam ataków. Możecie co jakiś czas wyczyścić pomieszczenie z nich, ale radziłbym jednak skupić się na bossie, a rozwalać małych tylko jak potrzebujecie nabić ATB. Skupcie się na zadawaniu obrażeń bossowi i rozwaleniu jego ręki. Przełączajcie się również w miarę szybko pomiędzy postaciami, żeby nie atakował non-stop jednej i tej samej bo nie nadążycie jej podnosić. Gdy będzie miał około 1/3 zdrowia to załączy się ostatnia faza.

FAZA 3 również rozpocznie się po krótkim filmiku. Jest to najgorsza faza, ponieważ mali przeciwnicy to teraz małe biegające bomby, które boss zdetonuje w swoim czasie. Dlatego możecie skupić się na rozwaleniu jak największej ilości małych dziadów, albo spamować atakami bossa, żeby jak najszybciej go dobić. Jednak i tak zdąży użyć ataku detonującego Mako Expulsion, więc warto mieć jak najwięcej zdrowia cały czas w tej fazie. Plus jest taki, że po użyciu tego ataku na arenie zostaje on sam i nie ma już żadnych maluchów. Wykorzystajcie ten moment na szybkie wskrzeszenie kompanów (jak ktoś padł po wybuchu) i przypuszczeniu jak największego ataku na bossa. Metoda siłowa sprawdza się tutaj bardzo dobrze, trzeba jedynie uważać na kilka jego dość mocnych ataków.

Filmik:

 

braz Emerging from Chaos
Complete Chapter 17.

Najgorszy i najnudniejszy rozdział w całej grze. Nie dość, że cholernie długi (około 2 godzin) to jeszcze zawierający 4 bossów. Ten rozdział to takie typowe bieganie z jednego punktu na mapie do drugiego i przełączanie dźwigni, walczenie w zamkniętych pokojach, a na końcu przychodzi kolejny nudzący boss, którego nie rozwalicie sobie ot tak, bo przecież ma milion faz… Co by nie było, poniżej wrzucam opisy samych bossów jakich możecie spotkać w tym rozdziale. Życzę powodzenia i wytrwałości.

  • Boss: Swordipede – poziom HARD

    • Słabość: Brak

FAZIE #1 będziecie walczyć jako Cloud i Barret. Boss będzie powoli poruszać się po dość ciasnej arenie, a Wy musicie po prostu zadawać obrażenia. Gdy jest u góry to najlepiej korzystać z Barreta i używać jego dystansowych ataków. Boss będzie używać ataku Energy Volley, gdzie wypuszcza wolno poruszające się kulki. Wystarczy przemieszczać się po arenie i uciekać przed nimi, aby nie dać się trafić. Pasek Stagger nabija się bardzo wolno, tak samo jak schodzi jego HP. Ta faza to takie typowe walenie głową w mur, po prostu musicie zjechać mu odpowiednią ilość punktów zdrowia, żeby aktywować kolejną fazę.

W FAZIE #2 będzie grać jako Tifa i Aerith. Zalecam korzystać głównie Aerith z ponieważ ma ataki dystansowe, które tutaj bardzo się przydają. Na Tifę będziecie przełączać się, gdy boss padnie ze zmęczenia po ataku Saw-Toothed Spin. Atak ten przypomina coś w rodzaju szybko poruszającej się piły tarczowej. Musicie zwrócić uwagę po której stronie areny porusza się boss wtedy, wewnętrznej czy zewnętrznej i stanąć tak, żeby Was ominął. Po tym ataku położy się na ziemię i korzystając z Tify nabijacie jak najszybciej pasek Stagger odpowiednimi atakami. Podobnie jak w Fazie #1, boss będzie używać ataku Energy Volley, zasady uniknięcia pozostają bez zmian, czyli klasyczna ucieczka. Dochodzi również atak Live Wire, gdzie będzie okrążać całą arenę. Musicie uciekać przed nim, nie ma innej metody tutaj. Reszta walki to rotacja powyższych ataków. Musicie nauczyć się ich unikania i cała reszta jest banalnie prosta.

Filmik:

  • Boss: Jenova Dreamweaver – poziom HARD

    • Słabość: Brak

Boss może wyglądać groźnie, ale na szczęście jest banalnie prosty. Jedyny problem to długość walki, ponieważ przeciąga się ona w nieskończoność. Waszym głównym zadaniem jest skupienie się na rozwalaniu jego macek. Dotyczy to wszystkich możliwych faz i ogólnie całej walki.

FAZA #1 jest dość prosta pod względem taktyki. Starajcie się cały czas rozwalać jego macki (Tentacle) przy ciele. Po ich rozwaleniu boss przejdzie w stan “Pressured”, czyli moment w którym staracie się nabić pasek Stagger odpowiednimi atakami. Cała walka jest dość statyczna, więc warto rzucić Arcane Ward (pod Aerith) oraz ATB Ward przy bossie przy użyciu Aerith. Uważajcie również na czarne plamy na podłodze, które boss będzie rzucał od czasu do czasu. Po wejściu w nich postać zostaje zamrożona na chwilę i nic nie możecie zrobić. Najlepiej przełączyć się wtedy na kolejną postać.

FAZA #2 zaczyna się mniej więcej w 2/3 paska zdrowia. Boss na chwilę zniknie i jest to dobry moment do podleczenia ekipy. Pojawi się również obszar, w którym z sufitu będzie kapać czarna maź. Starajcie się po prostu nie wchodzić w to miejsce. Reszta walki wygląda podobnie, jednak znacznie częściej będzie używać ataku Resolution, który właśnie zatrzymuje Was w miejscu. Innym mocnym atakiem jest Mourning Wail, który tworzy wokół bossa strefę ochronną, a do tego używa ataku dystansowego. Biegajcie wtedy jak najdalej od niego i uważajcie na pociski.

FAZA #3 rozpoczyna się zaraz po cut-scence. Tym razem macki będą pojawiać się na całej arenie, a Waszym zadaniem jest rozwalanie ich. Jeśli ich nie rozwalicie to nie będziecie mogli zadawać obrażeń bossowi. Dlatego też większość tej fazy to bieganie za mackami i ubijanie ich. Na szczęście padają po kilku szlagach mieczem, więc nie powinniście mieć z tym żadnego problemu. Reszta walki mniej więcej podobna jak w poprzednich fazach, jednak przez te macki wszystko niestety wydłuża się niemiłosiernie.

