Kontynuujemy serię poradników do gier dostępnych w ofercie PS Plus. Tym razem na tapetę wzięliśmy strzelankę z widokiem z góry, którą posiadacze PS Plus mogą bezpłatnie ściągnąć w listopadzie – The Deadly Tower of Monsters. Gra należy do gatunku prostych, lekkich i przyjemnych, przez co kilka godzin z tym tytułem na drodze do platyny są czasem spędzonym w dobry sposób. W DToM wcielamy się w rolę bohaterów filmu sci-fi klasy (co najwyżej) B z lat 50. lub 60. Całość fabuły jest okraszona komentarzem reżysera filmu, który po latach został zaproszony do nagrania swoich spostrzeżeń z okazji reedycji DVD jego arcydzieła. Taki zabieg pozwala w bardzo ciekawy sposób łamać grze czwartą ścianę. Jako gracze jesteśmy jednocześnie gwiazdami filmu oraz widzami, którzy po raz pierwszy mają okazję się z nim zapoznać. Uszczypliwe komentarze reżysera i zrezygnowane kwestie wypowiadane przez pracownika firmy, która zajmuje się przygotowaniem DVD, świetnie ze sobą współgrają i wzmacniają uczucie kiczowatości filmu.
Wierna formie pozostaje również stylistyka gry. Na przykład, animacje spotykanych dość wcześnie dinozaurów zrobione zostały w sposób poklatkowy. Mimo iż w innej grze mogłoby to wyglądać jak glitch lub niedoróbka, w DToM taki rodzaj animacji jest jak najbardziej na miejscu. Sam reżyser zachwala swoją ekipę animatorów, która spędziła wiele godzin, aby osiągnąć ten efekt. Podobnie sprawa ma się z roślinnością, które ubrana jest w bardzo ‚plastikowe’ tekstury. Również i w tym przypadku jest to zamierzony efekt, podyktowany, według komentarza, skromnym budżetem filmu. Trzeba jednak przyznać, że przygotowana w ten sposób, z przymrużeniem oka, szata graficzna, w gruncie rzeczy odbiega od obecnych standardów. Dodatkowo, możemy cały obraz przepuścić przez ‚niezremasterowany’ filtr VHS, który doda kolejne niedoskonałości graficzne. Wszystko to pasuje klimatem do tematyki gry. Jeśli jednak komuś przeszkadza taka estetyka, może się przez nią zniechęcić.
Pod kątem mechaniki, DToM oferuje trochę więcej niż tylko bieganie i strzelanie. Do dyspozycji mamy trzy różne postacie wyposażone w kilka indywidualnych zdolności, które musimy odblokować w trakcie gry. Dzięki tym umiejętnościom będziemy w stanie dostać się w miejsca mapy niedostępne dla pozostałych bohaterów. Narzędzie to nie jest jednak często wykorzystywane podczas głównej rozgrywki i jest trochę bardziej przydatne, gdy opuścimy główny szlak i zaczniemy docierać do różnych zakamarków wieży w poszukiwaniu znajdziek. Mimo to, zróżnicowane zdolności trójki aktorów nie są w pełni wykorzystane a ich użycie można policzyć na palcach obu rąk. Ponieważ jednak zmiany bohaterów można dokonywać tylko w określonych punktach, być może zmuszanie graczy do robienia tego zbyt często okazałoby się nużące. Dodatkowym elementem wzbogacającym mechanikę gry są punkty rozwoju, które zdobywamy za wykonywanie misji pobocznych. Punkty te możemy wydać na ulepszenie statystyk postaci – zdrowie, siłę ataku, itp. Gra nie stawia przed nami zbyt dużych wyzwań i wydaje mi się, że nie miałbym problemów z jej ukończeniem nawet gdybym nie użył ani jednego punktu. Jest to kolejny element DToM, który mógłby być bardziej rozwinięty i mieć większy wpływ na stopień trudności rozgrywki. Podobnie sprawa ma się z ulepszaniem broni. Do tej pory nie jestem pewien czy wydawanie znajdywanych kół zębatych miało jakikolwiek wpływ na broń, poza zmianą jej wyglądu.
Bardzo dobrze wypada natomiast element wspinaczki na Śmiertelną Wieżę Potworów. Gra cały czas prowadzi nas w górę i robi to w sposób niezwykle płynny. Co jakiś czas, spoglądając w dół, nie mogłem wręcz uwieŻyć (haha!), że dopiero co byłem tam, gdzieś w dole, a tymczasem doszedłem już tak wysoko. Poczucie wysokości jest spotęgowane momentami, w których rzucamy się z wieży i spadamy w dół, co może potrwać nawet kilka minut, jeśli nasz punkt startowy sięga gwiazd. To własnie ta stopniowa zmiana koloru nieba oraz metamorfoza architektury i otoczenia nadaje naszej progresji płynności i zachęca do zdobywania kolejnych poziomów i odkrywania, co czeka na nas za kolejnym łukiem.
Sama rozgrywka bywa prostacka, a walka czasami sprowadza się do jak najszybszego wciskania kwadratu, lecz miejscami zaserwuje nam bardziej wymagający fragment platformowy lub silniejszą falę przeciwników. Szkoda nie w pełni wykorzystanych rozwiązań dotyczących rozwoju i umiejętności postaci. Brakuje kilku kilku zagadek środowiskowych, które wymagałyby użycia więcej niż jednego bohatera do ich rozwiązania. Tymczasem już po chwili zwątpienia, gra przypomina nam, głosem reżysera, którą postać i którą zdolność należy użyć aby pokonać przeszkodę. Dużo dobrego wnoszą do gry misje poboczne – znalezienie wszystkich celów do zestrzelenia czy poszukiwanie aktorów, którzy zapomnieli zdjąć zegarków przed wejściem na plan – w znacznym stopniu urozmaicają rozgrywkę. Mimo kilku niedociągnięć, mogę z czystym sercem polecić ten tytuł. Zarówno miłośnikom łatwej i szybkiej platyny, jak i dużego poczucia niecelowego humoru rodem z filmów Eda Wooda.
PLUSY:
- wspinaczka,
- poczucie humoru,
- estetyka.
MINUSY:
- nie w pełni wykorzystane umiejętności postaci,
- mało znacząca mechanika ulepszania postaci i broni,
- zbyt prosty system walki.
Informacje ogólne:
Stopień trudności platyny: 2/10
Ilość trofeów: x1 / x7 / x6 / x10
Ilość trofeów offline: 24
Ilość trofeów online: 0
Minimalna ilość przejść: 1
Trofea możliwe do pominięcia: BRAK
Zglitchowane trofea: BRAK
Czas do zdobycia platyny: 4-6 godzin
Krok po kroku:
Trofea w Deadly Tower of Monsters pokrywają się z ‚misjami’, które mamy do wykonania w grze. Za każde zadanie zakończone sukcesem dostajesz do dyspozycji punkt umiejętności, który można wydać w czerwonych stacjach roboczych na ulepszenie postaci – wzrost energii, punktów życia, siły uderzenia, itp. Mimo iż gra nie jest trudna, ulepszenie kilku statystyk jeszcze bardziej ją ułatwi i przyspieszy. Dlatego warto, w miarę możliwości, wypełniać misje i zdobywać trofea, aby zdobyć punkty umiejętności.
Pamiętaj jednak, że gra nie posiada żadnych pomijalnych trofeów a do wszystkich lokacji można wrócić po jej zakończeniu. Do rozgrywki można podejść na spokojnie, skupiając się w pierwszej kolejności na zabawie. Po pozostałe trofea będzie można wrócić potem. Aby przyspieszyć jednak czas zdobycia Platyny, w trakcie właściwej gry postaraj się zdobyć wszystkie trofea związane z walką, a mianowicie:
- Shiv-a-saur
- Pyro-shepherd
- Show me your moves
- As in games!
