Call of Cthulhu to najnowsza produkcja inspirowana prozą H.P. Lovecrafta. Udaje się jej świetnie oddać mroczny klimat z jakiego słynie świat przedwiecznych istot. Jest to horror oparty na przygodówkowym stylu gry. Prowadzimy dialogi, szukamy dowodów w śledztwie i staramy się przeżyć. Moim skromnym zdaniem zdecydowanie warto się zapoznać z tym tytułem jeśli lubimy gry tego typu.
Krok po kroku:
Podczas platynowania gry wybór rozwoju konkretnych umiejętności ma znaczenie. Siła przyda nam się jednorazowo do zdobycia pucharku Detektyw z urojeniami i odnalezienia pierwszego malowidła do trofeum Cień spoza czasu. Instynkt zwiększa ilość możliwych do znalezienia ukrytych przedmiotów do pucharku John Raymond Legrasse. Dociekliwość zaś pozwala otwierać zamki pozwalające zdobyć trofea Detektyw historyk oraz Podróż w przeszłość. Reszta umiejętności nie ma już znaczenia w kontekście zdobywania pucharków.
Trzeba wspomnieć, że Call of Cthulhu nie jest grą o otwartej strukturze świata. Jeśli coś przegapimy to będziemy musieli grać od samego początku, gdyż nie ma możliwości wracania do wcześniejszych lokacji. Poza tym zapis odbywa się na jednym slocie, więc też nie można wczytać wcześniejszego stanu gry. Miejmy to na uwadze.
KROK I (opcjonalny) – Ukończ grę po swojemu
Na początku chciałbym powiedzieć, że zdecydowanie najlepiej zagrać po raz pierwszy bez czytania poradnika. Gra nie należy do długich, a opisy pucharków niestety zdradzą wam pewne rozwiązania fabularne, które najlepiej odkryć sobie samotnie. Jeśli to czytacie to zostawcie sobie wbijanie pucharków na potem. Większość i tak wam wleci podczas normalnej rozgrywki.
KROK II – Zebranie wszystkich znajdziek + zakończenia gry wymagające złego stanu psychicznego bohatera
Podczas tego przejścia celujemy w zdobycie zakończeń Bezimienne sekty oraz Zew Cthulhu. Zbieramy wszystkie znajdźki zgodnie z filmikiem zawartym w opisie pucharku Najbardziej trywialny przedmiot. Eksplorujmy sobie tu ile wlezie i zbierajmy wszelakie dowody i wskazówki. Psychika naszego bohatera na tym mocno ucierpi i będziemy mogli odblokować wymagane zakończenia.
KROK III – Zdobycie pozostałych pucharków + zakończenia gry wymagające dobrego stanu psychicznego bohatera
Tutaj skupiamy się na dotarciu do pucharka Pożegnanie. Przy okazji możemy zgarnąć pucharki, które jakoś nam nie wpadły podczas pierwszego przejścia. Jeśli poprzednio nie uratowaliśmy Drake’a to możemy teraz się o to postarać, aby zdobyć zakończenie Walcz z przeznaczeniem.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!
Profesor uniwersytetu Arkham / Professor of Arkham University
Odblokuj wszystkie trofea / Unlock all trophies
La mayyitan ma qadirun yatabaqa sarmadi. Fa itha yaji ash-shuthath al-mautu gad yantahi. Ph’nglui mglw’nafh Cthulhu R’lyeh wgah’nagl fhtagn 🙂
Detektyw Edward Pierce / Detective Edward Pierce
Osiągnij poziom eksperta w umiejętności / Reach the level of Expert in a skill
Trofeum będziemy mogli zdobyć już naprawdę szybko. Każda z umiejętności ma trzy poziomy zaawansowania: Amator, Zawodowiec, Ekspert i Mistrz. Wraz z postępem fabularnym będziemy mogli przyznawać kolejne punkty do rozwoju naszych umiejętności. Aby zdobyć to trofeum wystarczy dowolną umiejętność doprowadzić do 4 rangi, czy eksperta.
