Sid Meier’s Civilization VI – Poradnik do trofeów

 

Serię „Cywilizacja” Sida Meiera chyba nie trzeba nikomu przedstawiać. Jest to protoplasta podgatunku strategi zwanych 4X (explore, expand, exploit, exterminate). Platyna w Civilization VI nie jest trudna do wbicia, jeżeli chociaż w minimalnym stopniu znamy zasady gry. Wymaga ona natomiast sporej dozy cierpliwości, ponieważ na dalszych etapach rozgrywek większość czasu czekamy, aż przeciwnicy skończą swoje tury. Dodatkowo są też trofea, które wymagają po prostu szczęścia, aby na mapie zaistniały odpowiednie warunki.

 

  • Stopień trudności wbicia platyny: 3/10
  • Czas do zdobycia platyny: 60-70 godzin
  • Liczba trofeów: platynax1zlotox3 x12 x24
  • Liczba trofeów offline: 40
  • Liczba trofeów online: 0
  • Minimalna liczba przejść: kilka – kilkanaście w zależności od szczęścia do RNG
  • Trofea możliwe do przeoczenia: 0
  • Zglitchowane trofea: braz Okazja czyni złodzieja po patchu 1.03 trofeum to jest nie do zdobycia!

 

Krok po kroku:

KROK I – Wygranie gry na najwyższym poziomi trudności.

Mimo iż brzmi to na trudne, jest to dziecinnie proste dzięki pewnemu exploitowi. Więcej info przy trofeum zloto Boski.

 

KROK II – Wygrywamy na wszystkie 4 sposoby.

A mówiąc dokładniej – poprzez naukowe zwycięstwo, religijne, kulturowe i dominacje. Przy okazji możemy wbić trofea, które oprócz tych zwycięstw w określony sposób, wymagają też spełnienia innych warunków. Więcej info przy trofeach srebro Misja na Marsa,srebro Nirwana,srebro Jeansy i muzyka pop isrebro Veni, vidi, vici.

 

KROK III – Dobijamy pozostałe trofea.

Będziemy musieli kilka lub nawet kilkanaście razy rozpoczynać nowe gry i spełniać wymagania opisane przy poszczególnych trofeach. Warto zapisywać każdą rozgrywkę na innym slocie, aby w razie czego móc wrócić do wcześniejszych partii i dobić inne trofea.

 

Poradnik:

platyna Nie ma więcej tur / No More Turns.
Zdobądź wszystkie trofea podstawowej wersji Civilization VI. / Complete all base game Civilization VI trophies.

Gratulacje, sam Sid Meier powinien Ci pogratulować.

 

braz Od osady do imperium / Game, Settler, Match
Odnieś zwycięstwo w standardowej rozgrywce na poziomie trudności osadnika lub wyższym. / Win a regular game at Settler difficulty or harder

Wpadnie po drodze do trofeum zloto Boski.

 

srebro Wielkie dzieło Machiavelliego / Machiavelli’s Great Work
Odnieś zwycięstwo w standardowej rozgrywce na poziomie trudności księcia lub wyższym. / Win a regular game at Prince difficulty or harder

Wpadnie po drodze do trofeum zloto Boski.

 

zloto Boski / God-Like
Odnieś zwycięstwo w standardowej rozgrywce na poziomie trudności bóstwa. / Win a regular game at Deity difficulty

Na całe szczęście istnieje łatwy sposób na wygranie na najwyższym poziomie trudności – bez jakiegokolwiek wyzwania i w dodatku w tylko jednej turze. Postępujemy jak na filmiku poniżej. Tworzymy nową grę jednoosobową. Przechodzimy do ustawień zaawansowanych, wciskając . Wciskając i przełączamy kolejne zakładki, przechodzimy do ostatniej „Ustawienia Gry”. Wybieramy tam poziom trudności „Boski”, standardowe zasady i ograniczenie tur ustawiamy na „maks. liczba tur”, wpisując w okienko 1. W poprzedniej zakładce „Warunki Zwycięstwa” zostawiamy tylko aktywne „Zwycięstwo punktowe”. Rozpoczynamy grę wciskając . . Kiedy się ona rozpocznie, osadnikami tworzymy miasto, wybieramy dowolne ulepszenie, badania i kończymy turę. Po turze przeciwnika powinien pojawić się ekran oznajmiający, że wygraliśmy, a trofeum powinno wpaść na nasze konto.

 

srebro Misja na Marsa / Mission to Mars
Odnieś zwycięstwo naukowe w standardowej grze na dowolnym poziomie trudności dowolnym przywódcą. / Win a regular game with a Science victory on any difficulty with any leader

Najlepiej połączyć wbijanie tego trofeum z srebro Człowiek na Księżycu. Aby zdobyć to trofeum musimy wygrać rozgrywkę spełniając 3 dane zadania dotyczące podboju kosmosu. Tworzymy nową grę pojedynczą na najniższym poziomie trudności wybierając dowolnego przywódce. Najszybciej będzie jeżeli rozpoczniemy od razu w epoce informacji. Pierwsze zadanie to wystrzelić satelitę. Aby to zrobić, musimy zbudować dzielnice „Port kosmiczny” w dowolnym mieście. Kiedy budowla dobiegnie końca, wybieramy opracowanie projektów w tym mieście i wybieramy „Wystrzelenie satelity Ziemi”. Drugim zadaniem jest wysłanie człowieka na księżyc. Musimy ukończyć badanie „Satelity” z Drzewa Technologii. Następnie w mieście z portem kosmicznym wybieramy opracowanie projektu „Wystrzelenie lądownika księżycowego”. Ostatnie, trzecie zadanie „Załóż kolonie na Marsie” jest nieco dłuższe. Składa się ono bowiem z opracowania 3 projektów: „Wystrzelenie marsjańskiego reaktora” (dostępne po opracowaniu badania „Reakcja Termojądrowa”), „Wystrzelenie marsjańskiego osiedla” (dostępne po opracowaniu badania „Robotyka”) i „Wystrzelenie marsjańskiej hydroponiki” (dostępne po opracowaniu badania „Nanotechnologia”). Kiedy będą się opracowywać potrzebne badania, możemy wybudować w innych miastach 2 dodatkowe porty kosmiczne, aby nie czekać za każdym razem na zakończenie poprzedniego projektu. Po zakończeniu ostatniego projektu wygramy rozgrywkę i zdobędziemy pucharek.

 

srebro Nirwana / Nirvana
Odnieś zwycięstwo religijne w standardowej grze na dowolnym poziomie trudności dowolnym przywódcą. / Win a regular game with a Religious victory on any difficulty with any leader

Aby oszczędzić sobie trochę czasu, warto połączyć wbijanie tego trofeum z srebro We Are The Champions. Aby zdobyć to trofeum musimy wygrać rozgrywkę sprawiając że wszystkie nacje zostaną wyznawcami stworzonej przez nas religii. Aby całą nacja przyjęła naszą religię, co najmniej 50% jej ludności musi ją wyznawać. Aby stworzyć własną religię potrzebujemy proroka. Zaczynając od początku, w pierwszej kolejności musimy zebrać co najmniej 25 punktów wiary. Aby to uczynić, tworzymy dzielnice świątynne w naszych miastach (dostępne po opracowaniu technologii „Astrologia”). Po uzyskaniu wymaganej liczby punktów, wybieramy panteon. Następnym krokiem jest pozyskanie wielkiego proroka. Punkty potrzebne do jego pozyskania również generujemy w dzielnicy świątynnej (warto budować w nich ulepszenia) ale też na przykład stawiając cuda takie jak Stonehenge. Liczba wielkich proroków na rozgrywkę jest ograniczona, więc musimy uważać aby przeciwnicy nas nie wyprzedzili (albo możemy zastosować się do sztuczki o której za chwilę). Kiedy już pozyskamy wielkiego proroka, wybieramy naszą religię i zaczynamy jej szerzenie. Robimy to poprzez misjonarzy i apostołów, których kupujemy w dzielnicach świątynnych, w zamian za punkty wiary. Wysyłamy ich w pobliże miast i wybieramy opcję „szerz wiarę”, dzięki której w mieście przybędzie określona liczba wyznawców. Każda jednostka ma ograniczoną liczbę ich użyć, po której wyczerpaniu, znika. Kiedy wyznawcy danej religii będą w przewadze, całe miasto na nią przechodzi i w jej dzielnicy świątynnej tworzeni będą jej głosiciele. Jednostki głoszące wiarę mogą bez przeszkód poruszać się po każdym terytorium, bez względy czy jest to teren nasz, przyjaciela czy nawet wroga. Wrogie armie nie mogą je atakować, zwalczać je natomiast mogą inne jednostki głoszące inną wiarę. Tutaj wychodzi różnica pomiędzy misjonarzami i apostołami. Misjonarz w przeciwieństwie do apostoła  nie może zaatakować wrogich głosicieli, może się tylko bronić.

Najszybciej wygramy w ten sposób, wybierając oczywiście tylko jednego komputerowego konkurenta. Dodatkowo cywilizacja Konga nie może tworzyć religii, więc grając przeciwko niej na najniższym poziomie i wyłączając inne warunki zwycięstwa, wygrana religijna będzie niezwykle prosta.

 

srebro Jeansy i muzyka pop / Blue Jeans and Pop Music
Odnieś zwycięstwo kulturowe w standardowej grze. / Win a regular game with a Culture victory on any difficulty with any leader.

Aby oszczędzić sobie trochę czasu, warto połączyć wbijanie tego trofeum z braz Selfie. Aby zdobyć to trofeum musimy przyciągnąć więcej turystów zagranicznych do swojej cywilizacji, niż którakolwiek inna cywilizacja posiada na swoim terenie turystów krajowych. Liczba posiadanych turystów i wymaganych do zwycięstwa sprawdzimy wciskając > Rankingi Światowe > do zakładki kultura. Oczywiście najłatwiej będzie nam wybierając rozgrywkę na najniższym poziomie, z jednym przeciwnikiem i wyłączając inne warunki zwycięstwa. Kluczowe tutaj będzie generowanie jak największej liczby punktów kultury i punktów turystyki. Budujemy więc w każdym mieście dzielnice kulturalne i wszystkie możliwe ich ulepszenia (zwłaszcza muzea i galerie). Musimy też skupić się na przyciąganiu do naszej nacji wszystkich możliwych wielkich artystów (malarzy, pisarzy, muzyków). Wybierając wielkiego artystę na mapie podświetlone zostanie miejsce gdzie wolny jest slot na dane dzieło (mogą to być dzielnice kulturowe z galerią, konkretne cuda światowe itp.). Udajemy się nim tam i wybieramy opcję tworzenia dzieła. Każdy artysta może stworzyć 3 dzieła. Podobnie działają relikwia, otrzymane po pokonaniu naszego apostoła z umiejętnością „męczennik”(trafiają do dzielnic świątynnych) i znaleziska archeologiczne (wydobyte przez archeologa na polu z ruinami lub wrakiem statku, które trafiają do muzeów). Dodatkowo w późniejszych epokach należy stawiać przez budowniczych nadmorskie kurorty. Bardzo ważne jest też abyśmy budowali odpowiednie cuda dające bonus do kultury i turystyki. Są to:

  • Wyrocznia 
  • Piramidy 
  • Koloseum 
  • Terakotowa armia 
  • Chichen Itza 
  • Zakazane miasto 
  • Pałac Potala 
  • Ermitaż 
  • Teatr Bolszoj 
  • Wieża Eiffela 
  • Broadway 
  • Chrystus Odkupiciel 
  • Opera w Sydney
  • Stadion Maracana 

Warto posiadać ustrój demokratyczny i pasujące nam doktryny, które będą dawać bonusy do kultury, turystyki i generowania wielkich artystów. Wybierać możemy z:

  • Tradycja literacka +2 punkty wielkiego pisarza na turę.
  • Estetyka +100% do premii za sąsiedztwo dzielnicy kulturalnej.
  • Konfederacja handlowa +1 do kultury i +1 do nauki dzięki międzynarodowym szlakom handlowym.
  • Merytokracja każde miasto otrzymuje +1 do kultury za każdą zbudowaną wyspecjalizowaną dzielnicę.
  • Freski +2 punkty wielkiego artysty na turę.
  • Wielka Opera +100% do kultury dzięki budowlom w dzielnicach kulturalnych.
  • Zwierzchnictwo +2 do nauki, kultury, wiary i złota dzięki każdemu miastu-państwu, którego jesteś suzerenem.
  • Symfonie +4 punkty wielkiego muzyka na turę.
  • Gospodarka rynkowa twoje międzynarodowe szlaki handlowe dają +1 do złota za każdy zasób luksusowy i strategiczny ulepszony w miejscu docelowym, a także +2 do kultury i +2 do nauki.
  • Turystyka dziedzictwo +100% do turystyki dzięki wielkim dziełom sztuki i artefaktom.
  • Transmisje satelitarne potrojenie turystyki z wielkich dzieł muzycznych.
  • Aktywizm grupowy +10% do kultury za każde miasto-państwo, którego jesteś suzerenem.
  • Społeczności sieciowe +50% do turystyki dla cywilizacji, z którymi łączy Cię szlak handlowy.

Możemy też spróbować okradać naszego rywala z dzieł sztuki wysyłając szpiega (więcej info przy trofeum braz Okazja czyni złodzieja).

 

srebro Veni, vidi, vici / Veni, vidi, vici
Zwycięż przez dominację w standardowej grze na dowolnym poziomie trudności dowolnym przywódcą. / Win a regular game with a Domination victory on any difficulty with any leader

Musimy wygrać poprzez najbardziej oczywisty sposób, podbijając inne cywilizacje. Najlepiej będzie wybrać mapę pojedynkową z 1 przeciwnikiem i ustawić najłatwiejszy poziom trudności (osadnik). Tworzymy sporo jednostek oblężniczych (jak katapulty), aby w łatwy sposób podbijać kolejne miasta wroga. Oczywiście klasyczne jednostki do walki w zwarciu i na odległość też się przydadzą, aby bronić się przed oddziałami nieprzyjaciela. Wcześniej musimy wypowiedzieć wojnę, więcej o tym przy trofeum  braz Powód do wojny.

 

braz Granie po LAN-ie / Land Party
Rozegraj grę wieloosobową. / Play a multiplayer game

Na szczęście nie musi to być rozgrywka online. Wybieramy więc Gra Wieloosobowa > Hot Seat > 2x i po wczytaniu gry od razu przywita nas nowe trofeum na naszym koncie.

 

braz Dystrykt 12 / District 12
Zbuduj w jednym mieście wszystkie rodzaje dzielnic oraz Koloseum. / Build every district type in one city and the Colosseum

Tak naprawdę opis trofeum nie jest do końca prawdą. Aby zdobyć trofeum musimy posiadać w jednym mieście cud Koloseum oraz 12 dzielnic. Stawianie nowych dzielnic jest dosyć czasochłonne, ponieważ wymagają odpowiedniej liczby punktów populacji. Zwiększają się one co kilkanaście/kilkadziesiąt tur w zależności jak spełniamy potrzeby mieszkańców co do udogodnień i obszarów mieszkalnych. Istnieje jednak jedna dzielnica- „Dzielnica osiedlowa”, którą możemy stawiać dowolną liczbę razy w mieście i nie wymaga to zwiększenia punktów populacji. Wystarczy więc że zbudujemy Koloseum (dostępne po odkryciu idei „Gry i Rekreacja”, musi być zbudowane na terenie równinnym, sąsiadującym z dzielnicą rozrywkową), będziemy budować potrzebne nam dzielnice według uznania i kiedy liczbę tur potrzebna do dalszego rozwoju będzie dla nas za duża, dostawimy potrzebną liczbę dzielnic osiedlowych. Dla zaoszczędzenia czasu warto zrobić to trofeum przy okazji rozgrywki potrzebnej do wbicia jednego z innych pucharków.

 

braz Usługa eskortowa / Escort Service
Stwórz formację złożoną z dwóch jednostek. / Put two units into a formation

Aby zdobyć to trofeum wystarczy na tym samym polu posiadać dowolną formację wojskową i cywilną (budowniczowie, osadnicy), po czym z menu dowolnej z tych dwu wybrać opcję połączenia. Ikonka tej opcji jest identyczna jak ikonka tego pucharka.

 

braz Jeśli je zbudujesz, to przyjdą / If You Build It, They Will Come
Posiadaj 6 ulepszeń w tym samym momencie. / Have 6 Improvements at one time.

Wystarczy zbudować budowniczymi 6 ulepszeń terenu. Są to między innymi farmy, plantacje, obozy łowieckie itp. Zapewne wpadnie samo jako jedno z pierwszych trofeów.

 

braz Wyprawa Mayflower / Voyage of the Mayflower
Załóż lub podbij miasto na innym kontynencie. / Found or conquer a city on a different continent

Musimy zrobić dokładnie to, o czym mowa w opisie trofea. Oczywiście trofeum będzie nie do wbicia, jeżeli zaczęliśmy grę na mapie gdzie jest tylko jeden kontynent. Domyślna mapa „Kontynenty” będzie najlepsza. W pierwszej kolejności powinniśmy opracować technologię „Kartografia”. Dzięki niej wszystkie jednostki będą mogły poruszać się po polach oceanu. Budujemy w dowolnym mieście osadników, wysyłamy ich na inny kontynent i zakładamy tam nowe miasto. Opcjonalnie wpadnie podczas podbijania innych cywilizacji po drodze do trofeum srebro Veni, vidi, vici (o ile nie wybraliśmy mapy składającej się z tylko jednego kontynentu).

 

braz Wszystko jest takie wspaniałe! / Everything is Awesome!!!
Na początku tury posiadaj miasto w stanie zachwytu. / At the start of the turn have an Ecstatic city.

Aby zdobyć to trofeum w dowolnym naszym mieście poziom udogodnień powinien być o 3 większy niż wymagany. Nie jest to specjalnie trudne do osiągnięcia i prawdopodobnie wpadnie samo po tym jak zbudujemy ulepszenie na polu z luksusowymi surowcami lub/i wybudujemy dzielnicę rozrywkową.

 

braz Inwestycja z odroczonym terminem wypłaty / Investment Banking
Na początku tury prowadź oblężenie miasta przeciwnika. / Have an enemy city under siege at the start of the turn

Wpadnie po drodze do trofeum srebro Veni, vidi, vici.

 

braz Powód do wojny / A Case for War
Wypowiedz formalną wojnę. / Declare a formal war

Podczas rozgrywki wciskamy > klikamy na portret dowolnego lidera innej nacji > wybieramy opcje „Potępienie” > czekamy 5 tur > wchodzimy do tego samego menu > wybieramy casus beli > wypowiedz wojnę formalną.