Filmik:

  • Boss: Rufus and Darkstar – poziom HARD

    • Słabość: Brak

To jeszcze nie jest ostatni boss… Najpierw musicie skupić się na ubiciu jego psa Darkstar. Mocno zalecam używać podczas tej walki komendy Counterstance, ponieważ robi ona tutaj ogromną robotę. Większość walki to po prostu blokowanie i kontrowanie ataków. Podchodzenie i spamowanie jednego przycisku niestety w tej walce na wiele się nie zda. Poprzez blokowanie nabijacie sobie również paski ATB, które zalecam zużywać do leczenia się i używaniu powyższej komendy do kontrowania w odpowiednim momencie.

FAZA #1 obejmuje walkę z dwoma bossami jednocześnie, jednak jak pisałem wyżej, musicie skupić się tutaj tylko i wyłącznie na ubiciu psa Darkstar. Praktycznie każdy jego atak można skontrować, więc przy dobrych lotach zjedziecie go bardzo szybko. Jedyny jego atak, które nie da się skontrować ani zablokować to Subdue. Doskoczy do Was, położy na ziemię i zada trochę obrażeń. Ogólnie cała walka z psem to wyczekiwanie jego ataków i kontrowanie w odpowiednim momencie. Jeśli macie napełniony Limit to nie marnujcie go na psa!

FAZA #2, jak można się domyślić, zacznie się po ubiciu psa. Walka z Rufusem to tak naprawdę prawdziwa walka z bossem i uważam, że jest to jedna z lepszych walk w całej grze. Nie poprzez jej efektywność, ale poprzez zmuszenie gracza do innego podejścia niż dotychczas, czyli głównie spamowanie ataku. Nie zadacie bossowi obrażeń normalnymi atakami, będzie je po prostu cały czas parować. Jedyna możliwość to używanie Counterstance oraz szybko atakować, gdy przeładowuje broń Reload, ale to dosłownie góra 3 hity i uciekacie. Szczególnie uważajcie na atak Bright Lights, nie można go zablokować, musicie po prostu uciekać na bok jak tylko zobaczycie ten napis nad jego głową. Przez większość tej walki będziecie non-stop blokować, dzięki czemu będziecie nabijać sobie paski ATB, żeby się podleczyć. Tym sposobem nabijecie również Limit, który tutaj jest bardzo ważny i sporo pomaga. Bez niego tak naprawdę cała walka mocno się wydłuża, bo jak już mówiłem, obrażenia można zadawać raptem w kilku bardzo krótkich momentach.

Filmik:

  • Boss: The Arsenal – poziom HARD

    • Słabość: Brak

Najnudniejszy, a do tego najdłużej trwający boss w całej grze, bo walka może przeciągnąć się aż do 20 minut! Całość to prostu naparzanie i chowanie się za barierami, żeby nie dostać strzała.

FAZIE #1 skupiacie się głównie na dronach, które robią mu barierę. Jednak, gdy będzie używać ataku Primary Fire to musicie wszystkie siły przerzuć na czuły punkt, który pojawi się na działku zaraz po skończeniu tego ataku! Jest to jedyna szansa na zadawanie mu obrażeń, przynajmniej w tej fazie. Poza tym chowacie się cały czas za osłonami, żeby nie dostać niepotrzebnych obrażeń i atakujecie drony oraz oczekujcie na czuły punkt na działku. Poprzez atakowanie działka, nabijacie pasek Stagger, tyle że nabija się on na jednym z dronów. Po nabiciu będziecie mogli bardzo szybko go rozwalić. Jak już pisałem wyżej, gdy będzie używać swoich ataków, a szczególnie Homing Laser to chowajcie się za dostępnymi osłonami, najlepiej za kolumną. Po rozwaleniu ostatniego trzeciego drona, rozpocznie się kolejna faza.

FAZIE #2 boss nie ma już osłony, ale na niewiele Wam się to zda przy jego ilości punktów zdrowia. Dochodzi mu kolejny atak Charge, czyli szarża w Waszą stronę. Możecie również atakować jego koła, ale od razu mówię, że nie ma to za bardzo sensu. Podobnie jak w Fazie #1, czekacie na atak Primary Fire, po którym pojawi się czuły punkt na działku. Po raz kolejny, jest to jedyna opcja w tej fazie na zadawanie sensownych obrażeń i nabijanie paska Stagger. Cała faza polega właśnie na tym i przeciąga się niebotycznie długo. Po zjechaniu mu mniej więcej 1/2 zdrowia, dojdzie mu kolejny atak Pulse Cannon. Problem polega na tym, że ten atak rozwala osłony, za którymi się chowacie (poza kolumnami). Można zadać mu dodatkowe obrażenia, gdy ładuje atak, ponieważ odkrywa się wtedy rdzeń na środku jego tułowia. Po zjechaniu mu paska zdrowia praktycznie do samego końca rozpocznie się ostatnia faza.

FAZA #3 jest dość stresująca, ponieważ macie bardzo krótki odstęp czasu na zadanie obrażeń. Boss będzie ładować atak Cry Havoc. To jest odpowiedni moment na użycie Limitera, jeśli go macie. Przy pierwszym strzale jedna z postaci (tą którą sterujecie) padnie od ataku. Szybko ją podnieście i róbcie najwięcej obrażeń jak to tylko możliwe. Nie zapominajcie o możliwości użycia Summona – Shivę, który również może pomóc. Drugi strzał Was zabije i trzeba będzie restartować walkę, także radzę się uwijać jak w ukropie.

Filmik:

 

braz Destiny’s Crossroads
Complete Chapter 18.

Niestety nie mam filmików do tych walk, ponieważ “genialne” Square stwierdziło, że zablokuje nagrywanie w ostatnim rozdziale, a zewnętrznego sprzętu do nagrywania nie posiadam. Pozostają Wam jedynie moje poniższe opisy, które może chociaż troszkę Wam pomogą.

Na początku rozdziału będziecie znów jeździć na motorze. Tym razem na końcu jazdy pojawi się boss Motor Ball, ale jest on banalnie prosty, ponieważ wystarczy bić go po kołach i odjeżdżać, gdy atakuje. Tylko tyle. Na poziomie HARD, gdy gracie już drugi raz to możecie pominąć sekwencję jazdy na motorze. Nie będę się rozpisywać na jego temat, ponieważ jak już mówiłem, jest on bardzo prosty i nie wymaga żadnego zachodu. Problem zaczyna się, gdy rozpoczniecie prawdziwą sekcje końcową, która zaczyna się przy bramkach na autostradzie. Po przejściu przez portal rozpocznie się walka z ostatnim bossem. Nim jednak dojdziemy do fazy finałowej, czeka nas sporo walki z Whisperami.

