Beyond: Two Souls

3/10
20-30H
x1
x3
x6
x36
46
0
7
0
1.75
46
0
7
0
1.75

Beyond: Two Souls to kolejna gra Dawida Cage’a i studia Quantic Dram odpowiedzialnego za tytuły takie jak Heavy Rain, czy Fahrenheit. Jest to tytuł ekskluzywny na konsole Sony charakteryzujący się bardzo filmowym podejściem do rozgrywki. Utrzymany w konwencji thrillera opowiada historię Jodie Holmes, która od urodzenia jest połączona z bliżej nieokreślonym bytem zwanym Aidenem.

Warto pochwalić fenomenalną oprawę graficzną i dźwiękową, oraz obsadę. Niestety jednak zdaniem wielu, w tym i mnie Beyond nie udało się przeskoczyć poprzeczki postawionej przez Heavy Rein w kategorii gier tego typu. Poprzez postawienie akcji na wyłącznie jedną bohaterkę został ograniczony wkład gracza na podejmowane decyzje i ich efekty w zakończeniu. Niemniej uważam, że tytuł wart jest poznania. Stara się poruszać ważne kwestie między innymi życia po śmierci. Jest to jednak gra na tzw. „jedno przejście”. Więcej nie ma co w nim specjalnie szukać. Chyba, że polujecie na pucharki. Dlatego postaram się wszystko wam tu ładnie opisać, aby łowy były udane.

 

MAPA PRZEJŚCIA:

Na wstępie warto zapytać: Czy jest to wasza pierwsza styczność z Beyond, czy może już graliście w nią na PS3? To istotna kwestia, gdyż pierwsze przejście zdecydowanie warto wykonać bez wpatrywania się w poradnik. Najważniejszym atutem gry jest fabuła i szkoda sobie ją psuć oglądając opisy pucharków. Nie polecam jednak grać na wyższym poziomie trudności. Nie zmienia on nic poza tym, że nie widać kierunków, w które musimy wychlać gałki analogów i tym podobne. Zaznaczę także, iż trofea wpadają dopiero po ukończeniu danego rozdziału, w którym są możliwe do wbicia.

KROK I (opcjonalny) – Przejście gry

Krok dla graczy po raz pierwszy grający w Beyond. Dużo pucharków i tak nam wpadnie. Zaznaczam, że aby najbardziej cieszyć się opowieścią należy wybrać standardową niechronologiczną sekwencję rozdziałów.

KROK II – Przejście gry na dwa kontrolery + ocalenie wszystkich postaci

Beyond ma niestety ten upierdliwy pucharek za ukończenie całej gry na dwie osoby. Musimy mieć więc dwa pady, aby tego dokonać. Jedna osoba (pad) kontroluje Jodie, a druga Aidena. Przy okazji możemy się skupiać, aby wbijać trofea, które nie wpadły przy kroku pierwszym. Polecam np. wyzbierać znajdźki. Warto się zabrać w tym przejściu za ocalenie wszystkich możliwych postaci, aby nie musieć potem połowy gry przechodzić ponownie do niektórych wymaganych do odblokowania zakończeń.

KROK III – Pozostałe pucharki

Tutaj czeka nas wielokrotne powtarzanie różnych rozdziałów. Część pucharków będzie wymagała przejścia niemal pół gry raz jeszcze ze względów iż zdobywając dany pucharek musimy zachować ciągłość gry. Nie można po prostu wczytywać kluczowych momentów. Wszystko jest tylko kwestią czasu.

Poniżej prezentuję listę rozdziałów według podstawowej niechronologicznej sekwencji rozdziałów wraz z informacją jakie pucharki można w nich zdobyć, lub zacząć zdobywać.

Rozbita

  • Brak pucharków

Eksperyment

  •  Ktoś jeszcze? 
  •  Posłuszeństwo 
  •  Nie do opanowania (1/6)

Ambasada

  •  Czysta robota 
  •  Przejmująca agentka
  •  Nie do opanowania (2/6)

Impreza

  •  Zemsta 
  •  Zimna krew 
  •  Nie do opanowania (3/6)

Pierwszy wywiad

  • Brak pucharków

Witamy w CIA

  •  Żołnierz doskonały 
  •  Adeptka sztuk walki 
  •  Adeptka skradania 

Ścigana

  •  Złap mnie, jeśli potrafisz 
  •  Apokalipsa Aidena 
  •  Houdini 

Mój niewidzialny przyjaciel

  •  Zgrany duet 
  •  Nie do opanowania (4/6)

Kondensator

  •  Zamknięcie portalu 
  •  Reminiscencje
  •  Mistrzyni istot (1/2)

Bezdomna

  •  Pieniądze do przejedzenia 
  •  Sprytna złodziejka 
  •  Cuda
  •  Lepszy świat (1/4)
  •  Wszyscy uratowani (1/4)

Pierwsza noc

  •  Adeptka istot 
  •  Mistrzyni istot (2/2)

Jak inne dziewczyny

  •  Zawsze na zawsze 

Samotna

  •  Wybaczam ci 
  •  Nie jesteś moim ojcem 
  •  Nie do opanowania (5/6)

Nawaho

  •  Szamanka 
  •  Nie tylko piasek 
  •  Lepszy świat (2/4)
  •  Wszyscy uratowani (2/4)