John Raymond Legrasse / John Raymond Legrasse
Znajdź 20 ukrytych przedmiotów / Find 20 hidden items
Ukryte przedmioty to jeden z typów znajdziek dostępnych w grze. Szczęśliwie jest ich więcej niż wymagane 20, co ułatwia sprawę zdobycia pucharka. Dodatkowo gra nas informuje specjalną ikonką, że w danym pomieszczeniu znajduje się jakiś ukryty obiekt. Wystarczy, że będziemy przeszukiwać je tak długo, aż znajdziemy. Żaden z przedmiotów nie jest mocno ukryty i nie ma większych problemów z ich odnalezieniem. Należy jednak zaznaczyć, że do tego pucharka będziemy musieli rozwijać Dociekliwość z umiejętności bohatera, ponieważ jeśli będziemy mieli jej niski poziom część tych przedmiotów w ogóle się nie pojawi w grze.
Ikonka informująca o ukrytym przedmiocie w danym pomieszczeniu
Ikonka informująca o znalezieniu ukrytego przedmiotu w danym pomieszczeniu
Człowiek wielu talentów / Jack of all trades
Zbadaj 50 przedmiotów / Inspect 50 items
Kolejny pucharek związany z przeszukiwaniem lokacji. Nie musimy się jednak nim specjalnie przejmować. Przedmiotów do zbadania jest znacznie więcej niż wymaga tego ten pucharek. Wystarczy, że będziemy sprawdzali każde napotkane znalezisko. Przedmioty które można zbadać są wskazywane ikonką lupy. Nasz bohater wtedy wypowiada jakąś kwestię dotyczącą badanego obiektu.
Ex Oblivione / Ex Oblivione
Ponieś porażkę w sprawdzianie umiejętności / Fail a skill test
Okazji do zdobycia tego pucharku będzie sporo. Między innymi podczas rozmów będziemy mogli wykorzystywać różne z umiejętności do przekonywania naszych rozmówców. Wystarczy, że użyjemy którejś słabo rozwiniętej i trofeum powinno być nasze.
Najbardziej trywialny przedmiot / The most trivial object
Odkryj wszystkie niebieskie buteleczki / Discover all the small blue bottles
Niebieskie buteleczki z tabletkami nasennymi są jednym z form znajdziek poszerzających naszą wiedzę o świecie gry. Mamy ich do znalezienia 7 sztuk. Nie są wybitnie ukryte, aczkolwiek można je przegapić będąc nieuważnym. Polecam do zapoznania się z poniższym filmikiem na którym nagrałem lokalizację wszystkich typów znajdziek.
TIMELINE:
#1 – 0:07 – Niebieska butelka 1 / Blue Bottle 1
#2 – 0:13 – Malowidło 1 / Mural 1 – Przed podjęciem złożenia wciągarki zgrać sobie zapis na pendrive, albo w chmurę. Powodzenie operacji jest losowe i skuteczność zależy od parametru siły jaką posiada nasza postać. Zepsucie uniemożliwia dostanie się do kanału.
#3 – 2:14 – Niebieska butelka 2 / Blue Bottle 2
#4 – 2:28 – Niebieska butelka 3 / Blue Bottle 3
#5 – 3:06 – Wspomnienia Margaret Wyckwood 1 / Margaret Wyckwood’s memory 1
#6 – 3:14 – Malowidło 2,3,4,5 / Mural 2,3,4,5
#7 – 3:42 – Malowidło 6 / Mural 6
#8 – 3:52 – Niebieska butelka 4 / Blue Bottle 4
#9 – 4:55 – Niebieska butelka 5 – Blue Bottle 5
#10 – 5:02 – Wspomnienia Margaret Wyckwood 2 / Margaret Wyckwood’s memory 2
#11 – 5:10 – Bezbożna księga 1 / Unholy book 1
#12 – 5:18 – Wspomnienia Margaret Wyckwood 3 / Margaret Wyckwood’s memory 3
#13 – 5:26 – Bezbożna księga 2 / Unholy book 2
#14 – 5:40 – Niebieska butelka 6 / Blue Bottle 6
#15 – 5:50 – Wspomnienia Margaret Wyckwood 4 / Margaret Wyckwood’s memory 4 – Szansa na otwarcie szuflady jest zależna od poziomu dociekliwości naszej postaci.
#16 – 6:00 – Niebieska butelka 7 / Blue Bottle 7
#17 – 6:12 – Bezbożna księga 3 / Unholy book 3
#18 – 6:23 – Odpowiedzi w języku r’lyehyjskim 1 / Replies in R’lyehian 1
#19 – 6:36 – Odpowiedzi w języku r’lyehyjskim 2 / Replies in R’lyehian 2
#20 – 7:00 – Odpowiedzi w języku r’lyehyjskim 3 / Replies in R’lyehian 3
#21 – 7:25 – Odpowiedzi w języku r’lyehyjskim 4 / Replies in R’lyehian 4
#22 – 7:37 – Odpowiedzi w języku r’lyehyjskim 5 / Replies in R’lyehian 5
#23 – 7:43 – Wspomnienia Margaret Wyckwood 5 / Margaret Wyckwood’s memory 5
#24 – 8:00 – Kufer marynarza / Sailor’s chest – Szansa na otwarcie kufra jest zależna od poziomu Dociekliwości naszej postaci.
#25 – 8:10 – Malowidło 7 / Mural 7
#26 – 8:25 – Odpowiedzi w języku r’lyehyjskim 6 / Replies in R’lyehian 6
#27 – 8:30 – Odpowiedzi w języku r’lyehyjskim 7 / Replies in R’lyehian 7
#28 – 8:34 – Odpowiedzi w języku r’lyehyjskim 8 / Replies in R’lyehian 8
#29 – 8:38 – Odpowiedzi w języku r’lyehyjskim 9 / Replies in R’lyehian 9
Detektyw historyk / Detective historian
Ułóż wspomnienia Margaret Wyckwood / Piece together Margaret Wyckwood's memoirs
Opis trofeum jest zagadkowy, ale chodzi po prostu o zebranie kolejnych znajdziek. Tym razem są to dzienniki żony pastora dotyczące minionych wydarzeń związanych ze światem gry. Jest ich dokładnie 5 sztuk do zebrania. Nie są one także mocno ukryte, aczkolwiek zdobycie jednej z nich wymaga rozwiniętej umiejętności Dociekliwość, aby móc otworzyć szufladę w biurku w pewnym etapie gry. Lokalizacja wszystkich dzienników znajduje się w filmiku w opisie pucharku Najbardziej trywialny przedmiot.
Cień spoza czasu / The Shadow Out of Time
Odkryj wszystkie malowidła zaginionego plemienia / Discover all the murals of the disappeared tribe
Kolejne trofeum związane ze znajdźkami. Tym razem dotyczy jednak malowideł naściennych. Jak można się domyślić znajdziemy je wyłącznie podczas etapów w jaskiniach. Malowideł do odkrycia jest 7 sztuk. Jedynie pierwsze z nich można dość łatwo przegapić, gdyż wymaga otwarcia włazu w podłodze magazynu na początku gry. Ta czynność z kolei jest zależna od parametru Siły naszej postaci. Im większa siła tym większa szansa na otwarcie włazu. Koniecznie przed podejściem do otwierania włazu wrzućcie sobie zapis gry na pendrive, albo w chmurę. Lokalizacja wszystkich malowideł znajduje się w filmiku w opisie pucharku Najbardziej trywialny przedmiot.
Dziwne tajemnice / Strange secrets
Znajdź przedmioty okultystyczne / Find occult items
To trofeum spokojnie nam wpadnie podczas zbierania znajdziek. Różnych przedmiotów okultystycznych wpadnie mam w łapy dość sporo. Nie ma się co tym przejmować.
Trzeźwiejszy niż Zadok Allen / More sober than Zadok Allen
Nie pij alkoholu / Never drink
W sumie bardzo prosty pucharek. Wystarczy przez całą grę po prostu nie pić alkoholu. Nie ma z tym najmniejszego problemu. Po prostu nie ruszajmy szklanek z trunkiem, ani nie pijmy nic w barze.
