Kingdom Come: Deliverance 2

Zobacz recenzję
5/10
120-150H
x1
x2
x12
x34
49
0
19
0
1
Cover Art:Kingdom Come: Deliverance 2 – Poradnik do trofeów i osiągnięć
49
0
19
0
1

Kingdom Come: Deliverance 2 nie jest tak upierdliwe pod kątem trofeów jak część poprzednia. Nadal jednak mamy przed sobą wiele pucharków, które łatwo można pominąć. W razie czego na szczęście gra tworzy automatyczne zapisy w kluczowych momentach co w razie potrzeby ogranicza ewentualne powtarzanie. Głównie należy jednak się skupić na tym, by nie jeść mięsa oraz nie zabić żadnego zwierzęcia do ukończenia głównego wątku. No i wykonywać jak najwięcej zadań pobocznych.

 

Krok po kroku w Kingdom Come: Deliverance 2:

Kingdom Come: Deliverance 2 posiada zestaw trofeów mniej upierdliwy niż w części poprzedniej, aczkolwiek sporo rzeczy można tu pominąć. To stanowi główną trudność, choć też nie jest źle, gdyż gra automatycznie robi zapisy w przy kluczowych misjach głównego wątku, co w razie potrzeby pozwoli nam ewentualne się cofnąć tylko pod sam pucharek. Głównie dwa trofea wymagają większej uwagi na przestrzeni całej gry i zostały uwzględnione poniżej. Oprócz tego tradycyjnie załączam chronologiczną listę trofeów na które należy zwrócić uwagę przy przechodzeniu gry.

 

Uważamy przez całą grę:

  • Ważną rzeczą w tym tytule jest dość specyficzny sposób zapisu postępu. Gra nie pozwala bowiem ot tak sobie zapisywać w dowolnym momencie, a autosave jest robiony TYLKO podczas realizowania zadań. Najczęściej po ich ukończeniu lub rozpoczęciu. I z czasem się nadpisuje. Poza wyjątkami kluczowych momentów w głównym wątku, które na stale zostają jako możliwość wczytania. Charakteryzują się tym, że ikonka tych zapisów to złota dyskietka z gwiazdką. Oprócz tego zapisać grę możemy wychodząc do menu głównego i warto z tego korzystać szczególnie podczas dłuższej eksploracji. Pamiętajmy jednak, że każde takie zapisanie automatycznie nadpisuje poprzedni zapis tego typu. Analogicznie ma się sprawa ze spaniem we własnym łóżku (wykupionym w tawernie, czy otrzymanym z dopiskiem „sen i zapis”, bo cudze nie ma funkcji zapisu) oraz korzystaniem z usług łaziebnych. Ostatnią formą zapisu są specjalne mikstury „Remedium savegamium”, które pozwalają zapisać grę na osobnym slocie podobnie jak przy kluczowych momentach głównego wątku. Możemy je wytwarzać, bądź kupować. I warto od czasu do czasu skorzystać w razie jakby pojawiła się potrzeba wrócenia po jakiś pucharek.
  • Od początku pilnujmy zasady, by w ogóle nie spożywać mięsa i nie zabijać żadnych zwierząt do trofeum braz Post. Jest to główny pucharek, którego należy pilnować. Sprawdzamy co jakiś czas statystyki i upewniamy się, że w obu przypadkach jest zero. Z jedzeniem nie ma wielkich problemów, ale ze zwierzętami z początku utrapieniem będą wilki i dzikie psy. Warto jak najszybciej zabrać się za odnalezienie Orzecha do trofeum braz Najlepszy przyjaciel człowieka. Tylko najpierw ogarnijmy sobie porządny pancerz. Umożliwi nam eliminowanie wilków bez obawy o zepsucie tego pucharka. Będziemy mogli stosować komendy poprzez przytrzymanie , by zaatakował i eliminował wilki. Należy tu mieć tu pancerz, by móc krążyć w około podczas starcia, bo stali nie przegryzą. A w międzyczasie Orzech po kolei będzie mógł się nimi zająć.
  • Wykonujmy względnie na bieżąco wszelkie zadania poboczne. Szczególnie gdy docieramy do punktu kumulacyjnego fabuły i gra nas informuje, że część zadań może przestać być dostępna. Nie zabijajmy też losowych wieśniaków, bo śmierć niewłaściwych osób może automatycznie zepsuć nam niektóre zadania poboczne. Jest to potrzebne do trofeum zloto Byłem, widziałem.
  • Z początku gry warto ogarnąć sobie trofeum braz Popisowa walka związane z pokonaniem przeciwnika przy użyciu kombinacji. W późniejszej fazie gry może okazać się to trudniejsze, gdyż Henryk będzie zwykłych wrogów szybciej ubijał, a opancerzeni to nigdy nie jest prosta sprawa.

 

Chronologiczna lista trofeów:

  • Podczas zadania głównego Beztroska jazda zaraz na początku rozgrywki przyjdzie nam odbyć pojedynek z Janem Ptaszkiem na improwizowanej arenie podczas obozowania. Musimy wygrać tą walkę, by otrzymać pucharek braz Déjà vu.
  • Po zdobyciu solidnego pancerza na początku gry realizujemy trofeum braz Najlepszy przyjaciel człowieka.
  • W regionie wiosek Tachów i Żelejów czekają nas pewne zadania. Najpierw musimy zrealizować zadanie Żaby lub Myszy. Można też zrealizować oba. Dowiemy się potem o planowanej potyczce na polu mieszkańców obu wiosek. Zamiast dołączyć jednak do którejś ze stron wybierzmy możliwość pogodzenia ich. Rozpocznie to zadanie Bitwa żab i myszy. Musimy odpowiednio zrealizować ten wątek, by otrzymać srebro Rozejm.
  • Po rozpoczęciu głównego zadania Swaćba! możemy udać się do handlarza koni w wiosce Semin i odnaleźć naszego konia Siwka, by zdobyć trofeum braz Stary przyjaciel.
  • W ramach głównego zadania Laboratores przyjdzie nam dostać się na wesele przy pomocy kowala lub młynarza. Zacznijmy zadania dla obu, ale zrealizujmy koniecznie te dla młynarza – Materia Prima, Zakazany owoc oraz Opus Magnum. Za nie otrzymamy potrzebny ty przepis na proch do pocisków, który przyda się do braz Hyk – i bum.
  • W rozmowie z młynarzem Henselem realizujemy ciąg zadań związanych z walkami na pięści – Młócka w młynie, Wino, kobiety i krew oraz Najlepsze na koniec. Po ich wygraniu otrzymamy srebro Henryk Młot.
  • Musimy wykonać zadanie poboczne Zła krew ratując Paulinę. W innym wypadku spłata długu do pucharka srebro Słowo rycerza nie będzie możliwa. Sam dług należy spłacić przed zadaniem fabularnym Z powrotem w siodle, gdzie Jan Ptaszek zwróci nam na to uwagę. Inaczej pucharek nie wpadnie.
  • Podczas głównego zadania fabularnego Z powrotem w siodle przyjdzie nam razem z Janem Ptaszkiem udać się na rozmowę do pobliskiej twierdzy Niebaków. Gdy będziemy mogli zwiedzać zamek po rozdzieleniu zajmijmy się pucharkiem braz Stary gawron.
  • W ramach zadania fabularnego Z powrotem w siodle po powrocie z twierdzy, gdy Otto von Bergow zapyta nas, czy zauważyliśmy coś podejrzanego. Zdradzamy jak najmniej informacji. A szczególnie istotne jest przemilczenie kwestii, że młody Semin opuścił swój własny ślub. Trofeum srebro Milczenie jest złotem 1/2.
  • Podczas głównego zadania Zło konieczne przyjdzie nam przesłuchiwać bandytę w celu zdobycia informacji o miejscu ukrywania się bandy. Opcji by uzyskać odpowiedzi jest kilka zależnie od naszych zdolności. Kluczową rzeczą jest jednak, by podczas późniejszej rozmowy z Otto von Bergowem przemilczeć informacje o Seminie i powiedzieć, że nikt nie pomagał bandytom. Trofeum srebro Milczenie jest złotem 2/2.
  • Podczas zadania głównego Palec Boży, gdzie bronimy zamku Niebaków mamy okazję zdobyć trofeum braz Niech pierwszy rzuci kamieniem, gdy gra da nam za zadanie rzucać kamienie z bramy.
  • By zdobyć trofeum srebro Mistrz mistrzów musimy zrealizować zadanie Utracona cześć. Koniecznie ogarnijmy sobie to zadanie jak tylko otworzy się przed nami drugi region gry, gdyż niezwykle łatwo przegapić tą interakcję i stracić szansę na zdobycie tej misji. Jak tylko otrzymamy ją w dzienniku możemy zrealizować ją później jak trochę podszkolimy się w boju, bo czeka nas tam niełatwa potyczka.
  • Zajmujemy się zadaniem pobocznym Ach, śpij, kochanie… Żeby dostać pucharek braz Henryk swat musimy jednak rozwiązać je w dość specyficzny sposób.
  • Po dostaniu się do miasta Kuttenberg warto od razu zabrać się za przekucie miecza Radzika do trofeum braz Przekuty. Pod koniec gry bowiem Henryk może go oddać zależnie od obranych przez nas wyborów i już tego nie wykonamy.
  • Będąc w okolicach Kuttenbergu realizujemy zadanie poboczne dla górników – Bergmoni i starość. Następnie otrzymamy jego kontynuacje – Przyszywani Bracia. Zgarniemy dzięki temu braz Pod brązowym sztandarem.
  • W ramach głównego zadania fabularnego Angielskie wyjście nim udamy się zakraść po Jana Ptaszka do twierdzy Maleszów Róża poprosi nas o znalezienie jej książki. Musimy się zgodzić jej pomóc. Rozpocznie to aktywność poboczną Książka Róży. Książkę znajdziemy po drodze na piętrze wieży tuż pod pokojem, gdzie przetrzymywany jest Ptaszek. Tam przy kominku siedziała będzie służąca. Możemy zakraść się i ją ogłuszyć wciskając . Książkę znajdziemy przy oknie obok kominka. Potem już wystarczy ją tylko oddać, by zdobyć braz Kuttenberskie opowieści.
  • Po ukończeniu zadania fabularnego Via Argentum oraz zadań pobocznych Uczta dla ubogich, Kodeks złodziejski i odczekaniu trzech dni pojawi się kolejne zadanie – Iskra. Podczas niego możemy zrobić specyficzną głupotę, by otrzymać braz Nie podchodź do okna.
  • Podczas głównego zadania fabularnego Uczta w pewnym momencie na imprezę wbiją się wrogowie i przypuszczą atak na pijanych biesiadników. Gramy wtedy jako Boguta i będziemy odpierali ten atak razem z innymi. Wśród walczących jest też jego brat Krzysztof. Nie możemy dopuścić, by zginął. Może to wymagać kilkukrotnego wczytywania stanu gry, gdyż ów brat skłonny jest do walki, a nie ma na sobie żadnego sensownego pancerza i zginąć może łatwo. Musimy trzymać się jak najbliżej niego i atakować wszystkich przeciwników z którymi walczy, by to na nas się skupiali. Po pokonaniu części przeciwników gra przełączy nas na Henryka jadącego na ratunek. Wbijamy się do zamku i wykańczamy pozostałych. Po walce otrzymamy trofeum braz Śmierć może poczekać jeśli Krzysztof nie został zabity.
  • Podczas zadania głównego Leże lwa zwróćmy uwagę na możliwe do pominięcia trofeum srebro Głowy hydry. Wymaga ono konkretnych kroków w ramach realizowania tego questa.
  • Podczas zadania głównego Taniec z czartem mamy doskonałą okazję na trofeum braz W samo południe. Dlatego nim się za nie zabierzemy przygotujmy sobie w ekwipunku gotową broń palną.
  • Podczas zadania głównego Taniec z czartem musimy obrać odpowiednie kroki by otrzymać srebro Każdy dobry uczynek. Należy nie zgodzić się na podpalenie wioski i wygrać pojedynek z Czartem. Następnie niezauważonym przekraść się przez zamek i otworzyć bramę.
  • W ramach realizacji głównego zadania Włoska robota musimy odpowiednio poprowadzić zadanie jako Boguta, by nie wzbudzić podejrzeń dla trofeum srebro Prawdziwy kardynał.
  • Jeśli nie zdobyliśmy wcześniej tego trofeum to podczas obrony Suchodolu w zadaniu Zaczyna się… mamy drugą okazję zdobyć braz Niech pierwszy rzuci kamieniem, gdy gra da nam za zadanie rzucać kamienie z bramy.
  • Podczas zadania z finału gry Głód i rozpacz nie możemy wykonać opcjonalnej możliwości ugotowania zupy z butów, gdyż gra zaliczy nam ten posiłek jako mięsny i unieważni pucharek braz Post.
  • Podczas głównego zadania fabularnego Rozliczenie po wydostaniu się z oblężonego zamku zanim znajdziemy konia zgodnie z zadaniem musimy dostać się do tawerny w okupowanym przez żołnierzy mieście. Otrzymamy wtedy braz Twarzą w twarz.
Disclaimer
Poradnik napisany w całości na bazie własnych doświadczeń z grą.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!
Grę udostępnił wydawca
Ikona osiągnięcia: Kingdom Came</span> / <span>Kingdom Came

Kingdom Came / Kingdom Came

Zdobyłeś wszystkie trofea! Teraz zażyj zasłużonego odpoczynku. / You obtained all trophies! Now go and touch some grass.

Platynowy pucharek. Zgarniemy go, gdy uporamy się z pozostałymi.

Ikona osiągnięcia: Déjà vu</span> / <span>Déjà Vu
10

Déjà vu / Déjà Vu

Pokonałeś Ptaszka podczas treningu. Ponownie. / You defeated Capon during practice. Again.

Możliwe do przeoczenia

Pierwszy pucharek, który możemy zdobyć i na który należy uważać. Podczas zadania głównego Beztroska jazda zaraz na początku rozgrywki Henryk oraz Jan Ptaszek rozbiją obóz. Natrafimy tu na kilka samouczków dotyczących gry. Jednym z nich będzie pojedynek z Ptaszkiem na arenie. Zapiszmy sobie uprzednio grę przed wejściem na ring korzystając z opcji Zapisz i wróć do menu.

Musimy bowiem owe starcie wygrać, by otrzymać trofeum. Na początku gra pokaże nam zasady walki, a dopiero pod koniec przejdziemy do normalnego pojedynku. Najprostszym sposobem na wygraną jest używanie idealnych bloków i ripost. Wciskamy , gdy pojawi się zielona ikonka tarczy, a następnie , gdy pojawi się niebieska ikonka skrzyżowanych mieczy. Przy tej walce spokojnie wystarczy taka taktyka. Później w grze nauczymy się więcej.

Ikona osiągnięcia: Milczenie jest złotem</span> / <span>Silence is Golden
45

Milczenie jest złotem / Silence is Golden

Dzięki tobie wypad na Semin nie doszedł do skutku. / Thanks to you, the raid on Semine didn't happen.

Możliwe do przeoczenia

Ten pucharek wymaga uwagi w dwóch momentach gry, by być całkowicie pewnym jego zdobycia. Po pierwsze podczas głównego zadania fabularnego Z powrotem w siodle przyjdzie nam razem z Janem Ptaszkiem udać się na rozmowę do pobliskiej twierdzy Niebaków. Po powrocie z twierdzy, gdy Otto von Bergow zapyta nas, czy zauważyliśmy coś podejrzanego. Zdradzamy jak najmniej informacji. A szczególnie istotne jest przemilczenie kwestii, że młody Semin opuścił swój własny ślub. W innym wypadku kolejny krok może być problematyczny i wymagać trudnej perswazji w przekonaniu lorda.

Następnie podczas głównego zadania Zło konieczne przyjdzie nam przesłuchiwać bandytę w celu zdobycia informacji o miejscu ukrywania się bandy. Zapiszmy sobie uprzednio grę przed przesłuchaniem korzystając z opcji Zapisz i wróć do menu. Opcji by uzyskać odpowiedzi jest kilka zależnie od naszych zdolności. Kluczową rzeczą jest jednak, by podczas późniejszej rozmowy z Otto von Bergowem przemilczeć informacje o Seminie i powiedzieć, że nikt nie pomagał bandytom.

Ikona osiągnięcia: Zemsta</span> / <span>Vengeance
10

Zemsta / Vengeance

Istvan nie żyje. W końcu! / Istvan is dead. It's about time!

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie, gdy Henryk pokona wreszcie Istvana.

Ikona osiągnięcia: Nowe horyzonty</span> / <span>New Horizons
45

Nowe horyzonty / New Horizons

Witamy w okolicach Kuttenberga! / Welcome to the Kuttenberg region!

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie w drugiej części gry, gdy dotrzemy w regiony wielkiego miasta Kuttenberg.

Ikona osiągnięcia: W samo południe</span> / <span>High Noon
10

W samo południe / High Noon

Zastrzeliłeś bronią palną wroga z taką samą bronią. / You shot a gun-wielding enemy with a gun.

Możliwe do przeoczenia

Z bronią palną w grze jest kilka problemów. Po pierwsze – w normalnej rozgrywce ot tak poza misjami nie natrafimy na przeciwników w nią uzbrojonych. A po drugie – podczas misji w większości przypadków mamy z nimi do czynienia podczas oblężeń, co w związku z niewyobrażalnie słabą celnością całkowicie wyklucza sens prób. Nie wiem jakiego trzeba by było mieć farta, by z murów kogoś tym trafić.

Na szczęście dobra okazja jest podczas zadania głównego Taniec z czartem. Przed startem tego zadania przygotujmy sobie w ekwipunku broń Piszczel. Jeden egzemplarz otrzymaliśmy wcześniej w ramach zadania fabularnego. Ewentualnie możemy kupić taką broń u Rusznikarza w Kuttenbergu. Ma on swój sklep w pobliżu bramy z prawej strony miasta, w tej biedniejszej remontowanej dzielnicy.

Podczas zadania po pokonaniu obrońców zamku Maleszów musimy wybrać opcję próbę dogadania się z Otto von Bergowem i następnie pojawią się trzy widoczne na poniższym screenie opcje testów umiejętności. Musimy wybrać tą, gdzie jest najmniejsza szansa na sukces tak, by odnieść porażkę w rozmowie. Następnie towarzysze zaproponują podpalenie wieży i wtedy musimy wybrać opcję dialogową „Odmawiam narażenia Róży!„. Spowoduje to zadanie w którym w pojedynkę będziemy atakować wieżę. Już w pierwszym pomieszczeniu za barykadą ze stołu pozycje będzie zajmował przeciwnik z kuszą oraz drugi z bronią palną. I tu mamy świetną okazję na trofeum. Upewniamy się, ze sami mamy własną broń naładowaną, czekamy, aż przeciwnik wystrzeli, a następnie wbiegamy jak najbliżej barykady i strzelamy w przeciwnika z tą samą bronią.