Separacja

  • Brak pucharków

Kolacja

  •  Kochanka doskonała 
  •  Wyluzowana dziewczyna 
  •  Zakochana w Ryanie 
  •  Nie do opanowania (6/6)

Nocna sesja

  • Brak pucharków

Misja

  •  Mistrzyni skradania 

Norah

  •  Lepszy świat (3/4)
  •  Wszyscy uratowani (3/4)

Odprawa

  • Brak pucharków

Ukryty smok

  •  Oko za oko 
  •  Agentka 894732 
  •  To zbyt łatwe 

Duchy

  • Brak pucharków

Czarne słońce

  •  Wybieram zaświaty 
  •  Wybieram życie
  •  Przekonać Dawkinsa 
  •  Czarne Słońce gaśnie 
  •  Lepszy świat (4/4)
  •  Wszyscy uratowani (4/4)
Disclaimer
Poradnik napisany w całości na bazie własnych doświadczeń z grą.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!
Ikona osiągnięcia: MISTRZOSTWO BEYOND: TWO SOULS™</span> / <span>BEYOND: TWO SOULS™ MASTER

MISTRZOSTWO BEYOND: TWO SOULS™ / BEYOND: TWO SOULS™ MASTER

Zbierz wszystkie trofea. / Collected all trophies!

No i jest platyna. Jak ją zdobyliście pewnie znacie teraz grę na wylot.

Ikona osiągnięcia: Ktoś jeszcze?</span> / <span>Somebody Else?

Ktoś jeszcze? / Somebody Else?

Użyj Aidena po raz pierwszy. / Played as Aiden for the first time.

Fabularne

Trofeum fabularne niemożliwe do przeoczenia. Wpadnie naturalnie po ukończeniu rozdziału: EKSPERYMENT.

Ikona osiągnięcia: Posłuszeństwo</span> / <span>Obedience

Posłuszeństwo / Obedience

Przerwij eksperyment z własnej woli. / Stopped the experiment voluntarily.

Trofeum do zdobycia w rozdziale: EKSPERYMENT.
Gdy przyjdzie nam kontrować Aidena i ruszać różne przedmioty podczas eksperymentu, w pewnym momencie Nathan każe nam przestać. Musimy  wrócić do Jodie i zakończyć eksperyment.

Ikona osiągnięcia: Zgrany duet</span> / <span>Teammates

Zgrany duet / Teammates

Wyrządź 3 psoty Aidenem i Jodie. / Did 3 mischievous things with Jodie and Aiden.

Trofeum do zdobycia w rozdziale: MÓJ NIEWDZIANY PRZYJACIEL.
Wszystkie trzy psoty są do wykonania w obrębie kuchni w domu.

  • Podchodzimy jako Jodie do lodówki. Na niej znajduje się słoik z ciasteczkami. Jodie musi się zapytać czy może wziąć ciastko. Potem jako Aiden otwieramy słoik i przekazujemy smakołyk dziewczynce, lub upuszczamy go na podłogę.
  • Jako Aiden majstrujemy przy radiu.
  • Jako Aiden układamy piramidę z krzeseł na stole.
Ikona osiągnięcia: Adeptka istot</span> / <span>Entities Apprentice

Adeptka istot / Entities Apprentice

Pokonaj istoty Aidenem. / Vanquished the entities with Aiden.

Trofeum do zdobycia w rozdziale: PIERWSZA NOC.
Podczas tego rozdziału przyjdzie nam walczyć z istotami. Wystarczy, że pokonamy każdą z nich. Nie jest to trudną rzeczą.

Ikona osiągnięcia: Wybaczam ci</span> / <span>Sorry

Wybaczam ci / Sorry

Wybacz ojcu Jodie. / Forgave Jodie's father.

Do zdobycia w rozdziale: SAMOTNA.
W tym rozdziale gramy jako Aiden. Następuje pożegnanie rodziców z Jodie. Aby wbić pucharek naszym zadaniem jest nie robić nic. Po prostu oglądamy scenkę.

Ikona osiągnięcia: Nie jesteś moim ojcem</span> / <span>Not My Father

Nie jesteś moim ojcem / Not My Father

Spraw, by Aiden przydusił Philipa. / Choked Philip with Aiden.

Do zdobycia w rozdziale: SAMOTNA.
Trofeum przeciwstawne do powyższego. W pewnym momencie Philip będzie się oddalał i pojawi się w około niego charakterystyczna czerwona aura. Będziemy musieli go trochę poddusić.

Ikona osiągnięcia: Zemsta</span> / <span>Revenge

Zemsta / Revenge

Sterując Aidenem, daj nauczkę przynajmniej 3 uczestnikom przyjęcia lub wznieć pożar domu. / Taught 3 or more of the teens a lesson, or started the house fire, with Aiden.

Do zdobycia w rozdziale: IMPREZA.
Gdy sytuacja potoczy się nieciekawie i wylosujemy w komórce od schodami otwieramy przejście Aidenem i będziemy mieli dwie opcje do wyboru: odejść, lub zemścić się. Wybieramy zemstę i siejemy zamęt Aidenem ile wlezie. Zasłużyli sobie na cały burdel jaki możemy im zgotować.

Ikona osiągnięcia: Zimna krew</span> / <span>Cold Blood

Zimna krew / Cold Blood

Odmów użycia Aidena, by zaimponować uczestnikom przyjęcia lub przestraszyć ich. / Did not impress or scare the teens with Aiden.

Do zdobycia w rozdziale: IMPREZA.
Podczas imprezy uczestnicy będą chcieli, abyśmy zaprezentowali nam swoje umiejętności. Musimy odmówić, a następnie, gdy uwolnimy się z komórki od schodami po prostu odejść.

Ikona osiągnięcia: Zawsze na zawsze</span> / <span>Together Forever

Zawsze na zawsze / Together Forever

Ochroń Jodie przed napastnikami. / Protected Jodie from her attackers.

Do zdobycia w rozdziale: JAK INNE DZIEWCZYNY.
Podczas tego rozdziału jako Jodie będziemy chcieli się wymknąć z bazy. Po przejęciu kontroli nad Colem jako Aiden sprzedajemy strażnikowi bajeczkę o chorobie, a na zewnątrz jako Jodie chowamy się w bagażniku. Będąc w barze gramy w bilard z typkami, a gdy sytuacja zrobi się nieciekawa jako Aiden zaczynamy demolkę. Gdy goście będą chcieli uciec dusimy jednego z nich, a następnie przejmujemy kontrolę nad właścicielem przybytku. Chwytamy shotguna i strzelamy do jednego z nich, a na koniec pozbywamy się ostatniego.

Ikona osiągnięcia: Zamknięcie portalu</span> / <span>Portal Shutdown

Zamknięcie portalu / Portal Shutdown

Dezaktywuj portal w kondensatorze. / Successfully shut down the condenser portal.

Do zdobycia w rozdziale: KONDENSATOR.
Jest to dłuższy rozdział, w którym przyjdzie nam badać bazę opanowaną przez istoty. Aby dezaktywować portal będziemy musieli przedrzeć się do samego końca. Polecam grać na niskim poziomie trudności, aby łatwiej nam szło w walce. Najtrudniejszy moment to ten w zamrożonym pomieszczeniu, gdy zdobywamy kartę. Jako Aiden musimy powalić wszystkich nacierających przeciwników. Na końcówce także jak Aiden musimy pokonać każdą istotę atakującą Jodie. Nie jest to trudne. Jeśli wygramy wszystkie potyczki pucharek jest nasz.

Ikona osiągnięcia: Reminiscencje</span> / <span>Channeling Master

Reminiscencje / Channeling Master

Aktywuj wspomnienia wszystkich zmarłych w kompleksie badawczym. / Channeled all dead bodies in the condenser compound.

Do zdobycia w rozdziale: KONDENSATOR.
Podczas tego rozdziału nauczymy się wykorzystywać Aidena do ukazywania wspomnień. Wszystkich jest 8 i są łatwe do znalezienia. Pierwszym niemożliwym do pominięcia wspomnieniem będzie gość w windzie. Następnych nieszczęśników spotkamy po drodze. Wystarczy podejść do ciała i wejść z nimi w interakcje, aby Aiden przesłał nam wspomnienia. TUTAJ znajduje się materiał wideo pokazujący je wszystkie.

Ikona osiągnięcia: Żołnierz doskonały</span> / <span>Perfect Soldier

Żołnierz doskonały / Perfect Soldier

Ukończ większość elementów szkolenia fizycznego, nie popełniając błędu. / Completed most of the physical training successfully.

Do zdobycia w rozdziale: WITAMY W CIA.
Aby zdobyć trofek będziemy musieli dobrze sobie poradzić na szkoleniu. Trudno określić co dokładnie znaczy „większość” z opisu trofeum, ale tak czy siak nie powinno stanowić to żadnego problemu. Wystarczy, że gramy na łatwym poziomie. Będziemy mieli wtedy widoczne przyciski, oraz kierunki wychyleń analogów podczas sekwencji QTE.

Ikona osiągnięcia: Adeptka sztuk walki</span> / <span>Fight Apprentice

Adeptka sztuk walki / Fight Apprentice

Wygraj wszystkie walki, otrzymując mniej niż 5 ciosów. / Won every fight whilst taking less than 5 hits.

Do zdobycia w rozdziale: WITAMY W CIA.
Trofeum praktycznie analogiczne z powyższym. Tyle, że ogranicza się wyłącznie z walką wręcz z zastrzeżeniem, aby oberwać mniej niż 5 razy. Nie powinno to stanowić najmniejszego problemu. Wystarczy wychylać analog zgodnie z instrukcjami na ekranie i nie powinniśmy dostać ani razu.

Ikona osiągnięcia: Adeptka skradania</span> / <span>Stealth Apprentice

Adeptka skradania / Stealth Apprentice

Ukończ szkolenie w skradaniu się i nie daj się zauważyć. / Completed all stealth training without being spotted.

Do zdobycia w rozdziale: WITAMY W CIA.
Kolejna część treningu. Podczas tej sekcji będziemy się skradać, używać Aidena do odciągania wrogów i ogłuszania ich jako Jodie. Przejście bez zaważenia nie stanowi większego problemu. Zaznaczę tylko, że w pod koniec jeden typek stoi na kontenerach z prawej strony i tam trzeba nań uważać. W razie zauważenia wystarczy wyjść do menu głównego, a potem wybrać opcje Kontynuuj.

Ikona osiągnięcia: Czysta robota</span> / <span>Clean Job

Czysta robota / Clean Job

Wyłącz monitor i ukończ misję jedynie przy użyciu Aidena. / Shut down the monitor and finished the mission using only Aiden.

Do zdobycia w rozdziale: AMBASADA.
Trofeum dotyczy najoczywistszego sposobu ukończenia tego rozdziału. W momencie, gdy przejmiemy kontrolę nad Aidenem kierujemy się do góry, a następnie do pokoju z monitoringiem. Odwracamy uwagę strażnika, po czym majstrujemy przy monitorach. Następnie kierujemy się do pokoju szejka. Badamy szufladę w biurku, otwieramy schowek i przeglądamy dokumenty.

Ikona osiągnięcia: Przejmująca agentka</span> / <span>Possessive Spy

Przejmująca agentka / Possessive Spy

Wykonaj misję jedynie przy użyciu szejka. / Finished the mission using only the Sheik.

Do zdobycia w rozdziale: AMBASADA.
Tym razem będziemy musieli przejść rozdział używając tylko szejka. Charakterystyczny gruby jegomość. Opętujemy go Aidenem i kierujemy się na górę. Uważajmy tylko, aby nie dotknąć żadnej innej osoby, gdyż przerwie to opętanie. Następnie w gabinecie szejka otwieramy szufladę przy biurku, po czym dobieramy się do schowka i badamy dokumenty.

Ikona osiągnięcia: Kochanka doskonała</span> / <span>Perfect Lover

Kochanka doskonała / Perfect Lover

Przygotuj posiłek, posprzątaj mieszkanie, weź prysznic, ubierz elegancką sukienkę i włącz muzykę. / Cooked a meal, cleaned the apartment, took a shower, wore the elegant dress and put on some music.

Do zdobycia w rozdziale: KOLACJA.
Musimy po prostu wykonać czynności z opisu pucharka. Przygotowując posiłek pamiętamy tylko, aby nie zamawiać pizzy. Z posprzątaniem mieszkania wiążę się wyrzucenie śmieci, odłożenie książek oraz odniesienie ubrań do kosza na pranie w łazience. Potem bierzemy prysznic i wybieramy elegancką sukienkę. Na koniec wystarczy jeszcze tylko włączyć muzykę.

Ikona osiągnięcia: Wyluzowana dziewczyna</span> / <span>Casual Girl

Wyluzowana dziewczyna / Casual Girl

Zamów pizzę, pooglądaj telewizję i ubierz się swobodnie. / Ordered a pizza, watched some TV and wore something casual.

Do zdobycia w rozdziale: KOLACJA.
Trofeum podobne jak powyższe, tylko mniej musimy się narobić. Wystarczy zamówić pizze, ubrać się swobodnie, a potem oglądać TV aż do przyjścia Rayana.

Ikona osiągnięcia: Zakochana w Ryanie</span> / <span>In Love with Ryan

Zakochana w Ryanie / In Love with Ryan

Pójdź do łóżka z Ryanem. / Slept with Ryan.

Możliwe do przeoczenia

Do zdobycia w rozdziale: KOLACJA.
Trofeum powiązane z czynnościami z pucharka braz Kochanka doskonała. Aby jednak zdobyć trofeum nie możemy dopuścić, aby w rozgrywce wcześniej podczas rozdziału – JAK INNE DZIEWCZYNY doszło do akcji w barze. Najlepiej po prostu wtedy dać się złapać podczas próby opuszczania bazy. Wystarczy na przykład gadać do strażnika wszystko z wyjątkiem tekstu o chorobie.

Ikona osiągnięcia: Mistrzyni skradania</span> / <span>Stealth Master

Mistrzyni skradania / Stealth Master

Dostań się do katedry niezauważenie. / Made it to the cathedral without being spotted.

Do zdobycia w rozdziale: MISJA.
W zasadzie trofeum nie powinno stanowić żadnego problemu. Z reguły podczas tego skradanego etapu nie napotkamy wielu przeciwników. Wystarczy, że będziemy się chować, powalać pojedynczych przeciwników i wychodzić, gdy zrobi się już czysto. Warto też korzystać ze zdolności Aidena.

Ikona osiągnięcia: Złap mnie, jeśli potrafisz</span> / <span>Catch Me if You Can

Złap mnie, jeśli potrafisz / Catch Me if You Can

Uniknij aresztowania i ucieknij z pociągu. / Escaped the train without being arrested.

Do dobycia w rozdziale: ŚCIGANA.
Podczas tego rozdziału będziemy uciekać przed obławą policyjną. Na początku jako Aiden budzimy Jodie. Potem czeka nas kilka sekwencji. Jeśli gramy na łatwym poziomie trudności nie powinno być najmniejszego problemu. W pociągu czeka nas ucieczka przedziałami, a następnie walka na dachu. Następnie bieg przez las, walka z psami i wspinacza. Podczas wspinaczki polecam sie skupić i zrobić to względnie szybko, gdyż jeśli nas tam zauważą zostaniemy aresztowani. Następnie kradniemy motocykl i z pomocą Aidena rozwalamy blokadę drogową. Na końcu czeka nas jeszcze dokonania rozwałki w mieście jako Aiden.

Ikona osiągnięcia: Apokalipsa Aidena</span> / <span>Aiden's Apocalypse

Apokalipsa Aidena / Aiden's Apocalypse

Zniszcz stację benzynową, kościół, sklep z bronią i śmigłowiec. / Destroyed the gas station, the church, the gun store and the helicopter.

Do zdobycia w rozdziale: ŚCIGANA.
Trofeum można połączyć z powyższym. Musimy zniszczyć wymagane obiekty. Sęk w tym, że niektóre możemy pominąć. Stacja benzynowa może zostać zniszczona granatem jednego z członków oddziału. Wieżę kościoła niszczymy Aidenem dwa razy wchodząc z nią w interakcję. Sklep z bronią niszczymy przejmując kontrolę nad kierowcą jednej z furgonetek. Chodzi o tą po prawej stronie od schronienia Jodie. Śmigłowiec jest oczywisty – przejmujemy kontrolę nad pilotem. W razie czego TUTAJ jest pomocny materiał wideo.

Ikona osiągnięcia: Houdini</span> / <span>Houdini

Houdini / Houdini

Daj się aresztować trzykrotnie i za każdym razem ucieknij. / Got arrested three times and escaped each time.

Do zdobycia w rozdziale: ŚCIGANA.
Trofeum odwrotne do tego związanego z unikaniem aresztowania. W zasadzie nic trudnego. Po prostu nie robimy nic w pociągu i dajemy się zamknąć w jednym z przedziałów. Następnie dajemy się złapać w lesie. I na koniec podczas ucieczki na motorze nie tworzymy Aidenem pola siłowego przed blokadą.

Ikona osiągnięcia: Pieniądze do przejedzenia</span> / <span>Money to Eat

Pieniądze do przejedzenia / Money to Eat

Zarób dostatecznie dużo pieniędzy, aby móc zjeść czekoladę do kolacji. / Earned enough money to have some chocolate during dinner.

Do zdobycia w rozdziale: BEZDOMNA.
Podczas tego rozdziału przyjdzie zbierać nam pieniądze na jedzenie. Są dwie sensowne opcje. Jedna szybka – wystarczy Aidenem szturchnąć bankomat. Bank nie zbiednieje. Albo możemy też przejść się do ulicznego grajka i pożyczyć od niego gitarę.

Ikona osiągnięcia: Sprytna złodziejka</span> / <span>Smart Thief

Sprytna złodziejka / Smart Thief

Wyłącz kamerę w supermarkecie. / Deactivated the supermarket's camera.

Do zdobycia w rozdziale: BEZDOMNA.
Podczas tego rozdziału Jodie razem ze Stanem w nocy będzie musiała dostać się do supermarketu. Używamy tu Aidena. Pamiętajmy, aby przed otwarciem drzwi wejść w interakcję z kamerą w sklepie.

Ikona osiągnięcia: Cuda</span> / <span>Miracles

Cuda / Miracles

Zajmij się dzieckiem Środy, ulecz Jimmy'ego i pomóż Stanowi pogodzić się ze śmiercią żony. / Looked after Tuesday's baby, healed Jimmy and channeled Stan.

Do zdobycia w rozdziale: BEZDOMNA.
Po spożyciu posiłku Jodie będzie mogła pomóc swoimi mocami poznanym ludziom. Warto robić to w kolejności podanej w opisie pucharka, gdyż pomoc Stanowi zazwyczaj kończy nasze dalsze możliwości.

Ikona osiągnięcia: Szamanka</span> / <span>Medicine Girl

Szamanka / Medicine Girl

Odpraw rytuał. / Successfully performed the entire ritual.

Do zdobycia w rozdziale: NAWAHO.
Podczas tego rozdziału przyjdzie nam oprawić rytuał, aby odpędzić istotę nękającą tą okolicę. Odprawienie rytuału nie stanowi większego problemu. Wystarczy tylko podać odpowiedni kształt kręgu tak, aby na pięciu jego krańcach mógł ktoś stanąć. Otworzymy wtedy szczelinę do infrawymiaru i za pomocą Aidena wepchamy tam potwora. Gdy nam się to uda pucharek będzie nasz.

Ikona osiągnięcia: Nie tylko piasek</span> / <span>Not Just Sand

Nie tylko piasek / Not Just Sand

Umknij przed burzą piaskową, otrzymując mniej niż 3 ciosy. / Ran from the sandstorm and took less than 3 hits.

Do zdobycia w rozdziale: NAWAHO.
Trofeum wiąże się z nocną przechadzką Jodie po farmie. Zostaniemy wówczas zaatakowani przez istotę. Podczas ucieczki nie możemy oberwać więcej niż trzy razy. Nie stanowi to problemu, jeśli gramy na niskim poziomie trudności. Wystarczy tylko odpowiednio manewrować analogiem według instrukcji na ekranie.

Ikona osiągnięcia: Oko za oko</span> / <span>Eye for an Eye

Oko za oko / Eye for an Eye

Milcz podczas przesłuchania. / Didn't speak during the interrogation.

Do zdobycia podczas rozdziału: UKRYTY SMOK.
W tym rozdziale jak byśmy się nie postarali zostaniemy złapani i przesłuchiwani. Podczas owego przesłuchania musimy milczeć nie zważając na nic. Jeśli nie pękniemy trofeum jest nasze.

Ikona osiągnięcia: Agentka 894732</span> / <span>Agent 894732

Agentka 894732 / Agent 894732

Wyjaw prawdę podczas przesłuchania. / Told the truth during the interrogation.

Do zdobycia podczas rozdziału: UKRYTY SMOK.
Trofeum całkowicie przeciwne do powyższego. Podczas przesłuchania musimy zacząć sypać jak tylko pojawi się taka możliwość. Gdy to zrobimy pucharek jest nasz.

Ikona osiągnięcia: To zbyt łatwe</span> / <span>Almost Too Easy

To zbyt łatwe / Almost Too Easy

Udaj się do pola inhibicyjnego generałem. / Went to the containment shield with the General.

Do zdobycia podczas rozdziału: UKRYTY SMOK.
W zasadzie trudno pominąć ten pucharek, bo skorzystanie z generała jest najoczywistszym rozwiązaniem. Gdy dopłyniemy łodzią podwodną do bazy za pomocą Aidena opętujemy generała. Charakterystyczny typek stojący zaraz przed wejściem. I to tyle.

Ikona osiągnięcia: Wybieram zaświaty</span> / <span>Chose Afterlife

Wybieram zaświaty / Chose Afterlife

Wkrocz do Infrawymiaru. / Entered the Infraworld.

Do zdobycia podczas rozdziału: CZARNE SŁOŃCE.
Pod koniec rozdziału po dezaktywowaniu wyłączeniu portalu staniemy przed wyborem dotyczącym zakończenia. Możemy zdecydować, czy chcemy, aby Jodie przeżyła, czy też, aby odeszła do zaświatów. Aby otrzymać pucharek musimy wybrać drugą opcję.

Ikona osiągnięcia: Wybieram życie</span> / <span>Chose Life

Wybieram życie / Chose Life

Pozostań w materialnym świecie. / Stayed in reality.

Do zdobycia podczas rozdziału: CZARNE SŁOŃCE.
Pucharek przeciwny do powyższego. Aby go otrzymać musimy zdecydować się żyć dalej.

Ikona osiągnięcia: Przekonać Dawkinsa</span> / <span>Convince Dawkins

Przekonać Dawkinsa / Convince Dawkins

Pomóż Dawkinsowi ujrzeć prawdę. / Helped Dawkins see the truth.

Do zdobycia podczas rozdziału: CZARNE SŁOŃCE.
Pod koniec rozdziału napotkamy zagubionego Nathana szukającego swej żony i córki. Aby otrzymać pucharek musimy poruszać opcje dialogowe związane z rozsądkiem i nie obwiniać go za to wszystko. Gdy zrozpaczony ujrzy prawdę popełni samobójstwo. Jeśli zaś zacznie strzelać do nas to znaczy, że wybraliśmy zły dialog.

Ikona osiągnięcia: Czarne Słońce gaśnie</span> / <span>Black Sun Down

Czarne Słońce gaśnie / Black Sun Down

Dezaktywuj Czarne Słońce. / Deactivated the Black Sun.

Do zdobycia podczas rozdziału: CZARNE SŁOŃCE.
Trofeum fabularne niemożliwe do pominięcia. Wpadnie po ukończeniu rozdziału.

Ikona osiągnięcia: Dwie dusze</span> / <span>Two Souls

Dwie dusze / Two Souls

Uruchom scenę w trybie dla dwóch graczy. / Launched a scene in Duo mode.

Trofeum wpadnie po ukończeniu dowolnego rozdziału w trybie dla dwóch graczy. Wpadnie tak, czy siak bo do platyny musimy całą grę przejść w tym trybie.

Ikona osiągnięcia: Koniec</span> / <span>The End

Koniec / The End

Odkryj jedną możliwą rzeczywistość... / One possible reality has been uncovered...

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Jest przyznawane za ukończenie gry.

Ikona osiągnięcia: Nie do opanowania</span> / <span>Uncontrollable

Nie do opanowania / Uncontrollable

Wykonaj wszystkie możliwe złe uczynki Aidenem. / Took every opportunity to be evil as Aiden.

Możliwe do przeoczenia

Trofeum związane z ciągiem złych uczynków Aidena. Będziemy musieli zacząć grać od rozdziału EKSPERYMENT do rozdziału KOLACJA po ukończeniu którego wpadnie nam pucharek.

  • Rozdział EKSPERYMENT Gdy pierwszy raz będziemy wykorzystywać moce Aidena będziemy musieli przewracać tyle przedmiotów ile się tylko da. Tak długo, aż w okół kobiety w drugim pomieszczeniu pojawi się czerwona aura. Gdy to nastąpi należy ją poddusić.
  • Rozdział AMBASADA – Podczas sterowania Aidenem musimy opętać strażnika na drugim piętrze budynku. Następnie kierujemy się do balustrady przy schodach i decydujemy się skoczyć.
  • Rozdział IMPREZA – Pod koniec rozdziału wybieramy opcję zemsty i rozwalamy tyle ile tylko się da.
  • Rozdział MÓJ NIEWDZIANY PRZYJACIEL – Pod koniec rozdziału podduszamy chłopca do oporu.
  • RozdziałSAMOTNA – Pod koniec rozdziału podduszamy Philipa tak jak przy pucharku braz Nie jesteś moim ojcem.
  • Rozdział KOLACJA – Podczas przebiegu kolacji przeszkadzamy tak długo, aż Rayan opuści mieszkanie.
Ikona osiągnięcia: Nigdy samotna</span> / <span>Never Alone

Nigdy samotna / Never Alone

Wdaj się w przynajmniej jeden romans. / Started at least one romance.

Bardzo proste trofeum. Jodie w swoim życiu może wdać się w romans z dwiema osobami. Są to Jay albo Ryan. Wystarczy doprowadzić do pocałunku w pod koniec odpowiedniego rozdziału i pucharek jest nasz. Aby wybrać Jay’a po zakończeniu rytuału podczas rozdziału NAWAHO, gdy będziemy się żegnać otrzymamy możliwość pocałunku. Jeśli chodzi o Rayana możemy otrzymać ten pucharek pod koniec misji UKRYTY SMOK. Pucharek wpadnie też automatycznie podczas wbijania braz Zakochana w Ryanie.

Ikona osiągnięcia: Mistrzyni istot</span> / <span>Entities Master

Mistrzyni istot / Entities Master

Wygraj wszystkie potyczki ze złymi istotami. / Was victorious in every battle with the evil entities.

Możliwe do przeoczenia

Trofeum wymaga przejścia ciągiem rozdziałów PIERWSZA NOC oraz KONDENSATOR. Tylko we wspomnianych rozdziałach przyjdzie nam toczyć walkę ze złymi istotami. Jest to banalnie proste i sprowadza się do wychylania gałek analogowych, także powinno wpaść podczas zwykłego przejścia gry.

Ikona osiągnięcia: Lepszy świat</span> / <span>A Better World

Lepszy świat / A Better World

Spraw, by wszystkie postacie umarły, i udaj się z nimi do Infrawymiaru. / Let every possible character die and chose to go with them to the Infraworld.

Możliwe do przeoczenia
Pucharek wymagający ponownego przejścia dłuższego ciągu rozdziałów. Aby go zdobyć musimy zacząć od rozdziału BEZDOMNA i grać, aż do rozdziału CZARNE SŁOŃCE. Poniżej zaprezentuje listę bohaterów, którym nie możemy pomagać wraz z dopiskiem w jakim rozdziale się znajdą, oraz co czynić, aby odeszli do lepszego świata. Po tym jak już sprawimy, że wszyscy wymagani do tego pucharka zginą musimy wyłączyć portal i zdecydować się pozostać w Zaświatach.

 

LISTA BOHATERÓW:
 

PAUL – podczas przechodzenia rozdziału NAWAHO Paul zostanie zaatakowany i ranny. Jeżeli chcemy, aby przeżył musimy zanim zaczniemy rytuał udać się do domu i z pomocą Aidena wyleczyć jego rany.

 

WALTER – podczas przechodzenia rozdziału BEZDOMNA po odebraniu porodu wybuchnie pożar i będziemy uciekali z budynku. Walter zatrzaśnie się w jednym z pomieszczeń. Będziemy musieli z pomocą Aidena wyważyć drzwi, aby Walter mógł uciec.

 

JIMMY – podczas przechodzenia rozdziału BEZDOMNA po odebraniu porodu wybuchnie pożar i będziemy uciekali z budynku. Jimmy znajdzie się w pomieszczeniu z zawaloną podłogą i będzie się bał skoczyć. Musimy najpierw spróbować go namówić. Nie zgodzi się, więc należy ostatecznie opętać Aidenem i skoczyć.

 

NORAH – podczas przechodzenia rozdziału NORAH będziemy odwiedzać szpital psychiatryczny razem z Cole’m. Po rozmowie z Norah będziemy mieli możliwość, aby Aiden zatrzymał jej serce. Nie robimy jednak tego i zwyczajnie opuszczamy pomieszczenie.

 

COLE – podczas przechodzenia rozdziału CZARNE SŁOŃCE Cole zostanie ranny po ataku istot. Musimy wrócić się po niego, pomóc mu dobiec do bezpiecznego miejsca i korzystając ze zdolności Aidena wyleczyć jego rany.

 

RAYAN – podczas przechodzenia rozdziału CZARNE SŁOŃCE po spotkaniu Nathana będziemy musieli pomóc ujrzeć mu prawdę. Wtedy Nathan popełni samobójstwo, a Rayan przeżyje.

 

Ikona osiągnięcia: Eksploratorka</span> / <span>Explorer

Eksploratorka / Explorer

Znajdź wszystkie bonusy. / Found all the bonuses.

Bonusy to nic innego jak znajdźki w grze. Są to dziwne zawirowania widoczne tylko przez Aidena. Zbieramy przytrzymując  i manewrując gałkami analogowymi. Jest ich do zebrania na szczęście tylko 22. Możemy je dozbierać zarówno przechodząc grę normalnie, jak i przez wybór rozdziałów. W przypadku tej drugiej opcji nie musimy przechodzić rozdziału do końca. Po zebraniu możemy wyjść do menu głównego. TUTAJ jest polecany materiał wideo z lokalizacją wszystkich bonusów.

Ikona osiągnięcia: Razem do końca</span> / <span>Together Till the End

Razem do końca / Together Till the End

Ukończ grę w trybie dla dwóch graczy. / Finished the game in Duo mode.

Możliwe do przeoczenia

Zbędne trofeum wymagające przejścia całej gry od początku do końca w trybie dla dwóch graczy. I ważne, by nie zmieniać tych ustawień do momentu zakończenia gry w tym trybie. Inaczej konieczne będzie przechodzenie go od nowa. Będziemy potrzebowali dwóch padów do tego. Jeden steruje Jodie, drugi zaś Aidenem. Jeśli mamy towarzysza to może być nawet ciekawie. Samotnie jednak jest to dość toporne przeżycie.

Ikona osiągnięcia: Wszystkie zakończenia...</span> / <span>All Endings...

Wszystkie zakończenia... / All Endings...

Obejrzyj wszystkie zakończenia gry. / Saw all endings.

Możliwe do przeoczenia

Zdecydowanie jest trofeum wymagające najwięcej roboty. Gra posiada kilka warrantów zakończeń związanych z ostatecznym wyborem, oraz inne związane z życiem, bądź śmiercią niektórych postaci. Przeze wszystkim na początek warto zatroszczyć się, aby wszystkie możliwe postacie żyły zgodnie z pucharkiem zloto Wszyscy uratowani. Poniżej przedstawię najszybszy ciąg odblokowywania wszystkich wymaganych zakończeń.

Podczas, gdy wszystkie postacie i Jodie żyją dokonujemy finalnego wyboru. Wystarczy używać opcji kontynuacji historii i dokonywać kolejnych wyborów:

  • Samotność
  • Zoey
  • Jay
  • Rayan

Norah koniecznie musi żyć, powtarzamy rozdział CZARNE SŁOŃCE i wybieramy Zaświaty.

Powtarzamy rozdział CZARNE SŁOŃCE, po spotkaniu Nathana zawalamy wszystkie sekwencje QTE doprowadzając do śmierci Jodie.

Podczas gdy wszystkie możliwe postacie zginęły w rozdziale CZARNE SŁOŃCE wybieramy Zaświaty dokładnie z wymaganiami pucharku  Lepszy świat.

Podczas gdy wszystkie możliwe postacie zginęły w rozdziale CZARNE SŁOŃCE wybieramy Życie, a następnie Samotność.

Ikona osiągnięcia: Wszyscy uratowani</span> / <span>Saved All

Wszyscy uratowani / Saved All

Uratuj wszystkie postacie, które można uratować. / Saved every character that could be saved.

Możliwe do przeoczenia

Trofeum będzie od nas wymagało grania od rozdziału BEZDOMNA aż do samego końca rozdziału CZARNE SŁOŃCE. Jest to przeciwieństwo pucharka  Lepszy świat. Tym razem będziemy musieli ocalić każdego kogo można. Warto się za to zabrać podczas jednego z głównych przejść gry, bo wymaga jednak ukończenia dużej części ponownie. Poniżej zaprezentuję listę wszystkich bohaterów wraz z zaznaczeniem rozdziałów i opisem jak ich uratować. Po uratowaniu każdej z postaci musimy jeszcze dezaktywować portal i grać do samego końca.

 

LISTA BOHATERÓW:
 

PAUL – podczas przechodzenia rozdziału NAWAHO Paul zostanie zaatakowany i ranny. Jeżeli chcemy, aby przeżył musimy zanim zaczniemy rytuał udać się do domu i z pomocą Aidena wyleczyć jego rany.

 

WALTER – podczas przechodzenia rozdziału BEZDOMNA po odebraniu porodu wybuchnie pożar i będziemy uciekali z budynku. Walter zatrzaśnie się w jednym z pomieszczeń. Będziemy musieli z pomocą Aidena wyważyć drzwi, aby Walter mógł uciec.

 

JIMMY – podczas przechodzenia rozdziału BEZDOMNA po odebraniu porodu wybuchnie pożar i będziemy uciekali z budynku. Jimmy znajdzie się w pomieszczeniu z zawaloną podłogą i będzie się bał skoczyć. Musimy najpierw spróbować go namówić. Nie zgodzi się, więc należy ostatecznie opętać Aidenem i skoczyć.

 

NORAH – podczas przechodzenia rozdziału NORAH będziemy odwiedzać szpital psychiatryczny razem z Cole’m. Po rozmowie z Norah będziemy mieli możliwość, aby Aiden zatrzymał jej serce. Nie robimy jednak tego i zwyczajnie opuszczamy pomieszczenie.

 

COLE – podczas przechodzenia rozdziału CZARNE SŁOŃCE Cole zostanie ranny po ataku istot. Musimy wrócić się po niego, pomóc mu dobiec do bezpiecznego miejsca i korzystając ze zdolności Aidena wyleczyć jego rany.

 

RAYAN – podczas przechodzenia rozdziału CZARNE SŁOŃCE po spotkaniu Nathana będziemy musieli pomóc ujrzeć mu prawdę. Wtedy Nathan popełni samobójstwo, a Rayan przeżyje.