Baldur's Gate 3

6/10
120H
x1
x3
x4
x47
55
0
37
1
2
55
0
37
1
2

 

Baldur’s Gate 3 nie ma strasznie wymagającego zestawu trofeów, ale będziemy musieli śledzić sporo różnych pucharków, gdyż dużo z nich można pominąć. Z platyną normalnie grając możemy się uwinąć w czasie około 120 godzin w dwóch przejściach. Poradnik zawiera też od razu opis dodanego w ramach aktualizacji Trybu Honorowego z którym związane jest jedno trofeum.

 

Krok po kroku:

Główną trudnością w Baldur’s Gate 3 jest przytłaczająca pod kątem możliwości mechanika oraz sporej liczby trofeów możliwych do pominięcia. Z uwagi na trofea związane z konkretnymi zakończeniami najlepiej jest rozbić sobie całość na dwa przejścia. W pierwszym gramy jako dobroduszny bohater, pomagający innym w potrzebie i tam zbieramy większość trofeów do pominięcia. W drugim zaś ogrywamy Tryb Honorowy jako Mroczna Żądza. I tu dajemy się porwać mrocznej stronie. Poniżej znajduje się lista pucharków, na które należy zwrócić uwagę ogólnie oraz tych, na które trzeba pracować w konkretnym akcie gry.

Ogólne trofea, na które warto mieć oko podczas gry:

  • braz Skarby spod ziemi – warto nosić ze sobą łopatę, by wykopywać napotkane skarby.
  • braz Mały alchemik – wystarczy podczas przygody przygotować sobie trzy mikstury.
  • braz Dwie pieczenie na jednym ogniu – podczas walki z niewielkimi przeciwnikami dobrze pamiętać, by użyć jednego do ataku przeciwko innemu.
  • braz Do dna – jeden dowolny długi odpoczynek zaliczamy tylko przy użyciu napojów alkoholowych.
  • braz Mól książkowy – od początku gry zbierajmy i czytajmy wszystkie napotkane książki i notatki.

 

KROK I – Tryb Odkrywcy jako własna dobra postać

Polecam na start wybrać sobie poziom trudności jako „Tryb Odkrywcy”. Pozwoli on nam na spokojnie zapoznać się z mechaniką gry i zasadami tego świata. Warto często sobie zapisywać grę i w razie problemów wczytywać wcześniejszy stan, by inaczej rozegrać jakąś rozmowę. Poziom ten zagwarantuje też prostsze ugranie trofeów związanych z walką, które na wyższym mogą być problematyczne. W razie czego można jeszcze samemu edytować poszczególne parametry poziomu trudności.

PROLOG

  • W drugiej odwiedzanej komnacie statku łupieżców napotkamy na windę na podwyższenie. Tam znajdziemy osobnika, którego mózg będzie prosił nas o uwolnienie. Pomagamy mu zyskując tymczasowego towarzysza, który później się przyda.
  • Podczas przemierzania statku łupieżców umysłu koniecznie uwolnijmy z kapsuły Posępne Serce. Przyłączy się ona do naszej drużyny i będzie jedną z postaci towarzyszących. By tego dokonać musimy przynieść do konsoli płytkę sterującą z pomieszczenia obok.
  • Przed ucieczką ze statku Łupieżców Umysłu musimy pokonać dowódcę diabłów do pucharka braz Diabeł tkwi w szczegółach.

AKT I

  • Po ocknięciu się po wypadku znajdziemy w pobliżu, Posępne Serce z którą możemy kontynuować podróż.
  • W pobliżu wraku statku łupieżców umysłu rekrutujemy Astariona. Przyłączy się on do naszej drużyny i będzie jedną z postaci towarzyszących.
  • W pobliżu wraku statku łupieżców natrafimy na dziwny niestabilny portal. Musimy wyciągnąć z niego maga – Gale’a. Przyłączy się on do naszej drużyny i będzie jedną z postaci towarzyszących. Pamiętajmy, by podczas jednego z odpoczynków w obozie z nim porozmywać, by opowiedział nam o swojej przypadłości i dać mu wchłonąć magię z dowolnego przedmiotu. Jest to niezbędne do trofeum braz Zszywanie Splotu.
  • Kawałek dalej od rozbitego statku napotkamy na uwięzioną znajomą z prologu – Lae’zel. Pomagamy jej się uwolnić strzelając z łuku w klatkę, ale NIE ATAKUJEMY dwójki diabelstw, które są obok. Rozstajemy się z nimi w pokoju.
  • Gdy docieramy pierwszy raz do Szmaragdowym Gaju czeka nas starcie z goblinami. Spieszymy z pomocą, bo jeśli zostaniemy na uboczu może zginąć jakieś diabelstwo związane z braz Nie zostawiamy nikogo oraz między innymi bohater Wyll.
  • Podczas pierwszej wizyty w Szmaragdowym Gaju warto skorzystać ze zwoju czytania myśli do trofeum braz Jak w otwartej książce.
  • Szmaragdowym Gaju ratujemy Nadirę na wzniesieniu nieopodal bramy. (braz Nie zostawiamy nikogo)
  • W więzieniu Szmaragdowego Gaju przekonujemy Arkę do ustąpienia (związane z trofeami braz Nie zostawiamy nikogo oraz braz Nie można jej spętać!).
  • Po interwencji zamykamy drzwi do tego obszaru, by żaden strażnik nie zainterweniował, po czym wytrychem otwieramy klatkę i pomagamy goblince uciec. Nie uciekamy jednak przez obóz, bo zostaniemy zaatakowani. Zamiast tego wybieramy drogę pokazaną w opisie braz Nie można jej spętać!
  • Przekonujemy Rolana do pozostania w Gaju. (braz Nie zostawiamy nikogo)
  • Pomagamy Arabelli. (braz Nie zostawiamy nikogo)
  • Ratujemy Mirkona przed harpiami. (braz Nie zostawiamy nikogo)
  • Przed opuszczeniem Szmaragdowego Gaju warto sobie dokonać zapisu gry, zdobyć trofeum braz Ucieczka do zwycięstwa i wczytać zapis sprzed wywoływania negatywnych wrażeń wśród mieszkańców.
  • Bardzo blisko Szmaragdowego Gaju napotkamy na umierającego krasnoluda z którego możemy zdobyć kijankę łupieżców umysłu związaną z trofeum braz Poszerzanie horyzontów.
  • Kawałek dalej musimy wejść do jaskini Sowoniedźwiedzia do braz Po coś masz dwie ręce. Znajdziemy tam dorosłego osobnika z młodym. Unikajmy walki i korzystając postępowania ze zwierzętami, by oddalić się w spokoju.
  • Po przejściu przez most kierujemy się w miejsce z drugiego screena z braz Po coś masz dwie ręce. Spotkamy tam pieska przy zwłokach jego właściciela. Staramy się z nim porozumieć wykonując testy i pogłaskać, a następnie zostawić swój zapach, by Drapek mógł nas odnaleźć w obozie. Jakiś czas później w obozie zyskamy możliwość zdobycia trofeum braz Aport!
  • Karlach spotkamy w okolicach Szmaragdowego Gaju niedaleko miejsca, gdzie mogliśmy znaleźć pieska Drapka. Trofeum to wymaga nawiązania z nią wątku romansowego do braz Płomienny romans. I co ważne jednocześnie NIE MOŻEMY nawiązać romansu z nikim innym (wyjątek stanowi trofeum braz Nie do wiary, które w tym nie przeszkodzi).
  • Rozmawiamy z Dammonem w Szmaragdowym Gaju w ramach problemu Karlach. Ten poprosi nas o znalezienie piekielnego żelaza. Jego lokalizacja zostanie zaznaczona na mapie. Warto zdobyć więcej niż jeden kawałek, bo przyda się na później.
  • Na obszarze Spustoszonej Wioski w piwnicy jednego z domostw w trumnie znajdziemy specjalny zwój związany ze zdobyciem trofeum braz Chamstwo i bezczelność.
  • Na obszarze Spustoszonej Wioski przechodząc do podziemi przez studnię lub piwnicę dużego domu musimy uważać, by pokonać królową pająków bez wykluwania się młodych do braz Dezynsekcja. Pomocny materiał wideo znajduje się w opisie pucharka.
  • Spotkamy się z Sazzą potem w drodze do Obozu Goblinów, gdzie zaoferuje ona pomoc w przejściu między strażnikami. Nim jednak się z nią spotkamy przygotujmy się, bo spotkanie z przywódczynią goblinów prowadzi wprost do szturmu na Szmaragdowy Gaj. Podczas rozmowy z Mintarą musimy się wstawić za Sazzą, by ją oszczędziła do braz Nie można jej spętać!
  • Będąc w Obozie Goblinów nie zapomnijmy zdobyć małego sowoniedźwiadka związanego z trofeum braz Po coś masz dwie ręce.
  • W Obozie Goblinów mamy wygodne miejsce do zdobycia trofeum braz Zabójcze popchnięcie.
  • Oblężenie zaczyna się po długim odpoczynku w obozie po tym jak porozmawialiśmy z Mintarą w twierdzy goblinów. Musimy przypilnować, by podczas bitwy o Szmaragdowy Gaj nie zginęło żadne diabelstwo. Tu polecam przed rozpoczęciem starcia rozlać płonący olej w miejscu, gdzie przybędą przeciwnicy. Potem wystarczy ognista strzała i masowo przeciwnicy oberwą. Oprócz tego warto wypuścić dwie nasze twarde postacie przed mury, by wrogowie wzięli je na cel zamiast atakować diabelstwa. Warto tu dodać, że Sazza związana z trofeum braz Nie można jej spętać! nie bierze udziału w oblężeniu. Nie musimy się więc przejmować śmiercią goblinów. Należy tylko pamiętać, by nie wracać potem do twierdzy goblinów, gdyż zostaniemy potem automatycznie tam zaatakowani, a wśród atakujących będzie i Sazza, którą musimy pozostawić przy życiu.
  • Po obronie Szmaragdowy Gaju przed atakiem goblinów w ramach głównego wątku czeka nas impreza w obozie, gdzie dołączą do nas uratowane diabelstwa. Ważne jest, by w trakcie tego wydarzenia zagadać do w Karlach sprawie pchnięcia dalej romansu do trofeum braz Płomienny romans.
  • W drodze na Górską przełęcz w pobliżu Popas Waukeen spotykamy Vossa. Musimy zakończyć to spotkanie pokojowo, by potem zdobyć trofeum braz Gniew lisz-królowej .

Górska przełęcz

  • UWAGA! Nie przechodźmy z tego obszaru do Krainy Cienia. Jest to już akt drugi, a musimy jeszcze zrobić parę rzeczy na Górskiej przełęczy i w Podmroku.
  • Podczas przemierzania Górskiej przełęczy napotkamy maga Elminstera, który zapewni nam trofeum braz Zszywanie Splotu. Stanie się jednak tylko wtedy jeśli wcześniej Gale wchłonął magię z przynajmniej jednego przedmiotu. Będzie on czekał nieopodal wejścia do Krain Cienia.
  • Na terenie szkółki zdobywamy legendarną broń związaną z trofeum braz Krwawy łup.
  • Po zakończeniu wątku w szkółce wracamy do lokacji Szmaragdowego Gaju. Podczas długiego odpoczynku odwiedzi nas Voss i będziemy mogli zdobyć braz Gniew lisz-królowej.

Podmrok

  • Do Podmroku prowadzi kilka ścieżek z różnych miejsc w podziemiach obszaru pierwszego Aktu. Odradzam przejście przez Obóz Goblinów, gdyż jest tam Sazza, której nie możemy zabić w związku z trofeum braz Nie można jej spętać! Oprócz tego możemy przejść przez Kryjówkę Zhentarimów w Popas Waukeen, przez jaskinię w Herbaciarni lub przez jaskinię pająków pod Spustoszoną Wioską, choć to wymaga zaklęcia piórkospadania.
  • Podczas wizyty w drugiej części Podmroku musimy wykuć broń w kuźni, by zdobyć trofeum braz Wykuty w ogniu i krwi. W trakcie kucia broni pojawi się też boss, który wymaga specyficznej walki związanej z braz Grymas śmierci.

AKT II

  • W trakcie jednego z długich odpoczynków Mizora znowu się objawi i będzie prosiła Wylla o ratunek z obszaru Wież Wschodzącego Księżyca. Nasza postać będzie musiała pozytywnie wykonać test percepcji, by dowiedzieć się, że demonica jest zdesperowana. Zapiszmy sobie przed tym, bo MUSI się tam ten test powieźć. Podczas rozmowy domagamy się od niej, by zerwała pakt z Wyllem w zamian za pomoc. To też będzie wymagało od nas pozytywnego wykonania testu zastraszania, czy historii. Jest to związane z braz Luka w przepisach.
  • Podczas Aktu II warto mieć ze sobą Posępne Serce, bo wątek tej części jest z nią związany. Musimy też nawiązać z nią dobre relacje, by móc jej wręczyć kwiat do trofeum braz Kwiat najczarniejszej nocy.
  • Gdy trafimy do lokacji Oberży Ostatnie Światło będziemy mogli ponownie spotkać Dammona i poprosić o kolejne ulepszenie silnika Karlach wymagające kolejnego kawałka piekielnego żelaza do braz Płomienny romans. Jeśli znaleźliśmy więcej w Akcie I to teraz nie musimy więcej szukać.
  • Nie możemy dopuścić by Isobel została porwana podczas starcia w Oberży Ostatnie Światło. (braz Nie zostawiamy nikogo)
  • Po walce w oberży aktywujemy zadanie “Znajdź Mol” oraz “Uratuj diabelstwa”. (braz Nie zostawiamy nikogo)
  • Ratujemy Rolana w drodze do Wież Wschodzącego Księżyca. (braz Nie zostawiamy nikogo)
  • Nieopodal Gildii Kamieniarzy Aktywujemy zadania “Znajdź Zevlora” oraz “Znajdź rodziców Arabelli”. (braz Nie zostawiamy nikogo)
  • W obszarze Domu Uzdrowień musimy pokonać Cyrulika tak, by żadna z sióstr nie podała mu podczas walki narzędzia chirurgicznego, którego użyje przeciwko jednej z naszych postaci do braz Zabieg nieinwazyjny.
  • Znajdujemy rodziców Arabelli, a następnie dwa razy rozmawiamy z nią w obozie. (braz Nie zostawiamy nikogo)
  •  W obszarze Rogatki musimy pokonać Poborczynię tak, by nie wykorzystała złota przeciw nam do braz Dusigrosz.
  • Podczas wizyty w Wieżach Wschodzącego Księżyca pamiętajmy o uratowaniu wszystkich więźniów. Jest to związane z trofeami braz Pod kluczem oraz braz Nie zostawiamy nikogo.
  • Podczas rozmowy z przywódcą najeźdźców w Wieżach Wschodzącego Księżyca w nasze ręce zostanie oddany los goblinów, w tym i Sazzy. Musimy wybrać opcję puszczenia ich wolno, by zdobyć braz Nie można jej spętać!
  • W finale Rękawicy Shar nie możemy zabić Pieśni Nocy, ani dopuścić, by zrobiła to Posępne Serce. (braz Nie zostawiamy nikogo)
  • W finałowej lokacji bazy łupieżców umysłu Ratujemy Zevlora. (braz Nie zostawiamy nikogo)
  • Podczas finałowego starcia pilnujemy, by boss nie pochłonął żadnych nekromitów do braz Nie ma darmowych obiadów.

AKT III

  • Na samym początku Aktu III przed dotarciem do Wrót Baldura czeka nas spotkanie z Cesarzem w rzeczywistości ze snów. Pamiętajmy by być dla niego mili. Jest to potrzebne do braz Nie do wiary.
  • Znajdujemy Danisa i Bex w mieście (braz Nie zostawiamy nikogo)
  • Na Mizorę natkniemy się w zamku Smoczej Przeprawy przed koronacją. Poruszy ona temat księcia i zwróci uwagę, że być może będzie mogła pomóc. Jeśli udało się nam w drugim akcie nakłonić ją do zerwania paktu pojawi się ona w naszym obozie podczas kolejnego długiego odpoczynku. Ogłosi tam dla Wylla opcje wyboru: zerwie jego pakt lud pomoże uratować jego ojca. Będziemy musieli nakłonić Wylla by wybrał opcję zerwania paktu. Gdy to nastąpi otrzymamy trofeum braz Luka w przepisach.
  • Podczas wydarzenia koronacji w zamku Smoczej Przeprawy nie wdawajmy się w walkę. Rozstańmy się z Gortashem w pokoju. Później się za niego zabierzemy.
  • Podczas realizowania zadania związanego ze zbrodniami we Wrotach Baldura mamy okazję zdobyć pucharek braz Morderstwo we Wrotach Baldura. Wiąże się jednak to z grą jako zła postać, więc po zdobyciu pucharka można wczytać grę i postąpić zgodnie z dobrą postacią.
  • Po dotarciu do głównego obszaru Wrót Baldura przy tawernie Elfia Pieśń realizujemy zadanie poboczne związane z odnalezieniem starej kryjówki Cesarza. Przy okazji w piwnicy tawerny mamy bardzo dobrą sytuacje do trofeum braz Styl pijanego mistrza. Potem podczas długiego odpoczynku możemy zdobyć braz Nie do wiary.
  • Znajdujemy Lakrissę i Alfirę w tawernie (braz Nie zostawiamy nikogo)
  • Gdy dostaniemy się do głównego obszaru miasta Wrót Baldura pojawi się możliwość zdobycia trofeum braz Płomienny romans. Po udaniu się do obozu otrzymamy możliwość porozmawiania z Karlach i umówienia się na randkę w mieście. Zgadzamy się i wybieramy najbardziej pozytywne dialogi. Po zakończeniu scenki otrzymamy pucharek.
  • Znajdujemy Mol w gildii złodziei (braz Nie zostawiamy nikogo)
  • W głównym obszarze Wrót Baldura mamy okazje ogarnąć sobie pucharek braz Muzykant.
  • Podczas zadania “Znajdź Pieśń Nocy” wywiąże się walka i nie możemy dopuścić by Rolan zginął (braz Nie zostawiamy nikogo)
  • Po zniszczeniu Odlewni Stalowej Straży możemy zabrać się za braz Świetna praca nóg.
  • Będąc w zamku Smoczej Przeprawy możemy odnaleźć opcjonalnego bossa do braz Zestrzelenie.
  • Podczas walki z Orin w Podmieście Wrót Baldura miejmy na uwadze pucharek braz Pierwsza krew.
  • Po osiągnięciu 12 poziomu postaci w obozie warto zdobyć sobie trofea braz Delegowanie obowiązków oraz braz Omnibus.
  • Pod koniec gry musimy zdecydować się, by nasza postać lub Karlach została łupieżcą umysłu do srebro Ceremorfoza.
  • Podczas finału gry musimy pokonać zdominowanego czerwonego smoka, by uzyskać trofeum braz Interfectorem Draconis.
  • Podczas finału gry mamy opcję wzywania sojuszników. Polecam nie wybierać Zevlora, gdyż jeśli nam w tym starciu zginie nie potrzymamy na koniec braz Nie zostawiamy nikogo.
  • Zapisujemy sobie grę przed finalnym wyborem by zdobyć potem oba możliwe trofea związane z zakończeniami: srebro Heros Zapomnianych Krain oraz srebro Władza absolutna korumpuje.

KROK II – Tryb Honorowy jako Mroczna Żądza

W tym przejściu skupimy się na grze jako negatywna postać ulegająca wewnętrznym żądzom. Z postaci musimy wybrać tą opisaną jako Mroczna Żądza, gdyż wiąże się ona z dwoma trofeami. I trofea te wymagają od nas gry jako zły, więc nie ma co się hamować. W Akcie II zdobywamy trofeum braz Poddaj się Żądzy co da nam też potem przewagę w walce za sprawą możliwej przemiany. W przejściu tym dążymy do zakończenia srebro Grzechy Ojca. Od razu też za jednym zamachem zdobędziemy pucharki za ukończenie gry w trybie taktycznym oraz trybie honorowym. Zapraszam do zapoznania się z opisem zloto Młot na wroga.

Disclaimer
Poradnik napisany w całości na bazie własnych doświadczeń z grą.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!
Ikona osiągnięcia: Duma Wrót Baldura</span> / <span>Pride of Baldur's Gate

Duma Wrót Baldura / Pride of Baldur's Gate

Zgromadź wszystkie trofea w Baldur’s Gate III. Nie będzie łatwo! / Collect every trophy in Baldur's Gate III - no easy task.

Platynowe trofeum. Wpadnie, gdy uporamy się z pozostałymi.

Ikona osiągnięcia: Wstąpienie z Avernusa</span> / <span>Descent From Avernus
10

Wstąpienie z Avernusa / Descent From Avernus

Przejmij stery nautiloidu i ucieknij z Piekieł. / Take control of the Nautiloid and escape the hells.

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po zakończeniu prologu.

Ikona osiągnięcia: Intryga się zagęszcza</span> / <span>The Plot Thickens
25

Intryga się zagęszcza / The Plot Thickens

Ukończ Akt Pierwszy – przed Tobą droga przez mrok. / Leave Act One - for somewhere altogether darker.

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po zakończeniu Aktu I.

Ikona osiągnięcia: Miasto czeka</span> / <span>The City Awaits
25

Miasto czeka / The City Awaits

Ukończ Akt Drugi – Wrota Baldura są tuż za horyzontem. / Leave Act Two - Baldur's Gate is just over the horizon.

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po zakończeniu Aktu II.

Ikona osiągnięcia: Wszystko dobre, co się dobrze kończy</span> / <span>All's Well That Ends Well
50

Wszystko dobre, co się dobrze kończy / All's Well That Ends Well

Ukończ grę (i odbierz serdeczne podziękowania od Larian Studios). / Finish the game (with a heartfelt "thank you!" from Larian Studios).

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po zakończeniu gry.

Ikona osiągnięcia: Władza absolutna korumpuje</span> / <span>Absolute Power Corrupts
25

Władza absolutna korumpuje / Absolute Power Corrupts

Przejmij kontrolę nad Netheryjskim Mózgiem, rzuć świat na kolana i zaprowadź rządy terroru. / Reign with terror: take control of the Netherbrain and bend the world to your will.

Możliwe do przeoczenia

Trofeum związane z zakończeniem gry. Zdobycie tego zakończenia będzie się trochę różniło zależnie od tego, kto podczas naszego przejścia został łupieżcą umysłu oraz komu przekazaliśmy do kontroli kamienie Netheryjskie. Warto sobie zapisać grę przed dokonaniem wyboru, by potem wczytać i wybrać inne zakończenie. Co ważne, nie możemy jako Mroczna Żądza być wiernym Bhaalowi, gdyż wtedy uzyskamy trofeum srebro Grzechy Ojca.

 

  • Jeśli oddaliśmy kamienie Cesarzowi będziemy mieli okazję, by go zabić i przejąć je dla siebie.
  • Jeśli oddaliśmy kamienie Orfeuszowi będziemy mieli okazję, by go zabić i przejąć je dla siebie.
  • Jeśli oddaliśmy kamienie Karlach, która zgodziła się zostać łupieżcą umysłu będziemy mieli okazję, by ją zabić i przejąć je dla siebie.
  • Jeśli sami zostaliśmy łupieżcą umysłu wystarczy, że wybierzemy opcję przejęcia kontroli.
Ikona osiągnięcia: Heros Zapomnianych Krain</span> / <span>Hero of the Forgotten Realms
25

Heros Zapomnianych Krain / Hero of the Forgotten Realms

Zabij Netheryjski Mózg, zniszcz kijanki Absolutu i ocal świat. / Save the realms: destroy the Absolute once and for all.

Możliwe do przeoczenia

Trofeum związane z zakończeniem gry. Zdobycie tego zakończenia będzie się trochę różniło zależnie od tego, kto podczas naszego przejścia został łupieżcą umysłu oraz komu przekazaliśmy do kontroli kamienie Netheryjskie. Warto sobie zapisać grę przed dokonaniem wyboru, by potem wczytać i wybrać inne zakończenie.

 

  • Jeśli oddaliśmy kamienie Cesarzowi to on doprowadzi finał do końca.
  • Jeśli oddaliśmy kamienie Orfeuszowi on doprowadzi finał do końca.
  • Jeśli oddaliśmy kamienie Karlach, która zgodziła się zostać łupieżcą umysłu ona doprowadzi finał do końca.
  • Jeśli sami zostaliśmy łupieżcą umysłu wystarczy, że wybierzemy opcję zniszczenia Absolutu.
Ikona osiągnięcia: Grzechy Ojca</span> / <span>Sins of the Father
25

Grzechy Ojca / Sins of the Father

Przejmij kontrolę nad Netheryjskim Mózgiem dla Bhaala, zniszcz świat i zasiądź na Tronie Krwi. / Claim your Throne of Blood: take control of the Netherbrain for Bhaal and break the world.

Możliwe do przeoczenia

Specyficzne trofeum związane z zakończeniem. Warunki musimy spełnić dokładnie takie same jak przy srebro Władza absolutna korumpuje. Z tym, że dodatkowo podczas naszej rozgrywki jako Mroczna Żądza musimy przyjąć dar Bhaala i zostać jego Pogromcą zgodnie z trofeum braz Poddaj się Żądzy. Wtedy pojawi się wybór kontroli ku czci Bhaala.

Trofeum to wyklucza zdobycie srebro Władza absolutna korumpuje na tym samym zapisie gry, gdyż wspomniany pucharek wpadnie tylko, gdy podczas wcześniejszej gry wyrzekniemy się Bhaala i wtedy wybierzemy kontrolę.

Ikona osiągnięcia: Ceremorfoza</span> / <span>Ceremorphosis
25

Ceremorfoza / Ceremorphosis

Stań się łupieżcą umysłu, pokonaj Netheryjski Mózg i złóż najwyższą ofiarę. / Make the ultimate sacrifice: become a mindflayer to defeat the Netherbrain.

Możliwe do przeoczenia

Trofeum związane z jedną z finalnych decyzji w grze. Pod koniec okaże się, że by pokonać Netheryjski Mózg potrzebna jest moc łupieżcy umysłu. Cesarz zaproponuje nam przyjęcie tej formy. Jeśli mamy w drużynie Karlach to ona także zgłosi możliwość przyjęcia tej formy. Niezależnie od tego, czy wybierzemy naszą postać, czy Karlach otrzymamy to trofeum.

Ikona osiągnięcia: Pełne zaangażowanie</span> / <span>Roleplayer
15

Pełne zaangażowanie / Roleplayer

Ukończ wszystkie zadania poboczne podczas jednej rozgrywki – stań się swoją postacią. / Complete ten background goals in a single playthrough - you are one with your character.

Tutaj polski opis wprowadza w błąd. Nie chodzi bowiem o żadne zadania poboczne, a o aktywności inspirujące naszą postać. Podczas gry wielokrotnie pojawią się tak zwane punkty inspiracji przyznawane za przeróżne dokonania zależne od tego jaką przeszłość ma nasz bohater. Przykładowo żołnierz będzie miał inspiracje związane z braniem udziału w bitwach i nie tylko. Nie sposób tego opisać dokładnie, bo sytuacje inspiracji pojawiają się nagle w trakcie rozgrywki. Jest bardzo mało prawdopodobne by to trofeum nie wpadło nam naturalnie podczas rozgrywki.

Ikona osiągnięcia: Zdrowy sen to podstawa</span> / <span>Bedrolls and Breakfast
15

Zdrowy sen to podstawa / Bedrolls and Breakfast

Udaj się na długi odpoczynek 4 razy w ciągu jednej rozgrywki – poszukiwanie przygód jest męczące. / Take four full long rests in a single playthrough - adventuring's tiring work.

Ten pucharek jest praktycznie niemożliwy do pominięcia. W grze mamy możliwość użycia dwóch krótkich odpoczynków gdziekolwiek, ale potem musimy już udać się do obozu na dłuższy odpoczynek by zregenerować zdrowie i pulę ruchów. Do wykonania odpoczynku będziemy musieli gromadzić jedzenie w ilości zależnej od obranego poziomu trudności. Jest to jedna z podstawowych mechanik gry stanowiących o naszym przetrwaniu. Oprócz odpoczynku w obozie czekają nas też rozmaite zdarzenia fabularne.

Ikona osiągnięcia: Poszerzanie horyzontów</span> / <span>Expand Your Mind
15

Poszerzanie horyzontów / Expand Your Mind

Pochłoń pasożyta i odblokuj nową moc. Czy to normalne, że wije się jeszcze w żołądku? / Consume a parasite and unlock a new power - is it meant to wriggle the whole way down?

Pasożyty łupieżców umysłów będziemy mogli zdobywać między innymi z pokonanych wrogów, którzy zostali zainfekowani. Z czasem możemy uzbierać pokaźną ilość słoików z pasożytami. Pierwszą okazję do zdobycia pasożyta napotkamy w miejscu pokazanym na mapie na poniższym screenie. Po interakcji z poległym krasnoludem możemy poddać się mocy kijanki i zdobyć kolejny okaz. By go użyć będziemy musieli zaczekać, aż we śnie w obozie zjawi się nasz tajemniczy obrońca. Po przebudzeniu pojawi się odpowiednia informacja i nowe menu umożliwiające zwiększanie mocy psionicznych.

 

Ikona osiągnięcia: Skarby spod ziemi</span> / <span>Dig for Victory
15

Skarby spod ziemi / Dig for Victory

Wykop pięć skrzyń ze skarbami w czasie jednej rozgrywki – bogactwo! / Dig up five buried chests in a single playthrough - treasure!

Skrzynie ze skarbami są ukryte w sporych ilościach w świecie gry. Ich odnalezienie zależy od poziomu Percepcji postaci naszej oraz naszych towarzyszy. Podczas gry z pewnością natrafimy na niejeden kopiec z ukrytą skrzynią. Bohaterowie będą zwracać nam uwagę, że coś dostrzegli. By wykopać skrzynie potrzebna nam będzie łopata, więc warto zawsze jedną taką ze sobą nosić.

 

Ikona osiągnięcia: Jak w otwartej książce</span> / <span>No Penny Required
15

Jak w otwartej książce / No Penny Required

Użyj wykrycia myśli, żeby zbadać umysł innej osoby. / Successfully use Detect Thoughts to pry into someone's thoughts.

Wykrycie myśli to unikalna możliwość dowiedzenia się co danej postaci chodzi po głowie. By z tego skorzystać przyda nam się zwój wykrycia myśli. Możemy taki kupić, ale jeden już od początku rozgrywki ma na wyposażeniu Posępne Serce. Zapisujemy sobie grę, używamy zwoju i rozpoczynamy rozmowy z różnymi postaciami. U którejś na pewno się pojawi opcja wykrycia myśli. Szczególnie jeśli będzie to jedna z ważniejszych postaci.

Ikona osiągnięcia: Ucieczka do zwycięstwa</span> / <span>Escapologist
15

Ucieczka do zwycięstwa / Escapologist

Ucieknij z więzienia po aresztowaniu. Raz się żyje! / Break out of prison after being arrested - aren't you daring?

Do więzienia możemy trafić w każdej z takich zaludnionych lokacji jak np. Szmaragdowy Gaj. Wystarczy popełnić na oczach innych jakieś przestępstwo. Najprościej jest po prostu coś ukraść. Polecam zapisać sobie grę przed próbą, by wczytać potem grę sprzed tego niepotrzebnego psucia sobie reputacji. Po dokonaniu kradzieży zjawi się straż i my będziemy mogli poddać się i trafić do aresztu. Następnie wystarczy z tego aresztu uciec. Opcji jest kilka zależnie od miejsca więzienia. W Szmaragdowym Gaju najprościej jest zeskoczyć na niższą półkę, a potem wspiąć do wyjścia. Ucieczka nie odbije się jednak pozytywnym wydźwiękiem, dlatego po uzyskaniu trofeum warto wczytać grę sprzed aresztowania.

Ikona osiągnięcia: Delegowanie obowiązków</span> / <span>Outsourcing
15

Delegowanie obowiązków / Outsourcing

Zwerbuj najmitę. Możesz się z nim zaprzyjaźnić albo użyć jako mięsa armatniego – nie osądzamy. / Recruit a hireling. You can befriend them or use them as cannon-fodder - we won't judge.

Możliwość werbowania najemników będzie oferował w naszym obozie nieumarły – Marniej. Możemy go spotkać pierwszy raz w ruinach nieopodal miejsca uwięzienia Lae’zel. Ale też i sam pojawi się z czasem w naszym obozie jeśli ominiemy tą lokację. Trafia do naszego obozu po momencie szturmu na Szmaragdowy Gaj. Po kilku rozmowach otrzymamy opcję rekrutowania najemników. Wystarczy zatrudnić na chwilę pojedynczego z nich.

Ikona osiągnięcia: Omnibus</span> / <span>Jack-of-all-Trades
15

Omnibus / Jack-of-all-Trades

Zdobądź wszystkie klasy w jednej rozgrywce, nie prosząc Marnieja o zmianę swojej postaci. / Multiclass into every class in one playthrough without asking Withers to change your character.

Możliwe do przeoczenia

Za to trofeum należy się zabrać po osiągnięciu 12 poziomu postaci. Istotnie jest, że do tego trofeum musimy zmienić poziom trudności na wyższy niż Tryb Odkrywcy, gdyż na najniższym poziomie nie ma możliwości tworzenia postaci wieloklasowych. No chyba, że ustawiliśmy sobie własne ustawienia tam zaznaczyliśmy tą możliwość. Opcje są dwie. Jeśli mamy w drużynie towarzysza, którego nigdy nie awansowaliśmy to teraz możemy go wykorzystać do tego trofeum. Drugą opcją jest zrekrutowanie najemnika u Marnieja. Gdy już mamy bohatera na pierwszym poziomie przechodzimy do awansowania na wyższy poziom. Nie awansujemy go jednak w klasie którą ma tylko wciskamy , by wybrać inną klasę. I tak co poziom dobieramy następną.

Postać musi mieć po jednym poziomie każdej z klas:

  • Barbarzyńca
  • Bard
  • Kleryk
  • Druid
  • Wojownik
  • Mnich
  • Paladyn
  • Łowca
  • Łotrzyk
  • Zaklinacz
  • Czarownik
  • Mag
Ikona osiągnięcia: Mały alchemik</span> / <span>Homebrewer
15

Mały alchemik / Homebrewer

Stwórz trzy unikatowe roztwory alchemiczne podczas jednej rozgrywki – do dna! / Create three unique alchemical solutions in a single playthrough - bottoms up!

Do menu alchemii wchodzimy wciskając . Mamy tam Rozwiązania w postaci eliksirów oraz Ekstrakty. Pod koniec gry powinniśmy mieć zgromadzone masę składników. By zrobić miksturę musimy połączyć konkretny składnik z odpowiednim ekstraktem. Do trofeum wystarczy wytworzyć trzy unikalne mikstury. Przykładowo Mikstura leczenia wymaga połączenia Soli z rośliny Kęs łotrzyka z dowolną zawiesiną.

 

Tworzymy odpowiednie ekstrakty, a je łączymy w mikstury
Ikona osiągnięcia: Po coś masz dwie ręce</span> / <span>You Have Two Hands for a Reason
15

Po coś masz dwie ręce / You Have Two Hands for a Reason

Pogłaszcz Drapka i sowodźwiadka jednocześnie – czy można sobie wyobrazić większą radość? / Pet Scratch and the Owlbear cub at the same time - the greatest joy an adventurer could ask for.

Możliwe do przeoczenia

Ten pucharek wymaga uwagi w Akcie I, by móc zrekrutować do obozu oba zwierzaki. Poniżej znajduje się lista kroków związanych z tym trofeum.

  • Musimy wejść do jaskini Sowoniedźwiedzia. Lokalizacja pokazana jest na pierwszym screenie. Znajdziemy tam dorosłego osobnika z młodym. Unikajmy walki i korzystając postępowania ze zwierzętami, by oddalić się w spokoju.
  • Po przejściu przez most kierujemy się w miejsce z drugiego screena. Spotkamy tam pieska przy zwłokach jego właściciela. Staramy się z nim porozumieć wykonując testy i pogłaskać, a następnie zostawić swój zapach, by Drapek mógł nas odnaleźć w obozie.
  • Później spotkamy Drapka w obozie i ten przyniesie nam piłkę. Zabieramy ją wykonując test siły, zręczności lub obchodzenia ze zwierzętami. Mając piłkę w ekwipunku możemy ją rzucić Drapkowi i zdobyć trofeum braz Aport!
  • Po długim odpoczynku od znalezienia Sowoniedźwiedzia w jaskini młody będzie znajdował się w Obozie Goblinów. Należy pamiętać, gdy się tam udamy by wejść w interakcje z młodym i wykonać test postępowania ze zwierzętami. Po rozmowie z przywódczynią goblinów będziemy mogli porozmawiać z tymczasową właścicielką by nam oddała zwierzę. Gdy to nastąpi sowoniedźwiadek zniknie z tego obszaru.
  • Następnie podczas długich odpoczynków będzie się pojawiał w kilka razy obozie i będziemy musieli zaliczyć testy umiejętności, by oswoić zwierzątko.
  • Gdy już się oswoi, a w obozie będzie też Drapek podczas jednego z długich odpoczynków obudzą nas hałasy. Musimy pobiec w stronę ich źródła. Zobaczymy oba zwierzęta razem i będziemy mogli pogłaskać oboje by dostać to trofeum.
Ikona osiągnięcia: Chamstwo i bezczelność</span> / <span>Rude, Crude, and full of Attitude
15

Chamstwo i bezczelność / Rude, Crude, and full of Attitude

Znajdź i przywołaj quasitkę Szuflę. A może nazywa się… Widełka? Albo Kobiałka? / Find and summon the quasit Shovel. Or is her name... Fork? Maybe Basket?

Możliwe do przeoczenia

Trofeum do zdobycia w Akcie I. Poniższy materiał wideo pokazuje lokalizacje specjalnego zwoju umożliwiającego przywołanie stworka związanego z tym pucharkiem. Musimy w podziemiach wejść w interakcję z właściwą trumną. W innym wypadku zostaniemy zaatakowani przez szkielety.

Ikona osiągnięcia: Wykuty w ogniu i krwi</span> / <span>Forged in Blood and Fire
15

Wykuty w ogniu i krwi / Forged in Blood and Fire

Wykuj przedmiot w kuźni adamantyny. / Craft an item in the Adamantine Forge.

Możliwe do przeoczenia

Trofeum do zdobycia w Akcie I podczas eksploracji regionu Podmroku. Kuźnie znajdziemy w drugiej części tej lokacji po odpłynięciu statkiem mrocznych krasnoludów. By dostać się do kuźni musimy przejść przez korytarz i platformy transportowe, które będzie trzeba użyć. Jedna postać operuje dźwigniami, a inna skacze po platformach. Nie jest to skomplikowana zagadka.

Do użycia kuźni będą nam potrzebne też specjalne formy. Możemy wykuć dwie rzeczy z dostępnych form: miecz długi, tarczę, sejmitar, buławę, zbroję łuskową (średnią) oraz zbroję płytkową (ciężką). Tylko dwie z uwagi, że surowce do wykucia przedmiotów są tylko dwa do odnalezienia.

Po dotarciu do kuźni umieszczamy formę z w specjalnym mocowaniu. Następnie umieszczamy surowiec w palenisku. Używamy dźwigni na okrągłej platformie. Obniży się poziom kuźni. Następnie przekręcamy zawór z lawą. Sprowadzi to jednak nam na głowę bossa. I uważajmy na niego, bo związany jest z nim pucharek braz Grymas śmierci. By go zdobyć musimy pokonać golema bez korzystania z tej wajchy sprowadzającej młot kuźni. Dla silnej drużyny nie powinno być to wielkim problemem. Po pokonaniu bossa ponownie okręcamy lawę i używamy dźwigni młota kuźni. W ten sposób stworzyliśmy wybrany przedmiot. I możemy stworzyć od razu jeszcze drugi wykorzystując surowiec. Poniżej prezentuje się materiał wideo z lokalizacją form, surowców oraz procesem kucia.

Ikona osiągnięcia: Pod kluczem</span> / <span>Under Lock and Key
15

Pod kluczem / Under Lock and Key

Uratuj wszystkich więźniów z Wież Wschodzącego Księżyca podczas jednej rozgrywki. / Rescue all the prisoners from the depths of Moonrise Towers in one playthrough.

Możliwe do przeoczenia

Trofeum do zdobycia w Akcie II i związane z braz Nie zostawiamy nikogo. Musimy uratować wszystkich więźniów najlepiej tak, by nie zaalarmować strażników. Na poniższym materiale wideo pokazana jest dobra taktyka. Grunt to dostanie się do obszaru za celami, zniszczenie łańcuchów blokujących łódź i zniszczenie ścian cel w odpowiednim momencie, by nie zaalarmować strażników.

Ikona osiągnięcia: Nie można jej spętać!</span> / <span>She Cannot be Caged!
15

Nie można jej spętać! / She Cannot be Caged!

Uratuj Sazzę ze Szmaragdowego Gaju, obozowiska goblinów i Wież podczas jednej rozgrywki. / Rescue Sazza from the Emerald Grove, Goblin Camp, and Moonrise Towers in one playthrough.

Możliwe do przeoczenia

Trofeum do zdobycia na przestrzeni Aktu I oraz II. Musimy uratować goblinkę Sazzę. Poniżej znajduje się lista kroków związanych z tym trofeum.

  • 1:40 – Przekonujemy Arkę do ustąpienia (związane z trofeum braz Nie zostawiamy nikogo).
  • Po interwencji zamykamy drzwi do tego obszaru, by żaden strażnik nie zainterweniował, po czym wytrychem otwieramy klatkę i pomagamy goblince uciec. Nie uciekamy jednak przez obóz, bo zostaniemy zaatakowani. Zamiast tego wybieramy drogę pokazaną na drugim screenie.
  • Po przejściu przez jaskinię rozdzielimy się z Sazzą. Spotkamy ją potem w drodze do Obozu Goblinów, gdzie zaoferuje ona pomoc w przejściu między strażnikami. Nim jednak się z nią spotkamy przygotujmy się, bo spotkanie z przywódczynią goblinów prowadzi wprost do szturmu na Szmaragdowy Gaj. Podczas rozmowy z Mintarą musimy się wstawić za Sazzą, by ją oszczędziła.
  • Nie atakujmy goblinów wewnątrz twierdzy. Doprowadzi to także do walki z Sazzą, a ona musi przeżyć.
  • W akcie drugim podczas wizyty w Wieżach Wschodzącego Księżyca w nasze ręce zostanie oddany los goblinów, w tym i Sazzy. Musimy wybrać opcję puszczenia ich wolno.

 

Ikona osiągnięcia: Krwawy łup</span> / <span>Taking Blood
15

Krwawy łup / Taking Blood

Wykradnij Krew Lathandera z podziemi Klasztoru Jutrzenki. / Steal the Blood of Lathander from underneath Rosymorn Monastery.

Możliwe do przeoczenia

Trofeum do zdobycia w Akcie I w regionie Górskiej przełęczy. Do regionu tego udajemy w ramach zadnia dla Lae’zel. Na terenie szkółki ukryta jest jednak legendarna broń, którą chcemy zdobyć. Warto wcześniej rozwiązać zagadkę z ołtarzami, by uzyskać specjalny klucz. Nie jest on wymagany do zdobycia trofeum, ale próba zgarnięcia broni bez niego kończy się zniszczeniem całego kompleksu i koniecznością ucieczki przez portal. Na poniższym materiale pokazano rozwiązanie zagadek i drogę do uzyskania broni.

Ikona osiągnięcia: Nie zostawiamy nikogo</span> / <span>Leave No One Behind
15

Nie zostawiamy nikogo / Leave No One Behind

Ocal wszystkie diabelstwa-uchodźców, które można uratować w całej grze – podczas jednej rozgrywki. / Save every tiefling refugee you can throughout the game in a single playthrough.

Możliwe do przeoczenia

Trofeum wymagające uwagi przez całe przejście gry. Na poniższym materiale pokazane są kluczowe momenty związane z ratowaniem diabelstw. Warto też uważać jednak podczas starć, bo i w walce musimy tych postaci pilnować. Nie zalecam grać tu postacią Mroczna Żądza, bo tam mamy jeszcze jeden moment, gdy Alfira chce zostać w naszym obozie. Nie możemy na to pozwolić, bo automatycznie zginie.

Lista kroków Akt I:

  • 0:07 – Akt I – Ratujemy Nadirę
  • 1:40 – Akt I – Przekonujemy Arkę do ustąpienia
  • 3:36 – Akt I – Przekonujemy Rolana do pozostania w Gaju
  • 4:54 – Akt I – Pomagamy Arabelli
  • 6:58 – Akt I – Ratujemy Mirkona przed harpiami
  • 9:21 – Akt I – Musimy przypilnować, by podczas bitwy nie zginęło żadne diabelstwo. Tu polecam przed rozpoczęciem starcia rozlać płonący olej w miejscu, gdzie przybędą przeciwnicy. Potem wystarczy ognista strzała i masowo przeciwnicy oberwą. Oprócz tego warto wypuścić dwie nasze twarde postacie przed mury, by wrogowie wzięli je na cel zamiast atakować diabelstwa. Mocno ułatwiającym sposobem jest wcześniejsze zdobycie beczek ognistego wina oraz prochu dymnego. Rozstawiając je przed walką w strategicznych miejscach można wysadzić cały oddział. Podziękowania dla Seil za opisanie metody i załączone poniżej screeny. Ogólnie jednak trzeba się przygotować, że tą bitwę zaczniemy kilka razy nim się to nam dobrze ułoży bez zgonu sojuszników. 
  • Akt I (tylko Mroczna Żądza) – Nie możemy pozwolić, by Alfira została na noc w naszym obozie.

Lista kroków Akt II:

  • 9:47 – Akt II – Przygotujmy się do bitwy przed rozmową z Isobel
  • 11:20 – Akt II – Nie możemy dopuścić by Isobel została porwana
  • 11:58 – Akt II – Po walce w oberży aktywujemy zadanie “Znajdź Mol”
  • 12:59 – Akt II – Po walce w oberży aktywujemy zadanie “Uratuj diabelstwa”
  • 14:21 – Akt II – Ratujemy Rolana
  • 14:48 – Akt II – Aktywujemy zadania “Znajdź Zevlora” oraz “Znajdź rodziców Arabelli”
  • 16:41 – Akt II – Znajdujemy rodziców Arabelli
  • 17:01 – Akt II – W obozie rozmawiamy z Arabellą
  • 17:47 – Akt II – Po długim odpoczynku ponownie rozmawiamy z Arabellą
  • 20:50 – Akt II – Ratujemy wszystkich z więzienia
  • 27:30 – Akt II – Nie możemy zabić Pieśni Nocy, ani dopuścić, by zrobiła to Posępne Serce
  • 27:37 – Akt II – Ratujemy Zevlora

Lista kroków Akt III:

  • 29:06 – Akt III – Znajdujemy Danisa i Bex w mieście
  • 30:23 – Akt III – Znajdujemy Mol w gildii złodziei
  • 31:16 – Akt III – Znajdujemy Lakrissę w tawernie
  • 32:08 – Akt III – Znajdujemy Alfirę w tawernie
  • 33:35 – Akt III – Podczas zadania “Znajdź Pieśń Nocy” wywiąże się walka i nie możemy dopuścić by Rolan zginął
  • Podczas finału gry mamy opcję wzywania sojuszników. Polecam nie wybierać Zevlora, gdyż jeśli nam w tym starciu zginie stracimy szansę na ten pucharek.
  • 37:16 – Trofeum wpada po zakończeniu gry

Ikona osiągnięcia: Morderstwo we Wrotach Baldura</span> / <span>Murder in Baldur's Gate
15

Morderstwo we Wrotach Baldura / Murder in Baldur's Gate

Zostań Potępionym Skrytobójcą Bhaala – niech ulicami Wrót Baldura popłyną rzeki krwi. / Coat the streets of Baldur's Gate in blood - become an Unholy Assassin of Bhaal.

Możliwe do przeoczenia

Trofeum to wiąże się z siecią zadań Aktu III rozpoczynającej się questem „Rozwiąż sprawę morderstw w Świątyni Otwartej Dłoni”. Kierujemy się do wspomnianej świątyni w tej sprawie. W głównej mierze musimy skierować się do podziemi świątyni. Tam natrafimy na zmiennokształtnych przeciwników. W zwłokach jednego z nich znajdziemy tajemniczy klucz. Klucza tego będziemy mogli użyć w Przytułku Fraygo w Południowym przęśle Smoczej Przeprawy. Na najwyższym piętrze za szafą znajdziemy ukryte pomieszczenie. Tam musimy znaleźć notatkę z imionami celów mordercy. Kierujemy się do śledczej Valerii po rozmowie z którą pierwsza część zadania się zakończy, ale otrzymamy upoważnienie do wejścia do dolnego miasta i tam będziemy kontynuować wątek.

Będziemy mieli zaznaczone na mapie potencjalne ofiary. Zależnie od tego jaką postacią gramy mamy opcję – powtrzymać mordercę lub zacząć mordować samemu. By powstrzymać mordercę musimy spotkać się z Corą. Tam będzie już czekał morderca, ale jego pokonanie w tym miejscu może się nie udać, bo jest bardzo szybki. W takim razie po udaremnieniu tego morderstwa kierujemy się do celu Figaro. Tam już będziemy mogli się rozprawić z łotrem. Przy zwłokach znajdziemy worek dowodów zbrodni i instrukcję, która poprowadzi nas dalej.

Kierujemy się do pokazanej na mapie lokacji kamieniarza. Przycisk do otwarcia tajnych drzwi znajdziemy za obrazem. Hasło brzmi zaś Sicarius. Będziemy mogli się dostać do Trybunału Mordu. Wewnątrz strażnik nas zapyta o ofiarę, więc odpowiadamy, że przynosimy dłonie ofiar. Zostaniemy przepuszczeni przed osąd postaci znajomej dla fanów serii Baldur’s Gate. Jeśli nie mordowaliśmy tych ofiar konieczne będzie przeprowadzenie testu oszustwa, by otrzymać trofeum. Dlatego warto wybrać postać, która się w tym specjalizuje nim wejdziemy do pomieszczenia. Po pozytywnym teście poproszeni zostaniemy do przejścia do komnaty obok w celu zabicia finałowej ofiary i rytualnej kąpieli w krwi. Otrzymamy wtedy trofeum. Z uwagi jednak jeśli nie gramy złą postacią dobrze jest wczytać zapis po otrzymaniu pucharka i tym razem stanąć do walki z trybunałem. Przeciwnik jest jednak bardzo silny i radzę się do starcia przygotować.

Ikona osiągnięcia: Nie do wiary</span> / <span>Mind Blown
15

Nie do wiary / Mind Blown

Romansuj z Cesarzem. / Romance the Emperor.

Możliwe do przeoczenia

Ten pucharek możemy zdobyć w Akcie III gry. Cesarza znaliśmy od dawna, ale dopiero teraz poznamy jego prawdziwą postać. Pojawi się ona na samym początku Aktu III, gdy dostaniemy się do rzeczywistości ze snów. Od początku obierajmy stronę Cesarza i zawsze bądźmy dla niego mili. Jest to istotne w kontekście tego trofeum.

Jakiś czas później dotrzemy do głównej części miasta Wrót Baldura. Gdy zbliżymy się do tawerny Elfiej Pieśni otrzymamy mentalnie zadanie, by zbadać starą kryjówkę Cesarza. Realizujemy to zadanie. Przy okazji piwnica tawerny jest bardzo dobrym miejscem na zdobycie trofeum braz Styl pijanego mistrza. Natrafimy tam na dużą grupę prostych do pokonania szczurów. Po ukończeniu zadanie przy następnym długim odpoczynku w obozie spotkamy się z Cesarzem. Ponownie należy być jak najbardziej miły i zaakceptować opcję romansu.

 

Ikona osiągnięcia: Dwie pieczenie na jednym ogniu</span> / <span>Kill Two Birds with One Gnome
20

Dwie pieczenie na jednym ogniu / Kill Two Birds with One Gnome

Użyj jednego przeciwnika jako improwizowanej broni przeciwko innemu. / Use one enemy as an improvised weapon against another.

Trofeum możliwe do zdobycie gdziekolwiek podczas walki z niewielkimi przeciwnikami. Wystarczy użyć jednego z małych wrogów jako broni przeciwko innemu tak jak pokazano na poniższym materiale wideo.

Ikona osiągnięcia: Muzykant</span> / <span>Busker
20

Muzykant / Busker

Zarób sto sztuk złota dzięki swojej muzyce podczas jednej rozgrywki. / Earn a hundred gold from playing sweet, sweet music in a single playthrough.

Do tego pucharka będziemy potrzebowali towarzysza o klasie Barda. Jeśli nie mamy nikogo takiego w drużynie to naszym obozie kierujemy się do Marnieja i rekrutujemy najemnika. Jest tam między innymi Brinna Jasna Pieśń, ale możemy wybrać kogokolwiek i podczas levelowania przyznać mu klasę Barda. Potrzebny nam będzie wtedy jednak instrument, a Brinna ma taki już od razu w ekwipunku.

Po zdobyciu usług Barda najlepiej udać się do głównego obszaru Wrót Baldura. Znajdujemy tam tłum ludzi i korzystając z menu kołowego jak na poniższym screenie zaczynamy grać. Nie jest konieczne realizowanie długiego koncertu. Wystarczy chwilkę pograć i poczekać, aż zadowolony tłum rzuci drobne. Nie musimy podnosić tego złota, ale zabierając je wiemy ile już z wymaganej 100 udało się zebrać z występów. Co koncert zmieniamy miejsce na kawałek dalej i gramy do momentu otrzymania pucharka.

Z menu kołowego wybieramy opcje gry na instrumencie
Ikona osiągnięcia: Przypływ sił</span> / <span>Action Surge
20

Przypływ sił / Action Surge

Wykonaj pięć ataków w jednej turze. Przeciwnicy nie będą wiedzieli, co w nich trafiło (dosłownie). / Perform five attacks in one turn. Your enemies won't know what hit them (literally).

Nie musimy się przejmować tym trofeum. Pucharek wpadnie nam naturalnie, gdy będziemy korzystali z postaci Wojownia, Barbarzyńcy, Paladyna, czy Mnicha. Pod koniec przygody postać taka może w jednej turze wykonać wymaganą ilość ataków. Najskuteczniejszy będzie wojownik który raz na długi odpoczynek może powtórzyć całą swoją sekwencję ataków w turze sprawiając, że zaatakuje 6 razy przy 11 poziomie. A i różnych okazji wspomagających nie brakuje, więc pod koniec gry jest to wręcz nieuniknione.

Ikona osiągnięcia: Pięści gniewu</span> / <span>Fists of Fury
20

Pięści gniewu / Fists of Fury

Zabij postać uderzeniem bez broni. / Kill a character with an unarmed strike.

To trofeum wpadnie nam automatycznie jeśli będziemy używali postaci klasy Mnich. Nie jest jednak to konieczne. Do tego pucharka liczy się tylko ostatni cios, więc można osłabić postać zwykłymi atakami bronią. No i można też zaatakować jakiegoś bardzo słabego przeciwnika drużyną bez wyposażonej broni. Na przykład randomowego wieśniaka po uprzednim zapisaniu gry przed atakiem, by uniknąć starć ze strażnikami.

Ikona osiągnięcia: Diabeł tkwi w szczegółach</span> / <span>Devil's in the Details
20

Diabeł tkwi w szczegółach / Devil's in the Details

Pokonaj Komendanta Zhalka na nautiloidzie. / Defeat Commander Zhalk in the Nautiloid.

Możliwe do przeoczenia

Pierwszy pomijalny pucharek jaki napotkamy w grze podczas prologu. Wspomnianego Komendanta Zhalka gra będzie nam sugerowała zignorować i kierować się do wyjścia ze statku i tym samym zakończenia prologu. By zdobyć trofeum musimy jednak pokonać tego silnego przeciwnika. W zasadzie warto to zrobić, bo najdziemy przy jego zwłokach bardzo dobry miecz na ten etap rozgrywki.

Nim jednak dojdziemy do walki wskazane jest zrobienie kilku rzeczy. Po pierwsze na samym początku rozgrywki w drugim odwiedzanym pomieszczeniu możemy podjechać windą do miejsca, gdzie ktoś woła o pomoc. Znajdziemy tam zwłoki z odsłoniętym mózgiem i będziemy mogli korzystając z umiejętności wydobyć małego pożeracza intelektu. Gdy skutecznie to osiągniemy przyłączy się do nas jako tymczasowy pomocnik.

Podczas dalszego przemierzania statku łupieżców umysłu koniecznie uwolnijmy z kapsuły Posępne Serce. Przyłączy się ona do naszej drużyny i będzie jedną z postaci towarzyszących. By tego dokonać musimy przynieść do konsoli płytkę sterującą z pomieszczenia obok.

Ostatecznie w starciu będziemy posiadali naszą postać, pożeracza intelektu, Posępne Serce oraz Lae’zel. Najpierw eliminujemy zwykłych przeciwników po drodze. Potem docieramy do Łupieżcy Umysłu walczącego z Komendantem Zhalkiem i pomagamy mu. Warto tutaj utrzymać go przy życiu, bo skupia on główną uwagę Komendanta. Atakujemy wszystkimi postaciami całym arsenałem jaki posiadamy. Na niskim poziomie trudności powinno się spokojnie udać go pokonać. Uwaga jednak na Łupieżcę Umysłu, bo jeśli pokonamy Komendanta to zwróci się on przeciwko nam. Alternatywnym sposobem walki jest użycie fioletowych słojów do ustawienia przy komendancie i wysadzenia ich atakiem dystansowym.

 

Musimy pokonać tego przeciwnika
Ikona osiągnięcia: Dezynsekcja</span> / <span>Pest Control
20

Dezynsekcja / Pest Control

Zabij Pajęczą Matronę, zanim jej jaja się wyklują – dlaczego one muszą mieć tyle nóg? / Kill the Spider Matriarch before her eggs hatch - why do they have so many legs?

Możliwe do przeoczenia

Trofeum do zdobycia w Akcie I w obszarze Spustoszonej Wioski. Musimy pokonać królową pająków nie dopuszczając, by wykluły się młode. Najlepszą opcją jest zniszczenie jaj przed podjęciem walki, dzięki czemu nie będzie co się wykluwać. Będzie to wymagało zdobycia specjalnych butów, zakradnięcia się do leża i zniszczenia jaj na dystans. Poniższy materiał wideo pokazuje bezpieczną drogę i sposób ostrożnej eliminacji.

Ikona osiągnięcia: Grymas śmierci</span> / <span>A Grym Fate
20

Grymas śmierci / A Grym Fate

Zabij adamantynowego golema, nie używając młota kuźni. / Kill the Adamantine Golem without using the Forge Hammer.

Możliwe do przeoczenia

Znalezienie i korzystanie z kuźni opisane jest w braz Wykuty w ogniu i krwi. Po uruchomieniu wielkiego obiektu i otworzeniu zaworu z lawą pojawi się boss – adamantynowy golem. Warto uprzednio sobie ustawić drużynę przygotowaną na jego wejście. Po pierwsze kluczowy jest odpoczynek w obozie przed tym starciem. Po drugie warto rozstawić odpowiednio postaci, by nikt nie oberwał niepotrzebnie lawą. Przeciwnik ten jest dość mocny, ale dobrze rozwinięta drużyna może sobie spokojnie z nim poradzić.

Podczas walki NIE MOŻEMY skorzystać z dźwigni przywołującej młot kuźni. Zadaje to golemowi duże obrażenia, ale by uzyskać trofeum nie wolno nam z tego korzystać. Warto to opisać zasady działania golema. Musimy utrzymywać go zanurzonego w lawie, gdyż po wyjściu z niej staje się on całkowicie niewrażliwy na obrażenia. Kolejna sprawa to cel jaki nasz boss sobie obiera. Zaatakuje on bowiem postać, która w poprzedniej turze zadała mu największe obrażenia. Jest to słabość, którą możemy łatwo wykorzystywać na naszą korzyść odpowiednio pomijając postaci by zmusić golema do podążania za kimś innym. Z tego względu sensowne wydaje się działanie dystansowe. Acz nie jest to konieczne. Moja drużyna w składzie mnich, wojownik, barbarzyńca oraz dystansowy łotrzyk spokojnie zatłukła go bez kombinowania z ganianiem się po arenie.

Ikona osiągnięcia: Zabieg nieinwazyjny</span> / <span>Non-invasive Procedure
20

Zabieg nieinwazyjny / Non-invasive Procedure

Zabij Cyrulika, nie pozwalając mu użyć umiejętności chirurgicznych w walce. / Kill the Surgeon before he performs surgery on you in combat.

Możliwe do przeoczenia

Trofeum do zdobycia w Akcie II w obszarze Domu Uzdrowień. Musimy pokonać Cyrulika tak, by żadna z sióstr nie podała mu podczas walki narzędzia chirurgicznego, którego użyje przeciwko jednej z naszych postaci. Malus Thorm to pół-mechaniczne stworzenie będące szalonym doktorem, którego spotykamy w sali operacyjnej Domu Uzdrowień. Możliwe jest całkowite uniknięcie walki poprzez rozmowę, ale nie otrzymamy wtedy trofeum, więc musimy obrać inną taktykę. Kluczowe są tu cztery siostry, które mu towarzyszą. Podczas starcia bowiem użyczają one mu narzędzi chirurgicznych, które stosuje on na naszych bohaterach do czego nie możemy ani razu dopuścić.

Można sprawę sobie ułatwić korzystając z Perswazji. Dlatego dobieramy do rozmowy postać, która się w tym najlepiej specjalizuje i wybieramy następujące kwestie:

  • 2. Uczennica, tak. Oświeć mnie, proszę.
  • 3. [PERSWAZJA] Siostry nie są gotowe. Sprawią, że mi się pogorszy, zamiast mnie wyleczyć.
  • 2. [PERSWAZJA] Dlaczego nie miałyby cyzelować swoich umiejętności na sobie nawzajem?
  • Atakujemy.

Dzięki tak poprowadzonej rozmowie siostry mamy z głowy, a tym samym i możliwość, by podały jakieś narzędzie Cyrulikowi. Będzie on musiał ożywić siostry, ale nie może więcej niż jednej na raz. Łatwo więc kontrolować nam całą walkę. Możemy go spokojnie ubić i otrzymać pucharek.

 

Ikona osiągnięcia: Dusigrosz</span> / <span>Penny Pincher
20

Dusigrosz / Penny Pincher

Pokonaj Poborczynię, nie pozwalając jej użyć złota przeciwko Tobie. Niech żyje zrównoważony budżet. / Defeat the Toll Collector without her using gold against you - excellent budgeting.

Możliwe do przeoczenia

Trofeum do zdobycia w Akcie II w obszarze Rogatka. Musimy pokonać Poborczynię tak, by nie użyła złota przeciwko nam. W przypadku tego specyficznego zadania w zasadzie możemy się obyć całkowicie bez walki. I jest to wskazane z uwagi, że wtedy nie będzie nawet szans na użycie złota przeciwko naszym bohaterom.

Można sprawę sobie ułatwić korzystając z Perswazji. Dlatego dobieramy do rozmowy postać, która się w tym najlepiej specjalizuje i wybieramy następujące kwestie:

  • 1. Kim jesteś?
  • 1. Rzuć stworzeniu jedną sztukę złota.
  • 3. Nie rozdaję tyle złota, nie otrzymując wiele w zamian.
  • 6. [ŁOTRZYK][PERSWAZJA] Przekręt na „poborcę myta” jest stary i wyświechtany. Daj sobie z tym spokój – wymyśl nową sztuczkę (używając innej klasy postaci będziemy mieli do czynienia z innym tekstem).
  • 2. [PERSWAZJA] Słuchaj, sam to kiedyś stosowałem – ja wiem, że to oszustwo. I to prymitywne (używając innej klasy postaci będziemy mieli do czynienia z innym tekstem).

Po pozytywnym zaliczeniu testów perswazji potwór zginie, a my dostaniemy pucharek i możemy zgarnąć po nim sporą sumkę złota.

 

Ikona osiągnięcia: Nie ma darmowych obiadów</span> / <span>No Free Lunches
20

Nie ma darmowych obiadów / No Free Lunches

Pokonaj Apostoła Myrkula, zanim pochłonie któregoś z nekromitów. / Defeat the Apostle of Myrkul before it consumes any Necromites.

Możliwe do przeoczenia

Trofeum do zdobycia w finałowym starciu Aktu II. Do tego starcia będziemy dążyli po spotkaniu Pieśni Nocy w ramach zaliczenia głównego zadania w obszarze Rękawicy Shar. Grając jako pozytywna postać musieliśmy zrezygnować z zabicia Pieśni Nocy oraz odwieźć od tego Posępne Serce. Jest to niezbędne do uzyskania trofeum braz Nie zostawiamy nikogo.

W takim wypadku po starciu na dachu Wieży Wschodzącego Księżyca czeka skoczenie za finalnym bossem. Nim to zrobimy warto wypocząć w obozie i się przygotować do starcia. Przyda nam się ktoś z umiejętnością teleportu na koniec mapy. Po wskoczeniu do portalu musimy się jeszcze przebić przez obszar Łupieżców Umysłu. Należy pamiętać tu po drodze o ratunku Zevlora do braz Nie zostawiamy nikogo oraz ratunku Mizory do braz Luka w przepisach.

Do finalnego starcia dobrze jest się skradać, by mieć przewagę zaskoczenia. Rozdzielamy drużynę. Postać dysponującą teleportem kierujemy od razu do uwięzionej Pieśni Nocy, by ją uwolnić. Jest to kluczowe, gdyż bez jej uwolnienia zarówno finalny boss jak i pojawiający się potem Apostoł Myrkula są niewrażliwi na obrażenia. Jedną z bojowych postaci kierujemy po cichu w prawą stronę, by jak najszybciej zdjęła czającego się tam Łupieżcę Umysłu. Pozostała dwójka powinna zakraść się do nekromitów z lewej strony areny i ich szybko skosić. Potem można brać za cel Ketherica. Po jego pokonaniu pojawia się wielki Apostoł Myrkula. Musimy go zniszczyć tak, by nie pochłonął żadnego z nekromitów. Jeśli wcześniej wszystkich zniszczyliśmy to już jest z górki i wystarczy jak najszybciej pokonać bossa. Uderzamy w niego najmocniejszymi umiejętnościami jakie mamy. To jest ten moment, że nie ma co się oszczędzać. Gdy go pokonamy otrzymamy trofeum.

Ikona osiągnięcia: Świetna praca nóg</span> / <span>Fancy Footwork
20

Świetna praca nóg / Fancy Footwork

Pokonaj Gortasha, nie uruchamiając żadnej pułapki – łatwo powiedzieć. / Defeat Gortash in Wyrm's Rock without activating any traps.

Możliwe do przeoczenia

Trofeum do zdobycia w Akcie III. Gortasha spotykamy w grze na koronacji we Wrotach Baldura. Nie atakujmy go jednak tam! Zamiast tego rozstańmy się w pokoju. Po czasie będzie można się zakraść do jego komnaty w zamku Smoczej Przeprawy, by zdobyć omawiany pucharek. Przed przystąpieniem do tego trofeum warto wykonać zadanie związane ze zniszczeniem Odlewni Stalowej Straży. Ułatwi to nam zakradnięcie się. Należy się też zaopatrzyć w dobre zaklęcia do zniszczenia dwóch pułapek przy wejściu. Przykładowo zwoje dezintegracji się nadadzą. Należy zniszczyć wskazane na materiale pułapki w komnacie po cichu przed rozpoczęciem walki. Jest to konieczne, gdyż w innym wypadku aktywują się one automatycznie. Poniżej znajduje się materiał wideo pokazujący całą cichą drogę do bossa i szybkie jego ubicie.

Ikona osiągnięcia: Pierwsza krew</span> / <span>First Blood
20

Pierwsza krew / First Blood

Zabij Orin w trakcie rytualnej pieśni wykonywanej przez jej kultystów. / Kill Orin while her cultists are performing their ritual chant.

Możliwe do przeoczenia

Trofeum do zdobycia w Akcie III. Orin to cel jaki warto zostawić sobie pod koniec gry. Znajdziemy ją w świątyni Bhaala w Podmieście Wrót Baldura. Droga do świątyni wymaga ukończenia wcześniej zadania związanego z pucharkiem braz Morderstwo we Wrotach Baldura. Uzyskamy wtedy amulet mogący odblokować nam drogę. Samo dotarcie jednak do świątyni może być upierdliwe, bo drogę blokuję nam spora zasadzka przeciwników. Warto tu wykorzystać kogoś, kto może stać się niewidzialny i przekraść się do następnego punktu szybkiej podróży. Wtedy pozostali będą mogli się automatycznie przenieść pod samą świątynię.

Z Orin najlepiej nie wdawać się w ogóle w dyskusję tylko zaatakować ją nagle z ukrycia, by mieć przewagę zaskoczenia. Przemieni się ona od razu w postać Pogromcy. I musimy ją pokonać jako pierwszą nie ruszając w ogóle pozostałych kultystów dopóki ona nie zginie. Sęk w tym, że zapewniają oni jej kilka poziomów nietykalności. Zależnie od poziomu trudności. Na najniższym poziomie 7 pierwszych ataków nie zada jej obrażeń. Warto mieć na wyposażeniu zwój lub zaklęcie, które wystrzeliwuje grupę pocisków. Wtedy szybko można zdjąć te kilka warstw niewrażliwości. Choć ja się bez tego obyłem zużywając zwykłe ataki. Wojownik na 12 poziomie może ich wykonać nawet ponad 6 w jednej turze jeśli jest wypoczęty. W przypadku tego starcia jest też opcja zepchnięcia przeciwniczki w przepaść. Niezależnie od obranej strategii jeśli szybko pokonamy ją jako pierwszą zdobędziemy to trofeum.

Ikona osiągnięcia: Interfectorem Draconis</span> / <span>Interfectorem Draconis
20

Interfectorem Draconis / Interfectorem Draconis

Zabij czerwonego smoka w Górnym Mieście. / Kill the Red Dragon in the Upper City.

Możliwe do przeoczenia

Trofeum do zdobycia w Akcie III przed samym zakończeniem gry. Podczas finalnego starcia gry jednym z przeciwników będzie zdominowany czerwony smok. Główne zadanie fabularne nie zmusza nas do jego pokonania, więc możemy go podczas starcia minąć, ale chcąc zdobyć pucharek należy się nim zająć. Podczas starcia zaleca się uważać na obszar mózgu, gdyż potrafi on zablokować i wytworzyć przeszkadzające macki. Jeśli mamy w drużynie łucznika, który chomikował strzały podczas gry to teraz jest dobra pora na użycie strzały zguby smoków. Zada ona niemałe obrażenia. Generalnie nie jest ważnie kto ostatecznie pokona tego przeciwnika, grunt, by został ubity przed zakończeniem gry. Największym problemem jest tu fakt, że smok ma towarzystwo. Możemy sobie zapisać grę na początku starcia i samobójczo ruszyć na smoka, zdobyć trofeum, a potem wczytać grę i skupić się na realizowaniu celu fabularnego.

Tego smoka musimy załatwić
Ikona osiągnięcia: Zestrzelenie</span> / <span>Crash Landing
20

Zestrzelenie / Crash Landing

Na Smoczym Szlaku zestrzel lecącego smoka – ŁUBUDU! / In the Wyrmway, wait until the dragon is midflight, then knock it out of the sky - KAPOW.

Możliwe do przeoczenia

Trofeum do zdobycia w Akcie III. Tu mamy do czynienia z opcjonalnym bossem skrytym w podziemiach zamku Smoczej Przeprawy. Przechodzimy tam podobną drogą jak do trofeum braz Świetna praca nóg, tylko nie wspinamy się na szczyt, a wchodzimy do jaskini po drodze. Po wejściu do jaskini trafimy na teren więzienia, gdzie zaatakują nas strażnicy. Po ich pokonaniu na jednej ze ścian znajdziemy charakterystyczne pochodnie w kształcie smoków. Są widoczne na drugim z poniższych screenów. Musimy je zgasić i użyć na nich dowolnego ataku związanego z elektrycznością. Może to być broń, a może być zaklęcie. Wtedy zapalimy je na niebiesko i otworzy się przejście.

Czeka nas po drodze sprostanie czterem próbom:

  • Komnata Sprawiedliwości. Musimy mieć postać, która potrafi zneutralizować klątwę, co pozwoli nam zabrać obraz z piedestału i położyć na kamiennej płycie. Interesuje nas obraz o nazwie Cela.
  • Komnata Odwagi. Tu czeka nas starcie z żywiołkami i naszym zadaniem jest po prostu przetrwać.
  • Komnata Strategii. Czeka nas tu pojedynek szachowy, gdzie musimy w trzy ruchu pokonać wrogiego króla. Zagadka ta ma kilka możliwych wersji. Jeśli się nie nam nie powiedzie czeka nas walka.
  • Komnata Intuicji. Tu na podstawie znalezionych dowodów musimy wyedukować kto jest zdrajcą. Jest to Suelto.

Po przejściu przez próby będziemy mogli dostać się do kolejnej komnaty. Tam znajdziemy martwego smoka. Po interakcji z jego szkieletem ożyje i czeka nas starcie. Polecam przed samą interakcją rozdzielić bohaterów. Dwie mocne postacie w walce z bliska niech stoją przy smoku po przeciwnych końcach. A dwie postacie niech trzymają się na dystans. Gdy zadamy smokowi dostatecznie duże obrażenia ten wzbije się w powietrze i będzie szykował ładowany atak. Wiąże się to z komunikatem „Wyczekiwana burza nadchodzi!”. Czasem animacja się zablokuje i nie wygląda jakby smok wzbił się w powietrze, ale to jest właśnie ten moment, gdy musimy go pokonać bronią dystansową. Moment pokazany na trzecim z poniższych screenów. Każdą postacią atakujemy wtedy z broni dystansowej. Jak uda nam się go pokonać pucharek będzie nasz.

 

Ikona osiągnięcia: Do dna</span> / <span>Bottoms Up
15

Do dna / Bottoms Up

Zgodnie z uświęconą krasnoludzką tradycją udaj się na długi odpoczynek, używając tylko alkoholu. / Long Rest using only alcohol - a time-honoured dwarfish tradition.

Możliwe do przeoczenia

Pucharek ten możemy zdobyć w dowolnym momencie gry podczas długiego odpoczynku. Gdy dobieramy zapasy, które zużyjemy przed snem musimy zapełnić cały pasek korzystając wyłącznie z napojów alkoholowych. Podczas eksploracji z pewnością znajdziemy sporo butelek trunku, ale można też je i nabyć w tawernach.

Jeden długi odpoczynek ogarniamy wyłącznie z zapasów butelek alkoholu
Ikona osiągnięcia: Zabójcze popchnięcie</span> / <span>Shove Off
15

Zabójcze popchnięcie / Shove Off

Zabij istotę obrażeniami od upadku. / Kill a creature with falling damage.

Pucharek ten możemy zdobyć w dowolnym momencie gry podczas potyczek. Najlepiej sprawdzają się nieduzi przeciwnicy typu goblinów z uwagi, że łatwo nimi rzucić. Dobre miejsce pokazane na poniższym materiale wideo jest w Obozie Goblinów w Akcie I.

Ikona osiągnięcia: Mól książkowy</span> / <span>Bookworm
15

Mól książkowy / Bookworm

Przeczytaj 100 różnych książek podczas jednej rozgrywki. Bo przygoda to nie tylko machanie mieczem. / Read 100 different books in a single playthrough. Adventuring isn't just daring quests, you know.

Możliwe do przeoczenia

Kumulacyjne trofeum, które bez problemu możemy zdobyć już w Akcie I. Wystarczy, że będziemy podnosić i czytać każdą napotkaną książkę. Swoją drogą można też przy okazji trochę zarobić odsprzedając je po przeczytaniu kupcom. Warto zaznaczyć, że do tego pucharka nie tylko liczą się typowe książki, ale też wszelkie notatki, wiadomości, czy rysunki. Podczas eksploracji wystarczy przytrzymać przycisk , by podświetliło możliwe do podniesienia przedmioty w okolicy.

Ikona osiągnięcia: Styl pijanego mistrza</span> / <span>Punch Drunk
15

Styl pijanego mistrza / Punch Drunk

Pokonaj 20 przeciwników z pijaną postacią w drużynie podczas jednej rozgrywki. No to chlup! / Defeat twenty opponents while drunk - down them.

Możliwe do przeoczenia

Pucharek ten najlepiej jest zdobyć realizując zadanie poboczne związane z braz Nie do wiary. Tam bowiem w piwnicy tawerny natrafimy na dużą grupę szczurów, które można będzie łatwo ubić nim postać wytrzeźwieje. Jednak jeśli mamy już to zadanie ukończone czekać nas będzie gnębienie wieśniaków. Wybieramy sobie postać, która będzie się upijać i zabieramy z obozu cały alkohol. Następnie szukamy we Wrotach Baldura samotnych obywateli. Najlepiej wewnątrz domostw. Po znalezieniu celu z menu kołowego wybieramy tryb turowy (dzięki temu bohater nam nie wytrzeźwieje za szybko z uwagi na tury). Spożywamy jedną butelkę i eliminujemy cel. Z reguły jak są dwie osoby to jeszcze możemy dorwać i kolejną. Należy pamiętać, by jednak atakowała tylko postać pijana. I w ten sposób szukamy 20 nieszczęśników. Potem możemy wczytać grę sprzed tego dziwnego zadania.

Ikona osiągnięcia: Aport!</span> / <span>Fetch Quest
15

Aport! / Fetch Quest

Pobaw się w aportowanie z Drapkiem – najgrzeczniejszym psem w całych Krainach. / Play fetch with Scratch - the best boy in the Realms.

Możliwe do przeoczenia

Pucharek związany z braz Po coś masz dwie ręce. W Akcie I mamy okazję zdobyć psiego towarzysza Drapka. Po jakimś czasie, gdy Drapek znajdzie się w naszym obozie zobaczymy charakterystyczny znak wykrzyknika nad nim informujący nas o możliwej interakcji. Przyniesie on nam piłkę. Zabieramy ją wykonując test siły, zręczności lub obchodzenia ze zwierzętami. Mając piłkę w ekwipunku możemy ją rzucić Drapkowi i zdobyć ten pucharek.

Ikona osiągnięcia: Zszywanie Splotu</span> / <span>Repairing the Weave
15

Zszywanie Splotu / Repairing the Weave

Ustabilizuj netheryjską kulę Gale’a. / Stablise Gale's Netherse orb.

Możliwe do przeoczenia

Na samym początku gry pobliżu wraku statku łupieżców natrafimy na dziwny niestabilny portal. Musimy wyciągnąć z niego maga – Gale’a. Przyłączy się on do naszej drużyny i będzie jedną z postaci towarzyszących. Podczas jednego z odpoczynków w obozie musimy z nim porozmawiać. Opowie on nam o swojej przypadłości i potrzebie wchłaniania magii z przedmiotów. Za jakiś czas, gdy zobaczymy go w obozie zauważymy, że nie jest z nim najlepiej. Poprosi nas o pomoc i przekazanie mu jakiegoś magicznego przedmiotu. Wybierzmy dowolny, który uznamy za całkowicie zbędny, bo zostanie on zniszczony. To poprawi tymczasowo stan naszego towarzysza.

Jakiś czas później na terenie Górskiej przełęczy lub w Podmroku spotkamy maga Elminstera, który będzie szukał Gale’a. Jeśli mamy go w drużynie wywiąże się rozmowa. W innym wypadku konieczne będzie doprowadzenie naszego gościa do obozu. Po rozmowie mag ustabilizuje netheryjską kulę Gale’a, a my otrzymamy trofeum.

Ikona osiągnięcia: Gniew lisz-królowej</span> / <span>The Lich-Queen's Wrath
15

Gniew lisz-królowej / The Lich-Queen's Wrath

Sprzymierz się z Vossem przeciwko Królowej githyanki. Powodzenia. / Ally with Voss against the Githyanki God-Queen. Good luck.

Możliwe do przeoczenia

Pucharek możliwy do zdobycia w Akcie I. Jest to wątek związany z postacią Lae’zel, więc warto mieć ją w drużynie. Na Vossa natkniemy się w pobliżu lokacji Popas Waukeen w miejscu pokazanym na pierwszym screenie. Jeśli jest z nami Lae’zel to od razu sama pobiegnie na spotkanie ze swoimi rodakami. Podczas pierwszego spotkania musimy uniknąć konfliktu. Jeśli wywiąże się walka to nie zdobędziemy tego trofeum. Warto zdać się tu na Lae’zel i samemu się nie odzywać, acz ukryć informacje o artefakcie.

Później musimy skierować się na teren Górskiej przełęczy do Szkółki Githyanki. Czeka nas tam trochę walki po tym jak urządzenie do usunięcia kijanki się nie sprawdzi. Będziemy musieli się dostać do Inkwizytora. Odłamek blokujący drzwi ma Kith’raka Therezzyn i musimy go od niej zdobyć. Po dobroci lub nie. Nie ma znaczenia. Po spotkaniu z Inkwizytorem czeka nas wybór: walka z nim lub wejście do pryzmatu. Nie ma znaczenia co wybierzemy, bo tak czy siak czekają nas obie te rzeczy. Jeśli wejdziemy najpierw do pryzmatu i pogadamy z naszym pomocnikiem po wyjściu czeka nas walka z Inkwizytorem. Jeśli zaś najpierw ubijemy Inkwizytora to do wejścia do pryzmatu zmusi nas bogini Githyanki (jeśli odmówimy to automatycznie nas zabije).

Po wyjściu z klasztoru przechodzimy na obszar Szmaragdowego Gaju i po drodze czeka nas długi odpoczynek. Podczas tego odpoczynku w naszym obozie zjawi się Voss i zyskamy opcję sprzymierzenia się z nim. Robimy to i zdobywamy trofeum.

 

Ikona osiągnięcia: Kwiat najczarniejszej nocy</span> / <span>To Bloom in Darkest Night
15

Kwiat najczarniejszej nocy / To Bloom in Darkest Night

Podaruj Posępnej nocną orchideę, jej ulubiony kwiat – w głębi duszy zawsze była romantyczką. / Gift Shadowheart a night orchid - her favourite flower. Always knew she was a softie.

Możliwe do przeoczenia

Pucharek możliwy do zdobycia w Akcie II. Podczas całej drugiej części gry warto mieć ze sobą Posępne Serce. Główny wątek tego fragmentu gry ściśle się z nią wiąże. Poza tym do omawianego trofeum musimy nawiązać z nią dobre relacje. Warto wyczerpać wszystkie możliwe tematy rozmowy z nią. W pewnym etapie gry, gdy relacja będzie odpowiednio rozwinięta zdradzi ona nam, że lubi kwiat – nocną orchideę. Możemy go jej wtedy podarować. Na pierwszym screenie poniżej jest lokalizacja miejsca, gdzie możemy owy kwiat zerwać.

 

Ikona osiągnięcia: Płomienny romans</span> / <span>Hot Date
15

Płomienny romans / Hot Date

Idź na randkę z Karlach – to się nazywa zabawa ogniem. / Go on a date with Karlach - now that's playing with fire.

Zglitchowane
Możliwe do przeoczenia

UWAGA! Niestety z niewyjaśnionych przyczyn romans ten może nam się zepsuć w efekcie blokując to trofeum. U niektórych graczy mimo wysokiego poziomu relacji nie udaje się go sfinalizować w danej rozgrywce. Niestety nie ma na to innej rady jak rozpoczęcie nowej gry specjalnie pod to trofeum. Dlatego zaleca się zacząć działać w kierunku tego romansu od pierwszego poznania postaci i wybierać dialogi najbardziej nakierowane na flirt jakie się tylko pojawią. I przy każdym odpoczynku w obozie sprawdzać, czy nie ma nowych tematów do przegadania.

Pucharek wymagający uwagi przez całą grę. Karlach spotkamy w okolicach Szmaragdowego Gaju niedaleko miejsca, gdzie mogliśmy znaleźć pieska Drapka. Miejsce pokazane jest na poniższym screenie. Trofeum to wymaga nawiązania z nią wątku romansowego. I co ważne jednocześnie NIE MOŻEMY nawiązać romansu z nikim innym (wyjątek stanowi trofeum braz Nie do wiary, które w tym nie przeszkodzi). I to nie tylko chodzi o jakieś zbliżenie, czy pocałunek. NIE UŻYWAJMY w ogóle opcji flirtu z NIKIM innym. Polecam od razu wcielić barbarzynkę do drużyny cały czas z nią podróżować, by naj najbardziej pozytywnie wpływać na nasze relacje. Grając pozytywną postacią nie będziemy mieli z tym problemów.

Wyczerpujemy z nią wszystkie tematy rozmów. Okaże się, że dziewczyna ma wbudowany silnik, który sprawia, że stale płonie, co uniemożliwia jej kontakt z innymi. By jej pomóc będziemy musieli porozmawiać z Dammonem w Szmaragdowym Gaju. Ten poprosi nas o znalezienie piekielnego żelaza. Jego lokalizacja zostanie zaznaczona na mapie. Warto zdobyć więcej niż jeden kawałek, bo przyda się na później. Po przyniesieniu kawałka żelaza kowalowi ten dokona odpowiednich napraw, choć jeszcze nie umożliwi to Karlach dotyku innych ludzi bez poparzeń. Trzeba jednak tu wyrazić chęć zbliżenia się.

Po obronie Szmaragdowego Gaju przed atakiem goblinów w ramach głównego wątku czeka nas impreza w obozie, gdzie dołączą do nas uratowane diabelstwa. Ważne jest, by w trakcie tego wydarzenia zagadać do w Karlach sprawie pchnięcia dalej romansu. W trakcie długiego odpoczynku czeka nas związana z nimi scenka. Poprowadźmy ją najbardziej pozytywnie jak to możliwe. Następnego ranka jeśli wcześniej się nie pojawiła wpadnie opcja, by jakoś spróbować ochłodzić naszą towarzyszkę inicjując możliwość dotyku. Możemy skorzystać z magii lodu/wody jednego z naszych towarzyszy.

Po uratowaniu gaju/zabiciu wszystkich goblinow, podczas trwającej imprezy w trakcie długiego odpoczynku w naszym obozie, trzeba porozmawiać z Karlach. Mowimy jej jak bardzo ją lubimy a ona zapyta się czy może przyjść do nas w nocy, oczywiście zgadzamy się. Przy wyborze opcji podczas odpoczynku, musimy wybrać chęć zaczekania na naszą wybrankę. Dialog kierujemy erotycznie by doprowadzić do pierwszego pocałunku. Po cutscence, jeszcze w trakcie trwania tego samego odpoczynku podchodzimy do niej i z nią rozmawiamy. Dialog kierujemy w stronę chęci dotknięcia jej jeszcze raz i próby schłodzenia jej na chwilę. W tym celu możemy rzucić w nią butelką wody, bądź użyć jakiegoś lodowego czaru, którymś z towarzyszy, po czym całujemy ją. – podziękowania za dodatkowe informacje dla użytkownika Seil.

W akcie drugim, gdy trafimy do lokacji Oberży Ostatnie Światło będziemy mogli ponownie spotkać Dammona i poprosić o kolejne ulepszenie wymagające kolejnego kawałka piekielnego żelaza. Jeśli znaleźliśmy więcej w Akcie I to teraz nie musimy więcej szukać. Po zainstalowaniu ulepszenia Karlach będzie mogła dotykać innych i odblokuje to interakcje podczas długiego odpoczynku w obozie. Pogłębiamy naszą relację z postacią.

Po oddaniu Dammonowi kolejnego kawałka żelaza w trakcie rozmowy wybieramy opcję pocałowania naszej ukochanej. W trakcie długich odpoczynków, za każdym razem rozmawiamy z nią i wykorzystujemy wszelkie opcje dialogowe. Podczas jednego z kolejnych odpoczynków będziemy mieli opcje uprawiania seksu z nią. W trzecim akcie, po dotarciu do dolnego miasta Karlach zaprosi nas na randkę, która zakończy się wpadającym trofeum. – podziękowania za dodatkowe informacje dla użytkownika Seil.

Wreszcie w trzecim akcie gry, gdy dostaniemy się do głównego obszaru miasta Wrót Baldura pojawi się możliwość zdobycia tego trofeum. Po udaniu się do obozu otrzymamy możliwość porozmawiania z Karlach i umówienia się na randkę w mieście. Zgadzamy się i wybieramy najbardziej pozytywne dialogi. Po zakończeniu scenki otrzymamy pucharek.

Tu pierwszy raz spotykamy Karlach
Ikona osiągnięcia: Daj gryza</span> / <span>Just a Nibble
15

Daj gryza / Just a Nibble

Pozwól Astarionowi się ugryźć. Auć! / Let Astarion bite you at night - ouch.

Możliwe do przeoczenia

Pucharek związany z postacią Astariona. Podczas jednego z długich odpoczynków w Akcie I złapiemy naszego towarzysza na próbie podkradnięcia się do nas. Okaże się, że jest on wampirem i poprosi nas o udostępnienie mu trochę naszej krwi. By zdobyć pucharek musimy się zgodzić na ugryzienie. Podczas ugryzienia będziemy musieli użyć testu perswazji lub siły, by zakończyć proces. Jeśli test się nam nie powiedzie to Astarion niechcący zabije naszą postać. Nie musimy już potem dokarmiać wampira jeśli nie chcemy.

Ikona osiągnięcia: Luka w przepisach</span> / <span>Loophole
15

Luka w przepisach / Loophole

Zerwij pakt Wylla z Mizorą. / Break Wyll's Pact with Mizora.

Możliwe do przeoczenia

Pucharek związany z postacią Wylla wymagający uwagi przez prawie całą grę. Pierwszy raz tego bohatera spotkamy podczas ataku goblinów na Szmaragdowy Gaj. Musimy pospieszyć z pomocą. W innym wypadku Wyll może tam już zginąć, a my stracimy szansę na to trofeum. Po wygranej walce możemy pogadać z nim wewnątrz Gaju i zaprosić do drużyny. Ewentualnie sam odwiedzi nas w obozie jeśli będziemy zwlekali.

Podczas jednego z pierwszych długich odpoczynków z Wyllem w obozie odwiedzi nas Mizora i dorobi mu rogi. Dowiemy się, że nasz towarzysz ma z nią podpisany pakt. Będziemy dążyć do jego zerwania.

Jakiś czas później podczas Aktu II w trakcie jednego z długich odpoczynków Mizora znowu się objawi i będzie prosiła Wylla o ratunek z obszaru Wież Wschodzącego Księżyca. Nasza postać będzie musiała pozytywnie wykonać test percepcji, by dowiedzieć się, że demonica jest zdesperowana. Zapiszmy sobie przed tym, bo MUSI się tam ten test powieźć. Podczas rozmowy domagamy się od niej, by zerwała pakt z Wyllem w zamian za pomoc. To też będzie wymagało od nas pozytywnego wykonania testu zastraszania, czy historii. Jeśli się uda będziemy mogli działać dalej.

Pod koniec Aktu II podczas przemierzania obszaru łupieżców umysłu w drodze na starcie finalnym bossem tego aktu musimy najpierw odnaleźć kapsułę w której zamknięto Mizorę. Lokalizacja pokazana jest na pierwszym z poniższych screenów. Musimy ją uwolnić korzystając z urządzenia lub wykonując test siły na kapsule.

Kolejny raz na Mizorę natkniemy się w zamku Smoczej Przeprawy przed koronacją. Poruszy ona temat księcia i zwróci uwagę, że być może będzie mogła pomóc. Jeśli udało się nam w drugim akcie nakłonić ją do zerwania paktu pojawi się ona w naszym obozie podczas kolejnego długiego odpoczynku. Ogłosi tam dla Wylla opcje wyboru: zerwie jego pakt lud pomoże uratować jego ojca. Będziemy musieli nakłonić Wylla by wybrał opcję zerwania paktu. Gdy to nastąpi otrzymamy trofeum.

 

Ikona osiągnięcia: Poddaj się Żądzy</span> / <span>Embrace Your Urge
15

Poddaj się Żądzy / Embrace Your Urge

Zostań ostateczną bronią Bhaala – jego Pogromcą. / Become Bhaal's ultimate weapon - become his Slayer.

Możliwe do przeoczenia

Pucharek związany z grą postacią jako Mroczna Żądza. Musimy wybrać tą opcję przy tworzeniu postaci, by uzyskać to trofeum.

By zdobyć ten pucharek musimy stać się wiernym sługą Bhaala. Dobrze pokrywa się to z grą jako negatywna postać. Przy drugim podejściu i zdobyciu innych pucharków nie musimy się w zasadzie już przejmować większością rzeczy i można się spokojnie przerąbać przez dużą część gry. Opcje do pozostania Pogromcą są dwie. Pierwsza pojawia się w Akcie II, a druga w Akcie III. Od siebie polecam wybrać tą pierwszą możliwość, gdyż ułatwia ona rozgrywkę.

Pogromca w Akcie II – by zdobyć nową mroczną postać musimy podczas wizyty w Oberży Ostatnie Światło zabić Isobel. Nie dopuszczamy też by została porwana przez sługi zła. Ma zginąć z naszej ręki. Gdy Isobel zginie cienie wedrą się do oberży i opętają prawie wszystkich chowających się tam ludzi. Będziemy musieli ich wszystkich pokonać. Po samej walce Jaheira też zwróci się przeciw nam odkrywając kim jesteśmy. Ją też będziemy musieli załatwić. Następnie podczas długiego odpoczynku zjawi się nasz sługus i wręczy nam naszą nową mroczną formę, której będziemy mogli używać raz na długi odpoczynek.

Pogromca w Akcie III – by zdobyć mroczną formę w późniejszej części gry wymagane będzie wyzwanie Orin na pojedynek podczas wizyty w Świątyni Bhaala. Będzie to jednak walka 1 na 1. Orin nie będzie miała do pomocy kultystów, ale my też będziemy zdani tylko na naszą główną postać. A przeciwniczka będzie mogła przybrać postać Pogromcy. Jeśli ją pokonamy sam Bhaal się do nas odezwie i będziemy musieli przyjąć jego dar jeśli chcemy otrzymać to trofeum.

Ikona osiągnięcia: Trafienie krytyczne</span> / <span>Critical Hit
25

Trafienie krytyczne / Critical Hit

Ukończ grę w trybie taktycznym. / Complete the game in Tactician mode.

Możliwe do przeoczenia

Trofeum związane z poziomem trudności. Wpadnie po ukończeniu gry na poziomie taktycznym. Można to zdobyć jednocześnie łącząc z trybem honorowym związanym z trofeum zloto Młot na wroga. Pamiętajmy, by podczas rozgrywki nie zmieniać nic w ustawieniach poziomu trudności.

Ikona osiągnięcia: Młot na wroga</span> / <span>Foehammer
35

Młot na wroga / Foehammer

Ukończ grę w Trybie honorowym. / Complete the game in Honour mode.

Możliwe do przeoczenia

Aktualizacja gry: Tryb Honoru

Trofeum związane z dodanym w ramach aktualizacji trybem honorowym. Wprowadza on nowe specyficzne ograniczenia dla gra, a także daje między innymi specjalne akcje działające na korzyść bossów. Przejście gry na tym poziomie wymaga bardzo dobrej znajomości mechanik oraz tego co może czekać za rogiem oraz ostrożnego podejścia z uwagi na dostępny tylko jeden slot zapisu. Gra bowiem zapisuje się tylko na jednym pliku niezależnie czy jest to autozapis, szybki zapis, czy normalny zapis ręczny. Wczytanie wcześniejszego zapisu nie jest też możliwe (o ile nie zamkniemy aplikacji gry i nie włączymy jej ponownie). A w przypadku śmierci naszej drużyny następuje też koniec gry w trybie honorowym. Co za tym idzie – pod trofeum musimy grać od nowa. Chyba, że zastosujemy opisany niżej trik na własne zasady. Działa on też na cofnięcie klęski w trybie honorowym.

Ogólne zalecenia:

  • Warto zbierać wszelkie możliwe dobra i gromadzić je w skrzyni w obozie.
  • Realizujmy wszystkie możliwe zadania poboczne i zdobywajmy jak najwięcej doświadczenia.
  • Przynajmniej jedną postać dopakujmy kijankami łowców umysłu. Moce psioniczne potrafią być bardzo pomocne.
  • Skradanie się jest twoim przyjacielem. Atak z zaskoczenia daje bardzo wiele.
  • Warto sensownie korzystać z odpoczynku w obozie. Szczególnie przed trudniejszymi starciami. Dużo umiejętności i zaklęć w przypadku postaci czarujących się odnawia po odpoczynku. Przy okazji dobrze przetrząsać wszelkie mijane skrzynie i beczki, bo znajdziemy w nich jadło i napitek niezbędnie do długiego odpoczynku.
  • Gra uniemożliwia na tym poziomie wczytywanie wcześniejszego zapisu, ale jeśli coś idzie nie tak możemy zamknąć gwałtownie aplikację gry i wtedy wczytać ostatni zapis po ponownym uruchomieniu tytułu. Drobne, acz pomocne oszustwo.
  • Zaleca się WYŁĄCZYĆ autozapis. Lepiej mieć pełną kontrolę nad tym, kiedy gra zapisuje postęp. Dzięki temu możemy dobrze łączyć ten motyw z powyższym punktem umożliwiającym ponowne podejście do różnych fragmentów gry.
  • Warto korzystać z mocy Marnieja w obozie do ożywiania poległych towarzyszy, czy zmian w buildzie postaci.
  • Można rzucić okiem w sieci na różne sugerowane buildy postaci. Graczom udało się już odkryć niejedną bardzo silną konfigurację.
  • W finale gry możemy pominąć praktycznie cały segment ostatecznego starcia jeśli poświęcimy postać Gale’a. Przed wspinaczką możemy go przekonać, by wysadził mózg (podziękowania za info dla Zyrafuuu). Musimy najpewniej jednak ukończyć cały wątek dotyczący jego postaci nim udamy się na finalną misję.

Sposób gry w trybie honorowym z własnymi zasadami

Jest jeszcze jeden bardzo skuteczny trik znacząco ułatwiający zdobycie za jednym razem tego konkretnego trofeum oraz trybu taktycznego do zloto Trafienie krytyczne. Odpowiednie kroki pozwolą nam bowiem grać w tryb honoru z ustawionymi własnymi suwakami poziomu trudności określonych elementów. Wymaga to jednak posiadania abonamentu PS+ jeśli nie chcemy stracić naszych zapisów. Te najnowsze się przeniosą, ale jeśli mieliśmy duże ilości poszczególnych zapisów to bez chmury PS+ część starszych przepadnie.

  • Włączamy grę Baldur’s Gate 3 i w menu głównym wciskamy przycisk Połącz się z Larian Network. Tworzymy tam konto się się logujemy.
  • Wchodzimy w menu Opcje i tam w zakładce Rozgrywka włączamy Zapis wieloplatformowy.
  • Rozpoczynamy nową grę w trybie honorowym (jeśli nie mamy już zaczętej). Dokonujemy ręcznego zapisu gry. Następnie doprowadzamy do śmierci naszego bohatera. W przypadku zaczętej nowej gry możemy wejść w jakiś ogień na statku łupieżców, czy skakać między piętrami na pierwszym obszarze, by otrzymać obrażenia od upadku. Po śmierci gra poinformuje nas o porażce i zapyta, czy chcemy kontynuować na własnych zasadach. Zgadzamy się i konfigurujemy sobie ułatwienia jak nam wygodnie. Pamiętajmy jednak by na samej górze w Trudność ustawić Tryb taktyczny jeśli chcemy uzyskać potem zloto Trafienie krytyczne. Nie będzie to żadne utrudnienie jeśli w agresji przeciwników, sile postaci itd. wybierzemy Tryb odkrywcy. Po ustawieniu wszystkich parametrów zapisujemy grę i wychodzimy do menu głównego.
  • Wybieramy opcje Wczytaj grę i sprawdzamy, czy zapisy zostały zsynchronizowane. Są oznaczone charakterystycznym znakiem X widocznym na pierwszym z poniższych screenów.
  • Zamykamy aplikację gry.
  • Przesyłamy nasze zapisy do chmury (wymagany PS+). Ustawienia konsoli -> Zapisane dane i ustawienia gry/aplikacji -> Zapisane dane (PS5) -> Prześlij lub usuń z pamięci konsoli -> Przesyłamy zapis z BG3 do chmury.
  • Wyłączamy automatyczne przesyłanie zapisu do chmury dla gry BG3 (wymagany PS+). Ustawienia konsoli -> Zapisane dane i ustawienia gry/aplikacji -> Zapisane dane (PS5) -> Synchronizuj zapisane dane -> Automatycznie synchronizuj zapisane dane -> Wyłączamy synchronizacje dla gry Baldur’s Gate 3.
  • Usuwamy z pamięci konsoli zapisy Baldur’s Gate 3. (będą sobie bezpiecznie czekały w chmurze po tym wcześniejszym przesłaniu jeśli mamy PS+). Ustawienia konsoli -> Zapisane dane i ustawienia gry/aplikacji -> Zapisane dane (PS5) -> Prześlij lub usuń z pamięci konsoli -> Usuwamy z pamięci konsoli zapisy gry Baldur’s Gate 3.
  • Uruchamiamy grę Baldur’s Gate 3 i sprawdzamy, czy w menu Opcje i tam w zakładce Rozgrywka jest włączony Zapis wieloplatformowy. Jeśli jest czekamy, aż najnowsze zapisy zostaną pobrane na konsolę z sieci Lariana.
  • Wczytujemy naszą rozgrywkę w trybie honorowym i sprawdzamy ustawienia poziomu trudności. Powinniśmy mieć teraz ustawione zasady honoru jednocześnie z własnymi ustawieniami trudności jak na drugim z poniższych screenów. Od tego momentu nie możemy już tam nanosić zmian, chyba, że przejdziemy przez cały proces od nowa.