Musimy wybrać opcję dialogową, która ma najmniejsze szanse powodzenia.
Ikona osiągnięcia: Czeski snajper</span> / <span>Bohemian Sniper
10

Czeski snajper / Bohemian Sniper

Zabito wroga trafieniem w głowę z kuszy z dużej odległości. / You killed an enemy with a crossbow shot to the head at long range.

Jedno z bardziej upierdliwych trofeów w grze. Kusza ma to do siebie, że za niezwykle ciężko o precyzyjny strzał przy jej użyciu. Szczególnie na większy dystans. A Henryk nawet mimo rozwiniętych umiejętności strzeleckich potrafi merdać nią podczas celowania jakby był zasapany po przebiegnięciu maratonu. Istotnym jest też fakt, że pucharek działa tylko na bandziorach i zwykli cywile, czy strażnicy odpadają jako cele. Warto sobie wcześniej gdzieś potrenować chwilę, by ogarnąć jak mniej więcej leci bełt po wystrzeleniu, bo nie jest to oczywiste i samo sugerowanie się podczas celowania może nie wystarczyć.

Najpierw kupmy sobie najmocniejszą kuszę jaką tylko się da i najlepsze bełty do niej. Słabszą kuszą można nawet i trafić w goły łeb bez hełmu, a i tak nie ubić. Sklep znajdziemy w Kuttenbergu zaraz przy bramie z prawej strony w tej biedniejszej dzielnicy. Najlepszą opcją na to trofeum jest znalezieni jakiegoś obozu bandytów. Takich lokacji w świecie gry nie brakuje. Po znalezieniu dowolnego obozu wyciągnijmy kuszę, załadujmy ją, a następnie zapiszmy sobie grę korzystając z opcji Zapisz i wróć do menu. Dzięki temu w razie czego będziemy mogli wygodnie wczytać grę z już naładowaną bronią. Pozostaje kwestia, co to znaczy „duża odległość” i trudno to stwierdzić. Musimy próbować do skutku. Mi to trochę czasu zajęło nim się udało. U mnie trofeum wpadło przy trafieniu z odległości widocznej na poniższym filmie. Ustrzeliłem jednego z tych bandziorów z pochodniami.

Ikona osiągnięcia: Krwawa miazga</span> / <span>Overkill
45

Krwawa miazga / Overkill

Zmasakrowałeś królika strzałem z broni palnej. / You pulverized a rabbit with a gunshot.

Pamiętajmy, żeby ogarnąć ten pucharek dopiero po wbiciu trofeum braz Post! Zastrzelenie królika bowiem zepsuje nam wymagane przejście gry bez zabijania zwierząt.

Niezwykle upierdliwe trofeum. Broń palna jest tak niecelna, że równie dobrze mogliby kazać strzelać do słonia, a i tak byłby problem by trafić. Królika trudno w ogóle w tej grze dostrzec, a zakraść się i ustrzelić z tego dziadostwa to już w ogóle. Mi ten pucharek zajął dobre dwie godziny prób, więc cierpliwość będzie tu wymagana, a i warto jakąś melisę na nerwy zaparzyć, czy coś podobnego.

Przed podjęciem polowania przyszykujmy sobie kilka rzeczy:

  • W Kuttenbergu u rusznikarza zakupmy sobie najlepszy dostępny Piszczel. Ma on swój sklep w pobliżu bramy z prawej strony miasta, w tej biedniejszej remontowanej dzielnicy. Po zdobyciu trofeum możemy wczytać grę sprzed zakupu jeśli nie chcemy marnować pieniędzy. Oprócz tego KONIECZNIE jako amunicję zakupmy Śrut. Ta amunicja ma większy rozrzut, więc beznadziejna precyzja będzie mniejszą przeszkodą.
  • Następnie zdobądźmy u dowolnego krawca ubranie generujące jak najmniejszy poziom ekspozycji oraz hałasu. Pozwoli to nam zakraść się na bliższą odległość. W pełnej zbroi przepłoszymy króliki zanim się w ogóle do nich zbliżymy.

Po zdobyciu wyposażenia udajemy się na miejsce polowań na jelenie znajdujące się w lesie pomiędzy wioskami Bylany, Miskowice, Wysoka. Lokalizacja pokazana jest na poniższym materiale wideo. Na miejscu ładujemy broń i wciskamy , by zacząć się skradać. Trzeba będzie tam trochę krążyć, bo dostrzeżenie królika nie będzie łatwe. Samo wycelowanie to też problem, bo ja do dziś nie wiem, gdzie kule polecą jak strzelę z tej broni. Można potrenować celując gdzieś w ziemie, ale i tak da to niewielki pogląd.

Ikona osiągnięcia: Popisowa walka</span> / <span>Fancy Fighting
10

Popisowa walka / Fancy Fighting

Zabiłeś wroga kombinacją. / You killed an enemy with a combo.

Za to trofeum najlepiej zabrać się w początkowej fazie rozgrywki. Później będzie trudniej, gdyż Henryk może okazać się na tyle silny i mieć na tyle skuteczną broń, że posieka zwykłych wrogów za szybko, a z opancerzonymi z zasady nie jest łatwo. Może to jednak wpaść też naturalnie jeśli podczas walki stosujemy kombinacje. Znajdziemy je w zakładce GRACZ i tam Kombinacje. Każdy typ broni ma własne sekwencje ciosów i wraz z postępem gry możemy nauczyć się kolejnych. By zdobyć pucharek przeciwnik musi zginąć dokładnie po zadani konkretnej sekwencji ciosów. Nie wcześniej, nie później.

Ikona osiągnięcia: Słodkich snów</span> / <span>Lights Out
10

Słodkich snów / Lights Out

Poderżnąłeś gardło szukającemu cię wrogowi. / You slit the throat of an enemy who was looking for you.

Trofeum tym łatwiejsze im bardziej mamy rozwinięte skradanie się. Bez tego bardziej doświadczonych przeciwników może się nie udać tak wyeliminować. By móc w ogóle sprzątnąć kogoś po cichu w ten sposób musimy mieć wyposażony w ekwipunku Sztylet. Możemy tego dokonać na strażniku w dowolnej wiosce. Zapiszmy sobie uprzednio grę korzystając z opcji Zapisz i wróć do menu jeśli nie chcemy być ścigani potem za zabójstwo. Pierwsze co robimy to wciskamy , by wejść w tryb skradania. Następnie zbliżamy się do strażnika i wciskamy celując gdzieś w pobliże. Henryk rzuci kamieniem w to miejsce i strażnik będzie chciał sprawdzić co to za podejrzany odgłos. Podkradamy się do niego i przytrzymujemy przycisk , by go zasztyletować. Gdy pojawi się niebieska ikonka skrzyżowanych mieczy szybko wciskamy , by nie zdążył nawet krzyknąć.

Ikona osiągnięcia: Hyk – i bum</span> / <span>Hic-Hic-Boom
10

Hyk – i bum / Hic-Hic-Boom

Przygotowywanie prochu po pijaku nie jest dobrym pomysłem. / Making gunpowder while drunk isn't a very good idea.

By zdobyć ten pucharek będziemy potrzebowali przepisu do wytwarzania Prochu do pocisków lub Prochu do śrutu. W ramach głównego zadania Laboratores przyjdzie nam dostać się na wesele przy pomocy kowala lub młynarza. Zacznijmy zadania dla obu, ale zrealizujmy koniecznie te dla młynarza – Materia Prima, Zakazany owoc oraz Opus Magnum. Za nie otrzymamy potrzebny ty przepis na proch do pocisków. Nauczmy się go, a samo trofeum już będziemy mogli zdobyć kiedykolwiek.

Przed próbą zdobycia trofeum warto zapisać grę, gdyż jest to akcja skutkująca śmiercią. Polecam wykonać je w aptece w Kuttenbergu. Kupimy tam wszelkie niezbędne składniki i na miejscu znajdziemy sprzęt do tworzenia mikstur. Najpierw jednak udajmy się do jakiejś karczmy i kupmy sobie na przykład zapas sznapsów. Potem w aptece zdobywamy: siarkę, saletrę, węgiel i na tyłach możemy przejść do wytwarzania. Nim się za to zabierzemy chlapnijmy sobie cały zapas sznapsów. Odczekajmy chwilę, aż alkohol z pozytywnej ikonki przy pasku zdrowia przejdzie w tą negatywną i Henrykiem zacznie kolebać.

Zabieramy się za wytwarzanie. I co ważne musimy zrobić to zgodnie z przepisem – wykonać wszystkie kroki. Pomylenie składników, czy dodanie ich w innej kolejności może nie zadziałać. Trzymanie się przepisu po pijaku jest jednak praktycznie niemożliwe, gdyż obraz jest tak zamazany, że nie idzie odczytać przepisu. Dlatego poniżej załączam screen z recepturą.

  • Do kociołka dolewamy WODĘ.
  • Wkładamy saletrę oraz siarkę do miski i ucieramy moździerzem po czym dodajemy do kociołka.
  • Gotujemy całość. Mniejsza o czas gotowania.
  • Dodajemy węgiel do miski i ucieramy moździerzem po czym dodajemy do kociołka.
  • Gotujemy tym razem znacznie dłużej niż przepis zaleca. Polecam podgrzewać ile wlezie.
  • Wlewamy do miseczki i ucieramy – po czym BUM.
Ikona osiągnięcia: Przekuty</span> / <span>Reforged
10

Przekuty / Reforged

Przekułeś miecz, którego tyle szukałeś. / You reforged the sword you'd been searching for so long.

Możliwe do przeoczenia

Znany z jedynki poszukiwany przez Henryka miecz Radzika Kobyły automatycznie zdobędziemy w ramach głównego zadania fabularnego Burza. W zakładce RĘKODZIEŁO w długich mieczach pojawi się też przepis umożliwiający przekucie tego miecza. Polecam zabrać się za to po dostaniu się do Kuttenberga. Trofeum to można przegapić, gdyż po zakończeniu głównego wątku zależnie od wyborów dokonanych w trakcie gry Henryk może ten miecz oddać, co nie pozwoli nam już na jego przekucie.

Do przekucia potrzebowali będziemy trzy sztuki stali toledańskiej. Możemy takową nabyć u jednego z płatnerzy, czy mieczników. Następnie udajemy się do dowolnej kuźni i przed przystąpieniem do pracy zapisujemy grę, bo robotę można zepsuć. Gdy uda nam się pozytywnie zakończyć przekucie miecza otrzymamy pucharek.

Schemat na Przekuty miecz Radzika Kobyły
Ikona osiągnięcia: Najlepszy przyjaciel człowieka</span> / <span>Man's Best Friend
10

Najlepszy przyjaciel człowieka / Man's Best Friend

Znalazłeś i uratowałeś Orzecha. / You found and saved Mutt.

Znalezienie naszego wiernego Orzecha jest bardzo przydatne do trofeum braz Post, więc warto to ogarnąć jak najszybciej. Co ciekawe realizowanie zadania Orzech, które jest z nim związane średnio pomoże, bo okryje dużo mętnych tropów, a na domiar złego część z nich sprowadzi na nas niejedną potyczkę z wilkami, której chcemy całkowicie uniknąć z uwagi na wspominane wcześniej trofeum wymagające, by nie zabić żadnego zwierzęcia.

Psa możemy jednak znaleźć automatycznie realizując zadanie poboczne Najeźdźcy. Pojawi się ono w Troskowicach i zleca je oberżystka Beata zależnie od tego czy z naszym udziałem w tamtejszej oberży odbędzie się bójka wieśniaków z Kumanami inaczej się ono zacznie. Jeśli będziemy obecni nim odjadą będziemy mogli próbować załagodzić sytuacje, czy opowiedzieć się po jednej ze stron. Nim się za nie zabierzemy koniecznie ogarnijmy sobie jakiś metalowy pancerz. Realizujemy je starając się być uprzejmym dla Kumanów. Dojdzie do wspólnej popijawy w ich obozie i razem z przywódcą Wasko udamy się po więcej trunku. Po drodze urwie mu się jednak film, a nas omamy zaprowadzą do jaskini wilków grze znajdziemy Orzecha. Od teraz możemy stosować komendy poprzez przytrzymanie , by zaatakował i eliminował wilki i możemy być spokojni o trofeum braz Post. Każemy mu po kolei atakować poszczególne wilki, aż wszystkie padną. Sami po prostu trzymamy się z daleka i krążymy unikając walki. Właśnie dlatego należy tu mieć tu pancerz, bo stali nie przegryzą.

Ikona osiągnięcia: Pierwszy strzelec</span> / <span>Original Gunslinger
10

Pierwszy strzelec / Original Gunslinger

Masz naładowane cztery sztuki broni palnej. / You got four loaded hand cannons ready.

Trofeum możliwe do zdobycia w Kuttenbergu. Najpierw u dowolnego krawca kupujemy szlachecki pas, który umożliwia przypisanie do menu szybkiego wyboru 4 sztuk broni. U rusznikarza kupujemy sobie cztery bronie typu Piszczel. Jeśli jakąś już posiadamy to może być odpowiednio mniej.  Ma on swój sklep w pobliżu bramy z prawej strony miasta, w tej biedniejszej remontowanej dzielnicy. Przed samymi zakupami możemy zapisać grę i po zdobyciu trofeum sobie ją wczytać, by niepotrzebnie nie marnować pieniędzy. Następnie w menu ekwipunku przypisujemy każdą z broni do swojego slota wraz z amunicją. Następnie kolejno wciskamy i potem , by naładować każdą z broni. Po naładowaniu ostatniej otrzymamy pucharek.

Ikona osiągnięcia: Kolekcjoner</span> / <span>Shiny
10

Kolekcjoner / Shiny

Wygrałeś w kości złoty żeton. / You won a gold badge in a game of dice.

To trofeum wymaga posiadana odpowiedniego przedmiotu. Potrzebowali będziemy bowiem złotego żetonu. Możemy takowe nabyć u karczmarzy, ukraść lub znaleźć u pokonanych bandytów. Znajdują się one w ekwipunku w zakładce Inne. Gdy wejdziemy w posiadanie złotego to możemy się zabrać za ten pucharek. Kolejnym krokiem jest znalezienie odpowiedniego gracza w kości, który gra o najwyższe stawki. Możemy takiego odnaleźć w regionie Trosk w zajeździe w wiosce Żelejów. Przed propozycją rozgrywki koniecznie zapiszmy sobie grę, bo przeciwnicy lubią tu mocno kantować. Musimy wybrać opcję – Królowie! (180 i żeton). Jeśli uda nam się wygrać otrzymamy trofeum. Zasady są takie jak w zwykłych kościach, ale gramy na więcej punktów i żetony dają różne specjalne właściwości.

Ikona osiągnięcia: Henryk Młot</span> / <span>Henry the Bruiser
45

Henryk Młot / Henry the Bruiser

Pokonałeś najlepszego pięściarza okolicy. / You beat the best brawler around.

Trofeum związane z pobocznymi aktywnościami związanymi z pojedynkami pięściarskimi w regionie Trosk. Ciąg zadań możemy zacząć w młynie rozmawiając z Henselem. W ramach głównego zadania Laboratores przyjdzie nam spotkać go jako jedną z opcji dostania się na wesele. Po rozmowie z nim otrzymamy zadanie Młócka w młynie polegające na pokonaniu tutejszych walczących, a następnie pojawią się jeszcze Wino, kobiety i krew oraz Najlepsze na koniec. Po wygraniu wszystkich walk otrzymamy pucharek.

Ikona osiągnięcia: Śmierć może poczekać</span> / <span>Die Another Day
10

Śmierć może poczekać / Die Another Day

Uratowałeś swego brata jako Boguta. / As Godwin, you saved your brother.

Możliwe do przeoczenia

Trofeum bardzo łatwe do przeoczenia! Podczas głównego zadania fabularnego Uczta w pewnym momencie na imprezę wbiją się wrogowie i przypuszczą atak na pijanych biesiadników. Gramy wtedy jako Boguta i będziemy odpierali ten atak razem z innymi. Wśród walczących jest też jego brat Krzysztof. Nie możemy dopuścić, by zginął. Może to wymagać kilkukrotnego wczytywania stanu gry, gdyż ów brat skłonny jest do walki, a nie ma na sobie żadnego sensownego pancerza i zginąć może łatwo. Musimy trzymać się jak najbliżej niego i atakować wszystkich przeciwników z którymi walczy, by to na nas się skupiali. Po pokonaniu części przeciwników gra przełączy nas na Henryka jadącego na ratunek. Wbijamy się do zamku i wykańczamy pozostałych. Po walce otrzymamy trofeum jeśli Krzysztof nie został zabity.

Ikona osiągnięcia: Kuttenberskie opowieści</span> / <span>Tales of Kuttenberg
10

Kuttenberskie opowieści / Tales of Kuttenberg

Pomogłeś Róży ukończyć książkę. / You helped Rosa finish her book.

Możliwe do przeoczenia

Trofeum to zaczynamy realizować w ramach głównego zadania fabularnego Angielskie wyjście. Nim udamy się zakraść po Jana Ptaszka do twierdzy Maleszów Róża poprosi nas o znalezienie jej książki. Musimy się zgodzić jej pomóc. Rozpocznie to aktywność poboczną Książka Róży. Książkę znajdziemy po drodze na piętrze wieży tuż pod pokojem, gdzie przetrzymywany jest Ptaszek. Tam przy kominku siedziała będzie służąca. Możemy zakraść się i ją ogłuszyć wciskając . Książkę znajdziemy przy oknie obok kominka. Potem już wystarczy ją tylko oddać.

Ikona osiągnięcia: Prawdziwy kardynał</span> / <span>True Cardinal
45

Prawdziwy kardynał / True Cardinal

Udało ci się przetrwać radę kościelną bez wzbudzania podejrzeń. / You made it through the church council without raising suspicion.

Możliwe do przeoczenia

Trofeum możliwe do zdobycia w ramach realizacji głównego zadania Włoska robota. Jako Boguta będziemy wcierali się w rolę włoskiego kardynała i nie możemy wzbudzić podejrzeń. Zdobyć ten pucharek można na wybierając nieco inne dialogi, ale poniżej pokazuję moją drogą, która zapewniła mi trofeum. Ważne jest by nie gadać za wiele, gdyż Boguta powoli trzeźwieje, a to źle wpływa na jego znajomość włoskiego.