- Collateral damage
- Explosive efficiency
Dodatkowo, posuwając do przodu fabułę gry, odblokujesz:
- Bug off
- King of the tower
- …to make an omelet
- Fell for it
- Cephalopod slayer
- Dramatic rescuer
Dwie misje związane z ulepszaniem broni białej i palnej wymagają zbierania waluty, którą w grze stanowią niebieskie, srebrne i złote koła zębate. O ile dwa pierwsze typy są dość powszechne, złote koła są najczęściej pochowane z głównej ścieżki bohaterów. Jeśli w trakcie gry nie uda Ci się znaleźć odpowiedniej ilości waluty, brakujące koła powinny paść Twoim łupem podczas kompletowania trofeów związanych ze znajdźkami. Postaraj się nie wydawać waluty na rozwój innej broni niż ta, która już dostała jakieś ulepszenia. Po wzmocnieniu w sumie sześciu typów broni odblokujesz:
- With guns blazing
- Bigger sticks
Pozostałe trofea związane są z eksploracją mapy i odkrywaniem jej sekretów. Jeśli nie uda Ci się znaleźć wszystkich ukrytych małp z zegarkami, rolek z filmem czy tarcz do zestrzelenia, z pomocą przyjdą Ci nasze filmiki. Samodzielnie, lub z naszą asystą, zdobędziesz na koniec resztę trofeów:
- Hoopster
- Missing scenes
- Good shot
- Watch out
- Little island
- Even better shot
- Super Hoopster
- Reach t’ captain
- Bad Science
- Laundry list
Poradnik:
Laundry list
Complete all other missions
Skorzystaj z naszego poradnika, aby zdobyć wszystkie trofea po drodze do tego platynowego pucharu.
Shiv-a-saur
Kill a large dinosaur with a dagger
Jedną z broni, którą znajdziesz podczas wspinaczki na wieżę będzie złoty sztylet. Aby odblokować trofeum, musisz zabić jednego z wielkich dinozaurów tą właśnie bronią. Pierwszy raz dinozaury spotkasz na samym początku gry, po wylądowaniu w zbiorniku na zboże. Nie musisz jednak tam wracać, gdyż w dalszej części gry trafisz na inną część wyspy zamieszkaną przez te potwory. Po pokonaniu dużej ilości małych i średnich dinozaurów, spotkasz kilka egzemplarzy tych największych. Pamiętaj, aby wcześniej wyposażyć postać w sztylet, a następnie użyj go do pokonania dinozaura. Trofeum odblokujesz nawet po ulepszeniu broni.
Patrz trofeum”Super Hoopster„.
Missing scenes
Find 6 missing film reels
Jedno z kilku trofeów ‚znajdźkowych’ w grze. Rolki z filmem są najlepiej poukrywanymi obiektami w grze i, oprócz jednej z nich, nie trafisz na nie podczas rozgrywki fabularnej, bez dodatkowej eksploracji. Na filmie poniżej przedstawiamy lokacje wszystkich sześciu rolek. Do dotarcia w dwa z pokazanych miejsce będą potrzebne wszystkie umiejętności Robota, więc poczekaj z próbą znalezienia rolek do momentu ich odblokowania.
Bug off
Conquer the Nukular ant hive
Nie do pominięcia. Aby dostać się na wyspę mrówek potrzebna jest zdolność stawiania min, którą Dick zdobędzie w trakcie gry, jakiś czas przed dotarciem do checkpointu Giant Fan. Po wysadzeniu ‚głazów’ blokujących przejście, musisz pokonać wszystkich wrogów, a następnie zmierzyć się z bossem, w postaci latającej mrówki, na szczycie wieży na wyspie. Trofeum odblokuje się, gdy uratujesz Dicka z rąk owada.
Pyro-shepherd
Guide 10 enemies into flaming turrets
Wieżyczki miotające ogniem nie są często spotykanym elementem w grze, więc trofeum to najlepiej odblokować najszybciej jak to się da. Najłatwiej zrobić to w okolicy checkpointu Temple Entrance, gdzie po raz pierwszy spotkamy grupę nietoperzy latającą niedaleko ogniowych wieżyczek. Biegając dookoła nich spowodujesz, że nietoperze zostaną dość szybko podpalone, dzięki czemu zdobędziesz trofeum.
Show me your moves
Parry 20 enemy attacks
Aby sparować atak przeciwnika musisz nacisnąć tuż przed jego uderzeniem. Działa to na wszystkich wrogów, atakujących z bliska. Możesz zacząć nabijać licznik już przy pierwszym spotkaniu z przeciwnikiem w części tutorialowej gry.
