A Plague Tale: Requiem nie ma wymagającego zestawu trofeów. W głównej mierze mamy tu pucharki fabularne, znajdźkowe oraz związane z ulepszaniem postaci. Znajdźki można spokojnie dozbierać po ukończeniu gry. Trzeba mieć jednak na uwadze ulepszanie umiejętności, by nie musieć potem powtarzać większych fragmentów gry.
Krok po kroku:
A Plague Tale: Requiem nie ma wyszukanych czy dziwnych pomysłów na trofea. Nie ma też nic specjalnie trudnego, co mogłoby być przeszkodą nawet dla początkującego łowcy pucharków. Jest jednak kilka rzeczy, które warto wziąć pod uwagę przy platynowaniu tego zacnego tytułu.
Jeśli chodzi o znajdźki, to generalnie nie musimy się nimi specjalnie przejmować, gdyż każdy rodzaj przedmiotu można spokojnie zebrać także po zakończeniu gry, korzystając z wyboru rozdziałów. Zaznaczyłem jednak pucharek dotyczący skrzyń – Odkrywczyni za możliwy do pominięcia. Wiąże się to z mechaniką gry. Bowiem, by otworzyć skrzynie potrzebowali będziemy noża. Tych jest do znalezienia w grze bardzo niewiele i musimy uważać, by nie użyć ich na przeciwnikach, gdyż potem konieczne będzie powtarzanie rozdziału, by otworzyć daną skrzynię. Dodatkowo na wyższych poziomach trudności noże prawie nie występują, więc zaleca się grać na najniższym z dostępnych.
Jeśli chodzi o ulepszanie – mamy dwa rodzaje trofeów. Jedne związane z ekwipunkiem, drugie z umiejętnościami. W przypadku ekwipunku konieczne jest zbieranie resztek do ulepszeń. Zaleca się eksplorować, gdyż na materiale dotyczącym znajdziek nie umieszczono pomniejszych skrzyni ze sprzętem. Podczas jednego przejścia gry jest możliwe praktycznie całe ulepszenie wszystkich elementów. Jeśli coś nam zostanie, można dość szybko to ulepszyć w ramach Nowej Gry +. Polecam jednak w pierwszej kolejności ulepszyć Akcesoria. Dzięki temu dalsze ulepszenia nie będą wymagały odnajdowania specjalnych narzędzi.
W przypadku umiejętności – sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. Ulepszają się one bowiem samoistnie zależnie od naszego stylu gry, a konkretnie od tego, ilu przeciwników wyeliminujemy po drodze. Poziomy aktualizują się po zakończeniu danego etapu zależnie od tego, jak krwawo go rozegraliśmy. Oczywiście pomijając etapy, które fabularnie wymuszają dane podejście. WAŻNE jest, aby podczas naszej przygody po kolei ulepszać sobie każdy styl: Ostrożność, Agresja, Oportunizm. Jeśli jakiś wymaksujemy koniecznie skupmy się na następnym. W innym wypadku może nam się nie udać zdobyć trofeów Po kryjomu, Wojowniczka, Zajadłość nawet po ukończeniu Nowej Gry + i konieczne będzie granie od nowa specjalnie pod te niezdobyte pucharki.
Ulepszanie umiejętności:
- Ostrożność ( Po kryjomu) – zabijamy nie więcej niż 30% przeciwników w danym etapie. Najlepiej w ogóle nikogo nie zabijać przy tym podejściu. To, czy zostaniemy wykryci nie ma znaczenia. Liczy się tylko to, by jak najmniej przeciwników zginęło.
- Agresja ( Wojowniczka) – zabijamy co najmniej 70% napotkanych przeciwników w danym etapie. Najlepiej przy maksowaniu tego podejścia kosić wszystkich jak leci.
- Oportunizm ( Zajadłość) – to jest najbardziej upierdliwe podejście. Wymaga ono ubicia na danym etapie 40-60% przeciwników. Polecam po starcie etapu wybiec do przodu, policzyć wszystkich i potem wczytać ostatni punkt kontrolny, po czym ubić mniej więcej połowę z nich. Po zakończeniu etapu warto sprawdzać, czy poziom nam wzrósł i ewentualnie można się cofnąć przez wybór rozdziału, by poprawić wynik.
