Śródziemie: Cień Wojny to kontynuacja przygód Taliona i Celebrimbora, których poznaliśmy w grze Śródziemie: Cień Mordoru. O ile dobrze pamiętacie Ci dwaj robią wszystko, aby powstrzymać armię Saurona przed przejęciem władzy. W tej odsłonie swój oręż skrzyżują z jeszcze większą ilością orków, Nazguli i Sauronem we własnej osobie.
System walki pozostał bez większych zmian, dalej bazuje na prostym wyprowadzaniu ataków i kontrowaniu ciosów wroga. Nie mniej jednak potyczki, które odbędziemy sprawią frajdę i często będą wymagały opanowania umiejętności naszego bohatera. To co na pewno się poprawiło, to drzewko rozwoju postaci. Talion zyskał kilka nowych skilli, a każdy z nich ma różne ulepszenia i tylko od nas zależy, jak je rozwiniemy. Daje to nam pewną możliwość personalizacji ciosów, kombinacji i zdolności, które możemy zmieniać dopasowując je do konkretnej walki.
Mamy również małe zmiany w ekwipunku. Tym razem możemy wydropić przeróżną broń i pancerze z poległych orków, bądź zdobywać je w nagrodę za ukończone zadania. Przedmioty te są też podzielone na stopień ich mocy, mamy przykładowo miecze zwykłe, unikatowe i legendarne. Dodatkowo każdy przedmiot może posiadać swoje ulepszenia w postaci obrażeń od lodu, ognia, klątwy lub trucizny. Co więcej do zdobycia mamy kilka legendarnych setów wyposażenia, które w połączeniu dadzą nam jeszcze więcej mocy.
Co nowego w świecie gry? Na pewno to, że jej rozległe tereny możemy przemierzać nie tylko na karagorach czy graugach, ale również na smokach. Tak, troszkę sobie polatamy. Jeśli chodzi o system Nemezis znany z tego cyklu gier, to bynajmniej mnie dalej on zachwyca. Napotkane orki mają taką mieszankę cech, umiejętności i charakteru, że można odnieść wrażenie jakby każdy z nich był niepowtarzalny. Każdy przeciwnik może wymusić na nas zmianę sposobu walki. Jedni są odporni na to, drudzy na tamto, dlatego pomocna może być wyżej wspomniana możliwość zróżnicowania każdego skilla. Nasi wrogowie uczą się na błędach, zyskują doświadczenie i wyrabiają sobie nowe zdolności. Taki ork może być dla nas utrudnieniem, bądź jeśli uda nam się go zdominować cennym żołnierzem sprzymierzonej armii.
Właśnie, wspomniałem o armii. Cień Wojny skupia się nie tyle na naszych drobnych pojedynkach co na większych bitwach. Będziemy zdobywać wrogie fortece, ale nie będziemy tego robili sami. Zdominowani przez nas orkowie zasilą szeregi naszego wojska. Będą oni walczyć ramię w ramię w dość efektownych starciach. Jeśli uda Ci się pokonać opór, zabić naczelnika i przejąć twierdzę to nie oznacza, że możesz spocząć na laurach. Wrogowie nie raz podejmą próbę jej odzyskania, a Ty będziesz musiał zrobić wszystko, aby im to uniemożliwić. W tym celu na stanowiska kapitanów, wodzów i naczelników starannie dobieramy tych orków, których umiejętności i zapał do walki będzie nieoceniony.
Dodam jeszcze kilka rzeczy. Nie martwcie się mikro transakcjami, o których było głośno jeszcze przed premierą. Grę można spokojnie ukończyć i zdobyć platynę bez wydawania choćby złotówki. Czasu na to potrzebnego również znacznie nie wydłuży. Jeśli podobał Ci się Cień Mordoru, to druga część na pewno Cię nie rozczaruje. Natomiast Tych, którzy jeszcze w tą serie nie grali gorąco zachęcam.
PRZEGLĄD:
- Trudność zdobycia platyny: 4/10
- Czas potrzebny na zaliczenie platyny: 40-50 godzin.
- Trofea offline: 53 (37 , 11 , 1 )
- Trofea online: 4 (3 , 1 )
- Minimalna liczba przejść: 1
- Zalecana ilość przejść: 1
- Trofea do pominięcia: 3 ( Wewnętrzny wróg, Wandal, Sztuka szpiegowania)
- Zabugowane trofea: brak
MAPA PRZEJŚCIA:
Gra pozwala nam na swobodę naszych działań, dlatego nie rozpisywałbym się na konkretne punkty jej ukończenia. Opiszę więc to, jak ja się za nią zabrałem i mam nadzieje, że będzie to dla Was pomocne.
1. W pierwszej kolejności zabrałem się za poznawanie głównego wątku fabularnego. Jednak nie skupiałem się jedynie na zadaniach głównych, jak tylko napotkałem ciekawe misje poboczne to od razu je wypełniałem. Oczywiście zbierałem wszystkie przedmioty kolekcjonerskie jakie napotkałem, a zwłaszcza Artefakty (są konieczne do uzyskania umiejętności dropienia klejnotów wyższego tieru, więcej informacji przy opisie Dokończone opowieści)
Ważne jest to, abyście do ukończenia Aktu III (akt ten kończy się po wydarzeniach fabularnych związanych z Czarnoksiężnikiem) zdobyli te pucharki, których uzyskanie będzie kłopotliwe w Akcie IV.
- Wewnętrzny wróg
- Wandal
- Sztuka szpiegowania
Polecam również do tego momentu zdobyć wszelkie trofea powiązane z orkami.
- Rozbrojony
- Do ostatniego orka
- Wszystko jest dozwolone
- Razem raźniej
- Trollowanie
- Żelazna obietnica
- Krew z krwi
- Co za dużo to nie zdrowo
- Nemezis
Oczyścić wszystkie Haediry, które posłużą jako punkty szybkiej podróży oraz oznaczą nam położenie znajdziek.
- Przejaśnienia
- Powiedz, przyjacielu, i wejdź
- Po nitce do kłębka
2. Po zdobyciu wyżej wspomnianych pucharków rozpocząłem Akt IV. Tutaj zaczynają się Wojny Cieni, czyli 10 etapów, w których będziesz musiał bronić zdobyte Twierdze przed wrogami. Ten etap gry stawał się coraz to bardziej męczący, gdyż trzeba było stoczyć ponad 20 bitew.
Na szczęście zostawiłem sobie kilka pobocznych wątków, które co jakiś czas odwracały moją uwagę od powtarzania etapów wojny. W między czasie zebrałem brakujące klejnoty do Mistrz kowalstwa. Obsadziłem również wszystkie fortece na wysokim poziomie, dzięki czemu zdobyłem Wysokie loty.
3. Na koniec ukończyłem wszystkie poboczne zadania, które jeszcze mi zostały. Wygrałem wszystkie walki w Dołach i uzyskałem dostęp do ulepszenia skilla wskrzeszającego kapitanów.
- Śmierć to nie koniec
- Żaden ork nie żyje wiecznie
PORADNIK:
Świetlisty Władca / The Bright Lord
Śródziemie zostało uratowane. Na razie… / Middle-earth has been saved. For now…
Zdobyłeś wszystkie trofea, gratuluję!
Kowal / Forger
Wykuj klejnot wyższej jakości, łącząc 3 klejnoty takiej samej jakości. / Forge a higher-quality Gem by combining three Gems of the same quality.
W grze występują trzy rodzaje klejnotów: Siła, Wytrzymałość, Bogactwo. Każdy z nich dzieli się również na 5 stopni ich wartości. Klejnoty te możesz dropić z zabitych orków. Posiadając trzy sztuki klejnotu jednego rodzaju i tej samej wartości, możesz je połączyć uzyskując jeden klejnot wyższej wartości. Aby je połączyć wejdź w ustawienia Ekwipunku i slotów z klejnotami. Wybierz zebrane kamienie i połącz je za pomocą .
Do trzech razy sztuka / Rule of Three
Odblokuj 3 miejsca na klejnoty. / Unlock 3 Gem slots.
W każdym elemencie ekwipunku możesz umieścić po jednym klejnocie dowolnego rodzaju. Z początku sloty na kamienie są zablokowane i musisz je wykupić za pomocą Mirianów (waluta w grze). Aby pucharek był Twój, wystarczy odblokować trzy takie sloty. Zalecam jednak odblokowanie ich wszystkich, ponieważ umieszczone w nich klejnoty znacząco ulepszają wyposażenie.
Najlepsza obrona / Best Defense
Wyposaż drużynę szturmową w 3 ulepszenia oblężnicze. / Equip 3 Siege Upgrades on an Assault Team.
Pucharek będzie możliwy do zdobycia najwcześniej w drugim Akcie, podczas szturmu na pierwszą twierdzę Nurnen. Nasz zespół szturmowy może się składać z maksymalnie 6 kapitanów. Tobie potrzeba 3, aby wbić trofeum, taką ilość slotów będziesz mógł odblokować dopiero na 20 poziomie postaci.
Wykupione ulepszenia zostają dostępne już na całą rozgrywkę, nawet po zmianie kapitana. Dany członek grupy może mieć trzy różne ulepszenia, lecz tylko jedno może być aktywne podczas ataku. Trofeum wpadnie po wykupieniu przynajmniej 1 ulepszenia w trzech różnych slotach.
Gotowy na wojnę / Fit for War
Ukończ wyzwanie, aby ulepszyć przedmiot. / Complete a challenge to upgrade a piece of gear.
Rzadki i Legendarny ekwipunek może zostać ulepszony. Aby móc to zrobić należy wykonać określone wyzwanie przy użyciu danego przedmiotu. Przykładowo może to być akt sterroryzowania wroga (sprawić, aby podana liczba orków uciekła w popłochu np. po Brutalnym mordzie lub wysadzeniu głowy jednego z wrogów). Po wykonaniu wyzwania wejdź w menu ekwipunku i za pomocą ulepsz przedmiot.
Wrogie przejęcie / Hostile Takeover
Pokonaj wodza. / Defeat a Warchief.
Wystarczy pokonać wrogiego wodza. Trofeum powiązane z wątkiem fabularnym.
Wandal / Vandal
Zniszcz pomnik. / Destroy a Monument.
UWAGA – Ważne, aby zdobyć to trofeum przed ukończeniem Aktu III. W Akcie IV wszelkie pomniki mogą przestać być dostępne.
Pierwsze pomniki znajdziesz już na początku drugiej lokacji. Wszystkie znajdują się we wrogich obozach i twierdzach, można je namierzyć za pomocą mapy. Wystarczy się do niego udać i wdrapać na jego szczyt. Kiedy już się tam znajdziesz wciśnij , aby zniszczyć pomnik. Po tym akcie wandalizmu zgarniesz pucharek. Zyskasz również niewielką ilość XP i losowy klejnot.
Powiedz, przyjacielu, i wejdź / Speak Friend and Enter
Otwórz jedne z drzwi ithildinu. / Open one of the Ithildin Doors.
Każdy region posiada jedne drzwi Ithildinu. Do ich otwarcia potrzebujesz 6 słów, które występują w formie znajdziek (wszystkie przedmioty kolekcjonerskie namierzysz przy oczyszczaniu Haedirów). Aby uzyskać dane słowo musisz udać się do jego lokalizacji. Zobaczysz je przebywając w świecie widma , aby je pozyskać musisz za pomocą drążków uczynić obraz czytelny. Kiedy zbierzesz już wszystkie sześć słów pójdź do drzwi Ithildinu i podejmij próbę ich otwarcia. Zrobisz to uzupełniając tekst odpowiednimi wyrazami. Za drzwiami możesz naleźć elementy legendarnego ekwipunku.
Więzy krwi / Bound by Blood
Ukończ wendetę online. / Complete an Online Vendetta.
Kiedy inni gracze giną w świecie gry na Twojej mapie pojawiają się losowe zadania, w których będziesz musiał ich pomścić. Do ich wykonania będziesz potrzebował połączenia internetowego. Misje te pojawiają się dość często więc nie sposób ich przegapić. Jedyne co musisz zrobić to wyśledzić zabójcę oraz go pokonać.
Pomszczony / Avenged
Ukończ misję wendety. / Complete a Vendetta Mission.
Misje wendety są dostępne po Twojej śmierci. Dostaniesz szansę zemsty, wystarczy że udasz się na miejsce rozpoczęcia zadania i zabijesz lub zdominujesz wrogiego orka.
Mistrz kowalstwa / Master Forger
Wykuj najlepszy klejnot. / Forge a top tier Gem.
Jak już zapewne wiesz, posiadając trzy klejnoty jednego rodzaju i tego samego tieru możesz je połączyć w jeden klejnot wyższego tieru. Aby wykuć najwyższy klejnot trzeba jednak troszkę nazbierać tych kamyków. Najszybciej wydropisz je z „białych orków”. Będąc w świecie zjawy zwróć uwagę na wrogów, którzy świecą na biało. Po zabiciu tych orków na pewno zyskasz losowy klejnot. Bardzo pomocne będzie odblokowanie skilla Poszukiwacz – odblokujesz go po odnalezieniu wszystkich artefaktów.
Żelazna obietnica / Promise Keeper
Wyślij groźbę śmierci, a potem zabij cel. / Issue a Death Threat, and then successfully kill the target.
Jedyne co trzeba zrobić to wysłać pogróżkę kapitanowi, a następnie dotrzymać obietnicy i go zabić. Do wysłania groźby będzie Ci potrzebny Kapuś (Orki te świecą się na zielono kiedy przebywasz w świecie zjawy, widać ich również na mini mapie w formie zielonego symbolu). Kiedy już takiego złapiesz to go przesłuchaj. Zostaniesz przeniesiony na widok Armii gdzie wybierzesz Kapitana, któremu wyślesz Groźbę Śmierci za pomocą . Od tej pory na mapie pojawi się dostępna nowa misja – wystarczy ją wykonać.
Śmierć to nie koniec / Death is not the End
Wskrześ kapitana popleczników. / Resurrect a Follower Captain.
Trofeum do zdobycia dopiero po ukończeniu Aktu III i wygranej w Dole Czempiona w Minas Morgul. Robiąc to odblokujesz ulepszenie umiejętności Pośmiertne oddanie – będziesz mógł wskrzeszać popleczników o randze Kapitana.
Teraz potrzeba Ci jedynie martwego kapitana. Jeśli w żadnym z regionów nie masz poległego poplecznika, wydaj jednemu ze słabszych orków rozkaz misji rywalizacyjnej z silniejszym wrogiem. Nawet jeśli nie zginie to na pewno dostanie trochę w kość, wtedy podejdź i go wykończ. Po wszystkim wejdź do menu Armii i wskrześ trupa przy pomocy .
Rozbrojony / Dismantled
Zniszcz posterunek. / Disable an Outpost.
Musisz zniszczyć przynajmniej jeden obóz. Na danej lokacji może być kilka takich obozów. Wystarczy udać się do jednego z nich i rozpocząć misję jego zniszczenia. Zadania te polegają na wywabieniu przywódcy (trzeba spełnić konkretne wymagania np. zabić łuczników bądź zniszczyć zapas alkoholu). Po zwróceniu na siebie uwagi Kapitana, musisz go zabić lub zdominować – tym samym obóz zostaje rozbrojony.
Przegnany / Banished
Pokonaj Suladâna. / Defeat Suladân.
Trofeum związane z wątkiem fabularnym. Nie do pominięcia.
Przywołany do porządku / Brought to Heel
Pokonaj Helma Żelaznorękiego. / Defeat Helm Hammerhand.
Trofeum związane z wątkiem fabularnym. Nie do pominięcia.
Władca grozy / Lord of Horror
Pokonaj balroga. / Defeat the Balrog.
Trofeum związane z wątkiem fabularnym (Misje Carnan). Nie do pominięcia.
Materiał na legendę / The Stuff of Legend
Wyposaż się w pełny legendarny zestaw przedmiotów jako Talion. / Equip a full Legendary Gear set as Talion.
Aby zdobyć to trofeum musisz założyć wszystkie 6 części ekwipunku z jednego i tego samego setu. Na szczęście nie ma potrzeby latania za tymi częściami ponieważ uzyskasz kompletny set pod koniec Aktu III.
Dokończone opowieści / Finished Tales
Odzyskaj wszystkie gondorskie artefakty. / Recover all Gondorian artifacts.
Wystarczy odnaleźć wszystkie Artefakty. Po wcześniejszym oczyszczeniu Haedirów wszystkie przedmioty kolekcjonerskie będą widoczne na mapie.
Ważne – Warto zebrać wszystkie artefakty najszybciej jak to możliwe. Po ich odnalezieniu zostanie odblokowana umiejętność, która daje nam szansę dropienia klejnotów wyższego tieru. Będzie to bardzo pomocne przy próbie stworzenia kamienia o najwyższym poziomie.
Po nitce do kłębka / The Web Revealed
Odkryj ostatnie wspomnienie Szeloby i ujawnij nici przeznaczenia. / Uncover the final Shelob memory and reveal the Web of Fate.
Wspomnienia Szeloby to kolejne przedmioty kolekcjonerskie, które przedstawiają retrospekcje związane z tą postacią. Po ich odnalezieniu na ekranie pojawi się rozsypanka, którą musisz złożyć do kupy. Za pomocą drążka obracaj obrazem, aż do momentu uzyskania kompletnego wspomnienia. Pad zacznie wibrować mocniej, kiedy będziesz bliski rozwiązania. Pucharek wpadnie po odkryciu ich wszystkich.
Co niegdyś stracono / What Once Was Lost
Ukończ Akt I. / Complete Act I.
Trofeum związane z wątkiem fabularnym. Nie do pominięcia.
Pierwsze kroki / First Steps
Podbij fortecę w Núrnen. / Conquer the Fortress of Núrnen.
Trofeum związane z wątkiem fabularnym. Nie do pominięcia.
Pokój na zgliszczach / Peace in Death
Ukończ Wojny Cieni. / Complete the Shadow Wars.
Ostatni pucharek, który wbiłem przed platyną. W Twoim przypadku będzie pewnie podobnie, gdyż Wojny Cieni ciągną się i przedłużają w nieskończoność.
O co chodzi? Musisz ukończyć 10 etapów Wojny. W każdym z etapów będziesz musiał obronić swoje fortece przed wrogiem bądź przejąć ją na nowo, jeśli obrona się nie powiodła. Pierwsza obrona jest spoko, druga nadal kręci, ale już w okolicy 12 miałem już ich dość i przerodziło się to w męczarnie. Pucharek wpadnie zaraz po ukończeniu wszystkich 10 etapów.
Moje drobne wskazówki:
- Skoro to już ostatni etap, wydaj zebrane pieniądze na uzbrojenie każdej z twierdz, a zwłaszcza mury i bramy. W ten sposób bez problemu można wytłuc pierwszą falę jeszcze poza twierdzą.
- Jeśli to możliwe, nie zabijaj wrogich kapitanów. O ile mają poziom co najmniej równy Twojemu to staraj się ich dominować. Zasilisz nimi Swoje szeregi, a będziesz ich potrzebował ponieważ podczas obrony wielu z Twoich kapitanów straci głowę. Co więcej zdominowany wróg może zostać na polu walki i wesprzeć Twoją drużynę.
Nieumarli pokonają nieumarłych / Undeath Defeats Undeath
Ukończ wszystkie zadania Carnán. / Complete all Carnán quests.
Trofeum zostanie odblokowane po ukończeniu wszystkich zadań Carnan. Każdą misję możesz śledzić z poziomu menu Zadania. Możesz tam również użyć szybkiej podróży na region, w którym rozgrywana jest dana misja.
Upadek i wzlot / Fall and Rise
Ukończ wszystkie zadania Brûza. / Complete all Brûz quests.
Trofeum zostanie odblokowane po ukończeniu wszystkich zadań Bruza. Każdą misję możesz śledzić z poziomu menu Zadania. Możesz tam również użyć szybkiej podróży na region, w którym rozgrywana jest dana misja.
Żaden ork nie żyje wiecznie / No Orc Lives Forever
Ukończ wszystkie misje w dołach. / Win all Fight Pit missions.
Misje w Dołach zostają odblokowane po przejęciu kontroli nad Twierdzą w danym regionie. W sumie jest ich 15. Pucharek zdobędziesz dopiero po ukończeniu Aktu III, ponieważ po tym etapie uzyskasz dostęp do Dołów w Minas Morgul.
W każdym z regionów będziesz musiał ukończyć po 3 misje Dołów. Każda z następnych zaoferuje nam coraz to silniejszych rywali, a dzielą się one na: Larwy, Wojownicy, Czempioni. Do walki będziesz wysyłał swoich zdominowanych popleczników. Z tego powodu zalecam poczekać z tym trofeum do czasu osiągnięcia wysokiego poziomu postaci Taliona. Poziom Twoich orków nie może przekraczać poziomu głównego bohatera. W pojedynkach Czempionów możesz napotkać rywali z poziomem przekraczającym 50.
Wskazówki:
- Przed rozpoczęciem misji możesz sprawdzić kto będzie Twoim rywalem. Z informacji o nim zwróć uwagę na jego słabe punkty (np. wrażliwość na truciznę) i wybierz do walki poplecznika, który włada bronią trującą. Zwiększy to szanse na wygraną.
- Jeśli widzisz, że Twój wybraniec jest bliski przegranej możesz wyłączyć grę (zamykając aplikację) przed zakończeniem walki. Uruchamiając ją ponownie zauważysz, że Twój ork został przy życiu, a do tej samej misji zostanie Ci przydzielony inny losowy przeciwnik.
- W przypadku śmierci swojego kandydata, Twój wróg nie zniknie z areny. To dobry moment, żeby go zaatakować i zdominować. Zyskasz silniejszego poplecznika (o ile nie przekracza on Twojego poziomu – takich orków nie da się zdominować)
WAŻNE! – Ukończenie pojedynków w Dołach w Minas Morgul to warunek odblokowania ulepszenia umiejętności wskrzeszania orków rangi Kapitana. Patrz Śmierć to nie koniec.
Weteran / Forged by War
Odblokuj wszystkie umiejętności gracza. / Unlock all player skills.
Do odblokowania masz 34 umiejętności głównych z czego każda z nich posiada swoje ulepszenia. Do odblokowania pucharka wystarczy wykupić jedynie umiejętności główne. Poziom bohatera rośnie dość szybko i z pewnością wystarczy Ci ich na wszystkie skille i masę ulepszeń. Tak czy owak dzbanek będziesz mógł zdobyć dopiero pod koniec Aktu III, po ukończeniu jednej z misji dostaniesz możliwość zdobycia ostatniej umiejętności wskrzeszania orków. Jak tylko ją wykupisz pucharek będzie Twój.
Przejaśnienia / Purge
Oczyść wszystkie haediry. / Purify all the Haedir.
Haediry to wieże rozlokowane na każdym regionie. W sumie jest ich 15. Aby oczyścić Haedir musisz wejść na szczyt wieży i użyć , aby rozpocząć jego przejęcie. Następnie używając drążka należy rozglądać się po całej okolicy wyszukując ukrytych znajdziek. Na ekranie pojawi się okrąg informujący, że jesteś blisko jednej z nich. Im bliżej przedmiotu tym mniejszy okrąg, aż w końcu namierzysz znajdźkę. Po namierzeniu ich wszystkich, Haedir zostaje w pełni oczyszczony. Stanie się on również punktem szybkiej podróży.
Pat oznacza zwycięstwo / Stalemate is Victory
Pokonaj Czarnoksiężnika i zdobądź Minas Morgul. / Defeat the Witch-king and reclaim Minas Morgul.
Trofeum związane z wątkiem fabularnym. Odblokujesz je po ostatecznym pokonaniu Czarnoksiężnika, co zarazem będzie zakończeniem Aktu III.
UWAGA
Jest kilka pucharków, które warto ukończyć przed zakończeniem Aktu III. W dalszej części gry zdobycie tych trofeów może być skomplikowane bądź nawet niemożliwe.
- Wewnętrzny wróg – po zakończeniu Aktu III będziesz kontrolował wszystkie fortece więc zdobycie tego trofeum byłoby kłopotliwe.
- Wandal – pomniki znikają w regionie, w którym przejąłeś kontrole nad twierdzą. Zniszcz jeden zanim przejmiesz wszystkie forty.
- Sztuka szpiegowania – podobnie jak w powyższych, jeśli zdobędziesz wszystkie twierdze to nie będziesz miał wrogich Wodzów do szpiegowania.
Sztuka szpiegowania / The Operative
Zmień wszystkich przybocznych wodza (przynajmniej 2) w szpiegów, po czym staw mu czoła. / Turn all of a Warchief’s bodyguards (minimum 2) into spies, then confront him.
Każdy Wódz może (ale nie musi) mieć kilku przybocznych – kapitanów, którzy będą mu towarzyszyć podczas konfrontacji. W menu Armii najeżdżając na Wodza widzisz, które Orki są jego przybocznymi (łączy ich biała linia). Jedyne co musisz zrobić to zdominować co najmniej dwóch takich kapitanów i nakazać, aby szpiegowali dla Ciebie. Następnie udaj się na misję Zdrady z wybranym Wodzem. Kiedy już tam dotrzesz zobaczysz, że wcześniej zdominowani zamiast wesprzeć szefa zaczną pomagać Tobie – co odblokuje trofeum.
Wysokie loty / Such Great Heights
Dotrzyj do rangi kapitana w podboju online. / Reach the rank of Captain in Online Conquest.
Aby osiągnąć rangę Kapitana w podboju online musisz przekroczyć próg 2500 punktów. Ale najważniejsze jest to, że wcale nie musisz grać online, aby zdobyć to trofeum. Z początku tłukłem twierdze innych graczy i myślałem „cholera, trochę mi się z tym zejdzie” jednak nic bardziej mylnego. Wystarczy, że odczekasz z tym trofeum do Aktu IV, w którym będziesz w posiadaniu wszystkich twierdz.
Sprawa wygląda tak, że Twoja ranga online jest zależna od punktów szturmu i obrony wszystkich Twierdz w grze fabularnej. Wejdź w menu Armii i wybierz Ulepszenia oblężnicze () następnie obsadź każdy slot najbardziej doświadczonymi kapitanami ze swojej armii. Wykup także po jednym ulepszeniu dla każdego z nich. Powtórz tą akcję w każdym z regionów, aby uzyskać jak najwyższą sumę punktów.
Nie przejmuj się, jeśli pucharek nie wpadnie od razu po obsadzeniu każdej z twierdz. W moim przypadku zajęło to parę minut zanim statystyki z kampanii zaktualizowały się online.
Do ostatniego orka / No Orc Left Behind
Uratuj poplecznika, który został schwytany. / Rescue a Follower who’s been captured.
Jak już wiesz, Twoi poplecznicy mogą samodzielnie brać udział w misjach rywalizacyjnych po upływie wszystkich tur. Po jego porażce w takiej misji może zostać pojmany przez wroga, a w skutek tego Ty uzyskasz nowe zadanie Ratunek. Wystarczy udać się na miejsce i odbić kompana.
W moim przypadku ignorowałem większość zadań rywalizacyjnych swoich orków, aż w końcu zostałem poinformowany, że jeden z nich został pojmany. Możesz również wybrać jednego ze słabszych kumpli i wysłać go na takie potyczki przyspieszając czas za pomocą szybkich podróży.
Następnym razem się uda / Better Luck Next Time
Spotkaj wroga lub poplecznika, który oszukał śmierć. / Meet an Enemy or a Follower who has cheated death.
Jeden z pierwszych pucharków, który zdobyłem. Zabijając wrogich kapitanów istnieje szansa, że niektórzy z nich wrócą do życia i spotkasz ich ponownie. Przy drugiej konfrontacji trofeum po prostu wyskoczy. Podczas całej rozgrywki jest to raczej pewne, że trafisz na takiego orka, więc możemy uznać ten dzbanek za taki nie do pominięcia.
Wszystko jest dozwolone / Everything is Permitted
Hańb skrytobójcę, dopóki nie oszaleje. / Shame an Assassin until he becomes deranged.
Najpierw należy namierzyć Skrytobójcę wśród wrogich kapitanów. Podczas gry z pewnością spotkasz ich całą masę. Po jego odnalezieniu i udanej próbie dominacji będziesz miał trzy warianty: Hańba, Walka na śmierć i Werbunek. Skup się na zhańbieniu nieszczęśnika , w skutek tego jego poziom zostanie zmniejszony i opuści on pole walki. Następnie musisz ponownie odnaleźć tego samego Skrytobójcę i powtórzyć całą akcję od nowa. Robiąc to wielokrotnie istnieje szansa, że nasz cel ostatecznie postrada zmysły. W moim przypadku wystarczyło zhańbić go 3 razy do uzyskania trofeum.
Wewnętrzny wróg / It Came From Within
Rozpocznij podbój ze wszystkimi wodzami jako szpiegami. / Start a Conquest with all Warchiefs as spies.
UWAGA – musisz wbić trofeum przed ukończeniem Aktu III, w dalszej części zyskasz kontrolę nad wszystkimi Twierdzami co znacznie utrudni i wydłuży czas wbicia pucharka.
Opis tego dzbanka może być mylący. Nie musisz dominować wszystkich Wodzów jacy stoją na straży. Wystarczy, że zabijesz wszystkich oprócz jednego. W momencie kiedy zostanie tylko jeden zdominuj go, to właśnie on stanie się „wszystkimi” (jedynym) szpiegami. Kiedy trzymasz już go w garści to rozpocznij oblężenie i dzbanek zaliczony.
Mocna para / Power Couple
Wyślij poplecznika, aby wspomógł innego poplecznika w misji rywalizacyjnej. / Send a Follower to support another Follower in a Nemesis Mission.
Twoi poplecznicy często będą brali udział w misjach rywalizacyjnych z wrogimi kapitanami. Jeśli aktualnie nie masz takiej misji to zawsze możesz wydać swojemu orkowi rozkaz zaatakowania przeciwnika. Kiedy widzisz, że jeden ma już na pieńku z drugim to wybierasz innego zdominowanego już orka i wydajesz mu rozkaz zaatakowania tego samego wroga. Skutkiem tego będzie asysta w zabójstwie. Pucharek wpadnie już po wydaniu tego rozkazu.
Co za dużo, to niezdrowo / Overkill
Wyślij poplecznika, aby zabił innego poplecznika w walce w dołach. / Send a Follower to kill another Follower in a pit fight.
Trofeum możesz zdobyć po odblokowaniu walk w Dołach. Wejdź w menu Armii i wybierasz jednego ze swoich popleczników (zalecam wybrać jednego ze słabszych, ponieważ czeka go śmierć). Następnie za pomocą wydaj mu rozkaz i jako cel wybierz innego z Twoich zdominowanych kapitanów. W rezultacie pojawi się misja rywalizacyjna między nimi dwojga. Wystarczy udać się nie miejsce walki i obejrzeć potyczkę.
Dusza towarzystwa / Life of the Party
Wyślij niszczyciela na misję wendety. / Send a Destroyer on a Vendetta Mission.
Jak tylko, któryś z wrogich kapitanów Cię zabije pojawi się nowa misja Wendety. Jedyne co musisz zrobić to wydać rozkaz swojemu poplecznikowi klasy Niszczyciel, żeby odwiedził Twojego zabójcę i skopał mu tyłek w Twoim imieniu. W końcu od czegoś są karki, które tak sumiennie dominujesz. Pucharek wpadnie w momencie wydania tego rozkazu.
Razem raźniej / If You Can’t Beat Them
Zwerbuj orka po tym, jak zabił cię przynajmniej 3 razy. / Recruit an Orc after he’s killed you three or more times.
Pucharek wydaje się być prosty, choć może sprawić małe trudności. Zginąć z ręki orka nie jest ciężko, lecz później musisz go zdominować. W opisie Twojego zabójcy sprawdź czy nie ma umiejętności dającej mu odporność na dominację. Wiedz też, że niektóre orki zamiast zabić wolą zhańbić przeciwnika – jeden z nich hańbił mnie trzy razy, aż w końcu dałem sobie z nim spokój i wybrałem innego.
Każdy ork, który Cię zabije zyskuje wyższy poziom i może nabyć nowe umiejętności. Po tym jak już uśmierci Cię trzy razy istnieje możliwość, że będziesz musiał go najpierw zhańbić (co uczyni jego poziom równy Twojemu), gdyż nie możesz zdominować orka, który ma wyższy level od Twojego.
Łowca głów / Headhunter
Zwerbuj poplecznika z każdej klasy zaawansowanej. / Recruit a Follower of every Advanced Class.
W grze występuje 10 klas zaawansowanych. Musisz zdominować przynajmniej jednego orka z każdej z nich. Jest bardzo prawdopodobne to, że zdobędziesz trofeum podczas całej gry bez specjalnego tropienia poszczególnych klas. Tak było w moim przypadku.
Lubię patrzeć / I Like to Watch
Obserwuj, jak poplecznik morduje innego kapitana bez twojej pomocy. / Watch a Follower murder another Captain without helping him.
W moim przypadku pucharek wpadł podczas misji fabularnej z Bruzem. Po tym jak odblokowałem pierwsze Walki w Dołach, mój poplecznik wziął udział w pojedynku i zwyciężył wrogiego kapitana bez mojej pomocy. Nie da się tego schrzanić, ponieważ w przypadku walk w Dołach możesz jedynie obserwować poczynania swoich orków.
Jeśli jednak Twój wybraniec nie wygra walki to nie ma się czym przejmować. Trofeum na pewno wpadnie podczas dalszej rozgrywki, kiedy to będziesz zdobywał wszystkie Fortece. Tam nasi kompani ciągle zabijają wrogów i jest mało prawdopodobne, że taka sytuacja nie powstanie.
Wojownik Drugiej Ery / Second Age Warrior
Ukończ wszystkie misje cieni przeszłości w jednym regionie. / Complete all Shadow of the Past missions in one region.
Wystarczy ukończyć misje Cieni Przeszłości w jednym z regionów. Polecam jednak wykonać je we wszystkich regionach, ponieważ dają one możliwość szybkiego i łatwego zdobycia punktów doświadczenia i klejnotów.
Ostry jeździec / Rough Rider
Dosiądź każdego rodzaju bestii oraz rzadkich bestii. / Ride every type of beast and rare beast.
W grze możesz dosiąść 7 różnych stworzeń. Niektóre z nich są łatwo dostępne, dzięki ulepszeniom umiejętności przywołania wierzchowca. Pozostałe można spotkać w wybranych misjach fabularnych lub w konkretnych regionach.
Stworzenia, które musisz dosiąść:
- Karagor – można go przywołać za pomocą umiejętności przywołania wierzchowca.
- Graug – można go przywołać za pomocą umiejętności przywołania wierzchowca.
- Drak – można go przywołać za pomocą umiejętności przywołania wierzchowca.
- Biały Karagor – można go przywołać za pomocą umiejętności przywołania wierzchowca.
- Ognisty Graug – można go spotkać w Gorgoroth. Na pewno pojawia się w misji Cieni Przeszłości Bellas.
- Lodowy Graug – można go spotkać w Seregost. Potrafi zrespić się w pobliżu Haedirów dlatego można używać szybkiej podróży i wypatrywać lodowego olbrzyma.
- Trujący Graug – można go spotkać w wielkim lesie w Nurnen. Może również pojawić się w pobliżu Haedirów.
Prawo dżungli / Wild Things
Zabij draka z grzbietu grauga. / Kill a drake while riding a graug.
Jak w opisie, musisz zabić Draka będąc na grzbiecie Grauga. Nie musisz cały czas przebywać na potworze, wystarczy że z jego grzbietu zadasz ostatni zabójczy cios. Zalecam poczekać z tym pucharkiem do momentu, aż uzyskasz ulepszenie umiejętności Przyzwania wierzchowca w postaci Grauga.
W moim przypadku miałem po prostu szczęście. Natrafiłem na sytuację, w której oba stworzenia brały już udział w walce. Drak był już na wykończeniu, z kolei Graug miał na tyle mało życia, że mogłem go spokojnie zdominować. Prędko wskoczyłem na jego grzbiet i zacząłem obsypywać Draka strzałami z łuku. Cała akcja trwała chwilkę i zdobyłem trofeum.
Jeżeli Tobie się tak nie poszczęściło, wystarczy że w chwili napotkania Draka od razu go zaatakujesz i solidnie wymęczysz. Warto zadbać o zasób amunicji do łuku. Smoka można również sprowadzić na ziemię, aby tego dokonać musisz strzelić mu w głowę w momencie, kiedy zaczyna zionąć ogniem. Po jego upadku zacznij okładać go mieczem. PAMIĘTAJ tylko, aby w momencie kiedy jego życie jest już niskie za pomocą wyżej wspomnianego skilla wezwać swojego Grauga i szybko na niego wskoczyć. Będąc już na grzbiecie stworzenia, atakuj Draka w walce w zwarciu, a jeśli jest już w powietrzu to staraj się strzelać mu w głowę, te ataki zadają większe obrażenia. Trofeum jest łatwiejsze do zdobycia, niż na to wygląda.
Trollowanie / Trolling
Zabij kapitana z grzbietu ologa. / Kill a Captain while riding an Olog.
Moim zdaniem najbardziej kłopotliwy pucharek w grze, dopiero za jakąś trzecią próbą udało mi się go zdobyć.
W pierwszej kolejności należy wybrać odpowiedni cel. Wrogi kapitan w swoich umiejętnościach musi mieć tą, która zapewnia mu grupę Ologów. Sprawdzić to możesz w jego opisie po przesłuchaniu kapusia, bądź w momencie jego spotkania (kapitan, który sam jest ologiem dość często posiada taką grupę). Oczywiście można to zrobić z przypadkowym ologiem w pobliżu kapitana, jednak przypisana mu grupa jest liczniejsza.
Jeśli już go namierzyłeś i zaczynasz walkę to pod żadnym pozorem nie atakuj Ologów. Skup się na kapitanie, tłucz go do momentu kiedy jego poziom życia znacznie spadnie – niemalże do minimum. Musisz jednak być ostrożny, aby nie przesadzić i nie zabić go przez przypadek. Radzę unikać ataków od ognia, trucizny itp. ponieważ ciężko przewidzieć obrażenia jakie zadadzą co może skutkować przedwczesną śmiercią wroga.
Jeśli wszystko idzie zgodnie z planem, nasz kapitan ma już bardzo niski poziom życia. Teraz strzel naładowanym strzałem z łuku w głowę Ologa (to go oszołomi) i będąc blisko szybko wskocz mu na plecy wciskając . Będąc na nim używaj drążka do kierowania nim oraz ataku do zadawania obrażeń. Skieruj się od razu na kapitana i wal w niego ile wejdzie.
Jeśli kapitan miał na tyle mało życia to powinieneś go zabić z grzbietu ologa. Jeśli jednak udało mu się przetrwać to natychmiast powtórz akcję z ologiem i zaatakuj ponownie. Pamiętaj, aby być ostrożnym i nie zabić kapitana zwykłym atakiem. Zdarza się, że obrywa rykoszetem.
Polecam również zadbać o to, aby w pobliżu nie było żadnych zdominowanych przez Ciebie orków. Pomagając Ci mogą zabić kapitana i popsuć cały plan. To samo tyczy się przybocznych. Jeśli masz jakiegoś to odwołaj go z tej funkcji.
Jak widzicie jest wiele czynników, które mogą pójść nie tak. Dlatego musi to być dobrze skoordynowany atak. Powodzenia.
Mobilność pionowa / Vertical Mobility
Pomóż trepowi stać się naczelnikiem. / Help a grunt become an Overlord.
Trofeum możliwe do zdobycia już po przejęciu kontroli nad pierwszą Twierdzą Nurnen. Sprawa jest dość prosta, wystarczy że dasz się zabić najzwyklejszemu losowemu orkowi (to właśnie jest Trep). Po Twojej śmierci, taki ork dostaje możliwość awansu na Kapitana. Kiedy już tak się stanie musisz ponownie go namierzyć i zdominować. Po tym jak dołączy do grupy Twoich popleczników w menu Armii wybierasz tego orka i po prostu zamieniasz go miejscem ze swoim aktualnym Naczelnikiem. Dla niego to szybki awans, a dla Ciebie prosty pucharek.
Krew z krwi / Blood on Blood
Spraw, aby kapitan zabił swojego brata krwi. / Make a Captain kill his bloodbrother.
Braterstwo Krwi to specjalna więź, która łączy dwóch orków. To czy dany ork jest bratem krwi możesz sprawdzić w jego opisie po przesłuchaniu Kapusia. Następnie będziesz musiał namierzyć drugiego brata. Trzeba ponownie przesłuchiwać kapusiów do momentu odkrycia pary. Połowa roboty za Tobą.
Pucharek można zdobyć na dwa sposoby. Pierwszy to taki, w którym dominujesz jednego z braci i poziomu menu Armii wydajesz mu rozkaz zabicia drugiego. Udajesz się na miejsce i bierzesz udział w misji rywalizacyjnej między nimi. Ważne, aby to Twój ork zadał zabójczy cios, a nie Ty. Ten sposób wydaje się być szybszy, choć nie daje 100% szans na powodzenie. Dwa razy pod rząd zdarzyło mi się, że zdominowany ork na widok swojego Brata Krwi zerwał moją dominację i obaj rzucili się na mnie. Kolejna próba dominacji nad tym samym kapitanem nie powiedzie się i będziesz musiał szukać nowych kandydatów – co jest czasochłonne.
Dopiero przy trzeciej próbie wpadłem na pomysł i wypróbowałem inną metodę. Polega ona na zdominowaniu nie jednego, a obydwóch braci krwi. Następnie mając ich w swoich szeregach wydajesz im rozkaz walki w Dołach. Jak wiesz z Dołów tylko jeden ork wychodzi żywy, więc braterska krew z pewnością się poleje i pucharek będzie Twój.
UWAGA! Zdobycie tego trofeum można połączyć ze zdobyciem Co za dużo to nie zdrowo.
Nemezis / Nemesis
Spotkaj trzykrotnie tego samego orka w misjach rywalizacyjnych i nie zabij go ani razu. / Encounter the same Orc 3 times in nemesis missions without killing him.
Na mapie będziesz widział wiele misji rywalizacyjnych. Mogą to być zasadzki, pościgi, pojedynki itp. Wystarczy, że wybierzesz orka, który bierze udział w takiej misji. Nie realizuj celu, a jedynie daj się zabić temu kapitanowi lub któremuś z jego kompanów. Musisz powtórzyć tę akcję z jednym i tym samym wrogiem. Bądź ostrożny, kiedy w takiej misji bierze udział Twój poplecznik, może on zabić wrogiego kapitana samodzielnie i będziesz musiał zaczynać trzy próby od nowa.
Nakarm bestie / Feed the Beasts
Zwab każdy rodzaj bestii za pomocą przynęty. / Attract every kind of beast using bait.
W grze występuje kilka rodzajów przynęty, każdy z nich zwabia inne bestie. Można je łatwo namierzyć przebywając w świecie widma :L1: . Do uzyskania pucharka wystarczy zwabić 5 bestii: Karagory, Draki, Graugi, Pająki i Ghule.
Zły szef / Bad Boss
Uderzaj poplecznika, aż będzie miał dosyć. / Strike a Follower until he’s had enough.
Będziesz mógł zdobyć trofeum po odblokowaniu umiejętności dominacji kapitanów (powiązane z fabułą). Kiedy dokonasz dominacji, nakaż swojemu nowemu poplecznikowi zostać na polu walki. Następnie zacznij okładać go mieczem, aż do momentu, kiedy będzie miał dość i znów zwróci się przeciwko Tobie.
Kumoterstwo popłaca / Follower Perks
Użyj rozkazu treningowego, aby przyznać poplecznikowi bandę. / Use a Training Order to give a Follower a gang.
Banda to grupa orków, która zawsze towarzyszy danemu Kapitanowi. Na pewno spotkałeś na swojej drodze wroga, który posiadał taką cechę. Używając odpowiedniego Rozkazu Treningowego możesz nadać taką grupę poplecznikowi, który jej obecnie nie posiada lub zamienić ich na innych pomocników.
Rozkazy Treningowe Możesz zyskać wykonując Zadania Dzienne lub kupując skrzynie na Rynku za Miriany (waluta w grze). Jedynie od szczęścia zależy za którym razem wydropisz odpowiedni rozkaz. Osobiście kupiłem 5 Srebrnych Skrzyń za około 7.500 monet (podczas rozgrywki powinieneś uzbierać wystarczająco dużo pieniędzy na zakup wielu skrzyń). Już za trzecim otwarciem zgarnąłem Rozkaz nadania bandy.
Kiedy znajdziesz już odpowiedni zwój, wejdź do menu Armii i za pomocą wydaj swojemu Kapitanowi rozkaz, następnie użyj , aby wybrać Rozkaz Treningowy. Z listy dostępnych ulepszeń wybierz to, które przypisuje poplecznikowi bandę.
UWAGA! – pucharek może nie wpaść, jeśli dany kapitan miał już swoją grupę pomocników. Wybierz takiego, który jej do tej pory nie posiadał.
Przegnaj mrok / Banish the Darkness
Ukończ wszystkie zadania Eltariel. / Complete all Eltariel quests.
Trofeum zostanie odblokowane po ukończeniu wszystkich zadań Eltariel. Każdą misję możesz śledzić z poziomu menu Zadania. Możesz również użyć szybkiej podróży na region, w których rozgrywana jest dana misja.
Za Gondor! / For Gondor
Ukończ wszystkie zadania Gondorczyków. / Complete all Gondor quests.
Trofeum zostanie odblokowane po ukończeniu wszystkich zadań Gondorczyków. Każdą misję możesz śledzić z poziomu menu Zadania. Możesz również użyć szybkiej podróży na region, w których rozgrywana jest dana misja.