V-Rally 4 to wznowiona po latach kontynuacja uznanej serii gier rajdowych. Ma kilka naprawdę dobrze pomyślanych mechanizmów, ale niestety także nie brakuje jej niedoróbek technicznych z których najbardziej bolesnymi są fizyka jazdy, brak balansu poziomu trudności oraz zepsute czasówki na odcinkach rajdowych. Gdyby jednak udało się to naprawić po premierze mogłaby być to naprawdę przyjemna gra dla fanów szutrowych tras.
Krok po kroku:
UWAGA! Na początku zaznaczę, że gra może się czasami wysypać. Jeśli nastąpi to w trakcie zapisu, np. po ukończonym wyścigu jest duża szansa na to, że zostanie uszkodzony nasz save. Zdarzyło się to mojemu znajomemu i miał kilka godzin gry w plecy. Dlatego zalecam po każdej ukończonej sesji z grą zgrywać sobie zapis na pendrive, albo wrzucać w chmurę. Dzięki temu w razie czego nie stracimy za wiele cennego czasu.
Trofea Mistrz oraz Legenda oznaczyłem jako zglitchowane. Nie dlatego jednak, że nie wpadają po wygranych mistrzostwach. Problem stanowią całkowicie zepsute czasy wymagane do wygrania owych mistrzostw. Na części tras są dosłownie niemożliwe do ukończenia na sensownej pozycji. Ewidentnie nie były one testowane. Istnieje jednak pewien sposób na znaczne ułatwienie sobie każdego z mistrzostw które należy wygrać. Zapraszam do zapoznania się z nim w opisie pucharku Mistrz.
Na PSN dostępny jest dodatek do gry o nazwie V-Rally 4 – Career Booster. Kosztuje on 21zł. Z ciekawości zakupiłem go będąc umęczony niemożnością wygrania mistrzostw rajdowych. Opis wyjaśnia, że przyspiesza on postępy w trybie kariery, dzięki czemu można szybciej osiągnąć mistrzostwo. Jest to błąd. Ten booster bowiem generuje tylko mnożnik 1,25 zdobywanych pieniędzy w trybie kariery. Nie przyspiesza wcale możliwości zdobycia jakiegokolwiek mistrzostwa, gdyż na brak pieniędzy w grze nie można narzekać. Jeśli zastanawialiście się nad zakupem to odradzam. Pieniądze można i bez tego zgromadzić naprawdę szybko.
Od razu na początku gry polecam ogarnąć sobie pucharek Początkujący. Jest on dość dziwny i wymaga skasowania dotychczasowego zapisu gry w karierze. Więcej w opisie trofeum.
KROK I – Kariera
Proponuję zacząć sobie od trybu kariery, aczkolwiek jeśli mamy znajomego możemy na starcie zaliczyć sobie pucharki online, aby mieć je z głowy. W trybach sieciowych są dostępne wszystkie pojazdy, więc nie ma konieczności wcześniejszego ich zakupu w karierze. Swoja drogą jest to dobry sposób na przetestowanie niektórych wozów.
Po ukończeniu samouczka przyjdzie nam zakupić samochód do wyścigów Rally Cross, albo Rajdów. Polecam wybrać wtedy rajdy z uwagi na pucharek Fan rajdów, który wymaga ukończenia aż 500 odcinków. A dokonując tego wyboru przez początek gry będą nam na mapie świata pojawiać się właśnie tylko odcinki rajdowe. Po uzbieraniu dostatecznej kasy możemy potem kupić sobie pojazd do każdej z pozostałej kategorii. Wtedy uzyskamy też dostęp do wydarzeń z nią związanych. Część pojazdów wyższej kategorii jest zablokowana i aby móc je kupić musimy albo przejechać wymaganą ilość wydarzeń danej dyscypliny, albo kupić samochód o klasę niższy. Dobór pojazdów ma tu bardzo duże znaczenie, gdyż różnią się one modelem jazdy. Osobiście proponuję nie sugerować się punktami osiągów. Dają one pewien wgląd, ale najmocniejszy samochód wcale nie jest tym najlepszym. Kluczowe jest tu jak dobrze nam się go prowadzi. Postaram się w opisach pucharków dotyczących mistrzostw poszczególnych dyscyplin opisać pojazdy, które najlepiej się w moim przypadku sprawdzały.
Podczas zaliczania kariery kluczowe jest dobieranie wydarzeń. Dzielą się one na jedno gwiazdkowe, dwu gwiazdkowe, trzy gwiazdkowe, mistrzostwa, oraz mistrzostwa świata. Na początku zdecydowanie zalecam ograniczyć się do jednogwiazdkowych. Niestety gra ma bardzo niewyważony poziom trudności i przeskok na te kolejne wyścigi bywa trudny. Do samych mistrzostw startujmy już najlepiej na maksa ulepszonym samochodem ulubionym z kategorii. A i tak może być trudno. Szczególnie rajdy są męczące ze względu na źle zoptymalizowane czasówki, niezbyt wygodny model jazdy i fatalną fizykę.