Generalnie platynowanie gry zajmie nam jedno całe przejście plus kawałek Nowej Gry +. W pierwszym możemy od razu skupić się na zbieraniu znajdziek, ulepszaniu ekwipunku i KONIECZNIE pilnowaniu ulepszania umiejętności. W takim wypadku po zakończeniu gry powinniśmy mieć ulepszone większość ekwipunku, wymaksowaną przynajmniej jedną umiejętność i solidnie nabite dwie inne. Wtedy wybieramy Nową Grę + i skupiamy się tylko na ulepszeniu ekwipunku, który nam został oraz umiejętnościach. By ułatwić sobie zadanie w rozwoju tych umiejętności możemy nawet w opcjach włączyć tryb niezwyciężony. Sprawia on, że ludzcy przeciwnicy nie mogą nam zaszkodzić. W dalszym ciągu musimy jednak uważać na szczury, czy ogień. W razie czego nie musimy się martwić, że NG+ nadpisze nam postępy z pierwszego przejścia. Gra tworzy zapis na osobnym slocie.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!
Requiem / Requiem
Uzyskaj wszystkie trofea z gry „A Plague Tale: Requiem” / Earn all "A Plague Tale: Requiem" trophies
Platynowy pucharek. Wpadnie, gdy uporamy się z pozostałymi.
Pod nowym niebem / Under a New Sun
Ukończ rozdział 1 / Complete chapter 1
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po ukończeniu rozdziału 1.
Podrozdziały:
- Długa podróż
- 0:07 – Trofeum Doskonały strzał
- Ule
- Sny o innym miejscu
- Kłamstwa
- Buchający ogień
Nowo przybyli / Newcomers
Ukończ rozdział 2 / Complete chapter 2
Brzemię krwi / A Burden of Blood
Ukończ rozdział 3 / Complete chapter 3
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po ukończeniu rozdziału 3.
Podrozdziały:
Obowiązek opiekunki / Protector's Duty
Ukończ rozdział 4 / Complete chapter 4
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po ukończeniu rozdziału 4.
Podrozdziały:
Co pozostało / In our Wake
Ukończ rozdział 5 / Complete chapter 5
Zostawić wszystko za sobą / Leaving all Behind
Ukończ rozdział 6 / Complete chapter 6
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po ukończeniu rozdziału 6.
Podrozdziały:
Przestępcy / Felons
Ukończ rozdział 7 / Complete chapter 7
Morze obietnic / A Sea of Promises
Ukończ rozdział 8 / Complete chapter 8
Opowieści i odkrycia / Tales and Revelations
Ukończ rozdział 9 / Complete chapter 9
Rodowód / Bloodline
Ukończ rozdział 10 / Complete chapter 10
Kołyska stuleci / The Cradle of Centuries
Ukończ rozdział 11 / Complete chapter 11
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po ukończeniu rozdziału 11.
Podrozdziały:
Zasłużone życie / The Life We Deserve
Ukończ rozdział 12 / Complete chapter 12
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po ukończeniu rozdziału 12.
Podrozdziały:
- Opuszczając La Cunę
- Uchodźcy w pałacu
- Zabójcza pułapka
- Ucieczka z piwnicy
- Sięgnąć pułapu
Nic nie zostało / Nothing Left
Ukończ rozdział 13 / Complete chapter 13
Leczenie ran / Healing our Wounds
Ukończ rozdział 14 / Complete chapter 14
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po ukończeniu rozdziału 14.
Podrozdziały:
- Powrót na kontynent
- Ucieczka
- Atak
Konające słońce / Dying Sun
Ukończ rozdział 15 / Complete chapter 15
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po ukończeniu rozdziału 15.
Podrozdziały:
- Na mieliźnie
- Pojedynek
- Na wozie
Król Hugo / King Hugo
Ukończ rozdział 16 / Complete chapter 16
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po ukończeniu rozdziału 16.
Podrozdziały:
- Marsylia
- 1:04:40 – Kwiat „Goździk”
- Zejście
- Mgławica
Rycerze! / Knights!
Ukończ wszystkie rozdziały / Complete all chapters
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po ukończeniu gry.
Zielarka / Herbalist
Znajdź wszystkie kwiaty / Find all flowers
Trofeum związane ze znajdźkami. W grze możemy znaleźć dokładnie 5 kwiatków. Materiał związany z lokalizacją wszystkich znajdziek znajduje się w opisie Nieśmiertelne wspomnienia.
Lista Kwiatów:
Ornitolożka / Ornithologist
Znajdź wszystkie pióra / Find all feathers
Trofeum związane ze znajdźkami. W grze możemy znaleźć dokładnie 7 piór. Materiał związany z lokalizacją wszystkich znajdziek znajduje się w opisie Nieśmiertelne wspomnienia.
Lista Piór:
Odkrywczyni / Explorer
Otwórz wszystkie skrzynie / Open all the secret chests
Nie jest to pucharek całkowicie możliwy do pominięcia, ale wymaga kilku uwag. Skrzynie to znajdźki, których otwieranie może być uciążliwe. Wiąże się to z mechaniką gry. By otworzyć skrzynie wymagane do trofeum będziemy potrzebowali noża. Tych jest do znalezienia w grze bardzo niewiele i musimy uważać, by nie użyć ich na przeciwnikach, gdyż potem konieczne będzie powtarzanie rozdziału, by otworzyć daną skrzynię. Dodatkowo na wyższych poziomach trudności noże prawie nie występują, więc zaleca się grać na najniższym z dostępnych. Maksymalne ulepszenie zakładki ekwipunku Sprzęt pozwala bohaterce nieść więcej noży – warto w to zainwestować. W grze możemy znaleźć dokładnie 10 skrzyń. Materiał związany z lokalizacją wszystkich znajdziek znajduje się w opisie Nieśmiertelne wspomnienia.
Nieśmiertelne wspomnienia / Immortal memories
Przypomnij sobie wszystkie pamiątki / Recall all souvenirs
Trofeum związane ze znajdźkami. W grze możemy znaleźć dokładnie 21 pamiątek. Poniżej znajduje się materiał wideo dotyczący lokalizacji wszystkich rzeczy.
Lista Pamiątek:
- 3:02 – Pamiątka „Najlepsza zawodniczka”
- 4:25 – Pamiątka „Spoczywaj w pokoju”
- 5:55 – Pamiątka „Grób”
- 7:52 – Pamiątka „Nasz dom”
- 9:30 – Pamiątka „Jedwabny skarb”
- 12:19 – Pamiątka „Ziarnko piasku”
- 14:53 – Pamiątka „Ryk jelenia”
- 15:44 – Pamiątka „Huuuugoooo!”
- 20:41 – Pamiątka „Wyobraź sobie, że latasz!”
- 22:59 – Pamiątka „Który chcesz kolor?”
- 25:01 – Pamiątka „Ocalały”
- 26:44 – Pamiątka „Pierwsi ludzie”
- 29:10 – Pamiątka „Cicha Lucinda”
- 30:28 – Pamiątka „Wianek z kwiatów”
- 32:08 – Pamiątka „Jeszcze tysiąc lat”
- 39:56 – Pamiątka „Niezłe skrzeczenie”
- 41:27 – Pamiątka „Tramontane”
- 53:52 – Pamiątka „Szmaciana lalka”
- 57:28 – Pamiątka „Chateau d’Ombrage”
- 1:00:00 – Pamiątka „Jego zabawki…”
- 1:01:36 – Pamiątka „Bałagan”
Już nie zabawka / Not a toy anymore
Ulepsz maksymalnie procę / Fully upgrade the sling
Trofeum związane z ulepszeniem ekwipunku. Zalecam jako pierwsze ulepszyć Akcesoria do pucharka Skuteczne akcesoria ze względu na możliwość dalszych ulepszeń bez konieczności znajdowania narzędzi. Dzięki temu dalsze ulepszanie jest wygodniejsze, a zbędne narzędzia będą przerabiane wtedy na resztki.
Ulepszenia procy:
- Miększe sznurki (1 narzędzie, 20 sztuk resztek) – proca Amicii mniej hałasuje.
- Podwójna miseczka (2 narzędzia, 65 sztuk resztek) – można strzelić z procy 2 razy bez przeładowania.
- Wydłużone sznurki (3 narzędzia, 90 sztuk resztek) – strzał z procy na dłużej ogłusza przeciwników.
Ulepszona kusza / Improved crossbow
Ulepsz maksymalnie kuszę / Fully upgrade the crossbow
Trofeum związane z ulepszeniem ekwipunku. Zalecam jako pierwsze ulepszyć Akcesoria do pucharka Skuteczne akcesoria ze względu na możliwość dalszych ulepszeń bez konieczności znajdowania narzędzi. Dzięki temu dalsze ulepszanie jest wygodniejsze, a zbędne narzędzia będą przerabiane wtedy na resztki.
Ulepszenia procy:
- Elastyczne łęczysko (1 narzędzie, 40 sztuk resztek) – szybsze przeładowanie kuszy.
- Większy kołczan (2 narzędzia, 55 sztuk resztek) – możemy nosić więcej bełtów.
- Wzmocnione bełty (3 narzędzia, 80 sztuk resztek) – możemy odzyskiwać bełty z zastrzelon
Dużo kieszeni / Handful of pockets
Ulepsz maksymalnie sprzęt / Fully upgrade the gear
Trofeum związane z ulepszeniem ekwipunku. Zalecam jako pierwsze ulepszyć Akcesoria do pucharka Skuteczne akcesoria ze względu na możliwość dalszych ulepszeń bez konieczności znajdowania narzędzi. Dzięki temu dalsze ulepszanie jest wygodniejsze, a zbędne narzędzia będą przerabiane wtedy na resztki.
Ulepszenia procy:
- Pas z obręczami (1 narzędzie, 30 sztuk resztek) – pozwala nieść dodatkowy słój.
- Torba bez dna (2 narzędzia, 60 sztuk resztek) – możemy nosić więcej zasobów alchemicznych.
- Pokrowce przy pasku (3 narzędzia, 85 sztuk resztek) – możemy nosić więcej noży i pirytu.
Skuteczne akcesoria / Effective instruments
Ulepsz maksymalnie akcesoria / Fully upgrade the instruments
Trofeum związane z ulepszeniem ekwipunku. Zalecam jako pierwsze ulepszyć właśnie Akcesoria ze względu na możliwość dalszych ulepszeń bez konieczności znajdowania narzędzi. Dzięki temu dalsze ulepszanie jest wygodniejsze, a zbędne narzędzia będą przerabiane wtedy na resztki.
Ulepszenia procy:
- Narzędzie do odzysku (1 narzędzie, 30 sztuk resztek) – pozwala rozkładać nadmiar przedmiotów na resztki.
- Narzędzia podróżne (2 narzędzia, 55 sztuk resztek) – pozwala ulepszać sprzęt w każdym momencie gry.
- Narzędzie nie do zdarcia (3 narzędzia, 90 sztuk resztek) – kolejne ulepszenia ekwipunku nie będą już wymagały znajdowania narzędzi.
Kieszonkowe laboratorium / Pocket laboratory
Ulepsz maksymalnie alchemię / Fully upgrade the alchemy
Trofeum związane z ulepszeniem ekwipunku. Zalecam jako pierwsze ulepszyć Akcesoria do pucharka Skuteczne akcesoria ze względu na możliwość dalszych ulepszeń bez konieczności znajdowania narzędzi. Dzięki temu dalsze ulepszanie jest wygodniejsze, a zbędne narzędzia będą przerabiane wtedy na resztki.
Ulepszenia procy:
- Ukryte kieszenie (1 narzędzie, 30 sztuk resztek) – pozwala nieść więcej amunicji alchemicznej.
- Silny ogień (2 narzędzia, 65 sztuk resztek) – ognisty słój może eliminować natychmiastowo przeciwników.
- Niestabilna reakcja (3 narzędzia, 80 sztuk resztek) – gaszenie ognia doprowadza do wybuchu.
