Killzone Shadow Fall miało być pierwszym next-genowym tytułem z prawdziwego zdarzenia. Czy tak było? Na pewno pod względem oprawy audiowizualnej odmówić mu tego nie można, gra jest po prostu piękna! Ale co z resztą? Niestety tutaj już nie jest tak kolorowo, bo mechanizmy które „dręczą” nas od czasów praktycznie PS2 wciąż pojawiają się i tutaj. Nie jest to bynajmniej gra zła, ale nie traktujcie jej jako objawienia i tytułu, którym można by się chwalić przed wszystkim.
Ta gra po prostu miała pokazać czym będzie ta generacja pod względem grafiki i zdecydowanie pokazała. Skoro pierwszy tytuł na tą konsolę tak wygląda to aż boje się pomyśleć co będzie za kilka lat.
Jeśli chodzi o platynę to jest ona bardzo trudna do zdobycia. Co prawda nie jest wymagany tutaj jakikolwiek „skill”, ale niestety trzeba spędzić lwią część czasu w trybie online. Twórcy uraczyli nas umiejętnościami dla każdej klasy, które trzeba levelować do maksimum, a to trwa w nieskończoność. Wszystko zostało opisane poniżej, a ja życzę udanej lektury!
Informacje ogólne:
- Stopień trudności wbicia platyny: 8/10
- Liczba trofeów: x1/ x6 / x8 / x18
- Liczba trofeów offline: 21
- Liczba trofeów online: 11
- Minimalna liczba przejść: Złota rączka / Rusznikarz
- Trofea możliwe do przeoczenia: BRAK (każdy chapter można powtarzać)
- Zglitchowane trofea: 1 (+ powtarzanie chapterów po znajdźki)
- Czas do zdobycia platyny: 100 – 200 godzin (najwięcej zajmuje online)
Krok po kroku:
KROK #1 – Ukończ kampanię na HARD / WYSOKI oraz znajdź wszystkie znajdźki.
Kampania składa się z 10 rozdziałów. Mniej więcej na rozdział trzeba przyjąć około 40 – 60 minut grania, w zależności czy lecicie czy sprawdzacie każdy kąt. Mi tzw. speedrun zajął około 6 godzin, ale to z pomijaniem cut-scenek, robieniem tylko zadań i nic więcej. Normalne ukończenie kampanii to około 10 – 12 godzin wg mnie. Podczas kampanii jest do wykonania kilka dodatkowych zadań na trofea, ale o tym przeczytacie w KROKU #2. Jeśli chodzi o znajdźki to mamy tutaj ich aż 4 rodzaje (twórcy naprawdę przeginają z tym idiotyzmem). Do znalezienia mamy:
- Audio Logi
- Komiksy
- Gazety
- Akta
Znajdźki zapisują się dopiero po dotarciu do punktu kontrolnego! Także jeśli zginiecie w trakcie to musicie jeszcze biegnąć do checkpointu. Każdy ukończony rozdział jest od razu zapisywany i macie do niego pełny dostęp. Nie trzeba przechodzić całej gry, aby mieć dostęp do rozdziału, który właśnie ukończyliście. Czyli na upartego można restartować misję i robić od razu wszystkie możliwe rzeczy do wykonania w danym rozdziale (znajdźki + ewentualne dodatkowe puchary).
KROK #2 – Pucharki związane z poszczególnymi misjami.
Każdy puchar rzecz jasna opisałem w poradniku poniżej, także nie ma sensu pisać 2x tego samego. W spojlerze poniżej możecie zobaczyć po prostu, na które puchary warto zwrócić uwagę podczas grania, aby nie powtarzać specjalnie później danej misji. Jednak osobiście zalecam, aby puchary związane z zabiciem odpowiedniej liczby przeciwników w dany sposób robić na najłatwiejszym poziomie trudności, jako że na najtrudniejszym będziecie się tylko niepotrzebnie denerwować. Dodam jeszcze tylko, żeby zwrócić szczególną uwagę na pucharek Conscientious Killer / Sumienny zabójca, jako że przez drobny błąd trzeba będzie powtarzać kilka rozdziałów (niestety gra nie prowadzi statystyk zabitych cywilów, więc trzeba to robić na oko).
KROK #3 – Multiplayer.
Najtrudniejsze zostawiłem na koniec, ale rzecz jasna nic nie stoi na przeszkodzie, abyście zaczęli od razu od tego trybu. Układ klawiszy w trybie online jest minimalnie inny niż w singlu, głównie chodzi o D-Pad (strzałki). Również zauważyłem, że niektóre bronie zachowują się minimalnie inaczej, np. granat w online ma krótszy czas do wybuchu. Dlaczego online jest zmorą każdego kto chce wbić platynę? Ponieważ wymaga od was przegrania praktycznie 100 godzin. Jako, że map póki co jest raptem 10, a ludzie głównie grają 2 najpopularniejsze tryby (TDM i Warzone) to wyboru wielkiego też nie macie. W online macie 3 klasy:
- Assault / Szturmowiec
- Support / Wsparcie
- Scout / Zwiadowca
Każda klasa ma swoje własne bronie, umiejętności, itd. Do broni odblokowujemy głównie celowniki i akcesoria w postaci granatnika albo tłumika. Do odblokowania danego celownika czy akcesorium wymagane jest zrobienie odpowiednich wyzwań (zabicie w dany sposób danej ilości przeciwników, itd.). Jeśli chodzi o umiejętności to tutaj wystarczy zabijać czy po prostu poprawnie wykorzystać daną umiejętność x razy (np. zaznaczyć 500 przeciwników przy pomocy wykrywacza u Scouta, itd.) Jest to cholernie żmudna i długa robota, a przeciwnicy nam tego nie ułatwiają Zalecam rozpocząć zabawę Szturmowcem, ponieważ wg mnie ma on najtrudniejsze umiejętności do wylevelowania, ale za to najlepsze bronie, także coś za coś. Następnie przejdźcie na Szturmowca, które przy odrobinie szczęścia zrobicie w miarę sprawnie, a na sam koniec Zwiadowca, który jest wg mnie najprostszy, ale mimo wszystko wymaga troszkę czasu.
Wszystko zostało opisane w pucharach:
Jack Of All Trades / Złota rączka
Weapons Specialist / Rusznikarz
Co do pozostałych pucharów online to nawet sobie nimi nie zawracajcie głowy, bo wpadnę same przy robieniu tych dwóch powyższych, jako że wszystko zamyka się właśnie w tych dwóch pucharach.
Poradnik:
Bohater / Hero
Zdobądź wszystkie trofea Killzone Shadow Fall. / Obtain all Killzone Shadow Fall trophies.
Jasna sprawa, zdobądź wszystkie inne trofea. Życzę powodzenia i gratulacje dla wytrwałych!
Ojciec / The Father
Ukończ poziom „Ojciec”. / Complete level 'The Father’.
Po prostu ukończ pierwszy rozdział.
Cień / The Shadow
Ukończ poziom „Cień”. / Complete level 'The Shadow’.
By zdobyć ten pucharek wystarczy ukończyć drugi rozdział.
UWAGA:
Przez rozpoczęciem tego rozdziału, zwróćcie uwagę na opis pucharku poniżej, pt. Cichociemny.
Cichociemny / Deniable
Ukończ rozdział „Cień” bez wywoływania alarmu ani dezaktywacji serwera zabezpieczeń. / In 'The Shadow’, operate without raising an alarm or disabling the security mainframe.
Chodzi dokładnie o sekcję „You Have The Intel?”. Rozpoczyna się ona na skałkach, w momencie gdy na dole znajduje się 2 żołnierzy, a kończy w momencie wykonania wszystkich zadań. By zdobyć pucharek, nie możecie dopuścić do tego, aby przeciwnik załączył alarm. Możecie zostać wykryci, ale musicie uważać, aby nikt w międzyczasie nie załączył alarmu. Alarm tutaj występuje w postaci anteny z terminalem na niej.
Gdy terminal świeci się na pomarańczowo, tzn. że stacja jest aktywna i można załączyć alarm. Gdy terminal świeci się na niebiesko, tzn. że został zhackowany i nie można na nim już załączyć alarmu. Terminal hackujemy przy pomocy naszego drona. Wystarczy nakierować celownik na panel i na okręgu powinien pojawić się mały monitorek, oznaczający, że można zhackować alarm. Następnie wciskamy , a nasz dron robi resztę. W tej sekcji znajdują się 4 stacje alarmowe:
- Mniej więcej w centralnym punkcie lasu.
- Zaraz obok wraku statku.
- Poniżej miejsca, gdzie musimy wysadzić p-lotki (tak jakby piętro niżej)
- Przed budynkiem, gdzie są ostatnie 2 zadania do wykonania w tej sekcji.
Pucharek powinien Wam wpaść zaraz po wykonaniu ostatniego zadania w tej sekcji.