 

braz I nazwę go… / Naming Rights
Nazwij jednostkę. / Name a unit

Aby nazywać jednostki wojskowe, wcześniej muszą one 2 razy awansować. Oznacza to że musimy atakować nimi wrogów (wrogich graczy lub barbarzyńców) lub bronić się przed atakami. W ten sposób otrzymujemy punkty doświadczenia, symbolizowane szarym paskiem po prawej stronie portretu jednostki. Kiedy pasek się zapełni, wybieramy opcję „awanse jednostki” i wybieramy dowolne ulepszenie. Robimy tak 2 razy. Przy symbolu jednostki powinna być widoczna cyfra 2. W menu jednostki powinna pojawić się opcja „Nazwanie jednostki”. Wybieramy ją, nazywamy jednostkę i otrzymujemy pucharek.

 

braz Pokojowa rewolucja / A Revolution Without Dancing
Zmień ustrój. / Change your government

Bardzo łatwe trofeum, które również wpadnie samo bez naszego starania, jeżeli będziemy grać od ery antycznej. Pierwsze dostępne nowe ustroje odblokujemy odkrywając z drzewka idei pozycję „Filozofia Polityczna”. Zaraz po odblokowaniu, gra zaproponuje nam zmianę ustroju. Wybieramy dowolny nowy i otrzymujemy trofeum.

 

braz Senior bez wąsala / New Orleans Style Spanish Rice
Zostań suzerenem miasta-państwa. / Become Suzerain of a City-State

Aby zostać suzerenem miasta-państwa musimy wysłać tam co najmniej 3 emisariuszy (jeżeli dane miasto-państwo nie ma jeszcze suzerena) lub więcej niż inny gracz. Odkrywając mapę na pewno natrafimy na miasto, które wygląda jak kierowane przez innego gracza(buduje ulepszenia, posiada te same jednostki), jednak nie posiada ono przywódcy, z którym można prowadzić dyplomację. Są to właśnie miasta-państwa. Co kilka tur otwierać nam się będzie okienko z listą miast-państw. To właśnie tam wysyłamy emisariuszy klikając na strzałkę w prawo przy danym mieście-państwie i zatwierdzając. Na początku będziemy wysyłać tylko pojedynczych emisariuszy, ale to wystarczy, aby po kilkudziesięciu turach zdobyć trofeum.

 

braz Dar boga burzy / Gift From the Storm God
Otrzymaj zasób strategiczny od Hattusy. / Receive a Strategic Resource from Hattusa

Jak zostać suzerenem opisałem powyżej przy trofeum braz Senior bez wąsala. Wystarczy nim zostać dla miasta Hattusa. Ja znalazłem je na mapie „Ziemia: historyczne początki” w okolicach na wschód od morza Śródziemnego. Warto wybierać duże mapy gdzie jest więcej miast-państw aby szanse na znalezienie Hattusy były większe.

 

braz Atak spadomisia / Attack of the Drop Bear
Utrać jednostkę z powodu australijskich zagrożeń w scenariuszu „Potentat australijskiego pustkowia”. / Lose a unit to the perils of Australia in the Outback Tycoon scenario

Wybieramy grę jednoosobową > scenariusze > do scenariusza „Potentat australijskiego pustkowia” > wciskamy , aby rozpocząć. Od początku będziemy posiadać jednostkę odkrywcy. Co każdą turę, wysyłamy go wgłąb lądu. Najpierw otrzymamy informację o odniesionych obrażeniach (jak na pierwszym zdjęciu poniżej). Nie leczymy go przypadkiem, wysyłamy dalej wgłąb aż w końcu dostaniemy informację o utracie jednostki (jak na drugim zdjęciu).

 

braz Świątynia dumania / Legends of the Hidden Temple
Wznieś olbrzymią głowę w sąsiedztwie dzielnicy świątynnej ze świątynią. / Build a Colossal Head adjacent to a Holy Site with a Temple.

Aby budować olbrzymie głowy, musimy być suzerenem miasta-państwa La Venta. Warto wybierać duże mapy ponieważ zmieści się na nich więcej miast-państw (więc szansa że znajdziemy La Venta jest większa). Jak zostać suzerenem opisałem przy trofeum braz Senior bez wąsala. Kiedy już nim będziemy, budujemy w dowolnym mieście dzielnicę świątynną (chyba że już ją mamy). Następnie w dzielnicy budujemy świątynie. Olbrzymie głowy są ulepszeniem budowanym przez budowniczych. Tworzymy więc ich i na terenie sąsiadującym, budujemy to ulepszenie. Zdaje się że musi to być teren równinny.

 

braz Armia Cthulhu / Army of Cthulhu
Przeprowadź pobór wojskowy w Nan Madol. / Levy the military of Nan Madol

Bardzo prosty pucharek do wbicia. Wystarczy, że znajdziemy miasto-państwo Nan Madol i zostaniemy jego suzerenem (więcej info przy trofeum braz Senior bez wąsala). Następnie wybierając z listy miast-państw (z menu pod druga kategoria od góry) Nan Madol wciskamy , aby dokonać poboru wojskowego. Nan Madol ja znalazłem na mapie „Ziemia: historyczne początki” na Pacyfiku trochę na wschód od Indonezji

 

braz Przyczajony tygrys, ukryta broń / Crouching Tiger Hidden Cannon
Grając Chinami, zakończ turę, gdy posiadasz 5 przyczajonych tygrysów na polach z Wielkim Murem. / Playing as China, end a turn with 5 Crouching Tigers on Great Wall tiles

Bardzo łatwe trofeum do zdobycia. Tworzymy grę wybierając Qin Shi Huang jako lidera (Chiny) i rozpoczynając od renesansu (oczywiście ustawiamy poziom trudności na najłatwiejszy). W ten sposób będziemy mieli już dostęp do jednostek „Przyczajony Tygrys” (unikatowa jednostka Chin do walki na odległość). Tworzymy budowniczych i za ich pomocą stawiamy 5 pól Wielkiego Muru budując na pustych polach (tak samo jak stawiamy ulepszenia na polach z surowcami). Następnie tworzymy 5 jednostek „Przyczajony Tygrys” i wysyłamy każdego na pole z Wielkim Murem.

 

braz Walk Like an Egyptian / Walk Like an Egyptian
Grając Egiptem, zbuduj Sfinksa sąsiadującego z piramidami – obie budowle na równinach zalewowych. / As Egypt build a Sphinx adjacent to the Pyramids both on Floodplains

Rozpoczynamy nową grę jednoosobową wybierając Kleopatrę i rodzaj mapy „Ziemia: historyczne początki”. Dzięki temu będziemy zaczynać przy kilku terenach będącymi jednocześnie pustynią i obszarem zalewowym (tylko na pustyni można budować wymagane obiekty). Rodzaj terenu można sprawdzić najeżdżając kursorem (tak jak na zdjęciu poniżej). Obieramy sobie za cel 2 przyległe tereny pustynno-zalewowe i włączamy je do naszych granic. Aby wymagane budowle były dostępne, musimy w drzewku idei opracować pozycję „Rzemiosło”, a w drzewku technologi „Murarstwo”. W pierwszej kolejności stawiamy piramidy. Robimy to wybierając je z listy cudów w pobliskim mieście. Kiedy już powstaną, tworzymy budowniczych. Udajemy się nimi na przyległy teren (oczywiście ten drugi pustynno-zalewowy) i budujemy ulepszenie terenu – Sfinks (tak samo jak stawiamy ulepszenia na polach z surowcami). Niedaleko miejsca startowego znajduje się Zanzibar, więc możemy pomyśleć też nad kontynuowaniem rozgrywki i wbiciem trofeum srebro We Are The Champions.

 

braz Bogowie olimpijscy / 12 Olympians
Grając Grecją, posiadaj 12 miejsc na doktryny. / Have 12 Policy Slots as Greece

Rozpoczynamy nową grę jednoosobową wybierając Peryklesa. Najłatwiej nam będzie, jeżeli wybierzemy mapę pojedynkową (tylko 1 przeciwnik) i najprostszy poziom trudności – osadnik (Aby przeciwnik nie ubiegł nas z budową jakiegoś wymaganego cudu). Maksymalnie możemy mieć aż 13 miejsc na doktryny (o 1 więcej niż wymaga trofeum), aby tego dokonać musimy odblokować jeden z 3 ustrojów 3 poziomu (demokracja, komunizm, faszyzm) i po drodze zbudować odpowiednie cuda dające w bonusie dodatkowe miejsce na doktrynę. Są to:

  • Alhambra – dostępna po opracowaniu technologii „Zamki”. Można zbudować tylko na wzgórzach sąsiadujących z dzielnicą wojskową. Dodaje slot na doktrynę wojskową.
  • Zakazane miasto – dostępne po opracowaniu technologii „Druk”. Można zbudować tylko na równinie sąsiadującej z centrum miasta. Dodaje slot na dowolną doktrynę.
  • Pałac Potala – dostępny po opracowaniu technologii „Astronomia”. Można zbudować tylko na wzgórzach sąsiadujących z górą.  Dodaje slot na doktrynę dyplomatyczną.
  • Big Ben – dostępny po opracowaniu technologii „Ekonomia”. Można zbudować tylko koło rzeki w sąsiedztwie dzielnicy biznesowej w której zbudowaliśmy bank. Dodaje slot na doktrynę ekonomiczną,

W moim wypadku trofeum odblokowało się dopiero po odblokowaniu 13 miejsc na doktryny i dodatkowej zmianie ustroju.

 

srebro Symulator lotu / Flight Slingulator
Przenieś drogą powietrzną jednostkę procarzy na 3. poziomie awansu. / Airlift a level 3 Slinger

Procarze są pierwszą jednostką do walki dystansowej. Zaczynamy grę od pierwszej epoki, oczywiście na najniższym poziomie trudności (osadnik). Atakujemy procarzami pałętające się jednostki barbarzyńców. Warto mieć zawsze blisko nich jednostkę wojowników, aby w razie utraty sporej ilości życia, móc się wycofać i żeby wojownicy przejęli walkę. Dodatkowo aby zabezpieczyć się przed śmiercią procarzy, możemy zapisywać grę co kilka tur. W ten sposób otrzymujemy punkty doświadczenia, symbolizowane szarym paskiem po prawej stronie portretu jednostki. Kiedy pasek się zapełni, wybieramy opcję „awanse jednostki” i wybieramy dowolne ulepszenie. Robimy tak 3 razy. Przy symbolu jednostki powinna być widoczna cyfra 3. Następnie zostawiamy procarzy w którymś z naszych miast (możemy nawet ich uśpić aby nie marnować czasu). Nie awansujemy ich przypadkiem do wyższych jednostek, w ten sposób zablokujemy sobie trofeum! Rozwijamy naszą cywilizację do epoki współczesności, gdzie jedną z technologii do opracowania jest „Lot”. Dzięki temu będziemy mogli budować dzielnicę z aerodromem. Kolejną potrzebną technologią będzie „lot zaawansowany” z epoki atomu (musimy zbudować lotnisko). Kiedy będziemy mieli już aerodrom z lotniskiem, udajemy się w jego pobliże naszymi procarzami. Powinna się pojawić w ich menu ikonka transportu lotniczego którą wybieramy i wskazujemy docelowe miejsce. Idea „błyskawiczna relokacja” pozwala transportować jednostki do innych miast z lotniskami(bez tego możemy tylko przerzucać do pól w zasięgu aerodromu), jednak do trofeum wystarczy tylko taki niewielki lot o kilka pól.

 

srebro Nie było mnie wtedy na historii / Missed That Day in History Class
Usuń zanieczyszczenie opadem radioaktywnym za pomocą rzymskich legionów. / Clear nuclear contamination with a Roman Legion

Jak łatwo się domyślić, do tego trofeum musimy grać jako Rzymianie (Trajan). Jednostkę legionów możemy stworzyć podczas epoki klasycznej. Zostawiamy ją sobie w bezpiecznym miejscu aż do epoki atomu. Musimy opracować technologie „Rozszczepianie jądra atomu” i „Lot zaawansowany”. Następnie w dowolnym mieście opracowujemy projekty: „Projekt Manhattan” i następnie „Budowa broni jądrowej”.  W mieście z lotniskiem tworzymy bombowiec. Kiedy broń jądrowa będzie już gotowa, bombowiec odblokuje w swoim menu opcje: „Atak bronią masowego rażenia Broń jądrowa”. Po jej wybraniu pojawi się pole zasięgu ataku. Upatrujemy sobie miejsce gdzie chcemy zaatakować (może to być puste pole), jednak na razie nie rozkazujemy zrzutu. W pobliże tego miejsca wysyłamy nasz odział legionistów. Kiedy będą już oni w miarę blisko (nie za blisko żeby sami nie oberwali) zrzucamy bombowcem bombę. W kolejnej turze wysyłamy w to miejsce legionistów (po najechaniu zaznaczeniem na to miejsce powinien być widoczny czerwony napis o skażeniu) i wybieramy z ich menu rozkazów opcję usunięcia zanieczyszczeń, symbolizowaną maską przeciwgazową. Na dojście i oczyszczenie mamy maks 2 tury, w przeciwnym wypadku nasza jednostka umrze.