  • Podczas drogi na miejsce nie odzywałem się w ogóle do mijanych przechodniów.
  • Podczas rozmowy z Hieronimem Nazem przy bramie:
    • (Ukłoń się)
    • (Uniknij)
  • Podczas rozmowy z Giuseppe:
    • (Serdecznie pozdrowienia po włosku)
    • Czemu tu zostałeś?
    • Jak się tu żyje?
    • (Pożegnaj się i kontynuuj)
    • Chodźmy. (Dołącz do rady)
  • Podczas trwania rady:
    • (Kontynuuj formalnie)
    • Papież jeszcze nie podjął decyzji.
    • Jak tylko będziemy mogli poruszać się po sali udajmy się na lewo do stojącej tam beczki i napijmy się wina. Poprawi to zdolności językowe Boguty.
    • Rozmawiamy z Ojcem Konradem z Pniewic:
      • Jakie są żądania bractwa?
      • Rozumiem.
      • (Odejdź).
    • Rozmawiamy z Opatem Janem III:
      • Jakie są żądania klasztoru?
      • Rozumiem.
      • (Odejdź).
    • Zaczynamy rozmowę z Janoszem Uherem, by wygłosić mowę końcową:
      • (Zacznij wygłaszać mowę końcową).
      • (Droga do pojednania).
      • Autorytet papieża.
      • (Nic nie mów).
  • Zdobywamy trofeum.

Potem możemy wczytać zapis z rady i tym razem dodatkowo zagadać do Hieronima Naza by przykładowo zwiększył ilość straży w pomieszczeniu, co ułatwi sprawę Henrykowi w późniejszej sekcji.

Ikona osiągnięcia: Pokutujący</span> / <span>Penitent One
10

Pokutujący / Penitent One

Odbyłeś pielgrzymkę pokutną. / You made the penitential pilgrimage.

Pielgrzymka to taka dość ukryta mechanika na poprawę reputacji. Najlepszym miejscem na to jest miasto Kuttenberg. Jeśli mamy wysoką dobrze najpierw ją trochę nadpsuć. Wystarczy przykładowo zaatakować z pięści jakiegoś mieszkańca, a jak przybiegnie straż poddać się i zapłacić niewielką karę. I proces powtórzyć ze trzy razy. Następnie udajemy się do księdza. Lokalizacja pokazana jest na poniższej mapie. W rozmowie wybieramy opcję: Chciałbym poprawić swoją reputację. Ksiądz zleci nam pielgrzymkę. Pojawi się ona jako dodatkowa aktywność w dzienniku. Musimy udać się we wskazane miejsce i pomodlić przed kapliczką. Modlimy się tak długo, aż pucharek wpadnie.

Ikona osiągnięcia: Grosze się toczą</span> / <span>Groschen Must Flow
10

Grosze się toczą / Groschen Must Flow

Wydałeś dziesięć tysięcy groszy. / You spent ten thousand groschen.

Ogólne trofeum związane z robieniem zakupów. Prawdopodobnie wpadnie naturalnie. W późniejszej fazie gry wystarczy udać się do Kuttenberga i zakupić kilka elementów pancerza i przebijemy wymaganą kwotę.

Ikona osiągnięcia: Z rąk kata</span> / <span>Slip the Noose
10

Z rąk kata / Slip the Noose

Udało ci się wywinąć od egzekucji. / You managed to talk your way out of an execution.

To trofeum możemy ogarnąć w dowolnej wiosce, ale trzeba zaczekać, aż trochę rozwiniemy postać, by była bardziej przekonująca. Przed samą próbą zdobycia trofeum zapiszmy sobie też grę. Po zapisaniu znajdujemy sobie jakiegoś wieśniaka i zabijamy go w centrum miasta tak, by wszyscy zobaczyli. Gdy przybiegną strażnicy poddajemy się i wybieramy opcję: Przyjmuję karę. Zostaniemy napiętnowani jako przestępca. Następnie ponownie zabijamy dowolnego wieśniaka i poddajemy się, gdy przybiegną strażnicy. Tym razem już grozi nam szubienica. Musimy wybrać dowolną opcję umożliwiającą wywinięcie się. Wybierajmy tą, która jest najłatwiejsza. Jeśli się uda otrzymamy trofeum. Warto zaznaczyć, że odpowiedni ubiór podbija nam statystyki charyzmy.

Przy drugim przyłapaniu wybieramy opcję, która ma największe szanse powodzenia.
Ikona osiągnięcia: Koniec</span> / <span>The End
90

Koniec / The End

Ukończyłeś grę. / You completed the story.

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po zakończeniu głównego wątku gry.

Ikona osiągnięcia: Byłem, widziałem</span> / <span>Been There, Done That
90

Byłem, widziałem / Been There, Done That

Ukończyłeś większość gry. / You've completed most of the game's content.

Możliwe do przeoczenia

Pucharek ten wymaga ukończenia około 95% zadań dostępnych w grze. Trudno dokładnie zliczyć ile należy ukończyć, bo różnie się rozkładają procentowo na to. I co ważne muszą to być unikalne zadania. Powtarzanie pielgrzymek nie podbije nam tu tego pucharka.

Ważne rzeczy:

  • Wykonujmy wszelkie dostępne zadania poboczne na bieżąco. Szczególnie jeśli gra nas informuje, że następne zadanie fabularne jest kamieniem milowym i może unieważnić część zadań. W takim wypadku nim ruszymy dalej ogarnijmy wszystko co tam jeszcze zostało.
  • Nie zabijajmy napotkanych wieśniaków. Szczególnie jeśli mają jakieś konkretne imię. Zabicie niewłaściwych osób zepsuje nam całkowicie różne zadania poboczne.
  • Zawsze wypytujmy karczmarzy o to co się dzieje w okolicy, gdy zobaczymy na mapie ikonkę znaku zapytania na tarczy. I analogicznie owa szara tarcza ze słońcem informuje, że jest dostępny tu jakiś quest poboczny.
Ikona osiągnięcia: Bóg daje, Bóg zabiera</span> / <span>The Lord Taketh Away
10

Bóg daje, Bóg zabiera / The Lord Taketh Away

Straciłeś dziesięć tysięcy groszy. / You've lost ten thousand groschen.

Trofeum możliwe do zdobycia w późniejszej fazie gry, gdy już posiadamy w kieszeni większy majątek. Zapisujemy sobie grę, a następnie zabijamy kilku wieśniaków i ewentualnie strażników. Następnie się poddajemy i wybieramy opcję: Zapłacę grzywnę. Tak wydane pieniądze zaliczają się do tego trofeum. Opis sugeruje, ze musi to być aż 10 tysięcy, ale ponoć pucharek wpada już po jednym takim wydatku.

Ikona osiągnięcia: Zręczne palce</span> / <span>Nimble Fingers
10

Zręczne palce / Nimble Fingers

Otworzyłeś najtrudniejszy zamek. / You picked the hardest lock.

Trofeum związane z otwieraniem zamków. Im bardziej w czasie gry bawimy się we włamywacza tym ostatecznie będzie łatwiej nam wbić ten pucharek. Wiąże się on z umiejętnością Złodziejstwo. Do otwierania zamków potrzebne nam będą wytrychy. Można je nabywać u różnych sprzedawców. Sama mini-gra z początku może wydawać się dość trudna, ale im więcej otworzymy zamków tym łatwiejsza się stanie. Musimy używając znaleźć odpowiedni punkt w zamku, a następnie wciskając cały czas trzymać analog w tej samej pozycji względem całego zamka. By poprawić nasze zdolności możemy też wypić miksturę Szybkie palce. Można ją samemu uwarzyć lub kupić u aptekarza. My zdobyć trofeum musimy otworzyć dowolny zamek na poziomie: bardzo trudny.

Ikona osiągnięcia: Moje buty!</span> / <span>My Shoes!
10

Moje buty! / My Shoes!

Kiedy leżałeś pijany, ktoś zwinął ci buty. / While you were passed out drunk, somebody nicked your shoes.

No i mamy klasyczne pijackie trofeum. Polecam ogarnąć to w Kuttenbergu. Zapiszmy sobie grę przed całym przedsięwzięciem, bo będziemy stratni. Najpierw udajmy się do karczmarza i kupmy cały zapas alkoholu jaki posiada. Następnie skierujmy się do szewca i kupmy najdroższe buty jakie posiada. Następnie zdejmijmy całą zbroję i zostawiamy sobie tylko nowe, drogie buty. Udajemy się w jakieś ruchliwe miejsce na rynku i przeczekajmy trochę, by Henryk stał się głodny. Wypijamy kilka zdobytych napojów. Czekamy, aż pojawi się negatywny stan upojenia. Następnie po trochę pijemy dalej co jakiś czas tak by negatywny stan stale się zapełniał. Gdy cały okrąg się zapełni stracimy przytomność i jak szczęście dopisze otrzymamy trofeum. Sytuacja kradzieży butów nie trafia się zawsze, więc może być konieczne kilka prób.

Ikona osiągnięcia: Stary gawron</span> / <span>Old Raven
10

Stary gawron / Old Raven

Znalazłeś prawdziwego pana Niebaka. / You found the true Lord of Nebakov.

Możliwe do przeoczenia

Podczas głównego zadania fabularnego Z powrotem w siodle przyjdzie nam razem z Janem Ptaszkiem udać się na rozmowę do pobliskiej twierdzy Niebaków. Możemy tam odkryć pewien spisek. Miejmy jednak też na uwadze związany z tym pucharek srebro Milczenie jest złotem. Gdy dotrzemy do zamku rozdzielimy się z Ptaszkiem i zostaniemy oprowadzeni po okolicy. Dowódca zbrojnych przedstawi nas strażnikom i grającym w kości. I to właśnie w tym miejscu musimy działać. Naszym zadaniem będzie dostać się do więzienia.