UWAGA:
W ostatnim zadaniu, gdzie musicie udać się do tego wysokiego budynku, NIE MOŻECIE zhackować panelu, który znajduje się na samej górze (Security Mainframe – zadanie opcjonalne). Po prostu go zostawcie w spokoju.
Doktor / The Doctor
Ukończ poziom „Doktor”. / Complete level 'The Doctor’.
Ukończ rozdział trzeci.
Patriota / The Patriot
Ukończ poziom „Patriota”. / Complete level 'The Patriot’.
Ukończ rozdział czwarty.
Helghast / The Helghast
Ukończ poziom „Helghast”. / Complete level 'The Helghast’.
Ukończ rozdział piąty.
Agent / The Agent
Ukończ poziom „Agent”. / Complete level 'The Agent’.
Ukończ rozdział szósty.
Opiekun / The Handler
Ukończ poziom „Opiekun. / Complete level 'The Handler’.
Ukończ rozdział siódmy.
Martwy / The Dead
Ukończ poziom „Martwy”. / Complete level 'The Dead’.
Ukończ rozdział ósmy.
Niszczyciel / The Destroyer
Ukończ poziom „Niszczyciel”. / Complete level 'The Destroyer’.
Ukończ rozdział dziewiąty.
Nowy cień / New Shadow
Ukończ rozdział „Zbawca” bez zwrócenia na siebie uwagi wrogów. / In 'The Savior’, complete the mission without being spotted.
Jest to ostatni rozdział, gdzie musicie pozostać niezauważeni. Rozdział składa się z jednej sekcji, ale jest jeden punkt kontrolny, zaraz przed wejściem na plac główny. Jeśli do tego momentu nie zostaniecie wykryci, to możecie później restartować od tego punktu kontrolnego. Możecie zostać wykryci na 3 sposoby:
- 1. Przez kamery – wejście w jej polę oznacza natychmiastowe wykrycie. Pod żadnym pozorem nie strzelajcie w nie, bo podczas strzału wyłącza się osłona. Zalecam omijanie szachownicy, którą rzuca na ziemię kamera i wszystko będzie ok.
- Przez żołnierzy – jedyny sposób wykrycia to po prostu zbytnie zbliżenie się do żołnierza. Także dopóki omijacie ich szerokim łukiem to jesteście bezpieczni.
- Przez cywili – taka sama sytuacja jak z żołnierzami. Jeśli się zbliżycie to zdziwią się co się dzieje, a następnie polecą do żołnierza i po sprawie.
Są również trzy zadania, które musicie wykonać na placu. Ich kolejność jest dowolna, ale zalecam najpierw wyłączenie obu kamer, a zostawienie sobie karabinu snajperskiego na sam koniec, jako że dojście do niego wiąże się z omijaniem kilku kamer.
UWAGA:
Jeśli zostaniecie wykryci, to na górze ekranu pojawi się natychmiast odliczanie. Gdyby tak się stało, to zróbcie sobie restart od punktu kontrolnego (jeśli przed nim nie zostaliście wykryci rzecz jasna).
Argument siły? / Violence is the answer?
W misji „Zbawca” zabij 20 żołnierzy, po czym ukończ misję. / In 'The Savior’, kill 20 soldiers and still complete the mission.
Proszta wersja powyższego pucharu. Trzeba po prostu zabić wszystkich żołnierzy w tym rozdziale, a następnie ukończyć misję. Pamiętajcie, że od momentu pierwszego wykrycia macie dokładnie 3:00 minuty na ukończenie całej misji. Jest to wystarczająca ilość czasu, ale mimo wszystko nie zalecam się ociągać. Zadania trzeba wykonać mimo wszystko, więc Wam zostawiam co wolicie zrobić najpierw, czy zabić wszystkich czy najpierw po cichu zadania, a potem zabijać. Osobiście zalecam pierwszą opcję i robienie tego na trybie EASY / NISKI, dzięki czemu nie padniecie tak szybko w razie ostrzału. Po poległych żołnierzach możecie podnieść ich karabin „Rumbler”, który jest jednym z lepszych karabinów w grze i bez problemu sobie poradzicie z resztą. Gdy już nikogo nie będzie placu do zabijania, to szybko wykonujecie zadania i lecicie do ostatniego punktu. Pucharek wpadnie podczas ostatniej cut-scenki.
Zbawca / The Savior
Ukończ misję „Zbawca” i zapobiegnij wybuchowi nowej wojny. / Complete level 'The Savior’ and prevent the escalation of a new war.
Ukończ ostatni rozdział w grze. Sposób wykonania nie ma znaczenia, po prostu go ukończcie po swojemu.
Przechytrzony / Outsmarted
W trybie dla jednego gracza zalicz poczwórne zabójstwo jednym granatem odłamkowym. / In singleplayer, get a quadruple kill with a single Frag Grenade.
Tak naprawdę miejsc, gdzie można to wykonać jest bardzo mało, jako że rzadko kiedy spotykamy się z większą grupą przeciwników, a szczególnie taką, aby stali blisko siebie. Jedyne sensowne miejsce do zrobienia tego pucharku znajduje się w rozdziale „The Destroyer / Niszczyciel”. Chodzi o ostatni moment, kiedy wchodzimy przez podwójne drzwi do dużego pomieszczenia (zaraz za pomieszczeniem z ogromnym hologramem planety), gdzie jesteśmy non-stop atakowani przez grupy przeciwników. Jest to ostatnie pomieszczenie przed końcówką gry. Najpierw musicie pokonać pierwszą falę przeciwników, więc radzę gdzieś się schować i spokojnie ich zabijać. W pewnym momencie, gdy już zabijecie większość, zapisze się Wam Punkt Kontrolny. Jeśli zostały Wam jakieś niedobitki to dobijcie je i lećcie szybko pod jedne z dwojga wejść. Po chwili czekania, drzwi się otworzą i będzie tam grupka dokładnie 6 przeciwników (po obu stronach wychodzą takie same grupy). Najpierw wpuszczacie drona, aby wszystkich ogłuszył, a następnie rzucać granat pośrodku gupki. Po wybuchu pucharek powinien Wam wpaść od razu. Poniżej filmik, który przedstawia całą sytuację:
Przewaga ognia / Outgunned
W kampanii zabij 6 Helghastów, strzałami w głowę, podczas jednego uderzenia adrenaliny. / In singleplayer, kill 6 Helghast with headshots within a single adrenaline rush.
Tak samo jak w powyższym przypadku, najlepsze miejsce do wykonania tego pucharku to właśnie rozdział „The Destroyer / Niszczyciel”, ostatnie pomieszczenie przed końcówką gry (zaraz za tym pomieszczeniem z dużym hologramem planety). Broń jaką zalecam do wykonania tego pucharku to Keyzer, najlepiej z celownikiem ACOG. Dzięki temu będziecie mieć znacznie lepszą celność. Jakbyście nie wiedzieli jak owa broń wygląda, to poniżej screen:
Najpierw musicie pokonać pierwszą falę przeciwników, więc radzę gdzieś się schować i spokojnie ich zabijać. W pewnym momencie, gdy już zabijecie większość, zapisze się Wam Punkt Kontrolny. Jeśli zostały Wam jakieś niedobitki to dobijcie je i lećcie szybko pod jedne z dwojga wejść. Jak tylko otworzą się drzwi, to ładujecie w siebie adrenalinę na i wciskacie celowanie na . Teraz tylko musicie zaliczyć 6 headshotów pod rząd na jednym uderzeniu adrenaliny. Nie zalecam tutaj używania ogłuszania przez drona, ponieważ przeciwnicy odwracają się i schylają, przez co trudniej jest trafić ich w głowę. Jeśli Wam się nie udało, to szybko restartujecie od ostatniego punktu kontrolnego i próbujecie ponownie. Poniżej filmik, na którym możecie zobaczyć w/w sposób:
Wymanewrowani / Outmaneuvered
W trybie dla jednego gracza zastrzel 5 Helghastów podczas zjazdu na linie. / In singleplayer, kill 5 Helghast with gunfire while ziplining.
Chodzi rzecz jasna o linkę/tyrolkę z naszego drona (przesunięcie w prawo na touchpadzie). Najlepsze miejsce do wykonania tego pucharku to drugi rozdział, czyli „The Shadow / Cień”. Dokładnie chodzi o sekcję „You Have the Intel?”, czyli tą która zaczyna się w lesie. Jest to jedyny taki otwarty obszar, gdzie możecie śmiało używać linki. By zabić podczas zjeżdżania trzeba być szybkim. Wystarczy nacelować i wcisnąć . Z tego co zauważyłem to celowanie nie musi być idealne, byle tylko celownik znalazł się na przeciwniku. Moja metoda jest taka, jako że startujemy z góry to najpierw zjeżdżamy na lincę na wieżę najbliżej nas (przy okazji od razu zabijając żołnierza na niej). Następnie obserwujemy, gdzie na dole są jacyś żołnierze i znów zjeżdżamy w ich kierunku przy okazji wykończając któregoś. Warto zostawić przy życiu jednego lub dwóch, aby włączyli alarm. Dzięki temu przeciwnicy będą się non-stop pojawiać i wystarczy tylko zjeżdżać non-stop z wieży i zabijać. Dobrym miejscem jest również to obok wraku statku (ten sam etap). Podchodzimy tam z lekkiego wzniesienia, więc nie ma problemu ze zjazdem na lince. Zaraz obok jest również alarm, więc warto aby przeciwnicy go włączyli. Minus jest taki, że będą oni przychodzić przeważnie zza tego wzniesienia, więc albo będziecie musieli ich wymanewrować, aby znaleźli się na dole, albo próbować w inny sposób.