Opętani z Darkwater / The Abomination of Darkwater
Zabij 5 opętanych mieszkańców / Kill 5 inhabitants who are being controlled
Tego pucharka nie raczej nie pominiemy. W końcowym momencie gry przyjdzie nam wyjść do portu będąc uzbrojonym w pistolet. Na naszej drodze znajdziemy sporo opętanych mieszkańców. Zapewne ustrzelimy ich więcej niż wymagana piątka do pucharku.
Poza rzeczywistością / Beyond reality
Przeczytaj bezbożną księgę / Accept to read an unholy book
Kolejne znajdźkowe trofeum. Zobacz opis: Wielkie objawienie.
Wielkie objawienie / Complete revelation
Przeczytaj wszystkie książki zawierające bezbożną wiedzę / Read all the books of unholy knowledge
Przeczytanie bezbożnych wszystkich ksiąg nie jest trudne do wykonania. Jest ich bowiem tylko 3 sztuki i nie są ukryte. Po znalezieniu gra zawsze nas pyta czy na pewno chcemy je przeczytać. Jeśli chcemy zdobyć ten pucharek musimy się zgodzić, aczkolwiek nie będzie to dobre dla zdrowia psychicznego naszego bohatera. Lokalizacja wszystkich ksiąg znajduje się poniżej na screenach oraz w filmiku w opisie pucharku Najbardziej trywialny przedmiot.
Sprawa Sarah Hawkins / The Sarah Hawkins case
Przyjmij sprawę Sarah Hawkins / Accept the Sarah Hawkins case
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Pierwszy pucharek jaki dostaniemy, gdy tylko nasz detektyw przyjmie sprawę.
Detektyw z urojeniami / The delusional investigator
Zostań igraszką halucynacji / Be the plaything of an hallucination
Trochę się nagłowiłem o co chodzi w tym pucharku, gdyż opis nie sugeruje jakiejś podpowiedzi. Generalnie chodzi o to, aby na początku gry dostać się do podziemnego tunelu. Wymaga to otwarcia włazu w podłodze magazynu. Ta czynność z kolei jest zależna od parametru Siły naszej postaci. Im większa siła tym większa szansa na otwarcie włazu. Koniecznie przed podejściem do otwierania włazu wrzućcie sobie zapis gry na pendrive, albo w chmurę. Jeśli zbieracie znajdźki i tak będziecie musieli się tam dostać po jedno z malowideł. Tak czy siak poniżej prezentuje filmik pokazujący sposób otwarcia włazu.
Dziwna posiadłość / The Strange High House
Daj się zawieźć do posiadłości Hawkinsów / Get driven to the Hawkins Mansion
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Posiadłość Hawkinsów jest drugą lokacją jaką odwiedzimy. Znajdziemy się tam zaraz po zbadaniu magazynu w porcie.
Straszliwy starzec / The Terrible Old Man
Przekonaj grabarza do pomocy / Convince the caretaker to help you
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Grabarza spotkamy na zewnątrz posiadłości Hawkinsów. Wystarczy z nim pogadać i przekonać go, aby dał nam klucz do posiadłości.
Wspomnienia / Memory
Poznaj wspomnienia rodziny Hawkinsów / Explore the memories of the Hawkins family
W zasadzie trudno przegapić ten pucharek, ale jest to możliwe. Musimy wykonać wszystkie trzy retrospekcje dotyczące minionych wydarzeń w domu. Pierwsza jest w jadalni, druga w pokoju bawialnym. Tych nie możemy pominąć. Ostatnia znajduje się w pokoju dziecięcym. Dlatego nim udamy się na strych za źródłem hałasu sprawdźmy ten pokój.
Sekretna jaskinia / The Secret Cave
Odkryj sekretne przejście w posiadłości / Discover the mansion’s secret passage
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Sekretne przejście odkryjemy pod koniec badania posiadłości Hawkinsów zaraz po gonitwie za podejrzanym złodziejaszkiem. Przy okazji warto zdobyć trofeum Wspaniały umysł wiążące się z konkretnym sposobem otworzenia tegoż przejścia.