 

braz Niespodziewana hiszpańska inkwizycja / Nobody Expects the Spanish Inquisition
Grając Hiszpanią, rozpocznij inkwizycję. / Launch an Inquisition as Spain

Bardzo proste trofeum do zdobycia. Gramy jako Hiszpania (Filip II), budujemy dzielnice świątynną, tworzymy apostoła, następnie w menu jego działania wybieramy inkwizycję. Ikonka jak na obrazku poniżej.

 

braz O powstawaniu gatunków / The Origin of Species
Aktywuj Darwina w sąsiedztwie Wysp Galapagos. / Activate Darwin adjacent to the Galapagos Islands

Najlepiej połączyć wbijanie tego trofeum z srebro Człowiek na Księżycu. Kolejne dosyć proste trofeum, jednak musimy mieć szczęście, aby Darwin był dostępny do pozyskania oraz na mapie muszą znajdować się wyspy Galapagos. To drugie możemy łatwo uzyskać wybierając mapę „Ziemia: historyczne początki”. Wyspy te będą na południowy zachód od Ameryki Środkowej. Warto wybrać wcześniej jakąś cywilizację znajdującą się w pobliżu np. USA lub Azteków.  Darwin jest wielkim naukowcem z epoki industrialnej. Musimy mieć oko na dostępnych wielkich ludzi (menu pod , 5 opcja od góry) i sprawdzać czy nie pojawił się Darwin. Inne cywilizacje mogą zgromadzić więcej punktów wielkich naukowców przed nami, więc dobrym pomysłem będzie wykupienie go zawczasu za punkty wiary (możemy też kupić za złoto, jednak będziemy potrzebować go bardzo dużo, jeżeli nie inwestowaliśmy w pozyskiwanie jednostek religijnych, powinniśmy mieć wystarczająco dużo punktów wiary). Następnie udajemy się nim na pole sąsiadujące z wyspami Galapagos i używamy komendy aktywowania naukowca z jego menu.

 

braz Jedna lądem, dwie morzem / Oneth By Land Twoeth By Sea
Posiadaj armię jednostek lądowych i 2 armady. / Have an Army of land Units and 2 Armadas

Armie i armady tworzymy z 3 identycznych jednostek. Musimy wcześniej odblokować ideę „mobilizacja” z epoki współczesności. Armie tworzą jednostki lądowe, a armady jednostki pływające. Ustawiamy te 3 jednostki na sąsiadujących polach i wybieramy opcję, najpierw stworzenia korpusu z 2 jednostek (symbolizowana 2 gwiazdkami), następnie armii dorzucając 3 jednostkę (symbolizowana 3 gwiazdkami). Kiedy będziemy już mieli 2 armady i 1 armię, otrzymamy trofeum.

 

srebro Kąpiel Archimedesa / Archimedes Bath
Zdobądź 5 przyspieszeń technologii w 1 turze. / Get 5 Tech boosts in 1 turn

Proste trofeum dzięki temu, że aktywowanie konkretnych wielkich naukowców daje nam jednocześnie kilka przyspieszeń (nawet wymagane 5). Najlepiej więc będzie podejść do robienia tego pucharka podczas przejść nastawionych na wygraną naukową. Kiedy przyciągniemy do naszej cywilizacji wielkiego naukowca – NIE aktywujemy go od razu. Czekamy, aż będziemy mieli ich kilku, tak aby aktywowanie ich wszystkich naraz dało nam co najmniej 5 przyspieszeń. Sprawdzić ile ulepszeń da nam dany naukowiec możemy w jego menu działania, wystarczy że zostawimy podświetloną komendę aktywacji, pojawi się wtedy dokładny opis co nam da aktywacja.Uważajmy aby samemu nie uzyskać ulepszeń technologii naukowca, którego posiadamy podczas czekania na pozyskanie kolejnego naukowca.

 

srebro Idealna idea / Civ 6 Civets System
Zdobądź 5 przyspieszeń idei w 1 turze. / Get 5 Civic boosts in 1 turn

Tutaj niestety nie jest już tak łatwo jak przy trofeum powyżej. Nie ma żadnych wielkich ludzi, którzy dają nam przyśpieszenia idei, wszystkie musimy zdobyć w standardowy sposób i zgrać je tak, aby wpadły w jednej turze. Najłatwiej będzie kontrolować te przyśpieszenia, które wymagają zbudowania jakiejś dzielnicy, ulepszenia lub jednostki. Jest tak, ponieważ w przedostatniej turze do wytworzenia możemy w mieście wybrać inną produkcję i zostawić poprzednią w stanie wstrzymania. Oczywiście 1 wstrzymana produkcja na 1 miasto (w końcu nie da się stworzyć 2 rzeczy na raz w 1 mieście). Musimy tylko zwracać uwagę na kolejkę produkcji, jeżeli nowa produkcja sama nie wskoczyła na 1 miejsce, sami musimy zmienić kolejność. Dodatkowo musimy bardzo uważać, bo jeżeli miasto wytworzy nową rzecz, poprzednia wskoczy z powrotem do produkcji. Dlatego kiedy będziemy gromadzić wstrzymane budowy (z 1 turą do końca), na koniec każdej tury sprawdzajmy co każde miasto aktualnie wytwarza, aby oszczędzić sobie nieprzyjemnej niespodzianki. Oprócz tego musi bardzo uważać na to jakie idee wybieramy do opracowania. Nie możemy wybierać tych, do których przygotowujemy przyśpieszenia. Z tego też powodu przygotowywanie nie może nam zająć za dużo tur, bo w końcu zabraknie nam innych idei do opracowania. Ja wybrałem do tego trofeum następujące:

  • Dramat i poezja – wznieś cud świata
  • Szkolenie wojskowe – zbuduj dzielnicę wojskową
  • Zapiski historyczne – zbuduj 2 kampusy (wcześniej trzeba zbudować 1 kampus w dowolnym innym mieście)
  • Najemnicy – posiadaj w armii 8 lądowych jednostek bojowych (zwiadowcy też się wliczają)
  • Teologia – załóż religię

Przy czym to ostatnie wybrałem, ponieważ w międzyczasie pozyskałem proroka, więc wystarczyło go tylko aktywować w odpowiedniej turze. Zamiast tego można wybrać zbudowanie 6 farm, 2 targowisk lub 2 świątyń.

