Czekam z niecierpliwością na list z Hogwartu, ale niestety sowa transportująca przesyłkę utknęła na granicy brytyjsko-francuskiej z powodów – nazwijmy to: covidowo-brexitowych i braku aktualnego przeglądu. Mogę jednak liczyć na czarodziejów z Rebela, którzy z pomocą świstoklika i Proszku Fiuu dostarczyli przesyłkę z magiczną zawartością – grą elektroniczną Harry Potter i Magiczny Quiz. Moi drodzy potteromaniacy – różki w dłoń, podgrzewamy kociołki, otwieramy Standardowa księgę zaklęć, stopień 1 Mirandy Goshawk na stronie 30 i rozpoczynamy wielki test Standardowych Umiejętności Magicznych (w skrócie SUMy). Czeka na was ogromna liczba magicznych i nietuzinkowych pytań z zakresu transmutacji, obrony przed czarną magią, eliksirów, historii magii i wielu innych! Wielki Magiczny Quiz wiedzy o świecie czarodziejów czas zacząć! Na najlepszych z najlepszych czeka Puchar Domów.
Harry Potter i Magiczny Quiz to prosta w obsłudze zabawka elektroniczna z tysiącem pytań PRAWDA/FAŁSZ na temat zagadnień ze świata czarodziejów, czarownic i mugoloznastwa. W heksagonalnym, sporym, idealnie niemieszczącym się na półce kartonowym pudełku znajdujemy grę i instrukcję. Zabawka ma kształt wspomnianego heksagonu, w kolorze ciemnego złota, z sześcioma podświetlanymi przyciskami: cztery w kolorach domów Hogwartu (dalsza informacja tylko dla mugoli): czyli Gryffindor (czerwony), Ravenclaw (niebieski), Hufflepuff (żółty) i Slytherin (zielony) oraz dwa w kolorze złota i srebra, dzięki którym udzielamy odpowiedzi.
By zacząć magiczną przygodę wystarczy włączyć przycisk ON, który znajduje się pod spodem zabawki, włożyć baterie (3xAA, są już w komplecie jednak mają słabą pojemność i wystarczą na krótko) i wypowiedzieć sekretne zaklęcie niewerbalne. Celem gry jest zdobycie jak największej liczby punktów, a w nagrodę otrzymujemy Puchar Domów. Każdy gracz startuje z pulą 200 punktów – za błędne odpowiedzi Dyrektor odejmuje nam 20 punktów, za poprawne zaś otrzymamy ich 10. Instrukcja jest praktycznie zbędna, gdyż lektor (Dyrektor Szkoły) przeprowadzi nas przez zawiłe meandry magii i czarodziejstwa. Po uruchomieniu gry wybieramy „nasz dom” oraz poziom trudności (łatwy/zaawansowany).
Rozgrywka prowadzona jest przez dwie tury: odpowiedzi udziela gracz wskazany przez dyrektora, następnie gramy w trybie kto pierwszy, ten lepszy. Gra pozwala na powtórzenie/pominięcie pytania albo chwilowe zatrzymanie rozgrywki. Najważniejszą rzeczą jest jednak pula pytań, którą oferuje gra. Jest ich około tysiąc i w większości dotyczą filmów – a nie książek. I tutaj mam drobne zastrzeżenia, bo w wielu aspektach odpowiedzi znacząco mogą się różnić. Czytałam zarówno książki, jak i oglądałam filmy, więc w przy pewnych pytaniach po prostu miałam wątpliwości. Zagadki są jednak dosyć proste zarówno w trybie podstawowym jak i zaawansowanym. Dyrektor może zapytać nas o pełne imię i nazwisko Księcia Półkrwi, do kogo należy ropucha, kot albo szczur, o efekty zaklęć czy sposób ucieczki z Banku Gringotta. Oczywiście na wszystkie pytania odpowiadamy prawda/fałsz. Magiczny Quiz dostarczy nam około 15-20 minut świetnej, familijnej zabawy. Możemy się bawić w gronie do 4 osób (albo podzielić się na drużyny). Z uwagi na liczbę i różnorodność pytań, zaserwowana rozgrywka nie jest monotonna czy nudna. Rozegrałam na razie ok. 20 rozgrywek i podczas zabawy żadne pytanie się nie powtórzyło.
Zabawka jest bardzo solidnie wykonana, z dobrego tworzywa, przyciski się nie odkształcają i ogólnie wszystko świeci – jak oczy bazyliszka. Opakowanie mogłoby być mniejsze, „standardowo” kwadratowe, by wygodniej przechować grę na półce. Jeżeli chodzi natomiast o minusy Magicznego Quizu to przede wszystkim kieruje zarzut do pytań opartych jedynie na filmach, co może trochę drażnić fanów książkowych. Ton głosu Dyrektora i jego „powolne” odczytywanie pytań czy powtarzalne reakcje na nasze odpowiedzi na dłuższą metę mogą trochę irytować (przydałby się osobny przycisk POMIŃ!) . Dużym mankamentem jest poziom głośności – którego niestety nie da cię zmniejszyć (gra jest naprawdę bardzo głośna). Sama rozgrywka przebiega jednak bardzo przyjemnie, szybko, nie nuży, nie jest monotonna i jest świetnym rozwiązaniem dla fanów Harrego, dzieci i ich rodziców.
Ogólnie chłonę każdy produkt sygnowany logiem HP i niezmiernie cieszy mnie to, że Rebel zdecydował się wydać grę w Polsce, bo elektronicznej gry quizowej brakowało ostatnio na rynku. Quiz polecam przede wszystkim dzieciakom zafascynowanym serią i potteromaniakom. Wiek na pudełku sugeruje przewdział od 8+, jednak młodsze dzieci równie świetnie będą się bawiły (przetestowane na sześcioletnim organizmie żywym). Gra sprawdziła się też na „tematycznej” imprezie wśród mugoli. Gry wypuszczane na licencji często zawodzą i są „skokiem na kasę”, ale Magiczny Quiz to zdecydowanie najlepsza gra z pytaniami o tej tematyce, solidnie wykonana i godna polecenia. Korzystając z okazji wspomnę o świetnych grach planszowych osadzonych w tym samym uniwersum: dwuosobowa naparzanka zaklęciami „Obrona przed Czarną Magią” (Rebel) oraz gra w trybie kooperacyjnym: Harry Potter: Howarts Battle (Rebel).
Dla kogo?
- 8+ (wiek sugerowany),
- dla lubiących gry z pytania, typu quiz / prawda i fałsz,
- liczba graczy: 2-4 (nic nie stoi na przeszkodzie grać solo albo drużynowo),
- czas rozgrywki: ok. 15-20 minut.
Grę kupisz TUTAJ!
Grę udostępnił wydawca: