Call of Cthulhu

Zobacz recenzję
30 października 2018
1
3/10
12-15H
x1
x1
x14
x34
50
0
25
0
2
50
0
25
0
2

 

Call of Cthulhu to najnowsza produkcja inspirowana prozą H.P. Lovecrafta. Udaje się jej świetnie oddać mroczny klimat z jakiego słynie świat przedwiecznych istot. Jest to horror oparty na przygodówkowym stylu gry. Prowadzimy dialogi, szukamy dowodów w śledztwie i staramy się przeżyć. Moim skromnym zdaniem zdecydowanie warto się zapoznać z tym tytułem jeśli lubimy gry tego typu.

 

Krok po kroku:

Podczas platynowania gry wybór rozwoju konkretnych umiejętności ma znaczenie. Siła przyda nam się jednorazowo do zdobycia pucharku srebro Detektyw z urojeniami i odnalezienia pierwszego malowidła do trofeum braz Cień spoza czasu. Instynkt zwiększa ilość możliwych do znalezienia ukrytych przedmiotów do pucharku srebro John Raymond Legrasse. Dociekliwość zaś pozwala otwierać zamki pozwalające zdobyć trofea srebro Detektyw historyk oraz srebro Podróż w przeszłość. Reszta umiejętności nie ma już znaczenia w kontekście zdobywania pucharków.

Do zbierania pucharków skupmy się na początku jednorazowo na Sile, a potem inwestujmy w Instynkt oraz Dociekliwość.

Trzeba wspomnieć, że Call of Cthulhu nie jest grą o otwartej strukturze świata. Jeśli coś przegapimy to będziemy musieli grać od samego początku, gdyż nie ma możliwości wracania do wcześniejszych lokacji. Poza tym zapis odbywa się na jednym slocie, więc też nie można wczytać wcześniejszego stanu gry. Miejmy to na uwadze.

KROK I (opcjonalny) – Ukończ grę po swojemu

Na początku chciałbym powiedzieć, że zdecydowanie najlepiej zagrać po raz pierwszy bez czytania poradnika. Gra nie należy do długich, a opisy pucharków niestety zdradzą wam pewne rozwiązania fabularne, które najlepiej odkryć sobie samotnie. Jeśli to czytacie to zostawcie sobie wbijanie pucharków na potem. Większość i tak wam wleci podczas normalnej rozgrywki.

KROK II – Zebranie wszystkich znajdziek + zakończenia gry wymagające złego stanu psychicznego bohatera

Podczas tego przejścia celujemy w zdobycie zakończeń srebro Bezimienne sekty oraz zloto Zew Cthulhu. Zbieramy wszystkie znajdźki zgodnie z filmikiem zawartym w opisie pucharku srebro Najbardziej trywialny przedmiot. Eksplorujmy sobie tu ile wlezie i zbierajmy wszelakie dowody i wskazówki. Psychika naszego bohatera na tym mocno ucierpi i będziemy mogli odblokować wymagane zakończenia.

KROK III – Zdobycie pozostałych pucharków + zakończenia gry wymagające dobrego stanu psychicznego bohatera

Tutaj skupiamy się na dotarciu do pucharka srebro Pożegnanie. Przy okazji możemy zgarnąć pucharki, które jakoś nam nie wpadły podczas pierwszego przejścia. Jeśli poprzednio nie uratowaliśmy Drake’a to możemy teraz się o to postarać, aby zdobyć zakończenie srebro Walcz z przeznaczeniem. 



                    
Disclaimer
Poradnik napisany w całości na bazie własnych doświadczeń z grą.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora!
Grę udostępnił wydawca
Ikona osiągnięcia: Profesor uniwersytetu Arkham</span> / <span>Professor of Arkham University

Profesor uniwersytetu Arkham / Professor of Arkham University

Odblokuj wszystkie trofea / Unlock all trophies

La mayyitan ma qadirun yatabaqa sarmadi. Fa itha yaji ash-shuthath al-mautu gad yantahi. Ph’nglui mglw’nafh Cthulhu R’lyeh wgah’nagl fhtagn 🙂

Ikona osiągnięcia: Detektyw Edward Pierce</span> / <span>Detective Edward Pierce
15

Detektyw Edward Pierce / Detective Edward Pierce

Osiągnij poziom eksperta w umiejętności / Reach the level of Expert in a skill

Trofeum będziemy mogli zdobyć już naprawdę szybko. Każda z umiejętności ma trzy poziomy zaawansowania: Amator, Zawodowiec, Ekspert i Mistrz. Wraz z postępem fabularnym będziemy mogli przyznawać kolejne punkty do rozwoju naszych umiejętności. Aby zdobyć to trofeum wystarczy dowolną umiejętność doprowadzić do 4 rangi, czy eksperta.

Ikona osiągnięcia: John Raymond Legrasse</span> / <span>John Raymond Legrasse
30

John Raymond Legrasse / John Raymond Legrasse

Znajdź 20 ukrytych przedmiotów / Find 20 hidden items

Możliwe do przeoczenia

Ukryte przedmioty to jeden z typów znajdziek dostępnych w grze. Szczęśliwie jest ich więcej niż wymagane 20, co ułatwia sprawę zdobycia pucharka. Dodatkowo gra nas informuje specjalną ikonką, że w danym pomieszczeniu znajduje się jakiś ukryty obiekt. Wystarczy, że będziemy przeszukiwać je tak długo, aż znajdziemy. Żaden z przedmiotów nie jest mocno ukryty i nie ma większych problemów z ich odnalezieniem. Należy jednak zaznaczyć, że do tego pucharka będziemy musieli rozwijać Dociekliwość z umiejętności bohatera, ponieważ jeśli będziemy mieli jej niski poziom część tych przedmiotów w ogóle się nie pojawi w grze.

 

 

Ikonka informująca o ukrytym przedmiocie w danym pomieszczeniu

 

 

 

 

Ikonka informująca o znalezieniu ukrytego przedmiotu w danym pomieszczeniu

 

 

Ikona osiągnięcia: Człowiek wielu talentów</span> / <span>Jack of all trades
15

Człowiek wielu talentów / Jack of all trades

Zbadaj 50 przedmiotów / Inspect 50 items

Możliwe do przeoczenia

Kolejny pucharek związany z przeszukiwaniem lokacji. Nie musimy się jednak nim specjalnie przejmować. Przedmiotów do zbadania jest znacznie więcej niż wymaga tego ten pucharek. Wystarczy, że będziemy sprawdzali każde napotkane znalezisko. Przedmioty które można zbadać są wskazywane ikonką lupy. Nasz bohater wtedy wypowiada jakąś kwestię dotyczącą badanego obiektu.

Przykładowy przedmiot do zbadania.
Ikona osiągnięcia: Ex Oblivione</span> / <span>Ex Oblivione
15

Ex Oblivione / Ex Oblivione

Ponieś porażkę w sprawdzianie umiejętności / Fail a skill test

Okazji do zdobycia tego pucharku będzie sporo. Między innymi podczas rozmów będziemy mogli wykorzystywać różne z umiejętności do przekonywania naszych rozmówców. Wystarczy, że użyjemy którejś słabo rozwiniętej i trofeum powinno być nasze.

Ikona osiągnięcia: Najbardziej trywialny przedmiot</span> / <span>The most trivial object
30

Najbardziej trywialny przedmiot / The most trivial object

Odkryj wszystkie niebieskie buteleczki / Discover all the small blue bottles

Możliwe do przeoczenia

Niebieskie buteleczki z tabletkami nasennymi są jednym z form znajdziek poszerzających naszą wiedzę o świecie gry. Mamy ich do znalezienia 7 sztuk. Nie są wybitnie ukryte, aczkolwiek można je przegapić będąc nieuważnym. Polecam do zapoznania się z poniższym filmikiem na którym nagrałem lokalizację wszystkich typów znajdziek.

Tak właśnie wyglądają poszukiwane niebieskie buteleczki.

TIMELINE:

#1 – 0:07 – Niebieska butelka 1 / Blue Bottle 1

#2 – 0:13 – Malowidło 1 / Mural 1 – Przed podjęciem złożenia wciągarki zgrać sobie zapis na pendrive, albo w chmurę. Powodzenie operacji jest losowe i skuteczność zależy od parametru siły jaką posiada nasza postać. Zepsucie uniemożliwia dostanie się do kanału.

#3 – 2:14 – Niebieska butelka 2 / Blue Bottle 2

#4 – 2:28 – Niebieska butelka 3 / Blue Bottle 3

#5 – 3:06 – Wspomnienia Margaret Wyckwood 1 / Margaret Wyckwood’s memory 1

#6 – 3:14 – Malowidło 2,3,4,5 / Mural 2,3,4,5

#7 – 3:42 – Malowidło 6 / Mural 6

#8 – 3:52 – Niebieska butelka 4 / Blue Bottle 4

#9 – 4:55 – Niebieska butelka 5 – Blue Bottle 5

#10 – 5:02 – Wspomnienia Margaret Wyckwood 2 / Margaret Wyckwood’s memory 2

#11 – 5:10 – Bezbożna księga 1 / Unholy book 1

#12 – 5:18 – Wspomnienia Margaret Wyckwood 3 / Margaret Wyckwood’s memory 3

#13 – 5:26 – Bezbożna księga 2 / Unholy book 2

#14 – 5:40 – Niebieska butelka 6 / Blue Bottle 6

#15 – 5:50 – Wspomnienia Margaret Wyckwood 4 / Margaret Wyckwood’s memory 4 – Szansa na otwarcie szuflady jest zależna od poziomu dociekliwości naszej postaci.