 

zloto Luftballons / Luftballons
Zrzuć atomówkę z bombowca z bazy na kontynencie Nena, gdzie znajduje się 9 balonów obserwacyjnych. / Drop a nuke with a bomber launched from a base on the Nena continent with 9 Observation Balloons.

Dosyć uciążliwy pucharek ze względu na swoją losowość. Musi bowiem na naszej mapie pojawić się kontynent Nena. Najlepszą opcją jest uruchomienie nowej gry na mapie Pangaea i sprawdzenie czy zaczęliśmy na tym kontynencie (jak na zdjęciu poniżej, wystarczy najechać zaznaczaniem na puste pole). Jeżeli nie, to wchodzimy w opcje () i wybieramy „Rozpocznij od nowa” i tak do skutku (a może to chwilę potrwać, bowiem prawdopodobieństwo jest niewielkie, a loadingi długie). Kiedy już nam się uda to koniecznie zapiszmy grę i stwórzmy miasto na kontynencie Nena (zawsze upewniajmy się czy jest to Nena, granice kontynentów są niewidoczne i przypadkiem możemy zbudować już na innym). Dalsza część jest już prosta, musimy zbudować uzbrojony w atomówkę bombowiec (dokładnie opisałem to przy trofeum srebro Nie było mnie wtedy na historii, pomijamy tylko część z legionami rzymskimi) i zbudować 9 balonów obserwacyjnych (tworząc bombowce powinniśmy mieć już odpowiednie technologie). Wszystkie 9 balonów musi znajdować się na kontynencie Nena (przypominam o upewnianiu się czy nie przekroczyliśmy granic kontynentu). Zrzucamy bombę na dowolne miejsce na kontynencie Nena (nie na balony) i trofeum wędruje na nasze konto.

 

zloto Pizza Party! / Pizza Party!
Aktywuj Leonarda w Nowym Jorku, posiadając tam dzieła Michała Anioła i Donatella oraz kanalizację. / Activate Leonardo in New York City with a sewer and art from Michaelango and Donatello.

Kolejne dosyć uciążliwe trofeum, jeśli chcielibyśmy wbijać je podczas standardowych rozgrywek z komputerowym przeciwnikiem. Musimy bowiem pozyskać 3 wielkich ludzi, którzy pojawiają się w tej samej epoce (renesansie). Istnieje więc ogromne prawdopodobieństwo, że komputer podbierze nam któregoś lub że awansuje do kolejnej epoki i zablokuje nam dostęp do brakującego. Dlatego najlepiej jest zrobić to trofeum wybierając grę wieloosobową w trybie hot seat.

Ustawiamy:

  • Brak licznika tur
  • Miasta-państwa na 0
  • Rozmiar mapy-pojedynkowa
  • Epoka startowa-starożytność
  • Prędkość gry-sieciowa
  • Brak barbarzyńców
  • Brak drużyn

Na następnym ekranie z graczami, upewniamy się że „Gracz 2” ustawiony jest na „Gracz” (aby nie grać w 1 drużynie i bez komputerowego gracza) i pierwszym graczem jest Ameryka (Teddy Roosevelt). Drugi może być dowolny. Po rozpoczęciu gry naszym pierwszym priorytetem będzie tworzenie osadników, aby tworzyć nowe miasta (dla obu graczy). 6-7 powinno wystarczyć, chyba że w Ameryce nie powstał Nowy Jork, wtedy tworzymy aż takowy powstanie. Naszym priorytetem będzie stawianie dzielnic świątynnych i ich ulepszeń, aby generować jak najwięcej punktów wiary. Drugie w kolejności są dzielnice biznesowe i ich ulepszenia. Podczas tworzenia religii dla Ameryki wybierzmy wierzenia-Boska Inspiracja i możliwość budowy synagog. W jednym z amerykańskich miast wybudujmy cud-Wyrocznia. Dla obu cywilizacji wybierzmy ustrój-Republika Klasyczna. W Ameryce twórzmy jak najwięcej cudów dających bonus do wiary (np. Stonehenge, Piramidy). Starajmy się też nie robić inspiracji technologii i idei, aby nie przechodzić za wcześnie do kolejnych epok. Celem tego wszystkiego jest uzbieranie sporo punktów wiary i pieniędzy, aby kupować za nie wielkich inżynierów i wielkich artystów. Możemy kupować obiema cywilizacjami aż dojdziemy do Donattela, Michała Anioła i Leonarda Da Vinci. Tych 3 lepiej kupić Ameryką. Na pewno  musimy to zrobić dla wielkiego inżyniera-Leonarda, 2 wielkich artystów możemy kupić drugą cywilizacją, aktywować ich i następnie przekazać dzieła handlem do Ameryki. Jednak szybciej będzie jak wszyscy trzej trafią do Ameryki. Niezwykle ważne jest, aby wszyscy byli przynajmniej widoczni do kupienia zanim przejdziemy do epoki przemysłowej (którąkolwiek z cywilizacji), inaczej zablokujemy sobie do nich dostęp i trzeba będzie powtarzać wszystko od nowa. Nie wolno nam jeszcze aktywować Leonarda. Wcześniej musimy w Nowym Yorku zbudować dzielnice rozrywkową z ulepszeniem-muzeum sztuki, dzielnice przemysłową oraz kanalizacje (dostępną po opracowaniu technologii o tej samej nazwie). Kiedy już wszystko będzie gotowe, w dzielnicy rozrywkowej po razie aktywujemy Donattela i Michała Anioła. Następnie w dzielnicy przemysłowej aktywujemy Leonarda.

 

braz Okazja czyni złodzieja / Repo Man
Ukradnij wielkie dzieło sztuki, nie zostając przyłapanym. / Steal a Great Work of Art and don’t get caught

Uwaga, trofeum nie do wbicia po updacie 1.03, oby szybko wyszedł kolejny patch!