Jak wspomniałem powyżej samochody należy ulepszać. Jest to bardziej skomplikowany proces niż w innych grach tego typu. Aby odblokowywać nowe części będziemy musieli zatrudniać inżynierów. Możemy zatrudnić jednego głównego inżyniera i trzech zwykłych. Każdy specjalizuje się w konkretnych podzespołach. Im wyższe statystyki danego parametru tym szybciej nasz zespół będzie odblokowywał kolejne ulepszenia. Wraz z postępem gry można zastępować członków zespołu bardziej doświadczonym personelem. By odblokować nowe części będziemy musieli wymaganą ilość dni danym pojazdem brać udział w wydarzeniach kariery. Upływ czasu jest tu istotny także ze względu na finanse. Co siedem dni bowiem trzeba wypłacać naszemu zespołowi pensję. Trzeba mieć to na uwadze podczas gromadzenia gotówki. Osobiście polecam zwolnić mechaników wszystkich poza głównym, aby ciąć koszty. Nie przydają się oni w niczym poza naprawą pojazdu w kilkudniowych trasach. A z doświadczenia powiem, że wóz nie niszczy się aż tak tragicznie, aby jeden mechanik nie dał rady.
Zdobywanie pieniędzy nie jest tu trudne. Wraz z postępem gry i ulepszaniem samochodów coraz łatwej będzie nam wygrywać w danych wyścigach i będziemy mogli zwiększać poziom trudności SI tak, aby np. zgarniać 125% nagrody. Szczególnie w tych jedno gwiazdkowych. W mistrzostwach radzę nie zawyżać poziomu. No chyba, że czujemy się naprawdę mocni w danej dyscyplinie. Bardzo dobrym źródłem dochodów są wydarzenia w centrum online trybu kariery. Pojawiają się tam losowo generowane wyścigi w których za pewną niewielką opłatą gracze biorą udział. Im więcej graczy bierze udział tym wyższa ogólna pula nagród. A im wyższy czas wykręcimy tym więcej zarobimy. Opłaca się korzystać, bo nawet za ostatnie miejsce zgarniamy więcej niż trzeba było wyłożyć na start. Dodatkowo podczas tych wyzwań nie upływa czas kariery, więc nie trzeba tu opłacać naszego teamu, ale też niestety nie ruszy się progres w odblokowywaniu ulepszeń do naszego samochodu. Biorąc udział w tych wydarzeniach warto jednak jechać dość ostrożnie, bo nie można restartować przejazdu. Każda kolejna próba pobicia czasu wymaga ponownego opłacenia wstępu.
KROK II – Online
W chwili premiery nie ma dużych problemów ze znalezieniem ludzi grających po sieci, ale z doświadczenia wiem, że multi w takich dość niszowych produkcjach szybko potrafi zrobić się pustawe. Szczęśliwie wystarczy nam jeden znajomy do pomocy, aby wszystko ogarnąć. Trofea online są jednak trochę czasochłonne, bo wymagają ukończenia po 25 wyścigów w każdej z dyscyplin, oraz ukończenie ogólnie aż 200 wyścigów, co swoje potrwa nawet w przypadku grindowaniu ze znajomym.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!
V-Rally 4 / V-Rally 4
Zdobyto wszystkie trofea w grze / Earn every trophy in the game
Gratuluje wytrwałym, którym się udało.
Żóltodziób / Rookie
Wygraj pierwszy wyścig w trybie V-Rally / Win your first Rally race in V-Rally Mode
Jeden z pierwszych pucharków do zdobycia. Wystarczy, że wygramy nasz pierwszy rajd w trybie kariery.
Świeżak / Newbie
Wygraj pierwszy wyścig V-Rally Cross w trybie V-Rally / Win your first V-Rally Cross race in V-Rally Mode
Kolejny pucharek związany z pierwszymi krokami w grze. Musimy wgrać wyścig Rally Cross w trybie kariery.
Nowicjusz / Novice
Wygraj pierwszy wyścig na szczyt w trybie V-Rally / Win your first Hillclimb race in V-Rally Mode
Następna dyscyplina, następne trofeum. Należy wygrać pierwszy wyścig na szczyt w trybie kariery.
Początkujący / Neophyte
Wygraj pierwszy wyścig gymkhana w trybie V-Rally / Win your first Extreme-Khana race in V-Rally Mode
Przedostatni pucharek w tym stylu. Musimy wygrać wyścig gymkhana w trybie kariery.
Praktykant / Apprentice
Wygraj pierwszy wyścig Buggy w trybie V-Rally / Win your first Buggy race in V-Rally Mode
Ostatnie trofeum związane z pierwszymi zwycięstwami. Musimy wygrać nasz pierwszy wyścig Buggy.
Mistrz / Champion
Wygraj pierwsze rajdowe mistrzostwa / Win your first rally championship
Rajd to klasyczna jazda z punktu do punktu wraz pilotem informującym nas o zbliżających się elementach trasy. Niestety jest to najtrudniejsza i najgorszej zaprojektowana część gry. Dużo czasówek jest zwyczajnie zepsutych i pobicie rekordów SI w pewnych fragmentach wydaje się nierealna. Osobiście przede wszystkim radzę unikać tras w Japonii. Są strasznie wąskie i bardzo łatwo tam coś zepsuć. Trafiają się mistrzostwa z różnymi wariantami tras. Najlepszym wyborem są te mistrzostwa, w których trafi się mniejsza ilość tras. No i musimy liczyć, że trafią nam się możliwe do ogarnięcia czasy. Wymaga to niestety sporo szczęścia. Wygranie tych mistrzostw będzie stanowić o naszym mieć, albo nie mieć platyny. Osobiście do tych konkretnych zawodów zdecydowanie polecam skorzystać z ułatwienia opisanego w pucharku Mistrz.