Dozorczyni nocna / Night guard
Ugaś 40 ognisk / Extinguish 40 fires
Kumulacyjne trofeum związane z gaszeniem ognisk. Liczą się do tego wszelkie źródła światła w postaci pochodni czy latarni. W rozdziale trzecim zyskamy możliwość posługiwania się pociskami typu Extinguis, które będą nam służyły w tym zadaniu. Trochę samoistnie pogasimy w ramach przechodzenia gry, dlatego polecam zostawić sobie to na potem. Jeśli nie wpadnie nam ten pucharek po zdobyciu wszystkich innych wystarczy wybrać dowolny rozdział i skupić się tylko na gaszeniu źródeł światła, a następnie wystarczy zginąć i ponawiać proces do momentu otrzymania pucharka.
Alchemiczka / Alchemist
Stwórz 100 szt. amunicji / Craft 100 ammunitions
Kumulacyjne trofeum związane z wytwarzaniem amunicji. Powinno nam wpaść naturalnie podczas gry. Osobiście polecam zawsze wytwarzać wszelką amunicję w przypadku, gdy nie mamy już miejsca na znalezione składniki. Szkoda, by się marnowały.
Po kryjomu / Sneaky
Ulepsz maksymalnie umiejętności ostrożności / Fully improve the Prudence skills
Pucharek związany z ulepszaniem umiejętności. W przypadku ulepszania sprawa jest nieco skomplikowana. Ulepszają się one bowiem samoistnie zależnie od naszego stylu gry, a konkretnie od tego, ilu przeciwników wyeliminujemy po drodze. Poziomy aktualizują się po zakończeniu danego etapu zależnie od tego, jak krwawo go rozegraliśmy. Po zakończeniu etapu warto sprawdzać, czy poziom nam wzrósł i ewentualnie można się cofnąć przez wybór rozdziału, by poprawić wynik. Oczywiście pomijając etapy, które fabularnie wymuszają dane podejście. WAŻNE jest, aby podczas naszej przygody po kolei ulepszać sobie każdy styl: Ostrożność, Agresja, Oportunizm. Jeśli jakiś wymaksujemy koniecznie skupmy się na następnym. W innym wypadku może nam się nie udać zdobyć trofeów Po kryjomu, Wojowniczka, Zajadłość nawet po ukończeniu Nowej Gry + i konieczne będzie granie od nowa specjalnie pod te niezdobyte pucharki.
W przypadku ostrożności zabijamy nie więcej niż 30% przeciwników w danym etapie. Najlepiej w ogóle nikogo nie zabijać przy tym podejściu. To czy zostaniemy wykryci nie ma znaczenia. Liczy się tylko to by jak najmniej przeciwników zginęło.
Wojowniczka / Fighter
Ulepsz maksymalnie umiejętności agresji / Fully improve the Aggressive skills
Pucharek związany z ulepszaniem umiejętności. W przypadku ulepszania sprawa jest nieco skomplikowana. Ulepszają się one bowiem samoistnie zależnie od naszego stylu gry, a konkretnie od tego, ilu przeciwników wyeliminujemy po drodze. Poziomy aktualizują się po zakończeniu danego etapu zależnie od tego, jak krwawo go rozegraliśmy. Po zakończeniu etapu warto sprawdzać, czy poziom nam wzrósł i ewentualnie można się cofnąć przez wybór rozdziału, by poprawić wynik. Oczywiście pomijając etapy, które fabularnie wymuszają dane podejście. WAŻNE jest, aby podczas naszej przygody po kolei ulepszać sobie każdy styl: Ostrożność, Agresja, Oportunizm. Jeśli jakiś wymaksujemy koniecznie skupmy się na następnym. W innym wypadku może nam się nie udać zdobyć trofeów Po kryjomu, Wojowniczka, Zajadłość nawet po ukończeniu Nowej Gry + i konieczne będzie granie od nowa specjalnie pod te niezdobyte pucharki.
W przypadku agresji zabijamy co najmniej 70% napotkanych przeciwników w danym etapie. Najlepiej przy maksowaniu tego podejścia kosić wszystkich jak leci.
Zajadłość / Malignant
Ulepsz maksymalnie umiejętności alchemiczne / Fully improve the Opportunism skills
Pucharek związany z ulepszaniem umiejętności. W przypadku ulepszania sprawa jest nieco skomplikowana. Ulepszają się one bowiem samoistnie zależnie od naszego stylu gry, a konkretnie od tego, ilu przeciwników wyeliminujemy po drodze. Poziomy aktualizują się po zakończeniu danego etapu zależnie od tego, jak krwawo go rozegraliśmy. Po zakończeniu etapu warto sprawdzać, czy poziom nam wzrósł i ewentualnie można się cofnąć przez wybór rozdziału, by poprawić wynik. Oczywiście pomijając etapy, które fabularnie wymuszają dane podejście. WAŻNE jest, aby podczas naszej przygody po kolei ulepszać sobie każdy styl: Ostrożność, Agresja, Oportunizm. Jeśli jakiś wymaksujemy, koniecznie skupmy się na następnym. W innym wypadku może nam się nie udać zdobyć trofeów Po kryjomu, Wojowniczka, Zajadłość nawet po ukończeniu Nowej Gry + i konieczne będzie granie od nowa specjalnie pod te niezdobyte pucharki.
W przypadku oportunizmu mamy najbardziej upierdliwe podejście. Wymaga ono ubicia na danym etapie 40-60% przeciwników. Polecam po starcie etapu wybiec do przodu, policzyć wszystkich i potem wczytać ostatni punkt kontrolny, po czym ubić mniej więcej połowę z nich.
Doskonały strzał / Perfect shot
Zestrzel wszystkie szyszki / Shoot all the pine cones
Trofeum do zdobycia w Rozdziale I – Długa podróż.
Musimy podczas zabawy zestrzelić z procy wszystkie szyszki. Nie jest to trudne i w razie czego możemy włączyć sobie wspomaganie celowania w opcjach. Gdyby się nie udało, konieczne będzie powtórzenie rozdziału. W razie czego poniżej materiał wideo z momentu zdobycia tego pucharka. Zdarzają się jednak z tym trofeum problemy. Czasem może się nam załączyć kolejna scenka fabularna nim zdążymy zestrzelić wszystkie szyszki. Zdarzyło mi się to przy pierwszym przejściu. W takim wypadku wymagane jest ponowne podejście. Dodatkowo wedle doniesień graczy musimy go zdobywać mając nieulepszoną procę. Dlatego w NG+ jeśli już ulepszyliśmy tą broń może się nie udać. Na szczęście jest to dosłownie sam początek gry, więc w razie czego nie ma większego problemu by rozpocząć nową grę konkretnie pod ten pucharek.
Doskonały rzut / Perfect throw
Wykonaj prawidłowo wszystkie rzuty w grze z wiankami / Successfully complete all throws in the Crowns game
Trofeum do zdobycia w Rozdziale VIII – Obchody Lepszych Dni.
By zdobyć pucharek musimy poprawnie rzucić wszystkimi dzbankami. Dużą rolę gra tu odpowiednie ustawienie się. Musimy tak mierzyć rzut, by ten okrąg celu ładnie ułożył się na kolorowych płachtach za wiankami. Może to wymagać kilku prób. Gdyby któryś rzut się nie udał (widać to po komentarzach postaci) ponownie wczytujemy ostatni zapis. W razie czego poniżej materiał wideo z momentu zdobycia tego pucharka.
Dawna opiekunka / Old protector
Wejdź w interakcje ze wszystkimi przedmiotami dawnej opiekunki w sanktuarium / Interact with all the old protector’s items in the sanctuary
Trofeum do zdobycia w Rozdziale IX – Feniks.
By zdobyć pucharek wystarczy podczas tego etapu wejść w interakcję ze wszystkimi możliwymi przedmiotami w odwiedzanej lokacji sanktuarium. W razie czego poniżej materiał wideo z lokalizacją wszystkich przedmiotów.
Miłosierdzie / Mercy
Nie zabijaj strażnika w dokach / Don't kill the guard on the docks
Trofeum do zdobycia w Rozdziale IV – Przymusowa współpraca.
Po współpracy ze strażnikiem w ramach wątku fabularnego stanie się on wobec nas agresywny. Musimy uciec, zostawiając go przy życiu. Najlepiej wykorzystać tu pocisk ze smołą i wystrzelić go w jego pochodnię. Dzięki temu zostanie on czasowo oślepiony, a jednocześnie rozgoni to okoliczne szczury, tworząc nam drogę ucieczki.