UWAGA:
Jeśli zostaniecie zabici i zaczniecie od ostatniego punktu kontrolnego, to licznik zabić się Wam resetuje, a przez to trzeba zaczynać na nowo. Możecie ukończyć rozdział nie mając pełnej sumy zabić i następnie wrócić i dokończyć, ale nie możecie dać się po prostu zabić podczas robienia tego. Poniżej filmik, na którym gość robi to w podobny sposób:
Elita komando cieni / Elite Shadow Marshal
Ukończ wszystkie misje na wysokim poziomie trudności. / Complete all missions on Hard difficulty.
Jak sam opis mówi, musicie ukończyć cała grę na najtrudniejszym poziomie trudności. Jeśli zaczęliście na niższym i chcecie rozpocząć od nowa, to wystarczy rozpocząć grę poprzez wybór rozdziałów i zacząć od rozdziału „The Father / Ojciec”. Poziom HARD w tej grze nie jest aż tak trudny jak w innych grach. Zastosowano tutaj standardowy mechanizm, czyli mocniejsi przeciwnicy, słabszy bohater i nic poza tym, czyli jazda po najniższej linii oporu. Warto jeszcze dodać, że na tym poziomie możemy mieć maksymalnie 2x uderzenia adrenaliny, cała reszta bez zmian. Mimo wszystko poniżej zamieszczam kilka wskazówek, na które warto zwrócić uwagę podczas gry na najwyższym poziomie:
- Jeśli to Wasze pierwsze podejście i się zgubicie to wystarczy wcisnąć , aby pokazały się Wam punkty gdzie macie się udać. Co prawda banalna sprawa, ale czasami naprawdę można się pogubić gdzie iść.
- Musicie się skradać za wszelką cenę! Nawet jak dojdzie do walki to koniecznie się gdzieś schowajcie.Nigdy nie atakujcie przeciwników w bezpośrednim starciu, bo nie macie po prostu szans. Na tym poziomie trudności kilka strzałów i leżycie.
- Nigdy nie zapominajcie o DRONIE! Umiejętności takie jak ogłuszenie czy tarcza są po prostu nieocenione w pewnych sytuacjach. Idealnie sprawuje się również jako odwrócenie uwagi. Wystarczy ustawić tryb ataku (przesunięcie w górę na touchpadzie) i przeciwnicy skupią się na dronie, a nie na Was. Macie wtedy mnóstwo czasu na zabicie ich.Umiejętność ogłuszania będzie Wam bardzo potrzeba później w grze, gdy pojawią się przeciwnicy z tarczami elektrycznymi. Jedyny szybki sposób na ich zdjęcie to właśnie użycie drona. Jeśli chodzi o tarczę to, gdy jest większa zadyma, warto wycofać się do przejścia lub ciaśniejszego miejsca i postawienie tam tarczy. Dzięki temu nikt Was nie zajdzie z flanki.
- Pamiętajcie, że macie tylko 2x uderzenia adrenaliny! Jeśli umrzecie zaraz za punktem kontrolnym lub w inny głupi sposób, to znacznie lepiej jest po prostu zrestartować grę od ostatniego punktu kontrolnego. Dzięki temu oszczędzacie adrenalinę na ważniejsze sytuacje.Osobiście zalecam używać adrenaliny przy większych zadymach, ponieważ możecie zwolnić czas na i łatwo rozprawić się z większością wrogów.
- Jeśli nie znacie jeszcze dobrze umiejscowienia przeciwników, to skanujcie otoczenia praktycznie non-stop!Skanować możecie na i nie możecie dopuścić do przegrzania skanera (kreska nie może dojść do samego końca). Jeśli go przegrzejecie to zaznaczenia znikają i trzeba czekać aż skaner będzie ponownie dostępny.
- Używajcie ataku ręcznego , jako że jest on szybki, cichy i zabójczy. Oczywiście chodzi o sytuacje, które dopuszczają taką możliwość. W każdym razie, w ciasnych pomieszczeniach z małą liczbą przeciwników, jest on idealny. Jak już dojdzie do ostrzału to stosujcie ten atak jedynie, gdy przeciwnik sam zbliży się do Was na taką odległość (a często się zdarza).
- Znajdźcie swoją ulubioną broń i trzymajcie się jej za wszelką cenę.Wg mnie podstawowe bronie są bardzo słabe. Najlepszą bronią dla mnie jest KEYZER z lunetą ACOG lub ewentualnie VLUG, czyli szybki karabinek. Nasz podstawy karabin zalecam przestawić w tryb snajperski i ściągać jednym strzałem przeciwników, którzy są znacznie oddaleni (ale bardzo rzadko się to zdarza). Plusy są takie, że dzięki dodatkowej lunecie, można bardzo łatwo celować w głowę i zabijać jednym strzałem. Również nie trzeba martwić się o amunicję, jako że jest to podstawowa broń z jakiej korzystają przeciwnicy.
- Może to głupio zabrzmi, ale zawsze upewnijcie się, że macie przeładowaną broń przed wejściem do nowego pomieszczenia. Piszę o tym, bo przeładowywanie broni w tej grze dość długo trwa, a łatwo o tym zapomnieć i potem można bardzo łatwo dać się zabić podczas przeładowywania.
- W późniejszym etapie gry, gdy pojawią się roboty, warto być uzbrojonym w granaty EMP. Dzięki temu ogłuszycie go na chwilę i będzie Wam dużo łatwiej go pokonać.Wybuchowe granaty są później i tak praktycznie zbędne (jedynie na samym końcu się przydadzą), także nie zapominajcie o tym.
Tak jak pisałem wyżej, tryb HARD nie jest specjalnie trudny. Wiele etapów można bez problemu ukończyć bez ponoszenia śmierci. Wystarczy ostrożna gra, skanowanie otoczenia i wykańczanie przeciwników przy użyciu ataku ręcznego (lub broń z tłumikiem), gdy jest to możliwe.
Sumienny zabójca / Conscientious Killer
Ukończ kampanię na dowolnym poziomie trudności, nie zabijając przy tym żadnego cywila. / Complete the campaign on any difficulty without shooting any civilians.
Pucharek jest o tyle problematyczny, że nie mamy nigdzie wglądu w to czy zabiliśmy jakiś cywilów podczas naszej przygody w kampanii. Dlatego jeśli ukończyliście grę i nie dostaliście tego pucharku to wniosek jest jeden, trzeba szukać. Miejsca, gdzie możemy zabić cywili to:
– Rozdział 5 – The Helghast / Helghast
– Rozdział 10 – The Savior / Zbawca
Radzę zacząć od rozdziału 5, jako że tam najłatwiej jest zabić cywila, ponieważ jest spora zadyma. Najlepiej schować i skanować otoczenie aż nie zaznaczy Wam przeciwników. Gdy już ich zaznaczycie to rozeznajcie się czy w pobliżu nie stoi żaden cywil, a dopiero potem strzelajcie. Tak naprawdę najtrudniejszy jest sam początek, bo cywile dosłownie biegają nam przed celownikiem. Jak zabijecie przeciwników to upewnijcie się czy obok nich nie leżą czasem zwłoki jakiegoś cywila. Co do rozdziału 10 to można go ukończyć bez zabijania nikogo tak naprawdę, także tutaj pozostaje kwestia jak sami to rozegraliście wcześniej. Jeśli robiliście tą misję na „rambo” to warto ją powtórzyć. Ale jak jesteście pewni, że nikogo tutaj nie zabiliście to zalecam rozpocząć od rozdziału 5. By pucharek wpadł, musicie ukończyć całą sekcję bądź rozdział (już nie pamiętam dokładnie). W każdym razie trzeba dojść do końca. Jak wszystko poszło ok to pucharek Wam wpadnie, a jak nie to trzeba próbować dalej lub w kolejnym rozdziale.
Cienia nie da się zabić / Shadows Cannot Be Killed
Ukończ kampanię na dowolnym poziomie trudności, nie ginąc ani razu. / Complete the campaign on any difficulty without dying.
