Demon’s Souls na Playstation 5 jest remakem gry pod tym samym tytułem, wydanej jeszcze na Playstation 3. Gry, która obrosła niemałym kultem oraz zrodziła cały nowy podgatunek nazywany Soulsborne (od nazw gier studia From Software). Mimo iż ta wersja jest bardzo podobna do oryginału (oczywiście poza oprawą graficzną), to znajdziemy w niej też nieco zmian. Jedną z nich jest inna lista trofeów. Sporo się z nich powiela. Na przykład pozostały wszystkie za zabicie każdego z bossa, za skompletowanie pierścieni czy nauczenie się wszystkich czarów i cudów. Wypadły natomiast te, wymagające ulepszenia jakiejś broni do maksymalnego poziomu we wszystkich możliwych kierunkach i zdobycia wszystkich unikatowych broni. Dzięki temu oszczędzono nam naprawdę sporo grindu. Dodano za to kilka nowych. Teraz kilku z bossów musimy zabić w określony sposób aby zdobyć pucharki.
[poll id=”58″]
- Stopień trudności wbicia platyny: 6/10
- Czas do zdobycia platyny: 45 godzin
- Liczba trofeów: x1/ x5 / x9 / x22
- Liczba trofeów offline: 35
- Liczba trofeów online: 2
- Minimalna liczba przejść: Niepełne 2
- Trofea możliwe do przeoczenia: 14
- Zglitchowane trofea: BRAK
Krok po kroku:
Warto na wstępie zaznaczyć, że sporo pucharków można przypadkowo pominąć. Dlatego jeżeli chcemy zdobyć platynę w możliwie najkrótszym czasie, powinniśmy grać według poniższego poradnika.
W poradniku, aby określać dane miejsce często posługuję się skrótami typu 1-1 czy 5-3. Dlatego teraz chciałbym to wyjaśnić. Pierwsza cyfra oznacza jeden z 5 światów, do których możemy się udać ze spójni, dotykając jednego z 5 pomników. Są to po kolei:
- Boletarski Pałac
- Tunel Kamiennego Kła
- Wieża Latrii
- Świątynia Burz
- Dolina Bluźnierstwa
Oprócz samego początku, gdzie musimy przejść pierwszy etap Boletarskiego Pałacu, można je przechodzić w dowolnej kolejności. Wracając do wyjaśnienia skrótu, druga cyfra oznacza etap danego świata. Boletarski Pałac składa się z 4 etapów, reszta z 3. Każdy etap kończy się walką z bossem, po którym w danym miejscu pojawia się kliniec. Z którego to klińca możemy wrócić do Spójni, bądź innego klińca w danym świecie. I tak na przykład 4-2 oznaczać będzie 2 etap Świątyni Burz.
KROK 1. Tworzymy postać
Oczywiście wygląd, płeć itp. naszej postaci nie mają większego wpływu. Jednak już w tym miejscu warto podjąć 2 decyzje, które nam nieco pomogą. Po pierwsze warto wybrać klasę postaci Szlachta. Ukierunkowana jest w stronę używania magii (która w tej grze bardzo ułatwia rozgrywkę) oraz od początku zna czar Strzały Dusz. Dodatkowo będziemy na start posiadali Wonny pierścień, który po założeniu sprawia, że powoli odzyskujemy punkty magii. Drugi, ważniejszy z perspektywy zdobywania platyny, jest wybór podarunku na początku. Jedyną sensowną opcją jest wybór Pierścienia opatrzności (reszta są to rzeczy, które łatwo znaleźć w grze), który potrzebny jest do zdobycia trofeum Król pierścieni / King of Rings, a którego zdobycie w inny sposób wymaga trochę czasu.
KROK 2. Pokonujemy kolejnych bossów, zmieniając tendencje wszystkich światów na czystą biel
Teraz wytłumaczę mega ważną rzecz, mianowicie tendencje. W grze występują 2 rodzaje tendencji, tendencja naszej postaci oraz tendencje świata dla każdego ze światów osobno. Na początku gry, wszystkie są neutralne.
- Tendencja postaci – wpływamy na nią poprzez interakcję z postaciami pobocznymi oraz innymi graczami. Jeżeli będziemy zabijać bezbronnych NPC lub najeżdżać światy innych graczy jako czarne fantomy, nasza tendencja postaci będzie się zmieniać w kierunku czerni. Jeżeli natomiast będziemy zabijać czarne fantomy (czy to innych, atakujących nas graczy, czy fantomy NPC) nasza tendencja zacznie zmieniać się na białą. Tendencja postaci ważna jest dla trofeum Król pierścieni / King of Rings, bowiem 2 pierścienie otrzymamy tylko jeżeli nasza tendencja osiągnie postać czysto białą oraz czysto czarną. O tym jednak będziemy martwić się raczej pod koniec gry. W jej trakcie warto tylko pamiętać, aby pod żadnym pozorem nie zabijać postaci niezależnych z wyjątkiem Yurta w świecie 3-2. Będzie on zamknięty w klatce. Jeżeli go wypuścimy, to uda się do Spójni, gdzie pomału będzie zabijał inne postacie. Dlatego najlepiej jest go zabić od razu po wypuszczeniu.
- Tendencja światów – wpływa na poziom trudności, podczas białej tendencji, przeciwnicy będą słabsi, jednak będą zostawiać po zabiciu gorsze przedmioty (i częściej lecznicze przedmioty niż kamienie do ulepszania u kowali). I tak na odwrót w czarnej, przeciwnicy będą silniejsi, ale też będą zostawiać po sobie lepsze łupy (i częściej kamienie do ulepszania). Dużo ważniejsze z perspektywy platynowania są jednak wydarzenia, które pojawią się tylko jeżeli osiągniemy maksymalnie dobrą tendencje (czysta biel) lub maksymalnie złą (czysta czerń). Na przykład tylko podczas tendencji czystej bieli w Dolinie Bluźnierstwa pojawi się droga do włóczni, której zdobycie odblokuje trofeum Jedno z niewielu / One of the few itp. wszystkie takie sytuacje opisałem poniżej. Osiągnięcie tendencji czystej czerni danego świata, spowoduje, że pojawi się w niej jeden prymitywny demon (czym on jest opisałem pod koniec opisu trofeum Trofeum świętego / Saint’s Trophy) oraz jeden czarny fantom. Czas jednak powiedzieć jak zmieniamy te tendencje. Przede wszystkim w kierunku bieli, zabijając znajdujących się w świecie bossów. Zabijając wszystkich 3, z neutralnej tendencji przejdzie na tendencje czystej bieli (oczywiście po drodze nie możemy robić nic, co mogłoby pchać tendencje w kierunku czerni). Oprócz tego, w kierunku bieli zmienia tendencje też zabijanie prymitywnych demonów i czarnych fantomów (oboje pojawią się dopiero w czystej czerni). Zmiany natomiast w kierunku czerni dokonujemy głównie ginąc (tylko) w postaci cielesnej. Ginąc w postaci duchowej (posiada się tylko 1/2 paska zdrowia, bądź po założeniu pierścienia przyczepnego 3/4), nie zmieniamy tendencji świata. Oprócz tego, w kierunku czerni zmieniamy tendencje zabijając znajdujące się tam postacie niezależne.
Jako że trudniej jest osiągnąć tendencje światów czystej bieli i niemożliwa jest ich zmiana z czystej czerni na czystą biel w 1 przejściu, na początku musimy grać tak, aby w każdym świecie osiągnąć tendencje czystej bieli. Sprowadza się to głównie do tego, że każdorazowo po zabiciu bossa musimy wrócić do Spójni, wejść po schodach na wyższe piętra i z nich zeskoczyć. W ten sposób zginiemy i pozbędziemy się formy cielesnej. Przechodźmy etapy tylko w formie duchowej, bez ryzyka, że przypadkowa śmierć zepsuje nam tendencje świata.
Po pokonaniu pierwszego bossa (Falangi) i powrocie do Spójni, będziemy musieli porozmawiać z Niezłomnym. Spyta on nas, czy podejmujemy się wyzwania. Koniecznie musimy odpowiedzieć że tak. Inaczej nie dostaniemy pierścienia sojusznika i pozbawimy się szansy na trofeum Król pierścieni / King of Rings w 1 przejściu.
Na każdym etapie w Boletarskim Pałacu spotkamy rycerza Ostrave. Za każdym razem będziemy musieli mu pomóc/uratować go. Zawsze to róbmy, aby doszedł do końca, do głównego zamku. Tam da nam klucz do mauzoleum (potrzebny do zdobycia trofeów Król pierścieni / King of Rings oraz Dziedzictwo królów / Legacy of the Kings). Jeśli jednak nam się nie uda i zginie, to koniecznie podnieśmy z jego ciała ten klucz. Inaczej jeśli wyjdziemy z planszy, to klucz przepadnie.
Podczas przechodzenia gry uwolnimy 3 NPCów, u których będziemy się nauczyć magii bądź cudów (trofea Bieg mędrca / A Dash of Sage, Umbasa / Umbasa, Wiedźma z wieży / Witch in the Tower. Aby nauczyć się niektórych z nich, będziemy musieli poświęcić pewne dusze demonów (które otrzymujemy po zabiciu bossów). Niektóre z nich się wzajemnie wykluczają, więc jeżeli chcemy nauczyć się któregoś z czarów lub cudu, sprawdźmy w poradniku przy trofeach Trofeum mędrca / Sage’s Trophy, Trofeum świętego / Saint’s Trophy, czy dany czar/cud jest bezpieczny do nauczenia.
Bossowie w etapach 1-2, 1-3, 2-3, 3-1, 4-1, 5-3 mają osobne trofea, które wymagają zabicia ich w określony sposób. Dlatego przed walkami z nimi, sprawdźmy w poradniku poniżej jak zdobyć te trofea.
Po zabiciu każdego bossa, minibosa w 4-1 i prymitywnych demonów wypadnie jakaś konkretna dusza demona. Można je użyć aby zmienić na dusze które otrzymujemy po pokonaniu zwykłych wrogów i których używamy do zwiększania statystyk ale pod żadnym pozorem tego nie róbmy. Używać możemy tylko dusz wojowników i bohaterów, które znajdować będziemy w świecie gry.
Po drodze zbierajmy wszystkie pierścienie według opisu do trofeum Król pierścieni / King of Rings.
Kiedy już zabijemy wszystkich bossów prócz ostatniego w Boletarskim Pałacu (1-4) i osiągniemy wszędzie tendencje światów na poziomie czystej bieli, robimy następujące rzeczy:
- W świecie 5-1 zdobywamy broń Istarelle (więcej info przy trofeum Jedno z niewielu / One of the few).
- W Wieży Latrii uwalniamy z celi Lorda Rydella (więcej info przy Pierścieniu głupiego szczura w opisie trofeum Król pierścieni / King of Rings)
- W Świątyni Burz zdobywamy miecz Makoto i oddajemy Satsukiemu (więcej info przy trofeum Godzien miecza / Worthy of the Sword).
KROK 3. Zmieniamy Tendencje światów na czystą czerń, a tendencje postaci na czystą biel
Teraz musimy zmienić tendencje światów na czystą czerń. Najprostszym sposobem, aby to zrobić, jest użycie Kamienia efemerycznych oczu. Sprawi on, że postać odzyska formę cielesną. Teraz musimy dać się zabić w danym świecie, aby tendencja trochę spadła. Tendencje aktualizują się, kiedy teleportujemy się, używając klińców. W menu po wciśnięciu i przejściu do zakładki tendencje możemy sprawdzić jaka obecnie jest tendencja świata. Ikonka czystej czerni wygląda tak:
Niestety czasami ciężko odróżnić jest czy tendencja jest już czystej czernim czy jeszcze nie. Kamienie efemerycznych oczu znajdziemy w około 20 sztukach w świecie gry. 3 możemy kupić u hieny Patchesa, a nieskończoną liczbę u sprzedawczyni w Dolinie Bluźnierstwa. Z tym że dostępne będą u niej zawsze po 1 sztuce i kupić będziemy mogli je jeżeli nie będziemy posiadali żadnego przy sobie (no i są dosyć drogie).
Kiedy już zmienimy poziomy tendencji światów na czyste czernie, musimy zrobić następujące rzeczy:
- W etapie 3-2 podnieś Przemoczony pierścień (więcej przy trofeum Król pierścieni / King of Rings)
- W etapie 4-2 zdobyć czysty kamień ostrza zabijając szkielet z 2 katanami (szanse na zdobycie są dosyć niskie, więc pewnie będziemy próbować wielokrotnie) więcej przy opisie pierścienia długowieczności przy trofeum Król pierścieni / King of Rings
- W każdym świecie zabić czarnego fantoma (więcej przy opisie pierścienia sojusznika przy trofeum Król pierścieni / King of Rings) i w 3 światach, nie teleportując się zabić 3 prymitywne demony (więcej w opisie trofeum Trofeum świętego / Saint’s Trophy). Teleportując się po zabiciu czarnego fantoma sprawimy, że tendencja zmieni się na neutralną i sprawimy, że znowu będziemy musieli ją obniżyć, aby pojawił się prymitywny demon.
Teraz powinniśmy mieć tendencje postaci czystej bieli. Udajemy się więc w Spójni do Niezłomnego i rozmawiamy z nim. Powinien nam dać Pierścień sojusznika.
Zapisujemy grę, przesyłamy ją do chmury, a przy następnym uruchomieniu kupujemy wszystkie cuda u Świętego Urbaina (więcej przy trofeum Trofeum świętego / Saint’s Trophy). Po zdobyciu trofeum ściągamy z chmury poprzedni zapis. Teraz kupujemy wszystkie możliwe czary u mędrca Frekego lub wiedźmy Yurii.
KROK 4. Zmieniamy tendencje postaci na czystą czerń
Teraz czeka nas trochę nieprzyjemnych rzeczy, bowiem niczym ostatni łajdak musimy zabijać postacie niezależne. Najpierw te mniej ważne, aby zmienić tendencje postaci na czystą czerń (więcej czy opisie pierścienia wroga przy trofeum Król pierścieni / King of Rings). Pojawi się wtedy w Spójni na pierwszym piętrze nowa postać niezależna. Zleci nam ona zabicie tych ważniejszych postaci niezależnych. Po wykonaniu wszystkich zadań da nam Pierścień wroga.
KROK 5. Kończymy pierwsze przejście
Teraz nie zostało nam nic innego niż pokonanie ostatniego bossa w Boletarskim Pałacu. Wcześniej upewnijmy się jednak, że mamy ze sobą cud Ewakuacji (i jakiś amulet aby go użyć) lub przedmiot „odłamek klińca”. Po pokonaniu tego bossa i powrocie do Spójni otworzy się przejście do finałowego etapu. Po pewnej walce w finale (raczej nie da się jej przegrać) będziemy mogli zabrać miecz Ostrze Dusz. Używamy wtedy wspomnianego wcześniej cudu lub przedmiotu, aby wrócić się do Spójni. Idziemy do kowala w 2-1 aby otrzymać miecz Północne Regalia (więcej przy trofeum Dziedzictwo królów / Legacy of the Kings). Przed powrotem do finałowego etapu, zapisujemy grę, wyłączamy ją i wgrywamy zapis do chmury. Włączamy grę, przenosimy się do finałowego etapu i wybieramy złe zakończenie (więcej przy trofeum Poszukujesz mocy dusz / Seekest soul power). Następnie ściągamy poprzedni zapis z chmury, aby tym razem osiągnąć dobre zakończenie.
KROK 6. Nowa gra plus
Po zakończeniu gry, zacznie się kolejne przejście (minus tutorial). Jedyne co nam teraz zostało, to zakup brakujących czarów. Niestety dusze, które są wymagane, aby kupić wykluczające się czary należą do ostatnich bossów w 4 światach. Oznacza to, że niestety będziemy musieli przejść aż 80% gry jeszcze raz.
Poradnik:
Zguba trofeów / Slayer of Trophies
Zdobyto wszystkie trofea / All Trophies Obtained
Brawo Pogromco Demonów, pokonałeś wszystkie przeciwności i zdobyłeś wszystkie trofea.
Trofeum Falangi / Phalanx’s Trophy
Zguba demona Falangi / Slayer of Demon „Phalanx”
Trofeum to zdobędziemy po pokonaniu pierwszego bossa w grze (1-1). Sam boss jest bezbronny, jednak otaczają go pomniejsi przeciwnicy, których to musimy się pozbyć. Jeśli wybraliśmy na początku klasę magiczną, to nie powinniśmy mieć żadnego problemu, podatni są znacząco na magię. Jeśli natomiast gramy postacią, która nie umie jeszcze magii, to najlepszym rozwiązaniem będzie wykorzystanie słabości przeciwników na ogień. Pomogą nam w tym 2 przedmioty, żywica sosnowa (która na pewien czas podpali nasz miecz) oraz bomba zapalająca. Całą walkę można zobaczyć na poniższym filmiku.