Przed akcją zapisujemy sobie grę. W wieży do której możemy się włamać przechodząc z drewnianego muru znajdziemy klucz do więzienia. Zamek jest łatwy, więc nawet jeśli nie specjalizujemy się w złodziejstwie nie powinniśmy mieć większych problemów. Więzienie znajduje się tuż pod tym wejściem do wieży. Ale pilnuje go jeden strażnik. Warto wejść do kuchni kolejnymi drzwiami w tym budynku i zajść go od tyłu. Możemy go ogłuszyć i zaciągnąć ciało do w zakamarek z którego przyszliśmy. Lub też rzucamy kamyczkiem by poszedł dalej sprawdzić co się dzieje. W obu przypadkach otwieramy i przekradamy się do środka zamykając za sobą drzwi. Tam w pierwszej celi znajdziemy prawdziwego pana Niebaka. Musimy mu obiecać, ze zgłosimy sprawę Bergowi, a otrzymamy pucharek. W razie czego poniżej materiał wideo.

Ikona osiągnięcia: Post</span> / <span>Lent
10

Post / Lent

Ukończyłeś grę bez jedzenia mięsa i bez zabicia żadnego zwierzęcia. / You finished the game without eating meat or killing any animals.

Możliwe do przeoczenia

Główne trofeum, którego należy dokładnie pilnować przez całą grę, bo w przypadku zepsucia konieczne będzie przejście gry całkowicie od nowa albo od ostatniego punktu sprzed punktu spożycia mięsa/zabicia zwierzęcia jeśli mamy takowy zapis.

SPOŻYCIE MIĘSA

Ten punkt jest dość łatwy do pilnowania i nie sprawia wiele kłopotów. Ot musimy do samego końca wątku głównego trzymać wegetariańską dietę. Możemy spokojnie jeść owoce, warzywa, pieczywo, sery, czy jeść też jedzenie z kociołków w domach, czy oberżach. Nie wiem jak ma się kwestia ryb, ale ja na wszelki wypadek też ich nie jadłem. Możemy w każdym momencie gry sprawdzić sobie, czy wszystko gra wchodząc do menu GRACZ i następnie Statystyki, gdzie w zakładce Ogólne na samym dole mamy Spożyte mięso i musimy tam utrzymywać 0. Warto co jakiś czas zerkać. Sam o mało tego nie zepsułem po przypadkowym zjedzeniu miski skwarek. Tu warto mieć też na uwadze główne zadanie fabularne pod koniec gry – Głód i rozpacz, gdzie próbujemy przetrwać w oblężonym zamku. Nie możemy wykonać opcjonalnego zadania ugotowania zupy z butów, bo z uwagi, iż są skórzane zaliczy to nam jako potrawę mięsną.

ZWIERZĘTA

Tu sytuacja jest nieco bardziej się komplikuje. Polowanie jest dość oczywiste i wystarczy się za nie nie zabierać. Warto też w ogóle nie skórować na wszelki wypadek zwierząt zabitych przez kogoś innego. Problem stanowią jednak wilki i dzikie psy, których nie brakuje w lasach, a i pojawiają się kilkukrotnie podczas zadań pobocznych. Teoretycznie można je ogłuszać po prostu bijąc pięściami, ale polecałbym nie ryzykować. Poza tym jest to mało skuteczny sposób walki.

Najlepszym rozwiązaniem jest jak najszybciej w grze znaleźć naszego psa Orzecha. Wiąże się z tym pucharek braz Najlepszy przyjaciel człowieka. Dzięki niemu będziemy mogli wykorzystywać komendę ataku, by Orzech za nas rozprawił się z wilkami i dzikimi psami. Używałem tego wielokrotnie i mogę potwierdzić, że otrzymałem trofeum. Grunt to mieć dobrą zbroję, by móc bezpiecznie krążyć po terenie gdy nasz towarzysz rozprawia się z kolejnymi wilkami.

Pamiętajmy też, by zostawić sobie trofeum srebro Krwawa miazga na czas po zakończeniu głównego wątku, by nie zepsuć tego pucharka. Możemy w każdym momencie gry sprawdzić sobie, czy wszystko gra wchodząc do menu GRACZ i następnie Statystyki, gdzie w zakładce Pojedynki na samym początku mamy Zabite zwierzęta i musimy tam utrzymywać 0. Warto co jakiś czas zerkać.

Ikona osiągnięcia: Niech pierwszy rzuci kamieniem</span> / <span>Rock and Stone!
10

Niech pierwszy rzuci kamieniem / Rock and Stone!

Zabiłeś wroga zrzuceniem głazu z muru. Świetna robota! / You killed an enemy with a boulder dropped from the battlements. Karl would be proud!

Możliwe do przeoczenia

Ten pucharek można zdobyć tylko w misjach, gdzie bronimy oblężonego zamku. Trudno to przegapić, gdyż gra zleca nam za zadanie zrzucanie kamieni, ale jak ktoś się uprze to może tego nie zrobić, a gra i tak potoczy się dalej. Okazje mamy w misjach Palec Boży, gdzie bronimy zamku Niebaków oraz w Zaczyna się…, gdzie trwa oblężenie Suchodolu. Wystarczy wejść na bramę i gdy dostaniemy informacje, że wrogowie się dobijają chwytamy kamienie i zrzucamy na żołnierzy poniżej tak jak na załączonym instruktarzu.

Mechanika rzutu kamieniem jest bardzo prosta.
Ikona osiągnięcia: Każdy dobry uczynek</span> / <span>No Good Deed
10

Każdy dobry uczynek / No Good Deed

Uratowałeś Maleszów, nie dając się złapać. / You saved Maleshov without getting caught.

Możliwe do przeoczenia

Podczas zadania głównego Taniec z czartem musimy spełnić dwa warunki, by zdobyć ten pucharek. Gdy nastąpi przygotowanie do ataku na zamek Maleszów okaże się, ze Czart chce spalić wioskę by wpędzić żołnierzy w pułapkę. Nie możemy się na to zgodzić. Wybieramy dialogi:

  • Nie! Nie będę mordował niewinnych!
  • Moja rodzina zginęła w podobnym ataku.

Następnie stajemy do pojedynku z Czartem i musimy go pokonać. Tylko wygrywając walkę unikniemy opcji podpalenia wioski.

Kolejną częścią jest przekradnięcie się przez zamek nie będąc zauważonym. Nie stanowi to większego problemu nawet jeśli nie jesteśmy specem od skradania się. Możemy po cichu zabijać wrogów sztyletem albo odwracać ich uwagę rzucając kamieniem. Zadaniem naszym jest przekraść się do bramy i ją otworzyć wciskając . Trofeum wpadnie zaraz po tym jeśli nie zostaliśmy zauważeni.

Ikona osiągnięcia: Stary przyjaciel</span> / <span>An Old Friend
10

Stary przyjaciel / An Old Friend

Odnalazłeś Siwka. / You found Pebbles.

Po rozpoczęciu głównego zadania Swaćba! możemy udać się do handlarza koni w wiosce Semin i odnaleźć naszego konia Siwka, by zdobyć to trofeum. Można zarówno przekonać handlarza, by oddał nam konia, jaki po prostu go kupić. W obu przypadkach otrzymamy trofeum.

Lokalizacja handlarza końmi w Seminie.
Ikona osiągnięcia: Głowy hydry</span> / <span>The Hydra's Heads
45

Głowy hydry / The Hydra's Heads

Wszyscy trzej dowódcy nie żyją, magazyn prochu też został załatwiony. / All three commanders are dead, and the powder magazine's been taken care of.

Możliwe do przeoczenia

Trofeum możliwe do zdobycia w ramach głównego zadania Leże lwa. By je zdobyć musimy doprowadzić do śmierci trzech dowódców z obozu: Chertana, Grozawa oraz Ditricha Katza. Ale nie należy tego dokonać ot tak podczas skrytobójstwa, czy frontalnego ataku. Wymagane tu będą odpowiednie decyzje w ramach realizowania tego wątku.

Po znalezieniu zaginionych dokumentów po które wysłał nas Katz czeka nas imprezowanie z dowódcą. Podczas zabawy okaże się jednak, że ktoś zabił Chertana wyręczając nas. Jak tylko zakończymy rozmowę po zabójstwie udajemy się do namiotu obok i badamy podłogę by odnaleźć ślad prochu. Lokalizacja widoczna na screenach poniżej.

Następnie kontynuujemy zadanie, aż otrzymamy cele przeszukania namiotów podejrzanych w tej sprawie. Kluczowy będzie tu namiot Grozawa w którym musimy obejrzeć zioła. Lokalizacja widoczna na screenach poniżej.

Przeszukujemy potem kolejne namioty i następnego ranka rozmawiamy z Katzem by rozpocząć proces. Musimy tak zeznawać, by to Grozaw został uznany za winnego zabójstwa. Wybieramy następujące dialogi:

  • (Nic nie mów).
  • (Nic nie mów).
  • Był z nami, kiedy doszło do ataku.
  • Pan Grozaw z Borumlaca.
  • Chertan przyłapał Grozawa podczas kradzieży prochu.
  • W składzie był rozsypany proch.
  • Grozaw zatruł wino, zanim przybyliśmy.
  • (Wspomnij o znalezionych ziołach).
  • Jak chcecie, panie.

Następnie kontynuujemy zadanie powiadamiając Katarzynę o wyruszeniu wojska. Dotrze do zaplanowanego napadu na konwój, gdzie stajemy do walki. Po pokonaniu wszystkich żołnierzy na przodzie konwoju znajdziemy poddającego się Katza, który jest widoczny na poniższym screenie. Musimy go załatwić nim pogadamy z Żiżką, by zakończyć to zadanie.