Wspaniały umysł / A brilliant mind
Użyj globusa do otwarcia tajnego przejścia / Use the globe to open the secret passage
Pod koniec rozdziału w posiadłości Hakwinsów będziemy w gabinecie szukali tajnego przejścia. Jest kilka sposobów na jego otwarcie. Aby zdobyć pucharek musimy jednak użyć globusa. Należy ustawić w okręgu wskaźnik geograficzny dokładnie jak na poniższym screenie.
Jama ofiarna / The pit of horror
Wpadnij do jamy ofiarnej / Fall into the sacrificial pit
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Podczas badania jaskiń nie unikniemy tego traumatycznego przeżycia, jakim jest wepchanie do jamy ofiarnej.
Świątynia / The Temple
Weź udział w rytuale w jaskiniach / Take part in the ritual in the caves
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. To wzięcie udziału to tak trochę dopowiedziane. Generalnie pucharek dostaniemy jak przekradniemy się przez pomieszczenie, gdzie kultyści wykonują jakiś swój rytuał.
Piaskowy dziadek / Sandman
Dogadaj się z szaleńcem / Make a deal with a crazed inmate
Podczas naszego przekradania się przez część psychiatryczną szpitala możemy napotkać pacjenta, który poprosi nas o dostarczenie mu tabletek nasennych, a w zamian zrobi on hałas ściągając tu strażnika pilnującego jednych z drzwi. Lokalizacje jego, oraz tabletek możecie zobaczyć w filmiku w opisie pucharku Najbardziej trywialny przedmiot. Wystarczy mu dostarczyć tabletki i pucharek jest nasz.
Miłośnik horrorów / The aficionado of horror
Poznaj Francisa Sandersa / Meet Francis Sanders
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Gdy uda nam się odwrócić uwagę strażników przy wejściu za pomocą przekręcenia zaworów z gazem, lub włączenia maszyny elektrycznej będziemy mogli uciec ze szpitala. Po drodze jednak czeka nas rozmowa z kolekcjonerem sztuki związanym z prowadzonym przez nas dochodzeniem.
Potwór z innego wymiaru / From Beyond
Wygnaj Tułacza / Banish the Dimensional Shambler
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Musimy wygrać klimatyczny pojedynek z Tułaczem. Przy okazji warto zgarnąć też pucharek Wróg u bram związany z konkretną metodą wygnania.
Wróg u bram / The Thing on the Doorstep
Wygnaj Tułacza wyłącznie za pomocą sztyletu / Banish the Dimensional Shambler using only one dagger
Tu czeka nas trochę skradania i ukrywania się przed przerażającym stworem z innego świata. Nim wejdziemy w interakcję z obrazem przejdźmy za niego. Znajdziemy tam karteczkę z rysunkiem sztyletu. Następnie odnajdźmy ten sztylet w jednej z gablot. Gdy już go znajdziemy możemy przyjrzeć się obrazowi. Czeka nas klimatyczna scenka, a następnie w pomieszczeniu przestanie już być bezpiecznie. Naszym zadaniem jest przekradnięcie się do wspomnianego sztyletu, rozbicie szyby, zabranie go i szybkie dotarcie do obrazu. Aby zdobyć ten pucharek nie możemy używać latarni w celu odstraszania potwora! W razie czego poniżej prezentuje filmik dotyczący tego trofeum.
Badacz osobliwości / Scholar of the unspeakable
Poznaj Algernona Drake'a i przyjmij jego pomoc / Meet Algernon Drake and accept his help
Samo poznanie Algernona Drake’a jest nieuniknione i dojdzie do niego na końcu rozdziału w księgarni. Po rozmowie z nim jednak będziemy mieli opcję wyboru odnośnie jego pomocy. Aby uzyskać pucharek musimy się zgodzić.