Jak sam opis mówi, musicie ukończyć grę bez ponoszenia śmierci. Na szczęście nie musi to być cała osobna kampania ukończona raz jeszcze, tylko można spokojnie robić to rozdział po rozdziale oraz sekcja po sekcji, gdy już ukończyliście grę. W menu wyboru rozdziałów macie dokładnie napisane ile ponieśliście śmierci w danej sekcji. Jeśli widnieje tam „0” to wiadomo, idziecie dalej i szukacie tych gdzie polegliście. Zalecam robienie pucharku na najłatwiejszym poziomie. Umrzeć na tym poziomie to trzeba naprawdę się postarać. Oczywiście jak wpadniecie w dużą grupę przeciwników to nie macie szans, pomimo że jest to poziom łatwy to wciąż trzeba uważać.
UWAGA:
Gdy będziecie zbliżać się ku śmierci (ekran będzie robił się coraz bardziej czerwony, tak samo dioda na padzie) to szybko wciśnijcie przycisk „Options” i zrestartujcie grę od ostatniego punktu kontrolnego! W momencie, gdy poniesiecie śmierć jest ona już zaliczona, bez względu czy zrestartujecie czy nie. Jedyna opcja wtedy to restart całej misji od nowa, także warto uważać i restartować przed padnięciem.
Zbieracz / Gatherer
Znajdź 50% przedmiotów do kolekcji w trybie kampanii. / Find 50% of the collectibles in the campaign.
Czytaj opis pucharku The Knowledge / Wiedza.
Wiedza / The Knowledge
Znajdź wszystkie przedmioty do kolekcji w trybie kampanii. / Find all collectibles in the campaign.
Wszystkich znajdziek w grze mamy 98 sztuk, które są podzielone na 4 rodzaje:
- Audio Logi – 35 sztuk
- Komiksy – 35 sztuk
- Gazety – 9 sztuk
- Akta – 19 sztuk
Każda znaleziona sztuka jest zapisywana dopiero po dotarciu do punktu kontrolnego. Jeśli wyjdziecie z gry zanim się zdąży zapisać to wniosek jest jasny. Dlatego obserwujecie w lewym dolnym rogu kiedy nastąpi zapis i możecie wtedy wyjść. Ilość zebranych sztuk w danym rozdziale możecie sprawdzić w: PAUZA > KOLEKCJ > Macie dokładnie czego Wam brakuje i gdzie możecie znaleźć brakujący przedmiot. Wklejam Wam linki, gdzie macie dokładnie opisane co gdzie się znajduje + zdjęcia + filmiki.
Linki do poradników ze znajdźkami:
– Wersja tekstowa + screeny: http://www.gamesradar.com/killzone-shadow-fall-collectible-locations-guide/
–Wersja z YouTube: FILMIK
Osobiście korzystałem z tej pierwszej wersji i uważam, że jest świetna. Bez problemu znajdziecie z nią to co trzeba. Jeśli wolicie wersję „w ruchu” to PowerPyx dostarczył Wam dokładny poradnik rozdział po rozdziale.
Turysta / Tourist
Rozegraj grę na każdej mapie trybu wieloosobowego. / Complete a match on every multiplayer map.
Czytaj opis pucharu Dominator / Dominator.
Dominator / Dominator
Wygraj grę na każdej mapie trybu wieloosobowego. / Win a match on every multiplayer map.
Wszystkich map obecnie mamy 10 (19 lutego 2014 roku ma dojść kolejna paczka darmowych map, ale one nie będą liczone raczej do pucharu, w razie czego zrobię update). Jednak nie wszystkie mapy są dostępne we wszystkich trybach, np. w trybie Team Deathmatch mamy tylko 7 map. W Warzone’ach mamy dostęp do pozostałych 3, jako że tam gramy na wszystkich mapach. Do tego dochodzą również tryby robione przez graczy, które również się zaliczają. Lista podstawowych map wymaganych do pucharu:
- The Divide
- The Spire
- The Park
- The Station
- The Wall
- The Penthouse
- The Factory
- The Forest
- The Remains
- The Slums
Zadanie jest proste, trzeba po prostu wygrać ze swoją drużyną na każdej mapie. Problem polega na tym, że zrobienie tego w takich trybach jak TDM czy oficjalny Warzone zajmie wam wieki, a dlaczego? Ponieważ po każdym meczu jest losowanie kolejnej mapy i przeważnie losowane są non-stop 3 lub 4 te same mapy, także te mniej popularne trafiają się bardzo rzadko, a przecież pozostaje jeszcze kwestia wygrania na nich. Przebieg wygranych na danych mapach możecie zawsze sprawdzić w menu: MOJA KARIERA > WYZWANIA > GRA ONLINE.
UWAGA:
Jeśli będziecie grać na trybach robionych przez graczy to musicie zwrócić uwagę czy są włączone boty i możliwość robienia wyzwań/pucharów. Jeśli boty są włączone to automatycznie wyłącza się opcja zrobienia jakiegokolwiek wyzwania/pucharu. Dlatego upewnijcie się, że gracie na serwerze, gdzie jest to możliwe do zrobienia.
UWAGA #2:
Wraz z patchem 1.09, tryb Team Deathmatch posiada w końcu wszystkie dostępne mapy.
Na dobrej drodze / On Your Way
Ukończ 200 wyzwań. / Complete 200 challenges.
Czytaj opis pucharu Multiplayer Elite / Elita trybu wieloosobowego.
Elita trybu wieloosobowego / Multiplayer Elite
Ukończ 400 wyzwań. / Complete 400 challenges.
W grze obecnie jest dostępnych około 1595 wyzwań, także zrobienie 400 to będzie po prostu kwestia czasu. Wyzwania wpadają za dosłownie wszystko, każdy typ zabicia, każdą bronią, umiejętnością, każdą klasą, granie na danej mapie, wygrywanie, itd. Na początku gry będą się one sypać jak z rękawa, a 50% i tak nie będziecie wiedzieć za co są. Przebieg Waszych wyzwań możecie sobie sprawdzić w: MOJA KARIERA > WYZWANIA. Lista wyzwań poniżej:
- Online Play / Gra Online – 233 Wyzwań
- Kills & Headshots / Zabicia & Strzały w głowę – 131 Wyzwań
- Scout Abilities / Umiejętności Zwiadowcy – 62 Wyzwań
- Assault Abilities / Umiejętności Szturmowca – 66 Wyzwań
- Support Abilities / Umiejętności Wsparcia – 98 Wyzwań
- Missions / Misje (8 różnych) – 315 Wyzwań
- Mission Specials / Misje Specjalne – 16 Wyzwań
- Scout Weapons / Bronie Zwiadowcy – 52 Wyzwań
- Assault Weapons / Bronie Szturmowca – 56 Wyzwań
- Support Weapons / Bronie Wsparcia – 54 Wyzwań
- Shared Weapons / Bronie wspólne – 17 Wyzwań
- Weapon Attachments / Dodatki do broni – 78 Wyzwań
Tak jak pisałem wyżej, jest to kwestia czasu. Nie zwracajcie w ogóle uwagi na nie, jako że 400 wpadnie w miarę szybko. Osobiście miałem około 800, gdy zdobyłem platynę. Na początku lecą one bardzo szybko, ale z czasem zaczną wpadać w mniejszych ilościach. Mimo wszystko nie jest to żadna przeszkoda, bo gdy zwolnią to i tak będziecie już mieć te 400.
Milion punktów / Million Points
Zdobądź 1 000 000 punktów w trybie wieloosobowym. / Get a total of 1,000,000 points in multiplayer.
Punkty są przyznawane tak jak w większości obecnych gier online, czyli za zabicia bronią, granatem, nożem, itd. Również punkty lecą za nasze działania na polu bitwy, czyli wykorzystanie umiejętności, wskrzeszanie, zabijanie przy pomocy umiejętności (wieżyczka, drony), itd. Na końcu każdego meczu możecie sprawdzić ile punktu zdobyliście. Co równe sumy (bodajże co 100,000 punktów) będzie informowani o przebiegu w postaci odkrycia kolejnego wyzwania. Oczywiście przebieg i ilość zdobytych punktów, standardowo możecie sprawdzić w menu: MOJA KARIERA > WYZWANIA. Mimo wszystko, jak pisałem już wcześniej, 1,000,000 punktów wpadnie Wam prędzej czy później na drodze do platyny, więc tak samo nie musicie sobie nimi głowy zawracać. Osobiście miałem znacznie więcej, a ten pucharek mi wpadł dopiero, gdy robiłem drugą klasę żołnierza, także mniej więcej w połowie zabawy w trybie online.
UWAGA:
Jeśli będziecie grać na trybach robionych przez graczy to musicie zwrócić uwagę czy są włączone boty i możliwość robienia wyzwań/pucharów. Jeśli boty są włączone to automatycznie wyłącza się opcja zrobienia jakiegokolwiek wyzwania/pucharu, a przy tym rzecz jasna nie wpadają Wam również punkty.
Zwiadowca / Scout
Maksymalnie rozwiń dowolną rozwijalną zdolność zwiadowcy. / Max out any upgradable Scout ability.
Czytaj opis pucharu Jack Of All Trades / Złota rączka.
