In Rays of the Light – Poradnik do trofeów i osiągnięć | Opinia

4/5

In Rays of the Light to krótka gra przygodowa z naciskiem na eksplorację będąca dziełem niezależnego rosyjskiego twórcy Siergieja Noskowa. Jest to remake gry o tytule The Light stworzonej w 2012 roku. Najnowsze wydanie zyskało odświeżoną oprawę graficzną i zostało przystosowane do obecnych platform sprzętowych.

Warto na wstępie zaznaczyć, że jest to nieduża produkcja, więc niestosownym byłoby oczekiwanie po niej rozbuchanej  narracji, czy skomplikowanego gameplayu. Historia jest skromna i dawkowana jedynie przez domysły podczas zwiedzania obszaru gry oraz znajdowane notatki. Niemniej bardzo dobrze buduje atmosferę tajemnicy. Bohater budzi się nagle w opuszczonym zniszczonym budynku jakiegoś kompleksu w w Europie Wschodniej. Nie wiedząc co się ogóle stało ruszamy badać lokację.

Gra jest przedstawicielem tak zwanych symulatorów spaceru i cała rozgrywka sprowadza się przede wszystkim do spokojnej eksploracji z widokiem z pierwszej osoby. Jedno z trofeów jest nawet żartem z tej konwencji. Szkoda tylko, że spacerowanie czasem sprawia problem. Jest kilka miejsc, gdzie bohater miał problem z przejściem i się klinował chwilowo. Nie ma tu żadnych przeciwników, czy niebezpieczeństw, choć czasem atmosfera potrafi zrobić się niepokojąca. Jak na taką niedużą produkcję i tak uważam, że jest całkiem sporo elementów do interakcji. Możemy znaleźć przydatny sprzęt w postaci rury do wywarzania drzwi, zapalniczki, czy latarki. Nie brakuje też znajdziek. Są wspomniane wyżej notatki, a także parę innych przedmiotów. Całe przejście można spokojnie zamknąć w czasie około dwóch godzin zdobywając jedno z dwóch możliwych zakończeń.

Graficznie gra prezentuje się naprawdę dobrze. Przyjdzie nam zwiedzać obszar gry zarówno przy świecącym słoneczku jak i tonąc w mroku. W obu przypadkach nie mam absolutnie nic do zarzucenia. Projekt lokacji choć nie wielki też wypadł konkretnie. Czuć tu ten specyficzny unoszący się w cyfrowym powietrzu ciężar tajemnicy. Są tu momenty, gdy całość prezentuje się wyjątkowo okazale jak na skalę projektu. Jeśli chodzi o warstwę dźwiękową to jest bardzo minimalistyczna, ale fantastycznie potęguje klimat. Dialogów praktycznie niema, a pozostałe dźwięki potrafią zrobić robotę. Przyznam, że na etapie bunkra pod ziemią odgłosy zrobiły niezły horrorowy klimat.

Gra dostała zestaw trofeów z platynką. I z pewnością jest to jeden z tytułów, który łowcy idący na ilość dzbanków w kolekcji powinni rzucić okiem. Jednak nie tylko, bo nawet jeśli nie interesuje nas ten aspekt warto grę sobie sprawdzić, bo jest ciekawym doświadczeniem. Ogólnie pucharki są bardzo proste i w zasadzie trzeba tylko uważać na znajdźki. Poniżej w sekcji poradnikowej wszystko zostało ładnie pokazane.

Przyznam, że jestem zaskoczony jak dobrze została wykonana produkcja przez pojedynczego niezależnego twórcę. Jest to jedna z porządnych gier w swoim gatunku. A i cena w stosunku do jakości wypada bardzo dobrze. Jeśli lubicie tego typu eksploracyjne doświadczenia zdecydowanie warto sprawdzić. Siergiej Noskow określił swoje dzieło jako „pierwszoosobowy medytacyjny quest” i faktycznie można w grze odczuć ten motyw.

 

 

Jak oceniasz trudność platyny w In Rays of the Light?

View Results

Loading ... Loading ...

 

  • Stopień trudności wbicia platyny: 2/10
  • Czas do zdobycia platyny: 2-3 godzin
  • Liczba trofeów: platynax1zlotox9 x5 x1
  • Liczba trofeów offline: 16
  • Liczba trofeów online: BRAK
  • Minimalna liczba przejść: 1 i kawałek
  • Trofea możliwe do przeoczenia: Kilka, zobacz “Krok po kroku”
  • Zglitchowane trofea: BRAK

 

Krok po kroku:

Zdobycie platynowego pucharka w grze nie stanowi w zasadzie żadnego problemu. Są pucharki, które można pominąć, ale nawet jeśli się to nam przypadkiem zdarzy nie ma większej tragedii, gdyż całą grę można ukończyć w około dwie godziny. Niemniej, jeśli chcemy tego uniknąć poniżej prezentuje opis jak się za to zabrać.

 

KROK I – Zebranie znajdziek, pomijalnych pucharków oraz zakończenie Forever

W tym kroku zajmiemy się wszystkimi możliwymi do pominięcia znajdźkami oraz pucharkami. Przed wszystkim pamiętajmy by  NIE ZABIERAĆ latarki na samym początku gry. Znajduje się ona przyklejona na ścianie na wprost pomieszczenia z jakiego wyjdziemy. Po prostu ją zostawmy. Kolejna sprawa to przebywać JAK NAJMNIEJ poza budynkiem. Najlepiej wychodźmy tylko konkretnie do następnej znajdźki i od razu wracajmy pod dach. To są warunki generujące interesujące nas tutaj zakończenie. Materiał wideo do kolejnego zbierania pomijalnych rzeczy znajduje się w opisie zloto Reader. Kierując się tym filmem zgarniemy wszystko co możliwe w tym przejściu.

 

KROK II – Dystans 5 km oraz zakończenie To the Light

Po zdobyciu zakończenia z Kroku I i zdobyciu zgodnie z materiałem wideo ostatniego z pucharków (zloto Secret) zostaje nam drugie z możliwych zakończeń. Z menu głównego wczytujemy rozdział nr 7. Znajdziemy się na sali z projektorem. Wracamy do pokoju z którego zaczynaliśmy grę i tym razem zabieramy latarkę. Następnie wychodzimy na zewnątrz budynku i krążymy na świeżym powietrzu w około, by zdobyć zloto God of walking simulator! Polecam potem jeszcze trochę postać na słoneczku, by nabiło nam ten czas na zewnątrz. Następnie wracamy do sali z projektorem, rozwiązujemy zagadkę z zasilaniem i po raz kolejny uruchamiamy film. Potem podobnie jak przy poprzednim przejściu kierujemy się ku zakończeniu gry.

 

Poradnik:

platyna In rays of the Light Platinum
Good job! Completed all tasks!

Platynowy pucharek. Nic trudnego, ale fajnie, że wpadnie 🙂

 

braz Oops!
Skeleton in the closet

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Jeden z pierwszych pucharków jaki możemy zdobyć. W jednym z pomieszczeń przy oknie stoi sobie szafa, która aż się prosi by ją wypchnąć na zewnątrz. Jak to zrobimy trofeum jest nasze. Czynność i tak jest konieczna do wykonania, gdyż w środku znajduje się klucz, który musimy zdobyć. Moment zdobycia pucharka widoczny jest na materiale wideo zamieszczonym w opisie zloto Reader.

 

srebro Glad to see you!
Meeting with the beautiful

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Kolejny prosty pucharek, który jest w zasadzie nie do pominięcia, gdyż w tym samym pomieszczeniu natrafimy na potrzebny nam klucz. Przy miejscu pierwszej notatki na biurko podleci nam ptaszek. I jednocześnie wpadnie nam pucharek. Moment zdobycia pucharka widoczny jest na materiale wideo zamieszczonym w opisie zloto Reader.

 

srebro Bus cracker
Open the door!

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Na zewnątrz budynku stoi stary autobus. Pucharek dostaniemy jak wejdziemy do środka. Jest to niemożliwe do pominięcia, gdyż w środku znajdziemy benzynę wymaganą do odpalenia generatora w podziemiach budynku. Moment zdobycia pucharka widoczny jest na materiale wideo zamieszczonym w opisie zloto Reader.

 

zloto Place
There,down…

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Pucharek zdobędziemy po dostaniu się do bunkra niedługo po tym jak uruchomimy generator w podziemiach. Będziemy musieli cztery razy zrobić kółko tym samym korytarzem, aż dotrzemy do oświetlonego pomieszczenia.

 

srebro Plan
The map will help you

Trofeum możliwe do pominięcia!

Mapę budynku możemy znaleźć na parterze lokacji w której zaczynamy grę. Akurat ten konkretny przedmiot można pominąć jeśli ktoś się uprze. Lokalizacja i moment zdobycia pucharka widoczny jest na materiale wideo zamieszczonym w opisie zloto Reader.

 

srebro Voice from the past
Pick up the phone

Trofeum możliwe do pominięcia!

Telefon będziemy mieli okazję odebrać jak tylko przejdziemy przez lokacje podziemnego bunkra. Usłyszymy charakterystyczny dzwonek i zobaczymy telefon na stoliku. Wystarczy go odebrać. Lokalizacja i moment zdobycia pucharka widoczny jest na materiale wideo zamieszczonym w opisie zloto Reader.

 

zloto Let there be light
Start generator

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Generator znajduje się w podziemiach budynku. By go uruchomić będziemy potrzebowali bezpiecznika oraz paliwa. Lokalizacja tych przedmiotów i moment zdobycia pucharka widoczny jest na materiale wideo zamieszczonym w opisie zloto Reader.

 

zloto Play!
Play videofilm

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Film można odpalić w sali wykładowej. By tego dokonać musimy znaleźć do niej klucz, znaleźć taśmę z filmem oraz przywrócić zasilanie projektora. Lokalizacja tych przedmiotów i moment zdobycia pucharka widoczny jest na materiale wideo zamieszczonym w opisie zloto Reader.

 

zloto Reader
Read all notes

Trofeum możliwe do pominięcia!

Pucharek związany ze znajdźkami. W grze możemy odnaleźć dokładnie 12 notatek poszerzających historię gry. Nie wszystkie łatwo znaleźć, więc poniżej zamieszczam materiał wideo z lokalizacją ich wszystkich, a także i innych potrzebnych fabularnie przedmiotów, czy tych wymaganych do innych pucharków.

 

zloto To the Light
Don’t be afraid of the light

Trofeum związane z zakończeniem gry. Dwie rzeczy warunkują otrzymanie tego zakończenia. Pierwszym jest podniesienie latarki przyklejonej na ścianie naprzeciw pomieszczenia w którym zaczynamy grę. Drugim zaś przebywanie na zewnątrz budynku. Jeśli przebywaliśmy dostatecznie długo zobaczymy to zakończenie.

 

zloto Forever
Stay in the shade

Trofeum możliwe do pominięcia!

I drugi pucharek związany z zakończeniem, tylko trudniejszy do zdobycia. Tak samo jak powyższy warunkują go dwie rzeczy. Tylko odwrotne. By je zdobyć NIE MOŻEMY podnosić latarki i musimy JAK NAJKRÓCEJ przebywać poza budynkami. Jeśli zbieramy znajdźki i pucharki dokładnie jak na materiale wideo z opisu zloto Reader to nie powinniśmy mieć z tym problemu.

 

zloto Secret
Watch secret film

Trofeum możliwe do pominięcia!

Trofeum to możemy zdobyć od razu po uzyskaniu zakończenia zloto Forever. Przeniesie nas wtedy ponownie do pomieszczenia, w którym zaczynaliśmy grę. Musimy skierować się do maszyny losującej i wyciągnąć z niej znajdujący się tam obiekt. Następnie kierujemy się do sali z projektorem, przywracamy doń zasilanie i odpalamy ten nowy sekretny film. Lokalizacja i moment zdobycia pucharka widoczny jest na materiale wideo zamieszczonym w opisie zloto Reader.

 

zloto God of walking simulator!
Walk 5km

Kumulacyjne trofeum związane z przebytym w grze dystansem. Warto to połączyć ze zdobywaniem zakończenia do trofeum zloto To the Light i chodzić w około budynku na zewnątrz. Nie zajmie nam to specjalnie dużo czasu. Warto pamiętać, że wciskając postać idzie szybciej.

 

srebro I just checked it…
Do you want soda?

Trofeum możliwe do pominięcia!

Pucharek ten możemy zdobyć na początku gry. Najlepiej od razu po zdobyciu planu budynku, gdyż maszyna z napojami jest zaraz obok. Wystarczy znaleźć monety i użyć ich w automacie. Lokalizacja i moment zdobycia pucharka widoczny jest na materiale wideo zamieszczonym w opisie zloto Reader.

 

zloto Trophy
Yes, the same can of soda

Trofeum możliwe do pominięcia!

Pucharek ten zdobędziemy jak tylko wyjdziemy z pomieszczenia po pokonaniu etapu w bunkrze. Na zewnątrz na parkingu będziemy mogli odnaleźć puszkę po napoju. Lokalizacja i moment zdobycia pucharka widoczny jest na materiale wideo zamieszczonym w opisie zloto Reader.

 

Materiał zrealizowany na bazie własnych doświadczeń z grą.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!

Grę udostępnił wydawca.
OCENA KOŃCOWA

NAZWA GRY: In Rays of the Light

OPIS GRY : In Rays of the Light to krótka gra przygodowa z naciskiem na eksplorację będąca dziełem niezależnego rosyjskiego twórcy Siergieja Noskowa. Jest to remake gry o tytule The Light stworzonej w 2012 roku. Najnowsze wydanie zyskało odświeżoną oprawę graficzną i zostało przystosowane do obecnych platform sprzętowych.

AUTOR: Tomasz Krajewski

OCENA
4
Sending
OCENA UŻYTKOWNIKÓW
0 (0 votes)

PODSUMOWANIE:

Przyznam, że jestem zaskoczony, jak dobrze została wykonana produkcja przez pojedynczego niezależnego twórcę. Solidny tytuł dla fanów tego gatunku. Jeśli lubicie eksploracyjne doświadczenia – zdecydowanie warto sprawdzić. Siergiej Noskow określił swoje dzieło jako „pierwszoosobowy medytacyjny quest” i możecie tu odnaleźć pole do przemyśleń.

 

ZALETY

  • klimat i atmosfera,
  • solidna oprawa graficzna,
  • dźwięki świetnie potęgują klimat,
  • niska cena.

WADY

  • sporadyczne problemy z utknięciem postaci,
  • jest to naprawdę krótkie doświadczenie,
  • niektórych może denerwować brak jasnych celów do wykonania.