Blair Witch ma w sumie łatwy i przyjemny zestaw pucharków. Rozkładamy grę na dwa przejścia pod różne zakończenia. Zbieramy wszystkie znajdźki i wykonujemy parę możliwych do przeoczenia zadań. Z poradnikiem każdy gracz spokojnie sobie poradzi ze zdobyciem wszystkich trofeów.
Krok po kroku:
Generalnie musimy rozłożyć grę na dwa przejścia. Nie da się ogarnąć wszystkiego w jednym ze względu iż różne zakończenia wymagają dokonywania sprzecznych względem siebie decyzji przez całą grę. W pierwszym kroku skupiamy się na zebraniu wszystkich znajdziek oraz zdobyciu złego zakończenia. W drugim zaś ogarniemy pozostałe pucharki.
KROK I – zebranie wszystkich znajdziek + złe zakończenie
Do zebrania mamy tu całkiem sporo, bo aż 85 przedmiotów. Filmik pokazujący lokalizację wszystkich znajduje się w opisie trofeum Materiał zdjęciowy. Warto połączyć to właśnie ze złym zakończeniem, gdyż zbieranie tajemniczych drewnianych lalek oraz niszczenie totemów, które będziemy uskuteczniać w trakcie zbieractwa w efekcie będzie wpływać właśnie na taki finał całej historii.
Istotne do ogarnięcia przy tym przejściu:
- Zbieramy wszystkie 85 znajdziek.
- Dążymy do zdobycia trofeum związanego z zakończeniem Przejmij jego twarz.
- Cały czas korzystamy z latarki i zabijamy nią potwory, by otrzymać Śmiercionośne światło.
- WAŻNE! W ostatnim 17 rozdziale musimy znaleźć baterię niezbędną potem w drugim przejściu do zdobycia trofeum Ostatnia wiadomość. W opisie tego trofeum znajduje się film pokazujący jej lokalizacje.
KROK II – dobre zakończenie + pozostałe trofea
Ten krok będzie już szybszy, bo możemy całkowicie olać zbieranie znajdziek. Niemniej przez całą grę przyjdzie nam pamiętać o kilku istotnych zadaniach do wykonania.
Istotne do pionowania rzeczy przez całą grę:
- Dążymy do zdobycia trofeum związanego z zakończeniem. Zobacz opis: Przerwij cykl.
- Tworzymy jak najlepszą relację z Bulletem. Zobacz opis: Ostatnie pożegnanie.
- Odbieramy każde połączenie i dzwonimy do Jess za każdym razem, gdy złapiemy zasięg. Zobacz opis: Promyk nadziei.
- Nie zabijamy żadnego potwora. Nie używajmy w ogóle latarki. Zobacz opis: Pacyfista.
Chronologiczna lista rzeczy związanych z pomniejszymi trofeami:
- Prolog – dzwonimy wielokrotnie w sprawie pizzy. Zobacz opis: Nie znoszę pizzy.
- Prolog – odpalamy na telefonie węża by zdobyć Zaklinacz węży.
- Prolog – przeszukujemy furgonetkę szeryfa, by znaleźć zdjęcie jego żony z numerem telefonu do trofeum Za nieobecnych przyjaciół.
- Rozdział 4 – po zdobyciu baterii w poprzednim przejściu gry możemy wejść do bunkra. Zobacz opis: Ostatnia wiadomość.
- Rozdział 9 – po znalezieniu martwego drwala dzwonimy do Biura Dep. ds. Weteranów. Zobacz opis Poległy.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!
Las Cieni / Forest of Shadows
Zdobądź wszystkie trofea / Earn all trophies.
Platynowe trofeum. Udało Ci się przetrwać w lesie Blair. 🙂
Przerwij cykl / Break the cycle
Pomóż Ellisowi znaleźć odkupienie. / Help Ellis to get his redemption.
Pucharek związany z dobrym zakończeniem gry. Jak pisałem na wstępie dobrze go ogarniać przy drugim przejściu. Generalnie już będziemy też wiedzieć co nas czeka, więc będzie łatwiej.
Rzeczy wpływające na pozytywne zakończenie:
- Nie zabijamy żadnych potworów. Jest to związane z Pacyfista.
- Nie zbieramy żadnych drewnianych lalek związanych z Fetysz. Wyjątek stanowią ostatnie trzy, które zbieramy w opuszczonym domu, gdyż musimy je zabrać, by gra przepuściła nas dalej.
