KHOLAT

3/10
11-15H
x0
x1
x1
x13
15
0
3
0
1
15
0
3
0
1

 

KHOLAT to gra komputerowa wyprodukowana przez polskie studio IMGN.pro, będąca połączeniem horroru z modnymi ostatnio symulatorami spaceru. Fabułę gry oparto na prawdziwym wydarzeniu – tragedii na Przełęczy Diatłowa. Zimą 1959 roku grupa dziewięciu rosyjskich alpinistów wyruszyła na wyprawę w północną część gór Ural. Ekspedycja zakończyła się mrocznie – ciała jej uczestników odnaleziono na zboczu Cholat Sjakl, nieopodal porzuconego obozowiska. Większość zmarła z wyziębienia. Dodatkowo niepokojący był fakt, że namiot został rozcięty od środka, jak gdyby alpiniści musieli błyskawicznie stamtąd uciekać w środku nocy. Do dziś nie znana jest prawdziwa przyczyna tragedii.

Podczas gry przyjdzie nam samotnie poruszać się po tajemniczym, wzbudzającym niepokój, niegościnnym obszarze. Przemierzając mroźne tereny przyjdzie nam zbierać notatki dotyczące nieszczęśliwych wydarzeń dotyczących wspomnianej wyżej ekspedycji. Będziemy musieli orientować się trochę w terenie, bo na mapie nigdy nie ma zaznaczonej naszej pozycji. Musimy sami w oparciu o charakterystyczne miejsca orientować się gdzie dokładnie jesteśmy. Korzystanie z mapy wiąże się też z ryzykiem, bo z uwagi na brak aktywnej pauzy tracimy z oczu teren przed nami, a nie jesteśmy w tym miejscu sami. W grze wykorzystano narzędzie dostosowujące czynniki odpowiedzialne za atmosferę grozy do poczynań gracza, dzięki czemu cały czas graczowi towarzyszy poczucie zagrożenia.

 

Krok po kroku:

Jeśli planujemy wbić 100% polecałbym obrać kilka kroków. Można co prawda ogarnąć wszystko za jednym przejściem, ale zepsujemy sobie wtedy atmosferę. Wybór pozostawiam wam.

KROK I (opcjonalny) – ukończenie gry

Na początek polecam po prostu cieszyć się gęstym, mrocznym klimatem jaki oferuje nam KHOLAT. Znajdziemy tu wszystkie główne notatki, poznamy obszar i zaznajomimy się z produkcją.

Zdobyte trofea:

Świt Boga Kości
Dziwne światła na niebie
Cierpienie za nic
…i nastanie nicość
Znikąd nadziei
Najgroźniejsza z gier
Poświęcony
Krąg życia
W imię Ojca
Zdarzenie

KROK II – ukończenie gry z zebraniem wszystkich notatek

Tym razem polecam skupić się na przejściu gry zbierając wszystkie notatki. Z uwagi na większą ilość łażenia łatwiej jest o zgon, dlatego nie polecam jednoczesnego wbijania tu trofeum Surviwalowca. Przy okazji odblokujemy wszystkie safespoty, zbadamy jaskinię oraz dziwną akcję w bunkrze.

Zdobyte trofea:

Koniec wszystkich rzeczy
Grotołaz
Czy to szaleństwo?
Obieżyświat

KROK III – ukończenie gry bez zgonu

Ostatnim krokiem ku zdobyciu 100% jest przetrwanie całej gry nie ginąc ani razu. Gdy będziemy mieli już dwukrotne przejście za sobą powinniśmy sobie spokojnie poradzić. Pamiętajmy, aby z rozwagą używać latarki. Istotne też, że jedynym sposobem na uniknięcie zgonu jest ucieczka. Warto jednak poruszać się ostrożnie i powoli. Po więcej wskazówek zapraszam do opisu ostatniego pucharka.

Zdobyte trofea:

Surwiwalowiec

Disclaimer
Poradnik napisany w całości na bazie własnych doświadczeń z grą.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!
Ikona osiągnięcia: Świt Boga Kości</span> / <span>Dawn of the Bone God

Świt Boga Kości / Dawn of the Bone God

Zdobycie notatki na tronie / You've collected a note in the throne area

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do przeoczenia. Naszym głównym zadaniem będzie zebranie wszystkich notatek w kluczowych miejscach tajemniczego obszaru. Notatka znajduje się na mapie 7″N 52″E.