Trofeum rycerza z wieży / Tower Knight’s Trophy
Zguba demona rycerza z wieży / Slayer of Demon „Tower Knight”
Trofeum to zdobędziemy po pokonaniu drugiego bossa w pałacu Boletarii, czyli Rycerza z Wieży(1-2). Warto od razu zdobyć też trofeum Jedno zginie / One Shall Fall, które wymaga od nas, abyśmy podczas walki nie zabili żadnego z kuszników, znajdujących się dookoła areny. Nie jest to specjalnie trudne, musimy tylko cały czas być w ruchu, aby nie stać się dla nich łatwym celem. Sama walka z bossem jest dosyć prosta, musimy najpierw zadać trochę obrażeń w kostki wroga (zacznie się z nich ulatniać białe światło). Przeciwnik wtedy zachwieje się, a my powinniśmy szybko uciec zza pleców wroga, ponieważ może nas przygnieść, Kiedy już się przewróci to szybko podbiegamy do głowy i atakujemy w nią ile wejdzie. Całą walkę można zobaczyć na poniższym filmiku
Trofeum Penetratora / Penetrator’s Trophy
Zguba demona Penetratora / Slayer of Demon „Penetrator”
Trofeum to zdobędziemy po pokonaniu trzeciego bossa w Pałacu Boletarii. Zdecydowanie warto od razu wbić też trofeum Towarzysz broni / Brother-in-Arms, ponieważ znacząco ułatwi to walkę. Najpierw musimy zdobyć klucze do celi, w której przetrzymywany jest Biorr. Ma je jeden z grubych urzędników w 1-3 (raczej ciężko go przeoczyć). Następnie wracamy do miejsca gdzie walczyliśmy z Rycerzem z Wieży. Będziemy mogli otworzyć drzwi w bramie po prawej stronie (idąc od klingi 1-3). W jednej z cel będzie uwięziony Biorr. Otwieramy celę i rozmawiamy z nim. Pojawi się on w Spójni, a także będzie on nam asystował podczas walki z Penetratorem. Walka wtedy staje się bajecznie prosta, ponieważ Biorr skupi na sobie całą uwagę wroga. Nam pozostanie tylko podejść od tyłu do przeciwnika i atakować. Jedyny atak, na który musimy uważać, to ten, gdzie macha mieczem dookoła siebie. Całą walkę można zobaczyć na poniższym filmiku:
Trofeum Fałszywego Króla / False King’s Trophy
Zguba demona Fałszywego Króla / Slayer of Demon „False King”
Trofeum to zdobędziemy po pokonaniu czwartego bossa w Pałacu Boletarii i jednocześnie ostatniego bossa w grze (co prawda jest jeszcze jedna walka, ale tam jest naprawdę ciężko zginąć). Jest to przeciwnik dosyć wymagający, dlatego do tej walki konieczne jest posiadanie dosyć dobrego oręża oraz rozwiniętych statystyk. Najlepszym momentem na atak jest wyczekanie aż przeciwnik wykona skok z zamachem. Wtedy robimy unik po skosie i atakujemy plecy kilka razy. Trzymamy wroga raczej na dystans, ponieważ posiada on bardzo groźny chwyt, który nie dość że zabiera sporo zdrowia, to jeszcze obniża nas poziom dusz (cofa punkty które rozdysponowaliśmy w statystyki). Kolejnym atakiem na który musimy uważać jest jego atak obszarowy. Dookoła przeciwnika zaczynają krążyć chmury, a on łapie oburącz miecz. Wtedy musimy odbiec od niego najdalej jak to możliwe, najlepiej na koniec, wykonując jeszcze unik. Całą walkę można zobaczyć na poniższym filmiku.
Trofeum Pancernego Pająka / Armor Spider’s Trophy
Zguba demona Pancernego Pająka / Slayer of Demon „Armor Spider”
Trofeum to zdobędziemy po pokonaniu pierwszego bossa w tunelach kopalni (2-1), czyli Pancernego Pająka. W pierwszej kolejności musimy do niego dobiec, unikając po drodze wystrzeliwanych pajęczyn oraz kulistych ogni, najlepiej robiąc przewroty zygzakiem. Kiedy już będziemy przy nim, to uważamy na jego wymach dwoma odnóżami (najlepiej podnosząc tarczę) po czym atakujemy go kilkoma uderzeniami. Uważamy na jego atak polegający na przygnieceniu odnóżami, odskakując w bok lub w tył, obrona tarczą będzie tutaj nieskuteczna. Po pewnym czasie pająk zacznie wypluwać z siebie czarny płyn. Wtedy musimy wziąć nogi za pas i uciekać w tył w głąb tunelu. W przeciwnym wypadku spłoniemy. Następnie powtarzamy wszystkie czynności aż do skutku. Całą walkę można zobaczyć na poniższym filmiku.
Trofeum Mieszkańca Płomieni / Flamelurker’s Trophy
Zguba demona Mieszkańca Płomieni / Slayer of Demon „Flamelurker”
Trofeum to zdobędziemy po pokonaniu drugiego bossa w tunelach kopalni (2-2), czyli Mieszkańca Płomieni. Jest to zdecydowanie jeden z trudniejszych przeciwników w grze, jednak z odpowiednim wyposażeniem i ulepszonym orężem na pewno damy radę. Przede wszystkim warto założyć pierścień odporności na ogień oraz purpurową ognistą tarczę. Obie te rzeczy znajdziemy przy siedlisku smoków w 1-1, jednak wcześniej będziemy musieli zabić czerwonego smoka (z łuku albo czarami, kiedy przelatuje nad murami w 1-2). Dodatkowo wybierzmy taki ubiór, który daje nam największą odporność na ogień oraz nie przekracza 50% maksymalnego obciążenia postaci (aby zachować dużą mobilność ruchów). Przeciwnik jest podatny na magiczne ataki, więc postacie specjalizujące się w magii będą miały prościej. Zarówno atakując dystansowo (oczywiście nie atakami ognistymi), jak i używając broni zadających magiczne obrażenia. Jeśli nie jesteśmy magiem, możemy użyć na naszym orężu lepkiego białego śluzu. Dzięki niemu przez 60 sekund nasza broń zadaje dodatkowe magiczne obrażenia. Całą walkę można zobaczyć na poniższym filmiku.
Trofeum Smoczego Boga / Dragon God’s Trophy
Zguba demona Smoczego Boga / Slayer of Demon „Dragon God”
Trofeum to zdobędziemy po pokonaniu trzeciego bossa w tunelach kopalni (2-3), czyli Smoczego Boga. Warto wbić od razu trofeum Legendarne pięści / Fists of Legend, które wymaga od nas tego, aby zabić Smoczego Boga, używając rękawic „Ręce Boga”. Rękawice te znajdziemy niedaleko, bowiem w jednym z tuneli zaraz przed areną walki z Mieszkańcem Płomieni (boss 2-2). Przed walką pamiętajmy, aby mieć je przy sobie. Pojedynek z tym bossem jest inny niż pozostałe. Polega on bowiem na przedostaniu się niezauważonym przez przeciwnika do 2 balist i uruchomieniu ich. Na drodze stoją jednak poprzewracane kolumny, które blokują przejście. Dobrym sposobem na usuwanie ich jest strzelanie do nich magią z miejsc, gdzie smok nas nie widzi (za kolumnami), wtedy jesteśmy całkowicie bezpieczni. Drugi sposób to użycie wielkiego miecza, który znajduje się zaraz po lewo od wejściu na arenę. Nawet jeżeli nie posiadamy wystarczających statystyk, to dobrze go wyekwipować. Niszczy on bowiem kolumny 1 uderzeniem. Po strzeleniu z obu balist Przeciwnik padnie. Wtedy musimy do niego podbiec, założyć na obie ręce broń „Ręce Boga” i zbić nimi pozostałe punkty zdrowia. Uważajmy przy tym na jego ogniste wyziewy, które będą nam zadawać obrażenia. Całą walkę można zobaczyć na poniższym filmiku.
Trofeum Bożka Głupca / Fool’s Idol’s Trophy
Zguba demona Bożka Głupca / Slayer of Demon „Fool’s Idol”
Trofeum to zdobędziemy po pokonaniu pierwszego bossa w Wieży Latrii (3-1). Warto wbić od razu trofeum Nie udało się oszukać / Not Fooled, które wymaga od nas, abyśmy ani razu nie trafili w klona bossa. Łatwo je rozpoznać lockując się na wrogu (wciskamy ). Jeśli pojawi się przy nim pasek zdrowia, jest to klon. Jeśli nic przy nim się nie pojawi, atakujemy. Rozpoznać też można bossa po magicznych atakach, które wystrzeliwuje (są większe od tych strzelanych przez klony) oraz po podążających i modlących się tylko do oryginału potworach. Całą walkę można zobaczyć na poniższym filmiku.
Trofeum Ludojada / Maneater’s Trophy
Zguba demona Ludojada / Slayer of Demon „Maneater”
Trofeum to zdobędziemy po pokonaniu drugiego bossa w Wieży Latrii (3-2). Właściwie jest to walka z dwoma przeciwnikami. Drugi Ludojad przyleci kiedy pierwszy będzie miał mniej niż połowę życia. Warto zabić pierwszego jak najszybciej, aby nie walczyć z dwoma na raz. Areną walki jest dosyć wąski most, z którego dosyć łatwo jest spaść, jeśli będziemy nieuważni. Dlatego warto trzymać się nieco szerszego okrągłego miejsca ze zniczem na środku (za którym możemy też się schować na chwilę, aby się uleczyć). Sporo czasu przeciwnik będzie spędzał w powietrzu, dlatego do walki warto przygotować sobie odpowiednie czary lub łuk. Całą walkę można zobaczyć na poniższym filmiku.
Trofeum Starego Mnicha / Old Monk’s Trophy
Zguba demona Starego Mnicha / Slayer of the Demon „Old Monk”
Trofeum to zdobędziemy po pokonaniu trzeciego bossa w Wieży Latrii (3-2). Jak każda ostatnia walka w danym świecie, ta też jest nietypowa. Bowiem do gry zostanie przyzwany inny gracz i to on wcieli się w bossa. W zależności na kogo trafimy, może to być walka bardzo prosta lub przerażająco trudna. Na nasze szczęście, możemy wyłączyć funkcje online (przed rozpoczęciem gry wchodzimy w Opcje > Sieć > Stan uruchamiania zmieniamy na Offline). Wtedy to konsola będzie sterować przeciwnikiem i walka będzie bardziej przewidywalna. Całą walkę można zobaczyć na poniższym filmiku.
Trofeum Arbitra / Adjudicator’s Trophy
Zguba demona Arbitra / Slayer of the Demon „Adjudicator”
Trofeum to zdobędziemy po pokonaniu pierwszego bossa w Świątyni Burz (4-1). Warto od razu wbić trofeum Zostanie jeden / One Shall Stand, które wymaga, aby podczas walki przeciwnik nie upadł. Ciało bossa jest odporne na ataki, jedynie ptak na głowie jest na nie podatny. Istnieją 2 sposoby na pokonanie wroga. Albo uderzając wbity w brzuch odłamek ostrza spowodujemy, że przeciwnik się przewróci i ptak z głowy będzie w zasięgu ataków bronią białą (co spowoduje, że nie zdobędziemy trofea Zostanie jeden / One Shall Stand). Albo będziemy strzelać bronią dystansową lub czarami w ptaka na głowie, najlepiej z górnych pięter. Musimy wtedy uważać na ataki długim jęzorem, które potrafią nawet przechodzić przez podłogę. Każdy taki atak będzie sygnalizowany skrzeczeniem ptaka. Całą walkę można zobaczyć na poniższym filmiku.
Trofeum Starego Bohatera / Old Hero’s Trophy
Zguba demona Starego Bohatera / Slayer of the Demon „Old Hero”
Trofeum to zdobędziemy po pokonaniu drugiego bossa w Świątyni Burz (4-2). Walka z tym przeciwnikiem jest zaskakująco prosta, ponieważ Stary Bohater jest… ślepy. Tak nie widzi on nas i jeżeli będziemy się trzymać z dala od niego, będziemy w miarę bezpieczni (np. aby uleczyć się albo strzelać do niego z łuku lub magii). Reaguje on na dźwięk podczas biegania, dlatego warto poruszać się powoli. Jednak jeżeli założymy pierścień złodzieja, to znacząco ograniczymy odległość z jakiej będzie nas słyszał. Co prawda atakuje on na oślep i po tym, jak go zaatakujemy, jednak są to ataki, których łatwo uniknąć. Zwłaszcza jeżeli będziemy poruszać się głównie w bocznych fragmentach, między kolumnami. Całą walkę można zobaczyć na poniższym filmiku.
Trofeum Króla Burz / Storm King’s Trophy
Zguba demona Króla Burz / Slayer of the Demon „Storm King”
Trofeum to zdobędziemy po pokonaniu trzeciego bossa w Świątyni Burz (4-3). Jest to dosyć niestandardowa walka. Przede wszystkim musimy podnieś znajdujący się na arenie miecz „Władca Burz” i go szybko wyekwipować. Cały czas musimy się szybko poruszać oraz robić uniki, aby nie zostać trafionym przez strzały wystrzeliwane przez płaszczki. Władca Burz wystrzeliwuje cięcia w powietrze, dzięki temu możemy atakować latających przeciwników. Przy jego pomocy zabijamy wszystkie latające dookoła płaszczki (cały czas unikając wystrzeliwanych w nas strzał). Kiedy wszystkie płaszczki padną, nad arenę nadleci sam Król Burz. Na samym początku nalotu wystrzeliwuje on masę strzał. Najlepiej jest wtedy schować się za skałą i wyjść dopiero jak wszystkie strzały spadną. Wtedy powinniśmy zadać 2-3 ataki, zanim przeciwnik odleci. Przy następnych nalotach powtarzamy to aż przeciwnik straci wszystkie punkty zdrowia. Całą walkę można zobaczyć na poniższym filmiku.
Trofeum Wysysacza / Leechmonger’s Trophy
Zguba demona Wysysacza / Slayer of the Demon „Leechmonger”
Trofeum to zdobędziemy po pokonaniu pierwszego bossa w Dolinie Bluźnierstwa (5-1). Przeciwnik jest podatny na ogień, więc jeżeli posiadamy biegłość w magii, powinniśmy używać ognistych czarów. Jeśli nie, to pozostaje nam żywica sosnowa (albo broń ze smoczym ulepszeniem, jeżeli takową już posiadamy). Chyba, że mamy już jakieś dobre uzbrojenie smocze (zadające obrażenia od ognia), wtedy to już w ogóle walka jest prosta. Na początku walki musimy ostrożnie zejść na około z urwiska, nie skaczemy od razu na dół, ponieważ najprawdopodobniej zabijemy się. Jeśli planujemy atakować z dystansu, nie musimy schodzić na sam dół, możemy to robić z góry. Musimy jednak uważać na ataki dystansowe wroga. Nie jest to specjalnie trudny przeciwnik, jednak potrafi się leczyć, więc jeżeli tylko zauważymy że jego pasek zdrowia powiększa się, szybko atakujmy. Całą walkę można zobaczyć na filmiku poniżej.
Trofeum Nieczystego Kolosa / Dirty Colossus’ Trophy
Zguba demona Nieczystego Kolosa / Slayer of the Demon „Dirty Colossus”
Trofeum to zdobędziemy po pokonaniu drugiego bossa w Dolinie Bluźnierstwa (5-2). Tak jak poprzedni boss, tak i ten jest wrażliwy na ogień. Dlatego także i tutaj najlepszą metodą są ogniste czary, uzbrojenie zadające obrażenia od ognia (smocze) lub żywica sosnowa i bomby zapalające. Przeciwnik jest dosyć powolny i raczej łatwo jest unikać jego ataków, więc nie powinna to być specjalnie trudna walka. Całą walkę można zobaczyć na filmiku poniżej.
Trofeum Astraei / Maiden Astraea’s Trophy
Zguba demona Astraei / Slayer of the Demon „Maiden Astraea”
Trofeum to zdobędziemy po pokonaniu trzeciego bossa w Dolinie Bluźnierstwa (5-3). Warto od razu wbić też trofeum Oby nie stała ci się krzywda / May you be unharmed. Aby to zrobić będziemy potrzebowali w miarę dobrego łuku (ja miałem długi łuk kompozytowy +7) i naprawdę sporo strzał. Mogą być zwykłe, jeżeli mamy bardzo dobry łuk, w innym wypadku polecałbym święte strzały. Ustawiamy się w najbardziej wysuniętym miejscu po prawej stronie, zabijając modlących się tam przeciwników. Celujemy w świecący się punkt i oddajemy strzały najszybciej, jak możemy. Astraea będzie się leczyć w trakcie ostrzału, jednak jeżeli będziemy zadawać wystarczająco wysokie obrażenia, to prędzej czy później jej pasek zdrowia się opróżni. Następnie pozostanie nam tylko ostrożnie zejść, klifem po lewej stronie kanionu, na sam dół, aby zebrać duszę i pierścień. Całą walkę można zobaczyć na filmiku poniżej.