- Nie niszczymy żadnych totemów związanych z Bullet ich nie lubi. Bullet będzie się ich bał, ale jeśli przejdziemy obok i go zawołamy podbiegnie do nas. Po każdym takim minięciu zalecam pogłaskać psiaka, jeśli ogarniamy też trofeum Ostatnie pożegnanie.
- W Rozdziale 17 mamy dwa momenty widoczne na screenach poniżej. Zależnie od dokonanego wyboru warunkują one zakończenie. W przypadku tego zakończenia zawsze wybieramy drzwi i nie robimy tego, co sugeruje nam głos. Drzwi się gwałtownie zamkną, ale po ponownym otworzeniu będziemy mogli przejść.
- Dobrze też powiadomić odpowiednie osoby o śmierci napotkanych osób związanych z trofeami Za nieobecnych przyjaciół oraz Poległy.
Przejmij jego twarz / Take his face
Stań się Carverem / Become Carver
Pucharek związany z dobrym zakończeniem gry. Powinien spokojnie wpaść przy pierwszym przejściu gry. W razie czego podaje wszystkie rzeczy, które wpływają na jego odblokowanie.
Rzeczy wpływające na pozytywne zakończenie:
- Zabijamy wszystkie napotkanie potwory za pomocą latarki zgodnie z trofeum Śmiercionośne światło.Nawet po jego zdobyciu zabijajmy dalej.
- Zbieramy wszystkie drewnienie lalki związane z Fetysz.
- Niszczymy wszystkie napotkane totemy związane z trofeami Bullet ich nie lubi oraz Materiał zdjęciowy.
- W Rozdziale 17 mamy dwa momenty widoczne na screenach poniżej. Zależnie od dokonanego wyboru warunkują one zakończenie. W przypadku tego zakończenia zawsze robimy dokładnie to, co każe nam głos nim opuścimy pomieszczenie.
Ostatnie pożegnanie / Last goodbye
Ustal, co się stało z Bulletem. / Find out what happened to Bullet.
Pucharek związany z zakończeniem wątku naszego towarzysza. Jego zdobycie nie stanowi problemu. Wystarczy po prostu utrzymywać dobre stosunki z Bulletem i pamiętać o paru rzeczach.
Rzeczy przyczyniające się do zdobycia trofeum:
- Głaszcz Bulleta i daj mu smakołyk za każdym razem, gdy coś nam przyniesie w ramach trofeum Co tam masz? Warto też pogłaskać go przy każdym rozdziale i podrzucić smakołyk. Aby dać smakołyk, wciskamy , otwierając menu narzędzi i wybieramy plecak. Następnie następnie w pierwszej zakładce znajdziemy Smakołyk dla psów. Wybieramy go i wciskając możemy rzucić Bulletowi.
- Trzymajmy go blisko siebie we wszystkich niebezpiecznych etapach.
- W Rozdziale 13, gdy będziemy tworzyć totem przy martwym jeleniu i dawać go do powąchania Bulletowi w celu tropienia, pobiegnie on pod drzewo gdzie będzie małe przejście. NIE posyłajmy go tam. Po prostu zignorujmy to miejsce.
- W Rozdziale 14 gdy niesiemy na rękach Bulleta maszerujmy z nim tak długo, aż nasz bohater padnie. Będziemy około 5 minut się kręcić w kółko, ale za żadne skarby go nie puszczajmy.
- (Opcjonalne) Niszczymy totemy których boi się Bullet. Ale nie robimy tego jeśli jednocześnie zdobywamy Przerwij cykl. Ja przez całą grę nie zniszczyłem ani jednego totemu, a otrzymałem pucharek z Bulletem, więc warto je niszczyć tylko i wyłącznie, gdy zostało nam tylko to pojedyncze trofeum.
Ostatnia wiadomość / Last transmission
Ustal, co się stało z Peterem. / Find out what happened to Peter.
Pucharek związany z zakończeniem wątku chłopca poszukiwanego przez głównego bohatera. Ten pucharek jest o tyle ciekawy, że wymaga uwagi w dwóch osobnych przejściach gry.
- Podczas pierwszego przejścia gry w Rozdziale 17 musimy zabrać baterię. Widoczna na poniższym screenie. Dokładana lokalizacja pokazana jest w załączonym filmie.
- Następnie po rozpoczęciu z menu głównego nowej gry nasz bohater od początku będzie miał ze sobą wspomnianą baterię. Teraz w Rozdziale 4 musimy udać się do bunkra. Kod do kłódki to 2, 1, 1, 3. Wewnątrz będziemy mogli wykorzystać przedmiot i zdobyć trofeum.
Promyk nadziei / Ray of hope
Pogódź się z Jess. / Patch things up with Jess.
Pucharek związany z zakończeniem wątku relacji naszego bohatera z Jess. Chcąc zdobyć to trofeum, musimy się o nie starać przez całą grę. Musimy odbierać każde nadchodzące połączenie. Dodatkowo za każdym razem, gdy złapiemy zasięg, co pokazuje widoczna niżej ikonka wieży radiowej, musimy przedzwonić do Jess. Oprócz tego możemy też zadzwonić, gdy znajdziemy ciało szeryfa. Z reguły jak przedzwonimy, to już potem linia będzie zajęta.
Aby zadzwonić, wciskamy , otwierając menu narzędzi i wybieramy telefon. Następnie możemy wejść w historię połączeń lub książkę adresową, by zadzwonić.
Za nieobecnych przyjaciół / To absent friends
Pożegnaj szeryfa Lanninga. / Pay your respects to sheriff Lanning.
Pucharek związany z zakończeniem wątku szeryfa Lanninga. Można go zdobyć w dowolnym przejściu gry.
- Prolog – przeszukujemy pojazd szeryfa. Pod osłonką przeciwsłoneczną znajdziemy zdjęcie jego żony z numerem telefonu.
- Rozdział 5 – po znalezieniu i zidentyfikowaniu ciała, musimy przedzwonić pod znaleziony wcześniej numer. Wciskamy , otwierając menu narzędzi i wybieramy telefon. Otwieramy Książkę Telefoniczną i tam znajdujemy kontakt opisany jako Pani Lanning. Informujemy ją o nieszczęściu.
Poległy / K.I.A.
Powiadom Departament ds. Weteranów o śmierci drwala. / Let the VA know about the lumberjack's death.
Pucharek związany z zakończeniem wątku drwala. W sumie łatwo to przegapić, bo w grze z zasady nie mamy zwyczaju zgłaszać znalezionych zwłok. Na tyle ich natrafiamy… W Rozdziale 9 w pewnym momencie znajdziemy nieszczęśnika potraktowanego piłą do drewna. Od razu po dokonaniu odkrycia zgłaszamy sytuację. Wciskamy , otwierając menu narzędzi i wybieramy telefon. Otwieramy Książkę Telefoniczną i tam znajdujemy kontakt opisany jako Biuro Dep. ds. Weteranów, a następnie dzwonimy.
Nie znoszę pizzy / I hate pizza
Wyprowadź z równowagi gościa od pizzy. / Make the pizza guy lose it.
Ten pucharek możemy zdobyć w zasadzie już na samym początku gry, jak tylko przejmiemy kontrolę nad bohaterem. Wciskamy , otwierając menu narzędzi i wybieramy telefon. Otwieramy Książkę Telefoniczną i tam znajdujemy kontakt opisany jako Donny’s Pizza, a następnie dzwonimy. Powtarzamy proces tak długo, aż osoba po drugiej stronie słuchawki będzie miała dość. Ale trzeba przyznać, że konsultant telefoniczny jest dość wytrzymały i przyjdzie nam go pomęczyć ponad 10 połączeniami.
Pacyfista / Pacifist
Ukończ grę, nie zabijając żadnego potwora. / End the game without killing any monsters
Pucharek związany z podejściem do przeciwników. Łączymy to z trofeum za zakończenie gry Przerwij cykl. Generalnie nie stanowi to większego problemu. Najważniejsza sprawa to NIE UŻYWAĆ latarki. W ogóle jej nie włączajmy – poza finałowym rozdziałem, gdzie bohater łączy ją z kamerą. Jeśli nie będziemy świecić, potwory się nami specjalnie nie zainteresują. Wystarczy wcisnąć , by kucnąć i w większości przypadków spokojnie można przekraść się bez problemów. Jedynie podczas rozdziału, gdzie bohater ma retrospekcje związane z wojenną przeszłością, zostaniemy zaatakowani mimowolnie. Wystarczy wtedy po prostu uciec. Jeśli zaś chodzi o samą ciemność, to zamiast latarki używajmy kamery. Wciskamy , otwierając menu narzędzi i wybieramy kamerę. Następnie możemy włączyć tryb noktowizji i przybliżać widok w razie potrzeby.
Zło w lesie / Evil in the woods
Zabij pierwszego potwora. / Kill your first monster.
Trofeum związane z wojowaniem latarką. Zobacz opis: Śmiercionośne światło.
Śmiercionośne światło / Fast with a flashlight
Zabij 10 potworów. / Kill 10 monsters.
Pucharek związany z podejściem do przeciwników. W pewnym momencie gry pojawią się istoty czyhające w ciemnościach. Możemy sobie z nimi poradzić podejmując walkę. Wciskamy , otwierając menu narzędzi i wybieramy latarkę. By pokonać stwora, należy na niego kilkukrotnie skierować promień światła. Przeciwnicy sprytnie jednak się ukrywają i czasem ciężko ich zlokalizować. Tu z pomocą przyjdzie na Bullet. Musimy się przyglądać, w którą stronę jest obrócony. Zawsze warczy w stronę przeciwnika. Po naświetleniu stwory znikają. Do zdobycia trofeum wystarczy zabić tak 10 potworów, ale grając pod negatywne zakończenie możemy ubić wszystkie, które staną nam na drodze. Poza tymi późniejszymi, przed którymi latarka już nas nie uratuje.
Śmieciarz / Garbage Man
Podnieś wszystkie śmieci. / Pick up all the trash.
Trofeum związane ze znajdźkami. Śmieci to po prostu śmieci, które zbiera nasz bohater czyszcząc las. Do znalezienia mamy ich dokładnie 15 w całej grze. Film dotyczący lokalizacji wszystkich znajdziek jest w opisie pucharka Materiał zdjęciowy.
Nieśmiertelni / Dogs of war
Znajdź pierwszy nieśmiertelnik. / Collect the first dog tag.
Trofeum związane ze znajdźkami. Nieśmiertelniki to przedmioty związane z wojenną przeszłością naszego bohatera. Do znalezienia mamy ich dokładnie 6 w całej grze. Trofeum wpada po znalezieniu pierwszego. Film dotyczący lokalizacji wszystkich znajdziek jest w opisie pucharka Materiał zdjęciowy.
Za poległych towarzyszy / To fallen comrades
Zbierz wszystkie nieśmiertelniki poległych towarzyszy. / Collect all dog tags of the fallen comrades.
Trofeum związane ze znajdźkami. Nieśmiertelniki to przedmioty związane z wojenną przeszłością naszego bohatera. Do znalezienia mamy ich dokładnie 6 w całej grze. Trofeum wpada po znalezieniu wszystkich. Film dotyczący lokalizacji wszystkich znajdziek jest w opisie pucharka Materiał zdjęciowy.
Idol / The idol
Znajdź pierwszą drewnianą lalkę. / Collect the first wooden doll.
Trofeum związane ze znajdźkami. Drewniane lalki to niepokojące przedmioty kultu. Ich zbieranie wiąże się ze zdobyciem negatywnego zakończenia. Do znalezienia mamy ich dokładnie 13 w całej grze. Trofeum wpada po znalezieniu pierwszej. Film dotyczący lokalizacji wszystkich znajdziek jest w opisie pucharka Materiał zdjęciowy.
Fetysz / The fetish
Zbierz wszystkie drewniane lalki. / Collect all wooden dolls.
Trofeum związane ze znajdźkami. Drewniane lalki to niepokojące przedmioty kultu. Ich zbieranie wiąże się ze zdobyciem negatywnego zakończenia. Do znalezienia mamy ich dokładnie 13 w całej grze. Trofeum wpada po znalezieniu wszystkich. Film dotyczący lokalizacji wszystkich znajdziek jest w opisie pucharka Materiał zdjęciowy.
Bullet ich nie lubi / Bullet doesn't like'em
Zniszcz 10 totemów. / Break 10 totems.
Trofeum związane ze znajdźkami. Charakterystyczne totemy z gałęzi są symbolem serii. Nie musimy się nimi przejmować, bo zniszczymy ich więcej w ramach zdobywania trofeum Materiał zdjęciowy. Należy jednak pamiętać, że niszczenie totemów wiąże się jednak z dążeniem do negatywnego zakończenia gry.
Terapia / Counseling
Znajdź pierwszą notatkę psychiatry. / Collect the first psychiatrist's note.