Ikona osiągnięcia: Dziwne światła na niebie</span> / <span>Strange lights in the sky

Dziwne światła na niebie / Strange lights in the sky

Zdobycie notatki na radarze / You've collected a note in the radar station area

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do przeoczenia. Naszym głównym zadaniem będzie zebranie wszystkich notatek w kluczowych miejscach tajemniczego obszaru. Notatka znajduje się na mapie 62″N 47″E.

Ikona osiągnięcia: Cierpienie za nic</span> / <span>Suffering for no reason

Cierpienie za nic / Suffering for no reason

Zdobycie notatki w jaskini / You've collected a note in the cave area

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do przeoczenia. Naszym głównym zadaniem będzie zebranie wszystkich notatek w kluczowych miejscach tajemniczego obszaru. Notatka znajduje się na mapie 44″N 83″E.

Ikona osiągnięcia: ...i nastanie nicość</span> / <span>…and there will be nothing

...i nastanie nicość / …and there will be nothing

Zdobycie notatki w spalonym lesie / You've collected a note in the burned forest area

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do przeoczenia. Naszym głównym zadaniem będzie zebranie wszystkich notatek w kluczowych miejscach tajemniczego obszaru. Notatka znajduje się na mapie 45″N 81″E.

Ikona osiągnięcia: Znikąd nadziei</span> / <span>There is no hope

Znikąd nadziei / There is no hope

Zdobycie notatki przy drzewie / You've collected a note in the tree area

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do przeoczenia. Naszym głównym zadaniem będzie zebranie wszystkich notatek w kluczowych miejscach tajemniczego obszaru. Notatka znajduje się na mapie 43″N 95″E.

Ikona osiągnięcia: Najgroźniejsza z gier</span> / <span>The most dangerous game

Najgroźniejsza z gier / The most dangerous game

Zdobycie notatki w chacie / You've collected a note in the hunters cabin area

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do przeoczenia. Naszym głównym zadaniem będzie zebranie wszystkich notatek w kluczowych miejscach tajemniczego obszaru. Notatka znajduje się na mapie 66″N 72″E.

Ikona osiągnięcia: Poświęcony</span> / <span>Sacrificed

Poświęcony / Sacrificed

Zdobycie notatki przy ołtarzu / You've collected a note in the altar area

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do przeoczenia. Naszym głównym zadaniem będzie zebranie wszystkich notatek w kluczowych miejscach tajemniczego obszaru. Notatka znajduje się na mapie 54″N 61″E.

Ikona osiągnięcia: Krąg życia</span> / <span>Circle of life

Krąg życia / Circle of life

Zdobycie notatki przy kamienym kręgu / You've collected a note in the circle area

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do przeoczenia. Naszym głównym zadaniem będzie zebranie wszystkich notatek w kluczowych miejscach tajemniczego obszaru. Notatka znajduje się na mapie 37″N 62″E.

Ikona osiągnięcia: W imię Ojca</span> / <span>In the name of the Father

W imię Ojca / In the name of the Father

Zdobycie notatki w cerkwi / You've collected a note in the church area

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do przeoczenia. Naszym głównym zadaniem będzie zebranie wszystkich notatek w kluczowych miejscach tajemniczego obszaru. Notatka znajduje się na mapie 51″N 30″E.

Ikona osiągnięcia: Zdarzenie</span> / <span>The Incident

Zdarzenie / The Incident

Dotarcie do namiotu w ostatnim levelu / You've reached the tent

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do przeoczenia. Po zdobyciu wszystkich kluczowych notatek wracamy do kamiennego kręgu. Tam następuje przejście do ostatniego aktu gry. Naszym zadaniem będzie dotrzeć przez mrok do namiotu. Wystarczy tylko iść widoczną na śniegu ścieżką i nam się uda.