  • Boss: Whisper Rubrum, Viridi, Croceo  – poziom HARD

    • Słabość: Brak

Z Whisperami przyjdzie Wam walczyć kilkukrotnie. Przez większość czasu walczycie z trzema jednocześnie, dlatego musicie się uwijać. Jeśli padniecie podczas walki z nimi to będziecie musieli rozpoczynać cała sekcję od nowa (od przejścia przez portal). Dlatego musicie odpowiednio zarządzać maną oraz limitami. Many używajcie głównie do leczenia, zaś limit zostawcie na późniejszą fazę, kiedy Whispery połączą się i zamienią w Bahamuta. Jest to najgorsza faza walki z nimi. Cała walka z nimi to w głównej mierze po prostu atakowaniu i blokowanie/unikanie ich ataków. Nie ma tutaj nic specjalnego do dodania jak tylko dbanie o zdrowie i ciągłe atakowanie, żeby jak najszybciej je zjechać. Zajmie Wam pewnie parę prób nim nauczycie się ich schematów ataków, ale

  • Whisper Rubrum – czerwony whisper, który charakteryzuje się głównie atakami fizycznymi. Absorbuje wszystkie ogniste ataki Fire, czyli nic mu nie zrobicie używając tego elementu. Jego ataki są szybkie i niestety bardzo bolesne. Nawet używanie Counterstance’a może Wam mocno zjechać życie. Musicie skupić się mimo wszystko na fizycznymi atakowaniu oraz używaniu czarów innego rodzaju, np. Ice. Nie zapominajcie również o innych postaciach, które pewnie będą walczyć z pozostałymi Whisperami. Żonglowanie bohaterami pozwoli nieco spowolnić przeciwnika, co można wykorzystać na kilka dodatkowych ciosów. Zalecam najpierw rozwalić czerwonego, ponieważ jest on najtrudniejszy z całej trójki.
  • Whisper Virdi – żółty whisper, który absorbuje ataki typu Lightning. Będzie cały czas używać czarów obszarowych, dlatego zwróćcie uwagę kiedy pojawia się napis nad jego głową. Oznacza to, że zaraz będzie atakować. Do walki z nim bardzo dobrze nadaje się Barret ze swoimi atakami dystansowymi.
  • Whisper Croceo – zielono/niebieski whisper, który absorbuje ataki typu Wind. Wg mnie jest on najprostszy z całej trójki. Co prawda ma kilka mocnych ataków, ale nigdy nie miałem większego problemu ze zjechaniem go raz dwa. Podobnie jak z poprzednimi, po prostu atakujcie i używajcie komend ATB, żeby zjechać go jak najszybciej.

Za każdym razem, gdy rozwalicie całą trójkę, pojawi się faza bicia głównego bossa – Whisper Harbinger. Jednak jest to po prostu kwestia rzucenia paru czarów, ataków przy pomocy Barreta. Tak naprawdę to wielkolud w tle nic nam nie zrobi, całość opiera się na walkach z trzema whisperami. Należy tylko pamiętać, żeby po rozwaleniu trójki, musicie przypuścić spory atak na dużego dziada.

  • Boss: Bahamut/Whisper Harbinger – poziom HARD

    • Słabość: Brak

Warto jeszcze wspomnieć o FAZIE z Bahamutem. Trójka whisperów połączy się ze sobą tworząc Bahamuta, bardzo mocnego bossa. To właśnie na tę chwilę oszczędzaliście wszystkie limity i manę. Już od samego początku będzie Was atakował na pełnej bulwie. Jego ataki fizyczne możecie skontrować przy pomocy Counterstance’a. Uważajcie na atak Umbral Strikes, kiedy będzie wypuszczał dwie fioletowe wybuchowe kule. Musicie odbiec od nich jak najdalej, ale problem w tym, że bardzo trudno to zrobić, więc pewnie Was dosięgną. W takim przypadku musicie mieć non-stop naładowaną Aerith, żeby leczyć całe party. Nie zapominajcie również o leczeniu komendami ATB, czyli Chakra/Prey. Najgorszy atak Bahamuta to Megaflare. Będzie on go ładować dość długo, ponieważ będzie odliczać do jego ataku (nad głową będą pojawiać się kolejno napisy Five, Four, Three, Two, One). Jak dojdzie do końca to użyje ataku, który zadaje 9999 dmg. Idealnie jest nabić pasek Stagger, żeby anulować ten atak i rozpocząć odliczanie od nowa. Problem w tym, że do nabicia paska trzeba robić solidny DPS, czyli rzucanie czarów, używanie mocnych ataków ATB i nie ociąganie się. Jak się Wam uda to wyląduje na chwilę na ziemi i możecie wtedy lać go. W innym wypadku będziecie potrzebować wymaksowaną materię Barrier z czarem Manaward. Daje on minimalne szanse na to, że atak Was nie zabije na miejscu. Atakujcie Bahamuta cały czas, żonglujcie postaciami (szczególnie jak zacznie używać szybkich ataków) i nie bójcie się zużyć sporej ilości many na niego. Summon podczas walki z nim to najlepszy moment na użycie go.

Po zabiciu Bahamuta, powrócą trzy Whispery, które musicie wykończyć po raz ostatni. Jak to zrobicie to przyjdzie pora na prawdziwego ostatniego bossa… W tym miejscu robi się również checkpoint, więc możecie spokojnie padać podczas walki z nim.

  • Boss: Sephirot – poziom HARD

    • Słabość: Brak

Nim w ogóle zaczniecie z nim walczyć, koniecznie zdejmijcie materię Elemental. Chodzi o to, że połączone materię, a przez to dodanie danego elementu do ataku, będzie redukować jego obrażenia podczas walki! Sephirot jest odporny na wszelkie elementy, więc pozostają Wam głównie ataki fizyczne oraz rzucanie czarów ręcznie.

FAZA #1 – będziecie walczyć solo. Koniecznie posiadajcie ubrane materie Chakra/Prey do leczenia z pasków ATB. Będziecie sporo blokować, dzięki czemu paski będą się ładować znacznie szybciej. Sephirot porusza się powoli po arenie, ale jego ataki potrafią być bardzo mocne. Podczas zbliżenia się i walki przejdźcie w tryb Punisher Mode, żeby zadawać jak najwięcej obrażeń. Zwróćcie uwagę również na atak Telluric Fury, który można skontrować przy użyciu Counterstance’a i zadać solidne obrażenia. Przy dobrych wiatrach może wejść nawet w stan “Pressured“. Ataku Aeolian Onslaught nie da się zablokować ani skontrować, więc musicie po prostu zrobić unik/uciekać. Cała faza to głównie wyczekiwanie na odpowiedni atak, który można skontrować, blokowanie i leczenie się, żeby nie paść. W końcu powinniście napełnić pasek Stagger, a przy tym aktywować kolejną fazę.

FAZA #2 – pojawi się kolejna postać do pomocy, jest to losowe, więc może się pojawić Tifa albo Aerith. Ktokolwiek by to nie był, wykorzystajcie go do dodatkowego leczenia. Bossowi dochodzi atak Hell’s Gate. Wybije się w powietrze, a następnie uderzy w ziemię z duża siłą i stworzy coś w rodzaju fioletowych wiązek uderzeniowych. Wystarczy stanąć pomiędzy nimi, żeby nie dostać obrażeń, ale czasu na ustawienie macie bardzo mało, wręcz minimalnie. Czasami dobre ustawienie to kwestia bardzo szczęścia niż skilla. Całą resztę powtarzacie i zjeżdżacie go aż nie będzie miał około 50% życia.

FAZA #3 – dochodzi kolejna postać, ale faza różni się dość mocno od poprzednich, ponieważ Sephirot będzie rzucać na siebie czar, który absorbuje dany element, ale powoduje też, że jest osłabiony na przeciwny (np. jeśli absorbuje Fire to atakujcie Ice). Będzie również rzucać Flamewall, czyli ściana z ognia przez którą nie przejdziecie. Mocno zawęża pole walki. Pojawi się też atak Octoslash, który jest poprzedzony krótką cut-scenką. Boss wykonuje 8 mocnych ciosów mieczem, które przeważnie zabijają wybraną postać. Koniecznie miejcie materię Revival albo Barrier pod ręką, żeby się ratować. Podczas używania Shadow Flare pojawi się coś w rodzaju kul, na które rzecz jasna musicie uważać. Będą się one również przemieszczać, dlatego gdy robi ten atak to nastawcie się na bieganie, a nie na atakowanie. Ostrzegam też przed atakmie Heartless Angel, jeden z jego najmocniejszych. Sephirot wyskoczy w powietrze, a na ziemi stworzy coś w rodzaju pola uderzeniowego, a jeśli będziecie w jego zasięgu to zjedzie zdrowie na każdej postaci w obrębie pola do 1HP. Musicie uciekać najdalej jak to możliwe i wykorzystać ten czas na leczenie siebie oraz zespołu. Końcowa faza to przyzwanie Meteoru. Będzie odliczać (podobnie jak Bahamut), a gdy dojdzie do “zero” to niestety koniec walki i jeśli nie zdążyliście go zabić to będzie powtórka. Używajcie podczas tej walki Limita oraz Summona, wykorzystujcie nawet ostatnie punkty many i cały czas dbajcie o zdrowie zespołu.

Po udanej walce następuje koniec gry i wpada upragniony pucharek. Po pierwszym ukończeniu gry dostaniecie dostęp do wyboru dowolnego rozdziału, a punkty XP oraz AP będą mnożone x3. Sporo walk to metoda prób i błędów i przede wszystkim nauka schematu ataków bossów. Bez tego ani rusz, bo spamowanie jednego przycisku niestety tutaj nie przechodzi. Musicie wiedzieć co robić, czym walczyć, kiedy blokować, kontrować i atakować. Dzięki tej wiedzy sporo walk staje się umiarkowanie prosta,

 

braz Warming Up
Win a battle.

Prawdopodobnie pierwszy pucharek, który otrzymacie. Musicie po prostu wygrać pierwszą walkę, a pojawi się ona już na dzień dobry, po zakończeniu początkowej cut-scenki. Wysiądziecie z pociągu i na peronie będzie na Was już czekać dwóch przeciwników.

 

braz Weakened Resolve
Exploit an enemy’s weakness.

By poznać słabość przeciwnika, musicie najpierw zdobyć materię Assess, którą dostaniecie w Rozdziale #3 od Chadley’a (mały chłopiec naukowiec). Musicie zrobić dla niego quest poboczny i dostaniecie od razu ową materię. Następnie należy ją założyć na postać (najlepiej u Clouda), którą będziecie chcieli odkrywać słabości przeciwników. Materia działa jak zwykła komenda, czyli musicie naładować pasek ATB, następnie kliknąć  > Abilities > Assess. Po chwili pokaże się okienko ze informacjami o przeciwniku, a w tym o jego słabościach, czyli Weakness. 

 

braz Bonds of Friendship
Free a bound ally.

Niektórzy przeciwnicy będą łapać naszych bohaterów i zadawać im w tym czasie obrażenia. Musicie szybko uwolnić taką postać, żeby zdobyć trofeum. Pucharek wpadnie sam, jako że przeciwników, którzy mogą złapać jest bardzo dużo. Pierwszych z nich spotkacie w Rozdziale #3, gdzie będziecie robić zadania poboczne, a w tym wybicie szczurów. Możecie na nich zrobić to osiągnięcie, wystarczy poczekać aż któryś skoczy na Was lub drugą postać, szybko zmienić i ją uwolnić poprzez naparzanie atakami.

Filmik:

 

braz Staggering Start
Stagger an enemy.

Każdy przeciwnik ma zarówno pasek zdrowia jak i pasek Stagger’a. To coś w rodzaju ogłuszenia przeciwnika, gdzie po napełnieniu paska przeciwnik pada na ziemię i jest to czas dla nas, żeby zrobić jak najwięcej obrażeń. Pasek Stagger nabijamy najszybciej poprzez wykorzystywanie słabości przeciwników. Mechanika ta jest bardzo przydatna (a na HARD wręcz wymogiem) podczas walki z bossami. Słabości rozpoznacie poprzez użycie materii Assess. Spora część przeciwników nie ma słabości, więc wtedy wystarczy używać fizycznych ataków.

Co jakiś czas, nim nabijecie pasek Stagger to pełna, przeciwnik może wejść również w stan pod presją, pojawi się wtedy napis “Pressured”. W tym momencie warto wykorzystać słabości przeciwnika lub używać ataków fizycznych z napisem “Focused”, które nabijają pasek Staggera znacznie szybciej niż inne ataki. Powtarzacie te czynności aż nie nabijecie paska do pełna.

 

braz Music Collector
Collect 3 music discs.

Czytaj opis trofeum srebro Disc Jockey

braz Gotta Start Somewhere
Complete a quest.

Czytaj opis trofeum srebro Best in the Business

braz My First Ability
Max out a weapon’s proficiency.

