O A Way Out po raz pierwszy usłyszałem z targów E3 w 2017 roku. Gra od studia Hazelight Studios, które mają już w swoim dorobku – Brothers. Zaprezentowana produkcja to rozgrywka kooperacyjna w trybie podzielonego ekranu, w której dwóch graczy będzie musiało uciec z więzienia. Jako miłośnik wielkich produkcji filmowych, takich jak Skazani na Shawshank czy Ucieczka z Alcatraz oraz serialu Prison Break, nie mogłem przejść obojętnie obok tego tytułu i osobiście się nie zawiodłem.
W grze wcielamy się w dwóch więźniów: Leo i Vincenta. Pierwszy jest porywczy i lubi żartować, potrafi problemy rozwiązywać pięścią lub kogoś nastraszyć. Vincent jest spokojny i rozsądny, stara się unikać konfliktowych rozwiązań. Tak więc przy wyborze postaci, możemy wybrać tego, który swoją osobowością jest nam bliski.
Kiedy już postacie zapoznają się w wiezieniu, odkrywają, że coś ich łączy. Wtedy to postanawiają razem uciec. Po tym tak naprawdę zacznie się wspólna gra i kombinowanie, jak znaleźć się za murami placówki. Osobiście dostałem taki powiew świeżości w gameplayu, jak nigdy dotąd. Już samo skrobanie otworu za muszlą klozetową daje niesamowity efekt współpracy i komunikacji dwóch osób. Kiedy to partner obserwuje korytarz, czy strażnik nie zbliża się do celi, a my dłutem skrobiemy otwór. Później doświadczyliśmy różnych metod rozwiązania problemów. Na przykład, musimy przemycić klucz do celi z warsztatu. Drzwi są chronione bramką elektryczną, która wykrywa metal. W tym miejscu możemy wyłączyć zasilanie bramki lub też przekazać klucz przez mały otwór klimatyzacyjny. Są też akcje, w których niezbędny jest nasz partner. Jak na przykład wspólna wspinaczka, kiedy jesteśmy oparci plecami do siebie, czy też podsadzić partnera, aby ten dostał się wyżej.
Za więzieniem również czeka nas masa różnych gameplayowych fragmentów. Przyjdzie nam wspólnie wiosłować, eksplorować tereny, rozwiązywać łamigłówki, uciekać przed policją, skradać się, a nawet na sam koniec dostaniemy elementy strzelanki, na które bym przymknął oko. Każda postać będzie chciała na swój sposób rozwiązać problem, a my wspólnie musimy podjąć decyzję. Po dotarciu na farmę będziemy musieli wybrać, czy obezwładnić staruszków, czy wypuścić konie. Wybór należy do Was.
Sama gra to istny podział ekranów. Głównie każda postać będzie miała swoją połowę wraz z kamerą, ekran potrafi się podzielić w pionie i poziomie. Lokacje są tu ciekawe i zadbano o szczegóły, bardzo ładnie jest zrobiona farma, gdzie można odczuć wiejski klimat. Choć nie jest to tytuł AAA, to graficznie trzyma poziom. W grze znajdziemy również dużo minigierek takie jak: rzut podkową czy rzutkami, gra na automacie bądź baseball, w których możemy rywalizować z partnerem. Pozwolą nam oderwać się choć na chwile od fabuły, która niestety jest strasznie liniowa, ale uwierzcie gra wciąga i na pewno każdy będzie ciekaw, jak zakończy się historia dwóch więźniów.
Gra oferuje bardzo prosty zestaw pucharków. Każdy polega na odnalezieniu jakiejś określonej rzeczy lub osoby i wykonania na niej jakiejś czynności. Co niektóre pucharki, potrafią spowodować uśmiech na twarzy czy wybuch śmiechu. Tak więc, zdobycie platyny, nie powinno sprawić Wam najmniejszych problemów.
Tym samym chciałbym podziękować mojemu partnerowi z celi – BaQene za wspólną grę oraz zdobycie platyny. W tym miejscu chciałbym się pochwalić, jako pierwsi na świecie zdobyliśmy platynę w tej grze. Osobiście dla mnie, jako trophy huntera niesamowite osiągnięcie, z którego nie będę się ukrywał – bardzo się cieszę.
Podsumowując… A Way Out to naprawdę świetna produkcja, razem ze znajomym przez sieć czy z drugą osobą na kanapie będziecie się świetnie bawić. Historia jest bardzo dobra, a końcówka daje niesamowitego twista. W pierwszej kolejności polecam znaleźć partnera, później przeżyć sensacyjną opowieść i na koniec zdobyć bardzo prostą platynkę.
Gra jest podzielona na rozdziały, a te jeszcze na podrozdziały, dzięki którym nie musimy powtarzać większych fragmentów gry, aby zdobyć pominięte trofea. Te natomiast są związane z różnymi przedmiotami, które trzeba odnaleźć i wykonać na nich jakąś czynność.
Tak więc, w pierwszej kolejności polecam skupić się na fabule, a później zerknąć do poradnika i wbić to co brakuje do platyny. Jeśli natomiast w poznawaniu fabuły nie przeszkadza wam zdobywanie trofeów, to poniżej przygotowałem rozpiskę rozdziałów i jakie pucharki możemy w nich zdobyć.
UWAGA: Jeśli decydujesz się na platynę, bez powtarzania rozdziałów to wiedz, że czytając dalej możesz poznać lekkie spoilery fabularne, robisz to na własną odpowiedzialność. Dodam jeszcze taką ciekawostkę, że gry nie musimy kończyć, aby zdobyć upragnioną platynę.
Natomiast po dotarciu do rodziny zdobędziemy:
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!
Wszystkie drogi ucieczki / All The Ways Out
Zbierz wszystkie trofea / Collect all trophies
Gratulacje! 🙂
Wolność / Freedom
Udało ci się uwolnić kogoś z niewoli. / You freed someone from captivity.
Pucharek zdobędziemy w rozdziale Ucieczka / Ucieczka z więzienia.
Podczas ucieczki z więzienia będziemy musieli przejść przez biuro naczelnika. Po wybiciu szyby i wdrapaniu się do pomieszczenia, udajemy się na balkon na którym znajdziemy klatkę z papugą. Wystarczy wypuścić ptaka na wolność i pucharek wpadnie nam na konto.
Chwila wytchnienia / Take A Breather
Przyszła pora na przerwę. / You took a break from it all.
Pucharek zdobędziemy w rozdziale Zbiegowie / Chwila wytchnienia.
Po ucieczce z wiezienia trafimy do lasu. Po krótkim przerywniku filmowym i zaraz po tym, jak dostaniemy kontrolę nad postacią udajemy się na prawo w stronę wodospadu. Przeskakujemy kilka skał i dochodzimy do miejsca, gdzie będzie można usiąść na skale. Oczywiście razem z kumplem siadamy na niej i czekamy za pucharkiem.
Harmonia / In Sync
Muzyka grała w jednym rytmie. / Music was played in harmony.
Pucharek zdobędziemy w rozdziale Zbiegowie / Farma.
Po wyjściu z lasu trafimy na farmę. Po obezwładnieniu staruszków lub wypuszczeniu koni, dostaniemy większą możliwość zwiedzenia posiadłości. Udajemy się do salonu i łapiemy za instrumenty muzyczne. Tutaj ważna uwaga: Vincent zasiada za pianinem, a Leo łapie za banjo. Wybieramy poziom łatwy i musimy 20 razy perfekcyjnie trafić w przyciski. Po uruchomieniu krótkiej scenki pucharek wskoczy na konto.
Jeżeli odwrotnie wybierzemy instrumenty (Leo – pianino, Vincent – banjo) i będziemy grać perfekcyjnie nic to nie da. Próbowaliśmy dobre kilka minut i bez skutku. Dopiero po zamianie instrumentów pucharek zaskoczył za pierwszym razem.
Ponadczasowy skarb / Timeless Treasure
Nic się przed wami nie ukryje. / You linked up to get past.
Pucharek zdobędziemy w rozdziale Zbiegowie / Farma.
Po wyjściu z lasu trafimy na farmę. Po obezwładnieniu staruszków lub wypuszczeniu koni, dostaniemy większą możliwość zwiedzenia posiadłości. Udajemy się do salonu i podchodzimy do zegara stojącego, który znajduje się niedaleko półki z książkami. Tutaj ważna uwaga: Obydwoje podchodzimy do zegara i jednocześnie wciskamy , aby złapać za mechanizm. Spowoduje to otwarcie sekretnego pomieszczenia, które znajdziemy na schodach prowadzące na piętro. W pomieszczeniu podchodzimy do kufra i wyciągamy z niego drewniany miecz.
Jest to jeden z dwóch pucharków, które nie posiadają interakcji (brak przycisku przy zegarze).
Skok w bok / No Cheating
Udało ci się nakryć kogoś na zdradzie. / You exposed some infidelity.
Pucharek zdobędziemy w rozdziale Przygotowania / Znów razem.
Po trafieniu na plac campingowy szukamy kobiety z kijem bejsbolowym. Znajdziemy ją przed przyczepą campingową, na której są rozłożone lampki świąteczne. Podczas rozmowy dowiemy się, że czeka za mężem. Po wybraniu opcji dialogowej „Co przeskrobał?” dowiemy się, że ją zdradza. Udajemy się teraz w stronę warsztatu i po lewej stronie znajdziemy przyczepę, w której ktoś sobie baraszkuje. Po zapukaniu w drzwi domyślimy się, że chodzi o męża, którego poszukuje kobieta. Musimy teraz udać się do niej i poinformować ją o tym, gdzie się znajduje. Kiedy kobieta ruszy w stronę przyczepy, pucharek wpadnie na konto.
Ucieczka od rzeczywistości / Break From Reality
Zagraliście w grę ze znajomym. / You played a videogame with a friend.
Pucharek zdobędziemy w rozdziale Zemsta / Odlot.
Po przerywniku filmowym i zaraz po tym, jak dostaniemy kontrolę nad postacią udajemy się wgłąb hangaru. Pod ścianą, niedaleko stoika stoi automat do gier. Pucharek wskoczy na konto, jak tylko obydwoje na nim zagramy.
Mayday! / Mayday!
Prawie udało ci się wzlecieć w niebo. / You almost took to the skies.
Pucharek zdobędziemy w rozdziale Zemsta / Odlot.
Po przerywniku filmowym i zaraz po tym, jak dostaniemy kontrolę nad postacią udajemy się wgłąb hangaru. Wchodzimy do pomieszczenia, a następnie przez drzwi na zewnątrz. Na placu zobaczymy śmigłowiec. Tutaj ważna uwaga: Postacią Leo podchodzimy do maszyny i wsiadamy do niej. Niestety Vincentem pucharka nie zdobędziemy. Po krótkiej scence, trofeum wpadnie na konto.
Tłumiony gniew / Managed Anger
Mroczne pragnienia do spełnienia. / Dark desires done right.
Pucharek zdobędziemy w rozdziale Przygotowania / Ostre przesłuchanie.
Po pościgu na budowie, dojdzie po przesłuchania. W pierwszej kolejności przesuwamy jegomościa do krawędzi (jedna z opcji dialogowych), będziemy musieli zrobić to razem. Po tym kierujemy Leo do stolika, na którym leży portfel. Podchodzi od strony drzwi, odwracamy się do stolika i wciskamy . Spowoduje to, że nasza postać się o niego oprze i tak ją zostawiamy. Następnie Vincentem łapiemy za gwoździarkę (choć myślę, że może być jakikolwiek przedmiot) i stosujemy go na przesłuchiwanym gościu. Po tym uruchomi się scenka, w której będziemy musieli jako Leo wykopać go za krawędź budynku. W poniższym filmie wszystko ładnie macie zobrazowane.
Jest to jeden z dwóch pucharków, które nie posiadają interakcji (brak przycisku przy oparciu o stół).
Spełnić marzenie / Live The Dream
„Houston, mieliśmy problem”. / "Houston, we've had a problem."
Pucharek zdobędziemy w rozdziale Przygotowania / Nowe życie.
Po wjechaniu windą na porodówkę, udajemy się do poczekalni (po prawej stronie od rejestracji). Podchodzimy do telewizora i go włączamy, następnie obydwoje wygodnie zasiadamy na kanapie i oglądamy, jak pierwszy człowiek wylądował na księżycu. Pucharek wskoczy, jak tylko Leo zaśnie i pojawi się na księżycu.
Pomocnik mechanika / Backseat Mechanic
Udało ci się pomóc w naprawie motoru. / You helped fix the bike.
Pucharek zdobędziemy w rozdziale Przygotowania / Znów razem.
Kiedy dotrzecie do rodziny Leo, postać wejdzie do przyczepy by porozmawiać z synem. Niestety, chłopak ucieknie do domku na drzewie. Tymczasem Vincentem trzeba zapytać się żony Leo, czy przypadkiem nie potrzebuje pomocy przy naprawie motoru. Ona poprosi by podać jej klucz, który znajdziemy w szopie obok. Pucharek zdobędziemy, jak tylko odpalimy motor.
Walka z wiatrakami / Take It For A Spin
Udało ci się wyręczyć wiatr. / You did what the wind couldn't.
Pucharek zdobędziemy w rozdziale Zbiegowie / Farma.
Po wyjściu z lasu trafimy na farmę. Po obezwładnieniu staruszków lub wypuszczeniu koni, dostaniemy większą możliwość zwiedzenia posiadłości. Udajemy się za stajnie i naszym oczom ukaże się ogromny wiatrak. Wdrapujemy się na niego i kilka razy klikamy , aby nim poruszyć. Po krótkiej scence wskoczy pucharek.
To ty zacząłeś / You Started It
Nie jesteśmy już dziećmi. / Not kids anymore.
Pucharek zdobędziemy w rozdziale Przygotowania / Znów razem.
Po trafieniu na plac campingowy szukamy małego placu zabaw. Znajdziemy go naprzeciwko kobiety, która poszukuje męża. Kiedy jesteśmy na miejscu zasiadamy obydwoje na huśtawce. Po krótkim przerywniku filmowym z zabawnym komentarzem, kolejny pucharek wpadnie na konto.
Pompka / The Dip
Udało ci się ustanowić nowy rekord. / You set a new record.
Pucharek zdobędziemy w rozdziale Ucieczka – Dziedziniec.
Pierwszy pucharek, który możemy zdobyć. Po trafieniu na dziedziniec więzienny, jako Leo podchodzimy do dwójki osób, które stoją przy poręczach. Vincent może siedzieć cały czas na ławkach i obserwować poczynania Leo. Zagadujemy do starszego więźnia i z opcji dialogowych wybieramy, że „bez trudu zrobimy 20 pompek”. Podchodzimy do wolnej poręczy i klikamy póki nie osiągniemy wymaganego wyniku. Pucharek wpada zaraz po nim.
Strzał w dziesiątkę / Home Run
Dobrze sobie radzisz z kijem. / You are clearly good with a bat.
Pucharek zdobędziemy w rozdziale Przygotowania / Znów razem.
Po trafieniu na plac campingowy udajemy się na prawo i kierujemy się cały czas prosto. Dojdziemy do dwóch osób, którzy grają w baseball. Jeden z Was podchodzi do pałkarza, a drugi do miotacza. W tym przypadku pucharek wpadnie tylko pałkarzowi, po osiągnięciu określonego wyniku. Kiedy już mu wpadnie to się zamienia z miotaczem i druga osoba uderza w piłkę póki nie zdobędzie trofeum.