Ikona osiągnięcia: Koniec wszystkich rzeczy</span> / <span>The end of all things

Koniec wszystkich rzeczy / The end of all things

Za odblokowanie zakończenia po zdobyciu wszystkich notatek / You've unlocked the real ending

Możliwe do przeoczenia

W grze oprócz zbierania notatek w miejscach charakterystycznych obiektów przyjdzie nam także odnajdować mniej istotne notatki porozrzucane po całym obszarze. Gdy zbliżamy się do notatki usłyszymy dźwięk falującego na wietrze papieru, dlatego najwygodniej jest tu grać na słuchawkach. Mimo to dość trudno jest jednak samodzielnie odnaleźć wszystkie notatki, więc polecam wspomóc się TYM materiałem wideo. Sam osobiście z niego korzystałem i jestem zadowolony.

Ikona osiągnięcia: Grotołaz</span> / <span>Speleologist

Grotołaz / Speleologist

Za pełną eksplorację jaskini / You've explored the cave

Dość niejasne trofeum. Nie chodzi bowiem o każdą dostępną w grze jaskinie, a o kompleks w którym można odnaleźć jedną z kluczowych, fabularnych notatek. Musimy przemierzyć tam każdą odnogę. Polecam sobie zostawić to na koniec po przejściu gry, gdyż wtedy będzie mniejsze prawdopodobieństwo, że natkniemy się na grasujące tam istoty. Bo spotkanie z nimi nie kończy się dla nas dobrze. Polecam TEN materiał wideo ukazujący dokładnie przejście każdym z tuneli.

Ikona osiągnięcia: Czy to szaleństwo?</span> / <span>Is it madness?

Czy to szaleństwo? / Is it madness?

Za odblokowanie akcji w bunkrze / You've unlocked the incident in the bunker

Możliwe do przeoczenia

Gdy dojdziemy do bunkra (zniszczonej wieży radiowej) po fabularną notatkę przyjdzie nam zejść schodami do niedużego kompleksu pomieszczeń. W pewnym momencie przemierzania korytarza usłyszymy dźwięk zbliżającego się zagrożenia. Aby odpalić wymaganą do trofeum akcję musimy odwrócić się i spojrzeć w stronę niebezpieczeństwa zanim zaczniemy uciekać. Gdy uciekniemy od razu stracimy możliwość zdobycia tego pucharka i będziemy musieli od początku gry tu jeszcze raz dojść. Polecam TEN materiał wideo pokazujący wspomnianą sekwencję.

Ikona osiągnięcia: Obieżyświat</span> / <span>Globetrotter

Obieżyświat / Globetrotter

Za odblokowanie wszystkich safespotów / You've unlocked all safe spots

Safespoty to namioty w którym możemy zapisać grę i między którymi możemy korzystać z opcji szybkiej podróży. Lokalizacja wszystkich namiotów znajduje się w filmiku pod pucharkiem srebro Koniec wszystkich rzeczy.

Ikona osiągnięcia: Surwiwalowiec</span> / <span>Survivalist

Surwiwalowiec / Survivalist

Gdy gracz nie zginie ani razu. / You've survived!

Możliwe do przeoczenia

Najtrudniejsze trofeum w grze, choć i tak nie powinno nam za bardzo utrudnić zdobycia 100%. Polecam je sobie zostawić na sam koniec jako dodatkowe przejście. Będziemy wtedy już świadomi, gdzie może czyhać na nas niebezpieczeństwo. Polecam nie używać latarki, chyba, że jest naprawdę niezbędna. Światło przyciąga ICH. W przypadku spadnięcia w przepaść możemy się poratować wciśnięciem pauzy. Jeśli zdążymy przed ekranem z informacją o śmierci to możemy wczytać poprzedni zapis. W przypadku zgonu z udziałem istot raczej się nam nie uda, bo ekran zgonu jest wręcz natychmiastowy. Polecam od siebie po zdobyciu każdej kluczowej notatki zgrywać save na pendrive. I w razie zgonu go użyć. Ja miałem to szczęście, że ani razu nie musiałem z tego korzystać, ale co szkodzi być ubezpieczonym. Oszczędzicie sobie czasu przechodzenia gry od samego początku. Pierwszym miejscem wymagającym ostrożności jest jaskinia. Najtrudniejszym zaś i najbardziej niebezpiecznym obszarem jest droga z wieży radiowej do kościoła. Tam po drodze można spotkać najwięcej wrogich istot. TUTAJ podrzucam materiał dotyczący tegoż trofeum. Ja osobiście dałem sobie radę sam, bo wcześniej już 2 razy ukończyłem grę, ale jak komuś pomoże to nie zaszkodzi pokazać.