Wróć do formy / Return to Form
Pomóż jakiemuś graczowi wygnać bossa / Help a player vanquish a boss
W pierwszej kolejności musimy dostać niebieski kamień oka. Da nam go Dama w Czerni po pokonaniu pierwszego bossa i porozmawianiu z Niezłomnym. Teraz musimy być w formie duchowej. Udajemy się do wybranego przez nas świata i przed areną walki z bossem (przed miejscem, gdzie przechodzimy przez mgłę) używamy kamienia. Teraz czekamy aż jakiś gracz nas przyzwie. Przyzwać nas mogą tylko osoby, które są na podobnym poziomie dusz. Kiedy już zostaniemy przyzwani, musimy razem z hostem pokonać bossa. Jeśli nam się uda, dostaniemy pucharek. Możemy to zrobić ze znajomym, wcześniej jednak musimy ustalić wspólne hasło. W opcjach wchodzimy w zakładkę Sieć > zmieniamy „Wymóg hasła” na Wł. i wpisujemy hasło. Od teraz nasz pozostawiony znak będzie widoczny tylko u znajomego, który ma ustawiony to samo hasło. Grając ze znajomym, zniesiony zostaje wymóg posiadania podobnego poziomu dusz.
Niechciany gość / Unwelcome Guest
Pokonaj gracza jako najeźdźca / Vanquish a player as an invader
W pierwszej kolejności musimy zdobyć czarny kamień oka. Wypadnie on z pierwszego pokonanego czarnego fantoma nienazwanej postaci niezależnej (spotkamy ich kilku na swojej drodze, więc prędzej czy później zdobędziemy kamień). Aby go użyć musimy być w postaci duchowej. Po użyciu i odczekaniu paru sekund, zostaniemy przeniesieni do świata innego gracza na podobnym poziomie dusz. Teraz musimy go odnaleźć i pokonać (jeśli inny gracz sam się zabije, też się to liczy). Jeśli będziemy mieć problemy z zabiciem innego gracza, zawsze możemy się z kimś zgadać i ustawić wspólne hasło, aby najechać tego konkretnego gracza (W opcjach wchodzimy w zakładkę Sieć > zmieniamy „Wymóg hasła” na Wł. i wpisujemy hasło). Grając z osobą z tym samym hasłem, zniesiony zostaje wymóg posiadania podobnego poziomu dusz. Warto zaczekać z tym trofeum do osiągnięcia wcześniej tendencji postaci czystej bieli i zdobycia Pierścienia sojusznika (więcej info przy trofeum Król pierścieni / King of Rings). Zabijając bowiem innych graczy zmieniamy tendencje postaci w kierunku czarnej, tym samym utrudniając sobie osiągnięcie tendencji białej.
Jedno zginie / One Shall Fall
Wygnaj rycerza z wieży, nie zabijając żadnych łuczników / Vanquish the Tower Knight without killing any archers
Podczas pojedynku z Rycerzem z Wieży nie możemy zabić żadnego kusznika. Więcej info przy trofeum Trofeum rycerza z wieży / Tower Knight’s Trophy.
Towarzysz broni / Brother-in-Arms
U boku Biorra pokonaj Penetratora / Vanquish Penetrator with Biorr
Opis odblokowania przy trofeum Trofeum Penetratora / Penetrator’s Trophy.
Legendarne pięści / Fists of Legend
Wygnaj Smoczego Boga za pomocą Rąk Boga / Vanquish Dragon God with the Hands of God
Więcej info przy trofeum Trofeum Smoczego Boga / Dragon God’s Trophy.
Czas na przewroty / Time for Rolling
Przejdź po kładce pod gradem strzał Bożka / Cross the walkway through the Idol’s volleys of arrows
Trofeum to możemy zdobyć w więzieniu, czyli pierwszej części Latrii (1-3). Niedługo po tym, jak wyjdziemy na zewnętrzny dziedziniec, natrafimy na most, który jest non stop pod ostrzałem. Da się to dosyć prosto obejść, jednak aby zdobyć trofeum musimy to zrobić w trudniejszy sposób. Kluczem do przejścia jest używanie przewrotów w momencie, kiedy strzały są zaraz przed nami. W momencie przewrotu postać nie jest podatna na obrażenia, więc w ten sposób możemy bezpiecznie przejść most. Trudnością tutaj jest oczywiście wyczucie odpowiedniego rytmu strzał (strzał, strzał, dłuższa przerwa). Cały ten proces można zobaczyć na filmiku poniżej.
Uwaga: Jeśli jednak udaliśmy się okrężną drogą za tył wieży, która strzela, to za żadnym pozorem nie przełączajmy znajdującej się tam dźwigni. W ten sposób wyłączymy strzały i uniemożliwimy sobie zdobycie w danym przejściu tego trofeum.
Nie udało się oszukać / Not Fooled
Wygnaj Bożka Głupca, nie trafiając żadnego z klonów / Vanquish the Fool’s Idol without hitting any clones
Podczas pojedynku z Bożkiem Głupca (boss w 3-1) nie możemy trafić w klona przeciwnika. Info jak rozpoznać klony i filmik przy trofeum Trofeum Bożka Głupca / Fool’s Idol’s Trophy
.
Zostanie jeden / One Shall Stand
Wygnaj Arbitra, nie powalając go / Vanquish Adjudicator without having him fall down
Podczas pojedynku z Arbitrem (boss w 4-1) nie możemy spowodować, aby przeciwnik się przewrócił. W praktyce to oznacza, że musimy go pokonać strzelając z broni dystansowej lub magii do złotego ptaka znajdującego się na głowie. Więcej info i filmik przy trofeum Trofeum Arbitra / Adjudicator’s Trophy.
Oby nie stała ci się krzywda / May you be unharmed
Wygnaj Astraeę, nie zabijając Garla Vinlanda / Vanquish Maiden Astraea without killing Garl Vinland
Więcej info przy trofeum Trofeum Astraei / Maiden Astraea’s Trophy.
Poszukujesz mocy dusz / Seekest soul power
Przyjmij moc Pradawnego / Embrace the power of the Old One
Uwaga spoiler zakończenia!
Trofeum to zdobywamy, wybierając złe zakończenie, czyli po pokonaniu Króla Allanta wewnątrz Pradawnego, zabijamy Damę w Czerni. Zakończenie to nie jest specjalnie dla nas korzystne (nie dostaniemy jej duszy, którą w następnym przejściu powinniśmy wymienić na czar potrzebny do zdobycia trofeum Trofeum mędrca / Sage’s Trophy), więc lepiej wcześniej zapisać grę, wyłączyć ją i przesłać zapis gry na serwery PSPlus. Niestety musimy mieć aktywny abonament PSPlus, obecnie PS5 nie pozwala na robienie kopii zapasowej sejwa, wgrywając go na pendrive’a. Po wbiciu trofeum pobieramy zapis z serwera, aby wrócić do momentu sprzed zabicia Damy w Czerni.
Bieg mędrca / A Dash of Sage
Uratuj mędrca Frekego, Wizjonera / Rescue Sage Freke the Visionary
Mędrca Frekego znajdziemy w jednej z cel w Więzieniu Nadziei w wieży Latrii (3-1). Najpierw musimy zabrać klucz, który się niedaleko miejsca, gdzie walczymy z bossem poziomu (kapliczki). Zaraz za mostem, który jest ostrzeliwany przez machinę znajdują się 2 wieże. Wchodzimy do tej po prawo. Idziemy aż do samego końca, do pomieszczenia wewnątrz kaplicy, w której potwór odprawia rytułał (tak przy okazji to musimy go zabić, aby pokonać bossa Bożka Głupca). Tam na ścianie powieszony jest klucz. Następnie musimy znaleźć celę, w której jest Mędrzec Freak. Gdzie to dokładnie jest można zobaczyć na filmiku poniżej.
Umbasa / Umbasa
Uratuj świętego Urbaina / Rescue Saint Urbain
Świętego Urbaina znajdziemy w pułapce Patchesa na Ścieżce Rytualnej w Świątyni Burz (4-2). Sami musimy najpierw do niej wpaść, a następnie zabić znajdującego się tam fantoma. Całość można zobaczy na filmiku poniżej.
Godzien miecza / Worthy of the Sword
Dostarcz Makoto do Satsuki / Deliver Makoto to Satsuki
Aby wykonać to poboczne zadanie musimy doprowadzić tendencję świata do pełnej bieli (zabić 2 bossów, nie ginąć ani razu w formie duchowej – więcej we wstępie). Udajemy się do miejsca, gdzie uratowaliśmy Świętego Urbaina (dół, do którego wrzucił nas Patches). Tam na samym środku znajduje się miecz Makoto. Teleportujemy się z nim (musimy go mieć przy sobie, a nie w przechowywalni Thomasa) na sam początek tego świata, uważając przy tym, aby nie mieć wyekwipowanego miecza Makoto. Przy bramie gdzie atakuje nas pierwszy szkielet stać będzie Satsuki. Rozmawiamy z nim 2 razy i wybieramy opcję dialogową, aby oddać mu miecz. Uważajmy, bo niewdzięcznik po tym wszystkim zaatakuje nas. Cały proces można zobaczyć na filmiku poniżej.
Droga ku możliwościom / Road to Possibilities
Oddaj kowalowi Edowi rozpaloną duszę demona / Give the Searing Demon Soul to Blacksmith Ed
W pierwszej kolejności musimy pokonać bossa Mieszkańca Płomieni w 2-2 (trofeum Trofeum Mieszkańca Płomieni / Flamelurker’s Trophy). Następnie wystarczy zanieść jego duszę do kowala Eda który znajduje się w kuźni w 2-1. Jeśli odblokowaliśmy skrót, to zaraz koło pierwszej klingi zjeżdżamy na jednej z platform na sam dół. Musimy z nim porozmawiać, aby poprosił nas o oddanie tej duszy. W zamian będzie on mógł tworzyć unikatowe bronie z odpowiednio ulepszonych normalnych. Dusza Mieszkańca Płomieni nie jest potrzebna do nauczenia się żadnych czarów czy cudów, więc bezpiecznie możemy ją oddać Edowi.
Jedno z niewielu / One of the few
Zdobądź Istarelle / Obtain Istarelle
Aby zdobyć to trofeum musimy posiadać w Dolinie Bluźnierstwa tendencję świata maksymalnie białą. Jak działają tendencje świata opisałem na wstępie. Teleportujemy się do drugiej klingi, czyli Bagna Smutku i wspinamy się kładkami do góry wracamy się do pierwszej lokacji, czyli Czeluści Deprawacji. Zaraz niedaleko miejsca, gdzie zabijamy większego przeciwnika i 2 kleszczopodobne stworzenia, znajdować się będzie drabina (wcześniej, w innych tendencjach świata niedostępna). Wchodzimy na nią i idziemy jedyną dostępną ścieżką na sam koniec. Tam musimy przygotować się na walkę z 3 większymi przeciwnikami. Walka ze wszystkimi naraz może być zbyt trudna, więc najlepiej atakować dystansowo każdego z osobna i powodować, że to oni będą podchodzić do nas. Po pokonaniu wszystkich 3, bierzemy znajdującą się tam włócznie. Wszystko to można dokładnie prześledzić na filmiku poniżej.
Wiedźma z wieży / Witch in the Tower
Uratuj wiedźmę Yurię / Rescue Yuria the Witch
To zadanie poboczne, polegające na uratowaniu wiedźmy Yurii jest trochę dłuższe niż pozostałe. W pierwszej kolejności musimy zdobyć żelazne kółko na klucze. Upuści je gruby urzędnik na krużganku w 1-3. Raczej niemożliwe jest ominięcie go w drodze do przejścia etapu, więc możliwe że kółko te już mamy. Teraz wracamy do miejsca, gdzie walczyliśmy z drugim bossem w tej krainie. W bramie po prawej stronie (patrząc od klingi, która nas tutaj teleportuje) będziemy mogli otworzyć drzwi. Schodzimy na sam dół i z celi wypuszczamy Biorra. Wszystkie te dotychczasowe kroki pokrywają się z przygotowaniami do trofeum Towarzysz broni / Brother-in-Arms, więc możliwe, że już to zrobiliśmy. W każdym bądź razie raraz po wypuszczeniu Biorra zaatakuje nas kolejny gruby urzędnik. Z jego zwłok podniesiemy zakrwawiony żelazny klucz, który otwiera nam drogę do wieży, w której przetrzymywana jest wiedźma. Jednak zanim się tam udamy musimy zebrać 4 części stroju grubego urzędnika.
- Urzędniczy kapelusz otrzymamy po pokonaniu grubego urzędnika w 1-3, który znajduje się za bramą (którą musimy podnieść, aby utworzyć sobie skrót do bossa oraz uratować Ostravę)
- Urzędnicze rękawice otrzymamy po pokonaniu grubego urzędnika w 2-1, po drodze do bossa. Raczej ciężko jest go ominąć, więc możliwe, że te rękawice już mamy w posiadaniu, jeżeli wcześniej zwiedzaliśmy już drugą krainę.
- Urzędnicze nogawice zostawi nam gruby urzędnik, którego znajdziemy niedaleko poprzedniego. Od miejsca gdzie zabiliśmy poprzedniego idziemy dalej schodami na górę. Przeciwnik ten będzie znajdował się na końcu drewnianej kładki. Jeśli na nią wejdziemy, zawali się. Jednak pozostanie wąska belka, po której będziemy mogli do niego przejść. Musimy mieć cały czas przed sobą tarczę, aby nas nie strącił lub po prostu możemy go wcześniej zabić z dystansu.
- Urzędnicze szaty znajdziemy na zwłokach grubego urzędnika zaraz na początku 2-2. Udajemy się w tunel z lewej strony (uważamy na wybuchające wagoniki), przeciwnik będzie na nas czekał zaraz po prawej stronie.
Kiedy już mamy komplet stroju, udajemy się z powrotem do 1-3. Tam idziemy kawałek przed siebie. W miejscu gdzie zaatakują nas 2 wilki, wchodzimy w wąski korytarz w samym rogu. Idziemy kawałek aż dojdziemy do samotnie stojącej wieży. Tam musimy założyć wszystkie 4 elementy urzędniczego stroju. Dzięki temu opuszczone zostaną schody na sam szczyt. Po drodze znajdziemy 2 pierścienie, które potrzebne są do trofeum Król pierścieni / King of Rings. Na górze zabijamy grubego urzędnika, ściągamy przebranie i rozmawiamy z wiedźmą. Od tego czasu Yuria przeniesie się do Spójni, gdzie w zamian za dusze nauczy nas nowych czarów. Cały ten proces można szczegółowo prześledzić na filmiku poniżej.
Dziedzictwo królów / Legacy of the Kings
Zdobądź północne regalia / Obtain the Northern Regalia
Aby zdobyć ten potężny miecz, będziemy potrzebowali 3 rzeczy:
- Miecz Ostrze Demonów – Znajdziemy w mauzoleum w 1-1. Drzwi do tego mauzoleum są jednak zamknięte, a klucz ma Ostrava. Jeżeli uratowaliśmy go 3 razy na każdym etapie Pałacu Boletarii, to odda go nam kiedy porozmawiamy z nim w środku zamku, zaraz przed finałową walką w 1-4. Jeżeli wcześniej zginął to klucz zabierzemy z jego ciała. W środku mauzoleum spotkamy Starego Króla Dorana. Pozwoli on nam zabrać miecz Ostrze Demonów jeżeli wygramy z nim w pojedynku (musimy zbić mu około 20% zdrowia).
- Dusze Fałszywego Króla – Dostaniemy po finałowej walce w 1-4.
- Miecz Ostrze Dusz – Dostaniemy po pokonaniu prawdziwego króla Allanta wewnątrz Pradawnego pod Spójnią. Stąd jedyną drogą na zewnątrz jest użycie cudu ewakuacji lub przedmiotu „odłamek klińca”. W przeciwnym wypadku miecz Północne regalia zdobędziemy w 2 przejściu.
Kiedy już mamy wszystkie składniki, udajemy się do kowala Eda w 2-1. Wcześniej musimy mu dać Rozpaloną duszę demona (trofeum Droga ku możliwościom / Road to Possibilities). Teraz wybieramy ulepszenie ekwipunku i wybieramy jeden z powyższych mieczy (nie ma znaczenia który). Ulepszamy do miecza Północne regalia i dostajemy pucharek. Cały proces, w tym zdobycie wszystkich składników możemy zobaczyć na filmiku poniżej.