Proficiency to coś w rodzaju biegłości w posługiwaniu się bronią. Każdy nowy oręż będzie miał pasek Proficiency, który po napełnieniu daje możliwość używania unikalnego ataku na reszcie broni. Pasek nabijacie poprzez używanie unikatowej umiejętności broni podczas walki. Przeważnie wystarczy kilka walk, żeby nabić ten pasek, należy tylko pamiętać o używaniu danej umiejętności przypisanej do tej broni. Po nabiciu paska do pełna, będziecie mogli korzystać z tej umiejętności na pozostałych broniach. Poniżej wstawiam Wam również listę wszystkich broni oraz ich unikalnych ataków dla każdej postaci.

Na podglądzie postaci możecie sprawdzić jak nazywa się unikalny atak przypisany do każdej broni.

 

Cloud Barret Tifa Aerith
  • Buster SwordFocused Thrust
  • Iron Blade Triple Slash
  • Nail Bat – Disorder
  • Hardedge – Infinity’s End
  • Mythril Saber – Blade Burst
  • Twin Stinger – Counterstance
  • Gatling GunFocused Shot
  • Light Machine GunLifesaver
  • Big BerthaMaximum Fury
  • Steel PincersCharging Uppercut
  • Wrecking BallSmackdown
  • EKG CannonPoint Blank
  • Leather Gloves – Divekick
  • Metal Knuckles – Overpower
  • Sonic StrikersFocused Strike
  • Feathered Gloves – Starshower
  • Mythril ClawsChi Trap
  • Purple PainTrue Strike
  • Guard Stick – Arcane Ward
  • Silver Stuff – Sorcerous Storm
  • Arcane ScepterFleeting Familiar
  • Mythril Rod – Ray of Judgment
  • Bladed Staff – Lustrous Shield
  • Reinforced Staff ATB Ward

 

braz Materia for Beginners
Level up an orb of materia.

Materie, podobnie jak postacie czy bronie, można levelować. Za każdą walkę, ukończony etap, pokonanie bossa, etc. będziecie dostawać punkty XP (postać) oraz punkty AP (materie). Poziom materii możecie sprawdzić w menu ekwipunku naszej postaci. Wystarczy najechać na dowolną materię, aby sprawdzić jej aktualny poziom. Większość materii oferuje dodatkowe umiejętności oraz lepsze bonusy za każdy kolejny level. Materie levelujecie tylko i wyłącznie wtedy, gdy jest ona założona na postaci, którą gracie. Dodatkowo możecie wykorzystać materię AP UP Materia w połączeniu z inną, aby przyspieszyć jej levelowanie.

W menu możecie sprawdzić aktualny poziom oraz bonusy za każdy kolejny level materii.

Podczas normalnej gry wbijecie spokojnie to trofeum, ponieważ jest kilka materii, które używa się non-stop, przez co będą one zbierać punkty AP z automatu. Do konkretnego levelowania pod poziom HARD zalecam jednak najpierw ukończyć grę na poziomie NORMAL/EASY, dzięki czemu dostaniecie permanentny mnożnik x3 do zdobywanych punktów XP oraz AP. We wstępniaku już opisałem świetne miejsce do zdobywania punktów, jakim jest początek Rozdziału #16. Poniżej wstawiam filmik (ponownie), na którym możecie zobaczyć jak łatwo wymaksować materie.

Szybie levelowanie materii:

 

braz My First Summon
Invoke a summon.

Summony to potężne stworzenia/bóstwa/kreatury, które pomogą nam w każdej trudniejszej walce. Pierwszą materię z Summonem otrzymacie po ukończeniu Rozdziału #3, będzie nią Ifrit. Każda postać ma osobne sloty na materię z Summonem, więc nie musicie się martwić o miejsce. Nim w ogóle będziecie mogli użyć Summona, musicie najpierw nabić jego pasek. Ładuje się on automatycznie podczas walki. Im dłużej walczymy, tym większa szansa, że nabije się do końca. Następnie aktywujecie go podobnie jak inne ataki, czyli  > Summon. Nie przejmujcie się tym trofeum, jako że będziecie korzystać z tej mechaniki mnóstwo razy, zarówno podczas zwykłych walk jak i podczas pojedynków z bossami. Czasami warto potrzymać Summona w zapasie i aktywować go w ostatniej fazie bossa, żeby wykorzystać jak najwięcej jego ataków.

Pasek nabija się samoczynnie wraz z czasem trwania walki.

 

braz Biker Boy
Get praised by Jessie at the end of the motorcycle mini-game.

Trofeum zrobicie tylko i wyłącznie w Rozdziale #4!

Już na samym początku Rozdziału #4 będziecie brać udział w mini-gierce na motocyklach. Waszym zadaniem jest dojechać z poziomem paska zdrowia motocyklu nie mniejszym niż około 75%. Pucharek zrobicie bardzo prosto poprzez zmianę poziomu trudności na EASY, dzięki czemu ataki przeciwników zadają Wam znacznie mniej obrażeń, a całość staje się banalnie prosta. Podczas samej jazdy napotkacie standardowych przeciwników oraz drony, które będą Was namierzać. Wystarczy zmieniać tor jazdy, żeby uniknąć pocisku. Pod koniec jazdy pojawi się boss Roche. Musicie blokować jego ataki oraz uważać, gdy będzie jechać po ścianie i walić piorunami w drogę przed Wami. Idealnym sposobem na ominięcie ich jest zygzakowanie po trasie. Po tej fazie zrobi wyskok i musicie się odsunąć jak najdalej od jego miejsca lądowania, żeby nie dostać od fali uderzeniowej. Poza tym reszta walki to w miarę standard, czyli atakowanie gdy jest obok i blokowanie/unikanie, gdy jedzie przed nami. Nie zapominajcie, że pod przyciskiem macie atak dystansowy, jednak potrzebuje on kilkunastu sekund, żeby naładował się, dlatego używajcie go w krytycznych momentach. Udany przejazd charakteryzuje się tym, że podczas filmiku pod koniec jest inna muzyka w tle, a Jessie daje Wam całusa i chwali Wasz przejazd.

Poniżej filmik z moim przejazdem na poziomie NORMAL:

 

braz Heavenly Dart Player
Rise to the top of the Seventh Heaven darts leaderboard.

Trofeum zrobicie tylko i wyłącznie w Rozdziale #3!

Podczas grania Rozdziału #3, traficie do baru Heavenly Seven, gdzie będziecie musieli zabić czas w oczekiwaniu na powrót Tify. Możecie posłuchać nutek przy szafie grającej oraz zagrać w rzutki. By zdobyć pucharek, musicie ukończyć rozgrywkę w maksymalnie 7 rzutach! Jeśli nie graliście nigdy w rzutki to gra polega na zdobyciu dokładnie 301 punktów. Na tablicy macie cyfry oraz białe pola, a pomiędzy nimi zielone i czerwone. Wąskie pola bliżej środka dają mnożnik punktów x3, zaś pola na obrzeżu okręgu mnożnik x2, a duże białe pola nie mają mnożnika. Najwięcej punktów podczas jednego rzutu zdobędziecie trafiając w małe czerwone pole przy 20, dzięki czemu macie mnożnik x3, czyli jeden rzut daje Wam 60 punktów. Przy idealnych lotach wystarczy 5 perfekcyjnych rzutów w to pole i macie 300 punktów, a później tylko trafić w duże białe pole przy 1 punkcie i po sprawie.

Co samej mechaniki, to musicie bardzo czule operować gałką od sterowania oraz rzucić w momencie, gdy obwódka wokół celownika stanie się najmniejsza. Celownik zmieni kolor na żółty, gdy będzie miał największą precyzję, ale jest to dosłownie ułamek sekundy, więc trzeba dobrze wyczuć moment. Idealny rzut będzie sygnowany napisem “Perfect“. Oczywiście można trafić również przy większym celowniku, ale wymaga to już odrobiny szczęścia i wyczucia. Na pewno zajmie Wam kilka prób ogarnięcie rzutów oraz jak działa sam celownik.

5x małe pole przy 20 + białe pole przy 1 i macie wynik idealny 🙂

Poniżej filmik z moimi rzutkami:

 

braz Cleanup Crew
Obtain the Chocobo & Moogle materia.

Trofeum zrobicie tylko i wyłącznie w Rozdziale #6!

Jeden z najnudniejszych rozdziałów w grze. To ten, gdzie musicie wyłączać lampy na rusztowaniu podwieszonym do sufitu. Wyłączanie kolejnych lamp będzie odblokowywać różne ukryte ścieżki, które wcześniej były niedostępne. Możecie najpierw wyłączyć wszystkie lampy, a dopiero potem zająć się zwiedzaniem, albo robić to na bieżąco. Nie kontynuujcie rozdziału poprzez wejście na główną dużą windę, ponieważ nie wrócicie już tutaj! W każdym razie, na przeciwko punktu startowego tego rozdziału znajduje się winda, która porusza się w poziomie. Na początku jest ona niedostępna, ale później można jej użyć. Po przejechaniu na drugi koniec i wejściu po drabince, znajdziecie się w pomieszczeniu z panelem sterującym. Po jego aktywowaniu macie 1 minutę na wyczyszczenie kolejnego pomieszczenia z przeciwników. Nastawcie się na bardzo dynamiczną walkę, ponieważ 1 minuta przy pierwszym przejściu to mocno wyśrubowany czas, ale spokojnie do zrobienia.

Zalecam zrobić to na 2 razy, czyli przy pierwszym wejściu nie zwracacie uwagi na czas i skupiacie się na ubiciu Queen Grashtrike, której słabością jest Ice. Wyczyśćcie resztę pomieszczenia i wróćcie do panelu sterującego. Teraz odpalacie go ponownie i znów macie 1 minutę, ale w pomieszczeniu będą już tylko i wyłącznie zwykli mali przeciwnicy! Wystarczy ich ubić i szybko podlecieć do kolejne panelu przy drzwiach. Gdy te się otworzą, to materia wymagana do trofeum będzie leżeć pod wiatrakiem.

Poniżej filmik z całą operacją:

 

braz In Lockstep
Bypass the delta-level security lock in Mako Reactor 5.

Trofeum zrobicie tylko i wyłącznie w Rozdziale #7!

W pewnym momencie traficie do pomieszczenia sterującego, w którym będziecie musieli otworzyć drzwi (część fabuły, nie do pominięcia). Jednak, żeby zdobyć trofeum, musicie otworzyć kolejne drzwi, które znajdują się obok. Pojawi się nawet Dodatkowy Quest na mapie. Wracacie do tego samego panelu sterującego i wykonujecie tą samą sekwencję, tyle że tym razem nieco dłuższą. Waszym zadaniem jest przesunięcie dźwigni zgodnie z ruchami Tify. Musicie jej słuchać oraz patrzeć, w którą stronę przesuwa dźwignie. Kluczem jest przesunąć dźwignie równocześnie z Tifą, albo minimalnie później (ale to dosłownie ułamek sekundy), nieco większa zwłoka i trzeba powtarzać. Tutaj po prostu trzeba wyczuć moment, wiele osób mówi, żeby przesuwać od razu jak Tifa skończy gadać, a inni że na 1 sekund

Panel, przy którym zrobicie trofeum z otwarciem drzwi.

Filmik, na którym możecie zobaczyć odpowiednie przesuwanie dźwigni:

 

braz Crate Annihilator
Complete all Normal difficulty Whack-a-Box challenges.

Trofeum zrobicie tylko i wyłącznie w Rozdziale #8!

Podczas robienia głównej ścieżki fabularnej, w pewny momencie pojawi się Wam zadanie poboczne “Kids on Patrol”, po zrobieniu którego pojawi się kolejny quest poboczny o nazwie “A Verified Hero”.  Gdy zrobicie te zadania, to w kryjówce dzieciaków odblokuje się mini-gierka o nazwie Whack-a-Box. Są tutaj trzy przedziały punktowe, za które otrzymacie jakąś nagrodę (za 10,000, 20,000 oraz 30,000 punktów). Możecie od razu zrobić 30,000, żeby zdobyć wszystko naraz. Podczas tej mini-gierki macie dostęp tylko i wyłącznie do dwóch umiejętności Clouda (Braver oraz Triple Slash). Gra polega na rozwalaniu paczek z punktami, macie tutaj żółte małe za 50 punktów, niebieskie małe za 100 oraz duże niebieskie za 1500. Im więcej punktów ma paczka tym więcej uderzeń wymaga, żeby ją rozwalić. Traficie również na czerwone paczki z zegarkiem, które dadzą Wam dodatkowo 10 sekund.

Najważniejsze to podczas rozwalania przełączyć się na tryb Punishera, dzięki czemu będziecie zadawać więcej obrażeń. Skupcie się głównie na dużych paczkach oraz używajcie głównie ataku Triple Slash. Nie stójcie zbyt długo w jednym miejscu, musicie przeć przed siebie i rozwalać jak najwięcej paczek. Jak tylko widzicie paczkę z zegarkiem to koniecznie ją rozwalcie w pierwszej kolejności, żeby sobie dobić trochę czasu. Gdy macie 2 duże paczki obok siebie, to uderzajcie pomiędzy nimi, żeby zadawać obrażenia dwóm paczkom jednocześnie, nie rozwalajcie ich pojedynczo bo nie wyrobicie się z czasem.

Poniżej filmik, ze ścieżką, która daje wystarczającą ilość punktów:

 

braz Say It with Flowers
Decorate the Leaf House with a floral arrangement.

Trofeum nie do pominięcia. W Rozdziale #8, Aerith będziecie chciała przynieść kwiaty do pobliskiego domu dziecka. Oczywiście poprosi Was o wybranie kwiatów, które Wam się podobają. Nie ma znaczenia co wybierzecie, mogą być nawet 3x te same kwiatki. Następnie zaniesiecie kwiatki do domu, jednak trofeum dostaniecie dopiero później, kiedy właścicielka wykorzysta je do udekorowania. Wszystko jest związane z główną osią fabularną, także nic nie pominiecie.

braz Summon Slayer
Defeat a summon in battle.

Najwcześniej zrobicie to trofeum w Rozdziale #8. Wszystkie summony możecie pokonać (a przy tym zdobyć ich materie) w misjach VR od Chadley’a. Pierwsza walka z summonem odblokuje się, gdy oddacie mu wykonane 4 Intel Reporty. Ogólnie w grze są 4 summony do pokonania i zdobycia, wszystkie w misjach VR. Wraz z kolejnymi rozdziałami, Chadley będzie pojawiać się w różnych miejscach. Jeśli wykonacie w tym czasie wymaganą ilość Intel Reportów, to odblokuje Wam kolejną walkę z nowym summonem. Do powyższego pucharku wystarczy pokonać jednego z nich.

Pierwszy summon to Shivaktórego głównym elementem jest lód. Dlatego musicie ubrać wszystkim postaciom materie ogniowe Fire, żeby zadawać jej jak najwięcej obrażeń. Uważajcie na atak Diamond Dust, którego nie da się zablokować. Jest to jej ostateczny atak, który zada Wam bardzo dużo obrażeń (około 50% Waszego całkowitego zdrowia), albo nawet zabije. Nie da się go uniknąć, jedyna opcja to zabić jak najszybciej summona, albo po prostu mieć jak najwięcej zdrowia, żeby postaci przeżyły po tym ataku.

Poniżej filmik z pierwszej walki z Shivą:

 

braz Sultan of Squat
Complete all squat challenges.

Trofeum zrobicie tylko i wyłącznie w Rozdziale #9!

Powyższe trofeum jest częścią jednego z zadań pobocznych “Burning Thighs” w Rozdziale #9. Jednak by odblokować zadania poboczne w tym rozdziale, musicie zrobić trochę fabuły głównej. Gdy już traficie do siłowni i zadanie będzie aktywne, pora na konkrety. Do pokonania macie 3 przeciwników, z czego dwóch pierwszych jest banalnie prosta i służą bardziej do nauki przed trzecim i najtrudniejszym rywalem. Przysiady opierają się na prostej sekwencji wciskania tych przycisków w odpowiedniej kolejności. Sprawa jest o tyle ułatwiona, że kolejność jest zawsze taka sama ( > > > ), zaś prędkość zwiększa się w miarę wciskania kolejnych przycisków. Na ekranie będzie pokazany układ oraz strzałka, która leci od przycisku do przycisku.

Schemat przycisków do przysiadów.

Waszym zadaniem jest wcisnąć przycisk w momencie, gdy strzałka na niego najedzie. Co jakiś czas strzałka zatrzyma się na dłużej na jakimś przycisku (przeważnie ) i trzeba go szybko naciskać. Najważniejsze to wpaść w odpowiedni rytm i powoli przyspieszać wciskanie, ponieważ układ przycisków zniknie z ekranu i musicie to robić na bazie ruchów postaci lub własnego odczucia. Przy każdym wciśnięciu, postać zatrzymuje się na chwilę, jest to świetna informacja kiedy macie wcisnąć kolejny, ale w późniejszym etapie trzeba już tak zasuwać, że nie ma na to czasu.

Filmik z najtrudniejszej części, czyli pojedynek z Julesem:

 

braz Dancing Queen
Received a gift from Andrea for being a dance superstar.

Trofeum zrobicie tylko i wyłącznie w Rozdziale #9!

Nim w ogóle zaczniecie, zalecam zrobić osobny zapis przed wejściem do klubu Honeybee Inn! Aby otrzymać prezent od Andrea musicie wykonać taniec w klubie, pod koniec rozdziału. Taniec musi być wykonany prawie, że perfekcyjnie, nie można się pomylić, ale można kilka razy wcisnąć przycisk zbyt wcześnie/późno. W każdym razie, jak całkowicie pomylicie przycisk to lepiej zrobić restart. Cały taniec opiera się na wciskanie raptem 4 przycisków (      ). Haczyk jest w tym, żeby wcisnąć go, gdy “płomyk” wleci do tego plasterka miodu z ikonką przycisku i pojawi się obwódka, która bardzo szybko będzie się zwężać. Właśnie wtedy musicie wcisnąć przycisk. Jest kilka podchwytliwych momentów, kiedy myślicie, że płomyk już wleciał, a tak naprawdę jeszcze leci. Dopóki nie zobaczycie obwódki to nie wciskajcie przycisku! Musi on zejść do samego środka i wtedy wciskacie przycisk!  Na poniższym filmiku możecie dokładnie zobaczyć o co mi chodzi. Mój wynik to 27x Great oraz 1x Good, ale ludzie piszą, że mieli nawet 23x Great i 5x Good i dostawali przedmiot. Najważniejsze to nie zrobić ani razu “Bad” (zły przycisk). Nagrodę dostaniecie dopiero po całej cut-scence na koniec tańca i wyjściu z klubu.

Filmik z tańcem:

 

braz Returning Champion
Emerge victorious from a colosseum sparring session.

Trofeum zrobicie tylko i wyłącznie w Rozdziale #9 oraz Rozdziale #14!

W Rozdziale #9 traficie do koloseum, czyli na arenę walk. Jest to element głównej osi fabularnej, także nie da się tego przeoczyć. Po pokonaniu bossa Hell House (opis walki w trofeum braz Never the Bride), wyjdziecie z areny i zagada do Was gość, że możecie wrócić z powrotem i wykonać dodatkowe wyzwania. Zróbcie tak jak mówił, czyli wróćcie na arenę i porozmawiajcie z gościem, który stoi pod bramą. Pokażą się Wam wszystkie wyzwania, które można aktualnie zrobić. Zalecam zrobić je wszystkie, a w szczególności te związane z Aerith, ponieważ jest to jedyny czas, kiedy możecie je zrobić. Wyzwania opierają się na kilku rundach na arenie, grający daną postacią. Walki są bardzo proste, a w razie czego można wybrać poziom trudności EASY, co jeszcze bardziej ułatwia sprawę. Co prawda w Rozdziale #14 wrócicie na arenę i można zrobić wtedy inne i również zaliczy do trofeum, ale wyzwania z Aerith nie będą już dostępne, a są wymagane do innego trofeum.