Księga / The Book
Przeczytaj Necronomicon / Read the Necronomicon
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Skoro to gra na podstawie twórczości H.P. Lovecrafta to nie mogło oczywiście zabraknąć księgi Necronomicon spisanej przez szalonego Araba Abdula Alhazreda. Pod koniec rozdziału w księgarni przyjdzie nam dostać się do sejfu i odczytać tą księgę. Jeśli zagadka z odgadnięciem szyfru do sejfu sprawia wam problem spieszę z pomocą. Kod to: 539.
W pułapce / Caught in the trap
Wpadnij w pułapkę Fullera / Fall into Fuller's trap
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Po odczytaniu Necronomiconu przyjdzie nam sterować przez pewien czas poczynaniami Dr Colden. Na końcu czeka nas nieuniknione spotkanie z Fullerem.
Biały Statek / The White Ship
Poznaj sekret Scylli / Learn the secret of the Scylla
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Ten pucharek również dotyczy Dr Colden. Podczas przeszukiwania gabinetu Dr Fullera czeka nas bardzo prosta zagadka z obracaniem masztów statku. Gdy otworzymy schowek otrzymamy pucharek.
Klątwa Sarah / The curse of Sarah
Znajdź Sarah Hawkins / Find Sarah Hawkins
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Pucharek otrzymamy na końcu rozdziału, w którym masz detektyw uda się do szpitala ratować Dr Colden. Czeka nas abstrakcyjna przeprawa na której końcu znajdziemy Sarah Hawkins.
Amulet Pradawnych / The amulet of the Ancients
Zdobądź skarb Algernona Drake'a / Lay your hands on Algernon Drake's treasure
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Po znalezieniu Sarah Hawkins podczas wizyty w posiadłości będziemy musieli zdobyć ochronny medalion. Algernon da nam rysunek z podpowiedzią. Musimy najpierw odnaleźć popiersie. Znajduje się ono w pracowni Sarah. Następnie sam medalion jest ukryty w szkatułce naprzeciw miejsca, gdzie zwykle sypiał nasz detektyw.
Śledztwo ze snu / The dreamlike investigation
Zaakceptuj objawienia / Accept the revelations
Podczas pobytu za kratami w pewnym momencie w wizji odwiedzi nas Lewiatan. Aby otrzymać ten pucharek musimy poddać się jego woli i przyjąć dar wiedzy.
W Darkwater nie ma prohibicji / No prohibition for Darkwater
Dostarcz trunek marynarzom / Deliver liquor to the sailors
Pucharek możliwy do zdobycia na samym początku gry. Wejścia do magazynu Hawkinsów będzie pilnować dwóch drabów, którzy nie chcą nas przepościć. W pobliżu spotkamy też dwójkę marynarzy, którzy w zamian za butelkę trunku zgodzą się odciągnąć strażników. Sposoby zdobycia butelki są dwa. Możemy ją kupić od barmana, ale tylko gdy kulturalnie przeprosiliśmy za bójkę, albo pozytywnie użyliśmy umiejętności, aby załagodzić sytuację. Druga metoda to włamanie się do składziku przy pomoście. To z kolei wymaga użycia Dociekliwości, aby się udało. Gdy dostarczymy marynarzom trunek otrzymamy trofeum.
Obcy / The Outsider
Przegnaj potwora raz na zawsze / Banish the creature for good
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Tu będzie nas czekało trochę biegania i uciekania przed Tułaczem. Nie jest to specjalnie trudne i wystarczy pamiętać, aby spowalniać potwora celując w niego światłem lampy. Pod koniec tej sekwencji można zgarnąć też pucharek Towarzysz broni.
Towarzysz broni / Companion in arms
Ocal życie Drake'owi podczas walki z potworem / Save Drake's life during the fight with the creature
Ten pucharek można łatwo przegapić, jeśli nie zorientujemy się w wydarzeniach. Po złamaniu trzech barier i interakcji z obrazem Tułacz będzie wsysany do swojego świata. Będzie jednak chciał ze sobą zabrać też Drake’a. Aby do tego nie dopuścić musimy go jeszcze potraktować światłem lampy.