Na koniec musimy załatwić jeszcze Katza.
Ikona osiągnięcia: Rozejm</span> / <span>Truce
45

Rozejm / Truce

Pomogłeś się dogadać dwóm zwaśnionym wioskom. Póki co. / You've helped the two quarreling villages reconcile. For now.

Możliwe do przeoczenia

To zadanie dotyczy odwiecznej wojny między wioskami Tachów i Żelejów. Najpierw musimy zrealizować zadanie Żaby lub Myszy. Można też zrealizować oba. Dowiemy się potem o planowanej potyczce na polu mieszkańców obu wiosek. Zamiast dołączyć jednak do którejś ze stron wybierzmy możliwość pogodzenia ich. Rozpocznie to zadanie Bitwa żab i myszy. Musimy przekonać wójta Drozda w Troskowicach do idei zakończenia sporu. Będziemy musieli przeczytać kronikę, ale okaże się, że jest tam tekst po łacinie. Zapamiętujemy frazę „Fecit ordinem in regione ope clavi ferrei” i pytamy o jej znaczenie skryby. Dowiemy się z tekstu, że musimy odnaleźć gwóźdź dzielący działki na polu. Udajemy się na dane pole i na środku znajdziemy drzewo w które wbity jest ten gwóźdź. Informujemy o tym wójta i kończymy zadanie zdobywając trofeum.

Ikona osiągnięcia: Mistrz mistrzów</span> / <span>Master of Masters
45

Mistrz mistrzów / Master of Masters

Pokonałeś Zawiszę w trzech dyscyplinach. / You beat Zavish in three disciplines.

Możliwe do przeoczenia

By zdobyć to trofeum musimy zrealizować zadanie Utracona cześć. Koniecznie ogarnijmy sobie to zadanie jak tylko otworzy się przed nami drugi region gry. Bardzo łatwo bowiem jest jednak je przegapić, bo aktywuje się przy spotkaniu na widocznym na poniższym screenie skrzyżowaniu dróg. Wyskoczy tam na nas z krzaków Jaśko z Holohlaw i będzie chciał napaść. Możemy spróbować go przekonać lub podjąć walkę i porozmawiać, gdy zacznie się poddawać. Zgadzamy się mu pomóc.

Zadanie skieruje nas do Obozu Zygmunta jednak ostrzegam, że będzie wymagające pod kątem bitewnym, wiec dobrze się za dalszą część zabrać jakiś czas późnej. Grunt, by trafiło nam do dziennika. Znajdujemy w obozie Zawiszę z Garbowa i rozmawiamy z nim. Musimy przekonać go do pojedynku o zbroję. Wybieramy tą opcję, która ma większą szansę na sukces w rozmowie.

No i teraz zaczynają się schody. Zawisza z Garbowa to bowiem twardy zawodnik, a my musimy wygrać wszystkie trzy rundy turnieju z nim, by otrzymać trofeum. Dlatego właśnie zalecam zostawić to zadanie na potem, gdy będziemy już bardziej wytrenowani w boju. Stanąć do boju będziemy mogli po przygotowaniu w ekwipunku broni drzewcowej, broni jednoręcznej z tarczą oraz długiego miecza.

Polecam uprzednio w ekwipunku sobie przygotować więcej niż jedną sztukę wymaganej broni, bo między walkami będzie można dostosować ekwipunek, a szlachecki pas pozwoli nam jednocześnie 4 sztuki danej broni przypisać do menu szybkiego wyboru. Warto mieć też zapasową kolczugę oraz napierśnik w razie jakby w jednej z rund została ta używana uszkodzona. Przygotujmy sobie też po 3 sztuki mikstur: Artemisia, Bycza Krew oraz Odwar przeciwbólowy. Możemy je zażyć tuż przed każdym starciem, co poprawi nasze możliwości. No i koniecznie zapisujmy sobie grę po każdym wygranym starciu, by w razie czego wiele nie powtarzać. Po każdej walce możemy też skorzystać z usług łaziebnej, by zostać wyleczonym.

Porada od czytelnika seil: Warto zdobyć truciznę i użyć jej na broni. Przydatne będą też perki związane z okrzykami podczas walki.

Pierwsza runda jest zdecydowanie najgorsza, bo dotyczy broni drzewcowej. Jeśli ktoś z czytających ma jakąś niezwodną taktykę to walcie śmiało, bo ja się umordowałem tu niezmiernie. Na pewno warto trochę podszkolić umiejętności walki bronią drzewcową. Walka trwała bite 2 godziny, a ja rozwaliłem na przeciwniku całkowicie włócznię oraz drzewcowy topór bojowy. Pancerz przeciwnika jest wybitnie przegięty. Stosowałem cały czas metodę dźgnięć do przodu i perfekcyjnego blokowania bez kontry.

Druga walka dotyczy broni jednoręcznej z tarczą. Bronią może być zarówno miecz, szabla, jak i buława. Tu starcie nie wydaje się być już tak trudne jak pierwsze.

Ostatnia runda to walka na długie miecze i tu przeciwnik ponownie radzi sobie bardzo dobrze. Jako broń polecam wybrać przekuty miecz Radzika Kobyły. Świetnie się nada. Przy tym starciu jest jeden trik na dość łatwe zwycięstwo jeśli skorzystaliśmy z wymienionych wcześniej mikstur. Jak tylko wejdziemy na ring z wyciągniętym mieczem biegniemy na przeciwnika i od razu go atakujemy. Możemy zadać mu kilka ciosów jeszcze zanim nałoży ochronę hełmu. I jeśli nie przestaniemy atakować, a ten nie zdoła się obronić możliwe, że tą jedna szarżą uda się go wyeliminować. Właśnie tak udało mi się go załatwić.

Ikona osiągnięcia: Bez ochrony</span> / <span>Without Protection
10

Bez ochrony / Without Protection

Roztrzaskałeś tarczę wroga. / You broke an enemy's shield.

Trofeum związane z walką wymagające przeciwnika z tarczą. Dobrze do tego korzystać z broni ciężkiej, gdyż jest znacznie skuteczniejsza do niszczenia tarcz, a i nawet rozwój poziomu walki tą bronią pozwoli zdobyć zdolność Niszczyciel tarcz, która ułatwia ten pucharek. Im większa siła Henryka też tym łatwiej będzie. Podczas starcia musimy po prostu celować z uderzeniem tak, by trafiło w tarczę.

Ikona osiągnięcia: Henryk swat</span> / <span>Henry the Matchmaker
10

Henryk swat / Henry the Matchmaker

Przywiodłeś Wiktorii jej ukochanego. Wbrew jego woli. / You brought Victoria her sweetheart. Against his will.

Możliwe do przeoczenia

Trofeum związane z zadaniem pobocznym Ach, śpij, kochanie… Żeby jednak nie było prosto pucharek wymaga dość niekonwencjonalnego podejścia. Zadanie to możemy zacząć w Miskowcach po ukończeniu głównego zadania Czart nie śpi. Jeśli chcemy zabrać się za pucharek to jednak prościej będzie odnaleźć Wiktorię w lesie. Lokalizacja pokazana jest na poniższym screenie. Poprosi ona nas o znalezienie Czarnego. Idziemy do Obozu Zygmunta i pytamy kowala, który wskaże nam dokładne miejsce. Znajdziemy go w obozie medyka. Zamiast jednak rozmawiać z nim wciskamy , by go ogłuszyć (nie przytrzymujemy, by przypadkiem nie zabić). Następnie podnosimy i wynosimy go z obozu do miejsca, gdzie siedzi Wiktoria. Po drodze zapewne strażnicy nam przeszkodzą, wiec się poddajmy i zapłaćmy małą grzywnę za to ogłuszenie. Potem będziemy mogli typa wynieść. Kładziemy go przy Wiktorii i w ten sposób zyskujemy alternatywne zakończenie zadania i trofeum.

W tym miejscu znajdziemy Wiktorię.
Ikona osiągnięcia: Twarzą w twarz</span> / <span>Face to Face
10

Twarzą w twarz / Face to Face

Nareszcie spotkałeś Markwarta z Ulic. / You finally met Markvart von Aulitz.

Możliwe do przeoczenia

Trofeum możliwe do zdobycia podczas głównego zadania fabularnego Rozliczenie. Po wydostaniu się z oblężonego zamku głównym celem będzie znalezienie konia. Nim się jednak za to zabierzemy musimy włamać się do tawerny w mieście kupowanym przez żołnierzy wroga. Zamek w drzwiach jest jednak bardzo trudny. Alternatywą jest zdobycie klucza od siedzącego w pobliżu żołnierza. Możemy zarówno mu go ukraść normalnie, jak i ogłuszyć lub zabić po cichu i wtedy zabrać. Po wejściu do budynku czeka nas scenka przerywnikowa i rozmowa z Markwartem, a także ten pucharek.

Markwarta spotkamy w karczmie.
Ikona osiągnięcia: Pod brązowym sztandarem</span> / <span>Under a Brown Flag
10

Pod brązowym sztandarem / Under a Brown Flag

Wywiesiłeś na karczmie używaną bieliznę. Mocno używaną. / You hung used underwear on the tavern. Very used.

Będąc w okolicach Kuttenbergu realizujemy zadanie poboczne dla górników – Bergmoni i starość. Następnie otrzymamy jego kontynuacje – Przyszywani Bracia. W ramach procesji ze sztandarem otrzymamy jeden z celów, by wywiesić brudne gacie nad tawerną. Po zrealizowaniu tego zadania otrzymamy pucharek.

Ikona osiągnięcia: Strzelec wyborowy</span> / <span>Canny Shooter
45

Strzelec wyborowy / Canny Shooter

Wygrałeś konkurs strzelecki górników bez żadnego pudła! / You won the miners' archery competition without missing the target!