Wbicie tego trofeum możliwe jest na późniejszych etapach rozgrywek, kiedy przeciwnicy mają już rozwinięte imperia. Dodatkowo łatwiej będzie je wbić, jeżeli będziemy grali mając aktywny tylko warunek zwycięstwa kulturowego. Jeden z przeciwników bowiem musi mieć w swojej dzielnicy kulturowej muzeum sztuki z jakimś dziełem. Liczą się tylko obrazy i rzeźby – relikwie, dzieła literackie i muzyczne nas nie obchodzą. W czasie rozgrywki tworzymy kilku szpiegów. Wysyłamy ich na misje u wrogów lub by przeprowadzali kontrwywiad u nas. Ważne jest, aby zdobyli przynajmniej 2 poziomy doświadczenia, tak żeby szanse na powodzenie kradzieży były w miarę duże. Podczas awansów wybieramy z listy 3 umiejętności jedną. Dobrze jeżeli pojawi się u któregoś ze szpiegów umiejętność „Włamywacza”, wtedy nasze szanse wzrosną znacznie. Dobrą umiejętnością jest też „Kwatermistrz”, wtedy takiego szpiega trzymamy na naszym terytorium (reszta wysłanych do innych graczy otrzymuje wtedy buffa). Doktryna „Kryptografia” też może być pomocna. Kiedy będziemy mieli już doświadczonego szpiega, rozglądamy się za celem. W menu działania szpiega wybieramy opcje udania się do innego miasta. Pojawi się lista miast. Na niej zwracamy uwagę na miasta innych cywilizacji w których znajdują się dzielnice kulturowe. Wybierając je, pojawi się lista dostępnych działań. Jeżeli będzie dostępna misja „Kradzież wielkiego dzieła”, wysyłamy tam szpiega. Zajmie mu kilka tur zanim tam dotrze. Kiedy już będzie na miejscu, zapisujemy grę i wybieramy tę misję. Sama misja będzie trwać 8 tur, dopiero po ich upływie dowiemy się czy szpiegowi się powiodło. Po misji pojawi się opcja wybrania sposobu powrotu szpiega. Opcja „pieszo” trwać będzie najwięcej, jednak szanse na wykrycie będą najmniejsze. Kiedy szpieg powróci z dziełem do nas, trofeum powinno pojawić się na naszym koncie.

 

srebro Człowiek na Księżycu / Man on the Moon
Odnieś zwycięstwo naukowe ze zdobytym egipskim miastem i po aktywowaniu Newtona oraz Darwina. / Win a Science victory with a captured Egyptian city after activating Newton and Darwin.

Najlepiej połączyć wbijanie tego trofeum z srebro Misja na Marsa, braz O powstawaniu gatunków orazsrebro Kąpiel Archimedesa. Przed rozpoczęciem rozgrywki wybieramy, aby jednym z naszych przeciwników była Kleopatra (Egipt). Podczas gry budujemy i wybieramy technologie pod kątem zwiększenia punktów nauki oraz punktów wielkich naukowców. Robimy to, aby zakończyć grę przez naukowe zwycięstwo (więcej info przy trofeum srebro Misja na Marsa) oraz aby przyciągnąć jak najwięcej wielkich naukowców (w tym wymaganych do aktywacji Newtona i Darwina, więcej wskazówek przy trofeum braz O powstawaniu gatunków). Ostatnim wymogiem jest podbicie 1 egipskiego miasta. Jeśli Kleopatra sama nas nie zaatakuje, to my musimy wypowiedzieć jej wojnę (więcej info przy trofeum braz Powód do wojny). Do podboju najlepiej sprawdzają się jednostki oblężnicze dalekiego zasięgu (katapulty, bombardy, artyleria, artyleria rakietowa), które niszczą mury i dziesiątkują broniące miasta wojska. Do tak osłabionego miasta wysyłamy następnie dowolną jednostkę naziemną. Na najniższym poziomie nie powinno to stanowić żadnego wyzwania. Nie musimy całkowicie pokonywać Egiptu – jedno miasto wystarczy, więc po jego zajęciu możemy zaproponować pokój.

 

srebro We Are The Champions / We Are The Champions
Odnieś zwycięstwo religijne, wyznając zaratusztrianizm i będąc suzerenem Zanzibaru. / Win a religious victory with the Zoroastrianism religion while being Suzerain of Zanzibar.

Warto połączyć wbijanie tego trofeum z srebro Nirwana oraz braz Walk Like an Egyptian (ponieważ grać tam będziemy na mapie, gdzie niedaleko będzie Zanzibar). Religijne zwycięstwo opisałem przy trofeum srebro Nirwana, natomiast jak zostać suzerenem (w tym wypadku Zanzibaru) przy braz Senior bez wąsala. Łączymy więc te dwie rzeczy pamiętając, by wybrać jako religię zaratusztrianizm.

 

braz Selfie / Selfie
Odnieś zwycięstwo kulturowe w standardowej grze, w której ty i przeciwnik gracie tą samą postacią. / Win a regular game with a Culture victory with your leader in the game as your opponent as well

Zwycięstwo kulturowe opisałem przy trofeum srebro Jeansy i muzyka pop. Przed rozpoczęciem rozgrywki rozmiar mapy ustawiamy na „pojedynkowa”. Natomiast w ustawieniach zaawansowanych (wciskamy ) odznaczamy wszystkie warunki zwycięstwa oprócz kulturowego (zakładka „warunki zwycięstwa”) oraz opcje „bez duplikowania cywilizacji” i „bez duplikowania przywódców” (zakładka „ustawienia gry”). Następnie wciskamy , aby wybrać graczy. Dla nas i przeciwnika wybieramy tę samą postać.

 

srebro Srebrna rocznica / Silver Anniversary
Na początku tury posiadaj 6 pól z luksusowym zasobem srebra. / Possess 6 Silver luxury resources at the start of the turn

Trofeum, które w dużej mierze zależy od szczęścia. Na mapie musi pojawić się 6 pól ze srebrem (symbolizowanym srebrnym dzbanem, jak ikonka trofeum). Pola te występują na terenach pustynnych oraz tundrach. Aby zmaksymalizować szanse na występowanie na mapie wystarczającej liczby srebra, wybieramy mapę ogromną, temperaturę ustawiamy na niską lub wysoką (mi wpadło przy niskiej) i opady deszczu – brak (sucho). Podczas rozgrywki musimy stworzyć sporo zwiadowców i sprawdzać nimi każdy zakamarek mapy. Kiedy spotkamy inną cywilizację, sprawdzajmy czy przypadkiem nie kontrolują pól ze srebrem. Można to zrobić wciskając > wybierając ikonę wodza cywilizacji > Złóż propozycję > i w kategorii „Zasoby luksusowe” patrzymy czy nie ma dostępnego srebra. Jeżeli jest, to nie pozostaje nam nic innego jak wejść na ścieżkę wojenną i przejąć kontrole nad obszarem ze srebrem. Kiedy będziemy mieli już 6 kopalni srebra, czekamy 1 turę na wpadnięcie pucharka.

 

Materiał zrealizowany na bazie własnych doświadczeń z grą.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora.

Grę udostępnił wydawca.