Zaatakuj przystań / Attack the docks
Ucieknij z obszaru zajętego przez wrogów / Escape your fallen territory
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. W pewnym momencie gry na przystanie będzie niezła zadyma. Pucharek otrzymamy jak tylko uda nam się dotrzeć do stacji wielorybniczej.
Dobry samarytanin / The Good Samaritan
Ocal Mitchella / Save Mitchell
Pucharek będziemy mogli zdobyć podczas poziomu, gdy chodzimy po przystani uzbrojeni w broń palną. Naszym zadaniem będzie dostać się do stacji wielorybniczej. Są dwie drogi. Zależne od tego czy zdecydujemy się przekazać apteczkę Cat – przywódczyni przemytników, czy też Michellowi – barmanowi. Aby otrzymać pucharek musimy wybrać drugą opcję. Apteczka jest w magazynie Hawkinsów, ranny Michell zaś leży na końcu pomostu widoczny na poniższym screenie.
Parszywe szczury / The Rats in the Walls
Użyj siły, aby zmusić podejrzanych do mówienia / Make the suspects talk by using a heavy hand
Ten pucharek możemy zdobyć tylko podczas krótkiej sekwencji sterowania poczynaniami Cat. Aby tego dokonać podczas przesłuchania zdecydujmy się przywalić typkowi po prawej stronie.
Przysięga Hipokratesa / Hippocratic Oath
Wylecz wszystkich pacjentów / Heal all the patients
Ten pucharek możemy zdobyć podczas sekwencji grania jak Dr Colden. Po przebadaniu tajemniczo chorującego pacjenta będziemy mieli otwarty poziom w szpitalu. Naszym zadaniem będzie przejście się po pobliskiej sali i sprawdzenie każdego z pacjentów. W kilku wypadkach będziemy musieli zainterweniować z naszą pomocą medyczną. Na koniec w poczekalni na ławce będzie czekało jeszcze dwóch mężczyzn. Informujemy ich o stanie matki i trofeum jest nasze.
Śladami Daniela Uptona / In the footsteps of Daniel Upton
Zabij albo oszczędź Bradleya / Kill or spare Bradley
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. W pewnym momencie gry Bradley przyjdzie uwolnić nas z celi i wręczy pistolet. Za moment jednak zaczną się dziać z nim złe rzeczy. Będziemy musieli dokonać decyzji czy go zastrzelić, czy też oszczędzić. Niezależnie od wyboru otrzymamy pucharek.
Głos zza grobu / The voice beyond the grave
Porozmawiaj z obiektem z wizji / Chat with a vision
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Po ucieczce z walącej się stacji wielorybniczej czeka nas pogawędka z niespodziewaną osobą w jaskini. Po rozmowie otrzymamy pucharek.
Podróż w przeszłość / Voyage into history
Otwórz kufer marynarza w stacji wielorybniczej / Open the sailor's chest in the whaling station
Po wizji naszego gabinetu i walącego w drzwi kultysty znajdziemy się w niewielkim pomieszczeniu. W prawym rogu znajduje się kufer, który należy otworzyć. Będzie to wymagało od nas użycia umiejętności Dociekliwości.
Bestia z jaskini / The Beast in the Cave
Wejdź do jaskini bestii / Enter the beast’s den
Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Musimy dostać głębiej do stacji wielorybniczej. Aby tego dokonać należy znaleźć sznur z hakiem, klucz do pomieszczenia na górze, a tam nóż. Następnie kręcimy pokrętłem, przywiązujemy sznurem obiekt, kręcimy ponownie i nożem przecinamy sznur. W ten sposób utorujemy sobie drogę.
Biegły w języku r’lyehyjskim / Fluent in R’lyehian
Wybierz wszystkie odpowiedzi w języku r’lyehyjskim / Choose all the replies in R’lyehian
Odpowiedzi w języku r’lyehyjskim są swego rodzaju znajdźkami. Możemy w całej grze wykonać ich 9. Aby jednak móc skorzystać z tej mowy należy utrzymywać jak najniższy stan psychiczny naszego bohatera. Po prostu czytamy bezbożne księgi, wszystko badamy i poddajemy się woli Lewiatana. Wtedy spokojnie będziemy mogli wykorzystać każdy z tych dialogów. Miejsca dla wszystkich odpowiedzi są pokazane w filmiku w opisie pucharku Najbardziej trywialny przedmiot.