To trofeum ma błędny opis. Nie dotyczy bowiem aktywności wcale Strzelanie do ptaków jak można by się spodziewać. A dodatkowo też wcale nie wymaga od nas uniknięcia sytuacji z pudłującym strzałem. Najlepiej zrealizować to podczas zadania Taniec z czartem, gdy mamy czas na przygotowanie się do bitwy, ale można też to ogarnąć po zakończeniu gry. By zdobyć pucharek musimy udać się do Czarciej Nory. Znajdziemy tam Kubienkę w rozmowie z którym wyrażamy chęć udziału w konkursie strzeleckim. Opcja ta jest zależna od pory dnia, więc gdyby jej nie było przewińmy trochę. Możemy wybrać łuk lub kuszę. Zależnie co wolimy. Jako przeciwników wybieramy Łuczników wyborowych. Jest to istotne, gdyż trofeum wymaga, by podczas konkursu wszystkie 11 celów zostało trafionych, a słabsi łucznicy mogą nie ogarnąć i sami będziemy musieli za dużo trafić. Oprócz tego, ze wszystkie cele muszą być strącone to jeszcze my musimy wygrać. Oznacza to, że musimy zdobyć przynajmniej 6 punktów, gdy przeciwnik ustrzeli 5. Jeśli nam się uda otrzymamy pucharek.

Podczas zawodów musimy nie tylko wygrać, ale zakończyć je tak, by wszystkie 11 celów zostało zestrzelonych.
Ikona osiągnięcia: To tylko draśnięcie</span> / <span>Under Pressure
10

To tylko draśnięcie / Under Pressure

Wygrałeś trzy walki, krwawiąc. / You won three skirmishes while bleeding.

Krwawienie to niebezpieczny stan, bo zlekceważony prowadzi do śmierci jeśli nie użyjemy bandaży. By zdobyć pucharek musimy jednak trzy walki wygrać będąc pod jego wpływem. Trudno będzie to zrobić w pełnym pancerzu, wiec na potrzeby trofeum możemy ubrać coś lżejszego i dać się trafić. Co ważne nie musimy dokonać tego w jednym starciu. Można to rozbić na trzy osobne potyczki.

Ikona osiągnięcia: Źle się to skończy</span> / <span>This Won't End Well
10

Źle się to skończy / This Won't End Well

A to był dopiero początek... / And that was just a beginning...

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie, gdy rozpocznie się nasza przygoda otwierając przed nami pierwszy region gry.

Ikona osiągnięcia: Ptaszek w garści</span> / <span>A Bird in the Hand
10

Ptaszek w garści / A Bird in the Hand

Uratowałeś pana Ptaszka przed szubienicą. / You saved Capon from the gallows.

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie, gdy uda nam się ocalić Jana Ptaszka w zamku Trosk.

Ikona osiągnięcia: Siedmiu niemytych</span> / <span>The Dirty Seven
30

Siedmiu niemytych / The Dirty Seven

Znalazłeś wszystkich towarzyszy Czarta. / You found all of Dry Devil's comrades-in-arms.

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie, gdy zakończymy zadanie związane ze znalezieniem towarzyszy Czarta. Dołączą do nas tylko Janosz oraz Komar. Przy pozostałych nie ma znaczenia jak się z nimi rozstaniemy.

Ikona osiągnięcia: Męczennik</span> / <span>Martyr
10

Męczennik / Martyr

Pomogłeś legatowi zostać męczennikiem. / You helped the legate attain martyrdom.

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie, gdy uda nam się dogonić uciekającego na koniu legata. Warto tu zaznaczyć, że przed wybraniem się do legata w ramach zadania Oratores dobrze jest kupić sobie szybszego konia, bo nasz podstawowy może nie dać rady.

Ikona osiągnięcia: Majster-klepka</span> / <span>Jack of All Trades
10

Majster-klepka / Jack of All Trades

Udało ci się ukończyć wszystkie minigry. / You have successfully completed every mini-game.

Pucharek związany z poznawaniem gry. Mamy tu dostępne rozmaite sposoby spędzania wolnego czasu i Henryk musi skorzystać z każdej opcji.

  • Alchemia – niemożliwa do uniknięcia, bo w prologu czeka nas przygotowanie mikstury.
  • Kowalstwo – wystarczy wykuć dowolny przedmiot przy kowadle. Potrzebny nam będzie schemat.
  • Ostrzenie broni – dostępne w pobliżu kuźni. Musimy ostrzyć tak długo, aż dana broń zyska status ostrej.
  • Otwieranie zamków – raczej nie ma co tłumaczyć, bo skrzynek do otwarcia, czy drzwi nie brakuje. Potrzebne będą tylko wytrychy.
  • Kradzież kieszonkowa – podczas skradania się przytrzymujemy , by przetrząsnąć czyjeś kieszenie. Najlepiej okradać śpiących. Im dłużej przytrzymamy przycisk tym dłuższy będzie czas na wybieranie z kieszeni, ale musimy uważać, by nie zostać wykrytym.
  • Gra w kości – zaliczymy przy okazji trofeum braz Kolekcjoner jeśli nie lubimy igrać ze szczęściem.
  • Strzelectwo – w różnych miejscach mamy okazję rozegrać zawody strzeleckie. Zaliczymy miedzy innymi przy okazji srebro Strzelec wyborowy.
Ikona osiągnięcia: Do wyboru, do koloru</span> / <span>Weapon of Choice
10

Do wyboru, do koloru / Weapon of Choice

Pokonałeś wroga każdym typem broni. / You've defeated an enemy with every type of weapon.

To trofeum to trochę zagwozdka, bo broni jest sporo, ale z mojego doświadczenia wynika, iż nie trzeba zabić dokładnie każdym jednym orężem. To znaczy, że na przykład pod miecze zalicza się kordelas, szabla oraz miecz krótki. Ale to kwestia niepewna.

  • Miecze – kordelas, szabla, miecz krótki
  • Długie miecze
  • Topory
  • Broń ciężka – pałka, buława, młot
  • Broń drzewcowa – włóczna, halabarda, topór drzewcowy
  • Łuk
  • Kusza
  • Broń palna
Ikona osiągnięcia: Słowo rycerza</span> / <span>A Knight's Word
35

Słowo rycerza / A Knight's Word

Zgodnie z obietnicą wynagrodziłeś zielarkę. / You rewarded the herbwoman for her help as promised.

Możliwe do przeoczenia

Trofeum wymagające spłaty długu. Zielarka Bożena pomogła nam wywinąć się śmierci w prologu i by zdobyć pucharek musimy jej to wynagrodzić. Należy przekazać jej 150 groszy. Z początku może to być dość duża suma, ale można tyle uciułać. Musimy spłacić dług przed zadaniem fabularnym Z powrotem w siodle, gdzie Jan Ptaszek zwróci nam na to uwagę. Inaczej pucharek nie wpadnie.

Musimy też wykonać zadanie poboczne Zła krew ratując Paulinę. W innym wypadku spłata długu także nie będzie możliwa.

Zielarkę zawsze spotkamy w tej lokacji.
Ikona osiągnięcia: Nie podchodź do okna</span> / <span>Remember, Remember…
10

Nie podchodź do okna / Remember, Remember…

Nie przyszło ci do głowy, że to wybuchnie? Naprawdę? / Did you really think it wouldn't blow up? Really?

Możliwe do przeoczenia

By zdobyć to trofeum musimy wykonać kilka zadań w Kuttenbergu u niejakiego Czeńka. Znajdziemy go w gospodzie „Dziurka”. Pierwszym zadaniem jest Uczta dla ubogich, które wymaga wykradnięcia kiełbasy. Potem otrzymamy aktywność Kodeks złodziejski. Wymagane znaki znajdziemy w skrzyni budynku przy fontannie przy bramie do miasta. Jest tam handlarz (zwykły sklep ze wszystkim). Musimy przejść na zaplecze i zejść do piwnicy, a następnie otworzyć drzwi zaraz obok schodów. W tym pomieszczeniu znajdziemy poszukiwany pergamin. Po odczytaniu którego możemy zakończyć zadanie.

Kolejne zadanie pojawi się dopiero po ukończeniu głównej misji Via Argentum lub wspominanego Kodeksu złodziejskiego (zależnie co ukończyliśmy jako ostatnie) musimy odczekać trzy dni. Następnie odpalamy szybką podróż z Kuttenbergu do Suchodola. Po drodze czeka nas losowe spotkanie z posłańcem, który przekaże nam wieści by udać się do Czeńka w „Dziurce”. Realizujemy zadanie Iskra, zdobywamy od rusznikarza lokalizacje beczki prochu i udajemy się w miejsce na poniższym screenie. Beczkę możemy zdobyć w dowolny sposób.

W tym miejscu możemy zdobyć beczkę z prochem.

Gdy zdobędziemy beczkę kontynuujemy zadanie zgodnie z wytycznymi. Spotkamy się z towarzyszami przy ognisku, gdzie możemy zaczekać do nocy. Po tym jak Goliat wyjaśni nam zadanie musimy go zabić (zepsuje to questa, ale i tak wczytamy potem grę). Po zabiciu wracamy do ogniska, gdzie wcześniej czekaliśmy i pojawi się opcja, by wrzucić beczkę do ognia. Co też czynimy. Skończy się to naszą śmiercią, ale otrzymamy ten pucharek. Potem możemy wczytać grę i normalnie zakończyć to zdanie.

Wrzucamy beczkę do ognia.