Gry przygodowe z gatunku point’n’click, zanim tę nazwę porwały typy pokroju Nathana Drake’a, od zawsze były w czołówce mojej cyfrowej rozrywki. Swoje lata świetności mają niestety dawno za sobą i złote czasy LucasArts na pewno nie wrócą prędko. Na moje szczęście, dość regularnie na rynku pojawiają się pojedyncze przygodówki i zawsze jestem pierwszy w kolejce do cyfrowego sklepu, aby ja zakupić i się przy nich pogłowić. Tym razem na moją konsolę trafiła gra The Little Acre, przygotowana przez małe, irlandzkie studio Pewter Games. Tytuł ten rozpoczął swoją historię jako projekt na pracę magisterską i z czasem rozrósł się do rozmiarów… maleńkiej przygodówki, która trafiła właśnie na PS4, Xbox One i PC.
Fabuła gry rozpoczyna się na irlandzkiej wsi w latach 50-tych ubiegłego wieku, gdzie spotykamy Aidana i jego córeczkę Lily. Ich celem jest odnalezienie Artura, dziadka małej i naukowca-wynalazcę, który przepadł bez śladu. Wcielając się zarówno w Aidana jak i Lily, korzystając ze znanych przygodówkowych schematów, zbieramy przedmioty i używamy ich w różnych miejscach, aby rozwiązywać zagadki. Niestety, pomimo bardzo ładnej, ręcznie rysowanej grafiki i świetnej muzyki, gra ma problem w miejscu najważniejszym dla tego gatunku. Łamigłówki, którym musimy stawić czoła są banalnie proste, a cały tytuł można ukończyć w niecałą godzinę, a to zdecydowanie za mało, aby nawet rozgrzać szare komórki. W całej grze w jednej chwili nie będziemy w posiadaniu więcej niż czterech przedmiotów a ograniczona liczba interaktywnych elementów środowiska i prawie stuprocentowa liniowość rozgrywki powoduje, że na rozwiązania zagadek wpada się natychmiastowo. Być może zamierzeniem studia było przygotowanie gry dla młodszych odbiorców, o czym może świadczyć postać małej bohaterki, aczkolwiek nie wynika to bezpośrednio z informacji, które znalazłem na temat gry. The Little Acre świetnie nadaje się do wprowadzenia nowych, i raczej młodych, osób w gatunek staroszkolnych przygodówek. Dla bardziej wymagających i doświadczonych graczy warstwa mechaniczna gry pozostawia niestety sporo do życzenia.
The Little Acre na pewno nie można odmówić jednak klimatu. Wspomniane ręcznie rysowane tła a także stylistyka postaci, szczególnie w ich ‚alternatywnej’ odmianie, dają poczucie magicznej bajkowości, która przywołuje na myśl stare przygodówki. Świetnie tematycznie przygotowana ścieżka dźwiękowa i obdarowanie głosem wszystkich postaci w grze, co nie jest standardem w produkcjach z tego przedziału cenowego, również pozytywnie punktują. Można mieć kilka zastrzeżeń do animacji i skalowania poruszających się postaci, ale nie jest to problem, który w znaczącym stopniu wpływa na ogólny odbiór gry.
Podchodziłem do The Little Acre oczarowany trailerami, nie dowiadując się wiele na temat tego tytułu. Niestety, mimo dobrego pierwszego wrażenia, płytkość rozgrywki i czas trwania całej przygody, mocno mnie rozczarowały. Mam jednak nadzieję, że ekipa z Pewter Games nie zakończy swojej przygody z dewelopmentem i będzie jej dane rozwinąć skrzydła w bardziej rozbudowanym tytule.
PLUSY:
- stylistyka,
- muzyka i głosy,
- baśniowy charakter,
MINUSY:
- za krótka,
- za łatwa.
Informacje ogólne:
- Stopień trudności platyny: 1/10
Ilość trofeów: x1 / x5 / x15 / x7
Ilość trofeów offline: 28
Ilość trofeów online: 0
Minimalna ilość przejść: 1+
Trofea możliwe do pominięcia: 10
Zglitchowane trofea: 0
Czas do zdobycia platyny: 1-2 godziny
Krok po kroku:
Krok 1 – Przejście z wykorzystaniem wbudowanego systemu podpowiedzi.
Jak to zazwyczaj bywa w przypadku gier przygodowych typu point’n’click, korzystając z solucji można je przejść bardzo szybko i zebrać prawie wszystkie możliwe trofea za jednym podejściem. Polecałbym jednak nie psuć sobie zabawy i przejść The Little Acre raz bez żadnej pomocy i skupić się na zagadkach i fabule niż na trofeach. Gra jest prosta i krótka, więc nie powinno to sprawić Ci wiele kłopotów. Jeśli jednak jakaś zagadka będzie niejasna, nie wahaj się użyć wbudowanych podpowiedzi. Będzie to i tak potrzebne do It’s dangerous to go alone . Ukończenie gry bez szukania ukrytych trofeów, ale z wykorzystaniem podpowiedzi, odblokuje następujące puchary:
- All this power … from a crystal?
- Arthur
- Avoided the consequences
- Dam!
- Godspeed Sir Fuzzle Puff
- I did this all by myself
- I’m gonna call you Bugsy
- Merrrrrr?
- Involving a certain microwave casserole
- It’s dangerous to go alone
- Never suspected a thing
- Not too late
- Now, I am alone
- There and back again
- Welcome to Clonfira
- Welcome to The Little Acre
Krok 2 – Przejście na czas + czyszczenie
Jedno z trofeów wymaga przejścia gry w czasie krótszym niż jedna godzina. Nie powinno to stanowić dużego problemu, szczególnie gdy poznasz rozwiązania wszystkich zagadek podczas pierwszej rundy z grą. Jest to też okazja do odblokowania kilku pucharów, przy których musisz coś zrobić za pierwszą próbą (But if you turn it this way … , Didn’t panic , Silly doggy ) oraz dwóch, które wymagają powtarzalnych czynności (Blind goes up! ,Wibble wobble ). Jeśli za pierwszym razem wykorzystałeś jakąś podpowiedź, nie rób tego podczas tego przejścia. W przeciwnym wypadku, zrób to przynajmniej raz. Po skończeniu gry odblokujesz:
- Blind goes up!
- But if you turn it this way …
- Didn’t panic
- Let go of my hand
- No way to treat an ancient manuscript
- Phone home
- Probably used a walkthrough
- Silly doggy
- The Little Speedrun
- When in doubt, dance it out
- Wibble wobble
- The Little Acre
P.S. Nie zamieszczamy pełnej solucji gry, gdyż wbudowany system wskazówek i rozwiązań w zupełności wystarczy nawet najmniej doświadczonym graczom. W przypadku pytań zapraszamy do komentarzy lub na nasze media społecznościowe.
Poradnik:
The Little Acre
Unlock all the Trophies in The Little Acre
Szybka, przyjemna, dwugodzinna platyna. Polecam!
All this power … from a crystal?
Got the generator working
Trofeum związane z fabułą, nie do pominięcia. Jako Aidan, uruchom generator w pokoju dziadka przy użyciu kryształu. Ustaw dwa pokrętła z lewej strony na wartości, jakie pokaże kryształ. Aby uzyskać kod do wstukania na urządzeniu z prawej strony, zamknij roletę – pojawi się on na ścianie.
Trofeum związane z fabułą, nie do pominięcia. Jako Lily, szukając taty w Clonfirze, znajdziesz grób dziadka.
Avoided the consequences
Let Dougal take the blame
Trofeum związane z fabułą, nie do pominięcia. Chcąc obudzić Lily, wystrasz Dougala, zakładając na twarz maskę.
TROFEUM MOŻLIWE DO POMINIĘCIA. Jako Lily, gdy zjesz śniadanie i będziesz mógł spokojnie przechadzać się po domu, wejdź do pokoju dziadka i dziesięć razy zamknij i otwórz roletę, naciskając czerwony przycisk na podłodze obok łóżka.
But if you turn it this way …
Only placed the orb once
TROFEUM MOŻLIWE DO POMINIĘCIA. Gdy jako Aidan pierwszy raz trafisz do Clonfiry, będziesz musiał rozwiązać prostą zagadkę związaną z zasilaniem dwóch maszyn jedną kulą. Włóż kulę do lewej maszyny a następnie od razu ją podnieś i przenieś do prawej maszyny, co otworzy drzwi. Ręcznie zapisz stan gry przed wykonaniem próby. Aby odblokować trofeum musi Ci się to udać za pierwszym razem. Jeśli drzwi się nie otworzą, wczytaj stan gry i spróbuj ponownie.
Dam!
Overcome hurdles at the dam
Trofeum związane z fabułą, nie do pominięcia. Puchar odblokujesz, gdy jako Aidan skorzystasz z portalu w laboratorium Niny, przenosząc się ponownie do Clonfiry.
Didn’t panic
Attacked the swamp monster in less than 5 seconds
TROFEUM MOŻLIWE DO POMINIĘCIA. Jako Lily, gdy zostaniesz zaatakowana przez potwora na bagnach w Clonfirze, szybko użyj swój drewniany miecz na jego macce.
Godspeed Sir Fuzzle Puff
Travelled to Clonfira as Lily
Trofeum związane z fabułą, nie do pominięcia. Puchar odblokujesz, gdy jako Lily pierwszy raz skorzystasz z maszyny w szopie dziadka i przeniesiesz się do Clonfiry.
I did this all by myself
Make breakfast
Trofeum związane z fabułą, nie do pominięcia. Jako Lily, przygotuj sobie śniadanie, gotując wodę w kominku, wyjmując miskę z szafki i zdejmując płatki, wiszące pod sufitem.
I’m gonna call you Bugsy
Made a new friend
Trofeum związane z fabułą, nie do pominięcia. Kontrolując Lily w Clonfirze spotkasz nowego przyjaciela w postaci dużego, niebieskiego robaka.
Involving a certain microwave casserole
Ruined lunch
Trofeum związane z fabułą, nie do pominięcia. Puchar odblokujesz, gdy wyciągniesz z mikrofalówki magnetron i uciekniesz przez okno. Kolega Niny nie zje swojej zapiekanki.
It’s dangerous to go alone
Ask for a solution
TROFEUM MOŻLIWE DO POMINIĘCIA. Gra posiada wbudowany dwustopniowy system podpowiedzi. Wciskając i wybierając ‚hints’ z menu, możesz poprosić najpierw o podpowiedź, a następnie o rozwiązanie aktualnej zagadki. Pamiętaj, aby zrobić to tylko podczas jednego z przejść gry, aby nie zablokować sobie trofeów Let go of my hand i Probably used a walkthrough .
Let go of my hand
Didn’t ask for any solutions
TROFEUM MOŻLIWE DO POMINIĘCIA. W przeciwieństwie do It’s dangerous to go alone , ukończ cała grę bez korzystania z wbudowanych rozwiązań. Możesz poprosić o wskazówkę, lecz zablokuje to trofeum Probably used a walkthrough .
Merrrrrr?
Helped Merr fix a machine and return home
Trofeum związane z fabułą, nie do pominięcia. Jako Aidan, napraw maszynę Merra a następnie ustaw na teleporterze kod powrotu do domu, który uzyskasz kładąc czapkę Artura na czujniku przed zbiornikiem wodnym.
Never suspected a thing
Took out the informant
Trofeum związane z fabułą, nie do pominięcia. Jako Lily, pokonaj gnoma-strażnika swoim drewnianym mieczem.
No way to treat an ancient manuscript
Tried to lose the cavity magnetron
TROFEUM MOŻLIWE DO POMINIĘCIA. Gdy jako Aidan będziesz przechodzić przez tamę, gdzie spotkasz kota i ptaka, spróbuj wyrzucić zdobyty przed chwilą magnetron w przepaść.
Trofeum związane z fabułą, nie do pominięcia. Jako Lily, korzystając z pomocy Bugsy’ego, uratuj Aidena przed potworem.
Now, I am alone
Gave Merr what he wanted… sort of
Trofeum związane z fabuła, nie do pominięcia. Podczas ostatniej konfrontacji z Merrem, jako Lily, zmuś potwora do pokazania rodziny Merra.
Phone home
Where did you get that pattern?
TROFEUM MOŻLIWE DO POMINIĘCIA. Korzystając z maszyny w pokoju dziadka, wklep na panelu z prawej strony kod, który powinien być użyty w Clonfirze do powrotu do domu.
Probably used a walkthrough
Didn’t ask for any hints
TROFEUM MOŻLIWE DO POMINIĘCIA. Przejdź całą grę nie korzystając z ani jednej podpowiedzi wbudowanego systemu pomocy. Najlepiej zrób to podczas przechodzenia gry na czas.
Silly doggy
Distracted Dougal once only
TROFEUM MOŻLIWE DO POMINIĘCIA. Jako Lily, musisz ściągnąć płatki podwieszone pod sufitem, aby przygotować śniadanie. Niestety, Dougal Ci na to nie pozwoli. Odwróć jego uwagę, pokazując mu drzwi, po czym szybko czmychnij po płatki. Ręcznie zapisz stan gry przed wykonaniem próby. Aby odblokować trofeum musisz to zrobić za pierwszym podejściem. W przeciwnym wypadku wczytaj stan gry i spróbuj ponownie.
The Little Speedrun
Beat the game in less than 1 hour
TROFEUM MOŻLIWE DO POMINIĘCIA. Ukończenie gry w czasie mniejszym niż jedna godzina nie powinno być problemem, jak poznasz już rozwiązania wszystkich zagadek.
There and back again
Complete The Little Acre
Trofeum związane z fabułą, nie do pominięcia. Ukończ grę.
Welcome to Clonfira
Travelled to Clonfira as Aidan
Trofeum związane z fabułą, nie do pominięcia. Puchar odblokujesz, gdy po raz pierwszy skorzystasz z teleportera w szopie Artura i jako Aidan trafisz do Clonfiry.
Welcome to The Little Acre
Get dressed without waking Lily
Trofeum związane z fabułą, nie do pominięcia. Pierwsze trofeum w grze. Załóż spodnie, koszulę i buty i wymknij się córce po drabinie na dół.
When in doubt, dance it out
Solved the dance puzzle on your 1st try
TROFEUM MOŻLIWE DO POMINIĘCIA. Aby otworzyć pudełko, które znajdziesz w szopie Artura, musisz pokazać je Lily, a następnie po kolei wybrać te symbole, które odpowiadają jej ruchom. Filmik poniżej pokaże Ci, jak to zrobić. Dla pewności, ręcznie zapisz stan gry przed wykonaniem próby. Jeśli się pomylisz, trofeum zostanie zablokowane. Wczytaj zapisany wcześniej stan gry i spróbuj ponownie.
Wibble wobble
Apparently you’re ready for this jelly
TROFEUM MOŻLIWE DO POMINIĘCIA. Gdy jako Aidan będziesz pomagał Merrowi naprawić maszynę w Clonfirze, będziesz musiał przebić śrubokrętem dziwną maszynę, aby zmusić ją do wyplucia wody. Zanim to zrobisz, dotknij ją 10 razy, wciskając , aby odblokować puchar.
Materiał zrealizowany na bazie własnych doświadczeń z grą.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!
Materiał zrealizowany dzięki uprzejmości Premier Entertainment Arts Culture.