Trofeum wymaga też w finale gry podjęcia się odprawienia rytuału związanego z trofeum Zew Cthulhu.
Bezimienne sekty / Nameless Cults
Odmów udziału w rytuale / Refuse to take part in the ritual
Trofeum związane zakończeniem gry. Aby je odblokować musimy kompletnie zniszczyć psychikę naszego bohatera. Nie są wymagane dosłownie wszystkie poniższe punkty, ale im więcej tym lepiej, a najlepiej na wszelki wypadek jednak ogarnąć wszystkie. Grunt, aby psychika ucierpiała jak najbardziej. Wtedy podczas finalnego wyboru na kole dialogów w prawym dolnym rogu pojawi się opcja poświęcenia się.
Czynności w drodze do odblokowania:
- Czytamy wszystkie bezbożne księgi.
- Badajmy wszystkie przedmioty okultystyczne i retrospekcje.
- Przekażmy leki zgodnie z pucharkiem Piaskowy dziadek i dostańmy się do odblokowanego w ten sposób pokoju.
- Przekazujemy pani Sanders brutalną prawdę zgodnie z pucharkiem Wspólna wina.
- Poddajmy się woli Lewiatana i przyjmijmy dar wiedzy.
- Zastrzelmy Braldeya.
- Podczas wizji Lewiatana przyjmijmy tabletki, zjedzmy mięso i sięgnijmy po broń.
- Użyjmy wszystkich odpowiedzi w języku r’lyehyjskim.
Pożegnanie / Farewell
Odmów uczestnictwa w rytuale / Refuse the ritual
Trofeum związane zakończeniem gry. Osiągnięcie przeciwne do powyższego powiem przez całą grę musimy utrzymywać jak najlepszy stan psychiczny naszego bohatera. Najlepiej na wszelki wypadek ogarnąć wszystkie poniższe punkty.Wtedy podczas końcowego wyboru w grze w prawym górnym rogu pojawi się opcja odmówienia uczestnictwa w rytuale.
Czynności w drodze do odblokowania:
- Nie czytamy żadnej bezbożnej księgi.
- Dobrze olewać wszelkie badania okultystycznych elementów o ile nie są absolutnie konieczne.
- Nie szukamy leków do pucharku Piaskowy dziadek, ze szpitala uciekamy korzystając z zepsucia zaworów gazowych.
- Oszczędzamy szczegółów podczas rozmowy z panią Sanders przeciwnie do pucharku Wspólna wina.
- Walczymy z Lewiatanem i nie przyjmujemy daru wiedzy.
- Oszczędzamy Braldeya.
- Podczas wizji Lewiatana staramy się nie przyjąć tabletek, nie jeść mięsa i nie sięgać po broń.
- Nie używamy żadnych odpowiedzi w języku r’lyehyjskim.
Walcz z przeznaczeniem / Fight destiny
Przeprowadź pomyślnie oddzielny rytuał / Successfully carry out the counter ritual
Trofeum związane z zakończeniem. Ten konkretny pucharek wymaga tego, aby podczas ostatecznego wygnania Tułacza uratować Drake’a zgodnie z pucharkiem Towarzysz broni. Dzięki temu pod koniec podczas wyboru w lewym górnym rogu będziemy mieli opcję przeprowadzenia kontr rytuału.
Zew Cthulhu / The Call of Cthulhu
Wezwij Cthulhu! / Invoke Cthulhu!
Trofeum związane z zakończeniem. Ten pucharek będzie można ogarnąć jednocześnie z zdobywaniem zakończenia z Bezimienne sekty. Wystarczy, że po zdobyciu tamtego zakończenia wczytamy ostatni zapis i tym razem wybierzemy opcję w lewym dolnym rogu dotyczącą przeprowadzenia rytuału i wezwania Cthulhu.