Wszystkie wyzwania, jakie można zrobić w koloseum (screen z Rozdziału #14).

 

braz Snappy Dresser
Obtain three bridal candidate outfits.

Czytaj opis trofeum srebro Dressed to the Nines

srebro Dressed to the Nines
Obtain all nine bridal candidate outfits.

Trofeum wymaga trzykrotnego powtórzenia Rozdziałów #3, #8 oraz #9.

Prawdopodobnie ostatnie trofeum, które zostanie Wam do zrobienia po ukończeniu gry. Musicie odkryć wszystkie sukienki dla Clouda, Tify oraz Aerith. Każda z tych postaci ma do zdobycia 3 różne kreacje. W Rozdziałach #3, #8 oraz #9 macie do wykonania szereg zadań pobocznych. To właśnie od ilości wykonanych zadań zależy jaką sukienkę zdobędzie dana postać. Każdy rozdział jest przypisany do jednej postaci, np. ilość wykonanych zadań pobocznych w Rozdziale #3 będzie skutkować wyborem (lub jego brakiem) sukni dla Tify, zaś Rozdział #8 dla Aerith i #9 dla Clouda. Poniżej daję Wam pełną rozpiskę co musicie zrobić w każdym z tych rozdziałów, żeby zdobyć wszystkie suknie. Najważniejsze jest to, że musicie ukończyć rozdział od początku do końca, nie możecie przeskakiwać rozdziałów w trakcie ich trwania! Na szczęście wystarczy powtarzać tylko i wyłącznie 3 powyższe, nie trzeba grać reszty.

Jako, że grę musicie przejść i tak 2x do platyny, to w pierwszym przejściu na poziomie NORMAL/EASY róbcie wszystkie możliwe zadania poboczne, w każdym rozdziale. Następnie w przejściu na poziomie HARD możecie nie robić żadnych zadań pobocznych i po prostu lecieć z fabułą, zaś na ostatnie powtarzanie tych rozdziałów zostawiacie sobie połowiczne wykonanie zadań pobocznych. W przypadku Rozdziału #9 różnica jest taka, że są tam do zrobienia dwa różnego Zestawy Zadań Pobocznych. Poniżej kilka wskazówek odnośnie każdego przejścia:

  1. Przejście na poziomie NORMAL/EASY – róbcie wszystkie zadania poboczne, a w Rozdziale #3 wybierzcie opcję Sporty lub Exotic (nie wybierajcie Mature).
  2. Przejście na poziomie HARD – nie wykonujcie żadnych zadań pobocznych.
  3. Dodatkowe przejścia rozdziałów #3, #8 i #9 – zróbcie wszystkie zadania w Rozdziale #3, połowę w Rozdziale #8 oraz Zestaw Zadań, które jeszcze nie robiliście w Rozdziale #9.

Poniżej pełna rozpiska co musicie zrobić daną postacią w danym rozdziale, aby odkryć poszczególne kiecki:

TIFA – Rozdział #3

Gdy zrobicie wszystkie zadania poboczne, pod koniec rozdziału pokaże się Dodatkowy Quest “Alone at last”. Pójdziecie z Tifą do jej mieszkania, a ta zapyta Was w jakiej kreacji będzie najlepiej wyglądać. Będziecie mieć do wyboru 3 opcje (Mature, Sporty, Exotic). To właśnie od tych wyborów zależy, jaką suknie będzie mieć ubraną w Rozdziale #9:

  • Dojrzała – nie róbcie żadnych zadań pobocznych lub wybierzcie opcję “Mature”,
  • Sportowa – zróbcie wszystkie zadania poboczne i wybierzcie opcję “Sporty”,
  • Egzotyczna – zróbcie wszystkie zadania poboczne i wybierzcie opcję “Exotic”.

AERITH – Rozdział #8

  • Prosta różowa – musicie wykonać od 0 do 2 zadań pobocznych w Rozdziale #8,
  • Różowa – musicie wykonać od 3 do 5 zadań pobocznych w Rozdziale #8,
  • Czerwona – musicie wykonać wszystkie 6 zadań pobocznych w Rozdziale #8.

CLOUD – Rozdział #9

O tym jak aktywować dany zestaw zadań pobocznych przeczytanie w opisie trofeum srebro Best in the Business.

  • Czarna z białymi wstęgami – nie róbcie żadnych zadań pobocznych w Rozdziale #9,
  • Niebieska  – musicie wykonać wszystkie zadania poboczne z Zestawu Zadań #1,
  • Czarno-biała z tiarą – musicie wykonać wszystkie zadania poboczne z Zestawu Zadań #2.

W Rozdziale #9 następuje kulminacja Waszych wyborów, tyle że dla każdej postaci jest to inny moment:

  • Aerith – ponowne spotkanie z Cloudem, na moście przed domem Corneo,
  • Cloud – po wykonaniu tańca w klubie Honeybee Inn,
  • Tifa – spotkanie wszystkich trzech postaci w lochach domu Corneo.

Trofeum nie jest skomplikowane, musicie tylko pamiętać jakich wyborów dokonaliście w poprzednim przejściu, żeby niepotrzebnie nie zrobić powtórki. Najgorszy jest czas wymagany do zrobienia wszystkie, ponieważ musicie powtarzać te 3 rozdziały w całości, nie można ich zakończyć po dokonaniu wyboru/zrobieniu zadań pobocznych. Każdy rozdział należy zrobić od początku do końca (z menu wyboru rozdziałów).

 

braz Whack-a-Box Wunderkind
Complete all Hard difficulty Whack-a-Box challenges.

Trofeum zrobicie tylko i wyłącznie w Rozdziale #14!

Sytuacja podobna jak w trofeum braz Crate Annihilator. W Rozdziale #14 wrócicie w rejony znane z Rozdziału #8. Do wykonania pucharku, musicie udać się do kryjówki dzieciaków i podejść do dziewczynki, która rozpocznie mini-gierkę, a następnie wybrać “Hard Mode”. Tak jak poprzednio, musicie osiągnąć minimum 30.000 punktów, żeby zdobyć wszystkie nagrody oraz pucharek. Ataki jakie macie do wyboru to Braver oraz Infinity’s End. Zalecam używać tego drugiego na duże skrzynki. Skupcie się również na rozwalaniu czerwonych skrzynek z zegarkiem, żeby dobić sobie jak najwięcej czasu. 

Poniżej filmik ze ścieżką, na której zrobiłem 39k punktów:

 

braz