Trofeum mędrca / Sage’s Trophy
Zdobyto wszystkie czary / All Magic Spells Obtained
Trofeum, przez które będziemy musieli niemal przejść grę drugi raz. Bowiem niektóre czary wymagają zapłaty za nie tą samą duszą demona, więc podczas pierwszego przejścia możemy mieć tylko 1 z tych czarów. Sytuacja jest podobna z niektórymi wykluczającymi się czarami i cudami, jednak w tym wypadku możemy wgrać na serwer zapis gry, kupić wszystkie potrzebne cuda, zdobyć trofeum Trofeum świętego / Saint’s Trophy, a następnie pobrać z powrotem wcześniejszy zapis i kupić czary. Tutaj jednak to nie przejdzie, ponieważ musimy mieć wszystkie czary w tym samym momencie. 4 pary wykluczających się czarów, dotyczą dusz ostatnich demonów z krain, więc w 2 przejściu będziemy musieli ukończyć aż 4 całe etapy (tylko Świątyni Burz nie będziemy musieli przechodzić). Nie ma większego znaczenia, które wykluczające się czary wybierzemy w pierwszej kolejności.
Poniżej znajduje się lista czarów, które nie wykluczają się z cudami, więc można bezpiecznie od razu je kupić. Z pozostałymi musimy zaczekać aż zdobędziemy najpierw trofeum Trofeum świętego / Saint’s Trophy i wgramy z powrotem zapis.
- Peleryna
- Psota chowańca
- Zaklęcie broni
- Rzut płomieniem
- Ochrona
- Strzała dusz
- Wodne woal
- Zabezpieczenie
- Podpalenie lub Ognisty rozbłysk
- Promień duszy
- Kwasowa chmura
- Przeklęcie broni lub Świetlna broń
Czary z kupnem musimy się wstrzymać do momentu zdobycia wszystkich cudów:
- Kula ognia
- Ognista burza
- Pragnienie duszy
- Kierowana strzała dusz
- Trująca chmura
- Chmura śmierci
- Ulga
Poza tym jest jeszcze czar Wyssanie duszy, który wymienimy u Yurii tylko w 2 przejściu. Wymaga on od nas bowiem duszy Damy w Czerni, którą zdobędziemy po przejściu gry i wybraniu dobrego zakończenia (czyli przeciwnego do tego wymaganego do trofeum Poszukujesz mocy dusz / Seekest soul power).
Trofeum świętego / Saint’s Trophy
Zdobyto wszystkie cuda / All Miracles Obtained
Jak opis jasno wskazuje, musimy nauczyć się wszystkich cudów. Kilka podstawowych nauczymy się od wyznawcy Świętego Urbaina, jednak to dopiero u samego świętego nauczymy się wszystkich. Jak sprowadzić go do Spójni można zobaczyć przy trofeum Umbasa / Umbasa. Lepsze cuda wymagają poświęcenia konkretnych dusz demonów. Niektóre potrzebne dusze pokrywają się z tymi potrzebnymi do zdobycia trofeum Trofeum mędrca / Sage’s Trophy. Dlatego aby zminimalizować sobie liczbę przejść potrzebnych do platyny, dobrym sposobem będzie zaczekanie z kupieniem ich pod koniec gry (koniecznie przed zabiciem Świętego Urbaina wymaganego do zdobycia 2 pierścieni i związanego z tym innego pucharka). Wtedy to możemy wgrać nasz zapis gry na chmurę PSPlus (Niestety musimy mieć aktywny abonament PSPlus, obecnie PS5 nie pozwala na robienie kopii zapasowej sejwa wgrywając go na Pendrive’a), kupić brakujące cuda wbijając trofeum, po czym ściągnąć z chmury zapis sprzed poświęcenia dusz demonów.
Cuda, których kupno nie pokrywa się z duszami potrzebnymi do czarów i które możemy bezpiecznie kupić:
- Ukryta dusza
- Antidotum
- Ewakuacja
- Lek
- Regeneracja
- Druga Szansa (jeżeli wybraliśmy na początku jako prezent pierścień opatrzności)
- Pole Antymagiczne
- Ozdrowienie
Cuda, które wymagają tych samych dusz co czary i z których zakupem musimy się wstrzymać do końcówki gry:
- Boży Gniew
- Wygnanie
- Oczyszczenie
- Wskrzeszenie
Cud wskrzeszenie wymaga od nas zdobycia 3 bezbarwnych dusz demonów. Zdobędziemy je, zabijając prymitywne demony. Pojawiają się one, po jednym w każdym z 5 światów, kiedy tendencja świata spadnie od czerni. Są to duże, larwopodobne stworzenia, które nie stanowią dla nas żadnego zagrożenia. 3 które najłatwiej spotkać są w:
- 2-1 od klińca idziemy do budynku, skąd rozpoczynaliśmy zwiedzanie kopalni. Zjeżdżamy tam windą na dół, na półkę skalną. Demon na niej będzie.
- 3-2 zjeżdżamy w klatce na dół, do bagna krwi. Demon będzie na jednej ze skał.
- 4-2 idziemy do miejsca, gdzie przy ołtarzu spotykamy pierwszy szkielet z kosą. Patrząc w kierunku wyjścia, idziemy na schody po prawej stronie. Na drugim zakręcie schodów, uderzamy w ścianę po prawej stronie. Pojawi się przejście. Wychodzimy na zewnątrz, uważając na silny szkielet z 2 katanami. idziemy dalej półką skalną aż dojdziemy do demona.
Król pierścieni / King of Rings
Zdobyto wszystkie pierścienie / All Rings Obtained
Poniżej zamieściłem listę wszystkich pierścieni i gdzie je można znaleźć. Niektóre można zdobyć w więcej niż 1 sposób. W takich wypadkach starałem się umieścić na liście najprostszy sposób na zdobycie. Na samym dole znajduje się filmik z dokładnym sposobem na zdobycie każdego z nich.
- Przyczepny pierścień (1-1) W bramie po odblokowaniu pierwszego skrótu na początek.
- Pierścień olbrzymiej siły (1-1) W tej samej wieży, co przy pierścieniu powyżej obcinamy łańcuchy na balkonie. Schodzimy poniżej i znajdujemy Nefrytową spinkę do włosów. Zanosimy go do Thomasa Magazyniera. W zamian otrzymamy pierścień.
- Pierścień złodzieja (1-1) Wskakujemy na półkę w murze. Zaraz obok stoi Ostrava.
- Pierścień odporności na ogień (1-1) W miejscu, gdzie przesiadują smoki. Wcześniej jednak należy zabić Czerwonego Smoka.
- Pierścień wielkiej siły (1-1) W tym samym miejscu, co pierścień powyżej.
- Pierścień odporności na truciznę (2-1) Najpierw musimy zmienić bieg wody dźwignią, aby ugasić lawę. Pierścień będzie w miejscu, gdzie była lawa za kratkami.
- Pierścień magicznej bystrości (3-1) Znajdziemy go w jednej z cel w Więzieniu Nadziei w Latrii. W środku jednej z żelaznych dziewic.
- Pierścień sprytnego szczura (3-1) Na moście, który jest pod ciągłym ostrzałem, zaraz po wyjściu z Więzienia Nadziei w Latrii. Aby możliwe było zabranie go, musimy przełączyć dźwignię za wieżą, która wypuszcza strzały.
- Pierścień regeneratora (4-1) Niedaleko walki z bossem etapu. Można się tam dostać używając skrótu
- Pierścień hieny cmentarnej (4-1) Niedaleko powyższego pierścienia. Musimy przejść po belce na niewielką półkę.
- Pierścień magicznej tępoty (5-1) Na jednej z wystających półek. Musimy spaść z dziury w dachu wyżej
- Pierścień odporności na zarazę (2-2) Idąc od początku, najpierw skręcamy w tunel po prawej stronie, następnie spadamy w dół po kładkach. Na jednej z nich będzie pierścień
- Wonny pierścień (3-2) Musimy zjechać w klatce na dół do bagna krwi. Po wyjściu z klatki, pierścień będzie niedaleko.
- Pierścień chciwości (3-2) Po tym jak strącimy wielkie serce, idziemy w miejsce gdzie spadło. Tam będzie pierścień.
- Pierścień odporności na cięcia (4-2) Musimy wpaść do pułapki Patchesa. Kiedy pokonamy fantoma i wydostaniemy się z niej, Patches da nam pierścień
- Pierścień Ronina (4-2) W komnacie z turkusową świecącą wodą i wielkimi ślimakami. Zaraz po prawej stronie od wejścia wchodzimy do mniejszej jaskini. Tam zabijamy chmarę ślimaków. Po środku będzie ciało, na którym znajdziemy oprócz pierścienia Uchigatane bez rękojeści.
- Koci pierścień (5-2) Kiedy zejdziemy do wielkiej otwartej przestrzeni pokrytej bagnem, idziemy nieco w lewo. kierunek mogą nam wskazać niewielkie wysepki z świecącymi przedmiotami, które miniemy po drodze. Zaraz niedaleko pierścienia grasuje czarny fantom.
- Pierścień mistrza (2-3) Po pokonaniu Smoczego Boga wracamy do miejsca gdzie z nim walczyliśmy. Pierścień będzie kawałek nad miejscem drugiej balisty.
- Pierścień szczerej modlitwy (5-3) Dostaniemy po pokonaniu Astraei. Musimy tylko zejść na dół do klingi aby zebrać duszę demona i pierścień.
- Pierścień przeklętych (1-3) W wieży gdzie przetrzymywana jest Yuria. Jak się tam dostać jest opisane przy trofeum Wiedźma z wieży / Witch in the Tower.
- Pierścień magicznej natury (1-3) Dokładnie w tym samym miejscu, co pierścień powyżej.
- Pierścień głupiego szczura (3-2/3-1) Najpierw musimy osiągnąć w tym świecie tendencje czystej bieli. Udajemy się wtedy do pierwszej wieży, gdzie zabiliśmy modlących się kultystów, aby zrzucić pierwszy łańcuch podtrzymujący wielkie serce. Na górze pojawi się drewniana kładka, dzięki której będziemy mogli wejść na sam szczyt. Tam znajdziemy klucz do celi, w której zamknięty jest Lord Rydell (więzienia, pierwszy etap tej krainy). To on da nam pierścień po wypuszczeniu
- Pierścień długowieczności (4-1) W pierwszej kolejności musimy zdobyć czysty kamień ostrza. Jest to bardzo rzadki przedmiot, który wypada z silnych szkieletów z 2 katanami w Świątyni Burz. Największe szanse na wypadnięcie będziemy mieli jeżeli tendencja świata będzie czysto czarna. Następnym krokiem będzie udanie się pod drzewo w 4-1, na którym siedzi w gnieździe kruk Sparkly (na filmiku poniżej można sprawdzić jak tam dojść). Możemy się z nim wymienić na potrzebny pierścień, upuszczając pod drzewem czysty kamień ostrza (pojawi się dialog, że Sparkly się cieszy). Po ponownym wczytaniu gry, pierścień będzie pod drzewem.
- Pierścień nierównych łusek (4-1) Najpierw musimy zdobyć złotą monetę. Wypada ona z grubych urzędników, jednak z bardzo małym prawdopodobieństwem. W zależności od szczęścia, możemy spędzić na poszukiwaniach od kilku minut, do kilku godzin. Grubych urzędników znajdziemy w Pałacu Boletarii i w Tunelach Kamiennego Kła. Kiedy już zdobędziemy złotą monetę, idziemy w 4-1 do drzewa, gdzie możemy wymieniać się z krukiem. Upuszczamy przy drzewie monetę (Sparkly powinien powiedzieć że się cieszy), a następnie wyłączamy grę. Po ponownym wczytaniu pierścień będzie przy drzewie.
- Pierścień wiecznego wojownika (1-1) Najpierw musimy zdobyć od Ostravy klucz do mauzoleum (więcej o tym przy trofeum Dziedzictwo królów / Legacy of the Kings) tam musimy pokonać Starego Króla Dorana. Jest to przeciwnik bardzo potężny, jednak istnieje na niego sposób. Prowokujemy go, aby wyszedł za nami z mauzoleum. Następnie ściągamy go aż do pomieszczenia w rogu, tam wypychamy go, atakując pięściami na mur, skąd przyszliśmy. Król przestanie nas tam atakować, a zacznie powoli cofać się do mauzoleum. Możemy go jednak przyblokować za murkiem przy wyjściu i tam bezpiecznie zbić mu pasek zdrowia (najlepiej widać to w filmiku poniżej). Pierścień będzie przy nim.
- Przemoczony pierścień (3-2) Pierścień pojawi się tylko jeżeli tendencja świata spadnie do czystej czerni. Zjeżdżamy w klatce na dół do bagna krwi. Niedaleko od wyjścia spotkamy kulopodobnego demona złożonego z ciał. Zaraz obok niego, za słupem, będzie ciało z którego będziemy mogli wziąć pierścień.
- Pierścień sojusznika (Spójnia) Zdobycie tego pierścienia będzie wymagać od nas trochę zachodu. Po pierwsze, na początku gry kiedy Niezłomny spyta nas, czy pomożemy pokonać Pradawnego, odpowiadamy że tak (inaczej w tym przejściu zablokujemy sobie możliwość na zdobycie tego pierścienia). Następnie nasza postać musi osiągnąć tendencję postaci czystej bieli. Możemy to osiągnąć na 2 sposoby. Jeżeli będziemy zabijać czarne fantomy innych graczy, którzy nas nawiedzili lub zabijając czarne fantomy postaci niezależnych, które pojawią się na planszach po uzyskaniu tam tendencji świata czystej czerni. Pierwsza opcja jest dobra, jeżeli znajdziemy kogoś do pomocy online. Jednak i tak będziemy musieli zmienić tendencje świata na czystą czerń w co najmniej 3 miejscach (aby zdobyć 3 bezbarwne dusze), więc możemy od razu też spróbować zabić tam czarne fantomy NPCów. Przy czym polecam najpierw zabijać czarne fanomy, dopiero potem pierwotne demony dla bezbarwnych dusz, po drodze nie teleportując się, ani nie umierając, bowiem w przeciwnym wypadku tendencja świata zmieni się na jaśniejszą. W filmiku poniżej można zobaczyć lokalizacje wszystkich czarnych fantomów. Warto pamiętać też, żeby pod żadnym pozorem nie zabijać bezbronnych postaci niezależnych (niebędących czarnymi fantomami) z wyjątkiem Yurta z świata 3-2, Miraldy z 1-1, Satsukiego z 4-1 i Garla Vinlanda z 5-3. Bowiem to zmienia tendencję postaci w stronę czerni. Kiedy już osiągniemy tendencję postaci czystej bieli, wracamy do Spójni. Idziemy tam po schodach do góry, do miejsca w którym jest Niezłomny i z nim rozmawiamy. Da nam on potrzebny pierścień.
- Pierścień wroga (Spójnia) Drugi pierścień, który będzie wymagał od nas trochę roboty. Po pierwsze musimy wypuścić z klatki oraz zabić Yurta w Latrii (3-2). Teraz musimy osiągnąć tendencje postaci czystej czerni. Robimy to zabijając postacie poboczne. Z tego powodu zdobycie tego pierścienia warto zostawić sobie na koniec gry. Dobrymi ofiarami będą kupcy w poszczególnych światach oraz NPC siedzący na schodach niedaleko klińca do Pałacu Boletarii. Kiedy już osiągniemy wymaganą tendencje świata, wchodzimy po schodach na drugi poziom w Spójni. Czekać tam na nas będzie kobieta w masce. Zlecać nam będzie zabijanie kolejnych postaci niezależnych. Kiedy zabijemy wszystkich, da nam pierścień, po czym sama nas zaatakuje.
- Pierścień żarliwej modlitwy (Spójnia) Zdobędziemy po zabiciu Świętego Urbaina, podczas wykonywania zadań do zdobycia pierścienia powyżej.
- Pierścień opatrzności (4-1) Pierścień ten możemy wybrać jako dar na samym początku gry, przy tworzeniu postaci. Jeśli jednak nie wybraliśmy go wtedy, to na całe szczęście istnieje inny sposób. Warto przed zdobyciem tego pierścienia wgrać zapis gry do chmury PSPlus, bowiem musimy wykorzystać jedną duszę demona, która jest niezbędna też do trofeum Trofeum mędrca / Sage’s Trophy. I po tym jak już zdobędziemy trofeum za wszystkie pierścienie, wgrać do konsoli poprzedni zapis. Musimy ulepszyć bułat (do znalezienia w 1-1 lub do kupienia od hieny cmentarnej Blige w 4-2) do poziomu +8. Następnie u kowala Eda tworzymy z niego Duży Miecz Poszukiwań (wcześniej musimy dać mu Rozpaloną Duszę Demona, więcej przy trofeum Droga ku możliwościom / Road to Possibilities). Z tym mieczem idziemy pod drzewo w 4-1, na którym siedzi w gnieździe kruk Sparkly. Wymieniamy się z nim, miecz za pierścień.
Zdobycie wszystkich pierścieni można zobaczyć na filmiku poniżej.
Materiał zrealizowany na bazie własnych doświadczeń z grą.
Zabrania się kopiowania bez zgody autora.