Polecane pojazdy:
- Ford Escort RS 1600 – najlepszy pojazd z pierwszej dostępniej trójki, jaką mamy do wyboru. W początkowej fazie gry daje radę.
- BMW M3 Rally – druga kategoria rajdowa. Samochód ma bardo dużą moc jak na swoją kategorię, ale dobre opanowanie go może wymagać już pewnych umiejętności.
- Lancia Delta HF Integrale Evoluzione – bardzo dobry wóz rajdowy. Świetnie trzyma się drogi i naprawdę wykręca dobre czasy.
- Lancia Delta S4 – mój ostateczny faworyt w tej kategorii wyścigów. Opanowanie wozu wymaga pewnej wprawy, ale kopa ma naprawdę niesamowitego. Żadnym innym samochodem nie osiągałem lepszych czasów.
- Mitsubishi Lancer Rally – bardzo dobrze trzyma się trasy, choć niestety brakuje mu mocy, aby ogarniać mistrzostwa.
- Cirtoen DS 3 Rally – klasyczny rajdowy wóz najwyższej kategorii. Dobrze trzyma się trasy, acz niestety nie powala osiągami.
- Volkswagen Polo R Rally – mój ulubiony samochód z 9 kategorii rajdowej. Dobrze trzyma się drogi, świetnie hamuje i rozwija dobre prędkości. Warto się w niego zaopatrzyć.
As / Ace
Wygraj pierwsze mistrzostwa w wyścigach V-Rally / Win your first rallycross championship
Rally Cross to wyścigi szóstki kierowców na torze. Mistrzostwa składają się z trzech faz na każdej z dostępnych tras. Najpierw musimy wygrać na 4 okrążeniach, a następnie jeszcze dwa razy na 6 okrążeniach. Należy pamiętać o zrobieniu tak zwanego okrążenia Jokera, które wymaga od nas przejechania dłuższego wariantu trasy. Osobiście polecam to ogarnąć na 1-2 okrążeniu, aby mieć z głowy. Pominiecie tego skutkuje 30 sekundową karą czasową. Uważajmy na fakt, że w przypadku zajęcia nawet pierwszej pozycji w pierwszym z trzech wyścigów na trasie możemy nie przejść dalej jeśli nasz ogólny czas będzie kiepski. Raz się na tym właśnie przejechałem i przegrałem mistrzostwa. Dobrze też wybrać mistrzostwa, które będą się składały z lubianych przez nas tras. Osobiście unikam toru w Anglii, bo strasznie łatwo tam wpaść w poślizg. Najbardziej lubię Japonię i Chiny. USA też jest do ogarnięcia tylko trzeba uważać na tym asfalcie. Rumunia zaś to kwestia dyskusyjna i zależy jak nam się będzie tam śmigać.
Polecane pojazdy:
- Renault Alpine A310 – pierwszy i jedyny wóz rajdowy jaki możemy kupić na starcie. Spokojnie daje radę w początkowej fazie gry, acz później trzeba się przesiąść na coś mocniejszego.
- Honda Civic Turbo – niespodziewanie okazał się to naprawdę dobry wóz. Maksymalnie ulepszony może dać radę nawet na mistrzostwach mimo, że jest klasę słabszy od najlepszych wozów.
- Volkswagen Polo RX – bardzo dobrze trzyma się drogi i nie zarzuca na zakrętach, niestety jednak jest zauważalnie wolniejszy od pozostałych samochodów w swojej klasie.
- Ford Focus RS RX – prawdziwa petarda. Nie ma nic szybszego w całej kategorii. Niestety jednak opanowanie tego pojazdu wymaga umiejętności. Bardzo łatwo jest nim wpaść w poślizg.
Góral / Mountaineer
Wygraj pierwsze mistrzostwa w wyścigu na szczyt / Win your first hillclimb championship
Wyścig na szczyt charakteryzuje się osiąganiem dużych prędkości na asfaltowych trasach z raczej łagodnymi zakrętami. Jest to najłatwiejsza dyscyplina do opanowania. Mało co tu hamujemy i staramy się utrzymywać stale jak najwyższą prędkość. Zakręty najlepiej ogarniać na pół-gazie. Przyczepność pojazdów jest wysoka, więc nie musimy się martwić, że nagle nas gdzieś wywali. Są trzy lokacje tras w wariancie wjazdu na górę oraz zjazdu z góry podzielone na mniejsze fragmenty, lub dostępne w całości. Najprostsza jest tu Rumunia na której bez problemu można sobie np. zdobywać gotówkę. W USA jest nieco trudniej, ale też jak zapamiętamy gdzie uważać można spokojnie wygrać. Problemem jest jedynie trasa w Chinach. Ma bardzo ciasne, niebezpieczne momenty gdzie nie mamy w ogóle pobocza a jedynie kanciaste barierki i jeszcze gorsze skały. Bardzo łatwo tam się rozwalić, a SI potrafi na niektórych fragmentach osiągać przegięte czasy. Mistrzostwa zawsze składają się z jednej trasy z każdego regionu. Nie martwcie się jak zrąbiecie w Chinach. Jeśli mimo to wygracie w USA oraz Rumuni można nadal wygrać mistrzostwo. Ja wygrałem raz nawet mimo, iż w Chinach zająłem ostatnie miejsce.