#16 – 6:00 – Niebieska butelka 7 / Blue Bottle 7

#17 – 6:12 – Bezbożna księga 3 / Unholy book 3

#18 – 6:23 – Odpowiedzi w języku r’lyehyjskim 1 / Replies in R’lyehian 1

#19 – 6:36 – Odpowiedzi w języku r’lyehyjskim 2 / Replies in R’lyehian 2

#20 – 7:00 – Odpowiedzi w języku r’lyehyjskim 3 / Replies in R’lyehian 3

#21 – 7:25 – Odpowiedzi w języku r’lyehyjskim 4 / Replies in R’lyehian 4

#22 – 7:37 – Odpowiedzi w języku r’lyehyjskim 5 / Replies in R’lyehian 5

#23 – 7:43 – Wspomnienia Margaret Wyckwood 5 / Margaret Wyckwood’s memory 5

#24 – 8:00 – Kufer marynarza / Sailor’s chest – Szansa na otwarcie kufra jest zależna od poziomu Dociekliwości naszej postaci.

#25 – 8:10 – Malowidło 7 / Mural 7

#26 – 8:25 – Odpowiedzi w języku r’lyehyjskim 6 / Replies in R’lyehian 6

#27 – 8:30 – Odpowiedzi w języku r’lyehyjskim 7 / Replies in R’lyehian 7

#28 – 8:34 – Odpowiedzi w języku r’lyehyjskim 8 / Replies in R’lyehian 8

#29 – 8:38 – Odpowiedzi w języku r’lyehyjskim 9 / Replies in R’lyehian 9

Ikona osiągnięcia: Detektyw historyk</span> / <span>Detective historian
30

Detektyw historyk / Detective historian

Ułóż wspomnienia Margaret Wyckwood / Piece together Margaret Wyckwood's memoirs

Możliwe do przeoczenia

Opis trofeum jest zagadkowy, ale chodzi po prostu o zebranie kolejnych znajdziek. Tym razem są to dzienniki żony pastora dotyczące minionych wydarzeń związanych ze światem gry. Jest ich dokładnie 5 sztuk do zebrania. Nie są one także mocno ukryte, aczkolwiek zdobycie jednej z nich wymaga rozwiniętej umiejętności Dociekliwość, aby móc otworzyć szufladę w biurku w pewnym etapie gry. Lokalizacja wszystkich dzienników znajduje się w filmiku w opisie pucharku srebro Najbardziej trywialny przedmiot.

Wszystkie pięć dzienników wygląda tak samo. Niewielka książeczka w bordowej oprawie.
Ikona osiągnięcia: Cień spoza czasu</span> / <span>The Shadow Out of Time
15

Cień spoza czasu / The Shadow Out of Time

Odkryj wszystkie malowidła zaginionego plemienia / Discover all the murals of the disappeared tribe

Kolejne trofeum związane ze znajdźkami. Tym razem dotyczy jednak malowideł naściennych. Jak można się domyślić znajdziemy je wyłącznie podczas etapów w jaskiniach. Malowideł do odkrycia jest 7 sztuk. Jedynie pierwsze z nich można dość łatwo przegapić, gdyż wymaga otwarcia włazu w podłodze magazynu na początku gry. Ta czynność z kolei jest zależna od parametru Siły naszej postaci. Im większa siła tym większa szansa na otwarcie włazu. Koniecznie przed podejściem do otwierania włazu wrzućcie sobie zapis gry na pendrive, albo w chmurę. Lokalizacja wszystkich malowideł znajduje się w filmiku w opisie pucharku srebro Najbardziej trywialny przedmiot.

Malowidło na ścianie w jaskini. Niepokojące rzeczy działy się na tej wyspie od dawna.
Ikona osiągnięcia: Dziwne tajemnice</span> / <span>Strange secrets
15

Dziwne tajemnice / Strange secrets

Znajdź przedmioty okultystyczne / Find occult items

To trofeum spokojnie nam wpadnie podczas zbierania znajdziek. Różnych przedmiotów okultystycznych wpadnie mam w łapy dość sporo. Nie ma się co tym przejmować.

Ikona osiągnięcia: Trzeźwiejszy niż Zadok Allen</span> / <span>More sober than Zadok Allen
15

Trzeźwiejszy niż Zadok Allen / More sober than Zadok Allen

Nie pij alkoholu / Never drink

Możliwe do przeoczenia

W sumie bardzo prosty pucharek. Wystarczy przez całą grę po prostu nie pić alkoholu. Nie ma z tym najmniejszego problemu. Po prostu nie ruszajmy szklanek z trunkiem, ani nie pijmy nic w barze.

Ikona osiągnięcia: Opętani z Darkwater</span> / <span>The Abomination of Darkwater
30

Opętani z Darkwater / The Abomination of Darkwater

Zabij 5 opętanych mieszkańców / Kill 5 inhabitants who are being controlled

Tego pucharka nie raczej nie pominiemy. W końcowym momencie gry przyjdzie nam wyjść do portu będąc uzbrojonym w pistolet. Na naszej drodze znajdziemy sporo opętanych mieszkańców. Zapewne ustrzelimy ich więcej niż wymagana piątka do pucharku.

Ikona osiągnięcia: Poza rzeczywistością</span> / <span>Beyond reality
15

Poza rzeczywistością / Beyond reality

Przeczytaj bezbożną księgę / Accept to read an unholy book

Kolejne znajdźkowe trofeum. Zobacz opis: srebro Wielkie objawienie.

Ikona osiągnięcia: Wielkie objawienie</span> / <span>Complete revelation
30

Wielkie objawienie / Complete revelation

Przeczytaj wszystkie książki zawierające bezbożną wiedzę / Read all the books of unholy knowledge

Możliwe do przeoczenia

Przeczytanie bezbożnych wszystkich ksiąg nie jest trudne do wykonania. Jest ich bowiem tylko 3 sztuki i nie są ukryte. Po znalezieniu gra zawsze nas pyta czy na pewno chcemy je przeczytać. Jeśli chcemy zdobyć ten pucharek musimy się zgodzić, aczkolwiek nie będzie to dobre dla zdrowia psychicznego naszego bohatera. Lokalizacja wszystkich ksiąg znajduje się poniżej na screenach oraz w filmiku w opisie pucharku srebro Najbardziej trywialny przedmiot.

Ikona osiągnięcia: Sprawa Sarah Hawkins</span> / <span>The Sarah Hawkins case
15

Sprawa Sarah Hawkins / The Sarah Hawkins case

Przyjmij sprawę Sarah Hawkins / Accept the Sarah Hawkins case

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Pierwszy pucharek jaki dostaniemy, gdy tylko nasz detektyw przyjmie sprawę.

Ikona osiągnięcia: Detektyw z urojeniami</span> / <span>The delusional investigator
30

Detektyw z urojeniami / The delusional investigator

Zostań igraszką halucynacji / Be the plaything of an hallucination

Możliwe do przeoczenia

Trochę się nagłowiłem o co chodzi w tym pucharku, gdyż opis nie sugeruje jakiejś podpowiedzi. Generalnie chodzi o to, aby na początku gry dostać się do podziemnego tunelu. Wymaga to otwarcia włazu w podłodze magazynu. Ta czynność z kolei jest zależna od parametru Siły naszej postaci. Im większa siła tym większa szansa na otwarcie włazu. Koniecznie przed podejściem do otwierania włazu wrzućcie sobie zapis gry na pendrive, albo w chmurę. Jeśli zbieracie znajdźki i tak będziecie musieli się tam dostać po jedno z malowideł. Tak czy siak poniżej prezentuje filmik pokazujący sposób otwarcia włazu.

Ikona osiągnięcia: Dziwna posiadłość</span> / <span>The Strange High House
15

Dziwna posiadłość / The Strange High House

Daj się zawieźć do posiadłości Hawkinsów / Get driven to the Hawkins Mansion

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Posiadłość Hawkinsów jest drugą lokacją jaką odwiedzimy. Znajdziemy się tam zaraz po zbadaniu magazynu w porcie.

Ikona osiągnięcia: Straszliwy starzec</span> / <span>The Terrible Old Man
15

Straszliwy starzec / The Terrible Old Man

Przekonaj grabarza do pomocy / Convince the caretaker to help you

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Grabarza spotkamy na zewnątrz posiadłości Hawkinsów. Wystarczy z nim pogadać i przekonać go, aby dał nam klucz do posiadłości.

Ikona osiągnięcia: Wspomnienia</span> / <span>Memory
15

Wspomnienia / Memory

Poznaj wspomnienia rodziny Hawkinsów / Explore the memories of the Hawkins family

Możliwe do przeoczenia

W zasadzie trudno przegapić ten pucharek, ale jest to możliwe. Musimy wykonać wszystkie trzy retrospekcje dotyczące minionych wydarzeń w domu. Pierwsza jest w jadalni, druga w pokoju bawialnym. Tych nie możemy pominąć. Ostatnia znajduje się w pokoju dziecięcym. Dlatego nim udamy się na strych za źródłem hałasu sprawdźmy ten pokój.

Ikona osiągnięcia: Sekretna jaskinia</span> / <span>The Secret Cave
15

Sekretna jaskinia / The Secret Cave

Odkryj sekretne przejście w posiadłości / Discover the mansion’s secret passage

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Sekretne przejście odkryjemy pod koniec badania posiadłości Hawkinsów zaraz po gonitwie za podejrzanym złodziejaszkiem. Przy okazji warto zdobyć trofeum srebro Wspaniały umysł wiążące się z konkretnym sposobem otworzenia tegoż przejścia.

Ikona osiągnięcia: Wspaniały umysł</span> / <span>A brilliant mind
30

Wspaniały umysł / A brilliant mind

Użyj globusa do otwarcia tajnego przejścia / Use the globe to open the secret passage

Możliwe do przeoczenia

Pod koniec rozdziału w posiadłości Hakwinsów będziemy w gabinecie szukali tajnego przejścia. Jest kilka sposobów na jego otwarcie. Aby zdobyć pucharek musimy jednak użyć globusa. Należy ustawić w okręgu wskaźnik geograficzny dokładnie jak na poniższym screenie.

Zagadka z globusem nie jest trudna. Sam ją odgadłem za pierwszym razem.
Ikona osiągnięcia: Jama ofiarna</span> / <span>The pit of horror
15

Jama ofiarna / The pit of horror

Wpadnij do jamy ofiarnej / Fall into the sacrificial pit

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Podczas badania jaskiń nie unikniemy tego traumatycznego przeżycia, jakim jest wepchanie do jamy ofiarnej.

Ikona osiągnięcia: Świątynia</span> / <span>The Temple
15

Świątynia / The Temple

Weź udział w rytuale w jaskiniach / Take part in the ritual in the caves

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. To wzięcie udziału to tak trochę dopowiedziane. Generalnie pucharek dostaniemy jak przekradniemy się przez pomieszczenie, gdzie kultyści wykonują jakiś swój rytuał.

Ikona osiągnięcia: Piaskowy dziadek</span> / <span>Sandman
15

Piaskowy dziadek / Sandman

Dogadaj się z szaleńcem / Make a deal with a crazed inmate

Możliwe do przeoczenia

Podczas naszego przekradania się przez część psychiatryczną szpitala możemy napotkać pacjenta, który poprosi nas o dostarczenie mu tabletek nasennych, a w zamian zrobi on hałas ściągając tu strażnika pilnującego jednych z drzwi. Lokalizacje jego, oraz tabletek możecie zobaczyć w filmiku w opisie pucharku srebro Najbardziej trywialny przedmiot. Wystarczy mu dostarczyć tabletki i pucharek jest nasz.

Ikona osiągnięcia: Miłośnik horrorów</span> / <span>The aficionado of horror
15

Miłośnik horrorów / The aficionado of horror

Poznaj Francisa Sandersa / Meet Francis Sanders

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia.  Gdy uda nam się odwrócić uwagę strażników przy wejściu za pomocą przekręcenia zaworów z gazem, lub włączenia maszyny elektrycznej będziemy mogli uciec ze szpitala. Po drodze jednak czeka nas rozmowa z kolekcjonerem sztuki związanym z prowadzonym przez nas dochodzeniem.

Ikona osiągnięcia: Wspólna wina</span> / <span>Shared guilt
15

Wspólna wina / Shared guilt

Doprowadź Irene Sanders na skraj wytrzymałości / Push Irene Sanders to the limit

Możliwe do przeoczenia

Zdobycie tego pucharka ma kilka faz. Najpierw przed wyruszeniem do domu Sandersów zadecydujmy podczas rozmowy, że powiemy jej prawdę. Następnie w domu nie szczędźmy żadnych szczegółów i przekażmy jej brutalną prawdę. Na koniec możemy jeszcze znaleźć nagranie Sandersa i puścić je w gramofonie w niewielkim pokoiku. Pucharek dostaniemy jakiś czas później w grze. Gdy wylądujemy za kratami policjant powiadomi nas o tragicznym losie Irene.

Ikona osiągnięcia: Potwór z innego wymiaru</span> / <span>From Beyond
15

Potwór z innego wymiaru / From Beyond

Wygnaj Tułacza / Banish the Dimensional Shambler

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Musimy wygrać klimatyczny pojedynek z Tułaczem. Przy okazji warto zgarnąć też pucharek srebro Wróg u bram związany z konkretną metodą wygnania.

Ikona osiągnięcia: Wróg u bram</span> / <span>The Thing on the Doorstep
30

Wróg u bram / The Thing on the Doorstep

Wygnaj Tułacza wyłącznie za pomocą sztyletu / Banish the Dimensional Shambler using only one dagger

Możliwe do przeoczenia

Tu czeka nas trochę skradania i ukrywania się przed przerażającym stworem z innego świata. Nim wejdziemy w interakcję z obrazem przejdźmy za niego. Znajdziemy tam karteczkę z rysunkiem sztyletu. Następnie odnajdźmy ten sztylet w jednej z gablot. Gdy już go znajdziemy możemy przyjrzeć się obrazowi. Czeka nas klimatyczna scenka, a następnie w pomieszczeniu przestanie już być bezpiecznie. Naszym zadaniem jest przekradnięcie się do wspomnianego sztyletu, rozbicie szyby, zabranie go i szybkie dotarcie do obrazu. Aby zdobyć ten pucharek nie możemy używać latarni w celu odstraszania potwora! W razie czego poniżej prezentuje filmik dotyczący tego trofeum.

Sztylet, który pozwoli nam uporać się z Tułaczem.

Ikona osiągnięcia: Badacz osobliwości</span> / <span>Scholar of the unspeakable
15

Badacz osobliwości / Scholar of the unspeakable

Poznaj Algernona Drake'a i przyjmij jego pomoc / Meet Algernon Drake and accept his help

Możliwe do przeoczenia

Samo poznanie Algernona Drake’a jest nieuniknione i dojdzie do niego na końcu rozdziału w księgarni. Po rozmowie z nim jednak będziemy mieli opcję wyboru odnośnie jego pomocy. Aby uzyskać pucharek musimy się zgodzić.

Ikona osiągnięcia: Księga</span> / <span>The Book
15

Księga / The Book

Przeczytaj Necronomicon / Read the Necronomicon

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Skoro to gra na podstawie twórczości H.P. Lovecrafta to nie mogło oczywiście zabraknąć księgi Necronomicon spisanej przez szalonego Araba Abdula Alhazreda. Pod koniec rozdziału w księgarni przyjdzie nam dostać się do sejfu i odczytać tą księgę. Jeśli zagadka z odgadnięciem szyfru do sejfu sprawia wam problem spieszę z pomocą. Kod to: 539.

Ikona osiągnięcia: W pułapce</span> / <span>Caught in the trap
15

W pułapce / Caught in the trap

Wpadnij w pułapkę Fullera / Fall into Fuller's trap

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Po odczytaniu Necronomiconu przyjdzie nam sterować przez pewien czas poczynaniami Dr Colden. Na końcu czeka nas nieuniknione spotkanie z Fullerem.

Ikona osiągnięcia: Biały Statek</span> / <span>The White Ship
15

Biały Statek / The White Ship

Poznaj sekret Scylli / Learn the secret of the Scylla

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Ten pucharek również dotyczy Dr Colden. Podczas przeszukiwania gabinetu Dr Fullera czeka nas bardzo prosta zagadka z obracaniem masztów statku. Gdy otworzymy schowek otrzymamy pucharek.

Ikona osiągnięcia: Klątwa Sarah</span> / <span>The curse of Sarah
15

Klątwa Sarah / The curse of Sarah

Znajdź Sarah Hawkins / Find Sarah Hawkins

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Pucharek otrzymamy na końcu rozdziału, w którym masz detektyw uda się do szpitala ratować Dr Colden. Czeka nas abstrakcyjna przeprawa na której końcu znajdziemy Sarah Hawkins.

Ikona osiągnięcia: Amulet Pradawnych</span> / <span>The amulet of the Ancients
15

Amulet Pradawnych / The amulet of the Ancients

Zdobądź skarb Algernona Drake'a / Lay your hands on Algernon Drake's treasure

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Po znalezieniu Sarah Hawkins podczas wizyty w posiadłości będziemy musieli zdobyć ochronny medalion. Algernon da nam rysunek z podpowiedzią. Musimy najpierw odnaleźć popiersie. Znajduje się ono w pracowni Sarah. Następnie sam medalion jest ukryty w szkatułce naprzeciw miejsca, gdzie zwykle sypiał nasz detektyw.

Ikona osiągnięcia: Śledztwo ze snu</span> / <span>The dreamlike investigation
15

Śledztwo ze snu / The dreamlike investigation

Zaakceptuj objawienia / Accept the revelations

Możliwe do przeoczenia

Podczas pobytu za kratami w pewnym momencie w wizji odwiedzi nas Lewiatan. Aby otrzymać ten pucharek musimy poddać się jego woli i przyjąć dar wiedzy.

Ikona osiągnięcia: W Darkwater nie ma prohibicji</span> / <span>No prohibition for Darkwater
15

W Darkwater nie ma prohibicji / No prohibition for Darkwater

Dostarcz trunek marynarzom / Deliver liquor to the sailors

Możliwe do przeoczenia

Pucharek możliwy do zdobycia na samym początku gry. Wejścia do magazynu Hawkinsów będzie pilnować dwóch drabów, którzy nie chcą nas przepościć. W pobliżu spotkamy też dwójkę marynarzy, którzy w zamian za butelkę trunku zgodzą się odciągnąć strażników. Sposoby zdobycia butelki są dwa. Możemy ją kupić od barmana, ale tylko gdy kulturalnie przeprosiliśmy za bójkę, albo pozytywnie użyliśmy umiejętności, aby załagodzić sytuację. Druga metoda to włamanie się do składziku przy pomoście. To z kolei wymaga użycia Dociekliwości, aby się udało. Gdy dostarczymy marynarzom trunek otrzymamy trofeum.

Znudzeni marynarze za butelkę trunku mogą nam pomóc.
Ikona osiągnięcia: Obcy</span> / <span>The Outsider
15

Obcy / The Outsider

Przegnaj potwora raz na zawsze / Banish the creature for good

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Tu będzie nas czekało trochę biegania i uciekania przed Tułaczem. Nie jest to specjalnie trudne i wystarczy pamiętać, aby spowalniać potwora celując w niego światłem lampy. Pod koniec tej sekwencji można zgarnąć też pucharek srebro Towarzysz broni.

Ikona osiągnięcia: Towarzysz broni</span> / <span>Companion in arms
30

Towarzysz broni / Companion in arms

Ocal życie Drake'owi podczas walki z potworem / Save Drake's life during the fight with the creature

Możliwe do przeoczenia

Ten pucharek można łatwo przegapić, jeśli nie zorientujemy się w wydarzeniach. Po złamaniu trzech barier i interakcji z obrazem Tułacz będzie wsysany do swojego świata. Będzie jednak chciał ze sobą zabrać też Drake’a. Aby do tego nie dopuścić musimy go jeszcze potraktować światłem lampy.

Świecimy w paskudę i załatwione. Uratujemy towarzysza i otrzymamy pucharek.
Ikona osiągnięcia: Zaatakuj przystań</span> / <span>Attack the docks
15

Zaatakuj przystań / Attack the docks

Ucieknij z obszaru zajętego przez wrogów / Escape your fallen territory

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. W pewnym momencie gry na przystanie będzie niezła zadyma. Pucharek otrzymamy jak tylko uda nam się dotrzeć do stacji wielorybniczej.

Ikona osiągnięcia: Dobry samarytanin</span> / <span>The Good Samaritan
15

Dobry samarytanin / The Good Samaritan

Ocal Mitchella / Save Mitchell

Możliwe do przeoczenia

Pucharek będziemy mogli zdobyć podczas poziomu, gdy chodzimy po przystani uzbrojeni w broń palną. Naszym zadaniem będzie dostać się do stacji wielorybniczej. Są dwie drogi. Zależne od tego czy zdecydujemy się przekazać apteczkę Cat – przywódczyni przemytników, czy też Michellowi – barmanowi. Aby otrzymać pucharek musimy wybrać drugą opcję. Apteczka jest w magazynie Hawkinsów, ranny Michell zaś leży na końcu pomostu widoczny na poniższym screenie.

Aby zdobyć trofeum musimy uratować nieszczęśnika.
Ikona osiągnięcia: Parszywe szczury</span> / <span>The Rats in the Walls
15

Parszywe szczury / The Rats in the Walls

Użyj siły, aby zmusić podejrzanych do mówienia / Make the suspects talk by using a heavy hand

Możliwe do przeoczenia

Ten pucharek możemy zdobyć tylko podczas krótkiej sekwencji sterowania poczynaniami Cat. Aby tego dokonać podczas przesłuchania zdecydujmy się przywalić typkowi po prawej stronie.

Walimy w gębę tego po prawej i trofeum jest nasze.
Ikona osiągnięcia: Przysięga Hipokratesa</span> / <span>Hippocratic Oath
15

Przysięga Hipokratesa / Hippocratic Oath

Wylecz wszystkich pacjentów / Heal all the patients

Możliwe do przeoczenia

Ten pucharek możemy zdobyć podczas sekwencji grania jak Dr Colden. Po przebadaniu tajemniczo chorującego pacjenta będziemy mieli otwarty poziom w szpitalu. Naszym zadaniem będzie przejście się po pobliskiej sali i sprawdzenie każdego z pacjentów. W kilku wypadkach będziemy musieli zainterweniować z naszą pomocą medyczną. Na koniec w poczekalni na ławce będzie czekało jeszcze dwóch mężczyzn. Informujemy ich o stanie matki i trofeum jest nasze.

Ikona osiągnięcia: Śladami Daniela Uptona</span> / <span>In the footsteps of Daniel Upton
15

Śladami Daniela Uptona / In the footsteps of Daniel Upton

Zabij albo oszczędź Bradleya / Kill or spare Bradley

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. W pewnym momencie gry Bradley przyjdzie uwolnić nas z celi i wręczy pistolet. Za moment jednak zaczną się dziać z nim złe rzeczy. Będziemy musieli dokonać decyzji czy go zastrzelić, czy też oszczędzić. Niezależnie od wyboru otrzymamy pucharek.

Ikona osiągnięcia: Głos zza grobu</span> / <span>The voice beyond the grave
15

Głos zza grobu / The voice beyond the grave

Porozmawiaj z obiektem z wizji / Chat with a vision

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Po ucieczce z walącej się stacji wielorybniczej czeka nas pogawędka z niespodziewaną osobą w jaskini. Po rozmowie otrzymamy pucharek.

Ikona osiągnięcia: Podróż w przeszłość</span> / <span>Voyage into history
30

Podróż w przeszłość / Voyage into history

Otwórz kufer marynarza w stacji wielorybniczej / Open the sailor's chest in the whaling station

Możliwe do przeoczenia

Po wizji naszego gabinetu i walącego w drzwi kultysty znajdziemy się w niewielkim pomieszczeniu. W prawym rogu znajduje się kufer, który należy otworzyć. Będzie to wymagało od nas użycia umiejętności Dociekliwości.

Otwieramy kufer i pucharek jest nasz.
Ikona osiągnięcia: Bestia z jaskini</span> / <span>The Beast in the Cave
15

Bestia z jaskini / The Beast in the Cave

Wejdź do jaskini bestii / Enter the beast’s den

Fabularne

Trofeum fabularne, niemożliwe do pominięcia. Musimy dostać głębiej do stacji wielorybniczej. Aby tego dokonać należy znaleźć sznur z hakiem, klucz do pomieszczenia na górze, a tam nóż. Następnie kręcimy pokrętłem, przywiązujemy sznurem obiekt, kręcimy ponownie i nożem przecinamy sznur. W ten sposób utorujemy sobie drogę.

Ikona osiągnięcia: Biegły w języku r’lyehyjskim</span> / <span>Fluent in R’lyehian
30

Biegły w języku r’lyehyjskim / Fluent in R’lyehian

Wybierz wszystkie odpowiedzi w języku r’lyehyjskim / Choose all the replies in R’lyehian

Możliwe do przeoczenia

Odpowiedzi w języku r’lyehyjskim są swego rodzaju znajdźkami. Możemy w całej grze wykonać ich 9. Aby jednak móc skorzystać z tej mowy należy utrzymywać jak najniższy stan psychiczny naszego bohatera. Po prostu czytamy bezbożne księgi, wszystko badamy i poddajemy się woli Lewiatana. Wtedy spokojnie będziemy mogli wykorzystać każdy z tych dialogów. Miejsca dla wszystkich odpowiedzi są pokazane w filmiku w opisie pucharku srebro Najbardziej trywialny przedmiot.

Trofeum wymaga też w finale gry podjęcia się odprawienia rytuału związanego z trofeum zloto Zew Cthulhu.

Odpowiedzi są bardzo charakterystyczne i nie sposób ich nie zauważyć przy wyborze dialogów.
Ikona osiągnięcia: Bezimienne sekty</span> / <span>Nameless Cults
40

Bezimienne sekty / Nameless Cults

Odmów udziału w rytuale / Refuse to take part in the ritual

Możliwe do przeoczenia

Trofeum związane zakończeniem gry. Aby je odblokować musimy kompletnie zniszczyć psychikę naszego bohatera. Nie są wymagane dosłownie wszystkie poniższe punkty, ale im więcej tym lepiej, a najlepiej na wszelki wypadek jednak ogarnąć wszystkie. Grunt, aby psychika ucierpiała jak najbardziej. Wtedy podczas finalnego wyboru na kole dialogów w prawym dolnym rogu pojawi się opcja poświęcenia się.

Czynności w drodze do odblokowania:

  • Czytamy wszystkie bezbożne księgi.
  • Badajmy wszystkie przedmioty okultystyczne i retrospekcje.
  • Przekażmy leki zgodnie z pucharkiem braz Piaskowy dziadek i dostańmy się do odblokowanego w ten sposób pokoju.
  • Przekazujemy pani Sanders brutalną prawdę zgodnie z pucharkiem braz Wspólna wina.
  • Poddajmy się woli Lewiatana i przyjmijmy dar wiedzy.
  • Zastrzelmy Braldeya.
  • Podczas wizji Lewiatana przyjmijmy tabletki, zjedzmy mięso i sięgnijmy po broń.
  • Użyjmy wszystkich odpowiedzi w języku r’lyehyjskim.
Ikona osiągnięcia: Pożegnanie</span> / <span>Farewell
40

Pożegnanie / Farewell

Odmów uczestnictwa w rytuale / Refuse the ritual

Możliwe do przeoczenia

Trofeum związane zakończeniem gry. Osiągnięcie przeciwne do powyższego powiem przez całą grę musimy utrzymywać jak najlepszy stan psychiczny naszego bohatera. Najlepiej na wszelki wypadek ogarnąć wszystkie poniższe punkty.Wtedy podczas końcowego wyboru w grze w prawym górnym rogu pojawi się opcja odmówienia uczestnictwa w rytuale.

Czynności w drodze do odblokowania:

  • Nie czytamy żadnej bezbożnej księgi.
  • Dobrze olewać wszelkie badania okultystycznych elementów o ile nie są absolutnie konieczne.
  • Nie szukamy leków do pucharku braz Piaskowy dziadek, ze szpitala uciekamy korzystając z zepsucia zaworów gazowych.
  • Oszczędzamy szczegółów podczas rozmowy z panią Sanders przeciwnie do pucharku braz Wspólna wina.
  • Walczymy z Lewiatanem i nie przyjmujemy daru wiedzy.
  • Oszczędzamy Braldeya.
  • Podczas wizji Lewiatana staramy się nie przyjąć tabletek, nie jeść mięsa i nie sięgać po broń.
  • Nie używamy żadnych odpowiedzi w języku r’lyehyjskim.
Ikona osiągnięcia: Walcz z przeznaczeniem</span> / <span>Fight destiny
40

Walcz z przeznaczeniem / Fight destiny

Przeprowadź pomyślnie oddzielny rytuał / Successfully carry out the counter ritual

Możliwe do przeoczenia

Trofeum związane z zakończeniem. Ten konkretny pucharek wymaga tego, aby podczas ostatecznego wygnania Tułacza uratować Drake’a zgodnie z pucharkiem srebro Towarzysz broni. Dzięki temu pod koniec podczas wyboru w lewym górnym rogu będziemy mieli opcję przeprowadzenia kontr rytuału.

Ikona osiągnięcia: Zew Cthulhu</span> / <span>The Call of Cthulhu
40

Zew Cthulhu / The Call of Cthulhu

Wezwij Cthulhu! / Invoke Cthulhu!

Możliwe do przeoczenia

Trofeum związane z zakończeniem. Ten pucharek będzie można ogarnąć jednocześnie z zdobywaniem zakończenia z srebro Bezimienne sekty. Wystarczy, że po zdobyciu tamtego zakończenia wczytamy ostatni zapis i tym razem wybierzemy opcję w lewym dolnym rogu dotyczącą przeprowadzenia rytuału i wezwania Cthulhu.