King of the tower
Defeat the Mega-Gorilla
Nie do pominięcia. Mega-Gorilla jest pierwszym bossem w grze. Aby go pokonać, najpierw musisz szybko wspiąć się po drewnianej ścieżce dookoła wieży, którą goryl będzie niszczył, goniąc Cię do góry. Gdy dotrzesz na miejsce właściwej walki, okładaj małpę dowolną bronią po łapach. Po wystarczająco dużej liczbie uderzeń Mega-Gorilla zacznie spadać z wieży razem z Tobą. Podczas lotu unikaj jej ataków oraz latających dinozaurów, kontynuując ostrzał z broni palnej. Jeśli nie zginiesz, spadając w dół, wylądujesz bezpiecznie na pokonanym gorylu i odblokujesz trofeum.
With guns blazing
Max out 3 projectile weapons
Patrz trofeum „Bigger sticks„.
Good shot
Destroy 10 target boards
Patrz trofeum”Even better shot„.
Watch out
Remove 5 apes with watches from the set
Wśród wielu małp, które spotkasz na swojej drodze, pięć ma na ręku zegarek. Rozpoznasz je poprzez fakt, że ich ścieżki dialogowe zawsze nawiązują do czasu. Dodatkowo, pod postaciami pojawi się pasek życia, taki sam, jaki pojawia się pod zwykłymi przeciwnikami. Usunięcie niesfornej małpy z plan polega na rozprawieniu się w nią w sposób brutalny – atakując bronią białą lub palną. Małpa nie broni się i wymaga tylko jednego uderzenia. Miejsca, gdzie spotkać małpy z zegarkami, prezentujemy na filmie poniżej.
As in games!
Kill 10 enemies by jumping on them
Poczuj się jak Mario! (Znak Zastrzeżony). Najłatwiej skakać na niskich przeciwników, którzy atakują stadami. Bardzo dobrym miejscem na zdobycie trofeum jest wyspa mrówek, gdzie oprócz małych wersji tych owadów spotkasz też larwy. Skacząc i pokonując jedną z nich, dość łatwo jest przeskoczyć na kolejną i w szybki sposób dobić licznik do 10.
…to make an omelet
Destroy all the mutant dinosaur eggs
Na wyspie dinozaurów, na którą trafisz po pokonaniu Mechameleona, znajdziesz się w obszarze, w którym na minimapie na czerwono zaznaczono osiem jaj dinozaurów. Rozwal je wszystkie dowolnym atakiem, ignorując błagania o litość dr Schopensteina.
Little island
Find the castaway ape
Dookoła głównej wieży, na wodzie znajdują się mniejsze wyspy. Na jednej z nich znajdziesz małpę-rozbitka. Na wyspy-satelity najłatwiej dotrzeć skacząc z najwyższego punktu wieży, na sam koniec gry. Film poniżej pokazuje dobre miejsce startu i lokację wyspy z rozbitkiem.
Collateral damage
Kill 3 enemies with parried projectiles
Podobnie jak w przypadku parowania uderzeń wręcz, pociski również sparujesz wciskając tuż przed trafieniem. Odbijesz dzięki temu pocisk. Dobrym miejscem na zdobycie tego trofeum jest ostatni etap gry, gdzie przyjdzie Ci walczyć z jaszczurkami z widłami, które atakują Cię kulami ognia. Paruj je, dopóki nie pokonasz trzech przeciwników.
Fell for it
Defeat the Mechameleon
Nie do pominięcia. Drugi boss w grze. Przed walką z nim przejdziesz podobny etap szybkiej wspinaczki, jak to miało miejsce w przypadku walki z Gorylem. Tym razem, główna walka polega na unikaniu ataków ostrych kończyn oraz ogona kameleona i zadawaniu ciosów, gdy ten otworzy swoją paszczę. Po trzykrotnym trafieniu w słaby punkt przeciwnika, ponownie czeka Cię sekcja walki podczas spadania. Celuj wtedy w biały element wewnątrz klatki piersiowej wroga i unikaj jego ataków, dopóki nie spadniecie do wody na dole wieży.