Polecane pojazdy:
- BMW 3 Series – pierwszy wóz jaki możemy zakupić do tej dyscypliny. W zasadzie maksymalnie ulepszony może nam wystarczyć na mistrzostwa. Osobiście właśnie nim wygrałem swoje pierwsze mistrzostwa w grze.
- Suzuki SX4 Pikes Peak – nie ma nic mocniejszego w tej kategorii. Przyspieszenia nie ma zawrotnego, ale jak się rozpędzi to wykręca naprawdę konkretne czasy. W dodatku posiada też bardzo dobre hamulce. Zdecydowanie polecam jako ostateczny wóz do tej kategorii.
Wirtuoz / Virtuoso
Wygraj pierwsze mistrzostwa w ekstremalnych gymkhanach / Win your first Extreme-Khana championship
Ekstremalna gymkhana to nic innego jak czasówka na driftowych trasach. Trasy te są dość skomplikowane i podstawową sprawą jest je zapamiętać. Nie wolno też podczas jazdy wpadać na pachołki bo są za to kary czasowe. Jest to dość łatwa do ugrania dyscyplina. Rozsądne korzystanie z hamulca pozwala spokojnie wygrać. Jedynie trasa na piasku w Niger jest dość irytująca, ale też bez przesady.
Polecane pojazdy:
- Mitsubishi Lancer Evolution X – bardzo dobry samochód do wygrania mistrzostw. Nie rzuca nim na zakrętach, dobrze się prowadzi i osiąga sensowne prędkości. Osobiście jest to mój ulubiony wóz z tej kategorii. Maksymalnie ulepszony bez problemu pozwoli wygrać mistrzostwa.
- Ford Mustang Fastback – najmocniejsza maszyna w tej kategorii. Jeśli mamy czymś bić rekordy to to jest dobry wybór. Niestety jednak wymaga on już trochę umiejętności, aby dać się okiełznać.
Zawodowiec / Professional
Wygraj pierwsze mistrzostwa w wyścigach Bugg / Win your first buggy championship
Wyścigi Buggy potrafią być dość mocno irytujące ze względu na fatalną fizykę gry. W dużej mierze bowiem na trasach trafiają się hopy i nierówności. Zdecydowanie podczas jazdy polecam przyhamowywać przed każdym wyskokiem i puścić gaz tuż przed lądowaniem. Kluczowe jest tu też poznanie tych krótkich tras i najlepszych opcji ich przejazdu. Podobnie jak w Rally Crossie mistrzostwa składają się z trzech faz na każdej trasie. Polecam oszczędnie z rozpędzaniem się i powinniśmy dać radę. Tak samo również uważajmy na fakt, że w przypadku zajęcia nawet pierwszej pozycji w pierwszym z trzech wyścigów na trasie możemy nie przejść dalej jeśli nasz ogólny czas będzie kiepski.
Polecane pojazdy:
- Volkswagen Bettle Buggy – pierwszy samochód z tej kategorii jaki możemy nabyć. W początkowej fazie gry spokojnie może dawać radę.
- Tantum Sand Truck – osobiście mój faworyt w tej klasie. Nie zrzuca nim tak strasznie, a potrafi osiągnąć sensowne prędkości. Najdroższy z wszystkich pojazdów Buggy, ale wart swojej ceny.
Hat-trick / Hat trick
Wygraj 3 wyścigi w Szybkiej grze online / Win 3 Quick Game races online
Proste trofeum online. Musimy wygrać 3 wyścigi w grze online. Nie muszą być pod rząd, wystarczy ogólnie trzy razy wygrać. Co ciekawe wcale nie musimy korzystać z opcji szybkiej gry jak sugeruje opis. Ja zdobyłem ten pucharek na sesji gry do której otrzymałem zaproszenie od znajomego.
Perfekcjonista / Operation
Ukończ wyścig bez żadnej kolizji / Finish a race without any collision
Dość klasyczne trofeum. Warto zaznaczyć, że nie musimy wyścigu wygrać, co znacząco ułatwia sprawę. Polecam zrobić to podczas wyścigu na szczyt w Rumunii. Jest to wygodna trasa do spokojnego jej pokonania bez żadnej kolizji. Jeśli w nic nie przyhaczyliśmy po ukończonym wyścigu otrzymamy pucharek.
Kolekcjoner / Collector
Kup wszystkie samochody / Get all the cars of the game
Samochody mamy możliwość kupować w trybie kariery. Dostępnych jest 28 samochodów kategorii Rajd, 7 samochodów kategorii Rally Cross, 5 samochodów kategorii Wyścigów na szczyt, 5 samochodów kategorii Buggy, oraz 5 samochodów kategorii Ekstremalna Gymkhana. Sumując mamy do kupienia dokładnie 50 samochodów. Będzie to wymagało dość sporych nakładów finansowych, ale zarabianie w grze nie stanowi problemu. Polecam korzystać codziennie z zakładki centrum online w trybie kariery. Wyścigi z podstawową pulą nagród 100 000$ oraz 50 000$ wygenerują nam za parę godzin duży zastrzyk gotówki nawet jeśli zajmiemy nie najlepszą pozycję wśród innych startujących graczy. Można też wpadać na te z pulą nagród 20 000$, bo częściej się zmieniają na kolejne. Pule nagród rosną wraz z ilością biorących udział graczy, więc czasami zarobek potrafi być naprawdę konkretny.
Fan rajdów / Rally fan
Ukończ 500 różnych odcinków rajdowych / Complete 500 different rally stages
To jest najbardziej czasochłonne trofeum w całej grze i jedno z ostatnich jakie zdobędziemy. Ukończenie 500 odcinków rajdowych liczy się tylko w trybie kariery, dlatego polecam od początku brać udział w pojawiających się wydarzeniach tego typu. Niestety nie ma statystyki wskazującej ile odcinków mamy już zaliczonych. Co prawda w centrum aktywności pokazuje nam ilość rozegranych wyścigów każdej z kategorii, ale nie wiadomo czemu zliczany jest tam też każdy restart trasy, a te do pucharka się nie wliczają. Dlatego będziemy musieli tak na ślepo mniej więcej sobie wyliczać ile już udało nam się przejechać.
Mechanik / Mechanic
Zmodernizuj pierwszy raz samochód / Upgrade a car for the first time
Proste trofeum możliwe do zdobycia w początkowej fazie gry. Zobacz opis: Pokazówka.
Legenda / Mythical
Zostań mistrzem świata we wszystkich trybach gry / Become world champion in all game modes
Aby zdobyć ten pucharek będziemy musieli wygrać zwykłe mistrzostwa w każdej kategorii, a następnie mistrzostwa świata. Nie różnią się one od siebie niczym. Poziom trudności jest identyczny w obu. Problemem jest przede wszystkim rajd o którym już pisałem we wstępie poradnika. Oprócz tego irytujący jest fakt iż mistrzostwa losowo pojawiają się na mapie świata dlatego może przyjść nam bardzo długo czekać na pojawienie się danego wydarzenia. Startując musimy dobrać swój najlepszy samochód, bo zawody potrafią czasem dać w kość. Zdobyte puchary możemy sobie zobaczyć w centrum aktywności w drugiej zakładce. Wbrew jednak zamieszczonej tam informacji aby zdobyć mistrzostwa świata nie możemy być w pierwszej 3. Koniecznie należy wygrać mistrzostwa na pierwszej pozycji. Zajmie nam to trochę czasu nim uda się wszystko ogarnąć. Generalnie nie trzeba wygrywać każdego pojedynczego wyścigu w danych mistrzostwach, ale nigdy nie wiadomo jak spadniemy w tabeli, gdy nam gorzej gdzieś wyjdzie. Ja raz tak zepsułem Ekstremalną Gymkhane. Byłem pierwszy na czterech trasach, na ostatniej zrąbałem i ostatecznie w kwalifikacji byłem już tylko drugi. Dlatego warto uważać, gdyż nie wiadomo kiedy nam się na mapie pojawi kolejna szansa na wzięcie udziału w mistrzostwach.
TRIK NA WYGRANIE MISTRZOSTW: Jeśli nie dajemy rady wygrać konkretnych mistrzostw istnieje pewien sposób, aby ułatwić sobie zwycięstwo. Jest on szczególnie przydatny w przypadku rajdów, których wygranie w normalny sposób graniczy z cudem. Otóż musimy startować w zwykłych wyścigach jedno, dwu i trzy gwiazdkowych osiągając bardzo słabe czasy. Najlepiej dojeżdżać do mety ze stratą 2-3 minut. Następne mistrzostwa, które się pojawią na mapie świata będą miały poziom trudności dopasowany do naszych marnych wyników i powinno nam się je bez większych problemów wygrać. Działa to w każdej z kategorii zarówno dla zwykłych mistrzostw, jak i dla mistrzostw świata. Mistrzostwa świata pojawiają się na mapie losowo, ale aby przyspieszyć sprawę po przegraniu 3-5 wyścigów wedle opisanej metody możemy w każdych następnych zawodach od razu po starcie się wycofywać tak długo, aż na mapie pojawią się oczekiwane mistrzostwa. Dodatkowo warto też zatrudnić menadżera specjalizującego się w wyścigach poszukiwanej kategorii. Zwiększy to szansę na wystąpienie oczekiwanych zawodów.
Poślizgi / Slippery
Wykonaj drift na 30 m / Drift 30m in one go
Z driftowaniem nie ma większych problemów. Zaliczenie tych wymaganych 30 m wpadnie nam zapewne w jednym z pierwszych wyścigów jakie rozegramy.
Król driftu / Drift king
Wykonaj drift na 1000 m / Drift a total of 1000m
Wymagany tysiak jest już nieco trudniejszy do wykonania, aczkolwiek też nie stanowi większego problemu. Łatwo driftować można przede wszystkim na ekstremalnej gymkhanie oraz wyścigach rally cross. Można to zrobić na szybkiej rozgrywce starając się przede wszystkim ślizgać. Osobiście bardzo polecam do tego samochód Ford Focus RS RX. On lubi się ślizgać.
Pływak / Swimmer
Przejedź przez 30 kałuż / Go through 30 water puddles
Kałuże trafiają się na niektórych trasach rajdowych. Wymaganą ilość spokojnie przejedziemy podczas zdobywania platyny. Nie ma się co tym w ogóle przejmować.
Filmowiec / Director
Wypróbuj wszystkie widoki w grze / Try all in game cameras
Pucharek możliwy do zdobycia już w samouczku. Gra sama nas tam poinformuje o możliwości zmiany ustawienia kamery w grze. Wystarczy, że sprawdzimy wszystkie dowolne warianty wciskając .
Handlowiec / Trader
Zarób co najmniej milion dolarów (łącznie) / Earn at least 1 million dollars (cumulative)
Milionem dolarów nie ma się co przejmować. Spokojnie zarobimy tyle kasy podczas przechodzenia trybu kariery.
Bankowiec / Banker
Osiągnij stan konta w wysokości miliona dolarów / Reach a one million dollars balance
Pucharek podobny do powyższego. Z tym jednak, że musimy mieć w jednym momencie na koncie minimum milion dolarów. Zarabianie w grze nie stanowi problemu. Gdy już zdobędziemy konkretny samochód możemy brać udział w dwu i trzy gwiazdkowych zawodach podwyższając poziom SI, aby zdobywać 125% nagród. Wpada wtedy dużo kasy. Dodatkowo wspomniane na początku poradnika wydarzenia online też pozwalają zdobyć bardzo duże kwoty. Mu udało się tam zgarniać nawet po 160 000 mimo, że nie byłem na podium w czasówek graczy.
Pierwsza próba / First try
Rozegraj pierwszy wyścig online / Play your first online race
Szybki pucharek. Wystarczy, że ukończymy jakikolwiek wyścig online na dowolnej pozycji.
Podróżnik / Adventurer
Przejedź łącznie co najmniej 3000 km wszystkimi modelami samochodów / Drive at least 3000 kms all modes combined
Przejechanie tych 3000 km będzie wymagało trochę czasu, ale spokojnie przebijemy ten wynik kończąc tryb kariery. Całe szczęście nie chodzi tu o przejechanie każdym z samochodów wymaganej ilości. Po prostu łącznie musimy mieć przebyty dystans 3000 km przynajmniej raz prowadząc dowolny samochód z każdej kategorii. W każdej chwili możemy sprawdzić nasz przebieg wchodząc w menu głównym w DODATKI, a następnie STATYSTYKI.
A potem był tylko jeden / It needed one
Ukończ wyścig na ostatnim miejscu / End last in a race
Tym bym się nie martwił. Nawet jeśli jesteśmy tak dobrzy, że nie schodzimy z podium możemy odłożyć dumę na bok i dojechać na końcu stawki. Osobiście na pierwszym wyścigu poszło mi tak źle, że to zdobyłem. Tryb gry nie ma znaczenia.
Wielozadaniowiec / Multitask
Kup samochód z każdej kategorii / Purchase a car of each gamemode
Trofeum nie do pominięcia podczas przechodzenia trybu kariery. Siłą rzeczy i tak będziemy musieli nie tylko kupić po jednym wozie, aby w ogóle móc wystartować w wyścigach, ale też i kupić wszystkie do trofeum Kolekcjoner. Pucharek wpadnie jak tylko nasz garaż odwiedzi co najmniej jeden samochód z każdej dostępnej kategorii.
Świat należy do Ciebie / The world is mine
Ukończ wyścig w każdym kraju / Make at least one race in all countries
Zdobycie tego trofeum będzie wymagało skorzystania z każdej z dyscyplin dostępnych w grze. Prawdopodobnie zdobędziemy je podczas przechodzenia trybu kariery. Wystarczy ukończyć przynajmniej jedne zawody w każdym z dostępnych w grze krajów. Oprócz wymienionych poniżej jest też tor treningowy w Kanadzie, ale tam jedynie możemy protestować samochody przed zakupem.
Lista Krajów:
- USA
- Boliwia
- RPA
- Kenia
- Niger
- Anglia
- Ruminia
- Malezja
- Chiny
- Japonia
- Rosja
Świetna jazda, McCloud / Well played McCloud
Zalicz 5 obrotów w wyścigu / Perform 5 barrel rolls in a race
To trofeum polecam sobie wbić w trybie szybkiej rozgrywki. Wybieramy tam z zakładki Rajd trasę: Dolina Pomników – USA, Odcinek 2. Poziom trudności, samochód oraz warunki pogodowe nie mają znaczenia. Jedziemy kawałek trasy, aż dotrzemy do miejsca grze po prawej stronie będziemy mieli sporą przepaść. Podjeżdżamy jak na widocznym screenie i staramy się spaść, aby samochód się przeturlał. Powtarzamy to parokrotnie, aż otrzymamy pucharek.
Pokazówka / Poser
Zrób co najmniej 10 modernizacji samochodu / Make at least 10 car upgrades
Ulepszenia samochodów to podstawa jeśli chcemy wygrywać mistrzostwa. Dobrze jak najszybciej skompletować zespół inżynierów, by zwiększyć szybkość odblokowywania kolejnych części. Wraz z upływającym czasem użytkowania danego samochodu nasz team będzie pozwalał ulepszyć różne podzespoły pojazdu. Aby otrzymać pucharek wystarczy kupić 10 takich ulepszeń.
Ewolucja / Evolution
Skompletuj zespół inżynierów / Complete a team of engineers
Trofeum powiązane z powyższym. Inżynierowie są bardzo przydatnymi członkami teamu, gdyż opracowują ulepszenia dla naszych samochodów. Aby skompletować cały team będziemy musieli mieć zatrudnionego jednego głównego inżyniera i trójkę zwykłych. Wraz z upływającym w grze czasem pojawiają się nowe możliwości zatrudniania załogi. Sprawdzać nasz team i przeglądać oferty możemy w naszej „bazie” w zakładce zarządzanie zespołem.
Wszechstronność / Versatile
Ukończ wyścig online w każdej kategorii / Complete a race online in each category
Biorąc pod uwagę pozostałe pucharki ten nam wpadnie przy okazji. Wystarczy, że ukończymy przynajmniej po jednym wyścigu w każdej z kategorii: rajd, rally cross, wyścig na wzgórze, buggy oraz gymkhana.
Ekspansjonista / Expansionist
Zatrudnij pierwszego członka załogi w trybie V-Rally / Hire your first crew member in V-Rally Mode
Jeden z pierwszych pucharków jaki możemy zdobyć. W pewnym momencie gra pokazuje nam opcje zarządzania zespołem i pozwala rekrutować nowego członka. Po wykonaniu tej czynności trofeum jest nasze.
Niepowtarzalny / Unique
Dopasuj swoją pierwszą tablicę rejestracyjną / Customize your first car plate
Bardzo proste trofeum. Wystarczy, że wejdziemy do naszej „bazy”, wybierzemy zakładkę garaż i tam przy dowolnym z samochodów skorzystamy z opcji personalizuj. Jedną z możliwości jest zmiana tekstu na tablicy rejestracyjnej. Wpisujemy cokolwiek i pucharek jest nasz.
Naprzód, Stephen! / Go Stephen!
Wygraj bez używania hamulca / Win a race without using the brakes
Najszybszym i najprostszym sposobem na ten pucharek jest skorzystanie z szybkiej rozgrywki. Wybieramy zakładkę wyścigów Buggy, kraj Kenia, Trasa 3. Poziom trudności ustawiamy bardzo łatwy. Z pojazdów polecam Tantum Sand Truck. Ta trasa jest naprawdę łatwa i spokojnie można ją wygrać bez hamowania. Przy zakrętach po prostu puszczajmy gaz. Polecam zdjąć w ogóle palec z przycisku hamowania, aby nas nie kusił. Wystarczy, że wygramy ten wyścig i trofeum jest nasze.
Gorąca sztuka / Hot rod
Ukończ co najmniej 25 wydarzeń online w rajdach / End at least 25 online Rally events
Ukończenie 25 rajdów trochę trwa, bo nawet najkrótsze tory zajmują trochę czasu. Dobrze jest to ogarnąć ze znajomym. Polecam sprawdzać najkrótsze warianty każdej z tras i wybrać sobie ostatecznie ulubioną. Jest to dobry tryb na przetestowania różnych samochodów szukając faworyta do tej klasy.
Dżoker / Joker
Ukończ co najmniej 25 wydarzeń online w wyścigach V-Rally / End at least 25 rallycross races online
Ukończenie 25 wyścigów rally cross też trochę zajmuje, bo trzeba te 6 okrążeń kończyć. Do grindowania ze znajomym zdecydowanie polecam trasę Mount Rainier – USA, Trasa 1. Jest najkrótsza i spokojnie można kończyć jedno okrążenie w czasie około 30 sekund. Przy okazji warto protestować samochody.
Góral / Climber
Ukończ co najmniej 25 wydarzeń online w wyścigach na szczyt / End at least 25 hillclimb races online
Ukończenie 25 wyścigów na szczyt jest najszybsze do ogarnięcia. Do grindowania z tras najlepiej nadaje się Rumunia, Krótka, Od A do B. Każdy wyścig można spokojnie kończyć w około 1m, 20s.
Purysta / Purist
Ukończ co najmniej 25 wydarzeń online w ekstremalnych gymkhanach / End at least 25 rallycross races online
Ukończenie 25 ekstremalnych gymkhan nie wydaje się strasznie długie. Do grindowania osobiście wybrałem trasę Kapsztad – RPA, aczkolwiek inne też się naddadzą jeśli je lubicie. Jedynie Niger bym odrzucił z możliwych opcji.
Wszystkie tereny / Off road
Ukończ co najmniej 25 wydarzeń online w wyścigach Buggy / End at least 25 buggy races online
Ukończenie 25 wyścigów Buggy jest dość szybkie i proste. Do grindowania świetnie sprawdza się Kenia, Trasa 3. Bardzo wygodnie się tam jedzie, nie ma jakiś irytujących hop, czy ostrych zakrętów.
Kangur / Kangaroo
Wykonaj skok na ponad 40 m / Jump at least 40m in one go
Wykonanie wymaganego skoku jest do zrobienia w kategorii wyścigów buggy. Osobiście zrobiłem to na mapie Syberia, Trasa 3. W tym wyścigu po przejechaniu zakrętu w wydrążonym śniegowym tunelu wyjeżdżamy na zamarznięte jeziorko. Tam od razu na początku dostrzeżemy górkę. Jeśli jedziemy szybko możemy się na niej nieźle wybić. Na innych trasach w tej dyscyplinie jednak też powinno być sporo okazji do zdobycia tego trofeum.
Debeściak / Stakhanovist
Ukończ łącznie co najmniej 200 wydarzeń online we wszystkich trybach gry / End at least 200 online events in all modes combined
Dwieście wydarzeń online to niestety dość sporo. Tym bardziej jest to męczące, że w tych wyścigach nic nie zdobywamy. Ot po prostu jedziemy. Wliczając inne olninowe pucharki – 25 Rajdów + 25 Rally Cross + 25 Wyścigów na wzgórze + 25 Wyścigów Buggy + 25 Ekstremalnych Gymkhan = 125 wyścigów. Przyjdzie nam więc jeszcze do tegoż pucharka ukończyć 75 dodatkowych wydarzeń. Osobiście polecałbym grindować z opisem pucharka Góral. To jest raczej najszybszy sposób na uporanie się z tym trofeum.
Nocny marek / Nocturnal vision
Ukończ łącznie co najmniej 25 nocnych wydarzeń we wszystkich trybach gry / End at least 25 night races all modes combined
Trofeum powinno wpaść normalnie w trybie kariery. Niestety nie jest nigdzie zaznaczone przy wyborze wydarzeń w jakich godzinach się one odbywają. Nocne wyścigi mogą się trafić w dyscyplinach Rajdu i Rally Cross. Jeśli z jakiegoś powodu nie wpadnie nam to w trybie kariery to możemy udać się do szybkiej rozgrywki i tam sobie już wybrać konkretną porę dnia.
Finezja / Dexterous
Ukończ bez kar wydarzenie w ekstremalnej gymkhanie / End a Extreme-Khana race without any penalty
W zasadzie na tym polega wydarzenie gymkhamy, aby nie otrzymywać kar. W innym wypadku szybko przegramy. Generalnie chodzi o to, aby podczas tej dyscypliny nie przyhaczyć o żaden pachołek. Nie powinno to stanowić żadnego problemu. Wystarczy nie przeginać z gazem i spokojnie opanujemy takie przejazdy.
Meteorolog / Meteorologist
Ukończ co najmniej jedno wydarzenie w każdych warunkach pogodowych / End at least one race in each weather condition
Trofeum powinno wpaść podczas przechodzenia trybu kariery. Część warunków pogodowych jest dostępnych tylko w określonych dyscyplinach i lokalizacjach. Gdyby nie udało nam się tego wbić do zakończenia kariery możemy w szybkiej rozgrywce sobie podobierać każdą z dostępnych możliwości wedle uznania.
Warunki pogodowe:
- Czyste niebo
- Pochmurno
- Deszcz
- Ulewa
- Śnieg
- Głęboki śnieg
- Mgliście
Gazela / Gazelle
Wykonaj co najmniej 250 skoków / Jump at least 250 times
Tym pucharkiem bym się w ogóle nie martwił. Fizyka w grze sprawia wrażenie jakby samochody ważyły tyle co pudło po butach, więc oderwać je od ziemi to żaden problem. Nie kończy się to zwykle dla nas najlepiej, ale nie unikniemy tego pucharka.
Lotnik / Airborne
Wykonaj skoki na łączną odległość 2000 m / Jump at least a total of 2000m
Pucharek w sumie równoważny z powyższym. Zamiast konkretnej ilości skoków mamy dystans do przebycia w powietrzu. Szybko można to uzbierać w wyciach buggy. Tam niektóre trasy wymagają od nas skakania, więc siłą rzeczy można to ugrać.
Początkujący / Beginner
Rozpocznij nową karierę / Start a new career
Ten pucharek jest najprawdopodobniej błędnie skonstruowany. Wymaga on rozpoczęcia nowej kariery, a gra nie posiada takiej opcji. Przed zdobyciem tego trofeum musimy sobie zgrać zapis na pendrive, albo wrzucić w chmurę jeśli mamy ugrany jakiś progres i szkoda nam go stracić. Jedynym bowiem wyjściem jest odpalenie z menu głównego opcji, wybranie zakładki dane i tam usunięcie naszego dotychczasowego zapisu. Potem ponownie rozpoczynamy tryb kariery, przechodzimy samouczek i po przejechaniu trasy VW Polo otrzymamy pucharek. Sami powiedzcie, jaki sens ma ten pucharek?
Teleportacja / Teleportation
Skorzystaj z ręcznego przywrócenia na trasę po raz pierwszy / Use the manual respawn for the first time
Jedno z pierwszych trofeów jakie możemy wbić. Wystarczy, że np. w samouczku przytrzymamy i gra nas postawi na trasie.
Teleportuj mnie, Scotty / Good job Scotty
Skorzystaj z ręcznego przywrócenia na trasę 100 razy / Use the manual respawn 100 times
Kumulacyjne trofeum związane z powyższą czynnością. Osobiście w trybie kariery unikałem tej opcji jak mogłem, bo każde z niej skorzystanie dolicza nam bolesne kary czasowe. A automatyczne postawienie przez grę czasem obejdzie się bez kary. Dlatego też polecam sobie w szybkiej rozgrywce odpalić dowolny wyścig i spamować przycisk, aż otrzymamy pucharek.