Fe – Poradnik do trofeów

 

 

Fe to trzecioosobowa przygodowa gra akcji, stworzona przez szwedzkie studio Zoink Games. Jest tytułem, wydanym w ramach projektu EA Originals, który ma na celu promowanie niezależnych deweloperów. Trzeba przyznać, że propozycja jest ciekawa.

Fe to przeurocza gra, przemyślana, w bardzo estetycznej i ładnej oprawie. W dniu premiery nie ustrzegła się jednak niewielkich błędów, utrudniających rozgrywkę, ale mam nadzieję, że zostaną w przyszłości poprawione.

Wcielamy się w Fe – niewielkich rozmiarów zwierzaka, zamieszkującego magiczną krainę. Fe musi stawić czoła tajemniczym przeciwnikom – Wyciszonym, którzy chcą stłumić wszystkie głosy lasu na zawsze. Mechanika rozgrywki opiera się na typowej eksploracji świata, rozwiązywaniu zagadek oraz zbieraniu różnego rodzaju przedmiotów, pozwalających rozwój umiejętności bohatera, czy też spojrzenie innym okiem na przedstawioną historię. Nie ma w grze ani jednego dialogu – porozumiewamy się z innymi stworzeniami za pomocą dźwięków. Uczymy się mowy lasu, ale nie tylko. Aby dotrzeć wszędzie, gdzie zechcemy, będziemy musieli nauczyć się zasady działania całego ekosystemu.

Oprawa wizualna jest piękna. To zdecydowanie najmocniejsza strona gry. Dodatkowo warto tytuł sprawić młodszym graczom, gdyż uczy kreatywnego myślenia i jest całkowicie pozbawiony przemocy. Polecam.

Dla łowców  trofeów tytuł również będzie atrakcyjny. Większość trofeów jest prosta – jedyne, które może sprawić trochę problemów, to pucharek za odblokowanie wszystkich umiejętności bohatera. Zbieranie kryształów, do tego potrzebnych, w którymś momencie staje się po prostu nużące. Jest to oczywiście odczucie subiektywne, gdyż niczego tak w grach bardziej nie lubię od zbieractwa. Zapraszam do poradnika.

 

Uwaga, jeśli gra się zawiesi, będzie pokazywać niewłaściwe wartości na mapie, albo nie pozwoli Fe użyć jakiejś umiejętności, trzeba ją wyłączyć i uruchomić ponownie – pomaga.

 

Materiał zrealizowany dzięki uprzejmości Electronic Arts Polska

  

  • Trudność zdobycia platyny: 2/10
  • Czas na zaliczenie platyny: ok 10h.
  • Trofea offline: (1x , 10x, 2x)
  • Trofea online: brak
  • Minimalna liczba przejść: 1 + czyszczenie
  • Zalecana liczba przejść: 1 + czyszczenie
  • Trofea do pominięcia:  My Enemy’s Enemy (!) Hide & Seek (!)
  • Zabugowane trofea: 

Krok 1 – Kończymy grę. Zdobywamy pucharki fabularne. W miarę możliwości zbieramy kryształy i hełmy. Uważamy na trofea do pominięcia.

W tym kroku przechodzimy grę, rozwiązujemy zagadki, zbieramy po drodze wszystkie dostępne dla nas na danym etapie kryształy oraz hełmy. Uważamy również na dwa trofea, które można pominąć:

  • Pierwsze (w początkowej fazie gry, podczas zbierania jaj wielkiego, uwięzionego ptaka) polega na zwabieniu niedźwiedzia do obozu Wyciszonych.
  • Drugie (w dalszej części gry, po wyjściu z mapy zimowej) polega na złapaniu i oswojeniu 4 innych Fe.

Po ukończeniu gry powinniśmy mieć wówczas na koncie poniższe pucharki

  •  Tree Climber
  •  Silence
  •  My Enemy’s Enemy (!)
  •  Hide & Seek (!)
  •  Protector of the Forrest

Krok 2 – Czyszczenie. 

W tym kroku zajmiemy się wbiciem pucharka post-fabularnego oraz dozbieraniem wszystkiego, co mogliśmy pominąć. Po ukończeniu gry mamy dostęp do otwartego świata i możemy zająć się zbieraniem kryształów i hełmów oraz zdobyciem brakujących pucharków. Po ukończeniu tego etapu poniższe trofea, łącznie z platyną, będą nasze.