Trofeum związane ze znajdźkami. Notatki psychiatry dotyczą naszego bohatera i nakreślają nam jego sytuację zdrowotną. Do znalezienia mamy ich dokładnie 9 w całej grze. Trofeum wpada po znalezieniu pierwszej. Film dotyczący lokalizacji wszystkich znajdziek jest w opisie pucharka Materiał zdjęciowy.
Psychoterapia / Psychotherapy
Zbierz wszystkie notatki psychiatry. / Collect all of the psychiatrist's notes.
Trofeum związane ze znajdźkami. Notatki psychiatry dotyczą naszego bohatera i nakreślają nam jego sytuację zdrowotną. Do znalezienia mamy ich dokładnie 9 w całej grze. Trofeum wpada po znalezieniu wszystkich. Film dotyczący lokalizacji wszystkich znajdziek jest w opisie pucharka Materiał zdjęciowy.
Zagubiony w lesie / Lost in the woods
Znajdź pierwsze zdjęcie ofiary. / Collect the first victim's photo.
Trofeum związane ze znajdźkami. Zdjęcia ofiar dotyczą osób, które zaginęły w tych lasach. Do znalezienia mamy ich dokładnie 42 w całej grze. Trofeum wpada po znalezieniu pierwszego. Aby zdobyć część z nich, konieczne będzie zniszczenie totemów z gałęzi, co prowadzi do negatywnego zakończenia gry. Film dotyczący lokalizacji wszystkich znajdziek jest w opisie pucharka Materiał zdjęciowy.
Materiał zdjęciowy / Picture perfect
Zbierz wszystkie zdjęcia ofiar. / Collect all victim's photos.
Trofeum związane ze znajdźkami. Zdjęcia ofiar dotyczą osób, które zaginęły w tych lasach. Do znalezienia mamy ich dokładnie 42 w całej grze. Trofeum wpada po znalezieniu wszystkich, aby zdobyć część z nich konieczne, będzie zniszczenie totemów z gałęzi, co prowadzi do negatywnego zakończenia gry. Film dotyczący lokalizacji wszystkich znajdziek jest w opisie pucharka Materiał zdjęciowy.
Dobry pies / Good boy
Pogłaszcz psa / Pet the dog
Głaskanie to jedna z relacji, jakie nawiązujemy z naszym towarzyszem. Po zakończeniu prologu gra przedstawi nam możliwości wydawania komend Bulletowi. Jedną z nich jest możliwość pogłaskania go. Musimy najpierw jednokrotnie wcisnąć , by zawołać psiaka, a następnie przytrzymując ten sam przycisk wybrać z menu odpowiednią opcję. Korzystanie z tego będzie konieczne do zdobycia trofeum Ostatnie pożegnanie.
Co tam masz? / What you got there?
Pozwól Bulletowi przynieść ci 10 przedmiotów. / Let Bullet bring you 10 things
Kolejne trofeum związane z Bulletem. Podczas szukania znajdziek czasami będziemy potrzebowali pomocy naszego psa. Musimy najpierw jednokrotnie wcisnąć , by zawołać zwierzaka, a następnie przytrzymując ten sam przycisk wybrać z menu opcję „Szukaj”. Choć trzeba przyznać, że czasem piesek sam nam coś przyniesie. Pamiętajmy, aby po każdej takiej czynności go pogłaskać i dać mu przysmak, co jest wskazane do trofeum Ostatnie pożegnanie. Znalezienie 10 przedmiotów i otrzymanie trofeum jest kumulacyjne i wpadnie nam podczas drugiego przejścia gry.
Najdłuższa wycieczka / The longest hike
Przejdź sto mil… / Walk 100 miles...
Tym trofeum nie musimy się zupełnie przejmować. Wpadnie mam jeszcze podczas pierwszego przejścia gry. W grach tego typu zwykle przechodzi się znacznie większe dystanse.
Zaklinacz węży / Snake charmer
Zdobądź 40 punktów w grze Cobra. / Score 40 points in Cobra.
Pucharek związany z klasyczną gierką na telefonie. Wciskamy , otwierając menu narzędzi i wybieramy telefon. Następnie odpalamy Gry i tam włączamy Cobra Masters. Jest to nic innego jak klasyczny wąż znany z Nokii 3310. Sterujemy nim strzałkami kierunkowymi na padzie i musimy zjadać kolejne pojedyncze kropki. Wraz z każdą zjedzoną wąż staje się dłuższy, a bym musimy uważać, aby nie wpadł sam na siebie. Trofeum wpadnie, gdy uzyskamy 40 punktów w grze.