Żołnierz wsparcia / Support
Maksymalnie rozwiń dowolną rozwijalną zdolność żołnierza wsparcia. / Max out any upgradable Support ability.
Czytaj opis pucharu Jack Of All Trades / Złota rączka.
Szturmowiec / Assault
Maksymalnie rozwiń dowolną rozwijalną zdolność szturmowca. / Max out any upgradable Assault ability.
Czytaj opis pucharu Jack Of All Trades / Złota rączka.
Złota rączka / Jack Of All Trades
Maksymalnie rozwiń wszystkie rozwijalne zdolności. / Max out all upgradable abilities.
Pora na najtrudniejszy puchar z całej gry… Niestety, ale zrobienie tego trofeum zajmie Wam lwią część czasu jaki spędzicie przy tym produkcie. Puchar sam w sobie może nie jest tyle trudne, ale bardzo czasochłonny, dlatego radzę uzbroić się w cierpliwość. Poniżej przedstawiam Wam klasowe umiejętności, które trzeba wylevelować do maksimum oraz moje własne wskazówki, które mogą Wam pomóc nieco przyśpieszyć ten proces. Lista klasowych umiejętności (od najtrudniejszych):
ASSAULT / SZTURMOWIEC
– Nano Shield – zabij 300 wrogów strzelając przez swoją tarczę
Wskazówka:
- Najlepiej jest to robić w normalnym trybie Team Deathmatch, jako że tutaj są cały czas pełne pokoje. Im więcej ludzi tym lepiej, ponieważ zawsze ktoś się Wam trafi do zabicia. Tarcze koniecznie stawiajcie w punktach zapalnych lub na drodze, gdzie biegają przeciwnicy. Każda mapa ma takie miejsca, dlatego musicie je poznać. Dla mnie najlepsze mapy do robienia tej umiejętności to „Park” oraz „Las”. W „Lesie” warto od razu biegnąć na samą górę mapy i tam położyć tarczę i czekać aż przeciwnicy zaczną nadbiegać. Jeśli chodzi o „Park” to tutaj miejscem gdzie jest wieczna zadyma, jest ten zielony pokój w centralnej części, ale radzę ustawiać się tam pod samą ścianą z tyłu, ponieważ non-stop wlatują tam granaty i tarcza pada od razu. Idealnym miejscem jest ustawienie się na dolnym piętrze, obok miejsca gdzie wylatują przeciwnicy. Jest to kamperstwo niestety, ale łatwo nabić tak kilka zabić. Po pewnym czasie już sobie wyrobicie nawyk, że jak kogoś zobaczycie to od razu tarcza na ziemię i strzelacie przez nią. Plus jest taki, że tarcza to główna umiejętność, więc będziecie ją robić non-stop podczas robienia innych umiejętności Szturmowca. Minus, że niestety ogranicza ona trochę Wasze ruchy, ponieważ przeciwnik musi być zabity przez tarczę.
– Drone Buddy – zabij 300 przeciwników przy użyciu drony
Wskazówka:
- Jest to wg mnie najtrudniejsza umiejętność ze wszystkich. Zajmuje bardzo dużo czasu, a żeby kogokolwiek zabić droną to trzeba go praktycznie zajść od tyłu. Jeśli ktoś zacznie pierwszy do Was strzelać to w 99% nie ma szans, żeby drona go wykończyła. Na co warto zwrócić uwagę to to, że co jakiś czas pojawiają się pokoje robione przez ludzi, pt. „Drone Buddy boost” lub „Drone Buddy Killing”. W takich pokojach używa się tylko i wyłącznie tej drony do zabijania i można bardzo łatwo nabić nawet 100 zabić za jednym podejściem. Trzeba jednak uważać, ponieważ GG (Guerilla Games) usuwa takie pokoje, a ludziom którzy boostują zbyt dużo, wysyłają ostrzeżenia na konto PSN. Także radzę uważać. Jeśli widzicie taki pokój to pograjcie w nim maksymalnie 30 minut i wróćcie do normalnych gier. Potem znowu można trochę pograć i wrócić. Pod żadnym pozorem nie dobijajcie do maksimum w takim pokoju! Jeśli zrobicie max level w takim utworzonym pokoju, to warna macie jak w banku. Jeśli chcecie robić to normalnie to po prostu nie ma innej opcji jak bieganie z non-stop wystawioną droną. Czasami zdarza się tak, że ktoś będzie chciał Was zajść od tyłu, to drona powinna go spokojnie wykończyć. Pamiętajcie również, że drona jest obok Was, więc w pewnych sytuacjach możecie się schować za murek i lekko wychylić, żeby drona widziała przeciwnika, a Wy pozostaniecie schowani. Dzięki temu strzela tylko drona. W razie bezpośrednich starć warto zmiękczyć przeciwnika kilkoma strzałami z broni głównej i poczekać, żeby drona go wykończyła. Niestety takie akcje rzadko kiedy się udają, więc radzę stronić od tego typu zabaw i po prostu szukać w miarę łatwych celów.
– Stun Blast – ogłusz 500 przeciwników
Wskazówka:
- Bardzo prosta umiejętność i pomimo wymogu 500 przeciwników, zrobicie ją w mgnieniu oka. Pamiętajcie, że chodzi tylko i wyłącznie o ogłuszenie, nie musicie dobijać ogłuszonego wroga. Idealnym miejscem jest mapa „Park”, jako że tutaj zawsze w centralnej części (zielony pokój) jest zadyma. Wystarczy wlecieć w tłum, szybko odpalić ogłuszenie i patrzeć jak wpadają punkty za kolejnych ogłuszonych przeciwników. Tym sposobem można nabić koło 100 ogłuszeń w jednym meczu. To samo tyczy się innych map. Praktycznie zawsze dochodzi do jakiś starć w danym miejscu, gdzie znajduje się większa grupka przeciwników. Oczywiście wyróbcie sobie nawyk, że jak tylko ktoś Was zaskoczy to od razu wciskacie , aby ogłuszyć gościa. Nawet jeśli zdąży Was zabić, to powinno Wam go zaliczyć.
SUPPORT / WSPARCIE
– Air Support – zabij 400 przeciwników przy użyciu Drona powietrznego
Wskazówka:
- Kolejna najtrudniejsza umiejętność, która zajmie Wam długie godziny. Problem jest taki, że nie na każdej mapie tego drona można użyć. Nie można go używać wewnątrz budynków, co praktycznie eliminuje go na większości map. Najlepsze mapy do używania tego drona to: Forest (Las), Remains (Ruiny?) oraz Wall (Mur). W Lesie drona można wyrzucić praktycznie wszędzie i zawsze zgarnie jakieś kille, ale najlepszym miejscem jest sama góra. Gdy rozpoczyna się runda to lecicie tam i jeszcze zanim dobiegniecie to już rzucacie tam tego drona. Jeśli będzie biegło tam kilku przeciwników, to bez problemu drona ich wyłapie. Ogólnie zawsze warto rzucać drona koło rzeki. Również świetnym miejscem jest centralny punkt mapy, obok tego palącego się wraku, jako że tam też non-stop ktoś przebiega. Na Ruinach sprawa jest troszkę inna. Mapa jest tak skonstruowana, że obie drużyny wylatują z boków budynku i wbiegają do tego ustawionego pośrodku. Zadyma przeważnie jest pod wejściami i tutaj właśnie trzeba rzucić drona. Jeśli Wasza drużyna przyciśnie przeciwnika pod samą bazę to wiadomo, rzucacie drona praktycznie przed ich wejście, ale nie za blisko bo rozwalą go wieżyczki. Jeśli chodzi o Mur tu tutaj sprawa prosta. Mapa składa się z tak jakby dwóch części, dolnej i górnej. Drona rzucacie praktycznie pod samo wyjście przeciwnika na mapę, ewentualnie na sam środek mapy. Gdy dron lata to Wam radzę się schować, bo w przypadku śmierci dron znika razem z Wami. Warto również patrzeć na utworzone przez ludzi pokoje, ponieważ pod Air Drone są tworzone bardzo często. Pokój zawsze jest tworzony na mapie MUR i obie ekipy spotykają się na środku, rzucają drona i wskrzeszają się, gdy ktoś umrze. Dzięki temu dron zbiera kille, a Wy jeszcze przy okazji robicie sobie umiejętność wskrzeszania. Ostatnio taki pokój był nawet w „Wyborze Tygodnia” i zwał się „Air Drone Gauntlet” i był non-stop pełny. Pod żadnym pozorem nie dobijajcie do maksimum w takim pokoju! Jeśli zrobicie max level w takim utworzonym pokoju, to warna macie jak w banku.
– Supply Box – niech koledzy z drużyny użyją Twojej skrzynki 250 razy
Wskazówka:
- Umiejętność ta może być bardzo prosta, albo bardzo trudna, wszystko zależy od tego jak to rozegracie i na kogo traficie. Jeśli chcecie robić tą umiejętność w oficjalnych pokojach, to moja jedyna rada jest taka, aby rzucać skrzynkę pod nogi w punktach zapalnych na danej mapie. Najlepszą mapą jest wg mnie PARK oraz STACJA. W PARKU wystarczy położyć skrzynkę przed zielonym pokojem i zawsze ktoś podniesie, ewentualnie w środku, ale prawdopodobieństwo, że zaraz ją ktoś rozwali jest bardzo duże. Na STACJI trzeba szukać jakiś snajperów, przeważnie ustawiają się w tych najwyższych piętrach zaraz na przeciwko bazy wroga. Wystarczy mu położyć taką skrzynkę pod nogami i będzie sobie co jakiś czas podnosić amunicję. Raz trafiłem gościa, który mi tak nabił około 50 podniesień w jednym meczu. Druga metoda, dużo prostsza, to znalezienie sobie kogoś do zrobienia tego. Typ rozgrywki nie ma znaczenia, można to robić nawet na oficjalnym dla większego bezpieczeństwa. Ustawiacie się we własnej bazie, rzucacie sobie skrzynki i non-stop wciskacie , aby podnieść. W jednym meczu spokojnie zrobicie ze 100 podniesień, także góra 3 mecze i umiejętność macie z głowy. Sposób robienia zostawiam już Wam.
– Revive Drone – podnieś 500 zabitych kolegów z drużyny
Wskazówka:
- Jest to Wasza główna umiejętność, także podnosić będziecie każdego praktycznie non-stop. Gdy widzicie, że ktoś leży i jeszcze „wije się w bólach” to wystarczy wcisnąć i dron go podniesie. Wystarczy, że to zrobicie i macie zaliczone, a czy gość wykorzysta i wstanie czy nie to już nie Wasza sprawa. Jeśli chcecie to zrobić jak najszybciej to polecam to robić razem z Air Supportem, w pokojach gdzie korzysta się tylko z tego drona. Jako, że wszyscy stoją w jednym miejscu tam to non-stop ktoś umiera i można wskrzeszać wręcz bez końca. Puszczacie swoją dronę (jeśli nie macie zrobionej) i obserwujecie czy ktoś nie umarł. W przypadku, gdy Wy umrzecie i tak zaraz Was ktoś podniesie, więc nie ma obaw. W przypadku chęci robienia normalną metodą również nie ma się czego bać. Tak jak mówiłem, trup ściele się gęsto w online, także chętnych do wskrzeszania nie brakuje.
– Turret – zabij 400 wrogów przy użyciu wieżyczki
Wskazówka:
- Bardzo prosta umiejętność, bez problemu zrobicie ją w oficjalnych pokojach. Najważniejsza kwestia to po prostu odpowiednie ustawienie wieżyczki, tak żeby Wam jej nie zniszczyli, a żeby zebrała kilka zabić. Opiszę miejsca na kilku najpopularniejszych mapach, gdzie warto ustawiać wieżyczkę, ale myślę że sami spokojnie to ogarniecie. Po prostu trzeba ustawić ją zawsze bardziej z tyłu, a nie na samym froncie, bo zawsze ją ktoś rozwali.
PARK – tutaj radzę ustawiać wieżyczkę w zupełnie innym miejscu. Zaraz jak wybiegniecie głównym wyjściem (na górze) to nie idziecie w stronę centralnego zielonego pokoju, tylko w stronę tego korytarza po drugiej stronie. Stawiacie wieżyczkę zaraz przy samym wejściu do tego korytarza i po prostu czekacie. Praktycznie zawsze przeciwnicy próbują tamtędy zajść nas od tyłu i wieżyczka zbiera zabicia aż miło. Radzę trzymać się z dala od zielonego pokoju, bo wieżyczka jest bardzo słabo i łatwo ją zniszczyć.
LAS – tutaj koniecznie musicie biec na samą górę jak najszybciej. Stawiacie wieżyczkę pierwszy raz obok dużej skały, tak żeby widziała nadchodzących z drugiej strony przeciwników. Jeśli Wam ją zniszczą to musicie potem próbować we wcześniejszych miejscach, jeśli Wasza drużyna utrzyma górę to stawiacie wieżyczkę na górze tej skałki obok rzeki (jest tam również ten mały biały maszt). Oczywiście wieżyczka musi być skierowana w stronę bazy wroga. Innym świetnym miejscem jest ustawienie wieżyczki na tym gzymsie, nad palącym się wrakiem. Ustawiacie ją u góry, tak żeby obejmowała drogę, którą biegają przeciwnicy. Tutaj również można dorobić się kilkunastu zabić.
RUINY – na ruinach sprawa jest inna, bo wszystko zależy od tego czy Wasza drużyna zdoła utrzymać centralny budynek w pierwszej fazie czy nie. Jeśli tak, to stawiacie wieżyczkę przy drugim wejściu, gdzie wbiegają przeciwnicy. Jeśli nie uda się utrzymać, to musicie po prostu improwizować i stawiać wieżyczkę przed swoim wejściem, bo przeciwnik zawsze stara się zrobić base rape.
MUR – tutaj znalazłem idealne miejsce na wieżyczkę. Lecicie górną częścią i ustawiacie wieżyczkę na samym końcu, tak żeby obejmowana ten rów na środku i wejście z boku. Jest to najlepsze miejsce i wieżyczka kosi tam wybiegających przeciwników aż miło. Nikt nie spodziewa się tam wieżyczki i to właśnie ich gubi.
Myślę, że wieżyczkę zrobicie bez problemu. Dla mnie zabawa z nią była przyjemna i naprawdę szybko to zleciało. Wystarczy trzymać się trybu TDM i wiedzieć, gdzie mniej więcej jest wróg, aby nie stawiać wieżyczki w pustych miejscach.
– Spawn Beacon – niech 200 kolegów z drużyny użyje Twojego „bekona” do respawnu.
Wskazówka:
- Najprostsza i najszybsza umiejętność supportu. Dobre ustawienie punktu nie tylko nabija Wam licznik jak szalony, ale również daje ogromną przewagę całej drużyny. Jeśli ustawicie go w odpowiednich miejscach to macie gwarantowane, że zawsze będą go używać do odnowienia się. Warto pamiętać, żeby stawiać go w jakimś ukryciu, nigdy na widoku, ponieważ łatwo go zniszczyć. Tak jak samo jak w przypadku wieżyczki, opiszę na podstawie kilku najpopularniejszych map, gdzie warto go stawiać.
LAS – zaraz przed wejściem na samą górę. Jeśli Wasza drużyna zdoła się przebić, to stawiacie go na samej górze. Pilnujcie, żeby nikt go Wam nie zniszczył, a jeśli tak się stanie to w miarę możliwości stawiajcie od razu nowy. Drugim miejscem jest sam dół, obok tej małej wieży, na którą można wejść. Tutaj również dochodzi do zadym i jeśli góra jest przejęta, to warto tutaj spróbować.
PARK – wystarczy, że powiem tyle….Przed wejściem do zielonego pokoju, najlepiej w tych miejscach z kwiatkami, jako że przeciwnik wtedy go nie widzi. Park to najlepsza mapa dla stawiania bekona. Zrobiłem praktycznie całą umiejętność w przeciągu dwóch meczy, gdzie większość była właśnie na parku. W przypadku, gdy dojdzie do base rape’u to stawiajcie punkt przy samym wyjściu (przed pomarańczową ścianą zaraz).
RUINY – tutaj również krótko, przed wejściem do centralnego budynku, a jeśli Waszej drużynie uda się go przejąć to gdzieś w środku. Ja zawsze stawiałem na dole, w szybie wentylacyjnym (tam gdzie jest tak czerwono). Praktycznie nigdy mi go tam nie zniszczono, chyba że przez przypadek.
STACJA – tutaj jest różnie, bo mapa dość duża i zadymy są w różnych punktach. Jednak warto zainteresować się górnymi piętrami, jako że są to bezpieczne miejsca dla naszych punktów. Innym popularnym miejscem jest mniej więcej pod samą ścianą po drugiej stronie mapy (środek – góra). Jest taka przeszklona winda i bardzo ciemno, dlatego nie widać tego punktu, a i jest blisko do bazy przeciwnika.
SCOUT / ZWIADOWCA
– Cloak – zabij 400 wrogów podczas używania maskowania
Wskazówka:
- Umiejętność nie jest trudna do zrobienia, ale niestety trwa ona bardzo długo. Nie ma sobie sensu zawracać głowy pokojami robionymi przez innych, tutaj najlepiej trzymać się oficjalnych bo chcecie mieć jak najwięcej ludzi na mapie. Minus jest taki, że podczas maskowania można używać tylko noża i nic więcej. Plus jest taki, że zabijacie jednym pociągnięciem, ale niekiedy zdarzają się straszne cuda. Nie będę opisywał na podstawie map, gdzie co i jak, bo tutaj to nie działa w ten sposób. NIGDY nie atakujcie przeciwnika bezpośrednio od frontu. Granie Zwiadowcą z użyciem Maskowania wymusza na Was zupełnie inny styl gry. Musicie chodzić zawsze innymi drogami i starać się zajść od tyłu przeciwnika. Do ataku używajcie , jako że jest to dużo szybsze niż prawa gałka. Nie wiem czemu, ale podczas maskowania i zabijania nożem, nie włącza się ta krótka animacja wykończenia. Po prostu machacie nożem i gość umiera. Podobno zostało to zmienione w patchu, ale głowy nie daję. W każdym razie musicie być dosłownie na przeciwniku, bo jeśli będziecie trochę dalej to zabicie Wam nie wpadnie. Już setki razy wpadałem we frustrację, jak stojąc dosłownie metr od przeciwnika i machając tym nożem jak głupi, zostałem zabijany, a on jak gdyby nigdy nic poszedł dalej… Także detekcja uderzeń nożem jest wg mnie skopana na maksa i musicie brać na to poprawkę. Co by nie mówić, uważam że robienie tej umiejętności jest bardzo fajne. Raz, że prowadzimy zupełnie inny styl grania, a dwa że jest frajda gdy się nam uda zabić w ten sposób. Grając normalnie w trybie TDM, na jeden mecz udawało mi się czasami nawet dobić do 30 zabić, ale normalnie tak z 15 bez problemu wpada, także można sobie łatwo policzyć ile meczy trzeba rozegrać. Pamiętajcie, żeby nigdy nie sprintować na pałę, a jak jesteście blisko większej grupy, która leci na Was, to kucnijcie gdzieś w kącie, gwarantuje że Was nie zauważą, a potem będziecie mogli wbijać kosę w plecy.
– Tactical Echo – zaznacz 500 wrogów przy użyciu skanera
Wskazówka:
- Jest to Wasza główna umiejętność, więc wpadnie Wam prędzej czy później podczas robienia pozostałych rzeczy. Uważajcie, żeby nie przegrzać skanera i nie dobić nim do samego końca. Musicie puścić przycisk przed ostatnią kreską. Jak go przegrzejecie to zaznaczenia zostają anulowane, a Wy musicie poczekać aż skaner będzie można znowu używać. Pamiętajcie również, że gdy idzie fala skanera, to przeciwnik również ją widzi, przez co możecie zostać łatwo wykryci. Przeważnie olewają to, ale jak zajdziecie ich od tyłu i puścicie falę to domyślą się od razu, że ktoś jest za nimi. Skaner idealnie działa wraz z umiejętnością maskowania. Można się przyczaić gdzieś przy większej zadymie i non-stop zaznaczać przeciwników. Idealne mapy to PARK oraz RUINY, jako że tutaj zadymy są w tych samym miejscach przez większość meczu, więc łatwo sobie nabić licznik. Wystarczy tylko skanować i zaznaczać, nic więcej. Jeśli ktoś zabije zaznaczonego to macie dodatkowe punkty, ale jak nie to nic się nie dzieje, jako że wymagane są same zaznaczenia.
– Stun Drone – zaznacz 500 wrogów przy użyciu skanera.
Wskazówka:
- Najłatwiejsza umiejętność zwiadowcy do zrobienia. Jest dużo prostsza do zrobienia niż ta u szturmowca. Dlaczego? Ponieważ tutaj macie drona, który ogłusza, a nie Wy sami. Możecie postawić drona przy jakimś wejściu, a gdy wykryje zbliżającego się przeciwnika do sam do niego poleci i go ogłuszy. Mimo wszystko zalecam metodę taką samą jak w przypadku szturmowca, czyli wbieganie w większe grupy przeciwników i puszczanie ogłuszenia. Czasami może wpaść nawet i z 5 ogłuszeń za jednym razem, a po śmierci macie od razu dostępną umiejętność, więc można to powtarzać w nieskończoność. Najlepsza mapa to PARK i standardowo zielony pokój. Idealnie jest jak przeciwnik się tam zabunkruje. Wystarczy wlecieć, puścić i tylko patrzeć jak lecą Wam punkty za ogłuszenia. Oczywiście od razu padniecie, ale liczba ogłuszonych rośnie, także bez obaw. Również warto zostawiać drona na drogach, którymi często biega przeciwnik. Jak już pisałem, dron sam wykrywa czy ktoś biegnie czy nie, dlatego on sam sobie do niego podleci i go ogłuszy, a Wy możecie być na drugim końcu mapy. Minus jest taki, że ktoś z dobrym refleksem bez problemu zniszczy takiego nadlatującego drona.
Rusznikarz / Weapons Specialist
Odblokuj wszystkie akcesoria do wszystkich broni. / Unlock all attachments for all weapons.
Akcesoria, to zaraz po umiejętnościach kolejna katorga. Na szczęście w porównaniu z tymi poprzednimi nie jest tak źle, ponieważ akcesoria zrobicie w miarę szybko i bez problemu podczas robienia samych umiejętności. Jedynie akcesoria snajpera wymagają minimalnie więcej od nas, ale nie jest to nic strasznego. Wszystko opisałem poniżej, wg klas:
ASSAULT / SZTURMOWIEC
1. LS21 Valk
- HOLO
1. Zabij 10 przeciwników przy użyciu LS21 Valk z włączonym przybliżeniem ().
- ACOG
1. Zabij 25 przeciwników przy użyciu LS21 Valk z włączonym przybliżeniem HOLO.
2. Zabij 1 przeciwnika strzałem w głowę przy użyciu LS21 Valk z włączonym przybliżeniem HOLO.
- SHOTGUN
1. Zabij 50 przciwników przy użyciu LS21 Valk.
2. Zabij 50 przciwników przy użyciu LS36 Breacher.
3. Ogłusz 50 przeciwników przy pomocy umiejętności szturmowca „Stun / Ogłuszenie”.
- CELOWNIK LASEROWY:
1. Zabij 15 przeciwników w jednej rundzie przy użyciu LS21 Valk.
2. Ogłusz 75 przeciwników przy pomocy umiejętności szturmowca „Stun / Ogłuszenie”.
3. Zabij 25 przeciwników przy użyciu Buddy Drona.
2. StA25 Vlug
- HOLO
1. Zabij 10 przeciwników przy użyciu StA25 Vlug z włączonym przybliżeniem ().
- ACOG
1. Zabij 25 przeciwników przy użyciu StA25 Vlug z włączonym przybliżeniem HOLO.
2. Zabij 1 przeciwnika strzałem w głowę przy użyciu StA25 Vlug z włączonym przybliżeniem HOLO.
- SHOTGUN
1. Zabij 50 przciwników przy użyciu StA25 Vlug.
2. Zabij 50 przciwników przy użyciu LS36 Breacher.
3. Ogłusz 50 przeciwników przy pomocy umiejętności szturmowca „Stun / Ogłuszenie”.
- CELOWNIK LASEROWY:
1. Zabij 15 przeciwników w jednej rundzie przy użyciu StA25 Vlug.
2. Ogłusz 75 przeciwników przy pomocy umiejętności szturmowca „Stun / Ogłuszenie”.
3. Zabij 25 przeciwników przy użyciu Buddy Drona.
3. M55 Rumbler
- HOLO
1. Zabij 10 przeciwników przy użyciu M55 Rumbler z włączonym przybliżeniem ().
- ACOG
1. Zabij 25 przeciwników przy użyciu M55 Rumbler z włączonym przybliżeniem HOLO.
2. Zabij 1 przeciwnika strzałem w głowę przy użyciu M55 Rumbler z włączonym przybliżeniem HOLO.
- SHOTGUN
1. Zabij 50 przciwników przy użyciu M55 Rumbler.
2. Zabij 50 przciwników przy użyciu LS36 Breacher.
3. Ogłusz 50 przeciwników przy pomocy umiejętności szturmowca „Stun / Ogłuszenie”.
- GRANATNIK:
1. Zabij 10 przeciwników strzelając przez swoją Nano Tarczą przy użyciu M55 Rumbler.
2. Zabij 75 przeciwników przy użyciu M55 Rumbler.
3. Zabij 10 przeciwników przy użyciu granatów Limpet grając jako Szturmowiec.
4. Zabij 10 przeciwników przy użyciu granatów M194 grając jako szturmowiec.
4. StA409 Keyzer
- HOLO
1. Zabij 10 przeciwników przy użyciu StA409 Keyzer z włączonym przybliżeniem ().
- ACOG
1. Zabij 25 przeciwników przy użyciu StA409 Keyzer z włączonym przybliżeniem HOLO.
2. Zabij 1 przeciwnika strzałem w głowę przy użyciu StA409 Keyzer z włączonym przybliżeniem HOLO.
- SHOTGUN
1. Zabij 50 przciwników przy użyciu StA409 Keyzer.
2. Zabij 50 przciwników przy użyciu LS36 Breacher.
3. Ogłusz 50 przeciwników przy pomocy umiejętności szturmowca „Stun / Ogłuszenie”
- GRANATNIK:
1. Zabij 10 przeciwników strzelając przez swoją Nano Tarczą przy użyciu StA409 Keyzer.
2. Zabij 75 przeciwników przy użyciu StA409 Keyzer.
3. Zabij 10 przeciwników przy użyciu granatów Limpet grając jako Szturmowiec.
4. Zabij 10 przeciwników przy użyciu granatów M194 grając jako szturmowiec.
5. LS36 Breacher
- HOLO
1. Zabij 10 przeciwników przy użyciu LS36 Breache z włączonym przybliżeniem ().
6. LS12 Ripper (Pistolet)
- LATARKA
1. Zabij 10 przeciwników przy użyciu LS12 Ripper.
- CELOWNIK LASEROWY
1. Zabij 25 przeciwników przy użyciu LS12 Ripper.
- BURST
1. Zabij 50 przeciwników przy użyciu LS12 Ripper.
SUPPORT / WSPARCIE
1. VC30 Sickle
- HOLO
1. Zabij 10 przeciwników przy użyciu VC30 Sickle.
- POCISKI ZAPALAJĄCE
1. Zabij 25 przeciwników przy użyciu VC30 Sickle.
- LATARKA
1. Zabij 50 przeciwników przy użyciu VC30 Sickle.
2. StA59B Pulver
- HOLO
1. Zabij 10 przeciwników przy użyciu StA59B Pulver z włączonym przybliżeniem ().
- ACOG
1. Zabij 25 przeciwników przy użyciu StA59B Pulver z włączonym przybliżeniem HOLO.
2. Zabij 1 przeciwnika strzałem w głowę przy użyciu StA59B Pulver z włączonym przybliżeniem HOLO.
- MOBILNA MINA
1. Zabij 25 przciwników przy użyciu StA59B Pulver.
2. Zabij 25 przciwników przy użyciu Powietrznej Drony.
3. Zabij 25 przciwników przy użyciu Wieżyczki.
- RAKIETNICA
1. Zabij 50 przciwników przy użyciu StA59B Pulver.
2. Zniszcz 1 Powietrzną Dronę.
3. Zniszcz 1 Ogłuszającą Dronę.
4. Zniszcz 1 Wieżyczkę
3. StA4 Stova
- HOLO
1. Zabij 10 przeciwników przy użyciu StA4 Stova z włączonym przybliżeniem ().
- ACOG
1. Zabij 25 przeciwników przy użyciu StA4 Stova z włączonym przybliżeniem HOLO.
2. Zabij 1 przeciwnika strzałem w głowę przy użyciu StA4 Stova z włączonym przybliżeniem HOLO.
- MOBILNA MINA
1. Zabij 25 przciwników przy użyciu StA4 Stova.
2. Zabij 25 przciwników przy użyciu Powietrznej Drony.
3. Zabij 25 przciwników przy użyciu Wieżyczki.
- RAKIETNICA
1. Zabij 50 przciwników przy użyciu StA4 Stova.
2. Zniszcz 1 Powietrzną Dronę.
3. Zniszcz 1 Ogłuszającą Dronę.
4. Zniszcz 1 Wieżyczkę.
4. Vns12A Purger – Brak akcesoriów
5. VC15 Judaz (Pistolet)
- LATARKA
1. Zabij 75 przeciwników przy użyciu VC15 Judaz.
SCOUT / ZWIADOWCA
1. StA101 Kameraad
- ACOG
1. Zabij 25 przeciwników przy użyciu StA101 Kameraad z włączonym przybliżeniem ().
2. Zabij 5 przeciwników strzałem w głowę przy użyciu StA101 Kameraad z włączonym przybliżeniem.
- LUNETA X4
1. Zabij 25 przeciwników przy użyciu StA101 Kameraad z włączonym przybliżeniem ACOG ().
2. Zabij 10 przeciwników strzałem w głowę przy użyciu StA101 Kameraad z włączonym przybliżeniem ACOG.
- TASER
1. Zabij 10 przeciwników atakiem melee ().
2. Zabij 10 przeciwników przy użyciu StA101 Kameraad.
- TŁUMIK
1. Zabij 25 przeciwników z aktywnym maskowaniem.
2. Zabij 25 przeciwników zaznaczonych przez Twój skaner.
3. Zabij 25 przeciwników przy użyciu StA101 Kameraad.
- RAKIETA E-OGŁUSZAJĄCA
1. Ogłusz 25 przeciwników przy użyciu Ogłuszającej Drony.
2. Zabij 50 przeciwników przy użyciu StA101 Kameraad.
2. StA61 Vultur
- ACOG
1. Zabij 25 przeciwników przy użyciu StA61 Vultur z włączonym przybliżeniem ().
2. Zabij 5 przeciwników strzałem w głowę przy użyciu StA61 Vultur z włączonym przybliżeniem.
- LUNETA X4
1. Zabij 25 przeciwników przy użyciu StA61 Vultur z włączonym przybliżeniem ACOG ().
2. Zabij 10 przeciwników strzałem w głowę przy użyciu StA61 Vultur z włączonym przybliżeniem ACOG.
3. Zabij 1 przeciwnika będąc schowanym, przy użyciu StA61 Vultur z włączonym przybliżeniem ACOG.
- LUNETA X10
1. Zabij 75przeciwników przy użyciu StA61 Vultur z włączonym przybliżeniem LUNETA X4 ().
2. Zabij 15 przeciwników strzałem w głowę przy użyciu StA61 Vultur z włączonym przybliżeniem LUNETA X4.
3. Zabij 1 przeciwnika przy użyciu StA61 Vultur podczas kucnięcia oraz z włączonym przybliżeniem LUNETA X4.
4. Zabij 5 przeciwników będąc schowanym, przy użyciu StA61 Vultur z włączonym przybliżeniem LUNETA X4.
- TASER
1. Zabij 10 przeciwników atakiem melee ().
2. Zabij 10 przeciwników przy użyciu StA61 Vultur.
- TŁUMIK
1. Zabij 25 przeciwników z aktywnym maskowaniem.
2. Zabij 25 przeciwników zaznaczonych przez Twój skaner.
3. Zabij 25 przeciwników przy użyciu StA61 Vultur.
- RAKIETA E-OGŁUSZAJĄCA
1. Ogłusz 25 przeciwników przy użyciu Ogłuszającej Drony.
2. Zabij 50 przeciwników przy użyciu StA61 Vultur.
3. LS70 Fors
- LUNETA X4/X10
1. Zabij 25 przeciwników przy użyciu LS70 Fors z włączonym przybliżeniem ().
2. Zabij 10 przeciwników strzałem w głowę przy użyciu LS70 Fors z włączonym przybliżeniem.
- TASER
1. Zabij 10 przeciwników atakiem melee ().
2. Zabij 10 przeciwników przy użyciu LS70 Fors.
- TŁUMIK
1. Zabij 25 przeciwników z aktywnym maskowaniem.
2. Zabij 25 przeciwników zaznaczonych przez Twój skaner.
3. Zabij 25 przeciwników przy użyciu LS70 Fors.
- RAKIETA E-OGŁUSZAJĄCA
1. Ogłusz 25 przeciwników przy użyciu Ogłuszającej Drony.
2. Zabij 50 przeciwników przy użyciu LS70 Fors.
4. LS36 Breacher – Brak akcesoriów.
5. M6 Punt (Pistolet)
- LATARKA
1. Zabij 10 przeciwników przy użyciu M6 Punt.
- ACOG
1. Zabij 25 przeciwników przy użyciu M6 Punt.
2. Zabij 5 przeciwników strzałem w głowę przy użyciu M6 Punt z włączonym przybliżeniem.
- CELOWNIK LASEROWY
1. Zabij 25 przeciwników przy użyciu M6 Punt.
BRONIE WSPÓLNE
1. StA19 Reigner (Pistolet)
- LATARKA
1. Zabij 10 przeciwników przy użyciu StA19 Reigner.
- CELOWNIK LASEROWY
1. Zabij 25 przeciwników przy użyciu StA19 Reigner.
- TŁUMIK
1. Zabij 50 przeciwników przy użyciu StA19 Reigner.
Wyróżniony / Decorated
Zdobądź 500 wyróżnień. / Earn a total of 500 accolades.
Wyróżnienia (znane baretki z Battlefielda) dostajemy dosłownie za wszystko. Tyle, że tutaj dostajemy je dopiero PO ukończeniu meczu, a nie w trakcie jego trwania. Odznaki dostajemy za nasze ogólne sprawowanie na polu bitwy, czyli zabicia, używanie umiejętności, wygrywanie meczy, granie daną ilość razy na danej mapie, itd. Zdobycie 500 wyróżnień przy robieniu platyny to naprawdę drobnostka. Wpadnie Wam to prędzej czy później, tym bardziej że te same wyróżnienia (np. wygrany mecz) są liczone osobno.
==========================================================================
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!