  •  Reunion
  •  Sheperd
  •  Back to Back
  •  The Longest Glide
  •  In the Treetops
  •  Utter Silence
  •  Citizen of the Forest
  •  Sustain Forest Love


 Sustain Forest Love
Iron out all the trophies


Platynę oczywiście zdobędziemy po odblokowaniu wszystkich pozostałych pucharków. Gratulacje mały stworku 🙂


 Protector of the Forest
Complete the game


Trofeum związane z fabułą. Nie do pominięcia.

Odblokujemy je po ukończeniu wątku fabularnego i uzyskaniu dostępu do otwartego świata.


 Tree Climber
Learn to climb trees


Trofeum związane z fabułą. Nie do pominięcia.

Będzie to pierwszy pucharek, jaki zdobędziemy. Dotrzemy do miejsca, w którym znajdziemy nasz pierwszy kryształ. Musimy go podnieść i zanieść na czerwoną platformę, znajdującą się nieopodal. Odblokuje to pierwszą umiejętność – wspinanie się po drzewach. Wystarczy ją przetestować, a więc wspiąć się za pomocą  na wyróżnione drzewo i zeskoczyć z niego z niego, a trofeum będzie nasze.


 Citizen of the Forest
Unlock all abilities


Specjalne umiejętności Fe, m.in. wspinanie się po drzewach, sprint, czy radar, odblokowujemy za pomocą znalezionych kryształów. W całym świecie jest ich 75. Część możemy znaleźć od razu, do części dostaniemy się dopiero po odblokowaniu poszczególnych umiejętności, czy głosów. Nie martwcie się, nic nie jest pomijalne, po ukończeniu gry uzyskujemy bowiem dostęp do otwartego świata, który możemy swobodnie eksplorować. Dodatkowo, po znalezieniu 55 kryształów, otrzymamy umiejętność skanowania mapy w poszukiwaniu odłamków. “Radar” uruchamiamy poprzez przytrzymanie . Działa na niewielką niestety odległość, ale i tak może okazać się dość pomocny. Ile kryształów znaleźliśmy na danym obszarze, możemy w każdej chwili sprawdzić, wyświetlając mapę. W tym celu wciskamy , a jeśli potrzebujemy zlikwidować zoom i zobaczyć całą krainę, dodatkowo używamy ).

FILMIK


 Silence
Find your first Silent Helmet


Hełmy to rodzaj przedmiotów do odnalezienia w grze. Dzięki nim możemy spojrzeć na świat okiem Wyciszonych. Trofeum wpadnie po znalezieniu pierwszego z nich. Pucharka nie da się przegapić – na większość hełmów natkniemy się po drodze, podążając z wątkiem fabularnym. Aby zaliczyło nam znalezienie hełmu, musimy podejść do niego i zaśpiewać za pomocą , co sprawi że wypadnie z nich kryształowe oko. Oczywiście podnosimy je i patrzymy na świat z nieco innej perspektywy 🙂 Załączam zdjęcie przykładowego hełmu.


 Utter Silence
Find 12 Silent Helmets


Hełmy to rodzaj przedmiotów do odnalezienia w grze. Dzięki nim możemy spojrzeć na świat okiem Wyciszonych. Trofeum wpadnie po znalezieniu wszystkich dwunastu hełmów. Na większość z nich, jeśli nie na wszystkie,  natkniemy się po drodze, podążając z wątkiem fabularnym. Po ukończeniu gry nie miałam tylko jednego, ale zebranie go to była formalność. Aby zaliczyło nam znalezienie hełmu, musimy podejść do niego i zaśpiewać za pomocą , co sprawi że wypadnie z nich kryształowe oko. Oczywiście podnosimy je i patrzymy na świat z nieco innej perspektywy 🙂

Ilość przedmiotów na planszy w każdej chwili możemy podejrzeć, wyświetlając mapę. W tym celu wciskamy , a jeśli potrzebujemy zlikwidować zoom i zobaczyć całą krainę, dodatkowo używamy ). Jeśli będziecie mieć problem z którymś hełmem, polecam mapkę z oznaczoną lokalizacją każdego z nich.

Mapka z wszystkimi hełmami


 Shepherd
Gather 10 or more lizards for a conversation


Jaszczurki to słodkie małe stworzonka – prawdopodobnie pierwsze, z którymi nauczymy rozmawiać się w lesie. Trofeum polega na tym, żeby  zgromadzić wokół siebie co najmniej 10 jaszczurek i porozmawiać z nimi. Sposobności do wbicia pucharka będzie w trakcie fabuły sporo. Udało mi się to w początkowej fazie gry, podczas zadania, polegającego na zwróceniu wielkiemu ptakowi 4 skradzionych jaj. Sporo zwierzątek kręciło się po okolicy, więc rozmawiałam za pomocą  z każdym napotkanym, aż zebrała się wokół mnie wystarczająca grupka.

W dalszej części gry jest jednak o wiele łatwiejszy sposób. Będziemy podążać za poruszającym się pod ziemią dużym robakiem. Do pokonywania kolejnych etapów drogi, będziemy musieli posiłkować się pomocą jaszczurek, które posiadają umiejętność odbijania się od różowych kwiatów. To jest moment, w którym otrzymanie trofeum staje się banalne. Rozmawiamy kolejno z napotkanymi zwierzątkami. Zanim skończymy synchronizację głosową z jednym, będą pojawiać się kolejne i kolejne. Zgromadzenie wystarczającej ilości zajmie kilkanaście sekund.

FILMIK


 My Enemy’s Enemy
Lead a bear to a Silent camp


Pucharek do pominięcia

Sposobność do wbicia tego pucharka pojawi się w początkowej fazie gry, podczas zbierania jajek dla wielkiego uwięzionego ptaka. Jajka zostaną skradzione przez Wyciszonych i zaniesione w cztery różne miejsca. Jednym z tych miejsc będzie jaskinia, w której znajduje się wielki śpiący niedźwiedź. Niedźwiedź zabije wroga i zabierze mu jajko. Naszym zadaniem będzie wywabienie zwierza z jaskini i zaprowadzenie go do obozu Wyciszonych.

Przede wszystkim musimy wejść wgłąb jaskini i dostać się na podwyższenie, na którym rośnie wielka malina 🙂 Zrywamy ją za pomocą  i udajemy się do wyjścia, wabiąc niedźwiedzia głosem (w tym celu przytrzymujemy ). Zwierz odrzuci jajo i uda się za nami. Jeśli będzie chciał zawrócić, albo przestanie iść za nami, wtedy wystarczy się cofnąć, albo zawołać go.

Obóz Wyciszonych jest niedaleko. Po wyjściu z jaskini musimy iść prosto, a kiedy zobaczymy powalony pień, po prawej stronie, przechodzimy po nim. Ta kładka zaprowadzi nas do obozu wroga. Tutaj są dwie opcje. Albo rzucamy owoc w stronę obozu, co sprawi, że niedźwiedź pobiegnie za nim i zrobi, co potrzeba, albo wchodzimy do środka, starając się ukryć przed wzrokiem Wyciszonych. Można też rzucić owoc i przykucnąć w krzaczkach znajdujących się przy wejściu do obozu lub też skoczyć do wody. Jak sami zobaczycie, jest to bardzo proste.

FILMIK


 Back to Back
Jump from one owl’s back to another


Podejście do tego pucharka będziemy mogli zrobić w każdym momencie, po opanowaniu mowy ptaków. Aby móc usiąść na grzbiecie sowy, najpierw musimy ją oswoić. W tym celu trzeba zbliżyć się do gniazda sowy i zsynchronizować głos – . Uwaga! To samo tyczy się sowy, na której będziemy chcieli wylądować. Tylko oswojony ptak, pozwoli wylądować nam na swoim grzbiecie. Pucharek wpadł mi podczas gry. Oswajałam bowiem każde napotkane na drodze stworzenie. Proponuję Wam robić to samo. Kiedy będziecie lecieć na grzbiecie sowy i zobaczycie w okolicy inne ptaki, zwróćcie uwagę, czy podświetlają się na biało. Jeśli tak, znaczy to, że są wcześniej oswojone i będzie można próbować na nich wylądować. Wtedy wystarczy w odpowiednim momencie zeskoczyć z grzbietu jednego ptaka i  poszybować do drugiego. Jeśli żaden podświetlać się nie będzie, wtedy trzeba odwiedzić kilka gniazd, przywołać sowy odpowiednim głosem i sprawić, aby najpierw nam zaufały (synchronizacja ).

W razie problemów polecam filmik.

FILMIK


 The Longest Glide
Glide from the top of the waterfall all the way to the marsh


Trofeum będzie możliwe do wbicia dopiero po nauczeniu się mowy jeleni – trzeciego w kolejności głosu. Za pomocą przyswojonego dźwięku będziemy mogli bowiem uaktywniać żółte kwiaty, wytwarzające silny podmuch powietrza, który wyrzuca naszego bohatera do góry.

To, co musimy zrobić, to dostać się ze szczytu wodospadu aż do drogi prowadzącej na bagna. Aby tego dokonać, musimy skoczyć z drzewa, znajdującego się na górze wodospadu, albo wybić się z wykorzystaniem dwóch żółtych kwiatów, rosnących przed spadkiem wody. Następnie powinniśmy szybować, przytrzymując cały czas  oraz , aby dodatkowo uaktywniać strumienie powietrza, wznoszące nas do góry. Kierujemy się oczywiście w dół rzeki, a naszymi punktami kontrolnymi będą żółte kwiaty. One wyznaczają tak naprawdę trasę przelotu. Co z czym się je zobaczycie na poniższym filmiku. Nie jest to trudne. próbowałam dosłownie raz.

FILMIK


 Hide & Seek
Find all the Fe playing hide & seek


Pucharek do pominięcia

Pominąć to trofeum będzie bardzo trudno, ale jednak jest to możliwe. Sposobność do jego wbicia pojawi się tuż po wyjściu z lokacji, którą nazwałam zimową. Jest to mapa, na której nauczymy się głosu stworzeń, podobnych do dzików (rozświetlanie ciemności w jaskiniach/usuwanie przeszkód z fluorescencyjnych grzybków). Kiedy tylko wyjdziemy z tej lokacji, przywita nas krótka animacja, pokazująca Fe – uciekające stworzonko, podobne do nas. Naszym zadaniem będzie schwytanie wszystkich 4 “klonów” naszego bohatera.

Fe ukrywają się na czubkach drzew. Aby zdobyć pucharek, musimy strącić je na ziemię oraz oswoić, rozmawiając z nimi. Pierwszy Fe ucieknie na inne drzewo, więc oczywiście będziemy musieli go dogonić. Pozostałe bez problemu strącimy z drzew, na których je zobaczymy po raz pierwszy. Wszystkie nasze “klony” oznaczone są na mapie za pomocą zielonej ikonki. Są doskonale widoczne z czubków drzew, więc w ten sposób możemy ich wypatrywać.

Pamiętajcie, żeby z każdym Fe zsynchronizować głos, za pomocą , gdy tylko strącimy go na ziemię. Tylko oswojony Fe policzy się do pucharka.

W razie problemów polecam filmik.

FILMIK


 Reunion
Free an old friend


Trofeum możliwe do zdobycia po ukończeniu fabuły

Po ukończeniu gry, będziemy musieli za pomocą sowy wrócić do głównego świata gry. Tuż po przejażdżce na i krótkim fragmencie, który musimy pokonać, przeskakując z drzewa na drzewo, dotrzemy na ląd. Po prawej stronie, zauważymy jelenia, który stoi przy stworzonku, uwięzionym w znanej nam już kuli. Aby uwolnić zwierzaka, musimy dostać się na skały nieopodal (za pomocą różowych kwiatów), podnieść wybuchowe zielone nasionko i rzucić w spętanego więźnia. Po oswobodzeniu go, otrzymamy pucharek. A kim jest uwięziony, przekonacie się sami 🙂

FILMIK


 In the Treetops
Jump between 10 different trees without touching the ground


Będzie wiele okazji do wbicia tego pucharka. Odblokowałam je na samym początku gry, w miejscu, w którym pierwszy raz spotykamy dużego uwięzionego ptaka. Ptakowi, zgodnie z wątkiem fabularnym, pomożemy później odzyskać 4 ukradzione jajka.

Nieopodal ptaka jest mnóstwo drzew. To, co musimy zrobić, to przeskoczyć między 10 różnymi drzewami, nie dotykając ziemi. Wspinamy się więc na czubek drzewa i przeskakujemy na inne. Gdy jesteśmy na drugim drzewie, znów wspinamy się do góry i skaczemy na kolejne. Powtarzamy 10 razy, aż do odblokowania trofeum.

Drzewa na które możemy bez ryzyka przeskoczyć, podświetlą się na biało, gdy wychylimy ku nim gałkę. Trofeum stanie się banalnie proste na późniejszym etapie, kiedy nauczymy się szybowania. Będziemy mogli wówczas latać na większe dystanse. Jeśli będziecie mieli problem (ale nie sądzę, aby tak było) ze zdobyciem pucharka w miejscu, które opisałam, spróbujcie gdziekolwiek, kiedy już Fe będzie umiał szybować. Wtedy po skoku wystarczy przytrzymać , co pozwoli przemieścić się na większą odległość.

W razie problemów polecam filmik.

FILMIK