Bigger sticks
Max out 3 melee weapons
Korzystając ze znalezionych niebieskich, srebrnych i złotych kół zębatych, ulepsz do końca trzy typy broni białej i broni palnej. Złote koła zębate nie są często spotykane na głównej trasie, lecz znajdziesz ich kilka zdobywając inne trofea, które zmuszą Cię do szerszej eksploracji. Złoto, również potrzebne do kupowania ulepszeń, pojawia się w grze po pokonaniu przeciwników i jest jego pod dostatkiem.
Even better shot
Destroy 25 target boards
Podczas wspinaczki dostrzeżesz biało-czerwone cele, które możesz trafić, korzystając z broni strzelającej pionowo (wciśnij stając blisko dowolnej krawędzi). Cele te nie są specjalnie ukryte i przy minimalnej eksploracji jesteś w stanie znaleźć je wszystkie. Na filmiku poniżej pokazujemy gdzie je znaleźć, zaczynając od samej góry wieży. Uwaga: Cel #12 nieumyślnie zestrzeliłem, gdy ‚kamera’ nie była włączona. Na filmiku strzelam w miejsce, w którym powinien znajdować się cel.
Super Hoopster
Fly through 50 hoops
Dookoła wieży znajdziesz okręgi, przez które możesz przelecieć, rzucając się w z górnych partii budowli. Gra oferuje dużo ponad 50 obręczy, więc osiągnięcie tego progu nie jest żadnym problemem. Polecam zostawienie sobie tego trofeum do końcowej części gry, gdyż znajduje się tam dużo obręczy. Skacząc z samej góry bez przeszkód przelecisz przez wymaganą liczbę kół.
Explosive efficiency
Kill 3 enemies with one landmine
Miny są zdolnością Dicka, która głównie jest wykorzystywana do usuwania przeszkód w postaci nadmuchiwanych ‚głazów’. Może też służyć jako broń. Łatwo pokonać trzech przeciwników w miejscach, gdy duża liczba małych wrogów atakuje bohatera jednorazowo. Dobrym miejscem jest wyspa dinozaurów, na której sam reżyser chwali się rekordową liczbą… 30 gadów. Postaw na ziemi minę w momencie, gdy zbliżają się do Ciebie wrogowie i czekaj na fajerwerki.
Reach t’ captain
Reach the captain of the ghost pirate ship
Gdy spojrzysz w dół z górnych partii wieży, zobaczysz krążący dookoła wyspy niebieski statek widmo. Skocz z góry tak, aby trafić na jego pokład i porozmawiaj z kapitanem aby zdobyć to trofeum.
Bad Science
Destroy Dr. Schopenstein’s replicator
Replikator znajduje się blisko punktu kontrolnego Station Cargo Elevator. Udaj się w lewo od checkpointu, mijając zieloną i żółtą stację ulepszeń. Gdy dojdziesz do platformy z dwoma naukowcami-owadami, przeskocz nad przepaścią i podnieś złote koło zębate na końcu kolejnej platformy. Wyzwoli to walkę z replikatorem i innymi wrogami. Pokonanie głównego przeciwnika odblokuje trofeum.
Cephalopod slayer
Defeat the gigantic mutant octopus
Nie do pominięcia. Trzeci boss w grze. Aby pokonać ośmiornicę i szalonego naukowca najpierw musisz zdeaktywować pierścienie ochronne założone na mackach potwora. Możesz w tym celu użyć dowolnej broni. Gdy wszystkie pierścienie zostaną zaktywowane musisz wspiąć się piętro wyżej i powtórzyć tę czynność kilkakrotnie. Za każdym razem dodatkowo będą Ci w tym przeszkadzać coraz bardziej natarczywi przeciwnicy. Na końcu, celując w dół ‚pionowym’ karabinem, zdetonuj cztery bomby, posyłając ośmiornicę w dół szybu. Tym razem obędzie się bez sceny ‚spadanej’. Robot dokończy sprawę z dr Peculiarem.
Dramatic rescuer
Rescue Dick from the Mega-Gorilla
Nie do pominięcia. Trofeum odblokujesz, gdy jako Scarlet uratujesz Dicka z rąk Goryla w początkowej fazie gry. Nie musisz w tym celu atakować bossa, a tylko pokonać kilka fal przeciwników.
Materiał zrealizowany na bazie własnych doświadczeń z grą.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora.